Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ομερτά και Σίσυφοι

Posted by sarant στο 21 Οκτώβριος, 2011


Είχα αποφασίσει να μην ανεβάσω άρθρο σήμερα, το είχα αναγγείλει κιόλας, δεν είχα διάθεση και εκτός αυτού το πρωί θα λείπω. Τελικά όμως άλλαξα γνώμη. Ίσως φταίει γι’ αυτό η ομερτά.

Η ομερτά είναι ο νόμος της σιωπής, λένε τα λεξικά, ή τέλος πάντων όσα την έχουν, ο ιδιότυπος μαφιόζικος κώδικας συμπεριφοράς που απαγορεύει την κοινολόγηση των μυστικών της οργάνωσης. Τη λέξη τη χρησιμοποίησε χτες στη Βουλή ο ηγέτης του Σύριζα, ο κ. Τσίπρας, λέγοντας ότι δεν είναι δυνατό να λειτουργεί μία κοινοβουλευτική δημοκρατία με όρους ομερτά, αναφερόμενος στο γεγονός ότι οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ για πολλοστή φορά καλούνται να ψηφίσουν ένα νομοσχέδιο κόντρα στη δική τους συνείδηση.

Ο κ. Βενιζέλος διαμαρτυρήθηκε εντονότατα και ζήτησε από τον κ. Τσίπρα να ανακαλέσει και ο κ. Τσίπρας εξήγησε ότι ομερτά σημαίνει εκβιασμένη πειθαρχία και συμφωνία, την οποία έχουμε πολύ καιρό στα πολιτικά πράγματα της χώρας.

Το επεισόδιο, όπως αποτυπώθηκε στο βίντεο, μπορείτε να το δείτε εδώ, στην αρχή (ομιλία Τσίπρα):

http://www.youtube.com/watch?v=T6uooJIhWbQ

και τη συνέχεια εδώ:

http://www.youtube.com/watch?v=lCAR0aIq2PU

Χρησιμεύει το βίντεο ,γιατί οι χειρονομίες και οι εκφράσεις δεν αντικατοπτρίζονται στο ξερό κείμενο.

Αλλά ας γυρίσουμε στην ομερτά. Όπως παρατηρεί στη Λεξιλογία ο Νίκος Λίγγρης, ομερτά δεν είναι ακριβώς η εκβιασμένη πειθαρχία ή συμφωνία, όσο κι αν στην ομερτά ασφαλώς υπάρχει το στοιχείο του εκβιασμού. Ας λεξιλογήσουμε. Η ετυμολογία της λέξης είναι αμφιλεγόμενη, πράγμα όχι περίεργο για μια λέξη που δημιουργήθηκε μακριά από τη δημοσιότητα, σε συνθήκες μυστικότητας. Το ετυμολογικό λεξικό του Μπαμπινιώτη συνοψίζει τις επικρατέστερες εκδοχές:

ιταλ. omertà, που πιθανόν έχει την αφετηρία της σε διαλεκτική λέξη της Σικελίας, η οποία συνδέεται με το παλαιό ισπανικό hombredad, «ανδρισμός, ανδροπρέπεια». Κατ’ άλλη εκδοχή, η λέξη προέρχεται από ναπολιτάνικη διάλεκτο και ανάγεται σε τύπο umiltà «ταπεινότητα, ταπεινοφροσύνη» (<λατ. humilitas), επειδή επρόκειτο για ιδιότητα που αποτελούσε μέρος του κώδικα τιμής της μυστικής εγκληματικής οργάνωσης Camorra.

Στο ιταλικό λεξικό των Cortelazzo-Zolli θεωρείται επικρατέστερη η πρώτη εκδοχή, ενώ αναφέρονται και άλλες.

Οπότε, αν η αντίδραση του κ. Βενιζέλου ήταν λεξικογραφική, ότι δηλαδή ανακριβώς ο κ. Τσίπρας χρησιμοποίησε τον όρο, θα είχε ένα δίκιο. Ωστόσο, έχω την εντύπωση ότι ο κ. Βενιζέλος ζήτησε από τον κ. Τσίπρα να ανακαλέσει επειδή ο όρος προσβάλλει τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ ή το Κοινοβούλιο. Το ίδιο υποστήριξε και ο κ. Απ. Κακλαμάνης, διακόπτοντας τον ομιλητή: ότι η χρήση της λέξης «ομερτά» υπονοεί ότι έχουμε να κάνουμε με συμμορίες.

Ωστόσο, έχω να παρατηρήσω ότι δεν είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιείται η λέξη ως χαρακτηρισμός ενεργειών της κυβέρνησης. Για παράδειγμα, πέρυσι ο Γιάννης Πρετεντέρης στο Βήμα δημοσίευσε άρθρο με τίτλο Διαφάνεια ή «ομερτά»; Βρίσκω επίσης άρθρο που καταγγέλλει την ομερτά τρόικας και κυβέρνησης. Θα μου πείτε όμως ότι αυτά είναι  δημοσιογραφικά άρθρα και ότι άλλο είναι να χρησιμοποιεί τη λέξη στην κριτική του ένας δημοσιογράφος κι άλλο να εκφέρεται από έναν βουλευτή μέσα στην αίθουσα της Βουλής, και μάλιστα από τον ηγέτη ενός κόμματος.

Δεκτή η ένσταση. Όμως και μέσα στη Βουλή έχει αναφερθεί, κατ’ επανάληψη η ομερτά. Φαίνεται ότι ο κ. Βενιζέλος έλειπε όταν ειπώθηκαν τα παρακάτω:

Ευτελισμός του Α.Σ.Ε.Π. με τη «γαλάζια» συνέντευξη. Επέλαση των «γαλάζιων» κομματικών παραγόντων σε όλη τη δημόσια διοίκηση. Μέσα οι αρεστοί, έξω οι άριστοι.
Απαξίωση και επίθεση στις Ανεξάρτητες Αρχές. Κυβερνητική «ομερτά» στο σκάνδαλο για τις απαγωγές των Πακιστανών. Εκποίηση του Ο.Τ.Ε., αλλαγή εργασιακών σχέσεων μέσα από μία τροπολογία. Υποβάθμιση της Βουλής σε απλό γραφείο πρωτοκόλλου. Αυθαίρετα τερτίπια με το 42% στις δημοτικές εκλογές. Μετεκλογική προσπάθεια παρέμβασης στο συνδικαλιστικό όργανο των Δήμων και Κοινοτήτων. Προσπάθεια νοθείας μιας κορυφαίας διαδικασίας, της πιο σημαντικής διαδικασίας του Κοινοβουλίου, της Αναθεώρησης του Συντάγματος, με την προσπάθεια αλλοίωσης του αποτελέσματος στην
Επιτροπή.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑ.ΣΟ.Κ.)

Ποιος τα είπε; Ο σημερινός πρωθυπουργός, ο Γεώργιος Α. Παπανδρέου, τότε αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, στη Βουλή, στις 22.3.2007.

Οπότε συμπεραίνω ότι η χτεσινή οργισμένη αντίδραση του κ. Βενιζέλου στη λέξη «ομερτά» του κ. Τσίπρα ήταν υποκριτική.

Ειπώθηκαν κι άλλα χτες αλλά δεν προφταίνω να τα σχολιάσω. Προσπερνάω την καταχρηστική χρήση της φράσης «Ου συ με λοιδορείς…» αλλά θα σταθώ ένα λεπτό στον Σίσυφο. Είπε ο κ. Βενιζέλος (γύρω στο 2.30 του δεύτερου βίντεο) ότι οι 154 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ «ως Σίσυφοι σηκώνουν στις πλάτες τους»  το μέλλον της χώρας ή κάτι τέτοιο. Μάλιστα, κάτι ανάλογο είχε ξαναπεί και προχτές.

Και εδώ ανησυχώ, διότι, όπως θυμάμαι από τη μυθολογία, ο Σίσυφος δεν σήκωνε στις πλάτες αλλά τσουλούσε μια μεγάλη πέτρα και την ανέβαζε με τρομερή δυσκολία σ’ έναν ανήφορο. Και ανησυχώ επειδή ο Σίσυφος, κατά τη μυθολογία, σαν έφτανε, με χίλιους κόπους και βάσανα στην κορυφή, έβλεπε την πέτρα να ξανακυλάει κάτω και έπρεπε να την ανεβάσει πάλι, εις τους αιώνες των αιώνων.

Κι αν η πέτρα είναι το χρέος, οι Σίσυφοι δεν είναι 154, είναι κάπου 11 εκατομμύρια.

Advertisements

54 Σχόλια to “Ομερτά και Σίσυφοι”

  1. Επιτέλους! Κάτι αλλάζει σε αυτή τη χώρα πραγματικά… Οι Εξεταστικές βοηθάνε στην αποκάλυψη της αλήθειας, τα στόματα ανοίγουν, σπάει η ομερτά.
    και
    Θέλουν να μην μιλά το ΠΑΣΟΚ. Φοβούνται όταν μιλά το ΠΑΣΟΚ, φοβούνται όταν αποκαλύπτουμε την αλήθεια, όπως και η JP Morgan που απαιτεί την ομερτά, την σιωπή, να μην μιλήσει κανείς, για να επιστρέψουν τα λεφτά
    (μέσω μπαζ)

  2. Hellegennes Alexandrine said

    Για την ακρίβεια, οι Σίσυφοι είναι 11 εκατομμύρια μείον 300 και κάτι ψιλά.

  3. Γρηγόρης Κονδύλης said

    Πέστα βρε Νίκο. Πάντως εκείνο το «ου συ με λοιδορείς, αλλ’ ο τόπος» ομολογώ ότι δυσκολεύτηκα να δω πώς και πού κολλούσε στην περίπτωση Βενιζέλου. Το είχε πει νομίζω ο λύκος στο αρνί που τον κορόιδευε. Αλλά δεν πειράζει. Η ουσία παραμένει η ίδια. Πετάμε κάτι, ασχέτως αν αυτό λειτουργεί εναντίον μας, ιδιαίτερα όταν ο τόπος είναι ο υπουργικός θώκος και μια σαθρή πλειοψηφία.

  4. Νέος Τιπούκειτος said

    Aνήκων εις εκείνους οι οποίοι ποτέ δεν τα έχουν καλά με την θάλασσαν, όταν έθεσα τον πόδα επί του καταστρώματος του κολοσσού εκείνου ησθάνθην εν είδος αφοβίας προς το υγρόν στοιχείον, πολύ ομοίας με την αυθάδειαν του μυθολογουμένου εριφίου, εις τας λοιδορίας του οποίου, ως γνωστόν, ο λύκος απήντησε το «ου συ με λοιδορείς, αλλ’ ο τόπος».
    (Γ. Βιζυηνός, Μεταξύ Πειραιώς και Νεαπόλεως)

  5. Alexis said

    Στο πρώτο βίντεο αυτό που προκαλεί αλγεινή εντύπωση είναι το ύφος του Βενιζέλου που επιτακτικά ζητά από τον Τσίπρα να ανακαλέσει τώρα. Το ‘τώρα’ επαναλαμβάνεται αρκετές φορές με τρόπο που αν μη τι άλλο δεν ταιριάζει στα δημοκρατικά ήθη.
    Θεωρώ ότι ο Βενιζέλος έστησε έναν καυγά ‘δι ασήμαντον αφορμήν’ για λόγους καθαρά επικοινωνιακούς. Έδωσε μια παράσταση για να πετάξει τη μπάλα στην εξέδρα και να ξεστρατίσει η κουβέντα από την ουσία, που ήταν το πολυνομοσχέδιο και οι ρυθμίσεις του. Τον ενόχλησε η λέξη ‘ομερτά’ και δεν ενοχλείται όταν βγαίνει από τη Βουλή και αντικρίζει τα πανώ που γράφουν ‘κάτω οι κλέφτες’; Η όταν σύσσωμος ο Τύπος αποκαλεί τους πολιτικούς κλέφτες, απατεώνες και λαμόγια;
    Όσον αφορά το απόφθεγμα με το οποίο απάντησε (‘ου συ με λοιδωρείς αλλ’ ο τόπος’) και την παρομοίωση των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ με …Σίσυφους, είναι πράγματι και τα δύο άστοχα και εκτός τόπου. Από που άραγε προκύπτει ότι ο Τσίπρας τον λοιδωρεί εκ του ασφαλούς ή από θέση ισχύος, είναι δηλαδή ‘τζάμπα μάγκας’ όπως τον αποκάλεσε στη συνέχεια;

  6. Βαγγέλης said

    Χωρίς να διαφωνώ στην ουσία του σχολίου, η λεκτική αντιπαράθεση έγινε γιατί ο Τσίπρας κατηγόρησε τον Βενιζέλο,πως έχει στείλει επιστολή στην Λαγκάρντ (του Δ.Ν.Τ.) το περιεχόμενο της οποίας δεν έχει αποκαλύψει στη Βουλή, υπονοώντας πως έχει αναλάβει δεσμεύσεις έναντι του Δ.Ν.Τ. περισσότερες από όσες προβλέπει το πολυνομοσχέδιο. Στην εκατέρωθεν αντιπαράθεση μάλιστα, παρενέβη ο Πετσάλνικος (ως πρόεδρος της Βουλής) και ζήτησε από τον Τσίπρα να ανακαλέσει. Ο Τσίπρας απάντησε πως θα ανακαλέσει αν ο Βενιζέλος καταθέσει την επιστολή στην Βουλή. Ο Βενιζέλος αργότερα αφού χαρακτήρισε τον Τσίπρα τζάμπα μάγκα, κατέθεσε την επιστολή και του ζήτησε και αυτός να ανακαλέσει. Δεν γνωρίζω αν τελικά ανακάλεσε ο Τσίπρας.
    Μετά την κατάθεση της επιστολής, αποδείχθηκε πως αυτή περιείχε τα μέτρα που παίρνονται με το πολυνομοσχέδιο, εκτός από την κατάργηση των κλαδικών συμβάσεων μέχρι το 2014 που περιλαμβάνεται στο περίφημο άρθρο 37, για την καταψήφιση του οποίου διαγράφτηκε απο το ΠΑ.ΣΟ.Κ η Κατσέλη. Δηλαδή τελικά αποδείχθηκε πως ναι μεν δεν είχε αναλάβει άλλες δεσμεύσεις έναντι του Δ.Ν.Τ. ο Βενιζέλος, αλλά από την άλλη πως το πάγωμα των κλαδικών συμβάσεων είναι επιλογή της κυβέρνησης και όχι του Δ.Ν.Τ. Δεν γνωρίζω βέβαια αν είναι δέσμευση ως προς τα άλλα δύο μέλη της Τρόικας.
    Αυτά προς αποκατάσταση της αλήθειας, ως προς το «επεισόδιο», η οποία δεν αναιρεί όμως το υπόλοιπο τμήμα του άρθρου.

  7. Εκτός από το Σίσυφο, υπήρχε και ο Τάνταλος που καταδικάστηκε να κάθεται δίπλα σε μια γάργαρη πηγή μ’ ένα πλούσιο φρουτόδεντρο από πάνω της. Κι όποτε δίψαγε κι έσκυβε να πιεί νεράκι, η πηγή στέρευε. Και όποτε πείναγε κι άπλωνε το χέρι να κόψει ένα γιαρμά, το δέντρο αψήλωνε.
    Δεν ξέρω γιατί αλλά ο Μπένυ μου θυμίζει τον Τάνταλο. Ή τουλάχιστον του αξίζει του λαίμαργου μια τέτοια τιμωρία.

  8. Οχι δεν εχουν ομερτα μεταξυ τους οι πασοκοι. Γι’ αυτο και διεγραψαν εν ριπη οφθαλμου τη Κατσελη.

  9. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Πάντως στο «Μύθο του Σισύφου», του Καμύ, (άσχετο με το θέμα και τα βάσανα που μας ταλανίζουν αλλά μόνο εδώ θα μπορούσα να το πω), θυμάμαι ότι με είχε εντυπωσιάσει η περίπτωση ενός συγγραφέα που, αφού εξέδωσε το πρώτο του βιβλίο, προκειμένου να εξασφαλίσει και δημοσιότητα, αυτοκτόνησε. Πράγματι, γράφει ο Καμύ, η δημοσιότητα εξασφαλίστηκε, αλλά το βιβλίο κρίθηκε αποτυχημένο.

  10. Νέος Τιπούκειτος said

    @9: Ώστε από κει βγήκε αυτός ο «θάνατος του συγγραφέα» που τον έχουνε πιπίλα οι μεταδομιστές, οι αποδομιστές και οι λοιποί ομοιοκατάληκτοι. 🙂

  11. Βαγγελη δε τα λες καλα. Ο Μπενιτο φωναζε επι ωρα στον Πετσαλνικο να ανακαλεσει το χαρακτηρισμο ομερτα επι ωρα. Και μετα σηκωθηκε και επαγγελματιας πασοκος να μιλησει για συμμοριες.

  12. Βαγγέλης said

    Όχι Χρήστο. Ο Βενιζέλος φώναζε στον Πολύδωρα που εκείνη την ώρα ήταν προεδρεύων. Ο Πολύδωρας μάλιστα του απάντησε πως δεν βρίσκει τον όρο τέτοιο που να ανακαλέσει. Μετά μίλησε ο Κακλαμάνης για το ότι ο ίδιος δεν θεωρεί πως υπάρχει κάτι κρυφό από τους βουλευτές του ΠΑ.ΣΟ.Κ και μετά ο Πετσάλνικος (που προφανώς γύρισε στη θέση του) ζήτησε από τον Τσίπρα να ανακαλέσει.

  13. katarrew said

    Ομερτά δεν θα το έλεγα. Ομερτά υπάρχει μεταξύ συνενόχων, που κάτι ξέρουν και κάτι είδαν, αλλά δε το μαρτυρούν. Δυστυχώς ή ευτυχώς, οι βουλευτές βρίσκονται στη ίδια μοίρα με όλο το λαό. Και εφόσον είναι βουλευτές που θ άπρεπε να ξέρουν κάτι παραπάνω και καλύτερα από τους άλλους, τώρα καλούνται να παίζουν και το ρόλο του μλκα της παρέας. Κανείς δεν είδε, κανείς δεν άκουσε, και όλοι πέσανε από τα σύννεφα. Ξαφνικά τους ήρθε η κρίση κατακούτελα και ο κόσμος καταρρέει. Κυριολεκτικά.

  14. Γιώργος Πρίμπας said

    Η ύπαρξη κοινοβουλίου σημαίνει αντιπροσώπευση και δεν έχει καμία σχέση με τη δημοκρατία που προϋποθέτει τη θεσμοθέτηση κατευθείαν από το λαό.
    Ειδικότερα αυτό που βιώνουμε στην Ελλάδα θα το χαρακτήριζα ως «κοινοβουλευτική αχρηστοκρατία».

    ΥΓ.
    Από τις φιλοσοφικές επιστολές του Βολταίρου.
    […] οι βάρβαροι που από τις όχθες της Βαλτικής χιμούσαν πάνω στην υπόλοιπη Ευρώπη έφεραν μαζί τους και τη συνήθεια των Συνελεύσεων ή Κοινοβουλίων, για τα οποία τόσος θόρυβος γίνεται και τόσα λίγα γνωρίζουμε […]

    Αναγκαία και η αναφορά στα της Ρώμης http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A1%CF%89%CE%BC%CE%B1%CF%8A%CE%BA%CE%AE_%CE%91%CF%85%CF%84%CE%BF%CE%BA%CF%81%CE%B1%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1 όπου όμως και πάλι μιλάμε για «αντιπροσώπευση».

  15. #12 Τωρα συμφωνουμε αφου πω οτι εχεις δικιο για τον Πολυδωρα

  16. @13: «οι βουλευτές βρίσκονται στη ίδια μοίρα με όλο το λαό»
    Ορίστε;;;;; Το πιστεύεις στ’αλήθεια αυτό;;;;;

  17. katarrew said

    16 απολύτως και επιβεβαιωμένο.

  18. (16-17) Με την έννοια, υποθέτω, ότι κι αυτοί δεν έχουν ιδέα εκ των προτέρων για τα σχέδια της Κυβέρνησης. (Εγώ υποπτεύομαι ότι ούτε η ίδια έχει, αλλά τέλος πάντων…)

  19. Immortalité said

    @17 Άμα πιστεύεις τέτοια πράματα πως να μην καταρρεύσεις μετά…

    Μια χαρά είναι η λέξη ομερτά για τη Βουλή. Δηλαδή άμα έλεγε «νόμος της σιωπής» που επίσης αναφέρεται στη Μαφία ή σε συμμορίες θα ήταν εντάξει επειδή η έκφραση είναι δικιά μας;

  20. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    @10,
    οι σοδομιστές, όχι. Οι γομοριστές, ναι. (:ψάχνω τη φατσούλα -αδύνατον να τη βρώ!)

  21. katarrew said

    Η Μπακογιάννη όταν ρωτήθηκε σχετικά στους Φακέλλους, επιβεβαίωνε σε όλους τους τόνους, ότι ποτέ κανείς δεν τις είπε τίποτα και ούτε διάβασε πουθενά κάτι. Έμαθε τα σχετικά μόνο όταν ο Κω. Καρ. Επικήρυξε τις εκλογές. Να σημειώσω, η Μπακογιάννη δεν είναι τυχαία, ήταν αντιπρόεδρος της κυβέρνησης αν δε κάνω λάθος. Για σκεφτείτε λοιπόν, τι ισχύει για τον απλό βουλευτάκο. Τον έχουν μόνο να ψηφίζω θετικά, τσιμουδιά για τα υπόλοιπα.

  22. katarrew said

    *ψηφίζει*

  23. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Ε, όχι και η Μπακογιάννη αθώα!!!

  24. katarrew said

    Υπάρχει υποψία ότι αυτή είναι απλά μια τακτική στη υπερασπιστική της γραμμή, αλλά είναι τόσο ηλίθια η τακτική της, που να αγγίζει την ειλικρίνεια. Ότι δε ήξερε τίποτα, το πιστεύω.

  25. voulagx said

    Και με τι ποσο τις επικηρυξε τις εκλογες ο Κω. Καρ.;

  26. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Εσύ γεννήθηκες για την κατάρρευση, παιδί μου!

  27. sarant said

    Σας ευχαριστώ πολύ για όλα τα σχόλια και να με συμπαθάτε που έλειπα όλη τη μέρα.

    Ναι, μετά την κατάθεση των επιστολών ο Τσίπρας ανακάλεσε.

  28. Immortalité said

    @21-24 Μας λες ότι οι απλοί βουλευτάκοι είναι θεσμικά ανδρείκελα τα οποία χρησιμοποιεί η εκάστοτε κυβέρνηση για ψηφίζουν τα μυστικά νομοσχέδια. Τρομάζω για το τι μπορεί να είναι οι σύνθετοι βουλευτάκοι…

    @25 Έλα βρε Βούλαγξ, τώρα γίνεσαι κακός! Όλο και κάτι θα έδωσαν αυτοί που τις κέρδισαν 😀

  29. Μαρία said

    27 Νίκο, μια που γύρισες διόρθωσε και το ω στο λοιδορείς.

    Απο ένα πρόχειρο γούγλισμα διαπίστωσα οτι ευτυχώς η έκφραση δεν είναι στη μόδα. Ένα Παπαθεμελή βρήκα πάλι με άστοχη χρήση. Φαίνεται οτι θυμούνται τον Αίσωπο, όταν θέλουν να μιλήσουν γενικά για τον τόπο.

  30. rodia said

    Το παράδειγμα του Σίσυφου που χρησιμοποίησε ο κ. υπουργός, κάθε άλλο παρά ενθαρρυντικό είναι. Ο Σίσυφος στη μυθολογία αντιπροσωπεύει το ανέλπιδο, την προσπάθεια χωρίς ελπίδα, μια προσπάθεια που διαδραματίζεται μάλιστα… στον κάτω κόσμο!

  31. katarrew said

    Η πρόσφατη κοινοβουλευτική ιστορία λέει, όλη τη βουλή κάλλιστα θα μπορούσε να αποτελείτε από 5 άτομα, όσοι και οι αρχηγοί τω κομμάτων. Έτσι θα γινόταν πραγματική οικονομία. Για τους υπόλοιπους θα αρκούσε να στήνουν ανδρείκελα στα έδρανα, να τα στολίζουν με σημαίες και μπιχλιμπίδια διακοσμητικά, να πάρει μια πανηγυρική ατμόσφαιρα η αίθουσα. Στη δε παρούσα κατάσταση ενδείκνυται το μοβ χρώμα του πένθους. Εκτός από τα αριστερά έδρανα, εκεί να κυματίζουν οι σημαίες της επανάστασης.

  32. 30. rodia είπε

    «Το παράδειγμα του Σίσυφου που χρησιμοποίησε ο κ. υπουργός, κάθε άλλο παρά ενθαρρυντικό είναι. Ο Σίσυφος στη μυθολογία αντιπροσωπεύει το ανέλπιδο, την προσπάθεια χωρίς ελπίδα, μια προσπάθεια που διαδραματίζεται μάλιστα… στον κάτω κόσμο!»

    Ναι, σωστά, κανονικά θα έπρεπε να πεί ότι οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ είναι τιτάνες, καθώς αυτοί έβαζαν πλάτες και στήριζαν το σύμπαν. Αλλά ο πληθυντικός τιτάνες δημιουργεί κακούς συνειρμούς και άχαρες ομοιοκαταληξίες, πχ
    Όπου ακούς καμπάνες, ή Πασοκοι ή τιτάνες
    Θέλουν οι τιτάνες να κρυφτούν μα η χαρά δεν τους αφήνει κοκ

  33. Νέο Kid Στο Block said

    LIVE YOUR GREECE IN MYTH!
    Ο μύθος του (Χοντρο)λύκου και του αρνιού… casus belli για ‘’ευθιξία’’ ,σε τιμή ευκαιρίας!
    Ο μύθος του Σίσυφου…
    Ο μύθος της μητσοτακικής σοφίας και ειλικρίνειας…
    Ο μύθος της Δημοκρατίας…
    (ευτυχώς ή δυστυχώς, δεν είμαι σίγουρος ,η χούντα που έρχεται, θα’ναι των τραπεζιτών/’’επενδυτών’’, γιατί οι καραβανάδες δεν έχουν για βενζίνα στα πάντσερ )
    Μύθια…(που ‘λεγε και η μακαρίτισσα η γιαγιά)
    Κουράγιο και εγρήγορση, πατριώτες!

  34. rodia said

    Επιστολη προς Λαγκαρντ: «οι απολύσεις θα ειναι όσες απαιτούνται για να επιτευχθούν οι στόχοι»
    «αρα, ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ όριο στις απολυσεις!» όπως επισημαίνει ο Τέρενς Κουίκ εδώ (στο 8′ 29»)

    32. Ευχαριστω Σκύλε 🙂 ωραίο το τελευταίο σύνθημα!

  35. sarant said

    29: Ωχ, ευχαριστώ!

    32: Τι ωραίο αυτό με τους Τιτάνες!

  36. IN said

    32: Άσε που οι Τιτάνες παραπέμπουν στον… Τιτανικό!

  37. sarant said

    Ωχ, δίκιο έχεις!

  38. mikroapories said

    Δηλαδή ο κ. Τσίπρας χρησιμοποίησε τη λέξη «ομερτά», χωρίς να ξέρει ακριβώς το νόημά της, αναφερόμενος σε μια επιστολή που υπέθετε με τη συνηθισμένη κούφια σιγουριά του ότι περιείχε δεν ξέρω κι εγώ τι τρομερά μυστικά. Και όλα αυτά με το γνωστό αντικοινοβουλευτικό ύφος του (για να το πούμε ευγενικά). Τέτοια αντιπολίτευση τέτοιες μέρες;

  39. Πήραμε την 6η δόση, πληροφορεί το Ρόιτερ.

    Εντάξει, θα έχουμε για άλλους 3 μήνες φαγάκι και γλυκό που λέει κι η Σοφία…

  40. Αυτό με τις δόσεις γιατί μου θυμίζει κάτι σε ναρκομανή;
    Που πρέπει να κάνει διάφορα για να εξοικονομήσει τη δόση του (άμα δεν έχει τα φράγκα να την παίρνει αλλιώς);

  41. Νέο Kid Στο Block said

    Μετά τον τοκοφόρο ανύπαρκτο ποιητή, ο κύριος υπουργός των ει-κονομικών ανακάλυψε και άλλο ‘’βαθύ’’ νόημα στον πασίγνωστο μύθο του απελεύθερου Φαίδρου (περίπου 20π.Χ-50 μ.Χ) ‘’..που μνημονεύτηκε από ειδικούς και αδαείς, φημισμένος σε αρχαίους και σύγχρονους…’’ όπως λέει και ο Ουμπέρτο Έκο στο ‘’Nel segno della parola’’ (2005).
    Θα του πρότεινα –με το θάρρος της συναδελφικότητας- σαν συνάδελφος ημιμαθής (υπερτερώ βέβαια σαφώς έναντί του, επειδή έχω επίγνωση της ημιμάθειάς μου) να διαβάσει την εξαίρετη μετάφραση στη γλώσσα του λαού (για τον οποίον τόσο κόπτεται…) του μύθου από την Έφη Καλλιφατίδη ,στην απόδοση του προαναφερόμενου βιβλίου στα ελληνικά ‘’Η δύναμη των λέξεων’’ (Εκδόσεις: Ελληνικά γράμματα). Ίσως έτσι κατανοήσει και το αληθινό νόημα του μύθου.
    Θα του συνιστούσα τέλος, λιγότερη ‘’λογοτεχνία’’ και ‘’ρητά’’ και περισσότερη αρετή (με την αρχαιοελληνική έννοια), αλλά ποιός πραγματικός τζάμπα μάγκας βρήκε ποτέ τη γενναιότητα να πει έστω ένα συγνώμη…

  42. Νέο Kid Στο Block said

    Στο 41. αναφέρομαι βέβαια στο μύθο του λύκου και του αρνιού.

  43. sarant said

    39-40: Τζάνκια γίναμε…

  44. Μαρία said

    41 Ο μύθος είναι του Αισώπου.

  45. tamistas said

    Το θέμα της σημερινής ανάρτησης του παρόντος ιστολογίου (και δη το δεύτερο σκέλος αυτού) με συγκινεί ιδιαίτερα. Εξ ου και το. άνω δεξιά, γραβατάρι μου, που απεικονίζει τον Σίσυφο, τον προλετάριο των θεών, όπως τον χαρακτηρίζει στο δοκίμιό του «ο Μύθος του Σίσυφου» ο Καμύ.

    Νομίζω, πάντως, εξ ίσου ματαιοπονούν οι σίσυφοι της πολιτικής και οι αφανείς σισύφιοι εντολείς τους, χωρίς να χαμπαριάζουν και να νιώσουν τελικά την παλιά κρητική σοφία:
    Δακρύζω με παράπονο, με πόνο συλλογούμαι
    πως είναι όλα μάταια στον ψεύτη κόσμο απού ‘μαι…

  46. # 39 Περάστε στο τραπέζι… τι, δεν σας ειδοποίησαν ότι ΕΣΕΙΣ θα είστε το δείπνο; 😉

  47. […] Ομερτά και Σίσυφοι […]

  48. Νέο Kid Στο Block said

    ‘’Έριφος υπό τινός δώματος εστώς, επειδή Λύκον παριόντα είδεν, ελοιδόρει και έσκωπτεν αυτόν. Ο δε Λύκος έφη: ω ούτος! Ου συ με λοιδορείς, αλλ’ο τόπος’’
    Ο Μύθος αυτός του Αισώπου είναι για κατσίκι (έριφος) και λύκο . (όχι για αρνί)
    Ομολογώ ότι αδίκησα τον υπουργό (όχι, ως προς τις προθέσεις) γιατί η αναφορά στο μύθο του λύκου και του αρνιού δεν ήταν δική του, αλλά των φίλων σχολιαστών εδώ.
    Λύκος και αρήν: «Λύκος θεασάμενος ἄρνα ἀπό τινος ποταμοῦ πίνοντα, τοῦτον ἐβουλήθη μετά τινος εὐλόγου αἰτίας καταθοινήσασθαι. Διόπερ στὰς ἀνωτέρω ᾐτιᾶτο αὐτὸν ὡς θολοῦντα τὸ ὕδωρ καὶ πιεῖν αὐτὸν μὴ ἐῶντα. Τοῦ δὲ λέγοντος ὡς ἄκροις τοῖς χείλεσι πίνει καὶ ἄλλως οὐ δυνατὸν κατωτέρω ἑστῶτα ἐπάνω ταράσσειν τὸ ὕδωρ, ὁ λύκος ἀποτυχὼν ταύτης τῆς αἰτίας ἔφη• «Ἀλλὰ πέρυσι τὸν πατέρα μου ἐλοιδόρησας.» Εἰπόντος δὲ ἐκείνου μηδὲ τότε γεγενῆσθαι, ὁ λύκος ἔφη πρὸς αὐτόν• «Ἐὰν σὺ ἀπολογιῶν εὐπορῇς, ἐγώ σε οὐχ ἧττον κατέδομαι.»

    Ὁ λόγος δηλοῖ ὅτι οἷα ἡ πρόθεσίς ἐστιν ἀδικεῖν, παρ᾿ αὐτοῖς οὐδὲ δικαία ἀπολογία ἰσχύει. (Emile Chambry)
    Το ‘’μπέρδεμα’’ μου, ξεκινάει από το «λοιδορώ» και την ειδοποιό διαφορά του στη χρήση του από το Λύκο, στην περίπτωση του εριφίου και του αρνιού αντίστοιχα.
    Άρα, ναι! αδίκησα τον υπουργό. Δεν ήθελε να εφεύρει casus belli ώστε ..η πρόθεσις εστιν αδικείν,(η παραλλαγή του αισώπειου μύθου από το Φαίδρο είναι λίγο πιο αναλυτική και την είχα πιο εύκαιρη, όπως και τη μετάφραση της στη δημοτική στην οποία παρέπεμψα στο 41. ), απλά ήθελε να πει : ‘’Που θα μου πας ρε Τσίπρα λιανοπαίδι ,που τολμάς να αμφισβητείς τον Ύπατο…’’

  49. Ίσως να εννοούσε και ότι αν ο Τσίπρας δεν καλυπτόταν από βουλευτική ασυλία, δεν θα τολμούσε να υπονοήσει ότι ο Βενιζέλος ανήκει σε μαφία, γιατί αυτός θα του πατούσε μια τέτοια μήνυση για εξύβριση που δεν θα τον έσωζε τίποτε. Θα ήταν όμως ενδιαφέρον να δούμε να εκδικάζεται μια τέτοια υπόθεση, και ο κατηγορούμενος να προσπαθεί να αποδείξει δικαστικώς ότι οι πολιτικοί, με φωτεινές εξαιρέσεις, όντως αποτελούν ένα είδος μαφίας διεπόμενης από ομερτά!

  50. rodia said

    Ετυχε να δω «ζωντανά» στο διαδίκτυο τη φάση της διαφωνίας (ανησυχούμε και μεις στην ξενιτειά για τα πράγματα της χώρας μας) και η παροιμία που ήρθε στο νου τη στιγμή της έντονης διαμαρτυρίας του κ υπουργού ήταν: «όποιος έχει τη μύγα μυγιάζεται»

  51. Costas said

    Φορτίο σήκωνε στους ώμους του και ο Άτλαντας (αλλά το πάσαρε στον Ηρακλή κι έτρεξε για μήλα, και μετά σύμφωνα με μια εκδοχή δεν ήθελε με τίποτα να το ξαναφορτωθεί, κι έκανε ζογκλερικά ο Ηρακλής για να του το ξαναβάλει στην καμπούρα).

  52. Μαρία said

    48, 49 Η μόνη σχέση με τον Αίσωπο είναι η λέξη τόπος. βλ.σχ. 3, 29 και 2ο βιντεάκι.
    «…αλλ’ ο τόπος. Ο τόπος που κινδυνεύει. Κι επειδή στη συνείδηση και στις πλάτες των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ στηρίζεται η αντοχή και το μέλλον του τόπου, εσείς κ. Τσίπρα μπορείτε να ασχημονείτε.» Άλλα αντ’ άλλων δηλαδή.

  53. Μαρία said

    51 Αλλά κι αυτός για τιμωρία 🙂

  54. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Υπάρχει ένα (ωραίο) σχετικό ποίημα του Κώστα Κουτσουρέλη:

    Σ Ι Σ Υ Φ Ο Σ

    Πάντα
    θέλγει το βλέμμα
    η γυμνότητα

    Πάντοτε
    έλκει τον βράχο
    των άκρων
    η αιχμή

    Σημαία λευκή
    λερώνει
    του νερού τον καθρέφτη
    η σελήνη

    Καμπυλώνει
    ο ορίζοντας
    τανύεται
    σύγκορμη
    η νευτώνεια χορδή…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: