Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ο Πασκάλ γράφει το κόκαλο με δύο κάπα;

Posted by sarant στο 1 Απρίλιος, 2010


Με πήρε τηλέφωνο ένας φίλος και με ρώτησε πώς πρέπει να γράφεται το κόκαλο. Ο φίλος είναι γερός φιλόλογος και έχει και λεξικά στο σπίτι του αβέρτα, οπότε ξέρει μια χαρά τις ετυμολογικές θεωρίες και τα ορθογραφικά της λέξης. Για άλλο λόγο ήθελε τη γνώμη μου.  Όμως, το «πρέπει» το διατύπωσα επίτηδες παραπλανητικά. Ας εξηγήσω.

Η λέξη κόκαλο είναι από εκείνες που γράφεται διαφορετικά ανάλογα με το λεξικό που θα συμβουλευτεί κανείς. Στο ΛΚΝ (το λεξικό Τριανταφυλλίδη), το νεοελληνικό του Κριαρά και το Τεγόπουλου-Φυτράκη, γράφεται με ένα κάπα: κόκαλο· στα λεξικά του Κέντρου Λεξικολογίας (= Μπαμπινιώτη) γράφεται με δύο κάπα, κόκκαλο. Και τα παλιότερα λεξικά (Δημητράκος, Σταματάκος) νομίζω πως με δύο κάπα το γράφαν.

Ο Μπαμπινιώτης επικαλείται την ετυμολογία· η λέξη προέρχεται από το κόκκος, και στα αρχαία κόκκαλος ήταν το κουκούτσι του κουκουναριού και το ίδιο το κουκουνάρι. Ίσως αργότερα να ήταν και κόκκαλος = κουκούτσι γενικώς, αν σκεφτούμε ότι και σήμερα διατηρείται (σπάνια) αυτή η σημασία για τα κουκούτσια άλλων καρπών, που λέγονται κόκαλα. Πώς και γιατί άλλαξε σημασία από το κουκούτσι στο οστό δεν το ξέρω, ίσως επειδή και τα δυο είναι σκληρά. Μαζί άλλαξε και γένος και από αρσενικό έγινε ουδέτερο.

Επειδή η ετυμολογία είναι από το κόκκος, ο Μπαμπινιώτης το γράφει με δύο κάπα. Είναι η ίδια λογική που τον κάνει να γράφει αγώρι, τσηρώτο, τραυάω (πώς γράφει το τραβιέμαι δεν μας έχει δείξει), κουττός, φύσκα, τζύρος.

Επειδή, παρά την ετυμολογία, η αρχική λέξη έχει αλλάξει και γένος και σημασία κι επειδή κανείς σημερινός ομιλητής που λέει «κόκαλο» δεν σκέφτεται τον κόκκο, τα άλλα λεξικά που ανέφερα, αλλά και η σχολική ορθογραφία, γράφουν τη λέξη με ένα κάπα, όπως επίσης γράφουν αγόρι, τσιρότο, τραβάω, κουτός, φίσκα, τζίρος.

Και η μία και η άλλη μέθοδος έχουν λογική βάση. Εγώ, θα σας το έχω πει, προτιμώ τη δεύτερη, και παρεμπιπτόντως στα κείμενά μου προσπαθώ να ακολουθώ την ορθογραφία του ΛΚΝ με εξαίρεση τη λέξη καθίκι που πρέπει να με απειλήσετε με πιστόλι για να υπάρξει πιθανότητα να τη γράψω «καθοίκι», όπως θέλουν όλα τα λεξικά, και πάλι δεν αποκλείεται να πέσω υπέρ πίστεως (αυτό όμως σε άλλο σημείωμα).

Το θέμα όμως δεν είμαι εγώ. Ο φίλος μου που με ρώτησε πως πρέπει να γράφεται η λέξη, εννοούσε πώς να τη γράψει η ανιψιά του σε μια εργασία της, από την οποία θα κρινόταν η πρόσληψή της ή ο βαθμός της ή κάτι τέτοιο. Η ανιψιά του δεν ήταν αφέντρα του κειμένου της, ήταν υποτελής. Έγραψε μια εργασία, στην οποία στήριζε πολλά, και ο φίλος μου ανέλαβε να τη διορθώσει, ώστε να είναι άψογη.

«Τι θα βάλουμε για να την προστατέψουμε;» ρωτάει ο φίλος μου. «Κόκαλο ή κόκκαλο;» Να σημειωθεί ότι δεν ξέρουμε ποιος θα δει το κείμενο της ανιψιάς, ώστε να μπορούμε να μάθουμε τα ορθογραφικά του πιστεύω.

Εδώ μπαίνει στη μέση ο Θεός ή ίσως ο Πασκάλ. Θα ξέρετε ίσως το στοίχημα του Πασκάλ, ο οποίος είπε πως με τη λογική δεν μπορούμε να αποφασίσουμε αν υπάρχει ή όχι Θεός, αλλά μας συμφέρει να θεωρήσουμε ότι υπάρχει. Διότι, αν υπάρχει Θεός και εμείς τον πιστέψουμε, θα μας στείλει στον Παράδεισο, ενώ αν υπάρχει και κάνουμε λάθος, θα μας ρίξει στη βήτα εθνική. Αν πάλι δεν υπάρχει, δεν έχουμε να πάθουμε τίποτε μετά θάνατον είτε σωστά μαντέψαμε είτε όχι.

Με τη λογική του Πασκάλ, ο φίλος μου κατέληξε στην απόφαση να το γράψει «κόκκαλο», διότι η πιθανότητα να εξοργιστεί ο κριτής και να θεωρήσει αγράμματη την ανιψιά είναι μεγαλύτερη αν ο κριτής είναι μπαμπινιωτικός και δει «κόκαλο», ιδίως αν είναι βλαξ μπαμπινιωτικός, παρά αν είναι τριανταφυλλιδικός και δει «κόκκαλο». Όπως λέμε στο μπριτζ (και στις πιθανότητες), το κόστος του λάθους είναι μικρότερο αν γράψει «κόκκαλο».

Τώρα, μπορεί να αδικώ τον Πασκάλ έτσι που το παρουσιάζω απλουστευτικά, αλλά μου φαίνεται πως αν υπάρχει Θεός και είναι παντογνώστης και όλα τα άλλα που λένε οι θρησκείες, στη μέλλουσα κρίση θα μπορεί να διακρίνει ποιοι τον πιστεύουν ειλικρινά και ποιοι από οπορτουνισμό, και τους τελευταίους δεν αποκλείεται να τους ρίξει στη γάμα εθνική.

Όμως η συλλογιστική του Πασκάλ έχει βάση στην περίπτωση της ανιψιάς του φίλου μου, διότι ο δικός της ο κριτής δεν είναι παντογνώστης και δεν ξέρει αν το κόκκαλο το γράφει εκείνη έτσι επειδή το πιστεύει ή επειδή επιλέγει την ενέργεια που έχει μικρότερο «κόστος λάθους». Οπότε, με βαριά καρδιά συμφώνησα με τον φίλο μου. Σε δικό μου κείμενο δεν θα το έκανα, αλλά δεν μπορούσα να πάρω το κορίτσι στο λαιμό μου. Πολύ περισσότερο που, όπως σωστά επισήμανε ο φίλος μου, το «κόκκαλο» δεν είναι τυπικός μπαμπινιωτισμός (όπως το αγώρι ή ο τζύρος), οπότε έχει ευρύτερη αποδοχή.

Παρόμοιοι συλλογισμοί μπορούν να γίνουν και σε επίπεδο γραμματικής ή φρασεολογίας, αν ας πούμε θα γράψετε «παν μέτρον άριστον» ή «ευχαριστώ όλους όσους με ψήφισαν», με κίνδυνο να σας πει αγράμματους κάποιος κολλημένος ή ημιμαθής. Το γενικότερο αυτό πρόβλημα έχει πολύ ψωμί και μπορεί να το συζητήσουμε μιαν άλλη φορά. Προς το παρόν θα κλείσω εδώ, αφού βάλω ένα υστερόγραφο. Να προσθέσω ότι το σημερινό άρθρο το έγραψα εκ των προτέρων, πριν φύγω για διακοπές, για να μη σας αφήσω παραπονεμένους χρονιάρες μέρες. Οπότε, αν έχει μεσολαβήσει κάποιο συγκλονιστικό γεγονός της επικαιρότητας, δεν το έχω μάθει.

Υστερόγραφο (μεγάλο) επειδή δεν αξίζει ν’ αφιερώσω ολόκληρο θέμα: ένας ηλεπιστολογράφος μου, που έχει την (αρρωστημένη;) συνήθεια να διαβάζει ελληναράδικα ιστολόγια, μου στέλνει πού και πού υλικό και προ ολίγου μού έστειλε ένα ωραίο, το οποίο όπως είδα έχει αναδημοσιευτεί σε κάμποσα άλλα επίσης ελληναράδικα ιστολόγια. Θέλοντας να αποδείξουν ότι η προκήρυξη (των εθνικοσοσιαλιστών, όπως υπογράφεται) που έφτασε στη zougla.gr για τη βόμβα στα Πατήσια είναι πλαστή, οι ελληναράδες προχώρησαν σε κειμενική ανάλυση, κι έτσι αποφάνθηκαν, πολύ σοβαρά, ότι έχει κάτι το παράξενο, δηλαδή οι συντάκτες της προκήρυξης ανασύρουν έναν τύπο τονισμού ο οποίος έχει καταργηθεί εδώ και σχεδόν 30 χρόνια, με την καθιέρωση του Μονοτονικού· και επειδή βρίσκουν τον ίδιο «τύπο τονισμού» στα κείμενα ενός δημοσιογράφου της zougla.gr, ρίχνουν τον υπαινιγμό ότι μπορεί να την έγραψε αυτός την προκήρυξη (δεν το λένε απερίφραστα, αλλά ο υπαινιγμός είναι σαφής).

Ποιος είναι αυτός ο… παρωχημένος τύπος τονισμού, ο τόσο σπάνιος; Η έγκλιση τόνου, δηλαδή ότι στην προκήρυξη γράφεται «το κίνημά μας» και επειδή και ο δημοσιογράφος γράφει κάπου «η επισήμανσή του» οι ελληναράδες Κλουζό πιστεύουν ότι έπιασαν λαβράκι!! Τόσο αστοιχείωτοι είναι που δεν ξέρουν ότι η έγκλιση τόνου δεν επηρεάστηκε από την αλλαγή του τονικού συστήματος και φυσικά εξακολουθεί να διδάσκεται στα σχολεία!

Προσοχή, δεν μπαίνω στην ουσία, δεν εξετάζω τη γνησιότητα της προκήρυξης, απλώς επισημαίνω τη γελοιότητα του επιχειρήματος. Πείτε κιόλας πως το κάνω από συμφέρον, αφού κι εγώ στα κείμενά μου τηρώ την έγκλιση τόνου (να, και τώρα μόλις την έγραψα: στα κείμενά μου), οπότε πείτε ότι το κάνω για να μη θεωρηθώ κι εγώ ύποπτος πως έγραψα την προκήρυξη!

Advertisements

51 Σχόλια to “Ο Πασκάλ γράφει το κόκαλο με δύο κάπα;”

  1. Alfred E. Newman said

    Λόγω των ημερών (ταφή ανάσταση) είναι επίκαιρο το στοίχημα μεταξύ ενός που πιστεύει σε μετά θάνατο ζωή και ενός που δεν πιστεύει.

    Λοιπόν στην περίπτωση αυτή οτιδήποτε και αν συμβαίνει χαμένος θα είναι εκείνος που δεν πιστεύει.

    Αν μεν υπάρχει μετά θάνατον ζωή θα χρειαστεί να ξοφλήσει το στοίχημα εφόσον θα έχει χάσει. 🙂

    Αν δεν υπάρχει… δεν θα μπορέσει να εισπράξει το κέρδος του. 😀

  2. Θα υπάρχουν, υποθέτω, άνθρωποι αρκετά αγράμματοι ώστε να μη γράφουν τον τόνο του εγκλιτικού (δεν εννοώ βέβαια αυτούς που είτε από πεποίθηση είτε από τεμπελιά παραλείπουν όλους τους τόνους), αλλά υπάρχει άραγε κανείς που να μην τον προφέρει;

  3. ΘηταΚαππα said

    Άσχετο ηλεσχόλιο.
    Στο Γυμνάσιο σκάρωνα σατυρικά στιχάκια στα αρχαία. Σήμερα μετά από πολλά χρόνια, και λόγω εορτών, και κυρίως για να βοηθήσω τη Microsoft κάνω πάλι μια απόπειρα.

    Πρώτον μεν χαίρειν εύξομαι
    τοίς ώδε εντρυφώσιν
    όσα δ΄εν τοις σαραντικοίς βοσκόμενος λειμώσιν
    τύχοιμι και θαυμάσω
    τη παλαιφάτω χρώμενος φωνή ατθίδι, άσω.

    Νήνεμος έστηκεν αιθήρ πνευμάτων απουσίᾳ
    περισπωμένη ώλολεν· κακόν ερρύει μέγα
    ουδ΄ υπογράφεται τανύν τό ασελγές ωμέγα
    χημίν προστέτακται σαφώς σχολίων ευκοσμία.

    Τοίς κακοτρόποις χαίνει γάρ σπαμοπαγίδος λάκκος
    βαθύς, όν σφίσιν ώρυξεν φαίδιμος Σαραντάκος
    ός γε καί τής κομψότητος τού λόγου εφορών
    διώκτης έφυ απηνής των ελληνικουρών.

    Ανίερος πελάζει Βούκ Τιπούκειτός τε δίος
    ανήρ ο της Γραμματικής, ελλόγιμος Πι2ς
    Μαρία, εκ των δεσποινών, φερώνυμος Σοφία
    μελίρρυτος, καίπερ τινά οξέα γεγραφυία
    βαρείαις ο Κορνήλιος χρώμενος, αιπυμήτης
    φιλίστωρ δ΄ αναδύεται ο των Νιπτήρων Δύτης.

    Νύν απιέναι με χρεών.
    Φοινίων έδομαι ωών.
    Άρνα διασπαράξω
    καί δεκαταίος οίκαδε
    φίλοι, επανακάμψω.

    Σύγγνωτε δ΄είπερ σφαλερά γέγραπται, ως εικός.
    Ου γάρ ελληνιστής κυρώ. Τυγχάνω Φυσικός.

  4. sarant said

    ΘΚ, άσχετο αλλά εξαίρετο, σ’ ευχαριστώ πολύ και σε διαβεβαιώνω ότι καταλαμβάνει περίοπτη θέση στην ηλανθολογία μας.

    Αλφρέδο, έτσι φαίνεται πως είναι.

    Άγγελε, γίνεται να μην τον προφέρει;

  5. Μαρία said

    Απο το συγκερασμό συτού του στοιχήματος με το μπαλζακικό «τα λαχεία είναι το όπιο των φτωχών» προέκυψε το παρακάτω, μέρες που είναι:
    «Η θρησκεία είναι ο στεναγμός του καταπιεζόμενου πλάσματος, η θαλπωρή ενός άκαρδου κόσμου, είναι το πνεύμα ενός κόσμου απ’ όπου το πνεύμα έχει λείψει. Η θρησκεία είναι το όπιο του λαού »
    Κ.Μαρξ, Κριτική της εγελιανής φιλοσοφίας του κράτους και του δικαίου, Παπαζήσης 1978

  6. nickel said

    Ανοίγω το ΛΝΕΓ, πρώτο σαλόνι, «Είπαν για την ελληνική γλώσσα…», και να εκεί ο Σεφέρης να γράφει για «το μεδούλι των κοκάλων σας». Πρώτη μπουκιά και… κόκαλο. Μέσα όμως, σκόρπια κόκκαλα. Και πριν από την απλοποίηση, η ελευθερία πάντα ήταν βγαλμένη απ’ τα κόκκαλα. Με δύο στον Δημητράκο και στον Σταματάκο, με ένα στον Σαραντάκο. Όμως δεν μπορείς να τα ’χεις καλά και με το Θεό και με το διάβολο. Στην περίπτωση αυτή η επίσημη γραμματική το θέλει με ένα και είναι ο Θεός. Το λέει και ο καλός δάσκαλος, ο Χρίστος Τσολάκης, κάθε φορά που διαφωνεί με την επίσημη Γραμματική: «Παρ’ όλα αυτά η επίσημη Γραμματική το απλοποιεί και το διδάσκει με ένα κ, πράγμα που σημαίνει ότι οφείλουμε να συντονιστούμε και να γράφουμε τη λέξη με ένα κ». Το ίδιο πνεύμα πειθαρχίας επιδεικνύει και το Κέντρο Λεξικολογίας στο Λεξικό για το Σχολείο και το Γραφείο: κόκαλο!

  7. akindynos said

    Κάτω τα χέρια από τους γλωσσοπλάστες της ζούγκλας

    «είδε» την ετυμηγορία της έδρας να πέφτει σαν δαμόκλειος σπάθη πάνω από το κεφάλι του

  8. διότι η πιθανότητα να εξοργιστεί ο κριτής και να θεωρήσει αγράμματη την ανιψιά είναι μεγαλύτερη αν ο κριτής είναι μπαμπινιωτικός

    πραγματικά έτσι είναι, ο Θεός ξέρει το σωστό και το λάθος

  9. Καὶ πιὸ παλιὰ γραφόταν θαρρῶ Qόκκαλος (ὡς κύριο). Ἀλλὰ εἶμαι ὀπαδὸς τοῦ μετευκλειδείου ἀλφαβήτου. Θήττα Κάππα ἀναφωνῶ: «μεριάστε νὰ διαβῇ ὁ Ποιητής».

  10. @5 Μαρία
    Όταν πήγαινα στην τρίτη Λυκείου, στο δημόσιο του Αιγάλεω 1966-67, έγραψα σε μια έκθεση «τα λαχεία είναι το όπιο του λαού» εξηγώντας ότι μεθούν οι άνθρωποι με την ελπίδα του κέρδους και δεν παραπονιούνται για την γενικότερη κατάστασή τους. Δεν είχα ιδέα για Μαρξ κλπ.
    Με κάλεσαν λοιπόν στο γραφείο Λυκειάρχης και φιλόλογος για να μάθουν πού το άκουσα. Με ρώτησαν τι εφημερίδα διαβάζουμε στο σπίτι και ποιό ραδιοσταθμό ακούμε. Τους είπα Ακρόπολη και Υενέδ, αλλά είδα ότι είχαν μείνει ανικανοποίητοι όταν με άφησαν να φύγω, χωρίς να καταλάβω τότε τον λόγο.

  11. χὰχά, ἐγὼ θυμᾶμαι μιὰ φορὰ ποὺ εἶχα πεῖ στὴν δασκάλα τῆς Γ Δημοτικοῦ «κυρία, σκανδαλίζετε ψυχές» ἐπειδὴ φοροῦσε κάτι σκουλαρίκια-κρίκους. δὲν ἤμουν φυσικὰ σεξουαλικῶς ἀφυπνισμένος, ἀλλὰ εἶχα ξεπατικώσει τὴν φράσι ἀπὸ ?¨ενα θρησκευτικὸ βιβλιαράκι ποὺ μᾶς ἔδωσαν γιὰ σουβενὶρ στὸν Ἅγιο Ἰωάννη τὸν Ῥῶσσο στὴν Εὔβοια. Γέλιο ποὺ ἔρριξε ἡ δασκάλα!

  12. Μαρία said

    10 Ωραίο! Έπαθες το αντίθετο απο μια φίλη που σε έκθεση για την εργασία έγραψε αφελώς «Και όπως λέει και το σοβιετικό Σύνταγμα «ο μη εργαζόμενος μηδέ εσθιέτω»». Αλλά αυτή ήταν νομίζω στην Α΄Γυμνασίου.

  13. ούτο σώστε, αποσιωποιητικά, μιλάω εκ μπύρας

  14. Μπουκανιέρος said

    Ωραίο, Νικοκύρη, το άρθρο – και ταιριαστά Πασκαλινό.

  15. Θανάσης said

    Δυσκολες αποφασεις…

    Για το στοιχημα του Πασκαλ να πω οτι ο Homer Simpson εχει δωσει απαντηση:
    «Και αν εχουμε διαλεξει τον λαθος θεό;! Καθε φορα που παμε εκκλησια τον εξαγριωνουμε ολο και περισσοτερο!»

  16. Υπάρχει και η μέση λύση: να το γράφουμε με τρία κ: κόκκκαλο. Δικαιοσύνη.

  17. Blaise Pascal said

    Γράφτε το κόκκκκαλο με τέσσσσερα κάππππα, μην τα πάρω στο κρανίο.

    Βλάσης Πασκάλης

  18. Voulagx said

    Φαινεται πως, για να αποφασισει κανεις πως πρεπει να γραψει το «κοκκαλο», θα πρεπει να ξερει την αρχη της απροσδιοριστιας του Χάιζεμπεργκ, ο Αϊνστάϊν («ο θεος δεν παιζει ζαρια») δεν βοηθαει σ’ αυτη την περιπτωση.
    Καλο πασχα σε ολους, πιστους τε και απιστους, και να προσεχετε τους κοιλιακους σας! :mrgreen:

  19. physicist said

    Εγώ το έγγραφα πάντα με δυο καππα γιατί, οπτικά, το «κόκκαλο» μου φαίνεται πιο σκληρό και άκαμπτο από το «κόκαλο». Να σημειώσω ότι όταν ακούω τη λέξη σκέφτομαι αυθόρμητα όχι το οστό αλλά το μαραφέτι που χρησιμοποιούμε για να βάλουμε τα παπούτσια.

  20. #10 Ενδιαφέρον… Ήξερα ότι η ΥΕΝΕΔ ξεκίνησε αποκλειστικά ως τηλεοπτικός σταθμός.

  21. Αφού το Γουόρντ υπογραμμίζει με κόκκινο τις λέξεις με εγκλιτικό τονισμό, αυτός έχει καταργηθεί, ο.ε.δ.

  22. Μαρία said

    Στάζυ, έχει στο μυαλό του τον ραδιοσταθμό ενόπλων δυνάμεων, που για συντομία τον λέγαμε σκέτο ενόπλων. Όλοι οι περιφερειακοί στάθμοι ενόπλων ήτανε και εξέπεμπαν μέσα απ’ το στρατόπεδο.
    http://tvradio.ert.gr/radio/radiohistory.asp

  23. ppan said

    o Kόκκαλης γραφεται με δυο κ, αφου!

  24. @20 Stazybo Horn
    Ασπρόμαυρη τηλεόραση είχε μόνο το καφενείο στη γειτονιά.
    Δες ένα ιστορικό στοιχείο εδώ.

  25. #20 Είπα ότι ως ΥΕΝΕΔ γνωρίζω μόνο τηλεοπτικό σταθμό, αλλά η διευκρίνιση στο #22 μου αρκεί.

  26. Μαρία said

    >ΥΕΝΕΔ γνωρίζω μόνο τηλεοπτικό σταθμό
    Αυτό είναι σωστό, αν μιλάμε για ονομασία σταθμού. ΤΕΔ το 66 που μετονομάστηκε σε ΥΕΝΕΔ το 68.
    Προφανώς υπήρχε η Υπηρεσία Ενημερώσεως Ενόπλων Δυνάμεων αλλά οι περιφερειακοί ραδιοσταθμοί δεν ονομάζονταν έτσι.
    Μπορεί όμως, όπως εμείς λέγαμε ακούω ενόπλων, άλλοι να έλεγαν ακούω ΥΕΝΕΔ.

  27. Μαρία, κι εγώ «ενόπλων» το θυμάμαι που το λέγαν οι μεγαλύτεροι, χωρίς να ξέρω τι σημαίνει.

  28. Μαρία said

    27 Δεν άκουγες στο ράδιο «εδώ ραδιοφωνικός σταθμός ενόπλων δυνάμεων»; Μόνο ΕΙΡ άκουγες;

  29. ΔΗΜΙΔΗΣ Δημήτρης said

    #23 – Ppan
    Το κοκάλι(*), το ψάρι, τόγραψα δηλαδή λάθος;

    (*) κοινή ονομασία του γένους caranx, τελεόστεου οστεϊχθύος της οικογένειας carangidae – πόσα ξέρω ο άτιμος!

  30. Μπουκανιέρος said

    Λοιπόν, το Βλάση από μικρός τον είχα πάρει με στραβό μάτι, ακριβώς εξαιτίας αυτής της ιστορίας με το στοίχημα (les paris stupides κλπ, κλπ).
    Πολύ φτηνό μου φαίνεται, για να μην πω υποκριτικό και χυδαίο. Μετά, τον μάραναν οι Ιησουίτες!

  31. Μπουκανιέρος said

    #29
    Μοιάζει με σαυρίδι (ή σαφρίδι), αν δεν κάνω λάθος…

  32. Μπουκανιέρος said

    #16
    Όπως Amerikkka.

  33. Μαρία said

    Μπουκάν, είχες δηλαδή διαβάσει όλο το κεφάλαιο, περίπου 5 σελίδες;

  34. 28.
    Μου πήρε καιρό να κάνω τη σύνδεση. Μικρός και άμυαλος γαρ!

  35. alexius said

    Προς ανηψιά: Γράψε «οστό» να ξεμπερδεύεις… 🙂

  36. espectador said

    Εμεις οι ποντιοι εχουμε και το «κακαλο»! Αυτο μαλλον με ενα κ το βλεπω (αν και ειναι δυο) 🙂

  37. Μούμια του Νεφρουσομπέκ said

    Δεν πιστεύετε στο Θεό τρισκατάρατα υποχθόνια σκουλήκια;
    Τότε είστε υποστηρικτές της Νέας Τάξης Πραγμάτων!!!
    Έχετε σκοπό να εκφυλίσετε την ιερή πρωτοελληνική γλώσσα, τη γλώσσα που μιλούσε ο θείος Απόλλων και οι υποστηρικτές του, όταν βρίσκονταν στους ιπτάμενους δίσκους, πράγμα που έχετε πετύχει σε μεγάλο βαθμό. Κάτι τέτοιο έγινε και με τα ιερά αιγυπτιακά.
    Εβραίοι, μασόνοι, Νεφελίμ, αυτή είναι η καταστροφή μας. Μην ξεχνάτε ποτέ, Απόλλων, Απόλλων, Απόλλων!!!

  38. Μπουκανιέρος said

    Καλαμαριάς ή Ριζούπολης;

  39. Μαρία said

    38 Τι σχέση έχει ο θείος με τον αθλητισμό; Για τα μουσικά σωματεία κατανοητό. Είχαμε και στα Σέρρας Απόλλωνα και ποδοσφαιρικό και μουσικό.

  40. Μπουκανιέρος said

    39 Είναι και το ιστορικό θέατρο στην Ερμούπολη.

  41. Μούμια του Νεφρουσομπέκ said

    Μη μου πείτε ότι δεν ξέρετε τον ακερσεκόμη, μουσηγέτη, τοξοβόλο, φοίβο Απόλλωνα! Τον πρόγονο των Πρωτοελλήνων, τον χειρότερο εχθρό των Εβραίων, τον αρχηγό μας. Τον φωτοφόρο, ακτινοβόλο, θερμό, ηλιακό, αγαθό, ισχυρότατο πολεμιστή. Αυτόν που αργότερα οι άνθρωποι έκαναν θεό, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι. Είναι αθάνατο πνεύμα αλλά όχι πραγματικός θεός. Χωρίς αυτόν, τώρα θα ζούσαμε σ’έναν απολύτως σημιτοκρατούμενο πλανήτη, με πολιτισμό παρόμοιο αυτόν των ιθαγεννών της Αυστραλίας. Απόλλων, Απόλλων, Απόλλων!
    Η γλώσσα μας δεν είναι απλά ένα μηχανιστικό σύστημα επικοινωνίας, αλλά έχει και βαθύτερο νόημα και μπορώ να σας δώσω και μερικά παραδείγματα. Μ’αυτή τη γλώσσα κατευθύναμε τους ιπτάμενους δίσκους. Πάνω απ’όλα Απόλλων, Απόλλων, Απόλλων!!!!!!!!!!!!!!

  42. Αλήθεια, αν πούμε ότι μένουμε κοντά στην πρωτότυπη ορθογραφία, θα διορθώσουμε τους εκατοντάδες Φιλλίπ(ους), ή θα τους αφήσουμε έτσι, χάριν αυθεντικότητας;

  43. Nantia said

    Από φιλολογική άποψη, μας έχει πηδήξει το ΠΑΣΟΚ με τις απλουστεύσεις του από το 1981.

    Εγώ στο σχολείο μου (’70 και ’80, ιδιωτικό και ουχί σοσιαλοκομμουνιστικό) το έμαθα ως «κόκκαλο». Έτσι γραφόταν και στα αρχαία και στα βυζαντινά ελληνικά (Λεξικό της Kοινής Nεοελληνικής Τριανταφυλλίδη, παρόλο που το υποστηρίζει με ένα «κ» στη Νέα Ελληνική). Γιατί πρέπει σώνει και καλά να απλουστεύεται η γλώσσα και να χάνει τις ρίζες με το παρελθόν; Με ένα «κ» μου φαίνεται ότι λείπει κάτι. Και έτσι, ακόμη και σε διορθώσεις επιμέλειας βιβλίων και άρθρων το διορθώνω με δύο «κ».

    ΥΣ. Δεν υποστηρίζω ότι τα ιδιωτικά σχολεία είναι γενικά και αόριστα καλύτερα από τα δημόσια. Αλλά ειδικά το δικό μου σχολείο ήταν πολύ συντηρητικό (καλόγριες) και έτσι βλέπω τώρα ότι γλυτώσαμε από τα πειράματα του κάθε δασκάλου που ακούει την πολιτική και όχι την επιστήμη και την κοινή λογική.

  44. Νέο Kid Στο Block said

    Με τον βάσιμο –λόγω παλαιότητας του άρθρου και των σχολίων-φόβο να έχουν υπάρξει νεότερα σχετικά σχόλια αλλού, κι αν είναι έτσι ζμπαθάτε τε με και το κρίμα στο λαιμό της Νάντιας, με αφορμή το σχόλιο της οποίας διάβασα το ωραίο άρθρο μόλις ενάμιση χρόνο μετά , θέλω να σχολιάσω επί των σχολίων (:-) )2. και 4. και της έγκλισης του τόνου.
    Αλλά αυτό είναι και (μέρος της) μαγείας αυτού του ιστολογίου!
    Σλουρπ,σλουρπ, σκουπίσου Νίκο! 🙂

    Λοιπόν, κι όμως οι Κύπριοι δεν προφέρουν τον τόνο του εγκλιτικού! Δεν είμαι σίγουρος για την γραφή, αλλά στον προφορικό λόγο δεν εκφέρεται σχεδόν από κανέναν στην πράξη.
    Λένε πχ. Το τιμολόγιό σας και ακούγεται το τιμολόγιοσας! Πώς το καταφέρνουν (γιατί είναι πιο δύσκολο να το πεις άνευ εγκλίσεως) είναι μυστήριο.

  45. Ἀχιλλέας Τζάλλας said

    44 Ἅμα δὲν εἶναι τιμολόγϊο…

  46. Ἀχιλλέας Τζάλλας said

    Μὰ καλά, τί σχέση ἔχει τὸ ΠΑΣΟΚ μὲ τὸ κόκ(κ)αλο ; Κι ἡ Γραμματικὴ τοῦ Ὀργανισμοῦ (Τριανταφυλλίδη), κόκαλο ἔχει.

  47. sarant said

    Ο Τριανταφυλλίδης ήταν Πασόκ 🙂 (avant la lettre όμως)
    Κι εγώ κόκκαλο το έμαθα στο σχολείο, αλλά και η σχολική ορθογραφία αλλάζει. Κάποτε μάθαιναν φείδι, εληά, μεγαλείτερος. Τώρα φίδι, ελιά, μεγαλύτερος, ακόμα και στις καλόγριες.

  48. Ἀχιλλέας Τζάλλας said

    Ἐννοῶ ὅτι δὲν τοὺς ἦρθε μαζὶ μὲ τὸ πολυτονικὸ νὰ βγάλουν καὶ τὸ δεύτερο κάππα ἀπ᾿ τὸ κόκκαλο.

  49. Αντώνης Κ. said

    Βρήκα το άρθρο ψάχνοντας για το πώς γράφεται το «κόκ(κ)αλο».
    Με ενδιαφέρουν γενικά τα κείμενα για τη σωστή χρήση της γλώσσας, όπως και οι διαφορετικές απόψεις που υπάρχουν για κάποιες περιπτώσεις.
    Το συγκεκριμένο κείμενο ήταν απολαυστικό, όσον αφορά τις διαφορετικές απόψεις και τη λογική της τελικής απόφασης για τη γραφή.
    Παρόμοια διλήμματα έχουν τύχει και σε εμένα και φαντάζομαι ότι δεν είμαι ο μόνος.
    Και απορώ πώς δεν είχα ακούσει ως τώρα το συλλογισμό του Pascal για το Θεό…
    Ευχαριστώ!

  50. sarant said

    Νάσαι καλά, σε ευχαριστώ πολύ!

  51. ΔΑΠ said

    Με πολύ μεγάλη καθυστέρηση , θα αναφερθώ στο Επίτομον Ορθογραφικόν και Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν «ΗΛΙΟΥ» . Έτσι ακριβώς είναι ο τίτλος του , το οποίο ΔΕΝ λαμβάνει υπ’όψιν του μοντερνισμούς και γράφει το «κόκκαλο» με 2 ωραιότατα «κ» . Επί τη ευκαιρία η εγκυκλοπαίδεια ΗΛΙΟΣ , θεωρώ ότι είναι ένας θησαυρός και όσοι έχουν όλους τους τόμους , μπράβο τους , ατυχώς εγώ τους έχασα .

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: