Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ρεπορτάζ για ένα ζεστό Νοέβρη

Posted by sarant στο 13 Νοεμβρίου, 2009


 

noebrisΈτσι λέγεται μια ποιητική συλλογή του Δημήτρη Ραβάνη-Ρεντή, με ποιήματα για την εξέγερση του Πολυτεχνείου. Σε αντίθεση με άλλες συλλογές για το Πολυτεχνείο, που γράφτηκαν αργότερα, ο Δημήτρης Ραβάνης-Ρεντής ήταν παρών στην εξέγερση το Νοέμβρη του 1973 και τα ποιήματα που περιλαμβάνει η συλλογή τα έγραψε εν θερμώ, εκείνες τις μέρες. Η συλλογή κυκλοφόρησε σε καμιά δεκαριά χειρόγραφα αντίτυπα χέρι με χέρι, παράνομα, αμέσως μετά την καταστολή της εξέγερσης. Μετά τη μεταπολίτευση εκδόθηκε σε κανονικό βιβλίο από τον Κέδρο και σε δεύτερη έκδοση το 1983 από τη Σύγχρονη Εποχή. Στον ιστότοπό μου έχω βάλει τα περισσότερα ποιήματα της συλλογής, όπως και στον σύνδεσμο που ακολουθεί, αλλά να πάτε να αγοράσετε το βιβλίο, αξίζει κι η ποίηση να έχει αγοραστές!

Εδώ μπορείτε να βρείτε πολλά ποιήματα της συλλογής «Ρεπορτάζ για ένα ζεστό Νοέβρη»

(Να προσεχτεί ότι ο ποιητής διάλεξε να χρησιμοποιήσει τον προφορικό τύπο «Νοέβρης»).

Για τον Δημήτρη Ραβάνη-Ρεντή (1925-1996), τον γλυκύτατο Μίμη, θα γράψω περισσότερα κάποιαν άλλη φορά. Είναι από τους πιο παραγνωρισμένους ανθρώπους των γραμμάτων μας. Έγραψε διηγήματα και μυθιστορήματα, θεατρικά και παιδικά, έγραψε και λόγια που τα έχουν τραγουδήσει ή τα έχουν ψιθυρίσει εκατομμύρια Έλληνες, χωρίς να ξέρουν ότι αυτός είναι ο δημιουργός τους. Δικοί του είναι οι στίχοι στο αντάρτικο «Παιδιά σηκωθείτε να βγούμε στους δρόμους», δικοί του και στο «Ο Μπελογιάννης ζει», δικό του είναι και το σλόγκαν «Θαύμα φαγητό θα γίνει με φυτίνη με φυτίνη» ή το «Η θεία Όλγα ξέρει», γιατί επί δικτατορίας δούλεψε στη διαφήμιση, μη μπορώντας να δημοσιεύσει αλλού. Λίγο περισσότερα, προς το παρόν, εδώ.

Και από τον Μίμη τον Ραβάνη στο Πολυτεχνείο, που πλησιάζουν οι μέρες της επετείου. Πέρυσι τέτοιον καιρό είχα ανεβάσει στον ιστότοπό μου μια επιλογή από λογοτεχνικά έργα, κυρίως ποιήματα, εμπνευσμένα από την εξέγερση του Πολυτεχνείου. Μπορείτε να τα βρείτε εδώ.

Και κλείνω με ένα ποίημα του Δημήτρη Ραβάνη-Ρεντή από το Ρεπορτάζ για ένα ζεστό Νοέβρη:

ΑΠΟΣΤΟΛΗ

Πρώτα – πρώτα, πλύσου καλά,
να φύγουν τα αίματα,
να μην τρομάξουν όταν σε δουν.
Χτύπα την πόρτα και πες…
Μα πλύνε, πρώτα, τα αίματα.
Είσαι και κίτρινος,
προσπάθησε να συνέλθεις.
Μην έχεις αυτό το ύφος.
Χτύπα την πόρτα και πες…
Μα ρώτησε πιο πριν τη γειτονιά.
Μου φαίνεται πως ήταν άρρωστη η μητέρα της.
Ρώτα τη γειτονιά αν μπορεί ν’ αντέξει την είδηση.
Πλύσου, όμως, πρώτα, καλά,
ξυρίσου και κυρίως μην κλάψεις.
Αν δεν μπορείς, να πάει κανένας άλλος.

Βρες έναν τρόπο να το πεις:
Η Άννα, πες…
Βρες έναν τρόπο…
Μα πλύνε πρώτα τα αίματα, ξυρίσου κι άλλαξε κοστούμι.
Και προπαντός μην κλαις.
Που είναι κόκκινα τα μάτια σου
πες: «φταίνε τα δακρυγόνα»
εξάλλου, ολωνών τα μάτια είναι κόκκινα.
Πες, στην αρχή, πως είναι μόνο ένα τραύμα…
Καθάρισε, όμως, πρώτα τα αίματα, ξυρίσου κι άλλαξε κοστούμι.
Και προπαντός μην κλάψεις.

Αν δεν μπορείς, να πάει κανένας άλλος.

 

69 Σχόλια to “Ρεπορτάζ για ένα ζεστό Νοέβρη”

  1. Νίκο, ήταν και αρχισυντάκτης του περιοδικού «Νέος Πρωτοπόρος» (όπου πρωτοδιάβασα τις ιστορίες του «Μικρού Νικόλα») στις αρχές-μέσα της δεκαετίας του ’80 ή κάνω λάθος;

  2. sarant said

    Δύτη, τέτοιο περιοδικό δεν ξέρω. Θα μπορούσε να είναι ο Ρεντής ανακατεμένος κι εκεί, αλλά δεν το ξέρω.

    Εγώ τις ιστορίες του μικρού Νικόλα τις διάβασα στη Διάπλαση περί το 1966, αλλά γι’ αυτό μιαν άλλη φορά.

  3. […] https://sarantakos.wordpress.com/2009/11/13/noebris/ […]

  4. Ήταν, νομίζω, το περιοδικό των Νέων Πρωτοπόρων, του μαθητικού της ΚΝΕ, ας πούμε.

  5. a8lios said

    Φοβερή Συλλογή…

  6. Έψαξα λίγο για το «Νέο Πρωτοπόρο»: δεν έχει αρχισυντάκτη («διευθύνεται από συντακτική επιτροπή»), αλλά όντως ο Δ.Ρ.Ρ. συμμετέχει στην ομάδα. Μαζί του διάφοροι, όπως η Ζωή Βαλάση, ο Γιώργος Βαρλάμος, οι σκιτσογρα΄φοι Παναγιώτης Μήλας (της Φρουτοπίας) και Στάθης Σταυρόπουλος. Πρέπει να ξεκίνησε γύρω στο ’80, και σίγουρα έφτασε μέχρι το ’88. Αυτά, για την ιστορία.

  7. Μαρία said

    Στις Θέσεις διαπιστώνεται η ανάγκη να ξεκινήσει η δουλιά του Kόμματος και της KNE συστηματικά και μελετημένη στις ηλικίες των 10 έως 15 χρόνων. Σήμερα δεν έχουμε τη δυνατότητα να προωθήσουμε τη μορφή δουλιάς που είχαμε χρησιμοποιήσει παλαιότερα, τους Nέους Πρωτοπόρους. Οχι γιατί δεν υπάρχει θετική πείρα, αλλά προς το παρόν δεν έχουμε τέτοια δυνατότητα. Γιατί οι απαιτήσεις είναι μεγαλύτερες.

    http://www.kke.gr/ylika_ths_panelladikhs_syndiaskepshs_toy_kke/eishghsh_ths_ke_gia_thn_panelladikh_syndiaskepsh_gia_th_neolaia

    Ήταν κάτι σαν τα χελιδόνια των κατηχητικών του Σωτήρα και απομίμηση των σοβιετικών πιονιέρων αλλά δεν ήξερα οτι έβγαινε και περιοδικό.

  8. Μπουκανιέρος said

    Σοβαρά; Ούτε ακουστά δεν τους είχα…

  9. Μαρία said

    Το παιδικό τμήμα ή το περιοδικό;
    Φαντάσου τώρα να έχεις σε μια τάξη ένα ΜΟΔΝΕ και ένα πρωτοπόρο!

    Μπήκες στη Μακεδονία της 11/11/79 να δεις φωτό;

  10. JohnyQ said

    Ρεπορτάζ για ένα ζεστό Νοέμβρη

  11. SophiaΟικ said

    Αμάν ρε απιδιά, πολιτική οργάνωση για παιδιά του δημοτικού, και μετά διαμαρτύρεστε ότι οι ΧΟ κάνουν πλύση εγκεφάλουμ ετο κατηχητικό. Οι γονε΄ςι που στέλνουν τα παιδιά τους στα κόμματα το ίδιο δεν κάνουν;

  12. Μπουκανιέρος said

    Μμ… όχι, με κουράζουν οι ιντερνετικές αναζητήσεις και κάνω μόνο τα απολύτως απαραίτητα.
    Για δώσε λινκ, εσύ που είσαι γάτα σ’ αυτά.

    Η ΜΟΔΝΕ νομίζω ότι τελείωσε γύρω στο 1977 (το περιοδικό της, δε θυμάμαι τώρα, το λέγαν «μαθητικοί αγώνες» ή μαθητικό κάτι-άλλο; είχαν πέσει πολλά «μαθητικά κατιτίς» εκείνα τα χρόνια – έχω στα μπαούλα αλλά που να ψάχνω τώρα…). Μετά υπήρχε μόνο Μαθητικό της ΚΝΕ, νομίζω. Νέους Πρωτοπόρους, οργάνωση ή περιοδικό, δε θυμάμαι καθόλου.
    Είν’ αλήθεια ότι μετά τις κατά μέτωπο συγκρούσεις του 1979-80 είχα χάσει κάθε ενδιαφέρον (όχι άδικα, θαρρώ) για το συγκεκριμένο χώρο (όπου άλλωστε δεν είχε απομείνει σχεδόν κανείς φίλος ή γνωστός) και μπορεί να έχασα εξελίξεις.

  13. Μπουκανιέρος said

    #11
    Καλά ρε Σοφία, δεν είδες ότι η Μαρία γράφει ότι ήταν κάτι σαν «τα κατηχητικά του Σωτήρα» – πριν αρχίσεις να κρώζεις;
    Κι έπειτα έχει κάποια διαφορά άμα γίνεται θεσμικά και με το νόμο. Οι κόπανοι των κατηχητικών πηγαίνουν και τώρα στα σκολειά και μοιράζουν εικονίτσες και διαφημιστικό υλικό – με τις πλάτες της διεύθυνσης βέβαια και χωρίς να ρωτάνε αν τα παιδιά είναι αλλόθρησκα ή άθρησκα. Μου φέρνουν κάμποσα τα παιδιά μου – και καταλήγουν στην ανακύκλωση (τα διαφημιστικά – όχι τα παιδιά μου!).

  14. Μαρία said

    http://www.nlg.gr/digitalnewspapers/ns/main.html
    Μπορεί να δεις και την αφεντιά σου στην Παύλου Μελά.

    Στη Θεσσαλονίκη πήρα μετάθεση το 81 και είχαμε ΜΟΔΝΕ, άλλωστε και έτσι την έμαθα. Στο χωριό ούτε ακουστά την είχα.
    Μπαίνουν μέσα ή τα μοιράζουν απέξω;

  15. Μαρία said

    Α βάλε στο ψαχτήρι για Μακεδονία τη λέξη βόμβες απο 11/11/1979 – 18/11/1979

  16. SophiaΟικ said

    13: εγώ δε βλέπω την ίδια διαφορά. Η αριστερή προπαγάνδα δεν υπήρξε ποτέ μάθημα στα σχολεία.
    Τα παιδιά σου σε πολύ παράξενο σχολείο πηγαίνουν, πόσες φορές θα το πω ότι εγώ ποτέ δεν είχα δει στο σχολείο μας εικονίτσες, διαφημιστικό υλικό ή πίεση να πάω κατηχητικό. Πως είναι δυνατό να συμβαίνουν αυτά τώρα που έιναι ακόμα πιο περιορισμένο το ενδιαφέρον για τη θρησκεία;
    Αντιθέτως, θυμάμαι πολύ καλά τους κατηχητές του ΚΚΕ που είχε σε κάθε τάξη εκπροσωπο, όχι θεσμικα όπως λες, αλλά με την ανοχή πολλών φίλικά προσκείμενων καθηγητών

    ΥΓ Οι μόνοι που μου έχουν δώσει διαφημιστικό υλικό περι θρησκείας έιναι οι Ιεχωβάδες που εδω στο ΗΒ έχουν την κακιά συνηθεια να σου χτυπάνε την πόρτα Κυριακή πρωί για να συζητήσετε για θρησκεία.Κι οι Σαιεντολοτζι, αλλα αυτοί δε μετράνε για θρησκεία.

  17. Οι γαλλοτραφείς θα ξέρουν ίσως το περιοδικό Vaillant, που έβγαζε το ΚΚ της Γαλλίας για να προστατέψει τα γαλλόπουλα από την επιρροή των αμερικάνικων κόμιξ (και βέβαια και του Journal Tintin του καθολικού και δοσιλόγου Hergé). Η μεγάλη διαφορά είναι ότι το Vaillant ήταν καλό και διόλου κατηχητικό ή προπαγανδιστικό. Εκεί δημοσιεύονταν και οι σπαρταριστές ιστορίες του Πιφ του Σκύλου, που κάποιοι θα θυμούνται από τη Διάπλαση των Παίδων. (Εδώ φανερώνω την ηλικία μου, όχι ότι την έκρυβα ποτέ!) Αναρωτιέμαι αν βγαίνει ακόμα.

  18. Μαρία said

    Άγγελε
    http://fr.wikipedia.org/wiki/Vaillant_%28bande_dessin%C3%A9e%29
    δες και τις εκδόσεις Βαγιάν

    http://www.actuabd.com/PR-n-o17-La-part-d-ombre-de-Vaillant

  19. sarant said

    Και κάμποσα υπάρχουν κι εδώ:
    http://193.251.82.94/pif-collection//master.html?http://193.251.82.94/pif-collection//pifou.html

    Αλλά δεν ξέρουμε αν ήταν κακό ή καλό έντυπο ο Νέος Πρωτοπόρος. Μπορεί να ήταν καλό.

  20. Πρωτοπόροι λέγονταν ἡ ὁμάδα μου μιὰ χρονιὰ στὴν κατασκήνωσι. κι ἐπειδὴ ἤμασταν μικροὶ μᾶς φώναζαν πρωτοσπόρους. πάντως τὸ 19 τοῦ δεσπότου πολὺ μανιχαϊστικὸ ἀκούγεται!

  21. 16 Σοφία ἔχω καλὲς συνταγὲς γιὰ νὰ ξεφορτωθῇς τοῦ χιλιαστάς. ἀλλὰ φοβᾶμαι πὼς ἂν ἀνεβάσω τίποτε θὰ θυμώσῃ ἡ Μαρία.

  22. sarant said

    (20:) Αναφέρεται στο 17 του Άγγελου.

  23. SophiaΟικ said

    21: δε χρειαζεται αν τους ξεφορτωθώ πλεόν Κορνήλιε, μένω σε πολυκατοικία με ασφάλεια, δεν μπαίνουν μεσα έυκολα. Αλλά ετσι κι αλλιώς όποιος παρακολουθούσε εστω και φευγαλέα τα Θρησκευτικα στο σχολείο, ξερει αρκετά για να τους διωξει, ό,τι και να του πούνε.

  24. Μπουκανιέρος said

    #16 Σοφία
    1) Ως προς τις εικόνες, εγώ νομίζω ότι σε παράξενο σχολείο πήγες εσύ.
    Νομίζω ότι και τώρα σε όλες τις σχολικές αίθουσες υπάρχει εικόνα πάνω από την έδρα. Τέλος πάντων, ας επιβεβαιώσουν ή ας διαψεύσουν όσοι μπαίνουν σήμερα στις αίθουσες, εκπαιδευτικοί και γονιοί.

    2) Ως προς το κατηχητικό, νομίζω ότι είναι θέμα διευθυντή, δηλ. αν τους αφήνει να μπούνε. Δεν ξέρω αν συνηθίζεται γενικότερα.
    Μέσα μπαίνουν (Μαρία) και τα μοιράζουν σε ώρα μαθήματος, σε όλες τις τάξεις. Δίνουν σε όλους, χωρίς διακρίσεις για αλλοδαπούς ή αλλόθρησκους κλπ. Όταν λέω διαφημιστικό υλικό δεν εννοώ τη Βίβλο ή κάτι άλλο θρησκευτικού περιεχομένου (πέρα από τις πλαστικοποιημένες εικονίτσες), αλλά καθαρή διαφήμιση, π.χ. κάτι σελιδοδείχτες που γράφουν το ωράριό τους και, κυρίως, τα προτερήματα του κατηχητικού (π.χ. αίθουσα πινγκ-πονγκ, εκδρομές, μπάλα).

  25. Μαρία said

    Μπουκάν, είναι θέμα διευθυντή αλλά και σεις πρέπει να διαμαρτυρηθείτε, για να συμμαζευτεί.

  26. #16: ΣοφίαOik, λυπάμαι που θα σε στεναχωρήσω, αλλά μάλλον εσύ πήγες σε προχωρημένο / σικάτο / θολοκουλτουριάρικο σχολείο. Στο δικό μου, τη δεκαετία του ’80, στο ασφυκτικά επαρχιώτικο περιβάλλον της Μαγνησίας, τα θρησκευτικά περιοδικά (Η Ζωή του Παιδιού στο Δημοτικό, και αργότερα, στο Γυμνάσιο, το Προς την Νίκην) έδιναν κι έπαιρναν. Μάλιστα, τα μοίραζαν όχι μόνο εντεταλμένοι ατζέντηδες της Ζωής ή του Σωτήρος (ανάλογα με το ποια οργάνωση είχε μεγαλύτερη επιρροή στο σχολείο!), αλλά πολλές φορές και οι ίδιοι οι δάσκαλοι! Είμαι σίγουρος ότι από την άποψη αυτή το σχολείο μου ήταν ο κανόνας και ουδόλως η εξαίρεση. Υποψιάζομαι δε ότι και στη θλιβερή επαρχία της Αχαΐας κάτι ανάλογο θα συνέβαινε, παρά τα όσα λες.

    Αντιθέτως, κατηχητές του ΚΚΕ εγώ δεν είδα ποτέ στο σχολείο — θα ήταν, άλλωστε, ανήκουστο να ανοίξουνε την πόρτα στα μιάσματα οι ελληνόφρονες καθηγητές μου.

    Κατόπιν τούτων αναρωτιέμαι μήπως πάσχεις από επιλεκτική αμνησία. Διαφορετικά, θα πρέπει να υποθέσω ότι τέλειωσες το Γυμνάσιο πέρυσι, όπερ άτοπον.

  27. σὲ δημοκρατία ζοῦμε ῥὲ παιδιά, ὁ καθένας ἔχει δικαίωμα νὰ μοιράζῃ φυλλάδια! ἔχω δεῖ ἔξω ἀπὸ ἐκκλησία νὰ πουλᾶνε Ῥιζοσπάστη, σὲ σχολεῖα νὰ μοιράζουν κομματικὰ φυλλάδια, ἀκόμη καὶ νὰ πετᾶνε ἀναρχοφυλλάδια. σιγά, ἔλεος! γιὰ φυλλάδια κατηχητικοῦ μιλᾶμε, ὄχι γιὰ χασίς! ἐγὼ εἶμαι ὑπὲρ τῆς ἐλευθερίας σχετικὰ μὲ αὐτὀ. ἄλλο εἶναι τὸ πρόβλημα. σιγὰ μὴ κρατᾶμε κρυμμένα τὰ φυλλάδια κάτω ἀπὸ τὸ παλτὸ ὅπως κρατοῦσαν πρὶν 50 χρόνια τὴν Αὐγή.

  28. ἄλλο νὰ τὰ μοιράζουν δάσκαλοι. ἐκεῖ διαφωνῶ. ὅπως διαφωνῶ καὶ μὲ τὸν Ἀστερὶξ (ξέρει ἡ Μαρία) ποὺ προσπαθοῦσε νὰ ἀπαγορεύσῃ στὰ παιδιὰ νὰ κάνουν τὸν σταυρό τους.

  29. Μαρία said

    Έλα ρε Τιπού, στη δεκαετία του 80 εξαίρεση ήσασταν. Δημοτικό τελείωσα τη δεκαετία του 60 αλλά στο σχολείο ποτέ δε διακινήθηκε χριστιανικό περιοδικό. Στο Γυμνάσιο πουλιούνταν και τα δύο περιοδικά απο μαθήτριες που πήγαιναν στο κατηχητικό. Και εννοείται οτι η διακίνησή τους επιτρέπονταν. Το 91 ο Κοντογιαννόπουλος(Ζωικός)-όχι χωρίς αντιδράσεις απο ΟΛΜΕ- τα περιέλαβε στον κατάλογο των περιοδικών που επιτρέπονταν στα σχολεία, πράγμα που σημαίνει οτι μέχρι τότε δεν επιτρέπονταν. Φαίνεται οτι σε σας υπήρχε ανοχή λόγω του εξαίρετου αγίου Δημητριάδος.
    Όσα χρόνια δούλεψα ζήτημα είναι να είδα ένα δυο παιδιά με προς την Νίκην και δεν ήταν τα παπαδοπαίδια.

  30. SophiaΟικ said

    Προλαλήσαντες περι σχολείων, τα περιοδικά που αναφέρετε τα πούλαγαν και το σχολείο μου οι θεολόγοι, όπως πούλαγαν και τον Ευκλειδη οι μαθηματικοί, το φυσικό κόσμο οι φυσικοί κλπ, αλλά δεν υποχρέωνε κανένας τους μαθητές να γίνουν συνδρομητές. Άλλωστε πολλά παιδιά δεν έιχαν να διαθέσουν το ποσό της συνδρομής. Επιπλέον διαβαζαμε κυρίως Σουπερ Κατερίνα. Το περιοδικό του Ερυθρού Σταυρού παντως ήταν δωρεάν. Εγώ Ευκλείδη έπαιρνα. Αυτά τα περιοδικά κυκλοφορούν με εγκυκλίους του υπουργείου παιδείας. Εκτός από τη Σούπερ Κατερίνα 😆

    Εικονίτσες κλπ ΔΕΝ μοίραζε κανείς στο σχολείο. Για το κατηχητικό, στον αγιασμό μας έλεγε το ωράριο ο παπας της ενορίας, κι αυτό ήταν όλο. Ένα φεγγάρι είπα να παώ να δω τι είναι αυτό το φρούτο, ήμασταν τρία ατομα όλα κι όλα, πήγα μερικες φορές και δεν ξαναπήγα. Προφανώς δεν έιχαμε καμία ιδιαίτερα δραστηρια ενορία.

    Αίθουσες πιγκ πογκ, εκδρομες και μπάλλα;;;; Μα αυτό δεν είναι κατηχητικό, είναι ολόκληρη ΧΑΝ!!!!! πόσες εκκλησίες έχουν τέτοιες πολυτελειες;

    Όσο για κατηχητές του ΚΚΕ, επισήμως δεν είχαμε, ανεπισήμως έιχαμε την Ράνια τη συμμαθήτριά μου που ήταν κνίτισσα και στο φροντιστηριο αγγλικών είχαμε μία τύπισσα που ήταν πρωτοετής φοιτήτρια και κάποια στιγμή η διευθύντρια την έδιωξε γιατί στα διαλλέιματα έκανε διαφήμιση του ΚΚΕ και μοίραζε διαφημιστικό υλικό.

  31. ἐμεῖς στὸ κατηχητικὸ εἴχαμε αἴθουσα μὲ πὶνγκ πόνγκ, ποδοσφαιράκι, ἐπιτραπέζια κάθε λογῆς, βελάκια κλπ εἴχαμε πολλὰ παιδιά. μετὰ ἔφυγε ὁ παπᾶς, ἦρθε ἄλλος καὶ παρήκμασε ἀρκετά. ἐκδρομὲς καὶ μπάλλα ἦταν δεδομένα. στὴν κατασκήνωσι ὁ παπᾶς ἔβαζα τὰ ῥάσα στὶς τσέπες κι ἔπαιζε κι αὐτὸς μπάλλα.

  32. SophiaΟικ said

    Τώρα που το σκέφτομαι καλύτερα, οι θεολόγοι όχι, δεν πούλαγαν τίποτα. Οι υπεύθυνοί του τμήματος στην αρχη της χρονιας μας διάβαζαν μια ανακοίνωση ότι διατιθεται το τάδε περιοδικό, όποιος θέλει να γίνει συνδρομητής είναι τόσο και να συνενοηθεί με τον κύριο Τάδε στο γραφέιο. Ο μαθηματικός παντως εκανε γερή προπαγάνδα υπερ του ευκλείδη.

  33. εἶχα κι ἐγὼ ἕνα συμμαθητὴ κομμουνιστή, ποὺ τώρα δὲν εἶναι πλέον. δὲν ἔκανε προπαγάνδα. μιὰ μέρα τὸν ῥώτησα στὴν προσευχὴ γιατί κάνει τὸν σταυρό του ἐν ᾦ εἶναι ἄθεος καὶ μοῦ εἶπε: «γιατί νὰ μὴ τόν κάνω; Ἰεχωβᾶς εἶμαι;» πολλὲς φορὲς καθόμουν δίπλα του στὸ μάθημα, ἔφερνα τὴν Μαύρη Βίβλο τῶν Ἑλλήνων πολιτικῶν τοῦ Στριγᾶ, τὴν διαβάζαμε στὴν ζούλα ἐν ὥρᾳ μαθήματος καὶ ξερενόμασταν στὰ γέλια.

  34. SophiaΟικ said

    31: τι λε ρε κορνήλιε; Εμείς γιαίτ δεν είχαμε τέτοια; Και μαλιστα σε δύο εκκλησίες συχνάζαμε και δεν είχε καμία τέτοια.

  35. Μαρία said

    #33 Ο μετρ της πρακτορολογίας που ισχυρίζεται οτι την εξέγερση του Πολυτεχνείου την προκάλεσε ο … Μοσέ Νταγιάν, είναι πράγματι για γέλια.

  36. ὁ Νταγιὰν ἦταν τυχαίως τὴν 21η Ἀπριλίου 1967 στὴν Ἀθήνα. γιὰ συσχέτισι πολυτεχνείου-Νταγιὰν πρώτη φορὰ ἀκούω. ἡ πιὸ γνωστὴ ἐκδοχὴ εἶναι ἡ Ἰωαννίδειος προβοκάτσια. ἡ Μαρία συνεχῶς ἀμφισβητεῖ τὴν φιλαλήθειά μου. πρόβλημά της. ἀλλὰ ὅταν ἀναφέρεται στὸ ὑποκείμενό μου θὰ τὴν παρακαλοῦσα νὰ γράφῃ μαίτρ. γιὰ μιὰ ὀρθογραφία ζοῦμε.

  37. μᾶλλον στὸν Στριγᾶ ἀναφερόταν, τώρα τὸ ἔπιασα καὶ ζητῶ συγγνώμη. ἕνας ὁ Μαρίνος κι ἕνας ἐγώ. πάντως τὸν Στριγᾶ τὸν καλοῦσε καὶ ὁ Ῥαγαηλίδης. μιὰ μέρα εἶχα δεῖ μιὰ φωτογραφία του ποὺ ἔλεγε ὅτι ἀγνοεῖται καὶ ἂν τὸ βρῆτε τηλεφωνήσατε κλπ. τὸν εἶδα καιρὸ μετὰ τυχαίως καὶ μοῦ φάνηκε πολὺ γηρασμένος. γιατὶ πιὸ παλιὰ τὸν εἶχα δεῖ πιὸ ἀκμαῖο. μᾶλλον πήγαινε νὰ πολιτευθῇ ἀλλὰ δὲν τοῦ βγῆκε.

  38. Ἄσχετο: ἀνακάλυψα ὅτι τὸ facebook διατόθεται καὶ λατινιστί! τρελλὴ φάσι! ἔτσι, γιὰ νὰ σκᾶνε οἱ ἐσπεραντισταί! καὶ συντόμως εὔχομαι στὴν ἀτθίδα γλῶσσα!

  39. sarant said

    Ο Στριγάς αξίζει να ρίξεις μια ματιά αν πέσει στα χέρια σου; Βγάζει τουλάχιστον γέλιο;

  40. sarant said

    Για το αν μπαίνουν στα σχολεία τα κατηχητικά, προφανώς είναι θέμα διευθυντή.

    Δείτε κι αυτό, περσινό βέβαια:
    http://aoratimelani.blogspot.com/2008/10/blog-post_13.html

  41. Μαρία said

    Και ηλεκτρονικά παιχνίδια!

  42. Μπουκανιέρος said

    Έτυχε να το κουβεντιάσω χτες μ’ένα φίλο μου και μου είπε ότι στη δικιά τους ενορία έχει και μπιλιάρδο (πάει η κόρη του, επιτούτου).
    Σε μερικά θέματα, υπάρχει εκσυγχρονισμός λοιπόν.

  43. (17, 19) Μια και γω άνοιξα το θέμα με το «Νέο Πρωτοπόρο», λίγο που του ξανάρριξα μια ματιά κακό δεν θα το έλεγα. Φαίνεται και από τους συντελεστές του (βλ. 6). Θυμάμαι ότι τα διάβαζα καθυστερημένα (κάπου τα είχε βρει μαζεμένα τα τεύχη ο πατέρας μου) σε ηλικία 10-12 χρονών και μου άρεσαν.

  44. #39 ἵσως νὰ ἀνεβάσω δειγματοληπτικῶς κανένα κεφάλαιο, γιὰ ὅλο τὸ βιβλίο δὲν παίζει καθ ‘ ὅτι καὶ σχετικῶς μεγάλο. ἔχει πολὺ γέλιο ἐκεῖ ποὺ λέει ὅτι τὸν ἔψαχνε ἐναγωνίως ὁ Α. Παπανδρέου ἐν ᾦ ὁ ἴδιος ἔκανε χαλαρὰ τὶς διακοπές του!

  45. JohnyQ said

    Επειδή ήμουν ΚΑΙ στο κατηχητικό για περίπου 6 χρόνια και τώρα στην ΚΝΕ (πολύ λιγότερα..)
    μπορώ να εκφέρω άποψη.

    1)»Αίθουσες πιγκ πογκ, εκδρομες και μπάλλα;;;;»

    ΝΑΙ πάρα πολλά κατηχήτικά έχουν πινγκ-πονγκ, εκδρομές, πολλά παιχνίδια, θεατρικά…
    βλέπεις υπάρχει και το αντίστοιχο budget…η Εκκλησία δε φορολογείται, αμύθητη περιουσία σε ακίνητα, σε κτήματα, έσοδα από ενοίκια, δωρεές…

    2)Προπαγάνδα κατηχητικού vs προπαγάνδα ΚΝΕ

    η προπαγάνδα του κατηχητικού ενσωματώνεται στην κυριάρχη ιδεολογία, ενώ της ΚΝΕ είναι σε ρήξη με αυτή. Προβάλλει την υποταγή και υπακοή σε ανωτέρους ανεξαρτήτως της «χριστιανικότητάς» τους.
    αν έχεις πρόβλημα στο σχολείο, στη δουλειά σου λένε εμμέσως σκύψε το κεφάλι,»για όλους έχει ο Θεός…»

  46. JohnyQ said

    για το αν μπαίνουν τα κατηχητικά στα σχολεία, ξέρω πραδείγματα σχολείων «αφισοκολλημένα» με εκδηλώσεις κατηχητικών, όχι με την ανοχή των καθηγητών αλλά με την ΠΛΗΡΗ στήριξή τους.

    αντίθετα όταν η ΚΝΕ παρεμβαίνει στα σχολεία για τα δικαιώματα υπάρχουν <a href="http://www1.rizospastis.gr/wwwengine/story.do?id=5335805"εισαγγελικές παρεμβάσεις!!!

    Αυτή είναι η ελευθερία τους…

  47. JohnyQ said

    ωχ λάθος

    εισαγγελικές παρεμβάσεις!!!

  48. sarant said

    Δύτη (43), πόσες σελίδες είχε κάθε τεύχος; (Τώρα, να σου πω να σκανάρεις και να ανεβάσεις, δεν το τολμώ!)

    Κορνήλιε, ένα κεφάλαιο χρειάζεται, θαρρώ!

  49. Δύτη, στείλε μέιλ (θα το βρείς στο μπλόγκι) και θα σου προτείνω λύσεις. Τι να το κάνουμε το παλιονικοκύρη; Έναν τον έχομε!

  50. SophiaΟικ said

    Αμαν ρε καταπιεσμένοι! Και πως βγήκατε όλοι κνίτες άμα το ΚΚΕ ήταν υπο διωγμό στο περιβάλλον σας;
    Όλα δικά σας τα θελετε, έχει τραπεζι του πιγκπογκ η εκκλησία, εμ, βέβαια, τι περιμενεις από την εκκλησία, αφού έχει ενα σωρό λεφτα και δε φορογείται κλπκλπ. Αντί να πείτε ορίστε ένα κενό της τοπικής αυτοδιοίκησης (τα κεντρα νεότητας) που το καλύπτει η εκκλησία.
    Και στο κάτω κάτω, η εκκλησία δεν υποχρεώνει ταπαιδιά κανενός να πανε εκεί.

  51. Σοφία, τὸ εἶχε πεῖ ὁ Μεταξᾶς. ὁ κομμουνισμὸς στὴν Ἑλλάδα βρίσκει ἀπήχησι στὴν ἀστικὴ τάξι. κάτι σὰν τὴν ἀναρχία σήμερα.

  52. Νίκο και ΣκύλεΒΚ (48-49), πρέπει να περιμένετε δυο βδομάδες να ξαναπάω Αθήνα, και τότε ευχαρίστως να σκανάρω κάποιο τεύχος…

  53. Μπουκανιέρος said

    Σοφία, άμα καταλάβω τι ζόρι τραβάς, θάχω γίνει στ’ αλήθεια σοφός.

    Κορνήλιε, μιας κι ο Μεταξάς πέθανε, άμα χρειαστούμε κάποιον ειδικό στην ταξική ανάλυση, θα σε ειδοποιήσουμε.

  54. Μαρία said

    Μπουκάν, είδες οτι στο κατηχητικό τα μορφώνουν τα παιδιά.

  55. Μπουκανιέρος said

    Μαρία (25).
    Υπάρχουν κάποια προβλήματα με το φορέα που θα έπρεπε να κάνει τη διαμαρτυρία.
    Ατομικά τώρα, δε θέλω να το ανακατέψω, επειδή η γενικότερη κατάσταση είναι χαλαρή και με βολεύει.
    Και τα παιδιά μου δεν κάνουν θρησκευτικά, χωρίς προβλήματα. Εντάξει, κατοχυρωμένο είναι, θα μου πεις – πάντως δεν έχουμε ενοχλητικές ερωτήσεις, «παιδαγωγικές» συμβουλές-πιέσεις, προσβολές στα ίδια τα παιδιά και άλλα ωραία που συμβαίνουν αλλού.
    Και μέσα στο όλο χάλι (από τη μιλιτέρ προσευχή ως τους εκκλησιασμούς) δε μου φαίνεται τρομερά αταίριαστο κι αυτό.

  56. Μαρία said

    Ατομικά όχι, αλλά άμα δεν έχετε σύλλογο γονέων της προκοπής, χέσε μέσα.
    Είναι τα μόνα που δεν κάνουν;

  57. Μπουκανιέρος said

    Στα τμήματά τους τα μόνα, υπάρχουν και σε άλλες τάξεις.
    Ξέρεις, οι πιο πολλοί κολλάνε στο επιχείρημα του κομφορμισμού, να μην ξεχωρίσουμε – που όμως σε άλλες περιπτώσεις δεν το θυμούνται.
    Δεν είναι να τα σκέφτεσαι όλ’ αυτά. Ευτυχώς που σύμφωνα με τη Σοφία δε συμβαίνουν, κι αν συμβαίνουν καλώς συμβαίνουν, κι έπειτα οι κουμουνιστές κάνουν ακόμα χειρότερα. Κάπως σαν το ανέκδοτο με τη δανεισμένη κατσαρόλα.

  58. SophiaΟικ said

    53: εγώ μάλλον πρέπει να καταλαβω τι ζόρι τραβαει έιδικά αυτος πυ έγραψε το 45.

    54: αν ήταν σπόντα για μενα Μαρία, δεν την καταλαβαίνω, ειδικά αφού ποτέ δεν συμμετειχα σε κατηχητικά, θρησκευτικές κατασκηνώσεις ή εκκλησίες.

    Και γενικά δεν ξερω γιατι τόσο παράπονο με την εκκλησία ενώ κανονικά το παράπονο θα έπρεπε να είναι με τους γονέις σας που σας την επεβαλαν. Γιατί ότι και να σου λέει το σχολείο, το σπίτι διαμορφώνει τις πεποιθήσεις. Και τη δεκαετία του ’80 που πήγαινα σχολείο, το σχολείο δεν επέβαλλε απόψεις όπως ίσως γινόταν παλιότερα.

  59. sarant said

    Πώς είναι το ανέκδοτο με τη δανεισμένη κατσαρόλα; Είναι αυτό που βρέθηκε σπασμένη; Διότι εγω με τσαγέρα το ξέρω 🙂

  60. Μπουκανιέρος said

    Ναι, αν εννοείς αυτό που δεν ήταν σπασμένη όταν στην επέστρεψα, ήταν σπασμένη όταν μου την έδωσες, κι άλλωστε εγώ δε δανείστηκα καμία τσαγέρα! (πολύ συνοπτικά)

  61. JohnyQ said

    «εγώ μάλλον πρέπει να καταλαβω τι ζόρι τραβαει έιδικά αυτος πυ έγραψε το 45. »

    το ζόρι το τραβάει αυτός που συγκρίνει τους Νέους Πρωτοπόρους με το κατηχητικό.

    και ναι στην ΚΝΕ πήγα με τη θέλησή μου στο κατηχητικό όχι.

    τέλος.-

  62. JohnyQ said

    51: @κορνήλιος

    δεν θα σε χαρακτηρίσω προσωπικά, τα λεγόμενά σου σε χαρακτηρίζουν…

    αν δεν ζεις στην ελληνική πραγματικότητα θα είχες διαπιστώσει διαφορετικά πράγματα από το Μεταξά, εκτός και αν τα έχεις διαπιστώσει και προσπαθείς απεγνωσμένα και εντεταλμένα να τα διαστρεβλώσεις.

  63. Κώστας Αδαμόπουλος said

    @29&30

    Προφανώς οι εξαιρέσεις της δεκαετίας του 80 ήταν αρκετές, μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι στη δεκαετία του 80 τα συγκεκριμένα έντυπα τα διένειμαν οι ίδιοι οι δάσκαλοι σε δημοτικά και γυμνάσια του Αλίμου και του Αγίου Δημητρίου

    Αντίστοιχο πρόβλημα δεν είχαμε στο λύκειο όπου ο σοφός λυκειάρχης μας δεν άφηνε ούτε θρησκευτικούς ούτε πολιτικούς κατηχητές, αλλά επέτρεπε στους μαθητές να μοιράζουν ό,τι θέλουν (ακόμα θυμάμαι το κράξιμο που είχα φάει για ένα κείμενο φοιτητών που πρότεινε τον αφοπλισμό της αστυνομίας).

    Επίσης όλα τα κατηχητικά της ίδιας εποχής είχαν (ή ισχυρίζονταν ότι είχαν) πινγκ πονγκ και ποδοσφαιρικές εκδρομές, αλλά παράλληλα ζητούσαν από τα κορίτσια να έρχονται με μακριές φούστες. Δεν ξέρω βέβαια αν οι αθλοπαιδιές απευθύνονταν μόνο στο ένα φύλο γιατί δεν πάτησα ποτέ το πόδι μου εκεί.

    Επίσης στο δημοτικό μας μοίραζαν και εικονίτσες, βρήκα τη μία τις προάλλες στο αχρησιμοποίητο τετράδιο της πατριδογνωσίας της Β’ Δημοτικού μαζί με κάτι «χαρτάκια» ποδοσφαιριστών τα οποία ήμουν βέβαιος ότι είχα χάσει και βλαστήμαγα που δε μπορούσα να συμπληρώσω τον Ηρακλή που τον είχανε όλοι οι άλλοι.

  64. #62 ἂν πῆγες στὸ κατηχητικὸ μὲ τὸ ζόρι σὲ δικαιολογῶ. σοῦ ἐπιτρέπω νὰ λὲς γιὰ μένα ὅ,τι θές.

  65. Η Δαμανάκη επίτροπος στην Ε.Ε, κι έδεσε το γλυκό.

    Σβήστε και το φως, ο τελευταίος…

  66. […] το βιβλίο του αξέχαστου Δημήτρη Ραβάνη-Ρεντή “Ρεπορτάζ για ένα ζεστό Νοέβρη“, ποιήματα που γράφτηκαν εκείνες τις μέρες και […]

  67. […] το βιβλίο του αξέχαστου Δημήτρη Ραβάνη-Ρεντή “Ρεπορτάζ για ένα ζεστό Νοέβρη“, ποιήματα που γράφτηκαν εκείνες τις μέρες και […]

  68. […] το βιβλίο του αξέχαστου Δημήτρη Ραβάνη-Ρεντή “Ρεπορτάζ για ένα ζεστό Νοέβρη“, ποιήματα που γράφτηκαν εκείνες τις μέρες και […]

  69. […] το βιβλίο του αξέχαστου Δημήτρη Ραβάνη-Ρεντή “Ρεπορτάζ για ένα ζεστό Νοέβρη“, ποιήματα που γράφτηκαν εκείνες τις μέρες και […]

Σχολιάστε