Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Τι Μίθρας, τι Μιθριδάτης!

Posted by sarant στο 5 Μαΐου, 2009


Επειδή έχω άλλα ενδιαφέροντα, δεν διαβάζω τα έντυπα στα οποία γράφει ο κ. Αντώνης Πανούτσος. Πού και πού, σε μια ιντερνετική λίστα όπου συμμετέχω, κάποιος φίλος στέλνει εκλεκτά άρθρα, είτε του κ. Πανούτσου είτε του κ. Μπαζίνα, αλλά δεν τα διαβάζω με μεγάλη προσοχή κι έτσι θα ήταν άδικο να εκφέρω κρίση.

Σήμερα ένας καλός φίλος που θυμάται τη συζήτηση που είχαμε κάνει εδώ για τον… Φλάβιους Ζοζέφ, εννοώ τον Φλάβιο Ιώσηπο, μού έστειλε ένα άρθρο του κ. Πανούτσου από κάποιον αθλητικό ιστότοπο:

http://www.sport-fm.gr/article/175398

Όπως θα δείτε, ενώ το άρθρο ξεκινάει μιλώντας για τον πολυμετοχικό Παναθηναϊκό και τον Ολυμπιακό του Κόκκαλη, γρηγορα ξεστρατίζει σε ιστορικο-φιλοσοφικές σκέψεις. Εκεί και το μαργαριτάρι, αφού τον Ιώσηπο τον έχει βαφτίσει Ιώσηφο.

Επειδή το λάθος είναι αρκετά κοινό, είπα απλώς να προσθέσω ένα σχόλιο στο παλιότερο ποστ. Δεν άξιζε να κάνω χωριστό ποστ. Όμως, διαβάζοντας λίγο πιο κάτω, έπιασα ένα δεύτερο, ωραίο και πρωτότυπο μαργαριτάρι:

Αναρωτιέται ο αρθρογράφος πώς έγινε και τα κατάφεραν να διατηρηθούν οι Εβραίοι, και λέει: Η εύκολη εξήγηση ότι τους ένωνε η θρησκεία δεν φτάνει. Και άλλους ένωνε η θρησκεία, αλλά να συναντήσετε σήμερα άνθρωπο που να δηλώνει Ασσύριος και πιστός του Μιθριδάτη είναι κομμάτι δύσκολο και για την Εφη Θώδη.

Εντάξει, η σύνταξη είναι τρικυμισμένη και δεν θέλω να εντρυφήσω στα της Έφης Θώδη, αλλά νομίζω ότι ο ποιητής θέλει σαφώς να πει πως σήμερα δεν υπάρχουν Ασσύριοι πιστοί του Μιθριδάτη (ενώ, εννοεί, παλιότερα υπήρχαν).

Όμως, δεν. Άλλο ο Μιθριδάτης, άλλο ο Μίθρας, κύριε Πανούτσο μου! Ο θεός ήταν ο Μίθρας. Ο Μιθριδάτης ήταν όνομα πολλών βασιλιάδων του Πόντου, με πιο ονομαστόν τον νούμερο 6. Μάλιστα, το όνομα Μιθριδάτης απο τον Μίθρα ετυμολογείται -είναι, υποθέτω, κάτι ανάλογο με τα ελληνικά σε -δοτος. Όπως Ηρό-δοτος, έτσι Μιθρι-δάτης.

Κι έπειτα, δεν θυμάμαι καλά, αλλά νομίζω πως οι Ασσύριοι δεν πιστεύανε στον Μίθρα έτσι κι αλλιώς. Άλλους θεούς είχαν. Ο Μίθρας ήταν περσικής προέλευσης θεός, θαρρώ.

Όμως, το σωστό να λέγεται, πιστοί του Μίθρα δεν υπάρχουν πια, αυτό τουλάχιστον το πέτυχε ο κ. Πανούτσος!

69 Σχόλια to “Τι Μίθρας, τι Μιθριδάτης!”

  1. Μαρία said

    Και μου έλεγαν κάποιοι οτι ο Πανούτσος είναι διανοούμενος αθλητικογράφος!

    Η διατύπωση «που να δηλώνει Ασσύριος και …» αμφισβητεί και την ύπαρξη σήμερα Ασσυρίων ή απλώς Ασσυρίων μιθραϊστών; Ντεν καταλαβαίνει.
    Πάντως ζωροαστριστές υπάρχουν, υπο διωγμόν στο Ιράν, ένας μάλιστα ζει στη Θεσσαλονίκη.
    Το Μίθρα τον ξέρουμε απο τον ορισμό του εορτασμού των Χριστουγέννων στις 25/12.

  2. Ναι μεν ο Μίθρας ήταν Πέρσης θεός αλλά ο Μιθραϊσμός ήταν περισσότερο ελληνορωμαϊκή(!) θρησκεία με περσικές καταβολές, που όμως είχε και πολλά κοινά στοιχεία με τον… Χριστιανισμό!

    Καλά τα γράφουν στην Wiki:
    http://el.wikipedia.org/wiki/Μίθρας
    http://el.wikipedia.org/wiki/Μιθραϊσμός

  3. sapere aude said

    Σύμφωνα με τη Wiki έχουν απομείνει 200.000 οπαδοί του Ζωροαστρισμού, κυρίως στην Ινδία και το Ιράν. Φαίνεται ότι ο Ahura Mazda πάει για απόσυρση.

    «… this mass grave of deities called mythology». (Sam Harris)

  4. P.Konidaris said

    Το Μίθρα τον Πέρση, παρά τη ρωμαϊκή βοήθεια, στ’αλήθεια τον έφαγε λάχανο ο Χριστός. Όσο για τον πιο γνωστό Μιθριδάτη που αναφέρει ο Νίκος, τον λεγόμενο και Ευπάτορα, ήταν φοβερή φυσιογνωμία. Εκτός από επαναστάτης ενάντια στο ρωμαϊκό ζυγό ήταν και πολυμαθέστατος. Θα ενδιαφέρει φαντάζομαι εσάς τους γλωσσολόγους ότι μιλούσε καμιά εικοσαριά γλώσσες της εποχής. Είχε δε στη δούλεψή του και τον Κρατεύα, τον πιο διάσημο ριζοτόμο (είδος φαρμακοποιού σα να λέμε) της αρχαιότητας. Αυτός ήταν που του παρασκεύασε το περίφημο μιθριδάτειο έκλειγμα, ένα δυσώδες μείγμα 56 συστατικών, ως αντίδοτο σε κάθε γνωστό δηλητήριο. Ο Μιθριδάτης έπαιρνε συχνά μικρές δόσεις από δαύτο και να δείτε που τη σκαπουλάρησε από τις δηλητηριάσεις. Κάπως έτσι γεννήθηκε ο όρος μιθριδατισμός.

  5. SophiaΟικ said

    Μαρία, απ’όσο ξέρω στη δημοσιογραφική πιάτσα οι αθλητικογράφοι θεωρούνται οι χειρότεροι των χειρότερων, οπότε ο ένας νορμάλ δημοσιογράφος που ασχολείται με αθλητικά είναι διανοούμενος.

  6. neostipoukeitos said

    SophiaΟικ: Δεδομένου τώρα ότι οι δημοσιογράφοι γενικώς είναι ό,τι πιο σιχαμένο και γλοιώδες έχει ξεβράσει ο βόρβορος της κολάσεως, μπορεί κανείς να υποθέσει τι μπουμπούκια θα είναι αυτοί οι αθλητικογράφοι. Wouldn’t touch them with a ten-foot pole, που λένε και στα μέρη σου (στο Λονδίνο, όχι στην Πάτρα).

  7. SophiaΟικ said

    Οι αθλητικογράφοι είναι απλά οι πιο αμόρφωτοι (ή οι πιο άπειροι ή και τα δύο).

  8. ppan said

    Δεν συμφωνώ. Θέλω να πω δεν συμφωνώ με τις γενικεύσεις.

  9. Μπουκανιέρος said

    «πιστοί του Μίθρα δεν υπάρχουν πια»

    Όπως υπαινίχθηκαν και κάποιοι παραπάνω, ίσως ο Χριστιανισμός να είναι ο/ένας πετυχημένος μιθραϊσμός.
    Ή κάπως έτσι την είδε ο Κωστής.

  10. ηλε-φούφουτος said

    Αυτοί που αποκαλούμε σήμερα Ασσυρίους (μειονότητες στην Ανατολή)είναι χριστιανοί.

    Τον Ιώσηφο (αντί Ιώσηπο) τον είχα πετύχει σε υποτίτλους πασχαλινού (!) ντοκιμαντέρ απ το κανάλι της Βουλής (https://sarantakos.wordpress.com/2009/03/27/f-joseph/#comment-2706) , οπότε εκεί οι απαιτήσεις είναι υψηλότερες αλλά τέτοιο που ήταν το ντοκιμαντέρ τέτοιος υποτιτλιστής τού άξιζε!

    Όσο για τη γλωσσομάθεια του Μιθριδάτη, σύμφωνα με ένα φαρμακερό βιβλίο που αγόρασα πριν κανα δυο χρόνια (Jürgen Trabant, Mithridates im Paradies), το γεγονός ότι ο Μιθριδάτης με τις πολλές γλώσσες του (22, 23 υπαρχουν και πηγές που τις ανεβάζουν στις 50!) έχασε τελικά από τον Πομπήιο, που δεν ήξερε παρά μια μόνο γλώσσα, τη μητρική του, δεν προμηνύει τίποτα ενθαρρυντικό για τους πολύγλωσσους!

  11. ηλε-φούφουτος said

    … τους γλωσσομαθείς, ήθελα να πω!

  12. sarant said

    Πώς το έλεγε ο άλλος; Πολλά ξέρει η αλεπού αλλά ο σκατζόχερος ένα και καλό;

  13. ηλε-φούφουτος said

    Πόλλ’ οίδ’ αλώπηξ, αλλ’ εχίνος έν μέγα.

  14. Μαρία said

    Ο Μιθριδάτης και τα πειραματόζωα.
    «Ο μεν γαρ τοι Μιθριδάτης ούτος ώσπερ και ο καθ’ημάς Άτταλος, έσπευσεν εμπειρίαν έχειν απάντων σχεδόν των απλών φαρμάκων, όσα τοις ολεθρίοις αντιτέτακται, πειράζων αυτών τας δυνάμεις επί πονηρών ανθρώπων, ων θάνατος κατέγνωστο» Γαληνός,De antidotis.

    Και μη βρίζετε τους αθλητικούς συντάκτες, έχουμε και ευρωβουλευτή.

  15. παολὺ σέρνεται αὐτὸ τὸ παραμυθάκι τῆς συγγενεῖας μιθραϊσμοῦ-χριστιανισμοῦ τελευταίως. εἶναι κι αὐτὸ ἕνα λερναῖο.

  16. Μαρία said

    Ε δεν είναι και τυχαίο οτι οι εκ Περσίας Μάγοι θα προσκυνήσουν τον Ήλιον, της δικαιοσύνης, βεβαίως, αλλά τον Ήλιον.
    Μια θρησκεία για να ανταγωνιστεί και να αντικαταστήσει μια άλλη χρησιμοποιεί τα σύμβολά της και τους δίνει καινούριο νόημα. Αυτό δε τη μειώνει καθόλου. Σκέψου κι όλα τα παγανιστικά έθιμα τι ωραία που τα αφομοίωσε ο χριστιανισμός εκτός απ’ τα οργιαστικά καρναβάλια και τα αναστενάρια.

  17. γράφει πουθενὰ ἡ Ἀγία Γραφὴ γιὰ προσκύνησι μάγων ἐκ Περσίας τοῦ Ἡλίου; τὶς ποιητικὲς εκφράσεις βυζαντινῶν ποιητῶν τὶς ἔχουμε γιὰ τεκμήρια τέτοιας συγγενείας;

    τέλεοσπάντων δὲν θὰ ἐμπλακῶ σὲ θεολογικὴ συζήτησι (πρὸς τὸ παρόν).

  18. sapere aude said

    Κορνήλιος said:
    > … δὲν θὰ ἐμπλακῶ σὲ θεολογικὴ συζήτησι …

    Κρίμα, γιατί αγαπώ ιδιαίτερα τη θεολογία. Όπως είχε πει κάποιος, bullshit is bullshit, but the study of bullshit is scholarship.

  19. SophiaΟικ said

    Εγώ παντως δεν γενικευσα περί αθλητικογράφων- ειπα την αλήθεια. Συνήθως αρχίζε κανέις από το αθλητικό ρεπορτάζ και σιγά σιγά ανεβαίνει στα κοσμικά και μετά στο αστυνομικό κλπ. Αν είναι σκράπας μένει στο αθλητικό ρεπορτάζ. Φυσικα σε όλα υπάρχοθν κι αυτοί που έιναι εκεί επιεδή τους αρέσει, αλλά αυτοί ξεχωρίζον σαν τη μύγα μες στο γάλα.

    Κλασσικό δείγμα αθλητικού ρεπορτάζ: ξεκινάει με μοιρολόγια του στυλ ΄ο αητός λύγισε» κλπ επι τρεις παραγραφους. Στην τέταρτη παράγραφο αντιλαμβανόμαστε ότι ααφέρεται σε κάοιον ποδοσφαιρικό παραγοντα που πέθανε. Στην πέμπτη παράγραφο μας λέει το όνομα. Δεν αστειεύομαι, πρόκειται για την είδηση του θανάτου κάποιου προπονητή, μου διαφέυγει το όνομα, πριν καμια πενταετία και ήτνα στο in.gr

  20. Μαρία said

    Γιατί βρε Κορνήλιε; Ποιοι είναι οι τοις άστροις λατρεύοντες που υπό αστέρος εδιδάσκοντο σε προσκυνείν τον Ήλιον… (μ’ έβαλες να ψάλλω 🙂
    Όπως δεν υπαρχει στην τέχνη παρθενογένεση έτσι και στις θρησκείες. Αυτό είναι κοινός τόπος για τους θρησκειολόγους.

    Να μη πιάσουμε και τους αγίους που αντικατέστησαν όλο το δωδεκάθεο+τη λαϊκή λατρεία.

  21. Αλλά σοβαρός και ο μορφωμένος Αντώνης Πανούτσος…
    Διαβάστε τι εστί Πανούτσος:
    http://www.sport-fm.gr/article/169829

    Μην βάζω λινκ στο ιστολόγιο μου με τα συμπεράσματά μου και με κατηγορήσετε ότι κάνω αυτοδιαφήμιση. Τεσπά, το βάζω:
    http://blog.teleologikos.eu/?p=1853

    Συμπέρασμα: […]

  22. Μαρία said

    Μένω άφωνη!

  23. hominid said

    Άλλοτε ο Πανούτσος είχε περισσότερο γούστο όταν έγραφε τις κακίες του.

  24. palalos said

    Πανούτσος….όταν στους «τυφλούς» υπάρχει κάποιος που το παίζει … μονόφθαλμος…

  25. sarant said

    @Jago, Hominid, χρήσιμα λίνκια, ευχαριστώ.
    @Παλαλός: καλώς ήρθες (αν δεν έχεις ξαναέρθει)

  26. Rogerios said

    Ο Πανούτσος είναι ένας από τους λίγους αθλητικογράφους που έχει διαβάσει και από τους ακόμη λιγότερους που ενίοτε ενσωματώνουν σε κείμενά τους στοιχεία από τα αναγνώσματά τους. Το κακό είναι ότι οι αναφορές αυτές γίνονται με απίστευτη τσαπατσουλιά, χωρίς προσπάθεια ελέγχου (μάλλον με το σκεπτικό, ποιός αναγνώστης της αθλητικής εφημερίδας θα το καταλάβει;) και μερικές φορές καταλήγουν σε πολλαπλά μαργαριτάρια ολκής: θυμάμαι κάποτε ένα κείμενο όπου, εξ αφορμής της ονομασίας της γερμανικής ποδοσφαιρικής ομάδας Αρμίνια του Μπίλεφελεντ, ανέλυε με γλαφυρή ανακρίβεια τα περί Αρμίνιου και σφαγής των λεγεώνων του Βάρρου στον Τευτοβούργιο Δρυμό· μεταξύ άλλων παρουσίαζε, αντί του Οκτ. Αυγούστου, τον Ιούλιο Κάισαρα – που δολοφονήθηκε μισό αιώνα πριν τη σφαγή – να θρηνεί την απώλεια των λεγεώνων!

    Και βέβαια ο Μίθρα ήταν περσικός θεός (εκτός πλαισίου του Ζωροαστρισμού), ιδιαίτερα δημοφιλής και επί Αχαιμενιδών. Βεβαίως οι μεγάλες δόξες του είναι στα χρόνια της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, όταν, σε πιο «παγκοσμιοποιημένη» εκδοχή θεολογίας και λατρείας, κατέστη ο αγαπημένος θεός των στρατιωτικών.

    Βεβαίως και οι διάφοροι Μιθριδάτες έχουν τον Μίθρα πρώτο συνθετικό του ονόματός τους (νομίζω ότι η σημασία του ονόματος είναι εκλεκτός ή έχων την εύνοια του Μίθρα). Λογικό για μια δυναστεία εξελληνισμένη μεν, ιρανικής καταγωγής δε. Παρεμπ., σχεδόν όλοι οι δυναστείες ηγεμόνων και ηγεμονίσκων που επιβίωσαν στα χρόνια των ελληνιστικών βασιλείων είχαν ιρανική καταγωγή (Πόντος, Καππαδοκία, Αρμενία, Κομμαγηνή και, κατά πάσα πιθανότητα, Βιθυνία).

  27. ηλε-φούφουτος said

    Θα κάνω χορωδία αφώνων με τη Μαρία (σχ. 22).

    Γιατί να μην ακολουθήσουμε την προτροπή του ίδιου του περί ού ο λόγος, όπως τη διατυπώνει στο λίνκι που παραθέτει ο hominid:
    «Take it or live it». Live him, λοιπόν! Μείνετέ τον, το χαφιέ! Μείνετέ τον και κράζετέ τον!

  28. ppan said

    Επίτηδες το γράφει έτσι, είμαστε σύμφωνο, ε;
    Σοφία, αυτό που λες γινόταν παλιά. Οι σημερινοί αθλητικογράφοι γεννιούνται και πεθαίνουν τέτοιοι 🙂 από επιλογή.

  29. SophiaΟικ said

    Ppan αυτό που λέω γίνεται και σήμερα. Απλά μερικοί επιλέγουν να ειδικευτούν και να μείνουν σε αυτόν τον κλάδο. Η πλειοψηφία περνάει για λίγο καιρό και από εκεί γιατί εδώ που τα λέμε άμα είσαι φίλαθλος έχεις ήδη κάποιες γνώσεις που σε βοηθάνε να ξεκινήσεις, ενώ αμα σου πουν να γραφεις επιστημονικά θέματα π.χ και είσαι άσχετος είναι πιο δύσκολο

  30. ppan said

    Οι συντάκτες επιστημονικών στηλών πόσοι είναι σε μια εφημερίδα; Ένας; Δύο; Οι περισσότεροι είναι ό,τι αρπάξουν με ειδίκευση σε ορισμένου τύπου ρεπορτάζ, παναπεί με γνωριμίες και γνώσεις ώστε να το γράφουν: πολιτικό, δικαστικό κα. Το βλέπουμε κάθε μέρα με τους συντάκτες του καλλιτεχνικού για παράδειγμα ότι δεν είναι δα και φωστήρες.
    Για το αθλητικό ρεπορτάζ υπάρχουν και ειδικά ιδιωτικά ινσδτιτούτα ειδικευμένα σε αυτό, παναπεί ότι οι πιο πολλοί για να μην πω όλοι θέλουν να γίνουν αθλητικογράφοι. Είναι επάγγελμα με ζήτηση. Από κει και πέρα όσο αμόρφωτος είσαι τόσο φαίνεσαι, ό,τι ρεπορτάζ κι να γράφεις.

  31. Μαρία said

    Ππαν ο Διακογιάννης π.χ. είχε σπουδάσει σε κάποια σχολή στη Γαλλία.

  32. al3ctor said

    Ένα αρκετά ενδιαφέρον άρθρο…κι ακόμη πιο ενδιαφέροντα τα σχόλια που το συνοδεύουν!
    Για τα περί αθλητικογράφων σχόλια δε θα γράψω κάτι, οπότε, προχωρούμε στα σχόλια περί θρησκειών…
    Θα χρησιμοποιήσω «λόγια» άλλων που με έχουν προβληματίσει……

    Edouard Schuré: «ο Μέγας Αλέξανδρος […] τίμησε την επιστήμη του Αριστοτέλη όπως και την Αθηνά στην Αθήνα, το Γεχόβα στην Ιερουσαλήμ, τον Όσιρι και το Βράχμα των Ινδών, αναγνωρίζοντας ως πραγματικός μύστης την ίδια θεότητα και την ίδια σοφία πίσω απ’ όλα τα σύμβολα. […] Ίδρυσε την Αλεξάνδρεια όπου έμελλε να συγχωνευτούν η ανατολική φιλοσοφία, ο ιουδαϊσμός και ο ελληνισμός μαζί με τον αιγυπτιακό εσωτερισμό, περιμένοντας το λόγο της ανάστασης του Χριστού.»

    Elizabeth Clare Prophet: «πριν από 4000 χρόνια, περάσαμε στην εποχή του Κριού. Η εποχή αυτή έφερε την κατανόηση του Θεού ως Πατέρα, ως Νομοθέτη. Πριν από 2.150 περίπου χρόνια περάσαμε στην εποχή των Ιχθύων. Η εποχή αυτή έφερε τη συνειδητοποίηση του Θεού ως Υιού και σημαδεύτηκε από τον ερχομό του Ιησού Χριστού ως εκπροσώπου του Υιού, του Τιφερέτ. Σήμερα περνάμε στην εποχή του Υδροχόου. Η εποχή αυτή θα σημαδευτεί από μια οικουμενική κατανόηση του Αγίου Πνεύματος και της Θεϊκής Μητέρας.»

    Οπότε, ίσως όλες οι αρχαίες θρησκείες να μιλούσαν για το ίδιο πράγμα, αλλά με διαφορετική «επένδυση», καθώς επίσης και ο Χριστιανισμός να αποτέλεσε κάτι επιπλέον κι όχι διαφορετικό…τη συνέχεια των προηγούμενων διδασκαλιών ή την από διαφορετικό πρίσμα προσέγγιση του ίδιου αντικειμένου. Άσχετα με το τι έπραξαν πολλοί «Χριστιανοί»…

  33. tortila said

    Βρε συνάνθρωποι – και είστε και γραμματιζουμενοι -, αφού ο Πανούτσος είναι γαύρος, ψαροκασέλα, φανατικός οπαδός της παραλιακής ομάδας με σήμα το παιδί με τα κλαδιά στο κεφάλι* … τι το ψάχνετε;

    🙂 :-))

    * ξέρετε, αυτηνής που νομίζει ότι στους ολυμπιακούς αγώνες δαφνοστεφάνωναν τους νικητές…

  34. ἐγὼ ποὺ στὰ ὰθλητικὰ εἶμαι ἀπαθὴς καὶ ἀδιάφορος ἔχω νὰ πῶ: ὁ Πανοῦτσος εἶναι φοβερὸς τύπος! τὸ ἄρθρο του γιὰ τὰ ἔκτροπα τοῦ Δελεμβρίου ἦταν ὅλα τυὰ λεφτά!!!

  35. Μαρία, δὲν εἶναι πηγὴ τοῦ Χριστιανισμοῦ οἱ Βυζαντινοὶ ποιητές, ἀλλὰ ἡ Βίβλος! ἐξ ἄλλου Ἡλιος πνευματικοῦ φωτὸς ἀναφέρεται ὁ Χριστός ἀκόμη καὶ ἀπὸ αὐτούς, ἡ λέξι φῶς στὰ θύραθεν προχριστιανικὰ κείμενα οὐδέποτε ἔχει πνευματικὴ σημασία (ὅπως καὶ ἡ λέξι πνευματικός). τέτοια σημασία ἀπαντᾶται τὸ πρῶτον στὴν μετάφρασι τῶν Ο’ ὡς ἑβραϊσμός.

  36. Μαρία said

    Κορνήλιε,πήρε το μοτίβο του φωτός και του έδωσε άλλο νόημα, όπως προανέφερα.
    Και ο διαφωτισμός, τα φώτα, κάνουν κάτι ανάλογο.
    Ας μην λατρευόταν ο ήλιος και να δούμε αν θα υπήρχε ο ήλιος της διακαιοσύνης και το φως εκ φωτός κλπ

    Προτεστάντης είσαι και θεωρείς πηγή μόνο την Αγία Γραφή;Τα πατερικά κείμενα δεν είναι πηγή; Απλή απορία, χωρίς παρεξηγήσεις.

  37. ἂχ Μαρία, αὐτὸς εἶναι ὁ λόγος ποὺ δὲν θέλω νὰ ἐμπλακῶ σὲ θεολογικὴ συζητησι! ὑπάρχουν πολλὲς παρεξηγήσεις! ἡ Βίβλος εἶναι θεόπνευστη (γιὰ ὅσους τὸ πιστεύουν), ἐν ᾦ οἱ πατέρες οὔτε θεόπνευστοι οὔτε ἀ;λάθητοι οὔτε καὶ ἀξιώνουν κάτι τέτοιο. ἐν πάσῃ περιπτώσει ἡ πνευματικὴ ἔννοια τοῦ φωτὸς εἶναι πολὺ ἀρχαία στὰ ἑβραικά (ὰν θυμᾶμαι καλὰ πρωτοεμφανίζεται στὸ βιβλίο τῶν Βασιλειῶν).

  38. ἂ καὶ βέβαια δὲν εἶμαι προτεστάντης! εἶμαι Χ.Ο. (κανένα πρόβλημα, δὲν τὸ κρύβω).

  39. Μαρία said

    οκ Κορνήλιε, άμα τη θεωρείς θεόπνευστη σεβαστό αλλά δυσκολεύει τη συνεννόηση. Υπάρχουν πάντως και πιστοί που δε τη θεωρούν θεόπνευστη.

  40. δὲν βλέπω ποῦ δὲν διευκολύνεται ἡ συνεννόσησι! πάντως ἡ ἀποδοχὴ ἢ ὄχι τῆς θεοπνευστίας εἶναι προσωπικὴ ἐπιλογὴ τοῦ καθενός. ἀλλὰ «πιστοὶ»ποὺ δὲν ἀποδέχονται θεοπνευστία τῆς Βίβλου… μήπως εἶναι σειρά μου νὰ ῥωτήσω ἂν εἶσαι προτεστάντισσα; μιὰ ποὺ αὔριο θὰ βρίσκομαι στὴν Γενεύη θά πάρω καὶ μιὰ τζούρα Καλβίνο!

    ἀλλὰ ἐπιμένω νὰ μὴ ἐμπλακοῦμε στὰ θεολογικά.

  41. Μαρία said

    ‘Αθεη. Καλά να περάσεις.

  42. χαίρομαι. ἂν δὲν εἶσαι Χριστιανὸς ἡ ἀθεΐα εἶναι ἡ δεύτερη καλύτερη ἐπιλογή. εὐχαριστῶ γιὰ τὶς εὐχές.

  43. sarant said

    Κορνήλιε, καλά να περάσεις!

  44. Εὐχαριστῶ. Μπορεῖ ἐδῶ μέσα νὰ εἶμαι πνεῦμα ἀντιλογίας (ἴσως καὶ λόγῳ ἡλικίας), ἀλλὰ τὸ μπλόγκ σας εἶναι πολὺ φιλόξενο!

  45. sapere aude said

    > πάντως ἡ ἀποδοχὴ ἢ ὄχι τῆς θεοπνευστίας εἶναι προσωπικὴ ἐπιλογὴ τοῦ καθενός.

    OMFG! Νομίζω ότι υπάρχουν δύο ειδών άνθρωποι – αυτοί που έχουν bullshit detectors και αυτοί που δεν έχουν bullshit detectors.

  46. Φαροφύλακας said

    Σ’ αυτό που είπε ο Κορνήλιος:

    ἐξ ἄλλου Ἡλιος πνευματικοῦ φωτὸς ἀναφέρεται ὁ Χριστός ἀκόμη καὶ ἀπὸ αὐτούς, ἡ λέξι φῶς στὰ θύραθεν προχριστιανικὰ κείμενα οὐδέποτε ἔχει πνευματικὴ σημασία

    Απλά να θυμίσω τον αιρετικό Φαραώ Ακενατόν, πατέρα τού Τουτανχαμών, που δεκατρείς αιώνες πριν τον Χριστό εξύψωσε τον Ατόν δηλ. τον θεό-ηλιακό δίσκο, σε ύψιστο θεό-δημιουργό παραγκωνίζοντας όλο το υπόλοιπο πάνθεο σχεδόν σε μια εξαιρετικά πρώιμη κίνηση για εγκαθίδρυση μονοθεϊστικής θρησκείας.

    Βέβαια, υποβαθμίζοντας τους μέχρι πρότινος κραταιούς θεούς δυσαρέστησε τους ιερείς και τον κόσμο οι οποίοι αμέσως μετά τον θάνατο του επέστρεψαν σε αυτά που ξέρανε.

    Ένας υπέρτατος θεός ήλιος λοιπόν με όλον τον πνευματισμό που ούτως ή άλλος συμπορεύεται με μια θρησκεία.

    Και για την παρατήρηση πως δε υπάρχει παρθενογένεση, μάλλον υπάρχει, απλά είναι εξαιρετικά σπάνια και καθώς φαίνεται γενικότερα δεν συνέβη στην περίπτωση τού Χριστιανισμού.

    Επίσης, επειδή βλέπω εδώ κάποιον να επιμένει να γράφει «bullshit» και κόντρα «bullshit», θα ήθελα να πω πως συζητήσεις που αγγίζουν την πίστη πρέπει να γίνονται με μεγάλη προσοχή διότι μπορεί να θίξουμε κάποιον ευγενικό άνθρωπο κι είναι κρίμα. Μήπως έχει τάχα κανείς από εμάς πιασμένη την αλήθεια από την ουρά;

  47. Ζωνιανίτης said

    Ξεχνώντας για λίγο τον Πανούτσο θα ήθελα να σας προτείνω ένα εξαιρετικό ιστορικό μυθιστόρημα:

    Σαμουηλίδης, Χρήστος, «Μιθριδάτης ο Μέγας Ο Ελληνοπέρσης βασιλιάς του Πόντου», Λιβάνης, Αθήνα,

  48. sarant said

    Αγαπητέ Ζωνιανίτη, καλώς ήρθες.

    Κατά τα άλλα, προσωπικά δεν έχω την ίδια γνώμη για το συγκεκριμένο βιβλίο. Δεν το βρήκα εξαιρετικό. Γνώμη μου, βέβαια.

  49. Φαροφύλακα, απ’ό,τι θυμάμαι και ο Κορδάτος (Η Παλαιά Διαθήκη στο φως της κριτικής) είχε συνδέσει τον Ακενατόν με το μονοθεϊσμό του Μωϋσή.

  50. Φαροφύλακας said

    Πολύ ενδιαφέρον, φίλε Δύτη των Νιπτήρων!

    Παρότι τον Ακενατόν τον συνάντησα μέσω της ιστορίας και όχι τής θεολογίας, έχω κάνει κι εγώ αυτήν την σύνδεση με τον Εβραϊκό μονοθεϊσμό αφού, ως γνωστόν, οι Εβραίοι είχαν αυτήν την έντονη επαφή με την Αίγυπτο.

  51. Μπουκανιέρος said

    Η σύνδεση Ακενατόν-Μωυσή έχει προταθεί από το 19ο αιώνα και υπάρχει πλούσια βιβλιογραφία, σοβαρή και λιγότερο σοβαρή.

  52. Rogerios said

    Όσον αφορά τα σχόλια αριθ. 46 και 49 έως 51, νομίζω ότι τα βιβλία του Γερμανού αιγυπτιολόγου και θρησκειολόγου Jan Assmann (π.χ. το, σε γαλλική μετάφραση, Le prix du monothéisme,έκδ. Aubier, 2007, και, σε αγγλική, The price of monotheism, Stanford University Press, 2009) είναι μια καλή παραπομπή.

  53. Φαροφύλακας said

    Θα με ενδιέφερε να διαβάσω ένα καλό βιβλίο για το θέμα τού μονοθεϊσμού. Ευχαριστώ για την ενημέρωση Ρογέριε και Μπουκανιέρε. :^)

    Επίσης εάν γνωρίζει κανείς ας μου συστήσει κάποιο καλό βιβλίο για τον Μίθρα.

  54. Μαρία said

    Φαροφύλακα, υπάρχει ένα Μαρσεγιέζος ράπερ με το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Ακενατόν.

    Απο τη Σοφία του Αμενέμοπη, περ. !360 π.Χ. (πάπυρ.αρ.1074 του Βρετανικού Μουσείου) Συνδέεται ίσως με τη θρησκευτική μεταρρύθμιση του Ακετανόν.

    1. Ο άνθρωπος είναι φτιαγμένος απο πηλό ανακατεμένο με άχυρο, ο Θεός είναι ο δημιουργός του και όλοι έχουν βγει απο το θεϊκό του χέρι.
    2. Μη ξεχνάς οτι ο ξένος είναι αδερφός σου και μη περάσεις με το δοχείο λαδιού χωρίς να σταματήσεις.
    3. Να μην επιτρέψεις ποτέ να προσβάλουν με χειρονομίες ή με λόγια ένα φτωχό ή ένα γέρο.

  55. sapere aude said

    [Ακολουθεί σχόλιο off-topic]

    Κάποιος έγραψε:
    > επειδή βλέπω εδώ κάποιον να επιμένει να γράφει “bullshit” και κόντρα “bullshit” θα ήθελα να πω πως συζητήσεις που αγγίζουν την πίστη πρέπει να γίνονται με μεγάλη προσοχή διότι μπορεί να θίξουμε κάποιον ευγενικό άνθρωπο κι είναι κρίμα.

    Να προσέχουν λοιπόν οι άθεοι τα λόγια τους για να μη θιγούν ευγενικές και ευαίσθητες ψυχές; Για ποιο λόγο; Για να αφήσουν τους οπαδούς του παραλογισμού να συνεχίζουν ανενόχλητοι το θεάρεστο έργο του συστηματικού διαποτισμού της εύπλαστης συνείδησης των παιδιών με τα φαιδρά δόγματά τους (πράγμα που ισοδυναμεί τουλάχιστον με κακοποίηση ανηλίκου) και συγχρόνως να μονοπωλούν εντελώς αδικαιολόγητα έννοιες όπως καλοσύνη, ηθική, πατριωτισμός κλπ; Αυτό κι αν είναι «κρίμα». Είναι πασίγνωστο ότι ο μόνος ίσως τρόπος να πιστέψει ένας κατά τα άλλα λογικός ενήλικας τους εξωφρενικούς ισχυρισμούς της θρησκείας είναι να έχει υποστεί indoctrination εξ απαλών ονύχων. Έτσι ο Α είναι πεπεισμένος (χωρίς ίχνος evidence) ότι η Βίβλος είναι …θεόπνευστη, ενώ ο Β (επίσης χωρίς ίχνος evidence) πιστεύει ακράδαντα το ίδιο για το Κοράνι. Φυσικά αν ο Α είχε γεννηθεί στη χώρα του Β (και αντιστρόφως) θα πίστευε με την ίδια σιγουριά και το ίδιο πάθος τα δόγματα της …εσφαλμένης θρησκείας.
    Θέση μου είναι ότι η αντιμετώπιση τέτοιων γελοίων δεισιδαιμονιών πρέπει απαραίτητα να περιλαμβάνει (μεταξύ άλλων) την περιφρόνηση, το σαρκασμό και τη χλεύη. Το ίδιο ισχύει και για την αστρολογία, την ομοιοπαθητική, το βελονισμό και άλλες evidence-free μπαρούφες.

    Κάποιος έγραψε επίσης:
    > Μήπως έχει τάχα κανείς από εμάς πιασμένη την αλήθεια από την ουρά;

    Την αλήθεια δεν την έχει κανείς από εμάς πιασμένη από κανένα μέρος της ανατομίας της, όμως η πιθανότητα να την «πιάσουμε» με τη βοήθεια εντελώς αυθαίρετων δογμάτων και αναπόδεικτων ισχυρισμών του τύπου «θεός 3 σε 1 γονιμοποιεί παρθένα η οποία γεννά υβρίδιο θεού-ανθρώπου το οποίο πεθαίνει για ένα weekend και μετά ξαναζωντανεύει» είναι μηδενική.

    That said, αυτό το εξαιρετικό ιστολόγιο δεν ανήκει σε μένα αλλά στο Νίκο Σαραντάκο και θα πρέπει να παραδεχτώ ότι έχω καταχραστεί τη φιλοξενία του. Κομμένα λοιπόν από δω και πέρα τα «bullshit» και η κατά μέτωπο επίθεση στους ευαίσθητους χριστιανούς. Καιρός για αυτοσυγκράτηση και αυτολογοκρισία.

  56. sarant said

    Ο οικοδεσπότης προσπαθεί να παρεμβαίνει ελάχιστα. Στο προκείμενο, και οι δυο έχετε δίκιο -ενμέρει. Τα πρώτα bullshit ήταν δικαιολογημένα, τα δεύτερα θα μπορούσαν να λείπουν. Την αλήθεια κανείς μας δεν την έχει αλλά γιατί να είναι η θρησκεία υπεράνω κριτικής; Με σεβασμό, βέβαια, στον συνομιλητή μας.

  57. Φαροφύλακας said

    Φίλε sapere aude,

    Ό,τι για εσένα είναι παραλογισμός, δεν είναι παραλογισμός για τον άλλο και φυσικά αντίστροφα, ό,τι για εσένα είναι λογικό, για τον άλλο μπορεί να είναι παράλογο. Απορώ με την άνεσή σου λοιπόν να περνιέσαι για καλύτερος. Φαίνεται πως είναι κάποια μόνιμη πάθηση του ανθρώπινου είδους.

    Μέσα απ’ όλα αυτά τα γνωστά που λες, το πιο ξεκάθαρο μήνυμα που περνάς είναι μια εμπάθεια, η οποία ενδέχεται να είναι και δικαιολογημένη (σε περίπτωση π.χ. που έχεις καταπιεστεί από τον Χριστιανισμό). Σε καμιά περίπτωση όμως δεν φαίνεσαι πιο νηφάλιος από το «αντίπαλο δέος».

    Αναρωτιέμαι εάν πράγματι έχεις εξετάσει ενδελεχώς τον βελονισμό και τη ομοιοπαθητική και βεβαιώθηκες πως δεν υπάρχει σε αυτά ούτε ίχνος αλήθειας. Φαντάζομαι πως όχι.

    Δεν θα ήθελα να ξεφύγω άλλο γιατί ήδη δεν συμβάλουμε ως προς το θέμα τού νηματίου. Βέβαια, αν ο Σαράντ δώσει πράσινο, ευχαρίστως να ξεφύγουμε φιλοσοφικά κι όπου μας βγάλει.

    Και μια μικρή παρατήρηση μιας κι είπες να χρησιμοποιήσεις Αγγλικά μέσα στα Ελληνικά, evidence σημαίνει ένδειξη και η ένδειξη ούτως ή άλλως δεν αποτελεί απόδειξη. Για όλα τα παραπάνω όμως που ανέφερες (τον βελονισμό, την ομοιοπαθητική) υπάρχουν διάφορες ενδείξεις πως κάπου πατάνε παρότι κι εγώ είμαι πολύ επιφυλακτικός απέναντι στην εφαρμογή τους γενικότερα. Όμως τί θα μπορούσα να πω; Δεν έχω ασχοληθεί ώστε να έχω μια καλή γνώμη.

    Τώρα αν εσύ επιλέγεις «την περιφρόνηση, το σαρκασμό και τη χλεύη» για μια μερίδα συνανθρώπων σου, ε, «ο καθείς και τα όπλα του» που λέει κι ο Ελύτης.

  58. sarant said

    Αν έχετε διάθεση, από εμένα έχετε το ελεύθερο να συζητήσετε οτιδήποτε -όταν έχουν περάσει μερικές μέρες από την αρχική δημοσίευση το νημάτιο (που λες κι εσύ) επιδέχεται πια εκτροπές, αν και όχι έκτροπα.

  59. sapere aude said

    @Φαροφύλακας (#57)
    > Ό,τι για εσένα είναι παραλογισμός, δεν είναι παραλογισμός για τον άλλο και φυσικά αντίστροφα, ό,τι για εσένα είναι λογικό, για τον άλλο μπορεί να είναι παράλογο.

    Παραλογισμός το να βασίζεσαι σε evidence; Ομολογουμένως πολύ ενδιαφέρουσα θέση.

    > Σε καμιά περίπτωση όμως δεν φαίνεσαι πιο νηφάλιος από το “αντίπαλο δέος”.

    Ποτέ δεν ισχυρίστηκα ότι είμαι νηφάλιος όταν βρίσκομαι αντιμέτωπος με εξωφρενικές δοξασίες, ιδίως όταν αυτές επιβάλλονται σε αθώα παιδιά δίκην υποχρεωτικής ενέσεως εις τους γλουτούς. Η νηφαλιότητα δεν είναι η πλέον κατάλληλη στάση όταν έχεις να κάνεις με κακοποίηση ανηλίκων.

    > Αναρωτιέμαι εάν πράγματι έχεις εξετάσει ενδελεχώς τον βελονισμό και τη ομοιοπαθητική και βεβαιώθηκες πως δεν υπάρχει σε αυτά ούτε ίχνος αλήθειας. Φαντάζομαι πως όχι.

    Να φαντάζεσαι πως ναι. Ο μόνος λόγος που ο βελονισμός και η ομοιοπαθητική εξακολουθούν να ανήκουν στην «εναλλακτική» ιατρική είναι επειδή αποτυγχάνουν σε randomised controlled trials, δηλ. δεν υπάρχει evidence υπέρ τους. Αν υπήρχε τότε θα ανήκαν στη mainstream ιατρική.

    > evidence σημαίνει ένδειξη

    Ευχαριστώ για την πληροφορία. Γηράσκω αεί διδασκόμενος.

    > και η ένδειξη ούτως ή άλλως δεν αποτελεί απόδειξη. Για όλα τα παραπάνω όμως που ανέφερες (τον βελονισμό, την ομοιοπαθητική) υπάρχουν διάφορες ενδείξεις πως κάπου πατάνε

    Φίλτατε Φαροφύλαξ, προφανώς αγνοείς παντελώς τη σημασία του όρου evidence καθώς και το ποια είναι η καθολικά αποδεκτή μεθοδολογία της επιστήμης. Ο όρος evidence δεν σημαίνει (πάντοτε) «ένδειξη» — θα μπορούσε ίσως να αποδοθεί πιο σωστά με τους όρους «αποδεικτικά στοιχεία» ή «τεκμήρια». Τον χρησιμοποιώ ελλείψει κατάλληλου όρου στα ελληνικά.

    > αν εσύ επιλέγεις “την περιφρόνηση, το σαρκασμό και τη χλεύη” για μια μερίδα συνανθρώπων σου, ε, “ο καθείς και τα όπλα του” που λέει κι ο Ελύτης.

    Όπως ίσως δεν έχεις ακόμα καταλάβει, δεν είναι τα *μόνα* μου όπλα.
    Μήπως θα έπρεπε να συμπεριλάβω στο οπλοστάσιό μου και την ατεκμηρίωτη πίστη σε αρχαία δόγματα, και, αν ναι, σε ποια;

  60. Φαροφύλακας said

    Τέλος πάντων. Το όλο κλίμα έχει αρχίσει να αποπνέει μια πολεμική την οποία βρίσκω άσκοπη αφού στην συγκεκριμένη περίπτωση το μόνο που ήθελα να παρατηρήσω είναι πως στο διαδίκτυο οφείλουμε να είμαστε (ακόμη πιο) προσεκτικοί και ευγενικοί με τους συνομιλητές μας.

    Από εκεί και πέρα, λάλησα, λάλησες, ο καθείς και τα συμπεράσματά του.

  61. sapere aude said

    Amor, pax et felicitas, Φαροφύλακα.
    Ας κλείσουμε αυτή την ενδιαφέρουσα ανταλλαγή απόψεων με τα σοφά λόγια του Ευαγγελίου:

    «Εν αρχή ην ο Λόγος, και ο Λόγος ην προς τον Θεόν, και Θεός ην ο Λόγος. Ο αντίλογος εμφανίστηκε πολύ αργότερα.»
    Κατά Ιωάννην 1:1

  62. Φαροφύλακας said

    Είπαμε να κλείσουμε όμως αυτό το τελευταίο που λες και πάλι μου κάνει εντύπωση.

    Διότι η περιφρόνηση, ο σαρκασμός και η χλεύη ακριβώς αυτό δεν αφήνουν, χώρο για αντίλογο. Ο λόγος κι ο αντίλογος χρειάζονται αμοιβαίο σεβασμό για να μπορέσουν να ευδοκιμήσουν. Αυτά που λες μοιάζει να αντιφάσκουν με αυτά που υποτίθεται πως πρεσβεύεις.

    Μέχρι τώρα είχα συναντήσει τέτοιου είδους εμπάθεια σε Χριστιανούς π.χ. όταν υπερασπίζονται σε κάποια τηλεοπτική εκπομπή με φανατισμό τα θαύματα ή όταν μαζεύονται οργισμένοι έξω από κινηματογράφους που παίζουνε τον «Τελευταίο Πειρασμό» ή ό,τι άλλο παρόμοιο, όμως τώρα βλέπω εδώ πως τελικά ο εμπαθής βγαίνει και σε άθεη έκδοση. Ένας πωρωμένος Χριστιανός απλά στο αντίθετό του (κάποιος με evidence ένα πράμμα!).

    Κι ενώ άλλος πετάει αστείες ελληνικούρες εσύ πετάς π.χ. αγγλικούρες. Μια από τα ίδια, απλά και πάλι… στο ανάποδο.

  63. Ὤχ, ἀπὸ τὸ «λερναῖο κείμενο» περάσαμε στὶς παραφιλολογίες περὶ χριστιανισμοῦ τοῦ Ντὰν Μπράουν καὶ τοῦ Ζάϊτγκάιστ…

  64. Φαροφύλακας said

    Και ποιες είναι τάχα οι παραφιλολογίες περί Χριστιανισμού του Νταν Μπράουν και Ζάϊτγκάιστ (δύο τόνοι;! καί διαλυτικά;! α, πολυτονικό είπαμε!! ) που αναφέρθηκαν εδώ; Προσωπικά δεν έχω διαβάσει τίποτε από τα δύο.

  65. Τουλάχιστον, τον Πανούτσο μόνο ως έκτακτο συνεργάτη της ΕΡΤ τον πληρώσαμε πού και πού. Ενώ κάτι άλλα αστέρια θα τους πληρώνουμε και τη σύνταξή τους…

    (Ευ)άγγελος Μενδρινός, της ομάδας που δε χάνει

  66. sapere aude said

    sapere aude said:
    > “Εν αρχή ην ο Λόγος, και ο Λόγος ην προς τον Θεόν, και Θεός ην ο Λόγος. Ο αντίλογος εμφανίστηκε πολύ αργότερα.”
    Κατά Ιωάννην 1:1

    φαροφύλακας said:
    > Είπαμε να κλείσουμε όμως αυτό το τελευταίο που λες και πάλι μου κάνει εντύπωση. Διότι η περιφρόνηση, ο σαρκασμός και η χλεύη ακριβώς αυτό δεν αφήνουν, χώρο για αντίλογο. Ο λόγος κι ο αντίλογος χρειάζονται αμοιβαίο σεβασμό για να μπορέσουν να ευδοκιμήσουν. Αυτά που λες μοιάζει να αντιφάσκουν με αυτά που υποτίθεται πως πρεσβεύεις. […]

    Ειλικρινά δυσκολεύομαι να παρακολουθήσω το «συλλογισμό» σου.
    Τη θέση μου για τη θρησκεία την παρουσίασα με σαφήνεια: Δεν σέβομαι αυτούς που κάνουν πλύση εγκεφάλου στα παιδιά με παντελώς ατεκμηρίωτα δόγματα, κάτι που το θεωρώ κακοποίηση ανηλίκου. Θα ήθελα πολύ να ακούσω τον αντίλογο, οι γενικολογίες περί ευγένειας δεν αρκούν.

    Αν θέλεις βέβαια, μπορούμε να κλείσουμε τη συζήτηση εδώ. Έτσι κι αλλιώς οι δρόμοι μας δύσκολα θα συναντηθούν. «You go Uruguay, I go mine» όπως είπε και ο Μαρξ (hint: όχι ο Καρλ).

  67. Φαροφύλακας said

    Κοίτα, όλοι μια σημαία κρατάν ψηλά, απλά του ενός γράφει «πίστη», του άλλου «evidence», του άλλου κάτι άλλο. Όμως το πανί είναι πάντοτε το ίδιο και τα γράμματα κεντημένα με την ίδια χρυσή κλωστή.

    Από εκεί και πέρα, δεν νομίζω πως είναι πραγματικά δύσκολο να συναντηθούν οι δρόμοι μας και για εμένα ήταν φανερό εξαρχής πως δεν με διάβαζες καλά. Η επιφύλαξή μου δεν ήταν ποτέ σε αυτά που έλεγες, βλέπεις εγώ τον συλλογισμό σου τον παρακολουθώ πολύ καλά.

    Και φυσικά η Ουρουγουάη είναι πάντοτε ένας ελκυστικός προορισμός, ειδικά όταν ο άλλος πάει για να σκάψει :^ρ

  68. sapere aude said

    sapere aude said:
    > “You go Uruguay, I go mine” όπως είπε και ο Μαρξ (hint: όχι ο Καρλ).

    φαροφύλακας said:
    > Και φυσικά η Ουρουγουάη είναι πάντοτε ένας ελκυστικός προορισμός, ειδικά όταν ο άλλος πάει για να σκάψει :^ρ

    Ή μήπως να ναρκοθετήσει;
    Ζόρικη η γλώσσα του Δορυσείοντος :-/

  69. Γ-Κ said

    59. [προφανώς αγνοείς παντελώς τη σημασία του όρου evidence καθώς και το ποια είναι η καθολικά αποδεκτή μεθοδολογία της επιστήμης. Ο όρος evidence δεν σημαίνει (πάντοτε) «ένδειξη» — θα μπορούσε ίσως να αποδοθεί πιο σωστά με τους όρους «αποδεικτικά στοιχεία» ή «τεκμήρια». Τον χρησιμοποιώ ελλείψει κατάλληλου όρου στα ελληνικά.]

    [Ο μόνος λόγος που ο βελονισμός και η ομοιοπαθητική εξακολουθούν να ανήκουν στην «εναλλακτική» ιατρική είναι επειδή αποτυγχάνουν σε randomised controlled trials, δηλ. δεν υπάρχει evidence υπέρ τους. Αν υπήρχε τότε θα ανήκαν στη mainstream ιατρική.]

    Και αρκετά ακόμα…

    Κάποιος να υπερασπιστεί την ελληνική γλώσσα! Σε γλωσσικό ιστολόγιο είμαστε, τι στα κομμάτια. Είναι τόσο φτωχή η γλώσσα μας που δεν μπορεί να εκφράσει τα βασικά της επιστήμης;;;

    (Δεν ξέρω αν φαίνεται ο εκνευρισμός μου, αλλά… είναι ντροπή…)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: