Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Πώς γιορτάστηκε στη Μυτιλήνη η παράδοση της χιτλερικής Γερμανίας

Posted by sarant στο 12 Μαΐου, 2009


mimsΑς γυρίσουμε 64 χρόνια πίσω. Στις αρχές Μαΐου του 1945. Στην Ευρώπη ο πόλεμος βρίσκεται πια στο τέλος του. Σοβιετικοί και Αμερικανοί είχαν συναντηθεί στον ποταμό Έλβα, οι Ρώσοι ξεκαθάριζαν τις τελευταίες εστίες αντίστασης στο Βερολίνο και ο Χίτλερ αυτοκτόνησε μέσα στο υπόγειο καταφύγιό του στις 30 Απριλίου. Στην Άπω Ανατολή θα κρατήσει πέντε μήνες ακόμα. Η Λέσβος, όπως και ολόκληρη η Ελλάδα, εκτός από τη Μήλο και την περιοχή των Χανίων, στην Κρήτη, όπου υπάρχουν ακόμα γερμανικές φρουρές, είναι ελεύθερη. Πρωθυπουργός της κυβέρνησης στην Αθήνα είναι ο Νικόλαος Πλαστήρας και αντιβασιλέας ο αρχιεπίσκοπος Δαμασκηνός. Είχαν μεσολαβήσει τα Δεκεμβριανά και η συμφωνία της Βάρκιζας αλλά οι διώξεις κατά των αριστερών, που είχαν αρχίσει ήδη σε πολλά μέρη της Ελλάδας, δεν είχαν επεκταθεί ακόμα στη Λέσβο.
Στο νησί, μολονότι είχε επανέλθει «ο νόμος και η τάξις» και είχαν καταργηθεί οι αντιστασιακές αρχές (λαϊκά δικαστήρια, τοπική αυτοδιοίκηση, πολιτοφυλακή), δεν είχε εμπεδωθεί ουσιαστικά η κυριαρχία του «αθηναϊκού» κράτους. Βεβαίως είχαν διοριστεί νέοι δήμαρχοι και κοινοτάρχες, ήρθε νέος νομάρχης και νέος εισαγγελέας, αλλά η πλειοψηφία του κόσμου ήταν ΕΑΜική. Όταν μάλιστα ήρθε ο νέος νομάρχης, κατά την υποδοχή του, έγινε κάποιο επεισόδιο στην παραλία, ακούστηκαν καθαρά αντικυβερνητικά συνθήματα, χωρίς όμως να σημειωθούν σοβαρά έκτροπα. Εντούτοις, δεξιές αθηναϊκές εφημερίδες, όπως η «Βραδυνή» και η «Ακρόπολη», έγραψαν «έκρηξις εαμικής τρομοκρατίας! Ο νέος νομάρχης μόλις αφίχθη εις την νήσον, απήχθη υπό ελασιτών και υπάρχουν φόβοι πως έχει εκτελεσθεί»!

Στην περιοχή της Αθήνας εξακολουθούσε να αστυνομεύει η Αστυνομία Πόλεων, στην υπόλοιπη όμως Ελλάδα δεν είχε ακόμα ολοκληρωθεί η ανασυγκρότηση της Βασιλικής Χωροφυλακής, που βαρυνόταν με κατηγορίες συνεργασίας με τους κατακτητές. Έτσι η τήρηση της τάξης είχε ανατεθεί σε νεοσύστατο σώμα, την Εθνοφυλακή, που το αποτελούσαν κληρωτοί των κλάσεων 1941 – 1945. Το πρόβλημα για τους δεξιούς του νησιού ήταν πως το 136 Τάγμα Εθνοφυλακής ήταν επανδρωμένο με νέους, στην πλειοψηφία τους αριστερούς, άρα τελείως ακατάλληλο για την κάλυψη των διωγμών που είχαν ήδη προγραμματιστεί κατά των ΕΑΜιτών. Επί πλέον, από το νησί λείπανε μαχητικές οργανώσεις Χιτών ή άλλων δεξιών.

Έτσι τον Μάρτιο αποφασίστηκε η μεταφορά του «εθνικώς υπόπτου» 136 Τάγματος Εθνοφυλακής στην Κορινθία και η αντικατάστασή του με το 149 Τάγμα, που ήταν «εγνωσμένων εθνικών φρονημάτων» – δεν είχε συγκροτηθεί με στρατολογία κληρωτών αλλά από πρώην ταγματασφαλίτες, που είχαν πολεμήσει μαζί με τους Άγγλους στα Δεκεμβριανά. Οι Μυτιληνιοί βάφτισαν τους νέους μουσαφίρηδες «μπουραντάδες». Πάντως τις δυο πρώτες βδομάδες της άφιξής τους στο νησί οι νέοι εθνοφύλακες, που είχαν στρατωνιστεί προσωρινά στο Διδασκαλείο και καλύπτανε με περιπολίες τους την πόλη και την περιοχή της, περιορίστηκαν σε έρευνες των διερχομένων μπροστά από τον καταυλισμό τους και σε ξυλοδαρμούς εκείνων που βρίσκανε πάνω τους ΕΑΜικές εφημερίδες.

Στις 9 Μαΐου μαθεύτηκε πως ο πόλεμος στην Ευρώπη τέλειωσε και πως η Γερμανία συνθηκολόγησε άνευ όρων! Μόλις άκουσαν το νέο από τα ραδιόφωνα, χιλιάδες Μυτιληνιοί ξεχύθηκαν ασυγκράτητοι στην Προκυμαία και τελείως αυθόρμητα συγκρότησαν διαδήλωση πανηγυρισμού, που εξελίχθηκε σε λαϊκή γιορτή. Θυμάμαι πως εκείνο το απόγεμα, πολλοί ΕΠΟΝίτες της μαθητικής είχαμε αυτοσχέδιο πάρτυ στο σπίτι του Τζίμη του Φράγκου, στο Μακρύ Γιαλό, διότι οι νεολαίοι εκείνης της εποχής και δη οι οργανωμένοι, ειδικότερα δε οι μαθητές και οι μαθήτριες του Γυμνασίου, είχαμε ακατανίκητη ροπή σε πάρτυ, χορούς και εκδρομές. Όταν λοιπόν μάθαμε την είδηση, παρατήσαμε και το πάρτυ και τις χαρές του και κατεβήκαμε εν σώματι στην Προκυμαία, να γιορτάσουμε μαζί με τους μεγάλους.

Την άλλη μέρα όμως, τη χαρά μας τη διαδέχθηκε έκπληξη και οργή. Τη νύχτα οι ξένοι μπουραντάδες και οι ντόπιοι Χίτες, που όλο το απόγεμα παρακολουθούσαν με χολή και μίσος τη γιορτή, μπήκαν, καλυμμένοι από το σκοτάδι, στα γραφεία του ΕΑΜ, της ΕΠΟΝ και του Κ.Κ.Ε. και τα κάψανε. Ήταν μια ενέργεια πρωτοφανής στα χρονικά του νησιού, όπου παρά την έντονη ταξική πάλη της προπολεμικής περιόδου, δεν είχε σημειωθεί ποτέ παρόμοια βαρβαρότητα.

Όπως ήταν επόμενο, την επομένη το πρωί χιλιάδες Μυτιληνιοί συγκεντρώθηκαν έξω από τη Νομαρχία διαμαρτυρόμενοι. Τότε η Εθνοφυλακή άνοιξε πυρ κατά των συγκεντρωμένων. Έπεσε ο πρώτος νεκρός του Εμφυλίου Πολέμου στη Λέσβο, ο εργάτης Γιώργος Πετράς.

Έτσι γιορτάσαμε την πτώση της Γερμανίας στη Μυτιλήνη.

*O Δημήτρης Σαραντάκος γεννήθηκε στη Mυτιλήνη, σπούδασε χημικός μηχανικός και μετά τη συνταξιοδότησή του εκδίδει το σατιρικό περιοδικό «το Φιστίκι» και κάνει τον συγγραφέα. Το τελευταίο (ενδέκατο στη σειρά) βιβλίο του «Οι Αρχαίοι είχαν την πλάκα τους» – Αθήνα 2008 – κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Γνώση».

24 Σχόλια προς “Πώς γιορτάστηκε στη Μυτιλήνη η παράδοση της χιτλερικής Γερμανίας”

  1. Γεώργιος Ἰακ. Γεωργάνας said

    Πόσο συμφιλιωτικὴ ἦταν ἡ διαδήλωση ὑποδοχῆς τοῦ νέου νομάρχη ; Τὸ ΕΑΜ εἶχε χάσει τὴν μάχη τῆς Ἀθήνας πρὶν λίγους μῆνες. Τὶ μποροῦσε νὰ ἐλπίζει ἐπαναλαμβάνοντας τὶς διαδηλώσεις στὴν Μυτιλήνη σὲ μικρότερη κλίμακα ;
    Ταξικὴ πάλη στὴν διὰρκεια τῆς Κατοχῆς δὲν ὑπῆρξε ; Μόνον προπολεμικῶς ; Μὲ ἀνθοπόλεμο ἔγινε ; Δὲν κήρυξε κανέναν «ἀντιδραστικό» ἢ «δοσίλογο» τὸ ΕΑΜ στὴν Μυτιλήνη ἀπ` ἐκείνους ποὺ δὲν ἤθελαν νὰ προσχωρήσουν σ’ αὐτὸ ; Ἢ. μήπως. οἱ ἐπαναστατικὲς ἁνακριτικὲς ἀρχὲς του παρεῖχαν ὅλα τὰ δικονομικὰ ἐχέγγυα ;
    Ἡ πικρὴ ἀλήθεια εἶναι ὅτι τὸ ΕΑΜ ἄνοιξε τὸν δρόμο πρὸς τὴν βία. Ὑποτίθεται ὅτι οἱ Ἕλληνες εἴχαμε ὁμονοήσει στὸν ἀγώνα κατὰ τοῦ Φασισμοῦ. Γιατὶ, λοιπὸν, ἔπρεπε νὰ διαιρεθοῦμε ξανά ; Καὶ καλὰ νὰ διαιρεθοῦμε κομματικῶς, ἀλλὰ ἦταν ἔξυπνη ἡ προσφυγὴ στὴν βία ;

  2. Να με συγχωρείτε, αγαπητέ, αλλά καθόλου δεν υποτίθεται ότι οι έλληνες είχαν ομονοήσει στον αγώνα κατά του φασισμού. Ο Τσολάκογλου έλληνας ήταν, όπως και ο Φωστερίδης (Τσαούς-Αντών), ο Πούλος, ο Παπαδόγγονας και άλλοι εκλεκτοί συνεργάτες των αρχών Κατοχής.
    Έκανε σφάλματα το ΕΑΜ; Φυσικά και έκανε.
    Αλλά θα ήταν παράλογο, ύστερα από μία περίοδο αυτοδιοίκησης, όπως στη Μυτιλήνη, να υποδεχτούν οι Μυτιληνιοί το νέο νομάρχη (εκ μέρους της Δεξιάς, που συνεργάστηκε με τον κατακτητή) με ανοιχτές αγκάλες και ολόδροσες ανθοδέσμες.

  3. «Ὑποτίθεται ὅτι οἱ Ἕλληνες εἴχαμε ὁμονοήσει στὸν ἀγώνα κατὰ τοῦ Φασισμοῦ.»
    Ακριβώς αγαπητέ. «Υποτίθεται»… Οι κ.κ. Ράλλης, Τσολάκογλου, Έβερτ ήταν εκτός αυτής της υπόθεσης -κι όχι μόνο αυτοί.

  4. Γεώργιος Ιακ. Γεωργάνας said

    Δηλαδή ήταν προτιμώτερο να παραδοθεί η χώρα σε γκαουλάιτερ ; Αυτή ήταν η εναλλακτική πρόταση. Εκτός κι αν το ΚΚΕ κατάφερνε την Σοβιετική Ένωση να στείλει αυτή στρατό κατοχής, αφού ήταν ακόμα τότε συνεταιρισμένη με τον Χίτλερ (βλέπε Πολωνία και Βαλτικές χώρες). Δεν το επιχείρησε καν, νομίζω.
    Οι γκαουλάιτερ, λοιπόν, θα ήταν η εθνικώς ορθή στάση ; Και πόσοι Ισραηλίτες θα γλύτωναν ;
    Ή, μήπως, ο Σαράφης όταν βγήκε στο βουνό ήταν προδότης και όταν ο ΕΛΑΣ τον συνέλαβε (με ανθοδέσμη;) ξύπνησε μέσα του το εθνικό χρέος ; Κατά πώς φαίνεται, από την στιγμή που το ΕΑΜ έλεγε πως είσαι δοσίλογος, ήσουν δεν ήσουν, είχες δύο επιλογές : Να είσαι νεκρός δοσίλογος ή πραγματικός και ζωντανός δοσίλογος … Νομίζω η επιλογή είναι προφανής.
    Μεθοδολογικώς, τα εγκλήματα των δοσιλόγων δεν μπορεί να είναι εγκλήματα και τα εγκλήματα του ΕΑΜ να είναι απλώς λάθη. Εκτός αν δεχθούμε την ταλλεϋράνδειο αξιολόγηση, βάσει της οποίας το σφάλμα είναι χειρότερο από το έγκλημα.

  5. Η αναδρομή στα χρόνια της Κατοχής δεν έχει και δε θα μπορούσε να έχει χαρακτήρα αναμόχλευσης παθών. Αυτά έχουν τελειώσει και πρέπει να ξεχαστούν. Άλλο όμως αναμόχλευση παθών και άλλο η καταγραφή της ιστορίας. Η ιστορία δεν ξαναγράφεται ούτε αναθεωρείται. Και μπορεί την ιστορία να την γράφουν οι νικητές, η ιστορική όμως αλήθεια μένεικαι οι ερευνητές την ανακαλύπτουν κάποτε. Η Εθνική Αντίσταση, με όσα λάθη (ή και εγκλήματα, αν θέλετε)συνοδεύτηκε, έσωσε τον κόσμο από την πείνα, ένωσε τους Έλληνες, κατάργησε τη προπολεμική διάκριση μεταξύ «Παλιοελλαδιτών» «Νεοελλαδιτών» και «προσφύγων» (ή «τουρκομεριτών»), μας έδωσε καινούργια εθνική ταυτότητα. Αυτά δεν ξεγράφονται. Γι΄ αυτό και έχουμε αγάλματα και προτομές του Άρη, του Σαράφη, του Σιάντου, του Ζέρβα, του Ψαρρού και πλήθους άλλων, ενώ δεν έχουμε κανένα του Λογοθετόπουλου, του Ράλλη, του Τσολάκογλου ή του Παπαδόγκωνα.
    Ειδικότερα στη Λέσβο, χάρη στην παρουσία στην ηγεσία του ΕΑΜ ανθρώπων φωτισμένων και πράων, όπως του Αποστόλου, του Κανόνη, του Κοντάρα και άλλων, δεν δημιουργήθηκαν κατά την Κατοχή εμφυλιοπολεμικές συνθήκες, ούτε σκοτώθηκαν άνθρωποι (εκτός από όσους – 500 περίπου – τουφέκισαν οι Γερμανοί). Ακόμα και η απόκρουση των Άγγλων στα Δεκεμβριανά, έγινε αναίμακτα. Ήταν μια «άδακρυς νίκη» που λέγανε και οι Αρχαίοι ημών και αυτό έδωσε ακόμα μεγαλύτερο κύρος στο ΕΑΜ.
    Όταν ήρθαν οι «νόμιμες αρχές» και εμπεδώθηκαν η «τάξις και ο νόμος» τότε άρχισαν οι βιαιοπραγίες, το κάψιμο γραφείων και οι σκοτωμοί.
    Ρωτήστε οποιονδήποτε Μυτιληνιό να σας το επιβεβαιώσει.

  6. Κύριε Γιωργάνα, ποιός μίλησε για «Γκαουλάιτερ»; Γλώττα λανθάνουσα τ’ αληθή λέγει;
    Γκαουλάιτερ λεγόταν ο τοποτηρητής των Ναζί σε κατακτημένες περιοχές.

  7. Γεώργιος Ιακ. Γεωργάνας said

    Καλά, όλοι οι τραμπούκοι της δεξιάς ήταν, λοιπόν, ξένοι στην Μυτιλήνη. Τότε τι την ήθελαν την δυναμική διαδήλωση κατά του νομάρχη οι Μυτιληναίοι, αφού, όπως φαίνεται, δεν υπήρχαν αντιφρονούντες μεταξύ τους ; Ακόμα κι αν οι μπουραντάδες ξεκινούσαν καυγά, θα είχε το ΕΑΜ όλο το δίκιο με το μέρος του. Ενώ η διήγηση αφήνει να εννοηθεί πως το ΕΑΜ ξεκίνησε την αναταραχή. Οι πράοι και φωτισμένοι άνθρωποι πώς παρασύρθηκαν έστω σε μη «σοβαρά έκτροπα»; Δηλαδή γιατί δεν ισχύει ότι ο Λογοθετόπουλος «παρασύρθηκε» σε λάθη ή εγκλήματα αν θέλετε ;
    Φιλοσοφικώς, η ιστοριογραφία είναι κλάδος της λογοτεχνίας και όσοι επιχειρούν να την κάνουν επιστήμη χάνουν τον χρόνο τους.
    Α, να μην ξεχάσω : Με γκαουλάιτερ θα βλέπαμε πόσα απίδια βάζει ο σάκκος και τι αντίσταση θα μπορούσε να γίνει στην Ελλάδα και πόσουν ανδριάντες θα μπορούσαμε να στήσουμε.

  8. SophiaΟικ said

    Γενικά αποφέυγω το σχολιασμό της εποχής εκείνης γιαίτ ακόμα δεν ε΄χουν ηρεμίσει τα πνέυματα, αλλά μο έμεινε απορία διαβα΄ζοντας την ακόλουθη φράση:

    Τη νύχτα οι ξένοι μπουραντάδες και οι ντόπιοι Χίτες, που όλο το απόγεμα παρακολουθούσαν με χολή και μίσος τη γιορτή…

    Το κείμενο υπονοεί ότι οι συγκεκριμενοι δεν πανηγύριζαν το τέλος του πολέμου; Αυτό μου φαίνεται απιθανο πέρα από το οτι είναι γενικά απίθανο γιατί μ’όνο κανένας βαρεμένος αιμοδιψης στενοχωριέται σε τέτοιες φάσεις, πιο πάνω αναφέρεται ότι είχαν πολεμίσει με τους Άγγλους, ε, δεν θα πανυγήσιζαν την νίκη των Άγγλων;

    Εκτός αν θέλει να πει κατι άλλο που δεν το καταλαβαίνω.

  9. Μαρία said

    Σοφία, ως προς αυτό που αναφέρεις δεν υπάρχει αντίφαση στην αφήγηση. Πολέμησαν λέει με τους Άγγλους το Δεκέμβρη αλλά ήταν πρώην ταγματασφαλίτες, οπότε χάρηκαν ή όχι με την νίκη των Άγγλων, δε μπορούν να συμμεριστούν τη χαρά των κομμουνιστών.

  10. Βλέπω ότι το πάθος δεν λέει να ηρεμήσει. Γιατί άραγε μένει τόσο έντονο; Εδώ στις Σπέτσες, άλλοι μιλάνε ήρεμα για κείνα τα χρόνια, όχι διότι απείχαν ή αδιαφορούν. Κι άλλοι με πάθος άσβεστο. Σε τι διαφέρουν άραγε; Όμως οι νέες ρωγμές δεν χαράχτηκαν πάνω στις παλιές. Ο παθιασμένος που πολεμά στο παρελθόν, δεν τις βλέπει, κι η ενέργεια του οφελεί μόνο τον ίδιο.

  11. Γεώργιος Ἰακ. Γεωργάνας said

    Νὰ διευκρινίσω ὅτι ἡ ἐπιλογὴ γιὰ χώρα κατακτημένη ἀπὸ τοὺς Ναζί ἦταν εἴτε νὰ βρεθοῦν δοσίλογοι, εἴτε νὰ διοικηθεῖ ἡ χώρα ἀπὸ γκαουλάιτερ. Σαφῶς οἱ χῶρες ποὺ διοικήθηκαν ἀπὸ γκαουλάιτερ ὑπέφεραν περισσότερο.
    Εἰδκῶς γιὰ τὴν Ἑλλάδα, οἱ Γερμανοὶ ἐνδιαφέρθηκαν νὰ κρατήσουν μερικὰ σημεῖα μόνον, κυρίως σὲ πόλεις, καὶ τὴν ὑπόλοιπη χώρα (καὶ σχεδὸν ὅλη τὴν ὕπαιθρο) τὴν ἄφησαν στοὺς Ἰταλοὺς καὶ στοὺς Βουλγάρους.
    Τὸ πόσο σημαντικὴ στρατιωτικῶς ἦταν ἡ ἀντίσταση μαρτυρεῖ τὸ γεγονὸς ὅτι, μετὰ τὸν Γοργοπόταμο, ὅπου εἶχαν στήριξη ἀπὸ Ἑλληνικὲς ἀντιστασιακὲς ὁμάδες. οἱ Σύμμαχοι σαμποτὲρ ἀνατίναξαν τὴν σιδηροδρομικὴ γέφυρα τοῦ Ἀσωποῦ χωρὶς βοήθεια ἀπὸ Ἕλληνες ἀντάρτες, οἱ ὁποῖοι εἶχαν σοβαρώτερη δουλειά : Νὰ σφάζουν ὁ ἕνας τὸν ἄλλο γιὰ τὴν ἐξουσία μεταπολεμικῶς. Ἀλλὰ καὶ οἱ Σοβιετικοί, ὅταν τὴν εἶδαν ἀπὸ κοντὰ, ἔκριναν τὴν Ἑλληνικὴ ἀντίσταση τῶν βουνῶν ὡς συμβολικοῦ μᾶλλον, παρὰ στρατιωτικοῦ χαρακτῆρος.
    Ὄχι ὅτι δὲν εἶχε ὁ λαὸς ἐλαφρυντικὰ : Ἡ χώρα εἶχε πόρους, κυρίως τροφὴ, γιὰ νὰ στηρίξει μόνον συμβολικὸ ἀνταρτοπόλεμο. Δὲν ἦταν, λοιπόν, τόσο λανθασμένη ἡ παραίνεση τῶν παλαιῶν πολιτικῶν νὰ κάτσει ὁ λαός ἥσυχος μέχρι νὰ περάσει ἡ θύελλα. Καὶ τὸ ΕΑΜ καλὰ ἔκανε νὰ ἀγωνίζεται γιὰ την καθημερινότητα στὶς πόλεις. Καὶ φαίνεται ὅτι ὁ πολὺς λαὸς τοὺς ἄκουσε μέχρι ποὺ, μετὰ τὸ Στάλινγκραντ, την Μιντγουαίυ καὶ τὸ Ἐλ Ἀλαμέιν ὁ Ἄξονας ἄρχισε νὰ κλονίζεται. Τότε ξύπνησε ὁ ἄδολος πατριωτικὸς καιροσκοπισμὸς τοῦ Ἕλληνα γιὰ νὰ ἐξασφαλίσει τὴν μεταπολεμικὴ ἐξουσία.

  12. ηλε-φούφουτος said

    Και λίγο το βρίσκετε την ηθική παράμετρο; Πόσο σημαντικό δεν είναι για ένα λαό και την αυτοεκτίμησή του να ξέρει ότι δε λούφαξε;! Τους λαούς της Ευρώπης που δεν ανέπτυξαν αντιστασικό κίνημα (με τη Γαλλία πρώτη πρώτη – η συμμετοχή στην αντίσταση ήταν ελάχιστη σε σχέση με το μέγεθος του πληθυσμού της) ακόμα τους κυνηγάνε τα κόμπλεξ για την παθητικότητά τους. Τελικά, αυτό δεν είναι η ουσία της εθνικής αντίστασης; Να στηρίζεις ηθικά το λαό, να του βρίσκεις τρόφιμα, άσε που ένα σωρό μέρη στην Ελλάδα είδαν για λίγο μια μορφή διοίκησης που ούτε στο ελάχιστο δεν τους είχε παράσχει ώς τότε το ελληνικό κράτος. Τυχαίο είναι ότι μέχρι πρόσφατα χωριά της Θεσσαλίας, της Σάμου, της Λέσβου (η Ικαρία ακόμα κρατάει) ήσαν προπύργια της Αριστεράς; Γιατί ψήφιζαν ΚΚΕ σ εκείνα τα μέρη; Επειδή είχαν διαβάσει Μαρξ και τους έπεισε; Πόσο θράσος είχαν οι παλιοί πολιτικοί που μέχρι τότε εκείνα τα μέρη τα είχαν γραμμένα κανονικά να θέλουν να γυρίσουν πίσω σαν να μη συνέβη τίποτα;

    Αλλιώς, φοβάμαι ότι τσουλάμε σε λογικές Πλεύρη. Θυμάμαι, στους μονολόγους του απ΄ το Tele-City, όταν ήθελε να απαξιώσει το ΕΑΜ ωρυόταν κι έλεγε «Ας μας πουνε πόσους Γερμανούς σκοτώσανε!»
    (…για να δούμε τι βραβείο θα τους δώσουμε: στα 50 κεφάλια κερδίζεις ποδήλατο· στα 500 έχεις και μπόνους κουπόνια για το σουπερμάρκετ)

  13. SophiaΟικ said

    Μαρία (9), όταν κερδίζει η εθνική ελλάδας στο πανευρωπαϊκό ή στο παγκόσμιο δεν χαίρονται μόνο οι αθλητικόφιλοι.

    Πιστεύω ότι θα βρούμε την υγεία μας στην Ελλάδα όταν θα εχουν πεθάνει όλοι όσοι γεννηθηκαν πριν το 1950.

  14. Απαντώντας στα σχόλια 8 και 13 της SophiaΟικ διευκρινίζω:
    1)Οι εν λόγω «μπουραντάδες» και πρώην ταγματασφαλίτες, μπορεί να πολέμησαν κατά των Ελλήνων μαζί με τα νέα αφεντικά τους (τους Άγγλους), όπως κατά των Ελλήνων πολεμούσαν και με τα παλιά τους αφεντικά (τους Γερμανούς), αλλά ποτέ δεν ταυτίστηκαν μαζί τους. Όσο απίστευτο κι αν φαίνεται σήμερα, ως την τελευταία στιγμή προσδοκούσαν την επάνοδο των Γερμανών, είχαν βασιστεί στη δύναμη των μυστικών τους υπερόπλων V1 και V2 και πίστευαν πως ο Χίτλερ δεν αυτοκτόνησε αλλά κρυβόταν σε κάποιο ασφαλές κρυσφήγετο και θα επανερχόταν νικητής και τροπαιούχος.
    2)Μπορεί να βρείτε την υγειά σας, όταν θα φύγουμε εμείς οι παλιοί, αλλά μην ξεχνάτε πως εμείς τότε είχαμε τσαμπουκά και δε φοβηθήκαμε να τα βάλουμε με πανίσχυρους εχθρούς. Εσείς θα ΄τον έχετε όταν, ο μη γένοιτο, πλακώσουν δίσεχτοι καιροί;

  15. sarant said

    Αφήνω που, όταν φύγουν όλοι οι παλιοί κι εμείς θα’μαστε γερόντια, οπότε τι υγειά να βρούμε;

  16. Μαρία said

    Σοφία, μα πού τις βρίσκεις ρε παιδί τέτοιες συγκρίσεις; Έχεις την τάση να τσουβαλιάζεις ανόμοια πράματα και ομολογώ οτι δε μπορώ να σε παρακολουθήσω, αν και μετά το 50, αλλά μόλις. Αλλά ρε γμτ οι καλύτεροι φίλοι μου γεννήθηκαν πριν.

  17. Μαρία said

    Θυμήθηκα και το μαυραγορίτικο «βάστα Ρόμελ».

  18. SophiaΟικ said

    Το χειρότερο είναι ότι και να φύγουν οι παλιοί, θα υπαρξουν άλλα να μας διχάζουν, οπότε θα λέμε μετά να πεθάνουν όσοι γεννήθηκαν πριν το ’80 να βρούμε την υγειά μας (και πάει λέγοντας).

    Εμένα παντως οι παπούδες μου δεξιοί ήταν, δε νομίζω να μην πανυγήρησαν που τελειωσε ο πόλεμος, αφού είχαν περάσει πείνες τεράστιες και είχαν δει από πρώτο χέρι τι σήμαινε Γερμανική διοίκηση (το χωριό είχε γεωγραφική σημασία, επομένως είχε γερμανούς). Όλοι είχαν ακριβώς τα ίδια προβλήματα στην κατοχή, ανεξάρτητα από τις πολιτικές τους πεποιθήσεις.

  19. Γεώργιος Ιακ. Γεωργάνας said

    Ας συμφωνήσουμε, λοιπόν, ότι η εθνική αντίσταση είχε ωφέλη στο ηθικό και συμβολικό πεδίο. Στο στρατιωτικό πεδίο δεν είχε αποτέλεσμα και δεν μπορούσε να είχε.
    Δεν βλέπετε μιαν αντίφαση στο να κηρύττει κανείς αντίσταση στον κατακτητή και να μην κάνει κάτι που γνησίως τον βλάπτει ; Να συγκεντρώνει όπλα που είναι άχρηστα για να χτυπήσει τον εχθρό, αλλά υπεραρκετά για να «αυτοδιοικηθεί» το χωριό είναι ηθικό ; Λες και δεν είχαμε και τότε και τώρα χορτάσει από λόγια και ηθικά πλεονεκτήματα. Μέχρι και ο Κωστάκης Καραμανλής πανηγύριζε μέχρι προσφάτως για το ηθικό πλεονέκτημα του κόμματός του !

  20. Στον Γ.Ι.Γεωργάνα – σχ.19
    το ότι εξαιτίας της δράσης των ένοπλων αντιστασιακών οργανώσεων οι Γερμανοί είχαν αναγκαστεί να κρατάνε στην Ελλάδα αρκετές μεραρχίες τους, που τους έλειψαν από το Ανατολικό και το Αφρικανικό μέτωπο, αυτό δεν είχε στρατιωτική σημασία;
    Σε μία μόνο μάχη, στις Καρούτες Ευρυτανίας σκοτώθηκαν 150 Γερμανοί. Στη μάχη του Φαρδύκαμπου Κοζάνης πιάστηκαν 600 Ιταλοί αιχμάλωτοι και στη μάχη στο Λεόντιο Κυνουρίας άλλοι 100 και σκοτώθηκαν 150. Διαβάστε τις στρατιωτικές εκθέσεις του Γερμανικού Στρατηγείου Θεσσαλονίκης (έχουν εκδοθεί και στα ελληνικά από την ΕΔΙΑ) και θα βρήτε περισσότερα στοιχεία.
    Το ότι χάρη στις τεράστιες διαδηλώσεις που συγκλόνησαν την Αθήνα και άλλες μεγάλες πόλεις το ΄43 και το ΄44 , ματαιώθηκε η επιστράτευση των Γερμανών και ούτε ένας Έλληνας δεν πολέμησε στο πλευρό τους (ενώ πολέμησαν πολλοί Γάλλοι και Βέλγοι καιΟλλανδοί), αυτό δεν είχε στρατιωτικήξ σημασία;

  21. Γεώργιος Ἰακ. Γεωργάνας said

    Προτιμῶ τὶς ἐκτιμήσεις τῶν Σοβιετικῶν. Φυσικὸ εἶναι οἱ διοικητὲς τῶν ἀξονικῶν στρατευμάτων στην Ἑλλάδα νὰ διεκτραγωδοῦν τὴν άπόδοσή τους στίς ἐκθέσεις τους, ἀφοῦ τοὺς εἶχαν δώσει λίγους καὶ τοὺς λιγώτερο ἱκανοὺς στρατιῶτες.
    Σχετικὰ μέ τὶς ἀπόψεις τῶν δοσιλόγων, δὲν ἔχουμε, δυστυχῶς, τὴν τεχνικὴ δυνατότητα, άκόμα καὶ σήμερα, νὰ ἀναλύσουμε ἐπιστημονικῶς τὰ ἐγκεφαλικὰ κύτταρά τους γιὰ νὰ γνωρίζουμε μὲ βεβαιότητα τὶ πίστευαν. Κάτι, ὅμως, μποροῦμε νὰ συμπεράνουμε ἀπὸ τὶς χρονολογίες : Τὰ Τάγματα Ἀσφαλείας ἱδρύθηκαν, ἀφοῦ εἶχε καμφθεῖ ὁ Ἄξονας. Δὲν εἶναι, λοιπὸν, περίεργο οἱ «μπουραντάδες» νὰ μὴν πῆγαν ἐθελοντὲς ὅταν ὁ ´Αξονας ἦταν στὴν ἀκμή του καὶ νὰ πῆγαν ὅταν κατέρρεε ; Πῶς νὰ πιστέψει λογικὸς ἄνθρωπος ὅτι «ως την τελευταία στιγμή προσδοκούσαν την επάνοδο των Γερμανών, είχαν βασιστεί στη δύναμη των μυστικών τους υπερόπλων V1 και V2 και πίστευαν πως ο Χίτλερ δεν αυτοκτόνησε αλλά κρυβόταν σε κάποιο ασφαλές κρυσφήγετο και θα επανερχόταν νικητής και τροπαιούχος» ; (Αὐτό, παρεμπιπτόντως, εἶναι ἀκριβῶς τὸ σενάριο τῆς πικρῆς κωμωδίας τοῦ 1948 «Οἰ Γερμανοὶ ξανάρχονται».) Τότε τοὺς ἔπιασε ἡ λατρεία γιὰ τὸν Χίτλερ, ὅταν δὲν τοὺς εἶχε πιάσει στὴν δόξα του ;
    Πιὸ πιθανὸν φαίνεται ὅτι κατατάχθηκαν στὰ Τάγματα Ἀσφαλείας σὲ κίνηση ἀπελπισίας γιὰ νὰ μὴν τοὺς δολοφονήσει τὸ ΕΑΜ. Ἐδῶ σπίλωνε καὶ δολοφονοῦσε δικούς του, ὁλόδικούς του, ὡς δῆθεν προδότες καὶ πράκτορες …
    Ἔχετε, ὅμως, δίκιο ὅταν λέτε ὅτι οἱ «μπουραντάδες» δὲν συμπαθοῦσαν τοὺς Ἄγγλους. Φυσικὸ ἦταν, ἀφοῦ οἱ Ἄγγλοι εἶχαν ἐνισχύσει τὸ ΕΑΜ καὶ ἄργησαν πολύ νὰ εἰσακούσουν τὶς διαμαρτυρίες τῶν ἀντιπολιτευομένων τὸ ΕΑΜ ὅτι αὐτὸ μόνο Ἕλληνες σκότωνε. Νὰ σημειωθεῖ ὅτι πολλοὶ Ἄγγλοι τῶν μυστικῶν ὑπηρεσιῶν ποὺ χειρίζονταν τὶς ὑποθέσεις τῆς Ἑλληνικῆς ἀντιστάσεως ἦταν άριστεροί.

  22. Μαρία said

    http://www.iospress.gr/ios2009/ios20090517.htm

  23. Γεώργιος Ἰακ. Γεωργάνας said

    Πολὺ ἐνδιαφέρον !
    Ἀφοῦ, ὅμως, καλεῖ ὡς μάρτυρα τὸν Ζαλοκώστα, ἰδοὺ μία ἄλλη στιχομυθία τους :
    «Ζαλοκώστας: -Μετά τον Γοργοπόταμο ήξερε ο Ταξίαρχος Έντυ ότι το ΕΑΜ κομμούνιζε. Άρα το βοήθησε εν γνώσει πως ήτανε παράσπονδο.
    Μαρκεζίνης: -Όχι. Ο Έντυ δεν ήρθε ούτε για να βοηθήση τους κομμουνιστές ούτε για να οργανώση Εθνικό Στρατό. Το περασμένο καλοκαίρι οι Άγγλοι δεν ενδιαφέρονταν παρά για να δημιουργήσουν πολλές ομάδες σαμποτέρ που θα εμπόδιζαν τις μεταφορές του Ρόμμελ. Μικρές ομάδες, όχι μεγάλες, για να μπορούν να τις κυβερνάν αυτοί.
    Ζαλοκώστας: -Καλά πέρσι, αλλά φέτος; Ο τρόπος που ενισχύεται το ΕΑΜ δεν δικαιολογείται από στρατιωτικούς λόγους.
    Μαρκεζίνης: -Ως ένα σημείο σου δίνω δίκιο. Βλέπω και εγώ ότι κάποια οργάνωσις παίζει δικούς της σκοπούς πίσω από τη ράχη του Τσώρτσιλ, μην ξεχνάς όμως πως ο Eddie οπλίζει όποιον βρίσκει πρόθυμο να χτυπήση τους Γερμανούς, αδιαφορώντας αν είναι δεξιός, καν αριστερός. Άλλες πληροφορίες αποδίδουν την κίνηση υπέρ του ΕΑΜ στην προσπάθεια κατευνασμού της Ρωσίας, που το προστατεύει φανατικά.
    Ζαλοκώστας: -Εμένα μου είπαν πως προτιμάν το ΕΑΜ επειδή δεν έχει εδαφικές διεκδικήσεις. Φαντάζονται ότι μ’ αυτό θ’ απαλλαγούν από μεταπολεμικούς μπελάδες.
    Μαρκεζίνης: -Ίσως…»
    Αὐτὰ πολὺ νωρίτερα άπὸ τὰ γεγονότα ποὺ περιγράφει ἡ «Ἐλευθεροτυπία».
    Ἡ ἱστοριογραφία τῆς ἀριστερᾶς τοποθετεῖ τὴν ἀρχή τοῦ ἐμφυλίου πολέμου στὸ 1946. Τῆς δεξιᾶς τὴν τοποθετεῖ στὸ 1943 ἤ καὶ ‘νωρίτερα. Μέχρι νὰ μελετηθεῖ τὸ ἀρχεῖο τοῦ ΚΚΕ καὶ νὰ ἀποδειχθεῖ ὅτι τὸ ΕΑΜ χρησιμοποιοῦσε μέχρι τὸ 1946 άποκλειστικῶς άνθοδέσμες γιὰ νὰ πείθει τοὺς ἀντιφρονοῦντες, ἡ ἐκδοχὴ τῆς δεξιᾶς φαίνεται κοντύτερα στὰ γεγονότα.

  24. Κώστας Α. Χασαπογιάννης said

    Aδιάσειστα ΛΟΓΙΚΗ η ανάλυση του Γεωργίου Γεωργάνα του Ιακώβου. Εύγε!

    Και μιά προσθήκη. Δέχεται ο κ. Γεωργάνας και η πλειοψηφία ότι η Εθνική Αντίσταση είχε ΣΥΜΒΟΛΙΚΟ και ΟΧΙ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ όφελος.
    Θα προχωρήσω παραπέρα, λέγοντας ότι, in actual fact, είχε ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΚΟΣΤΟΣ.
    Σκότωνε ένα Γερμανό, δωσίλογο, ή συνεργάτη των Γερμανών η Αντίσταση, εκτελούσαν ΟΛΟΥΣ τους άρρενες >15 ετών του χωριού οι Γερμανοί (βλέπε Δίστομο, Καλάβρυτα και ούτω καθ’ εξής).
    Τα σχόλια δικά σας.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: