Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Εξαπτέρυγα και ξεφτέρια

Posted by sarant στο 25 Οκτωβρίου, 2010


Η λέξη “εξαπτέρυγα” έχει τον τελευταίο καιρό μπει στο παραπολιτικό λεξιλόγιο για τα καλά. Η αρχή ίσως έγινε από τον κ. Αντώνη Σαμαρά τον Ιούνιο, όταν είπε, φωτογραφίζοντας τον Καρατζαφέρη και τη Ντόρα Μπακογιάννη που έδωσαν θετική ψήφο στο μνημόνιο, ότι Αυτοί που προσχώρησαν σε αυτή την πολιτική ως εξαπτέρυγα του ΠΑΣΟΚ… Ο όρος έπιασε στα φιλικά του έντυπα και ιστολόγια, με αποτέλεσμα ο κ. Σαμαράς να συνεχίσει να τον χρησιμοποιεί -για παράδειγμα, στις αρχές του μήνα, στο φεστιβάλ της ΟΝΝΕΔ, έκανε λόγο για “εξαπτέρυγα και παπαγαλάκια της κυβέρνησης”.

Το είπε μια, το είπε δυο ο Σαμαράς, ο έτερος ένοικος της πολυκατοικίας δεν βάσταξε άλλο και αντέδρασε: “Όσο είμαι εγώ εξαπτέρυγο του ΠΑΣΟΚ, άλλο τόσο ο Σαμαράς είναι εξαπτέρυγο της Παπαρήγα”, είπε την περασμένη εβδομάδα ο Γ. Καρατζαφέρης. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όσο προχωράμε προς τις εκλογές η λέξη θα ακουστεί κι άλλο. Σήμερα λοιπόν, η λέξη εξαπτέρυγο χρησιμοποιείται ως περίπου συνώνυμο της λέξης “τσιράκι”.

Βέβαια, δεν έπλασε ο κ. Σαμαράς τον νεολογισμό. Η μεταφορική σημασία της λέξης “εξαπτέρυγο” υπάρχει στο λεξικό του Μπαμπινιώτη, αλλά και στο ελληνογαλλικό του Κάουφμαν, όπως πληροφορούμαστε από το εξαιρετικό άρθρο του Ν. Λίγγρη στη Λεξιλογία (το οποίο έχω κατακλέψει στο δικό μου σημείωμα). Σύμφωνα με τον Μπαμπινιώτη, εξαπτέρυγο είναι “καθένας από τα πρόσωπα που περιβάλλουν ένα ισχυρό πρόσωπο, ο αυλοκόλακας: τα γνωστά εξαπτέρυγα τής ηγεσίας τού κόμματος.

Δεν συμφωνώ απόλυτα με αυτό τον ορισμό, αλλά ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά και ας δούμε τι είναι στην κυριολεξία το εξαπτέρυγο. Είναι ένας δίσκος, συνήθως μεταλλικός, στερεωμένος στην άκρη ενός κονταριού, ο οποίος απεικονίζει ένα Σεραφείμ με έξι φτερούγες, απ’ όπου πήρε και το όνομά του. Τα εξαπτέρυγα συνήθως πάνε σε ζευγάρια και τα κρατάνε στις τελετές είτε παπαδοπαίδια είτε διάκοι εκατέρωθεν του ιερέα. Τα εξαπτέρυγα λέγονται επισήμως “άγια ριπίδια”, και αυτή ήταν η αρχική τους χρήση, ένα είδος ιερές βεντάλιες, για να διώχνουν τα μυγάκια και τα άλλα έντομα να μην πέφτουν μέσα στο δισκοπότηρο της μετάληψης.

Επειδή στις διάφορες τελετές λοιπόν αυτοί που κρατούν τα εξαπτέρυγα στέκονται πλάι στον ιερέα και φαίνεται να τον υπηρετούν, εύλογα ονομάστηκαν εξαπτέρυγα αυτοί που περιβάλλουν τους ισχυρούς άνδρες μέσα σε ένα κόμμα.

Από την έρευνα που έκανα,  η λέξη με τη σημασία αυτή δεν υπήρχε προδικτατορικά -τουλάχιστον δεν μπόρεσα να τη βρω πουθενά, κι αν έχετε άλλη άποψη παρακαλώ να μου την πείτε. Παλαιότερη ανεύρεση των εξαπτέρυγων (με τη μεταφορική σημασία) βρίσκουμε μετά το 1982, όταν στο κόμμα της Νέας Δημοκρατίας ήταν επικεφαλής ο Αβέρωφ, ο οποίος όμως εθεωρείτο από όλους μεταβατικός, και οι δυο δελφίνοι, Μητσοτάκης και Στεφανόπουλος, μάζευαν δυνάμεις και ακόνιζαν τα μαχαίρια τους για τη μάχη που θα έδιναν σε ένα, δύο ή τρία χρόνια. Στα τέλη του 1982, στα Νέα, ο Μικροπολιτικός γράφει λοιπόν για τον Κ. Στεφανόπουλο και τα εξαπτέρυγά του, εννοώντας τους πιστούς σε αυτόν βουλευτές. Σε ρεπορτάζ του Βήματος, τον Μάιο του 1984, με τίτλο “Οι δελφίνοι σιωπούν – μάχη με εξαπτέρυγα” διαβάζω ότι όλοι οι βουλευτές τηρούν σιγή με την εξαίρεση κάποιων που έχουν εκτεθεί ως… εξαπτέρυγα κάποιου από τους δελφίνους, και ότι τα λεγόμενα εξαπτέρυγα του κ. Κ. Στεφανόπουλου έχουν εξαπολυθεί… ενώ άλλο ρεπορτάζ τον Αύγουστο του 1984 αναρωτιέται αν ο Μητσοτάκης έχει εξασφαλίσει περισσότερα εξαπτέρυγα από τον Στεφανόπουλο ή μας πληροφορεί ότι ο Βασ. Παπαγεωργόπουλος θεωρείται εξαπτέρυγο του Στεφανόπουλου.

Χρησιμοποιήθηκε λοιπόν αρχικά η λέξη “εξαπτέρυγο” στα παραπολιτικά σχόλια με τη σημασία του πολιτευτή που είναι έμπιστος άνθρωπος ενός  ισχυρού άνδρα ενόψει μιας εσωκομματικής αναμέτρησης -του πρωτοπαλίκαρου, θα λέγαμε ή του σίγουρου υποστηρικτή, ή κάτι ανάμεσα. Αλλά βέβαια δεν περιορίστηκε στη Νέα Δημοκρατία. Όταν αργότερα τέθηκε στο ΠΑΣΟΚ θέμα διαδοχής του Ανδρέα Παπανδρέου πάλι άρχισαν τα παραπολιτικά να γράφουν για τα εξαπτέρυγα του ενός και του άλλου υποψηφίου αρχηγού. Μάλιστα, όταν ο Γιώργος Πασχαλίδης το 1996 χαρακτηρίστηκε εξαπτέρυγο, απάντησε ότι τα εξαπτέρυγα διώχνουν τα παρασιτικά ζωύφια από την Αγία Τράπεζα.

Εκτός πολιτικής, η μοναδική μεταφορική χρήση που έχω βρει για τη λ. εξαπτέρυγα είναι από κείμενο του Κ. Γεωργουσόπουλου στο περιοδικό Δέντρο (2001), όπου λέει ότι ο Σεφέρης είχε έγνοια να δημιουργήσει “εξαπτέρυγα”, δηλαδή “αυλή”. Αν έχετε υπόψη σας άλλη εμφάνιση, παρακαλώ να μου την πείτε.

Όμως, τα εξαπτέρυγα με την κυριολεκτική τους σημασία, δηλαδή τα ιερά ριπίδια, λέγονται και ξεφτέρια, επειδή ο λαός δεν βολευόταν με την ανοικονόμητη πεντασύλλαβη και δυσκολοπρόφερτη λέξη. Έτσι, απλοποιήθηκε σε “ξεφτέρια”, όπως π.χ. στο εξής απόσπασμα από την Παναγιά Γοργόνα του Μυριβήλη: Ήταν μαζί και τ’ αγόρια με τα φανάρια και τα ξεφτέρια, ντυμένα με τ’ άσπρα άμφια, ζωσμένα σταυρωτά με το κόκκινο ωμοφόρι.

Και καθώς εξαπτέρυγα, ή ξεφτέρια, έβλεπε κανείς στις κηδείες, ο Σουρής γράφει στο Ρωμηό στα τέλη του 19ου αιώνα, με αφορμή μιαν επιδημία χολέρας τα εξής μακάβρια:

Ω τι, ω τι ρομαντικό στο δρόμο να πεθαίνεις
από χολέρας κόψιμο με σταυρωμένα χέρια
και μ’ ένα κάρο άναυλα στον τάφο να πηγαίνεις
χωρίς παπάδες και σταυρούς και ψάλτες και ξεφτέρια.

Κάτι τέτοιο είχε κατά νου και ο Μάρκος Βαμβακάρης στον Πολυτεχνίτη, όταν λέει ότι το μόνο επάγγελμα που δεν έκανε του ήταν “που δεν κουβάλησε του Άι Γιωργιού ξεφτέρια” (Εδώ το γιουτουμπάκι, στην τελευταία  στροφή, στον υπέροχο διάλογο με τη Σοφία Καρίβαλη):

Όμως, θα μου πείτε, η λέξη ξεφτέρι σημαίνει τον πανέξυπνο άνθρωπο, που δεν ξεγελιέται εύκολα -μην κοροϊδεύεις κι έχω γίνει πια ξεφτέρι, έλεγε η Βουγιουκλάκη στον Λευτέρη της εδώ

(Η Μοσχολιού το λέει καλύτερα, αλλά πόσες φορές έχετε δει τον Αυλωνίτη να παίζει μπουζούκι; )

Αυτό το ξεφτέρι είναι άλλο, δεν έχει καμιά σχέση ούτε με παπαδάκια ούτε με πρωτοπαλίκαρα ή τσιράκια πολιτικών. Είναι το αρπακτικό πουλί, το γεράκι, που λεγόταν οξύπτερον στην ελληνιστική εποχή, υποκοριστικό οξυπτέριον, ξυφτέρι, ξεφτέρι. Από εκεί η μεταφορική σημασία του πανέξυπνου ανθρώπου, αν και η σημασία ξεφτέρι = γεράκι εξακολουθεί να επιβιώνει αριά και πού -όταν στον Κεμάλ λέει ο Γκάτσος “Νικημένο μου ξεφτέρι”, γεράκι εννοεί.

Πάντως, τα μεγάλα σημερινά λεξικά μας αγνοούν τη σημασία ξεφτέρι = εξαπτέρυγο, την οποία μόνο στο ένδοξο slang.gr έχω βρει! Όσο για το ξεφτέρι = αρπακτικό πουλί δείτε μερικά μερακλήδικα που γράφει ο Λίγγρης στη Λεξιλογία.

Υπάρχουν βέβαια και μεταφορικά εξαπτέρυγα που είναι ξεφτέρια (έξυπνοι), όπως κι άλλοι που είναι αρπαχτικά. Αλλά ίσως αναρωτιέστε ποια μύγα με τσίμπησε και σας γράφω σήμερα για τα εξαπτέρυγα. Λοιπόν, το σημερινό άρθρο, αυτό που μόλις διαβάσατε, είναι το υπ’ αριθ. 666 του ιστολογίου! Επειδή όμως βαριέμαι να κάτσω να μελετήσω δυο μέρες για να γράψω κάποιαν εμβριθή μελέτη για τον αριθμό του κτήνους, κι επειδή αυτά τα δρακουλιάρικα της Βίβλου ποτέ δεν με πολυσυγκινούσαν, σκεφτόμουν να γράψω κάτι για τα τρία εξάρια, και με το ένα και το άλλο βρέθηκα τελικά στα εξαπτέρυγα που βγήκαν με περισσότερο ψαχνό απ’ όσο περίμενα στην αρχή.

Αλλά για να μη μείνουν παραπονεμένοι οι φίλοι του 666, ιδού ένα εξαιρετικό ποίημα που έγραψε ο φίλτατος Κορνήλιος απογοητευμένος που δεν κατάφερε να γράψει το σχόλιο αριθ. 666 στο νήμα για τη δασκάλα του Μεγαδέρειου. Τα αλεξαντριανά σκουληκάκια διατηρούνται τιμής ένεκεν:

Ο ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΟΥ ΚΤΗΝΟΥΣ

Τοῦ Ἔβρου διδασκάλισσα
γιὰ λίγο εἰσάκουσέ με,
καὶ σεῖστρα σοῦ κροτάλισα
καὶ στύρακα σοῦ καῖμε,
τοῦ Ἔβρου διδασκάλισσα
τιμώρησε ἐκείνους
ποὺ ὕπουλα μοῦ κλέψανε τὸν ἀριθμὸ τοῦ Κτήνους!

Μοῦ εἶπαν λόγια ψεύτικα
πὼς θἆναι αὐτὸς δικός μου,
στὰ δίχτυα τους πῶς μπλέχτηκα!
ἐχάθη ὁ ἀριθμός μου!
μοῦ εἶπαν λόγια ψεύτικα!
τοὺς ἄθλιους θεατρίνους!
τί ὕπουλα μοῦ ἔκλεψαν τὸν ἀριθμὸ τοῦ Κτήνους!

Μονόδρομος ἁπλώνεται
τώρα γιὰ μᾶς καρντάσια,
κι ἐσεῖς δὲν τὴν γλυτώνετε
Δραγώνικα κουμάσια!
Μονόδρομος ἁπλώνεται
ἐκδίκησης, τοὺς θρήνους
ἀρχίστε ὅσοι μοῦ κλέψατε τὸν ἀριθμὸ τοῦ Κτήνους!

Συντρόφια πομακόπαιδες
κι ἐσεῖς οἱ Γκαγκαοῦζοι,
σὲ ἀτραποὺς ἰσόπεδες
πρὸς τί οἱ κολαοῦζοι;
Συντρόφια πομακόπαιδες
εἶν’ὁ ἐχθρὸς ὀξύνους
καὶ μοῦ ‘κλεψε μπαμπέσικα τὸν ἀριθμὸ τοῦ Κτήνους!

Doctor, ἐχθρέ μου ὕπατε,
αἰχμάλωτο σὲ θέλω
κι ἐσᾶς ποὺ λόγια εἴπατε
Ἰάγου στὸν Ὀθέλλο.
Doctor, ἐχθρέ μου ὕπατε,
φιλιππικοὺς πυρίνους
ἀγόρευσες καὶ ἅρπαξες τὸν ἀριθμὸ τοῦ Κτήνους!

About these ads

92 Σχόλια to “Εξαπτέρυγα και ξεφτέρια”

  1. newagemama said

    Καλημέρα, καλή εβδομάδα!

    Στο “Κεμάλ” των Νίκου Γκάτσου, Μάνου Χατζιδάκη υπάρχει μια ενδιαφέρουσα αναφορά στα “ξεφτέρια”:
    Νικημένο μου ξεφτέρι δεν αλλάζουν οι καιροί
    Με φωτιά και με μαχαίρι πάντα ο κόσμος προχωρεί

    Επίσης, λόγω της εθνικής μας γιορτής, “επίκαιρο” είναι και ένα εμβατήριο με τίτλο “Πίνδος 1940″, που μεταξύ άλλων λέει για του “Δαβάκη τα ξεφτέρια”:

    Πάνω εκεί στης Πίνδου μας τις κορφές
    που θαρρείς τ αστέρια φιλούνε,
    κάθε νύχτα λίγες αχνές μορφές
    τα πηχτά σκοτάδια ερευνούν.
    Της πατρίδας πάντα πιστοί φρουροί
    τον εχθρό να ΄ρθεί καρτερούνε,
    τον εχθρό που πίστευε πως μπορεί
    στην Ελλάδα νικητής να μπει.
    Η νύχτα φεύγει, σβήνουν τ αστέρια,
    τ αγρίμια πάνε να κρυφτούν,
    μα του Δαβάκη μας τα ξεφτέρια
    δεν θεν΄ να παν’ ν’ αναπαυθούν κλπ κλπ.

    Tην καλημέρα μου, ήρθε η ώρα για δουλειά!

    http://newagemama.wordpress.com

  2. Immortalité said

    Αχ Μαμά δεν διαβάζεις προσεκτικά!

    Καλημέρα Νίκο, πολύ ωραίο. Και ο Κορνήλιος βρε παιδί μου τέτοιο ταλέντο να του αλλάζαμε και λίγο τα μυαλά ;-)

  3. sarant said

    Καλημέρα -βλέπω ότι αγρυπνούν οι υπερασπιστές του δικαίου :)

  4. sarant said

    Και άλλα στοιχεία για τον 666:
    http://www.orthros.org/Greek/Keimena/K_HKartaTouPoliti.htm

  5. Το ξεφτέρι (γεράκι) λέγεται και σαΐνι, ε;
    Ο Κορνήλιος, όπως πάντα, ανπαίκταμπολ!

  6. sarant said

    Ναι, θα μπορούσα να προσθέσω ότι έχουμε πολλές λέξεις που από ονόματα άγριων ζώων δηλώνουν έξυπνο ή ικανό άνθρωπο: τσίφτης, ξεφτέρι, σαΐνι (πουλιά), αλεπού, ατσίδας, τσακάλι. Θέμα για άρθρο.

  7. τὸ 666 εἶναι ἀπὸ πλευρᾶς ἑρμηνείας ἴσως τὸ πλέον κακοποιημένο βιβλικὸ χωρίο, ἴσως ἐπειδὴ προσφέρεται γιὰ καββαλιστικὴ φακίρικη παρερμηνεία. εὐχαριστῶ γιὰ τὴν οὕτως εἰπεῖν ἀνθολόγησι, τώρα ποὺ τὸ ξαναδιαβάζω ὄντως εἶναι καλούτσικο.

    πάντως γιὰ τὸ ὀξύπτερον δὲν εἶχα ἰδέα. φανταζόμουν ἑξαπτέρυγο-ξεφτέρι, ποὺ εἶναι γρήγορο σὰν νἄχῃ 6 φτεροῦγες, διότι βέβαια γι’αὐτὸ τὸν λόγο οἱ ἄγγελοι λέγονται μεταφορικῶς ἔτσι, ἐπειδὴ ὡς πνεύματα μποροῦν σὲ χρόνους ἀσύλληπτους γιὰ τὸν ἄνθρωπο νὰ διανύουν τὴν ὁποιαδήποτε ἀπόστασι.

    ὅσο γιὰ τὸ χερούβ, πληθυντικὸς χερουβίμ, ἔχουν ἀρχαιόθεν περάσει στὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα ὡς σημιτικὸ δάνειο ἀρχαιόθεν μὲ τὴν μορφὴ γρὺψ γρυπός. ἀκόμη καὶ τὸ ῥῆμα κρύπτω δὲν εἶναι ἄσχετο. χεροὺβ θὰ πῇ κρυφός, μὲ τὴν ἔννοια τοῦ ἔμπιστου, τοῦ ἐξ ἀπορρήτων, διότι οἱ ἄγγελοι εἶναι οἱ ἔμπιστοι τοῦ Θεοῦ. τὸ λέω αὐτὸ διότι νομίζω ὅτι τὰ ἐξααπτέρυγα λέγοντααι χερουβὶμ καὶ ὄχι σεραφίμ. κοινῶς πιστεύετααι ὅτι πρόκειται γιὰ εἴδη ἀγγέλων, στὴν πραγματικότητα ὅμως εἶναι διάφορες προσωνυμίες τῶν ἀγγέλων ἀανάλογα μὲ τὸ ποιά τους ἰδιότητα τονίζεται κάθε φορά.

  8. χὰ χὰ ἔγινα καὶ ἐτικέττα! ἐλπίζω νὰ μὴ μοῦ βάλεται κααὶ γραμμωτὸ κώδικα (bar code) μὲ τὸ νούμερο τοῦ ἐξαποδῶ. :)

  9. #8 γράφω σ’ἕνα πληκτρολόγιο ἄλλου ὑπολογιστοῦ τὸ ὁποῖο δυσκολεύομααι νὰ συνηθίσω. τὰ παροράματα αὐξάνονται ἐκθετικῶς!

  10. Palavra said

    Πολύ ενδιαφέρον!
    Για το 666, μην ανησυχείτε ακόμα: φήμες λένε ότι ο σωστός αριθμός ήταν το 616. :D

  11. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Έχω θαυμάσει επανειλημμένως την ποιητική δεινότητα κι ευαισθησία του Κορνηλίου, και δημοσίως έχω εκφράσει αυτόν τον θαυμασμό επανειλημμένως. Επειδή, προσφάτως, είδα και έτερον συ-σχολιογράφο να αναρωτιέται για την πραγματική ταυτότητα που κρύβεται πίσω απ’ αυτό το ψευδώνυμο/ αλλώνυμο, δεν θα ήθελε ο ίδιος, επί τη ευκαιρία αυτής της τόσο πολυσημικής αναρτήσεως, να μας την αποκαλύψει;
    Η δημιουργία δεν υπάρχει λόγος να κρύβεται πίσω από λογής-λογής φερετζέδες.

    Αν πάλι, για τον οποιονδήποτε λόγο, που εγώ -αμαθής- αγνοώ, επιμένει να κρύβεται, ιδού το μαίηλ μου για (όποιον θα ήθελε) να με διαφωτίσει: glikot@gmail.com

  12. πάντως ψάχνοντας λίγο βρῆκα ὅτι ἑξαπτέρυγα παριστάνουν τὰ σεραφίμ. ὡστόσο τὰ ἑξαπτέρυγα βγαίνουν μετὰτὸ χερουβικό, ὅταν ψάλλεται τὸ “οἱ τὰ χερουβὶμ μυστικῶς εἰκονίζοντες…”

    γιὰ τὸ 616 θὰ γίνω μισητὸς καὶ κουραστικός, ἀλλὰ θὰ παραθέσω πάλι ἕνα ἀπόσπασμα κι ὅσοι θέλουν τοῦ ῥίχνουν μιὰ ματιά. μὴ ῥωτᾶτε τὴν πηγή, οἱ ὑποψίες σας εἶναι σωστές.

    Στὸ 13,18 ὁ ἀριθμὸς ΧΞF, ἢ στὴ μικρογράμματη γραφὴ χξς, εἶναι ἔργο τῶν γραφέων, καὶ ὄχι ὅλων. ὁ ᾿Ιωάννης, καὶ ἀρκετὰ σῳζόμενα χειρόγραφα εὐτυχῶς, γράφουν ὁλογράφως ἑξακόσια ἑξήκοντα ἕξ, καὶ φυσικὰ υἱοθετῶ αὐτό. αὐτὸ συμβαίνει στὰ χειρόγραφα πολλὲς φορὲς γιὰ οἰκονομία χώρου καὶ χρόνου. ἔτσι λ.χ. τὸ χωρίο τοῦ Δανιήλ 12,11-12, ὅπου οἱ δύο ὑπάρχοντες ἀριθμοὶ στὰ χειρόγραφα καὶ στὶς ἔντυπες ἐκδόσεις τῆς Βίβλου γράφονται ὁλογράφως, στὰ χειρόγραφα τῶν Στρωματέων τοῦ Κλήμεντος, ὅπου παρατίθεται τὸ χωρίο (Στρωμ. 1,21,147 ΒΕΠ 7,293), γράφονται βραχυγραφικῶς μὲ ἀριθμοὺς ὡς ἑξῆς· ᾿Απὸ καιροῦ παραλλάξεως τοῦ ἐνδελεχισμοῦ καὶ δοθῆναι βδέλυγμα ἐρημώσεως ἡμέρας ,ασ ΄. μακάριος ὁ ὑπομένων καὶ φθάσας εἰς ἡμέρας ,ατλε΄. στὸ βιβλικὸ κείμενο, καὶ στὰ χειρόγραφα καὶ στὶς ἔντυπες ἐκδόσεις, οἱ ἀριθμοὶ γράφονται ἡμέραι χίλιαι διακόσιαι ἐνενήκοντα καὶ ἡμέρας χιλίας τριακοσίας τριάκοντα πέντε. μία μάλιστα συνέπεια τῆς βραχυγραφήσεως τῶν ἀριθμῶν στὸν Κλήμεντα εἶναι ὅτι, καθὼς οἱ γραφεῖς ἔγραφαν ἀριθμοὺς ἀκλίτους, ἔχασαν καὶ τὴν πτῶσι τοῦ οὐσιαστικοῦ, κι ἔγραψαν καὶ στὴν πρώτη περίπτωσι ἡμέρας ἀντὶ ἡμέραι. καὶ αὐτὸ δὲν τὸ ἀντιλήφτηκε οὔτε ὁ μεγάλος Dindorf ποὺ φιλοπόνησε τὴν κριτικὴ ἔκδοσι τοῦ Κλήμεντος. καὶ τὸ λάθος του ἀποτελεῖ ἄλλη παραλλαγὴ τοῦ χωρίου τοῦ Δανιήλ, «γνωστὴ ἀπὸ πατερικὸ παράθεμα»! αὐτοὶ οἱ ξένοι, τέλος πάντων, ἔτσι παίρνουν στὸ λαιμό τους καὶ τοὺς δικούς μας, ποὺ δὲν φταῖνε σὲ τίποτα. τόσο στὴν ᾿Αποκάλυψι ὅσο καὶ στὴ Βίβλο ὁλόκληρη υἱοθετῶ πάντοτε τὶς ὁλόγραφες γραφὲς τῶν ἀριθμῶν, οἱ ὁποῖες εἶναι καὶ lectiones difficiliores· οἱ ἀριθμοὶ εἶναι τῶν γραφέων· οὐδέποτε τῶν συγγραφέων. εἶναι δὲ οἱ ἀριθμητικὲς γραφὲς καὶ τὰ εὐπαθέστερα μέρη τῶν ἀρχαίων κειμένων. ἀπὸ τὴ λέξι λ.χ. ἑξήκοντα, ἀκόμη κι ἂν φθαροῦν τὰ πέντε γράμματα -κοντα, τὰ ἄλλα ποὺ μένουν δείχνουν γιὰ ποιὰ λέξι πρόκειται, κι αὐτὴ ἀποκαθίσταται· ὅταν ὅμως φθαρῇ ἕνα μόνο γράμμα, ὁποιοδήποτε, ἀπὸ τὸν ἀριθμὸ XΞF, ἔστω τὸ μεσαῖο, καὶ συμπληρωθῇ ΧIF, τὸ 666 γίνεται 616, καὶ εἶναι ἀδύνατο ν᾿ ἀποκατασταθῇ τὸ ἀρχικό, παρὰ μόνο ἂν ἡ γνήσια γραφὴ διασωθῇ σὲ ἄλλο χειρόγραφο· καὶ δὲν εἶναι εὔκολο νὰ συμπεράνῃς ἂν τὸ ἄλλο χειρόγραφο κληρονόμησε τὴν ἀρχικὴ γραφή. καὶ μαρτυρεῖται μιὰ τέτοια γραφὴ XIF (=616) στὸ χωρίο αὐτὸ τῆς ᾿Αποκαλύψεως ἀπὸ τὸν Εἰρηναῖο (῎Ελ. 5,10,1), ὁ ὁποῖος γράφει· Δὲν ξέρω πῶς μερικοὶ πλανήθηκαν κι ἀκολουθώντας μιὰ ἀνοησία στραπατσάρησαν τὸ μεσαῖο ἀριθμητικὸ ψηφίο τοῦ ὀνόματος καὶ μείωσαν τὸν ἀριθμὸ κατὰ πενήντα μονάδες· κι ἔτσι ἀντὶ γιὰ ἓξ δεκάδες ἐπιμένουν ὅτι εἶναι μία δεκάδα. νομίζω ὅτι αὐτὸ ἦταν κατ᾿ ἀρχὴν ἕνα σφάλμα γραφέων, κάτι τὸ συνηθισμένο· ἀφοῦ οἱ ἀριθμοὶ παριστάνονται μὲ γράμματα, εὔκολα τὸ ἑλληνικὸ γράμμα ποὺ παριστάνει τὸν ἀριθμὸ ἑξήντα μετατράπηκε σ᾿ ἑλληνικὸ ἰῶτα. στὴ συνέχεια μερικοὶ τὸ ἀποδέχτηκαν ἀνεξέταστα, ἐνῷ ἄλλοι χρησιμοποίησαν κιόλας τὸν ἀριθμὸ «δέκα» ἁπλοϊκὰ καὶ ἀνόητα, ἄλλοι δέ, ποὺ εἶχαν κι ἐκεῖνοι ἄγνοια, προχώρησαν στὸ ν᾿ ἀναζητήσουν καὶ ὀνόματα ποὺ ἔχουν τὸ σφαλερὸ ἀριθμὸ τῆς πλάνης. (Ignoro quomodo erraverunt quidam sequentes idiotismum et medium frustrantes numerum nominis, quinquaginta numeros deducentes, pro sex decadis unam decadem volentes esse. hoc autem arbitror scriptorum peccatum fuisse, ut solet fieri, quoniam et per litteras numeri ponuntur, facile litteram graecam quae sexaginta enuntiat numerum, in iota Graecorum litteram expansam. post deinde quidam sine exquisitione hoc acceperunt; alii quidem simpliciter et idiotice usurpaverunt denarium numerum; quidam autem per ignorantiam ausi sunt et nomina exquirere habentia falsum erroris numerum.) σήμερα τὴ γραφὴ XIF (=616) διασῴζει ὁλογράφως τὸ παλίμψηστο κι ἐλλιπέστατο χειρόγραφο τοῦ Ε΄ αἰῶνος 04 ἢ C ἢ κῶδιξ τοῦ ᾿Εφραὶμ λεγόμενο, στὸ ὁποῖο διακρίνεται ἡ λέξι δέκα.

  13. Κι ἐδῶ ξεφτέρια.

    11 καλά, δὲν εἶναι καὶ τὸ μυστικὸ τῆς Κοντέσσας Βαλέραινας, ἀλλὰ προτιμῶ τὴν ψευδωνυμία γιὰ δικούς μου λόγους. ἂν θέλετε νὰ μάθετε τὸ ἀληθινό μου ὄνομα, πρᾶγμα ποὺ μὲ τιμᾷ, δὲν μοῦ εἶναι δύσκολο νὰ σᾶς στείλω ἕνα ἠλεμήνυμα.

  14. ΕΠΙΧΑΡΜΟΣ said

    @12. Πάνω στην ώρα! Έπεσε στα χέρια μου και το ξεφυλλίζω (κανονική ανάγνωση το απόγευμα) ο υπ’ αριθ. 666 τίτλος των εκδόσεων Άγρα. Ένα ωραίο βιβλίο του Δημήτρη Κυρτάτα για τον Αριθμό του Θηριου.

  15. Θες να συζητήσουμε για τη φημολογούμενη παραίτηση Δραγώνα, μήπως, και μας το φέρνεις πλαγίως;

  16. ΕΠΙΧΑΡΜΟΣ said

    @6. Επίσης για τον έξυπνο: αητός

  17. Immortalité said

    Φημολογούμενη; Δεν είναι αλήθεια;

    @11 Γιώργο τόσοι και τόσοι δημιουργοί έγραφαν και γράφουν με ψευδώνυμο. Τί σημασία έχει το αληθινό όνομα;

  18. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Μπορεί να έχεις δίκιο, Ίμμορ (@17).
    Ίσως να πρόκειται για άλλο ένα προσωπικό μου “κόλλημα” με το διαδίκτυο.
    Πιστεύω πάντα ότι, γνωρίζοντας το όνομα του άλλου, μπορείς να προχωρήσεις ένα βήμα παραπέρα, στην περίπτωση που σε ενδιαφέρει ή σε ενδιαφέρουν/σού αρέσουν αυτά που γράφει. Ένα κλειδί μιας πόρτας προς τον άλλο, δηλαδή…

    Κι αυτό ουτοπία;

  19. #17, ἀλήθεια εἶναι, μὴ μὲ κοψοχολιάζετε!

  20. Immortalité said

    @ 18 Πάντα μπορείς να προχωρήσεις παραπέρα. Κι αν η άλλη πόρτα είναι διαθέσιμη ν’ ανοίξει…
    Και ουτοπία να είναι πάντως, αν μπορούμε ας μάθουμε να ζούμε δίχως.

    Κορνήλιε ένα μαιλ στο Γιώργο και γρήγορα :-)

  21. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    …κι επειδή πολλά για γεράκια διαβάζω στην ανάρτηση, παραδόξως μπορούν να έχουν και τις δύο σημασίες: και του έξυπνου αλλά και του αρπακτικού.

    Ενδιαφέρον στο βιβλίο “Μεμέτ, γεράκι μου”(1955), του τούρκου συγγραφέα Γιασάρ Κεμάλ, απ’ όπου, νομίζω, το πήρε κι ο Μάνος Χατζιδάκις, ντύνοντας με υπέροχη μουσική κάποιους “μεμέτ”, κάποια “γεράκια” -και το γράφω αυτό, κυρίως, για να δει ο πατέρας του Νίκου ότι κανένα πρόβλημα δεν έχω για το αν “διαθέτει ο γείτονας τσαγανό” (αν και η συζήτηση, οπωσδήποτε, τότε, λίγο -πραγματικά- περιεστράφη γύρω απ’ αυτό.)

  22. sarant said

    Γιώργο, δεν έχει όμως και μια γοητεία το άγνωστο;

  23. Καπετάν Ένας said

    Καλημέρα Νίκο,
    γεια σας παιδιά,

    Πολύ καλό το άρθρο. Θα μπορούσα να προσθέσω διάφορα, όπως αυτό που έχω ακούσει, ότι στην Κέρκυρα, παλιότερα, όλα αυτά τα κεριά και τα εξαπτέρυγα της λιτανείας τα λέγανε κλαπαδόρες, ή να ψάξω στη βιβλιοθήκη μου να βρω μια παλιά έκδοση με άρθρα του Μάρξ, σ΄ένα από τα οποία, θυμάμαι, ότι είχε αναφερθεί στον αριθμό 666. Δε θα το κάνω όμως, γιατί τώρα με απασχολεί κάτι άλλο. Ότι πρέπει, να σας πω αντίο, ή μάλλον, εις το επανιδείν:

    ΑΣΧΗΜΑ ΝΕΑ (για μένα)

    Μόλις με ειδοποίησαν από τα Κεντρικά, ότι τελειώνει η διορία μου εδώ και πρέπει να πηγαίνω. Έχουν δοθεί οι συντεταγμένες μου στο σμήνος και έτσι, το πολύ μέχρι αύριο, θα περάσει και το δικό μου UFO να με πάρει.
    Κι έτσι τελειώνει με σχετική επιτυχία η πρώτη μου θητεία στον ιντερνετικό σχολιασμό. Τους επόμενους μήνες ή χρόνια, αν εμφανιστεί κάποιος με το ψευδώνυμο Καπετάν Ένας, μην τον ακούτε, δεν θα είμαι εγώ, κατά πάσα πιθανότητα θα είναι εγκάθετος άλλου Γαλαξία.

    Θέλω να ευχαριστήσω κυρίως τον Νίκο Σαραντάκο, αλλά και όλα τα παιδιά, για την ωραία παρέα και για το σπουδαίο έργο τους στο διαδίκτυο. Ελπίζω η δική μου συνεισφορά, δηλαδή οι εντελώς άχρηστες πληροφορίες, οι ανούσιες ιστορικές λεπτομέρειες, τα μακρόταλα κείμενά μου γραμμένα σε γλώσσα γεμάτη σολοικισμούς (και σολιψισμούς) και σε ύφος ιδιαζόντως ξυλώδους οσμής, καθώς και οι σεντονιάδες βαρετής πολιτικολογίας να έβαλε ένα λιθαράκι στον, έτσι κι αλλιώς, ετοιμόρροπο ναό του Περιττού, του οποίου σήμερα οι μύστες είναι σχεδόν οι μόνοι, που μπορούν να φέρουν επάξια το όνομα του Ανθρώπου.

    Δεν λέω, ότι και το ιστολόγιο «Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία» είναι περιττό, ίσα ίσα θεωρώ ότι, συν τοις άλλοις, είναι ένα πολύ χρήσιμο ιστολόγιο, και, ειδικά για μένα, θα ήταν ακόμα πιο χρήσιμο, αν ήμουν από τους ανθρώπους που μαθαίνουν από τα λάθη τους. Δυστυχώς εγώ, όπως και άλλοι πολλοί, μαθαίνω ΤΑ λάθη μου. Δηλαδή, αν έχω μάθει κάτι στραβά, στο σχολείο, το Πανεπιστήμιο ή αλλού, το επαναλαμβάνω, μέχρι να μου φανεί σωστό.Θα μελετήσω, όμως και τα προηγούμενα άρθρα, που δεν έχω δει και ίσως κάπως διορθωθώ. Πάντως προς το παρόν, πρέπει να πηγαίνω.

    Ελπίζω να επανέλθω μετά από μερικά τέρμινα, αγνώστου διάρκειας. Στο διάστημα αυτό σκοπεύω να αναπτύξω τις ιδιότητές μου, την τεμπελιά, το ρεμβασμό, τον εξυπνακισμό, την έμφυτη τάση δημιουργίας θεωριών και πολιτικών ουτοπιών, που δεν πείθουν κανέναν, και τέλος, την παρανοϊκή ιδέα που μου έχει καρφωθεί, ότι δηλαδή, το απαίσιο είδος της οικογένειας των Μεγάλων Πιθήκων, που λέγεται homo sapiens sapiens, μπορεί να ζήσει σε κοινωνίες ελευθερίας, αδελφότητας και ισότητας. Αυτές, λοιπόν, τις ιδιότητές μου, θα επιχειρήσω να τις καταστήσω ανταγωνιστικές στην ευρωπαϊκή αγορά, πράγμα φυσικά δύσκολο, λόγω της παγκόσμιας υπερ-προσφοράς σε UFO διαφόρων αποκλίσεων.

    Άλλη μια φορά, Νίκο Σαραντάκο, σε ευχαριστώ για την ιστοσελίδα αυτή, που πραγματικά είναι από τα καλύτερα πράγματα, που συνάντησα στο διαδίκτυο (χάριν της οποίας, άλλωστε, ζήτησα από το Αστρικό μου Πεδίο δράσης μία μικρή παράταση της θητείας μου στον πλανήτη σας) και να σου αφιερώσω ένα ρητό του Κομφούκιου, που το έγραψε ειδικά γι αυτούς, που ΔΕΝ διαβάζουν το ιστολόγιό σου, σαν έμμεση παραίνεση, ώστε, κάποτε, να γίνουν αναγνώστες του :

    … 不知言,無以知 人也 . (bù zhī yán, wú yǐ zhī rén yě)

    Που σημαίνει:
    «Όποιος δεν γνωρίζει τις λέξεις, δεν θα γνωρίσει ποτέ τους ανθρώπους».

    Και να βάλω για μουσική επένδυση της αποχώρησής μου, ένα σχετικό και γνήσια μαρξιστικό μουσικό θέμα:

    Όπως λένε στην Ιαπωνία ,
    «Καλή συνέχεια»
    και καλή τύχη σε όλους.

  24. sarant said

    16: Σωστή προσθήκη για τον αητό.
    Και ο Κυρτάτας είναι πολύ καλός.

  25. Ε! ε! καπετάνιε! τι έγινε τώρα;

  26. gbaloglou said

    Ευθύς γυρίζει ο βασιλεύς και στέλνει το ξιφτέρι,
    να φέρη ομπρός την πάπια, τον σκορδιαλόν αντάμα.
    Τα όρνεα ομοφώνησαν, διώχνουν το ξιφτέρι^
    εστράφη εις τον βασιλέα, χωρίς αυτούς να φέρη.
    Ο βασιλεύς εκάκισεν και σφόδρα εθυμώθη.
    Σηκώνεται μετά θυμού και με πολλήν μανίαν,
    ομού και οι συμβουλάτορες υπάν κατά τα όρνεα.
    Κρούει αετός τον γερανόν, πετρίτης δε την πάπιαν,
    μηλάδελφος την όρνιθα, ο γέρακας τον λούπην,
    ξιφτέρι το ορτύκιον, σκορδιαλόν ο σμυρίλιος^
    κρούει η ωτίδα στο νερόν, ο πελαργός στο δάσος,
    ο καπικάνος, ως γλήγορος, εμπαίνει εις την λίμνην,
    ο κύκνος παίρνει τον γιαλόν, κυκνέας τ’ ακρωτήρι,
    ο γλάρος σε νησόπουλον, η χήνα στα λιβάδια,
    η όφια εβούτησε, εχώθη εις το βάθος,
    η πάωνος και αφασιανός εμπήκαν στα παλάτια.

    [Εναλλακτικό τέλος Πουλολόγου (χειρόγραφα ΑΖ), 118-133]

  27. sarant said

    23:
    Ωχ, τώρα το είδα αυτό.

    Καπετάνιε, στο επανιδείν και θα μας λείψεις!

  28. #17 Δεν έχω προλάβει να ενημερωθώ απ’ το πρωί.

  29. Alfred E. Newman said

    23
    Καπετάνιε.
    Ελπίζω να το διαβάσεις.
    Ο Meng K’e λέει κάπου ότι υπάρχουν πολλοί τρόποι διδασκαλίας.
    Σήμερα συνάντησα άλλον ενα. Ευχαριστώ.
    Δύναμις.

  30. Immortalité said

    @ 23 Βρε Καπετάνιε πας κάπου που δεν έχει ίντερνετ; Υπάρχει τέτοιο μέρος;

    (Πάντως αν δεν προλάβεις να τα δεις τα σχόλια, δεν ήθελα μωρέ να σε στεναχωρήσω με κείνο το καραλόλ (είδες το γραψα και γω). Στο καλό να πας και φρόντισε να μας γράφεις :-) )

  31. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    @22,
    “εψές είδα στον ύπνο μου ένα βαθύ ποτάμι.
    -Θεός να μη το κάμει να γίν’ αληθινό…” (Βιζυηνός) αλλά

    “-Θεός ναι, ας το κάμει να γίν’ αληθινό” (λέει κάπου ο Βαρβέρης).

  32. gbaloglou said

    #30 & #23:

    επ’ οίνοπα πόντον;

  33. Ῥὲ Καπετάνιο , μπὰς κι εἶσαι ἡ Δραγώνα;

  34. sarant said

    Κορνήλιε, ευτυχώς που έφυγε η Δραγώνα και λύθηκαν τα προβλήματα της παιδείας. Ο Καρατζαφέρης ήδη διεκδίκησε τα εύσημα. Ο Στάθης θα γράψει αύριο.

  35. aerosol said

    Στο καλό, Καπετάνιε.

  36. Μαρία said

    11
    >Αν πάλι, για τον οποιονδήποτε λόγο, που εγώ -αμαθής- αγνοώ, επιμένει να κρύβεται, ιδού το μαίηλ μου για (όποιον θα ήθελε) να με διαφωτίσει

    Δεν πιστεύω στα μάτια μου!

  37. Μαρία said

    >Σήμερα λοιπόν, η λέξη εξαπτέρυγο χρησιμοποιείται ως περίπου συνώνυμο της λέξης “τσιράκι”.

    Οι παλιοί που χρησιμοποιούσαν κυριολεκτικά τη λέξη τσιράκι αυτά τα ξεφτέρια τα έλεγαν ουσάκια (uşak) π.χ. Αυτός είναι ουσάκ’ του τάδε.
    Νίκο, με αφορμή τη συζήτηση στη Λεξιλογία, και για μένα τα εξαπτέρυγα έχουν κάτι απ’ τους satellites των Ρωμαίων.

  38. Εἰς Καπετάνιον

    Ἤτανε κείνη τὴν νυχτιὰ ποὺ ἔφευγε ἡ Δραγώνα
    κι ὁ ἐθνικισμὸς ἐκέρδιζε συνέχεια ποσοστά,
    σ’ἔστειλαν δίχως ἴντερνετ σ’ὠκεανοῦ κρυψώνα
    μὰ ἐσὺ θυμᾶσαι τοῦ sarant τὰ ἐξαίσια γραπτά.

    Ξέχασες κεῖνες τὶς μπηχτὲς τοῦ Μῆτσου καὶ τῶν ἄλλων
    στὸ νῆμα γιὰ τοὺς ἄθεους παγανιστὲς ναζὶ
    καὶ τώρα ἀνεμοδέρνεσαι σὲ κορυφὲς ὑφάλων
    καὶ στὴν γοργόνα ποὺ ῥωτᾷ ὁ βασιλιᾶς ἂν ζῇ.

    Ἀπὰ στὸ πληκτρολόγιο ἀράχνη θὰ ὑφάνῃ
    ἱστό, καὶ ἱστολόγιο θὰ μένῃ μόνο αὐτὸ
    νὰ σοῦ θυμίσῃ κάποτε πὼς σ’ὅποιο βγῇς λιμάνι
    σὲ καρτερεῖ στοὺς βράχους του κονάκι λαξευτό.

    Πάνω σ’ὀθόνη γυάλινη τσιπάκια πυριτίου
    κρατοῦν αὐτὰ ποὺ ἔγραψες μὴ πέσουν καὶ σβηστοῦν,
    μὰ κάποια μέρα σὰν κι αὐτή, παραμονὴ τοῦ Ἁγίου,
    καινούργια, λέω, σχόλια δικά σου θὰ γραφτοῦν.

  39. παρόραμα:Μήτσου

  40. Καββαδήλιος ή Κορνηδίας;

  41. #23 Ελπίζω να μην έχει να κάνει με το καυγαδάκι που είχαμε.
    Καλή συνέχεια και εις το επανειδείν (εκτός αν είσαι η Δραγώνα :) σχ.33).

    Ας μην χαίρονται κάποιοι, η Δραγώνα θα αντικατασταθεί με μια άλλη Δραγώνα ή Ρεπούση. Δεν θα την αφήσουν την θέση στο έλεος των Ελλήνων.

    Μια που περί του αριθμού του θυρίου ο λόγος…
    Λειτουργικό σύστημα: inferno: κόλαση
    Με γλώσσα προγραμματισμού limbo: προαύλιο της κολάσεως
    Της εταιρίας lucent Lucifer Enterprises
    H lucent έγινε Alcatel-lucent και όλοι γνωρίζουμε ότι το δεύτετο «α» στο λογότυπο της Alcatel είναι μια πυραμίδα.
    Η Alcatel-lucent έχει αναπτύξει το λογισμικό γέννεσις (genesys) με λογότυπο ένα κουλουριασμένο φίδι. Σε φίδι παραπέμπει και το λογότυπο της lucent .

    Ενδιαφέρον έχουν και οι σύνδεσμοι: 1, 2, 3, 4, 5 κλπ.

  42. sarant said

    Κορνήλιε, άξιος!

  43. εὐχαριστῶ Δέσποτα. πάντως ὡς μεταφραστὴς καὶ ἀγγλομαθὴς πῶς θὰ μετέφραζες τὸ ἑξαπτέρυγο; ἐγὼ cherub καὶ cherubim τὸ βρίσκω.

  44. sarant said

    Αν εννοείς τα εκκλησιαστικά εξαπτέρυγα, στη Λεξιλογία ο Λίγγρης δίνει
    hexapteryga, liturgical fans (όροι από Βικιπαίδεια αγγλική).

    Fan, ριπίδια.

  45. #44 προφανῶς ἐννοοῦνται τὰ ὁμοιώματα τῶν ἀγγέλων κι ὄχι οἱ ἴδιοι οἱ ἄγγελοι. πάντως ἡ λέξι δὲν εἶναι βιβλική. ἂν ἐμπιστευτῶ τὸ ἑλληνικὸ ΛΣ πρωτοσυναντᾶται στὸν Κλήμεντα Ἀλεξανδρέα.

  46. Immortalité said

    @ 38 Κορνήλιε μη σου πω ότι με βάζεις στον πειρασμό να σας εγκαταλείψω για να μου γράψεις και μένα ποιηματάκι ;-)

  47. sarant said

    Ιμόρ, εσένα θα σου γράψει και χωρίς να φύγεις!

  48. Ἰμμόρ, ἐσένα εἴπαμε θὰ σοῦ γράψω ἔπος καὶ θὰ σὲ κάνω ἀθάνατη γιὰ νὰ ἐπαληθευτῇ καὶ τ’ὄνομά σου. Εὔχομαι δὲ στὸν οἰκοδεσπότη νὰ χαίρεται τὸν πατέρα του καὶ νὰ ἀλληλοδιαβάζονται γιὰ πολλὰ χρόνια ἀκόμη.

  49. sarant said

    Κορνήλιε, σε ευχαριστούμε!

  50. Ναι, Νίκο, ευχές κι από μένα!

  51. Immortalité said

    @ 47 Ναι Νίκο όλο έτσι λέει αλλά ΠΟΥΝΤΟ; :-)

    Νίκο χρόνια πολλά και από μένα, να τον χαίρεσαι!
    Χρόνια πολλά και σε όσους γιορτάζουν και ιδιαιτέρως στη Θεσσαλονίκη που έχει και πολλούς!
    Βρε Κορνήλιε μήπως σε λένε Δημήτρη;

  52. Μαρία said

    Μπήκε η καινούρια μέρα. Χρόνια πολλά, κύριε Δημήτρη.

    Δύτη, πού εξαφανίστηκες;

    Ιμόρ, όχι.

  53. Εξαφανίστηκα γιατί έχω πήξει στη δουλειά. Επιτέλους όμως με προοπτική εξόδου από το τούνελ, κάτι σαν τη διακαναλική ας πούμε. Θα εξαφανιστώ και από αύριο ως τη Δευτέρα λόγω του γνωστού προβλήματος με το κλεψιμέικο γουίφι του γείτονα.

  54. Immortalité said

    Μήπως βρε Δύτη να μιλήσεις στο γείτονα να σου δώσει το κλειδί; Αμα ήσουν γειτονάς μου θα στο δινα :-)

  55. Σε αθηναϊκή πολυκατοικία ποτέ δεν ξέρεις από ποιον κλέβεις ασύρματο…

  56. sarant said

    Πάντως, εγώ τον τελευταίο καιρό έχω διαπιστώσει ότι όλοι τα κλειδώνουν (στη γειτονιά μου) εκτός από έναν που είναι αχνός και μια καφετέρια.

  57. Immortalité said

    Γιατί αλλού ξέρεις; Το θέμα χτυπήσεις καμιά πόρτα και το ζητήσεις μπορεί και να στο δώσει (το χω κάνει). Πάντως αν μένεις Παγκράτι ή Εξάρχεια κάτι μπορούμε να κάνουμε :-)

  58. Ζωγράφου. Καθημερινές είναι σχετικά εύκολα, σ/κ πολύ χειρότερα.
    Αλλά είναι και το άλλο, ότι στην Αθήνα έχω και άλλα πράγματα να κάνω, ενώ τώρα στην επαρχία είμαι σχεδόν όλη μέρα μπροστά στην οθόνη ούτως ή άλλως. Οπότε, η αποχή από το ίντερνετ είναι και για καλό. :)

  59. Όσο κι αν σας φαίνεται αστείο, χερούβ (כרוב) εβραϊκά θα πεί… λάχανο. (κράμβη;)
    Μάλλον πρόκειται φυσικά για απλή συνωνυμία με τους αγγέλους!
    Πάντως δεν βλέπω (εκτός αν πράγματι το συνδέσουμε με το ελληνικό κρυφ-) γιατί η λέξη να σήμαινε αρχικά “κρυφός, έμπιστος, εξ απορρήτων”. Καρούβ με κόππα (קרוב) σημαίνει “κοντινός”, αλλά είναι από άλλη ρίζα.

  60. Immortalité said

    @ 58 Ζωγράφου δεν έχει φτάσει η χάρη μας. Αλλά άμα είναι για καλό, καλά να περάσεις :-)

  61. Ευχαριστώ! Σημειώνω πάντως ότι εγώ δίνω ίντερνετ σε δυο γείτονες εδώ (για να μη νομίζετε ότι καταναλώνω περισσότερα απ’ όσα παράγω, που έλεγε κι ο Αντρέας για όσους θυμούνται) ;)

  62. Μαρία said

    61 Να βάλουμε μέσο να παίρνεις απ’ το Πολυτεχνείο. Αλλά καλύτερα να κάνεις αποτοξίνωση.

  63. Μπουκανιέρος said

    21
    Δε φτάνει πούταν Τούρκος, ήταν και κομμουνιστής! Και τον λέγανε και Κεμάλ. Καμία τύχη.
    (αλλά το βιβλίο ήταν καλό)

    23
    Πότε θάρθει επιτέλους το UFO για τον άλλονε;

  64. voulagx said

    #63 Μπουκαν, τα ομωνυμα απωθουνται!

  65. Ἄγγελε, ὁ φωνηεντισμὸς μπορεῖ νὰ παίζῃ ἀπὸ τὸν Μωϋσῆ μέχρι τοὺς Ο’, οἱ βασικοὶ φθόγγοι πάντως εἶναι κρυβ. καὶ ἑλληνιστὶ γρυφς–>γρυψ. καὶ γρῦπες βλέπουμε στὴν προελληνικὴ μινωικὴ Κρήτη, στὶς τοιχογραφίες τῆς Κνωσοῦ. ἄρα ἡ λέξι (ἂν ὑποθέσουμε ὅτι λεγόταν ἔτσι καὶ ἀπὸ τοῦς μινωίτες) νὰ ἀνήκῃ σὲ κοινὸ χαμιτικὸ ὑπόστρωμα. αὐτὴ ἡ ἔννοια τοῦ κοντινοῦ εἶναι τὸ ζητούμενο, μπορεῖς νὰ βρῇς ἂν καὶ σὲ ποιά βιβλικὰ χωρία στὸ μασοριτικὸ ἀπαντᾷ ἡ λέξι;

  66. μετὰ τὸ “ἡ λέξι” νὰ προστεθῇ “ἴσως”

  67. #65 ἂς ποῦμε στὸ κεφάλαιο 25 τῆς Ἐξόδου κατὰ τοὺς Ο’.

  68. δὲς καὶ τὸ “κρύφιος” στὸ Ῥοὺθ 4,1 . ἡ σημασία τοῦ κοντινοῦ, τοῦ συγγενοῦς καὶ κατ’ἐπέκτασιν τοῦ ἔμπιστου, τοῦ συνεργάτη.

  69. επιχαρμος said

    Στο επανιδειν καπετάνιε
    Χρόνια πολλά στους Δημήτρηδες (ειδικώς στον κ. Σαραντάκο senior)και τις Δήμητρες.
    Ιμορ, πληροφορίες εκ Θεσσαλονίκης αναφέρουν ότι ο Κορνήλιος, μετά το αποχαιρετηστήριο a la maniere de Καβαδίας στη Δραγώνα και στον καπετάνιο, ετοιμάζει για χάρη σου έπος 666.666 στίχων, με τον τρόπο του Ν. Καζαντζάκη, για να τιμήσει τον τόπο καταγωγής σου, που θα εκδοθεί σε δύο εκδοχές (κάπως σαν το λεξικό των Χαζάρων του Πάβιτς) μία συλλεκτική σε μονοτονικό (ως απωθημένη αμαρτία) σε χαρτί σαμουά 120 γραμμαρίων και μία κοινή σε πολυτονικό με χρήση και των γραμμάτων ς, κόππα, σαμπί σε επικηρωμένες ξύλινες πινακίδες.
    Όσον αφορά τη Δραγώνα, αισθάνομαι όπως και τότε με τη Ρεπούση. Διαφωνούσα στην οπτική τους για την ιστορία, αλλά όταν τις βλέπω να παραμερίζονται από τα αναχρονιστικότερα στοιχεία της ελληνικής κοινωνίας θλίβομαι.

  70. sarant said

    Επίχαρμε, πολύ γέλασα με το ένα και συμφωνώ με το άλλο που λες.

  71. Immortalité said

    Επίχαρμε όλο έτσι λέει και τίποτα δε βλέπω :-)
    Σε σχέση με το β’ πιστεύεις ότι όντως παραμερίστηκαν λόγω της παρέμβασης του ΛΑΟΣ; Γιατί άλλο το ότι αυτοί προσπαθούν να καρπωθούν το αποτέλεσμα και άλλο να αποτέλεσαν το λόγο της απομάκρυνσής τους.

  72. επιχαρμος said

    71. Για το βιβλίο της Ρεπούση και την ίδια, σε μεγάλο βαθμό ναι. Για την Δραγώνα δεν ξέρω. Το ζήτημα είναι ότι εάν οι πολίτες ερμηνεύσουν την παραίτηση της Δραγώνα ως νίκη του Λάος και των συν αυτοίς, ακόμη κι αν η παραίτηση οφείλεται σε αυστηρότατα προσωπικούς λόγους στην κοινή συνείδηση θα μείνει σαν ήττα, σαν υποχώρηση, σαν αποπομπή κ.ο.κ. Και τελικά αντί να προκύψει ένας κριτικός αναστοχασμός για το έθνος, την ιστορία κι όλα τούτα, θα επιβραβευτεί η περί ιστορίας αντίληψη των Άνθιμων και των Αδώνιδων ή στην πιο σοφτ εκδοχή, των Καλυβομαραντζίδηδων. Θα μου πεις ότι οι τελευταίοι θα αισθάνονταν μια χαρά και με την Ρεπούσεια ιστορία ή τουλάχιστον με κάποιες εκδοχές της. Αλλά αυτό αφορά τις δικές μου διαφωνίες με τις εν λόγω κυρίες και κάποιες από τις απόψεις τους. Αυτό είναι όμως μια άλλη τεράστια συζήτηση.

  73. Συγνώμη, Κορνήλιε, βρίσκω πολύ πιθανό (και ενδιαφέρον) να συνδέεται ετυμολογικά ο “γρυψ” με το “χερούβ”. Αυτό που δεν κατάλαβα είναι η σύνδεση με το “κρύφιος”. Σο χωρίο της Ρούθ που υποδεικνύεις, το “κρύφιε” των Ο΄ αντιστοιχεί στην έκφραση “πλονεί αλμονεί” του μασοριτικού, που χρησιμοποιείαι όπως και το “ὦ οὗτος” των αρχαίων για να προσφωνήσει κάποιον χωρίς να τον κατονομάσει, και που πάντως δεν έχει καμία σχέση με τα χερουβείμ. (Ούτε και η λέξη “γοέλ”, που αντιστοιχεί στο “αγχιστής” των Ο΄, έχει καμία σχέση.) Στο κεφ. 25 της Εξόδου φυσικά γίνεται επανειλημμένα λόγος (και στο εβραϊκό) για χερουβείμ, όπου σαφώς πρόκειται για φτερωτά αγάλματα.

    Ο Gesenius χαρακτηρίζει πάντως “όχι απίθανη” τη συγγένεια με τη λέξη καρώβ (με κόππα, קרוב), που σημαίνει “κοντινός” (π.χ. Γέν. 45:10, “καὶ ἔσῃ ἐγγύς μου”). Σημασιολογικά δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα – η ετυμολογική σημασία θα ήταν τρόπον τινά οι κοντινοί, οι έμπιστοι, οι δορυφόροι του Θεού – απλώς δεν ξέρω πόσο εύκολα εναλλάσσονται κάππα και κόππα.

    Η σημασία “λάχανο” είναι μεταβιβλική, και φαίνεται ότι όντως προέρχεται από το ελληνικό “κράμβη”.

  74. Επιχαρμε αν οι διάφοροι Καρατζαφέριδες θεωρούν νίκη τους την παραίτηση Δραγώνα τότε κάποιοι τους έδωσαν το δικαίωμα γιαυτό με την γενικότερη αποστασιοποίηση τους.
    Δυστυχώς κανένας άλλος δεν αντέδρασε στην προπαγάνδα της Δραγώνα. Δεν ξέρω γιατί κάθε άποψη πρέπει να διασπάται σε 5 κομματικές «υποαλήθειες» ώστε τελικά μόνον ο ένας να βγαίνει νικητής. Ήταν δηλαδή τόσο δύσκολο στους ΝΔκράτες, τους ΠΑΣΟΚους, τους ΣΥΡΙΖΑίους, τους ΚΚΕδες να αντιδράσουν στην Δραγώνα; Γιατί άφησαν την αντίδραση στους ΛΑΟΣικούς και τους Χρυσαυγήτες;
    Τι πράγμα και αυτό ρε παιδί μου. Απίστευτο.!

    Ας πάρουμε για παράδειγμα το Σκοπιανό, η συντριπτική πλειοψηφία του Ελληνικού λαού δεν δέχεται την αναφορά στον όρο Μακεδονία. Γιατί έχουν αφήσει αυτήν την άποψη να την πρεσβεύει ο Καρατζαφέρης; Τους είναι τόσο δύσκολο δηλαδή απλά να ακούσουν τον Ελληνικό λαό; Δεν καταλαβαίνουν ότι στο τέλος θα κάνουν μάγκα τον Καρατζαφέρη;
    Απάντηση: Το ξέρουν. Οι ίδιοι ενισχύουν την ακροδεξιά ίσως και μεθοδευμένα. Την χρειάζονται όλοι, τους εξυπηρετεί στην κατακερμάτιση της αλήθειας για να έχουν λόγο ύπαρξης όλοι.
    Διακινδυνεύω μια πρόβλεψη: η ακροδεξιά θα τους χρειαστεί όταν θα χρειαστεί να προκαλέσουν την αφορμή που θα γεμίσει την Ελλάδα με κυανόκρανους.
    Και για να δικαιολογήσω το σχόλιο στην παρούσα ανάρτηση, είναι όλοι εξαπτέρυγα του ιδίου συστήματος. Γιαυτό και θα ξαναδούμε Δραγωνοείδη και Ρεπουσοειδή σύμβουλο στο υπουργείο παιδείας. Έτσι πάει το έργο.

  75. ο Μήτσος said

    κάποιος στραβός από την Αμάσεια μασάει τις ρωμαίικες εθνικιστικές ορθόδοξες παρλαπίπες των φασιστών του Λάος.

  76. sarant said

    65-73 κτλ. ωραία συζήτηση, μπράβο!

  77. ΕΠΙΧΑΡΜΟΣ said

    Στραβωνα μαλλον σου διαφεύγει το διακύβεβυμα της ιστορίας. Μπορεί να θεωρώ άστοχες κάποιες από τις απόψεις των μεταμοντέρνων θεωρητικών τύπου Ρεπούση ή Δραγώνα για το έθνος και την Ιστορία αλλά συντάσσομαι στην αντιεθνικιστική οπτική τους. Μπορεί να μη βλέπω το έθνος ως φαντασιακή και μόνο κοινότητα αλλά δεν σημαίνει ότι θα αποδεχτώ τις απόψεις των νεομακεδονομάχων και των ελληναράδων είτε της δεξιάς είτε της αριστεράς. Και στη μάχη κάνεις τις επιλογές σου. Συμμαχείς με όποιον θεωρείς κοντύτερα στις δικές σου απόψεις. Όταν λοιπόν βγαίνουν οι βρυκόλακες τύπου Άνθιμου ή Καρατζαφέρη, μπορεί να κριτικάρεις τα όπλα του Βαν Χέλσινγκ , αλλά στέκεσαι πλάι του.
    Και κάτι ακόμη. Πόντιος ών, έστω και ημίαιμος, τρομάζω από τον εθνικισμό που καλλιεργείται στον προσφυγικό χώρο και στα προσφυγικά σωματεία, όπου η μνήμα βαραίνει και πλακώνει την κρίση. Έναν αιώνα σχεδόν μετά και οι περισσότερες ιστορικές μελέτες για τον ποντιακό και προσφυγικό ελληνισμό είναι ή παραδοσιακή λαογραφία ή μαρτυρολόγια. Αλλά πάλι ξεφύγαμε.

  78. #73 Ἄγγελε, αὐτὸ ποὺ θὰ πῶ ξέρω ὅτι δὲν γίνεται κοινῶς ἀποδεκτό, ἀλλὰ θεωρῶ τοὺς Ο’ ἐγκυρότερους ἀπὸ τὸ μασοριτικό. Δὲν εἶναι τώρα ὥρα γι’αὐτὴν τὴν κουβέντα, ἀλλὰ σὲ εὐχαριστῶ γιὰ τὸν κόπο σου. ὅτι στὴν Ῥοὺθ 4,1 τὸ μασοριτικὸ ἔχει ἀλλιῶς τὸ ὑποπτεύθηκα γιατὶ στὴν μετἀφρασι τῆς Βιβλικῆς Ἐταιρίας, ποὺ ὑποτίθεται πὼς εἶναι ἀπὸ τὸ ἑβραϊκό, τὸ “κρύφιε” δὲν μεταφράζεται. εὐχαριστῶ πάντως γιὰ τὸν κόπο ποὺ ἔκανες νὰ ψάξῃς.

  79. Στράβωνα, συμφωνῶ ὅτι ἡ πολιτικὴ ἀπεχθάνεται τὸ κενό. Ἀφ’ἧς στιγμῆς κανένα κοινοβουλευτικὸ ἀστικὸ κόμμα δὲν ἐκφράζει μιὰ ἄλλη πολιτικὴ γιὰ τὴν λαθρομετανάστευσι, τὸ Σκοπιανό, τὰ ἑλληνοτουρκικά, οἱ ἀστοὶ ποὺ διαφωνοῦν μὲ τὴν πολιτικὴ ΠΑΣΟΚ-ΝΔ καὶ ἔχουν ἀποστασιοποιηθῆ καὶ συναισθηματικῶς ἀπὸ τὰ κόμματα αὐτὰ (μὴν ὑποτιμᾶτε καθόλου τὸν πααράγοντα συναίσθημα γιὰ κάποιον π.χ. ποὺ ψηφίζει ΠΑΣΟΚ ἀπὸ τὸ ’81) θὰ στραφοῦν πρὸς τὸ Κααρατζαφέρη. Θὰ τοὺς πῇ οἱ ἀριστερὰ φασίστες; ποιός νοιάζεται; ἔτσι τοὺς ἔλεγε ἀπὸ πάντα.

  80. παρόραμα–>ἡ

  81. #79 Ὀ παράγοντας συναίσθημα εἶναι ἴσως ὁ σημαντικότερος καὶ ὄχι μόνον σε ἐπίπεδο ἐκλογῶν. Αυτός είναι ίσως και ο λόγος που δεν συνεχίζω να γράφω στο πολυτονικό καθώς εξακολουθώ να βρίσκομαι στο στρατόπεδο συνήθειας του μονοτονισμού. Το παρομοιάζω με ένα μαντρί από όπου όταν φύγεις είναι πολύ δύσκολο να επανέλθεις. Μέχρι και η κόκα κόλα, αυτός ο κολοσσός, ρίχνει άπειρα λεφτά στην διαφήμιση γιατί ξέρει ότι δεν πουλάει το προϊόν αλλά η διαφήμιση και η συντήρηση της συνήθειας (την έχω κόψει εδώ και 2 χρόνια).
    Όσοι έχουν φύγει από τα κόμματα που παραδοσιακά ψήφιζαν νοιώθουν μια απίστευτη ανακούφιση και ελευθερία.
    Αν με τρεις λέξεις θα έπρεπε να περιγράψω τον πολιτισμό του 20ου-21ου αιώνα αυτές θα ήταν «πολιτισμός του εθισμού».

  82. παρόραμα–>εἶναι, ὁ | (πρέπει να κατασκευάσω ένα πολυτονικό πληκτρολόγιο)

  83. Nick Andrik said

    ο Αρκάς έχει άλλη γνώμη στο “Η ζωή μετά” :)
    http://2.bp.blogspot.com/_-EFoviRCSso/TB1VdGH-jsI/AAAAAAAAERo/FuUfbi7wGZ0/s1600/arkas+21a.jpg

  84. #56, #61 Ανέκαθεν υπήρχαν σοβαροί λόγοι να μην αφήνει κανείς ξεκλείδωτο το γουίφι του, αλλά πλέον μπορεί κανείς να είναι έρμαιο ακόμη και ενός δεκάχρονου που θα θελήσει να παίξει

  85. gbaloglou said

    Πολύ διασκεδάζω με όλα αυτά τα πλήγματα που δέχεται ο υπερκαταναλωτισμός και η υπερεπιτάχυνση της ζωής που μας έχουν επιβάλει, για δείτε και εδώ

  86. Immortalité said

    @ 84 Βλέπει και σελίδες με το λουκετάκι; Ebanking ας πούμε;
    (Αυτή την τελευταία παράγραφο μετά το dinner δεν την κατάλαβα… :oops: )

  87. Το (πλήρες) https είναι ασφαλές· το ebanking οφείλει να είναι τέτοιο.

    (Προειδοποιεί· για geeky αναγνώστες. Αν σου είναι άγνωστες οι λέξεις ssh, tunneling, putty, είσαι νορμάλ· μην ανησυχείς).

  88. #85 Μην διασκεδάζεις, δεν είναι καλό αυτό που συμβαίνει. Ποιος ο λόγος να έχει τέτοιο εξοπλισμό το αμαξάκι της γούγλε; Απολύτως κανένας. Το street view δεν είχε καμία δουλεία να ανιχνεύει ασύρματα δίκτυα.
    Επομένως μάλλον χαρτογράφηση δικτύων και φυσικών διευθύνσεων (mac address) έκανε παρά δρόμων καθώς η χαρτογράφηση των μη ασυρμάτων δικτύων είναι εύκολη.
    Μια λύση που πέρασε από το μυαλό μου είναι να μπαίνει όλος ο κόσμος σε ασύρματα δίκτυα με usb κάρτες δικτύου οι οποίες μετά τη χρήση θα συγκεντρώνονται σε τυχαία σημεία, με τέτοιο τρόπο ώστε όποιος θέλει να μπει στο διαδίκτυο θα πηγαίνει σε κάποιο σημείο συγκέντρωσης, θα αρπάζει στην τύχη μια κάρτα μέχρι να κάνει τη δουλειά του. (Φυσικά όλοι θα έχουμε ασύρματα ρούτερ και όλοι θα τα έχουμε ελεύθερα)
    Μετά όμως σκέφτηκα ότι οι επεξεργαστές και τα άλλα συστατικά του υπολογιστή έχουν και αυτά σειριακούς αριθμούς. Επομένως η πρώτη λύση μετατρέπεται σε κοινόχρηστους φορητούς υπολογιστές. Κομμουνισμός δηλαδή στους φορητούς. 3-4 μεγάλες αποθήκες με φορητούς και τα αρπάζουμε έναν στην τύχη για να κάνουμε τη δουλειά μας. Εξάλλου σήμερα όλοι καλοί είναι.
    Για λειτουργικό σύστημα θα έχουμε όλοι τοlive cd μας ώστε να μην κινδυνεύουμε από προεγκατεστημένα προγράμματα.
    Η απάντηση δηλαδή στην γούγλε θα είναι η τυχαιότητα.

    Τελευταία φορά που γέλασα (θλιμμένα) ήταν πριν από μια εβδομάδα που πήγα στο χωριό μου και είδα σε μια κηδεία μια εταιρία γκέτερινγκ να κάνει το μνημόσυνο. Πάνε οι παραδόσεις μας, πάνε οι συγκεντρώσεις των γυναικών για προετοιμασία των αναγκαίων. Γίναμε επιτέλους καταναλωτές ακόμη και στα χωριά :(

  89. Immortalité said

    @ 87 (Μου είναι…)

  90. Μπουκανιέρος said

    #87 Πάλι καλά…

  91. Μαρία said

    90 Έτσι συναλλάσσεσαι με τις τράπεζες;

  92. sarant said

    83: Ώστε αυτή ήταν η αλήθεια! :)

    88: Ενδιαφέρον, Στράβωνα.

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,703 other followers

%d bloggers like this: