Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Εκατομμυριούχος

Posted by sarant στο 29 Ιουλίου, 2010


Τη λέξη «εκατομμυριούχος» την έμαθα από τα μικιμάους, από τον Σκρουτζ Μακ Ντακ –την εποχή εκείνη, μέσα δεκαετίας του 1960, δεν ήταν πολύ εύκολο να είσαι εκατομμυριούχος σε δραχμές, αλλά εκείνος ήταν σε δολάρια. Παρεμπιπτόντως, σε πάρα πολλά πράγματα οι τιμές και οι μισθοί τότε σε δραχμές ήταν πολύ κοντά με τις σημερινά ποσά σε ευρώ· θα θυμάστε τις φυλλάδες με μιάμιση δραχμή, του Σαββόπουλου, ενώ σήμερα οι εφημερίδες κάνουν ένα και 30. Τον Νοέμβριο του 1965 οι μητροπολίτες διεκδίκησαν και πήραν αποδοχές ίδιες με των αρεοπαγιτών, που ήταν 7.000 δρχ. το μήνα. Σήμερα πρέπει να είναι κάτι λιγότερες, σε ευρώ, πάντως ίδια τάξη μεγέθους. Βέβαια, σήμερα, εξαιτίας της κατακόρυφης αύξησης της αξίας της γης, οι εκατομμυριούχοι, σε ευρώ, πρέπει να είναι πολύ περισσότεροι.

Η λέξη εκατομμύριο δεν είναι αρχαία. Οι αρχαίοι κατάφεραν να μεγαλουργήσουν και να φτιάξουν ανώγια και κατώγια έχοντας σαν μεγαλύτερο αριθμό τις δέκα χιλιάδες, τους μυρίους, που τους ξέρουμε και από την κάθοδο με τον Ξενοφώντα. Η ρίζα της λέξης μύριοι, λένε τα λεξικά, ίσως είναι εκφραστική και είχε αρχικά την έννοια «αμέτρητοι όπως τα κύματα της θάλασσας», άλλωστε στην αρχαιότητα το «μύριοι» δεν σήμαινε μόνο «δέκα χιλιάδες» αλλά και «αμέτρητοι», όπως άλλωστε και σήμερα το χιλιάδες ή το εκατομμύρια.

Η λέξη εκατομμύριο, ξαναλέω, δεν είναι αρχαία –την έπλασε ο Κοραής το 1805 ή τουλάχιστον έτσι λέει η Συναγωγή του Κουμανούδη, απ’ όπου βρίσκω επίσης ότι η λ. εκατομμυριούχος καταγράφεται από το 1853. Εκατό μυριάδες, είπε ο Κοραής κάνοντας τον πολλαπλασιασμό –και επειδή 10.000 = 100 επί 100 το εκατομμύριο είναι εκατό στον κύβο.

Εκατομμύριο λέμε μόνο εμείς –όλες οι άλλες ευρωπαϊκές γλώσσες (διορθώστε με αν μου ξέφυγε καμία) λένε million ή κάποια παραφυάδα του. Η αρχή βρίσκεται στο ιταλικό millione, που είναι μεγεθυντικό του mille (χίλια). Το millione το δανειστήκαμε κι εμείς, «μιλιούνια» λέμε το αμέτρητο πλήθος. Τον καβγά με το billion και το αν σημαίνει δισεκατομμύριο τον προσπερνάω. Βέβαια, να πω ότι και το δικό μας «δισεκατομμύριο» δεν στέκει, αφού δεν δηλώνει δυο εκατομμύρια αλλά χίλια (το ίδιο και το τρισεκατομμύριο), αλλά καθιερώθηκε και μια χαρά το βρίσκω.

Γιατί τα λέω όλα αυτά μεσοκαλοκαιριάτικα; Τι καημός λέτε να μ’ έπιασε ξαφνικά με τα εκατομμύρια και τους εκατομμυριούχους; Η αιτία είναι ότι τη νύχτα, λίγο μετά τα μεσάνυχτα, πότε ακριβώς δεν ξέρω διότι δεν καθόμουν και καραούλι, έγινα εκατομμυριούχος! Όχι σε ευρώ, φευ, ούτε σε δολάρια, ούτε σε δηνάρια Κουβέιτ βέβαια (στην παιδική μου ηλικία αυτό ήταν το εμβληματικό μεγάλο νόμισμα), αλλά σε κάτι πιο πολύτιμο: σε επισκέψεις στο ιστολόγιο, από τότε που αρχίσαμε να λειτουργούμε στις 16 Φεβρουαρίου 2009, δηλαδή πριν από 17μιση περίπου μήνες. Να θυμίσω εδώ ότι το μισό εκατομμύριο επισκέψεις το ξεπεράσαμε στις 12 Ιανουαρίου, αλλά για το δεύτερο μισό χρειάστηκε λιγότερος καιρός. Φαινόταν ότι θα πέσει μέσα στο καλοκαίρι η περίσταση, και τελικά το μόνο αβέβαιο ήταν αν θα πέσει Ιούλη ή Αύγουστο. Τελικά, στο τσακ, Ιούλιος.

Όταν συμπληρώσαμε το μισό εκατομμύριο, είχα γράψει

Δεν ξέρω αν το νούμερο είναι μεγάλο ή μικρό, εμένα πάντως με εντυπωσιάζει και σας ευχαριστώ θερμά όλους, πολύ περισσότερο που επειδή, σε αντίθεση με τα σχόλια, δεν μπορώ να ξέρω ποιος έκανε τη σημαδιακή επίσκεψη!

Τώρα, με το ένα εκατομμύριο, τα «ευχαριστώ» είναι διπλά και τρίδιπλα. Ευτυχώς το δισεκατομμύριο αργεί πολύ, οπότε δεν θα σας ενοχλώ συχνά ευλογώντας τα γένια μου!

100 Σχόλια to “Εκατομμυριούχος”

  1. dokiskaki said

    Μα είσαι κι εσύ απαιτητικός στους στόχους, Νικοδέσποτα! Από το μισό στο ένα και μετά στα δύο, όχι στα χίλια! 🙂

    Γερός να είσαι και δημιουργικός και ορεξάτος, να μαζεύονται οι επισκέπτες σου όπως στο μέλι μαζεύονται οι μύγες (ή θα ήταν καλύτερη μια παρομοίωση «σαν να μοιράζεις χιλιάρικα»; :-D)

  2. Χρηστος Κ. said

    Στις 25/2/10 γιορταζες και μπηκαν μιλιουνια?

  3. 1.101.101 και 10

  4. Τακαπληκτικό! (που θά’λεγε και ο Οβελίξ)
    🙂

  5. LandS said

    Αφού έπιασες το μιλιούνι, άντε και στα πολλά μιλιούνια, διλιούνια και τριλιούνια.

  6. μήτσκος said

    Ένα τσιπουράκι δε θα κεράσετε για να το γιορτάσουμε;

  7. Επόμενος στόχος το δισεκατομμύριο με την κυριολεκτική έννοια.
    Αν υποθέσουμε ότι οι επισκέψεις είναι μοναδικές τότε έχουμε επισκεψιμότητα του 10% των Ελλήνων. Ο Καρατζαφέρης έχει μικρότερο ποσοστό. 🙂
    Τα στατιστικά όμως του wordpress.com έχουν ένα πρόβλημα καθώς δεν δείχνουν τις μοναδικές επισκέψεις αλλά το σύνολο αυτών.
    Όπως και να έχει, συγχαρητήρια και εις ανώτερα.

  8. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ όλους!

    7: Έχω την εντύπωση, αλλά ας με διορθώσουν αν πέφτω έξω, ότι οι επισκέψεις στον μετρητή της WP είναι μοναδικές για κάθε μέρα.

  9. Από ένα μισοέτοιμο ιστολόγιό μου, ένα σχετικό απόσπασμα…

    «Όταν περατωθούν οι διαδικασίες, θα είμαι πλέον συνταξιούχος. Όχι ότι θα εισπράξω αμέσως! Οι υπηρεσίες του ταμείου μου είχαν μόλις 36 χρόνια καιρό για να προετοιμαστούν, αλλά δεν πρόκαμαν…»
    «Αν αναλογιστείτε ότι το συνθετικό -ούχος προέρχεται από το ρήμα έχω, που σημαίνει κρατώ στο χέρι μου, θα μπορούσατε να υποθέσετε ότι θα πληρώνομαι αμέσως μετά την υποβολή της αίτησης. Αστεία υπόθεση! Όλες σχεδόν οι λέξεις που τελειώνουν σε -ούχος ακούγονται πομπώδεις, αλλά από περιεχόμενο δεν λένε και πολλά πράγματα.
    Για παράδειγμα, ο λεμβούχος ήταν αυτός που είχε μια βάρκα, ο κλειδούχος ήταν αυτός που μετακινούσε τα κλειδιά αλλαγής της πορείας των τραίνων μέχρι να βάλουν αυτόματα συστήματα, ο παραπηγματούχος ήταν αυτός που είχε δικαίωμα να στήσει μια παράγκα δίπλα σε κάποιο κτήριο. Έκανα μεγάλη προσπάθεια στη ζωή μου να γίνω εκατομμυριούχος (σε δραχμές) και μόλις το κατάφερα άλλαξαν το νόμισμα και ξανάγινα χιλιαδούχος (σε ευρώ).
    Οι δισεκατομμυριούχοι ήσαν η εξαίρεση του κανόνα, και τότε και τώρα.»

    Νικοδέσποτα, θερμά συγχαρητήρια για την αντικειμενικά επιτυχημένη δραστηριότητα!

  10. π2 said

    Εκατομμύρια δεν είχαν οι αρχαίοι, αλλά μ’ ένα επιρρηματάκι μια χαρά μπορούσαν να ανέβουν σε υψηλότερους αριθμούς με τα μύρια. Έτσι, οι δισμύριοι, τρισμύριοι, μέχρι και τους επτακισμυρίους λημματογραφούνται και στο LSJ, ενώ στα επιγραφικά κείμενα φτάνουμε μέχρι τους εξακισμυρίους. Ε, ανέβασε λίγο τον συντελεστή στον πολλαπλασιασμό ο Κοραής και φτάσαμε στο εκατομμύριο.

    Το αστείο είναι ότι το «μύριο» έχει αρχίσει να χρησιμοποιείται στην αργκό για το εκατομμύριο (που είναι μεγάλη και κάπως άβολη λέξη, για να λέμε και του στραβού αρχαίου το δίκιο).

  11. π2 said

    Α, ξέχασα τα συχαρίκια στον οικοδεσπότη.

  12. Ηλεφούφουτος said

    Άντε και τηλεπαιχνίδι!

    (με ερωτήσεις του τύπου «Πού πάει το παϊτόνι;» «Πώς την κοπανάνε την κοπανιστή;» και τέτοια)

  13. sarant said

    Ευχαριστώ και πάλι για τις ευχές.
    Πολύ καλό το κείμενο, κύριε Μανωλά!

  14. sarant said

    Πιδύε, ναι, ήταν και το επίρρημα. Και σωστή η παρατήρηση για το σημερινό «μύριο».

  15. π2 said

    Και μια που ανέφερα το αργκοτικό μύριο, μια απορία: το «χαρτί» τι ποσό είναι; Στο slang.gr λένε ότι, επί δραχμών, ήταν το εκατομμύριο. Επί ευρώ, έχω την αμυδρή εντύπωση ότι χρησιμοποιείται συνήθως για τα 10.000, έχω όμως την εξίσου αμυδρή εντύπωση ότι κάποιες φορές χρησιμοποιείται ως απόδοση του άκλιτου αμερικανικού grand, οπότε είναι 1.000. Ξέρει κανείς; Εάν μου πει κανείς «σου δίνω δέκα χαρτιά για να κάνεις το Χ», να ξέρω αν αξίζει τον κόπο…

  16. Τα «χαρτιά» τα λένε και «τούβλα». Οπότε ο Νικοδεσπότης μας θα μπορούσε να αποκληθεί και «τουβλούχος» αν και μάλλον «τουβλοθήρας» είναι!
    Άιντε και τα καλύτερα ομπρός μας είναι, Νικοκύρη!

  17. @9 Τα εις -ούχος ονόματα είναι ίδιον του καπιταλιστικού συστήματος. Σε ένα κομμουνιστικό σύστημα ο μοναδικός ούχος είναι η Κ.Ε. (Ε να μην την ανακατέψω λίγο την κουβέντα;) 🙂

    Το μύριοι νομίζω ότι κακώς λείπει από το λεξιλόγιο μας.
    πχ Πόσο κάνει αυτό το αυτοκίνητο;
    απάντηση: 1,5 μυριάδες ευρώ. (15.000)

    Το wordpress δεν νομίζω ότι υπολογίζει την μοναδικότητα της IP. Νομίζω ότι αν επισκεφτεί κάποιος δύο άρθρα τότε θα μετρηθούν δύο επισκέψεις. Σε συνεργασία όμως με τα εργαλεία webmaster της google ίσως να καταφέρεις να βλέπεις τις μοναδικές επισκέψεις. Αν φιλοξενούσες ο ίδιος το ιστολόγιο σε κάποιον διακομιστή (wordpress.org) τότε θα το παραμετροποιούσες όπως ήθελες αλλά στο com είναι μικρότερη η ευελιξία αλλά περισσότερος ο διαθέσιμος χώρος.

  18. Πάρης said

    Δε φαντάζομαι όμως να ξεκίνησες από δισεκατομμυριούχος! 🙂

    «Τον Νοέμβριο του 1965 οι μητροπολίτες διεκδίκησαν και πήραν αποδοχές ίδιες με των αρεοπαγιτών, που ήταν 7.000 δρχ. το μήνα. Σήμερα πρέπει να είναι κάτι λιγότερες, σε ευρώ, πάντως ίδια τάξη μεγέθους.»

    Πάντως με το παραπάνω τι εννοείς; Αρεοπαγίτες και μητροπολίες πάιρνουν σήμερα περίπου 7000€; Ο Αρχιεπίσκοπος μια φορά είχε πει ότι ο μισθός του είναι 2300.

  19. Mindkaiser said

    Μιας και που αναφέραμε τον Σκρουτζ, να υπενθυμίσουμε ότι η περιουσία του αποτελούνταν από «φανταστικομμύρια» και «απιθανομμύρια».

  20. Κι ο πρόεδρας Μπους τζούνιορ όταν τον πληροφορήσανε ότι στο Ιράκ σκοτώθηκαν και δύο βραζιλιάνοι στρατιωτικοί, αναρωτήθηκε «Just how many a brazillion is?»

  21. ἂν θυμᾶμαι καλὰ μύριος=10.000 ἐν ᾦ ὁ ἀναρίθμητος εἶναι μυρίος.

    σύμφωνα μὲ τὸν Σιαμάκη ὁ μεγαλύτερος ἀριθμὸς ποὺ παραδίδεται σὲ ἀρχαῖο σύγγραμα εἶναι ὁ τοῦ Ἀρχιμήδους «μυριακισμυριοστᾶς περιόδου μυριακισμιριοστῶν ἀριθμῶν μύριαι μυριάδες» ποὺ σήμερα θὰ γραφόταν μὲ μιὰ μονάδα καὶ πίσω της 80 τετρακισεκατομμύρια μηδενικά. ἂν γραφόταν σὲ μιὰ χάρτινη ταινία μὲ πυκνότητα τρία μηδενικὰ στὸ ἑκατοστόμετρο ἡ ταινία θὰ τύλιγε τὸν ἰσημερινὸ τῆς γῆς 6.666.666 φορὲς καὶ κάτι.

    τὸ ἀπιθανικομμύριο τοῦ Σκροὺτζ τὸ θυμᾶμαι κι ἐγὼ καὶ θἄχε ἐνδιαφέρον νὰ μάθουμε πῶς εἶναι στ’ ἀγγλικά. ἀλλὰ λκαὶ πάλι στὸν Σιαμάκη βρίσκω πὼς ὁ Εὔπολις εἶχε πλάσει τὴν λέξι ψαμμακόσια.

    καὶ φυσικὰ συγχαρητήρια στὸν οἰκοδεσπότη. εὔχομαι νὰ γίνῃ ἑκατομμυριοῦχος καὶ σὲ εὐρώ.

  22. παρόραμα: θἆχε.

  23. ἢ μήπως θᾆχε;

  24. π2 said

    ἂν θυμᾶμαι καλὰ μύριος=10.000 ἐν ᾦ ὁ ἀναρίθμητος εἶναι μυρίος.

    Οι ύστεροι γραμματικοί κάνουν πράγματι τη διάκριση αυτή, αλλά στο λήμμα του LSJ σημειώνεται πως η διάκριση δεν τηρείται στην πραγματικότητα.

    Ωραίοι οι ψαμμακόσιοι, δεν το ήξερα. Ο Αριστοφάνης το πήγε ακόμη παραπέρα με τους ψαμμακοσιογάργαρους (από τα γάργαρα = πλήθος ανθρώπων).

  25. sarant said

    Πάρη, κάπου είδα ότι οι αρεοπαγίτες με τα επιδόματα φτάνουν σήμερα τις 6.500 (αλλά μπορεί να πέφτω έξω). Πάντως, και τα μισά να παίρνουν, είναι ίδια τάξη μεγέθους.

  26. Πάρης said

    Εντάξει, Νίκο.
    Επειδή ανέφερες ότι το 1965 οι μητροπολίτες κατάφεραν να πάρουν ίδια λεφτά με τους αρεοπαγίτες νόμιζα ότι αυτό ισχύει και σήμερα. Και θυμήθηκα τη δήλωση του Ιερώνυμου.

  27. ΣοφίαΟικ said

    Άντε και σ’ανώτερα! Παώ στοίχημα ότι εγώ έχω συνεισφέρει κάμποσο με το να ελεγχώ κάθε τρεις και λίγο αν έχει κανένα καινούργιο σχόλιο (άτιμη αργοσχολίαση! Εννοώ, να είσαι αργόσχολος, όχι να έρχονται αργά τα σχόλια)).

  28. ΜΑΡΙΑΓΚ said

    Εγώ τελευταία ανακάλυψα το ιστολόγιο και χαίρομαι πολύ γι’ αυτό.
    Θεωρώ ότι κάποιοι από τους λόγους επιτυχίας του ιστολογίου σας είναι η αντικειμενικότητα και η μοναδική ευγένειά σας. Τα θερμά μου συγχαρητήρια

  29. Η περιουσία του Σκρουτζ (στα αγγλικά) σύμφωνα με τον Μπαρκς:

    http://www.cbarks.dk/theserieswealth.htm

    Απορώ αν στις διάφορες ελληνικές εκδόσεις έχουμε μεταφράσεις όλους τους όρους. Εγώ θυμάμαι μόνο τα τρία κυβικά στρέμματα, τα φανταστικομμύρια και τα απιθανομμύρια (ή μήπως ήταν απιθανικομμύρια; )

  30. sarant said

    27-28: Ευχαριστώ πολύ, με κολακεύετε!

    29: Να πω την αμαρτία μου, τα φανταστικομμύρια/απιθανομμύρια δεν τα θυμάμαι.

  31. @13 Sarant
    Ευχαριστώ πολύ για την εκτίμηση.
    Είναι σημαντικό ότι τα εκατοντάδες κείμενά σου έχουν εκατοντάδες επαινετικά σχόλια από εκατοντάδες φίλους αναγνώστες. Αυτό μας κάνει ένα εκατομμύριο επιβραβεύσεις. Τυχαίο;

  32. Alexis said

    Συγχαρητήρια και από μένα για το εκατομμύριο, εύχομαι και σ’ ανώτερα!
    Η θεματολογία και ο τρόπος γραφής σου Νίκο, συμβάλλουν πολύ στη μεγάλη επισκεψιμότητα του ιστολογίου σου.
    Επειδή αναφέρθηκες σε ποσά σε δραχμές και μάλιστα σε μισθούς της δεκαετίας του 60, δράττομαι της ευκαιρίας (όπα και η γενική!) να σε ρωτήσω μήπως μπορείς να μου λύσεις μία παιδική μου απορία, που δεν έχει βρει ακόμα απάντηση: Ξέρεις την προέλευση της φράσης ‘αυτός παίρνει τρεις κι εξήντα’; Από παιδί που έβλεπα τις παλιές ελληνικές ταινίες άκουγα τη φράση και αναρωτιόμουν τι να σημαίνει άραγε.
    Φυσικά η ερώτηση απευθύνεται και σε όλους τους φίλους του ιστολογίου.

  33. Η φράση επιβιώνει ως σύνθημα με τους γνωστούς αποδέκτες (αν και τείνει να υποσκελιστεί από το «Μπα-Γου-Δο»): Τρείς κι εξήντα παίρνετε, και τον κόσμο δέρνετε!

  34. #32 Προφητική είναι η φράση και αναφέρεται στα 360 ευρώ που θα αποτελέσουν την βάση του νέου συνταξιοδοτικού συστήματος. 🙂
    Βέβαια η ζωή μας κύκλους κάνει και ως γνωστόν ο κύκλος έχει 360 μοίρες.
    Τυχαίο;

  35. @21 Προφωνώς αναφέρεσια στον Ψαμμίτη (http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A8%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%AF%CF%84%CE%B7%CF%82_%28%CE%91%CF%81%CF%87%CE%B9%CE%BC%CE%AE%CE%B4%CE%B7%CF%82%29) που ο Αρχιμήδης δημιούργησε ένα σύστημα αριθμών μι και το αρχαιοελληνικό δεν μπορούσε να δείξει μεγάλους αριθμούς. Και μάλιστρα με ορισμό των αριθμών με δυνάμεις όπως σήμερα με δυνάμεις του 10 (πχ 100=10²,1000=10³).

    Συγχαρητήρια νοικοκύρη άντε και σε μεγαλύτερα μεγέθη…

    Στην περιουσία του Σκρουτζ δεν βλέπω να υπολογίζει κανένας την τυχερή δεκάρα (http://en.wikipedia.org/wiki/Number_One_Dime#Number_One_Dime).

    Για τις ισοτιμίες μεταξύ τέλη της δεκαετίας του 1950 (μετά το κόψιμο των μηδενικών από το χιλιάρικο νομίζω γύρω στο 1955) αρχές της δεκαετίας του 1960 ότι 1 δραχμή της εποχής αντιστοιχεί περίπου σε 0,30€ (με βάση την αξία της χρυσής λίρας περίπου 300 δραχμές τότε με περίπου 100 € σήμερα). Έτσι 7.000 δραχμές αντιστοιχούν σε € 2.100 σήμερα όταν ακούμε ότι κάποιος σε μια ελληνική ταινία πάιρνει 2.000 δραχμές (νομίζω ο βασικός μισθός της εποχής) τότε αντιστοιχοούν σε 600€ σχετικά με τον (προ ΔΝΤ) βασικό μισθό των 700€. Επειδή δεν έχω ήχο εδώ ας αποπληθωρίσει με τον μπακάλικοπ τρόπο μου τον μισθό της Βουγιοκλάκη εδώ (από ότι θυμάμαι είναι αρκετά μεγάλος):

  36. sarant said

    Αλέξη, ευχαριστώ. Για το 3,60 πρέπει να είναι ανάμνηση κάποιου μεροκάματου ή ωρομίσθιου, αλλά πότε; Δεν ξέρω. Το παλιότερο κείμενο στο οποίο την έχω καταγράψει είναι το Δέκα του Καραγάτση (1959-60).

    Παναγιώτη, ίσως η αναλογία (μισθών 1960-σήμερα) είναι 40%, αλλά και το 1/3 καλή προσέγγιση μοιάζει. Η Βουγιουκλάκη έπαιρνε στην ταινία 5.000 και με τις υπερωρίες μπορούσε να φτάσει 7-8.000.

  37. #21 ναί, στὸν Ψαμμίτη ἀναφέρομαι ποὺ οὐσιαστικὰ εἶναι ἕνα ἀντιρρητικὸ ὑπόμνημα στὸν Ἀρίσταρχο. καὶ τὸ κακὸ τοῦ ἀρχιμήδειου συστήματος εἶναι πὼς πῆρε τὴν μυριάδα ὡς βάσι, ἀντὶ νὰ πάρῃ τὸ ἑκατομμύριο ποὺ εἶναι τὸ τετράγωνο τῆς χιλιάδος.

  38. #37 Πάντα υπήρχε και εξακολουθεί να υπάρχει ένα όριο που περιορίζει τη σκέψη μας. Κάπως έτσι σπάσαμε το φράγμα των αρνητικών υπόριζων ποσοτήτων που οδήγησαν στους μιγαδικούς. Εκτιμώ ότι όταν κάποτε ξεπεραστεί το δεκαδικό σύστημα θα λένε για εμάς το ίδιο, ότι δηλαδή κάναμε το α ή το β λάθος.
    Θεωρώ δεδομένο ότι κάτι καλύτερο θα βρουν οι μαθηματικοί του μέλλοντος πχ ένα δυναμικό κβαντικό σύστημα αντί για τα διαδικό, οκταδικό κλπ. Εκεί όμως μπαίνει η πολιτική. Κατά πόσο δηλαδή η δικτυωμένη οικονομία είναι ελαστική και δεκτική σε νέες μαθηματικές μορφές. Μπορεί το οικονομικό ιερατείο του μέλλοντος να πολεμήσει κάθε καινοτομία χαρακτηρίζοντας την ως σατανική αν τα νέα μαθηματικά μοντέλα δεν εξυπηρετούν τους υπολογισμούς τους.
    Το γεγονός ότι ξεπεράσαμε τον μεσαίωνα δεν μας εξασφαλίζει ότι αυτός δεν θα επανέλθει. Οι θρησκείες πέφτουνε αλλά τα ιερατεία μένουν.

  39. Αγγελος said

    Δεν βλέπω γιατί είναι «κακό του αρχιμήδειου συστήματος». Απλώς έχουμε συνηθίσει να χωρίζουμε τους «αραβικούς» αριθμούς σε ομάδες τριών ψηφίων, ίσως γιατί στα λατινικά (και ως εκ τούτου στις γλώσσες της Δυτικής Ευρώπης) τα αριθμητικά έφταναν μόνο ως το χίλια. [Και στο ελληνιστικό σύστημα γραφής των αριθμών βέβαια τα «ψηφία» έφταναν μόνο ως το 900, αλλά ο λόγος ήταν πως το ελληνικό αλφάβητο δεν είχε περισσότερα γράμματα. Ωσαύτως το σημιτικό, που είχε ακόμη λιγότερα. Αν το ελληνικό αλφάβητο είχε 36 γράμματα, είμαι βέβαιος ότι τα 9 τελευταία θα είχαν χρησιμοποιηθεί για τις χιλιάδες, από 1000 έως 9000.] Τίποτε δεν θα εμπόδιζε, και μετά την υιοθέτηση των «αραβικών» αριθμών, να χωρίζαμε τα ψηφία κατά τετράδες και να εκφωνούσαμε λ.χ. το 23.4567 ως εικοσιτρείς μυριάδες τετρακιςχίλια πεντακόσια εξήντα επτά.
    Όταν η Γαλλική Επανάσταση αποφάσισε να εξορθολογίσει τα μέτρα και σταθμά και έφτιαξε το δεκαδικό μετρικό σύστημα, προέβλεψε και πρόθημα myria- για τις 10.000 – και πράγματι, στα διοικητικά κείμενα των πρώτων χρόνων της εφαρμογής του γίνεται λόγος για myriamètres (βολικό υποκατάστατο της λεύγας) και myriagrammes. Δεν ευδοκίμησαν όμως αυτές οι μονάδες, γιατί η συνήθεια να μετρούμε σε χιλιάδες και εν συνεχεία σε εκατομμύρια ήταν υπερβολικά βαθιά ριζωμένη.

  40. Μπορείς Άγγελε να εξηγήσεις το γιατί οι αρχαίοι διάβαζαν ανάποδα τους αριθμούς;
    Στο παράδειγμα του πχ θα διάβαζαν επτά και εξήκοντα και πεντακόσια και τετράκις χίλια και εικοσιτριάκις μύρια ή κάπως έτσι.
    Πιστεύεις ότι τους βοηθούσε στους υπολογισμούς τους;

  41. #38 τὸ θέμα εἶναι ὅτι ὁ ἴδιος ὁ Ἀρχιμήδης ἐπέλεξε τὸ δεκαδικὸ σύστημα. τὸ «σφάλμα» του, ἂν προτιμᾶτε, εἶναι ὅτι ἀφ’οὗ πῆρε ὡς βάσι τὴν μονάδα ποὺ ἐπέχει θέσι σημείου ἡ δεκάδα εἶναι ἡ γραμμή, ἡ ἑκατοντὰς τὸ τετράγωνο καὶ ἡ χιλιάς ὁ κῦβος. δηλαδὴ τὸ 10 εἶναι ἡ βάσι καὶ οἱ ἀριθμοὶ ὀργανώνονται μὲ βάσι τὶς δυνάμεις του μέχρι τὸν κῡβο. αὐτὸ ἐκφράζουν οἱ τελίτσες ἂνὰ τρία ψηφία στὰ νούμερα. αὐτὸ γίνεται σὲ κάθε σύστημα, ἁπλῶς ἀλλάζει ἡ βάσι. πχ στὸ ὀκταδικὸ τετράγωνο θὰ εἶναι τὸ 64 ποὺ ἔχει τὴν θέσι τῆς ἑκατοντάδος στὸ δεκαδικό. στὸ δεκαδικὸ σύστημα παίρνουμε ξανὰ ὡς βάσι τὸν κῦβο τοῦ 10 (στ’ἄλλα συστήματα τοὺς κύβους τῶν ἀντίστοιχων ἀριθμῶν) καὶ μὲ τὶς δυνάμεις του φτιάχνουμε νέο τετράγωνο τὶς 100.000 καὶ κῦβο τὸ ἑκατομμύριο ποὺ εἶναι χίλιες χιλιάδες κ.ο.κ. μὲ βάσι τὸ σύστημα τοῦ Ἀρχιμήδους τὸ τρισεκατομμύριο δὲν θὰ γραφόταν σήμετρα 1.000.000.000.000 ἀλλὰ 10000.0000.0000. αὐτὲς οἱ τετράδες τῶν τελειῶν στὴν δεύτερη περίπτωσι δὲν ἐκφράζουν τίποτε πέρα ἀπὸ τὸ γεγονὸς ὅτι ὁ Ἀρχιμήδης δὲν μπόρεσε νὰ σκεφτῇ ἐξωγλωσσικὰ ὰς τὸ πῶ ἔτσι καὶ παγιδεύτηκε στὸ γεγονὸς ὅτι στὰ ἑλληνικὰ ἔχουμε τὴν λέξι μυριάδα. δηλαδὴ ὁ Ἀρχιμήδης σὲ δεκαδικὸ σύστημα χωρίζει σὲ μυριάδες καὶ ὄχι σὲ χιλιάδες. ἡ χιλιὰς ὅμως εἶναι ὁ κῦβος τοῦ 10, ἐν ᾦ ἡ μυριὰς λογιστικῶς δὲν ἔχει καμιὰ ἰδιότητα ὥστε νὰ ληφθῇ ὡς βάσι τοῦ συστήματος.

  42. Ηλεφούφουτος said

    sarant είπε
    » Να πω την αμαρτία μου, τα φανταστικομμύρια/απιθανομμύρια δεν τα θυμάμαι.»

    Εεχμμ χμμ, γιατί δεν είχαν εμφανιστεί ακόμη. Η πρώτη φορά που είδα αυτούς τους «όρους» ήταν σε τεύχος του ’81. Να προσθέσω και τα οχταδιπλομύρια.

    Έτσι, για να ανεβάσω λίγο το επίπεδο της συζήτησης μετά από τον Αρχιμήδη! (Παρεπιπτού ο Κύρος Γρανάζης στους ιταλικούς μικυμάους λέγεται Αρχιμήδης Πυθαγόρειος).

  43. καὶ ὁ Σκροὺτζ παρ’Ἰταλοῖς καλεῖται ἄλλως. σημειωθήτω ὅτι οἱ Ἰταλοὶ ἁμιλλῶνται τοὺς ὑπερατλαντικοὺς παπιανθρώπους.

    Ἠλεφούφουτε, πράγματι, ὅλοι οἱ πασόκοι συμφωνοῦν ὅτι τὰ ἀπιθανικομμύρια ἔρρευσαν ἀπὸ τὸ ’81 καὶ μετά.

  44. nickel said

    Ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος;

    15η ερώτηση, για το εκατομμύριο:

    Total views σημαίνει:
    Α. Άνθρωποι που πέρασαν από το ιστολόγιο
    Β. Φορές που πατήσαμε να πάμε στο sarantakos.wordpress.com
    Γ. Φορές που διαβάσαμε κείμενα του ιστολογίου
    Δ. Συνολικές απόψεις που κατατέθηκαν στο ιστολόγιο

    Σας έχουν μείνει και οι τρεις βοήθειες: κέφι, ιδέες και καλοί φίλοι.

  45. #41 Σε ένα υποτιθέμενο εκατονταδικό σύστημα η μυριάδα είναι το 100^2 (100*100=10.000) επομένως το 10.100 (δεκαδικό) είναι το 11 (εκατονταδικό) ή με Ελληνικά γράμματα το ΑΑ ενώ το 1.000 (δεκαδικό) είναι το Ι άρα το 11.000 είναι το ΑΙ. Δεν είναι κακό!!!.
    Φυσικά το σύστημα είναι ηλίθια σκέψη της στιγμής αλλά θα μπορούσε ίσως να γίνει το 100 ή Ι (όχι ως 10 αλλά ως 100) βάση ενός συστήματος, δεδομένου ότι το αλφάβητο περιορίζει μέχρι το 900. Δεν ξέρω πως σκέφτηκε ο Αρχιμήδης, δεν διάβασα το κείμενο του αλλά θεωρώ ότι ένα κολοσσιαίο (ίσως το μεγαλύτερο όλων) μυαλό σαν του Αρχιμήδη κάτι θα είχε στο μυαλό του.

  46. Παρόραμα:
    100(10)=10(100) ή Α0
    1.000(10)=Ι0(100) ή ΙΟ
    10.000(10)=100(100) ή Α00
    11.000(10)=1Ι0(100) ή ΑΙ0

    Ξέχασα τις μονάδες πριν. Με αυτόν τον τρόπο Άγγελε δεν γίνεται άρση του περιορισμού 900 που λες για το Ελληνικό αλφάβητο;

  47. voulagx said

    #41 Κορνηλιε, το «λαθος» του Αρχιμηδη οφειλοταν στο οτι το ελληνικο δεκαδικο αριθμητικο συστημα δεν ηταν θεσιακο.

  48. #47 ἔπαιξε κι αὐτὸ τὸν ῥόλο του. κι αὐτὸ σχετίζεται καὶ μὲ τὴν χρῆσι τοῦ μηδενικοῦ ποὺ εἶναι γνωστὸ στὸν Κλαύδιο Πτολεμαῖο.

  49. Θανάσης Πρωτόπαπας said

    Στη δική μου διάλεκτο, μύρια /miria/ είναι τρισύλλαβη συντόμευση (αργκό) για τα εκατομμύρια, αλλά μύρια /mirʝa/ είναι δισύλλαβη λέξη που σημαίνει πολλά, αμέτρητα, όπως στην (μάλλον παγιωμένη) έκφραση «του έσουρε τα μύρια όσα». Δεν ξέρω αν είναι γενικευμένη αυτή η φωνητική διάκριση ή απλώς είμαι περίεργος (και υπερβολικά ευαίσθητος στα ουρανικά). Σα να συνιζήθηκε η αυτόνομη λέξη, ενώ παρέμεινε ασυνίζητο το συνθετικό μέσα στο εκατομμύριο.

  50. π2 said

    #49, όντως, κι εγώ /miria/ λέω και ακούω, ενώ τα /mirʝa/ είναι προ πολλού παγιωμένα:

  51. Θανάσης Πρωτόπαπας said

    #50, άρα μιλάμε πλέον για δύο διαφορετικές, ομόγραφες λέξεις, με κοινή ετυμολογική καταγωγή;

  52. sarant said

    Πολύ ενδιαφέρουσα παρατήρηση, αλλά δεν είμαι βέβαιος ότι η λεπτή διάκριση θα αντέξει στην τριβή και στο χρόνο -θέλω να πω, αν το «μύρια = εκατομμύρια» εδραιωθεί και γίνει συχνή η χρήση του δεν αποκλείεται να προφέρεται κι αυτό mirja, όπως τα χίλια μύργια κύματα. Ούτε το «δια» είναι πια δισύλλαβο (τουλάχιστο στους περισσότερους) όσο κι αν επιμένουν πολλοί (κι εγώ συχνά) να το τονίζουν (διά) για να υπαινιχθούν ότι δισύλλαβο προφέρεται.

  53. Ε! δεν είναι και υποχρεωτικό να «νομιμοποιήσουμε» το «μύρια» της αργκό. Στην προκείμενη περίπτωση η αργκό έχει λάθος, τι να κάνουμε δηλαδή; Μύρια είναι 10.000 ή απροσδιόριστο μεγάλο πλήθος. Μύρια δεν είναι το εκατομμύριο. Να το αλλάξουμε δηλαδή επειδή κάποιοι βαρύίμαγκες βαριούνται να πουν το εκατό;

  54. Θανάσης Πρωτόπαπας said

    #53, χίλια συγγνώμη, δεν είχα αντιληφθεί τη σύσταση λεξιλογικής φρουράς με τις σχετικές εκ νόμου απορρέουσες αρμοδιότητες (κάτι σαν το ΔΙΚΑΤΣΑ αλλά για λέξεις, ε;). Έστω καθυστερημένα, μετά τιμής, σας υποβάλλω τα σκεύη μου (και τα κουζινικά μου).

  55. #54 Αν θέλεις να το θέσω διαφορετικά. Η αργκό είναι αργκό γιατί ανήκει στο περιθώριο. Αν το περιθώριο γίνει κανόνας τότε παύει να είναι αργκό και επομένως η «νομιμοποίηση» (βάζω εισαγωγικά αν πρόσεξες) του «μυρίου» βγάζει τη λέξη από την αργκό και την βάζει στα λεξικά.
    Ισχυριζόμενος λοιπόν ότι το μύρια είναι η 10.000 ή αμέτρητα, αφήνω την ερμηνεία της αργκό εκδοχής στους εκφραστές της και άρα δεν επεμβαίνω στην αργκό επομένως την σέβομαι αλλά δεν την υιοθετώ.
    Δεν ξέρω τι είναι πιο φασιστικό, η περιθωριοποίηση ενός ούτως ή άλλως περιθωριακού όρου ή η άρση αυτής της περιθωριοποίησης και η σαλονοποίηση του;

  56. Θανάσης Πρωτόπαπας said

    #55, εμένα απλώς μου αρέσει να παρατηρώ (και παράλληλα προσαρμόζομαι στα περί καύσωνος σχόλια σε άλλο νήμα), δεν ασχολούμαι ούτε με εισαγωγές-εξαγωγές μεταξύ σαλονιών και πεζοδρομίων ούτε με έλεγχο φρονημάτων στα σύνορα. Επί της ουσίας: φαίνεται πως το /mirʝa/ είναι ήδη εδραιωμένο, και νομίζω πως το /miria/ τείνει να επεκταθεί σε όχι και τόσο περιθωριακές περιστάσεις. Αν το /i/ αντέξει στο χρόνο (όπως π.χ. αντέχει στο μικρόβιο και σε πολλές άλλες καθημερινές λέξεις, με ισχυρές — και όχι τόσο λόγιες — αντιστάσεις, όπως κατ’ εμέ δείχνει και ο ευρύς χλευασμός της Σημιτικής /pçotitas/), τότε (θα) έχουμε δύο ομόγραφες λέξεις. Αν το /i/ δεν αντέξει, όπως λέει ο Νικοκύρης, τότε μπορεί να γίνουν και ομόηχες, ή να προκύψει συγχώνευση ή κάποια άλλη εξέλιξη. Εδώ να είμαστε να τα συζητάμε, κατά προτίμηση χωρίς επικλήσεις φασισμού (βλ. και mutatis mutandis για τη νεοελληνική πραγματικότητα).

  57. Θανάσης Πρωτόπαπας said

    Εννοούσα «βλ. και νόμο του Godwin» αλλά παρερμήνευσα τις οδηγίες των ετικετών XHTML…

  58. #56 Για εμένα η μακροζωία μιας γλώσσας οφείλεται στην τήρηση κάποιων κανόνων και την ετυμολογική της συνέχεια. Η γλώσσα δηλαδή είναι εννοιολογικό σύστημα και όχι συνήθεια.
    Ας κάνουμε μια αναγωγή στα μαθηματικά. Έστω ότι χάριν αστεϊσμού ξεκινάμε να λέμε ότι 1 και 1 ίσον 11 και πούμε ότι στην κωδικοποίηση της αργκό 1+1=11 αλλά στα μαθηματικά είναι 1+1=2. Τότε έχουμε διπλή ερμηνεία του 1+1. Ολόκληρο όμως το αριθμητικό σύστημα βασίζεται στην παραδοχή ότι 1+1=2 επομένως με το 1+1=11 δημιουργούμε στην ουσία παρερμηνείες.
    Αυτό ισχύει και στη γλώσσα, το μύριο είναι 10.000 και το εκατομμύριο είναι 100*10.000=1.000.000 επομένως αποδεχόμενοι το μύριο ως εκατομμύριο δημιουργούμε παρερμηνείες. Για εμένα βέβαια είναι λάθος ακόμη και το δισεκατομμύριο το οποίο είναι αποδεκτό για τον οικοδεσπότη αλλά δημιουργεί ρήγμα στην ετυμολογική κωδικοποίηση. Ίσως το χιλιάκις εκατομμύρια να είναι καλύτερος ως όρος από το δισεκατομμύριο ή το κυβεκατομύρια (10^3*10^6) (τρισεκατομύριο->δις κυβεκατομύρια 10^(2*3)) ή κάτι τέλος πάντων που να μη δημιουργεί σύστημα στο σύστημα.
    Καλός ο ρομαντισμός αλλά εγώ είμαι οπαδός της κυριολεξίας.

  59. κατὰ τὴν ταπεινή μου γνώμη τὸ δισύλλαβο μύρια εἶναι ποιητικὴ συνίζησι.

    τό βάρδια ποὺ τὸ προφέρω δισύλλαβο τὸ εἶδα γραμμένο «βάρδιά της» καὶ συνειδητοποίησα ὅτι πάντα ὑπάρχει χῶρος γιὰ περισσότερο νεοκαθαρευουσιανισμό. ἤμουν πράγματι ἀσυγχώρητος.

  60. τὶς προάλλες εἶδα γραμμένο «ΚΡΕΑΤΑ ΠΙΟΤΗΤΟΣ».

    σὲ μιὰ ἐποχὴ ποὺ ὅλοι διαφημίζουν ἄπαχα προϊόντα μερικοὶ ἐπιμένουν νὰ διαφημίζουν τὴν λιπαρότητα. συγκινητικό;

  61. @ 32, 33, 36

    Στον γόνιμο προβληματισμό για τις τρεις κι εξήντα, εισφέρω τον δημόσιο υπάλληλο κ. Τρεισκιεξήντογλου, από το «Δημόσιο forevah» των Ημισκουμπρίων, στο «Στενές επαφές με 3ς τύπους» (1998). Στο ίδιο απαντάται και ο, ωσαύτως ΔΥ, κ. Μισθουλάκης, και το φοβερά ψαγμένο δίστιχο:

    Τι θέλετε και είστε η ενόχλα του ωτού;
    Δεν βλέπετε ότι πράττω τη στάση του λωτού;

    Φέρνει σε Γκάτσο, λίγο σκρατσαρισμένο βέβαια 🙂

  62. Zazula said

    @52: Δεν μπορώ να προβλέψω το μέλλον, αλλά μπορώ να παρατηρήσω το παρόν: Στη λέξη εκατομμύριο η κατάληξη είναι ασυνίζητη. Η αργκοτική λέξη μύριο (=εκατομμύριο) προέκυψε «by shortening» που λένε κι οι αγγλόφωνοι· πρβλ. κ. μέρα / σπέρα (δεν λέμε εσπέρα!) / νύχτα από το καλημέρα / καλησπέρα / καληνύχτα. Επομένως παραμένει η κατάληξη ασυνίζητη και στην παράγωγη λέξη — για την ακρίβεια, όσες φορές το ακούω διαπιστώνω ότι οι ομιλητές τονίζουν χαρακτηριστικά τις διακριτές συλλαβές, ώστε να κάνουν σαφέστερη τη σύνδεση με τη δηλούμενη έννοια. Αλλά και συνίζηση στο εκατομμύριο πάλι η αργκό κάνει, όχι η γενική γλώσσα: κατομμύργιο (κατά το καινούργιο).

    Βέβαια, από την άλλη, διατηρώ κάποιες επιφυλάξεις για το εάν το μύρια (=10.000) προφέρεται από όλους μύργια· τα άλλα δύο γένη του είναι ασυνίζητα (μύριοι, μύριες) στη σημασία αυτή, ενώ στη σημασία «πολυάριθμοι» και οι δύο τρόποι προφοράς είναι αποδεκτοί (βλ. ΛΚΝ). Για το εάν θα διατηρηθεί αυτή η λεπτή διάκριση (Ποια διάκριση; Αφού είπαμε ότι στη σημασία «πολυάριθμοι» λέγονται και τα δύο!) θα πρέπει να συνυπολογίσουμε και το ότι: (1) Όσοι χρησιμοποιούν τη σημασία «10.000» γνωρίζουν τη λέξη ασυνίζητη. (2) Είναι αναπόφευκτη η έλξη από το ασυνίζητο κύριοι / κύριες / κύρια. (3) Υπάρχουν επίθετα με διπλοτυπία όσον αφορά τη συνίζηση, χωρίς διαφορά σημασίας ανάμεσα στους δύο τύπους, όπου δεν έχουμε κανέναν λόγο να πιστεύουμε ότι ο ένας τύπος οπωσδήποτε πρέπει να κατισχύσει του άλλου σε βάθος χρόνου: άγιος / άγια / άγιο. (4) Υπάρχει διαλεκτικός τύπος μυρίος (στην Κρήτη, μια που μπήκε κι ο Ξυλούρης πιο πάνω).

    @58: Περί εκατομμυρίων και δισεκατομμυρίων συζήτηση εδώ: http://www.lexilogia.gr/forum/showthread.php?t=4668 (βλ. ιδιαίτερα αναρτήσεις #13 & #17). Τώρα, για όποιον θέλει να αποφεύγει τη σύγχυση του αργκοτικού μυρίου με το ορθόδοξο, μπορεί το πρώτο να το γράφει ’μύριο (δηλ. με απόστροφο στην αρχή).

  63. sarant said

    62: δεν νομίζω ότι υπάρχει σήμερα σημασία «μύριοι,-ες,-α = 10.000», εκτός αν αναφερόμαστε ειδικώς σε πράγματα της κλασικής αρχαιότητας, π.χ. στην κάθοδο των Μυρίων.

  64. Μαρία said

    63 Απ’ το πληκτρολόγιο μου το πήρες.
    Η κάθοδος είναι πολύ αγαπητή, βλέπω, στους αθλητικογράφους αλλά όχι με τη σημασία του δέκα χιλιάδες.

  65. Zazula said

    63: Είπα εγώ κάτι διαφορετικό; Γι’ αυτό και λινκάρισα το ΛΚΝ, όπου και αναφέρεται: «στην αρχαιότητα». Αλλά και η σημασία αυτή συνεχίζει να λεξικογραφείται κανονικά στα σημερινά λεξικά.

  66. μιᾶς συνιζήσεως μύριαι ἑπονται… 😦

  67. παρόραμα: ἕπονται

  68. http://www.ametanohtos.gr/?p=179

  69. Ηλεφούφουτος said

    Την πρόβλεψη ότι όλοι οι ασυνίζητοι τύποι θα συνιζηθούν γιατί η συνίζηση είναι η «φυσική» κατάσταση για τα Νέα Ελληνικά την είχε κάνει ο Ψυχάρης έχοντας υπόψη μια φωνητική εξέλιξη που παρουσιάστηκε και λειτούργησε σαν νόμος σε κάποια ορισμένη περίοδο σε κάποια ιδιώματα με μεγαλύτερη επιρροή από άλλα.
    Δεν δικαιώθηκε από τα πράγματα, προφανώς γιατί ο νόμος αυτός είχε εξασθενήσει στην εποχή του και η γλωσσική πραγματικότητα στο ελληνικό κράτος έμπαινε πια σε καινούργιους δρόμους.

    Τέλος πάντων, όλα αυτά για τη συζήτηση και μόνο, αφού έτσι κι αλλιώς το σενάριο να επιβιώσει και να διευρυνθεί η χρήση του μύρια (=εκατομμύρια) είναι φουτουριστικό. Άλλωστε με το ευρώ δεν γίνεται πια τόσος λόγος για ‘μύρια όσο άλλοτε.

  70. Ἠλεφούφουτε, τὸ εὐρὼ ἔκανε τὰ ἑκατομμύρια μύρια, ἀλλὰ ὄχι γλωσσικά.

  71. 61,
    Θα μπορούσε να τιτλοφορηθεί Η Ωδή του Μισθωτού

  72. Αγγελος said

    Κορνήλιε (41), ενδιαφέρουσα η άποψη ότι «ὁ Ἀρχιμήδης δὲν μπόρεσε νὰ σκεφτῇ ἐξωγλωσσικὰ ὰς τὸ πῶ ἔτσι καὶ παγιδεύτηκε στὸ γεγονὸς ὅτι στὰ ἑλληνικὰ ἔχουμε τὴν λέξι μυριάδα. δηλαδὴ ὁ Ἀρχιμήδης σὲ δεκαδικὸ σύστημα χωρίζει σὲ μυριάδες καὶ ὄχι σὲ χιλιάδες. ἡ χιλιὰς ὅμως εἶναι ὁ κῦβος τοῦ 10, ἐν ᾦ ἡ μυριὰς λογιστικῶς δὲν ἔχει καμιὰ ἰδιότητα ὥστε νὰ ληφθῇ ὡς βάσι τοῦ συστήματος», αλλά δεν μπορώ να συμφωνήσω με την τελευταία σου φράση. Η χιλιάδα είναι ο κύβος του 10, και η μυριάδα είναι η τέταρτη δύναμη του 10. Και λοιπόν; Γιατί ο κύβος να προσφέρεται περισσότερο (ή λιγότερο) για «βάσι τοῦ συστήματος»; Βάση του συστήματος άλλωστε είναι το 10, και αυτό διότι επειδή ο άνθρωπος έχει 10 δάχτυλα, τα αριθμητικά των ινδοευρωπαϊκών γλωσσών (και όχι μόνο) είναι δομημένα δεκαδικά. Το 1000 είναι – και το 10.000 θα μπορούσε να είναι – ένα είδος επικουρική βάση, με την έννοια ότι έχουμε ειδικές λέξεις για τις μονάδες, για τις δεκάδες και για τις εκατοντάδες, έχουμε το χίλια (και, ειδικά στα αρχαία ελληνικά, και το μύρια), αλλά δεν έχουμε για το 100.000, και μέχρι τον Κοραή δεν είχαμε ούτε για παραπάνω, και το ίδιο συμβαίνει και στις άλλες γλώσσες που ξέρω. Δεν πιστεύω δηλαδή ότι η ειδική θέση του 1000 στην εκφώνηση και στη γραφή των μεγάλων αριθμών έχει σχέση με τις τρεις διαστάσεις του χώρου – οι ρίζες της είναι καθαρά γλωσσικές.
    Τώρα, το γιατί τα βασικά αριθμητικά της λατινικής ή της εβραϊκής δεν έφταναν πέρα από το χίλια (και της ινδοευρωπαϊκής μάλλον ούτε ως εκεί) είναι άλλο ζήτημα, που ίσως να έχει να κάνει με τα μεγέθη των κοπαδιών των πανάρχαιων κτηνοτρόφων…

  73. Μπουκανιέρος said

    Το «τρεις κι εξήντα» φαίνεται ότι ήταν η αμέσως επόμενη αύξηση μετά την εποχή του «-Πόσα παι; -Τρεις και πε».

  74. #63 Λέμε εκατομμύριο επομένως η λέξη μύρια χρησιμοποιείται με την έννοια του 10.000 άσχετα από το αν αυτό το καταλαβαίνουμε ή όχι. Διαφορετικά μπορούμε να ισχυριστούμε ότι ούτε τα ιχθύς, μυς (ως ποντικός), κλπ… έχουν σήμερα την αρχαία σημασία. Την έχουν όμως στην ουσία ασχέτως αν δεν τα χρησιμοποιούμε παρά μονάχα σε σύνθετες λέξεις.
    Θα μου πεις ότι το εκατομμύριο είναι δημιούργημα το Κοραή. Τι μας λέει όμως αυτό; Ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε λέξεις βασισμένες σε αρχαίους όρους και τελικά να καθιερωθούν. Ο τρόπος να καθιερωθούν είναι το να εμπεριέχουν μέσα τους την λογική και να έχουν εννοιολογική συνέχεια. Αφού ο Κοραής λοιπόν κατόρθωσε να καθιερώσει μια ανύπαρκτη λέξη μπορούμε και εμείς να επαναφέρουμε την πραγματική έννοια του μύρια που είναι το 10.000.
    πχ ένα εκτάριο είναι μύρια τετραγωνικά μέτρα.
    Εδώ κατάφερε ο Μπαμπινιώτης (ή ο Αβραμόπουλος) να περάσει την γραμμή ότι το «αφορώ» συντάσσεται με «σε» (πχ «αφορά σε εμένα» αντί «αφορά εμένα») δεν μπορούμε εμείς να επαναφέρουμε μια λέξη που μας λείπει; Ποιο είναι το εμπόδιο σε αυτήν την ανάσταση;
    Απάντηση: η αργκό.
    Εγώ στο εξής θα λέω ότι:
    εκτάριο=μύρια τμ. – στίβος 10.000 μέτρα = μύρια μέτρα – ο Ιησούς τάισε μισή μυριάδα ανθρώπους (5.000) κλπ.
    Εξάλλου, ακριβώς επειδή με το ευρώ είναι πολύ δύσκολο πια να μιλάμε για εκατομμύρια είναι ευκολότερο να μιλάμε για μυριάδες. Πουλάω το σπίτι μου 10 μύρια ευρώ.

  75. Ἄγγελε, νομίζω πὼς τὸ δεκαδικὸ σύστημα εἶναι δομημένο γεωμετρικά, ἀλλὰ δὲν ἐπιμένω. πάντως στὰ γαλλικὰ ἐπιβιώνουν ἀκόμη κατάλοιπα τοῦ ἑξαδικοῦ συστήματος (ὄχι στὰ γαλλικὰ τῆς Ἑλβετίας ἀπὸ ὅ,τι ξέρω). καὶ τὸ ἑξαδικὸ σύστημα θὰ μπορούσαμε νὰ τὸ φανταστοῦμε σὰν ἀναπαράστσι τῶ 3 διαστάσεων, ἀλλὰ δὲν δίνει κῦβο, ἀλλὰ όρθογώνιο παραλληλεπίπεδο, μὲ ἀκμὲς τὸ 36 καὶ τὸ 10. κι αὐτὸ γιατὶ 360 μέρες μετροῦσε χονδρικὰ ὁ προϊστορικὸς ἄνθρωπος κι αὐτὲς διαιρούμενες μὲ τὸ 10 δίνουν 36 ποὺ ἔχει ῥίζα τὸ 6. τὸ μειονέκτημα δηλαδὴ τοῦ ὅτι τὸ ἑξαδικὸ σύστημα, ἀρχαιότερο προφανῶς τοῦ δεκαδικοῦ, δὲν δομεῖται σὲ τέλειο κῦβο, ἀλλὰ σὲ παραλληλεπίπεδο ὀφείλεται στὸ γεγονὸς ὅτι ξεκινοῦμε μὲ τὸ 360 καὶ τὸ διαιροῦμε, τὸ 360 ὅμως δὲν εἶναι τέλειος κῦβος κανενὸς ἀριθμοῦ. στὸ δεκαδικὸ ὅμως ξεκινοῦμε μὲ τὸ 10 καὶ πολλαπλασιάζουμε. γιὰ τὰ μὴ γλωσσικὰ κατάλοιπα τοῦ ἑξαδικοῦ σήμερα νομίζω πὼς δὲν χρειάζεται νὰ πῶ κάτι, κοιτάξτε ἁπλῶς τὰ μοιρογνωμόνια σας.

  76. παρόραμα: ξέχασα τὴν ἔγκλισι τόνουθ στὸ τέλος.

  77. Μαρία said

    Τα γαλλικά της Γαλλίας και του Κεμπέκ έχουν δεκαδικό μέχρι το 70 και εικοσαδικό για το 80(4-20) και 90(4-20 +10)
    Και άλλες γλώσσες χρησιμοποιούν το εικοσαδικό.

  78. #77 mea culpa ἡ συγκεκριμένη ἀναφορὰ στὰ γαλλικά. ἀκριβέστερα δὲν εἶναι ἀκριβῶς τὸ εἰκοσαδικὸ ποὺ εἶναι ἰθαγενὲς ἀμερικανικό, ἀλλὰ τὸ πενταδοτετραδικό. αὐτοῦ βελτιωμένη ἐξέλιξι φαίνεται τὸ εἰκοσαδικό. προφανῶς ἡ ἀποκοπὴ τῶν προκολομβιανῶν ἀπὸ τὸν ὑπόλοιπο κόσμο ἔγινε ὅταν ἀκόμη ἐφαρμοζόταν αὐτὸ τὸ πολὺ προϊστορικὸ καὶ ἀτελὲς ἀριθμητικὸ σύστημα.

  79. sarant said

    73: Αν βάλεις αγγελία για 10 μύρια ευρώ, θα δεις αν η ιδιωτική σου σημασία έχει γενικότερη πέραση.

  80. ἂν ἀντὶ δέκα μύρια ἔγραφε δέκα μυριάδες πιστεύω πὼς δὲν θὰ ἔδινε λαβὴ γιὰ παρερμηνεία.

  81. Μαρία said

    Κι αν ιδρύσει τη Στραβωνούπολη και καθιερώσει δικό του κώδικα, ακόμα καλύτερα.

  82. Μα γιαυτό μίλησα για εκτάρια και στίβο. Μέσα από τη συνήθεια και τη χρήση έρχεται και η καθιέρωση. Αν αποφασίσουν οι ακαδημαϊκοί και λοιποί να την καθιερώσουν είναι σίγουρο ότι θα το καταφέρουν. Είναι ζήτημα βούλησης.
    Θα μου πεις γιατί; Μα γιατί λείπει από τον γλωσσικό κώδικα. Εκτός των άλλων πρέπει να αποφασίσουμε αν θα δεχόμαστε τη γλώσσα ως νομοτελειακή κατάσταση ή ως φυσικό φαινόμενο ή αν θα προσπαθούμε να την βελτιώνουμε διαρκώς.
    Κορνήλιε το αριθμητικό σύστημα εξαρτάται και από τη χρήση για την οποία προορίζεται. Είναι εργαλείο. Στην πληροφορική πχ δεν μπορούσαμε μέχρι τώρα να σκεφτούμε κάτι καλύτερο από το δυαδικό αφού την ουσία αφορά ηλεκτρικούς διακόπτες δύο θέσεων (0,1) αλλά έχει πρόβλημα στους πολύ μεγάλους αριθμούς αφού αυξάνει υπερβολικά το εύρος και δεν μας εξυπηρετεί πχ για διαστημικές μετρήσεις.
    Με αυτό το σκεπτικό ίσως θα πρέπει να εξετάσουμε το αριθμητικό σύστημα των αρχαίων βάσει των υπολογισμών που έκαναν τότε πχ στοίχιση του στρατού, μέτρηση αποστάσεων βάσει σταδίου (~184,454μ. τα οποία μέτρα φυσικά αγνοούσαν τότε και άλλη απόσταση είχαν στο μυαλό τους).
    Βέβαια το μυαλό μας είναι εγκλωβισμένο και στον σημερινό θεσιακό αλγόριθμο όπου η θέση αντιστοιχεί σε δύναμη. Αυτό όμως δεν είναι κατ’ ανάγκην σωστό. Εμείς το ορίσαμε εμείς μπορούμε και να το ανατρέψουμε αν σκεφτούμε κάτι καλύτερο και αν βέβαια μας το επιτρέψει η Μ.Κ.Ο. προστασίας της αργκό.

  83. Να τα χιλιάσετε, που είπε πρόσφατα ένα μοντέλο-παρουσιάστρια σε ανάλογη περίπτωση.

    Γράφω για να πω απλά ένα «ευχαριστώ» που κάνατε ένα ιστολόγιο για τη γλώσσα και τις παραξενιές της να ξεχωρίσει ανάμεσα σε μύρια άλλα και που καταφέρατε να αποδείξετε πως ούτε το μέσο είναι το μήνυμα, ούτε το περιεχόμενο, αλλά ο άνθρωπος.

  84. sarant said

    Σας ευχαριστώ πολύ!

  85. Εκατοντάκις τρισεκατομμυριούχος 🙂

    Κοντεύουμε τα 40.000 πραγματικά σχόλια;

  86. sarant said

    Λείπουν ακόμα 160.

  87. lucinos said

    τελικά έχεις κάνει ποστ σχετικό με το θέμα και ένας παραπάνω αναφέρει τα διλιούνια και τα τριλιούνια. Αναρωτιέμαι αν έχει υπόψιν του τον Σταγειρίτη ή από αλλού. Επίσης βρήκα και άλλη χρήση τού διλιουνίου με απλό γούγλισμα. Είναι στην πρακτική αστρονομία τού Διονυσίου Πύρρου τού Θετταλού. Μάλιστα επίσης χρησιμοποιεί την μακρά κλίμακα (ένα διλιούνιο= ένα τρισεκατομμύριο)

  88. sarant said

    Τα αναφέρει, αλλά μπορεί και να το είπε τυχαία. Βρήκα κι εγώ καναδυο διλιούνια. Μου έλυσες και την απορία τι είναι μακρά κλίμακα.

  89. Zazula said

    Για τη «μακρά κλίμακα» γίνεται λόγος και στον λεξιλίνκο στο #62.

  90. lucinos said

    για να λύσεις την απορία σου θα μπορούσες απλά
    α) να ρωτήσεις
    β) να δεις το: http://en.wikipedia.org/wiki/Long_and_short_scales

    Από την αριθμητική τού Σταγειρίτη (1810) και από την πρακτική αστρονομία τού Πύρρου (1836) είναι σαφές ότι στην Ελλάδα είχαμε συστηματική χρήση τής μακράς κλίμακας. Το πρόβλημα με τα διλιούνια και τα τριλιούνια είναι ότι ως αστρονομικοί αριθμοί (ή και οικονομικοί αριθμοί επειδή πλέον τούς συναντάμε και στην οικονομία όπως είχε πει ο Φάϋνμαν) δεν τούς βρίσκουμε σε συνήθη χρήση. Για να πάρει κανείς μια ιδέα πόσο είναι το διλιούνι μπορεί να ρίξει μια ματιά σε κάποιο βιντεάκι τού youtube http://www.youtube.com/watch?v=DBMGms17blE ή http://www.youtube.com/watch?v=caMRBGmja3w
    και να θυμάται ότι σε αυτά χρησιμοποιείται η κοντή κλίμακα και όχι η μακρά.

    τώρα αν θέλαμε να ονομάσουμε τον 123 865 435 503 908 354 σε νεοσταγειρίτικα θα τον λέγαμε:
    εκατόν είκοσι τρεις χιλιάδες οκτακόσια εξήντα πέντε διλιούνια τετρακόσιες τριάντα πέντε χιλιάδες πεντακόσια τρία μιλιούνια εννιακόσιες οκτώ χιλιάδες τριακόσια πενήντα τέσσερα.
    Το γράφω με τον εντελώς ανάλογο τρόπο που γράφει και ο Σταγειρίτης, ο σταγειρίτης δεν έχει όνομα για τα ενδιάμεσα (δεν υπάρχει μιλιάρδα ή κάτι τέτοιο και επίσης δεν γράφει δεύτερη φορα μιλιούνια ή διλιούνια για τις χιλιάδες αλλά όπως το δίνω)
    «κανονικά» σήμερα με τα εκατομμύρια και την κοντή κλίμακα θα τον λέγαμε:
    εκατόν είκοσι τρία τετράκις εκατομμύρια οκτακόσια εξήντα πέντε τρισεκατομμύρια τετρακόσια τριάντα πέντε δισεκατομμύρια πεντακόσια τρία εκατομμύρια εννιακόσιες οκτώ χιλιάδες τριακόσια πενήντα τέσσερα.

    Για διάφορους λόγους που δεν είναι τού παρόντος η γνώμη μου είναι ότι η μακρά κλίμακα είναι ανώτερη. Βεβαίως θα μπορούσε κάποιος να πει ότι δεν είναι και τόσο ζωτικής σημασίας το θέμα καθώς τα προθέματα μέγα (M), γίγα(G), τέρα(T) κλπ είναι παγκοσμίως κοινά ενώ για υπολογισμούς έχουμε τις δυνάμεις. Έτσι με το μακρύ σύστημα αν θέλαμε να πολλαπλασιάσουμε διλιούνιο επί τριλιούνιο απλά ξέραμε ότι κάνουν πενταλιούνιο (πρόσθεση), με το κοντό έχουμε τρισεκατομμύριο επί πεντάκις εκατομμύριο, το τρισεκατομμύριο είναι 10^12, το πεντάκις εκατομμύριο είναι 10^18, τώρα μπορούμε να προσθέσουμε τούς εκθέτες και είναι 10^30 και τρέχα να το ονομάσεις εννεάκις εκατομμύριο. Δεν δικαιολογούμαστε να καταλήξουμε σε ένα σύστημα κατώτερο ενώ είχαμε ένα σύστημα ανώτερο, με μόνο αντάλλαγμα καθαρά ελληνική ετυμολογία.

    Για τον παραπάνω που χρησιμοποίησε τα διλιούνια δεν υπάρχει να μάθουμε πώς του κατέβηκε παρά μόνο να μάς πει ο ίδιος. Τώρα που το σκέφτομαι είναι μάλλον απίθανο να έχει διαβάσει Σταγειρίτη ή ακόμα και Πύρρο αλλά εξακολουθώ να θεωρώ πιθανό κάπου να τα άκουσε ή να τα είδε και όχι να τα επινόησε.

    Αν και χάρις στην πρακτική αστρονομία έχουμε την απόδειξη για την λογική υπόθεση ότι δεν εγκαταλείφθηκαν αμέσως τα διλιούνια και η μακρά κλίμακα έχω ακόμα την απορία πότε πραγματικά επικράτησε το εκατομμύριο και πώς πέσαμε στην κοντή κλίμακα. Επίσης υπάρχει ακόμα το θέμα τής πρόσθεσης καθώς ο Σταγειρίτης δεν χρησιμοποιεί καθόλου αυτή την λέξη αλλά αντί για αυτήν «σύναψις». Και βάζω τώρα και το θέμα τών ονομάτων τών τελεστών. Σήμερα τούς λέμε συν, πλην, επί, δια. (επίσης λέμε και μείον με την ίδια σημασία με πλην) Ο Σταγειρίτης χρησιμοποιεί το συν όπως το χρησιμοποιούμε και σήμερα ενώ αναφέρει και το «και» όπως ακριβώς λέμε και σήμερα. Αντί για πλην ή μείον όμως λέει εκτός και τέλος δεν έχει καθόλου όνομα για τούς τελεστές τού πολλαπλασιασμού και τής διαίρεσης. Τώρα η αίσθηση μου διαβάζοντας είναι ότι το «συν» είναι κανονικά όνομα τού τελεστή ενώ το και απλώς ένας τρόπος ομιλίας όπως και σήμερα. Για το «εκτός» όμως δεν μπορώ να αποφασίσω τι από τα δύο είναι. Πάντως έχω και την επιπλέον απορία για την ιστορία τών πλην, μείον, επί, δια.

  91. lucinos said

    βρήκα άλλα διλιόνια στην γεωγραφία τού Κοκκώνη (1839) πάντα βεβαίως με την μακρά κλίμακα.
    εσύ ποιο άλλο έχεις βρει;

  92. lucinos said

    http://books.google.gr/books?id=Zy7gAAAAMAAJ&q=%22%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CE%BF%CF%8D%CE%BD%CE%B9%CE%B1%22&dq=%22%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CE%BF%CF%8D%CE%BD%CE%B9%CE%B1%22&hl=en&ei=4SBpTdCcHoyo8QObrojzBw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCQQ6AEwAA
    αυτό δεν ξέρω αν μετράει, αν μετράει έχουμε και την εκδοχή «τριλιώνες»

  93. sarant said

    Βρήκα καταρχάς αυτά τα τρι- που βρήκες κι εσύ στον Κουμανούδη (που δεν έχει από δι-)

    Επίσης, σε μια Οικονομική Επιθεώρησι 1878: διλιούνια
    http://books.google.com/books?id=NVcuAAAAYAAJ&q=%CE%B4%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CE%BF%CF%8D%CE%BD%CE%B9%CE%B1&dq=%CE%B4%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CE%BF%CF%8D%CE%BD%CE%B9%CE%B1&hl=en&ei=Ay5pTfiBBMmSswaHlLzwDA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCcQ6AEwAA

    Το googlebooks μού λέει ότι υπάρχει επίσης και στον Ηπίτη και στο Dictionnaire Francais-Roméique

    Όμως βρήκα και μπιλιούνι, απόδοση του γερμανικού Billion, = αριθμός από χίλιαις χιλιάδαις μιλιούνια, στο «Γερμανικό-απλορωμαϊκό λεξικό» του Βάιγκελ, για το οποίο:
    https://sarantakos.wordpress.com/2010/10/14/weige/

  94. Μαρία said

    93 Ο Τανταλίδης στον οποίο παραπέμπει ο Κουμανούδης θα το είδε σε κάποιο εγχειρίδιο μαθηματικών στα λατινικά (triliones) ή στα γαλλικά.
    Ο Ηπίτης στο λήμμα trillion,χίλια δισεκατομμύρια, τριλλιόνιον.

  95. lucinos said

    Η Οικονομική επιθεώρησι δυστυχώς δεν κατεβάζεται ολόκληρη, δεν μπορώ να είμαι βέβαιος από τόσο μικρό απόσπασμα αλλά μοιάζει να χρησιμοποιεί την κοντή και όχι την μακρά κλίμακα, δεν μπορώ όμως και να είμαι σίγουρος. Φαίνεται δηλαδή ότι ενώ μέχρι τα μισά τού 19ου αιώνα περίπου ήταν καθαρή η χρήση τής μακράς κλίμακας πέσαμε στην κοντή στο δεύτερο μισό τού ίδιου αιώνα. Αν ισχύει αυτό και χρησιμοποιείται η κοντή κλίμακα φαίνεται ότι την μακρά την εγκαταλείψαμε ανεξάρτητα από την εισαγωγή τού εκατομμυρίου.

    Μια παρατήρηση ανεξάρτητα από το παραπάνω και ανεξαρτήτως από την γλώσσα, μού δημιουργείται η αίσθηση ότι όσο οι αριθμοί αυτοί απασχολούσαν τούς αστρονόμους διατηρείτο η μακρά. όταν μπήκαν στην μέση οι λογιστές πέσαμε στην κοντή και οι αστρονόμοι ακολούθησαν (οι οποίοι έτσι και αλλιώς είχαν εν τω μεταξύ ουσιαστικά εγκαταλείψει αυτόν τον τρόπο ονομασίας αλλά χρησιμοποιούσαν εκθετικά). τουλάχιστον έτσι μοιάζει. Πρώτα έπεσε στην κοντή κλίμακα η Αμερική και ο υπόλοιπος κόσμος ακολούθησε. Γίνονται προσπάθειας επαναφοράς τής μακράς (πχ η Ιταλία επανήλθε στην μακρά το 1994)

  96. sarant said

    95β: Σωστή παρατήρηση.

  97. Evan T said

    Καθυστερημένο σχόλιο ένα έτος, αλλά αξίζει νομίζω να το αναφέρω. Η λέξη «εκατομμύριο» στα ιαπωνικά σχηματίζεται με ακριβώς την ίδια λογική όπως στα ελληνικά:

    百万 = hyakuman = hyaku(100) man (10.000)

    Επειδή θεωρώ σχεδόν απίθανο να το ήξερε ο Κοραής, θα το θεωρήσω μια από αυτές τις ευτυχείς συμπτώσεις που μας προσφέρει η ανθρώπινη φύση. Βέβαια στα Ιαπωνικά είναι λιγότερο παράδοξη σαν λέξη γιατί αυτοί χρησιμοποιούν ως σημείο αναφοράς στους μεγάλους αριθμούς τις 10.000 και όχι το 1.000 (π.χ. η λέξη «25.000» δεν σχηματίζεται με τη λογική 25 x 1.000 αλλά 2 x 10.000 + 5 x 1.000)

  98. sarant said

    Ευχαριστώ -κάλλιο αργά που λένε!
    Αλήθεια, το δισεκατομμύριο πώς αναλύεται στα γιαπωνέζικα;

  99. Evan T said

    Στα ιαπωνικά οι παραδοσιακές ρίζες για δυνάμεις του 10 είναι το 100 (hyaku 百), το 1.000 (sen 千) και το 10.000 (man 万). Όταν φτάσουμε στο 10.000 x 10.000 (η ίδια ρίζα δις) δε λέμε man-man, αλλά περνάμε στην επόμενη τάξη: oku 億 (100 εκατομμύρια). Οπότε το δισεκατομμύριο είναι απλά «10 oku». Ως μία λέξη εμφανίζεται το τρισεκατομμύριο (cho 兆). Από εκεί και πέρα υπάρχει από μία λέξη ανά 4 δυνάμεις του 10 (10^16, 10^20 μέχρι και 10^68). Φυσικά όλα μετά το 10.000 είναι σύγχρονες εφευρέσεις και ανάθεμα κι αν και οι Γιαπωνέζοι τις χρησιμοποιούν ή καν τις ξέρουν. Ότι υπάρχουν, υπάρχουν πάντως.

    Το αστείο είναι ότι οι Ιάπωνες χωρίζουν τους αριθμούς ανά τρία ψηφία για εύκολη επικοινωνία/ομοιομορφία με τη δύση, όταν προφανώς θα τους βόλευε να τα χωρίζουν τέσσερα-τέσσερα. Τι σου κάνει ο κομφορμισμός!

  100. sarant said

    Ωραία, ευχαριστώ πολύ!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: