Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Έξω οι βάσεις από τη Χημεία

Posted by sarant στο 13 Σεπτεμβρίου, 2011


Το άρθρο αυτό του πατέρα μου, του Δημήτρη Σαραντάκου, δημοσιεύεται σήμερα, 13.9.2011, στην εφημερίδα Εμπρός της Μυτιλήνης. Με την αναφορά στα πανεπιστήμια της Πρίστινας θυμήθηκα την ωραία ιστορία της δεκαετίας του 1980, όταν το Υπουργείο Παιδείας πήρε απόφαση να μην αναγνωρίζονται τα πτυχία του πανεπιστημίου των Σκοπίων (ίσως και των άλλων πανεπιστημίων της ΓΔΜ) και επέβαλε στα πανεπιστήμια να δεχτούν τους Έλληνες φοιτητές με μεταγραφή, με αποτέλεσμα να στηθεί μια ωραία φάμπρικα και να πάρουν μεταγραφή χιλιάδες, όλοι όσοι είχαν περάσει απέξω από γιουγκοσλαβικό πανεπιστήμιο. Κάτι σαν τους 24.000 που προσλήφθηκαν τους τελευταίους μήνες, δηλαδή.

Προ τριακονταπενταετίας περίπου, τον καιρό που ΠΑΣΟΚοι, ΚΚΕδες και λοιπές δημοκρατικές δυνάμεις, κατεβαίναμε και κλείναμε τους δρόμους, με την παραμικρή αφορμή, ένα από τα δημοφιλέστερα κεντρικά συνθήματα, που κραυγάζαμε εν χορώ, ήταν «έξω οι βάσεις από την Ελλάδα». Τότε θυμάμαι κάποιοι αντιφρονούντες, που διαθέταν όμως την αίσθηση του χιούμορ, γράψανε στους τοίχους του Πολυτεχνείου, που βλέπουν στη Στουρνάρα, το «σύνθημα» ΕΞΩ ΟΙ ΒΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗ ΧΗΜΕΙΑ.
Γιατί δεν έχουμε μόνο στρατιωτικές βάσεις, τις οποίες είχε υποσχεθεί ο Ανδρέας Παπανδρέου από το 1981 πως θα φύγουν, αλλά εξακολουθούν να μένουν, έχουμε και χημικές βάσεις, δηλαδή τα υδροξείδια μετάλλων (ενώσεις που περιέχουν υδροξύλια) και που όταν ενωθούν με τα οξέα, παράγουν άλατα. Έχουμε επίσης τις βάσεις δεδομένων της πληροφορικής, δηλαδή συλλογές τμημάτων πληροφοριών, σχετικών μεταξύ τους, που είναι ψηφιακά αποθηκευμένες σε διάφορες διατάξεις αποθήκευσης (σκληρούς δίσκους, δισκέτες, «κλειδιά» μνήμης και άλλα παρόμοια εξαρτήματα), από τα οποία μπορεί κανείς να αντλεί ταχύτατα τις πληροφορίες που θέλει. Για να μην αναφέρω τις άπειρες άλλες χρήσεις της λέξης «βάση», από τη βάση των τριγώνων στη Γεωμετρία, ως το «δώσε βάση» των ρεμπέτηδων.

Εγώ όμως γράφω αυτό το σημείωμα με αφορμή τον θόρυβο που έχει ξεσπάσει τον τελευταίο καιρό για την πτώση των βάσεων στις πανελλήνιες εξετάσεις των ΑΕΙ και των ΤΕΙ. Δε θα ασχοληθώ με την ουσία του θέματος, εφόσον δεν είμαι ειδικός, αλλά θα το εξετάσω από γενικότερη σκοπιά.
Πρώτα πρώτα, ποιος είναι ο σκοπός, όχι της παιδείας, αλλά της εκπαίδευσης; Γιατί άλλο πράγμα είναι η εκπαίδευση και άλλο η παιδεία. Η Εκπαίδευση είναι το σύστημα με το οποίο η Πολιτεία παρέχει στους πολίτες τη δυνατότητα να αποχτήσουν τις γνώσεις και τις ικανότητες για να ασκήσουν οποιοδήποτε λειτούργημα ή επάγγελμα, ενώ Παιδεία είναι το σύνολο των γνώσεων που απαιτείται και το σύνολο των ηθικών αρχών που επιβάλλεται να διαθέτει όποιος θέλει να θεωρείται μορφωμένος, δηλαδή ολοκληρωμένος άνθρωπος, γιατί, για να θυμηθούμε τι έλεγε ο Γ. Σεφέρης, «Παιδεία είναι ο κυβερνήτης του βίου».
Να σημειώσω πως κατά τα πρώτα χρόνια από τη σύσταση του Ελληνικού Κράτος, όταν, όπως φαίνεται, οι δημόσιοι λειτουργοί ξέρανε καλύτερα ελληνικά από τους μεταγενέστερους, υπήρχε η «επί των Εκκλησιαστικών και Δημοσίας Εκπαιδεύσεως Γραμματεία» (δηλαδή Υπουργείο). Κατόπιν δημιουργήθηκε το «Υπουργείον Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων», το οποίο μετά το 2009 απέκτησε τον μακαρονοειδή τίτλο «Υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων».

Δυστυχώς όμως έχει επικρατήσει η αντίληψη πως η Εκπαίδευση αποσκοπεί μόνο στο να σου δώσει «ένα χαρτί» για να διοριστείς κάπου και τίποτε άλλο, και έχουν παρουσιαστεί κρούσματα χορήγησης πλαστών τέτοιων χαρτιών. Κανείς αρμόδιος δεν έχει υποπτευθεί πως η Εκπαίδευση είναι η πιο αποδοτική επένδυση, πως το να διαθέτει μια κοινωνία μορφωμένους αγρότες και εργάτες είναι μεγάλο όφελος για όλους. Από τα 17 εκατομμύρια των κατοίκων της Ολλανδίας, αγρότες είναι μόνο τα 2, πρόκειται όμως για μορφωμένους αγρότες, που παράγουν πάσης φύσεως τρόφιμα για να θρέψουν τα υπόλοιπα 15 εκατομμύρια και για να κάνουν πλουτοφόρες εξαγωγές.
Κανείς επίσης από αυτούς που μας κυβέρνησαν και μας κυβερνάνε τα τελευταία πενήντα, για να μην πω εκατό, χρόνια, δεν φαντάστηκε πως η Ελλάδα με το ανθρώπινο δυναμικό της και το πολιτιστικό της παρελθόν θα μπορούσε να γίνει πνευματική υπερδύναμη στα Βαλκάνια και την ανατολική Μεσόγειο και να έρχονται εδώ νέοι από όλες τις γειτονικές χώρες για να σπουδάσουν και όχι να πηγαίνουν τα παιδιά μας σε κάποια απίθανα πανεπιστήμια της Πρίστινας, του Σεράγεβου ή της Τιμισοάρας, για να πάρουν κάποιο χαρτί.
Βεβαίως αυτό προϋποθέτει τη διάθεση κονδυλίων για την Εκπαίδευση από τον κρατικό προϋπολογισμό και στο σημείο αυτό η Ελλάδα βρίσκεται πολύ πιο πίσω από την Ουγκάντα ή την Γκάνα ή τη Ζάμπια. Είναι το βορειότερο αφρικανικό κράτος, και όχι από τα καλύτερα.

71 Σχόλια προς “Έξω οι βάσεις από τη Χημεία”

  1. Ως μαθητής γυμνασίου είχα την απορία [τι είναι η βάση;]. Κάτι πρέπει να βασίζουμε σ’ αυτήν, αφού της δώσαμε αυτό το όνομα.
    Ρώτησα τον καθηγητή της φυσικής που μας δίδασκε και χημεία και μου απάντησε [Χούμα είναι! Χούμα!].
    Μετά προσπαθούσα να μάθω τί είναι [η / το χούμα].
    Πιθανόν στις βάσεις να στηρίζονται οι χημικές αντιδράσεις με τις οποίες παράγονται χρήσιμα προϊόντα.

    Στην πληροφορική η βάση δεδομένων περιέχει τα στοιχεία που χρειάζεται μια «εφαρμογή» (ηλεκτρονικά υποστηριζόμενη διαδικασία).
    Συντηρούμε την βάση προσθέτοντας, τροποποιώντας ή διαγράφοντας κάποια στοιχεία.
    Σε αυτήν βασίζουμε τις αναζητήσεις ώστε να μπορούμε να δίνουμε απαντήσεις για όσα ερωτήματα «επιτρέπει» η εφαρμογή.

    Πολύ ενδιαφέρουσες κατασκευαστικά είναι και οι βάσεις των υψηλών κτηρίων (ή των πυλώνων των γεφυρών) σε σεισμογόνες περιοχές.

  2. Vermeer said

    Οι νέοι της Ελλάδας δεν πήγαν στην Πρίστινα, στη Σόφια ή στο Βουκουρέστι για να μορφωθούν. Πήγαν να πάρουν το χαρτί για να διοριστούν στο δημόσιο. Έτσι φτάσαμε σήμερα σε κάθε σχολείο, και σ’ αυτό που υπηρετώ φυσικά, να υπάρχουν διπλάσιοι καθηγητές απ ‘ όσους πραγματικά χρειάζονται. Και φυσικά η χρηματοδότηση της Παιδείας ως ποσοστό του κρατικού προϋπολογισμού είναι μεγαλύτερη από τις αντίστοιχες στις περισότερες ευρωπαϊκές χώρες.

  3. aha said

    2:

  4. ppan said

    2: δεν ξέρω αν είναι διπλάσιοι οι καθηγητές από ό,τι χρειάζεται, αμφιβάλλω πολύ, αλλά ας το ξεπεράσω. Αυτό για το ποσοστό δεν ισχυει, για το 2007 που ξερω το ποσοστό της Ελλάδος ηταν το τρίτο χαμηλότερο.Περνάμε το Λουξεμβούργο- γαι προφανεις λόγους και την Σλοβακία. Με τις υγείες μας

  5. Vermeer said

    Διακόσιοι καθηγητές και 3.500 χιλιάδες ώρες πλεονάζουν μόνο στο νομό Σερρών. Οι περισσότεροι γυμναστές, από την υπέροχη εποχή που το ΠΑΣΟΚ προσλάμβανε για την περίφημη Ολυμπιακή Παιδεία.

  6. vox latina said

    Δεν καταλαβαίνω όταν αναφέρεστε στο “ανθρώπινο δυναμικό της και το πολιτιστικό παρελθόν “ της Ελλάδος. Αν εννοείτε την αρχαία γλώσσα, όπως μερικοί ονειρεύονται να γίνει κέντρο διδασκαλίας η Ελλάδα, αυτό ξεχάστε το. Έχουμε αποκοπεί όχι μόνο από την αρχαία γλώσσα, αλλά και από την παράδοση της δυτικής Ευρώπης. Εκεί έχουν κάποιον Άλλεν για θεό και το ευαγγέλιο αυτού είναι η Vox Greca. Οι δικοί μας λόγιοι ούτε να ακούσουν δε θέλουν. Για τα υπόλοιπα λέω, χωρίς ιδιωτική πρωτοβουλία δεν γίνετε, και πουθενά δεν έγινε. Εγώ δεν είμαι υπέρμαχος της ιδ. πρωτοβουλίας, απλά το αναφέρω. Κρατικά χρήματα δεν αρκούν ακόμα και 20% να ήταν. Ενδιαφέρον θα είχε πάντως μια τέτοια συζήτηση.

  7. ppan said

    Ναι, κι απο αλλού λείπουν. Δεν είανι διπλάσιοι (δηλαδή 400 είναι όλοι οι καθηγητές στο νομο Σερρών;) αλλά παραδοξα τοποθετημένοι.
    Το άλλο με το ποσοστό του ΑΕΠ να μην το λέτε πάντως, είναι εντελώς λάθος

  8. Vermeer said

    4. Σύμφωνα με την Eurostat στην Ανώτατη Παιδεία διατίθεται το 1,44% του προϋπολογισμού με μέσο όρο στην Ευρώπη 1,15%, ενώ στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση το 1,14% με μέσο όρο στην Ευρώπη 2,25%.

  9. ppan said

    Η αποκάτω εκπαίδευση δεν μετρα; 🙂
    Το 2007 όταν δεναμε τα σκυλια με τα λουκάνικα, η Ελλάδα διέθεσε για την εκπαίδευση το 4% το ΑΕΠ με μεσο όρο το 4,7. Τρίτη απο το τέλος στους 27, έτσι;

  10. vox latina said

    8 Καλά ποσοστά μου φαίνονται. Καλά είναι όμως να διαβάσουμε και απόλυτα ποσά. Ιδίως από συμβόλαια και συνεργασίες με βιομηχανίες. Κάτι που μερικοί θα θεωρήσουν κόκκινο πανί. Συνεργασία με Ζ¨ημενς φτου κακά

  11. sarant said

    Vermeer, επειδή το είχα κοιτάξει, στη χρηματοδότηση της παιδείας συνολικά, ως ποσοστό του ΑΕΠ, υστερούμε. Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση πράγματι ξεπερνάμε λίγο τον μέσο όρο. Αλλά τα στοιχεία που ξέρω είναι του ΟΟΣΑ.

  12. ppan said

    Η ψηφιοποίηση των βιβλιοθηκών είναι μέσα στα ποσοστά φαντάζομαι, ε; 🙂

  13. Vermeer said

    Οι διακόσιοι είναι συνάδελφοι που αυτή τη στιγμή έχουν ωράριο μηδέν (0), δηλαδή δεν υπάρχει ούτε μια ώρα γι’ αυτούς. Σ’ αυτούς δεν υπολογίζονται όσοι έχουν έστω και λίγες ώρες. Εγώ, ας πούμε με ωράριο 16 ώρες συμπληρώνω 10. Δεν συμπεριλαμβάνομαι στους παραπάνω 200. Όσο για τις λάθος τοποθετήσεις θα συμφωνήσω μαζί σας. Πάντως συνολικά στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (δηλαδή Σέρρες, Χαλκιδική, Θεσσαλονίκη, Κιλκίς, Πιερία) υπάρχουν πάνω από 500 καθηγητές που πλεονάζουν.

  14. ppan said

    11: και τα έστω ελαφρά μεγαλύτερα ποσοστά στην ανώτατη εκπαίδευση σημαίνουν ακόμη μικρότερα στην κατώτερη και μέση, που όσο νάναι, αφού είμαστε και σε αυτ’ο το νήμα, είναι η βάση της εκπαίδευσης

  15. Vermeer said

    Και όσο για τα απίθανα βαλκανικά πανεπιστήμια που αναφέρει ο αρθρογράφος να συμπληρώσω πώς από ένα τέτοιο πανεπιστήμιο πήρε το πτυχίο ο Σερραίος βουλευτής κ. Κουτμερίδης, ο οποίος σύμφωνα με καταγγελίες που δημοσιεύτηκαν στον τοπικό τύπο, σπούδασε εξ αποστάσεως.

  16. ppan said

    Εγώ πάντως θα υποστήριζα να μπει στο Σύνταγμα να στέλνουν όλοι οι βουλευτές τα παιδάκια τους σε δημόσια σχολεία. Σκοντάφτει λίγο στις συνταγματικές ελευθερίες, ξέρω, αλλά θα είχε πλάκα, εκεί θα τα χαλάγαμε;

  17. τώρα θυμήθηκα ποὺ στὸ Λύκειο, στὸ μάθημα τῆς Βιολογίας ποὺ μᾶς τὸ δίδασκε ἕνας χημικὸς λίγο ὅ,τι νἆναι, ὅταν εἴχαμε μάθει γιὰ τὰ κύτταρα φονιᾶδες ΝΚ εἶχα φυιάξει ἕνα μικρούλικο αὐτοσχέδιο χαρτονένιο πανὼ μὲ τὴν ἐπιγραφή: ΦΟΝΙΑΔΕΣ ΤΩΝ ΛΑΩΝ ΚΥΤΤΑΡΑ ΝΚ. Αυτὰ καὶ κάτι ἄλλα τέτοια εἶχαν πεέισει τὸν καθηγητὴ νὰ μοῦ βάλῃ 20, ὅπως μοῦ ἀνακοίνωσε εἰς επήκοον ὅλης τῆς τάξεως, ἀναξαρτήτως τοῦ βαθμοῦ τοῦ διαγωνίσματος.

  18. @17: Ανάρχας από τότε ε Κορνήλιε; 🙂 Α, και χρόνια σου πολλά! (έστω στο ψευδώνυμό σου! :))

  19. sarant said

    Κορνήλιε χρόνια πολλά στην περσόνα!

    16: Ή έστω για υπουργός Παιδείας, να μη μπορεί να αναλάβει όποιος στέλνει τα παιδιά του για ΙΒ και για πανεπιστήμια εξωτερικού. Αν και εδώ που τα λέμε, θέλει πολύ θράσος να παρουσιαστεί πολιτικός που να είναι υπουργός Παιδείας και να μη στέλνει τα παιδιά του/της σε ελληνικό πανεπιστήμιο.

  20. Ein Steppenwolf said

    Το μόνο που μου έμεινε απ’ τη Χημεία του σχολείου: «Οξύ συν βάση, αλάτι και νερό». Θα το ‘χε πει είκοσι φορές τουλάχιστον.

  21. Ein Steppenwolf said

    Βεβαίως αυτό προϋποθέτει τη διάθεση κονδυλίων για την Εκπαίδευση από τον κρατικό προϋπολογισμό
    Το γνωστό παλιό σύνθημα «15% για την παιδεία».
    Το πρόβλημα δεν είναι η διάθεση κονδυλίων. Ο Στέφανος Μάνος αναρωτιέται σε τακτά χρονικά διαστήματα πώς γίνεται κι η Φινλανδία έχει το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα στον κόσμο με αναλογικά το ένα τρίτο ή τέταρτο των διδασκάλων σε σχέση με την Ελλάδα! Δε γνωρίζω να του έχει απαντήσει κανείς.
    Τον περασμένο Ιούλιο βγήκε το ΕΜΠ δέκατο έβδομο πανεπιστημιακό ίδρυμα στην Ευρώπη και πανηγυρίζαμε. Αν όμως πιστέψουμε τον Μανδραβέλη:
    Είδαμε το Μετσόβιο στη 17η-18η θέση και χαρήκαμε, αλλά στην αμιγώς ελληνική κατάταξη υπήρχαν διάφορα περίεργα. Είδαμε δηλαδή το υπό ίδρυση Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας υψηλότερα από το Αριστοτέλειο, την εταιρία Singular Logic οκτώ θέσεις πάνω από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, το «Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος Α. Ε.» δεκατρείς θέσεις πάνω από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο.
    Τις απορίες λύνουν τα (λίγα, ομολογουμένως) σχόλια αναγνωστών που υπάρχουν σ’ αυτή την ιστοσελίδα, που αναφέρουν ότι αυτή η κατάταξη «αφορά κυρίως τη χρηματοδότηση διαφόρων ερευνητικών κέντρων. Επομένως είναι φανερό ότι αυτοί που σχετίζονται με μεγάλα προγράμματα παίρνουν τα πιο πολλά λεφτά. Υπ’ αυτή την έννοια θα παρατηρήσατε ότι κορυφαία ευρωπαϊκά ιδρύματα όπως η Οξφόρδη (πλην ενός παραρτήματος) το London School of Economics κ. λπ. απουσιάζουν από τον κατάλογο. Συνεπώς πρόκειται για ποσοτική παρά ποιοτική κατάταξη».

    Από χρηματοδότηση λοιπόν καλά τα πάμε.
    Αν αυξηθούν τα κονδύλια, τότε απλώς θα διοριστούν κι άλλοι απ’ τους λεγόμενους «αδιόριστους καθηγητές».

  22. physicist said

    #19. Νίκο, με το συμπάθειο αλλά μπορεί να υπάρχουν και γονείς που δεν στέλνουν τα παιδιά τους στο Πανεπιστήμιο, παρά εκείνα διαλέγουν και αποφασίζουν. Κι αν ένα παιδί Υπουργού Παιδείας προτιμήσει να σπουδάσει με (πενιχρή) Υποτροφία στο Πολυτεχνείο του Μονάχου αντί για το ΕΜΠ, εγώ ούτε το παιδί θα κατακρίνω ούτε τον γονιό. Θα τους βγάλω μάλιστα το καπέλο αν υπάρχουν δεκαοχτάχρονοι στην Ελλάδα που προτιμάνε να φύγουν απ’ το σπίτι αντί να μένουν στο ξενοδοχείο «Η Καλή Μητέρα».

  23. voulagx said

    #20
    «Οξύ συν βάση όσα είπαμε ως τώρα
    Και μια για πάντα τα παλιά ας τα ξεχάσουμε
    Πες πως βρεθήκαμε στην πιο κακιά μας ώρα
    Για ένα πείσμα την αγάπη μας να χάσουμε»

    όπου: Οξύ συν βάση = νερό κι αλάτι

  24. physicist said

    #21. Αχ, αυτή η πολυθρύλητη κατάταξη! Το ΕΜΠ είναι 17ο σε μία λίστα που εκτός των άλλων περιλαμβάνει, σε υψηλές θέσεις:

    Τη γερμανική εταιρεία λογισμικού SAP
    Την ισπανική Telefonica
    Μια παράξενη Σχολή Αγρονόμων στη Γαλλία

    και άλλα πολλά. Πρόκειται για λίστα με βάση τη χρηματοδότηση από συγκεκριμένα προγράμματα της ΕΕ που ναι μεν τα λένε R&D αλλά είναι πολύ λίγο R και κυρίως D, κι αυτό όχι και μεγάλης προκοπής. Η λίστα δεν περιέχει τη συνολική χρηματοδότηση της Έρευνας, κάτι που εξηγεί π.χ. την πλήρη απουσία των μεγάλων και σοβαρών ηπειρωτικών Πανεπιστημίων και Πολυτεχνείων (Ουτρέχτη, Μόναχο, Άαχεν, Καρλσρούη, Βιέννη κλπ.) Αυτά αντλούν τους ερευνητικούς τους πόρους κυρίως από τους αντίστοιχους Εθνικούς Οργανισμούς (NWO, DFG, FWF) και όχι από την ΕΕ.

  25. voulagx said

    #22 Φυσικε, δεν ειναι λιγοι αυτοι που σπουδαζουν και δεν μενουν στο ξενοδοχειο «Η Καλη Μητερα».

  26. @22: Συμφωνώ νομίζω. Χίλιες φορές ένας υπουργός Παιδείας να έχει το παιδί σε ένα σοβαρό πανεπιστήμιο του εξωτερικού, να βλέπει τι ισχύει εκεί και να προσπαθεί να τα φέρει κι εδώ, παρά ένας που έχει το παιδί του σε ένα ντόπιο πανεπιστήμιο και περνάει τη μέρα του τηλεφωνόντας στην διοίκηση του ιδρύματος μην τυχόν και του βάλουν κάτω από 9 σε κανένα μάθημα.

    Υ.Γ.
    Κορνήλιε εξ’αιτίας σου έγινα ρεζίλι σήμερα! Φίλη έβαλε στο φατσοβιβλιό «χρόνια πολλά στον αγαπημένο μου!» και της είπα «καλά Κορνήλιο τον λένε;»
    Τελικά όμως γιορτάζουν και οι Αριστείδιδες! 🙂

  27. physicist said

    #25. Καμία αντίρρηση. Όπως όμως δεν είναι και λίγοι όσοι κινούν Θεούς και Δαίμονες για να πάρουν τα βλαστάρια τους μεταγραφή, κι εκεί γίνονται τα μύρια όσα και ξαφνικά βγαίνουν μάνες και πατεράδες εν μια νυκτί βαριά άρρωστοι και τούτο και τ’ άλλο. Με το αποτέλεσμα να χάσκουν άδειες αίθουσες και εργαστήρια στα επαρχιακά ΑΕΙ ενώ στα αθηναϊκά να μην έχει ο φοιτητής πού να κάνει πείραμα.

  28. ppan said

    Εγώ δε μιλησα για Πανεπιστήμιο: ας το στέλνουν στο δημοσιο δημοτικό και γυμνάσιο, κι αν βρουν θεση στο νηπιαγωγείο. Τότε τουλάχιστον κάποια σχολεία θα ειχαν βιβλία φέτος, πάλι κέρδος. Και αυτά τουλάχιστον θα είχαν πάρει λεφτά να αγοράσουν πετρέλαιο να μην παγώνουν μαθητές και δάσκαλοι από το Νοέμβριο.

  29. #26 χαχαχαχά! γιατἴ ὅμως ὄχι οἱ Ἀριστεῖδαι ἢ ἔστω οἱ Ἀριστείδηδες;

  30. @29: Απλά λάθος 🙂 Αριστείδηδες θα το’γραφα πάντως. Δεν ξέρω πώς μου’ρθε με «ι»…

  31. ppan said

    21: ίσως δεν τον πάιρνουν στα σοβαρά. Επειδή η συζήτηση εχει γίνει κι εδώ στην Γαλλία, ας αρχίσουμε απο τα βασικα: στη Φινλανδία όλα είναι δωρεάν στο σχολείο, από τα τετράδια και τα μολύβια μέχρι τα μεταφορικα. Α, κι αν ο μαθητής δεν τα πάει καλα έρχεται καθηγητής στο σπίτι να τονε βοηθησει. Να συνεχίσω;

  32. ppan said

    21 συνέχεια: «Ο Στέφανος Μάνος αναρωτιέται σε τακτά χρονικά διαστήματα πώς γίνεται κι η Φινλανδία έχει το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα στον κόσμο με αναλογικά το ένα τρίτο ή τέταρτο των διδασκάλων σε σχέση με την Ελλάδα! Δε γνωρίζω να του έχει απαντήσει κανείς.»
    Ήρθε η ώρα να του απαντήσω εγώ 🙂 ήταν δύσκολο, μου πήρε μερικά λεπτά αλλα πρεπει κανείς να εχει ιντερνετ: 11,9 μαθητές ανα δάσκαλο για την Ελλάδα, 11,5 για την Φινλανδία. ΟΟΣΑ 2007.

  33. #30 ἀνακουφίστηκα! δὲν ἦταν «φωνητική» προβοκάτσια! :Ρ

  34. Ein Steppenwolf said

    31:
    Λοιπόν, βλέπω εδώ ότι:
    The amended Constitution [of Indonesia] demands 20 percent of the government’s annual budget be allocated to the education sector. This noble amendment has created more controversy rather than solutions for our educational problems.
    […]
    Finland, a country widely accepted as the highest achiever in quality education, surprisingly only spends 15 percent of its state budget on education. In Finland, education comes third in the budget after social affairs/health and finance. In 2006, the United Kingdom only spent a modest 11.5 percent of the government budget on education.
    However these countries still manage to provide high quality education for their citizens. While countries like Djibouti and Morocco spend more than 20 percent of their government’s budget on education, they seemingly can not be considered role models in their educational achievements.

    Ομολογώ πως δεν περίμενα το ποσοστό στη Φινλανδία να είναι τόσο υψηλό. Απ’ αυτά που λες συνέγεται πάντως ότι στη Φινλανδία η παραπαιδεία είναι σπάνια. Στην Ελλάδα κοστίζει ένα δισεκατομμύριο ευρώ ετησίως («πάνω από 18% του οικογενειακού προϋπολογισμού»). Η σχετική μελέτη του NESSE ως PDF. Αποσπάσματα:
    PISA data indicate low levels of extra tutoring in Scandinavian countries. The data do not distinguish between paid and free tutoring; but since data for the combined categories show low levels, the scale of private tutoring is presumably modest.
    Greece: A 2000 survey of first-year university students found that over 80% had attended preparatory schools of the ‘cramming’ type (frontistirio), 50% had received individual private tutoring, and one third had received both types. [A study] noted expansion during the following decade, and stated that “today almost all Grade 12 high school students attend shadow
    education”.
    In Greece, private tutoring was estimated in 2008 to consume €952.6 million. This represented 18.6% of all household expenditures on education and 20.1% of the government expenditures on primary and secondary education.

    Πάντως και το κόστος της παραπαιδείας να λάβουμε υπόψιν, πάλι η συνολική δαπάνη για την παιδεία βγαίνει πολύ χαμηλότερη στην Ελλάδα απ’ ό,τι στη Φινλανδία.

  35. Ein Steppenwolf said

    32: Θα είχες την καλοσύνη να δώσεις κάποια παραπομπή στα στοιχεία;

  36. Ein Steppenwolf said

    32:

    18/01/2010, Πρόγραμμα Αποσταθεροποίησης: Η κυβέρνηση υπόσχεται να περιορίσει τις δαπάνες, με εξαίρεση τις δαπάνες για την παιδεία. Ετοιμάζεται να προσλάβει 7.000 εκπαιδευτικούς. Στην Ελλάδα, στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ανά μαθητή αναλογούν τέσσερις φορές περισσότεροι εκπαιδευτικοί από ό, τι στη Φινλανδία (που παγκοσμίως θεωρείται ότι έχει το καλύτερο πρωτοβάθμιο και δευτεροβάθμιο εκπαιδευτικό σύστημα). Οπως όλοι γνωρίζουμε, οι γονείς δεν είναι ικανοποιημένοι από τη δουλειά που κάνουν οι εκπαιδευτικοί με τα παιδιά τους και γι’ αυτό ξοδεύουν πολλά χρήματα σε φροντιστήρια για να συμπληρώσουν τα κενά του σχολείου. Ενδιαφέρον είναι ότι οι εκπαιδευτικοί των φροντιστηρίων είναι περίπου όσοι των δημόσιων σχολείων. Ετσι, αν υπολογίσουμε και αυτούς, σε κάθε μαθητή αναλογούν οκτώ φορές περισσότεροι εκπαιδευτικοί από ό, τι στη Φινλανδία. Και όμως, η κυβέρνηση θα προσλάβει 7.000 νέους εκπαιδευτικούς!

    04/03/2010, Το μέτρο: Δεν φαίνεται να κατανοεί ότι είναι σχεδόν αδύνατο να εξηγήσει στις αγορές με ποια λογική η Ελλάδα πληρώνει 4 φορές περισσότερους εκπαιδευτικούς ανά μαθητή από ό,τι η Φινλανδία που διαθέτει το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα στον κόσμο.

    29/05/2010, Ομιλία Στέφανου Μάνου στον ΣΒΒΕ: Η Ανταγωνιστικότητα της Ελληνικής Οικονομίας: Το ελληνικό κράτος πληρώνει στη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση 4 φορές περισσότερους δάσκαλους και καθηγητές ανά μαθητή από ό,τι η Φινλανδία. […] Σημειώστε ότι στα φροντιστήρια απασχολούνται άλλοι τόσοι περίπου εκπαιδευτικοί. Συνεπώς μπορούμε να πούμε ότι σε κάθε ελληνόπουλο αντιστοιχούν 8 φορές πιο πολλοί εκπαιδευτικοί από ό,τι για τα παιδιά στη Φινλανδία.

    17/11/2010, «Ανάγκη περιορισμού του δημοσίου»: «Να δημιουργήσουμε μέτρα σύγκρισης να δούμε πόσους δασκάλους ανά μαθητή έχουν οι ξένες χώρες και πόσους εμείς. Η Φινλανδία αναλογικά έχει το 1/4 των δασκάλων σε σχέση με εμάς. Για ποιο λόγο η σχεδόν χρεοκοπημένη Ελλάδα έχει 4 φορές περισσότερους δασκάλους από μια συγκροτημένη χώρα;»

    Πώς συμβιβάζονται αυτά με τα στοιχεία που βρήκες στο Διαδίκτυο;

  37. ppan said

    35: αχ, οχι, δυστυχώς τα εβγαλα απο το μυαλό μου (:))
    Ενας πίνακας εξελ ειναι, αν ψαξεις θα τον βρεις στα στατιστικα του ΟΟΣΑ. Για το 2007, το 2009 δεν εχει στοιχεία για την Ελλάδα. Αν πιστεψω τον Μανο απο τοτε τετραπλασιαστηκαν οι καθηγητές , ε;

  38. Ein Steppenwolf said

    37:
    Αν κοίταζες στο History του φυλλομετρητή σου;

    Σύγκριση αριθμητικών δεδομένων υποχρεωτικής εκπαίδευσης Ελλάδας – Φινλανδίας:
    Γενικό Συμπέρασμα: Ο αριθμός των μαθητών που φοιτούν σε δημοτικά και γυμνάσια είναι 66% μεγαλύτερος από αυτόν της Φινλανδίας. Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε το γεωγραφικό κατακερματισμό της Ελλάδας και την ύπαρξη αρκετών νησιωτικών περιοχών που επιβάλλουν τη λειτουργία μικρών σχολικών μονάδων. Αυτό αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι οι σχολικές μονάδες (δημοτικά και γυμνάσια) της Ελλάδας είναι 112,9% περισσότερες από τις αντίστοιχες του Φινλανδικού κράτους. Μπορεί λοιπόν σε απόλυτα νούμερα οι Έλληνες εκπαιδευτικοί να είναι 151,32% περισσότεροι από τους συναδέλφους τους όμως με βάση την αναλογία τους ανά εκπαιδευτική μονάδα είναι μόλις 17,9% περισσότεροι. Το ποσοστό αυτό εξανεμίζεται αν λάβουμε υπόψη μας και το συνολικό υποχρεωτικό ωράριο των μαθημάτων που στην Ελλάδα είναι κατά 45,3% αυξημένο από αυτό της Φινλανδίας Η αναγωγή μάλιστα των εκπαιδευτικών αναγκών της Φιλανδίας με βάση το ελληνικό ωράριο αποδεικνύει ότι οι Έλληνες εκπαιδευτικοί είναι λιγότεροι από τους Φινλανδούς.

    Μήπως οι αριθμοί που έδωσες ήταν π.χ. εκπαιδευτικοί ανά σχολείο ή κάτι άλλο;

  39. mindkaiser said

    @19 Νίκο, με πρόλαβες. Χρόνια πολλά Κορνήλιε! 🙂

  40. ppan said

    38 και υπόλοιπα: http://www.oecd.org/document/62/0,3746,fr_2649_39263238_43597502_1_1_1_1,00.
    κατέβα στον δείκτη D2 και στο εξελ που ανοίγει D2.2

    Πάμτως μου κάνει εντύπωση που εσύ που είχες ήδη διαβάσει τα παραμύθια του Μανου για …τετραπλάσιους εκπαιδευτικούς, κα΄θεσαι και το μεταδίδεις ενώ εκτός των άλλων μι΄λάει για απόλυτα νούμερα. Μιλάμε μεθοδολογία περιωπής…

  41. Ein Steppenwolf said

    40:
    Δυστυχώς μου βγάζει:
    HTTP Error 404
    Not Found
    The Web server cannot find the file or script you asked for. Please check the URL to ensure that the path is correct, or go to http://www.oecd.org.
    Please contact the OECD webmaster if this problem persists.

    Erreur HTTP 404
    Non trouvé
    Le serveur Web ne parvient pas à trouver le fichier ou le script demandé. Vérifiez l’URL pour vous assurer que le chemin d’accès est correct, ou bien allez à la page http://www.ocde.org.
    Veuillez contacter le webmaster de l’OCDE si le problème persiste.

  42. Vermeer said

    Στην ιστοσελίδα που παραπέμπεις δεν μπόρεσα να μπω, όμως στην βασική σελίδα του OECD και στα στοιχεία που παραθέτει για την εκπαίδευση στην Ελλάδα αναφέρει:
    Despite low teachers’ salaries, the salary cost per student is higher in Greece than in most OECD countries.
    Salary cost per student stands at USD 3 170, USD 862 higher than the OECD average. This signals underlying problems in the effective allocation of resources. While salaries and instruction time, which remain below the OECD average, tend to reduce the salary cost per student, the inefficient allocation of teaching time and average class size, which is far below the OECD average, tend to inflate it.
    Although smaller class size may be seen as a condition for a better educational environment and – some might argue – better results, PISA results suggest that high-performing education systems generally prioritise the quality of teachers over the size of classes.
    Κατα τη γνώμη μου βέβαια τα ολιγομελή τμήματα , ακόμα και με 3-4 μαθητές σε ορισμένα Λύκεια της ακριτικής πόλης της Θεσ/νικης, είναι αποτέλεσμα της πληθώρας των καθηγητών που πρέπει να βρουν ωράριο.

  43. papoylis said

    Στεππενγούλφιε

    21 και εντεύθεν

    Μη το κουράζεις , λόγω πολλού ψαξίματος και επαφής της κόρης μου με Φινλανδία αυτά που λέει ο κος Σ. Μάνος είναι φληναφήματα ή μάλλον ευκολίες για να τις αναμασούν οι διάφορες φυλλάδες.
    Στη Φινλανδία τη τελευταία πενταετία έχει γίνει συγχώνευση δημόσιων σχολείων λόγω αστυφιλίας και περιορισμών στο budget ( που ξεπερνά ακόμα το 15% του εκεί ΑΕΠ ). Αλλά εκτός από τα βιβλία , τα οποία ανακυκλώνονται και υπάρχουν και στις βιβλιοθήκες ( ΚΑΘΕ σχολείου ) ο φινλανδος γονιός δε πληρώνει φραγκάκι τσακιστό. Φαί , περίθαλψη , εποπτικά μέσα , υπολογιστές δίκτυα και υλικά , εκδηλώσεις κτλ τα πληρώνουν οι ΟΤΑ και το κράτος.
    Μπαίνωντας πέρσυ στη σελίδα της αντίστοιχης με τη δική μας ΟΛΜΕ Φινλανδικής Ομοσπονδίας , επειδή έψαχνα στοιχεία για αυτά που έλεγε ο ανεκδιήγητος Μάνος , κατέληξα στο συμπέρασμα ότι αν ληφθούν υπόψιν ο γεωγραφικός κατακερματισμός , η πληθώρα ημιορεινών και νησιωτικών και ακριτικών περιοχών της Ελλάδας και η αναλογία πληθυσμού η σχέση Ελλήνων / Φινλανδών εκπαιδευτικών δε ξεπερνά το 1,2. Οι τάξεις εκεί έχουν μέσο όρο το πολύ 20-22 μαθητών αλλά το σύστημα ,τα μέσα , η παράδοση , οι δραστηριότητες και προπάντων η νοοτροπία επιτρέπουν την αξιοποίηση κάθε πόρου στο μέγιστο δυνατό.

    Τέλος κάθε σύγκριση του 20% της Ινδονησίας με το 15% της ( υπολειπόμενης στα .. νούμερα ) Φινλανδίας είναι πιό παρακινδυνευμένο και από το άλμα στο κενό 🙂

    Έχει πολύ ενδιαφέρον αγαπητέ να μελετήσεις το εκεί σύστημα ,. όταν έχω χρόνο θα ξαναβρώ τα σχετικά λινκς και θα τα στείλω εδώ. 😉 🙂

  44. Lies, damn lies and statistics…
    Δεν έχω ιδέα ποιος λέει αλήθεια και βαριέμαι να ψάξω αυτή τη στιγμή. Αλλά γμτ, δεν πρόκειται για μεταφυσική! Πρέπει να υπάρχει τρόπος, και εύκολος τρόπος, να βρεθεί πόσους εκπαιδευτικούς΄και πόσους μαθητές κάθε βαθμίδας έχει η κάθε χώρα και να γίνει μια διαίρεση!

  45. Ein Steppenwolf said

    40, 41, 42:
    Βρήκα ένα αρχείο PDF, το οποίο στη σ. 383 έχει πράγματι έναν πίνακα «Table D2.2. Ratio of students to teaching staff in educational institutions (2007)». Υποθέτω λοιπόν ότι πρόκειται για τα ίδια δεδομένα με το αρχείο Excel που βρήκες. (Μήπως δεν αντέγραψες όλη τη διεύθυνση;) Βλέπει κανείς ότι οι αριθμοί Finland 11.4 και Greece 11.9 αναφέρονται στην προσχολική εκπαίδευση (Pre-primary education – Students to teaching staff).
    Για το Μάνο, μπορεί να έχει κάνει λάθος και από αβλεψία την αναλογία εκπαιδευτικών σε απόλυτους αριθμούς να την έκανε αναλογία ανά μαθητή. Μπορεί όμως και να προσμέτρησε και τους έλληνες εκπαιδευτικούς σε «απόσπαση» ή άλλες μορφές πληρωμένης αργίας ή/και τις νέες προσλήψεις μεταξύ 2007 και 2011. Εν πάση περιπτώσει, ο Έλληνας εκπαιδευτικός στο σχόλιο 38 παραδέχεται αναλογία δύομισι Ελλήνων εκπαιδευτικών προς έναν Φινλανδό («151,32% περισσότεροι»). Μπορεί κι αυτός να κάνει λάθος, αλλά τουλάχιστον δεν έχει συμφέρον να κάνει λάθος, καθώς επιχειρεί να εξάγει το συμπέρασμα ότι τελικά οι Έλληνες εκπαιδευτικοί είναι αναλογικά λιγότεροι απ’ τους Φινλανδούς λόγω γεωγραφικού κατακερματισμού και περισσότερης ύλης.

    43:
    Μα κι η Φινλανδία δεν είναι μια αχανής και γεωγραφικά κατακερματισμένη χώρα; Βλέπω εδώ ότι έχει 455 κατοικημένα νησιά.
    Το άρθρο της ινδονησιακής εφημερίδας του σχολίου 34 μάλλον μπερδεύει το ΑΕΠ με τον προϋπολογισμό. Το 15% του προϋπολογισμού της Φινλανδίας μεταφράζεται, αν δεν σφάλλω, στο 6% του ΑΕΠ της.
    Περιμένω τις παραπομπές για το φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα με ανυπομονησία.

  46. Ein Steppenwolf said

    Απάντησα, αλλά:

    «Το σχόλιό σας περιμένει έγκριση»

    Αυτά συμβαίνουν όταν βάλει κανείς 6 παραπομπές.

  47. sarant said

    Τώρα εμφανίστηκε. Η συζήτησή σας είναι πολύ ενδιαφέρουσα, μπράβο.

  48. Ein Steppenwolf said

    47: Ευχαριστώ για τη γρήγορη ανταπόκριση.
    45: Η ινδονησιακή εφημερίδα δεν μπέρδεψε το ΑΕΠ με τον προϋπολογισμό, αφού γράφει state budget και goverment’s budget, αλλά μάλλον το μπέρδεψε ο Παπούλης («που ξεπερνά ακόμα το 15% του εκεί ΑΕΠ»). Errare humanum est. (Βέβαια το ρητό συνεχίζει: in errore perseverare stultum. Αν έστελνα ένα ημέιλ στη Δράση; Να μας έδιναν τις πηγές τους.)

  49. Κάποια χρήσιμα νούμερα εδώ:
    http://www.capital.gr/News.asp?id=690107

    Το γιατί έχει τόσο επιτυχία το Φιλανδικό μοντέλο σε αντιδιαστολή με το Ελληνικό, φτιάξτε καφέ και δείτε τα παρακάτω βίντεο:
    http://blog.edu.gr/archives/105

  50. papoylis said

    Στεππενγούλφιε

    mea culpa , εννοούσα πράγματι ως ποσοστό δαπανών του προϋπολογισμού το 15%

    για τα λίνκια εν ευθέτω.

    παρεπιφτού : όπως σου είπα οι Φινλανδοί τα τελευταία 5 χρόνια έχουν συγχωνεύσει πολλά σχολεία αγροτικών ( λέμε ) περιοχών και έχουν δώσει βάση στην ανάπτυξη ολοκληρωμένων σχολικών μονάδων όπου αυτό είναι δυνατόν. Από ότι μαθαίνω υπήρχαν αντιδράσεις αλλά σχετικά ήπιες. ( αυτό αφορά το γεωργαφικό κατακερματισμό.. οι εκεί μεταφορές των μαθητών πληρώνονται από ΟΤΑ και Κράτος )

  51. papoylis said

    Υπάρχουν πολλά ενδιαφέροντα επίσης να ειπωθούν για το τρόπο εξέτασης και αξιολόγησης της PISA του ΟΟΣΑ. Θα επανέλθω μάλλον αύριο το απόγευμα 😉

  52. Τι μας λέει ο πατέρας σου Νίκο; Οτι η σημασία κάποιων λέξεων ορίζεται από το πλαίσιο;
    http://pontosandaristera.wordpress.com/2011/09/13/arnites/

    Σαν το «συνωστισμό» δηλαδή; 🙂

    Μ-π

  53. Immortalité said

    Χρόνια πολλά και από μένα Κορνήλιε, μια και η άλλη σου γιορτή αργεί ακόμη 😉

    @19 Πάντως Νίκο για να σπουδάσεις στην Ελλάδα, δεν αρκεί μόνο να το θέλεις, πρέπει και να σε κρίνει άξιο των πανεπιστημίων της. Εμένα (ευτυχώς) με είχε απορρίψει. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να καταλήξεις στην Τιμισοάρα. Ούτε όμως το να επιλέξεις ένα σοβαρό πανεπιστήμιο είναι ελιτισμός.

    (Μα που την θυμηθήκατε την Τιμισοάρα κ. Δημήτρη, είχα τόσα χρόνια να την ακούσω 🙂 )

  54. ein Steppenwolf said

    49:
    Τα νούμερα του άρθρου στο Capital.gr συμφωνούν με αυτά του Edugate.gr στο σχόλιο 38. Εκεί έγραφε «σε απόλυτα νούμερα οι Έλληνες εκπαιδευτικοί είναι 151,32% περισσότεροι από τους συναδέλφους τους», δηλαδή η αναλογία είναι 2,5132 προς 1. Προσέθετε όμως ότι οι Έλληνες μαθητές είναι 66% περισσότεροι απ’ τους Φινλανδούς, δηλαδή αναλογία 1,66 προς 1. Τώρα 2,5132 / 1,66 = 1,514, δηλαδή 51,4% περισσότεροι μαθητές ανά εκπαιδευτικό στην Φινλαδία σε σχέση με την Ελλάδα. Το άρθρο του Capital δίνει 12,5 μαθητές ανά εκπαιδευτικό στη Φινλανδία και 8,2 στην Ελλάδα. 12,5 / 8,2 = 1,524, δηλαδή 52,4% περισσότεροι μαθητές ανά εκπαιδευτικό στην Φινλαδία σε σχέση με την Ελλάδα. Τα νούμερα αυτά απέχουν παρασάγγας απ’ τους αναλογικά τετραπλάσιους εκπαιδευτικούς του Στέφανου Μάνου, που σημαίνει 300% περισσότεροι μαθητές ανά εκπαιδευτικό στην Φινλαδία σε σχέση με την Ελλάδα.

    Δεν μπορούσε η παρουσίαση του Φινλανδού πρέσβη να έχει ταυτόχρονη μετάφραση; Το τέμπο της είναι απελπιστικά αργό.

  55. Πάνος said

    Θα ήθελα να κάνω μια παρατήρηση στην πρόταση του κ. Σαραντάκου να γίνουν τα ελληνικά πανεπιστήμια πόλος έλξης για την Ανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια. Ο στόχος πρέπει να είναι (ούτε λίγο, ούτε πολύ) όλος ο κόσμος, όχι μονάχα η γειτονιά μας. Εννοείται, με διδασκαλία στα Αγγλικά.

    Αν το «δουλεύαμε» (χωρίς να δουλευόμαστε μεταξύ μας) η υποδοχή ξένων φοιτητών σε ελληνικά πανεπιστήμια θα μπορούσε να γίνει ένας πολύτιμος πόρος – και όχι μόνο οικονομικός.

    Το ίδιο ισχύει και για την αξιοποίηση του ΕΣΥ, με υποδοχή ξένων ασθενών – αυτή τη φορά από πιο κοντινές αποστάσεις (μέχρι Αγγλία, από την οποία φεύγουν αφειδώς ασθενείς για …Ινδία).

    Αλλά, δεν είναι πιο εύκολο να συνεχίσουμε στη μιζέρια μας; Μπελάδες θα βάλουμε στο κεφάλι μας;

  56. physicist said

    @56. … Εννοείται, με διδασκαλία στα Αγγλικά.

    Σσσσσσ … ψιθυριστά να τα λες αυτά, μην και σ’ ακούσουν τίποτα συνδικαλιστάδες και φοιτητοπατέρες, και σου πουν ότι ξεπουλάς το Πανεπιστήμιο στα ξένα συμφέροντα ή ότι είσαι λακές των πολυεθνικών και της παγκοσμιοποίησης. Μέχρι και φιλελεύθερο μπορεί να σε βγάλουνε, κι αν πας να τα πεις στο χώρο του Πανεπιστημίου, κινδυνεύεις να φας και τίποτα ψιλές, άσυλο γαρ. Για πρόσεχε λίγο!

  57. 55#

    Δεν είναι μόνο το τέμπο απελπιστικά αργό, αλλά και ο τόνος της φωνής του κυρίου πρέσβη που προκαλεί υπνηλία.
    Αφού κουτούλησα το κεφάλι μου στην οθόνη 18 φορές κατά την διάρκεια των βίντεο, στο τέλος πήγα για ύπνο από τις 9, κάτι που είχε να μου συμβεί από το 1978.

    Στα βίντεο 5 και 6 που δέχεται ερωτήσεις από το κοινό, ζωντανεύει λίγο το κλίμα και λέγονται πολύ ενδιαφέροντα πράματα, πχ ότι το κάθε σχολείο έχει το δικαίωμα να κάνει προσλήψεις προσωπικού αυτόνομα και σύμφωνα με τις ανάγκες του, μέχρι το υπουργείο να καλύψει το κενό μόνιμα…

    Επίσης αυτόνομη είναι η επιλογή βιβλίων για τους μαθητές, όπου το διδακτικό προσωπικό μπορεί να διαλέξει -από μια λίστα εγκεκριμένων βιβλίων από το υπουργείο- τι ταιριάζει καλύτερα στις ανάγκες τους…

    Οι φοιτητές αγοράζουν μόνοι τους τα βιβλία αλλά το κράτος τους στηρίζει οικονομικά δίνοντας σε κάθε φοιτητή 700 ευρώ μηνιαίως για τις ανάγκες του…

    Λέει και άλλα ενδιαφέροντα ο κ πρέσβης πχ ότι δεν υπάρχουν εξωσχολικά φροντιστήρια, το σχολείο έχει την δυνατότητα να καλύψει όλες τις ανάγκες των μαθητών, κλπ, αλλά σταματώ εδώ γιατί με έπιασε κατάθλιψη από την σύγκριση με το Ελληνικό σύστημα.

  58. Οι Βρετανοί, με σημαντικά προβλήματα απειθαρχίας και χαμηλής αποτελεσματικότητας στα σχολεία μέσης εκπαίδευσης, ορίζουν σαν όρο επιτυχούς μεταδοτικότητας το «engagement», την επιτυχή εμπλοκή και σύνδεση με το ενδιαφέρον του μαθητού. Ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ, σε μια φρασούλα, στα Φυσικά, συμπυκνώνει 700 σελιδες Παιδαγωγικων εγχειριδίων «τόπος της κίνησης της μάθησης η ψυχή του μαθητού».

  59. (Σχόλιο 55 κλπ)
    Το λάθος (αν και προσωπικά δε νομίζω ότι πρόκειται για λάθος, αλλά για εσκεμμένη αλλοίωση) είναι ξεκάθαρο αλλά τέτοιες δηλώσεις τελικά μένουν για να δικαιολογήσουν τις πρακτικές τους.
    Βομβαρδιζόμαστε με ένα σωρό τρομοκρατία που συσκοτίζει τη στρατηγική τους.
    Ίσως ο ασφαλέστερος δρόμος να δεις (να προσεγγίσεις) τι συμβαίνει (και όχι τι παρουσιάζεται πως συμβαίνει) είναι να δέχεσαι από την αρχή ως ψεύτικες τις αναλύσεις τους.

    Επειδή ας πούμε η Γερμανία φοβάται την Κίνα (όσο και αν σήμερα εμπορικά τα πάει πολύ καλά μαζί της) πολύ πιο αληθινό μου φαίνεται το σενάριο που προβλέπει τη δημιουργία, στον ευρωπαϊκό νότο μέσα στην επόμενη δεκαετία, μίας βιομηχανικής υποδομής που θα συνεργάζεται με την Τουρκία και τις αραβικές χώρες της αφρικής (στην προμήθεια ενέργειας από τον ήλιο) όπου θα απασχολείται εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό με αμοιβές από 300-500 ευρώ το μήνα, παρά στο ότι ένα χρέος (όποιο και να είναι!) που αντιστοιχεί στο 2% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ θα τινάξει στον αέρα την Ευρώπη. Κι επειδή οι Γερμανοί αρέσκονται να βρίσκουν κάποιους (και να τους εξοντώνουν με κάποιο τρόπο) που εκμεταλλεύονται τους δουλευταράδες γερμανούς εργάτες σήμερα το ρόλο αυτό έχουν οι τεμπέληδες έλληνες.

    ΥΓ. με τα συνθήματα στον τοίχο αρχίζω όλο και πιο πολύ να επικοινωνώ. Και ιδίως αν έχουν και μια υπερρεαλιστική χροιά της οποίας το κατ’ αρχήν παράδοξο υποσκάπτει την καταστημένη έννοια ανοίγοντας το δρόμο για μία εναλλακτική προσέγγιση
    («οι συνένοχοι πλουτίζουν» από τις 152 παροιμίες κατά το κέφι της ημέρας των Eluard-Peret)

  60. Υπερρεαλισμός; Ήμουν φοιτητής, κι από το κτίριο της Σίννα, έβλεπα κάτω να διαδηλώνουν πανηγυρίζοντας την «απομάκρυνση» των βάσεων, οι Πασπίτες, την ημέρα που υπογραφόταν η παραμονή τους. Απο τότε η εγγενής διάσταση ανάμεσα σ σημαινον και σημαινόμενο που θα έλεγεν, στόματι ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗ, ο Σωσσύρ.

  61. Ο κύριος Σαραντάκος μου θύμησε αυτά που λέγαμε φοιτητές «ότι σπουδάζουμε και μαθάινουμε για την ηδονή της γνώσης» και ότι «οι κοινωνία μέσα από το πανεπιστήμιο μας προσφέρει γνώση με αν΄ταλλαγμα εμέις να τη χρησιμοποιήσουμε για να παράγουμε νέα γνώση ή τέλος πάτων να την χρησιμοποιήσουμε προς όφελος της κοινωνίας σαν επαγγλετίες» (αυτό το τελευταίο όταν το είπα πρόσφατα απαξιώθηκε σαν μαρξιστικό και μάλιστα από στελεχος του Συνασπισμού). λοτανβ κάποτε σε μια φοιτητηκή συνέλευση είχα κάτσει με κάτι συμφοιτήτριες που ήταν στην ΠΚΣ (την εξέλιξη της πανσπουδαστικής) και με είχε πιάσει ένα ινστρούκτρας της ΚΝΕ (από τότε ήμνουν ανένταχτος αριστερός) να μου λέει για την ανεργία των επιστημόνων και την επαγγελματική αποκατάσταση του είχα απαντήσει ότι δεν ενδιαφέρομαι αν δουλέψω σαν μηχανικός και …θα ανοίξω μπαρ όταν τελειώσω τησχολή στη ακόλουθη ερώτησή του τι κάνω στη σχολή είχα απαντήσει ότι απλώς ήθελα να έχω γνώσεις πολιτικού μηχανικού. Τελικά δεν άνοιξα το μπάρ.

    Τα τελευταία χρόνια έχει αντικατασταθέι με τις σπουδές για «το χαρτί» με τα μεταπτυχιακά όχι για να εμβαθύνει ή να οργανώσει καλύτερα τις γνώσεις του κάποιος αλλά «για το βιογραφικό». Για να μην γίνω σαν αυτούς που λένε «τι ωράια σπουδάζαμε τότε και μαθάιναμε»* και τότε είχε γίνει συζήτηση για τις αλλαγές και προσθήκες στα μαθήματα από τις αλλαγές στους κανονισμούς σκυροδέματος και όταν κάποιος φίλος είπε ότι παρόλο που είχε περάσει κάποια μαθήματα τα ξαναπαρακολουθούσε είχε παρει την απάντηση από κάποιο συμφοιτητή «εσύ καλά κάνεις και θέλεις να μάθεις αλλά εγώ θέλω να περάσω το μάθημα» (έστω και αν δεν ξέρω τίποτα θα πρόσθετα εγώ).
    Ίσως η γενιά μου ήταν η πρώτη από αυτές που ξεκίνησε το «όνειρο» να μπουν στο δημόσιο «να βολευτούν».

    Και το τελευταίο φρέσκο που άκουσα από συνδικαλιστή του Δήμου Θεσσαλονίκης σε πρωινή εκπομπή της ΕΤ3 «ας τελειώνουμε με την καραμέλα της αξιοκρατίας… Ο βλάκας δηλαδή δεν πρέπει αν τρώει; Δεν έχει κοιλιά;».

  62. sarant said

    Σας ευχαριστώ για τα επόμενα σχόλια -δυστυχώς σήμερα μάλλον δεν θα έχουμε νέο άρθρο (αν και ποτέ δεν ξέρεις) διότι έπεσαν έκτακτα.

  63. Πάνος said

    Για τα επόμενα σχόλια ή για τα προηγούμενα που απλά έπονταν των …προηγουμένων; 😉

  64. sarant said

    Πάνο, καλή παρατήρηση (και δεν είσαι ο πρώτος). Την πρώτη φορά λέω «ευχαριστώ για τα πρώτα σχόλια», οπότε εκεί αναφέρεται το «επόμενος» -καταλαβαίνω την ένστασή σου, αλλά, τάχα, το επόμενος είναι πάντοτε μελλοντικό;

  65. ein Steppenwolf said

    62:
    Και το τελευταίο φρέσκο που άκουσα από συνδικαλιστή του Δήμου Θεσσαλονίκης σε πρωινή εκπομπή της ΕΤ3 “ας τελειώνουμε με την καραμέλα της αξιοκρατίας… Ο βλάκας δηλαδή δεν πρέπει αν τρώει; Δεν έχει κοιλιά;”.
    Ο κομμουνισμός συμπυκνωμένος σε μια φρασούλα (όχι απ’ τον Αριστοτέλη).

  66. physicist said

    #66. Πάντως στα Πανεπιστήμιά τους αυτοί του Υπαρκτού είχαν αξιοκρατία καραμπινάτη, που ερχότανε φυσικοί από την ΕΣΣΔ στη Δύση για ομιλίες κι έτρεχε όλο το Τμήμα να τους ακούσει. Και οι σπουδές τους δεν ήταν παίξε-γέλασε. Άρα δεν ξέρω αν είναι ο κομμουνισμός συμπυκνωμένος, μάλλον για συμπυκνωμένη βλακεία θα την έλεγα.

  67. ein Steppenwolf said

    67:
    Στο νου μου είχα όχι τον υπαρκτό σοσιαλισμό, αλλά το δίπολο σοσιαλισμού-κομμουνισμού: ο καθένας σύμφωνα με την εργασία του – ο καθένας σύμφωνα με τις ανάγκες του.
    Η Ανατολική Μεσόγειος είναι κομμουνιστική, ο Βορράς είναι σοσιαλιστικός.
    Θέλω εδώ και καιρό να γράψω γι’ αυτό το θέμα – ίσως στο ιστολόγιο που ακόμα δεν έχω.

  68. Μαρία said

    68
    >αλλά το δίπολο σοσιαλισμού-κομμουνισμού: ο καθένας σύμφωνα με την εργασία του – ο καθένας σύμφωνα με τις ανάγκες του.
    Μ΄άρεσε η κοπτοραπτική.
    Άμα γράψεις:
    http://www.marxists.org/francais/marx/works/1875/05/18750500a.htm#sdfootnote11sym
    σημείο 3.
    Στην μετάφραση του Καμπίτση σ. 22 κεξ. (αυτή που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο είναι ψιλοκουτσουρεμένη).

  69. ΣοφίαΟικ said

    Ενω εδώ γίνεται σεισμός επί δύο εγώ γράφω…
    Την έλλειψη επένδυσης στην εκπαίδευση για δεκαετίες (δεν είναι τωρινό φαινόμενο) την πληρώνουμε όλοι οι Έλληνες. Ποικιλοτρόπως. Παράδειγμα το ότι δεν έχουμε ιδιαίτερα εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό, με όλα τα επακόλουθα (πριν πει κανείς τόσο νεόι πτυχιούχοι κλπ ας σκεφτούμε ότι χρειά ζονται και μεσήλικοι πτυχιούχοι, και γέροι πτυχιούχοι κλπκλπ). Άλλο; Οι Ολλανδοί λεέι είναι οι πιο αισιόδοξοι Ευρωπαίοι κι γενικά οι μορφωμενοι είναι πιο αισιόδοξοι. Συμπερασμα: και λιγότερο άγχος, λιγότερη πίστη σε συνομωσιολογίες, λιγότερη βλακεία παντού.

  70. Ein Steppenwolf said

    69:
    Η κριτική του προγράμματος της Γκότα στα Γερμανικά, Αγγλικά και Γαλλικά.
    (Σε πολύ πλατύ περιθώριο έγραφε ο Μαρξ τα μαργκινάλιά του! Κρίμα που δεν είχε τέτοιο περιθώριο κι ο Fermat στη διάθεσή του…)
    Δυστυχώς Μαρία δεν κατάλαβα το σχόλιό σου με την «κοπτοραπτική». Έχεις την καλοσύνη να μου εξηγήσεις;
    Ν’ αναφέρω μόνο το εξής: The Critique is also notable for elucidating the principle of «To each according to his contribution» as the basis for a «lower phase» of communist society directly following the transition from capitalism, and «From each according to his ability, to each according to his needs» as the basis for a future «higher phase» of communism society. In describing the lower phase, he says that «the individual receives from society exactly what he gives to it.»
    «»Lower phase» of communist society directly following the transition from capitalism» = σοσιαλισμός.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: