Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ο Αμβρόσιος και το κουσούρι

Posted by sarant στο 26 Φεβρουαρίου, 2011


 

Για τον μητροπολίτη Καλαβρύτων, που είναι και μπλόγκερ, τον Αμβρόσιο, έχουμε ξαναγράψει, με αφορμή την άθλια συκοφαντία για τους δήθεν ομαδικούς γάμους με ανήλικα κορίτσια που οργάνωσε η Χαμάς. Θυμίζω ότι ο μητροπολίτης προτίμησε να αναμεταδώσει αυτή τη συκοφαντία και αρνήθηκε να αποσύρει το άρθρο του όταν επισκέπτες του ιστολογίου του τού επισήμαναν ότι η «είδηση» είχε διαψευσθεί, οπότε δεν έχει πια δικαιολογία ότι δεν ήξερε.

Τις προάλλες, ο άγιος Καλαβρύτων έδωσε νέα, πολύ χειρότερα, δείγματα γραφής. Παίρνοντας αφορμή από τον θόρυβο με αφορμή τη σειρά 1821 του Σκάι, ξέσπασε στο εξής κήρυγμα μίσους:

Ντροπή και σ’ αυτούς, όποιοι και αν είναι, όπου κι αν ανήκουν, οι οποίοι θέλουν να εμφανίσουν τόν Θεόδωρο Κολοκοτρώνη σαν ΟΜΟΦΥΛΌΦΙΛΟ! Όχι, ωρέ μάγκες, οι «ανώμαλοι» δεν έχουν τά φόντα για να γίνουν ΉΡΩΕΣ! Αποτελούν έκτρωμα της φύσεως!
______Εφιάλτες δυστυχώς πάντοτε υπήρχαν στην Ελλάδα! Να είναι καταραμένοι από το Θεό όσοι βλάπτουν την αγαπημένη μας Ελλάδα. Όσοι επιχειρούν να μετατρέψουν τήν Ἐλλάδα, από Χώρα της Ορθοδοξίας καί του Πολιτισμού, σε Χώρα των απίστων και των ανωμάλων! Το «κουσούρι» δεν πρόκειται να νομιμοποιηθή! Θα είναι πάντοτε καταδικασμένο από το Θεό καί από όλους τους ορθώς φρονούντες Έλληνες!
Η Ελλάδα μας δεν πρόκειται να γίνει Σόδομα καί Γόμορρα!

Τέτοιο ξέσπασμα ιερού μίσους δεν δικαιολογείται με τίποτε, διότι δεν είναι προφορικός λόγος, να πεις ότι ξέφυγε μια άτυχη διατύπωση. Εδώ είναι γραπτό, και δεν είναι μια φράση μεμονωμένη, είναι ολόκληρο κομπολόι από απαράδεκτους χαρακτηρισμούς -ουσιαστικά, το σύνολο της ανάρτησης του μητροπολίτη είναι αυτό το ομοφοβικό παραλήρημα (αφού κατά τα άλλα παραθέτει μια επιστολή «αγανακτισμένης Ελληνίδας»).

Για το αν οι  κατά Αμβρόσιο «ανώμαλοι» έχουν ή όχι τα φόντα για να γίνουν ήρωες, θα παρατηρήσω ότι στην αρχαιότητα ένα από τα μεγαλύτερα παράδειγμα ηρωισμού τα έδωσε ο θηβαϊκός ιερός λόχος, που αποτελιόταν, σύμφωνα με τις περισσότερες πηγές, από ζευγάρια, εραστές και ερωμένους.

Πάντως, εντύπωση προκαλεί ότι χρησιμοποιείται η λέξη «κουσούρι». Κουσούρι, για να μην ξεχάσω τα δικά μου, είναι τούρκικο δάνειο (kusur), και σημαίνει ελάττωμα αφενός και αναπηρία αφετέρου, όμως η λέξη έγινε διάσημη πριν από μερικά χρόνια όταν τη χρησιμοποίησε ο μακαρίτης (κατ’ άλλους μακαριστός) Χριστόδουλος για να χαρακτηρίσει την ομοφυλοφιλία, οπότε η τωρινή αναφορά αναπόφευκτα παραπέμπει στη ρήση του Χριστόδουλου. Γι’ αυτό λέω ότι μου κάνει εντύπωση ο Αμβρόσιος που μιλάει για σκοινί στο σπίτι του κρεμασμένου· διότι τα Καλάβρυτα και το Αίγιο δεν απέχουν πολύ από την Πάτρα, και όπως διαβάζω στο αξιόλογο ιστολόγιο ενός πατρινού θεολόγου, για αλλουνού κουσούρι μιλάνε στην Πάτρα –ή, όπως λέει ο ίδιος ο θεολόγος:

Θα ήθελα να θυμίσω στον Σεβασμιώτατο – δε νομίζω να το αγνοεί – πως ολόκληρος αρχιμανδρίτης της γενέτειράς του, ο Κύριλλος Κωστόπουλος, καταλόγισε στον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο – παραδελφό του Σεβ/του – το «κουσούρι»!

Όμως, πέρα από τη μισαλλοδοξία και την ομοφοβία, ο μητροπολίτης έχει και άλλα προσόντα. Ήταν ιεροκήρυκας στη Χωροφυλακή, και στον χειροτονητήριο λόγο του, τον Αύγουστο του 1976 (είχε εκλεγεί τιτουλάριος μητροπολίτης Ταλαντίου πριν πάει στα Καλάβρυτα) δεν παρέλειψε να θυμηθεί τους φίλους του, τους χουντικούς βασανιστές χωροφύλακες και αστυνομικούς, που εξαιτίας αυτού του ατυχούς συμβάντος ταλαιπωρούνταν, κι έτσι έστειλε «θερμόν εν Κυρίω ασπασμόν προς όλους εκείνους τους αγαπητούς μου αξιωματικούς και οπλίτας της Ελληνικής Χωροφυλακής και Αστυνομίας Πόλεων οι οποίοι την στιγμήν ταύτην, συνεπεία οιουδήποτε ατυχούς συμβάντος εν τη ενασκήσει του υπηρεσιακού των καθήκοντος, εστερήθησαν των αγαθών της υγείας και της ελευθερίας».  (Το θέμα το είχε φέρει στη Βουλή ο βουλευτής της ΕΔΗΚ Γ. Μυλωνάς)

Κατά τα άλλα, πριν από μερικές μέρες ο άγιος Καλαβρύτων ανάγγειλε στο ιστολόγιό του ότι πυκνώνει τα «μαχητικά του σημειώματα» επειδή πλησιάζει η Σαρακοστή που είναι περίοδος περισυλλογής και θέλει να προλάβει να βρίσει όσους έχει σκοπό. Και πράγματι, συνέχισε τα κηρύγματα μίσους, αφού σε πρόσφατη ανάρτηση επαναλαμβάνει την ελεεινή συκοφαντία για τους γάμους ανηλίκων της Χαμάς, ανάρτηση που τη διανθίζει με φωτογραφίες από πρωτοσέλιδα του ακροδεξιού Ελεύθερου Κόσμου, προφανώς επειδή οι παλιές αγάπες δεν σβήνουν ποτέ.

Το χειρότερο ίσως είναι ότι με το να κάνει τέτοια κριτική στην κυβέρνηση ο Αμβρόσιος, στην πραγματικότητα τη βοηθάει. Διότι, σου λέει ο άλλος, για να τους επιτίθεται με τόσο μένος αυτός ο φανατικός απόστολος του μίσους, δεν μπορεί, κάτι καλό θα έχουν κάνει.

 

 

Advertisements

111 Σχόλια to “Ο Αμβρόσιος και το κουσούρι”

  1. 1ας said

    Μην ξεχνάμε τον Ιούλιο Καίσαρα ή τον Μέγα Αλέξανδρο που ήταν αποδεδειγμένα αμφισεξουαλικοί.Εντάξει από έναν συκοφαντάκο ημιμαθή υμνητή της Χούντας που δεν έχει πιάσει ποτέ του όπλο,δεν πρέπει να περιμένουμε να έχει γνώσεις Ιστορίας ή της Στρατιωτικής Τέχνης.

    Δεν πειράζει πάντως,όσο καλό κάνει ο Παπάρας με τις ακραίες ηλίθιες θέσεις του,δεν το κάνει όλη η υποκριτική Εκκλησία μαζί.

  2. Χρηστος Κ. said

    Ως γνωστον αυτοι οι τυποι, που αμοιβονται απο το ελληνικο κρατος, διδασκουν την αγαπη και την αλληλεγγυη.

  3. argosholos said

    «Το χειρότερο ίσως είναι ότι με το να κάνει τέτοια κριτική στην κυβέρνηση ο Αμβρόσιος, στην πραγματικότητα τη βοηθάει. Διότι, σου λέει ο άλλος, για να τους επιτίθεται με τόσο μένος αυτός ο φανατικός απόστολος του μίσους, δεν μπορεί, κάτι καλό θα έχουν κάνει.»

    Ναι ρε γμτ, αυτό μου προκάλεσε ψυχολογικό πρόβλημα, τότε με τον Σημίτη και τις ταυτότητες. Κατάντησα Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love ΠΑΣΟΚ…

  4. Ηρώ Διαμαντούρου said

    Δε νομίζω να αξίζει να ασχολούμαστε με τέτοιους ανθυποτίποτες. Άσε που η εκκλησία πρώτη και καλύτερη θα έπρεπε να μη μιλά καθόλου για ομοφυλοφιλία!

  5. Πραγματικά , το θέμα προκαλεί θλίψη.
    Θρησκεία της αγάπης σου λέει μετά…
    Τέλος πάντων, ως άθεος δεν μου πέφτει λόγος.
    Ας υπάρξει επιτέλους χωρισμός εκκλησίας-κράτους και ας πιστεύουν ότι θέλουν.

    Όμως δεν μπορώ να μην σχολιάσω την υποκρισία του κλήρου όσο αφορά την ομοφυλοφιλία.
    Από το μπλόγκ γκέι ιερέα σε συνέντευξη του στο περιοδικό 10%:

    « Ερώτηση:
    Αναφέρετε στο μπλογκ ότι οι ομοφυλόφιλοι μεταξύ των άγαμων κληρικών, και μάλιστα στα υψηλόβαθμα κλιμάκια, ξεπερνούν το 90%. Ακούγεται υπερβολικό το ποσοστό’
    Απάντηση:
    Για όσους γνωρίζουν την κατάσταση από μέσα, το ποσοστό αυτό θεωρείται δεδομένο. Δεν δημιουργεί εντύπωση και δεν θεωρείται καθόλου υπερβολικό. Πρέπει , όμως, να έχει κανείς υπόψη ότι για τους γνωστούς λόγους κανείς δεν δηλώνει ομοφυλόφιλος, πολλοί μάλιστα προσπαθούν να εμφανιστούν δυναμικοί ετεροφυλόφιλοι. Ωστόσο, μέσα στους κόλπους του άγαμου κλήρου δεν κρατούνται μυστικά αυτού του είδους.

    Ερώτηση:
    Πώς εξηγείτε την τόσο μεγάλη συγκέντρωση ομοφυλόφιλων στον Κλήρο;
    Απάντηση:
    Οι λόγοι είναι πολλοί. Γενικά, ο χώρος του άγαμου Κλήρου προσφέρεται ως καταφύγιο για κάθε ομοφυλόφιλο. Είναι χώρος που παρέχει κοινωνική κάλυψη, οικονομική άνεση και αξιοπρεπή επαγγελματική θέση.»

    http://adelfopoiemenoi.blogspot.com/2007/06/10.html

  6. sarant said

    Ευχαριστώ για τα σχόλια.

    Ντίνο, ευχαριστώ για το λινκ.

  7. περιμένω κάποτε ἐδῶ μέσα κάποιον ποὺ θὰ κατηγορήσῃ μὲ γενναιότητα γιὰ ὁμοφοβία (ἀναγκάζομαι ἀπὸ τὶς περιστάσεις νὰ χρησιμοποιήσω τὸν ἀνελλήνιστο αὐτὸν ὅρο) ὄχι τοὺς παπᾶδες καὶ τὸὺς δεσποτᾶδες, ἀλλὰ τὸν Ἰησοῦ Χριστό, τὸν Ἀπόστολο Παῦλο, τὸν Ἀπόστολο Ἰωάννη, τὸν Ἀπόστολο Ἰάκωβο, κλπ. πραγματικὰ δὲν μ[πορῶ νὰ τὸ καταλάβω αὐτό. νὰ κατηγοροῦμε τοὺς παπᾶδες ὅταν μιλοῦν ἢ ἐνεργοῦν ἀντίθετα πρὸς τὴν διδασκαλία τῆς Βίβλου ὄχι μόνο δικαιούμαστε, ἀλλὰ καὶ ὑποχρεωούμαστε. ἀλλὰ νὰ τοὺς κατηγοροῦμε κι ὅταν συμφωνοῦν μὲ αὐτή; Γιατί δὲν κατηγοροῦμε κατ’ εὐθεῖαν τὴν Βίβλο καὶ κρυβόμαστε πίσω ἀπὸ χοῦντες καὶ μοῦντες;

  8. tamistas said

    Ύμνος στο Θεό (Μπρεχτ, μτφ. Πλωρίτη)

    Βαθιά στις σκοτεινές κοιλάδες πεθαίνουνε οι πεινασμένοι.
    Αλλά εσύ τους δείχνεις το ψωμί και τους αφήνεις να πεθαίνουν.
    Εσύ έχεις θρονιαστεί αιώνιος κι αόρατος
    κι αστράφτεις ανελέητος πάνω απ’ το αιώνιο Σχέδιό σου.

    Άφησες να πεθάνουνε οι νέοι κι οι χαροκόποι
    μα αυτούς που θέλουν να πεθάνουν, δεν τους άφησες.
    Πολλοί από κείνους που τώρα έχουνε σαπίσει
    πιστεύανε σε σένα και πεθάναν γεμάτοι εμπιστοσύνη.

    Άφησες τους φτωχούς φτωχοί να μείνουνε χρόνια και χρόνια
    γιατί ήτανε οι πόθοι τους πιο όμορφοι απ’ τον Παράδεισό σου.
    Πεθάνανε, αλίμονο, πριν δουν το φως σου
    πεθάνανε μακάριοι, όμως και σαπίσαν παρευθύς.

    Λένε πολλοί πως δεν υπάρχεις και τόσο το καλύτερο.
    Μα πώς μπορεί να μην υπάρχει αυτό που μπορεί έτσι να ξεγελά;
    Αφού τόσοι και τόσοι ζούνε από σένα και δεν μπορούν
    χωρίς εσένα να πεθάνουν
    πες μου, τι σημασία έχει τ’ ότι δεν υπάρχεις;

  9. sarant said

    7: Θυμήθηκα ένα κείμενο που κυκλοφορεί εδώ και λίγα χρόνια για τη Βίβλο.

    Αποσπάσματα:
    Thank you for doing so much to educate people regarding God’s Law. I have learned a great deal from your show, and try to share that knowledge with as many people as I can. When someone tries to defend the homosexual lifestyle, for example, I simply remind them that Leviticus 18:22 clearly states it to be an abomination. End of debate. I do need some advice from you, however, regarding some of the other specific laws and how to follow them:

    I have a neighbor who insists on working on the Sabbath. Exodus 35:2 clearly states he should be put to death. Am I morally obligated to kill him myself?

    A friend of mine feels that even though eating shellfish is an abomination – Lev. 11:10, it is a lesser abomination than homosexuality. I don’t agree. Can you settle this?

    Lev. 21:20 states that I may not approach the altar of God if I have a defect in my sight. I have to admit that I wear reading glasses. Does my vision have to be 20/20, or is there some wiggle room here?

    Most of my male friends get their hair trimmed, including the hair around their temples, even though this is expressly forbidden by Lev. 19:27. How should they die?

    Ολόκληρο το κείμενο:

    http://www.humanistsofutah.org/2002/WhyCantIOwnACanadian_10-02.html

  10. tamistas said

    Ο δε Μακαριστός κι εκείνος πολεμούσε το κουσούρι.
    Ίσως είναι μια καλή ευκαιρία να συζητήσουμε την
    ιδιωτικοποίηση (χμ… αξιοποίηση) της ΔΕΚΟ Εκκλησίας και να βρεθεί, τέλος πάντων, πού και πώς θα μεταταγούν υποχρεωτικά οι υπάλληλοί της.

  11. προφανῶς ὁ ἐξυπνάκιας συντάκτης τοῦ κειμένου ἀγνοεῖ ὅτι στὸν Χριστιανισμὸ ἡ θανατικὴ ποινὴ γιὰ λόγους πίστεως ἔχει καταργηθῆ διότι ἡ ἐκκλησία δὲν εἶναι κράτος, ὅπως ἦταν στὸν Μωσαϊκὸ Νόμο. πάντως εἶναι πιὸ ἔντιμο νὰ ἐπιτίθεται κανεὶς στὴν Ἁγία Γραφὴ ὅταν διαφωνῇ μαζί της παρὰ νὰ καμουφλάρῃ τὴν κριτική του αὐτή. μετὰ βέβαια δὲν δικαιοῦται νὰ καλψουρίζῃ ἐπειδὴ ἀφωρίστηκε, φαντάζομαι ὅτι τὸ δικαίωμα διαγραφῆς μέλους τὸ ἔχει μέχρι καὶ ὁ τελευταῖος πολιτιστικὸς σύλλογος.

  12. Ίσως ο παναγριότατος θα έπρεπε να κάνει σαρμάκο

  13. @7, 11: Δηλαδή, ρε Κορνήλιε, το μόνο που σ’ εμποδίζει να πας να γαμηθείς είναι ότι το απαγορεύει η Βίβλος;

  14. Χρηστος Κ. said

    Πως να δεχτεις μια θρησκεια που καταδικαζει στο πυρ το εξωτερο μια σεξουαλικη επιλογη. Πως να δεχτεις ως αποστολους μιας θρησκειας ανθρωπους που αποπλανουν ανηλικα. Ποση υποκρισια μπορουμε να αντεξουμε απο τον συρφετο των ιερωμενων δυτικων και ανατολικων.

  15. #14 ῥὲ Χρῆστε μὴ τὴν δέχεσαι, σοῦ εἶπε κανεὶς νὰ τὴν δεχτῇς μὲ τὸ ζόρι; κι ἂν στὸ εἶπε κακῶς στὸ εἶπε, ψέμματα σοῦ εἶπαν, δὲν εἶναι γιὰ ὅλους ὁ Χριστιανισμός, εἶναι γι’αὐτοὺς ποὺ θέλουν. τὸ τί θὰ λέμε οἱ Χριστιανοὶ μεταξύ μας, στὶς Γραφές μας καὶ στὶς ἐκκλησίες μας εἶναι δικό μας θέμα, ἔχουμε ἀνεξιθρησκία ἢ ὄχι; καὶ καλύτερα νὰ γίνῃ καὶ χωρισμὸς Ἐκκλησίας Κράτους γιὰ νὰ μὴ μᾶς πρήζουν οἱ ἄπιστοι ὅτι ταΐζουν τὴν Ἐκκλησία μας μὲ τὰ λεφτά τους καὶ γιὰ νὰ φύγουν κι ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία ὅλοι οἱ σάπιοι ἀχαΐρευτοι ποὺ φωλιάζουν σ’αὐτὴν μόνο γιὰ τὸ χρῆμα.

  16. Κώστας said

    @11

    «[…] στὸν Χριστιανισμὸ ἡ θανατικὴ ποινὴ γιὰ λόγους πίστεως ἔχει καταργηθῆ διότι ἡ ἐκκλησία δὲν εἶναι κράτος, ὅπως ἦταν στὸν Μωσαϊκὸ Νόμο.»

    Ωστόσο σύμφωνα με τον Μωυσή η συγκεκριμένη εντολή δόθηκε από τον ίδιο τον Θεό, άρα -βάσει τού τριαδικού δόγματος- και από τον Υιό.

    «[…] μετὰ βέβαια δὲν δικαιοῦται νὰ καλψουρίζῃ ἐπειδὴ ἀφωρίστηκε, φαντάζομαι ὅτι τὸ δικαίωμα διαγραφῆς μέλους τὸ ἔχει μέχρι καὶ ὁ τελευταῖος πολιτιστικὸς σύλλογος.»

    Με τη διαφορά ότι ο πολιτιστικός σύλλογος όταν σε διαγράψει, δεν θα σε ξεπροβοδίσει με μια ντουζίνα κατάρες.

  17. munich said

    συγχωρέστε μου την άγνοια, δε γνώριζα ότι η ομοφυλοφιλία καταδικάζεται στη Βίβλο. αλλά αν κάποιος έχει διαβάσει τα επίμαχα χωρία ασ με διαφωτίσει. Καταδικάζεται η ομοφυλοφιλία κατεξοχήν ή μόνο η πρωκτική διείσδυση? Π.χ. τυχαίνει να γνωρίζω από μουσουλμάνο ότι σε αυτούς απαγορέυται η πρωκτική διείσδυση ακόμα και στα ετεροφυλόφυλα (παντρεμένα εννοείται) ζευγάρια, όμως ο στοματικός έρωτας δεν απαγορεύται ρητά. Αν είναι έτσι τότε π.χ. οι γυναίκες ομοφυλόφιλες είναι ανεκτές ή θέτουν εαυτόν εκτός εκκλησίας? Αν η ομοφυλοφιλία είναι αμάρτημα δεν θα πρεπε η εκκλησία να αφορίζει τους ομοφυλόφιλους και μη δέχεται δωρεές από αυτούς? ή αν εξομολογηθείς το «αμαρτημά» σου απαλλάσσεσαι?
    Είχε πράγματι αναφερθεί στο ζήτημα ο ίδιος ο Ιησούς κι αν ναι με ποιά αφορμή?
    σας ευχαριστώ για τη φιλοξενία

  18. Πως να δεχτεις ως αποστολους μιας θρησκειας ανθρωπους που αποπλανουν ανηλικα.

    κι ἀπὸ πότε ἡ ἀποπλάνησι ἀνηλίκων θεωρεῖται κακὸ πρᾶμα; ἐγὼ ξέρω ὅτι ἐκτὸς Βίβλου μιὰ χαρὰ θεάρεστη πράξι ἦταν ὑμνημένη κι ἀπὸ ποιητὰς κι ἀπὸ φιλοσόφους.

  19. #17 θὲς νὰ πῇς ὅτι ποτὲ δὲν ἄκουσες γιὰ τὰ Σόδομα;;;;
    ὑπάρχουν πάμπολλα χωρία, ἀλλὰ νομίζω ὅτι ἡ περίπτωσι τῶν Σοδόμων εἶναι πολὺ γνωστή. Ἐπειδὴ ῥώτησες ἂν συγχωρῆται:
    ναί, Ά Κορ 6,9-10

  20. καὶ συγγνώμη, 6,9-11

  21. munich said

    Ευχαριστώ κ. Κορνήλιε.
    Εντωμεταξύ βρήκα στο holybible.gr τι να διαβάζω σε διάφορες στιγμές
    αντιγράφω
    Σε σχέση με σεξουαλική ανιθικότητα
    1) Α’Κορ/ους6/9-10,13, 2) Γαλάτας 5 / 19-23, 3) Α’ Θεσ/κείς 4 / 3-7.

    δεν αναφέρεται πουθενά κάτι ρητά για τη γυναικεία ομοφυλοφυλία μόνο για «αρσενοκοίται»

  22. lucinos said

    Συγγνώμη που επεμβαίνω για ένα θέμα που με ενδιαφέρει τόσο λίγο αλλά τα πράγματα στον χριστιανισμό στην πραγματικότητα είναι πάρα πολύ απλά.

    Απαγορεύεται στον άνδρα να εκσπερματώνει (σκεφτόμουν αρχικά να γράψω χύνει αλλά είπα να μείνω σε ποιο κόσμιες εκφράσεις) χωρίς να έχει σκοπό την τεκνοποιΐα. Οττιδήποτε άλλο είναι σοδομισμός . (σε διάφορες εκδοχές οπότε πχ και το προφυλακτικό είναι σοδομισμός)

    Όσο για την γυναίκα υποτίθεται πρέπει να παντρεύεται και να υπακούει τον άνδρα της. Οττιδήποτε άλλο είναι πορνεία.

    Σεξ εκτός γάμου (που μπορεί και να προκύψει παιδί) είναι μοιχεία.

    τόσο απλά.

  23. Alexis said

    Είναι εξοργιστικό η Εκκλησία που αφόρισε την Επανάσταση (του ’21, όχι την …άλλη) να μιλάει σήμερα εξ’ ονόματος των ηρώων της. Αλλά η υποκρισία και ο χαμαιλεοντισμός ήταν πάντα βασικά συστατικά της Εκκλησίας. Πάντα με τους κρατούντες, αρκεί να μη μας θίγουν τα κεκτημένα μας.
    Κορνήλιε δεν είναι τόσο απλό όσο το θέτεις στο σχ. 15. Ακόμα και σήμερα που δεν υπάρχει ο φόβος της …πυράς, αν κάποιος αποφασίσει ότι δεν του κάνει ο χριστιανισμός, θα αντιμετωπίσει πάμπολλα προβλήματα στην καθημερινότητά του.

  24. ppan said

    @23 Πάντως, εξοργιστικό δεν είναι,αλλά οπωσδήποτε ανιστορικό, να λέμε πως η «Εκκλησία» αφόρισε την επανάσταση, δηλαδή να μιλάμε για πράγματα εκείνης της εποχής χρησιμοποιώντας έννοιες σημερινές.

  25. Λίγες λεπτομέρειες για όποιον ενδιαφέρεται.
    Η ομοφυλοφιλία καταδικάζεται ρητώς στην Παλαιά Διαθήκη, κἀπου μαζί με την κτηνοβασία. Όλοι όμως δέχονται ότι οι καθαρά νομικές και τελετουργικές απαγορεύσεις της Παλαιάς Διαθήκης δεν δεσμεύουν τους Χριστιανούς – αυτό ρυθμίστηκε μια και καλή από την Αποστολική Σύνοδο γύρω στο 52 μ.Χ. (Θα μπορούσε να υπάρξει κάποια αμφιβολία σχετικά με την κατανάλωση αίματος, που στις Πράξεις των Αποστόλων (ιε΄ 29) φαίνεται να απαγορεύεται, αλλά δεν νομίζω πως ποτέ η Εκκλησία απαγόρεψε τα λουκάνικα.) Τα όρια δεν είναι βέβαια πάντοτε σαφή, αλλά πάντως το ότι κάτι καταδικάζεται στην Παλαιά Διαθήκη δεν είναι από μόνο του λόγος να καταδικάζεται και στο Χριστιανισμό.
    Ο Χριστός ο ίδιος στα Ευαγγέλια δεν ασχολείται με το θέμα. Γενικά, δεν καταγίνεται με συγκεκριμένα θέματα πρακτικής ηθικής. «Ου μοιχεύσεις, ου φονεύσεις, ου κλέψεις, ου ψευδομαρτυρήσεις» — αυτά είναι δεδομένα, δεν χρειάζεται καν να τα επαναλάβει, και όταν τα επαναλαμβάνει, το κάνει για να δείξει πώς πρέπει να γίνονται κατανοητά όταν υπαγορεύονται από την αγάπη και όχι μόνο από το φόβο της παράβασης του νόμου. «Ερρέθη τοις αρχαίοις, ου φονεύσεις· εγώ δε λέγω υμίν ότι πας ο οργιζόμενος τω αδελφώ αυτού εική ένοχος έσται τη κρίσει» — «Ερρέθη τοις αρχαίοις, ου μοιχεύσεις· εγώ δε λέγω υμίν ότι πας ο βλέπων γυναίκα προς το επιθυμήσαι αυτήν ήδη εμοίχευσεν αυτήν εν τη καρδία αυτού.» Με τα «βδελύγματα» του Νόμου δεν ασχολείται καν.
    Ο Παύλος, που είχε να ιδρύσει και να οργανώσει εκκλησίες, αναγκαστικά υπεισέρχεται περισσότερο σε θέματα πρακτικής ηθικής. Στην Α΄ Κορ. στ΄ 9, προειδοποιεί ρητώς ότι «ούτε πόρνοι ούτε ειδωλολάτραι ούτε μοιχοί ούτε μαλακοί ούτε αρσενοκοίται ούτε πλεονέκται ούτε κλέπται ούτε μέθυσοι, ου λοίδοροι, ουχ άρπαγες βασιλείαν Θεού ου κληρονομήσουσι». Τι γυρεύουν οι μέθυσοι μέσα σε όλους τους άλλους, ας μας το εξηγήσουν οι θεολόγοι. Πάντως για λαίμαργους δεν λέει (:-) Τους «αρσενοκοίτες» τους αναφέρει σε μια άλλη απαρίθμηση αμαρτωλών στην Α΄ προς Τιμόθεον, α΄ 9, αλλά ακόμα σαφέστερα εκφράζει τη βδελυγμία του ειδικά γιοα την ομοφυλοφιλία, αντρική και γυναικεία, στην Α΄ προς Ρωμαίους α΄ 18-32, όπου (μιλώντας μάλλον για τον ελληνορωμαϊκό κόσμο) γράφει: «Δια τούτο [λόγω της ειδωλολατρίας] παρέδωκεν αυτούς ο Θεός εις πάθη ατιμίας. Αί τε γαρ θήλειαι αυτών μετήλλαξαν την φυσικήν χρήσιν εις την παρά φύσιν, ομοίως δε και οι άρσενες αφέντες την φυσικήν χρήσιν της θηλείας εξεκαύθησαν εν τη ορέξει αυτών εις αλλήλους, άρσενες εν άρσεσι την ασχημοσύνην κατεργαζόμενοι…»
    Λοιπόν ναι, σαφώς ο Χριστιανισμός καταδικάζει την ομοφυλοφιλία.

  26. Και γιατί, Ppan, είναι ανιστορικό να λέμε πως η “Εκκλησία” αφόρισε την επανάσταση; Με ποια έννοια «μιλάμε για πράγματα εκείνης της εποχής χρησιμοποιώντας έννοιες σημερινές»; Την Εκκλησία την εκπροσωπούσε ο Οικουμενικός Πατριάρχης ακόμη περισσότερο τότε από ό,τι τώρα, και ο αφορισμός πολύ μεγαλύτερη σημασία είχε τότε από ό,τι τώρα. — Αλλο ζήτημα αν ο γνωστός αφορισμός ήταν μια απεγνωσμένη αλλά απόλυτα κατανοητή προσπάθεια του Γρηγορίου να σώσει και το κεφάλι του (που όπως ξέρουμε δεν το έσωσε) και το ποίμνιό του!

  27. Zazula said

    «Τι γυρεύουν οι μέθυσοι μέσα σε όλους τους άλλους, ας μας το εξηγήσουν οι θεολόγοι.»

    Θεολόγος δεν είμαι, αλλά θυμάμαι ότι οι μέθυσοι ανέκαθεν συναριθμούνταν με τους άσωτους: «πᾶς γὰρ μέθυσος καὶ πορνοκόπος πτωχεύσει καὶ ἐνδύσεται διερρηγμένα καὶ ῥακώδη πᾶς ὑπνώδης» (Παροιμίαι Σολομώντος 23,21).

  28. ppan said

    Ε, ξέρω γω, δεν είναι προφανές το γιατί; Η «Εκκλησία» η τότε δεν είναι η Εκκλησια η τωρινή. Θέλω να πω ήταν διαφορετικές οι εξουσίες του Πατριαρχη και οι δεσμεύσεις του και ο πολιτικός του ρόλος, κι εντελώς διαφορετικός ο ρόλος της Ελληνικής Εκλκλησιας τώρα και του Οικουμενικου Πατριαρχείου τώρα. Επίσης, η επανάσταση του 21 είναι μια έννοια εντελώς διαφορετική για μας και για τον Αμβρόσιο τώρα και άλλο πράγμα τότε, όχι μονο για το Πατριαρχείο, για όλους.

  29. sarant said

    Ωραία συζήτηση, παρακολουθώ με ενδιαφέρον.

  30. physicist said

    Δηλαδή οι ομοφυλόφιλοι παπάδες δεν είναι τεχνικώς χριστιανοί; Πώς χαρακτηρίζεται κανείς χριστιανός, έχει ας πούμε πουθενά ένα γραφείο πιστοποιήσεως ή κάτι παρόμοιο; Είμαι ο μόνος που έχει πέσει στο πάτωμα απ΄ τα γέλια ή έχει κι άλλους;

  31. marulaki said

    Είχα δει κάποτε ένα ντοκιμαντέρ με σοφούς του Μωαμεθανισμού σήμερα, οι οποίοι έλεγαν σχετικά με το Κοράνι τα εξής, τα οποία νομίζω ισχύουν για όλα τα ιερά βιβλία: ‘Στο Κοράνι, όποιος θέλει να βρει τον πόλεμο, θα βρει τον πόλεμο. Όποιος θέλει να βρει την ειρήνη, θα βρει την ειρήνη’.
    Έτσι και στο Χριστιανισμό, ο οποίος σαν θρησκεία νομίζω δεν περιορίζεται στην Παλαιά Διαθήκη, θα βρει και την καταδίκη της ομοφυλοφιλίας, αλλά θα βρει αργότερα και το Χριστό που συγχωρεί ο,τιδήποτε εκείνην την εποχή θεωρούσαν οι άνθρωποι καταδικαστέο κοινωνικά και ζητά από τους ανθρώπους αγάπη, ανοχή και συγχώρεση.
    Θέλω να πω ότι εξαρτάται και με τι πρόθεση διαβάζεις κάθε βιβλίο. Αν θέλεις να βρεις μίσος, ή αγάπη, ή δικαιοσύνη, θα βρεις το χωρίο που θέλεις, θα το απομονώσεις από τα υπόλοιπα και θα το κάνεις σημαία. Ένα βιβλίο όμως, και πολύ περισσότερο, ένα σύνολο βιβλίων όπως αυτά που σχηματίζουν τη διδασκαλία μιας ολόκληρης θρησκείας, δεν είναι μόνο μία πρόταση ούτε μόνο ένα επιχείρημα, και δεν έχουν μόνο μία γωνία ανάγνωσης.
    Εν πάση περιπτώσει, ανεξάρτητα από το πόσο πιστεύει κανείς ή όχι και τη γνώμη που έχει για τη θρησκεία, για τους άλλους και για τη ζωή τους, οι άνθρωποι του πνεύματος και ειδικά οι θρησκευτικοί ηγέτες, ανεξάρτητα από το τι πρεσβεύουν, οφείλουν να είναι ανοιχτοί στην κοινωνία και να μη δημιουργούν επιπλέον εμπόδια για την εξέλιξή της και τη συνοχή της.

    Και επιπλέον, ήδη έχουμε αρκετά προβλήματα, για να ασχολούμαστε (και) με τη σεξουαλική ζωή του Κολοκοτρώνη, με όλο το σεβασμό. 😉

  32. Αν είναι έτσι τότε π.χ. οι γυναίκες ομοφυλόφιλες είναι ανεκτές ή θέτουν εαυτόν εκτός εκκλησίας?

    Χωρίς να ξέρω πολλά για το τι γράφουν τα ευαγγέλια, φαντάζομαι ότι γυναίκες ομοφυλόφιλες… απλά δεν θα υπήρχαν! Δηλαδή υποθέτω πως όλα τα χωρία αναφέρονται σε αντρική ομοφυλοφυλία, ενώ το ζήτημα της γυναικείας ομοφυλοφυλίας αποσιωπήθηκε (μαζί με τη γυναικεία σεξουαλικότητα εν γένει).

    Στο Πανεπιστήμιο πάντως, διδασκόμασταν την ομοφυλοφυλία στο μάθημα της … Ψυχιατρικής, στα πλαίσια των «ερωτικών αποκλίσεων» και μας έλεγαν πως σύμφωνα με τις πρόσφατες απόψεις (δεκαετία 1990) υπάρχει μια εξάβαθμη κλίμακα ερωτισμού, με το μηδέν να αντιστοιχεί στους απόλυτα στρέιτ και το 6 στους απόλυτα γκέι, και το 3 στους αμμφισεξουαλικούς. Σύμφωνα μάλιστα με τις τότε έρευνες, στατιστικά το μεγαλύτερο ποσοστό του κόσμου κυμαίνεται κάπου μεταξύ 1 και 2 , αλλά οι περισσότεροι το καταπιέζουν λόγω του τρόπου ανατροφής τους, της θρησκείας κλπ.

  33. Οσα για τα επίμαχα σχόλια για τον Κολοκοτρώνη δεν είναι παρά ένα ατυχές αστείο που έγινε στο facebook μεταξύ Τατσόπουλου και Αραπάκη.

  34. ppan said

    Σοφία, αν είναι ανάμεσα στο 1 και 2, δηλαδή βασικά στρέιτ, γιατί το κρύβουν; Πάντως σ΄ενα μυθιστόρημα που έχω διαβάσει, αρκετα καλό, σας το συνιστώ, όλοι οι άντρες είναι ομοφυλόφιλοι εκτός απο τον αφηγητή, και οι περισσότεροι παντρεμένοι, με παιδιά, ερωμένες κλπ. Και οι γυναίκες αντίστοιχα. Τα Σόδομα για τους άντρες, τα Γόμορρα για τις γυνάικες.

  35. lucinos said

    @Marulaki
    εγώ πάλι λέω τα ακόλουθα:
    Όποιος ψάχνει, βρίσκει.
    και
    Όποιος το πιστεύει, το βλέπει.

  36. marulaki said

    #35 έχεις δίκιο. εγώ λέω ‘όποιος ξέρει πού να ψάξει, βρίσκει’, αλλά το πνεύμα είναι το ίδιο.

  37. #34, Ppan

    σ΄ενα μυθιστόρημα που έχω διαβάσει, αρκετα καλό, σας το συνιστώ

    Ωραία υπεκφυγή 🙂
    (πάει κάπου το μυαλό μου, βάσει της τελευταίας φράσης σου, σε ένα τεράστιου όγκου κλασικό έργο που έχει καταφέρει μέχρι στιγμής να ξεφύγει από τα διαβάσματά μου…)

  38. ppan said

    Το Κοράνι είναι πολύ πιο ασαφές, και πιο «ανομοιογενές» ας πούμε, απο την Αγία Γραφή δε νομίζω να υπάρχει σύγκριση, ας πουν και οι ειδικοί.

  39. marulaki said

    #38 γι’αυτό έγραψα ‘ισχύει για όλα τα ιερά βιβλία [b]νομίζω[/b]’.

  40. ppan said

    @ 37, α να μην σου ξεφεύγει, είναι πολύ διασκεδαστικό. Τον πρώτο σκόπελο αν ξεπεράσεις, αυτο με τα ονόματα και τους τόπους, μετά είναι απολαυστικό.

  41. marulaki said

    (δε μου βγήκε το [b]bold[/b])

  42. 40 τον τόμο με το ζαμπονάκι; 😉

    39, 41 Γιατί έβαλες [ αντί για <

  43. Φυσικέ, δεν βλέπω το αστείο. Χριστιανός είναι όποιος πιστεύει στο Χριστό ως Θεό και Σωτήρα – το μάθαμε αυτό στα θρησκευτικά του σχολείου. Ο Χριστιανός που αμαρτάνει δεν παύει να είναι Χριστιανός, και αν μετανοήσει, συγχωρείται. Γραφείο πιστοποίησης δεν υπάρχει, υπάρχει όμως το βάπτισμα, με το οποίο επισφραγίζεται με αισθητό τρόπο η προσχώρηση, ούτως ειπείν, του πιστού στο Χριστιανισμό. (Φυσικά, αφότου επικράτησε το βάφτισμα των μωρών, η σημασία του έχει ξεθωριάσει.) Ο καρδιογνώστης Θεός ξέρει ποιος είναι Χριστιανός και ποιος όχι. Σε περιπτώσεις όμως κραυγαλέας και διαρκούς αμαρτίας και αμετανοησίας, η Εκκλησία, η κοινότητα δηλαδή των Χριστιανών, δικαιούται με τις όποιες καθιερωμένες διαδικασίες της να διαγράψει κάποιο μέλος. Αυτό σημαίνει απλώς ότι κατά την κρίση των αρμόδιων οργάνων της κοινότητας, που βεβαίως δεν είναι παρά άνθρωποι, ο περί ου ο λόγος δείχνει με τα λόγια και τα έργα του ότι δεν έχει δεχτεί το Χριστό – και όπως κάθε ανθρώπινη κρίση, μπορεί να είναι πεπλανημένη, γι’αυτό και πρέπει να χρησιμοποιείται με άκρα φειδώ. Αν ο αφοριζόμενος όντως δεν πιστεύει στο Χριστό, δεν τον πειράζει, εκτός βέβαια αν χρησιμοποιεί τη συμμετοχή του στην εκκλησία για ιδιοτελείς σκοπούς, οπότε καλά να πάθει. Αν όντως πιστεύει, πρόκειται για βαρύτατη τιμωρία, που μπορεί να τον βοηθήσει να συνειδητοποιήσει τι έκανε.

    Τον καιρό που η Εκκλησία ασκούσε και κοσμική εξουσία, έγιναν βέβαια πλήθος καταχρήσεις του αφορισμού (με πρώτη και κύρια κατάχρηση την ίδια την κοσμική εξουσία της Εκκλησίας!) Ας συγκρίνουμε με τη διαγραφή από το Κομμουνιστικό Κόμμα — εξοντωτική (ενίοτε και κυριολεκτικά) ποινή στις χώρες όπου αυτό κυβερνούσε, ηθικά εξοντωτική και στις άλλες χώρες για τους πραγματικούς πιστούς, ωφέλιμο ξεκαθάρισμα θέσεων όσον αφορά τους άλλους…

  44. sarant said

    Για ποιο μυθιστόρημα λέτε, Δύτη και ppan;

  45. Μαρία said

    Ναι, ρε παιδιά, γιατί είστε τόσο αινιγματικοί;

  46. ppan said

    Για να μην φανώ σνομπ. Αναζητώντας τον χαμενο χρόνο

  47. Σόδομα και Γόμμορα + [ζαμπονάκι] Σβαν 😉

  48. sarant said

    Δύτη, καλή νύξη, μπράβο (άσχετο αν δεν το βρήκαμε!)

  49. Αν δεν βιαζόταν η (καλά δεν θυμάμαι;) Ppan θα κάναμε ωραίο γρίφο.

  50. physicist said

    #43: Δεν ξέρω, βρε Άγγελε, εδώ υπάρχουν τουλάχιστον πεντακόσιες παραλλαγές του χριστιανισμού και καθεμιά απ΄ αυτές είναι πεπεισμέμη ότι οι υπόλοιπες τετρακόσιες ενενήντα εννέα είναι για τα μπάζα. Όταν σε αφορίσει η μία, σίγουρα μπορεί να κάνεις αίτηση στην άλλη, όλο και κάποια θα σε πάρει αν πληρώνεις εισφορές, οπότε τι να λέμε. Από την άλλη μεριά, ένας Θεός που κάθεται και γράφει κιτάπια σχετικά με το τι πρέπει να κάνουν οι άνθρωποι με το πέος τους και τι με τον πρωκτό τους, μου φαίνεται πολύ λίγος. Βάπτισμα και πράσινος άλογος δεν μου λέει τίποτε γιατί τα παίρνουμε τα νήπια και τα βουτάμε στην κολυμπήθρα σκούζοντας. Δεν ξέρω, εμένα μου φαίνονται αυτά αντιπαραθέσεις σαν τον αριθμό των αγγέλων που χορεύουν στη μύτη της καρφίτσας. Και, σημειωτέον, δεν είμαι καν άθεος με τη σκληρή (την κατά Ντώκινς, ας πούμε) έννοια του όρου.

  51. Μαρία said

    47 Κι εγώ μόνο το ζαμπονάκι διάβασα.

    Θυμήθηκα ένα ωραίο του Χόμπσμπαουμ σε υποδειγματική κατά το Νικοκύρη μετάφραση. «Μολαταύτα το King’s ήταν φιλελεύθερο και ανεκτικό, ακόμη και για τους λάτρεις των συλλογικών παιχνιδιών, τους θρησκευόμενους, τους συντηρητικούς, τους επαναστάτες και τους ετεροφυλόφιλους…»

  52. # 34 Δεν λέω ότι το κρύβουν (βασικά δεν τα λέω εγώ, μας τα έλεγε ο καθηγητής μας στην Ψυχιατρική το 1994, δεν ξέρω αν οι ψυχίατροι έχουν αναθεωρήσει από τότε). Αυτό που έλεγε είναι ότι πχ σε μια φυλακή ή σε ένα ερημονήσι που θα ήταν μόνο άντρες ή μόνο γυναίκες ή τέλος πάντων αν ήταν ελεύθερα τα ήθη όπως στην αρχαία Ελλάδα ή Ρώμη οι περισσότεροι και περισσότερες θα πήγαιναν και με το ίδιο φύλο ελλείψει άλλου ή για την εμπειρία, αν και είναι βασικά στρέητ.

  53. # 51 εννοείτε μήπως το γνωστό εννεάτομο του οποίου όλοι όσοι ξέρω (του εαυτού μου συμπεριλεμβανομένου) μόνο τον πρώτο τόμο διάβασαν;

  54. * συμπεριλαμβανομένου

  55. # 50: Εγώ, που προσεγγίζω αρκετά την κατά Ντώκινς έννοια (ίσως και λόγω σχετικών σπουδών) βρίσκω τα περί σεξ κηρύγματα του Χριστιανισμού σωστά για την εποχή στην οποία εφαρμόστηκαν.

    Δηλαδή, έχουμε μια κοινωνία απόλυτης ελευθεριότητας και έκλυσης ηθών (αρχαία Ρώμη), αλλά χωρίς προφυλακτικά ή άλλη αντισύλληψη, χωρίς προστασία των εκτός γάμου παιδιών και διάφορα άλλα.

    Νομίζω, λοιπόν, ότι πριν από 2000 χρόνια τα διδάγματα του χριστιανισμού ήταν απαραίτητα για να γίνεται ένας κοινωνικός έλεγχος, για να μπει μια τάξη στο χάος.

    Μια τάξη που προφανώς δεν χρειάζεται να υφίσταται σε εποχές πλήρους αντισύλληψης, τεστ DNA, επιδομάτων σε ανύπαντρες μητέρες κλπ κλπ. Αλλά μην το βλέπουμε με τα σημερινά δεδομένα αυτό που εφαρμόστηκε πριν από 2000 χρόνια.

  56. # 46 α κι εγώ την πάτησα. Στο Μεγάλο ανατολικό πήγε το μυαλό μου, αν και δεν θυμόμουν αν είχε ζαμπονάκι κάπου… (ούτε εγώ το έχω διαβάσει.. )

  57. physicist said

    #55: Μεγάλη κουβέντα ο Ντώκινς και κάποτε με είχε γοητεύσει αλλά δεν κράτησε πολύ — βρίσκω μερικά σημαντικά κενά στις θέσεις του, που με οδηγούν στο να πάρω αποστάσεις. Για τα υπόλοιπα που λέτε, την καταλαβαίνω καλά τη θέση σας αλλά εδώ γίνεται λόγος για ορισμό του ποιός είναι χριστιανός και το ποιές είναι οι επιθυμίες (σωστότερα: οι εντολές) του Θεού, με βάση τη Βίβλο. Και δώστου ο ένας να σου λέει «Παλαιά και Κενή εξίσου έγκυρες», και δώστου ο άλλος «η Παλαιά έχει μικρότερο βάρος» και νάσου ο τρίτος «μην ξεχνάτε την Ιερά Παράδοση και τις διδαχές του Γρηγορίου, του Βασιλείου και του Δεγκξερωγωποιουαγίου», ε, γίνεται λίγο κωμωδία το πράγμα.

  58. # 57 : Ναι ασφαλώς, σε αυτό τον διάλογο δεν παίρνω μέρος γιατί τις δικές μου τις θέσεις τις έχω ξεκαθαρίσει μέσα μου καιρό και δεν με ενδιαφέρει να συζητήσω ποιός είναι περισσότερο χριστιανός από ποιόν.

    Απλά ήθελα να πω δυο λόγια μια και μου δόθηκε η ευκαιρία, γιατί αναγνωρίζω και τα καλά των θρησκειών.

    Και κάτι ακόμα που θυμάμαι από το πανεπηστήμιο, έχει σίγουρα βρεθεί «κέντρο θρησκευτικού συναισθήματος» στον ανθρώπινο εγκέφαλο, στον μετωπιαίο λοβό συγκεκριμένα. Αυτό βρέθηκε μέσω των σύγχρονων τομογράφων και εξηγεί γιατί όλοι μας (δεν εξαιρώ τον εαυτό μου) έχουμε την επιθυμία/τάση να πιστέψουμε σε υπεβατικές – υπερφυσικές δυνάμεις.

    Διότι πολύ απλά όταν δεν μπορούμε να βρούμε μια φυσική – λογική εξήγηση ο εγκέφαλός μας «παραιτείται» από την αναζήτηση και βρίσκει παρηγοριά στο μεταφυσικό, τη θρησκεία κλπ. Το ίδιο και για να αντιμετωπίσει το φόβο του θανάτου, την ματαιότητα της ύπαρξης κλπ. Είναι δηλαδή «γραμμένο» στον εγκέφαλό μας να το κάνουμε αυτό, και χρειάζεται πραγματικά μεγάλη προσπάθεια και γνώση για να μην το κάνουμε. Πχ είναι πιο απλό να βλέπουμε το ουράνιο τόξο και να λέμε είναι η θεά Ιρις, παρά να ξέρουμε και να αποδεχόμαστε την επιστημονική εξήγηση.

  59. Με την ευκαιρία, μια και βρίσκονται ανάμεσά μας καλοί χριστιανοί ή έστω μελετητές των Γραφών, θα ήθελα να μάθω ποιά είναι η άποψη του χριστιανισμού για τα άλλα… κουσούρια, εννοώ τη σωματική αναπηρία όπως έχω κι εγώ, γιατί δεν μου τα έχουν πει και πολύ καλά τα πράγματα…

  60. ppan said

    @ 49 συγνώμη Δύτη, με ψαρωσε η Μαρία. Ζαμπονάκι λέει 🙂
    @51-53:κορίτσια, δεν ξέρετε τι χάνετε.

  61. physicist said

    #58: Που και πάλι, το εγκεφαλικό κέντρο που αναφέρετε δεν μας λύνει το πρόβλημα του αβγού και της κότας. Έχουμε θρησκευτικότητα επειδή υπάρχει το εγκεφαλικό κέντρο ή αντίστροφα; Κι αυτά που μετράνε όταν π.χ. ένας άνθρωπος προσεύχεται με κατάνυξη είναι all that is ή είναι objective correlatives ενός βαθύτερου πράγματος; Απάντηση δεν έχω γιατί και η νευροβιολογία κάνει κάτι φορές σάλτο μορτάλε με τέσσερις κολοτούμπες, απλώς τα γράφω μιας και κουβεντιάζουμε και έχετε και το σχετικό υπόβαθρο. Τείνω προς την (καθαρά υποκειμενική, προσωπική και άκρως βολική) απάντηση ότι δεν έχω ιδέα αν υπάρχει Θεός, αν όμως υπάρχει δεν έχει σχέση με τα πρότυπα των θρησκειών.

  62. # 61: Πολύ σωστά. Μα δεν είπα ότι έχω λύσει κανένα πρόβλημα, ούτε εγώ ούτε κανείς. Εχουμε κάποια δεδομένα και από και και πέρα ο καθένας από μας αποφασίζει πως θα τα αξιολογήσει. Εγώ τείνω ισχυρά προς την αθεϊα, αλλά όπω έγραψα και παραπάνω έχω αφήσει κι ένα παραθυράκι προς το μεταφυσικό, (γενικά το λέω μεταφυσικό για να μην το πω θρησκευτικό συναίσθημα), ακριβώς επειδή κι εγώ άνθρωπος είμαι, έχω αυτό το εγκεφαλικό κέντρο, και μου είναι δύσκολο να το απαρνηθώ.

    Οπως μου είναι δύσκολο να εξηγήσω φαινόμενα πχ όπως της τηλεπάθειας ή των προφητικών ονείρων που σε κάποιο βαθμό μου συμβαίνουν πολύ συχνά (θέλω όμως να πιστεύω ότι η φυσική του μέλλοντος θα βρει ικανοποιητικές εξηγήσεις).

    Πάντως έχω γνωρίσει και εντελώς άθεους ή τουλάχιστον έτσι διατείνονταν.

  63. physicist said

    #63: Μπα, Σοφία (αν μου επιτρέπεις τον ενικό) από τη Φυσική του μέλλοντος μην περιμένεις την απάντηση, η Φυσική είναι too basic για τέτοια πράματα. 🙂 Οι απαντήσεις θα μείνουν για πολύ-πολύ καιρό υποκειμενικές και προσωπικές και, θα πρόσθετα, πολύ καλά έτσι. Αρκεί να το πάρει χαμπάρι ο κόσμος και να μη σκοτώνονται για Βίβλους, Κοράνια και δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο.

  64. Μαρία said

    Ππαν, θα το πάρω για καλοκαιρινό ανάγνωσμα. Για το ζαμπονάκι ο δύτης φταίει. Όσο για την κλίμακα απο 0-6 είναι η γνωστή κλίμακα του Κίνσεϋ απ’ το 1948, που βοήθησε στο να αποσυνδεθεί η ομοφυλοφιλία απ’ την ψυχιατρική. Οι δικοί μας φαίνεται οτι ακόμη και το 94 θα πρότειναν και θεραπεία. Οι κομμουνιστές παλιά πήγαιναν για θεραπεία στη Μόσχα, έλεγαν οι κακές γλώσσες.

  65. Μαρία said

    Για το αμάρτημα της μαλακίας, «την χαμερπή και χυδαίαν έξιν», προτείνει πολύ καλές θεραπείες ο ντόκτορ Μωυσείδης, τώρα και στην Ανέμη:
    http://tinyurl.com/4dcljuy

  66. Συγνώμη, Σοφία, σοβαρά σας διδάσκανε στο Πανεπιστήμιο ότι μέσω των σύγχρονων τομογράφων έχει εντοπιστεί με βεβαιότητα “κέντρο θρησκευτικού συναισθήματος” στον ανθρώπινο εγκέφαλο,και συγκεκριμένα στον μετωπιαίο λοβό; Είχα μείνει με την εντύπωση ότι όλοι οι παρόμοιοι ισχυρισμοί που διατυπώνονταν κατά καιρούς, για οτιδήποτε λιγότερο στοιχειώδες από το αίσθημα της πείνας ή του κορεσμού (που βεβαίως εδράζονται στον υποθάλαμο), είχαν αποδειχθεί τελικά μπαρούφες σοβαρότητας ανάλογης με τη φρενολογία του Gall! Ή η νευροψυχολογία έχει κάνει τεράστιες προόδους τελευταία, ή…

  67. Nicolas said

    @47 Όχι εσύ, τέκνον Δύτα! άκου σβαν! σουάν, παιδί μου, σουάν!
    Και όχι όπως στη γειτονική σας χώρα (et néanmoins amie) σοάν.
    Θα μου γράψεις εκατό σειρές: ντυ κοτέ ντε σε σουάν!
    Όχι, δεν είναι αρκετό: θα διαβάσεις όλο το έργο στα γαλλικά δέκα φορές! κι αν δεν είσαι καλό παιδί, θα φας και σέλινο μέσα στη νύχτα.

  68. Νικολά, το ζαμπονάκι εσείς πώς το προφέρετε; 😉

  69. sarant said

    Το εννεάτομο νομίζω πως έχει μεταφραστεί ολόκληρο -ή κάνω λάθος;

  70. Nicolas said

    Jambonneau ! 😉

  71. # 63 Μα φυσικά ενικός… Οσο για την φυσική τι να πω, είναι το δικό σου πεδίο προφανώς. Γενικά συμφωνούμε πάνω κάτω νομίζω.

    # 66 Ναι Αγγελε αυτό μας έλεγαν… Βεβαίως τονίζω και τις ημερομηνίες γιατί όσα μας έλεγαν τότε δεν αποκλείεται να τα ξελένε σήμερα!

    # 64 Μαρία όντως το 1994 η ομοφυλοφυλία διδασκόταν στις σεξουαλικές παρεκκλίσεις, σε μας τουλάχιστον.

  72. # 64 δηλ εννοώ ναι μεν δεν πρότειναν θεραπεία, αλλά την είχαν σαν παρέκκλιση!

  73. Nicolas said

    Απ΄ ότι βλέπω, μάλλον, αλλά αν κοιτάξεις μόνον τους τίτλους, φοβάμαι πολλά μαργαριτάρια μέσα. Τα ανθισμένα κορίτσια είναι αυτά που έχουν σπυράκια ή μπουμπούκια;

  74. Για τα σωματικά κουσούρια (59), απαντάται δυστυχώς και σήμερα κατά καιρούς η ιδέα πως είναι συνέπεια αμαρτιών, αν όχι του ίδιου του αναπήρου (που μπορεί να γεννήθηκε έτσι), τότε των γονιών του, ή έστω της ανθρωπότητας όλης. Ήδη όμως στο κατά Ιωάννην ευαγγέλιο, κεφ. Θ΄. όπου οι μαθητές βλέπουν έναν εκ γενετής τυφλό και ρωτούν με αφέλεια, αναπαράγοντας τις κρατούσες αντιλήψεις του καιρού τους: «ραββί, τίς ήμαρτεν, ούτος ή οι γονείς αυτού, ίνα τυφλός γεννηθή;», ο Χριστός απαντά «ούτε ούτος ήμαρτεν ούτε οι γονείς αυτού, αλλ’ ίνα φανερωθἠ τα έργα του Θεού εν αυτώ» — και τον θεραπεύει θαυματουργικώς.
    Το δεύτερο σκέλος, θα πει κανείς, μας τα χαλάει· όσο όμως δέχεται κανείς την ιδέα της Θείας Πρόνοιας (γιατί αν δεν τη δέχεται, δεν υπάρχει καν ζήτημα – οι ατομικές αναπηρίες δεν έχουν περισσότερο νόημα από ότι η ζωή μας εν γένει), δεν νομίζω ότι μπορεί να προχωρήσει περισσότερο από αυτό. Ας κρατήσουμε τουλάχιστον όλοι, πιστοί και άπιστοι, το «ουδείς ήμαρτεν»· τα κουσούρια δεν είναι φταιξίματα!

  75. Νικολά, εννοώ, το ζαμπονάκι Ζβαν πώς το προφέρετε. Ζουάν/Σουάν μήπως;
    (προσπαθώ να υπερασπιστώ τον εαυτό μου, δηλαδή…)

  76. Μαρία said

    68 Σαν τον Δον Ζουάν.

    Σοφία, αν επιτρέπεται, στην Αθήνα σπούδασες;

  77. 76 ορίστε που είχα δίκιο λοιπόν! δεν χρειάζεται λοιπόν να γράψω τίποτε εκατό φορές 🙂

  78. # 76 Στο Ηράκλειο της Κρήτης σπούδασα, το έχω γράψει κατά καιρούς.

    # 59 Ναι δυστυχώς έχει τύχει να κάνουν φραστική επίθεση στη μητέρα μου, και να της πουν ότι «αφού έκανες κουφό παιδί – σημείωση δεν είμαι εκ γενετής κωφή – σημαίνει ότι σε τιμώρησε ο Θεός» . Αυτό από καλούς και ευσεβείς πιστούς, να μην ξεχνιόμαστε ε;

    Είναι λίγο δύσκολο να είμαι θετικά προδιατεθειμένη στις θρησκείες μετά από τέτοια βιώματα…

  79. @Physicist

    «Και δώστου ο ένας να σου λέει »Παλαιά και Κενή εξίσου έγκυρες», και δώστου ο άλλος »η Παλαιά έχει μικρότερο βάρος» και νάσου ο τρίτος […]»

    Και το χειρότερο είναι αυτό που σχολίασα πιο πάνω: το γεγονός, δηλαδή, ότι όλα αυτά που υποτίθεται πως αναθεωρήθηκαν με την ενανθρώπιση τού 2ου προσώπου τής αδιαίρετης και ομοούσιας, αχρόνως προγιγνωσκούσης τριαδικής θεότητας, υποτίθεται πως είχαν δοθεί πρωτύτερα από το 1ο.

  80. # 74 εννοώ. Καταλαβαίνω τι λες Αγγελε. Δυστυχώς όμως φαίνεται πως και σήμερα υπάρχει αυτή η νοοτροπία σε μεγάλο μέρος του κόσμου. Κατά τ’ άλλα εγώ δεν είμαι ενάντια στη θεραπεία των αναπηριών, το αντίθετο φυσικά. Μάλιστα ως παιδί το είχα παράπονο που ο Χριστός θεράπευσε τυφλό και παράλυτο, αλλά για τον κουφό τίποτα!

  81. Μπουκανιέρος said

    58 (66) Και μένα η ιδέα ενός μυαλού με ταμπελάκια, «Κέντρο Θρησκευτικού Συναισθήματος», «Κέντρο Επαγγελματικού Προσανατολισμού» κοκ, μου φαίνεται πολύ αστεία. Κάπως σαν τα γονίδια της μοιχείας, της επαναστατικότητας, της ρουφιανιάς κλπ. που ανακαλύπτονται κάθε τόσο, κατά τους δημοσιογράφους.

    65 Εξαιρετικό. Απαραίτητο σε κάθε σπίτι! 🙂

  82. Nicolas said

    @75 Δεν έχουμε τέτοια εμείς. Έχουμε το σιχαμερό pâté Hénaff:
    http://tinyurl.com/63454jr
    μπρρρρρρρρ

  83. Μαρία said

    81 Κωμικοτραγική κατάσταση. Απ’ τα παντελόνια χωρίς τσέπες μέχρι την κλειτοριδεκτομή. Μια απ’ τις θεραπείες που προτείνονται την είδαμε στην ταινία του Χάνεκε «η λευκή κορδέλα».

  84. ΚαπετάνΈνας said

    Ουάααα, μεγάλα θέματα ανοίξε ο Σαραντ. Aύριο.

    Έμείς» είχαμε spam.

    Δεν τόχα δοκιμάσει.

    Kalhn;yxta.

  85. Χρηστος Κ. said

    Ηταν η σειρα του Παγκαλου να ζησει τη θερμη υποδοχη των φοιτητων. Στο Παρισι αυτη τη φορα. Εκει δεν εχει πασοκοαστυνομια κι ετσι αναγκαστηκε να την κανει με ελαφρα, οσο γινεται ελαφρα δηλαδη, πηδηματακια.
    Οι γαλλομαθεις παρακαλουνται να μεταφρασουν τα «γαλλικα» των φοιτητων

  86. Χρηστος Κ. said

    ΓΙΑ ΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΕΚΔΙΩΞΗ ΤΟΥ Θ. ΠΑΓΚΑΛΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΣΤΙΑ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ

    ΓΙΑ ΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΕΚΔΙΩΞΗ ΤΟΥ Θ. ΠΑΓΚΑΛΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΣΤΙΑ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ

    Σήμερα 33ή μέρα της απεργίας πείνας των μεταναστών στην Ελλάδα, η πρωτοβουλία αλληλεγγύης στους 300 απεργούς πείνας είχε αποφασίσει να παραβρεθεί στην προγραμματισμένη εκδήλωση-αφιέρωμα στο έργο του σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά στηνFondation Héllenique (Ελληνική φοιτητική εστία στο Παρίσι). Το πρόγραμμα της εκδήλωσης περιελάμβανε ομιλία του σκηνοθέτη και προβολή της πρόσφατης ταινίας του «Παράδεισος στη Δύση» με θέμα την «παράνομη» μετανάστευση.

    Θεωρήσαμε καθήκον μας να συμμετάσχουμε στην εκδήλωση ενημερώνοντας Γάλλους και Έλληνες παρευρισκόμενους για την κατάσταση των απεργών πείνας καθώς και για την ανάλγητη και ανυποχώρητη στάση της κυβέρνησης. Μια ώρα πριν την εκδήλωση, συγκεντρωθήκαμε στο χώρο, αναρτήσαμε πανό στην είσοδο της εστίας και μοιράσαμε το κείμενο αλληλεγγύης στους παρευρισκόμενους. Στη συνέχεια και με την άδεια των διοργανωτών της εκδήλωσης , εισήλθαμε στην αίθουσα προκειμένου να παρακολουθήσουμε τόσο την ομιλία του σκηνοθέτη, όσο και το έργο.

    Προς μεγάλη μας έκπληξη, λίγο πριν την έναρξη της εκδήλωσης, εισήλθε στην αίθουσα ο αντιπρόεδρος της Ελληνικής Κυβέρνησης, Θεόδωρος Πάγκαλος. Αυθόρμητα, πήραμε το λόγο ζητώντας την αποχώρησή του από την εκδήλωση. Θεωρήσαμε προκλητική τη σημερινή παρουσία του, την ώρα που αρκετοί από τους 300 έχουν ήδη υποστεί ανεπανόρθωτες βλάβες στην υγεία τους και δύο μόλις μέρες μετά τη μεγαλειώδη γενική απεργία στην Ελλάδα.

    Προσπαθήσαμε να ενημερώσουμε το κοινό για το λόγο της αγανάκτησης μας, τη στιγμή που η διεύθυνση της εστίας επιχειρούσε να παρεμποδίσει την παρέμβασή μας. Φωνάξαμε συνθήματα, τόσο σε αλληλεγγύη με τον αγώνα των μεταναστών στην Ελλάδα, όσο και ενάντια στην πολιτική της κυβέρνησης και της τρόικας. Ο Θ. Πάγκαλος μας κάλεσε σε ραντεβού την επόμενη μέρα. Την ώρα που η κυβέρνηση αρνείται να ακούσει την ελληνική κοινωνία (άρα και τους μετανάστες) θεωρούμε οποιαδήποτε πρόσκληση σε φιλική κουβέντα-‘’διάλογο’’ ως εμπαιγμό, υπεκφυγή και τέχνασμα.

    Μετά από αρκετή ώρα κι ενώ αρνήθηκε επανειλημμένα να απαντήσει στις ερωτήσεις που αφορούσαν τη στάση της κυβέρνησης σε σχέση με την αντιμετώπιση της απεργών πείνας, ο αντιπρόεδρος της ελληνικής κυβέρνησης αποχώρησε λέγοντας «ακυρώστε το» και βρίζοντας οποιονδήποτε τον αποδοκίμαζε. Οι παρευρισκόμενοι αντιμετώπισαν θετικά την παρέμβασή μας και παρέμειναν στη θέση τους ζητώντας τη συνέχιση της εκδήλωσης. Ωστόσο, η διεύθυνση πραξικοπηματικά την ακύρωσε ακολουθώντας πιστά την επιθυμία του.

    Η σημερινή εκδίωξη του Θεόδωρου Πάγκαλου από την ελληνική εστία στο Παρίσι έχει ιδιαίτερη πολιτική σημασία. Τη στιγμή που στα νερά του Αιγαίου πνίγονται μετανάστες, που στον Έβρο χτίζονται τείχη, που 300 άνθρωποι κινδυνεύουν να χάσουν τη ζωή τους και την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση συνεχίζει την αντεργατική επίθεση ενάντια στην ελληνική κοινωνία, τα μέλη της κυβέρνησης δε νομιμοποιούνται ούτε πολιτικά, ούτε και ως φυσική παρουσία.

    ΝΙΚΗ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΤΩΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ-ΑΠΕΛΑΣΤΕ ΤΡΟΙΚΑ ΚΑΙ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

    Πρωτοβουλία αλληλεγγύης στους 300 μετανάστες απεργούς πείνας

    Πρωτοβουλία ελλήνων εργαζομένων και φοιτητών στο Παρίσι

  87. physicist said

    @ Κώστας #79

    Πολύ σωστά. Η θεολογία του χριστιανισμού μένει μετέωρη χωρίς την Π.Δ. γιατί αλλιώς από τι ήρθε να μας σώσει ο Ιησούς; Κι εδώ ανοίγει το κουτί της Πανδώρας γιατί από τη μια το όλο σενάριο ότι ο Πατέρας έριξε την ανθρωπότητα στο πυρ το εξώτερο χωρίς ελπίδα σωτηρίας αλλά μερικές χιλιάδες χρόνια αργότερα άλλαξε γνώμη είναι τρελό. Κι από την άλλη, γιατί όλη αυτή η ιστορία με τον Υιό του αντί απλώς να συγχωρήσει τους ανθρώπους και μάλιστα όλους, ακόμα κι αυτούς που έζησαν π.Χ., για την τύχη των οποίων οι Γραφές σιωπούν και οι θεολόγοι απλώς σπεκουλάρουν; Τι τέρας ήταν εν τέλει αυτός ο Θεός της Π.Δ.; Σ΄ αυτά τα ζητήματα, η κριτική του Ντώκινς με καλύπτει απόλυτα.

  88. lucinos said

    Εγώ πάλι θα έλεγα ότι ο Ιησούς ήρθε να μάς σώσει *από* την παλαιά διαθήκη. Τώρα περιμένουμε αυτόν που θα μάς σώσει από τον Χριστό, και μετά θα περιμένουμε κάποιον να μάς σώσει από τον Αντίχριστο, κοκ.

  89. sarant said

    85-86 Χρήστο, καλά έκανες και το έβαλες, αν βρω κάτι ακόμα μπορεί να έχω ειδικό θέμα.

    82: Νικολά, Hénaff, όπως το αγγλικό enough, δηλ. φτάνει πια;

  90. @Physicist

    Και βέβαια αυτό «το άλλαξε γνώμη» που ανέφερες αποτελεί ξεχωριστό κεφάλαιο από μόνο του, γι’ αυτό και στο σχόλιο μου πιο πάνω έκανα λόγο για «αχρόνως προγιγνώσκουσα» θεότητα. Γιατί το επιχείρημα εδώ είναι ότι ασφαλώς και δ ε ν άλλαξε γνώμη το 1ο πρόσωπο (και κατ’ επέκταση το 2ο και το 3ο) χιλιάδες χρόνια αργότερα, αφού, μην ξεχνάμε, ο τριαδικός Θεός είναι άχρονος. Πέραν τούτου, φραστικές διατυπώσεις όπως «άλλαξε γνώμη», «λυπήθηκε», «οργίστηκε» κ.λπ., δεν πρέπει να ερμηνεύονται και να κατανοούνται με βάση τους ανθρώπινους γλωσσικούς κώδικες, διότι πρόκειται, λέει, περί ανθρωπομορφικών εκφράσεων. Κι εδώ, βέβαια, αναπόφευκτα μπαίνουν άλλα ζητήματα: Αν, φερ’ ειπείν, η διατύπωση «μεταμελήθη» δεν σημαίνει ούτε «άλλαξε στάση» ούτε «αναθεώρησε» ούτε κάτι παρεμφερές, τότε τι ακριβώς σημαίνει, δεδομένου μάλιστα ότι εδώ μιλάμε για μιαν άχρονη, προγιγνώσκουσα και αμετάβλητη θεότητα; Διότι αν με τη λέξη αυτή απλώς περιγράφεται ανθρωποπαθώς κάποια άλλη ψυχική κατάσταση που εννοιολογικά δεν ταυτίζεται μ’ αυτό που εμείς με το φτωχό μυαλό μας φανταζόμαστε, αλλά αποδίδει κάτι διαφορετικό που κι αυτό δεν είμαστε σε θέση να το κατανοήσουμε απόλυτα με τη δική μας περιορισμένη λογική, τότε δεν είναι αυτό μια ξεκάθαρη ομολογία ότι τελικά, αφού εδώ οι λέξεις χάνουν το νόημά τους, δεν μπορούμε να έχουμε ιδέα για το τι είναι, πως σκέφτεται και τι ακριβώς θέλει ο Θεός;

  91. physicist said

    @Κώστας #90:

    Εξαιρετικές οι παρατηρήσεις σου. Ταυτίζονται, εν τέλει, με την άποψή μου ότι είναι ύβρη εκ μέρους των ανθρώπων να νομίζουν ότι μπορούν να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν το Θεό. Ύβρη που την αναγωρίζουν και πολλοί θρησκευόμενοι αλλά μόνον όταν στριμώχνονται — κατά τ΄ άλλα, όταν είναι να επιβάλουν μια στενόμυαλη ηθική εδώ κι εκεί, το κάνουν στ΄ όνομά του και για λογαριασμό του.

  92. aerosol said

    Οι μελέτες σχετικά με πιθανό θρησκευτικό κέντρο του εγκεφάλου συνεχίζονται ακάθεκτες -και με μάλλον θετικά αποτελέσματα. Πριν λίγους μήνες διάβαζα νεώτερα. Μια λογικοφανής εξήγηση είναι πως η θρησκευτικότητα δίνει εξελικτικό ατού: δένοντας στενότερα τα μέλη μιας ομάδας και ενδυναμώνοντας τις κοινωνικές τους σχέσεις αυξάνονται οι πιθανότητες επιβίωσης. Σε σχετικό άρθρο πρωτοσυνάντησα τον όρο «νευροθεολογία».

    Όσον αφορά τη Βίβλο (και τις αφέλειες πως, δήθεν, θέλει τόλμη να την επικρίνεις) λέω πως αρκεί να διαβάσει κάποιος την Παλαιά Διαθήκη. Όχι με αθειστικό ή άλλο μάτι: απλά να την διαβάσει όλη. Περιλαμβάνει τέτοιο όγκο χυδαιοτήτων από τους εκλεκτούς του Κυρίου (με τα κριτήρια οποιασδήποτε εποχής, θρησκείας και τάσης) που η θεώρησή της ως «παιδαγωγού εις Χριστόν» γίνεται πικρό αστείο. Ευτυχώς ή δυστυχώς, το ποσοστό των πιστών που διαβάζουν τα ιερά τους βιβλία είναι αμελητέο.

  93. lucinos said

    «Μια λογικοφανής εξήγηση είναι πως η θρησκευτικότητα δίνει εξελικτικό ατού»

    μετάφραση: σκοτώνουμε τούς άπιστους
    XD

  94. Αυτό που λέτε, Κώστα και Φυσικέ, το πρωτοσκέφτηκα μαθητής, όταν, για μια εργασία στο μάθημα της ιστορίας, διάβασα στον Παπαρρηγόπουλο (τόμος Ε΄, σελ. 273) για την απόπειρα ένωσης των Εκκλησιών του 1438, και συγκεκριμένα τη συμβιβαστική διατύπωση της συνόδου της Φλωρεντίας για το Filioque: «ει και εστί το διά του Υιού ταυτόν τω εκ του Υιού και το εκ του Υιού ταυτόν τω διά του Υιού, όμως ημείς το εκ του Υιού αφέντες λέγομεν ότι […] εκ του Πατρός διά του Υιού αϊδίως και ουσιωδώς ως από μιας αρχής και αιτίας, της διά ενταύθα σημαινούσης αιτίαν». Θυμάμαι ότι με εφηβικό μένος φώναξα αγανακτισμένος, «ε άει στο καλό, ψυχανάλυση του Θεού πάτε να κάνετε;»

  95. physicist said

    Άγγελε, στο μεταξύ σου πέρασε το εφηβικό μένος; Γιατί σε μένα κρατάει ακόμα (αντικατάστησε το δικό σου «αει στο καλό» με «αει σιχτήρ, μας δουλεύετε ψιλό γαζί»), ειδικά για το filioque, που το θεωρώ γελοία πρόφαση για να πλακωθούν στο μπουνίδι οι «δικοί μας» με τους Ρωμαιοκαθολικούς. Ειλικρινώς σε ρωτάω, η ερώτησή μου δεν έχει ίχνος ειρωνίας.

  96. ΚαπετάνΈνας said

    Παιδιά, μην υποτιμάτε τη θρησκεία. Αν παραδεχτή κανείς, ότι η θρησκεία είναι ο εχθρός της ανθρωπότητας,το βασικό ζήτημα που προκύπτει είναι το εξής: Ποιά είναι η απαραίτητη προυπόθεση για να νικήσει κανείς σε μιά μάχη; Ο Σουν Τζού το γράφει στη πρώτη σελίδα: Γνώριζε τον εχθρό σου, γνώριζε τον εαυτό σου.

    Δεν συνειδητοποιούμε τι ακριβώς κάνει στους ανθρώπους η θρησκεία. Τι προσφέρει.
    Η ύπαρξη ή μη του Θεού είναι το λιγότερο που ενδιαφέρει τους πιστούς.Αλλού κρίνεται το πράγμα. Ακούγεται παράδοξο αλλά έτσι είναι.

  97. physicist said

    #96: Μιλάω μόνο για μένα και σου λέω ότι το ζήτημα δεν είναι η υποτίμηση της αξίας ή του ρόλου της θρησκείας: αν δεν είχε αξία δεν θα ήταν παγκόσμιο και διαπολιτισμικό φαινόμενο. Το θέμα είναι η υπερτίμηση του ρόλου της, συνήθως από τους εκπροσώπους της.

  98. lucinos said

    «Η ύπαρξη ή μη του Θεού είναι το λιγότερο που ενδιαφέρει τους πιστούς.»

    Σε αυτήν την παρατήρηση συμφωνώ πάρα πολύ.

    Όσο για μένα έχω ξεκαθαρίσει απολύτως ότι η θρησκεία ΔΕΝ είναι η ρίζα τού κακού.

  99. Nicolas said

    Μπράβο στα παιδιά! το ευχαριστήθηκα. Η λέξη της χρονιάς φέτος είναι γαλλική και ελπίζω να ακουστεί σε πολλά μέρη*: dégage !
    Ήθελα κι εγώ να του κάνω μια ερώτηση του ΠανΚαλου (από το κάλος όχι από το καλός ούτε από το κάλλος): αφού τα φάγατε μαζί, γιατί έχει τέτοια κοιλιά; μήπως τα φαγε μόνος του;
    * από την Τυνησία στην Αίγυπτο, από την Λιβύη στο Μαρόκο, από την Υεμένη στην Αθήνα, γιατί όχι… (και από την Αθήνα στο Παρίσι: πάρτε τον Σαλονικιό σας πίσω, δεν τον θέλουμε)

  100. Μάλλον θα πρέπει το Sodommobile να επισκεφτεί τον Αμβρόσιο, ή τον άλλο τον παλαβιάρη στον Πειραιά

  101. Immortalité said

    Εγώ πάλι διαβάζοντας την ανάρτηση αναρωτήθηκα αν υπάρχει εννοιολογική διαφορά μεταξύ των λέξεων «εραστής» και «ερωμένος». Για να μην πω ότι μέχρι που τη διάβασα πίστευα ότι η λέξη «ερωμένος» δεν υπάρχει στο αρσενικό και ότι απαντάται μόνο ως το θηλυκό του «εραστή».

    Σχετικά με το ζαμπονάκι, όλοι Σβαν το λέγαμε αλλά τον μαύρο κύκνο όλοι μπλακ σουάν τον λένε. Μου πήρε λίγο χρόνο να συνειδητοποιήσω ότι είναι η ίδια λέξη. 🙂 Το έργο, όσοι δεν το ‘δατε, να το δείτε.

  102. Μαρία said

    101
    >Για να μην πω ότι μέχρι που τη διάβασα πίστευα ότι η λέξη “ερωμένος” δεν υπάρχει στο αρσενικό

    Ξέχασες κι εδώ τη χαμογελαστή φατσούλα;

  103. Immortalité said

    Κι εδώ και που αλλού; Πάντως σοβαρά θεωρούσα ότι πάει «εραστής – ερωμένη».

  104. Μαρία said

    103 Πουθενά αλλού.
    Λέγεται και γράφεται όλο και λιγότερο όχι με την αρχαιοελληνική σημασία αλλά αντί για εραστής.

  105. Φυσικέ (95), κι εγώ αυτή τη λέξη που μεταχειρίστηκες είπα, αλλά ντράπηκα να τη γράψω σε φράση όπου αναφέρονταν επίσης, έστω και εντός εισαγωγικών, τα θεία. Και το εφηβικό μένος μπορεί να μού’φυγε, αλλά επί της αρχής δεν έχω αλλάξει ιδέες, και συμφωνώ απόλυτα μαζί σου: ντροπή σε όσους χρησιμοποιούν το υπερβατικό για να υποδαυλίζουν μίση και διχοστασίες!

  106. physicist said

    #105: Αγγελε, εμένα μου φαίνεται όχι μόνο ηθική ντροπή η χρήση του υπερβατικού για να υποδαυλίζονται τα μίση αλλά και διανοητικά (intellectualy) ανέντιμη έστω η ουδέτερη ερμηνεία των θεϊκών προθέσεων. Από την άλλη δεν έχω καμιά εμπιστοσύνη στους ανθρώπους για το τι είναι σε θέση να πράξουν εαν το υπερβατικό ον (άσχετο να υπάρχει ή όχι) χάσει την ηθική του οντότητα, δηλ. τη θέση του ως απόλυτου και τελικού Κριτή. Μια φορά, το Θεό της Π.Δ. αλλά και το Υιό του με τον τρόπο π.χ. που τον βλέπουμε στην Αποκάλυψη του Ιωάννη, ούτε να τους σκέφτοκαι στη θέση του Κριτή 🙂 Παρηγοριέμαι στη σκέψη ότι (πάντα εφ΄ όσον υπάρχει και έχει έγνοια για τα ανθρώπινα) αυτή η ασσύληπτη διάνοια που «έφτιαξε το Σύμπαν» αποκλείεται να είναι τόσο μικροπρεπής που να ρωτάει, «χμμμ … για να δούμε … πόσο με πίστεψες και με λάτρεψες όσο ζούσες;»

  107. physicist said

    * ασσύληπτη –> ασύλληπτη

  108. Μαρία said

    Ο Γαβράς έστριψε δια του Κουροσάβα (βλ. Ρασομόν).

  109. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    #101-104
    Εραστής εἰναι αυτός που δεν ξέρει τι χάνει και ερωμένος αυτός που δεν ξέρει τι έχει! 🙂

  110. […] «Ο Αμβρόσιος και το κουσούρι» (by sarant 26 Φεβρουαρίου, 2011). «Για τον μητροπολίτη Καλαβρύτων, που είναι και μπλόγκερ, τον Αμβρόσιο, έχουμε ξαναγράψει, με αφορμή την άθλια συκοφαντία για τους δήθεν ομαδικούς γάμους με ανήλικα κορίτσια που οργάνωσε η Χαμάς. Θυμίζω ότι ο μητροπολίτης προτίμησε να αναμεταδώσει αυτή τη συκοφαντία και αρνήθηκε να αποσύρει το άρθρο του όταν επισκέπτες του ιστολογίου του τού επισήμαναν ότι η «είδηση» είχε διαψευσθεί, οπότε δεν έχει πια δικαιολογία ότι δεν ήξερε». […]

  111. […] γάμους με ανήλικα κορίτσια που οργάνωσε η Χαμάς» («Ο Αμβρόσιος και το κουσούρι», Ν.Σαραντάκος. «…αρνήθηκε να αποσύρει το άρθρο του […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: