Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Λερναίοι και φετίχ

Posted by sarant στο 23 Φεβρουαρίου, 2010


Στη χτεσινή Ελευθεροτυπία δημοσιεύτηκε μια επιστολή που ξαναφέρνει στην επιφάνεια τη συζήτηση για τον αριθμό λέξεων της ελληνικής, που, θα θυμάστε, είχε ξεκινήσει με τους εξωφρενικούς ισχυρισμούς του καθηγητή Κουνάδη για βιβλίο Γκίνες και 5 εκατ. λέξεις. Το τελευταίο επεισόδιο του επιστολοπόλεμου, σε τούτο εδώ το ιστολόγιο, είχε παιχτεί στα τέλη Αυγούστου. Τον Νοέμβριο, ο Γιώργος Βελουδής είχε κι αυτός επικρίνει τους ανυπόστατους ισχυρισμούς του κ. Κουνάδη, σε άρθρο του στην Ελευθεροτυπία. (Το είχαμε συζητήσει κι εδώ, στα σχόλια αυτού του άρθρου).

Ο κ. Δεδούσης, που κι άλλη φορά έχει παρέμβει στον επιστολοπόλεμο, γράφει τα εξής:

Ο κ. Γ.Β. καλυπτόμενος από την προστασία που του παρέχει η δημοσιογραφική ιδιότητα (για να μη χρησιμοποιήσω τη δική του ατυχή έκφραση κελεμπία) προβαίνει, μεταξύ άλλων, σε αποσπασματικό σχολιασμό της ομιλίας του ακαδημαϊκού κ. Αντ. Κουνάδη κατά τρόπο αυθαίρετο, δεδομένου ότι δεν έχει ακόμη επισήμως δημοσιευθεί το κείμενό της. Ο κ. Γ.Β. προβαίνει επίσης σε αδόκιμους και εκτός πραγματικότητας χαρακτηρισμούς (π.χ. γλωσσικός φετιχισμός, ιδεολογικοποίηση της γλώσσας κ.λπ.) αλλά και σε αναφορά ανύπαρκτης επιστήμης (πραγματολογία). Οι θέσεις τις οποίες διατυπώνει ο κ. Γ.Β. έχουν υποστηριχθεί από φίλους του γνωστού μεγαλοεπιχειρηματία κ. Γ. Σόρος, ιδιαίτερα την τελευταία δεκαετία, οι οποίοι έχουν αποδυθεί σε μεγάλη προσπάθεια υποβαθμίσεως της ελληνικής γλώσσας και της ελληνικής ιστορίας. Ο ομιλητής, ακαδημαϊκός κ. Αντ. Κουνάδης ως επιστήμων είναι πλήρως ενημερωμένος επί του θέματος και οι θέσεις τις οποίες υποστήριξε στην ομιλία του βασίζονται σε αξιόπιστες πηγές, όπως θα διαπιστωθεί από τη συνημμένη σχετική βιβλιογραφία. Αλλωστε, οι θέσεις αυτές έχουν προβληθεί και υποστηριχθεί, τόσο στο πρόσφατο όσο και στο απώτερο παρελθόν, από διακεκριμένους Ελληνες και ξένους γλωσσολόγους και ελληνιστές. Διερωτώμαι, λοιπόν, γιατί αυτή η σπουδή (προ της δημοσιεύσεως της ομιλίας) και με τόση χρονική (8 μηνών) καθυστέρηση, επί της ομιλίας του κ. Κουνάδη;».

Κατά την ταπεινή μου γνώμη, στο κατεβατό αυτό δεν υπάρχουν επιχειρήματα, αλλά αναπόδεικτες γενικολογίες, ιταμές προσωπικές επιθέσεις (φίλοι του Σόρος!) και αβυσσαλέα άγνοια, όταν για παράδειγμα εγκαλεί τον Βελουδή ότι αναφέρει ανύπαρκτη επιστήμη (την πραγματολογία). Πού να ήξερε ο φίλος μου ο Κ. Κανάκης ότι διδάσκει ανύπαρκτα πράγματα!

Το πιο κωμικό όμως είναι ότι διερωτάται γιατί ο ΓΒ έδειξε τόση σπουδή και μάλιστα με τόση χρονική καθυστέρηση (8 μηνών). Πρόκειται για μοντέρνα εφαρμογή του σπεύδε βραδέως ή ο κ. Δεδούσης δημιούργησε ένα μεγαλόπρεπο οξύμωρο; Όσο για τους «φίλους του Σόρος», δεν χρειάζεται να είσαι ακαδημαϊκός για να καταλάβεις ποιους εννοεί.

Για να πω πάντως την κακία μου, η επίσημη δημοσίευση της ομιλίας Κουνάδη πράγματι αργεί -κοντεύει δα να κλείσει χρόνος από την ομιλία (έγινε στις 31/3). Λέτε να καθυστερεί επειδή δεν μπορεί να μαζέψει τα ασυμμάζευτα που είπε και φοβάται ότι οι φίλοι του Σόρος θα τον πάρουν στο ψιλό;

Όμως, κατά σύμπτωση χτες πρόσεξα και νέες εμφανίσεις του Λερναίου κειμένου. Η μια ιδιωτική: φίλος μού έστειλε ηλεμήνυμα λέγοντάς μου ότι στο ερευνητικό ίδρυμα όπου δουλεύει κυκλοφόρησε το Λερναίο και κάποιος του το προώθησε. Ταυτόχρονα, χτες ένας αρθρογράφος της γνωστής εφημερίδας «Χανιώτικα Νέα» αφιέρωσε μέρος της στήλης του σε αποσπάσματα του Λερναίου που του έστειλε αναγνώστριά του. Αισθάνθηκα καμάρι όταν σήμερα είδα άλλον αρθρογράφο της εφημερίδας να ανασκευάζει πειστικά το Λερναίο χρησιμοποιώντας και κάποια επιχειρήματα που έχω αναπτύξει στις σελίδες μου.

Ωστόσο, κάποιο πρόβλημα υπάρχει. Και η αναγνώστρια και ο αρθρογράφος των Χανιώτικων Νέων είναι εκπαιδευτικοί, ενώ ο φίλος του φίλου μου (που δέχτηκε ευμενώς το Λερναίο) έχει διδακτορικό. Για μια ακόμα φορά με εντυπωσιάζει η πέραση που έχουν οι ευχάριστοι μύθοι….

Advertisements

66 Σχόλια to “Λερναίοι και φετίχ”

  1. Μαρία said

    Ο κ. Γ.Β. καλυπτόμενος από την προστασία που του παρέχει η δημοσιογραφική ιδιότητα

    Νόμισα προς στιγμήν οτι αναφέρεται στο Γιώργο Βότση.
    Αν είναι ο ίδιος με τον … ξιφομάχο έχει κι άλλα κοινά με τον Κουνάδη.

  2. Καμιά φορά η βλακαδημαϊκή παράδοση έρχεται στο προσκήνιο…

  3. Μαρία said

    Κάποιος πρέπει να του χαρίσει την καινούρια σχολική γραμματική, για να μάθει και την πραγματολογία.

  4. π2 said

    A, κύριε Δεδούση μας, όλα κι όλα. Όχι πολλά πολλά για τον ανθέλληνα Σόρος, γιατί δεν μας παίρνει αυτό το διάστημα. Καθίστε να περάσει το κρίσιμο δεκαπενθήμερο και του τα ξαναχώνετε μετά. 😛

  5. Immortalité said

    «Και η αναγνώστρια και ο αρθρογράφος των Χανιώτικων Νέων είναι εκπαιδευτικοί ενώ ο φίλος του φίλου μου (που δέχτηκε ευμενώς το Λερναίο) έχει διδακτορικό»

    α) και μετά αναρωτιόμαστε για τα χάλια της εκπαίδευσης
    β) εκπαιδευτικοί και διδακτορικό πάνω σε ποια αντικείμενα; έχω δει εκπαιδευτικούς νέας κοπής να ανορθογραφούν σαν τετάρτη δημοτικού.
    β) Εκτός από τους εκπαιδευτικούς τους ίδιους, ενδεικτικό στοιχείο είναι και οι απόφοιτοί τους. Και για να μην πείτε ότι είμαι υπερβολική, απόφοιτος λυκείου (δηλαδή κάποιος την εκπαίδευσε και κάποιος άλλος δεν την έκοψε ποτέ δώδεκα ρημάδια χρόνια) ήρθε να πιάσει δουλειά ως γραμματέας και σε ένα κείμενο που της ζήτησα να συντάξει (αίτηση σε υπηρεσία) έγραψε τα εξής και σωρρευτικά: «του αιτών», «τριμμελούς» «δικάσημος» και τη μία ώρα που έλειψα και της ζήτησα να σημειώσει ποιος τηλεφώνησε, είχε αφήσει χαρτάκι με τη σημείωση «Πήραν από την Πήστεως». Και δεν τα λέω όλα.

    Μα την Πήστη μου!

  6. Immortalité said

    (σαν μαθητές τετάρτης δημοτικού)

  7. echthrosofer said

    “Και η αναγνώστρια και ο αρθρογράφος των Χανιώτικων Νέων είναι εκπαιδευτικοί…»
    Χωρις να θελω να προσβαλω κανενα,δυστυχως το πρωτο πραγμα που μου ηρθε στο μυαλο ειναι το <>…

  8. echthrosofer said

    το «ετσι εξηγειται»

  9. Voulagx said

    «επίτιμος γεν. διευθυντής Πανεπιστημίου Αθηνών». Μπορει κανενας να μου εξηγησει τι σημαινει αυτο;

  10. Μαρία said

    9, Διοικητικός ήταν στο καποδιστριακό.

  11. Αυτός ο Σόρος, αυτός ο Σόρος
    είν’ ευεργέτης μου μαγγιόρος
    Αυτός ο Σόρος, αυτός ο Σόρος
    είν’ ο μοναδικός μας πόρος

  12. Μαρία said

    Αθανασία, εσύ τελείωσες σχολείο στην αλλοδαπή;
    Ο Κουνάδης πάντως είναι μηχανικός και ακαδημαϊκός.

  13. Μαρία said

    Δύτη, το έριξες στο σορολόπ.

  14. Μου κάνει εντύπωση ότι ενώ οι φίλοι του Σόρος πρέπει να είναι όλοι τους εβραϊκής καταγωγής, ο ίδιος ο -κατά τον επιστολογράφο- Γεώργιος Σόρος φαίνεται να έχει ελληνικές ρίζες.

  15. andreas said

    Ωραία η πραγματολογία! Δεν ήξερα ότι υπάρχει κάτι τέτοιο.

  16. sarant said

    Το σορο-λόπ άψογο, όπως και το Δυτικό στιχούργημα!

  17. Νέος Τιπούκειτος said

    Η «τόση σπουδή με καθυστέρηση οχτώ μηνών» συναγωνίζεται το θεϊκό «η κατάστασις βελτιούται επί τα χείρω» του Αλφρέδου Ε. Νεάνδρου σε άλλο νήμα.

    Είναι πάντως εντυπωσιακό πόσα μικροσκοπικά κουναδάκια τρέχουν πανικόβλητα να υπερασπίσουν το μεγάλο Κουνάδι. Μα τι τους κάνεις, ρε Κουνάδι, και σ’ αγαπάνε έτσι;

    Νόμποντι λαβς μη.

  18. Immortalité said

    @ 12 Οχι Μαρία εδώ το τέλειωσα, το πανεπιστήμιο τέλειωσα στην αλλοδαπή. Αλλά με το κοριτσάκι στο οποίο αναφέρομαι έχουμε δεκατεσσερα χρόνια διαφορά. Μπορεί να με λες μικρή αλλά δεν είμαι και τόσο 🙂

    @ 17 Ε! όχι και νόμποντι Τιπούκειτε, όχι και νομπόντι!

  19. Μαρία said

    Τιπού, κι αυτός όμως έσπευσε με καθυστέρηση, εκτός κι αν η εφημερίδα κρατάει τις επιστολές για να σιτέψουν.

    Ο Νικοκύρης όμως δεν έκανε την ταυτοποίηση με τον ξιφομάχο.

  20. Alfred E. Newman said

    Immortalité
    @18 Να είσαι βέβαιη ότι και μετά 14 χρόνια δεν θα έχει βελτιωθεί ορθογραφικά αλλά και ούτε θα είναι σε θέση να κάνει έμμεση αναφορά στο Ροίδη (@5).

    Τώρα που το σκέφτομαι, και αφού μεσολάβησε μια κλήση στο Skype, δεν με ενοχλούν τόσο οι ανορθόγραφοι όσο οι ανορθόλογοι οι οποίοι δεν σώζονται με ηλεκτρονικό πρόγραμμα διόρθωσης όπως επιβεβαιώνεται στο άλλο νήμα για τα μακεδονίτικα.

  21. sarant said

    Ποιον ξιφομάχο Μαρία;

  22. Μαρία said

    21, μα τι κάνεις; Δε γούγλισες τον Σεραφείμ;

  23. Δεν έχουμε την απαίτηση να γνωρίζει ο Σεραφείμ Δεδούσης την πραγματολογία, όπως δεν υπάρχει απαίτηση από μένα να γνωρίζω όλους τους κλάδους της φυσικής ή των μαθηματικών. Θα μπορούσε τουλάχιστον να κάνει μια στοιχειώδη έρευνα -έστω βάζοντας τη λέξη «πραγματολογία» σε μια διαδικτυακή μηχανή αναζήτησης. Η απόφανση ότι η πραγματολογία είναι ανύπαρκτη -και μάλιστα σε ένα «επίσημο» κείμενο, μια επιστολή σε εφημερίδα και όχι στα πλαίσια συζήτησης καφενείου- δείχνει επιπολαιότητα, εκτός από άγνοια.

  24. άνω τελεία said

    Νομίζω ότι το σχόλιο του Νικοδεσπότη για μεγαλόπρεπο οξύμωρο δε στέκει από άποψη «τυπικής λογικής». Στην επιστολή τού Δεδούση η σπουδή αναφέρεται στο ότι δεν έχει δημοσιευτεί ακόμα το κείμενο της ομιλίας του Ακαδημαϊκού μηχανικού. Η καθυστέρηση αναφέρεται στο σχολιασμό του Γιώργου Βελουδή (πανεπιστημικού και αρμόδιου περί τα γλωσσικά) οχτώ μήνες μετά την πραγματοποίηση της ομιλίας. Σπεύδω να δηλώσω ότι δεν είμαι κουναδάκι ούτε υπερασπίζομαι τις 5.000.000 εθνικιστικογλωσσολογικές ανησίες, που όντως είναι για το βιβλίο Γκίνες, αν τις χωράει βέβαια.

  25. Το συγκεκριμένο λερναίο κείμενο, εμφανίζεται και σε ιστοσελίδα που έχουν στήσει απόφοιτοι του Ανοιχτού Πανεπιστημίου και συγκεκριμένα του τμήματος Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό.

    http://www.ekataios.gr/materials/greekculture.php?subaction=showfull&id=1257565084&archive=&start_from=&ucat=8&

    Αυτός είναι ο τελευταίος χώρος όπου θα έπρεπε να υπάρχει ένα τέτοιο κείμενο, καθώς δείχνει μια εντελώς λάθος εικόνα για ένα πανεπιστήμιο που προσφέρει πολύ υψηλό επίπεδο σπουδών. Δεν έχω καταφέρει ακόμα να βρω χρόνο να τους γράψω μια επιστολή διαμαρτυρίας, αλλά όταν το κάνω σίγουρα θα στηριχτώ και σε συγκεκριμένα posts του παρόντος blog, καθως και του site του οικοδεσπότη.

    Θα έχετε καταλάβει βέβαια ότι είμαι φοιτητής στο συγκεκριμένο τμήμα και σας διαβεβαιώ ότι κανείς καθηγητής, που έχει τύχει να παρακολουθήσω μάθημά του, δεν έχει τέτοιες απόψεις.

  26. Voulagx said

    #15 Ναι,πολυ ενδιαφερον,εχει βαλει το χερακι του ο Μπ.Ρασσελ; (προτασιακος λογισμος,μαθηματικη λογικη)

  27. Μαρία said

    Εξάγγελε, το κείμενο υπογράφεται απο κάποιο Μερκούρη που έχει και το ημέιλ του. Μπορείς στα γρήγορα να του στείλεις τα σχετικά απ’ την ιστοσελίδα του Νικοκύρη.

  28. Ο κ. Γ.Β. καλυπτόμενος από την προστασία που του παρέχει η δημοσιογραφική ιδιότητα

    Είναι συνωνυμία, ή πρόκειται για τον καθηγητή Γλωσσολογίας στο ΑΠΘ; Και πως είναι δυνατόν και να είσαι τόσο άσχετος, και να στέλνεις επιστολή σε εφημερίδα, και η επιστολή να δημοσιεύεται χωρίς διόρθωση. Άκου ανύπαρκτη η πραγματολογία! Έχουμε τρελλαθεί εντελώς; Και είναι υπαρκτή η πρωτογένεια των λέξεων της ελληνικής;

    Μεγάλη υπομονή έχουν οι εχθροί της ελληνικής φυλής να μετρούν λεξούλες για να πετύχουν τα καταχθόνια σχέδια τους…

  29. Μαρία said

    Νότη, όχι ο Βελούδης του ΑΠθ αλλά ο Βελουδής ομότιμος, Γιάννενα. Ο Βελουδής αν θυμάμαι καλά είναι Γιάννης.

  30. Μαρία said

    Αλλά ανεξάρτητα απ’ τον τόνο, τον έκανε δημοσιογράφο.

  31. άνω τελεία said

    Έτσι ακριβώς, Μαρία.

  32. Μαρία said

    Νάτος ο Γιάννης, εναντίον Μπαμπ. χαχα!
    http://anorthografies.blogspot.com/2006/05/megaron-plus.html

  33. Immortalité said

    @ 20 Μα δεν έτρεφα τέτοιες αυταπάτες…

  34. άνω τελεία said

    Πολύ καλός ο Γιάννης Μαρία.

  35. Μαρία said

    Άψογος και μαχητικός, ενώ τον θυμάμαι πολύ ήσυχο παιδί.

  36. @26 ΒούλαΓΧ: Όταν μεγαλουργούσε ο Ράσελ, δεν το λέγαμε πραγματολογία (τουλάχιστον όχι στη γλωσσολογία, που τότε δεν ασχολιόταν ακόμα τόσο με θέματα φιλοσοφίας της γλώσσας). Αλλά ναι, τα το Ράσελ είναι μια από τις κύριες αφετηρίες της πραγματολογίας. Και μάλιστα ο ρόλος της πραγματολογίας στη γλωσσική αλλαγή ήταν το θέμα που μου κέντριζε, όταν γλωσσολογούσα επιμελέστερα, το ερευνητικό ενδιαφέρον.

    40κο, ξέρεις τον Κανάκη, ε; Θα ‘λεγα «μικρός ο κόσμος», αλλά δεν είναι και τόσο τυχαίο ότι αλληλογράφησα μαζί του: η διατριβή του έχει μια κάποια συγγένεια με τη δικιά μου. (Εγώ ασχολήθηκα με το «που», αυτός με το «και».)

    … Κατά τα άλλα, «Πραγματολογία»: λέξις της τρισχιλιετούς υπαρκτή, άρα λέξις υπ’ αριθμόν 5,000,005!

  37. SophiaΟικ said

    Σόρος, ειδος μαϊντανού που κρύβεται πισω απ’όλα (ποιοί ειναι οι φιλοι του Σόρος ρε παιδια, και για μας που δεν ξερουμε;).
    α0ανασία, μην κατηγορείς την ανορθόγραφη. Θα σου πούνε όλοι ότι ανορθόγραφος δε σημαίνει αμόρφωτος και όλα αυτά είναι ελαστικά και αδίκως δεν την προσλάβατε να σας εμπλουτίσει το γραφείο.

  38. sarant said

    Όχι, εμένα μ’ ενοχλεί η ανορθογραφία και ομολογώ ότι δεν με προδιαθέτει θετικά. Δηλαδή, την Πήστεως και του αιτών δεν θα την προσλάμβανα. Που μπορεί να έκανα και λάθος, διότι το τηλέφωνο το σημείωσε σωστά. Αν μάθει να χειρίζεται και το σπελτσέκερ χωρίς να παράγει νέα (διορθωσιγενή) τέρατα, καλή θα είναι για τη δουλειά της.

    ΝικΝικ, ναι, μικρός ο κόσμος -ο Κ. συμπαρουσίασε τη Γλώσσα μετεμποδίων στον Ιανό.

  39. άνω τελεία said

    Καλημέρα, κάποια κριτική στο σχόλιο #24 δεν είδα. Είναι απόλυτα ορθό ή είναι απόλυτα άνευ σημασιάς;

  40. sarant said

    Αγαπητ* ανωτελεία, θα έλεγα ότι είναι υποκειμενική άποψη, τόσο η δική μου που το βλέπω οξύμωρο όσο και η δική σου που το αιτιολογείς.

  41. άνω τελεία said

    Ως προς την ουσία της συνολικής κριτικής είναι όντως οξύμωρο. Αν σταθεί όμως κανείς, αυστηρά, στη συγκεκριμένη πρόταση, στη συγκεκριμένη διατύπωση, και μόνο σ΄αυτήν, τότε δεν είναι διόλου οξύμωρο. Αυτά μετά λόγου γνώσεως, και εκ των πραγμάτων, ή καλύτερα εκ των υποκειμένων, η κρίση μου δεν μπορεί να είναι τίποτ΄ άλλο παρά υποκειμενική.

  42. Παύλος said

    #14
    Το αρχικό του όνομα ήταν Γεώργιος Σωρός αλλά επειδή πολλοί μπερδεύουν το σωρό με τη σορό το έκανε Σώρος.

  43. sarant said

    Υπόψη ότι στην Αίγινα το επώνυμο Σώρρος είναι συχνό. Το δεύτερο ρο το πρόσθεσαν για παραπλάνηση.

  44. Immortalité said

    @ 38 Νίκο είχα πει να μην πω τη συνέχεια αλλά πολλά έχω πει ότι δεν θα κάνω και τα κανα. Την κοπέλα την πήρα στη δουλειά για δύο λόγους: α) ήξερα το σπίτι της και ήξερα ότι είναι έντιμη και αυτό σε μια δουλειά που πρέπει να ξεχνάς πολλά από αυτά που ακούς έχει τεράστια σημασία. Η επιλογή με δικαίωσε σε αυτό το στοιχείο και μόνο. Στα δύο χρόνια που έμεινε διαπίστωσα ότι η ανορθογραφία ήταν ένα σύμπτωμα μια γενικότερης άγνοιας που είχε πολύ βαθιές ρίζες. Το κορίτσι αγνοούσε (ενδεικτικά) ποιος ήταν ο Καββαδίας, τι γιορτάζουμε την 3η Σεπτεμβρίου, πόσα χρόνια είχαμε χούντα (μου χε πει για 16), πότε έπεσε η χούντα, τι θα πει μεταπολίτευση, το ότι είχαμε πάρει δύο νόμπελ λογοτεχνίας και ποιοι τα είχαν πάρει και πολλά άλλα τόσο βασικά και στοιχειώδη που θα νόμιζες ότι έπεσε από τον Αρη. Αν την έβαζες να διαβάσει ένα κυριακάτικο φύλλο (πλην της εσπρέσσο και ίσως του Θέματος) θα συναντούσε τις ίδιες γλωσσικές και εννοιολογικές δυσκολίες με ένα μετανάστη που μιλάει αποδεκτά ελληνικά. Η αλήθεια είναι ότι τότε είχα πραγματικά σοκαριστεί. Δεν φανταζόμουν ποτέ ότι μια τέτοια κατάσταση μπορεί να υπάρξει. Στην πορεία διαπίστωσα ότι όλο αυτό ήταν αποτέλεσμα της ανοχής του σχολείου και της πεποίθησης ότι «έλα μωρέ για να βρείς δουλειά δεν πρέπει να ξέρεις και ιστορία». Μπορείς να φανταστείς τι δυσκολία αντιμετώπιζε στην χρήση νομικών όρων. Για ένα διάστημα, προσπαθώντας να την εξοικειώσω με την καθημερινή μας ορολογία, της είχα δώσει να διαβάζει την εισαγωγή στην Πολ. Δικονομία, ένα βιβλίο που απευθύνεται σε πρωτοετείς άρα απόφοιτους λυκείου. Μη με πείτε σαδίστρια, πείτε με ηλίθια. Διαπίστωσα με θλίψη πια, ότι δεν ήταν εξοικειωμένη ούτε καν με την ανάγνωση ενός βιβλίου. Εξηγούμαι αν και στο γραπτό χάνει: εκεί που διάβαζε, εμφανώς ζορισμένη, με ρωτάει:
    -«Πρέπει να διαβάζω και τα μικρά, τη βιβλιογραφία;» (Δεν θα σταθώ στη διαφορά βιβλιογραφίας και βιβλιογραφικής σημείωσης, δεν είμαι τρελή)
    -«Τι εννοείς Ελπίδα;» (το όνομα για ευνόητους λόγους δεν είναι το πραγματικό)
    -«Να στο τέλος της σελίδας γράφει βιβλιογραφία και από κάτω γράφει κάτι με μικρά γράμματα»
    – «Δηλαδή τί γράφει;»
    – «Εισηγήσεις Αστικού Δικαίου… Κεραμμ‘Ευς»
    – «Συγγνώμη τί γράφει; για ξαναδιάβασέ το;»
    -» Αφού σου λέω: …Κεραμμέυς »
    – «Συγγνώμη,(λέω εγώ) γράφει Κεραμμέυς;» Σίγουρη πια ότι έχει γίνει τυπογραφικό λάθος.
    – «Ναι σου λέω! (με έντονο ύφος) Γράφει Κεραμμέυς με έψιλον ύψιλον και τον τόνο στο ύψιλον!»
    The End

    Αυτός ο διάλογος είναι πέρα για πέρα αληθινός και με έκανε να αισθανθώ ανίσχυρη και ηλίθια. Είχα δώσει ένα εύληπτο μέν αλλά επιστημονικό σύγγραμα δε, σ’ενα παιδί που αγνοούσε το συλλαβισμό και την έννοια του διφθόγγου. Μου ρθε ο Κεραμμίδας στο κεφάλι!

    Για να μην τα πολυλογώ και σας κουράζω αν και έχω υλικό για πολλά πολλά ποστ, ο δεύτερος λόγος που την προσέλαβα ήταν η αυταπάτη ότι θα μπορούσα να της μάθω πέντε πράγματα. (Εντάξει θα με πείτε ψώνιο, μεταξύ άλλων , το ξέρω). Η αλήθεια είναι ότι τα δύο ηρωικά χρόνια που πέρασα μαζί της το κορίτσι έμαθε αρκετά πράγματα ώστε να μπορεί σήμερα να δουλεύει υπάλληλος σε εμπορικό κατάστημα. Η ίδια θεωρεί τα δύο αυτά χρόνια τη βοήθησαν πολύ. Αλλά από τη συνύπαρξη έμαθα πολλά και γω. Οπως ότι τελικά, θέλει πτυχίο (νομικής ή φιλολογίας κατά προτίμηση) για να κάνεις γραμματειακή υποστήριξη και πάλι την ορθογραφία δεν την έχεις και σίγουρη.

    Και κάτι τελευταίο – τελευταίο: Εννοείται ότι ποτέ δεν την ειρωνεύτηκα ούτε και με αυτό το σκοπό μεταφέρω το περιστατικό. Σκεφτομαι όμως ότι αυτής της εκπαίδευσης άτομα είναι τρομερά ευάλωτα σε κάθε είδους χειραγώγηση, γλωσσική, οικονομική και κυρίως πολιτική. Και αυτό δεν μπορεί να μας προέκυψε τυχαία…

  45. Alfred E. Newman said

    Immortalité
    Πρώτα απόλα το φαινόμενο της άγνοιας της γλώσσας και κατ’ επέκταση της ανορθογραφίας δεν είναι καινούριο. Άλλωστε και εσύ έκανες έμμεση αναφορά (hommage) στον Ροϊδη. Πριν από πολλά χρόνια βρέθηκα αντιμέτωπος με το φαινόμενο τελειόφοιτου φοιτητή ο οποίος ήθελε να γίνει δημοσιογράφος και στο δοκιμαστικό κείμενο που του ζητήσαμε τα ορθογραφικά λάθη ήταν περισσότερα από τις λέξεις.. Φυσικά απερρίφθη μετ’ επαίνων αλλά η ιστορία έχει happy end (;) Προσλήφθηκε σε άλλη εφημερίδα όπου διέπρεψε ως ρεπόρτερ μόνο που άλλοι αναλάμβαναν να διορθώσουν τα κείμενά του.

    Τώρα βέβαια αντιλαμβάνομαι ότι τα σχολεία των δύο βαθμίδων θα ήταν σωστότερο να ονομάζονται σήμερα κέντρα διερχομένων ώστε να τηρείται ο νόμος περί δωδεκαετούς εκπαίδευσης. Κανείς δεν ενδιαφέρεται στο σύστημα αν τα παιδιά έχουν αποκτήσει τις βασικές γνώσεις.
    Έτσι λοιπόν έχουμε και στην Ελλάδα όπως έχουν και στις ΗΠΑ αναλφάβητους με απολυτήριο λυκείου.
    Τώρα από κείμενα που έχω δει τα τελευταία χρόνια φιλόλογων και νομικών δεν θα συμφωνούσα μαζί σου ότι κάποιο πτυχίο αποτελεί εχέγγυο γλωσσικής επάρκειας.
    Ικανοποιήθηκα (αν είναι σωστή η λέξη) με όσα θεωρείς δεδομένα για μια βασική παιδεία. Ταυτόχρονα όμως εντυπωσιάστηκα που πιστεύεις ότι αυτές οι γνώσεις είναι τόσο διαδεδομένες ώστε να αποτελούν το απαιτούμενο ελάχιστο παιδείας.
    Αυτά τα ολίγα πριν αρχίσω να συμπεριφέρομαι σε αντιστοιχία με όσα χρεώνουν την ηλικία μου δηλαδή γκρινιάζοντας συνεχώς και κάνοντας αναφορά στις παλιές καλές μέρες (πράγμα ανακριβές).

  46. Immortalité said

    Άλφρεντ,
    θα σταθώ στο σημείο που … εντυπωσιάστηκες, για να μου στρίψω λίγο ακόμα το μαχαίρι στην πληγή θα να σου πω ότι πριν συναναστραφώ με το κορίτσι αυτό και τον κύκλο της, θεωρούσα ότι σε γνωστικό – μορφωτικό επίπεδο ανήκα στο μέσο όρο. Και γιατί να μην το πίστευα αφού φοίτησα σε δημόσιο δημοτικό – γυμνάσιο -λύκειο, οι γονείς είναι ελεύθεροι επαγγελματίες, ούτε εκπαιδευτικοί ούτε πανεπιστημιακοί, σε μια επαρχιακή πόλη. Δηλαδή τίποτα σπουδαίο και εξαιρετικό. Το πρόβλημα είναι ότι και το κορίτσι αυτό θεωρητικά στο μέσο όρο αυτό ανήκει με τη διαφορά ότι η μητέρα της εργάζεται στο σπίτι και ο πατέρας της είναι συνταξιούχος δημοσίου. Ήταν παράλογο να θεωρώ ότι παρόμοιες συνθήκες θα έπρεπε να δίνουν παρόμοιο αποτέλεσμα; Ήταν θα μου πεις και θα χεις και δίκιο.

    Συμφωνώ ότι το πτυχίο νομικής – φιλολογίας δεν αποτελεί εχέγγυο αλλά τουλάχιστον μπορεί ο πτυχιούχος να καταλάβει όρους όπως, διπλότυπο, παράβολο, ανακοπή, μεσεγγύηση, συντηρητική κατάσχεση, αγωγή, καθ΄ού κτλ χωρίς να νομίζει ότι του απευθύνεσαι στα σανσκριτικά.

    Με αφορμή την ακριβώς παραπάνω σειρά, ερώτηση προς όλους όσους μπορούν να βοηθήσουν. Στα δικόγραφα πλην των αγωγών αναφερόμαστε στον αντίδικο (ανάλογα με τη θέση μας) ως (πχ): «ο ανακόπτων» και «ο καθ’ ού ή η καθ’ής ή οι καθ’ ών η ανακοπή» και για συντομία «ο καθ’ ού /καθ’ής / καθ’ ών. Ο καθένας τα γράφει βέβαια όπως θέλει άλλος όπως παραπάνω, άλλος το ίδιο χωρίς τόνο άλλος ως μια λέξη «καθού/καθής/ καθών». Εγώ θα ομολογήσω ότι χρησιμοποιώ την πρώτη γραφή. Αλλά δεν είμαι σίγουρη και το λεξικό δεν αναφέρει τίποτα. Μήπως είναι μια λέξη πια, μήπως η πρόθεση διατηρεί την αυτονομία της αλλά η αντωνυμία δεν τονίζεται καθότι μονοσύλλαβη; Μήπως ψάχνω ψύλλους στ’ άχερα;

  47. Alfred E. Newman said

    Immortalité.

    Αποφασίζω να αγνοήσω την παρότρυνση του Απελλή για λίγο και να ανατρέξω στο ελληνο-σανσκριτικό μου λεξικό.
    Λοιπόν έχω δει και τις δύο γραφές σε δικόγραφα και υποθέτω ότι καθένας έχει επιλέξει, μετά από σχετική σκέψη. (Καλά ρε Απελλή μια φράση θα πω μόνο).
    Στο δικό μου το μυαλό είναι και οι δύο επιλογές λάθος γιατί απλώς διατηρούνται νομικά λόγια τα οποία τελικά έχουν ένα προσόν και ένα μειονέκτημα. Το προσόν είναι ότι είναι συνοπτικά. Το μειονέκτημα ότι για πολά χρόνια ακόμα θα αποτελούν καρφί στους γλωσσικού οφθαλμούς.
    Επειδή παιδιόθεν συνταυτιζόμουνα με τον ιππότη της ελεεινής μορφής είναι αυτονόητο ότι συμπαθώ εκείνους που ψάχνουν ψύλλου στα άχερα.
    ΥΓ Μη ρωτήσεις φυσικά τον Κορνήλιο με το εν ω και το αφ’ ου!

  48. sarant said

    Το καθ’ ου / καθού είναι απολίθωμα – ο Αλφρέδος έχει απόλυτο δίκιο να μην του αρέσει καμιά επιλογή αλλά να εκτιμά τη συνοπτικότητά τους. Με τους κανόνες της δημοτικής νομίζω πως πρέπει να γράφεται μία λέξη, γιατί το «ου» δεν στέκει μόνο του. Δεν υποστηρίζω ότι είναι κανόνας κατανοητός ή απαράβατος.

  49. Immortalité said

    @ Αλφρεντ,
    «Στο δικό μου το μυαλό είναι και οι δύο επιλογές λάθος γιατί απλώς διατηρούνται νομικά λόγια τα οποία τελικά έχουν ένα προσόν και ένα μειονέκτημα». Καλά ο καθ’ού είναι πταίσμα. Που να δεις άλλα διατηρητέα 🙂

    Αυτό με τον Απελλή ομολογώ ότι δεν το ‘πιάσα… 😳

  50. Immortalité said

    Νίκο μάλλον έχεις δίκιο. Αλλά έλα που ως μια λέξη μου χτυπάει κάπως;

  51. Alfred E. Newman said

    Ανέκδοτο από την ελληνική γραμματεία αποδιδόμενο στον περίφημο Απελλή.
    Προκειμένου να ελέγξει την ακριβή αναπαράσταση σανδαλιών σε ένα άγαλμα κάλεσε έναν παπουτσή να του πει τη γνώμη του. Εκείνος έκανε μια δυο παρατηρήσεις και συνεχισε να σχολιάζει τα γόνατα και το υπόλοιπο άγαλμα. Τότε λοιπόν λέγεται ότι είπε ο Απελλής τη φράση: Άχρι αστραγάλων βέλτιστε.

  52. Alfred E. Newman said

    Καλά τότε το εξάλλου θα σε κάνει έξαλλη.

  53. sarant said

    Εξαιρετική φράση, που ο αγαπητός Αλφρέδος έχει ξαναχρησιμοποιήσει εδώ.

  54. Μὴ ἀκοῦς τὸν Αλφρέδο! Τὸν Κρονήλιο νὰ ῥωτᾷς ἐσύ! Καθ’ οὗ καὶ ξερὸ ψωμί. Οἱ ἐπισπεύδοντες μὲ νευριάζουν.

  55. Μαρία said

    Με δύο λέξεις, δεν είναι σαν το αφού αφού.
    Πώς και γλίτωσε τη μετάφραση;

    >Αυτό με τον Απελλή ομολογώ ότι δεν το ‘πιάσα
    Γούγλισε το άχρι αστραγάλων

  56. Μαρία said

    Πέσαμε μαζί

  57. Immortalité said

    @ 51 Αυτό που όλο κάτι καινούριο μαθαίνω πολύ μ’ αρέσει. 🙂 Και γω έλεγα μα πως τον παρότρυνε ο Απελλής, αυτός ήταν ζωγράφος…

    @ 52 με κάνει 🙂

    @54 Νιώθω σαν να ‘ριξα το μήλον της Εριδος 🙂

    @ Ασε Μαρία γλύτωσε και παραγλύτωσε! Πως θα το μετάφραζες;

  58. Ἡ Ἀθανασία πρέπει νὰ δώσῃ τὸ μῆλον τῆς ἔριδος στὸν Ἀλφρέδο, τὸν Τιπούκειτο ἢ τὸν Κορνήλιο.

    Ὁ Ἀλφρέδος τῆς τάζει ὅτι θὰ εἶναι γιὰ πάντα ἑνωμένοι καὶ ὅτι δὲν θὰ τῆς φέρνει ποτὲ ἀντιρρήσεις γιὰ νὰ μὴν τὴν κάνῃ ἔξαλλη. Μάλιστα δὲν θὰ κάνει καμία παρατήρησι γιὰ τὖχὸν ἀτέλειες πάνω ἀπὸ τοὺς ἀστραγάλους.

    Ὁ Τιπούκειτος τῆς τάζει τὴν ἕδρα του ποινικοῦ δικαίου στὴν Χαϊλδεβέργη χωρὶς ἀστερίσκους, εἰσαγωγικά, ὑποσημειώσεις, σὺν τοὺς κοιλιακούς.

    Ὁ πτωχοπρόδρομος Κορνήλιος τῆς λέει: «θὰ σοῦ χαρίσω τὴν ἀθανασία μέσα ἀπὸ τὰ ποιηματά μου» καὶ τῆς ἀφιερώνει τὸ κλείσιμο τῆς Λολίτας.

    Κάπως ἔτσι ξεκίνησε ὁ Τρωϊκὸς πόλεμος.

  59. παροράματα: κάνῃ
    τυχὸν

  60. Immortalité said

    @ 58 Κορνήλιε Κορνήλιε,
    είσαι πολύ μεγάλο ταλέντο τελικά… 🙂

    Πάω για ύπνο, για το μήλο θα αποφασίσω από αύριο 😛

  61. Alfred E. Newman said

    Κορνήλιε,
    Είσαι λίγο καθυστερημένος γιατί εγώ της χάρισα το ξεκίνημα της Λολίτα στο άλλο νήμα.
    Δεύτερον τώρα της προσφέρω κάποιες γραμμές από ton συνονόματό σου ώστε να ξέρει τι να περιμένει από μένα.

    Marquise, si mon visage
    A quelques traits un peu vieux,
    Souvenez-vous qu’à mon âge
    Vous ne vaudrez guère mieux.

    Le temps aux plus belles choses
    Se plaît à faire un affront,
    Et aura faner vos roses
    Comme il a ridé mon front.

    Your move!

  62. Alfred E. Newman said

    Συγγνώμην για το υπερβολικό μαύρισμα. Θα μάθω…

  63. ΣοφίαΟικ said

    Περιπτώσεις σαν τη βοηθό της Αθανασίας είχα πρωτοδεί στην Αγγλία και είχα φριξει γιατί νόμιζα ότι τέτοια δεν υπάρχουν στην Ελλάδα. Με τα χρόνια διαπίστωσα ότι όχι μόνο υπάρχουν αλλά υπήρχαν και τ΄ττε που νόμιζα ότι δεν υπήρχαν, απλα δεν είχα δώσει σημασία.
    Δεν ξερω τι φταίει, πάντως εγώ θυμάμαι πολλά από αυτά που έμαθα στο σχολείο, ακόμα και στα μαθήματα που δεν μου άρεσαν, γιατί πρόσεχα το μάθημα και διάβαζα πολλάεξωσχολικά. Οι άλλοι τι έκαναν την ώρα του μαθήματος, κοιμόντουσαν; Και τι δεν διάβαζαν; Στο κάτω κάτων τη Σουπερ Κατερίνα τη διάβαζαν όλοι…
    Απλά το κακό μοιάζει να έχει παραγινει γιατί έχει χαθεί η ντροπή για την αμάθεια. Παλιότερα ίσως αντιλαμβανόταν ο αμαθής ότι δεν ξερει και ίσως προσπαθούσε να το κρύψει ή να βελτιωθεί. Τώρα έχει ανέβει το θράσος του αμαθή. Και πως να μην ανέβει; Τι δν μπορεί να κάνει ένας κουμπούρας, αφου και το 10 που απαιτείται γι πανεπιστήμιο το θεωρουν αδικία- και αφού μέχριπου εφαρμόστηκε εμπαιναν με πεντε. Τελικά είναι ταξικό ζήτημα και έχει να κάνει με το επάγγελμα του γονιού και τη μόρφωσή. Όσους κουμπούρες έχω συναντήσει ήταν παιδιά δημοσιων υπαλλήλων αποφοίτων γυμνασίου/ λυκείου κυρίως ή παιδιά επαγγελματιών με υποχρεωτική εκπαίδευση μόνο (εργολάβοι οικοδομών πρακτικοί, υδραυλικοί κλπ). Εννοείται ότι δεν είναι όλα τα παιδιά ΔΥ και υδραυλικών κουμπούρες, η συνθήκη είναι αναγκάια όχι ικανή. έχω γνωρίσει κακούς μαθητές με οικονομκή άνεση ή γονείς πανεπιστημιακούς και προφανώς κάτι γινοταν από την οικογένεια και δεν ήταν τελείως κουμπούρες.
    Έχω μια γνωτή που δε μπορεί να πει μια κουβέντα χωρίς συντακτικό ή γραμματικό λάθος, δεν μπορεί να πει δυσκολες λεξεις, τις δολοφονεί, αλλά ισχυρίζεται ότι διαβάζει φιλοσοφία- έχει και τα βιβλία. Άμα προσπαθήσεις να κουβεντιάσεις φιλοσοφία με ερωτησεις- απαντησεις κλπ μπορέις να την μπερδεψεις με τα πιο απλά επιχειρήματα. ΤΟ διάβασμα δεν έχει ωφελήσει. Είναι απόφοιτος του καλύτερου πανεπιστημίου στο Λονδινο, συμφωνα με την κατάταξη πανεπιστημίων. Πως;

  64. Immortalité said

    @ ΑΆλφρεντ, οφειλω να πω, que je suis très touchée…

  65. «Για μια ακόμα φορά με εντυπωσιάζει η πέραση που έχουν οι ευχάριστοι μύθοι….»

    Αυτό με τρελαίνει κι εμένα.

    Σημαντικά πράγματα περνάνε στο ντούκου, και ξαφνικά μορφωμένοι τε και καλλιεργημένοι άνθρωποι μου προωθούν διάφορες ανεξακρίβωτες ανοησίες και απάτες, επειδή κολάκευσαν το εθνικό τους αίσθημα ή επειδή άγγιξαν μια ευαίσθητη χορδή μέσα τους ή ή ή.

    Άβυσσος ο ανθρώπινος νους.

  66. Alfred E. Newman said

    @64
    Très heureux. Mon plaisir.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: