Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ο κ. Κουνάδης ξαναχτυπά!

Posted by sarant στο 7 Οκτώβριος, 2010


Οι τακτικοί θαμώνες του ιστολογίου θα θυμούνται τον ακαδημαϊκό κ. Αντώνη Κουνάδη. Μια δική του ομιλία σε επίσημη εκδήλωση της Ακαδημίας Αθηνών, που περιείχε διάφορες εξωφρενικές απόψεις περί γλώσσας (θυμίζουμε ότι ο κ. Κουνάδης δεν έχει καμιά σχέση ως επιστήμονας με τη γλωσσολογία), είχε δώσει το έναυσμα για μια σειρά από άρθρα στο ιστολόγιό μας, για συλλογή υπογραφών, για αποστολή επιστολών σε εφημερίδες και για ολόκληρο επιστολοπόλεμο με υποστηρικτές του κ. Κουνάδη.

Πρόσφατα, ο κ. Κουνάδης έστειλε μια ακόμα επιστολή, στην Καθημερινή, με θέμα την ελληνική γλώσσα. Την επιστολή μπορείτε να τη διαβάσετε ολόκληρην εδώ, αλλά προς το παρόν θα απομονώσω μια φράση μόνο. Διεκτραγωδώντας τη δήθεν φθίνουσα πορεία της γλώσσας μας, ο κ. Κουνάδης γράφει: Χαρακτηριστική είναι η δήλωση στο περιοδικό «Πλάτων» το 1986 ενός από τους φανατικούς δημοτικιστές, του αείμνηστου Ιωάννη Κακριδή: «η ελληνική γλώσσα αργοπεθαίνει, της λείπει το οξυγόνο και μόνο όποιοι γνωρίζουν Αρχαία Ελληνικά μπορούν να χρησιμοποιούν σωστά τη Νεοελληνική δημοτική».


Η πρόταση αυτή παραξενεύει, διότι ο Ιωάννης Κακριδής αφενός ήταν δημοτικιστής, οπότε δύσκολα θα έκανε δήλωση στο περιοδικό Πλάτων, που είναι προπύργιο των καθαρευουσιάνων, αφετέρου ήταν δεδηλωμένος υπέρμαχος της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, οπότε δύσκολα θα δήλωνε τέτοια πράγματα, και… αφετρίτου ήξερε να γράφει, οπότε δεν θα έγραφε μια τόσο άκομψη φράση.

Εύλογα, ο Φάνης Κακριδής, γιος του, αντέδρασε με σύντομη επιστολή του στην Καθημερινή, όπου κάλεσε τον κ. Κουνάδη να ελέγξει τις πηγές του.

Ο κ. Κουνάδης απάντησε πρόσφατα με μάλλον φλύαρη επιστολή του, στην οποία, έστω και με μισή καρδιά παραδέχεται ότι:

α) Η παραπάνω φράση, που φαινόταν άκομψη, ήταν άκομψη διότι απλούστατα ήταν συγκόλληση δυο άσχετων φράσεων! Το δεύτερο μισό, «και μόνο όποιοι γνωρίζουν Αρχαία Ελληνικά μπορούν να χρησιμοποιούν σωστά τη Νεοελληνική δημοτική» δεν το είπε ο Κακριδής, αλλά ο Οδυσσέας Ελύτης! Κοινώς, από την πόλη έρχομαι και στην κορφή κανέλα.

β) Η χρονολογία που είχε αρχικά δώσει ήταν λάθος, το σωστό είναι 1984 και όχι 1986.

γ) Ακόμα και για τη φράση που «είπε» ο Κακριδής, ο κ. Κουνάδης δεν παραθέτει κάποιαν έγκυρη πηγή, αλλά την… ομιλία ενός καθαρευουσιάνου φιλόλογου στη γενική συνέλευση της Εταιρείας Φιλολόγων, ο οποίος φιλόλογος υποστήριξε ότι άκουσε τον Κακριδή να λέει στην τηλεόραση «ο ελληνικός λόγος αργοπεθαίνει».

Τώρα, αν είπε ή όχι στην τηλεόραση ο Ιω. Κακριδής αυτή τη φράση το 1984, κανείς δεν μπορεί να το αποδείξει. Χωρίς να αμφισβητώ την ειλικρίνεια των φιλολόγων που την άκουσαν, έχω παρατηρήσει ότι πολλοί ακούνε αυτά που θέλουν να ακούσουν. Άλλωστε, αυτήκοοι μάρτυρες έχουν παρουσιαστεί και για την πλαστή δήλωση Κίσινγκερ (εννοώ τον π. Μεταλληνό), χωρίς αυτό να την καθιστά αληθέστερη. Εγώ προτιμώ να βασιστώ σε γραπτές πηγές. Και μια καλή φίλη μου έδωσε μια γραπτή πηγή, μια συνέντευξη του Ιωάννη Κακριδή στις 4.1.1987 (μεταγενέστερη της δήθεν δήλωσής του), που δόθηκε στην εφημ. Έθνος και αναδημοσιεύτηκε στο περιοδικό Φιλόλογος (άνοιξη 1987, τ. 47), όπου ο αείμνηστος Ιω. Κακριδής, με όλη του τη φωνή, προειδοποιούσε ότι θα είναι ολέθριο να «χώσουμε» (ακόμα και το ρήμα που διαλέγει, λέει πολλά!) τα αρχαία στο γυμνάσιο. Όλη τη συνέντευξη μπορείτε να τη διαβάσετε εδώ και, ακόμα καλύτερα, σε πεντέφ του Έθνους εδώ, που έχει και φωτογραφία του δάσκαλου (ευχαριστώ τον Στάζιμπο που τη βρήκε).

Και πράγματι, χάρη στην έκκληση μεταξύ άλλων του Ιω. Κακριδή και την κατακραυγή που σηκώθηκε τότε, ο Αντώνης Τρίτσης άλλαξε γνώμη και τελικά δεν επέμεινε στην επαναφορά των αρχαίων στο Γυμνάσιο. Μόνο αφού άλλαξε η κυβέρνηση, και ανέλαβε η κυβέρνηση Μητσοτάκη, περί το 1992, και με την αντιπολίτευση ζαλισμένη από τις διάφορες κοσμογονικές αλλαγές που τότε είχαν γίνει, στάθηκε δυνατό να ανατραπεί κατά ένα μέρος η μεταρρύθμιση του 1976 και να ξαναρχίσουν να διδάσκονται τα αρχαία στο γυμνάσιο, με αποτέλεσμα τα περισσότερα παιδιά να μη μαθαίνουν ούτε αρχαία ούτε νέα ελληνικά.

Ο ένας, ο κ. Κουνάδης, λέει ότι ήταν ολέθρια τα αποτελέσματα της αθλιότατης μεταρρύθμισης. Ο άλλος, ο Ιωάννης Κακριδής, έλεγε και έγραφε ότι θα είναι ολέθριο να ανατραπεί η μεταρρύθμιση. Τοποθετήσεις διαμετρικά αντίθετες. Κι όμως, ο πρώτος, επικαλείται τον δεύτερο, που δεν μπορεί πια να μιλήσει! Είναι κάπως σαν να βγει σήμερα π.χ. ο Άδωνης Γεωργιάδης και να ισχυριστεί ότι τάχα ο Μιχάλης Παπαγιαννάκης, λίγο πριν πεθάνει, του είχε εκμυστηρευτεί ότι «δεν πάει άλλο με τους λαθρομετανάστες, κάτι πρέπει να γίνει να τους διώξουμε».

Πέρα όμως από την «προσβολή μνήμης τεθνεώτος», οι δυο επιστολές του κ. Κουνάδη έχουν και άλλα ενδιαφέροντα σημεία, διότι ο κ. Κουνάδης αφενός υποστηρίζει τις απόψεις ακραίων φιλολόγων να εισαχθούν τα αρχαία στις μεγάλες τάξεις του δημοτικού, και αφετέρου επικαλείται την ομιλία του της 31.3.2009, δίνοντας μάλιστα και παραπομπή στο –επιτέλους- δημοσιευμένο κείμενο: Πρακτικά Ακαδημίας τ. 84 Α΄, 2009.

Δεν έχω τη δυνατότητα να πάω στην Ακαδημία και να βρω το κείμενο –και βέβαια η Ακαδημία δεν έχει ονλάιν προσπελάσιμα τα πρακτικά της– αλλά ευτυχώς ο κ. Κουνάδης φρόντισε να δώσει το κείμενο της ομιλίας του στο περιοδικό του ΟΔΕΓ (Οργανισμού για τη Διεθνοποίηση της Ελληνικής Γλώσσας) και εδώ μπορείτε να διαβάσετε το β’ μέρος της ομιλίας που έχει και το ζουμί (από λάθος στο λινκ προηγείται ένα άσχετο σύντομο άρθρο):

Όπως βλέπετε, πλάι σε διάφορες γενικότητες με τις οποίες κανείς δεν διαφωνεί, βλέπουμε και τον Μπιλ Γκέιτς που τάχα υποστηρίζει ότι η αρχαία ελληνική, λόγω της μαθηματικής δομής της είναι η γλώσσα της πληροφορικής, βλέπουμε το γνωστό ψέμα ότι τάχα το βιβλίο Γκίνες θεωρεί πλουσιότερη γλώσσα του κόσμου την ελληνική με 5.000.000 λέξεις, βρίσκουμε το άλλο τερατώδες ψέμα για τα 70 εκατ. λεκτικούς τύπους της ελληνικής (στην πραγματικότητα είναι το πολύ 2 εκατομμύρια), διαβάζουμε το παραμύθι με τους Ισπανούς ευρωβουλευτές που πρότειναν να γίνει η ελληνική κοινή γλώσσα της Ευρώπης.

Οπότε, μοιραία γεννιέται ένα ερώτημα. Ανατρέχοντας στο βιογραφικό του κ. Κουνάδη βρίσκω ότι διακρίθηκε ως πρωταθλητής της δισκοβολίας, διορισμένος πρόεδρος του ΣΕΓΑΣ επί δικτατορίας και καθηγητής στη σχολή Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ. Κατά την ταπεινή μου γνώμη, καμιά από τις παραπάνω ιδιότητες δεν τον καθιστά ειδικό για θέματα γλώσσας. Επιπλέον, οι χαρακτηρισμοί που χρησιμοποιεί στις τοποθετήσεις του κάθε άλλο παρά νηφαλιότητα δείχνουν.

Κι όμως, ο κ. Κουνάδης εμφανίζεται σχεδόν ως ο μοναδικός ακαδημαϊκός που εκφέρει δημοσίως απόψεις σε θέματα γλώσσας. Η Ακαδημία Αθηνών περιλαμβάνει στους κόλπους της επιφανείς λογοτέχνες, φιλολόγους, ιστορικούς. Αναρωτιέμαι, συμφωνούν όλοι με τις απόψεις του κ. Κουνάδη; Αν όχι, γιατί τον αφήνουν να αλωνίζει, μόνος αυτός, σε θέματα γλώσσας, και να διαδίδει εθνικιστικούς μύθους και αντιεπιστημονικά ψέματα; Δεν καταλαβαίνουν ότι έτσι πλήττεται το γόητρο της Ακαδημίας; Δεν τους ενδιαφέρει;

ΥΓ1 Πάντως, αν κάποιος έχει πρόσβαση στις εκπομπές της ΕΡΤ, αναζητούμε μια γλωσσική εκπομπή που πρέπει να έγινε Μάρτιο με Απρίλιο του 1984.

ΥΓ2 Ο Κουνάδης επικαλείται κι άλλον μακαρίτη που δεν μπορεί να τον διαψεύσει. Λέει ότι και ο Γεώργιος Ράλλης, ο υπουργός της μεταρρύθμισης του 1976, στο τέλος είχε μετανιώσει -και παραθέτει και δήλωση. Τώρα, το βιβλίο με την αλληλογραφία Ράλλη-Κριαρά έχει εκδοθεί κι εκεί -αν δεν κάνω λάθος- ο Γ. Ράλλης δεν εκφράζει ενδοιασμούς για τη μεταρρύθμιση. Ξέρει κανείς κάτι θετικότερο; Πρόκειται για ψέμα των Κουνάδηδων ή έχει βάση;

Προσθήκη: Καλή φίλη μού έστειλε τα πορίσματα της Γ.Σ. της Εταιρείας Φιλολόγων από το περιοδικό Πλάτων του 1984, όχι σκαναρισμένα (για τεχνικούς λόγους), αλλά σε πιστή αντιγραφή πλην πολυτονικού, με την ορθογραφία και τη στίξη τους. Το κείμενο μπορείτε να το διαβάσετε εδώ. Πάντως, ακόμα και εκεί, κρίνεται υπερβολή η άποψη ότι η μεταρρύθμιση του 1976 φταίει για τα δεινά της γλώσσας.

Δεύτερη προσθήκη: Ο φίλος ΤΑΚ απάντησε στην απορία μου, για το αν τάχα ο Γεώργιος Ράλλης μετάνιωσε για τη μεταρρύθμιση. Εδώ μπορείτε να δείτε επιστολή του Ράλλη, από το 2005, στην οποία δηλώνει ρητά ότι η διδασκαλία των αρχαίων στο Γυμνάσιο θα έπρεπε να αποφευχθεί. Άρα, ψέμα ο κ. Κουνάδης και παλι….

Τρίτη προσθήκη: Η Ιμόρ είχε την καλωσύνη να σκανάρει και να στείλει ένα άρθρο του Α.-Φ. Χριστίδη που αναφέρθηκε κατά τη συζήτηση: Θεμιτή διαφωνία και αθέμιτη κινδυνολογία (1987), καθώς και ένα μεταγενέστερο δικό του άρθρο (1992): Ανάσταση ή θάνατος της γλώσσας με τα «αρχαία»; Επειδή έχουν γενικότερο ενδιαφέρον, τα έβαλα επίσης στη σελίδα «ΑΛΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ» για να είναι πιο προσιτά.

Advertisements

117 Σχόλια to “Ο κ. Κουνάδης ξαναχτυπά!”

  1. newagemama said

    Ενδιαφέρον το ιστορικό, αλλά εμένα μου μένει και πάλι μια πικρή γεύση, πέρα από το δίκιο ή το άδικο του καθενός. Αντιλαμβάνομαι ότι η ανθρώπινη αλαζονεία ποδοπατά την κοινή λογική. Η ουσία είναι αν το παιδί μου που πάει Β΄ Δημοτικού θα μάθει στο (δημόσιο) σχολείο να διαβάζει και να γράφει σωστά, αν θα αντιληφθεί τον πλούτο και την ομορφιά της γλώσσας του, αν θα γλυκαθεί η ψυχούλα του απ΄ όλη αυτή τη γνώση. Κι όχι να ρθει ο κάθε «ειδήμων» να ειρωνευτεί τις νέες γενιές ως «αγράμματες» κλπ.
    Ελεος! Δε χρειαζόμαστε σοφούς, η κοινή λογική λείπει.

    http://newagemama.wordpress.com

  2. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    Μήπως πλήρης δήλωση του Κακριδή ήταν «η ελληνική γλώσσα αργοπεθαίνει, της λείπει το οξυγόνο και μόνο όποιοι γνωρίζουν Αρχαία Ελληνικά μπορούν να χρησιμοποιούν σωστά τη Νεοελληνική δημοτική, αφού μόνο αυτοί ξέρουν να μιλήσουν ελληνικά χωρίς να μπερδεύονται από τα αρχαία» ;
    🙂 🙂 🙂

  3. Immortalité said

    Σε λίγο θα γράψει και τον «Επιτάφιο» της ελληνικής γλώσσας, και θα πει ότι βασίστηκε σε προφητικά προσχέδια του Θουκυδίδη που τα είχε μεταφράσει ο Κακριδής αλλά τα κράταγε κρυφά μη μας στεναχωρέσει 🙂

    Καλημέρα!

    @2 🙂

  4. […] προγραμμάτων ως ελάχιστη προϋπόθεσή για μια σοβαρή και γόνιμη συζήτηση για τη γλώσσα και τη διδασκαλία της, είτε “διαφωνούμε”, είτε […]

  5. π2 said

    Ο τόμος 84 (2009) των ΠΑΑ φέρεται να είναι υπό εκτύπωση στην ιστοσελίδα της Ακαδημίας.

    Κάποια από τα Πρακτικά είναι ονλάιν, μέσω ΕΚΤ. Αν βρω χρόνο, αργότερα περισσότερες λεπτομέρειες.

  6. Πάντως, η «απάντηση» του Κουνάδη στον Φ. Κακριδή είναι όλα τα λεφτά. Περιβόλι λέμε.

  7. babis said

    Βρίσκω άκρως διασκεδαστικό το γεγονός ότι η μοναδική παραπομπή του κ. Κουνάδη αφορα την ομιλία του στην Ακαδημία Αθηνών. Επίσης, ξέρει κανείς σε ποια δημοσκόπηση, αληθινή η φανταστική, αναφέρεται; Δε θυμάμαι να έχει χρησιμποιηθεί σαν επιχείρημα παρόμοια δημοσκόπηση στο παρελθόν.

    Πρόσφατη δημοσκόπηση του Πανεπιστημίου του Σάσεξ έδειξε ότι το 78,31% των δημοσκοπήσεων που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο είναι εφευρέσεις της στιμής και δεν έχουν πραγματοποιηθεί ποτέ.

  8. Πιάνομαι από την τελευταία φράση «ψέμα των Κουνάδηδων» για να αναρωτηθώ αν όντως φταίει το επίθετο, εγώ είχα ασχοληθεί με τον Αργύρη Κουνάδη εδώ :

    http://gpointsbreeze.blogspot.com/2010/02/blog-post_23.html

  9. sarant said

    Ευχαριστώ για τα σχόλια.

    Μου έστειλαν και πρόσθεσα το επίμαχο κείμενο από το περιοδικό Πλάτων.

    Gpoint, το έχω δει αυτό -αλλά δεν νομίζω ότι έχει σχέση ο ένας Κουνάδης με τον άλλον.

  10. Το καταλαβαίνω αλλά λέω μήπως τόχει το επίθετο όπως π.χ, γνωρίζω ανθρώπους με το επίθετο μπράτσος που όντως έχουν πολύ μεγάλα χέρια
    Δεν το ψάχνεις ;;

  11. @10

    Αν φταίει το όνομα, σας έχω άσχημα νέα:
    Υπάρχουν πάνω από πενήντα Κουνάδηδες στον χρυσό οδηγό…
    Φοβάμαι ότι μόλις γίνουν όλοι τους Ακαδημαϊκοί, η Ελληνική γλώσσα θα ξεπεράσει τις 900 εκατομμύρια λέξεις..

    Να προσθέσω και εγώ ένα λιθαράκι στις ιστορίες Κουνάδηδων.
    Νομίζω στον Ιερεμία Κουνάδη είχε εκμυστηρευτεί κάποτε ο συγχωρεμένος ο αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος ότι:
    « όταν πίνω μπάφους, έρχομαι πιο κοντά στο Θεό»

  12. achille said

    Εγώ πάντως από το κείμενο κρατάω την αποκάλυψη-βόμβα, ότι ο Παπαγιαννάκης ήταν υπέρ της απέλασης των μεταναστών.
    🙂

  13. Διαβάζετε τον Jacques Prévert said

    Το πιο σημαντικό είναι ο προβληματισμός του Sarant :

    «Η Ακαδημία Αθηνών περιλαμβάνει στους κόλπους της επιφανείς λογοτέχνες, φιλολόγους, ιστορικούς. Αναρωτιέμαι, συμφωνούν όλοι με τις απόψεις του κ. Κουνάδη; Αν όχι, γιατί τον αφήνουν να αλωνίζει, μόνος αυτός, σε θέματα γλώσσας, και να διαδίδει εθνικιστικούς μύθους και αντιεπιστημονικά ψέματα; Δεν καταλαβαίνουν ότι έτσι πλήττεται το γόητρο της Ακαδημίας; Δεν τους ενδιαφέρει;»

    Όσο για τους κάθε μορφής Κουνάδηδες, έχω τη γνώμη ότι αυτό που τους ενδιαφέρει είναι η καθαρεύουσα και το πολυτονικό παρά η αρχαία γλώσσα (κι ακόμη λιγότερο τα νοήματα των Αρχαίων -αφού οι περισσότεροι τα ερμηνεύουν κατά το συμφέρον τους). Θέλοντας τη διδασκαλία των αρχαίων, ψάχνουν να βελτιώσουν και να χρησιμοποιούν καλύτερα τα καθαρευουσιάνικα.

  14. Έκτακτο: Στον Μάριο Βάργας Γιόσα* το Νόμπελ Λογοτεχνίας για το 2010

    * πού μιλούσαμε για μεταγραφές ονομάτων;

  15. δμ3κ said

    Η τηλεοπτικη εκπομπη ισως να μπορει να βρεθει στο http://www.ert-archives.gr/

  16. Immortalité said

    @ 14 Εδώ, αλλά κυρίως εδώ και ίσως και αλλού…

  17. sarant said

    14: Το πρωί που άκουγα γαλλικό ραδιόφωνο έλεγαν πως θα είναι ή Αφρικανός ή Βορειαμερικάνος. Δεν το πέτυχαν.

    Ο Γιόσα έχει ήδη μεταφραστεί αρκετά, δεν είν’ έτσι;

  18. http://www.hellenica.de/Griechenland/Wissenschaft/GR/AndreasKounadis.html

    13 δηλαδὴ ὅστις τάσσεται ὑπὲρ τῆς καθαρευούσης καὶ τοῦ πολυτονικοῦ ἀποκλείεται νὰ ἐνδιαφέρεται γιὰ τοὺς ἀρχαίους καὶ τὰ ἀρχαῖα; (χωρὶς διάθεσι ὑπερασπίσως τοῦ κ. Κουνάδη ποὺ φρονῶ ὅτι μόνο κακὸ κάνει στὸν έπαναπολυτονισμὸ καὶ έπανακαθαρευουσιανισμό).

  19. #17 ἔ, τώρα ποὺ ὅ,τι μεταφρασμένο του ὑπάρχει θὰ βγῇ στὶς προθῆκες τῶν βιβλιοπωλείων θὰ δοῦμε.

  20. π2 said

    #13:

    Όχι Κορνήλιε, σημαίνει απλώς πως όποιος εφευρίσκει και παραποιεί δεδομένα, πείθεται με περισσή ευκολία από γλωσσικούς μύθους και τους αναπαράγει χωρίς αιδώ, είναι πιθανότερο να έχει αλλότριους στόχους και εξωγλωσσικές εμμονές, παρά να λειτουργεί από γνήσιο μεράκι για τη γλώσσα. Όταν δε είναι μέλος υποτιθέμενα κορυφαίου επιστημονικού φορέα, τα πράγματα γίνονται επικίνδυνα.

  21. Διαβάζετε τον Jacques Prévert said

    # 18

    Είπα τη γνώμη μου (διευκρινίζοντας «οι περισσότεροι»), μπορεί σωστή, μπορεί λάθος.
    Το πολυτονικό να το αφαιρέσω, ίσως είναι υπερβολή.

  22. Immortalité said

    Πάντως σύμφωνα με Καθημερινή, Ναυτεμπορική και
    τα Νέα</a, το πηρε ο Λιόσα. Για το Βήμα , το πήρε ο Γιόσα. Η Ελευθεροτυπία είναι στους αναποφάσιστους.

  23. Την καρεκλίτσα τους φροντίζουν όλοι (οι άλλοι). Σιγά μην βγουν σε αντιπαράθεση… Έχουμε ξαναπεί ότι ένα πρόγραμμα τρέχει για τη γλώσσα η ακαδημία, τον κουνάδη βρήκανε να βάλουν υπεύθυνο.

  24. Immortalité said

    Τα Νέα τα ταλαιπώρησα λίγο…

  25. π2 said

    Το όχι Κορνήλιε του 20 πήγαινε προφανώς στο 18 του Κορνήλιου και όχι στο 13, όπως έγραψα, παρασυρμένος από το 13 του 18 του Κορνηλίου. 🙂

    [Πότε θα μάθω να μη σχολιάζω βιαστικά την ώρα που δουλεύω;]

  26. Civis Europeus said

    Έχω μείνει άναυδος από το σοβαρό παράπτωμα του κ. Κουνάδη, που εγείρει ταυτόχρονα και θέμα ηθικής τάξης για έναν Oμότιμο Καθηγητή, και μάλιστα τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών!

    Ανεξάρτητα από το περιεχόμενο της επιστολής του, με την οποία εννοείται ότι διαφωνώ απόλυτα, εκείνο που με προβληματίζει έντονα είναι η εσκεμμένη διαστρέβλωση της ίδιας της διατύπωσης του άρθρου στο περιοδικό Πλάτων. Όπως πολύ σωστά επισήμανε ο κ. Σαραντάκος, και αναγκάστηκε να παραδεχτεί ο κ. Καθηγητής στην τελευταία επιστολή του, η φερόμενη ως δήλωση του Ιωάννη Κακριδή, ακριβώς όπως αυτή αναπαράγεται στο περιοδικό, είναι η εξής: «Η γλώσσα μας αργοπεθαίνει, της λείπει το οξυγόνο και αργοσβήνει».

    Αυτή την ακριβή διατύπωση της δικής του πηγής, δηλαδή του περιοδικού, ο κ. Κουνάδης την είχε τροποποιήσει συνειδητά στην αρχική του επιστολή, κάνοντας μια προσθήκη, την οποία ο ίδιος θεωρεί «αυτονόητη συμπλήρωση»!!!

    Σημειώνω ότι το παράπτωμα είναι υπαρκτό και σοβαρό, ανεξάρτητα από το αν ο Ιωάννης Κακριδής είχε πει όντως αυτά που γράφει το περιοδικό και επαναλαμβάνει ο κ. Κουνάδης.

    Η επίκληση ενός γραπτού τεκμηρίου επιβάλλει την πιστή αντιγραφή του ή έστω την πιστή απόδοση του περιεχομένου. Πολύ περισσότερο ισχύει αυτό όταν χρησιμοποιούνται εισαγωγικά, όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση, για να αποδώσουν, υποτίθεται, μια κατά λέξη διατύπωση. Αυτό αποτελεί βασικό κανόνα της ακαδημαϊκής δεοντολογίας. Εξαιρέσεις από αυτόν τον κανόνα απαγορεύονται αυστηρά. Φυσικά, μια εφημερίδα δεν συγκρίνεται με ένα επιστημονικό έργο, αλλά η τήρηση της ακαδημαϊκής δεοντολογίας επιβάλλεται παντού όταν πρόκειται για ένα μέλος της ακαδημαϊκής κοινότητας που έχει ένα τόσο υψηλό αξίωμα. Σε κάθε δημόσια και γραπτή του έκφραση!

  27. Ολόκληρη η συνέντευξη Κακριδή.

  28. Μαρία said

    Ότι θυμάται χαίρεται ο δισκοβόλος
    «Η δήλωση του Ιω. Κακριδή (ή παραλλαγές της χωρίς να αλλάζει το νόημα) για τη σημασία των αρχαίων ελληνικών έχει έκτοτε δημοσιοποιηθεί, είναι δε σύμφωνη με ανέκδοτη ομιλία του με τίτλο «Γιατί διδάσκουμε Αρχαία Ελληνικά στα παιδιά», (βλ. Διαδίκτυο «Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα», 14/7/2010).»
    Η ομιλία Κακριδή http://tinyurl.com/37uhzqc Καμιά σχέση με τη διδασκαλία των αρχαίων απ’ το πρωτότυπο και μάλιστα την επαναφορά τους στο Γυμνάσιο.

    Ας είναι. Θυμόμαστε τα παλιά όπως:«Μόνο αφού άλλαξε η κυβέρνηση, και ανέλαβε η κυβέρνηση Μητσοτάκη, περί το 1992…» Μόνο που αυτή ξανάλλαξε αλλά η ζαλάδα της αντιπολίτευσης συνεχίστηκε.

  29. Μαρία said

    Μπράβο, ρε Στάζυ. Κι ο Νικοκύρης παιδευόταν με κείνη την Ακίνδυνη πατέντα 🙂

    Στο ίδιο τεύχος του Φιλόλογου (47,1987) αναδημοσιεύεται απ’ την Ελευθεροτυπία της 8ης/2/87
    το άρθρο του Χρηστίδη,Πώς η θεμιτή διαφωνία έγινε αθέμιτη κινδυνολογία. Στον κόμβο υπάρχουν 2 μικρά αποσπάσματα.
    Στάζυ θα κάνεις πάλι το θαύμα, για να με απαλλάξεις απ’ την πληκτρολόγηση;

  30. Μαρία, το κοιτάω

  31. sarant said

    Στάζιμπε, ευχαριστώ, το πρόσθεσα στην ανάρτηση!

  32. Μαρία, ξεφύλλισα όλη την Κυριακάτικη της 8ης Φεβρουαρίου 1987, και τις 48 σελίδες (!) τότε, ενημερώθηκα για την αναδόμηση, διάβασα ρεπορτάζ Οικονομέα για τις φυλακές Κέρκυρας, και Φελουκατζή για τα 10 χρόνια Μπομπούρ, κλπ., αλλά Χρηστίδης άφαντος… Πού να είναι;

  33. sarant said

    Μην είναι σε κανένα ένθετο;

  34. Δεν υπήρχαν τότε ένθετα, ακόμη

  35. Μαρία said

    Παίδες, πιθανότατα, γιατί είναι μεγάλο άρθρο, σ.35-42 στο φιλόλογο.
    Αλλά Νικοκύρη αξίζει να υπάρχει ολόκληρο. Θα σου το στείλω το βράδυ.
    Εδώ το ένα απ’ τα αποσπάσματα.
    http://www.greek-language.gr/greekLang/studies/guide/thema_d11/06.html

  36. Μαρία said

    34 Τι να πω. Η παραπομπή του φιλόγ. στο Έθνος είναι σωστή. Ίσως έγινε εδώ κάποιο λάθος.

  37. Ηλεφούφουτος said

    Βρε τον κουτοπόνηρο! Ακαδημαϊκός σού λέει μετά!

    Παρατηρώ πάντως ότι σε καμία από τις δύο επιστολές δεν επαναλαμβάνει κομμάτι από τα ψέματα για τα 5.000.000 λέξεις, τον Γκέιτς κτό. , παρ’ όλο που θεώρησε σκόπιμο να αναφερθεί στην ομιλία εκείνη την αμαρτωλή. Φαίνεται ότι το κράξιμο τον έκανε πιο προσεκτικό ως προς πού λέει ποιο παραμύθι.

    Πάντως, αγαπητέ Νικοδεσπότα, υπερβολική βρίσκω τη διατύπωση «στάθηκε δυνατό να ανατραπεί κατά ένα μέρος η μεταρρύθμιση του 1976 και να ξαναρχίσουν να διδάσκονται τα αρχαία στο γυμνάσιο, με αποτέλεσμα τα περισσότερα παιδιά να μη μαθαίνουν ούτε αρχαία ούτε νέα ελληνικά.»
    Σίγουρα η δημόσια παιδεία έχει υποβαθμιστεί αλλά όχι να το ρίχνουμε και στ’ Αρχαία! Μήπως εγώ, που ήμουν παιδί της μεταρρύθμισης του ’76, έκανα τίποτα Νέα Ελληνικά της προκοπής στο Γυμνάσιο; Ό,τι γλωσσικό μάς έκαναν (Γραμματική από τους πίνακες του Τριανταφυλλίδη και ένα συντακτικό σκέτη πλήξη και θλίψη) απ το ένα αφτί μάς έμπαιναν απ το άλλο μάς έβγαιναν. Δεν πάθαμε όμως και τίποτα από αυτό, γλωσσικά εννοώ.
    Για να μην πω ότι η πρώτη φορά που ευαισθητοποιήθηκα για έννοιες του Συντακτικού και του πώς λειτουργεί η μητρική γλώσσα ως σύστημα ήταν απ το μάθημα των Αρχαίων στο Λύκειο.

    Τέλος πάντων, γενικότερο είναι το πρόβλημα υποβάθμισης της παιδείας, μην κάνουμε κι εμείς κινδυνολογία απ την ανάποδη!

  38. Immortalité said

    @ Στάζυ, αμα δεν βαριέσαι, ψάξε να χαρείς το φύλλο της 3ης Φεβρουαρίου 1987. Εκεί πρέπει να είναι.

  39. Έτοιμος!

  40. Αγγελος said

    Θαυμάστε και το άλλο από το πόρισμα της «Εταιρίας Φιλολόγων»: «Θα ήταν ευχής έργο να συνταχθή μια ενιαία Γραμματική της Ελληνικής (όχι Γρ. της Αρχαίας Ελληνικής ή Γρ. της Νέας) και ένα ενιαίο Συντακτικό για όλες τις τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου.»
    Μια ενιαία γραμματική δηλαδή που να λέει και «είμαι-είσαι-είναι» και «ειμί-ει-εστί», και «δός τω παιδί» και «δώσε του παιδιού»… και μάλιστα για σχολική χρήση; Είναι ποτέ δυνατόν φιλόλογοι να ξεστομίζουν τέτοιες τερατώδεις ανοησίες; Είνσι ποτέ δυνατόν μαχόμενοι φιλόλογοι, εν ενεργεία εκπαιδευτικοί δηλαδή, να θέλουν να διδάξουν από τέτοια γραμματική, κι αν μπορούσε ακόμα να συνταχθεί; Μνήσθητί μου, Κύριε…

  41. Evan T said

    Προσωπικά, ως παιδί της πειραματικής εισαγωγής των αρχαίων στο γυμνάσιο δε θεωρώ ότι ζημιώθηκα μαθαίνοντας μερικά αρχαία στο γυμνάσιο. Μιλώντας ως πρωτοδεσμίτης, ήταν σίγουρα ανώτερα από τα ανεκδιήγητα μονοετή αρχαία στη Α’ Λυκείου (όποιος θυμάται ξέρει τι λέω).

  42. Μαρία said

    Μπράβο Ιμόρ μάγα και Στάζυ μάγε.

    Ηλεφού, τα σχετικά με το αποτέλεσμα μπορεί να είναι υπερβολικά αλλά το πρώτο μέρος («στάθηκε δυνατό να ανατραπεί κατά ένα μέρος η μεταρρύθμιση του 1976»), ισχύει στο ακέραιο. Η διδασκαλία των αρχαίων απ’ το πρωτότυπο έγινε σε βάρος των ωρών διδασκαλίας κειμένων απο μετάφραση και βέβαια, αντικαταστάθηκε και το βιβλίο Ιστορίας της Γ΄Γυμνασίου του Κρεμμυδά ως κομμουνιστικό.

  43. Immortalité said

    @ 42 Πάντως για όποιον ενδιαφέρεται, το κείμενο του Χρηστίδη συμπεριελήφθη το 1999 στο βιβλίο του «Γλώσσα, Πολιτική, Πολιτισμός»*, Εκεί αναφέρει και τις προηγούμενες δημοσιεύσεις της πρώτης μορφής του κειμένου. Από μια γρήγορη ματιά που… έριξαν πρέπει να έχει προσθέσει κάτι στο τέλος. Αν σας ενδιαφέρει, θα το σκανάρω αύριο και αν μου εξηγήσει ο Στάζυ πως θα το ανεβάσω αλλιώς το στέλνω στο Νίκο. Αύριο γιατί είναι στο άλλο σπίτι…

    *Πόλις 1999 και 2002, σελ 44-58

  44. Μπα! πόσα σπίτια έχεις δηλαδή; Τεκμήριο!

  45. Immortalité said

    Δύτη μη τσιμπάς 😉 Έχω βιβλία (και δίσκους) σε δύο (αν βάλω και τα δανεικά σε τρία) σπίτια, αλλά σπίτι δεν έχω κανένα. Σκέφτομαι αν δεν κάνω χαΐρι (που δεν το βλέπω) να χτίσω ένα χάρτινο σπίτι…

  46. μμμ… δεν μου είχε αρέσει αυτό το βιβλίο, κάπως μεταμοντέρνο μου φάνηκε. 😦

  47. @37: Ηλεφού είπε: Για να μην πω ότι η πρώτη φορά που ευαισθητοποιήθηκα για έννοιες του Συντακτικού και του πώς λειτουργεί η μητρική γλώσσα ως σύστημα ήταν απ το μάθημα των Αρχαίων στο Λύκειο.

    Συμφωνώ με τον Ηλεφού, κι ας μας πείτε αντιδραστικούς. Η διαφορά μου εμένα είναι πως τ’ αρχαία ελληνικά τα σιχάθηκα στην πρώτη τάξη του Λυκείου, μ’ εκείνο το ανεκδιήγητο ανθολόγιο του Μουμτζάκη, αλλά τ’ ανακάλυψα έτσι όπως έπρεπε, τα έμαθα και τ’ αγάπησα στο (μη βαράτε όλοι μαζί) ιδιαίτερο.

  48. Immortalité said

    Ανεξαρτήτως αυτού, μου φαίνεται ότι είναι ο μόνος τρόπος ν’ αποκτήσω σπίτι. 🙂

  49. @45: Ιμμόρ, άστα αυτά και λέγε αμέσως τι προίκα έχεις. 🙂

  50. Προίκα; στα χαρτιά 🙂

  51. Νύμφη δ’ άπροικος ουκ έχει παρρησίαν.

  52. π2 said

    Τιπούκειτε, ιδιαίτερο εσύ, φροντιστήριο εγώ. Δεν είχα την παραμικρή συμπάθεια για τα αρχαία μέχρι τότε.

  53. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    Ένας ακόμη ψήφος στο φροντιστήριο που με έκανε να αγαπήσω τις παλιότερες μορφές της γλώσσας.

  54. Immortalité said

    @ 47 Συμφωνώ και γω και με τους δύο. Και με τον Τιπούκειτο λίγο περισσότερο γιατί στο ιδιαίτερο είχα ένα καθηγητή μάγο. Έκανε τα αρχαία να μοιάζουν ταξίδι στο χρόνο.
    Μου ε ξ ή γ η σ ε τη μετάφραση του Σοφοκλή. Και έτσι δεν χρειάστηκε να παπαγαλίσω τίποτα. Ενώ του σχολείου, μας τα έφερνε όλα έτοιμα (μεταφράσεις, κλιτικούς πίνακες) και μας έλεγε να τα μάθουμε απέξω. Ηταν απ’ αυτούς τους καθηγητές που σου αλλάζουν τη ζωή αν είσαι τυχερός και πέσεις πάνω τους…

  55. Immortalité said

    @49-50-51 Τιπούκειτε εγώ το ξέρω αλλιώς: Νύφη χωρίς σπίτι και γαμπρός χωρίς βρακί. 🙂
    Και επειδή όπως έχω ξαναπεί ο μπαμπάς δεν είναι κρητικός και δεν έχει τη νοοτροπία «κάθε παιδί και σπίτι» με ρώτησε: θες προίκα ή θες να σπουδάσεις; Εγώ τώρα 17,5 χρονώ ήμουνα. Είχα μυαλό να πάρω τη σωστή απόφαση; 😉

  56. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    #48-51
    Μια και βγήκατε στο σεργιάνι για γαμπρό, αντί συμβουλής, να προτείνω τη νέα έκδοση του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Σπουδών: «Η Κακοπαντρεμένη» ή «Ρίμα για το Γέρο και το Κορίτσι». Απολαυστικό και διδακτικό! 🙂

  57. Εγώ -μη γελάτε- περπατούσα πέρα δώθε και διάβαζα δυνατά Ξενοφώντα στο πρωτότυπο, άγνωστο κείμενο, με την ιδέα ότι θα ξεκλειδώσω τη γλώσσα.
    Μοιάζει να δούλεψε η μέθοδος, τότε.
    Αυτό που διαπιστώνω (βοηθούσης της εμπειρίας των οθωμανικών) είναι ότι, όπως λέγαν οι παλιοί, αν πέσεις στα βαθιά θα κολυμπήσεις.

  58. π2 said

    Μπα, δεν είναι το άγνωστο κείμενο Δύτη, το περπάτημα είναι. Αλάνθαστη μέθοδος. Δεν πρέπει να έχω περπατήσει στη ζωή μου τόσο πολύ όσο στην Γ΄ Λυκείου.

  59. Immortalité said

    Γιατί να γελάσουμε; Το κάναμε και μεις. Αλλά στο δρόμο σπίτι – ιδιαίτερο, δυνατά τον Επιτάφιο. Και τότε δεν είχε χαντς φρή και με κοιτούσαν σα ζαβό. 🙂

    @ 56 Να διευκρινίσουμε Γρηγόρη ότι αυτοί βγήκαν. Εγώ είπα ν’ ανεβάσω το κείμενο και αυτοί κοιτάζαν ο ένας την προίκα και ο άλλος το τεκμήριο 😛

  60. sarant said

    55: Άσχετο βέβαια, αλλά μού θύμισες ένα διήγημα του Σουρούνη, όπου ο αφηγητής, αφού εκθέτει ένα δίλημμα (αν θα αφήσει την ελληνίδα για να πάει με τη γερμανίδα) λέει «ακόμα δεν ξέρω αν πήρα τη σωστή αποφαση» ή κάτι τέτοιο. Αλλά εκείνος δεν μας λέει ποια απόφαση πήρε.

  61. sarant said

    Ιμόρ, πάντως αν σκανάρεις το κείμενο στείλε μέιλ.

    Π2, τι εννοείς, ότι βοηθάει το περπάτημα στο να καταλάβεις τα αρχαία;

  62. Ξανασκέφτομαι τις εμπειρίες μου με αυτές τις γλώσσες, και τείνω να πω ότι σημασία έχει να είναι ενδιαφέρον το κείμενο. Επειδή -όπως σε όλα τα αγοράκια- μ’ αρέσει η στρατιωτική ή τέλος πάντων η γεγονοτολογική ιστορία, νομίζω ότι με βοήθησε ειδικά ο Ξενοφώντας και ο Θουκυδίδης, όπως αργότερα ο Πετσεβί και ο Ναϊμά. Εννοείται πως απέφυγα επιμελώς να διαβάζω στον εαυτό μου το Συμπόσιο, π.χ.
    Με τα μυαλά που απέκτησα αργότερα, προτιμώ να διαβάζω έτσι τον Ηρόδοτο.

  63. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    Άσχετο. Αγαπητέ Δύτη, πώς μπορώ να σου στείλω ένα μάιλ?

  64. dytistonniptiron παπάκι gmail τελεία com!

  65. Immortalité said

    @ 61 Εννοεί ότι το περπάτημα βοηθά να συγκεντρώνεσαι σε αυτό που σκέφτεσαι δυνατά. Αρκεί να μην πέσεις σε κανα στύλο…

    θα το κάνω

  66. Όχι μωρέ στο δρόμο, στο δωμάτιο! (το πολύ-πολύ να σκοντάψεις στο κρεβάτι)

  67. π2 said

    #61: Περπάτημα και αρχαία; Ούτε ο Τσέγκος δεν θα το σκεφτόταν αυτό. 😛 Εννοώ πως στα διαβάσματα για τις πανελλήνιες το περπάτημα αποδείχτηκε ευεργετικό. Η τότε θεωρία μου (γιατί όλοι κρύβουμε έναν μικρό Τσέγκο μέσα μας) ήταν πως, ακριβώς επειδή τμήμα του μυαλού μου ήταν απασχολημένο στα προβλήματα που δημιουργεί η αδιάκοπη κίνηση (να μη σκουντουφλήσω στα έπιπλα, να ανοίξω πόρτες, να αδιαφορήσω για την τηλεόραση που έπαιζε), το υπόλοιπο μυαλό μπορούσε να επικεντρωθεί καλύτερα στις αηδίες που έπρεπε να μάθω.

  68. Immortalité said

    Εγώ στο δρόμο περπατούσα. Και στο δωμάτιο αλλά αν μ’ έπαιρνε χαμπάρι η μάνα μου αναρωτιώνταν αν η καρέκλα έχει σκουλήκους…

  69. ΚαπετάνΈνας said

    #57
    Δύτη, εννοείται οτι είναι το περπάτημα που κάνει τη διαφορά.
    Αυτό που συμβαίνει με όρους των νευρο-επιστημών, είναι ότι απασχολείται το δεξί εγκεφαλικό ημισφαίριο του νεοφλοιού, στο οποίο εδράζεται η αίσθηση της κίνησης και του χώρου και έτσι αναπόσπαστο λειτουργεί το αριστερό, που είναι η έδρα του λόγου και των συμβόλων.

    Υπάρχει και το αντίθετο. Ο Μότσαρτ όταν συνέθετε, έβαζε τη γυναίκα του να του διαβάζει φωναχτά κάποιο βιβλίο.Και έτσι, λένε κάποιοι νευρο-επιστήμονες, λειτουργούσε το δεξί ημισφαίριο, που «συνθέτει το χώρο».

    Και γιαυτό, το διάλειμμα στο σχολείο και ο αθλητισμός είναι απαραίτητος για την κάθε είδους μελέτη.

  70. π2 said

    Ωχ αμάν! Η θεωρία που είχα βγάλει μόνος μου ισχύει δηλαδή;

  71. ΚαπετάνΈνας said

    Θα έλεγα κάτι και τους περιπατητικούς, αλλά δεν ξέρω τι ακριβώς κάνανε και πως.

  72. #57 Δύτη, ἐγὼ ὅλα τὰ μαθήματα φωναχτὰ καὶ περπατῶντας τὰ διάβαζα. ἔχω ῥίξει χιλιόμετρα! καὶ τ’ἀρχαῖα καὶ τὰ λατινικὰ τὰ διάβαζα πολλὲς φορὲς κι ἀπέκτησα ἀναγνωστικὴ εὐχέρεια ποὺ οἱ καθηγητές μου ἐκτιμοῦσαν. ὄχι μόνο τὸ χέρι νὰ σπάσῃ (γιὰ νὰ θυμηθῶ παλαιότερη δήλωσί μου) ἀλλὰ καὶ ἡ γλῶσσα.

  73. Τα λατινικά είναι πολύ πιο εύκολα, νομίζω. Τουλάχιστον αυτά δεν χρειάστηκε να τα διαβάζω δυνατά.
    (ξέρω όμως έναν καθηγητή ρωμαϊκής αρχαιολογίας, για τον οποίο λένε ότι μονολογεί στα λατινικά)

  74. φαντάζομαι τὴν Ἰμμὸρ νὰ περπατᾷ καὶ νὰ διαβάζῃ Διοικητικὸ Δίκαιο. ὄχι τίποτε, ἀλλὰ ἂν εἶχε κανένα σύγγραμα σὰν ἐκεῖνο τοῦ Τάχου θὰ πρέπῃ νἄκανε καὶ μπράτσα!

  75. #62 Δύτα, κανὰ δυὸ τέτοια νὰ γράψῃς ἀκόμη καὶ θὰ πεισθῷ ὅτι εἶσαι ἡ μονοτονικὴ κι ἀθεϊστκὴ ἐκδοχή μου 🙂

  76. Λες; Στην Αντιχθόνα του Πύντσον, ας πούμε 😉

  77. Immortalité said

    @ 74 Πάρε μια ιδέα να σου βρίσκεται. Στα υπόλοιπα εκμαιευτικά δεν απαντώ 🙂

  78. @72: Κορνήλιε, με σπασμένο το χέρι και τη γλώσσα δεν είσαι και πολύ σπουδαία διαφήμιση για το πολυτονικό.

  79. Ιμόρ, δεν μας γράφει όμως το λινκ πόσες σελίδες είναι.

  80. Immortalité said

    @ 79 Δύτη υπολόγισε μια ράχη τρία δάχτυλα.

  81. @79: Πώς δεν γράφει, πεντακόσες σαράντα σελίδες είναι.

    Δύτη α-πα-ρά-δε-κτε, σου έχω σχολιάκι στην ανταπόκριση από Λευκωσία. 🙂 🙂 🙂

  82. Rousset et Rousset και J-C Ricci κυκλοφορούν κάτω απ’ τη μύτη Hadopi πάντως… 🙂

  83. #81 Ότι μιμείται το Νόβισαντ; 😛

  84. #78 Τιπούκειτε, γιὰ τὸν ἑυατό μου φρονῶ ὅτι δὲν εῖμαι γενικῶς σπουδαῖα διαφήμισι γιὰ ὁτιδήποτε.

    pauvre Immor! ὅπως εἶπε καὶ κάποιος: τὰ ἐξώφυλλα αὐτοῦ τοῦ βιβλίου εἶναι πολὺ μακρυὰ τὸ ἕνα ἀπὸ τ’ἄλλο!

  85. @83: Στάζυ, κάτι δεν κατάλαβα… Η Λευκωσία μιμείται το Νόβισαντ;

  86. όχι οι πόλεις· οι ταξιδιώτες ιστολόγοι…

  87. Αυτά είναι τα inner jokes. Δες το λινκ στην αρχή του ποστ -παρεμπιμπλίπ, σου απάντησα (με ντροπή και καταισχύνη).

  88. Immortalité said

    @87 ‘Οντως. Και γω από τα πέντε τελευταία σχόλια μόνο ο Hadopi κατάλαβα τί είναι…

  89. Α, είχες λινκ στη Βοϊβοντίνα; Ειλικρινά, δεν το είχα ακολουθήσει…

  90. Πάντως, εκτός από τα λινκ στις φωτογραφίες, ούτε με τις απαντήσεις σε νήματα τα πας καλά, Δύτη.

  91. sarant said

    Παραγίναν inner αυτά τα αστεία, κι εγώ μόνο τον Αντοπί έπιασα.

  92. #90 Γιατί το λες αυτό ωρέ Στάζυ;
    Είχα λινκ στο Σραόσα που έγραφε για το Νόβισαντ. Εγώ πάλι δεν έπιασα τα Αντοπί και Ρουσέ-Ρουσέ. 😦

  93. Δύτη, Σέρνοντας τις εικόνες σε καινούριο tab, κι αφαιρώντας από την διεύθυνσή τους το ?w=ΧΧΧ&h=ΥΥΥ, τις βλέπουμε σε πλήρες μέγεθος.

  94. α, επειδή δεν απάντησα; Σκέφτηκα ότι δεν είσαι καινούριος, δεν θα παρεξηγηθείς. Πού να πρωτοαπαντήσω, έπεσαν κι όλοι οι Κύπριοι εξ αίματος ή εξ αγχιστείας…
    (μάλλον το κάνω χειρότερο ε;)

  95. Προφανώς και δεν πείραξε που δεν απάντησες. Άλλωστε, για τον υπόλοιπο κόσμο, για διευκόλυνση, τόγραψα. Απλώς, δεν ήμουν σίγουρος ότι το είδες ολότελα…

  96. Αφού ξέρεις από πόρσε, τίποτε δεν χάνεται. 😉

  97. voulagx said

    #75 Δηλ. Κορνηλιοδυτης; ( 2 σε 1) 🙂

  98. ΤΑΚ said

    Αγαπητέ Νίκο,
    μπράβο σου για άλλη μια φορά που δεν αφήνεις αναπάντητες τις κουνάδειες ανοησίες.
    Το θέμα Ράλλη θα έπρεπε να θεωρείται λήξαν μετά τη δημοσίευση της αλληλογραφίας του με τον Κριαρά (παρουσίαση εδώ ).
    Για τους άπιστους Θωμάδες, σκάναρα και ανέβασα την αυθεντική επιστολή του Ράλλη του 2005:
    Ράλλης κατά αρχαίων στο Γυμνάσιο
    Καλημέρα σε όλες/ους.

  99. sarant said

    Τάσο, καλημέρα και σε ευχαριστώ που βρήκες την επιστολή Ράλλη -ήξερα ότι υπήρχε κάποια τοποθέτηση, αλλά δεν θυμόμουν κάτι ακριβέστερο. Θα την προσθέσω στην αρχική ανάρτηση.

  100. Το υπαινίχτηκε ήδη ο Νικοκύρης, αλλά ας το επαναλάβω. Είναι μεγάλη, πελώρια προστυχιά να επικαλούνται οι νεοκαθαρολόγοι υποτιθέμενες δηλώσεις ανθρώπων σαν τον Ι. Κακριδή, τον Ράλλη, τον Τρίτση, που δεν είναι πια σε θέση να ανασκευάσουν τα ψεύδη. Αν οι τέτοιες προστυχιές είναι τα ισχυρότερα όπλα που έχουν στη διάθεσή τους οι καθαρολάγνοι, τότε δεν έχουμε να φοβόμαστε τίποτα — εκτός βέβαια από τη λέρα τους.

  101. π2 said

    Τιπούκειτε, ναι μεν αλλά. Αν θες να δεις το ποτήρι μισογεμάτο, η άνευ επιχειρημάτων προστυχιά είναι όντως εύκολος αντίπαλος· αν θες να το δεις μισοάδειο, η προστυχιά είναι ανίκητη: πες πες, όλο και κάτι μένει και τα κατακάθια που μένουν τα βλέπουμε τριγύρω.

  102. Ηλεφούφουτος said

    Επειδή κι εγώ είχα ρίξει στο Λύκειο το περπάτημα της ζωής μου (μέσα στο κλουβί) μπορώ εκ πείρας να αποφανθώ ότι μάλλον ισχύουν όσα λεει ο Π2 @67 παρά τα περί ημισφαιρίων του εγκεφάλου.
    Σε στιγμές παράκρουσης μετέφραζα και τραγούδια του Σαββόπουλου στ Αρχαία, η μοίρα μάλιστα το θέλησε από τα δικά μας θέματα πανελλαδικών να απασχολήσει την τότε επικαιρότητα η ερώτηση στ Αρχαία για τον άγγελο-εξάγγελο. Πάντως οι μεταφράσεις Σαββό τώρα μού φέρνουν ντροπή, όσο τις θυμάμαι, όχι για το Σαββό αλλα για το επίπεδο των Αρχαίων μου τότε (καλό σημάδι αυτό, βέβαια – δείχνει εξέλιξη).

    Όσο για την τύχη του σε τίνος προπαιδευτή τα χέρια πέσαμε, μάλλον εγώ είχα την τύχη να βρω στο σχολείο το Γερμανό μου για το πρώτο ξεκίνημα (ακροδεξιών φρονημάτων φιλολόγαινα με γερμανική ήτοι συστηματικότητα μεθοδολογία και μουστάκι) κι ύστερα βοήθησε κι η γλωσσολογική πετριά που ήδη κουβαλούσα αλλά κι ένας μπάρμπας μου φιλόλογος που με μύησε στα μυστικά του αγνώστου.
    Έτσι εκτίμησα το συντακτικό, γιατί μου έδινε κλειδιά να καταλαβαίνω πάνω-κάτω ένα κείμενο γραμμένο σε γλώσσα που είχε απόσαταση απ τη δικιά μου.
    Δεν θα είχα τέτοιο κίνητρο αν εφάρμοζα το συντακτικό σε κείμενο από σύγχρονα Ελληνικά.

    @100, 101, στην εποχή που ζούμε, γιατρέ μου, τα βλέπω μισοάδεια.

  103. Ηλεφούφουτος said

    Ευχαριστίες:

    στο Γρηγόρη 56 (δεν το ήξερα και μ ενδιαφέρει)
    και στον ΤΑΚ για μια ακομη αποκάλυψη κουνάδειας απάτης.

    Βρε, κάτι μπαγάσες που έχει η Ακαδημίααααα!!!!

  104. Red Ghost said

    Με αφορμή την απορία του babis στο σχόλιο 7 θα ήθελα να σχολιάσω την περίφημη «δημοσκόπηση». Ο κ. Αντώνης Κουνάδης γράφει: «Μετά από έρευνα του Ινστιτούτου Επικοινωνίας με τη βοήθεια της Εταιρίας Δημοσκοπήσεων ALCO προέκυψε ότι ξενόφερτες λέξεις χρησιμοποιεί το 64,8% των κατοίκων της Αττικής…».
    Δείτε όμως τι λέει το ίδιο το Ινστιτούτο Επικοινωνίας εδώ:
    http://www.instofcom.gr/?bGFzdF9tZW51X2NsaWNrZWQ9bWFpbl9tZW51Jm1haW5fbWVudV9pdGVtX2lkPTE0NCZwYWdlX2lkPTYzJmxhbmc9R1Im
    «Το 41 % των Ελλήνων πιστεύει ότι τα τελευταία 30 χρόνια το λεξιλόγιο μας έχει γίνει πιο φτωχό. Αντίθετα, το 39 % των Ελλήνων υποστηρίζει ότι έχει εμπλουτιστεί. Η εισαγωγή ξενόφερτων, «κατασκευασμένων» λέξεων και ιδιωματισμών, κυρίως από τους νέους, φαίνεται ότι για άλλους λειτουργεί θετικά και οδηγεί στον εμπλουτισμό της γλώσσας και για άλλους αρνητικά και οδηγεί στην αλλοίωση του ελληνικού λεξιλογίου.»

    Με άλλα λόγια: η δημοσκόπηση δεν μετρούσε τη χρήση ξένων λέξεων, αλλά τι πίστευε ένα δείγμα 1600 ατόμων για τη χρήση ξένων λέξεων!
    Αν δεχόμασταν κατά γράμμα όσα λέει ο κ. Αντώνης Κουνάδης τότε το (100% – 64,8% =) 35,2% των κατοίκων της Αττικής δε βάζει «ξενόφερτες» λέξεις στο στόμα του!

    Είναι κουραστικός ο τρόπος που επιχειρηματολογεί ο κ. Αντώνης Κουνάδης και πολλοί άλλοι που μοιράζονται παρόμοιες απόψεις. Παραπομπές σε δηλώσεις που ποτέ δεν έγιναν, έρευνες ανύπαρκτες ή διαστρευλωμένες, σχολεία ή σχολές στην «πεφωτισμένη Δύση» που μαθαίνουν Αρχαία ελληνικά κ.λ.π. Δε χρειάζονται όλα αυτά. Ας πουν απλά και τίμια: «θεωρούμε ωφέλιμα τα Αρχαία. Τέλος». Αυτό είναι σεβαστό και συζητήσιμο. Τι θέλουν και ανακατεύουν ποσοστά, ρεκόρ (θα προσέξατε την αναφορά του στο Βιβλίο… Γκίνες: η «ξενόφερτη» λέξη ρεκόρ λείπει(!))και απόψεις ανθρώπων που δε μπορούν πια να μιλήσουν;

  105. sarant said

    Red Ghost, καλά τα λέτε, ευχαριστώ.
    Θα στείλω γράμμα στην εφημερίδα, πάντως.

  106. Και πού να ήξερε ο κ. Κουνάδης τις συνταρακτικές αποκαλύψεις:
    the creation, from scratch, of a language based on modern Greek that could pass as its ancient precursor. 😀

  107. sarant said

    Αν δείτε κάτω-κάτω στο άρθρο, πρόσθεσα δύο κείμενα του Χριστίδη που μου έστειλε η Ιμόρ.

  108. Μαρία said

    107 Ευχαριστούμε την Ιμόρ.
    Το σωτήριον έτος 92 ο Μπαμπί. είχε δώσει ρέστα.

  109. Immortalité said

    Παρακαλώ ευχαρίστησις μου.
    Μόνο το σωτήριο έτος 92 έδινε ρέστα;

  110. Μαρία said

    Ειδικά τότε διέπρεψε.

    Είδα και τις παραγράφους που προστέθηκαν στο άρθρο του 87.

  111. babis said

    Η καλοσύνη με ωμέγα γράφεται;

  112. sarant said

    112: Αυτά παθαίνει κανείς όταν διαβάζει παλιά κείμενα και διακόπτει -παλιότερα γραφόταν έτσι.

  113. Θρασύμαχος said

    Μόνο, για όνομα του Θεού, κρύψτε την ψευδοδήλωση Κακριδή μην τυχόν πέσει κι αυτή στην προσοχή (και στη δεοντολογία) του Γιάννη Μαρίνου, γιατί τότε θα ξεκινήσει καινούργια σταδιοδρομία και δεν θα συμμαζεύεται με τίποτε!

  114. Μαρία said

    http://yannisharis.blogspot.com/2010/10/blog-post_30.html
    Η επιστολή του γεωλόγου:
    http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_16/10/2010_418864

  115. Μαρία said

    http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_16/10/2010_418864

  116. Λαμπρινή said

    Και ο Μπαμπινιώτης (επιστήμων άνθρωπος) επικαλείται τον «μετανοημένο Ράλλη» σε πρόσφατο άρθρο του στα ΝΕΑ. Δεν χρειάζεται φυσικά να τεκμηριώσει τον ισχυρισμό του. Είναι ο Μπαμπινιώτης! http://www.arsakeio.gr/gr/latest/28264-8a-ksanadiwksoume-ton-arxaio-logo

  117. sarant said

    116 Ντροπή του, τι να πω…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: