Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μυροβλύτης με ύψιλον

Posted by sarant στο 28 Οκτώβριος, 2010


Λογάριαζα να φτιάξω ένα επετειακό ποστ για σήμερα, αλλά δεν πρόκαμα, επειδή έχω να ταξιδέψω. Οπότε, σε ό,τι αφορά τα επετειακά, θα σας παραπέμψω στο περσινό κείμενο για το μεγάλο ταξίδι της Ρετζινέλας και το «κορόιδο Μουσολίνι».

Δυο λόγια όμως προλαβαίνω να γράψω στα βιαστικά, για να επιβεβαιώσω κάτι που το λέω χρόνια τώρα, ότι στο Διαδίκτυο δεν μαθαίνεις μόνο πράγματα, αλλά επίσης ξεμαθαίνεις. Εντελώς πρόσφατο παράδειγμα: μου στέλνει μια φίλη ηλεμήνυμα, όπου με ρωτάει πώς γράφεται η λέξη «Μυροβλήτης». Να πω τώρα ότι θεσσαλονικιός δεν είμαι και με βίους αγίων δεν ασχολούμαι, οπότε τη συγκεκριμένη λέξη δεν την χρησιμοποιώ πολύ. Ήμουν όμως βέβαιος ότι γράφεται έτσι, με Η, και της απάντησα χωρίς να κάνω τον κόπο να ανοίξω λεξικό.

Μάλιστα, πρόσθεσα και το ετυμολογικό μου: «από το βάλλω». Κούνια που με κούναγε! Το σωστό είναι Μυροβλύτης, με ένα Υ από εδώ μέχρι τη Ροτόντα. Και δεν ετυμολογείται από το βάλλω, αλλά από το (ανα)βλύζω. Μήπως είναι μπαμπινιωτισμός; αναρωτήθηκα, σαν το αγώρι και τον τζύρο; Αμ δε! Όλα τα λεξικά που είχα πρόχειρα (ΛΚΝ, Τεγόπουλου, ως και ο προπολεμικός Δημητράκος) το γράφουν με Υ, Μυροβλύτης.

Κι όμως, τόσο η φίλη μου, που ήταν πολύ καλή στην ορθογραφία στο σχολείο, όσο κι εγώ, που επίσης τα έπαιρνα τα γράμματα, θυμόμαστε πολύ καλά ότι στο σχολείο μάθαμε τον τύπο με Η, και την ετυμολογία που χαζά ανέφερα (από το βάλλω -αλλά αν ήταν έτσι θα ήταν Μυροβόλος) θυμάμαι να την έχω ακούσει από φιλόλογο. Φαίνεται μάλιστα ότι δεν είμαστε οι μόνοι, διότι στο γκουγκλ ο τύπος με Η υπερτερεί με αναλογία 3:1. Ο λαθεμένος τύπος με Η, γράφω, για να το συνηθίσω.

Οπότε, αυτό ξέμαθα σήμερα στο Διαδίκτυο.

Advertisements

115 Σχόλια to “Μυροβλύτης με ύψιλον”

  1. Undantag said

    Χμ… Εγώ νόμιζα ότι είναι ΜυροβλΉτης, από το Μύρια βλήτα! Όσο ζει κανείς μαθαίνει!

  2. gbaloglou said

    Μου αρέσουν πολύ οι Βίοι Αγίων, πλην όμως ουδαμώς συνδέω αυτούς μετά της νυχθημερόν αμαρτάνουσας Θεσσαλονίκης 🙂

  3. Εδώ στην Αγγλία (κανονικά δεν έπρεπε να παίζει ρόλο αλλά μάλλον παίζει) ο γούγλης δίνει ότι προηγείται με βραχεία κεφαλή ο μυροβλύτης με ύψιλον.

    Μυροβλύτης: 38000
    Μυροβλήτης: 37800
    Μυροβλυτης: 40500
    Μυροβλητης: 20700

    Θα πείτε βέβαια ότι κερδίζει ο μυροβλυτης με ύψιλον και χωρίς τόνο, αλλά από τα πρώτα δέκα αποτελέσματα, στα εννιά εμφανίζεται με κεφαλαία ενώ στο ένα έχει ξεχαστεί ο τόνος εκ παραδρομής. Παρακάτω δεν κοίταξα.

  4. sarant said

    Η γεωγραφία παίζει ρόλο στις γκουγκλιές, αλλά πώς και γιατί κανείς δεν ξέρει (ή τουλάχιστο εγώ δεν ξέρω).

  5. Μήπως ο σχωρεμένος δεν ανέβλυζε μύρο μόνο μετά θάνατον αλλά επειδή ήτανε και πολεμιστής, έριχνε και στη ζωή του τίποτε μυρωμένα βλήματα, όπως το υγρόν πύρ, το οποίον ως γνωστόν αποτελείται και από τους λεγόμενους αρωματικούς υδρογονάνθρακες;
    Άσε, Νικοκύρη, που με κάτι τέτοια δεν πρέπει να ασχολείσαι γιατί όπως είπε και ο Θεσσαλονίκης Αγριότατος στον Μπουτάρη (ο οποίος τον απεκάλεσε «μουτζαχεντίν»*) «Όσο ζω εγώ, Δημαρχία δεν βλέπεις»!

    *Λάθος μεγάλο του Μπουτάρη: «μουτζαχεντίν» είναι πληθυντικός, «μουτζαχίντ» είναι ο ενικός του πολεμιστή.

  6. sarant said

    Μεγάλο λάθος το βρίσκω κι εγώ, αλλά όχι για τον πληθυντικό: θαρρώ αγιατολάχ ήταν ακριβέστερο!

  7. μερικὲς φορὲς τὰ ἁπλᾶ πράγματα μᾶς διαφεύγουν εὐκολώτερα. κι
    εγὼ μὲ Η νόμιζα. ἔτσι τὄβλεπα πάντα στὰ ἡμερολόγια. κι ὅμως, εἶναι προαφνὲς ὅτι τὸ βάλλω θὰ ἔδινε -βόλος γι’αὐτὸν ποὺ βάλλε (π.χ. πυροβόλος)ι καὶ -βλητος γι’αὐτὸν ποὺ βάλλεται (π.χ. ἐφεσίβλητος).

  8. Επίχαρμος said

    6. Αγριατολάχ μήπως; (υβρίδιον)

  9. μὴν άσχολῆστε μὲ τὴν διαμάχη Μπουτάρη-Ἀνθίμου. εἶναι πολὺ βολικὴ καὶ γιὰ τοὺς 2.

  10. #3 Τα άτονα τα τονίζει ο γούγλης· το αντίθετο όχι. Τα καθαρά άτονα θα τα δεις αν ζητήσεις αναζήτηση για +Μυροβλητης. Η προεπιλογή για 10 αποτελέσματα έχει ξεμείνει από την εποχή του pstn dialup. 50 ή 100 είναι η φυσιολογική τιμή σήμερα για επιτραπέζιες οθόνες. Το τι αποτελέσματα βλέπεις (και με ποια σειρά) έχει να κάνει με το αν εκείνη τη στιγμή είσαι logged in σε κάποια υπηρεσία του γούγλη, ποια είναι η διεύθυνση ΙP σου, ποια γλώσσα έχεις ορίσει για τη διεπαφή και ποια για τα αποτελέσματα, κλπ. Αυτά και άλλα ρυθμίζονται εδώ κι εκεί, ή όχι (το να λαμβάνεται υπόψη η IP σου)· ένας καλός τρόπος -όχι μόνο γι’ αυτά- είναι το OptimizeGoogle. Για το πώς φαίνονται τα αποτελέσματα από αλλού υπάρχει και το Google Global.

  11. Mindkaiser said

    Δε ξέρω γιατί, αλλά αυτό το βίντεο μου φάνηκε αρκετά επετειακό.

    Πόσους όμορφους εθνικούς μύθους επικαλείται όταν στριμώχνεται; Βομβαρδισμός ανοησίας…

  12. ἄσχετο: ἄκουσα σήμεαρα ὅτι ἡ ἔκφρασι «γιὰ τὴν ταμπακέρα δὲν ἔγινε κουβέντα» ὀφείλεται σὲ φράσι ποὺ εῖπε στὴν Βέμπο ὁ παπποῦς τοῦ ΓΑΠ ὅταν αὐτὴ κάποτε σὲ μιὰ ἐκδ΄λωσι δὲν τραγούδησε τὴν ταμπακέρα. μιὰ ποὺ ὁ οἰκοδεσπότης εἶναι μεγάλος ἐρευνητὴς σὲ τέτοια πράγματα μήπως ἔχει ἀκούσει κάτι σχετικό;

  13. #11 σιγὰ τὸν διασυρμό. αὐτὸ ἦταν ἕνα στημένο κόλπο. ὁ καθένας θὰ μποροῦσε νὰ τὴν πατήσῃ.

  14. Σοβαρά, Κορνήλιε; Ακόμη κι έτσι να είναι, ο πραγματικός διασυρμός είναι οι παπάρες που εκτοξεύει κατά ριπάς στη συνέχεια.

  15. #14 σεβαστὴ ἡ ἄποψί σου.

  16. Immortalité said

    @ 13 Εσύ θα την πάταγες;

  17. #16 ἐγὼ βρίσκω ἀντιδεοντολοικὸ τὸ ὅλο στήσιμο. τώρα ἐκ τῶν ὑστέρων νὰ τὸ παίζω μάγκας ἰσχυριζόμενος ὅτι δὲν θὰ τὴν πάταγα εἶναι κάτι στὸ ὁποῖο δὲν βρίσκω νόημα. ἐπιπλέον ἡ ἐκπομπὴ εἶναι άρκετὰ παλιά. γιατί εἶναι ἐπετειακὴ δὲν μπόρεσα νὰ καταλάβω, ἀλλὰ δὲν εἶναι καὶ τὸ πρῶτο πρᾶγμα ποὺ θἄθελε νὰ καταλάβω σὲ τούτην τηὴν ζωή.

  18. Πέρασα από τα ράφια που λέγαμε στην άλλη συζήτηση. Λοιπόν, και εκ των προτέρων συγγνώμη για τα κεφαλαία και τα σκουληκάκια:

    Α. ΜΑΤΑΡΑΣΗ ΚΑΙ Σ. ΠΑΠΑΣΤΑΜΑΤΙΟΥ (ΓΥΜΝΑΣΙΑΡΧΩΝ) ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΝΕΩΤΕΡΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΝΕΩΤΑΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, 1966 (book7.pdf, σελ.203)

    Μετὰ διήμερον ὅμως σκληρὰν μάχην εἰς τὰ ἕλη τῶν Γιαννιτσῶν (19 – 20 ᾽Οκτωβρ.) ὁ στρατός μας τοὺς ἀνέτρεψε καὶ ἐπροχώρησεν ἀκάθεκτος πρὸς τὴν πόλιν τοῦ Μυροβλήτου, ἡ ὁποία
    παρεδόθη τὴν ἡμέραν τῆς ἑορτῆς τοῦ Πολιούχου ῾Αγίου.

    ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ Κ. ΣΚΟΥΤΕΡΗ, ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΤΑΞΙΣ Ε´ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, 1969 (book16.pdf, σελ. 77)

    Εἰς τὸ μέρος ἐκεῖνο ἀργότερα ἐκτίσθη λαμπρός ναός, ἀπὸ τὸν ὁποῖον ἀνέβλυζε μῦρον. Δι’ αὐτὸ ὁ ἄγιος Δημήτριος λέγεται μυροβλήτης.

    ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΠΕΤΡΟΥΝΙΑ – ΗΛΙΑ ΜΗΝΙΑΤΗ, ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΙΑ ΤΗΝ Β’ ΤΑΞΙΝ ΤΩΝ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ, 1940 (book51.pdf, σελ.39-40)

    Μεταξὺ ἐκείνων ποὺ ἔχυσαν τὸ αἶμα των διὰ τὴν χριστιανικὴν
    θρησκεὶαν, εἶναι καὶ οἱ ῞Αγιοι :
    α) Ὁ Μεγαλομάρτυς καὶ Μυροβλήτης Δημήτριος ῾Ο ἅγιος Δημήτριος ἐγεννήθη εἰς τὴν Θεσσαλονίκην ἀπὸ
    γονεῖς πλουσίους.[…]
    Πολλὰ θαύματα ἀναφέρονται ὅτι ἔγιναν εἰς τὸν ναόν. ᾽Απὸ τὸν τάφον του δὲ ἐξήρχετο θεῖον μύρον καὶ διὰ τοῦτο ὁ ἅγιος Δημήτριος ὠνομάσθη Μυροβλήτης.

    ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ Ε. ΠΕΤΡΟΥΝΙΑ, ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ, 1967 (book196.pdf, σελ.45, 100)

    Κατὰ τὴν παράδοσιν ἀνέβλυζε μύρον ἀπὸ τῆς λάρνακος τοῦ τάφου του· διὰ τοῦτο ὁ Ἅγιος ἐπωνομάσθη καὶ Μυροβλήτης.[…]
    Κάτωθι τοῦ ναοῦ ἐν ὑπογείῳ κρύπτῃ – στοᾷ ὑπάρχει ὁ παλαιότατος (τοῦ 4ου αἰῶνος) ναΐσκος τοῦ Ἁγίου καὶ
    παρ’ αὐτὸν μαρμαρίνη λάρναξ – δεξαμενή, ἐν τῇ ὁποίᾳ ἀνέβλυζε τὸ μύρον τοῦ Ἁγίου (ἐξ οὗ καὶ Μυροβλήτης).

    Μυροβλύτη δεν έδωσε η αναζήτηση.

  19. ψάξτε κανένας καὶ στὸ tlg.

  20. Immortalité said

    Στάζυ μπορείς να κάνεις ταυτόχρονη αναζήτηση;

    @17 Εγώ δεν είπα ότι είναι επετειακή. Ούτε θ’απολογηθώ γι αυτούς που το είπαν. Εσύ τώρα γιατί ψάχνεις να τον δικαιολογήσεις ό,τι και να πει, εξακολουθεί να μου κάνει εντύπωση.

  21. #20 τὰ παίρνω χοντρὰ ἀπὸ τὰ μαύρα ταμεῖα τοῦ Τηλεάστεως 😛 βρὲ καλή μου, δὲν προσπαθῶ νὰ τὸν δικαιολογήσω σὲ Ο,ΤΙ κι ἂν πῇ! ἀλλὰ σὲ ἕνα ἄσχετο νῆμα μιὰ τέτοια ἀσχετη ἀνάρτησι 10 μέρες πρὸ τῶν ἐκλογῶν (χωρὶς νὰ προκύψῃ ἀπὸ κάποια ῥοὴ τῆς συζητήσεως) κατὰ τὴν ὁποία παρατανύεται ἡ ἔννοια τοῦ διασυρμοῦ μόνο καὶ μόνο γιὰ νὰ πολεμηθῃ μιὰ ἰδεολογικὰ ἀντίπαλη θέσι δὲν μοῦ φαίνεται καὶ ὅ,τι πιὸ ἀνιδιοτελές.

  22. sarant said

    Στάζιμπε, σ’ ευχαριστώ. Τεκμηριώνεις ότι όλοι εμείς οι παλιότεροι στο σχολείο μάθαμε τη γραφή ΜυροβλΗτης, παρόλο που και τότε τα λεξικά είχαν ΜυροβλΥτης.

    Το TLG έχει 80+ ανευρέσεις με Υ και 14 με Η.

  23. sarant said

    12: Αυτό που λες Κορνήλιε μήπως είναι εκ των υστέρων; Δεν έχω βέβαια αποδείξεις, αλλά πιθανότερη θεωρώ την ιστορία όπου κάποιος είχε δανειστή/βουτήξει μια ταμπακέρα και όταν του τη ζήτησαν πίσω άρχισε να λέει διάφορα… εκτός από το πότε θα επιστρέψει την ταμπακέρα.

  24. Ταυτόχρονη; πού; στα κατεβασμένα πεντέφια, ναι, και με το Άκρομπατ, και με το Google Desktop Search, ακόμη και με τα Windows, αν είναι ενεργοποιημένο το σχετικό service…

  25. Κι εγώ με -η- το έγραφα όλη μου τη ζωή…

    Το ωραίο είναι ότι η σύγχυση επεκτείνεται και στα αγγλικά. Το νέτι έχει, λέει, και Myrobletes, και Myroblytes, και περίπου ισάριθμα (αν είναι να πιστεύει κανείς αυτά τα γκούγκλια του διαβόλου…)

  26. Μαρία said

    Να πω την αμαρτία μου, δεν χρειάστηκε ποτέ να το γράψω. Το ημερολόγιό μου γράφει «μυροβλήτου».

  27. #21 Κατά τη γνώμη μου, όταν έχεις απέναντί σου φασίζουσες και ρατσιστικές θέσεις, δεν τίθεται θέμα ιδεολογικής αντιπαλότητας αλλά κοινής λογικής (τουλάχιστον). Πολύ απλοϊκά, το ΛΑΟΣ δεν είναι απλά «άλλο ένα κόμμα». Ζητώ συγγνώμη όμως από τον μπλογκάρχη για τα άσχετα σχόλια και από τον Κορνήλιο για την ιδιοτελή απόπειρα επηρεασμού του εκλογικού αποτελέσματος.

  28. Immortalité said

    @ 18/24 Επειδή είπες ότι Μυροβλύτη δεν έδωσε η αναζήτηση αναρρωτήθηκα αν έψαξες σε όλα μια και τα πεντέφ δεν έχουν τίτλο. Αλλά μάλλον τα έχεις κατεβασμένα όλα…

  29. #27 εἶναι ἕνα κόμμα πιὸ δεξιὰ τῆς ΝΔ ὅπως τὸ ΚΚΕ καὶ ὁ ΣΥΡΙΖΑ εἶναι δυὸ κόμματα πιὸ ἀριστερὰ τοῦ ΠΑΣΟΚ. τώρα βέβαια ὁ καθεὶς μπορεῖ νὰ ἔχῃ τὶς ἀπόψεις του. γιὰ μένα τὸ ΛΑΟΣ εἶναι «ἄλλο ἕνα κόμμα». ἂν αὐτὸ μὲ κάνῃ ῥατσιστή, παράλογο ἢ φασίζοντα στὰ μάτια σου εἶναι ὄντως κάπως λυπηρό, ἀλλὰ δὲν θὰ τὰ βάψω καὶ μαῦρα! δὲν εἶναι ἀνάγκη νὰ συμφωνοῦμε οὔτε κἂν στὸ τί ἀποτελεῖ ῥατσισμὸ καὶ φασισμό. κι αὐτοὶ ποὺ ἔκαψαν τὸ βιβλιοπωλεῖο Γεωργιάδη φασίστα φώναζαν τὸ θῦμα τους κι αὐτοὶ ποὺ γιαούρτωσαν τὸν Ἀλαβάνο τὸ ἴδιο.

  30. Immortalité said

    @ 21 Ε! μην απαντάς. Προσπαθώ φιλότιμα να ξεχάσω ότι συμφωνείς μαζί του και συ μου το υπενθυμίζεις σε κάθε ευκαιρία!

    παρατανύεται σημαίνει κάτι ή πάλι παροράματα σπέρνεις;

  31. #28 Ε, ναι

    (τέταρτη-πέμπτη φορά που γράφεις το αναρωτιέμαι, με διπλό ρο. Άρα δεν είναι λάθος κατά την πληκτρολόγηση…)

  32. Immortalité said

    @31 (ώχ! πότε ήταν οι άλλες τρεις – τέσσερις; Λάθος είναι, το μπερδεύω συνέχεια με το αναρρώνω και τον κανόνα του διπλασιασμού του ρ μπροστά από πρόθεση. Μου φαίνεται θα πάψω να αναρωτιέμαι από δω και μπρος 😳 )

  33. Χμ, ας φανερωθώ μετά από όλα αυτά…Εγώ είμαι η φίλη και το έχω κάνει κι εγώ θέμα ΝΑ ! στο facebook γιατί ακόμα δεν έχω συνέλθει από το σοκ του ύψιλον…
    http://www.facebook.com/profile.php?id=570038167

  34. #30 τανύω= τεντώνω, τσιτώνω, τεζάρω κλπ.

  35. voulagx said

    Το μυροβλήτο ομως σιγουρα γραφεται με η : https://sarantakos.wordpress.com/2010/09/30/filologoi/#comment-43680

  36. Μαρία said

    Ιμόρ, 30
    τανύομαι= σφίγγομαι στο χέσιμο, στον τοκετό
    π.χ. γυναικολόγος στην ετοιμόγενη: τανύου. (Αυτό το τελευταίο δε μπορεί να μην το άκουσες.)

  37. babis said

    Καλησπέρα! Ψάχνω ένα διήγημα, του Παπαδιαμάντη νομίζω, για μία γραία πεντηκοντούτι που κουβαλούσε ένα βαρελάκι στην ανηφόρα και κάτι τσογλανάκια της το αδειάσαν. Έχει κανείς υπόψιν που μπορώ να το βρω.

    Και για να μη λέτε ότι μόνο σπαμάρω και δεν προσφέρω τίποτα στη συζήτηση, το τανύομαι το χρησιμοποιούν ακόμα στην Κύπρο με την έννοια του τεντώνομαι, π.χ. αντί για τεντώσου λένε τανύστου.

  38. To τανύομαι το ξέρω κι εγώ ως τεντώνομαι από παλιά ποιήματα. (Τάνυσε τα φτερά σου τώρα Λευτεριά, δεν θυμάμαι ποιανού…)

  39. sarant said

    37: Μπάμπη, δεν μου έρχεται τίποτε… Πολλά του Παπαδιαμάντη έχω ανεβάσει εδώ:
    http://www.sarantakos.com/keimenamazi.html
    (η πρωτοβουλία αυτή έχει πια σταματήσει).

  40. Μαρία said

    38 Τανύζομαι το λέμε στα νέα ελληνικά.

  41. Μαρία said

    Μπάμπη αυτό είναι διήγημα του Ροΐδη

  42. babis said

    39: Έψαξα κιόλας εκεί. Βρήκα πολλά άλλα ενδιαφέροντα πράματα, άλλα όχι αυτό που έψαχνα.

    Γιατί σταμάτησαν τα Κείμενα Μαζί; Σωθήκανε τα κείμενα ή μήπως οι εθελοντές;

  43. Μαρία said

    41 Και ο τίτλος: Το ξεστούπωμα.

  44. Μαρία said

    Μπάμπη:
    http://users.uoa.gr/~nektar/arts/tributes/emmanuel_roides/unplugging.htm

  45. babis said

    Ευχαριστώ Μαρία.

  46. Μαρία said

    45 Για να μη νομίζεις οτι είμαι πολύξερη, υπήρχε (υπάρχει;) στο βιβλίο της Γ’ Γυμνασίου, χωρίς την 1η παράγραφο.

  47. sarant said

    Μπάμπη, η πρωτοβουλία σταμάτησε λόγω έλλειψης χώρου (στο σάιτ) και χρόνου (δικού μου) και όχι τόσο επειδή ατόνησε το ενδιαφέρον από εθελοντές.

  48. voulagx said

    #40 Και τανυέμαι π.χ. ερριξα ενα χασμουρητο και τανυσθηκα

  49. babis said

    Πριν από όχι και τόσο πολλά χρόνια ήταν, γιατί θυμάμαι ότι το είχαμε κάνει στην τάξη. Προσοχή στη μετάφραση του τίτλου στη διεύθυνση της σελίδας: unplugging.

  50. Μαρία said

    48 τανιέμαι

    49 Έβαλαν άλλο στη θέση του:
    http://pi-schools.sch.gr/gymnasio/keimena_c/math/1-6.pdf

    >Προσοχή στη μετάφραση του τίτλου στη διεύθυνση της σελίδας: unplugging.

    Τι εννοείς; Αυτός είναι ο τίτλος του πρωτότυπου.

  51. gbaloglou said

    #48:

  52. Θυμηθείτε και τους τανυστές (tensors), όσοι ξέρετε τι είναι.
    (Η ονομασία προέρχεται, αν δεν κάνω λάθος, από το ότι πρωτοχρησιμοποιήθηκαν στη θεωρία της ελαστικότητας.)

  53. babis said

    Μου φάνηκε αστεία η αντίθεση ανάμεσα στο λαικό ξεστούπωμα και την αγγλική απόδοση που, στα απαίδευτα αυτιά μου τουλάχιστον, ακούγεται σχεδόν ακαδημαικό.

  54. Μαρία said

    53 Τώωωρα μπήκα. Δεν είχα καταλάβει οτι το αγγλικό στη διεύθυνση ήταν μετάφραση του ξεστουπώματος και νόμισα οτι θεωρούσες τη λέξη ξεστούπωμα μετάφραση κάποιας καθαρευουσιάνικης.

  55. sarant said

    Υπάρχει και το εντελώς μοντέρνο Unplugged των συναυλιών, που δεν μεταφράζεται «ξεστουπωμένοι» :))

  56. Immortalité said

    @ 34 & 36 48, το ρήμα νόμιζα ότι είναι τανίζομαι γιατί το χω ακούσει μόνο από μια φίλη μας βολιώτισσα και με τη μορφή απαγόρευσης «μην τανίζεσαι στο τραπέζι». Αλλά η αδερφή της λέει «τανιέμαι». Η μάνα μου το λέει «ποταυρίζομαι» και το χω ακούσει και από άλλους. Πάλι με το τραπέζι. Για κάποιο λόγο που δεν έχω καταλάβει άμα αποφάς, μέχρι να σηκωθείς δεν κάνει να τεντωθείς. Δεν το χω δει ποτέ γραμμένο μάλλον είναι (α)ποταυρίζομαι, συχνά το «α» πάει περίπατο, πόφαγα, ποτέλειωσα κτλ γιαυτό και δεν ξέρω αν γράφεται με ύψιλον ή βήτα.
    Τέλος πάντων το παρατανύεται πρώτη φορά το διάβασα.

    @ 36 in fine γιατί αποκλείται;

  57. Μαρία said

    >Τέλος πάντων το παρατανύεται πρώτη φορά το διάβασα.
    Παρομοίως.
    Τα τάνυσμα,κοιν. στρέτσιγκ :-), τανύζομαι, τανιέμαι τα λέμε όλοι οι βόρειοι.

    Στο 36 προσπάθησα να σου πω οτι πρόκειται για κορνηλοελληνικούρα. Φαίνεται οτι αν δε ρίξουμε δυο τρεις φατσούλες, η ειρωνεία δεν γίνεται αντιληπτή, γμτ.

  58. voulagx said

    «Εγύρισε λοιπόν από το άλλο πλευρόν, ξηροτανυσθείς κα ψελλίσας ακατανοήτους συλλαβάς προς τον Παύλον τον Βαλέντιον, όστις τον άφησεν ήσυχον κα απήλθε.»
    Απο τη «Βλαχοπουλα» του Παπαδιαμαντη

  59. Immortalité said

    Εγγενείς δυσκολίες της επικοινωνίας Μαρία. Όπως και να το κάνεις, άλλο πράμα να κοιτάς τον άλλο στα μάτια…

    Βούλαγξ αυτό που θυμάστε που έχετε διαβάσει τι, με κάνει ράκος ώρες ώρες 🙂

  60. Μαρία said

    59 Μόνο τη Βλαχοπούλα θυμάται απέξω ο Βλάχος.

  61. Immortalité said

    @60 🙂

  62. και τα βλαχομέταλ

  63. voulagx said

    @ Maria,Immor: Σιγα μην το θυμαμαι απ’ εξω! Εδω το βρηκα, δια χειρος Μ.Μ.: http://www.sarantakos.com/kibwtos/mazi/ppd_blaxopoula.html και το ‘κανα κοπυπασταδα (πονηρος ο Βλαχος!) 🙂

  64. Μαρία said

    62 Μόνο το βλαχομπαρόκ ξέρω.

  65. voulagx said

    Ουαου Σταζυμπο, ριξε ενα βλαχομεταλ!

  66. Μαρία said

    63 Ναι, αλλά θυμόσουν πού το διάβασες, ενώ η Μ.Μ. …

  67. voulagx said

    #66 Μαρια, πριν απο λιγο το διαβασα και κατα διαβολικη συμπτωση επεσα πανω στο «ξηροτανυσθεις» (αυτοαποκαθηλωνομαι!)
    Τωρα παρατηρω οτι η Μ.Μ. ξεχασε δυο «ι» στα «και», αλλα μικρο το κακο μπροστα σε τοσο καλη δουλεια που εκανε, τη συγχωρω!

  68. Immortalité said

    @ 63 Ναι αλλά όπως πολύ σωστά παρατηρεί και η Μαρία θυμόσουν που το διάβασες…

    Μ.Μ.;

    Και γω μόνο το βλαχομπαρόκ ήξερα…

  69. Επειδή το 99% του *μέταλ το θεωρώ βλαχομέταλ, δεν θα βάλω, για να μη μαλώσουμε… 🙂 Διευκρινίζω ότι θεωρώ το χαρντ ροκ διαφορετικό.

    Πάρε ένα κοινά αποδεκτό -νομίζω- για το χαρακτηρισμό μου:

  70. Immortalité said

    Αυτό πάλι με τη σύμπτωση μήπως το λες για με παρηγορήσεις; 😉

    (η Μ.Μ. το αντέγραψε ε; )

  71. * Να μην μαλώσουμε ούτε για την μη πολιτικώς ορθή εκ μέρους μου χρήση του πρώτου συνθετικού 😉

  72. voulagx said

    #69 Δεν θα διαφωνησω. Οσο για την Θωδη, οταν την βλεπω λεω «ωχ την καϋμενη, την τρελλανανε»

  73. voulagx said

    #71 Αλλο Βλαχος κι αλλο βλαχαδερο! 😉

  74. voulagx said

    #64, 68: Τι ειναι το βλαχομπαροκ; Παραδειγμα πληηζ!

  75. Immortalité said

    @ 69 O Xristos kai h Panagia!!!
    (στο 1% τί βάζεις;)

    @ 74 Μια εξήγηση και πολλά παραδείγματα

    Πάντως τόση ώρα έσπαγα το κεφάλι μου σε ποιο τραγούδι έχω ακούσει στίχο με τη λέξη βλαχομπαρόκ και τελικά θυμόμουν το τουρκομπαρόκ.
    Τελικά ευτυχώς που ο Μπουκάν θυμάται πως με λένε…

  76. #74 Στην τύχη:

  77. voulagx said

    Stazybo, βλαχικο ροκ για σενα! 🙂

  78. Immortalité said

    Δεν βάζετε κανένα τραγούδι της προκοπής λέω γω; 🙂

  79. Alfred E. Newman said

  80. voulagx said

    Για την Ιμμορ, να μην εχει παραπονο 🙂

  81. Μαρία said

    80 Επίσης

  82. voulagx said

    #81 Καλοπερνατε στη συμπρωτευουσα! Ειχα βρει σε ιστολογιο ενα αρθρο για την εκδηλωση, καινουργιο συκωτι εκανα. Ιδεα του νομαρχη δεν ηταν; Α προπο, θυμηθηκα το βιβλιο «Και το τελος ειναι παντα κοντα» του Τερζιδη, αν θυμαμαι καλα, βασισμενο σε μια σατανικη, ας πουμε, ιδεα σε σχεση με τον νομαρχη!

  83. voulagx said

    Παροραμα στο 82: “Και το τελος παντα κοντα” ο τιτλος του βιβλιου, εδω:
    http://www.kedros.gr/product_info.php?products_id=7242

  84. Immortalité said

    @ 80 Μα πως θα μπορούσα να έχω παράπονο; 🙂

    @ 81, 82 Δηλαδή αυτό έγινε στ’αλήθεια; Δεν είναι πλάκα;

  85. Μαρία said

    83 Είναι καλό;

  86. voulagx said

    #84 Δεν ειναι πλακα αλλα εχει πλακα η ολη φαση, περισσοτερα απο την Μαρια

  87. Μαρία said

    84 Καλέ τι πλάκα; Υπάρχουν και τα υπόλοιπα βιντεάκια του …ιβέντ. Είναι γιορτή γενεθλίων.
    http://thess.gr/blog/240

  88. ὅλα τὰ ὡραῖα ὅταν λείπω! παρατανύω ὑπάρχει στὴν Ὀδύσεεια α 138 μὲ τμῆσι, παρατάνυσμα λέει τὸ καταπέτασμα (γιὰ νὰ θυμηθοῦμε τὸ ἄλλο νῆμα) ὁ Ἀκύλας στὴν δική του μετάφρασι τῆς ΠΔ.
    τὸ ξεστούπωμα εἶχε πέσει στὶς ἐξετάσεις ὅταν ἤμουν στὸ Γυμνάσιο. ἡ φιλόλογός μας ἦταν στραβομουτσουνιαμσένη καὶ μᾶς εἶπε ὅτι τὸ κείμενο δὲν ἦταν δική της ἐπιλογή.

  89. Immortalité said

    @ 87 Μου χει καεί ό,τι είχε απομείνει… Συγγνώμη ρε Μαρία αλλά επειδή δεν το γράφει ποιος είχε γενέθλια; Ο νομάρχης;

  90. #82 δὲν ἦταν ἰδέα τοῦ νομάρχη. ἡ ἐκδήλωσι γινόταν ἀπὸ παλιά, ὁ νομάρχης ἀργότερα τὴν πῆρε ὑπὸ τὴν αἰγίδα του.

  91. Immortalité said

    @ 90 Και ήταν από πριν έτσι σούργελο ή έγινε υπό την αιγίδα του;

  92. Μαρία said

    89 Ε μα κι εσύ, ρίξε και καμιά γουγλιά. Δε φαίνεται απ’ την αφίσα; Ο Μέγας Αλέξανδρος.
    Απο πιο παλιά απ’ τα χρυσά αυγά και μετά τους αγκάλιασε ο νομάρχης.

  93. voulagx said

    #85 Ενδιαφερον σαν ιδεα.

  94. ὑπῆρξε μιὰ ἐνδιάμεση περίοδος κατὰ τὴν ὁποία δὲν συμμετεῖχε ἡ χρυσῆ αὐγή, πήγαινε γιὰ κατάθεσι στεφάνων τὴν προηγούμενη ἡμέρα. μετὰ ἦρθε ὁ νομάρχης καὶ τὸ ὅλο πρᾶγμα ἐπισημοποιήθηκε, ἔχασε ὅμως σὲ αὐθορμητισμὸ καὶ ἐνθουσιασμό, ἔγινε πολίτικαλ κορρέκτ καὶ ξενέρωτο.

  95. Μαρία said

    94 Να και μια φορά που θα συμφωνήσω μαζί σου. Χάθηκε πράγματι ο ενθουσιασμός του παλιού καλού καιρού.
    Δες πώς ήταν παλιά:
    http://www.iospress.gr/ios2002/ios20020623a.htm

  96. Τί νὰ δῶ; τὰ ἔχω δεῖ ἰδίοις ὄμμασι, πρᾶγμα ποὺ μᾶλλον δὲν ἔκανε ὁ συντάκτης τοῦ ἰοῦ.

  97. Μπουκανιέρος said

    Μαρία, από πότε γίνεται αυτή η χαριτωμένη εκδήλωση; (την αγνοούσα)

  98. Μαρία said

    Τα τελευταία 10 χρόνια γίνεται σίγουρα. Πιο μπροστά έλειπα κι έτσι δεν ξέρω πότε άρχισαν. Ο Κορνήλιος που συμμετείχε θα ξέρει.

  99. Μπουκανιέρος said

    Λογικά θα συνδυάζεται κάπως με την εθνική αφύπνιση του 1992… (έ’εις μέιλ)

  100. Μαρία said

    Τέρμινους ποστ κβεμ είναι η αφύπνιση αλλά εγώ δεν μπορώ να θυμηθώ εκδήλωση πριν το 95. Αν έβλεπες τηλεόραση θα την ήξερες. Έπεφτε ξύλο, οπότε κάτι έδειχναν τα κανάλια.

  101. Nick Andrik said

    Στην καβάλα υπάρχει και το θρυλικό «καφενείο» (πια καφέ-μαπρ) Μυροβόλος Άνοιξις που μνημονεύεται εδώ:

    κι εδώ:

    @72:
    Ο σωστός τύπος είναι καϋμένη ή καημένη;

  102. Δεν καταλαβαίνω τα ειρωνικά σχόλια για το βίντεο. Για να παραφράσω τον Κορνήλιο (#29), είναι απλά άλλη μια εκδήλωση, και μάλιστα πιο αριστερά, φερειπείν, από τις μεγαλειώδεις εκδηλώσεις της Νυρεμβέργης.

  103. sarant said

    Καλημέρα.

    Κάπου την είχα ακούσει κι εγώ αυτή την τελετή της Θεσσαλονίκης…

    Καημός, άρα καημένη, αλλά παλιότερα γραφόταν και με ύψιλον.

  104. ΕΠΙΧΑΡΜΟΣ said

    Δεν ξέρω αν το είπε και κανένας άλλος (αν δεν επανέλθεις για δυο μέρες χάνεσαι)αλλά το τανύζομαι λέγεται και «ξεροτανύζομαι» ΄΄οταν τεντώνεις τα άκρα

  105. #102 τὶς Νυρεμβέργης ἦταν ἐθνικοσοσιαλιστικές, ὁ Ψωμιάδης εἶναι τῆς λαϊκῆς δεξιᾶς, ὁπότε τὸ πιὸ ἀριστερὲς παίζεται.

  106. Δεν ξέρω αν το «πιο αριστερά» παίζεται, αλλά εσύ σίγουρα δεν παίζεσαι :p

  107. LandS said

    Επιστρέφοντας στο αρχικό θέμα της κουβέντας (όχι ότι δεν απόλαυσα το άλλο με όλα του τα τανύσματα…)

    «ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ Ε. ΠΕΤΡΟΥΝΙΑ, ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ, 1967 (book196.pdf, σελ.45, 100)

    Κατὰ τὴν παράδοσιν ἀνέβλυζε μύρον ἀπὸ τῆς λάρνακος τοῦ τάφου του· διὰ τοῦτο ὁ Ἅγιος ἐπωνομάσθη καὶ Μυροβλήτης.[…]»

    Μύρον->μυρο,
    (ανα)βλύζω->βλητης

    Πλάκα έχει.

  108. voulagx said

    #51 Μπαλο, τωρα το προσεξα! Τελειο! 😆 ( Ραντανπλανικη η αντιδραση μου! 😳 )

  109. Immortalité said

    @ 96 Αυτό να το πάρουμε όπως το γράφεις;

    Τελικά αυτό αποδεικνύει ότι όντως δεν υπάρχει ζωή μετά. Διότι αν υπήρχε θα είχε σηκωθεί ο έρμος ο Μεγαλέξαντρος και θα τους είχε κάνει έκπληξη…

    @ 97 Και γω την αγνοούσα…

  110. sarant said

    107: Καλό!

  111. Mindkaiser said

    #21
    Αγαπητέ Κορνήλιε,

    Περί ιδιοτέλειας: αν αυτή εξαντλείται στην καταψήφιση του συγκεκριμένου πολιτικού φορέα, σε διαβεβαιώ ειρήσθω εν παρόδω ότι δεν ήταν αυτή η αρχική μου πρόθεση, θα φέρω το εν λόγω ηθικό άχθος με μεγάλη ικανοποίηση.

    Ως προς τη συνάφεια του ποστ, συμφωνώ ότι δε θα ήταν άδικος κανένας αν με κατηγορήσει ότι ξεφεύγω αρκετά. Πάραυτα, ο παραληρηματικός μονόλογος στον οποίον επιδόθηκε ο ΛΑΟΣ-άρχης όταν η πραγματικότητα δεν του έκανε το χατήρι, μου έφερε στο νου όλον αυτόν τον άκρατο εθνικιστικό βερμπαλισμό που συνοδεύει τις εθνικές επετείους (όρα τις παρελάσεις των λυγερόκορμων, ευσταλών και ευθυτενών -κατά τον εκφωνητή πάντοτε- νέων έτοιμων να πατάξουν ευχερώς κάθε εξωτερική απειλή). Εξ ου μάλλον και το «επετειακό» της δικής μου ανάρτησης.

    Τέλος, ο «διασυρμός» έρχεται από τον τίτλο του βίντεο.

  112. Immortalité said

    @ 111 Εχεις σκεφτεί ποτέ ότι με το να αναφέρεσαι στο ΛΑΟΣ μόνο και μόνο επειδή είναι εθνική επέτειος του αναγνωρίζεις το δικαίωμα να την προσεταιρίζεται; Η μήπως θα πρέπει ν’ απέχουμε από κάθε τι που φέρει το επίθετο «εθνικός» επειδή ο Καρατζαφέρης τα καπηλεύεται όλα, μην τυχόν και μας βάλλουν την ταμπέλα του «εθνικιστή»; Σκέφτηκες μήπως με την άκριτη αυτή σύνδεση απαξιώνεις όσους πολέμησαν το ’40 ανεξαρτήτως φρονημάτων; Λέω τώρα εγώ μήπως σου πέρασε από το μυαλό…

  113. Immortalité said

    μας βάλουν

  114. Μαρία said

    Διαμαρτυρία για τη «βλαχοδιαχείρηση» Για Βουλαγξ

    http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_12/10/2010_418332 (Ο βιασμός μιας λέξης)

  115. voulagx said

    #114 Με ξενιζει ο ορος «βλαχοδιαχειριση» σ’ ενα επιστημονικο αρθρο, ενα «κακοδιαχειριση» θα ηταν αρκετο ή αν ηθελε να δωσει εμφαση ας εβρισκε κατι αλλο ο κ. καθηγητης. Απο την αλλη, η επιστολογραφος το πηρε πολυ πατριωτικα το θεμα!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: