Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Το ιστορικό ενός κουλού αγάλματος

Posted by sarant στο 2 Μαρτίου, 2010


Το άρθρο αυτό του πατέρα μου, Δημήτρη Σαραντάκου, δημοσιεύτηκε σήμερα στην εφημ. ΕΜΠΡΟΣ της Μυτιλήνης και αναφέρεται -σε τι άλλο;- στο πατιρντί με το δάχτυλο της Αφροδίτης.

Μια από τις ελάσσονες θεότητες των αρχαίων Ελλήνων ήταν, μαζί με τη Νέμεση και την Άτη, και η Ύβρις. Η Ύβρις τιμωρούσε όποιον ξεπερνούσε τα όρια αντιστρέφοντας εναντίον του την καθιερωμένη τάξη των πραγμάτων.

Με τη στάση τους απέναντι στην Ελλάδα, οι γερμανοί, τόσο οι επίσημοι (υπουργοί, τραπεζίτες κ.λπ.) όσο και οι ανεπίσημοι (δημοσιογράφοι και τηλεπαρουσιαστές), ξύπνησαν την Ύβριν και τα πράγματα πάνε να γυρίσουν εναντίον τους!

Ως τώρα, με τους υποταγμένους στα κελεύσματά τους έλληνες πολιτικούς, είχαν καταφέρει, να έχει επισήμως ξεχαστεί η τρομερή ληστεία που είχαν διαπράξει οι γερμανοί κατά την κατοχή σε βάρος της Ελλάδας. Μια ληστεία, που δεν περιορίστηκε στην αρπαγή του χρυσού της Τράπεζας της Ελλάδος και στον αναγκαστικό «δανεισμό» τεραστίων χρηματικών ποσών, αλλά και στην καταλήστευση όλων των τροφίμων, που τα αγόραζαν οι γερμανοί στρατιώτες δίνοντας πλαστά, χωρίς αντίκρισμα μάρκα, με αποτέλεσμα τον λιμό των πρώτων χρόνων της Κατοχής, που στοίχισε χιλιάδες νεκρούς στον ελληνικό λαό!

Για να μη μιλήσουμε για τις σφαγές και τα ολοκαυτώματα του Δίστομου, του Χορτιάτη και πλήθος άλλων χωριών, σ’ όλη την Ελλάδα…

Εκεί λοιπόν που κομπάζανε, αγέρωχοι τιμητές των «μπατακτσήδων» Ελλήνων, οι ίδιοι, οι υποδειγματικοί διαχειριστές της οικονομίας τους, έκαναν το μέγα λάθος να μας φέρουν στο Φιλότιμο. Και να μη φέρεις τον Έλληνα στο φιλότιμο! Η Ελληνική κοινή γνώμη αντέδρασε έντονα και υποχρέωσε και τους πολιτικούς να πάρουν θέση.

Ως τώρα, τα μόνα κόμματα που κατά καιρούς έβαζαν θέμα για τη διεκδίκηση των γερμανικών επανορθώσεων ήταν τα δυο κόμματα της Αριστεράς και μια Επιτροπή αντιστασιακών με επικεφαλής το Μανώλη Γλέζο. Τώρα, μετά την Ύβρη των γερμανών, θυμήθηκαν πολλοί τα φοβερά εγκλήματα των χιτλερικών, επί Κατοχής, σε βάρος της Ελλάδας. Ο Πάγκαλος πήρε πρώτος αμπάριζα και τους τα είπε χοντρά. Άλλωστε δε θα περίμενε κανείς… λεπτότητες από μέρους του! Από κοντά και ο τηλεπαρουσιαστής κ. Χαρδαβέλλας, που αφιέρωσε την εκπομπή «Αθέατος Κόσμος» της 23ης Φεβρουαρίου στα εγκλήματα των γερμανών στην Ελλάδα, επισημαίνοντας το γεγονός πως για τις χιλιάδες νεκρούς και τις εκατοντάδες τα καμένα χωριά δεν πλήρωσαν ούτε ένα μάρκο!

Και να σκεφτείτε πως τα τελευταία πενήντα χρόνια όλοι οι πολιτικοί που πέρασαν από το Υπουργείο Εξωτερικών, μηδενός εξαιρουμένου, αποφεύγανε και να αναφέρουν καν το θέμα των επανορθώσεων και είχαν καταχωνιάσει στα υπόγεια του υπουργείου, όλα τα σχετικά με μας γερμανικές οφειλές ντοκουμέντα! Ένας μάλιστα υπουργός, ο Παπαληγούρας (πατήρ) τα είχε χαρακτηρίσει άκρως απόρρητα! Όταν δε το «Έθνος» ξεκίνησε σχετική εκστρατεία για τη διεκδίκηση των γερμανικών επανορθώσεων, ο τότε πρωθυπουργός, ο γίγας του εκσυγχρονισμού, πήρε στο τηλέφωνο τον διευθυντή της εφημερίδας και αξίωσε να σταματήσει αμέσως η σχετική εκστρατεία!

Η σταγόνα που έκανε το ποτήρι μας ελληνικής υπομονής να ξεχειλίσει ήταν το ανθελληνικό άρθρο μιας γερμανικής εφημερίδας, που το συνόδευε ένα χυδαίο φωτομοντάζ, με το, ήδη, κακοποιημένο άγαλμα της Αφροδίτης της Μήλου. Τι να πει κανείς; «Έξεστιν Κλαζομενίοις ασχημονείν», που λέγανε και οι Αρχαίοι ημών.

Και ξέρετε πώς έσπασαν και τα δύο χέρια του αγάλματος της θεάς της ομορφιάς; Όταν κάποιοι γάλλοι, «φιλέλληνες» μεν, αρχαιοκάπηλοι δε, πήγαν να το φορτώσουν στο καράβι τους για να το φυγαδεύσουν στην πατρίδα τους, οι Μηλιοί, για να σώσουν το άγαλμα, αντιδράσανε βίαια, οι «άξεστοι», με αποτέλεσμα στον καβγά που ακολούθησε να σπάσουν και τα δύο χέρια του…

Σχετικά, τώρα, με τους γερμανούς αναφέρω ενδεικτικά τι είπαν επί του προκειμένου δυο (γερμανοί παρακαλώ) φιλόσοφοι:

«Έχοντας υπόψη μου το θάνατό μου, εξομολογούμαι πως περιφρονώ βαθύτατα το γερμανικό έθνος, για την άμετρη βλακεία και χυδαιότητά του και ντρέπομαι που ανήκω σ’ αυτό.» (Σοπενχάουερ: «Συγγραφείς και ύφος»)

«Αν θέλω να σκεφτώ κάτι το βαρύ, το χοντρό και το χυδαίο, ένας γερμανός προβάλει μπροστά μου.» (Νίτσε: «Χαρούμενη φιλοσοφία»)

Και μη θεωρήσετε, αγαπητοί αναγνώστες, ρατσιστικά, τα όσα γράφω πιο πάνω! Σε αντίθεση με τον Νίτσε και τον Σοπενχάουερ, εκτιμώ βαθύτατα τη γερμανική Επιστήμη και τη γερμανική Τέχνη, αλλά ως εδώ και μη παρέκει…

Όχι και να μας ζητάνε και τα ρέστα αυτοί που μας χρωστάνε δισεκατομμύρια! Ή όπως λένε και στο νησί της γυναίκας μου:

– Εκεί που μας χρωστάγανε το γάιδαρο, κοντεύουν να μας πάρουν και το βόδι!

13 Σχόλια προς “Το ιστορικό ενός κουλού αγάλματος”

  1. Immortalité said

    @ Απ’ όλες τις απαντήσεις Νίκο, ο μπαμπάς σου έδωσε την πιο νηφάλια και την πιο εύστοχη! Να του το μεταφέρεις παρακαλώ 🙂

  2. Στο «Μάγο» του Φώουλς που διαβάζω τώρα, υπάρχει κάπου μια περικοπή που λέει ότι οι Γερμανοί δεν ξέρουν να αυτοσαρκάζονται, αντίθετα με τους αρχαίους Έλληνες, τους Εβραίους ή τους Άγγλους. Όσο ισχύει αυτό, πάντως, άλλο τόσο ισχύει και για τους Νεοέλληνες, νομίζω.
    (δεν είναι σχόλιο στο άρθρο, αλλά μια ακόμα επιπόλαια παρατήρηση του Δύτου)

  3. doctor said

    Να συμπληρώσω και τον μεγάλο Έρμαν Έσσε που τα «έψελνε» στους συμπατριώτες του που είχαν υπνωτιστεί από τον Χίτλερ:
    http://dimitrisdoctor2.blogspot.com/2007/12/blog-post_3949.html

  4. gbaloglou said

    #2:

    «Οι Έλληνες έχουν πλάκα αλλά δεν έχουν χιούμορ» — δεν θυμάμαι ποιός το είπε…

  5. Μπουκανιέρος said

    Α, αν όλη αυτή η βαβούρα έγινε για να ξυπνήσει το Φιλότιμο του Χαρδαβέλλα, τότε εντάξει…
    (Δύτη, θα βουτήξω μαζί σου.)

  6. Εννοώντας; θα διαβάσεις τον «Μάγο»;

  7. Πάρης said

    Μετά από όσα έχω διαβάσει στο διαδίκτυο για τη συγκεκριμένη ιστορία εξακολουθώ να μην καταλαβαίνω τι σχεση έχουν ιστορίες από την Κατοχή και αναφορές σε αποζημιώσεις, κατοχικά δάνεια κλπ με το σημερινό οικονομικό πρόβλημα.
    Για ότι μας κατατρέχει στην Ελλάδα έχουμε φτάσει πλέον στο τρίγωνο: Τουρκοκρατία, Εβραίοι και τώρα Γερμανοί.
    Οι Γερμανοί και όχι μόνο αυτοί φυσικά έχουν κάθε δικαίωμα να κατακρίνουν την Ελλάδα και για τα πλαστά στοιχεία που έστελνε αλλά και για όλο το πλαίσιο διοίκησης, οικονομικής πρακτικής, χρήσης κοινοτικών κονδυλίων που έχει. Εδώ για μένα έχουν το δικαίωμα να κρίνουν και αποφάσεις των ισραηλινών κυβερνήσεων στο θέμα με τους Παλαιστίνιους άσχετα τι έγινε πριν από 70 χρόνια.
    Οι Γερμανοί δε κριτικάρουν την ελληνική αντίσταση στον πόλεμο αλλά ένα γεγονός που έχει συμβεί στο κοντινό παρελθόν τόσο κοντινό που έχει γίνει παρόν. Και αυτό είναι η είσοδος στη Ευρώ με πλαστά στοιχεία και η συνέχιση της αποστολής πλαστών στοιχείων μέχρι και σήμερα.
    Την δική μας ανευθυνότητα έπρεπε να στήνουμε στον τοίχο.
    Και επειδή έγινε αναφορά στο φιλότιμο του Έλληνα κάτι που γίνεται συχνά θεωρώ το φιλότιμο ένα από τα χειρότερα συμπτώματα μιας κοινωνίας. Αν μου πει κάποιος ότι τα μέλη ενός λαού έχουν φιλότιμο ξέρω τι υπάρχει έξω από από το χώρο του φιλότιμου. Άφθονη διαφθορά, άφθονα κολλητηλίκια, κουμπαριές, οικογενειοκρατία και νεποτισμός, άφθονη θρησκοληψία και χωρίς όρια ατομικισμός. Φιλότιμο έχουν πολλοί λαοί, δεν είναι ελληνικής ιδιοκτησίας ιδιότητα. Εκεί θα βρεί κάποιος και τα παραπάνω χαρακτηριστικά. Και είναι φυσικό. Όταν φεύγουν οι δομές, η αξιοκρατία και ο επαγγελματισμός από μια κοινωνία τότε είναι σίγουρο ότι έρχεται το φιλότιμο.
    Και προτιμώ μια κοινωνία που υπάρχει Rücksicht από μια κοινωνία που υπάρχει φιλότιμο.
    Σκέφτηκε π.χ κάποιος Έλληνας με φιλότιμο ότι τέτοιες συμπεριφορές θα επηρέαζαν το ΚΟΙΝΟ νόμισμα και κατα συνέπεια και άλλες χώρες; Όχι φυσικά. Εκεί από ότι φαίνεται το φιλότιμο δε λειτουργησε.
    Ούτε φιλοτιμούνται έλληνες γιατροί να μη πάρουνε φακελάκι. Το παίρνουν. Ούτε έλληνες πολιτικοί να μη πάρουνε μίζες. Τις πάιρνουν. Ούτε έλληνες οδηγοί να μη παραβιάζουν τον ΚΟΚ. Τον παραβιάζουν. Ούτε Ελληνες πολίτες να μη χτίσουν αυθαίρετο. Το χτίζουν.

    Ερώτηση: θα έπρεπε να θεωρούμε ότι αιτία για «ελληνικά» φαινόμενα στην Τουρκία είναι η δράση του ελληνικού στρατού στη μικρασιατική εκστρατεία;

  8. Ξενοφών said

    «Έχοντας υπόψη μου το θάνατό μου, εξομολογούμαι πως περιφρονώ βαθύτατα το γερμανικό έθνος, για την άμετρη βλακεία και χυδαιότητά του και ντρέπομαι που ανήκω σ’ αυτό.» (Σοπενχάουερ: «Συγγραφείς και ύφος»)

    Ψάχνω να βρω αυτό το απόσπασμα σε αγγλικές μεταφράσεις του “On Authorship and Style,” και δεν υπάρχει πουθενά. Τι συμβαίνει;

  9. sarant said

    Δυστυχώς ο πατέρας μου, που έγραψε το άρθρο, δεν ζει πια. Ξέρω ότι ο Σ. έχει γράψει αντιγερμανικά, αλλά δεν έχω άποψη για την αυθεντικότητα του αποφθέγματος.

  10. Μαρία said

    8, 9
    Στα γερμανικά με παραπομπή
    «Ich lege hier für den Fall meines Todes das Bekenntnis ab, daß ich die deutsche Nation wegen ihrer überschwenglichen Dummheit verachte, und mich schäme, ihr anzugehören.» – Arthur Schopenhauer, Die Kunst zu beleidigen, Seite 31, C.H. Beck Verlag, 2. Auflage, 2003 http://de.wikiquote.org/wiki/Deutscher

  11. skom said

    Πρέπει να είναι από
    Die Kunst zu beleidigen σελ. 31

    https://books.google.gr/books?id=Cu7mRU2J8_UC&pg=PA31&lpg=PA31&dq=Ich+lege+hier+f%C3%BCr+den+Fall+meines+Todes+das+Bekenntnis+ab,+dass+ich+die+deutsche+Nation+wegen+ihrer+%C3%BCberschwenglichen+Dummheit+verachte+und+mich+sch%C3%A4m&source=bl&ots=gZBzrhk11L&sig=HqDRSuLI_w3Xb0RQdJWt7hNIdB4&hl=en&sa=X&ei=7JrnVKjMDcTUapqSgIgK&ved=0CCkQ6AEwAQ#v=onepage&q=Ich%20lege%20hier%20f%C3%BCr%20den%20Fall%20meines%20Todes%20das%20Bekenntnis%20ab%2C%20dass%20ich%20die%20deutsche%20Nation%20wegen%20ihrer%20%C3%BCberschwenglichen%20Dummheit%20verachte%20und%20mich%20sch%C3%A4m&f=false

  12. sarant said

    10-11: Μπράβο βρε παιδιά!

  13. Μαρία said

    12
    To μπράβο στη θεία, αρκεί βέβαια να την ταΐσεις σωστά 🙂

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: