Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ένα δύσκολο κουίζ

Posted by sarant στο 7 Οκτωβρίου, 2009


quizIndexΑυτό το είδος άρθρου πρώτη φορά το δοκιμάζω, ενδεχομένως και τελευταία.

Πρόκειται για ένα κουίζ, ένα κουίζ για δυνατούς λύτες θα έλεγα. Θα διαβάσετε ένα κείμενο, παρμένο από τη στήλη «Συνεργασίες που πήραμε» (ή κάπως έτσι) ενός περιοδικού που έβγαινε προπολεμικά. Ο υποψήφιος συνεργάτης είναι πασίγνωστος. Ποιος είναι;

Ελπίζω να μην το βρει κανείς αμέσως. Προς το παρόν, σας δίνω μόνο μία νύξη, μάλλον αυτονόητη: το πρόσωπο που αναζητούμε δεν βρίσκεται στη ζωή. Στις πέντε λαθεμένες απαντήσεις ή αύριο (όποιο έρθει πρώτο) θα προσθέσω μία ακόμα νύξη, και ούτω καθεξής. Αν δεν υπάρξει ενδιαφέρον, θα το πάρει το ποτάμι, αλλά δεν θα είναι σωστό εκ μέρους σας.

Για να μην έχουμε παρεξηγήσεις: αναζητούμε αυτόν που έγραψε τη μελέτη και την έστειλε στο περιοδικό, όχι τον συντάκτη του περιοδικού που απαντάει, μάλλον απορριπτικά. Πέρα από το μονοτονικό, δεν έχω αλλάξει τη γλώσσα της απάντησης.

Παρά τη γνώμη σου πως τα κατάφερες καλά με τη μελέτη σου «Ύπαρξε ο Ιησούς;» έχουμε αντιρρήσεις. Πρώτα πρώτα δεν τοποθέτησες το βάρος της έρευνάς σου εκεί που έπρεπε. Τι σημασία μπορεί να ’χει, αν ύπαρξε ή όχι ο Ιησούς; Από την ιστορική άποψη μας ενδιαφέρει όχι το πρόσωπο του Ιησού, αλλά το φαινόμενο του χριστιανισμού, σαν κοινωνική ιδεολογία. Για την επιστημονική εξήγηση του χριστιανισμού, λίγη σημασία έχει το ρώτημα που βάζεις σαν κέντρο του βάρους της μελέτης σου. Εχτός από τη λαθεμένη τοποθέτηση του προβλήματος σού λείπει και το βάθος που χαραχτηρίζει τη σωστή επιστημονική έρευνα. Έτσι, λ.χ. μιλάς για τις «μεταμορφώσεις», που έπαθε το πρόσωπο του Ιησού στο πέρασμα της ιστορίας, στο Μεσαίωνα, στη Γαλλική Επανάσταση, κτλ., δε δίνεις όμως καμιά εξήγηση, πώς και γιατί έγιναν αυτές οι «μεταμορφώσεις», το μόνο πράμα που μας ενδιαφέρει σαν οπαδούς της διαλεχτικής. Και γιατί δεν προχώρησες και στη δική μας εποχή μ’ αυτή την ανάλυση των διαρκών αλλαγών της χριστιανικής ιδεολογίας; Ακόμα τα αποσπάσματα που αναφέρνεις από τους ιστορικούς είναι πάρα πολύ γνωστά και πολλές φορές χρησιμοποιήθηκαν για τον ίδιο σκοπό. Δεν υπάρχει λόγος να ασχοληθούμε μ’ αυτό, εχτός αν θέλουμε να εξυπηρετήσουμε καμιά καινούργια επιστημονική άποψή μας, πράμα που δε συμβαίνει στη δική του περίπτωση.

Σε ποιον απευθύνονται τα παραπάνω λόγια;

Διευκρίνιση: Ο καθένας μπορεί να απαντήσει όσες φορές θέλει αλλά, παρακαλώ, μία απάντηση σε κάθε σχόλιο.

Ενημέρωση, επιπλέον στοιχεία:

1) Το έτος γέννησης του προσώπου αυτού διαιρείται με το 5 αλλά όχι με το 3.
2) Η ηλικία στην οποία πέθανε το πρόσωπο αυτό είναι πρώτος αριθμός.

 

Ενημέρωση, λανθασμένες απαντήσεις:

Το ζητούμενο πρόσωπο δεν είναι:

Ο Νίκος Καζαντζάκης, ο Γιάννης Κορδάτος, ο Ευάγγελος Παπανούτσος, ο Μενέλαος Λουντέμης, ο Γιώργος Σεφέρης, ο Ν. Καρβούνης.

Ενημέρωση, σωστή απάντηση

Το βρήκε ο φίλτατος tsatsar και κερδίζει πλούσια δώρα. Μόνο που, επειδή το βρήκε πολύ γρήγορα, τα αποκαλυπτήρια θα γίνουν το βράδυ. Προς το παρόν, είναι

ή ο Γιάννης Τσαρούχης

ή ο Νίκος Μπελογιάννης

47 Σχόλια προς “Ένα δύσκολο κουίζ”

  1. Επειδή είναι ώρα για νάνι τάιμ δεν θα κάνω καμία προσπάθεια να λύσω το κουίζ. Μόνο μια διευκρίνηση χρειάζεται. Γράφεις ότι ο «υποψήφιος συνεργάτης είναι πασίγνωστος» αλλά πιο πιο πριν αναφέρεσαι σε «προπολεμικό περιοδικό» και πως δεν ζει.

    Διευκρινιστική ερώτηση: ο «συνεργάτης» τελικά ζει ή όχι; Γράφεις για «υποψήφιο συνεργάτη», τι στο καλό;

  2. διευκρίνηση = διευκρίνιση

  3. vkalogr said

    Θυμίζει το περιστατικό, σχετικά με ένα άρθρο που είχε στείλει προς δημοσίευση ο ποιητής Μπεσντόμνι, από το «Μαίτρ και Μαργαρίτα» του Μπουλγκάκοφ, δυστυχώς δεν έχω κοντά μου το βιβλίο να το εξακριβώσω.

  4. Θανάσης said

    Θα τολμησω να πω το πρωτο ονομα που μου ηρθε στο μυαλο, χωρις πολλα στοιχεια, παρα μονο το ενδιαφερον του υποψηφιου συνεργατη για την ζωη του Ιησου: Καζαντζακης

  5. Q said

    Γιάννης Κορδάτος?

  6. JustAnother, ο υποψήφιος συνεργάτης του προπολεμικού περιοδικού!
    Κι εμένα μου θύμισε την αρχή από το «Μαιτρ και Μαργαρίτα»! Είναι δύσκολο όμως το κουίζ. Ο Κορδάτος, Q, νομίζω ότι προπολεμικά ήταν ήδη μεγάλος και φτασμένος για να του απευθύνεται με τέτοιο τρόπο η σύνταξη.
    Δηλώνω αδυναμία, και περιμένω τη διευκρινιστική νύξη…

  7. Q said

    Ίσως είναι από τις πρώτες μέρες του Κορδάτου, όπου από πολέμιος του χριστιανισμού, έγινε υπέρμαχος (με τον τρόπο του). Η θεματολογία πάντως ταιριάζει.

  8. Κι εμένα ο Καζαντζάκης μου ήρθε αμέσως στο μυαλό. Καλημέρα!

  9. sarant said

    Jago, σου απάντησαν θαρρώ. Κάποιος, που αργότερα έγινε πασίγνωστος και που σήμερα δεν ζει, έστειλε σε προπολεμικό περιοδικό μια συνεργασία με τίτλο «Ύπαρξε ο Ιησούς;», που απορρίφθηκε με το παραπάνω κείμενο.

    Δύτη, έτσι όπως το έχω σκεφτεί (που βέβαια μπορεί να μην αποδώσει καλά στην πράξη), η πρώτη και η δεύτερη και η τρίτη νύξη δεν θα βοηθήσουν πάρα πολύ, οπότε το μυστικό είναι να γίνονται προτάσεις, οσοδήποτε παράτολμες (σαν αυτές που έγιναν) ώστε αφενός να περιορίζεται το πεδίο και αφετέρου να ενεργοποιείται νέα νύξη (κάθε 5 απαντήσεις) που θα δώσει κι άλλο στοιχείο.

  10. Βικυ Π said

    θα πω και γω Καζαντζάκη για να αριβάρει και η πρώτη νύξη.
    Νικοκύρη αν το βρούμε θα μας το αποκαλύψεις ή θα μαντεύουμε μέχρι να τελειώσουν οι νύξεις που χεις ετοιμάσει;

  11. sarant said

    Ας αριβάρει λίγο πρόωρα η πρώτη νύξη, για να ξεκαθαρίσω και τη διαδικασία, όπως τη σκέφτομαι. Λοιπόν, το πρώτο στοιχείο που έχουμε είναι ότι

    1) Το έτος γέννησης του προσώπου αυτού διαιρείται με το 5 αλλά όχι με το 3.

    Δηλαδή μπορεί να είναι το 1865 ή το 1870 αλλά όχι το 1875, μπορεί να είναι το 1880 ή το 1885, αλλά όχι το 1890, μπορεί να είναι το 1895 ή το 1900, αλλά όχι το 1905, μπορεί να είναι το 1910 ή το 1915 αλλά όχι το 1920 κοκ. Θυμίζω ότι για να βρούμε αν ένας αριθμός διαιρείται με το 3 προσθέτουμε τα ψηφία του, κι αν το άθροισμα διαιρείται με το 3 τότε και ο αριθμός διαιρείται.

    Έτσι, δεν μπορεί να είναι ο Κορδάτος (1891) ή ο Καζαντζάκης (1883) που κι εγώ αυτόν θα σκεφτόμουν αρχικά.

    Το επόμενο στοιχείο θα ανακοινωθεί όταν πέσουν στο τραπέζι 4 διαφορετικά ονόματα ή το βράδυ (ό,τι έρθει πρώτο). Οπότε σας συμφέρει να δίνετε απαντήσεις αβέρτα, όσο κι αν φαίνονται απίθανες.

  12. Pygoskelis Obnoxii said

    Ευάγγελος Παπανούτσος;

  13. Γλωσσοδετολόγος said

    Νίκος Καρβούνης (1880);
    [ασπάστηκε το μαρξισμό γύρω στα 1930, όντας προηγουμένως θεοσοφιστής – όμως, «πασίγνωστος»; χμμμ, μάλλον όχι]

  14. Μ. Λουντέμης

  15. Να βοηθήσω τους αδύνατους στα μαθηματικα. Τα πιθανά έτη γέννησης είναι
    1850
    1855
    1865
    1870
    1880
    1885
    1895
    1900
    1910
    1915
    1925
    1930

  16. Σεφεριάδης, μήπως.

  17. tsatsar said

    Γιώργος Σεφέρης

  18. sarant said

    Πολύ γρήγορα έπεσαν στο τραπέζι τα τέσσερα ονόματα (Παπανούτσος, Καρβούνης, Λουντέμης, Σεφέρης) οπότε ενεργοποιείται η επόμενη νύξη.

    Να σχολιάσω ότι πράγματι ο Καρβούνης δεν είναι «πασίγνωστος», όσο υποκειμενικός κι αν είναι ο χαρακτηρισμός. Βοηθάει ωστόσο να υπάρξει επόμενη νύξη.

    Λοιπόν:
    2) Η ηλικία στην οποία πέθανε το πρόσωπο αυτό είναι πρώτος αριθμός.

    Θυμίζω ότι πρώτοι αριθμοί είναι οι αριθμοί που δεν διαιρούνται από κανέναν παρά μόνο από τον εαυτό τους και από το 1. Εδώ, η ηλικία προκύπτει αν αφαιρέσουμε το έτος γέννησης από το έτος θανάτου. Για τον Παπανούτσο που αναφέρθηκε παραπάνω, 1982-1900 = 82 που δεν είναι πρώτος αριθμός. Αντίθετα, για τον Σεφέρη 1971-1900 = 71, που είναι πρώτος αριθμός (αλλά η απάντηση δεν είναι ο Σεφέρης).

    Πρώτοι αριθμοί από το 20 έως το 100 (αν κάνω λάθος διορθώστε με):
    23, 29, 31, 37, 41, 43, 47, 53, 59, 61, 67, 71, 73, 79, 83, 89, 97

    Λοιπόν, καμιά από τις 4 απαντήσεις παραπάνω δεν είναι σωστή.

    Στα επόμενα 4-5 ονόματα ή το βράδυ η επόμενη νύξη.

  19. Με βάση τις δύο νέες νύξεις αποκλείονται επίσης ο Βάρναλης και ο Ρίτσος. Έτσι για να μην ψάχνετε το λέω.

  20. Πάπιας said

    http://tiny.cc/B6vK5 ? Δεν είναι και πασίγνωστος βέβαια…

  21. Πάπιας said

    Δεν είχα δει το δεύτερο στοιχείο, φυσικά το 81 δεν είναι πρώτος αριθμός.

  22. sarant said

    Και για να μην προσανατολίζεστε αποκλειστικά σε ορισμένους τομείς, σας λέω κι εγώ ότι το ζητούμενο πρόσωπο μπορεί να μην είναι λογοτέχνης. Μπορεί π.χ. να είναι πολιτικός (ο Μητσοτάκης;), ηθοποιός (η Μελίνα;), επιστήμονας (ο Παπανικολάου;).

  23. tsatsar said

    Μήτσος Παπανικολάου

  24. π2 said

    Στα κουίζ δεν είμαι καλός, αλλά μου χτύπησε το «Ύπαρξε», πολύ ταιριαστό με τον προπολεμικό δημοτικισμό. Προσπαθώντας να κλέψω στο κουίζ γκούγκλισα τον τίτλο της μελέτης. Τα αποτελέσματα δεν με βοήθησαν, αλλά ανακάλυψα ότι, όταν δεν χρησιμοποιείται το τρέχον «υπήρξε», το περίεργο «υπάρξε» είναι πολύ συχνότερο από το «ύπαρξε» (και, αντίστοιχα, ο παρατατικός «υπάρχε» πιο συχνός από το «ύπαρχε». Πολλά «υπάρξε» και «υπάρχε» είναι τυπογραφικά λάθη ή λανθασμένα αποτελέσματα από ανάλυση pdf, αλλά ακόμη κι έτσι νομίζω ότι υπερτερεί ο τύπος χωρίς την άνοδο του τόνου. Περίεργο.

  25. tsatsar said

    Γιάννης Τσαρούχης

  26. tsatsar said

    Τελευταία προσπάθεια, Νίκος Μπελογιάννης 🙂

  27. Ο Μητσοτάκης νομίζω πως δεν έχει πεθάνει ακόμα… μη βιάζεσαι γιατί θα το πω στην Ντόρα !

  28. Rogerios said

    Πρώτη προσπάθεια: ψηφίζω Ευάγγελο Αβέρωφ-Τοσίτσα

  29. Βικυ Π said

    σχ.22 » Μπορεί π.χ. να είναι πολιτικός (ο Μητσοτάκης;), ηθοποιός (η Μελίνα;), επιστήμονας (ο Παπανικολάου;).»

    μουσικός (ο Ζαμπέτας):)

  30. Γλωσσοδετολόγος said

    ή μουσικός (Αττίκ) (!!!)

    [στα κουτουρού το πέταξα, μη βαράτε]

  31. sarant said

    Βγάζω το καπέλο στον Tsatsar, ο οποίος το βρήκε. Ο συγγραφέας της μελέτης «Ύπαρξε ο Ιησούς;», που στάλθηκε στο περιοδικό αλλά δεν κρίθηκε δημοσιεύσιμη, ήταν….

    ή ο Γιάννης Τσαρούχης (1910-1989)
    ή ο Νίκος Μπελογιάννης (1915-1952)

    Πλήρη αποκαλυπτήρια το βράδυ, μαζί με ντοκουμέντο (την απάντηση του περιοδικού όπου φαίνεται και το όνομα). Έτσι κι αλλιώς, η επόμενη νύξη που είχα σχεδιάσει θα απέκλειε τον ένα από τους δύο.

    Ως τότε, μπορείτε να κάνετε υποθέσεις για το ποιος από τους δύο είναι -και γιατί.

  32. greeklish said

    Μάρκος Βαμβακάρης. Τα στοιχεία τουλάχιστον ταιριάζουν.

  33. Q said

    Ποιο είναι το περιοδικό?

  34. sarant said

    Όλες οι απαντήσεις το βράδυ!

  35. voulagx said

    Νικος Μπελογιαννης

  36. Θεωρώ πιθανότερο το Μπελογιάννη.
    Η απάντηση είναι γραμμένη σε άπταιστη μεσοπολεμική κομμουνιστική ελληνική:
    «το ρώτημα» – «Εχτός» – «λαθεμένη» – «χαραχτηρίζει». Θυμίζει πάρα πολύ τη γλώσσα του Κορδάτου – ίσως αυτός ( ή μάλλον…αφτος 😉 )να είναι που απαντάει.
    Θα είναι έκπληξη για μένα να είναι ο Τσαρούχης καθώς από το απόσπασμα «το μόνο πράμα που μας ενδιαφέρει σαν οπαδούς της διαλεχτικής» συμπεραίνω ότι ο συγγραφέας της μελέτης είναι γνωστός σ’αυτόν που απαντάει ως ομοιδεάτης του. Κι όταν λέω «γνωστός» δεν εννοώ απαραίτητα προσωπικά αλλά ότι θεωρεί δεδομένο πως είναι ομοϊδεάτες. Κάτι τέτοιο θα συνέβαινε αν επρόκειτο για κάποιο κομματικό εκδοτικό.
    Απάντηση, τώρα που το σκέφτομαι, μπορεί να μην έδωσε ο Κορδάτος αλλά ο Ζιούτος (νομίζω ήταν διευθυντής εκείνα τα χρόνια σε Ριζοσπάστη και «Νέα Βιβλία»..)

  37. tsatsar said

    Η αλήθεια είναι ότι δεν ξέρω ποιός το έγραψε.

    Έχουμε όμως τα εξής που προκύπτουν από το κείμενο :

    «Τι σημασία μπορεί να ’χει, αν ύπαρξε ή όχι ο Ιησούς;»

    Υπάρχει λοιπόν στο κείμενο που στάλθηκε, αμφισβήτηση ως προς την ύπαρξη του Ιησού σαν ιστορική προσωπικότητα. Μπορώ να φανταστώ λοιπόν τον νεαρό Μπελογιάννη, φυλακίστηκε το 1936-37 από την δικτατορία του Μεταξά, σε ηλικία 18-19 χρονών να γράφει στον Ριζοσπάστη (από εκεί εκτιμώ ότι είναι το κείμενο, βλέπε τις λέξεις : Εχτός, χαραχτηρίζει, διαλεχτικής), με πρώτο επιχείρημα του, το απολύτως ορθολογικό : «Υπήρξε ή όχι ο Ιησούς, γιατί αν δεν υπήρξε δεν έχουμε τίποτα να συζητήσουμε».
    Ο Τσαρούχης βέβαια, τελειόφοιτος ή απόφοιτος του Πολυτεχνείου τότε, η ΑΣΚΤ ήταν πολυτεχνική σχολή, μαθήτευσε κοντά στον Φώτη Κόντογλου βυζαντινή αγιογραφία, οπότε ενδεχομένως και αυτός να είχε τέτοιου είδους ανησυχίες.

    «Εχτός από τη λαθεμένη τοποθέτηση του προβλήματος σού λείπει και το βάθος που χαραχτηρίζει τη σωστή επιστημονική έρευνα»
    «Ακόμα τα αποσπάσματα που αναφέρνεις από τους ιστορικούς είναι πάρα πολύ γνωστά και πολλές φορές χρησιμοποιήθηκαν για τον ίδιο σκοπό»

    Αυτές οι φράσεις συνηγορούν υπέρ του Μπελογιάννη. Ο μαθητής Μπελογιάννης θα είχε μάλλον κοινότυπα επιχειρήματα, εύκολα τεκμηριωμένα γιατί δεν είχε την κατάρτιση ούτε τις δυνατότητες για να κάνει σωστότερη έρευνα.
    Ο Τσαρούχης επο την άλλη, με τυπική εκπαιδευτική κατάρτιση, πρόσβαση σε βιβλιοθήκες και συγγράματα, μάλλον θα μπορούσε να έχει αρτιότερη τεκμηρίωση.
    Αν σε αυτά συνυπολογίσουμε πως ο Τσαρούχης ήταν ζωγράφος, «καλλιτεχνική φύση», οπότε ίσως να μην τον απασχολούσαν τέτοια «πεζά» ζητήματα, πόσο μάλλον μια αλληλογραφία με τον Ριζοσπάστη, και με δεδομένη την «συμπάθεια» του κ. Σαραντάκου στο χώρο της αριστεράς 😉 άρα και ιστορικές-ερευνητικές ανησυχίες του, όσον αφορά το πρόσωπο μιας εμβληματικής προσώπικότητας του χώρου, μπορώ να βγάλω το συμπέρασμα πως πρόκειται για τον Μπελογιάννη.

  38. Dinogaroux said

    Αν έκανες το κουίζ στην Ουγγαρία, οι κάποιοι 5.000 σημερινοί έλληνες (και οι απόγονοί τους), κάτοικοι του χωριού «Μπελογιάννης» (φαντάζομαι ότι) θα ήξεραν ν’απαντήσουν.

  39. Μαρία said

    Ντίνο, μια που σε πετυχαίνω εδώ, σου χρωστάω αυτό:

    Click to access Hugo%20en%20Grece.pdf

  40. Μαρία said

    Tsatsar, ο Ριζοσπάστης δεν ήταν περιοδικό. Για συνεργασία σε περιοδικό λέει ο Νίκος.

  41. Dinogaroux said

    @ Μαρία, ευχαριστώ πολύ, αν και δε θα το θεωρούσα χρέος εκ μέρους σου. Στο κάτω-κάτω, απλώς μου επιβεβαιώνεις (εις επήκοον των λοιπών φίλων) τα περί της μετάφρασης των Αθλίων του Σκυλίτση και δή του απαράδεκτου «εξελληνισμού» των ονομάτων που ανέφερα στο σχόλιό μου. Θα επανέλθω.

  42. tsatsar said

    @Μαρία

    Ναι έχεις δίκιο, δεν το είχα προσέξει. Ας περιμένουμε το βράδυ λοιπόν … 🙂

  43. tsatsar said

    Να τολμήσω να μαντέψω και την νύξη που θα απέκλειε έναν από τους δυο ;

    «Πεθανε πριν τη μεταπολίτευση»

  44. sarant said

    Όχι. Γεννήθηκε σε μικρή πόλη (όχι πρωτεύουσα νομού).

    Ο Μπελογιάννης γεννήθηκε στην Αμαλιάδα. Ο Τσαρούχης, όπως βλέπω, στον Πειραιά.

  45. Walther said

    Ανδρέας Παπανδρέου!

    (χωρίς πλάκα: ο Μπελογιάννης πρέπει να ‘ναι)

  46. Q said

    Νύχτωσε.

  47. sarant said

    Q, μπορεί να νύχτωσε στην Ελλάδα, αλλά στις Αζόρες ο ήλιος είναι ακόμα ψηλά. Και επειδή είμαστε Ευρωπαϊκή Ένωση, μη σε τρομάζει η Τερσέιρα κι η Γκρασιόζα, είναι κι αυτές μια ευρωπαϊκή γωνιά. Αλλά όπως βλέπεις, μόλις ανέβασα την απάντηση, σε χωριστό νήμα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: