Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Η πιο αποδοτική επένδυση

Posted by sarant στο 24 Νοέμβριος, 2009


 Άρθρο του πατέρα μου Δημ. Σαραντάκου, στην εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ της Μυτιλήνης. Ας μας πουν οι θαμώνες που γνωρίζουν τα κυπριακά πράγματα αν έχει δίκιο που επαινεί τους κουμπάρους.
Διαβάζοντας για τον προϋπολογισμό του 2010, που κατέθεσε στη Βουλή η κυβέρνηση, είδα πως οι δαπάνες που προβλέπονται συνολικά για την Παιδεία φτάνουν το 3,6% του ακαθάριστου εθνικού προϊόντος (του γνωστού με το αρκτικόλεξο ΑΕΠ). Αυτό κατατάσσει τη χώρα μας στην 26η θέση των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ευτυχώς που υπάρχει η Ρουμανία (27η) και δεν είμαστε οι έσχατοι.

Για να μην ανατρέξω στα ρομαντικά εκείνα χρόνια της δεκαετίας του ’60, όταν η νεολαία διαδήλωνε με το αίτημα του 15% για την Παιδεία, αναφέρω πως η Φινλανδία, η Σουηδία και η Δανία διαθέτουν υπερδιπλάσιο (8%), από εμάς ποσοστό του προϋπολογισμού τους στην Παιδεία. Αλλά για να μην πάμε τόσο μακριά, η γειτονική μας Κύπρος διαθέτει το 7% του προϋπολογισμού της.

Και τις δυο φορές που πήγα στην Κύπρο δύο πράγματα με εντυπωσιάσανε: πως οι εκπαιδευτικοί είναι οι «πρίγκιπες» των μισθωτών και πως υπάρχει εθνικό κτηματολόγιο, με σαφή καθορισμό ζωνών χρήσεως γης, που τηρείται με αυστηρότητα. Αποτέλεσμα: στη μεγαλόνησο είναι άγνωστα τα φροντιστήρια και η αυθαίρετη δόμηση.
Η ύπαρξη κτηματολογίου και ο καθορισμός ζωνών χρήσεως της γης, εμποδίζει την αυθαίρετη δόμηση με τρόπο απλό και σχεδόν αυτόματο και όχι με την ύπαρξη ειδικού σώματος ελεγκτών, που και δαπανηρό είναι και ευάλωτο στη διαφθορά. Αν για παράδειγμα χτίσει κάποιος χωρίς πολεοδομική άδεια το εξοχικό του σε δικό του κομμάτι δάσους, έρχεται η Εφορία και του λέει: μετέτρεψες τη δασική γη, που η αντικειμενική της αξία είναι (λέω τώρα) 1 λίρα το στρέμμα, σε οικιστική γη, που αντικειμενική της αξία είναι 100 λίρες το στρέμμα – κατέβαινε τη διαφορά. Και η διαφορά είναι τόσο μεγάλη, που κανείς δεν το διακινδυνεύει.

Από την άλλη μεριά, οι γερές υποδομές της εκπαίδευσης σε κτήρια και εξοπλισμό, οι ολιγομελείς σχολικές τάξεις και οι γερά αμειβόμενοι εκπαιδευτικοί κάνουν περιττή την ύπαρξη φροντιστηρίων (που φαίνεται πως είναι θεσμός καθαρά ελλαδικός – δε λέω ελληνικός, γιατί και οι Κύπριοι είναι Έλληνες). Έτσι η εκπαίδευση στην Κύπρο βρίσκεται σε πολλές σκάλες πιο ψηλά από ό,τι στην Ελλάδα και η Κύπρος ευημερεί, παρά τη δύσκολη πολιτική κατάσταση της, με το 1/3 του εδάφους της να το κατέχουν οι Τούρκοι εισβολείς, με όλα όσα η κατοχή αυτή συνεπάγεται.
Η εκπαίδευση είναι μακροπρόθεσμη επένδυση, αλλά είναι η πιο σωστή και αυτή που αργά ή γρήγορα δίνει τα πιο καλά αποτελέσματα. Ένας μορφωμένος πληθυσμός μπορεί να κάνει θαύματα. Η Φινλανδία είναι μια χώρα τεσσάρων εκατομμυρίων κατοίκων, που εκτός από τα άφθονα δάση και την ξυλεία τους δεν έχει άλλους πλουτοπαραγωγικούς πόρους. Έχει όμως μορφωμένο πληθυσμό και έρχεται πρώτη στην Πληροφορική, που σημαίνει πως εκτός από ξυλεία πουλάει γνώσεις, το πιο ακριβό προϊόν δηλαδή. Η Ολλανδία έχει έκταση σχεδόν το ¼ της Ελλάδας και από τα 19 εκατομμύρια των κατοίκων της αγρότες είναι μόνο τα δύο. Είναι όμως αγρότες μορφωμένοι (πολλοί με πανεπιστημιακή μόρφωση) και γι’ αυτό με την παραγωγή τους τρέφουν όχι μόνο τα υπόλοιπα 17 εκατομμύρια των Ολλανδών, αλλά κάνουν εξαγωγές γεωργικών προϊόντων σε όλον τον κόσμο, εξασφαλίζοντας μεγάλα κέρδη για τον εαυτό τους και για τη χώρα τους.

Με τον κίνδυνο να χαρακτηριστώ αφελής και ανεδαφικά αισιόδοξος, ομολογώ πως περίμενα από τη νέα κυβέρνηση να κατανοήσει τη μεγάλη σημασία της εκπαίδευσης και να αυξήσει το ποσοστό των δαπανών γι’ αυτή, όχι με το μίζερο 0,6% που έκανε, αλλά με ένα γενναίο 100%. Αλλά πού…

 

Advertisements

45 Σχόλια to “Η πιο αποδοτική επένδυση”

  1. Nicolas said

    Είναι λιγάκι πολύπλοκο το θέμα γιατί μέσα σε αυτό το ποσοστό βρίσκονται πολλά πράγματα και πρέπει να αναλυθούν ένα-ένα για να δούμε πως χρησιμοποιείται το χρήμα.
    Οι ΗΠΑ είναι πρώτοι στις δαπάνες, αλλά το σύστημά τους δεν ωφελεί όλο τον κόσμο το ίδιο και τελικά οι Σουηδοί με λιγότερα χρήματα ίσως να είναι αποτελεσματικότεροι.
    Με δυο λόγια, μπορούμε να σκοτώσουμε ένα κουνούπι με ατομική βόμβα ή μια σκοτώστρα, το αποτέλεσμα είναι το ίδιο αλλά το κόστος…
    Για όσους δεν βαριούνται. μια ενδιαφέρουσα ανάλυση εδώ:
    http://media.enseignementsup-recherche.gouv.fr/file/2009/97/3/NI0913_59973.pdf
    Για τους κουμπάρους, δεν κατάλαβα γιατί πηγαίνουν στην Ελλάδα για σπουδές και είχαν και προνομιούχα εισαγωγή (ισχύει ακόμη αυτό;). Είναι αποζημίωση της Ελλάδας;

  2. Μαρία said

    Νικολά, οι κουμπάροι απέκτησαν πανεπιστήμιο πριν απο είκοσι χρόνια.
    http://www.ucy.ac.cy/goto/mainportal/el-GR/BriefHistory.aspx

  3. Σωστά όλα αυτά για τους κουμπάρους. Με την υποσημείωση ότι η παιδεία δεν ταυτίζεται με την εκπαίδευση. Το ότι υπάρχει σχεδόν διπλάσια δαπάνη για την παιδεία, κάνει την επίλυση ορισμένων προβλημάτων ευκολότερη, αλλά δεν είναι μοναδική εγγύηση για το υψηλό επίπεδο του εκπαιδευτικού συστήματος.

    Μπορεί να μην υπάρχουν φροντιστήρια στην Κύπρο, αλλά υπάρχουν ιδιωτικά πανεπιστήμια. Τα οποία στέλνουν στην αστυνομία φοιτητές που «τολμούν» να προχωρήσουν σε αποχή.

  4. Μαρία said

    Για την εισαγωγή δες αυτό:
    http://www.esos.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=1626&Itemid=105

    Ιατρική θα αποκτήσουν μάλλον το 2013.

  5. Νέος Τιπούκειτος said

    Νικοκύρη, τσιμπάω (για άλλη μια φορά) το δόλωμα που έριξες και δηλώνω τα κάτωθι χωρίς φόβο και πάθος.

    (1) Είναι λάθος ότι δεν υπάρχουν φροντιστήρια στην Κύπρο: υπάρχουν και παραϋπάρχουν και έχουνε και σύνδεσμο (http://www.sifk.org.cy/). Αν πεις για τα ιδιαίτερα, κι αυτά ζουν και βασιλεύουν. Επομένως, η εξίσωση «καλοπληρωμένοι εκπαιδευτικοί» = «καλή εκπαίδευση», άρα «μηδέν φροντιστήρια» είναι μάλλον απλουστευτική.

    (2) Οι κύπριοι εκπαιδευτικοί είναι, μαζί με τους τραπεζικούς, οι άρχοντες του δημοσίου μισθολογίου, όπως σωστά λέει ο κ. Δημ. Σαραντάκος. Από όλες τις χώρες όπου έχω ζήσει (Ελλάδα, Βρετανία, ΗΠΑ, Καναδάς, Κύπρος), η Κύπρος είναι η χώρα με τους πιο καλοπληρωμένους εκπαιδευτικούς, και μάλιστα με μεγάλη διαφορά.

    (3) Οι ψηλοί μισθοί βέβαια, το επαναλαμβάνω, δεν συνεπάγονται αυτομάτως εκπαίδευση υψηλής ποιότητας. Είναι αλήθεια ότι, όσο γνωρίζω, στην Κύπρο δεν υπάρχουν (ακόμα) φαινόμενα απαξίωσης σαν κι αυτά που συναντούμε στα ελληνικά σχολεία, με μαθητές βάνδαλους ή καθηγητές που διαβάζουν εφημερίδα και λιμάρουν τα νύχια τους την ώρα του μαθήματος. Παρόλα αυτά, η δημόσια εκπαίδευση έχει τα προβλήματά της, τους ανεπαρκείς καθηγητές, τους αυταρχικούς ή στενόμυαλους διευθυντές και επιθεωρητές (ναι, εκεί έχουν ακόμα επιθεωρητές και καλά κάνουν, αν με ρωτάτε).

    (4) Η γενναιόδωρη χρηματοδότηση της εκπαίδευσης φαίνεται κυρίως στον σχολικό εξοπλισμό: σύγχρονα ή καλοδιατηρημένα κτίρια, εργαστήρια για τη φυσική και τη χημεία (ακόμα και για τα οικοκυρικά), γυμναστήρια κτλ. Πράγματα δηλαδή που εμείς εδώ ούτε στον ύπνο μας δεν τα βλέπουμε.

    (5) Όσο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια που ανέφερε ο Πλάνητας, υπάρχουν εδώ και πολύ λίγα χρόνια, και ακόμα βρίσκονται στη διαδικασία της αξιολόγησης, η οποία (όσο ξέρω) γίνεται από επαρκείς και ευσυνείδητους ανθρώπους. Δεν ξέρω πάντως περίπτωση που ο πρύτανης του ιδιωτικού πανεπιστημίου να έστειλε στην αστυνομία φοιτητές επειδή έκαναν αποχή.

    (6) Εκτός από το Πανεπιστήμιο Κύπρου, που λειτουργεί εδώ και δεκαπέντε περίπου χρόνια και αναπτύσσεται ταχύτατα, υπάρχει πια και το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου και το Τεχνικό Πανεπιστήμιο Κύπρου — και τα δύο με Διοικούσα Επιτροπή, καθότι νεότευκτα. Για να επανέλθω στο μισθολογικό, ο μισθός ενός λέκτορα με τρία χρόνια υπηρεσίας στην Κύπρο είναι κατά τι μεγαλύτερος από τον μισθό τακτικού καθηγητή με 25 χρόνια υπηρεσίας σε ελληνικό πανεπιστήμιο. Είπαμε, ο ψηλός μισθός δεν σημαίνει αυτομάτως ψηλό επίπεδο εκπαίδευσης, αλλά όσο να’ναι, όταν δίνεις 2800 Ευρώ καθαρά σε τακτικό καθηγητή με 25 χρόνια υπηρεσίας, τον απαξιώνεις και τον ενθαρρύνεις να απαξιώσει κι αυτός με τη σειρά του το έργο του, διδακτικό, διοικητικό και ερευνητικό. Δεν θα αναφερθώ καν στο γεγονός ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια στηρίζονται σε μεγάλο ποσοστό σε συμβασιούχους καθηγητές (βάσει του Π.Δ. 407/1980), οι οποίοι πληρώνονται με τεράστια καθυστέρηση και παίρνουν στο τέλος μισό μισθό, γιατί τους τον περικόπτουν με διάφορα τεχνάσματα.

  6. geros said

    θα ήθελα να προσθέσω δύο πράγματα:
    1ον) το κτηματολόγιο ή δασολόγιο, περίπου στον ίδιο σκοπό εξυπηρετούν και τα δύο, είναι δημιούργημα των Άγγλων, αυτοί μπήκαν πρώτοι στον κόπο να καθορίσουν τη χρήση κάθε κομματιού γης,νομίζω για φοροεισπραχτικούς λόγους.
    2ον) δε νομίζω οτι δεν υπάρχει το φαινομένο των φροντιστηρίων στην Κύπρο. από την προσωπική μου εμπειρία νομίζω οτι και εκεί ανθει και αν όχι ακόμα στον ιδιο βαθμό με την ελλάδα, σίγουρα αφορά όλο και περισσότερους μαθητες που θέλουν να εισαχθούν σε κάποιο πανεπιστήμιο. Γνωρίζω ανθρώπους που τα λεφτά που βγάζουν για ιδιαίτερα είναι πραγματικά απλησίαστα για οποιονδήποτε συναδελφο τους στην ελλάδα.
    Αλλα μην ξεχνάμε πως εκεί δεν έχουν το άγχος της μη εισόδου σε πανεπιστήμιο, καθώς διαθέτουν πολλά αμφιβόλου σίγουρα ποιότητας ιδιωτικά «πανεπιστήμια». Όποτε νομίζω ότι δεν είναι τελείως άτοπο να σύγκρινουμε τους τζίρους αυτών των εταιριών με τα ποσά που σπαταλούνται στα φροντιστήρια εδώ.

  7. @Νέος Τιπούκειτος

    5) Όσο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια που ανέφερε ο Πλάνητας, υπάρχουν εδώ και πολύ λίγα χρόνια, και ακόμα βρίσκονται στη διαδικασία της αξιολόγησης, η οποία (όσο ξέρω) γίνεται από επαρκείς και ευσυνείδητους ανθρώπους. Δεν ξέρω πάντως περίπτωση που ο πρύτανης του ιδιωτικού πανεπιστημίου να έστειλε στην αστυνομία φοιτητές επειδή έκαναν αποχή.

    Αναφέρομαι στην περίπτωση αποχής-διαμαρτυρίας που έγινε πολύ πρόσφατα στο ιδιωτικό πανεπιστήμιο «frederick»:

    http://www.haravgi.com.cy/site-article-29219-gr.php

  8. Νέος Τιπούκειτος said

    @Πλάνητας (#7): Η διατύπωση της είδησης δείχνει ότι μάλλον δεν υπήρξε, τελικά, επέμβαση της αστυνομίας: «…έγινε προσπάθεια από τη Διεύθυνση του Frederick να διαλύσει την απεργία καλώντας αστυνομικές δυνάμεις στο πανεπιστήμιο Frederick».

    Απ’ ό,τι μαθαίνω πάντως, το συγκεκριμένο ίδρυμα είναι αυτό που υστερεί περισσότερο στις αξιολογήσεις: εκτός από τις σοβαρές ελλείψεις που παρουσιάζει, φαίνεται ότι η διοίκηση δεν είναι διατεθειμένη να προχωρήσει στις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις.

  9. Εγώ το μόνο που ξέρω είναι ότι όταν έμαθα το κονδύλι που δίνει το πανεπιστήμιο για την ενημέρωση της βιβλιοθήκης του τμήματος Τουρκικών Σπουδών, μου έπεσε η μασέλα. Νομίζω δεκαπλάσιο από το δικό μας αντίστοιχο. Υποθέτω το ίδιο ισχύει και για τα άλλα τμήματα του παν/μίου.

  10. Νέος Τιπούκειτος said

    @Δύτη #9: Από προσωπική πείρα, σε βεβαιώνω ότι το κονδύλι της βιβλιοθήκης για όλα τα τμήματα είναι εξαιρετικά γενναιόδωρο. Ακόμα και τώρα, όποτε πηγαίνω στην Κύπρο, δουλεύω στη βιβλιοθήκη του πανεπιστημίου, γιατί βρίσκω ότι είναι ενημερωμένη με τις πιο πρόσφατες μονογραφίες και περιοδικά. (Ελάτε να με φωτογραφίσετε, που έλεγε κι ο Άλλος.)

  11. Μαρία said

    Δηλαδή, ρε παιδιά οι κουμπάροι έχουν και καλύτερη μόρφωση απο μας;
    Θα έπεσα μάλλον σε λάθος δείγμα.

  12. Νέος Τιπούκειτος said

    Μαρία, τι λέμε τόση ώρα; Ότι η γενναιόδωρη χρηματοδότηση δεν συνεπάγεται αυτομάτως και καλύτερη παιδεία. Σίγουρα πάντως είναι μια καλή αρχή…

    Πάντως, το στερεότυπο του αστοιχείωτου money-oriented Κυπραίου που έχουμε πολλοί είναι ελαφρώς ανακριβές. Οι εξαιρέσεις ίσως να μην είναι πολυάριθμες, είναι όμως εντυπωσιακές (μιλάω, προφανώς, εκ πείρας).

  13. Μαρία said

    Τιπού, δεν μιλάω με στερεότυπα. Με επιχειρηματίες είχε παρτίδες μόνο μια φίλη μου κι απο τότε άμα ακούει Κύπριος, αλλάζει πεζοδρόμιο. Εγώ έχω στο μυαλό μου φοιτητές της δεκαετίας του 70 (ο Πιερής ήταν φωτεινή εξαίρεση), αλλά ίσως οι καλοί πήγαιναν στην Αγγλία και εδώ ερχόταν ο κατιμάς. Τι να πώ;
    Γι’ αυτούς που γνώρισα στο εξωτερικό, Παναΐα βόηθα, στην καλύτερη περίπτωση βλαχονεοπλουτέξ και στη χειρότερη φασισταριά. Ιστορική ατάκα κουμπάρου επιστήμονα και μεγάλου ηθικολόγου, προκειμένου να δείξει τον ηθικό ξεπεσμό της νεολαίας: «Κι εμείς όταν ήρθαμε εδώ, είχαμε πολλούς πειρασμούς, μας πλησίαζαν και άντρες αλλά δεν καθίσαμε ποτέ να μας βιάσουν.»

  14. ἡ παιδεία μαστίζεται πρωτίστως ἀπὸ ἰδεοληψίες καὶ λιγότερο ἀπὸ ὑποχρηματοδότησι. ὄχι ὅτι κι αὐτὴ δὲν εἶναι πρόβλημα, ἀλλὰ κάθε φορὰ ποὺ ἐπιχειρεῖται μιὰ ἀλλαγὴ κανεὶς δὲν εἶναι ρπόθυμος νὰ ὑποχωρήσῃ. ἡ διαπίστωσι ὅτι κάτι πρέπει ν’ἀλλάξῃ δὲν ἀρκεῖ. ὅσο ἀκόμη ἀντιμετωπίζουμε διάφορα ζητήματα ὡς ἱερὰ ταμποὺ τὰ ἴδια θὰ λέμε.

  15. Servitoros said

    Το μόνο σίγουρο μάθημα από το εκπαιδευτικό σύστημα της Κύπρου είναι ότι η υποχρεωτική στράτευση στα 18 παράγει μοσχάρια που το τελευταίο πράγμα που τους ενδιαφέρει αφού απολυθούν από το στρατό είναι να μορφωθούν, αντιμετωπίζοντας την τριτοβάθμια εκπαίδευση ως αναγκαίο κακό για την επαγγελματική αποκατάσταση.

  16. Μαρία said

    Και 26 μηνάκια!

  17. TAK said

    Πολλά θέματα και περιορισμένος ο χρόνος μου, αλλά ας καταθέσω κι εγώ την εμπειρία μου.

    Ν.Σ., ο πατέρας σου τα εξιδανικεύει λίγο τα πράγματα. Όπως σημειώνει ο Τιπού στο σχ. 5, φροντιστήρια υπάρχουν και τα ιδιαίτερα ανθούν, αλλά η αίσθησή μου είναι ότι δεν πρόκειται για μια τόσο γενικευμένη κατάσταση όπως στην Ελλάδα (τουλάχιστον όχι ακόμη).

    Στην Ελλάδα οι στρατιές των άνεργων φιλολόγων, ας πούμε, σπρώχνονται εκ των πραγμάτων στην παραπαιδεία. Όλοι αυτοί οι «φιλόλογοι» που παράγονται με ευθύνη του κράτους από τα μέσα της δεκαετίας του 1980, με την τριχοτόμηση των φιλοσοφικών σχολών (αν θυμάμαι καλά, το 1984) και τον τριπλασιασμό του αριθμού των εισακτέων, τι θα έπρεπε να κάνουν, για να ζήσουν; Κάποιοι στρέφονται σε άλλους επαγγελματικούς χώρους (ταξιτζήδες, υπάλληλοι στα Goody’s, κλπ.), αλλά οι περισσότεροι κοιτάζουν να κάνουν κανένα ιδιαίτερο ή να δουλέψουν σε κανένα φροντιστήριο για να επιβιώσουν.

    Δυστυχώς, και στην Κύπρο η κατάσταση θα χειροτερέψει, γιατί το Πανεπιστήμιο Κύπρου έχει το μεγαλεπήβολο σχέδιο να φτάσει τους 10000 φοιτητές (από περίπου 5500 που είναι σήμερα και 2500 που ήταν το 2004, όταν πρωτοήρθα…) και η Φιλοσοφική ήδη παράγει πολύ περισσότερους αποφοίτους από όσους μπορούν να διοριστούν στα σχολεία….

    Η δημόσια μέση εκπαίδευση στην Κύπρο έχει κι αυτή τα προβλήματά της, όπως τα λέει κι ο Τιπούκειτος (αν και διαφωνώ κάθετα με την ανάγκη ύπαρξης των επιθεωρητών). Ωστόσο, επειδή διδάσκω τα τελευταία χρόνια στα επιμορφωτικά προγράμματα του Πανεπιστημίου που απευθύνονται σε καθηγητές της μέσης, μπορώ να πω ότι και το επίπεδό τους είναι συμπαθητικό, αλλά κυρίως ότι έχουν τη διάθεση να μάθουν καινούργια πράγματα και να κάνουν όσο γίνεται καλύτερα τη δουλειά τους (τουλάχιστον πολλοί από αυτούς). Να σας πω μόνο ότι έρχονται στο επιμορφωτικό για 4 ώρες κάθε Τετάρτη (5-9 μμ), ενώ το υπουργείο δεν τους δίνει ούτε μία ώρα άδεια από το σχολείο (στην Ελλάδα έπαιρναν ρεπό ολόκληρη μέρα, αν δεν κάνω λάθος), πολλοί από αυτούς έρχονται στο μάθημα μετά από μία εξαντλητική μέρα στο σχολείο και οδηγώντας από την Πάφο (!) στην οποία και επιστρέφουν κατά τις 11-12 τη νύχτα και την επομένη τους περιμένει άλλη μια εξαντλητική μέρα που αρχίζει στις 7:30 (τα ωράρια στα κυπριακά σχολεία είναι ιδιαιτέρως βάρβαρα). Και για όλο αυτό όχι μόνο δεν παίρνουν επιδότηση, αλλά πληρώνουν από την τσέπη τους και δίδακτρα στο πανεπιστήμιο…

    Μαρία, η εικόνα που είχαμε εμείς από τους Κύπριους στις Φιλοσοφικές τα παλιότερα χρόνια έχει αλλάξει εντελώς (πριν από 1-2 χρόνια συνάδελφος από το Φιλολογικό Θεσσαλονίκης μου έλεγε πόσο καλοί είναι οι Κύπριοι φοιτητές που σπουδάζουν τώρα στο ΑΠΘ. Κι αυτό έχει να κάνει κυρίως με την αλλαγή του συστήματος εισαγωγής, και ίσως και με άλλα στοιχεία, αλλά ας μην επεκταθώ).

    Όσο για το Κτηματολόγιο, πρόκειται για παρακαταθήκη των Άγγλων (αναμφίβολα καλή), αλλά μην ξεγελιέστε: η Ελλάδα και σε αυτό πρωτοτυπεί! Θέλω να πω ότι το παράξενο δεν είναι που η Κύπρος έχει Κτηματολόγιο (παντού στην Ευρώπη αυτό συμβαίνει), το παράξενο είναι που η Ελλάδα ακόμη δεν έχει αποκτήσει παρά τα λεφτά που φαγώθηκαν από τις διάφορες κυβερνήσεις τις τελευταίες δύο δεκαετίες για αυτόν το σκοπό… Αλλά όπως συχνά συμβαίνει τα τελευταία χρόνια το μόνο που κάνουμε είναι να ρωτάμε «Πού είναι τα λεφτά, οέο;» και τίποτε άλλο… Κανείς δεν πιάνεται, κανείς δεν τιμωρείται… Οπότε, τι έχεις, Γιάννη μ΄, τι είχα πάντα…

  18. δὲν νομίζω ὅτι ἰσχύει τὸ 15. πρῶτα πρῶτα καὶ οἱ πλεῖστοι τῶν Ἑλλαδιτῶν κοιτᾶν νὰ πάρουν ἕνα πτυχιάκι γιὰ νὰ βροῦν δουλειά. πόσοι νοιάζονται γιὰ βαθειὰ μόρφωσι; ὅ στρατυὸς εἶναι ἄσχετος. στὴν ΣΕΑΠ εἴχαμε πολλοὺς βητᾶδες Κυπρίους γιατὶ ἤμασταν Δ ΕΣΣΟ. κι ἐγὼ εἶχα ἕνα Κύπριο 18αρη γιὰ «πατέρα». ἔ λοιπὸν ὅποιος θέλει ἂς μὲ διαψεύσῃ. ὅλοι οἱ βαθμοφόροι τῆς Σχολῆς ἦσαν Κύπριοι γιατὶ ἦσαν οἱ μόνοι ποὺ μελετοῦσαν. θὰ πῇ κάποιος ὅτι τὸ κάνουν ἐπειδὴ ἔχουν ἕνα σοβαρὸ κίνητρο: ἡ βαθμολογία στὴν ΣΕΑΠ ἔπαιζε ῥόλο στὴν μετάθεσι. κίνητρο ξεκίνητρο τὰ 18χρονα μοσχράκια τοῦ σερβιτόρου διαβάζοντας ἀκόμη καὶ τὶς ὧρες τοῦ σιωπητηρίου μὲ τὸν φακὸ κάτω ἀπὸ τὴν κουβέρτα εἶχαν βάλει γιὰ τὰ καλὰ τὰ γυαλιὰ στοῦς 25άρηδες κουλτουριαραίους. μόλις ἔφυαγν όἱ Κύπριοι, μιὰ ἑβδομάδα νωρίτερα ἀπὸ τοὺς Ἑλλαδικούς, τὴν διοίκησι ἀνέλαβαν οἱ τέλευταῖοι. ὁ ὅρος «μοσαχράκια» ἦταν πολὺ ἐπιεικὴς γιὰ νὰ ἐκφράσῃ τὸ ποιόν τους. ἕνας Ἑλλαδίτης τὸ ἔπαιζε μάγκας ἐπειδὴ εἶπα «θαλαμάρχου» ἀντὶ «θαλαμάρχη» φωνάζοντας ὅτι γενιὲς καὶ γενιὲς καὶ ὁ ἴδιος ὁ κανονισμὸς ἔλεγε «θαλαμάρχη» (ἐγὼ γελοῦσα μέσα μου γιατὶ
    ἤξερα ὅτι ὁ κανονισμὸς ἦταν σὲ καθαρεύουσα). τὶς ἴδιες μέρες ἕνας Κύπριος ἀπὸ τὸν διπλανὸ θάλαμαο κάθε ποὺ μ’ ἔβλεπε χαμογελοῦσε. τοῦ ἄρεσε νὰ τοῦ ἀπαγγέλλω ποιήματα. περιττὸ νὰ ἀναφέρω τὸ κόμπλεξ τῶν Ἑλλαδιτῶν πρὸς τοὺς Κυπρίους. ἔτσι μοῦ ‘ρχεται ὧρες ὦρες νὰ γράψω σταρτιωτικὰ διηγήματα μιμούμενος τὸν Δεσπότη. ἔστω ἕνα.

  19. Μαρία said

    οκ ΤΑΚ, αύριο που θα δω λόγω της ημέρας μαζεμένους συναδέρφους σου, να μη ξεχάσω να κουτσομπολέψω τους κουμπάρους.

    Ενδιαφέρον αυτό που λες για την επιμόρφωση. Εδώ είχε καταντήσει συνώνυμο της λούφας αλλά και για τους διδάσκοντες.

  20. TAK said

    # Μαρία, τι μέρα είναι αύριο και θα δεις μαζεμένους τους συναδέλφους μου; (Εκτός από το ότι είναι της Αγίας Αικατερίνης δηλαδή δε μου έρχεται κάτι άλλο. Εκτός και αν είσαι συναδέλφισσα και πρόκειται για συνέλευση…)
    Για τις επιμορφώσεις στην Ελλάδα τα ξέρω. Αλλά εξακολουθώ να πιστεύω ότι είναι απαραίτητες και ότι είναι σφάλμα που καταργήθηκαν…

  21. Μαρία said

    Σε Κατερίνα θα πάω, συγγένισσά μου, που την ξέρεις κιόλας. Έχει άντρα που το λεν Βασίλη.

    (Ο Μπουκάν, όταν γίνει εξουσία, μου υποσχέθηκε θέση στις μυστικές υπηρεσίες.)

  22. TAK said

    Α, είπα κι εγώ, μήπως γνωριζόμαστε…
    Τις ευχές μου στην Κατερίνα, καλά να περάσετε και ελπίζω να έχω την εύνοια των μυστικών υπηρεσιών όταν με το καλό σε διορίσει ο Μπουκάν! 🙂

  23. Μαρία said

    Χμ… Εγώ θα εκτελώ εντολές 🙂

  24. Τὸν τελευταῖο πού ‘χαμε Κορφιάτη ἡγεμόνα
    τὸν φάγανε πισώπλατα οἱ Μαυρομιχαλαῖοι
    κι αὐτὸν ποὺ λιγουρεύεται στὸ μέλλον τὴν κορώνα,
    τὸν Μπουκανιέρο, θὰ τὸν φᾶν ἐλλείμματα καὶ χρέη.

    Ὄσο γιὰ τὴν Μαρία μας προβλέπω πὼς στὸ τέλος
    θὰ καταλήξῃ βουλευτὴς μὲ τὸν Καρατζαφέρη
    ὅπως ἐγίνη ὁ Κοραντῆς ποῦ ‘ναι τοῦ Λάος μέλος
    κι ἤτανε πρὶν Εϋπατζῆς, δεξὶ τοῦ κράτους χέρι.

    ἄντε παρατόνισα καὶ τὸν ΛΑοΣ γιὰ χάρι τοῦ μέτρου, δὲν θέλω παράπονα!

  25. SophiaΟικ said

    Και φυσικά μην ξεχνάμε ότι η Κύπρος έχει ένα πανεπιστημιο ενω η Ελλάδα εκατονένα να μοιράζονται τα λεφτά.

    Οι Κύ[ριοι φοιτητές στο ετος μου ήταν μια χαρά παιδιά, μόνο που δε μας πολυμίλαγαν, έκαναν παρέα μεταξύ τους. Ο ενας κλαιγόταν ότι αν είχε λεφτά θα είχε παει στην Αγγλία να σπουδάσει.

    Παιδεία και μόρφωση είναι τελικά πολύ διαφορετικά πράγματα. Έτσι που εχουν καταντήσει όλοι οι Έλληνες πτυχιούχοι θα περίμενε κανείς να έιναι BBC η τηλεόρασή μας, Σουντόιτσε Τσάιτουνγκ οι εφημερίδες μας, βιβλιοθήκες σε κάθε γωνία, εξαντλημενα εισητήρια στη Λυρική κλπ κλπ.

    Διάβασα κα΄που ότι το ψηλό μορφωτικό επίπεδο παέι χέρι χέρι με την αισιοδοξία, και γι’άυτο οι πιο αισιόδοξοι Ευρωπαίοι είναι οι Δανοι. Από την άλλοι οι πιο ανασφαλεις Ευρωπαίοι είναι οι Έλληνες.

  26. Μαρία said

    Μπα, οι Δανοί είναι αισιόδοξοι απο μοσχαρίτιδα. Ο σινεμάς τους δεν δείχνει αισιόδοξα πράματα.

  27. Παρά την άφθονη ξυλεία της, η Φινλανδία δεν βγάζει κούτσουρα…

  28. Μαρία said

    Μιχάλη, κούτσουρα μπορεί να μη βγάζει αλλά βγάζει κάτι αλκοολικούς, άλλο πράμα.
    «Τίποτα δεν είναι τέλειο, αναστέναξε η αλεπού.»

  29. Αυτό πρέπει να οφείλεται στο οτι καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες κρέατος άλκης, που είναι νοστιμότατο.

  30. Ti zoe sauto to blog said

    Ηλεξήρτημαι,σκέφτηκε η αλεπού που συνδύασε τον Σαραντάκο με την ασκώληκο κορνηλιακή και έφυγε προς το δάσος.

  31. sarant said

    Ωραία λογοπαίγνια γεννιούνται μες τη νύχτα και τα χαράματα!

  32. Νέος Τιπούκειτος said

    Σοφία #25: Οι Κύ[ριοι φοιτητές στο ετος μου ήταν μια χαρά παιδιά, μόνο που δε μας πολυμίλαγαν, έκαναν παρέα μεταξύ τους. Ο ενας κλαιγόταν ότι αν είχε λεφτά θα είχε παει στην Αγγλία να σπουδάσει.

    Η δική μου εμπειρία δείχνει ότι είναι σωστές παρατηρήσεις και οι δύο! Πολλά κυπριωτόπουλα, τόσο στην πατρίδα τους όσο και έξω απ’ αυτήν, έχουνε την ελαφρώς αιμομικτική τάση να κάνουνε παρέα συναμετάξυ τους. Η εντύπωσή μου πάντως είναι πως αυτό δεν οφείλεται σε εχθρότητα — μάλλον σε ανασφάλεια ή σε αδράνεια (εντροπία το λεν αυτό οι επιστήμονες;)

    Μαρία #26, 28: 🙂 🙂

  33. Γλωσσοδετολόγος said

    Πολύ ενδιαφέρον άρθρο. Μια γενικότερη σημείωση: συμφωνώντας με τον Νέο Τιπούκειτο (#5, #12) στο ότι οι ψηλοί μισθοί δεν συνεπάγονται αυτομάτως εκπαίδευση υψηλής ποιότητας, θα ήθελα να επισημάνω πως αυτό ισχύει παντού, σε όλους τους τομείς και ότι είναι θλιβερό το πόσο έχει περάσει στον κόσμο το «μήνυμα», ότι η έλλειψη ποιότητας των κάθε λογής υπηρεσιών ή προϊόντων – αλλά ακόμα και φαινόμενα όπως η διαφθορά ή τα παραμάγαζα – οφείλεται μονοσήμαντα στους μη-ικανοποιητικούς μισθούς.

    Δεν λέω πως δεν πρέπει να αμοίβεται καλά ο εργαζόμενος, αλίμονο, αλλά από αυτό έως του σημείου να πιστεύουμε (να πιστεύει μια ολόκληρη κοινωνία), πως θα προσφέρει καλύτερα εάν αμοιφθεί περισσότερο, ή/και ότι ο υψηλόμισθος είναι λιγότερο επιρρεπής στη διαφθορά, υπάρχει τεράστια απόσταση! Δεν είναι βεβαίως χαμηλόμισθοι οι αρχιερείς της διαφθοράς, τα διάφορα golden boys, ούτε τα ουκ ολίγα πανεπιστημιακά βιβλία για τα σκουπίδια «γράφονται» από πειναλέοντες μεροκαματιάρηδες … για να φέρω δυο μικρά παραδείγματα.

    Θα έλεγα μάλιστα, πως στη ρίζα της πτωτικής τάσης της ποιότητας και της αυξητικής τάσης της διαφθοράς, βρίσκεται ακριβώς το ιδεολόγημα που λέει «χρύσωσε με για ν’ αποδώσω».

  34. Servitoros said

    κι ἐγὼ εἶχα ἕνα Κύπριο 18αρη γιὰ “πατέρα” ….τὶς ἴδιες μέρες ἕνας Κύπριος ἀπὸ τὸν διπλανὸ θάλαμαο κάθε ποὺ μ’ ἔβλεπε χαμογελοῦσε. τοῦ ἄρεσε νὰ τοῦ ἀπαγγέλλω ποιήματα.
    —-
    Κορνήλιε εσύ δεν πήγες στο στρατό, υπηρέτησες σε softcore gay porn που προβλήθηκε αποκλειστικά σε θολοκουλτουραίους (που λέει και ο συφερτός σας) κινηματογράφους.

    Υ.Γ. Εγώ αυτό που είδα πάντως είναι ότι οι Κύπριοι φοιτητές προτιμούν τα καζίνα και τα μπουζούκια παρά τις βιβλιοθήκες στα δε τμήματα Ιστορίας η κατάσταση είναι τραγελαφική αφού ο μέσος Κύπριος νομίζει ότι βρέθηκε στο λάκο με τους προδότες.

  35. SophiaΟικ said

    33: αυτό που μάλλον λείπει δεν είναι ο μισθός, αλλά αυτό που οι άγγλοι εδώ λενε περηφάνεια στη δουλειά. Μπορεί να μην παίρνω πολλά, αλλα θέλω να καμαρώνω για την ποιότητα της δουλειάς μου (κι αυτό δεν αποκλειεί τις μισθολογικές διεκδικήσεις). Αυτο το εχουμε χάσει, όπως σε πολλα επαγγέλματα έχει χαθεί η εκτίμηση της κοινωνίας προς το επάγγελμα, που σε κάνει να το θέλεις κι ας μην σου δίνει λεφτά (βλ. δάσκαλος κάποτε και τώρα).

    25: Μαρία, απαισιόδοξο σινεμά απλά σημαίνει ότι εχουν διαθεση να προβληματιστούν. Επιπλέον ίσως αισιοδοξία δεν είναι η σωστη λέξη, ας το πούμε ανησυχία για το μελλον. Οι Έλληνες είναι μαζι με τους Πορτογάλους οι πιο ανήσυχοι Ευρωπάιοι. Στην ανησυχία αυτή παίζει ρόλο το μορφωτικό επίπεδο- πιο πολύ φοβάται αυτός που εχει άγνοια και νομίζει ότι όλα έρχονται ξεκάρφωτα και ουρανοκατέβατα, παρά αυτός που είναι ενημερωμενος και τα περιμενει.

  36. #32.
    Εντροπία όχι. Εντροπή μπορεί. 😉

    Η αδυσώπητη αύξηση της συνολικής εντροπίας θα είχε αντίθετα αποτελέσματα, δηλαδή την ανάμιξη των επισκεπτών με τους αυτόχθονες. (Αν δεν αναμιγνύονται αυθόρμητα, από κάπου αντλούν ενέργεια.)

  37. #31.
    Να μη χαραμίσουμε την νύχτα!

  38. Μαρία said

    Κουμπάροι καρφώνουν γριές χαρτοπαίχτρες:
    http://www.enet.gr/?i=news.el.kosmos&id=105554

  39. Γλωσσοδετολόγος said

    #35 SophiaOik,
    αυτό το «περηφάνεια στη δουλειά», «θέλω να καμαρώνω για την ποιότητα της δουλειά μου», είναι όντως πολύ εγγλέζικο – κατευθείαν από τα σπλάχνα του βρεταννικού Πουριτανικού κινήματος, θα έλεγα, που καθαγίασε την εργασία σπρώχνοντας στα άκρα της την Προτεσταντική ιδεολογία πάνω σε αυτό το θέμα. Οι έλληνες δεν το είχαν μάλλον ποτέ, για να το χάσουν. Από άλλους δρόμους, νομίζω, συνδέονταν με την ποιότητα δουλειάς.

  40. Σερβιτόρε,
    λυπᾶμαι ποὺ δὲν ἐπιβεβαιώνονται οἱ θεωρίες σου, ἀλλὰ κίναιδ….ἔχμ gay, δὲν εἶμαι. τί νὰ κάνουμε τώρα. προτιμῶ νὰ μὲ πῇς μοσχαράκι παρὰ φυγόστρατο.

  41. ΥΓ. γιατί, δὲν εἶναι τὰ τμήματα Ἱστορίας λάκκος μὲ προδότες; σ’ εὐχαριστῶ ποὺ ἀνασκεύασες τὴν λανθασμένη μου ἐντύπωσι.

  42. Servitoros said

    Κορνήλιε ξαναγράψε τα δυο τελευταία ποστ, δεν μπορώ να σε ακούσω καλά, μάλλον πρέπει να βγείς από την ντουλάπα που βρίσκεσαι.

    Υ.Γ. Ευχαριστώ για το 41, πλέον επιβεβαίωσες την καταχώρηση σου στην κατηγορία «κούκου γεία σου conspiracy theorist» κατώ από την γενικότερη κατηγορία εθνίκια.

  43. strovoliotis said

    Θα συμφωνήσω με πολλούς άλλους πως η καλή αμοιβή των δασκάλων δεν συνεπάγεται και καλή παιδεία.
    Τα φροντιστήρια ζουν και βασιλεύουν στην Κύπρο, και θεωρείται μάλιστα πως η δευτεροβάθμια εκπαίδευση χειροτερεύει από χρόνο σε χρόνο, με αποτέλεσμα να ανθούν τα ιδιωτικά σχολεία.
    Η τάξη όμως των καθηγητών, δασκάλων, τραπεζικών, και δημοσίων υπαλλήλων, εξυπηρετεί μια άλλη παράμετρο: αυτή της οικονομικής ανάπτυξης. Έχοντες δηλαδή όλοι αυτοί εγγυημένα εισοδήματα με εγγυημένες αυξήσεις, αποτελούν την ραχοκοκαλιά μιας σταθερής κατανάλωσης που προκαλεί την ασταμάτητη σχεδόν ανάπτυξη που είχαμε μετά την τραγωδία του 1974.
    Το πιο πάνω χαρακτηριστικό που περιγράφει μια εκτεταμένη αστική τάξη με λυμένα τα προβλήματα επιβίωσης, δημιουργεί και ένα άλλο χαρακτηριστικό: τον έντονο συντηρητισμό και την άρνηση αλλαγής. Είναι γνωστό πως πολλοί κύπριοι ψήφισαν ΟΧΙ το 2004 όχι μόνο για πολιτικούς, εθνικούς λόγους, αλλά δεν ήθελαν καθόλου να ρισκάρουν τα καλούδια της ύπαρξης τους – αφού βεβαίως η τότε καθεστωτική προπαγάνδα τους διαμηνούσε πως θα τα έχαναν όλα.

    Όσο δε αφορά το κτηματολόγιο, είναι όντως μια μεγάλη κατάκτηση, και ένα δίκτυ ασφαλείας. Όταν έφυγε ο πατέρας μου πριν κάποια χρόνια και έπρεπε να κάνουμε την διανομή της περιουσίας του, μπορέσαμε να βρούμε με ακρίβεια όλα τα περιουσιακά στοιχεία που είχε στον κατεχόμενο βορρά. Οι παλιότεροι τίτλοι ιδιοκτησίας, τα κοτσιάνια, περιλάμβαναν από την λεπτομερή περιγραφή του κτήματος, αναφορά στα οπωροφόρα δέντρα, αναφορά σε δικαιώματα επί του νερού και άλλες τέτοιες λεπτομέρειες.
    Όμως ας μην τα εξιδανικεύουμε όλα: ακόμα και σε δάσος να κατέχεις περιουσία, αν το εμβαδόν είναι αρκετό μπορείς να κτίσεις νόμιμα.
    Επίσης, οι ζώνες χρήσης της γης αναθεωρούνται νομίζω κάθε 5 χρόνια.

  44. Amorgianiotis George said

    Αγαπητέ κ. Δημήτρη Σαραντάκο , διάβασα με μεγάλη προσοχή τις διαπιστώσεις σας για τη διαφορά στην παρεχόμενη εκπαίδευση σε Ελλάδα και Κύπρο.
    Το περασμένο καλοκαίρι βρέθηκα για πρώτη φορά στη μεγαλόνησο Κύπρο. Διαβάζοντας την σπουδαία καθημερινή εφημερίδα `Φιλελεύθερος`,μου έκανε μεγάλη εντύπωση η εξής είδηση. Ο πρόεδρος της Παγκύπριας ένωσης δασκάλων,καλούσε τους υποψήφιους φοιτητές , να μη γίνουν δάσκαλοι!
    Διαβάζοντας τη συνέχεια του ρεπορτάζ της εφημερίδας, ο κ. πρόεδρος εξηγούσε, ότι δεν υπάρχουν
    κενές οργανικές θέσεις και ούτε προβλέπετε να υπάρξουν στα επόμενα αρκετά χρόνια,άρα δεν πρόκειται να διοριστούν δάσκαλοι , παρά μόνο μετά από πολλά πολλά χρόνια.
    Μέχρι εδώ όλα φαίνεται να έχουν μια λογική.
    Κλείνοντας όμως τις συμβουλές του προς τους νέους φοιτητές, τους προέτρεπε σε καμία περίπτωση να μην έρθουν στην Ελλάδα και να ακολουθήσουν το επάγγελμα του δασκάλου,γιατί το λιγότερο που
    έχουν να πάθουν, είναι να πεινάσουν.
    Αγαπητέ κ.Σαραντάκο ήθελα το σχολιό σας.
    Με εκτίμηση Γιώργος Αμορ.

  45. VANGVOT said

    Κατ’αρχάς θα ήθελα να επαινέσω αυτή την προσπάθεια που πραγματικά είναι άξια θαυμασμού,ιδιαίτερα αν αναλογιστεί κανείς τη σωρεία σκουπιδιών που κυκλοφορούν δεξιά και αριστερά στο χώρο του διαδικτύου και όχι μόνο.Μια σελίδα με πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες και κυρίως συχνή ενημέρωση και ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των χρηστών.
    Όσον αφορά την περί εκπαίδευσης συζήτηση , είναι γεγονός ότι η χώρα μας όχι μόνο δεν πραγματοποιεί τις αναγκαίες προς την κατεύθυνση αυτή ενέργειες, αλλά κατατάσσεται και στους «φτωχούς συγγενείς» στον τομέα αυτό.Πιστεύω όμως πως η ρίζα του πρόβλήματος δεν βρίσκεται τόσο στην έλλειψη πολιτικής βούλησης ή και οικονομικών πόρων (υπάρχουν φυσικά και αυτοί οι παράγοντες)όσο στην παντελή έλλειψη (ή και αδυναμία?)συνεννόησης μεταξύ όλω των φορέων.Όταν ο καθένας που συμμετέχει σε οποιαδήποτε μορφή εξουσίας (πόσω μάλλον σε ένα ναυραλγικό χ΄ςρο όπως αυτός της Παιδείας)δεν μπορεί να καθήσει σε ένα τραπέζι για να συζητήσει ακόμα και τα αυτονόητα παρά αποσκοπεί στην εξυπηρέτηση ίδιων συμφερόντων και πελατειακών σχέσεων,δεν αλλάζει τίποτα.Δυχτυχώς η νοοτροπία της εκάστοτε εξουσίας αλλά και αντιπολιτεύσεως στην Ελλάδα είναι διαμορφωμένη κατά τέτοιο τρόπο που να αποκλείει οποιασδήποτε μορφής συνεννόηση σε ένα τόσο κρίσιμο θέμα.Και για το μέλλον κάθε άλλο παρά αισιόδοξοι είμαιστε,δυστυχώς….

    Υ.Γ.
    Όσον αφορά τις βαρύγδουπες δηλώσεις περί 5% του Α.Ε.Π. για την παιδεία, αντί για αυτονόητο μέτρο κατάντησε το συντομότερο (και κακόγουστο)πλέον ανέκδοτο……..

    Με εκτίμηση Βαγγέλης Β.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: