Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μεσημβρινοί, παράλληλοι και σε συνοδεία η Έκθεση Βιβλίου

Posted by sarant στο 9 Ιουνίου, 2010


Διαβάζω σήμερα στη στήλη του Στάθη Σ. στην Ελευθεροτυπία:

Απλώς η χώρα δεν ασκεί εξωτερική πολιτική. Ιδίως μετά την (άκαρδη) απομάκρυνση Γκερέκου, ο 25ος παράλληλος στο Αιγαίο έχει έρθει ακόμα δυτικότερα.

Φυσικά, πρόκειται για λάθος, μάλλον για αβλεψία. Πρόκειται για τον 25ο μεσημβρινό, την ιδεατή γραμμή που είναι κάθετη προς τον Ισημερινό της γης και που περνάει από το Αιγαίο. Οι παράλληλοι, όπως λέει και το όνομά τους, είναι παράλληλοι προς τον Ισημερινό, και ο 25ος παράλληλος (ο βόρειος, γιατί έχουμε δύο) περνάει αρκετά πιο κάτω από την Ελλάδα, στη Νότια Αίγυπτο αν είδα καλά.

Δεν θα έγραφα γι’ αυτό, αλλά στα σχόλια αναγνωστών στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας, ένας αναγνώστης επισημαίνει το λάθος, αλλά με πολύ μπερδεμένο τρόπο:

Κε Στάθη
οι παράλληλοι πάνε βορρά-νότο, όχι ανατολικά-δυτικά. Ίσως να εννοείτε 25oς μεσημβρινός. Ίσως να υπάρχει κάποιο πρόβλημα με την οπτική σας γωνία..

Αυτό που μπερδεύει είναι ότι οι παράλληλοι «πάνε βορρά-νότο». Εννοεί, αν μετακινηθούν παρά φύσιν, όπως στο σχήμα λόγου του Στάθη. Όμως, μπερδεύει τον επόμενο αναγνώστη που διορθώνει λάθος:

Όταν ο παράλληλος, με κατεύθυνση Βορράς-Νότος μετακινείται,η μετακίνηση είναι προς δυσμάς ή προς ανατολάς. Όταν ο μεσημβρινός, με κατεύνθυση ανατολή-δύση, μετακινείται, η μετακίνηση είναι βορείως ή νοτίως. Κύριε Ανώνυμε, μήπως είστε ΚΟΔΗΣΟ; Τυχαίο; Δεν νομίζω!

Επειδή μου άρεσε η ασυνεννοησία, το μεταφέρω εδώ.

Να το ξαναπώ, ο παράλληλος είναι γραμμή παράλληλη προς τον Ισημερινό, άξονας των χι σαναλέμε. Ο μεσημβρινός είναι γραμμή κάθετη προς τον Ισημερινό, άξονας των ψι. Αλλά ο πιο βασικός λόγος που γράφω το σημειωματάκι είναι επειδή σκέφτηκα τον πιο διάσημο παράλληλο της υδρογείου σφαίρας, που είναι ο 38ος παράλληλος, που χωρίζει τη Βόρεια από τη Νότια Κορέα. Και καθώς κοίταζα στο Google Earth, συνειδητοποίησα ότι ο 38ος παράλληλος περνάει από την Αθήνα -ασφαλώς θα το έχουν επισημάνει κι αλλοι, και θα το έχουν γράψει σε εφημερίδες, αλλά εγώ τώρα το πρόσεξα. Ο 38ος παράλληλος, αν είδα καλά, για τον οποίο τόσο αίμα χύθηκε (και ελληνικό) στην άλλη άκρη του κόσμου, περνάει από τη διασταύρωση Πατησίων και Αγίου Μελετίου! Δεν είναι εντυπωσιακό;

(Αν και το Google Earth έχει τη γραμμή του πλέγματος λίγο πιο πάνω, μεταξύ Θήρας και Μηθύμνης,  αν ξέρετε πείτε μου ποιο είναι το σωστό).

Παρεμπιπτόντως, ο 25ος μεσημβρινός περνάει από Ηράκλειο (ακριβέστερα: Αγία Πελαγία) -Τήνο-Άη Στράτη.

Όσο για την Έκθεση Βιβλίου, εννοώ ένα ηλεμήνυμα που μου έστειλε μια φίλη, στο οποίο μου επισημαίνει ένα ειδησάκι που το είδε στην Καθημερινή (αλλά υπάρχει και στο ΑΠΕ και σε ένα σωρό ειδησεογραφικούς ιστότοπους) σχετικά με τα ψόφια ποντίκια (μπλιαχ) που ξεβράστηκαν στη θάλασσα στη Θεσσαλονίκη:

«Μετά από ξαφνικές καταιγίδες τα ποντίκια που είναι στους αγωγούς της ΕΥΑΘ πνίγονται από τα ορμητικά νερά και εκβράζονται στον Θερμαϊκό κόλπο. Είναι δυσάρεστο το θέαμα, το οποίο συνοδεύεται και με την Έκθεση Βιβλίου, όμως δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα άλλο από το να καθαρίζουμε καθημερινά», δήλωσε η διευθύντρια της Διεύθυνσης Προστασίας και Ανάπτυξης του Θερμαϊκού Κόλπου, Νικολέτα Τσικώτη.

Η έμφαση δική μου. Καταλαβαίνω τι θέλει να πει, αλλά δεν παύω να γελάω όταν διαβάζω ότι το θέαμα (των ψόφιων ποντικιών που επιπλέουν στο νερό) «συνοδεύεται» με την έκθεση βιβλίου.

124 Σχόλια προς “Μεσημβρινοί, παράλληλοι και σε συνοδεία η Έκθεση Βιβλίου”

  1. Το θέαμα των ποντικών συνοδεύεται με την έκθεση, όπως ένα καλοψημένο φιλέτο συνοδεύεται από ένα παλαιωμένο μπωζολαί.
    Αυτό με τους μεσημβρινούς μου θύμισε το μπέρδεμα που είχα μικρός, διαβάζοντας το «Αστέρι του μεσημβρινού» του Βερν. Πού να φανταστώ ότι μεσημβρινός είναι και ο νότος.

  2. LandS said

    Ίσως όντως να υπάρχει πρόβλημα με την οπτική γωνία του Στάθη, ή μάλλον με το οπτικό του πεδίο.
    Αν το γεμίζει η Ελλάδα μας και το Αιγαίο της οι μεσημβρινοί φαίνονται σαν παράλληλες ευθείες.
    Αν κάποιος βλέπει τα πράγματα πιο πλανητικά (ή σφαιρικά) τότε προσέχει ότι οι μεσημβρινοί συναντώνται στους πόλους, άρα δεν μπορεί να είναι παράλληλοι.

  3. Άλλη μια περίπτωση όπου χρειάζεται η γνώση των παρά, περί, υπό, δια κλπ.
    Αυτά όμως που εντυπωσιάζουν είναι τα εξής:
    1. Πόσο αγράμματοι είναι οι δημοσιογράφοι!!!
    2. Πόσο αγράμματοι είναι οι πολιτικοί!!!
    3. Τι πλύση εγκεφάλου μας κάνουν αφού ακόμη και όσοι γνωρίζουν τη διαφορά των μεσημβρινών από τις καθέτους, δέχονται άκριτα την πληροφορία και σε πολλές περιπτώσεις την υιοθετούν.

    Περί των μυών της Θεσσαλονίκης
    Θα το θυμάμαι μια ζωή το γεγονός ότι ενώ είχα μαζί μου την φωτογραφική μηχανή δεν τράβηξα την φωτογραφία. Οδηγούσα σε ένα στενό όταν ξαφνικά είδα ένα σκύλο να κρατάει στο στόμα του μια γάτα, ακριβώς όπως κουβαλάν τα αιλουροειδή τα θηράματα τους. Το ίδιο σκηνικό το έχω δει με γάτα και ποντίκι.
    Μιλάμε ότι η πόλη είναι ζούγκλα. Ή μάλλον ήταν γιατί το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μείωση γατών και σκύλων (κάποιοι λένε ότι τα τρώνε οι Κινέζοι) με αποτέλεσμα τα ποντίκια να κάνουν πάρτι. Όταν βέβαια μιλάμε για ποντίκια μιλάμε για ποντίκια μαμούθ.
    Για το φαινόμενο που περιγράφεται στο άρθρο θα σχολιάσω για άλλη μια φορά με μια ποντιακή παροιμία αφιερωμένη στην παραλία της Θεσσαλονίκης. «Έσνε π’ έσνε έμορφος, έρθες κι όντας έβρεshεν» (ήσουν που ήσουν όμορφη, ήρθες και όταν έβρεχε (ειρωνικό)).

  4. δηλαδὴ μιλᾶμε γιὰ ἐλλειπτικὴ ἢ ὑπερβολικὴ γεωμετρία; ἐγὼ νομίζω ὅτι ὁ Στάθης ἔχει δίκιο, ἁπλῶς ἐξεφράσθη λάθος.

  5. Αααααα! ο Κορνήλιος!!! (που θάλεγε και η Μισιρλού) Πού ήσουν βρε παιδί;
    Μιλάμε μάλλον για κάτι σε μετασχηματισμό βορρά σε δύση ή κάτι τέτοιο, τώρα μετασχηματισμός Λόρεντς, θα σε γελάσω, εδώ υπάρχουν πολύ ειδικότεροι.

  6. Αν το εξετάσεις με τη γεωμετρία του Λομπατζέφσκι, οι παράλληλοι τέμνονται. Επομένως είναι λάθος οι ορολογίες. Λες να τους παρεξήγησα τους δημοσιογράφους;

  7. Και με τη γεωμετρία του Ρίμαν, υπάρχουν άπειρες παράλληλες. Δεν βγάζεις άκρη. 🙂

  8. 4,
    Μου θυμίζει το γυμνασιακό ανέκδοτο, όπου μαθητής σηκώνεται στον πίνακα για να σχεδιάσει παραβολικές τροχιές, τα μπερδεύει στη μέση, κι ο καθηγητής του υποδεικνύει «Οι παραβολές σας παρουσιάζουν υπερβολικές ελλείψεις!»

  9. Ίσως θα πρέπει να εξετάσουμε την επίδραση των νέων γεωμετριών στην Ελληνική γλώσσα η οποία υπακούει στην Ευκλείδειο γεωμετρία. Πως θα μπορούσαμε να πούμε πχ τα: παράλληλο, αντικείμενο, υπεύθυνος κλπ. Αλλάζουν τα πάντα. Μήπως πρέπει να υπερβολήσουμε την Ελληνική;

  10. #8, καλό! Βλέπεις τι χάναμε εμείς οι τριτοδεσμίτες. Άλλο ένα επιχείρημα υπέρ της σφαιρικής γνώσης (σοβαρά μιλάω)

  11. Ο Χριστός μαζεύει τους μαθητές του γύρω του, λέγοντάς τους πως έχει κάτι σημαντικό να αναγγείλει. Αφού μαζεύονται, κρέμονται όλοι από τα χείλη του κι αυτός τους λέει «ψι ίσον χι τετράγωνο μείον πέντε χι συν τρία» (y = x²-5x+3). Άφωνοι οι μαθητές. «Τι είναι αυτό, κύριε;»

    – Παραβολή!

  12. Μπουκανιέρος said

    Δύτη (1), όχι μεσημβρινός, μεσημβρία ο νότος, το μιντί. Αν κι αυτή την εκδοχή για το βερνικό Αστέρι του Νότου δεν την είχα πετύχει.
    Εμένα μούχει μείνει ο δαίμων της μεσημβρίας, στην κοινή γλώσσα μεσημεράς, το daemonium meridianum τέλος πάντων.

  13. Στάζυ, καλό!
    Μπουκάν, έχεις δίκιο. Στην πραγματικότητα, ήταν «Ο μεσημβρινός αστήρ, τώρα θυμάμαι. Εκδόσεις Σιδέρη.

  14. Ηλεφούφουτος said

    Δύτη, το παλαιωμένο μποζολέ αντιστοιχεί στα ποντίκια υποθέτω, ε;

    Όχι, γιατί μου θύμισες έναν ψωνισμένο και ψιλοτσιφούτη γνωστό που σε μια μάζωξη στο σπίτι μου ή δικιά του συμβολή ήταν ένα μποζολέ από την κάβα του !!!!! Για τη σαλάτα πάντως καλό ήταν.

  15. Α, δεν ξέρω από κρασιά, ο Νικολά ξέρει. Εγώ πίνω ό,τι νάναι, στην τύχη τόπα. 🙂

  16. Είναι πραγματικά απίθανος ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε γεωγραφικά, ως προσανατολισμό, ως μεγέθη, τον κόσμο μας, έχοντας εντυπωμένη την εικόνα του από τους καθιερωμένους χάρτες με την προβολή κατά Mercator. Με εστιασμένη την προσοχή σε παλαιό και νέο κόσμο, το νότιο ημισφαίριο και τα πεπλατυσμένα άκρα της υδρογείου «αδικούνται» κατάφωρα. Μας φαίνεται ότι μπορούμε να διασχίσουμε βορρά νότο, τη Νότια Αμερική, ή όλη την Αφρική, πάνω κάτω στον ίδιο χρόνο με την Ευρώπη, άντε μιάμιση-δυο φορές παραπάνω… Το ίδιο την Ασία Δύση-Ανατολή.

    Οπότε χρήσιμο είναι να κοιτάμε κι άλλους χάρτες που προσπαθούν να παρουσιάσουν τις αποστάσεις και τον προσανατολισμό πιο κοντά στην πραγματικότητα. Σαν το χάρτη του Πέτερς.

    Προφανώς, κάθε χάρτης από τη στιγμή που επιχειρεί να «ξεδιπλώσει» την επιφάνεια μια σφαίρας σε επίπεδο, θα έχει αδυναμίες… Θυμηθείτε και τις πτήσεις των αεροπλάνων (για να διαφημίσω άλλο ένα πολύ καλό rss feed)

  17. ΣοφιαΟικ said

    Σατανικός τρόπος να θάψεις την έκθεση βιβλίου και να νομίζουν ότι έκανες λάθος λεξιλογικό, δε νομίζετε;
    Δε φτάνει το αηδιαστικό θέαμα, έχει δίπλα του και την έκθεση βιβλίου!
    Τα μαθηματικά ανέκδοτα έχουν πολλή πλάκα, δυστυχώς,δεν τα πιάνουν όλοι. Οπότε, ναι, εσείς οι τριτοδεσμίτες χάνατε πολλά.
    Όσο για τους παράλληλους που συναντούνται στο άπειρο, το άπειρο πέπι να είναι αρκετά επικίνδυνο, που να σταθείς με όλες αυτές τις ευθείες που πέφτουν η μία πάνω στην άλλη!
    (χάνει λίγο στα ελληνικά)

  18. sarant said

    14: Εδώ που τα λέμε, και το φρέσκο μποζολέ δεν είναι πολύ σόι, αλλά το παλιό πράγματι είναι δημοσιος κίνδυνος. Κανονικά τα μπουκάλια θα έπρεπε να αυτοκαταστρέφονται σε μερικούς μήνες.

  19. Σοφία, εγώ αν και τριτοδεσμίτης (άραγε σημαίνει τίποτε αυτό σήμερα; έχω χάσει την επαφή) τα μαθηματικά τα αγαπούσα, οπότε το κατάλαβα το ανέκδοτο με την παραβολή πάντως. 🙂

  20. 18 Μπα! εγώ στην τύχη τόπα πάντως… Τόσο χάλια είναι;
    Προ κρίσης έπινα κάνα Κατώι Αβέρωφ, μέχρι εκεί έφτανε η χάρη μου, τώρα μόνο ρετσίνα.

  21. Nicolas said

    Άκου «Ο μεσημβρινός αστήρ». Δηλαδή, θα έπρεπε να προέρχεται από το « L’étoile du midi ». Όμως ο τίτλος είναι « L’étoile du sud » που μυρίζει Καββαδία (Ο σταυρός του Νότου). Το Grikaland πως το μετάφρασε;
    Παρεμπιπτόντως, στα γαλλικά βρίσκεται κι εδώ σε πιντέφη (ο πιντέφης, του πιντέδη):
    http://tinyurl.com/38t4pfg

    Έχει beaujolais ξύδι και beaujolais κρασί. Προτιμώ το δεύτερο (ήπια ένα την περασμένη Κυριακή). Χτες ήπια ένα chardonnay από το Limoux (le Midi de la France) που πήγε για ανάρρωση σε δρύινο ξενοδοχείο, κι ήταν άλλο πράμα:
    http://www.boutique-sieurdarques.com/boutique/fiche_produit.cfm?ref=19820&type=38&code_lg=lg_fr
    κι ένα bordeaux κόκκινο του 2002, δεν περιγράφεται (κι έφτασε ξαφνικά κι ένα ελληνικό καρπούζι πεσκέσι!).
    Δύτη, δεν πίνω ό,τι κι ό,τι, πίνω ό,τι πρέπει (να μη λέω το άλλο το ανέκδοτο, εντάξει;).

  22. Nicolas said

    @18 Νίκο, δεν ήπιες ποτέ καλό, μάλλον.
    Π.χ.: http://www.domaine-andre-colonge-et-fils.com/beaujolais-fleurie.php

  23. Μαρία said

    18 Συμφωνώ και επαυξάνω.

  24. Nicolas said

    Ούτε κι εσύ, τέκνον μου; πρέπει να στείλουμε κάνα δέμα!

    Α, ξέχασα, ο αστήρ του Ιουλίου ήταν και κλεψιμαίικος, εν τω μεταξύ.

  25. Άντε παιδιά, λεκανός εκ μέρους μου. Περίμενα μήπως εμφανιστούν πάλι τα τρολ της Γάζας, ε, αύριο πάλι.

  26. sarant said

    Νικολά, βασικά εννοούμε, ο Ητα Φήτα ίσως κι εγώ ασφαλώς, το Μποζολέ νουβό. Το οποίο δεν είναι για να μείνει.

    Δύτη, λεκανός.

  27. Nicolas said

    En attendant les trols ! (Internetesco)

  28. Μπουκανιέρος said

    Δύτη λεκανός.
    (Και χαρά στο κουράγιο σου με τα γαζοτρόλ. Σπάνε τσιμέντο, πάντως)

  29. Αχ αυτό το τσιμέντο, τι μεγάλο μυστήριο! (δεν άντεξα. Καληνύχτα, ξανά)

  30. Μπουκανιέρος said

    Καλομελέτα κι έρχεται.

  31. Μπουκανιέρος said

    Καλά, αυτουνού πρέπει να του πληρώνουν και υπερωρίες.

  32. Μαρία said

    30 Κατά φωνή. Καλέ αυτός έχει απ’ αυτό το ειδικό μεγάφωνο!

  33. @26 Νίκο απαραίτητη η διευκρίνηση γιατί το Μποζολέ νουβό δεν πίνεται με τίποτε αλλά η περιοχή βγάζει και κανονικά κρασιά, όχι νουβώ, μερικά από τα οποία είναι πολύ καλά.

  34. Μισιρλού... said

    Ααααα!!! (όπως λέει η Μισιρλού)
    Εκεί δεξιά, απ’ την Αγίου Μελετίου βλέπω το σπίτι της θειάς μου !!!

    1.
    Ο Νταλάρας -αν δεν ξέρετε- μας έχει κάνει και μαθήματα γεωγραφίας, γεωμετρίας, ναυσιπλοϊας (ίσως και αστρονομίας)= «Μεσόγειος / 30ος-40ος Παράλληλος»

    Μεσόγειο την λεν και παίζουνε γυμνά
    παιδιά με μαύρα μάτια αγάλματα πικρά
    γέννησε τους Θεούς, τον ίδιο το Χριστό
    το καλοκαίρι εκεί δεν τρέμει τον καιρό
    μες στη Μεσόγειο…
    (στίχοι: Δημήτρης Χριστοδούλου – «Μεσόγειος»)

    2.
    40ος Παράλληλος
    λέγεται και ο 1ος δίσκος (1982) της Μελίνας Τανάγρη.

    (και κάτι άλλο είναι με 40ο, αλλά βαριέμαι να ψάχνω!)

  35. Μισιρλού... said

    @15 Λέει ο Δύτης : «Α, δεν ξέρω από κρασιά, ο Νικολά ξέρει. Εγώ πίνω ό,τι νάναι»

    Εγώ Δύτη, χειρότερα!
    Πίνω ό,τι βρω !!!
    😆

  36. Πάντως στὴν ἔκθεσι βιβλίου χτύπησα ἕνα παλιὸ ἀνάτυπο περιέχον μελέτη τοῦ Στίλπωνος Κυριακίδη γιὰ τὸν γρουσούζικο ἀριθμὸ 13.

  37. espectador said

    Θυμηθηκα και τον τροπικο του καρκινου του Χενρυ Μιλλερ με την ευκαιρια. Απο αλλο ανεκδοτο βεβαια.

  38. LandS said

    Σε ότι αφορά την επιφάνεια της Γης, η πιο χρήσιμη γεωμετρία είναι η Μερκατοριανή, που είναι μια απλή εφαρμογή της Ευκλείδιας [προβολικής] Γεωμετρίας.
    Η γεωμετρία του Λομπατσέφσκι και οι γεωμετρίες αλά Ρίμαν, για την επιφάνεια της Γης είναι παντελώς άχρηστες.

  39. Να το βάλω εδώ αυτό; Γιάννης Καλαϊτζής, κατά της ορθογραφίας.

  40. sarant said

    Ενδιαφέρον, αλλά υπερβολικό και κάπως χύμα.

  41. Επειδή διαβλέπω στα πρώτα σχόλια μια σύγχυση μαθηματικών εννοιών, παρόμοια (αλλά πολύ πιο συγγνωστή) από το ολίσθημα του Στάθη, θα γίνω λίγο σχολαστικός. Λοιπόν:
    – στη γεωμετρία του Λομπατσέφσκι, τη λεγόμενη και υπερβολική γεωμετρία, οι παράλληλες ευθείες δεν τέμνονται, απλώς υπάρχουν περισσότερες απ’ ό,τι στην ευκλείδεια γεωμετρία,
    – στη γεωμετρία του Ρίμαν είναι που όλες οι ευθείες του επιπέδου τέμνονται και συνεπώς δεν υπάρχουν παράλληλες
    – στη γεωμετρία της επιφάνειας της Γης δεν υπάρχουν κυρίως ειπείν ευθείες (αφού η επιφάνεια είναι περίπου σφαιρική), αλλά αυτά που επέχουν θέση ευθείας, οι μέγιστοι κύκλοι δηλαδή που είναι και οι συντομότερες διαδρομές ανάμεσα στα σημεία τους, αναγκαστικά τέμνονται ανά δύο και μάλιστα σε δύο σημεία· οι γεωγραφικοί παράλληλοι (πλην του ίδιου του ισημερινού) ΔΕΝ είναι μέγιστοι κύκλοι, ο 38ος παράλληλος δηλαδή δεν είναι η συντομότερη διαδρομή από την Ελλάδα στην Κορέα,
    – η γεωμετρία όπου «οι παράλληλες ευθείες τέμνονται» είναι η προβολική γεωμετρία, όπου ο ευκλείδειος χώρος συμπληρώνεται με ιδεατά σημεία («στο άπειρο») ακριβώς γι’αυτό το σκοπό.

  42. Σχολαστικών παρατηρήσεων συνέχεια:
    – η «Μερκατοριανή γεωμετρία» (38) δεν είναι γεωμετρία, είναι προβολή, σύστημα χαρτογράφησης δηλαδή (εκείνο που παριστάνει τους παραλλήλους με οριζόντιες και τους μεσημβρινούς με κάθετες ευθείες),
    – με τη Μερκατοριανή προβολή δεν «αδικούνται κατάφωρα» (16) το νότιο ημισφαίριο και τα πεπλατυσμένα άκρα της υδρογείου· το νότιο ημισφαίριο παραμορφώνεται ακριβώς όσο και το βόρειο, διότι η προβολή είναι συμμετρική ως προς τον ισημερινό, τα δε «πεπλατυσμένα άκρα» αντιθέτως υπερτονίζονται, με τη Γροιλανδία να φαίνεται μεγαλύτερη από την Ευρώπη!

  43. Φυσικά, έγώ πάω πάσο, είπα ότι μ’ αρέσουν τα μαθηματικά αλλά όχι ότι τα κατέχω κιόλας. 🙂

  44. #42 Σε ό,τι αφορά αυτά που είπα εγώ, ναι, ίσως δεν το είπα με τον καλύτερο τρόπο: η προβολή των καμπυλών κοντά στους πόλους έχει ως συνέπεια να βγαίνουν πλασματικά μεγάλες επιφάνειες, κυρίως στον κατακόρυφο προσανατολισμό στο επίπεδο… Εν πάση περιπτώσει, στη μερκατοριανή προβολή, όποιος θέλει βλέπει εύκολα ότι η Ινδία φαίνεται σχεδόν ίση κι όχι τριπλάσια από τη Σκανδιναβία, η Κίνα μικρότερη κι όχι πενταπλάσια από τη Γροιλανδία, ή την Ευρώπη*, η Αφρική μικρότερη κι όχι μιάμιση φορά μεγαλύτερη από ΗΠΑ-Καναδά, κι η Νότια Αμερική σχεδόν μισή κι όχι διπλάσια από την Ευρώπη*.

    * χωρίς το ασιατικό τμήμα της Ρωσίας.

  45. Αυτά τα μαθηματικά σε υψηλό επίπεδο είναι απίστευτα. Πιστεύεις ότι επηρεάζουν την «φυσιολογικότητα» του μελετητή; Εν ολίγοις υπάρχει κίνδυνος αυτός να ξεφύγει δεδομένου ότι βάζει το μυαλό του να δουλεύει σε άλλη διάσταση;
    Μια σκέψη που μου ήρθε μόλις. Ανεξάρτητα από το είδος της γεωμετρίας με το οποίο χαράζονται οι παράλληλοι, η βασική ιδέα είναι ότι τα σημεία τους έχουν την ίδια διάρκεια ημέρας. Σε αυτήν όμως την κατεύθυνση απουσιάζει η οντότητα του αντικειμενικού παρατηρητή ή αλλιώς ο αντικειμενικός παρατηρητής βρίσκεται ή στον Ήλιο ή πάνω στην παράλληλο την ίδια όμως χρονική στιγμή. Τι είναι όμως αυτή η χρονική στιγμή;
    Ο χρόνος όμως είναι σχετική έννοια και έχει να κάνει μεταξύ άλλων και με την ταχύτητα του ιδίου του παρατηρητού. Ο χρόνος κατά Μάξιμο Ομολογητή δεν υφίσταται αν δεν οριστεί βάση συμβάντων.
    Επομένως μπορούμε να σχεδιάσουμε διάφορες παραλλήλους ανάλογα με το γεγονός που μας ενδιαφέρει να μελετήσουμε. Μπορούμε να έχουμε πχ παραλλήλους εξαρτημένους από την ταχύτητα και τη διεύθυνση του κινουμένου σώματος και αυτό δεν είναι υποχρεωτικό να βρίσκεται πάνω στη γη. Με λίγα λόγια οι δυναμικοί παράλληλοι εξαρτώνται από το σημείο παρατήρησης και την ταχύτητα του.

    Η έννοια του αντικειμενικού παρατηρητή είναι ρευστή και εξαρτάται από το βαθμό εστίασης σε ένα φαινόμενο, κατά τη φυσική ο αντικειμενικός παρατηρητής τοποθετείται εκτός του φαινομένου αλλά όταν μιλάμε συμπαντικά, αυτό είναι αδύνατο να συμβεί και άρα ο παρατηρητής συμμετέχει ενεργά στην χάραξη των παραλλήλων. Άλλοι επομένως παράλληλοι ισχύουν για τον πεζό, άλλοι για ένα καράβι, άλλοι για ένα αεροπλάνο και άλλοι για ένα άλλο αστρικό σώμα. Εξαρτάται από το πως ορίζουμε το χρόνο και με τι κριτήρια χαράττουμε τις παραλλήλους. Η γεωμετρία των παραλλήλων δεν είναι ανεξάρτητη από τη φυσική.
    Όταν τα σκεφτούμε όλα αυτά καταλήγουμε στο ίδιο συμπέρασμα που καταλήγει ένα μυρμήγκι παρατηρώντας ένα σπίτι.

  46. *Διορθώνω ο αντ. παρατηρητής των σημερινών παραλλήλων βρίσκεται μόνο πάνω στον ήλιο. Πάνω στην παράλληλο βρίσκεται ο απλός παρατηρητής. Το βασικό σκεπτικό όμως ισχύει, εξαρτάται από τον ορισμό του χρόνου που είναι πολύ σχετικός και φυσικά προσαρμοσμένος στις ανάγκες της αγοράς που θέλει τον χρόνο κομμένο και ραμμένο στα μέτρα της.

  47. @14: Ηλεφού, είχα κι εγώ έναν ψωνισμένο γνωστό, που τον καλούσες σπίτι σου Μάη μήνα και σου έφερνε πεσκέσι το μπωζολαί «νουβώ» της προηγούμενης χρονιάς.

  48. Συμφωνώ με τον Άγγελο στα σχόλιθα 41 και 42.

    Η μερκατορική προβολή είναι η προβολή της σφαίρας σε κύλινδρο. Πρακτικά αν πάρουμε μια υδρόγειο σγαίρα με φως μέσα (πουλάνε τέτοιες) και τυλίξουμε ένα χαρτί έτσι ώστε να εφάπτεται στον ισημερινό και ανάψουμε το φως θα δούμε στο χαρτί την μερκατορική προβολή. Στη μερκατορικ΄’η προβολή είναι σωστε΄ς οι γωνίες (ειδικότερα οι γωνίες με τους μεσημβρινούς οι λοξοδρομίες) και όχι οι αποστάσεις (και κατεπέκταση οι επιφάνειες), αλλά μια και οι ναυτικοί χρησιμοποιούν πυξίδες για να ταξιδέυουν είναι χρήσιμη για την κατασκευή των ναυτικών χαρτών. Η παραμόρφωση γίνεται μεγαλ΄υτερη όσο πλησιάζουμε στους πόλους. Υπάρχουν άλλες προβολές στις οποίες είναι σωστ’ες οι αποστάσεις (και οι επιφάνειες) αλλά δεν είναι σωστές οι γωνίες. Πρισσότερα περι των διαφόρων προβολών μπορέιτε να δειτε εδώ http://www.radicalcartography.net/?projectionref κι εδώ http://www.metal.ntua.gr/uploads/3149/201/1_XARTOGRAFIA.pdf. Ο τρόπος που σχεδιάζονται οι παγκόσμιοι χάρτες σίγουρα επηρεάζεται από συγκκρειμένους ιστορικούς λόγους πχ η Ευρώπη σχεδιάζεται στο μέσο ή ο πρώτος μεσημβρινός είναι στο Γρήνουιτς (αν και μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα υπήρχαν χάρτες με διαφορετικούς πρώτους μεσημβρτινούς πχ Παρίσι).

    Στο σύστημα WGS84 του αμερικάνικου στρατού που χρησιμοποιεί το GPS όντωςε ο 389ος Παράλληλος περνά από τη διαστάυρωση Πατησίων και Αγίου Μελετίου στο ED50 είναι 130 μέτρα νοιτιότερα μια και ο κάθε τόπος έχει διαφορετικές συντεταγμένες ανάλογα με το σύστημα αναφοράς και το ελειψοειδές (χοντρα χοντρα το θεωρητικό μαθηματικό προσομοίωμα της επιφάνειας της γης) που χρησιμοποιέιται. Οι γραμμές πλέγματος δεν φαίνινται σωστές και προφανώς θα είμαστε στο άκροι της φωτογραφίας που πήρε η γκουγκλ και έχει παραμόρφωση.

  49. Μπουκανιέρος said

    Σε ζητήματα χαρτογραφικών προβολών κλπ. εγώ ξεστραβώθηκα διαβάζοντας το βιβλίο του Marc Monmonier «Rhumb Lines and Map Wars».
    Βλέπω τώρα ότι έχει και ιστοσελίδα ο άνθρωπος (http://www.markmonmonier.com/), υποθέτω λοιπόν ότι εκεί θα μάθετε όσα δεν θα τολμούσατε ποτέ να ρωτήσετε, και άλλα πολλά.

  50. Alfred E. Newman said

    Δεδομένου ότι Νικολάι Ιβάνοβιτς Λομπατσέφσκι εμφανίστηκε συχνά-πυκνά στις προηγούμενες αναρτήσεις, ίσως απολαύσετε τον Tom Lehrer στο αφιερωμένο στο Λομπατσέφσκι τραγούδι του.
    Το άκουσα πρώτη φορά πριν πενήντα χρόνια και εξακολουθώ να το απολαμβάνω. (Προφανέστατα έχω παραγεράσει.)

  51. Επιτρέψτε μου να συστήσω (ξανά) Πύντσον: «Μέισον και Ντίξον» για χαρτογράφους, «Ενάντια στη μέρα» για Ρίμαν-Λομπατσέφσκι. Όχι τόσο εύπεπτος όσο ο μακαρίτης ο Ντενί Γκετζ, όμως, προειδοποιώ.

    Αλφρέδε, (στο ίδιο κλίμα) και ωραίος ο Λέρερ, δεν τον ήξερα. Γουγλίζοντας έμαθα κι αυτό το ωραίο: There is an urban legend that Lehrer gave up political satire when the Nobel Peace Prize was awarded to Henry Kissinger in 1973. He did comment that awarding the prize to Kissinger made political satire obsolete. (βίκι)

  52. #51 προτείνω την γλωσσική αντικατάσταση του χρόνου με το έτος, για να ακριβολογούμε. Ο χρόνος είναι υπερσύνολο του (γήινου) έτους. Δεν παραγέρασες, μια χαρά είναι το κομμάτι.

  53. Μαρία said

    Ωραίος ο Τομ. Το πιο ενδιαφέρον για μένα, οτι ήταν κι ο ίδιος μαθηματικός.

  54. Μαρία said

    Αλφρέδο, μιμείται υποτίθεται την προφορά του Λομπατσέφσκι;

  55. Μισιρλού... said

    Πωπωπωωω… πόσα πράματα μας μαθαίνει ο σοφός γέρων Άλφ !
    (Νίκοοοοο, προσοχή: Τον παππού…τον παππού…)
    😆

    Πολύ μπλέξιμο αυτά τα γεωμετρικά. Eγώ κρατώ για αυτή την ανάρτηση :
    …γύρισες και μού ‘πες για το Στάθη:
    σ’ άλλους παραλλήλους θά ‘χει μπει…

    😛

    «…Eπίσης δεν είναι λόγος να ανησυχούμε, η κατάρριψη του δόγματος της γεωμετρίας, ότι εξ ενός σημείου εκτός ευθείας κειμένου, διέρχεται μία και μόνη παράλληλος προς την δοθείσα ευθεία. Όλ’ αυτά και τα παρόμοια, είναι απλώς υπεκφυγές, αντίκρυ στην αντίληψη του Αιωνίου και την έννοια της ομοιότητας και ταυτότητας, που επιβάλλει με τη δική του σιωπή…»
    [Nίκος Γαβριήλ Πεντζίκης – Απόλογος. Πρόσθετα Φύλλα (από τα Oμιλήματα, Aκρίτας 1992)]

    Και σιωπώ (εδώ)…

  56. LandS said

    Να ζητήσω λοιπόν συγνώμη που έγραψα «Μερκατοριανή Γεωμετρία», παρόλο που στην επόμενη ανάσα την χαρακτήρισα «απλή εφαρμογή της Ευκλείδειας [προβολικής] Γεωμετρίας».
    Και, αφού το πρώτο πείραγμα μου στην Στάθεια οπτική οδήγησε (μαζί με άλλα ερεθίσματα)σε σχολαστικισμούς επιτρέψτε μου να εξηγηθώ:
    «Η Ελληνοκεντρική οπτική μπορεί να οδηγεί στη χρήση λογοτεχνικών παραβολών που προκαλούν σύγχυση ακόμα και μεταξύ εννοιών που ένας Ναυτίλος ή/και πιλότος ελικοπτέρου θα έπρεπε να τις έχει βίωμα. Από την άλλη, ακόμα και ένας άσχετος με την ναυτιλία και τα υποβρύχια, άμα έχει ευρύτερο οπτικό πεδίο, ευνοείται στο να αποφεύγει τέτοια λάθη.»

    Sorry για την κακή αίσθηση χιούμορ!

  57. LandS said

    @55
    Συγγνώμη αν «τη χαλάω» αλλά δεν πρόκειται περί «δόγματος» αλλά περί «αιτήματος» και δη του #5.

    Το «Μισιρλού» είναι Καλαμποκού ή Αιγυπτία;

  58. sarant said

    Αλφρέδο, πολύ καλό το τραγούδι!

  59. #53 Μα πως θα μπορούσε να μην είναι μαθηματικός όταν τραγουδάει ότι ο Λομπατσέφκι του άλλαξε τη ζωή; Ξέρεις πόσα πράγματα αλλάζουν με άλλη γεωμετρική θεώρηση;
    Το θέμα είναι ότι για να μπορέσουμε να πάμε στο επόμενο στάδιο, πρέπει οι αλλαγές στην οπτική γωνία να μπουν και στην καθημερινότητα των μη μαθηματικών (ανθρώπων) ώστε οι επόμενες γενιές να τις έχουν κτήμα τους. Γιαυτό επιμένω στον ορισμό του χρόνου αφού αυτός ορίζει και καθορίζει την καθημερινότητα μας.
    Υπερβολική γεωμετρία=>υπερβολικός πολιτισμός, διαφορετικά μένει απλά στη σφαίρα της επιστήμης. Κάποτε θα οδηγηθούμε αναγκαστικά σε αυτόν αφού θα φύγουμε από τον γήινο Ευκλείδειο χώρο.

  60. Στράβωνα, λέει ότι του την άλλαξε γιατί του έδωσε τη μαγική συμβουλή: Plagiarize -αρκεί να το ονομάζεις research.
    Δεν ξέρω αν υπαινίσσεται τη φημολογία ότι ο Λομπ. έκλεψε τις ιδέες του Γκάους, πείτε οι ειδικότεροι.

  61. Alfred E. Newman said

    @54 Προφανέστατα.

    @55 Σχετικά με τους γέροντες ευχαριστώ μεν για τις παροτρύνσεις προς τρίτους, όμως έτσι που εξελίσσονται τα πράγματα, μπορεί και ο Lehrer να αποδειθεί -για μια ακόμα φορά- προφητικός.
    Προβληματιστείτε λοιπόν αγαπητή Μισιρλού (και προσοχή στη Σταδίου -ιδιαίτερα στις στοές- και στη Φειδίου.)

  62. Alfred E. Newman said

    Δύτη είμαι βέβαιος ότι θα έχεις διαβάσει το ρητό «Όταν κλέβεις από έναν λέγεται αντιγραφή, αλλά όταν κλέβεις από πολλούς λέγεται έρευνα ή έστω ανασκοπητική εργασία».

  63. Ποτέ δεν ξέρεις τι ετσί κλοπή. Μπορεί μόνο με το άνοιγμα της πόρτας που δημιουργεί κάποιος άλλος να ανακαλύψεις ένα νέο σύμπαν. Αυτό δε σημαίνει ότι έκλεψες το σύμπαν από το δημιουργό της πόρτας. Εξάλλου για να μπορέσεις να κλέψεις στην επιστήμη σημαίνει ότι την κατέχεις την οπτική.

  64. Μισιρλού... said

    @61 Αλφ, εξαίρετη μουσική απάντηση-ατάκα!
    Με «τάπωσες» -μιας και κοντεύω να μάθω όλα τα ποδοσφαιρικά, λόγω της παράλληλης ανάρτησης!

    [Μη φοβού! Περνάω περίοδο Κωσταλέξι… Δεν κυκλοφορώ πλέον στο κέντρο!]

  65. Μισιρλού... said

    @57 LandS είπε:
    Το “Μισιρλού” είναι Καλαμποκού ή Αιγυπτία;

    Τώρα σε είδα εσένα !
    Δεν θα έχεις προσέξει φαίνεται… Καλαμπορτζού, ξακάθαρη! Κι όχι καμια καλαμποκού Αιγύφτισσα!

  66. Ο Γκάους τις όντως πολύ προχωρημένες ιδέες του τις είχε κρατήσει για τον εαυτό του, φοβούμενος «την κατακραυγή των Βοιωτών». Οι ιδέες όμως κυκλοφορούσαν στον αέρα. Οι Μπόγιαϊ και Λομπατσέφσκι ήταν οι πρώτοι που τις ανέπτυξαν (ανεξάρτητα ο ένας από τον άλλον) ως τη λογική τους κατάληξη και τις δημοσίευσαν. Είναι άδικο να παίρνουμε στα σοβαρά ως μομφή κατά του Λομπατσέφσκι (γιατί όχι και του Μπόγιαϊ, που ο πατέρας του γνώριζε και είχε αλληλογραφία με τον Γκάους;) το τρισχαριτωμένο αλλά χωρίς βαθύτερες αξιώσεις τραγουδάκι του Λέρερ. – Όσο για την προφορά, ναι, φυσικά, είναι καρικατούρα της ρωσικής προφοράς (όχι ειδικά του Λομπατσέφσκι) στα αγγλικά.

  67. Alfred E. Newman said

    Και πριν πάω για μερικά θελήματα αφιερωμένο εξαιρετικά στο Νικοδεσπότη (λόγω προτέρου βίου του!).
    Μπορείτε να το ακούσετε και οι υπόλοιποι. (Οι τριτοδεσμίτες θα χαρούν που δεν ασχολήθηκαν με τέτοια). Και εδώ κλείνουν οι αναφορές μου στον Lehrer.

  68. sarant said

    Αλφρέ, μιλ μερσί!

  69. Ο Lehrer αποφοίτησε από το Χάρβαρντ στο οποίο για να μπεις προσμετράται μεταξύ άλλων προσόντων και η δυνατότητα μουσικής σύνθεσης. Κατά τα πρότυπα των αρχαίων Αθηναίων που η μουσική είναι αναγκαίο συστατικό της εκπαίδευσης και πράγματι πρέπει να είναι.
    Επίσης ενισχύει τον ανταγωνισμό των φοιτητών δια των υποτροφιών που παρέχει. Αυτά για έναν διάλογο που είχαμε περί παιδείας σε άλλο ποστ και την ισοπεδωτική πολιτική του δικού μας συστήματος. Ενώ δηλαδή σε εμάς μαγκιά είναι να γίνεις πρόεδρος κάποιας νεολαίας, εκεί μαγκιά είναι απλά να είσαι ο καλύτερος. Με λίγα λόγια, ντροπή μας, είμαστε ειδικοί αποστειρωτές ταλέντων. Ούτε στην ΕΣΣΔ δεν είχαμε τέτοια καταστροφή.
    Αν θεωρήσουμε λοιπόν έναν μεγάλο (ως προς τις δυνατότητες) Έλληνα μαθηματικό ή άλλο επιστήμονα. Πως θα μπορέσει αυτός να αποκτήσει την απαιτούμενη αυτοπεποίθηση και αναγνώριση ώστε να μπορέσει να σταθεί στο διεθνές στερέωμα;
    Δεν μπορεί. Είναι αναγκασμένος να φιλάει τις κατουρημένες ποδιές των φοιτητοπολιτικοεξαρτημένων καθηγητών και να καταλήξει ένας Yes man με κατακρεουργημένη υπερηφάνεια τόσο από το σύστημα όσο και από τη γραφειοκρατία του. Το μόνο που βγάζουμε είναι παπαγαλάκια χωρίς φαντασία, εγκλωβισμένα στα συμφέροντα και τις αδυναμίες των καθηγητών. Πχ τι σημασία έχει αν μπορείς να κατανοήσεις την τάδε θεωρία όταν τίποτα δε σου δίνει τη δυνατότητα να την ανατρέψεις;
    Εκεί όμως είναι όλη η μαγκιά των θετικών επιστημών, να μπορείς να ανατρέπεις και να δημιουργείς θεωρίες. Να μπορείς να δημιουργείς νέα συστήματα και νέες βάσεις. Σε αυτό το επίπεδο είμαστε τελειωμένοι και καταδικασμένοι στην αναμάσηση. Κοινώς το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι μηρυκαστικό ενώ πρέπει να το μετατρέψουμε σε αιλουροειδές. Εξάλλου όλο το σύστημα των θετικών επιστημών είναι δομημένο πάνω σε παραδοχές, κάποιοι μπορούν να επαναστατήσουν σε αυτές και κάποιοι όχι. Δυστυχώς ανήκουμε πλέον στους δεύτερους.

  70. Ηλεφούφουτος said

    σχ. 47 Τιπού, μπας και λέμε τον ίδιον;
    Αλλά μπα…

  71. sarant said

    Για το 67, το χημικό τραγούδι, κι έλεγα πού ξέρω τη μουσική.
    Έχει άρθρο η Βίκη:
    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Elements_(song)

  72. Immortalité said

    @ 47 Βρε βρε ο Τιπούκειτος! καλώς τα παιδιά! 🙂

    παλαιωμένο μπωζολαί douze points Δύτη! Σα να λέμε ελληνική οικονομία σε άνθιση… .

  73. Nicolas said

    Το ανέκδοτο είναι«παλαιωμένο beaujolais nouveau». Παλαιωμένο beaujolais υπάρχει και παρα-υπάρχει (αλλά μιλάμε για κρασί τώρα, έτσι, όχι για ξύδι).
    Το άλλο με το ελβετικό υπουργείο ναυτιλίας το ξέρετε;

  74. #39 μὲ τέτοια ἄρθρα θὰ εἴμαστε σὲ λίγο κατὰ τὴς ἀρθρογραφίας καὶ ὄχι τῆς ὀρθογραφίας. Ἀπαντῶ μὲ Γιάννη Καλατζῆ κι ἐγώ:

  75. Μισιρλού... said

    Και κρατήθηκα το μεσημεράκι… αλλά, αυτό του Κορνήλιου με «πλήγωσε»!

    Έλα μωρέ, Κορνήλιε! Μην κακολογείς τον Γιάννη Καλαϊτζή… Είναι από τους αγαπημένους μου… Τον θεωρώ καλύτερο απ’ όλους τους σύγχρονους σκιτσογράφους-κομίστες. Έχει σπουδαίο πολιτικό σχολιασμό κι είναι απ’ τους πρωτοπόρους και ανατρεπτικούς (και στη δουλειά του και στις θέσεις του…).

    Ειδικά, ο πολιτικός λόγος του, και η περίοδος με τους εμπνευσμένους του λίνκους (WWW.TI ΘΕΛΕΙΣ ΡΕ ΚΟΡΝΗΛΙΕ.ΓΡ) είναι «όλα τα λεφτά!».
    Και δε συζητώ για το νέο πρόσωπο : Ο 3ος ο μακρύτερος !!!

    Σε τόσο μεγάλους καλλιτέχνες, ας είμαστε λίγο πιο ανεκτικοί και ελαστικοί !
    😳

  76. Θα συμφωνήσω (και με το ότι εντάξει, το κειμενάκι που λίνκαρα φέρνει προς το ακατανόητο, αλλά και) με τη Μισιρλού. Κτγμ, η αγία τριάδα των σημερινών σκιτσογράφων: Καλαϊτζής, Πετρουλάκης, Ιωάννου. Ο τελευταίος (που είναι αν δεν απατώμαι και ο παλιότερος) είναι και χάι-τεκ.

  77. Μισιρλού... said

    Να σας ρωτήσω, κάτι ψιλοσχετικό -γιατί, πέτυχα ένα ωραίο κείμενο, προ ημερών, μιας δασκάλας μικρασιάτισσας- που λέει :

    «… Ὁ Ραδάμανθυς βλέπω ὅτι γράφει ὡραῖα γράμματα καί εἶναι καλός μαθητής, γι’ αὐτό τόν ἀγαποῦν οἱ διδάσκαλοι. Δέν μοῦ ἔγραψε, ὅμως, πόσους δασκάλους ἔχουν. Νά διαβάζετε πολλές φορές καί νά προσέχετε νά μήν κάνετε λάθη ἀνορθογραφικά. Νά εἶσθε οἱ καλύτεροι μαθητές…»

    Πολύ μου άρεσε αυτό το : λάθη ανορθογραφικά.

    Τελικά, ορθογραφικά ή ανορθογραφικά είναι σωστότερο ;

    ***
    [Τα βαριά κοσμήματα των γραμμάτων τα άφησα για τη χαρά τού αγαπητού Κορνήλιου!!!]
    8)

  78. Ἔμένα ἄλλο μὲ πειράζει: ποὺ ὅταν διατυπώνουμε φόβους γιὰ ἐκλατινισμὸ τοῦ ἀλφαβήτου κατηγορούμεθα ὡς κινδυνολόγοι ἀπὸ αὐτοὺς τοὺς ἴδιους ποὺ δὲν κρύβουν τὸ ἐνδιαφέρον τους γιὰ προτάσεις σὰν αὐτοῦ τοῦ ἄρθρου.

  79. παρόραμα: αὐτὲς

  80. Μαρία said

    Δύτη, 76, φυσικά, είναι Σερραίος αφού.

  81. sarant said

    Ο Μποστ πάντως, που αναφέρεται στο άρθρο του Καλαϊτζή (σχ. 39) ήξερε ορθογραφία.

    Και βέβαια είναι εντελώς υπερβολικό ότι για να βρουν αν μια λέξη θέλει ήτα ή γιώτα κατανάλωσαν ένα μπουκάλι και ένα απόγεμα’ ή μάλλον, δεν είναι υπερβολικό, είναι βαλμένο σε λάθος βάση. Πιθανότατα το δίλημμα που τους απασχολούσε, ήταν «κτίριο ή κτήριο;» Μα, σ’ αυτές τις περιπτώσεις, αγαπητέ Γιάννη, δεν υπάρχει λύση όσα μπουκάλια κι αν καταναλώσεις -οπότε αποφασίζεις και στο εξής ακολουθείς *ένα* λεξικό, απαρέγκλιτα σε ό,τι γράφει. Και επειδή δεν θες να γράψεις «κουττό αγώρι», ακολουθείς το Λεξικό Τριανταφυλλίδη (ΛΚΝ) το οποίο είναι πολύ λογικό σε όλες τις λέξεις που ορθογραφεί εκτός από μία. Αν τύχει και πέσεις σ’ αυτή τη μία, προσποιείσαι ότι μπήκε στα μάτια σου καπνός απ’ το τσιγάρο σου πυκνός και τη γράφεις ανθρωπινά: καθίκι.

    Ο δε Μπαμπινιώτης έβγαλε Ορθογραφικό λεξικό ξεχωριστό, αλλά αν η σωστή ορθογραφία είναι «να ακριβήνει» ή «να ακριβύνει» δεν μας το λέει.

  82. Αν καταναλώσεις πολλά μπουκάλια, μπορεί να γράψεις και «κτύριο», βέβαια.

  83. voulagx said

    Δυτη, πολυ μ’ αρεσε αυτη η ορθογραφια της κρασοκατανυξης! Τυφλα να ‘χουν τα λεξικα! 🙂

  84. Λες έτσι να βγήκαν οι ορθογραφίες Μπαμπινιώτη, με τα κουττά αγώρια; 😀

  85. sarant said

    Τεστ επειδή μου λένε ότι δεν ανοίγουν τα σχόλια

  86. voulagx said

    Ναι, για λιγο δεν ανοιγανε, τωρα ιτς ΟΚ !

  87. Μαρία said

    Αποκαταστάθηκε το σύστημα, ούτε στου δύτη άνοιγαν.

    Ο Μπαμπί, την κότα συνεχίζει να τη γράφει κόττα;

  88. marulaki said

    @73 από τη Μαφάλντα ‘ήθελα να ρωτήσω αν το εμβατήριο του ελβετικού ναυτικού είναι ένας ύμνος στην κλειστοφοβία, αλλά δεν υπάρχει όρεξη’

  89. Την Ουγγαρία δεν την κυβερνούσε στο Μεσοπόλεμο ο Ναύαρχος (Δουνάβαρχος) Χόρτυ;

  90. sarant said

    Ακριβώς! Είχα παρακολουθήσει μια φορά στη Βουδαπέστη, παρέλαση ναυτικού στο ποτάμι.

  91. Μπουκανιέρος said

    Ε, καλά, μέχρι και «Αυστριακός Νέλσονας» υπήρχε…

  92. Ναι, αλλά τηην εποχή που η Αυστρία κατείχε τη Βενετία, την Τεργέστη και όλη τη Δαλματία!

  93. Ηλεφούφουτος said

    Και ο φον Τραπ από τη «Μελωδία της Ευτυχίας» αξιωματικός του Ναυτικού δεν ήταν; Εν αποστρατεία βέβαια, στην κουτσουρεμένη «Δημοκρατία των Άλπεων».

  94. Ὑπάρχει μία ἰσχυρὰ πιθανότης νὰ ἐπισκεφθῶ τὴν Αὐστροουγγαρία ἐφέτος. Ὁπότε ἂν πέσω πάνω σὲ παρέλασι ναυτικοῦ ἐκεῖ θὰ τἄχω δεῖ ὅλα!

  95. Σύμφωνα με το Wolfram|Alpha, από τις 44 μεσόγειες χώρες, οι 11 έχουν συνολικά 17.025 νοματαίους στο (Πολεμικό) Ναυτικό τους:

    Βολιβία 6.400, Παραγουάη 3.600, Καζακστάν 3.000, Αζερμπαϊτζάν 2.000, Τουρκμενιστάν 700, Λάος 500, Σερβία 250, Μαλάουϊ 225, Ουγκάντα 200, Μάλι 100, και Ουγγαρία 50.

    Δεν έχουν καθόλου ναυτικό 19 χώρες:

    Λουξεμβούργο, Ελβετία, Σλοβακία, Μολδαβία, Λευκορωσία, Φίρομ, Αρμενία, Ουζμπεκιστάν, Τατζικιστάν, Αφγανιστάν, Μογγολία, Αιθιοπία, Ζουαζιλάνδη, Ρουάντα, Νίγηρας, Τσάντ, Μπουρκίνα Φάσο, Μποτσουάνα, Λεσόθο.

    Απουσιάζουν στις σχετικές πηγές στοιχεία για τρεις:

    Αυστρία, Νεπάλ, Κιργισία.

    Στρατιωτικά στοιχεία, γενικότερα, δεν βρέθηκαν από το Bόλφραμ για 11 χώρες:

    Άγιος Μαρίνος, Ανδόρα, Βατικανό, Λιχτενστάιν, Τσεχία, Κόσοβο, Μπουτάν, Ζάμπια, Κεντροαφρικανική Δημοκρατία, Μπουρούντι, Ζιμπάμπουε.

    Δείτε και την ανάρτηση του ΑΑ.

  96. sarant said

    Το Λουξεμβούργο πάντως έχει ναυτική σημαία και νηολόγιο

  97. Στο Βατικανό, πάντως, χρειάζονται λίγο ναυτικό. Γιατί με τους παιδόφιλους παπάδες τα κάνουν διαρκώς θάλασσα.

  98. π2 said

    Ή, για να το πούμε διαφορετικά, Σκύλε, την κάτσανε τη βάρκα.

  99. Ναι! Σαφώς κάνουν νερά.

  100. Σκύλε-π2, μου θυμίζετε τους κατοίκους της Αρβέρνης στον Αστερίξ, με τα κάρβουνα. 🙂

  101. π2 said

    Από την άλλη, μεγάλα καράβια, μεγάλες φουρτούνες.

  102. Ηλεφούφουτος said

    sx. 96 και ναυτικό όμιλο στη λίμνη του Ες-σουρ-Σουρ

    http://www.naturpark-sure.lu/index.php?id=47;lang=de

  103. sarant said

    Πάντως, Πιδύε, σηκώνει νερό αυτή η συζήτηση

  104. π2 said

    Πράγματι. Εξάλλου, από τότε που βγήκε στο φως το σκάνδαλο, κύλησε πολύ νερό στ’ αυλάκι.

  105. Ναι, σιγά μη γίνει τίποτα. Χεστήκαμε κι η βάρκα έγειρε. Τα υπόλοιπα, νερό στο μύλο της δημοσιότητας. Αν δεν πάμε με τα νερά τους, δε γίνεται τίποτα. Σε ένα χρόνο θάχει ξεχαστεί, μες στο νερό. Νεροκουβαλητές της Δεξιάς (άσχετο, αλλά το θυμήθηκα κι αυτό, ήταν κάποτε πολύ της μόδας αν θυμάστε)

  106. #98 #105 Σαν τον αδόλφο με τη βάρκα ένα πράμα… 😉

  107. Στάζυ, θέλει password

  108. #107 το ξέρω, και στο δίνω στο #106

  109. Α ναι. Τα ξέχασα τα χτεσινά μαθήματα. 😦

  110. sarant said

    Απλώς, θολώνει τα νερά 🙂

  111. Ωχ, μπήκαμε σε βαθιά νερά τώρα.

    (αφήστε να μαντέψω το αυριανό ποστ 😉 )

  112. Ένα υποβρύχιο, πάντως, ή μια βυσσινάδα, τη σηκώνει το ματς. 2-2 τόπαιξα, ελπίζω δεν θα τα κάνουν μούσκεμα…

  113. sarant said

    Το έχουμε ήδη γράψει:
    https://sarantakos.wordpress.com/2010/03/31/nerofraseis/

  114. Ωχ, και κάτι μου θύμιζε… όντως ο Γερμανός κάνει θραύση.

  115. Ηλεφούφουτος said

    Η μνήμη σου κάνει νερά 🙂

  116. 😀
    Άντε παίδες, σας χαιρετώ, τα λέμε (συστηματικά πάλι) από Δευτέρα!

  117. Πάει για μπάνια ο Δύτης!

  118. sarant said

    Κι ό,τι είπαμε, νερό κι αλάτι 🙂

  119. Κι ας κολυμπάμε στον ιδρώτα. Που κι αυτός τι είναι στο κάτω-κάτω;H2O και NaCl.

  120. Προτείνω τὴν ἐτυμολογία βουβάζελος < βάζελος μὲ ἀνομοιωτικὴ ἀποβολή. διότι ὁ φυσῶν τὴν βουβαζέλα ἀναγκαστικὰ βγάζει τὸν σκασμό, ἤτοι κάνει τουμβεκί, δηλαδὴ βούβα.

    Δέσποτα, κάποτε μὲ εἶχαν βάλει νὰ γράψω ἕνα ποίημα περιέχον τὰς λέξεις: βυσσινάδα, καρότο, πράσο, χαλί. Ὁ χρόνος ἦταν σχετικὰ περιωρισμένος (μερικὰ λεπτά). Ἐπειδὴ τυγχάνουμε ἀμφότεροι βυσσιναδόροι βάζω ἐδῶ τὸ ποίημα ποὺ ἔγραψα πρὶν καμιὰ πενταετία:

    Σὲ ποιό τάχα παραθύρι
    τ'ἄστρα βλέπεις τὴς αὐγῆς
    κι ἐγὼ πίνω ξεροσφύρι
    βυσσινάδα σὰν μπεκρῆς;

    Μὲ μαστίγιο καὶ καρότο
    μ' εἶχες σκύλα μιὰ ζωή,
    μὰ τὸ χάδι σου τὸ πρῶτο
    ἡ καρδοά μου νοσταλγεῖ.

    Τί στὰ πράσα κι ἂν σὲ πιάνω
    σὰν χαλὶ νὰ μὲ πουλᾷς;
    Μόνος μου χαλὶ θὰ κάνω
    τὴν καρδιά μου νὰ περνᾷς.

  121. K said

    εὔγε κ

  122. sarant said

    Κορνήλιε, εύγε. Κάποτε θα κάνουμε ένα τέτοιο παιχνίδι, να συνθέτουμε ποιήματα με συγκεκριμένες λέξεις μέσα. Πριν από πολλά χρόνια, σε μια ιντερνετική λίστα, κάναμε κάτι τέτοιο και εμένα μου έλαχε να σκαρώσω ένα ποίημα που να έχει μέσα έναν ιππότη (που αναχρονιστικά τον βάφτισα Βεόγουλφο) τα περίχωρα του Βιστούλα και ένα ρημαγμένο χωριό:

    Βαριές οι στάλες της βροχής, ιππότη πού πηγαίνεις;
    Μες στο χωριό το έρημο, ποιός θα σε περιμένει;
    Νύχτα βαθιά και σκοτεινή, χωρίς φεγγάρι, μαύρη
    πήρες το λάθος το στρατί, το δρόμο πώς θε νάβρεις;

    Αγέρωχος ο Τεύτονας το άτι σπιρουνίζει
    πέρα μακριά, στον ποταμό, o άνεμος βουίζει.
    Άδεια τα σπίτια στο χωριό, άδεια και ρημαγμένα
    χάσκουνε τα παράθυρα σα μάτια πεθαμένα

    Εδώ δεν έχει καπηλιό, δεν έχει αλογοστάσι
    μήτε γυναίκεια αγκαλιά για να σε ξεκουράσει,
    μονάχα νύχτα και βροχή, Βεόγουλφε στοχάσου
    ο μόνος ήχος που ακούς, ο χτύπος της καρδιάς σου!

    Στον επόμενο γύρο έπρεπε να έχει μέσα ποντίκι και σανίδι:
    Εσκιάχτηκ’ ο Βεόγουλφος. Ακουσε ‘τσίκι-τσίκι’
    «Ποιός είναι; Αλτ! Ακίνητος!» Ηταν ένα ποντίκι
    ροκάνιζε ξερό ψωμί στου σανιδιού την τρύπα
    Δεν έχει άνθρωπο εδώ Βεόγουλφε, στο είπα!

    Μετά, το σταματήσαμε.

  123. Μαρία said

    122 Ωραία … και χωρίς μαζοχιστικές τάσεις.

  124. Δέσποτα, θὰ μποροῦσες νὰ εἶσαι ὁ Ἕλλην Βύργερ τῆς ἀρκτῴας Εὐρώπης! Πάντως σήμερα θὰ μποροῦσες νὰ ῥιμάρῃς τὸ ποντίκι μὲ τὸ ἐθνίκι.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: