Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Πρωθυπουργοί κι εξωφυλαρούχες

Posted by sarant στο 10 Νοεμβρίου, 2011


Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, νωρίς το πρωί της Πέμπτης 10 Νοεμβρίου, και μετά την παραίτηση Παπανδρέου, έχει υλοποιηθεί η λαϊκή βούληση όπως αποτυπώνεται από τις τελευταίες δημοσκοπήσεις: πρωθυπουργός είναι ο Κανένας!

Δεν ξέρω αν οι χτεσινές οπερετικές εξελίξεις ήταν προαποφασισμένες ή όχι, πάντως εγώ τις βρήκα πολύ θετικές από μια άποψη. Ο λόγος που χαίρομαι είναι  ότι αν δεν αποτράπηκε, πάντως αναβλήθηκε, έστω και για μία μέρα, το εθνικό όνειδος να συμμετάσχει στην κυβέρνηση η άκρα δεξιά του Καρατζαφέρη (και γιατί όχι και της Χρυσαυγής, στην οποία ο Καρατζαφέρης παλιότερα ήθελε να δοθεί υφυπουργείο).

Αλλά αντί να συνεχίσω να πολιτικολογώ (πράγμα που σας ενθαρρύνω να κάνετε στα σχόλια), θα λεξιλογήσω και βέβαια η σημερινή επίκαιρη λέξη είναι ο πρωθυπουργός. Έχω όμως ήδη γράψει για το θέμα, οπότε κατανάγκη το σημερινό άρθρο έχει σ’ ένα βαθμό ανακυκλωμένο υλικό. Λοιπόν, η λέξη πρωθυπουργός φυσικά δεν είναι αρχαία. Είναι μεταφραστικό δάνειο από το γαλλικό premier ministre, κατά λέξη πρώτος υπουργός, και αν διαβάσετε τον Μακρυγιάννη θα δείτε ότι αναφέρει κάπου πως ο Μαυροκορδάτος έγινε «πρωτοϋπουργός», διότι ο Μακρυγιάννης δεν χαμπάριζε από δασείες. Ούτε και σήμερα χαμπαρίζουμε, γι’ αυτό και λέμε, έστω, πρώτα απ’ όλα ή αντηλιακό (κανείς, όσο ζουράρης και να είναι, δεν λέει ανθηλιακό), αλλά ο πρωθυπουργός έχει καθιερωθεί και θα μείνει, φυσικά.

Πρώτος πρωθυπουργός ήταν, αν δεν σφάλλω, ο Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος, με την έννοια ότι αυτός ήταν ο πρώτος που αποκλήθηκε με αυτό τον τίτλο, το 1841. Παλιότερα, δεν υπήρχε ο τίτλος του πρωθυπουργού· άλλωστε, σύμφωνα με τον Μπαμπινιώτη, που πρέπει να αντλεί στοιχεία από τον Κουμανούδη, η λέξη καταγράφεται από το 1839 σε ελληνικά κείμενα.

Στην Προσωρινή Διοίκηση των επαναστατημένων Ελλήνων, από το 1822 και μετά, ο αντίστοιχος του πρωθυπουργού αξιωματούχος δεν λεγόταν έτσι, αλλά Πρόεδρος του Εκτελεστικού. Πρώτος που διατέλεσε Πρόεδρος του Εκτελεστικού ήταν και πάλι ο Μαυροκορδάτος, άρα κι από αυτή την άποψη του ανήκει η πρωτιά.

Τον καιρό εκείνο, ούτε η λέξη υπουργός χρησιμοποιόταν· τους πρώτους υπουργούς της επαναστατικής κυβέρνησης τους είπαν «μινίστρους». Ο Κωλέττης ήταν, να πούμε, Μινίστρος Εσωτερικών και ο Πανούτσος Νοταράς Μινίστρος της Οικονομίας, και ούτω καθεξής, ενώ αντί για υπουργεία υπήρχαν μινιστέρια, λέξεις δανεικές από τα ιταλικά. Αργότερα, όταν κατακάθισε το ντουφεκίδι, βρήκαν οι λόγιοι καιρό να «καθαρίσουν» τη γλώσσα από τα ξένα δάνεια, κι έτσι ανάστησαν την παλιά λέξη «υπουργός» –και επειδή επρόκειτο για θεσμική λέξη ο καθαρισμός έπιασε, ενώ μέσα στο σπίτι μας (λατινικό δάνειο) ο καθαρισμός έσπασε τα μούτρα του (ιταλικό δάνειο) κι έτσι ακόμα τρώμε κεφτέδες (τουρκικό δάνειο) στην κουζίνα (ενετικό δάνειο) πίνοντας ουζάκι (άγνωστης προέλευσης δάνειο). Αλλά πλατειάζω.

Η λέξη υπουργός είναι αρχαία, προέρχεται από το υπό + έργον, σήμαινε στην αρχαιότητα τον υπηρέτη, τον βοηθό και το ρήμα «υπουργώ» σήμαινε «βοηθώ, παρέχω υπηρεσίες». Η αρχαία σημασία του υπουργού επιβιώνει στην σχεδόν ξεχασμένη πια λέξη «πουργός». Πουργός, όπως θα δείτε αν ανοίξετε παλιά λεξικά, είναι ο βοηθός του χτίστη, ο πηλοφόρος που κουβαλάει λάσπη ή πέτρες. «Πουργώ» ή «πουργεύω» σημαίνει «βοηθώ τον χτίστη, μεταφέροντας τα υλικά και φτιάχνοντας τον ασβέστη». Ακουγόταν τουλάχιστον στην Κρήτη, τα νησιά και στην Κύπρο. Στον Πατούχα του Κονδυλάκη, ο Σαϊτονικολής αναθέτει στον ακοινώνητο γιο του «να “πουργεύει”, να βοηθεί δηλαδή τους κτίστας, παρασκευάζων την λάσπην και τον ασβέστην». Και στο Νούμερο 31328 του Βενέζη ο αφηγητής, αιχμάλωτος, επιδιώκει να πάει για πουργός μήπως και βρει καλύτερο φαγητό.

Οπότε, όταν οι σημερινοί υπουργοί λένε ότι είναι «υπηρέτες του πολίτη» (και από μέσα τους σκάνε στα γέλια), ετυμολογικά είναι ειλικρινείς και δικαιωμένοι, πράγμα που δείχνει πόσο μακριά είναι η ετυμολογία από την αληθινή σημασία των πραγμάτων (άρα και από την… ετυμολογία της, αφού έτυμον ήταν στ’ αρχαία το αληθές).

Η πλάκα είναι πως και στις λατινογενείς και όχι μόνο γλώσσες, το ministre/minister/ministro κτλ. επίσης παραπέμπει στον υπηρέτη, αφού στην αρχή βρίσκεται το λατινικό minister, που συνδέεται με το minor (ελάσσων) και σήμαινε «υπηρέτης» και αργότερα πήρε τη σημασία «ιερωμένος», η οποία επιβιώνει και σήμερα στα αγγλικά. Στα νεότερα χρόνια, σε όλες τις ευρωπαϊκές γλώσσες ονομάστηκαν minister/ministre/ministro κτλ. οι «υπηρέτες του Στέμματος», δηλαδή οι υπουργοί. Κι εκεί, δηλαδή, οι υπουργοί ξεκίνησαν από τα χαμηλά, σαν υπηρέτες, για να βρεθούν στο τέλος στα ψηλά.

Αναρωτιέμαι πώς θα σχολίαζε τη σημερινή δυστοκία με τους πρωθυπουργούς ο Μάρκος Βαμβακάρης, που έχει γράψει το πασίγνωστο ρεμπέτικο Οι πρωθυπουργοί ή Ο Μάρκος υπουργός

Για την ιστορία αυτού του τραγουδιού έχω γράψει παλιότερα και για να μην μακρηγορώ σας παραπέμπω στο παλιότερο άρθρο.

Ανάμεσα πάντως στους πρωθυπουργήσιμους που συζητήθηκαν αυτές τις μέρες ήταν και ο Απόστολος Κακλαμάνης, ο οποίος, όταν ρωτήθηκε σχετικά, δήλωσε, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, «Τι είμαι εγώ; Εξωφυλαρούχα;… Δεν με σκέφτονται στο κέντρο. Εγώ, όπως πολύ καλά ξέρετε, είμαι απέναντι στα συμφέροντα», ενώ αργότερα επιβεβαίωσε ότι του έγινε πρόταση και μάλιστα είχε επέλθει προσωρινά συμφωνία στο πρόσωπό του.

Ανεξάρτητα από την ουσία της δήλωσης, με συγκινεί που ο κ. Κακλαμάνης θυμήθηκε μια χαρακτηριστικά παιδική λέξη, αλλά λέξη της παλιάς αλάνας που δεν ξέρω αν λέγεται από τα σημερινά παιδιά. Όπως ξέρω εγώ τη λέξη (διότι λεξικά δεν πρέπει να την έχουν), ο εξωφυλαρούχας δεν είναι «το παιδί που μαζεύει τις μπάλες στο γήπεδο», όπως γράφτηκε, διότι στην παλιά αλάνα δεν υπήρχε τέτοιος ρόλος. Τη μπάλα τη μάζευε είτε ο τερματοφύλακας, αν είχε φάει το γκολ, είτε αυτός που την είχε πετάξει έξω -ιδίως αν την είχε ρίξει στη βεράντα ή στην αυλή του τζαναμπέτη γείτονα, οπότε του έλεγαν οι άλλοι «κάνε τώρα τον καμπόη».

Εξωφυλαρούχας στην παλιά αλάνα ήταν το παιδί που δεν ήξερε καθόλου μπάλα (άμπαλο θα τον λέγαμε σήμερα), που ξέμενε όταν έβαζαν πόδια οι αρχηγοί για να φτιάξουν ομάδες, που κανείς δεν τον ήθελε κι έτσι το μόνο που του έμενε ήταν να φυλάει τα ρούχα των υπολοίπων (κανείς δεν άλλαζε ρούχα για να παίξει στην αλάνα, μόνο έβγαζαν τυχόν πανωφόρια ή πουλόβερ). Κατ΄επέκταση, εξωφυλαρούχας λέγεται στο σημερινό γήπεδο ο μόνιμος παγκίτης, ή, στην εξωγηπεδική ζωή, ο κομπάρσος -δείτε το υποδειγματικό λήμμα του slang.gr.

Θα προσέξατε ότι ο Κακλαμάνης είπε «Τι είμαι εγώ; Εξωφυλαρούχα;». Ίσως δεν μεταφέρθηκε σωστά, ίσως πάλι στη Λευκάδα των πρώτων μεταπολεμικών χρόνων η λέξη να ήταν γένους θηλυκού, πάντως στα μέρη μου και στον καιρό μου ο εξωφυλαρούχας ήταν αρσενικού γένους και το ίδιο λένε αυτοί που μαζί τους το συζήτησα. Και δεν ξέρω αν η σημασία είναι ίδια, γιατί δεν ξέρω αν καταλαβαίνω σωστά τι ήθελε να πει ο κ. Κακλαμάνης -ίσως εννοούσε ότι δεν είναι αχυράνθρωπος, άρα γι’ αυτό δεν έγινε πρωθυπουργός.

Ίσως τώρα πια να έχει ανακοινωθεί το όνομα του πρωθυπουργού, αλλά εγώ τώρα που γράφω δεν το ξέρω. Λένε πως απομακρύνεται η λύση Πετσάλνικου, πως επανήλθε στο προσκήνιο ο κ. Παπαδήμος, σε λίγο θα ξέρουμε. Πάντως, αν πρώτος πρωθυπουργός της χώρας ήταν ο Μαυροκορδάτος, ο σημερινός κινδυνεύει ν’ αποδειχτεί μαυροκορδελάτος

119 Σχόλια προς “Πρωθυπουργοί κι εξωφυλαρούχες”

  1. tamistas said

    Όσοι γενούν πρωθυπουργοί κι όσοι γενούν μινίστροι,
    δόλωμα θα μας βάλουνε σ’ ένα μεγάλο αγκίστρι:

    για να τσιμπήσουν οι αγορές, λιγάκι να καλμάρουν,
    οι Παπαδήμες στην Ελλάς ξανά για να ρεφάρουν.

    «Βάζω υποψηφιότητα πρωθυπουργός να γίνω
    να κυβερνώ τους πάμπτωχους, να έχω και μανδαρίνο».

    Τη σκέψη αυτή την κάνανε πολλοί, όπως θα ξέρεις,
    θα πρέπει, όμως, να πειστεί και ο Καρατζαφέρης.

    Όποιος γενεί πρωθυπουργός τη σήμερον ημέρα,
    στο τέλος θα υπηρετεί τον κάθε εθνοπατέρα.

    Κι όταν θα πάει στον πρόεδρο, θ’ ακούγονται τα γιούχα,
    την ώρα που θα ορκίζεται η εξωφυλαρούχα.

  2. Zazula said

    Νίκο γράφεις: «Αν διαβάσετε τον Μακρυγιάννη θα δείτε ότι αναφέρει κάπου πως ο Μαυροκορδάτος έγινε “πρωτοϋπουργός”, διότι ο Μακρυγιάννης δεν χαμπάριζε από δασείες». Για να ισχύει το επιχείρημα αυτό, θα έπρεπε να είχε πει πρωτυπουργός. Δεν το είπε έτσι όμως, αλλά χρησιμοποίησε ολόκληρο το πρόθημα πρωτο-. Σύγκρινέ το π.χ. με τη λέξη πρωτοελλαδικός και με το ελληνιστικό πρωτοΰπνιον. 😉

  3. Τώρα που για πρωθυπουργό θα’χουμε τραπεζίτη
    θα πάρω δυο αυτοκίνητα, κι ένα μεγάλο σπίτι
    κι όλα μου τ’ άλλα όνειρα θα πραγματοποιήσω
    αφού οι κακοί πολιτικοί δεν θα με πάνε πίσω.

    Της χώρας μόνο πρόβλημα ήταν οι εκλογές
    που πήγαιναν και ψήφιζαν οι γέροι κι οι γριές
    και βγάζαν κάτι άχρηστους που έτρωγαν και πίναν
    κι ύστερα σε κανένα μας λογαριασμό δεν δίναν!

    Έτσι λοιπόν μου φαίνεται το μόνο λογικό
    πρωθυπουργό να κάνουμε τον άνθρωπο αυτό
    χωρίς περίσσιες εκλογές και διαδικασίες
    αφού τον θέλουν οι Αγορές σε Ευρώπες και Ασίες!

    Κι έτσι και οι εταίροι μας θα μας ξαναγαπήσουν
    τις δόσεις τις πολύτιμες θα ξαναχορηγήσουν
    κι έργα θα γίνουνε λαμπρά στην έρμη τούτη χώρα
    και δεν θα περιμένουμε και στις ουρές για ώρα

    Και θα ‘μαστε χαρούμενοι, ήσυχοι, εργατικοί
    κανείς δεν θα φωνάζει, κανείς δεν θα απεργεί
    κι όσοι ακόμα σκέφτονται τη λέξη «δημοκρατία»
    ας μάθουν πως ανήκουνε πλέον στην ιστορία.

  4. sarant said

    Ευχαριστώ για τα πρώτα σχόλια! Πολύ χάρηκα και τα δύο ποιήματα!

    2: Ζαζ, ναι και όχι. Νομίζω ότι και το πρωτοΰπνιον είναι αποκλίνοντας τύπος, όπως και μερικά άλλα αρχαία, π.χ. αυτοΰγιεια, αυτοΰπαρκτος. Τον καιρό (και στις διάλεκτες) όπου ακουγόταν καθαρά η δασεία, έχω την εντύπωση πως δεν μπορούσες να σχηματίσεις τύπους όπως πρωτοΰπνιον.
    Ο Μακρυγιάννης ασφαλώς και χρησιμοποίησε ολόκληρο το πρόθημα «πρωτο-«, εδώ έχεις δίκιο, αλλά όποιος χαμπαρίζει από δασείες δεν μπορεί να το χρησιμοποιήσει μπροστά από δασυνόμενη (το πάλαι ποτέ) λέξη.

  5. Νέο Kid Στο Block said

    Υποβάλλω θερμή παράκληση-κραυγή αγωνίας να ΜΗΝ ξεμπλοκάρει η «νέα» κυβέρνηση!
    Λειτουργούμε καλύτερα χωρίς κυβέρνηση. Είναι πλέον αποδεδειγμένο και θα το αποδείξω!
    Καταρχάς συνελήφθηκε ο πολιτικός καταζητούμενος Μάκαρος. Είναι μαθηματικά βέβαιο, ότι μόλις υπάρξει κυβέρνηση θα απελευθερωθεί, για να μην υπάρχει «πολιτικό κόστος». Βέβαια ο Μάκης μπορεί να είναι πολλά άσχημα πράγματα μαζί, αλλά κορόιδο δεν είναι. Ξέρει πού πάει και συλλαμβάνεται! Μέχρι να διεκπεραιωθεί η χαρτούρα και να ανταλλαχθούν και όλες οι προβλεπόμενες αντεγκλήσεις μεταξύ Μακεδονίας και Πρωην…της Μακεδονίας, ποιος ζει ,ποιος πεθαίνει;
    Επίσης, απίστευτο κι όμως ελληνικό, με εξυπηρέτησαν από τηλεφώνου και φαξ, σε εκκρεμή υπόθεση μου με Δ.Ο.Υ, χωρίς πεντακόσιες αιτήσεις ,χωρίς εξουσιοδοτήσεις, χωρίς γνωστό του γνωστού (σχεδόν), χωρίς να χρειάζεται να ταξιδέψω !
    Όταν μου είπαν στο τηλέφωνο «Αλίμονο κύριε, μη σε φέρουμε από την Κύπρο…» νόμιζα ότι μου κάνουν πλάκα. Και μιλάμε για υπόθεση, που είχα λαμβάνειν από το Δημόσιο!!
    Γι’αυτό σας λέω. Ο ΚΑΝΕΝΑΣ for prime minister! For ever! 🙂 🙂
    ΥΓ. Ο κολλητηρτζής ξεθύμωσε; (έγραψε χθες η Αλέκα,κακά τα ψέματα) 🙂

  6. Νέο Kid Στο Block said

    5. «Είναι πλέον αποδεδειγμένο και θα το αποδείξω!»
    Γκουχου-γκουχ …Η συγκίνηση ήταν ρε παιδιά… βάλτε «θα το καταδείξω» 🙂

  7. Zazula said

    @4: Προσωπικά πάντως θεωρώ ότι η χρήση ολόκληρου του προθήματος (λ.χ. πρωτο-, αντι-, αυτο- κλπ), ακόμη και μπροστά από δασυνόμενες λέξεις, γίνεται όχι τόσο επειδή αγνοούνται οι κανόνες δάσυνσης (δηλ. στην επιχειρηματολογία περί του ότι κανείς ουσιαστικά δεν νοιάζεται για τις δασείες το βρίσκω απλώς circumstantial evidence κι όχι άμεση απόδειξη) αλλά επειδή σε ορισμένες περιπτώσεις για τον λεξιπλάστη έχει μεγαλύτερη σημασία η σημασιακή διαύγεια την οποία προσφέρει η πλήρης μορφή τού προθήματος: αντιύλη, πρωτοελλαδικός, αντιαρματικός, αυτοϋπεράσπιση, πενταήμερη (αλλά δεκαπενθήμερο), πεντέξι (αλλά πενθέκτη), αντιηλιακός (ο *ανθηλιακός θα μπορούσε π.χ. να είναι, σε μια τραβηγμένη υπόθεση, ακόμη και ο χωρίς θηλές) κ.ο.κ. Αυτό πιστεύω πως επηρέασε τον Μακρυγιάννη πολύ περισσότερο στο να πει ότι ο «πρώτος υπουργός» καλείται πρωτοϋπουργός. Άλλωστε στη σύνθεση λέξεων παίζει ρόλο και ο κανόνας της αναλογίας — πρβλ. το εφέτος (αλλά επέτειος, επετηρίδα) και το μεθαύριο (αλλά επαύριον), που ούτε κι αυτά ως περιπτωσιολογία αποδεικνύουν ότι και καλά οι προγενέστεροί μας δάσυναν ό,τι εύρισκαν μπροστά τους.

  8. Zazula said

    Και να προσθέσω στα παραπάνω ότι το πενθ- παραπέμπει και στο πένθος, πράγμα που το γλιτώνεις με το πεντα-. 🙂

  9. Ερρίκος said

    Νίκο, ζωγράφισες πάλι! Με καθυστέρηση τριετίας συμπλήρωσες ένα κενό που είχα – για τον εξωφυλαρούχα:

    Σε ένα άρθρο του 2007 με τίτλο «Αριστερά «εξωφυλαρούχας»(*); Όχι ευχαριστώ!» (http://www.koel.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=1089:—qq——qq&catid=90:220-08062007&Itemid=163) εξηγούσε η υποσημείωση:

    ««Εξωφυλαρούχας»: έκφραση που συνόδευε τον παίκτη που μένει μονίμως στον πάγκο και δεν αγωνίζεται ποτέ. «Τι θέση θα παίξω;» «Εξωφυλαρούχας…»».

    Αλλά έλειπε η δική σου ετυμολογική εξήγηση, που ως συνήθως είναι πληρέστερη και ορθότερη!

  10. VasWho said

    5.
    Άσε που έτσι αποφεύγεται εκ του ασφαλούς η λήψη νέων …θεάρεστων μέτρων!

  11. munich said

    @5.
    Βρε ΝεοΚιντ τι τύχη είναι αυτή! Επί 2 βδομάδες τηλεφωνούσα στο προξενείο και σε υπηρεσία στην Ελλάδα όλες τις πιθανές ώρες που δουλεύει το δημόσιο και δεν απαντούσε κανείς!!! λες τώρα που δεν έχει κυβέρνηση να τα καταφέρω???

  12. 0: Ο λόγος που χαίρομαι είναι ότι […] αναβλήθηκε […] το εθνικό όνειδος να συμμετάσχει στην κυβέρνηση η άκρα δεξιά του Καρατζαφέρη (και γιατί όχι και της Χρυσαυγής, στην οποία ο Καρατζαφέρης παλιότερα ήθελε να δοθεί υφυπουργείο).
    ΠΡΟΣΟΧΗ, ΠΡΟΣΟΧΗ: ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΣΒΗΣΤΗΚΕ ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΣΕ ΑΚΡΟΔΕΞΙΟ ΙΣΤΟΤΟΠΟ!

  13. physicist said

    Εμείς εξωφυλαρούχος με ο το λέγαμε. Εκτός από τις μονοκόμματες εντολές «εξωφυλαρούχος!» και «κάνε τον καμπόη!» για τον ατζαμή που είχε στείλει το τόπι στις μπεκάτσες κι έπρεπε να πάει να το μαζέψει, υπήρχε και μια άλλη: «όπως είσαι!».

    Άλλες φορές η εντολή ήταν τραγικά περιττή. Ποτέ δεν θα ξεχάσω μια φάση που η μπάλα βγήκε στο δρόμο, γραπώθηκε ανάμεσα στις διπλές πίσω ρόδες ενός διερχόμενου αστικού λεωφορείου «Ίκαρους», κι έσκασε μ’ ένα ηχηρότατο ΜΠΑΜ! Καθόσον δεν είχαμε άλλη μπάλα πρόχειρη και την είχαμε κάνει κοπάνα για να κλωτσήσουμε το τόπι, ο άμπαλος που την είχε κλωτσήσει άκουσε το μπινελίκι της αρκούδας.

  14. sarant said

    Λύκε, αυτό που γράφεις εσύ (ότι η Χρυσαυγή φτύνει τώρα τον Καρατζαφέρη) δεν αναιρεί αυτό που έγραψα εγώ, ότι παλιότερα ο Κ. είχε κάνει λόγο για υφυπουργείο στη ΧΑ. Να με συγχωρείς πολύ, αλλά το λινκ σου και το παράθεμά σου θα το σβήσω.

  15. 14: Δεν το αναιρεί, αλλά το συμπληρώνει με ενδιαφέροντα τρόπο. Σε συγχωρώ 🙂

  16. sarant said

    9: Ερρίκο, ο διάλογος που αναφέρεις, Τι θέση θα παίξω; Εξωφυλαρούχας, είναι πράγματι καίριος!

    13: Ωστόσο, τότε δεν τον λέγατε «άμπαλο», έτσι δεν είναι; Νομίζω ότι η λέξη είναι νεότερη.

  17. Ένας Χασάπης από τα παλιά said

    Βρέθηκε πρωθυπουργός ή θα τα χαλάσουν για άλλη μια φορά; (και κλάμα ο Φάηλος… )
    http://www.nooz.gr/greece/simera-ksemplokarei-i-nea-kuvernisi

  18. physicist said

    16(β). Ασφαλώς, το άμπαλος δεν υπήρχε τότε. Άσχετος λέγαμε ή απλώς μαλ…

  19. Ηλεφούφουτος said

    σχ 17 «Λευκός καπνός» λέει το Nooz. Είναι ένα γλωσσικό θέμα κι αυτοί οι παραλληλισμοί με την ανάδειξη πάπα (habemus Papadimam που είχε γραφτεί προ ημερών) και δεν είναι μόνο ελλαδικό το φαινόμενο. Κι ο ιταλικός Τύπος για να χαρακτήρισει τους πρωθυπουργίσιμους χρησιμοποιεί το επίθετο papabile.

    Νικοκύρη, έκανα μια γουγλοαναζήτηση αλλά δεν μπόρεσα να το βρω, υπάρχει όμως ένα διήγημα του Μυριβήλη σε κάποιο από τα χρωματιστά του βιβλία (σίγουρα όχι το Βυσσινί) πιο κατάλληλο για την περίπτωση, διότι η πλοκή του βασίζεται στην παρεξήγηση πουργός-υπουργός. Μιλάει για μια απλοϊκή υπηρέτρια που της έταξε ο κύριός της στα ψέματα ότι της έχει βρει άντρα να την παντρέψει. Ακούγοντάς τον αυτή μια φορά να διαβάζει στην υπόλοιπη οικογένεια φωναχτά από την εφημερίδα κάτι για τον Κλεμανσό, νομίζει ότι αυτός είναι ο άντρας που της έχουν βρει και ότι είναι πουργός. Συνεχίζοντας το αστείο, η οικογένεια της επιβεβαιώνει ότι ο λεγάμενος λέγεται Κλεμασός και είναι όχι μόνο πουργός αλλά πρωθυπουργός, δηλαδή αρχηγός στους πουργούς.
    Το αθώο παιχνίδι έχει τραγική κατάληξη.

  20. sarant said

    19: Πολύ ωραίο αυτό!

  21. Habemus Primum Praetorem!

  22. Δυστυχώς, Νικοκύρη, έφτασε η ώρα ν’ ακολουθήσουμε την υπόλοιπη Ευρώπη και να δούμε υπουργό απ’ του Καρατζαφύρερ…

  23. sarant said

    Δυστυχώς -αλλά ποιαν υπόλοιπη Ευρώπη; Μόνο η Αυστρία και η Ιταλία, από τα παλιότερα κράτη μέλη. Και η Ισπανία, επί Φράνκο. Και η Γαλλία, επί Βισύ.

  24. @5: Νεοκίντ, αφού είχες επιστροφή φόρου, οφείλεις να κεράσεις το ιστολόγιο!

  25. Νικοκύρη, αφού έβαλες Μάρκο, δεν έπρεπε να ξεχάσεις αυτό:

  26. @22: Είναι σίγουρο αυτό; Ξέρουμε υπουργείο;

    Να ρωτήσω την γνώμη όλων σας. Θεωρείτε σωστό το «σνομπάρισμα» της όλης διαδικασίας από σύσσωμη την κοινοβουλευτική αριστερά; Εγώ το βρίσκω λίγο χαζό. Θα ήταν άσχημο για την κοινωνία να έπαιρνε κανα δυο υπουργεία -επιτέλους- η αριστερά σ’αυτή την χώρα;

  27. sarant said

    Στέλιο, σ’ αυτή την κυβέρνηση τι λόγο είχε να πάρει υπουργείο η αριστερά; Σαν κομπάρσος, σαν άλλοθι ή σαν μαϊντανός; Για να βολέψει πέντε δικούς της;

    Πρόσεξε, δεν είμαι κατά γενικώς. Η αριστερά πρέπει να προσπαθήσει να σχηματίσει εκείνη ή να συμμετέχει ως ισότιμος σύμμαχος στην επόμενη κυβέρνηση.

  28. ΣοφίαΟικ said

    Ισότιμος σύμμαχος δεν είσαι ποτέ σε μια κυβέρνηση συνασπισμού, όταν είσαι ο μικρότερος, 40άκο.

  29. sarant said

    28: Όταν είσαι ο μικρότερος σε μια σχέση 45:5, ναι. Αν τα ποσοστά είναι συγκρίσιμα, γιατί όχι;

  30. Νέο Kid Στο Block said

    Αχ, Τιπού μου συγκαλαμαρά και κοντοχωριανέ, τόσα που ήτανε …καπνός πού ούτε τον μύρισα να πάρω τζούρα, που λένε… (θλιμμένη φατσούλα).

    Πολύ καλά έκανε η αριστερά και δεν συμμετείχε στο συγκεκριμένο καραγκιοζιλίκι.
    Ας υπάρχει και καμιά εφεδρεία για το μέλλον.

  31. LandS said

    Σοφία, η δεξιά βρήκε τον άνθρωπο (εξέχοντα θεράποντα της νεοφιλελεύθερης χρηματοοικονομικής πολιτικής) και ίσως και το σχήμα να δράσει (κατ’ ελάχιστον να κυρώσει την δανειακή σύμβαση και να βάλει μπρος την εφαρμογή της συμφωνίας της 26 προς 27 Οκτωβρίου) ενωμένη. Θα γίνει το ίδιο και με την αριστερά;
    Βλέπεις τα συμφέροντα ενώνουν, και οι απόψεις χωρίζουν.

  32. 18,
    Πράγματι πρόσφατο το «άμπαλος». Υπάρχει από παλιότερα το κυπριακό «αμπάλατος» για τον άσχετο και ατσούμπαλο (αν δεν κάνω λάθος) που δεν φαίνεται να έχει σχέση με μπάλλα, αλλά αγνοώ εντελώς την ετυμολογία του.

  33. Νέο Kid Στο Block said

    http://www.nooz.gr/greece/ikanopoiisi-drasis-gia-tin-epilogi-papadimou
    Να ποιος πρέπει να κεράσει! Ο Λύκος της Στέπας!
    aka: SteppenMannen 🙂

  34. Νίκο, άσε τη γκρίνια και ετοίμαζε το άρθρο για τα «τοποτηρητής», «αρμοστής», «προνοητής» κλπ.

  35. 33: Να ποιος πρέπει να κεράσει! Ο Λύκος της Στέπας!
    Πολύ σωστά!

  36. Ἀχιλλέας Τζάλλας said

    Στὸ πράσινο βιβλίο τοῦ Μυριβήλη τὸ διήγημα.

  37. Εγώ θα διαφωνίσω ότι είναι σωστή επιλογή της αριστεράς να διαλέγει εθελοντικά το ρόλο του εξωφυλαρούχα με προοπτική όταν σπάσουν τα πόδια τους οι άλλοι (όταν οριμάσουν οι αντικειμενικές συνθήκες το έλεγαν στην ΚΝΕ) να μπει να πάιξει σέντερ φορ αντί να μπει αν πάιοξει έστω τέρμα ή διαιτητής (έστω κιαν δεν είχε στις αλάνες δεν πρόλαβα στην Αθήνα αλλά στην αυλή του σχολείου δεν βάζαμε διαιτητή, αλλά πάντα το τέρμα δεν ήταν δημοφιλής θέση οπότε όταν δεν ήθελε κανένας βάζαμε μπακότερμα). Έτσι για να το συνδέσω με την ανάρτηση.

    Εγώ θα ήθελα η αριστερά να συμμετ΄χει στην κυβέρνηση συνεργασίας ώστε να έχει λόγο στις διαπραγματέυσεις με την τρόικα αλλά και στη χάραξη της οικονοιμικής πολιτικής έστω με τη συμετοχή σε επίπεδο υφυπουργού πχ στο υπουργείο εργασίας. δηλαδή σε άλλες χώρες που η αριστερά σμμετέχει σε κυβερνήσεις συνεργασίας και μάλιστα έχει λόγο τιο ποσοστά έχει;

  38. sarant said

    36: Μπράβο!

    32: Το αμπάλατος, όπως είδα πρόσφατα σε ένα βιβλίο του Κ. Καραποτόσογλου, συνδέεται ετυμολογικά με τον απτάλη και τον μπουνταλά. Είναι λέξη που ακούγεται πολύ, ω κουμπάροι;

  39. 26 & 37 Μα είστε παλαβοί;
    Δεν καταλαβαίνετε τι έχει συμβεί;
    Ποιες διαπραγματεύσεις; Αφού τελείωσαν, το είπε κι ο Μαρκήσιος.
    Εδώ ζήτησαν και γραπτή δήλωση υπακοής, ακόμα κι απ’ το Σαμαρά.

  40. sarant said

    Θα είχε όμως γούστο να στήριζε ο Σύριζα την κυβέρνηση και να ζητούσε η Μέρκελ δήλωση υπακοής από τις δώδεκα συνιστώσες χωριστά -πρωτοσέλιδα «Δεν υπογράφει η Ρόζα», τέτοια 🙂

  41. Φον Παπαδημοπετσαλνικοφουφουτάκης said

    Μιας και βγάλαμε (βγάλαμε τρόπος του λέγειν βέβαια) πρωθυποτέτοιον και κάπως ηρεμήσαμε, διασφαλίζοντας την «ευρωπαϊκή πορεία» κλπ.κλπ, να επαναφέρω το πραγματικά καυτό ερώτημα : «ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΜΠΕΡΝΑΡΝΤΙΝΑ ΡΕ ΠΑΙΔΙΑ;;»

  42. Νέο Kid Στο Block said

    Φτουυυύ! Άφησα -εκ παραδρομής- τον πρωθυπουργό να υπογράψει το 41.
    Ζμπαθάτε με!:-)

  43. tamistas said

    41: Αν μου επιτρέπεται, εδώ

  44. dzach said

    Εγώ θα πρότεινα μια ανεπαίσθητη αλλαγή στη λέξη υπουργός, κάτι που θα περνούσε σχεδόν απαρατήρητο κι όμως θα άφηνε ανεξίτηλα ίχνη στα πολιτικά πράγματα (!!!) και τροφή για τους λεξιλόγους του μέλλοντος:

    Αλλαγή του τόνου από υπουργός σε υπούργος.

    Κατά το χειρουργός-δημιουργός/κακούργος-πανούργος-ραδιούργος κλπ . π.χ. ο «υπούργος κ. Παπουτσής» ή, επί το λαϊκότερον, «είναι μια υπούργα αυτός …»

  45. 34 Εγώ για σπάσιμο προτιμώ το «καϊμακάμης». Το ευρωπαϊκό κεκτημένο μας μάρανε 🙂

    (πώς θέλετε να συμμετέχει η αριστερά; Ακόμα και με τα πιο λάιτ κριτήρια αυτή η κυβέρνηση αποτελεί εκτροπή από μόνη της, πώς να το πει κανείς;)

  46. Ηλεφούφουτος said

    Δύτη, ερασιτέχνη, κρύβε λόγια! Πώς βγάζεις στη φόρα έτσι τους νεοθωμανικούς σου ασίγαστους πόθους! (πώς λένε στα Τούρκικα «πάλι με χρόνια με καιρούς πάλι δικά μας θα ‘ναι, η Αθήνα, η Άρτα, τα Γιάννενα»);

    Από κει και πέρα, φυσικά ούτε κι εγώ μπορώ να φανταστώ χειρότερη κυβέρνηση για συμμετοχή της Αριστεράς. Στις τελευταίες δεκαετίες όπου έλαβε μέρος η Αριστερά σε κυβέρνηση στη Δυτική Ευρώπη σε φιάσκο κατέληξε γενικά και κατρακύλα για την ίδια.

  47. π2 said

    Απ’ ό,τι μου λένε ειπώθηκε ήδη στα ΜΜΕ αλλά είναι ει μη τι άλλο εντυπωσιακό πως στις 11/11/11 θα ορκιστεί ο 11ος μεταπολιτευτικός πρωθυπουργός της χώρας.

  48. Λόγω πολυετούς διδασκαλίας είχα προσέξει πως και η «ανθύλη» τη γλύτωσε. Ένας δικός μου λέει «λουλουδέλληνες». Μαντέψτε γιατί.

  49. Zazula said

    Περί αντιύλης, βλ. σχόλιο 7.

  50. sarant said

    Ανθύλη είναι τίτλος βιβλίου που είχε γράψει ο Ρένος Αποστολίδης. Υπάρχει και η Ανθήλη στο νομό Φθιώτιδας.

  51. Zazula said

    Ναι, απ’ αυτήν την Ανθήλη απ’ έξω περνάω συχνά. 🙂

  52. Δυστυχώς η ορκωμοσία δε έχει ορκιστεί στις έντεκα και με τη σχετική καθυστέρηση στις έντεκα και κάτι. Διάβαζε 11.11.

  53. Nicolas said

    Ο βυτίος εκφράζει μια ενδιαφέρουσα γνώμη.
    Το πρόβλημα είναι, νομίζω, στιγμής. Αυτά έπρεπε να είχαν γίνει πριν δυο χρόνια, όχι σήμερα. Είναι όπως το ανέκδοτο με τον τραυλό: μέχρι να σου πει τι, πάτησες επάνω!
    Τουλάχιστον κάποιος έδειξε ότι ήταν ζώον πολιτικόν κι όχι απλώς ζώον (κοινώς χαϊβάνι). Τώρα θα κάνει γύρες και θα δίνει ακριβοαμοιβόμενες διαλέξεις (in american english, right?).

  54. Ω! Μαρκανθώνιε…

  55. Nicolas said

    Και μια που μιλάμε για «υπηρέτες», υπολογίστε πόσοι σκλάβοι βρίσκονται στην υπηρεσία σας!
    (Συγγνώμη, αλλά μου θύμισε το άλλο ανέκδοτο με το «Α, ένας αεροπόρος»).

  56. δὲν εἶχα ἰδέα για τὸν ἐξωφυλαρούχα!

    λέγε λέγε πάντως τὸ πιστέψατε ὅτι ὁ Καρατζαφέρης εἶναι ἀκροδεξιός. αὐθυποβολὴ λέγεται αὐτό;

  57. ἀπὸ τὸ φέισμπουκ;

    Είμαστε 5 μέρες χωρίς Κυβέρνηση και
    1)έχουν πιάσει τον Ψωμιάδη,
    2)κατέσχεσαν την περιουσία του Λαυρεντιάδη,
    3)έπιασαν λιμενικούς που πουλούσαν ναρκωτικά,
    4)απέλυσαν υπαλλήλους του υπουργείου που τα «έπαιρναν» και το κυριότερο..
    5)ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΙ ΚΑΙΝΟΥΡΙΑ ΜΕΤΡΑ!
    Τελικά ο καλύτερος πρωθυπουργός της χώρας είναι ο… «ΚΑΝΕΝΑΣ»!!!

  58. άνω τελεία said

    Συγνώμη για το ξενέρωμα, αλλή μήπως κανείς από την ομήγυρη θα μπορούσε να αποθέσει τις γνώσεις συλλαβισμού που διαθέτει πάνω στο σώμα της λέξης »Άρμστρονγκ». Και ξανά συγνώμη για την αγένεια, και ευχαριστώ πολύ εκ των πρωτέρων.

  59. Θέλω νὰ γραψω μιὰ παρῳδία ὁ Παπαδῆμος κατὰ τὸν γερο-Δῆμο 9ἐγέρασα μωρὲ παιδιά, τριάντα χρόνους κλέφτης/ τὶς θέσεις δὲν ἐχόρτασα καὶ τώρα στὸ Μαξίμου κλπ), ἀλλὰ βαριέμαι τώρα…

  60. Κρητικός said

    Στην πρώτη παράγραφο της ανάρτησής σου κάνεις ένα λάθος, φίλε Νίκο, γράφοντας πως ο Παπανδρέου παραιτήθηκε. Κι όμως είναι ακόμα Πρωθυπουργός αυτής της ταλαίπωρης χώρας. Θέλεις να μάθεις γιατί ο GAP ροκάνιζε τον χρόνο όλες αυτές τις μέρες; Άκου λοιπόν:
    Σύμφωνα με το καταστατικό του ΠΑΣΟΚ η θητεία του ως προέδρου του κόμματος λήγει αύριο 11/11/2011. Υπάρχει όμως μια υποσημείωση που λέει ότι η θητεία του προέδρου παρατείνεται για 6 ακόμα μήνες εφόσον είναι εν ενεργεία Πρωθυπουργός. Ε! λοιπόν και αύριο (έστω και για μερικές ώρες, μέχρι να ορκιστεί ο Παπαδήμος) θα είναι Πρωθυπουργός, οπότε παρατείνεται αυτόματα η θητεία του.
    Φτάσαμε, λοιπόν, ως εδώ επειδή ήθελε να έχει το πάνω χέρι ως πρόεδρος στις αναπόφευκτες εσωκομματικές διεργασίες.

  61. sarant said

    60: Αγαπητέ, το άκουσα αυτό αλλά δεν το πίστεψα, όμως δεν αποκλείω να έχεις δίκιο, τι να πω…

    58: Αρμ-στρονγκ, όχι;

  62. @59: Να μη βαριέσαι, να κάτσεις να δουλέψεις. Στο κάτω κάτω χρωστάς κι εσύ κέρασμα που ο Βορίδης θα γίνει υπουργός.

    Λοιπόν διάβασα τις απόψεις σας, και του Βυτίου, και ας μοιραστώ τώρα και την δική μου:

    Αυτή η κυβέρνηση δεν έπεσε ούτε από ξένους πράκτορες, ούτε από ξαφνική αρρώστια, ούτε τίποτα τέτοιο. Έπεσε από το αβάσταχτο πλέον για τον ΓΑΠ βάρος της λαϊκής αντίδρασης. Από εκεί προέκυψε και η ιδέα του δημοψηφίσματος, από εκεί τελικά και η παραίτησή του. Με λίγα λόγια, μια κυβέρνηση εξαναγκάστηκε σε παραίτηση από το λαϊκό κίνημα. Αυτό το γεγονός θα μπορούσε (θα έπρεπε;) να πανηγυριστεί ως νίκη της Αριστεράς. Αντίθετα, η Αριστερά έχει μια στάση που υπονοεί πως σιγά, δεν άλλαξε δα και τίποτα!
    Κατά τη γνώμη μου, έπρεπε έστω ένα κομμάτι της Αριστεράς να δώσει το παρόν στη σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών και να απαιτήσει συμμετοχή. Δηλαδή άσχημα θα ήταν το υπουργείο Απασχόλησης π.χ. να είχε αριστερό υπουργό ή υφυπουργό;
    Επίσης, η αίσθησή μου είναι ότι γενικά ο Παπαδήμος είναι επιθυμητός από το λαό. Με όποιον έχει τύχει να μιλήσω, είναι από θετικός έως ενθουσιώδης. Σοβαρό άνθρωπο τον λένε όλοι, υπεύθυνο, κτλ. Γνώμη μου πως κακώς απομακρύνεται έτσι η Αριστερά. Η στάση της θα έπρεπε να είναι «Ας ελπίσουμε ότι θα είναι καλύτερος από τον προηγούμενο. Ο λαός του δίνει την ευκαιρία να το αποδείξει, αλλά να ξέρει ότι θα τον κρίνουμε σκληρά!»

  63. #47 12ος http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%AC%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%82_%CE%A0%CF%81%CF%89%CE%B8%CF%85%CF%80%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B3%CF%8E%CE%BD_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1%CF%82

    Στέλιε, Στέλιε, μή βιάζεσαι!

    (ὁ Βορίδης ὑπουργός; λές;)

  64. sarant said

    Κορνήλιε, είναι ο ενδέκατος πρωθυπουργός: ο Αντρέας υπάρχει δυο φορές στον κατάλογο αυτόν.

  65. π2 said

    11ος Κορνήλιε, γιατί είχαμε δυο φορές τον ίδιο (Ανδρέας).

    #60-61: Δεν νομίζω. Ο ΓΑΠ επανεξελέγη πρόεδρος στις 11/11/08, και το καταστατικό (άρθρο 41) λέει πως εκλέγεται για τέσσερα χρόνια, οπότε η θητεία του λήγει ούτως ή άλλως στις 11/11/12. Μπεντροβάτο θα έλεγα πάντως.

  66. eran said

    Απ’ ό,τι φαίνεται, δεν πάσχουμε μόνο εμείς από την ασθένεια πολιτική μνήμη χρυσόψαρου αλλά και σύμπασα η Ευρώπη. Αφού μας ζάλισαν (Σαρκοζί κλπ.) μια βδομάδα ότι κακώς και με μαγειρέματα μπήκαμε στο ευρώ, σήμερα αναπέμπουν ύμνους στο βοηθό μάγειρα και τότε επικεφαλής της Τράπεζας της Ελλάδας. Όσο για μας, αναμένουμε διακαώς να υλοποιήσει επιτυχώς μια συμφωνία κάποιος που αρθρογραφούσε εναντίον της μέχρι την τελευταία στιγμή. Με τις υγείες μας…

  67. ἀλήθεια λέτε! δὲν τὸ πρόσεξα!

  68. Σέρνεται καὶ μιὰ ἄλλη φήμη, ὅτι ἐκτὸς ἀπὸ τὸν Εὐαγγελιστὴ Λουκᾶ ἔχουμε καὶ τὸν Εὐαγγελικὸ Λουκᾶ. Ξέρετε τίποτε;

  69. johnp said

    Επισης σχετικο τραγουδι του Μαρκου οπου αυτη την φορα εκφραζεται θετικα:

  70. Ότι ο Παπαδήμος γεννήθηκε στις 11 Οκτωβρίου το είπαμε; 🙂

  71. άνω τελεία said

    60: Κατά κάποιο γλωσσολόγο Άρ-μστρονγκ, όπως Φραν-κφούρτη. Αλλά δυσκολεύομαι να το χωνέψω.

  72. sarant said

    71: Μπορεί να έχει και δίκιο, αφού δεν αρχίζει ελληνική λέξη από ρμ, αλλά μήπως αρχίζει από μστρ;

  73. #71 καὶ γιατί νὰ τὸ χωνέψῃς; οἱ γλωσσολόγοι ἂς περιοριστοῦν στὴν μελέτη τῆς γλώσσης κι ἂς πάψουν ἐπὶ τέλους νὰ νομοθετοῦν! μᾶς ἔχουν πρήξει μὲ τὶς «περιγραφικὲς γραμματικές» τους ποὺ τελικὰ μόνο κανονιστικὲς εἶναι.

  74. 65:
    http://www.papandreou.gr/papandreou/content/Document.aspx?d=6&rd=7739474&f=1321&rf=1090850889&m=9872&rm=19786642&l=2
    http://www.papandreou.gr/papandreou/content/Document.aspx?d=6&rd=7739474&f=1692&rf=1302899709&m=9901&rm=8390654&l=2
    http://www.papandreou.gr/papandreou/content/Document.aspx?d=6&rd=7739474&f=1321&rf=1090850889&m=9874&rm=16096063&l=2

    Δε θυμάμαι να έχω επισκεφτεί ποτέ μου έναν τόσο άδειον ιστότοπο, παρά τα χιλιάδες κείμενα που περιέχει. Ο τηλεφωνικός κατάλογος είναι απείρως πιο ενδιαφέρων.

  75. Μήπως νὰ φτιάξουμε ἕνα ΓΑΠ Generator;

  76. physicist said

    #71. Μα πώς, αφού δεν υπάρχει ελληνική λέξη που ν’ αρχίζει από μστρ- ενώ ένα σωρό που αρχίζουν από στρ-, δεν θα ‘πρεπε να ‘ναι Αρμ-στρονγκ; Βγάζει και νόημα στ’ Αγγλικά. Ή μήπως τα έχω μπερδέψει τελείως; Αλλά και το Φραν-κφούρτη μού φαίνεται λάθος για τον ίδιο λόγο (τι αρχίζει από κφ-;). Κι εδώ, νοηματικά στη γλώσσα προέλευσης, ο χωρισμός Φρανκ-φούρτη είναι πολύ πιο φυσικός.

    (Υποθέτω ότι ντοπολαλιές όπως «μ’στρί» και «κ’φαμάρα» δεν μετράνε).

  77. physicist said

    ‘Ασχετη απορία προς τους συνήθεις ύποπτους (π.χ. Κώστας, Άγγελος): το Frankfurt είναι Frankenfurth ή Francoforte;

  78. suncleft said

    Αγαπητέ κ. Σαραντάκο, συγγνώμη που επανέρχομαι στο άρθρο σας της 09.11.11, αλλά θα ήθελα να σταθώ στην αναφορά σας στα «σοβαρά ολισθήματα της Ελευθεροτυπίας». Παραπέμπετε σ’ ένα δημοσίευμα που εστιάζει σε ένα «σοβαρό ολίσθημα», συγκεκριμένα στη χρήση photoshop σε δημοσίευμα της εφημερίδας για τη συνύπαρξη Ιερώνυμου και Λαυρεντιάδη στο Κατάρ. Νομίζω πως είναι ολοφάνερο πως πρόκειται για επεξεργασμένη φωτογραφία, δίχως καν την πρόθεση να αποκρυβεί κάτι τέτοιο (οι «ραφές» της συγκόλλησης είναι εμφανέστατες), προκειμένου να οπτικοποιηθούν (ελλείψει, προφανώς, σχετικού φωτογραφικού υλικού) τα όσα εμμέσως καταγγέλλονται στο δημοσίευμα. Πού έγκειται, λοιπόν, όσον αφορά τουλάχιστον το συγκεκριμένο δημοσίευμα, το «σοβαρό ολίσθημα»; Εκτός αν αναφέρεστε σε ολίσθημα που έχει να κάνει με την ουσία του άρθρου και την εγκυρότητα των πληροφοριών του.
    Σας ευχαριστώ

  79. sarant said

    Αγαπητέ, το σωστό είναι να κάνετε το σχόλιό σας στο σχετικό άρθρο, διότι δυσκολεύετε έτσι πολύ την παρακολούθηση. Τέλος πάντων, να σας απαντήσω: αν χρησιμοποίησαν εσκεμμένα μια πειραγμένη φωτογραφία (φωτοσοπιά) για σάτιρα, θα ζητήσω συγνώμη για το «σοβαρό ολίσθημα», θα επιμείνω όμως ότι πρόκειται για μεγάλη επιπολαιότητα. Αλλά πώς είστε βέβαιος ότι ήταν καλοπροαίρετη η χρήση της φωτοσοπιάς;

  80. suncleft said

    Συγχωρέστε με για το «αποκρυβεί». Διαπιστώνω καθυστερημένα πως το ρήμα δεν σχηματίζει παθητικό αόρ. β’, αλλά α’. «…να αποκρυφτεί» λοιπόν, και καλό σας βράδυ.

  81. suncleft said

    Έχετε δίκιο, δεν μπορώ να είμαι σίγουρος, ενδεχομένως να υπήρξε συνειδητή προσπάθεια σπίλωσης του Ιερώνυμου απ΄ την πλευρά της Ελευθεροτυπίας… Δεν θα ήθελα, ωστόσο, να πιστεύω κάτι τέτοιο… (πρόβλημά μου, θα μου πείτε, κι ενδεχομένως θα έχετε δίκιο). Καλό σας βράδυ και πάλι.

  82. άνω τελεία said

    Ευχαριστώ πολύ για την εξωτερική βοήθεια του Άρμστρονγκ και της Φρανκφούρτης, κι εγώ παρόμοιους προβληματισμούς έχω, νιώθω τις συλλαβές να φεύγουν μέσα από τα χέρια μου και το ενωτικό να μου καρφώνεται στο δόξα πατρί.

  83. 62#
    Στέλιο, δεν διαφωνώ με την ουσία αυτών που λες, όμως έχω κάποιες αντιρρήσεις.
    Πρώτα από όλα, συμφωνώ πως οι κινητοποιήσεις και ιδιαίτερα της 28ης Οκτωβρίου, ανάγκασαν τον ΓΑΠ σε κινήσεις πανικού και τελικά στην παραίτηση.
    Όμως τις παρελάσεις δεν τις σταμάτησαν τα αριστερά κόμματα αλλά ένα υπερκομματικό πλήθος.

    Επίσης, συμφωνώ πως ο Παπαδήμας έχει τώρα υπέρ του την κοινή γνώμη, όμως στο αδιέξοδο που αυτοί οι άχρηστοι του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ μας έφεραν, ακόμα και ο Μάκης Ψωμιάδης να γινότανε πρωθυπουργός πάλι θετικά θα τον βλέπανε.
    Το ερώτημα είναι για πόσο θα κρατήσει η ανοχή.

    Και εγώ θέλω την αριστερά να συμμετέχει παντού πχ στο συμβούλιο αρχηγών, όμως η συμμετοχή της σε μια κυβέρνηση εφαρμογής μνημονίου δεν θα είχε κανένα νόημα.
    Τι θα έκανε ο αριστερός υπουργός εργασίας όταν θα έπρεπε να εφαρμόσει το μνημόνιο και να ανακοινώσει πχ μειώσεις μισθών, εργασιακή εφεδρεία, κλπ;

    Μακάρι ο κ Παπαδήμας να τα καταφέρει, αλλά φοβάμαι ότι ακολουθούμε το «μοντέλο» της Αργεντινής σταθερά.
    Ο Παπανδρέου το έβαλε στα πόδια και παρέδωσε την εξουσία, ο Παπαδήμας θα είναι αυτός που θα φύγει με το ελικόπτερο, και ελπίζω μετά να εμφανιστεί ο Έλληνας Κίρσνερ που θα βγάλει την χώρα από το αδιέξοδο.
    Έχω όλη την καλή διάθεση να δω τον Παπαδήμα ως Κίρσνερ, αλλά δυσκολεύομαι..

  84. asxetos said

    καλησπέρα σε όλους

    ντίνο φίλε μου, τί θα έκανε ο ΄΄αριστερός΄΄ υπουργός εργασίας; μα θα μπορούσε κάλλιστα να πάει στο ΄΄δεξιό΄΄ υπουργό οικονομικών και να ζητήσει εδώ και τώρα να τακτοποιηθεί η λίστα με τους 2600+ φοροφυγάδες που χρωστούν από ένα εκατ. ευρώ και πάνω έκαστος = 26 δις ευρώ κατ ελάχιστον, όταν η 6 δόση είναι μόλις 8 ψωροδις….

    αν βέβαια ο ΄΄έξω δεξιά΄΄ έκανε τίποτε τουμπεκί, ο »αριστερός» θα απειλούσε με αποχώρηση και κατά συνέπεια θα πήγαινε καλιά της η κυβέρνηση συνασπισμού. άντε πάλι να τρέχεις…

    σημερινή el pais στο πρωτοσέλιδο: θα μείνουν, λέει, μόνο 9 χώρες στο ευρώ, οι υπόλοιπες θα πάνε στα αζήτητα….

    τρέμουν οι σπανιόλοι τη σειρά τους

  85. Nicolas said

    Ναι, ναι, Armstrong. (Ωχ, μην το δει κάποιος και θυμηθεί κάτι).

  86. 84#
    Και έλεγα, μα που είναι αυτό το παιδί!
    Έχεις μαζέψει πολλές απουσίες, το γνωρίζεις έτσι;

    Δεν διαφωνώ σε αυτό που λες, με μία διαφορά όμως.
    Να ήταν πραγματική κυβέρνηση συνεργασίας, και όχι ιμιτασιόν.
    Τότε να πάρει ο χ αριστερός το υπουργείο εργασίας και να συγκρουστεί με το σύμπαν όχι μόνο με τον υπουργό οικονομικών.

    Όμως εδώ μιλάμε για κυβέρνηση εφαρμογής μνημονίου και τίποτα άλλο.
    Άσε που πιθανότατα ο δεξιός υπουργός δεν θα σου έδινε την λίστα γιατί εκεί μέσα είναι όλοι οι κομματικοί του σπόνσορες, αλλά αυτό είναι μια άλλη κουβέντα.
    Ή συμμετέχεις λοιπόν και εφαρμόζεις το μνημόνιο, ή δεν συμμετέχεις.
    Δεν μπορείς να κάνεις και τα δύο, εφόσον δεν υπάρχουν περιθώρια ελιγμών.

  87. Μαρία said

    68 Εγώ ξέρω μόνο τον ευαγγελικό του Αγίου Λουκά.

    45 Δύτη, προτιμώ το κερχανατζίμπασης.

  88. asxetos said

    ναι ντίνο, έχω …απουσίες γιατί έχω πνιγεί στη δουλειά το τελευταίο καιρό, αλλά σας διαβάζω 😉
    προσεχώς θα είμαι πιο συνεπής πάντως χα!

  89. Κάποιοι ξεχνάνε ότι δεν έχουμε κυβέρνηση Παπαδήμου, έχουμε κυβέρνηση Χ που θα εφαρμόσει τις αποφάσεις της 26ης Οκτωβρίου. Δεν νομίζω το πρόβλημά μας να είναι το πρόσωπο του ΓΑΠ (ο οποίος στο κάτω-κάτω αποδείχθηκε απρόσμενα μακιαβελική ιδιοφυία). Όταν αρχίσουν οι εφαρμοστικοί νόμοι, τότε να δούμε ποιος θα είναι «επιθυμητός από το λαό» που λέει παραπάνω ο Στέλιος.

  90. Α! και για όσους αναρωτιούνται τι έγινε ο Βενιζέλος:

  91. Νέο Kid Στο Block said

    Αλατις χεβυμεταλιά ο Βαγγέλας! 🙂 🙂

  92. sarant said

    90: Καταπληκτικό!

    Αν μου βρεις και τον Πάγκαλο…

  93. @Physicistσχόλιο 77

    Υπάρχουν και παλαιότερες εκδοχές τού ονόματος. Κοινός παρονομαστής, πάντως, είναι οι Φράγκοι και το Furt που περιγράφει το αβαθές σημείο ενός ποταμού, ένα πέρασμα. Η λέξη υπάρχει και σε άλλα τοπωνύμια όπως φερ’ ειπείν στην Ερφούρτη, στην Οξφόρδη (αγγλ. ford), στην Ουτρέχτη, στη Μαστρίχτη (στις δύο τελευταίες μέσω των Λατινικών).

  94. Να θυμίσω την αμερικανιά συντόμευση/υποκοριστικό «Πρώθυ» που λανσάρισε για τον πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή ο ταλαντούχος Γιάννης Ιωάννου, προφανώς γιατί ολάκερος ο τίτλος ήταν λίγο μακρύς για να χωρέσει στα συννεφάκια και κορδελίτσες των σκίτσων του.

  95. LandS said

    Στέλιο, η συμμετοχή της της Αριστεράς εδώ και εκεί δεν είναι απλό πράγμα. Πάντοτε πρέπει να εξετάζεται για το ποια συμμετοχή πρόκειται.

    Για πολύ μακριές περιόδους, η Αριστερά απαγορευόταν να μετέχει στους θεσμούς. Δεν είναι μόνο τα ιδιώνυμα. Χτες παρακολούθησα στην ΕΤ1 ντοκιμαντέρ για την ζωή του συνθέτη Α. Ξένου, που δεν μπορούσε να στεριώσει σε συμφωνική ορχήστρα (έβγαζε τα προς το ζην παίζοντας τρομπόνι σε τέτοια σύνολα) λόγω πολιτικών φρονημάτων. Προσοχή: Έτσι έγραφαν τα χαρτιά απόλυσης, γιατί επρόκειτο για δημόσιους οργανισμούς. (Το σύνολο των εκατοντάδων χιλιάδων παρόμοιων περιπτώσεων έχει μείνει στην ιστορία ως νόμος πεντακόσιαεννιά)

    Αυτή η κατάσταση δημιούργησε σε πολλούς αριστερούς την ψυχολογία της «κατάκτησης για το κίνημα» η συμμετοχή του σε θεσμικά όργανα ευθύνης, είτε εκλεγόταν σε αυτά με το σπαθί του είτε με δεκανίκια, ή ακόμα και αν διοριζόταν.

    Αν ικανοποιούμαστε με την συμμετοχή κάποιων προσώπων κάπου, και όχι από την πολιτική που ακολουθείται, τότε θα μπορούσαμε να πούμε ότι με την συμμετοχή του Χρύσανθου Λαζαρίδη (ηγετική φυσιογνωμία της Β Πανελλαδικής) στην ομάδα συμβούλων του Σαμαρά, της Μαρίας, του Μίμη, του Μόσιαλου και άλλων στο κυβερνών κόμμα, ικανοποιεί το αίτημα σου.

    Για να δούμε όμως και μια άλλη διάσταση. Λέγεται ότι ο κ. Αβραμόπουλος παραιτήθηκε από το βουλευτικό του αξίωμα για να μη υπάρχει βουλευτής της ΝΔ στο νέο κυβερνητικό σχήμα. Αυτό θα έχει σαν συνέπεια ότι ο Παπανδρέου θα έχει τα προνόμια του προέδρου της κοινοβουλευτικής ομάδας του κυβερνώντος κόμματος και όχι του κυβερνητικού συνασπισμού, και ο Σαμαράς τα προνόμια του αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, εμποδίζοντας έτσι να τα πάρει η Αλέκα Παπαρήγα.

    Μακιαβελικό;

  96. sarant said

    Μακιαβελικό ή κουτοπόνηρο, πάντως έτσι θα γίνει. Δεν πειράζει, ίσως μετά τις επόμενες εκλογές να μη μπορούν να το εμποδίσουν.

  97. physicist said

    #93. Κώστα, κι εμένα η πρώτη σκέψη μου ήταν το Furth = πέρασμα (από αβαθές σημείο ποταμού, όπως λες). Απ΄την άλλη σκέφτηκα όμως ότι (α) ο ποταμός Μάιν κάθε άλλο παρά αβαθής ή ευκολοπέραστος είναι εκεί και (β) το Ιταλικό Francoforte παραπέμπει σε οχυρό/οχύρωση (fortificazione) των Φράγκων. Έτσι, δεν ήμουν σίγουρος αν το όνομα είναι εκγερμανισμός από τα Λατινικά ή αν οι Ιταλοί απλώς μετέφεραν το Furth σε forte δίνοντας έτσι διαφορετικό νόημα στη λέξη.

  98. physicist said

    ΥΓ — Ψηφίζω τις πόλεις Schweinfurt και Schweinfurth για το Βραβείο της πιο Γελοίας Ονομασίας. Καλά, μπορεί να σε ρωτάει ο άλλος από πού είσαι κι εσύ ν’ απαντάς «από κει που περνάνε τα γουρούνια»; Τι πράματα ειν’ αυτά; 🙂

  99. Γιατί καλύτερη είναι η -και καλά κυριλέ- Οξφόρδη (από κεί που περνούν τα βόδια); 🙂

  100. sarant said

    98-99: Πολύ αστεία, όντως.

  101. physicist said

    #99. Χαχαχαχααααα … ούτε που το ‘χα σκεφτεί. Καλά, περνούν από κει αλλά μένουν κιόλας ή πάνε για εγκατάσταση στην «Άλλη Τοποθεσία»; 😉

  102. @Physicist

    «Απ΄την άλλη σκέφτηκα όμως ότι (α) ο ποταμός Μάιν κάθε άλλο παρά αβαθής ή ευκολοπέραστος είναι εκεί»

    Στη Βικιπαίδια βρήκα κάτι σχετικό.

  103. Ενώ στην Ελλάδα έχομε την ένδοξη Λυκοποριά

  104. physicist said

    #102. Ευχαριστώ πολύ, Κώστα. Δεν ξέρω αν είναι τεμπελιά ή διάθεση για κουβέντα που με κάνουν να ρυτάω εδώ αντί να το κοιτάξω απευθείας στη Βίκη. Μάλλον το δεύτερο!

  105. Οκ, γράψτε λάθος. Παίρνω πίσω όλα όσα είπα για συμμετοχή της αριστεράς στην κυβέρνηση.

    Μας κάνουν πλάκα. Δεν μπορεί. Μόνο πλάκα μπορεί να είναι!

    4 ΛΑΟΣίτες στην κυβέρνηση!!!
    Η ΝΔ αξιωματική αντιπολίτευση (αλλά με στελέχη της στην κυβέρνηση)!!!!!

    Δεν ξέρω τι να πω… Ο κατήφορος δεν έχει όριο…

  106. Αντώνης said

    27.sarant είπε: Πρόσεξε, δεν είμαι κατά γενικώς. Η αριστερά πρέπει να προσπαθήσει να σχηματίσει εκείνη ή να συμμετέχει ως ισότιμος σύμμαχος στην επόμενη κυβέρνηση.

    Με αυτά τα μυαλά!

  107. Το ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη said

    @106 Η αριστερά για να συμμετέχει ισότιμα σε μια κυβέρνηση συνεργασίας, πρέπει να διαθέτει έναν ικανό αριθμό βουλευτών που να μπορεί ανά πάσα στιγμή να εκβιάζει την ψήφιση ή την καταψήφιση ενός νομοσχεδίου σύμφωνα με τις αρχές της ιδεολογίας της στην βάση μιας συναίνεσης του 50-50 ή στη χειρότερη 60-40. Στη συγκεκριμένη περίπτωση που η μεγαλοαστική τάξη ζητάει συναίνεση στο 100-0, το να απαιτεί κάποιος τη συνεργασία του ΚΚΕ και του ΣΥΡΙΖΑ σημαίνει ή ότι έχει μαλάκυνση εγκεφάλου ή ότι είναι κακοπροαίρετος, όταν μάλιστα οι ζημίες από μια τέτοια ενέργεια (συνεργασία) θα ανέλθουν στο επίπεδο του 50-50. Με λίγα λόγια, οι πασοκονεοδημοκράτες ζητάνε συνενόχους που θα πάρουν μερίδιο ευθύνης στις ερχόμενες εκλογές και όχι συνεργάτες. Επομένως όποιος καραγκιοζάκος ζητάει συμμετοχή της αριστεράς σε κυβερνητικά σχήματα, καλό είναι να καταλάβει ότι υπό τις παρούσες συνθήκες αυτό δεν γίνεται. Ας το βουλώσει καλύτερα για 3 μήνες(;) και όταν έρθει η ώρα των εκλογών να πάει να ψηφίσει αριστερά για να έχει μετά απαιτήσεις από αυτήν. Έχω βαρεθεί να ακούω απολιτίκ ποσοκονεοδημοκρατικοπρασινοοικολόγους ξεφτίλες να αναρωτιούνται που είναι η αριστερά, τη στιγμή που πάνε (όσοι πάνε πλέον) κάθε τέσσερα χρόνια σα πρόβατα και ρίχνουν την ψήφο τους στο κόμμα του αφεντικού τους (οι άρρενες) και του καβαλάρη τους (οι θήλεις).

  108. ΣοφίαΟικ said

    99: Σκέψου κι όλας ότι είναι πανεπιστημιούπολη, βγάζει δηλαδή καλλιεργημένα βόδια.

  109. Immortalité said

    Κοίτα τι παθαίνει κανείς για να μην έπαιζε μπάλα στις αλάνες. Δεν καταλαβαίνει τις δηλώσεις του Κακλαμάνη 🙂 Σήμερα πάντως μπορούμε να πούμε πως πρωθυπουργοί (και κυρίως υπουργοί) γίναν οι εξωφυλαρούχες…

    @85 Εγώ πάντως θα αυτονομηθώ, στο λέω να το ξέρεις.

  110. ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ

  111. Κρητικός said

    #65 Δεν έχεις δίκιο, Π2. Ο Παπανδρέου εξελέγη πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ την 11-11-2007 κι όχι την 11-11-2008.
    http://www.pasok.gr/portal/resource/timeLineEvent/id/f1232d20-e758-44ea-9ee1-1c1e22c04b30

  112. π2 said

    Κρητικέ, δες το πρώτο λινκ του σχ. 65. Έγινε ξανά εκλογή προέδρου το 2008.

  113. #112 Εκλογή Γραμματέα λέει στο 2008, όμως.

  114. π2 said

    113:

    και αποκορύφωμα την διεξαγωγή των εκλογών για την ανάδειξη Προέδρου, στις 11 Νοεμβρίου.

    Δεν είμαι και ειδικός στην ιστορία του ΠΑΣΟΚ, αν τα γράφουν λάθος, πάσο.

  115. 114:

    8ο Συνέδριο ΠΑΣΟΚ – Μάρτιος 2008
    […] με αφετηρία την 16η Σεπτεμβρίου 2007 και αποκορύφωμα την διεξαγωγή των εκλογών για την ανάδειξη Προέδρου, στις 11 Νοεμβρίου

    προφανώς, του 2007, μετά τις χαμένες εκλογές και το σόου Βενιζέλου…

  116. π2 said

    Σωστά, δεν το κατάλαβα έτσι που το έγραφαν. Άρα είχε δίκιο ο Κρητικός.

  117. LandS said

    Μιλώντας για «το εν θέματι» αντικείμενο, να προσθέσουμε ότι οι Βρετανοί έχουν πάντοτε prime minister και ποτέ premier, λέξη την οποία επιφυλάσσουν για λιγότερο δημοφιλή σε αυτούς κράτη ή/και πολιτεύματα.

    Εμείς είμαστε πιο …δημοκρατικοί και δεν κάνουμε διακρίσεις στις έννοιες Πρωθυπουργός*, Πρόεδρος του Υπουργικού Συμβουλίου, Πρόεδρος της Κυβέρνησης κλπ.

    Το άρθρο 81 του Συντάγματος αναφέρει «1.Tην Kυβέρνηση αποτελεί το Yπουργικό Συμβούλιο που απαρτίζεται από τον Πρωθυπουργό και τους Yπουργούς. Nόμος ορίζει τα σχετικά με τη σύνθεση και τη λειτουργία του Yπουργικού Συμβουλίου. Mε διάταγμα που προκαλεί ο Πρόεδρος της Kυβέρνησης μπορεί να διοριστούν ένας ή περισσότεροι από τους Yπουργούς Aντιπρόεδροι του Yπουργικού Συμβουλίου….»

    *Ενίοτε συνοδεύεται με προσδιορισμό «της Ελλάδας» ή «της Χώρας», από τους οπαδούς του.

  118. Μαρία said

  119. Δημήτρης said

    @5 Σύμφωνα με αυτό εδώ πάντως, όντως μια χαρά δούλευε το δημόσιο και χωρίς κυβέρνηση…
    http://3feeet.blogspot.com/2011/11/blog-post_9673.html

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε <span>%d</span> bloggers: