Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μία μέρα κάθε τέσσερα χρόνια

Posted by sarant στο 29 Φεβρουαρίου, 2012


Η σημερινή μέρα, 29 Φεβρουαρίου, δεν είναι μια μέρα σαν όλες τις άλλες, είναι ξεχωριστή, αφού έρχεται μια φορά κάθε τέσσερα χρόνια, όταν έχουμε δίσεχτη χρονιά όπως φέτος, κι έτσι ο Φλεβάρης έχει 29 μέρες αντί για 28 που είναι το συνηθισμένο του.

Ο λόγος που γίνεται αυτή η αναστάτωση είναι πως το ηλιακό έτος δεν διαρκεί ακριβώς 365 μέρες, όσο και το ημερολογιακό, αλλά λίγο περισσότερο, 365 μέρες και 6 ώρες περίπου. Έτσι, κάθε τέσσερα χρόνια προσθέτουμε μία μέρα, την 29η Φεβρουαρίου, για να μαζέψει τα μπόσικα και να εναρμονίσει το ημερολόγιο, πράγμα πολύ πραχτικό αφού 6 ώρες επί 4= 24 ώρες.Αυτή η πρόσθετη μέρα είναι η σημερινή, αφού το 2012 είναι κι αυτό δίσεκτο έτος.

Στα αγγλικά το δίσεκτο έτος λέγεται leap year και η πρόσθετη μέρα λέγεται leap day. Στα ελληνικά δεν ξέρω πώς λέγεται η leap day κι αν ξέρετε πείτε μου. Θα μπορούσαμε βέβαια να την πούμε «πρόσθετη μέρα» αλλά δεν ξέρω αν έχουμε κάποιαν καθιερωμένη ονομασία. Τα παιδιά που γεννήθηκαν στις 29 Φεβρουαρίου λέγονται στα αγγλικά leapers, ή τουλάχιστον έτσι βρήκα κάπου. Τα παιδιά αυτά έχουν γενέθλια μία φορά κάθε τέσσερα χρόνια και για μια φίλη μου, που γιορτάζει σήμερα τα γενέθλιά της, λέμε στα αστεία ότι έχει μόλις γίνει 14 χρονών.

Πιο διάσημοι «δισεκτογεννημένοι» (ας το πω έτσι) είναι ο Τζοακίνο Ροσίνι (γενν. 1792), που με το μέτρο της φίλης μου θα ήταν ένας ευσταλής μεσήλικας 55 χρονών, ο νεαρός Γιώργος Σεφέρης (γενν. 1900, δείτε και παρακάτω) και ο έφηβος πατριάρχης Βαρθολομαίος (γενν. 1940).

Η εκκλησία γιορτάζει σήμερα τον άγιο Κασσιανό, αλλά όχι την Κασσιανή, που έχει δική της μέρα, κανονική μέσα στη χρονιά -πονηρές οι γυναίκες. Αλλά το θέμα δεν είναι και τόσο απλό, το είχαμε συζητήσει όταν άρχιζε ο φετινός Φλεβάρης (δείτε τα σχόλια) και φαίνεται πως οι γνώμες διίστανται. Για ποιο λόγο ο Κασσιανός έπεσε σε δυσμένεια και του δώσανε τσουρούτικη γιορτή, δεν το ξέρω, αν ξέρει κανείς θετικά ας πει. (Σύμφωνα με μια παράδοση, στον Άγιο Κασσιανό, προστάτη των τεμπέληδων, δόθηκε τσουρούτικη μέρα, επειδή έμπασε έναν δικηγόρο στον Παράδεισο!)

Λέγαμε πιο πάνω ότι η πρόσθετη μέρα θεσπίστηκε για να αντισταθμίσει την εξάωρη διαφορά που έχει το ηλιακό έτος από το ημερολογιακό έτος, αλλά βέβαια στη ζωή τα μεγέθη δεν είναι αλφαδιασμένα: η διαφορά που λέγαμε δεν είναι ακριβώς 6 ώρες, αλλά 5 ώρες και 49 λεπτά περίπου, οπότε με την προσθήκη μιας μέρας κάθε τέσσερα χρόνια υπεραντισταθμίζουμε, και για να εξουδετερωθεί αυτό το σφαλματάκι οι χρονιές που διαιρούνται διά του 100 δεν είναι δίσεκτες ΕΚΤΟΣ αν διαιρούνται διά του 400: το 2000 ήταν δίσεκτο, αλλά το 2100 δεν θα είναι. Με άλλα λόγια, όπως λέγαμε χαριτολογώντας παλιότερα, αν κάποιος σας δανειστεί λεφτά και σας υποσχεθεί πως θα σας πληρώσει στις 29.2.2100 μην το δεχτείτε.

Όπως επίσης είπαμε στην προηγούμενη συζήτησή μας, το 1900 δεν ήταν δίσεκτο έτος, αλλά αυτό ίσχυε για το Γρηγοριανό ημερολόγιο, το «νέο» ημερολόγιο. Όμως στα μέρη τα δικά μας είχαμε ως το 1923 το παλιό ημερολόγιο, το Ιουλιανό, στο οποίο το 1900 ήταν δίσεκτο. Άρα ο Σεφέρης (και δεκάδες άλλα όχι τόσο διάσημα ρωμιόπουλα) γεννήθηκε σε μιαν ανύπαρκτη για τους δυτικούς ημερομηνία.

Στη μνήμη του δαιμόνιου συνθέτη από το Πέζαρο, του Τζοακίνο Ροσίνι, μερικά γιουτουμπάκια για τα 55α του γενέθλια:

Η Κάλλας στο Ούνα βότσε πόκο φα:

Η Μπάρτολι τραγουδάει Τσενερέντολα:

Το φινάλε της πρώτης πράξης από την Ιταλιάνα στο Αλγέρι:

Άσχετο με το θέμα μας, αλλά για να μην τα μαθαίνετε από αλλού. Μου ζήτησαν κι έδωσα μια συνέντευξη, στο Ψυγείο (fridge.gr).

76 Σχόλια προς “Μία μέρα κάθε τέσσερα χρόνια”

  1. Σκέψου πάντως ότι οι Ολυμπιάδες πέφτουν πάντα σε δίσεκτο έτος.

    Ένα πρόβλημα με τα δίσεκτα έτη εμφανίζεται και με τη Σαρακοστή (που ορίζεται βάσει της βυζαντινής Ινδικτόνος), ώστε να πέσει το Πάσχα Κυριακή, παρά τη μεσολάβηση της μέρα τούτης που ανακατώνει το θρησκευτικό ημερολόγιο. Για να επιτευχθεί η σύμπτωση στο δίσεκτο έτος αλλάζουν την ιδικτιόνα μία μέρα 🙂

  2. #1.
    Γιατί Δείμε οι ολυμπιάδες πέφτουν πάντα σε δίσεκτο έτος; Το 2100 θα «έχουμε» ολυμπιάδα αλλά όχι δίσεκτο.

    Γιάννης

  3. sarant said

    1: Πάντα εκτός από το 1900 (για τους δυτικούς) και το 2100κτλ. (για όλους)

  4. Μεγάλη αρετή:
    >δεν το παίζει εξυπνάκιας, δεν κραδαίνει το μαχαίρι του “παντογνώστη”.
    Απο την συνέντευξή σου στο στο Ψυγείο (fridge.gr).

  5. ΠΑΝΟΣ said

    μην σάς ακούσουν οι παλαιοημερολογίτες!

  6. Σωστός, Γιάννη (2). Αλλά να δούμε αν το 2100 θα έχουμε Ολυμπιάδα, μην προτρέχεις… 🙂

  7. Να «δούμε», να «δούμε» Δείμε.

    Γιάννης

  8. Θανάσης said

    Σωστη επισημανση για τον ακριβη προσδιορισμο του δισεκτου: καθε 4 χρονια, οχι καθε 100χρονια, ναι καθε 400. Οι προσθηκες για τα 100 και 400 χρονια ειναι η διαφορα μεταξυ Γρηγοριανου και Ιουλιανου ημερολογιου και προσπαθουν να διορθωσουν αυτα τα 11 λεπτα που αναφερει ο Νικος.

    Οποτε ενα Γρηγοριανο ετος ειναι 365 μερες + 0.25 (1 μερα ανα 4 χρονια) – 0.01 (αλλα οχι καθε 100 χρονια) + 0.0025 (αλλα ναι καθε 400 χρονια) = 365.2425 μερες.

    Το μετρησιμο «τροπικο ετος» ειναι 365.24219 μερες που σημαινει οτι το Γρηγοριανο ημερολογιο προσεγγιζει με ακριβεια εκατομυριοστου (6 ψηφιων) την πραγματικη τιμη.

    Ενδιαφερον εχει η χρονικη ακολουθια (πως λεμε το timeline στα ελληνικα;) υιοθετησης του Γρηγοριανου: http://en.wikipedia.org/wiki/Gregorian_calendar#Timeline

  9. Θανάσης said

    «Οπότε ενα Γρηγοριανο» οχι » Όποτε …»
    (χρειαζονται και οι τονοι που και που : ) )

  10. Απλά υπενθυμίζω και τις προσπάθειες για «κανονικό» ημερολόγιο με 13 μήνες των 28 ημερών (= 364) και μια «ημέρα ειρήνης» να χωρίζει τα εξάμηνα.

    Γιάννης

  11. …τα εξάμηνα…

    Μάλλον όχι. Κάπως έτσι πάντως.

    Γιάννης

  12. πανκαπ said

    Πρωί -πρωί και πριν κάνεις την ανάρτηση για το δίσεκτο και τους δισεκτογεννημένους, διάβασα το σημερινό φύλλο της Κωνσταντινουπολίτικης Απογευματινής και από το σημείωμα του εκδότη της, διαπίστωσα ότι έχει γενέθλια ο πατριάρχης.
    Σας παραθέτω το σχετικό κείμενο της ομογενειακής εφημερίδας.

    ΘΕΣΕΙΣ
    Έχει σήμερα την ευκαιρία ο Πατριάρχης μας να γιορτάσει τα… 18α γενέθλιά Του.
    Όπως έχουμε ξαναπεί –πριν μια τετραετία- γεννημένος σε δίσεκτο χρόνο, αποδείχτηκε ικανός Πατριάρχης και Ηγέτης για δίσεκτους καιρούς.
    Η φετινή χρονιά για την Ομογένεια προμηνύεται επίσης δίσεκτη. Υπάρχουν πολλά προβλήματα που περιμένουν άμεσα τη λύση τους:
    Ο αγώνας για τους Ιερούς μας Ναούς στο Γαλατά, η επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής, η παρέμβασή μας για το νέο Σύνταγμα, η διεργασίες για την επιστροφή των υφαρπαχθέντων ακινήτων μας, ο αγώνας για αναγνώριση του Πατριαρχείου μας ως Νομικού Προσώπου… και πάνω απ’ όλα το δημογραφικό, το οποίο εάν δεν βρει τη λύση του οδηγούμαστε νομοτελειακά προς το τέλος.
    Για όλα αυτά, η Ομογένεια χρειάζεται το σύνολο των δυνάμεών της: Ενότητα και Πάλη.
    Κι Εκείνος είναι ο μόνος ο οποίος μπορεί να συγκεντρώσει του πάντες και να τους κινητοποιήσει, πετυχαίνονται το η ισχύς εν τη ενώσει!
    …………..
    Βεβαίως και η προσωπική Του εορτή είναι τα ονομαστήριά Του. Ας μας επιτρέψει όμως και με αυτήν την ευκαιρία να του ευχηθούμε:
    Πολλά και καρποφόρα για την Ομογένεια τα έτη Σας Παναγιώτατε!
    “Α”

  13. Πανκαπ υπάρχει και η ΙΗΟ του Ρομπόπουλου;

    Γιάννης

  14. πανκαπ said

    12: Ναι υπάρχει και η ΗΧΩ, αλλά αυτή την διαβάζω μόνο όταν πάω στην Πόλη. Την Απογευματινή, σε μορφή PDF, την λαμβάνω καθημερινά στον υπολογιστή μου.

  15. Την 29η Φεβρουαρίου μπορεί να την πούμε απλούστατα εμβόλιμη ημέρα. Οι αρχαίοι, που πρόσθεταν ολόκληρους μήνες για να φέρουν το ημερολόγιο στα ίσα του, τους έλεγαν εμβόλιμους μήνες. Ηρόδοτος 1.32: Οὗτοι ἐόντες ἐνιαυτοὶ ἑβδομήκοντα παρέχονται ἡμέρας διηκοσίας καὶ πεντακισχιλίας καὶ δισμυρίας, ἐμβολίμου μηνὸς μὴ γινομένου.
    Και καλό μήνα από αύριο!

  16. Ευχαριστώ Πανκαπ.

    Γιάννης

  17. LandS said

    α) #1. Και το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου (στα ελληνικά Μουντιάλ) πέφτει πάντα δυο χρόνια πριν ή μετά το δίσεκτο (εκτός των εξαιρέσεων που ήδη αναφέρθηκαν). Αν είχε καθοριστεί ως έτος της πρώτης Ολυμπιάδας το 1895 δεν θα είχε αλλάξει τίποτα.

    β) Τόσο ο Πατριάρχης όσο και όλοι οι άλλοι γιορτάζουν για 18η (η όποια είναι) φορά τα γενέθλιά τους, και όχι τα 18α (ή όσα είναι) γενέθλια. Φυσικό είναι οι φίλοι τους να τους κάνουν τετραπλά δώρα αλλά και να απολαμβάνουν τετραπλό τραπέζωμα.

  18. nickel said

    Καλημέρα. Η συγκεκριμένη εμβόλιμη ημέρα (που δεν λέγεται επακτή) είναι η δις έκτη ημέρα.

  19. Νέο Kid Στο Block said

    Δίσεκτο, εκ του δις + έκτος ή έξι (δύο εξάρια στο 366) υπέθετα ,αλλά το βικιλεξικό δίνει και εναλλακτικά «μεσαιωνική ελληνική δίσεκτος < μεταφραστικό δάνειο από την υστερολατινική bisextilis (επειδή έχει 366 ημέρες αντί 365 ίσως και επειδή, ταυτόχρονα, η εμβόλιμη μέρα ήταν η έκτη ημέρα πριν τις καλένδες του Μαρτίου)» Πιθανότερο μού φαίνεται η διπλή έκτη μέρα να δημιούργησε το «δίσεκτο».
    Bissextile year στην Επικυριαρχική (not to be confused with bisexual)
    Η γραφή δύσεκτο έχει αρκετές γκουγκλιές. Ίσως λόγω μεταφορικής σύνδεσης του δίσεκτου με δυς- οίωνα πράγματα.

  20. Νέο Kid Στο Block said

    17. Συμπέσαμε ελαφρώς νομίζω.

  21. Δεν σε καταλαβαίνω, Δείμε (1). Η ινδικτιών δεν έχει καμία εκκλησιαστική σημασία, είναι απλώς η σειρά του έτους σ’έναν κύκλο 15 ετών. Η Σαρακοστή αρχίζει την Καθαρά Δευτέρα, 48 ημέρες πριν από το Πάσχα, είτε το έτος είναι δίσεκτο είτε όχι. Και στον υπολογισμό της ημέρας του Πάσχα, που στην Ορθόδοξη Εκκλησία γίνεται ακόμη με το Ιουλιανό ημερολόγιο, δεν λαμβάνεται υπόψη η ιδιομορφία των δίσεκτων ετών, παρά μόνο στο βαθμό που επηρεάζει το πότε πέφτει η Κυριακή.

  22. Κάτι όχι πολύ γνωστό είναι πως για να μη φανεί ότι οι Ορθόδοξες Εκκλησίες συντάσσονται με τον Πάπα, υιοθέτησαν (όσες το υιοθέτησαν) για τις ακίνητες εορτές όχι το Γρηγοριανό, παρά το «διορθωμένο Ιουλιανό» ημερολόγιο, όπου δίσεκτο θα είναι όχι το 2800, παρά το 2900. Αν υπάρχουν λοιπόν ως τότε η ανθρωπότητα και τα σημερινά χριστιανικά δόγματα, μπορεί ν’ ανακύψει πάλι διαφορά μιας ημέρας ανάμεσα σε Δυτικούς και Ανατολικούς!

  23. Νατάσσα said

    Για τον Ροσίνι -έστω και πλαγίως- ένα εξαιρετικό κομμάτι, με πολύ δύσκολα λόγια…

  24. γιατί ὅμως τὸ δίσεκτο ἔττος θεωρεῖται γρουσούζικο ὥστε νὰ λέῃ ὁ ἀνώνυμος ποιητής: «κι ἐμπῆκε χρόνος δίσεκτος καὶ μῆνες ὠργισμένοι»;

    καὶ ἐκτὸς ἀπὸ τὴν ἀγγλικὴ ὀνομασία ξέρουμε ἂν ὑπάρχει ἰδιαίτερη δόκιμη ὀνομασία σὲ ἄλλες γλῶσσες;

  25. ΠΑΝΟΣ said

    #22 να συμπληρώσω πληροφοριακά -ασφαλώς το ξέρετε,αλλά έτσι,γιά να καταγραφεί- ότι το συγκεκριμένο κομμάτι είναι από τα Peche de Viellese (αμαρτήματα των γηρατειών) που άρχισε να συνθέτει το 1857.Το 1868 φεύγει….

  26. CostasZ said

    Και δύο σχετικά χωρία από το TLG.

    Από την ‘Εἰσαγωγὴ ἀστρονομίας’ του Ιωάννη Καματηρού:

    ὁ δ’ ἅπας ὅλος ζῳδιακὸς κύκλος ὁ ἐν τῷ πόλῳ (45)
    δώδεκα τόποι λέγονται δωδεκατημορίων
    ἀνὰ μοιρῶν τριάκοντα ἔχοντες κατὰ μῆκος,
    ὧν ἡ ποσότης φέρεται τριακοσίων ἑξήντα•
    ἐπίθες ταύταις καὶ λεπτὰ, πρὸς μίαν ἑκάστην ἕναν,
    καὶ ἀποτελοῦσιν ἤματα πέντε σὺν τῷ τετάρτῳ, (50)
    καὶ γίνεται ὁλόκληρος ἡμέρα τοῦ βισέκτου,
    ἥτις καὶ ὀνομάζεται Φεβρουαρίου,
    προστιθεμένη ταῖς λοιπαῖς τοῦδε μηνὸς ἡμέραις.
    καὶ εἰσάγεται ἡ πενθήμερος ἐκ τῶν λεπτῶν εὐκόλως
    καὶ μὴν ὁ τρισκαιδέκατος παρ’ Αἰγυπτίοις καλεῖται, (55)
    ὅστις καὶ πρὸς τὸ πρόχειρον Κλαυδίου Πτολεμαίου
    εὐκατάληπτος γίνεται συντόμως καὶ ῥᾳδίως.

    Κι από το ‘Collectio alphabetica’ του Ματθαίου Βλαστάρη:

    (13.) ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ ΙΓʹ. (t)
    Περὶ βισέκτου. (1t)
    Τὸ τοῦ βισέκτου, ὄνομα Ῥωμαϊκόν ἐστι, δηλοῦν τὸ δὶς ἕξ• αἱ (1)
    γὰρ Ῥωμαϊκαὶ λέξεις ἀντὶ τοῦ δ τὸ β προσλαμβάνουσι. Λέγε-
    ται δὲ οὕτω, διὰ τὸ δὶς ἓξ εἶναι τὰς ὥρας τῆς προστιθεμένης
    ἡμέρας τῷ Φεβρουαρίῳ, καὶ δὶς ἓξ τῆς νυκτὸς, ἥτις κατὰ τε-
    τραετίαν εἴωθεν ἀπαρτίζεσθαι, τοῦ περιττεύοντος τεταρτημο- (5)
    ρίου τῆς ἡμέρας καθ’ ἕκαστον ἐνιαυτὸν εἰς μίαν ἡμέραν τηνι-
    καῦτα συντιθεμένου, ἥτις καὶ προστίθεται τῷ Φεβρουαρίῳ, ὡς
    εἶναι τὰς τούτου ἡμέρας κθʹ. τὰς δὲ τοῦ ἐνιαυτοῦ ἡμέρας τξϛʹ.

  27. 23: Στα Γερμανικά ο όρος είναι Schaltjahr, δηλ. «έτος με εμβόλιμη μέρα».

  28. bernardina said

    Κόρες, επωφεληθείτε!

    (On 29th February every woman shall have right to propose to any man she likes – and if he refuses, he’s liable to be fined.) 😉

    Κι αύριο μην ξεχαστείτε και δεν δέσετε την ασπροκόκκινη κλωστή στον καρπό, ε;

  29. ppan said

    Μηπως το δίσεκτο ως κακότυχο προέκυψε από το ότι, και αντιθετα απ΄ό,τι ισχυρίζεται ο Σαββόπουλος, το αυτί δεν κάνει διαφορά ανάμεσα στο δυσ- και το δισ-;

  30. Ωραία ανάρτηση και για μένα που «τρέφομαι» με Βέρντι ένα πολύ ευχάριστο διάλειμα τα γιουτιουμπάκια.
    Οσον αφορά το «ψυγείο» παρατήρησα ότι είναι στο διαδίκτυο, οι περισσότεροι αρθογράφοι του έχουν ψευδώνυμα, προωθεί διαφημίσεις κ.λ.π. και μετά τα βάζει με τους μπλόγγερς

  31. Immortalité said

    Ωραία ανάρτηση, ειδικά για μερικούς μερικούς που τους αρέσει η όπερα ιδιαιτέρως 😉
    Στην επέτειο γέννησης του Ροσίνι είναι αφιερωμένο και το σημερινό ντουντλ του γούγλη.

    Να ρωτήσω κάτι σχετικά με τη συνέντευξη; στην ερώτηση σχετικά με τον μπαμπά σου απάντησες Παρόλο που με τον πατέρα μου είχα καθημερινή επαφή, παθαίνω απόγνωση όταν σκέφτομαι πόσα πράγματα δεν πρόλαβα να συζητήσω μαζί του. ,
    Παθαίνουμε απόγνωση; Ρωτώ, επειδή η συνέντευξη μάλλον ήταν γραπτή και υποθέτω ότι η επιλογή του ρήματος ήταν ηθελημένη. Πάντως μου θύμισε το γνωστό τραγούδι της Αλεξίου εσύ για σένα θα πάθεις έρωτα· τόσα χρόνια έχουν περάσει ακόμα δεν το ‘χω χωνέψει.

  32. Immortalité said

    Και φυσικά μόλις πάτησα το κουμπί είδα και το λάθος στον τίτλο του τραγουδιού αλλά ας είναι· πλάκα έχει 🙂

  33. π2 said

    Στα του Τιπούκειτου (14) να προσθέσω πως είχαν και εμβόλιμες ημέρες εκτός από εμβόλιμους μήνες οι αρχαίοι, άλλος ένας λόγος να ονομάζουμε έτσι τη σημερινή ημέρα.

  34. Το ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη said

    #1, 2 & 3
    Ολυμπιάδα, ονομαζόταν το διάστημα των τεσσάρων χρόνων που μεσολαβούσε μεταξύ των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αρχαιότητα και αποτελούσε τη βάση ενός εθνικού συστήματος χρονολόγησης στην Αρχαία Ελλάδα με αφετηρία το έτος 776 π.Χ..

  35. Τίτος Εξώς Χριστοδούλου said

    4 X 14 = ??? Mε μαθηματική διακριτικότητα, την κρεμάσαμε την επταεπίοκτωετή κυρία…

  36. Ναι Ρεμάλι μου, σωστά. Αλλά να που μας επέβαλαν την εμπορική διεθνή έννοια. Εμείς, ως Έλληνες, θα μπορούσαμε να λέμε οι διεθνείς ολυμπιακοί αγώνες σε αντιδιαστολή με τους αρχαίους δικούς μας.

    Γιάννης

  37. Τίτος Εξώς Χριστοδούλου said

    33
    Kαι τί μέγεθος παπούτσια φορούσε ο Ηρακλής; (όχι άσχετο με την ίδρυση των Ολυμπιακών, ισόχρονων με την Αρχαιότητα, την altertung, έως το 393 μ.Χ)..

  38. ppan said

    Σκαρπίνι ή ορειβασίας; Γιατί τα ορειβασίας θέλουν ένα νουμερο παραπάνω. Άσε το μπέρδεμα με τα ιταλικά γαλλικα αμερικάνικα νούμερα…

  39. 9,
    Καλή ιδέα, με 13 μήνες θα εξασφαλιστούν και 13 μισθοί! 🙂

  40. Το ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη said

    #36, 37
    Από το παρακάτω ντοκουμέντο μάλλον πρέπει να κοιτάξουμε για μποτάκι σε κροκοδειλέ…

  41. τυφλόμυγα said

    Μιχάλη στην Ελλάδα ζεις, όχι στις Ηνωμένες Πολιτείες. Για ποιους μισθούς μιλάς ακριβώς;

  42. sarant said

    Σας ευχαριστώ πολύ για όλα τα σχόλια! Έλειπα και δεν παρακολούθησα, αλλά καλά τα είπατε 🙂 Εμβόλιμη μέρα, μ’ αρέσει.

  43. sarant said

    30: Παθαίνω απόγνωση… μου βγήκε αυθόρμητα, δεν το σκέφτηκα. Αλλά δεν είναι το ίδιο με το «θα πάθεις έρωτα», γιατί η απόγνωση και χωρίς ρήμα είναι γενικώς αποδεκτή σαν κάτι όχι καλό. Με πιάνει απόγνωση είναι πιο συνηθισμένο, αλλά φαίνεται ότι ήθελα ενεργητικό ρήμα και απρόθετο.

  44. sarant said

    Ένας καλός φίλος και δεινός ονοματολόγος με πληροφορεί ότι ο Άι Κασσιανός είναι προστάτης των τεμπέληδων. Και ότι τιμωρήθηκε με τσουρούτικη γιορτή επειδή **έβαλε στον Παράδεισο έναν δικηγόρο!**

    Ιδού η σχετική παράδοση:
    http://xantho.lis.upatras.gr/test2.php?art=11535

    Παρακαλούνται οι δικηγόροι να πάρουν θέση!

  45. Immortalité said

    @42 Ρώτησα γιατί έχω την εντύπωση απόγνωση είναι μια κατάσταση στην οποία περιέρχεσαι αφού έχεις πάθει / σου έχει συμβεί κάτι κακό. Σύμφωνοι για αυτό που λες για τον έρωτα (αν και δεν είναι πάντα για καλό 🙂 ) αλλά καλός κακός είναι και αυτός κατάσταση. Θα λέγαμε έπαθα θλίψη;

  46. sarant said

    Το σχόλιο αριθ. 4 τώρα το είδα, ήταν μαγκωμένο στη σπαμοπαγίδα. Συγνώμη και από τον Γιάννη και από τους άλλους (που ανακάτεψε την αρίθμηση)

  47. τυφλόμυγα said

    #44, Μόλις διάβασα το ποστ, γκούγκλισα τον Άγιο και βρήκα αυτό:
    http://www.paidika.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=699&Itemid=83
    Λέει ότι η παράδοση του τεμπέλη Άγιου έρχεται από τη Μυτιλήνη.
    Επίσης, από την εξήγηση (; ) που δίνει μπορεί να βγήκε η φράση πήγαινε να δεις αν κουνιούνται οι βάρκες. 😉

  48. 39Ναι, ναι 🙂

  49. Immortalité said

    @44 Ωραία ιστορία! 🙂 Καθόλου αληθοφανής βέβαια διότι σιγά μην έκανε δικηγόρος αγωγή με τόσο ελλειπή στοιχεία 😛

  50. Κεντρι said

    Δισεκτο απο το bissextum: δυο φορες 24 φεβρουαριου, δευτερη εκτη ημερα πριν τα ρωμαικα καλανδα (1η μαρτιου). Παλαιοτερα διπλασιαζαν την 24η φεβρουαριου καθε 4 χρονια αντι να προσθεσουν αλλη μια μερα στο τελος του φεβρουαριου.

  51. Μαρία said

    44 Πολύ γέλασα, ειδικά με την αγωγή.

    33 Ο εμβόλιμος όμως είναι αυτός που μπαίνει ανάμεσα, που παρεμβάλλεται, κι όχι η τσόντα.

  52. Λευκάδιος Ελμάς said

    Καλησπέρα στην πολύ ενδιαφέρουσα παρέα σας!

    Ο στίχος «Εσύ για μένα θα πάθεις έρωτα» (Λ. Νικολακοπούλου), όπως και κάθε στίχος, είναι νόμιμος γλωσσικά. Αισθητικά, συζητιέται το θέμα.
    Ας θυμηθούμε και τον «κι αν στον έρωτα κυλήσω» (Σ. Κραουνάκης).

    «Παθαίνω απόγνωση» = «με πιάνει απελπισία». Λέμε «παθαίνω σοκ, σύγχυση» αλλά όχι «παθαίνω απόγνωση, απελπισία».

  53. Άγιος Κασσιανός είναι και πολύ ωραία εκκλησία και συνοικία της Λευκωσίας. Από πού προέρχεται αυτό το όνομα; Λατινικό είναι;

    Η προφανής λέξη που μου ήρθε εμένα στο στόμα είναι δίσεκτη μέρα. Αλλά η εμβόλιμη μοιάζει καλύτερη.

  54. sarant said

    51: Στη μέση όμως της χρονιάς, ανάμεσα 28 Φεβρ και 1 Μαρτ.

    52: Καλωσόρισες, Λευκάδιε!

    53: Λατινικό δεν είναι; Κάσιος κτλ.

  55. Immortalité said

    @51β Και η 29η δεν παρεμβάλλεται μεταξύ 28ης και 1ης Μαρτίου; Και γιατί όχι η τσόντα;

    @52 Δεν κρίναμε τη νομιμότητά του, ότι δε μας αρέσει είπαμε 🙂

  56. Immortalité said

    @54α 😀

  57. ἂν ἀπαντήσατε σ’ἐμένα εὐχαριστῶ, ἀλλὰ ῥωτοῦσα γιὰ τὴν ἡμέρα, ὄχι τὸ ἔτος.

  58. nikiplos said

    καλησπέρα…

    Στους Ρωμαϊκούς χρόνους το ημερολόγιο είχε ξεπέσει και διαρκούσε κατά το δοκούν εκείνων που είχαν μέσον… έτσι αν είχαν δανειστεί χρήματα, μπορούσαν να δωροδοκήσουν και να διαρκέσει το έτος περισσότερο από όσο έπρεπε, ώστε να μην βιαστούν να ξεχρεώσουν… Νομίζω λίγα χρόνια πριν τον Καίσαρα είχε διαρκέσει ένα έτος περίπου 4 χρόνια ή κάτι τέτοιο αν δεν με γελάει η μνήμη μου… Για αυτό και παρουσιάστηκε η ανάγκη να φτιαχτεί επιτέλους ένα περισσότερο σταθερό ημερολόγιο, όπερ και προέκυψε το Ιουλιανό…

  59. ΣΑΘ said

    @ Λευκάδιος Ελμάς [52]

    Γράφετε:
    # Ο στίχος “Εσύ για μένα θα πάθεις έρωτα” (Λ. Νικολακοπούλου), όπως και κάθε στίχος, είναι νόμιμος γλωσσικά. Αισθητικά, συζητιέται το θέμα.#

    Ελόγου μου τον τον βρίσκω και αισθητικά έξοχον.

    Ο έρωτας ως ‘πάθος’ (εκ του ‘πάσχω’, βεβαίως), αλλά και ως ‘πάθηση’ [ένθεη ‘διαταραχή’] (της ψυχής και του νου)!..

    Ναι, με χίλια!

  60. Νέο Kid Στο Block said

    51 β. Και οι τσόντες όμως (οι «καλλιτεχνικές», όχι οι υφασμάτινες) εμβόλιμες ήταν, αρχικώς.
    Εντάξει εσύ είσαι κορίτσι με χρηστά ήθη και δεν ξέρεις απ’αυτά.

    Ο Κασσιανός ,σαν ρωμαίος, μπορεί να συνδέεται με το Cassis (κράνος/περικεφαλαία) προγόνου της κασίδας ,του «κασιδιάρη Τσιρίλο παίξε μπάλα» κλπ.

  61. (για ποδοσφαιρόπληκτους) Στο Νησί -ένα είναι το Νησί- σήμερα κυκλοφορεί το ανέκδοτο ότι η 29/2 θα ονομάζεται πλέον Scott Parker Day

  62. Nicolas said

    Και από το 1980 και εις τον αιώνα των αιώνων, κάθε τέσσερα χρόνια ανάβει κι ένα άλλο κεράκι, αλλά σε 150.000 αντίτυπα!

  63. Maria, Kalispera. You’ve got mail

  64. Καλαχώρας Λεώνικος said

    Δηλαδή έχεις φίλη 4×14=56 χρονώ;
    Εγώ έχω και μεγαλύτερη (σε ηλικία φίλη)

  65. Mπετατζής said

    45 🙂

    Επίσης : http://www.slang.gr/lemma/show/pathaino_morfosi_13029

  66. Immortalité said

    @65 Θεός ο Σταρόβας, θεός! 😀

  67. Διάβασα την συνέντευξη. Πολύ ενδιαφέρουσα, συγχαρητήρια.
    Η απάντηση στην τελευταία ερώτηση μου θύμισε τον αιφνίδιο θάνατο του πατέρα μου, από καρδιά, στα 65 του, όσο είμαι εγώ σήμερα. Χωρίς να το επιδιώκω, δεν έκλαψα στη κηδεία ούτε στους επόμενους μήνες. Ώσπου, ένα βράδυ, ενώ έκανα ντους, «με πήρε το παράπονο» κι έκλαψα με αναφιλητά πολλήν ώρα. Αυτό με λύτρωσε.

  68. Mindkaiser said

    Πάντα αναρωτιόμουν με ποιόν τρόπο υπολόγιζαν όλοι αυτοί οι δαιμόνιοι πάστορες το τέλος του κόσμου με τόση ακρίβεια. «Ακριβώς πριν απο 7.000 χρόνια έγινε ο κατακλυσμός, άρα σήμερα 1/3/2012 θα γίνει η συντέλεια του κόσμου». Λέτε να πέφτουν έξω λόγω των leaping days? 🙂

  69. sarant said

    67: Α, ευχαριστώ πολύ!

    68: Δηλαδή η συντέλεια θα αργήσει 12 μέρες;

  70. Mindkaiser said

    @69

    Άμα η αγάπη άργησε μια μέρα, να μην αργήσει και η συντέλεια 12;

  71. «Χρόνια περνούμε βίσεχτα…», Ιωάννη Ζερβού, Τραγούδια του καλού καιρού, Αθήνα, 1916.
    Στην αρχαία ηλειακή διάλεκτο, επίσης, αντί του δ χρησιμοποιούσαν το β Π.Χ. ηδύ = ηβύ (μέσο χειλικό αντί του αντίστοιχου οδοντικού).
    26: Το του βισέκτου όνομα ρωμαϊκόν εστίν…αι γαρ Ρωμαϊκαί λέξεις αντί του δ το β προσλαμβάνουσιν (Μ. Βλάσταρης).
    Βύσκολη περίπτωση!

  72. cronopiusa said

    Σαν Σήμερα πέθανε ο Παλαμάς.
    Ο προφητικός από το Δωδεκάλογο του Γύφτου”

  73. cronopiusa said

    ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ
    Η ΚΗΔΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ

    http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=26807&tsz=0&act=mMainView

  74. Humble-boy said

    Ωραίο.
    Ερώτηση άσχετη προς το θέμα, για Νικοκύρη: λέμε «σου δανειστεί»; Πτώση γενική ή πρόθεση + αιτιατική;
    Αναμένω. ´στώ.

  75. sarant said

    Οι ερωτήσεις καλό είναι να μην είναι τόσο λακωνικές 🙂

    Αν κατάλαβα καλά την ερώτηση, συχνότερο και πιο στρωτό είναι «δανείστηκα από τον Γιάννη» -το «δανείστηκα του Γιάννη» με ξενίζει, αν και το «του δανείστηκα δέκα χιλιάρικα» λιγότερο.

  76. Βάγια said

    Για τον Άγιο Κασσιανό εγώ ξέρω μια άλλη παράδοση, που την είχα διάβασει στο αφιέρωμα της Καθημερινής για το Φλεβάρη. Εκεί αφηγείται ότι ο Κασσιανός ήταν ο ίδιος δικηγόρος και, όταν πέθανε, πήγε στον Παράδεισο. Εκεί όμως δεν κάθησε ήσυχος, αλλά έβαζε φιτιλιές στους άλλους Άγιους, πχ στους Αγίους Πέτρο και Παύλο είπε: «Γιατί να γιορτάζετε μαζί δυο τόσο σημαντικοί άγιοι;», σε άλλους είπε ότι γιατί να γιορτάζουν μέρα που δεν είναι αργία και άλλα πολλά. Τελικά, προκάλεσε αναστάτωση, καθώς, εξαιτίας του, όλοι οι άγιοι έκαναν αίτηση στο Θεό ν’ αλλάξει τη μέρα της γιορτής τους. Εξαιτίας αυτού του χαμού, ο Άγιος Κασσιανός τιμωρήθηκε και τώρα γιορτάζει μόνο κάθε δίσεκτο έτος (ανά 4 χρόνια δηλαδή).

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: