Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ο Λόου και η Λόενα, το χρέος και οι φοιτητικές διαδηλώσεις του 1892

Posted by sarant στο 29 Ιανουαρίου, 2012


Το σημερινό άρθρο γράφτηκε με έναυσμα ένα αίτημα του φίλου Θρασύμαχου, ο οποίος είχε αναφέρει σε μιαν άλλη συζήτηση κάποιους στίχους του Σουρή από τον Ρωμηό, αν και στην πορεία επεκτάθηκε αρκετά. Στο καθαυτό γράψιμο, την πληκτρολόγηση εννοώ, συμβάλατε εσείς σε μια ωραία συνεργατική προσπάθεια: το φύλλο του Ρωμηού έχει τέσσερις σελίδες, εγώ πήρα την πρώτη (που είχε και σχετικά λιγότερο κείμενο), τις άλλες τις ανέλαβαν ο Γλωσσολάγνος, η Μπερναρντίνα και ο Αλέξης, που τους ευχαριστώ θερμά. Με εξαιρεση κάποιες (πάντα έμμετρες) μικρές αγγελίες, όλο το φύλλο του Ρωμηού ήταν αφιερωμένο στις φοιτητικές διαδηλώσεις, και πληκτρολογήθηκε ολόκληρο.

Αλλά να πούμε μερικά πράγματα για το ιστορικό πλαίσιο της εποχής. Το έτος 1892 άρχισε με πρωθυπουργό τον Θ. Δηλιγιάννη, ο οποίος είχε κερδίσει τις εκλογές του 1891 με άνετη πλειοψηφία. Όμως, τις πρώτες κιόλας μέρες του χρόνου ο Δηλιγιάννης ήρθε σε σύγκρουση με ομάδα Γάλλων κεφαλαιούχων, που τα συμφέροντά τους εκπροσωπούσε ο Ανδρέας Συγγρός και ο βασιλιάς Γεώργιος Α’, που ήταν προσωπικός φίλος του Συγγρού, έπαυσε την κυβέρνηση, σε μια κίνηση που χαρακτηρίστηκε «ήπιο κοινοβουλευτικό πραξικόπημα» –για το οποίο μπορείτε να διαβάσετε ένα παλιότερο άρθρο μου.

Προκηρύχτηκαν νέες εκλογές, τον Μάιο του 1892, στις οποίες ο Τρικούπης θριάμβευσε, αλλά αυτό δεν έκανε πιο εύκολη την αντιμετώπιση του χρέους της χώρας. Η νέα κυβέρνηση πήρε αντιδημοτικά μέτρα, επιβάλλοντας νέους φόρους, καθώς και δίδακτρα σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης (τα έλεγαν «εκπαιδευτικά τέλη»). Ταυτόχρονα, και αποσκοπώντας στο να ζητήσει νέο δάνειο, ο Τρικούπης ζήτησε από την κυβέρνηση της Αγγλίας να στείλει στην Ελλάδα έναν εμπειρογνώμονα για να αξιολογήσει την πραγματική κατάσταση της ελληνικής οικονομίας. Οι Άγγλοι έστειλαν τον λόρδο Εδουάρδο Λω (Sir Edward Fitzgerald Law, 1846-1908), Ιρλανδό οικονομολόγο, πρώην στρατιωτικό που είχε περάσει στη δημόσια διοίκηση της αυτοκρατορίας και αναλάμβανε αποστολές οικονομικής διπλωματίας. Αυτή η εξέλιξη θορύβησε τους Γάλλους δανειστές, που έστειλαν δικόν τους κόντρα εμπειρογνώμονα, τον Ρου.

Στο μεταξύ, τον Σεπτέμβριο, στην Αθήνα που περίμενε την άφιξη του Λω (ή Λόου όπως θα τον δείτε στους στίχους του Ρωμηού), η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι για το νέο ακαδημαϊκό έτος δεν θα ανανεωθούν οι εγγραφές  όσων φοιτητών δεν έχουν πληρώσει τα δίδακτρα. Οι φοιτητές διαμαρτυρήθηκαν και συγκεντρώθηκαν στα Προπύλαια στις 23 Σεπτεμβρίου απαιτώντας την αναστολή εφαρμογής του νόμου και, όταν επιχείρησαν να διαδηλώσουν, συγκρούστηκαν με την αστυνομία που τους διέλυσε. Ο Τρικούπης δέχτηκε επιτροπή φοιτητών, αλλά τους είπε ότι τους δέχεται ως πολίτες της Ελλάδος, διότι δεν είναι πια φοιτητές εφόσον δεν έχουν ανανεώσει την εγγραφή τους. Επιπλέον, τους επιτίμησε επειδή δείχνουν αστοργία προς τις ανάγκες της πατρίδος. Τέσσερις μέρες μετά έγινε νέα συγκέντρωση και πάλι, όταν επιχείρησαν να διαδηλώσουν οι φοιτητές, η αστυνομία τους εμπόδισε και τους διέλυσε.

Τελικά η φοιτητική αντίδραση εκφυλίστηκε: την 1η Οκτωβρίου, που έληξε η προθεσμία εγγραφής στο νέο ακαδημαϊκό έτος, είχαν γραφτεί 2000 φοιτητές από τους 3000 συνολικά. Όπως έγραψε η συμπολιτευόμενη εφημερίδα «Άστυ», το θετικό του νόμου θα ήταν «να θέσει κάποιον φραγμόν εις την επιστημονικήν υπερτροφίαν από την οποίαν πάσχει η Ελλάς», παρατηρώντας ότι είχε αυξηθεί υπερβολικά ο αριθμός των επιστημόνων με συνέπεια την κατακόρυφη μείωση της ποιότητας της μόρφωσής τους. Βέβαια, επειδή γράφτηκαν μόνο τα 2/3 των δικαιουμένων, τα έσοδα από τα εκπαιδευτικά τέλη ήταν κατώτερα από το αναμενόμενο.

Το φύλλο αριθ. 401 του Ρωμηού, που κυκλοφόρησε στις 3 Οκτωβρίου 1892, είναι αφιερωμένο στις φοιτητικές διαδηλώσεις. Μπορείτε να το διαβάσετε όλο εδώ, ενώ εγώ θα σταχυολογήσω τα πιο χαρακτηριστικά αποσπάσματα.

Καταρχάς, ο Τρικούπης παρακαλεί τους φοιτητές να δεχτούν τα δίδακτρα, προβάλλοντας σαν φόβητρο την επικείμενη άφιξη του Λόου που θα ξεσκονίσει τα ελληνικά οικονομικά.

Ο Τρικούπης κατ’ αυτάς
στους κυρίους φοιτητάς

Πληρώσετε, μωρέ παιδιά, και σεις με το καλό…
σας ικετεύω ένδακρυς και σας παρακαλώ.
Δεν σκέπτεσθε πως η Ελλάς κι εδώ κι εκεί οφείλει,
πως η Αγγλία κατ’ αυτάς τον Λόου θα μας στείλει
να εξετάσει και να δει από παρά πως πάμε
κι αν εις το μέλλον το νερό μονάχα θα τρυπάμε;

Δεν σκέπτεσθε ως χρήσιμα της πολιτείας μέλη
πως αν και σεις τα νόμιμα μας αρνηθείτε τέλη
Μυλόρδου λόρδα δυνατή αφεύκτως θα πλακώσει
κι ο Λόου τόσα θα μας πει και θα μας χαντακώσει
και τότε δεν θα βρίσκει πια το κράτος να δανείζεται;
πληρώσετε με το καλό και μη μας βασανίζετε.

Αμ έτσι τώρα θέλετε να γίνει προκοπή;
δεν συλλογίζεσθε και σεις ο Λόου τι θα πει;
ακόμη δεν γνωρίζετε τι μέλλον μας προσμένει;
γνωρίζετε κι η άφιξις του Λόου τι σημαίνει;
Περί του Λόου μυστικά εμένα να ρωτήσετε
κι αμέσως αύξησιν τελών μόνοι σας θα ζητήσετε.

Πληρώσετε με το καλό γιατ’ είναι κι εντροπή…
συλλογισθείτε προς στιγμήν ο Λόου τι θα πει.
Αυτόν τον Λόου, φοιτηταί, μην τον θαρρείτε βόδι,
αυτός ο Λόου, φοιτηταί, θα μας κτυπήσει πόδι,
αυτός ο Λόου θα μας πει «βαρδάτε απ’ εδώ
και στρώστε τα τεφτέρια σας αμέσως να τα δω».

Αυτός ο Λόου έμαθε σωστήν διπλογραφίαν
και τόσην οικονομικήν απέκτησε σοφίαν,
αυτός ο Λόου εύκλειαν Ρωμιών δεν χαμπαρίζει,
αυτός ο Λόου κάστανα δεν ξέρει να χαρίζει,
αυτός και Δούναι και Λαβείν τελειώνει στο μουμέντο
κι όπου πατεί το πόδι του μυρίζει φαλιμέντο.

Αυτός ο Λόου φαίνεται πως θα μας ερεθίσει,
αυτός ο Λόου παλουκιά γερή θα μας καθίσει,
αυτόν τον Λόου, φοιτηταί, ανάγκη να τον τρέμετε,
από τον Λόου σήμερα το μέλλον όλον κρέμεται,
κι αν τ’ άδεια μας κατάστιχα δεν του φανούν γεμάτα
πάνε τα Ισοζύγια τα τρις ανάθεμά τα.

(…)

Διαδηλώσεις από σάς δεν ήλπιζα ποτέ…
αν όμως δεν πληρώσετε τα τέλη, φοιτηταί,
ορκίζομαι στους αργυρούς του Βασιλέως γάμους
και στων Ανάκτων των σεπτών τους νυμφικούς θαλάμους
πως θα σας κυνηγήσομεν με τον Μπαϊρακτάρη
κι όπου ο νόμος δεν χωρεί δουλεύει το στειλιάρι.

Την ίδια εποχή γιορτάζονταν οι αργυροί γάμοι του βασιλιά Γεωργίου του Α’ και της βασίλισσας Όλγας. Ο Μπαϊρακτάρης ήταν ο φοβερός και τρομερός Αστυνομικός Διευθυντής Αθηνών, που έμεινε ονομαστός από τη σύγκρουσή του με τους κουτσαβάκηδες του Ψυρρή.

Απάντησις των φοιτητών
με σκούφους επαναστατών.
____
Εμείς βαριά, Πρωθυπουργέ, την κάπα μας θα στρώσομε
κι ο Λόου με την Λόενα να ’λθεί δεν θα πληρώσομε,
κι όσο μ’ εμάς κι αν φουρκισθείς κι όσο κι αν μας μαλώσεις
θα σε χρεοκοπήσομε με τας διαδηλώσεις.
____
Αγρίεψαν οι φοιτηταί, κι ελεύθεροι και δούλοι
εις το Πανεπιστήμιον θα στήσουν καραούλι,
κι όποιον πως πάει να γραφεί ολίγον υποπτεύουν
με ξύλα θα του ρίχνονται και θα τον σακατεύουν.
____
Δεν θα πληρώσουμε λεπτό και θα πετσοκοπούμε
και στον Μεγαλειότατον ορθά κοφτά θα πούμε:
«αν αγαπάς κουνήματα να μη γενούν μεγάλα,
αν θέλεις γάμους αργυρούς και ήσυχα γεράματα,
αν θέλεις μ’ όλους και μ’ εμάς να τα ’χεις μέλι γάλα,
διάταξέ τους δωρεάν να μας μαθαίνουν γράμματα».

(…)

Στη σκηνή μπαίνει ο Φασουλής, ο ξύλινος ήρωας του Ρωμηού, που ναι μεν συμπαραστέκεται στους φοιτητές, αλλά ασκεί και υπόγεια κριτική (ο Σουρής ήταν φιλικά διακείμενος στον Τρικούπη, αλλά έπαιρνε υπόψη του και προς τα πού φυσούσε ο άνεμος).
____
Βʹ.
(Εις το Πανεπιστήμιον διάφοροι μιλούν
και τέλη και Κυβέρνησιν τα κεραυνοβολούν,
τονίζει δε κι ο Φασουλής δριμύν Φιλιππικόν
και γύρω στέκουν εύζωνοι, κλητήρες κι ιππικόν).
____
Φ. Αγαπητοί μου φοιτηταί και φίλοι συμπολίται,
με τέλη κι η Παιδεία μας δεινώς επαπειλείται
κι επλάκωσαν τα γράμματα δυστυχισμένοι χρόνοι
κι ω ξείν αγγέλλειν πως κανείς πεντάρα δεν πληρώνει.
Αν έχει τέλη κι η σπουδή, γενναίοι πατριώται,
ειπέτε μου, παρακαλώ, τι θα μας μείνει τότε;
Αν ήτο κι η Παιδεία μας με φόρους φορτωμένη
δεν θα υπήρχαν σήμερα παντού γραμματισμένοι,
μήτε κι εγώ θα πήγαινα ποτέ μου να σπουδάσω,
μήτ’ εξετάσεις θα ’δινα για να διασκεδάσω,
μήτε θα φόρτωνα κι εγώ στον πετεινό τα γράμματα
και για τις γούνες των σοφών δεν θα ’χα διόλου ράμματα.

Εδώ ο Σουρής αυτοσατιρίζεται, διότι το 1883 είχε διακόψει την έκδοση του Ρωμηού για να μελετήσει για το πτυχίο της Φιλοσοφικής, αλλ’ «απερρίφθη μετά πολλών επαίνων». Και συνεχίζει προς τους φοιτητές:

____
Αυτά τα τέλη, φοιτηταί, να πληρωθούν δεν πρέπει,
νομίζω και το Σύνταγμα πως δεν το επιτρέπει.
Αυτό, καθώς γνωρίζετε, σαφώς καθιερώνει
πως ο Ρωμιός για γράμματα δεν πάει να πληρώνει,
κι όχι μονάχα δωρεάν σοφότατος να γίνεται
μα και να τρώγει χάρισμα και χάρισμα να ντύνεται.
____
Κι αν τώρα του Πρωθυπουργού του κάπνισε και θέλει
εις τους παρόντας ευκλεείς κι ευδαίμονας καιρούς
με τα δικά μας έξοδα, με τα δικά μας τέλη
να κάνει φέστες δυνατές και γάμους αργυρούς,
αν για τα τέλη, φοιτηταί, καμήλας πείσμα κράτησε
και συμβουλές σχολαστικές στ’ αυτιά μας ετσαμπούνισε,
τον βεβαιώνω, κύριοι, πως μες στην πίτα πάτησε,
τον βεβαιώνω, κύριοι, πως από σβέρκο ψούνισε.
____
Σημαίας ας υψώσομεν και λάβαρα μεγάλα
και μην το βάλει, κύριοι, κανένας στην φευγάλα·
κι αν επιπέσουν όργανα των κυβερνώντων δείλαια
εμείς ας πέσομεν νεκροί απάνω στα Προπύλαια,
προσφέροντες το αίμα μας ως ιεράν θυσίαν
εις της σοφίας την θεάν και την ασυδοσίαν.
____

Επεμβαίνουν οι εύζωνοι:

(Ένας βαρβάτος εύζωνος του Φασουλή τις βρέχει
κι εκείνος ως μαινόμενος εις τα θρανία τρέχει)

———–

Φ. Μη με βαράς, κυρ Εύζωνα, κατά τον αφαλό…
Εύ. Ορέ, του στόμα δεν σφαλάς;
Φ.            Στιγμή δεν το σφαλώ…
υπέρ των νόμων μάχομαι και σύρε να κουρεύεσαι.
Εύ. Ο Λόου έρχετι, ορέ, κι σύ μου κουκορεύεσαι;
Φ.             Και σαν έρχεται και τι;
κι ο χορός καλά κρατεί.
Και σαν έλθει τι μ’ αυτό;
δεν πληρώνομε λεφτό.
Εύ. Κι τότες τι θα κρένομε, ορέ, στην Εγγλιτέρα;
χάσου, ορέ, κι ο διάουλος σας πήρε τουν πατέρα.
Φ. Ό,τι κι αν κρένομε γι’ αυτό κουκούτσι δεν με μέλει,
Κι αν ο Μιλόρδος σας ζητά με τα δικά μας τέλη
να φιγουράρει δυνατά στον Λόου τον Εγγλέζο,
εγώ τα κότσα μάτια μου, δεν έμαθα να παίζω.
Εύ. Όρσι λοιπούν τρεις κουντακιές…
Φ.            Μη με βαράς, κολίγα…
δεν ντρέπεσαι τον Κοραή, δεν ντρέπεσαι τον Ρήγα;
Εύ. Κι αυτοί θα φάνι κουντακιές σαν δεν πλερώσουν τέλη…
ο Λόου έρχετι κι συ χουρεύεις του καγκέλι;
Φ. Μακράν σου λέγω απ’ εδώ…
Εύ.             Ορέ, ακούμα κρένεις;
Φ. Μ’ αυτή την βαρβατίλα σου τας Μούσας μη μιαίνεις.
Εύ. Ορέ θα βγάλου σύρριζα του μούσι σου μαγκούφη,
κι αν δεν πλερώσεις θα σου πιού του γιαίμα μουνουρούφι.

Στη συνέχεια, στιχουργώντας πάνω στο μοτίβο του ποιήματος «Το Χάνι της Γραβιάς» του Ζαλοκώστα, ο Σουρής διηγείται πώς οι αντλίες της αστυνομίας διέλυσαν τους φοιτητές:

Γ’
Από κρότο και λόγους βουίζει
καθεμιά της Καμίνου Σχολή
και φωνάζουν απ΄ έξω πολλοί
πως μπαρούτι μυρίζει.

Φασουλής ο γενναίος ηγείται
του μαχίμου εκείνου χορού
και με σκέψεις ανδρός τολμηρού
πρώτος πάντων κινείται.

Με σημαίες και λάβαρα τρέχει
προς τα κάτω γοργός να τραπεί
μα δεν πρόφθασε μαρς  να ειπεί
και μια τρούμπα τον βρέχει.

Του δροσίζουν και μούτρα και σκέλια
και τον πήρε θυμός στην αρχή
μα τον λούζουν με νέα βροχή
και τον πιάνουν τα γέλια.

Δεν μπορεί όπως πριν ν΄ αλαλάξει
εν τω μέσω ραγδαίας βροχής
και στο σπίτι του σπεύδει ταχύς
τα βρεγμένα ν΄ αλλάξει.

Το υπόλοιπο φύλλο του Ρωμηού θα το βρείτε εδώ, εγώ θα συνεχίσω την ιστορία του Εδουάρδου Λω ή Λόου. Ο Σουρής κάνει λόγο για «Λόου και Λόενα» στο ποίημά του, αλλά πρόκειται για σχήμα λόγου ή για ποιητική άδεια. Λόενα δεν υπήρχε• ο Λόου κατέβηκε στην Ελλάδα ελεύθερος και έφυγε αρραβωνιασμένος. Θα εξετάσουμε, ίσως πιο συνοπτικά απ’ ό,τι της αξίζει, αυτή την ιστορία.

Η Καίτη και ο Εδουάρδος Λω την εποχή του γάμου τους

Ο Λόου έμεινε στην Ελλάδα κάτι παραπάνω από τέσσερις μήνες• στο διάστημα αυτό αγάπησε την Ελλάδα γενικά, αλλά ειδικότερα είχε προλάβει να αγαπήσει την ωραιότατη (και πολύ νεότερή του) Καίτη Χατσοπούλου, κόρη του νομάρχη Αθηνών Νικ. Χατσοπούλου-Χατζανέστη και αδελφή του Γ. Χατζανέστη, του στρατιωτικού που έμελλε να εκτελεσθεί ως υπαίτιος της ήττας στη μικρασιατική καταστροφή (γιατί τα δυο αδέρφια είχαν διαφορετικό επώνυμο και γιατί ο πατέρας τους είχε διπλό επώνυμο, δεν το ξέρω• επίσης, βρίσκω «Χατσοπούλου» αντί για το αναμενόμενο «Χατζοπούλου»). Πριν αναχωρήσει ο Λόου από την Ελλάδα τον Μάρτιο του 1893, αρραβωνιάστηκαν αλλά ο αρραβώνας κρατήθηκε μυστικός για να μη θεωρηθεί μεροληπτική η έκθεση του Λόου. (Τελικά παντρεύτηκαν λίγους μήνες αργότερα).

Ύστερα από σχολαστική μελέτη των οικονομικών του κράτους, ο Λόου εκπόνησε μια έκθεση αυστηρή μεν αλλά αισιόδοξη. Σε μια ιστοσελίδα βρήκα (και το μεταφέρω με επιφύλαξη, αφού δεν το έχω διασταυρώσει) ότι είχε γράψει: «Η Ελλάδα μπορεί να ελπίζει σε ένα λαμπρό μέλλον, αν λάβει κανείς υπ΄ όψιν του ότι διαθέτει εύφορη γη, ιδιαίτερα ολιγαρκείς κατοίκους και αξιόλογους ηγέτες.» Ωστόσο, οι Γάλλοι έκαναν κόντρα-έκθεση, στην οποία παρουσίασαν πολύ διαφορετικές τις προοπτικές της Ελλάδας και υποστήριξαν ότι ο Λόου είχε εξαπατηθεί (ή αφεθεί να εξαπατηθεί) από τον Τρικούπη, με αποτέλεσμα οι επίδοξοι δανειστές να θέσουν απαράδεκτους όρους για το νέο δάνειο, το οποίο τελικά δεν ευοδώθηκε κι έτσι επήλθε η πτώχευση του 1893.

Ύστερα από τον άτυχο πόλεμο του 1897, στην ηττημένη Ελλάδα επιβλήθηκε Διεθνής Οικονομικός Έλεγχος, που είχε αντικείμενο να εξασφαλίσει ότι τα έσοδα του κράτους θα κατευθύνονταν πρώτα στην πληρωμή των αποζημιώσεων και του χρέους της Ελλάδας και μετά στην κάλυψη των εσωτερικών αναγκών. Στην Επιτροπή Ελέγχου μετείχαν έξι αντιπρόσωποι των αντίστοιχων μεγάλων δυνάμεων. Αντιπρόσωπος της Αγγλίας και Πρόεδρος της Επιτροπής ήταν ο Λόου, ίσως ο μόνος φιλικά διακείμενος προς την Ελλάδα. Ο ίδιος συμμετείχε στις διαπραγματεύσεις με την Υψηλή Πύλη και κατάφερε να μειώσει σημαντικά τις οθωμανικές απαιτήσεις.

Μετά την Κωνσταντινούπολη, ο Λόου μετατέθηκε στην Ινδία, όπου ανέλαβε υπουργός Οικονομικών από το 1900 ως το 1905, οπότε για λόγους υγείας γύρισε στο Λονδίνο• το 1906 είχε μια σύντομη αποστολή οικονομικής διπλωματίας στην (αυτόνομη τότε) Κρήτη, ενώ το 1908 η υγεία του χειροτέρεψε• πέθανε τον Νοέμβριο του 1908 στο Παρίσι αλλά θάφτηκε με τιμές στην Αθήνα. Προς τιμή του, η οδός που ενώνει τη Σταδίου με την Πανεπιστημίου μετά τη Σίνα ονομάστηκε «Εδουάρδου Λω».

Για την ηλικία των γυναικών δεν ρωτούσαν την εποχή εκείνη, πάντως η χήρα του, η λαίδη Λω, ήταν, όπως είπαμε, πολύ νεότερη. Συνέχισε να ζει μεταξύ Ελλάδας και Ευρώπης και στα τέλη της δεκαετίας του 1920 προκάλεσε αίσθηση στην αθηναϊκή κοινωνία όταν παντρεύτηκε τον πολύ νεότερό της αστυνομικό διευθυντή Γεώργιο Πειρουνάκη. Σύμφωνα με μία πηγή εκείνη ήταν 67 κι εκείνος 30, σύμφωνα με μιαν άλλη, πιο ευλογοφανή, εκείνη ήταν 60 κι εκείνος 37. Περισσότερα για την ιστορία αυτή δεν έχω καιρό να ψάξω, πάντως βρήκα στο Διαδίκτυο μια επιστολή της λαίδης Λω-Πειρουνάκη, όπως υπογράφει, σταλμένη το 1930 στον Ελευθ. Βενιζέλο, στην οποία του ζητάει να επιλεγεί το δικό της οικόπεδο, στη γωνία των οδών Πεσμαζόγλου και Σταδίου, για την ανέγερση του κτιρίου της Εθνικής Τράπεζας. Όμως είναι κρίμα να στριμώξω τις ιστορίες της Λαίδης στον επίλογο του άρθρου, οπότε κλείνω εδώ το σημείωμά μου που άρχισε το 1892 και μας έχει ήδη φέρει στο 1930 ή ίσως στο 2012 αν σκεφτούμε τις αναλογίες με τη σημερινή εποχή…

115 Σχόλια προς “Ο Λόου και η Λόενα, το χρέος και οι φοιτητικές διαδηλώσεις του 1892”

  1. Kαλήν ημέρα φίλεργε Νικοκύρ, θαυμάσιον και ενημερωτικότατον το πόνημά σου (το αιτιατικόν ‘ν’, όχι καθαρευουσιάνικο αλλά κυπραίικο, επιχωριάζει ο ενρινισμός. Ώστε, εις άνομον ζώντες κοινωνίαν, παρά ταύτα, και τώρα όπως και τότε… Lawless δεν ήτο.

  2. Τότε έφταιγεν η σταφίς και η τιμή της, ο προστατευτισμός, ο ανταγωνισμός της λατινικής αμερικής, ο εντονος (αλλά μακροπρόθεσμα αποδοτικός) κεϋνσιανισμός του Τρικούπη, με τις διώρυγες, την βιονηχανική ζώνη Πειραιώς, τα τραίνα. Και βέβαια ο ανόητος πόλεμος των Δηλιγιανναίων και των ομοίων.
    Τώρα; Το χρήμα πταίει για την έλλειψή του! Mία κρίσις εκ του.. παραχρήμα. Οι αξιολογήσεις δημιουργούν την κρίση για την οποια.. προειδοποιούν. Self serving. Καθιστούν το χρήμα ακριβότερο, πιο δυσπρόσιτο, έως και απρόσιτο. Αν η σιτοφιλία είναι το βίτσιο της βουλιμίας, η… απροσιτοφιλία είναι το νέο βίτσιο του καπιταλισμού, είπαμε, του καπιταλισμού της απόσπασης. Το χρήμα έγινε ο δικός του νόμος. O νόμος μιας νέας «anomie», που θα έλεγεν ο κοινωνιολόγος. Lawless, είπαμε. (Τρολλάρω, σόρρυ, αλλά έγινες, Νικοκύρ εθιστικός, έως και μεθυστικός).

  3. Νέο Kid Στο Block said

    Νικοκύρη, έγραψες πάλι! (συνεπικουρούμενος από τους εκλεκτούς εθελοντές και εκλεκτή εθελόντρια)
    Αναλογίες με το σήμερα, εκπληκτικές!
    (Αυτός ο Τόμσεν κι ο Ράιχενμπαχ μήπως είναι ανύπαντροι ρε παιδιά;; ..εδώ που φτάσαμε, θα ήτο ίσως μια κάποια λύσις…)

  4. To ΥΠΕΞ στον έφαγεν… άλλος, Νεοκίδιε, δοκίμασε ως ο αστυνόμος μας την οψιόν της γραοφιλίας, κτύπα την λαίδη, ουπς, φράου Μέρκελ εσύ, να την βγάλεις μια ζωή φράουλα.

  5. Τον ΥΠΕΞ, εδώ ξέχασα τον ενρινισμό, που έχουμε μορφολογική, μορφηματική ανάγκη το ‘ν’;

  6. bernardina said

    Νίκο, σ’ ευχαριστώ που μου έδωσες την ευκαιρία να βάλω ένα τόσο δα λιθαράκι, που λένε και τα κλισέ. Πάντα στη διάθεσή σου.
    Το άρθρο απολαυστικότατο. Μερικές παρατηρήσεις επί τροχάδην.
    Το -τσ στο Χατσόπουλος, υποψιάζομαι ότι είναι θέμα καταγωγής. Αν πάρω αφορμή από κάποιες στιχομυθίες μου με τους τουρκομαθείς του ιστολογίου που με διαφώτισαν ως προς κάποια τούρκικη παροιμία, ορισμένοι Μικρασιάτες προφέρουν πιο μαλακά τα σύμφωνα. (Γι’ αυτό κι εγώ παραξενευόμουν όταν κάποιοι έλεγαν Οτζαλάν και όχι Οτσαλάν).

    Αυτά τα Λόου/Λω και Ρου μου δίνουν απανωτές εμπνεύσεις για στιχάκια, αλλά σήμερα θα στερηθώ την υπέροχη παρέα σας. Γι’ αυτό ακολουθώ το παράδειγμα της Ιμόρ, γράφομαι για δικαίωμα συμμετοχής και επιφυλάσσομαι.

    ΥΓ. Περιμένω με ενδιαφέρον την ιστορία της λαίδης.

    Την καλημέρα μου παντού

  7. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    Για το /τσ/ του Χατσόπουλου είναι μια εξήγηση αυτό που λέει η Μπέρνι στο 6 -κάπου διάβασα ότι η οικογένεια Χατσόπουλου είχε, λέει, βυζαντινές ρίζες.

  8. ππ said

    Τι ωραία ανάρτηση!
    Μπράβο και στους εθελοντές!

  9. Ίσως από αυτόν εμπνεύστηκε η παλιά τραγουδίστρια Μαρία Μαντωνανάκη το καλλιτεχνικό της ψευδώνυμο: Μαίρη Λω…

  10. sarant said

    Πιθανόν από τη Λαίδη, και κατά σύμπτωση η τραγουδίστρια γεννήθηκε στο Π. Φάληρο όπου έμενε και η Λαίδη.

  11. Ωραία ιστορία. Η Λαίδη να τον είχε ακολουθήσει άραγε στην Ινδία, καλοκαίρι στη Σίμλα στυλ Κίπλινγκ και τα λοιπά;

  12. sarant said

    11: Φυλλομέτρησα μια βιογραφία του Λόου (υπάρχει ονλάιν), απ’ όπου προκύπτει ότι η Λαίδη είχε πάει μαζί του στην Ινδία

  13. (γιατί τα δυο αδέρφια είχαν διαφορετικό επώνυμο και γιατί ο πατέρας τους είχε διπλό επώνυμο, δεν το ξέρω• επίσης, βρίσκω «Χατσοπούλου» αντί για το αναμενόμενο «Χατζοπούλου»).

    Mια σκέψη, επειδή είχε συμβεί και σε προππάπου μου:

    Εάν ήταν ετεροθαλή αδέρφια μάλλον θα το γνωρίζαμε. Ομως στα τέλη του 19ου αιώνα, που γεννήθηκε και ο προππάπους, εάν ο πατέρας πέθαινε όσο η γυναίκα του ήταν έγκυος, το παιδί που γεννιόταν έπαιρνε το επίθετο της γυναίκας!

  14. Νέο Kid Στο Block said

    12. Καλά, φυλλομέτρησες 800 σελιδες;; Ποιος είσαι τελικά ρε παιδάκι μου; Το νέο υπερόπλο της Νάσας; 🙂
    (Πολύ ενδιαφεροντα κι αυτα που λεει ο Μόρισον για Κρήτη κι επαφές Λόου με Βενιζέλους )

  15. Βέβαια αυτό που είπα πριν δεν εξηγεί το διπλό επώνυμο του πατέρα.

  16. «Προς τιμή του, η οδός που ενώνει τη Σταδίου με την Πανεπιστημίου μετά τη Σίνα ονομάστηκε «Εδουάρδου Λω»«.

    Αυτός ο δρόμος έχει ιδιαίτερο οδογραφικό και οδωνυμικό ενδιαφέρον αφού περιλαμβάνει και τη Χρ. Λαδά, στον τόπο τής δολοφονίας του καθώς και (προς Λεωφ. Αλεξάνδρας) τη Σπυρομήλιου, όχι σε απόλυτη ευθεία. Ίσως να έμενε και μέρος για «Σωτήρη Πέτρουλα» και κοντά είναι και οι τρεις της Marfin.

    Παλιά ΤΟ ΒΗΜΑ έβαζε ως διεύθυνση «Χρ. Λαδά – Εδ. Λω».

    Μια νεαρά με ρώτησε επί της Εδ. Λω «Μήπως ξέρετε πού είναι η οδός Σινά ή … δεν ξέρω Σίνα». Της έδειξα.

    Γιάννης

  17. και στα τέλη της δεκαετίας του 1920 προκάλεσε αίσθηση στην αθηναϊκή κοινωνία όταν παντρεύτηκε τον πολύ νεότερό της αστυνομικό διευθυντή Γεώργιο Πειρουνάκη. Σύμφωνα με μία πηγή εκείνη ήταν 67 κι εκείνος 30, σύμφωνα με μιαν άλλη, πιο ευλογοφανή, εκείνη ήταν 60 κι εκείνος 37

    Αυτή μάλιστα Νικοκύρη, είναι μια ιστορία που πρέπει να αναπτύξεις σε επόμενο άρθρο! Ποιές cougar, ποιά Ντέμι Μουρ κλπ…!

    Απολαυστική και η σημερινή ανάρτηση…

  18. π2 said

    Ως αφόρητα σχολαστικός κυριακάτικα, ένα (παντελώς άσχετο) τυποεκδοτικό σχόλιο. Δεν ξέρω αν έχει αλλάξει κάτι στα stylesheets της WordPress ή είναι θέμα ρυθμίσεων φυλλομετρητή (αν και δεν βλέπω καμιά διαφορά σε αλεπού και Chrome), αλλά τον τελευταίο καιρό οι άνω τελείες που έχουν πληκτρολογηθεί ως middle dots εμφανίζονται ως κατάμαυρα bullets που βγάζουν μάτι.

    Γιατί δεν βγαίνει ο αιρετικός αριστοτελικός Στάζιμπος στο τηλέφωνο να επιχειρηματολογήσει υπέρ του middle dot αντί της πλατωνικά ορθόδοξης Greek ano teleia; 😛

  19. Λόου, Τζόους και Γιαφς

    Ακόμα ακούγεται στα ελληνικά το λόου για το Law, όπως και το τζόους για τον κινηματογραφικό τίτλο Jaws. Από Γερμανούς τον έχω ακούσει γιαφς. Όπως άλλωστε νταφ για το σαπούνι Dove (… που θα μπορούσε να είναι ντόουβ…).

    Γιάννης

  20. Βιβή said

    Καλημέρα,τι καλημέρα δηλαδή,η μέρα είναι ψιλοχάλια-είπαμε αγαπάμε τον χειμώνα αλλά αυτή η μουντίλα παρατράβηξε για τα δεδομένα της Αθηνούλας- ευτυχώς που κάτι τέτοιες κυριακάτικες αναρτήσεις +τα σχόλια,απολαυστικά κι αυτά,μας φτιάχνουν λιγάκι την διάθεση.
    Ε ύ γ ε
    σε όλους!

  21. mindkaiser said

    Έπεσε σοβαρή ιδέα στο τραπέζι από τον νεοκίντ και όλοι οι συνδαιτυμόνες την προσπεράσατε. Λέτε οι φίλτατοι Τόμσεν και Ράιχενμπαχ να είναι λεύτερα πουλιά; Εδώ που έχουμε φτάσει, κάθε μορφής επιρροή πρέπει να επιστρατευτεί. Νυφοπάζαρο στο σύνταγμα εδώ και τώρα!

    Νίκο, εξαιρετικό άρθρο.

  22. sarant said

    Ευχαριστώ και για τα νεότερα σχόλια και τα καλά λόγια!

    14: Για να μη δημιουργούνται λάθος εντυπώσεις, εγώ 400 σελίδες φυλλομέτρησα 🙂

    15: Υπέθετα πως αρχικά η Εδουάρδου Λω θα έφτανε μέχρι την πλ. Καρύτση, αλλά μετά το 1948 το μετά τη Σταδίου κομμάτι της θα μετονομάστηκε σε Χρ. Λαδά, αλλά δεν ήμουν βέβαιος, τώρα το επιβεβαιώνουμε.

  23. 16 Λάθος μου «Οδός Δαφνομήλη» αντί για «Σπυρομίλιου» που έγραψα.

    Γιάννης

  24. Η γιαγιά μου έλεγε πότε-πότε ειρωνικά «λαίδη Λω» τη μητέρα μου. Τώρα, πενήντα χρόνια μετά, μαθαίνω πού αναφερόταν! Ευχαριστώ!

  25. Αφεντικό 16 όχι 15. Γιάννης με καλημέρες.

  26. bernardina said

    Ο Τόμσεν είναι παντρεμένος. O Ράιχενμπαχ επίσης, έχει και τρία παιδιά.
    Απογοητευτείτε 🙂
    Κιντάκο, μένεις εσύ η μόνη ελπίδα μας, μπας και ξεμυαλίσεις τη Μέρκελ. (Ξέρεις εσύ πώς, έχεις το know-how 😉 )

  27. Ένας άλλος (και υποθέτω άσχετος) Law είχε καταστρέψει οικονομικά τη Γαλλία 170 χρόνια νωρίτερα.

  28. Immortalité said

    Νόμιζα ότι διάβαζα ανταπόκριση για τη σημερινή κατάσταση…
    Μπράβο στον Νικοκύρη μας και στους συνεπικουρούντες αυτόν δακτυλογράφους! 🙂

    Δε με λέτε; Στην απάντηση των φοιτητών, μόνο σ ‘εμένα δε βγαίνει το μέτρο στο β’ στίχο;
    Έχω την αμυδρά εντύπωση ότι σε προηγούμενη ανάρτηση είχε τεθεί θέμα για το αν η Νομική ήταν τελικά Φιλοσοφική. Βλέπω ότι ξαναγράφεις Νομική, διευκρινίστηκε;

  29. Τεμπελχανάδες φοιτηταί, αναρχικοί κηφήναι,
    που είστε παρασιτικοί πολίται εν Αθήναι,
    γιατί μωρέ δεν βάζετε το χέρι εις την τσέπη;
    Στο τσάμπα θα τη βγάλετε; Να ξηλωθείτε πρέπει!

    Για το καλό τής χώρας μας απ’ το ταμείο περάστε
    ειδάλλως το πτυχίο σας και τις σπουδές ξεχάστε!
    Σαν έρθει ο Άγγλος και σας δει να τρέχετε στους δρόμους,
    και ασεβή απείθεια να δείχνετε στους νόμους,

    τι λέτε να εισηγηθεί και να τους μεταφέρει,
    για την οικτρή κατάσταση στα ημέτερα τα μέρη;
    Καλά δεν το εξέρετε τούτον τον Άγγλο φλούφλη,
    την αίσθηση θα έχουμε σαν τσόντα με την Ντούβλη.

    Θα μας εθάψει ζωντανούς, μέρα άσπρη δεν θα δούμε
    κι από τής κρίσης τα δεινά δεν πρόκειται να βγούμε!
    Γι αυτό, λοιπόν, με το καλό, δώστε τη συνδρομή σας,
    αλλιώς σκληρά θα παταχθεί ο πας παρανομήσας!

  30. Είναι ενδιαφέρον το γεγονός πως όταν ξηλώσαμε τις πινακίδες οδών με αγγλικά ονόματα (όπως για παράδειγμα «Οδός Τσώρτσιλ» που (ξανα)έγινε «Οδός Σταδίου») αφήσαμε τον Εδ. Λω.

    Γιάννης

  31. sarant said

    29: Άλλος Σουρής μάς προέκυψε, εύγε!

    30: Αυτός ήταν δικός μας!

  32. sarant said

    28: Ωχ, για τη Νομική-Φιλοσοφική το είχα ξεχάσει, έκανα τη διόρθωση, ελπίζω να μην ξαναγίνει το λάθος!

    Ποιος στίχος λες ότι δεν βγαίνει στο μέτρο;
    «Ο Λόου και η Λόενα ναλθεί δεν θα πληρώσομε»;
    εμένα μου ακούγεται καλά.

  33. Immortalité said

    Κώστα μανιφίκ!

    @32 Νίκο αυτός ο στίχος. Εμένα σα να μου λείπει συλλαβή. Πάντως δεν μου ακούγεται καλά.

  34. Μιχαλιός said

    Ο Γεώργιος Χατζανέστης μεγάλωσε στη Νάξο, με την οποία είχε ο πατέρας του κάποια σχέση που δεν τη θυμάμαι στις λεπτομέρειές της. Στο πρωτόγραφο Μητρώο Αρρένων του Δήμου Νάξου (1879) έχει γραφτεί «Γεώργιος Χατζόπουλος». Το όνομα διορθώθηκε σε «Χατζανέστης» στην επίσημη ανατύπωση του 1885.

    Νομίζω ότι έχει γράψει κάτι σχετικά ο Ν.Λεβογιάννης στη «Νεότερη Ιστορία της Νάξου».

  35. Και η απάντηση των φοιτητών:

    Αγαπητέ πρωθυπουργέ
    κι εγγυητή τής τάξης
    με τέτοιου είδους απειλές
    δεν θα μας ετρομάξεις.
    Από τη τσέπη μας κανείς,
    το ξαναλέμε πάλι
    ούτε δεκάρα τσακιστή
    δεν πρόκειται να βγάλει.

    Η μόρφωση είναι δωρεάν
    και τούτο δεν αλλάζει,
    ποιος είν’ ο Άγγλος ροδαλός
    μαζί μας που τα βάζει;
    Ανένδοτο αγώνα εμείς
    έχουμ’ αποφασίσει
    κι αυτά που δικαιούμαστε
    δεν θα μας τα στερίσει

    ούτε ο Λόου κι η Λόενα
    ούτε κανένας άλλος
    είτε Άγγλος είν’ είτε Έλληνας
    ή Γερμανός ή Γάλλος.
    Για μας το θέμα έληξε
    κι αν θες οικονομία
    απ’ το παλάτι άρχισε
    κι όχι απ’ την παιδεία!

  36. bernardina said

    Γιατί ΛόΕνα και όχι ΛόΑΙνα (ρωτάει το σπαστικό 😆 )

  37. sarant said

    36: Έλα ντε; Έτσι πάντως το γράφει ο Σουρής, Υπόψη ότι και ο Παπαδιαμάντης, την ίδια περίπου εποχή (μάλλον καμιά δεκαριά χρόνια αργότερα) γράφει την «κάλτσα της Νώενας», αλλά βέβαια ο Νώε το έχει το έψιλον.

  38. voulagx said

    Τι θελει να πει ο ποιητης με το:
    «αν αγαπάς κουνήματα να μη γενούν μεγάλα,
    αν θέλεις γάμους αργυρούς και ήσυχα γεράματα..»;
    Να μη γενουν κινηματα, διαδηλωσεις; (Δεν νομιζω να εννοει παντως τα τσιφτετελια)

  39. Πιδύε, συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο· μια χαρά παραμένουν οι μεσαίου ύψους τελείες. Η επικόλληση άνω τελειών από τον κατηραμένον όφιν στον εντίτορα της πόρσε ήταν εξαπανέκαθεν προβληματική.

    <mode = immor>Το υπόλοιπο φύλλο του Ρωμηού θα το βρείτε εδώ: έναν λίκνο στο εδώ</mode>

    #3 Δεν υπάρχει ελπίς

  40. π2 said

    39: Αιδώς γουερντπρεσείοι αν ισχύει, αλλά δεν παίρνω κι όρκο. Επειδή πάντοτε βαριόμουν να ψάχνουν σε add-ons για την άνω τελεία, συνήθως την έβαζα με c/p από το Word (όπως θα κάνω αμέσως, καλή ώρα)· ποτέ δεν μου τις εμφάνισε ως bullets.

  41. π2 said

    παρόραμα: να ψάχνω

  42. #41 Ναι αλλά δεν χρησιμοποιείς τον εντίτορα των ποστ…

  43. Και η αστυνομία:

    Διαλύστε το, ρε τσόγλανοι,
    είμαστε η αστυνομία,
    δεν βλέπετε το κράτος μας
    πως πια δεν έχει μία;

    Αυτό που εδώ διαπράτεται
    διασάλευση ειν’ τής τάξης,
    στον άρχοντα να σέρνετε
    θρασέως τα εξ αμάξης.

    Λούτσα, ρε, θα σας κάνουμε,
    διαθέτουμε αντλίες
    εμείς δεν ανεχόμαστε
    τέτοιες ατασθαλίες.

    Αν από ’δώ δεν φύγετε,
    σας έχουμε μπουγέλο
    εκάνατε τη χώρα μας
    διεθνώς ένα … 🙂

  44. 26
    Πηγαίνοντας κόντρα στην αγαθή μου φύση θα την πω την κακία μου. Η Μέρκελ φίλοι ονομάζει και προσεπιγράφει αιδήμον στοιχείον της γυναικείας ανατομίας, τους υποδοχείς Μέρκελ, Merkel receptors, που είναι οι απολήξεις των νεύρων, αισθητηρίων πάσης αδιακρισίας, στο γυναικείο αιδοίο, ταύτ’ εύρον ψαχνίζων ποτέ εγώ.

    39
    Αγχίνους, νεοαριστοτελισταί φίλοι, ο ευρίσκων αμέσως… το μέσον (οξύμωρον, έ;), στο 19 του πρώτου βιβλίου των Αναλυτικών Υστέρων.

  45. Off-topic: Αποκλειστικό: Έκλεισε η συμφωνία για το PSI+, Συμφωνία επί της αρχής και για το νέο Μνημόνιο

  46. ΣΑΘ said

    @ 3

    » Αναλογίες με το σήμερα, εκπληκτικές!
    (Αυτός ο Τόμσεν κι ο Ράιχενμπαχ μήπως είναι ανύπαντροι ρε παιδιά;; ..εδώ που φτάσαμε, θα ήτο ίσως μια κάποια λύσις…) »

    Καλό !

  47. Θρασύμαχος said

    Αναπάντεχα επίκαιρο, με εξαίρεση την (τότε ίσως σωστή) επισήμανση του λόρδου ότι «η Ελλάδα διαθέτει εύφορη γη, ολιγαρκείς κατοίκους και αξιόλογους ηγέτες». Ευχαριστώ και για την τιμητική μνεία στην πρώτη αράδα.

  48. bernardina said

    «απολήξεις νεύρων αισθητηρίων πάσης αδιακρισίας………..ταύτ’ εύρον ψαχνίζων ποτέ εγώ.»

    Στο «εύρον» το «ταύτ'» αναφέρεται στα επίμαχα αισθητήρια νεύρα κλπ; Διφορούμενος και ασαφής η σύνταξις και σε βλέπω να σφάζεσαι με τον Κιντάκο στην ποδιά της εν λόγω για το ποιος θα τη γητέψει αποτελεσματικότερα.
    Δεν είναι κακό, έτσι αυξάνονται και οι πιθανότητες επιτυχίας. Θα θυσιαστείτε, αγαπητοί, αλλά… για την Ελλάδα ρε γαμώ το!

  49. sarant said

    38: Εγώ καταλαβαίνω φασαρίες, ταραχές.

    43: Καλό!

  50. π2 said

    42: Δεν σε πιάνω.

  51. Το πρόβλημα είναι στο τι αντιγράφεται, από πού, και σε τι μετατρέπεται μέσα στον post editor του wp· το middle dot δεν έχει τέτοια προβλήματα.

  52. Μα γιατί δεν χρησιμοποιείτε το απλό (σικ, ρε!) alt+0183 που βγάζει: · . Ή είν’ αυτό το middle dot;

  53. papoylis said

    Το ορέο Νικοκύρη μου είναι πως με τη σημαντική μείωση των εγγεγραμμένων δεν επετεύχθη ο στόχος των αναμενόμενων εσόδων…. Ούτε εκείνοι οι φωστήρες ( του πράκτορος τρικούπεως συμπεριλαμβανομένου ) εγνώριζαν το νόμο του Λάφφερ … αυτοί είχαν μια διακαιολογία : δεν είχε διατυπωθεί ακόμα … οι τωρινοί φωστήρες δεν έχουν ούτε μία γιατί ήδη από τα μέσα του προηγούμενου έτους το φαινόμενο έχει εκδηλωθεί ισχυρό.

    Με τον Εδουάρδο μου θυμίσατε την αγαπημένη μου Μαίρη Λώ και εκείνους τους απίστευτους εμιγκρέδες , τους αδελφούς Γιάκοβλεφ που έζησαν το πολυτάραχο βίο τους στο Π. Φάληρο 😉

  54. Παπούλη, υπερβάλλεις 🙂 (δεν είχε διατυπωθεί ακόμα): Ορίστε ο Άλη, τέταρτος χαλίφης του ισλάμ και βεβαίως ο Ιμπν Χαλντούν, τον 14ο αιώνα. Τον οποίο δεν αμφιβάλλω πως ξέρεις 😉

  55. 52
    alt Q = ········, στα Αpple-άκια μας, δεν σας το βγάζει στα PC; Αρκεστείτε τότε, τελεία και παύλα, στη παύλα – που χρησιμοποιούν οι νεολογίζοντες νεανίες των κομβιούτερ.

    48

    To ψαχνίστηκες, ήγουν σακουλεύτηκες, τί ψαχνιζόμαστε εμεις, με τον νου στο ψαχνό πάντα, τί τα ψάχνεις, πονηρά Βερνάρδα!

    Τά ‘ρχινε, θυμούμαστε, κάτι ζίου ζίτσου στην φροϋλάιν Χ (όλα κι όλες για την πατρίδα) κι ο Γιώργος Θαλάσσης, ρουφάγαμε από τότε τα πατριδογνωστικά αναγνώσματα, δίπλα στο Ρομαντσο στον κουρέα, κ. Νικοκύρ.

  56. Μαρία said

    >Οι φοιτητές διαμαρτυρήθηκαν και συγκεντρώθηκαν στα Προπύλαια στις 23 Σεπτεμβρίου απαιτώντας την αναστολή εφαρμογής του νόμου και, όταν επιχείρησαν να διαδηλώσουν, συγκρούστηκαν με την αστυνομία που τους διέλυσε.
    Οι ημερομηνίες των συλλαλητηρίων:
    6/9 το πρώτο με δολοφονικές επιθέσεις απο μαχαιροβγάλτες τραμπούκους· 23/9 με πορεία προς το υπουργείο οικονομικών «ηγουμένων τριών ελληνικών σημειών» τις οποίες κατά τις συμπλοκές που ακολούθησαν έσχισαν οι χωροφυλάκοι του Μπαϊρακτάρη (χο!)· 27/9 όταν μπούκαραν στις αίθουσες διδασκαλίας όλα τα σώματα, ιππικό, έφιπποι χωροφύλακες, εύζωνοι και πυροβολητές και ακολούθησε έγγραφη διαμαρτυρία προς τον πρύτανη για την παραβίαση του ασύλου (χο!χο!)· 30/9 ματαιώθηκε μετά την εφόρμηση πάλι όλων των σωμάτων ενισχυμένων αυτή τη φορά με πυροσβεστικές αντλίες. Οι κινητοποιήσεις όμως συνεχίστηκαν και τις επόμενες μέρες με διακοπή των μαθημάτων και ξεφώνημα καθηγητών (χο!χο!χο!)
    Ιμόρ, 28, ο πρύτανης θεώρησε πρωταίτιους τους φοιτητές της Νομικής και διέταξε ανακρίσεις. Στις αίθουσες της σχολής οι φοιτητές υποδέχτηκαν τα στρατά «με ποδοκροτήματα, αποδοκιμασίας και γιουχαΐσματα», δέχτηκαν επίθεση και έγιναν πολλές συλλήψεις.

    Περισσότερα για τα συλλαλητήρια στο άρθρο του Σπύρου Λουκάτου, Η φοιτητική κοινότητα στο β’ μισό του 19ου αιώνα στο: Πανεπιστήμιο: Ιδεολογία και παιδεία, τόμος Α΄, που μπορείτε να κατεβάσετε ή να διαβάσετε στον ιστότοπο του ΙΑΕΝ.

  57. Μαρία said

    52 Δύτη, όπως βλέπεις, αυτό έκανα.

  58. ππ said

    Εγώ βρε παιδιά όταν πατάω αυτό που λέει ο Δύτης, μου βγαίνει αυτό: (τίποτα)

  59. τίποτα πιο απολαυστικό από τη νιρβάνα του μακ γιούζερ

  60. papoylis said

    Για κανένα σκωτσέζο μιλάς Στάζυ ;;;;

  61. Μαρία said

    58 Ππαν, όσο γράφεις τον αριθμό κρατάς το αλτ πατημένο.

  62. voulagx said

    #59 Σταζυ, ποια η γνωμη σου για τα λινουξακια;

  63. Ωχ, κατάλαβα, μόλις ξεκίνησα έναν ακόμα εμφύλιο μακ-πισί. Εγώ είμαι πάντα των φθηνών λύσεων, στο μεταξύ.

  64. ππ said

    61: ναι, αυτό κάνω. Πατάω το Alt (όχι το AltGr) και ταυτόχρονα πληκτρολογώ τον αριθμό. Αλλά σα να θυμάμαι ότι σε πληκτρολόγια που δεν έχουν ξεχωριστό τμήμα για ΄τα νούμερα στα δεξιά δεν πιάνει το κόλπο. Εγώ προς το παρόν στο γουόρντ το βάζω από τα σύμβολα και αρκούμαι δηλαδή στο μιντλντότ. Εντωμεταξύ χτυπάω όλο κείμενα του 19ου που έχουν ένα σωρό άνω τελείες και σε κανέναν από τους υπολογιστές μου δεν ‘εχω το καλό πληκτρολόγιο 😦

  65. Μαρία said

    64 >να θυμάμαι ότι σε πληκτρολόγια που δεν έχουν ξεχωριστό τμήμα για ΄τα νούμερα στα δεξιά δεν πιάνει το κόλπο
    Αμ έτσι πες. Γι’ αυτό δεν σου βγαίνει.

  66. ππ said

    Μα όλοι τόχετε; Πώς γίνεται αυτό; Εγώ πώς την πάτησα;

  67. βαριέμαι να ξαναλέμε τα ίδια…

  68. 66: Αν γράφεις σε φορητό υπολογιστή, λογικό είναι να μην έχει ξεχωριστό αριθμητικό πληκτρολόγιο. Ψάξε για το πλήκτρο NumLK ή NumLock. Πάτησέ το μια φορά. Μπορεί ν’ ανάψει και κάποιο λαμπάκι. Τώρα κάποια πλήκτρα θα βγάζουν αριθμούς αντί για γράμματα. Σε μένα τα

      789
      UIO
      JKL
      M

    γίνονται

      789
      456
      123
      0

    Δοκίμασε να γράψεις τον αριθμό μ’ αυτά τα πλήκτρα. Μετά ξαναγύρισε το πληκτρολόγιο στην προηγούμενη κατάσταση πατώντας ξανά μια φορά το NumLk ή NumLock.

    Σε μένα το NumLk είναι στο ίδιο πλήκτρο με το Insert, δηλαδή πρέπει να πατήσω Insert με το πλήκτρο Fn πατημένο.

  69. ππ said

    Μαρέσει που πιστεύεις ότι όλος ο κόσμος έχει πληκτρολόγιο QWERTY

  70. Εκπληκτικό πώς η ιστορία επαναλαμβάνεται και ταυτόχρονα πόσο άγνωστη μένει στους πολλούς…(Φάρσα;)
    Επ΄ ευκαιρία, μού προκαλεί μεγάλη εντύπωση που ελάχιστα έως καθόλου συζητιέται η ευρωπαϊκή νομισματική ενοποίηση που επιχειρήθηκε το 1865, στην οποία κάπου (1868) συμμετείχε και η Ελλάδα (γι’ αυτό, νομίζω, λέμε «δίφραγκο, άφραγκος» και όχι «δίδραχμο, άδραχμος») και η οποία (ενοποίηση – αν και ουσιαστικά: σταθερή συναλλαγματική ισοτιμία) αντιμετώπισε ακριβώς τα ίδια προβλήματα που αντιμετωπίζει και η σύγχρονη.
    Λήφθηκε ποτέ υπ’ όψη αυτή η εμπειρία από τους ιθύνοντες;

  71. «Ο Μπαϊρακτάρης ο σκληρός» φιγούρα και σε λαϊκόν άσμα με τίτλο – ώ της σύμπτωσης – «Στην εποχή τού Πάγκαλου«…

  72. Μαρία said

    70 Μιχάλη, δες κι αυτό για την βιβλιογρ. παραπομπή.
    https://sarantakos.wordpress.com/2009/02/21/xrhma/#comment-159

  73. ἡ ἱστορία ἐπαναλαμβάνεται εἴτε ὡς τραγῳδία εἴτε ὡς φάρσα, ποὺ ἔλεγε κι ὁ ἀκατνόμαστος. Μόνο ποὺ τώρα δὲν ἔχουμε Σουρῆ 😦

  74. 73
    Έχουμε Souris.

    63
    Το ακριβό είναι φθηνό, κι εν πάση περιπτώσει, μην την πατήσεις με γυναίκες, όσο πιο φθηνές τόσο πιο πολυ μου κόστισαν, φτου πάλι σεξιστικό μου βγήκε, πάω στα χαρακώματα.

  75. Μαρία said

    71 Μόνο που ο Μητσάκης μπέρδεψε τις εποχές.

  76. υπερυψωμένες τελείες

  77. Η παύση της κυβέρνησης Δηλιγιάννη το 1892 στην πραγματικότητα ήταν η μία και μόνη κυριολεκτική παύση κυβέρνησης στην κοινοβουλευτική μας ιστορία, αν δεν κάνω λάθος. Ποιος Βενιζέλος, ποιος Παπανδρέου… Ο έρμος ο Δηλιγιάννης, ο υπέρ πατρίδος πεσών, ήταν το πρώτο θύμα των βασιλικών καμωμάτων.

    Αλλά την ιστορία την γράφουν οι νικητές: ο Δηλιγιάννης ήταν παλαιοκομματικός, γιααυτό δεν τον θυμάται κανείς σήμερα, ούτε καν ως θύμα.

  78. π2 said

    51:

    Το πρόβλημα είναι στο τι αντιγράφεται, από πού, και σε τι μετατρέπεται μέσα στον post editor του wp· το middle dot δεν έχει τέτοια προβλήματα.

    Εξακολουθώ να μη σε πιάνω. Εάν το middle dot δεν έχει τέτοια προβλήματα, γιατί στην παρούσα ανάρτηση φαίνονται bullets; Εάν η άνω τελεία έχει τέτοια προβλήματα, γιατί εγώ αντιγράφω άνω τελεία και φαίνεται άνω τελεία;

    Λοιποί: καμιά σχέση με mac / pc, καμιά σχέση με Alt+0183. Δείτε εδώ, σχόλια 163 μέχρι 200φεύγα.

  79. #78 Αυτά που βλέπεις μέσα στο ποστ, π.χ. Λόενα δεν υπήρχε• ο Λόου είναι χαρακτήρες μπούλετ • Γιατί; γιατί ή επικόλληση μέσα στον post editor του Νίκου αυτά έβγαλε. Υπάρχουν στο πρωτότυπο ως τέτοιοι, ως χαρακτήρες μπούλετ δηλαδή; είναι αποτέλεσμα κακής μεταφοράς κατά την επικόλληση; το πρωτότυπο που αντιγράφεται τι είναι; κείμενο από έγγραφο word; απλό κείμενο από editor; κι αν είναι από editor, είναι από unicode editor; δουλεύει σωστά το clipboard του λειτουργικού σε unicode κατά την αντιγραφή κι επικόλληση; Μερικά απ’ αυτά μπορεί να τ’ απαντήσει ο Νίκος.

    Να ξαναμαναεπαναλάβω ότι παρότι η μεσαία τελεία, δεν είναι άνω τελεία, βολεύει γιατί είναι στα mappings των πληκτρολογίων που χρησιμοποιούμε -μιλώντας για desktop/laptop- και πιάνει 1 byte (B7) αντί 2 της άνω τελείας (0387);

  80. Δηλαδή, χρειάζεται να επαναλάβω ότι είναι πιο εύκολο να πληκτρολογήσω τη μεσαία τελεία, αφού έκανα τη δουλειά του ΕΛΟΤ και την πρόσθεσα στην ελληνική διάταξη του US-Greek πληκτρολογίου, ή να παιδεύομαι με copy paste, alt, ή με διαφορετικές λύσεις shortcut σε διαφορετικά προγράμματα;

  81. Νίκο υπέροχη ανάρτηση για άλλη μια φορά! Συγχαρητήρια σε σένα και τους «συνεργάτες» σου! 🙂
    Όντως ανατριχιαστικοί οι παραλληλισμοί με το σήμερα!

    @73: Έχουμε εσένα όμως Κορνήλιε! Άντε καιρός πια να αναλάβεις τις ευθύνες που σου φόρτωσε η μοίρα, και να ξεκινήσεις τον νέο Ρωμηό! 🙂

  82. π2 said

    Το ότι η middle dot είναι στο προεγκατηστημένο keyboard driver ενώ η ano teleia όχι το καταλαβαίνω. Αλλά το ότι εγώ παιδεύομαι με c/p και άλλες λύσεις οφείλεται απλώς στη δική μου τεμπελιά· θα μπορούσα να πειράξω το driver με τις απλές λύσεις που προτείνατε με τον Ακίνδυνο στην άλλη ανάρτηση. Αυτό δεν αλλάζει το γεγονός ότι το βασικό επιχείρημα που είχατε και οι δύο προβάλει στην άλλη ανάρτηση, ότι η ano teleia δημιουργεί διάφορα προβλήματα δεν το έχω ως τώρα συναντήσει πουθενά, ενώ αντιθέτως βλέπουμε ότι και η -εύκολη και υποτίθεται άνευ προβλημάτων στην εμφάνιση- λύση της middle dot δημιουργεί κι αυτή προβλήματα.

  83. #82 Ξεκόλλα 🙂 πού είδες πρόβλημα με το middle dot;

    Όλα τα προβλήματα είναι με την ano teleia. Όποια εφαρμογή δεν μπορεί να διαχειριστεί σωστά χαρακτήρες των δύο byte θα έχει απρόβλεπτα αποτελέσματα στο τι θα κάνει με την ano teleia.

    Για δοκίμασε να πειράξεις driver για να του αντιστοιχίσεις χαρακτήρα 2 byte 🙂

  84. είναι στο προεγκατηστημένο keyboard driver

    Δεν είναι, αλλά μπαίνει πολύ εύκολα, γιατί είναι ένα byte.

  85. π2 said

    Ξεκίνησα να γκρινιάζω με την παραδοχή ότι χρησιμοποιήθηκε middle dot. Εάν όχι, πάσο. Ξεκολλάω.

  86. 75,
    Κατά πολύ, Μαρία!

  87. Καλησπέρα Νίκο (και στο ωραίο παρεάκι). Η σημερινή σου ανάρτηση με παρακίνησε να ρίξω μια γρήγορη ματιά στα πρακτικά της Βουλής να δω τι είχε ψηφίσει για την παιδεία η τρικουπική Βουλή και ξεσήκωσε τους φοιτητές. Λοιπόν! Κατ’ αρχήν παρ’ ότι στις 16/7/1892 η Βουλή είχε κυρώσει τη σύμβαση «περί κυρώσεως χρεωλυτικού δανείου ονομαστικού κεφαλαίου 16.500.000 χρυσών φράγκων», τα κουκιά δεν βγαίνανε.
    Όσες περικοπές κι αν κάνανε για την παιδεία, τα έξοδα του Υπουργείου Εκκλησιαστικών και Δημ. Εκπαιδεύσεως, ανέρχονταν -βάσει του προϋπολογισμού- σε 4.888.088 δρχ. Τι κάνει σ’ αυτές τις περιπτώσεις ο καλός πρωθυπουργός; Φόρους. Αφού αυξήσαμε λοιπόν κάθε είδους φόρο, πάλι δεν βγαίναν. Φορολογήσανε και τις τσαπέλλες -έτσι λέγουν στο χωριό μου τον ορμαθό ξερών σύκων τα οποία έχουν διαπεραστεί με βούρλο, είναι δηλαδή «μπουρλιασμένα» – με δυο δρχ/στατήρα ούτε τότε σωζόταν το πράγμα. Αλλά οι σωστοί βουλευτές ποτέ δεν απελπίζονται: «Τέλη στους μαθητές και φοιτητές, κι άλλα τέλη!» φώναξε κάποιος ο οποίος δι’ εκλάμψεως ανακάλυψε αυτή τη στιγμή την Αμερική.
    Για να σοβαρευτούμε λιγάκι, επέβαλλαν χοντρά τέλη και παράβολα στους φοιτητές. Μόνον «ματσό» τύποι μπορούσαν να ανταποκριθούν. 100 δρχ εγγραφή και 100 δρχ για ανανέωση εγγραφής κάθε εξάμηνο, 40 δρχ για να πάρεις από τον κοσμήτορα άδεια να εξεταστείς σε κάποιο μάθημα, 200 δρχ για να εξεταστείς για δίπλωμα, Τέλη για εγγραφές εις τα βιβλία ασκήσεων, τέλη για «μαρτυρικόν» (σοφή λέξη!) αποφοιτήσεως κλπ. που δεν είχα χρόνο να ψάξω παραπέρα,
    Για την ιστορία να αναφέρω ότι βάσει του νόμου που ψηφίστηκε, η αμοιβή εκ του δημοσίου των καθηγητών που εξέταζαν τους μαθητές ήταν 5 δρχ «εις δε την επί διπλώματι ή πτυχείω των τελειοφοίτων και ελληνοδιδασκάλων και δια πάσαν πρακτικήν εν τη Ιατρική Σχολή και τώ Φαρμακευτικώ Σχολείω δρχ δέκα. Ίσα τις εξετάζουσι καθηγητάς λαμβάνει και ο προϊστάμενος της εξεταστικής επιτροπής κοσμήτωρ, άνευ άλλης ιδίας αμοιβής». Την έκαναν δηλαδή λόου – λόου τη δουλειά. .

  88. #85 Από το #39 στο λέω.

    Και σου ξαναλέω, επίσης· μην είσαι βέβαιος ότι οι ano teleia μεταφέρονται ως τέτοιες μέσω του clipboard. Μπορεί να ξεκινάς με ano teleia κι αυτό που βλέπεις μετά την επικόλληση να μην είναι τέτοιο.

  89. π2 said

    [Πήγα πάσο και δεν μ’ αφήνεις ν’ αγιάσω. :P]
    Μπορεί να ξεκινήσω με ano teleia και να δω κάτι άλλο πότε; Σε τι περιβάλλοντα; Όποτε το έχω δοκιμάσει στο διαδίκτυο (σε wordpress, σε blogspot, σε φόρουμ, αλλού), δεν είχα ποτέ κανένα πρόβλημα.

  90. αφού τις ξεχωρίζεις πάντα οπτικά, πάσο 🙂

  91. π2 said

    https://sarantakos.wordpress.com/2011/03/25/25mar2011/#comment-63812

  92. Επανέρχομαι με μοναδικό σκοπό να εξοστρακίσω το έψιλον που τη «χώθηκε» στο ψευδώνυμό μου. Με την ευκαιρία να διορθώσω ότι πήρανε την απόφαση στη Βουλή.

  93. Immortalité said

    Πείτε μου ένα θέμα που έχει ξυπνήσει τόσα πάθη και συζητήσεις όσο η άνω τελεία. Όχι σας προκαλώ! 😀

  94. Άσχετο, αλλά επειδή ξεκινάει αύριο και δεν ξέρω πόσο γνωστό είναι, ή κι αν ειπώθηκε εδώ, η Ζυράννα Ζατέλη διαβάζει καθημερινά από αύριο το «φως του λύκου» στο Τρίτο

  95. sarant said

    Ευχαριστώ και για τα νεότερα σχόλια, και να με συμπαθάτε που έλειπα!

    77: Ναι, ο Δεληγιάννης είναι ο μόνος πρωθυπουργός που παύτηκε και ο μόνος που δολοφονήθηκε -εν ενεργεία μάλιστα, από έναν χαρτοπαίχτη.
    Κάτι άλλο που δεν τονίζεται συχνά: ο Τρικούπης δύο φορές μόνο κέρδισε εκλογές.

    79: Εγώ άνω τελεία δεν ξέρω να βάζω στον μπράουζερ. Βάζω στα κείμενα που γράφω σε word (και τα μεταφέρω εδώ) χρησιμοποιώντας το άουτο κορέκτ -δηλ, πατάω ,, και βγαίνει άνω τελεία ή μεσαία τελεία ή ό,τι άλλο είναι. Μία φορα το έκανα, μετά το ξέχασα.,

    87: Χαίρε Ορεσίβιε, ευχαριστούμε για τα πρόσθετα!

  96. Κι αφού πιάσαμε το κρατικό ραδιόφωνο,υπάρχει κι αυτό αύριο, αλλά άμα πω ότι δεν περιμένω πολλά πράγματα, κάποιοι μπορεί να με πουν προκατειλημμένο…

  97. Μαρία said

    94 Γούστα είν’ αυτά.
    96 Α ναι:
    http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_civ_2_10/01/2012_468602

  98. Α, το παίζουν ΣΚΑΪ. Μετά την προβολή, θάχει ντοκιμαντέρ.

  99. Μαρία said

    98 Ναι, ναι ντοκιμαντέρ 🙂

  100. Καλά ντε. Συζήτηση…

  101. Είπα κι εγώ 🙂

  102. Άκουσες εσύ ΣΚΑΪ κι έτρεξες 😛

  103. Παρεμπ, ξέχασα να ρωτήσω απ’ το πρωί· το λόουερ είναι απ’ τον Λόου;

  104. Immortalité said

    @94 Ωχ! στο Τρίτο είναι; Το άκουγα που το διαφήμιζε το Δεύτερο και δεν είχα προσέξει ότι είναι στους άλλους. Και τώρα πρέπει να βρω το στρήμ…

    @96 Μα κι αυτοί οι χριστιανοί Δευτέρα βράδυ;

  105. 95
    Του Τρικούπη και το τραγικό «ανθ ημών, κύριοι, ο Γουλιμής!» Και τόσον επανερχόμενον, σαν παιδική αρρώστεια…

  106. Τελικά η κάτω τελεία, μ’ όλα αυτά, πρέπει να αισθάνεται παρακατιανή.. όσο η άνω αισθάνεται κι οξύμωρη, ατελής τελεία.

  107. Γεώργιος Ἰακ. Γεωργάνας said

    Στὴν βιογραφία τοῦ Λῶ ἐμφανίζεται ἡ μέλλουσα σύζυγός του νὰ τὸν θέτει στὸ στόχαστρό της σὲ δεξίωση στὰ Θεραπειά, τόπο παραθερισμοῦ τοῦ Διπλωματικοῦ Σώματος τοῦ διαπεπιστευμένου παρὰ τῇ Ὑψηλῇ Πύλῃ ἐν Κωνσταντινουπόλει …

    Ράϊχενμπαχ ὑπάρχει καὶ στὸ Ἡμερολόγιο Μεταξᾶ. Φθάνοντας στὸ Βερολῖνο μὲ κρατική ὑποτροφία γιὰ νὰ σπουδάσει στὴν Ἀκαδημία Πολέμου, ὁ Μεταξᾶς χρησιμοποιεῖ τὶς ὑπηρεσίες τοῦ ἐκεῖ προξένου τῆς Ἑλλάδος Adelsen. Γνωρίζονται καὶ ὁ Adelsen καλεῖ τοὺς τρεῖς ὑποτρόφους σπίτι του σὲ δεῖπνο. Ὁ γαμβρὸς ἑπ’ ἀδελφῇ τοῦ Adelsen εἶναι ὁ Reichenbach. Στὸν Μεταξᾶ ἔκανε καλὴ ἐντύπωση. Ὁ Μεταξᾶς διατήρησε φιλία μὲ τὸν Adelsen γιά πολλὰ χρόνια.

  108. sarant said

    107: Πράγματι -αλλά τον θέτει στο στόχαστρό της ή τον βάζει;

  109. Nα προστεθεί και τούτο, στις 14 με ό,τι άλλο προφιτηρήσετε, πάρτε και τις προφυλάξεις σας, είναι παγκόσμια ημέρα των προφυλακτικών…

  110. Immortalité said

    Τίτο, μήπως αυτό πήγαινε στο άλλο νήμα; 😉

  111. Alfred E. Newman said

    Μια που τον ονομάζανε Λόου είναι άραγε επιτρεπτή η σύνδεση με τον εσύαυλο (γνωστού ως YouTube παρά τοις Φράγκοις)

  112. […] τους βαρβάρους, Αka Satana!, alaturka tuvalet, Himikitu Aleta, HIV, inflection, Jaws, Jeep, Joshua Fishman, Katyń, Κhrushchev – Хрущёв, News, onorevole, pasok-pasok, […]

  113. […] Αγώνες του 1900, ο πατέρας της, ο πατέρας τους, Οδός Τσώρτσιλ, οδωνυμικό ενδιαφέρον, οξυ-γόνο, ορθοφωνητικά …ορθή […]

  114. […] του 1900, ο πατέρας της, ο πατέρας τους, Οδός Τσώρτσιλ, οδωνυμικό ενδιαφέρον, οξυ-γόνο, ορθοφωνητικά …ορθή εκδοχή, Ουκράινα, […]

  115. […] … τους βαρβάρους, Αka Satana!, alaturka tuvalet, Himikitu Aleta, HIV, inflection, Jaws, Jeep, Joshua Fishman, Katyń, Κhrushchev – Хрущёв, News, onorevole, pasok-pasok, […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε <span>%d</span> bloggers: