Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Η ηλεκπομπή στην Άθενς Βόις

Posted by sarant στο 19 Απριλίου, 2012


Την περασμένη εβδομάδα με είχε προσκαλέσει ο παλιός φίλος Δημήτρης Φύσσας στην εκπομπή του «Τέχνη και πολιτική», η οποία παρουσιάζεται στο ηλεραδιόφωνο της Άθενς Βόις κάθε Τρίτη απόγευμα. Εκπομπή στο ηλεραδιόφωνο, άρα ηλεκπομπή, αν και τον όρο αυτό τον είχε χρησιμοποιήσει παλιά ο Νίκος Λίγγρης για να αποδώσει το αγγλ. podcast, ενώ δεν ξέρω αν η εκπομπή του Φύσσα, που είναι ζωντανή εκπομπή σε (διαδικτυακόν) ραδιοφωνικό σταθμό χαρακτηρίζεται podcast. Την εκπομπή την είχα αναγγείλει τη μέρα που θα παιζόταν, αλλά τελικά το ωράριο δεν τηρήθηκε ακριβώς, λόγω ενός έκτακτου προβλήματος με τον άλλο καλεσμένο της εκπομπής, οπότε όποιοι θέλησαν να την ακούσουν ζωντανά ίσως δεν μπόρεσαν. Γι’ αυτό, και παρόλο που θα μου πείτε ότι βλογάω συνεχώς τα γένια μου, παρουσιάζω την εκπομπή εδώ.

Μπορείτε να ακούσετε την εκπομπή εδώ:

Μπορείτε επίσης να πάτε στην αντίστοιχη σελίδα της Άθενς Βόις (κατά προτίμηση χωρίς να σχολιάσετε τη φωτογραφία που θα δείτε!) και να κλικάρετε εκεί το βελάκι. Μπορείτε επίσης να κατεβάσετε την εκπομπή από εδώ.

Για όσους αναρωτιούνται τι ειπώθηκε, κάνω μια περίληψη:

Στην αρχή της παρουσίασης, ο Δ. Φύσσας παινεύει το ιστολόγιό μας, κι εγώ λέω μερικά πράγματα για την παλιά μου ιστοσελίδα και γιατί έφτιαξα τελικά ιστολόγιο. Μετά παινεύουμε και οι δυο τους σχολιαστές του ιστολογίου κι εγώ λέω μερικά πράγματα για τις συζητήσεις στο Διαδίκτυο, που πολλές φορές συνδυάζουν τα χειρότερα χαρακτηριστικά του προφορικού και του γραπτού λόγου.

Μετά εγώ λέω μερικά πράγματα για το βιβλίο μου «Λέξεις που χάνονται», π.χ. με ποια κριτήρια διάλεξα τις λέξεις του βιβλίου (να μην συμπεριλαμβάνονται στο ΛΚΝ ούτε στο Λεξικό Μπαμπινιώτη) ή για τα χαρακτηριστικά των λέξεων αυτών και μιλάω σύντομα για μερικές λέξεις (μουχτάρης, διακαμός, που τη χρησιμοποιεί ο Παπαδιαμάντης). Μιλάω λίγο για τα δάνεια (και το ότι τα δάνεια πλουτίζουν τη γλώσσα) και τα αντιδάνεια (δίνω και ορισμό του αντιδανείου). Αυτά βέβαια τα έχουμε ξανασυζητήσει πολλές φορές εδώ.

Μιλάμε λίγο για λεξικογραφία (άκακη λιστομανία τη λέει ο Φύσσας, ταξινόμηση του κόσμου εγώ), μετά λέμε ότι η γλώσσα δεν μπορεί να μη μεταβάλλεται, λέμε για τις αλλαγές της ορθογραφίας που ανεπαίσθητα γίνονται και δεν τις έχουν συνειδητοποιήσει όσοι αγανακτούν επειδή το τρένο γράφεται με έψιλον, όπως και οι πολυτονιστές δεν είχαν συνειδητοποιήσει ότι η βαρεία και η υπογεγραμμένη είχαν μαραθεί (χωρίς τυμπανοκρουσίες) πολύ πριν το 1982. Λέμε και μερικά περί απλολογίας και μετά για τον γλωσσικό συντηρητισμό που τροφοδοτείται, περιέργως, από την αύξηση των γλωσσικών πληροφοριών. Παράδειγμα, το παλτό: παλιότερα το είχαμε μια χαρά ενσωματώσει στη γλώσσα (παλτουδιά, παλτουδάκι -εδώ και πολλές δεκαετίες), τώρα που μάθαμε πως είναι γαλλικό δάνειο (paletot) ακούς όχι σπάνια να λένε «τα παλτό».

Λέμε και για την πλατεία Καρύτση και το Γουδί και τη μόδα να γράφεται «Γουδή» (ένα θέμα για το οποίο χρωστάω άρθρο) και ότι με την ίδια παράλογη λογική πρέπει να γράφουμε επίσης Τατόη, Περιστέρη, Κουκάκη κτλ.

Μετά μιλάμε για δυο άλλα βιβλία όχι δικά μου, αλλά που έκανα τη φιλολογική επιμέλεια, και που τα έχω κι εδώ παρουσιάσει, τα Μαραμένα μάτια και άλλες ιστορίες του Ν. Λαπαθιώτη και το Φονικό μοιραίο βόλι του Θ. Λασκαρίδη (γι’ αυτό λέω λίγο περισσότερα, μια και είναι λιγότερο γνωστό). Ο Φύσσας θυμίζει και τις δύο συλλογές διηγημάτων που είχα γράψει σε μια προηγούμενη ζωή και κάπου εκεί τελειώνει η εκπομπή με την ευχή-διαπίστωση ότι το διαδικτυακό ραδιόφωνο θα μπορούσε να φιλοξενεί περισσότερες εκπομπές λόγου.

Μια όμως και σήμερα είναι η μέρα που ευλογούμε γένια, ας το πάμε ως το τέρμα κι ας αναφέρω επίσης ότι στο πασχαλινό φύλλο του Βήματος, στο ένθετο περιοδικό, υπάρχει μια ευμενής αναφορά στο βιβλίο μου «Λέξεις που χάνονται» από τον Κοσμά Βίδο. Επειδή δεν είναι ονλάιν, ανέβασα εδώ τη σκαναρισμένη σελίδα που μου έστειλε μια καλή φίλη.

71 Σχόλια to “Η ηλεκπομπή στην Άθενς Βόις”

  1. Νέο Kid Στο Block said

    Είμαι σε χώρο που απαγορεύονται τα ηχητικά εφέ και δεν μπορώ (προς το παρόν) ν’ακούσω την εκπομπή. Αλλά (κατά προτίμηση είπες, έτσι;), δε μου στέλνεις στο ηλεκουτί μου (το παλιό) τη δίαιτα που έκανες ρε συ Νίκο; 🙂

  2. τυφλόμυγα said

    Επιτέλους! Κάθε μέρα κοίταζα στο About μήπως την βάλατε τη συνέντευξη. Όταν μεταδόθηκε ζωντανά άκουγα για μισή ώρα, αλλά μόλις αρχίσατε να μιλάτε έπρεπε να φύγω. 😦

    Το ηλεραδιόφωνο το διάβασα στη Λεξιλογία την προηγούμενη βδομάδα και πολύ χάρηκα. Μακρυνάρι το άκουγα τον τάδε ραδιοφωνικό σταθμό μέσω διαδικτύου.

    Σχετικά με τη μετονομασία του Γουδίου εδώ http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_1_17/06/2006_187848 Φυσικά ούτε εμένα μου αρέσει το Γουδί γραμμένο με Η.

    Για την πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου δεν συζητήσατε; 😉 Δεν άκουσα ακόμα την εκπομπή.

    Και κάτι άσχετο. Το λέγαμε (κάναμε πλάκα) πρόσφατα με τον Φυσικό και την Μπέρνι σχετικά http://www.huffingtonpost.co.uk/2012/04/17/fing-austrian-village-seeks-name-change_n_1432212.html

  3. Δημήτρης Κωτσάκης said

    Εντάξει εγώ λέω και παλτουδιά αλλά μπορεί να πω και τα παλτό (ή και τα παλτά- δεν δίνω τόση σημασία)..
    Ερώτηση (άσχετη- ορμώμενος από τις περιοχές): παλιά λέγαμε «μένω στου Γκύζη» ή «μένω στου Ζωγράφου», τώρα ακούω συχνά να λένε «μένω στο Γκύζη» και «στο Ζωγράφο» ή «στον Παπάγο». Έχει συζητηθεί το θέμα?

  4. sarant said

    Ευχαριστώ για τα πρώτα σχόλια!

    1: Μάλλον τα φαινόμενα απατούν, φευ!

    2: Καλά που μου το θύμισες, το έβαλα στο About.

    3: Να πω την αλήθεια, δεν το έχω προσέξει, παρά μόνο για τον(?) Παπάγου και όχι πρόσφατα, παλαιότερα που είχε και την ομάδα μπάσκετ στην πρώτη εθνική. Δεν το θεωρώ αφύσικο, αλλά δεν το έχω ακούσει.

    Άλλοι έχουν αντιληφθεί τέτοια τάση, να λένε «στο Ζωγράφο» κτλ.;

  5. Νέο Kid Στο Block said

    «Στον Παπάγο» ναι, το έχω ακούσει. Όπως και «στα Φιλαδέλφεια». «Στον Ζωγράφο» όχι.
    Στην (ποδοσφαιρική και μπασκετική) πιάτσα πάντως, οι παίκτες που αποδίδουν σταθερά κάτω του αναμενόμενου, είναι μόνο παλτουδιές ή παλτά ή καραπαλτουδιές .
    Τώρα οι παίκτες της Παρί Σεν Ζερμέν μπορεί να είναι και παλτό, θα σας γελάσω! 🙂

  6. Νέο Kid Στο Block said

    Αλήθεια Νικοκύρη, μια ανάρτηση αφιερωμένη στην ποδοσφαιρική/αθλητική αργκό θα είχε ίσως ενδιαφέρον (για τον Ρογήρο ,την Ππαν και την ημετέρα αθλιότητα σίγουρα πάντως):-)

    Σκέψου το! (αλλά μετά τσι εκλογές βέβαια, μην αποπροσανατολίσουμε το λαό με όπια)

  7. Κι εγώ είχα διαβάσει το «Για μιά πορεία» τότε! Μόνο για την ιστορία με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια είχα κάποιες ενστάσεις. (Ελπίζω να θυμάμαι καλά και να μην κάνω λάθος. Έψαξα πρόχειρα τη βιβλιοθήκη μου να το βρω αλλά δεν τα κατάφερα, και ο χρόνος πιέζει, πρέπει να φύγω για τη δουλειά).

  8. Νίκο να βγαίνεις συχνότερα σε εκπομπές! Είσαι απολαυστικός!
    Ως ένας από τους σχολιαστές νιώθω περήφανος που συμμετέχω σ’αυτό το ιστολόγιο! 🙂

    (Δεν το σκέφτεσαι να πολιτευτείς; Θα σε ψηφίζαμε μονοκούκι!!! 😀 )

  9. Mar Pap said

    ωραία εκπομπή!

  10. sarant said

    6: Δεν έχουμε βάλει τίποτα; Παράλειψή μου, κάτι υπάρχει (και αυτά τα όπια δεν είναι όποια κι όποια!)

    7: Θα μου πεις μετά τις ενστάσεις 🙂

    8-9: Να είστε καλά!

  11. ορεσίβιος said

    6.Νεόπαι, παρών και γω στη αθλιότητα. Κράτα χαϊσουμέρια…
    8. Στέλιο, τους φίλους δεν τους σπρώχνουμε στο γκρεμό!

    Νικοκύρη, ήσουν πράγματι απολαυστικός στην εκπομπή.

    Πάει κι αυτή η Πασχαλιά με την απώλεια ενός Μεγάλου.
    Εις μνήμην ένα τραγούδι του, που γράφτηκε πριν 45 χρόνια (στίχοι Δημήτρη Ιατρόπουλου)

    Καπνός φωτιά και λάσπη
    Αχ τι δίκοπος καιρός
    Χειμώνας και καλοκαιριά
    Πήγε στα χαμένα
    Και τούτη η Πασχαλιά

    Καημός ιδρώτας κι αίμα
    Αχ τι ανάποδη ζωή
    Πλάκωσε πάλι η συννεφιά
    Πήγε στα χαμένα
    Κι ετούτη η Πασχαλιά

    Μάνα μου φως κι ελπίδα
    Αχ και να’ρθει ο πλερωμός
    Να μην κρυώνουν τα παιδιά
    Μη πάει στα χαμένα
    Κι ετούτη η Πασχαλιά.

  12. Αρκεσινεύς said

    Νίκο, την εκπομπή την είχα ακούσει. Έκανα υπομονή και κουράγιο. Η διάρκεια όμως λίγη. Και στον προφορικό λόγο το ίδιο εξαιρετικός όπως στο γραπτό. Μην ακούς «υποβολιμαίες» προτάσεις (το ξέρω, Στέλιο, πως δεν είχες τέτοια πρόθεση) για να βρεθείς στο βούρκο.

  13. Immortalité said

    Νίκο αφού, όπως φαίνεται ξεκάθαρα στη φωτογραφία, τα γένια σου είναι μια χαρά, γιατί λοιπόν να μην τα ευλογείς; 😀 😛
    (Θα την ακούσω μετά την εκπομπή αλλά γράφομαι κτλ κτλ 🙂 )

    Στέλιο καλωσόρισες! Ταξιδάκι διάβασα τυχερέ! 🙂

  14. «(κατά προτίμηση χωρίς να σχολιάσετε τη φωτογραφία που θα δείτε!)»

    Κι όμως, κε Σαραντάκο, στη φωτογραφία κατά την προσωπική και απόλυτα υποκειμενική μου άποψη βγήκατε μια χαρά (χωρίς να παρεξηγηθώ, ολίγον τι μπρουτάλ-μάτσο, χεχε)! 🙂

  15. Nicolas said

    Γιατί τέτοιες κατάρες στον άνθρωπο, βρε Στέλιε. Άκου να πολιτευτεί!

    Τη φωτογραφία γιατί να μη τη σχολιάσουμε; μια χαρά χάλια είναι 😉

  16. spiral architect said

    Ωραία εκπομπή πραγματικά και μακάρι να γίνονταν παρόμοιες εκπομπές και στο συμβατικό ραδιόφωνο.
    (στο συμβατικό ραδιόφωνο δουλεύει κάργα μίντια πλέιερ σε κυκλική επανάληψη και μηδαμινές εκπομπές λόγου) 😦

    Όσο για «το Γουδί», ή «του Γουδή» (που το τελευταίο το γράφουν πλέον τα λεωφορεία και οι χάρτες) από μικρός θυμάμαι και ομολογώ ότι, χρησιμοποιώ το πρώτο.
    Το δεύτερο (αν θυμάμαι καλά, ειδ’ άλλως διορθώστε με) καθιερώθηκε κοντά στην περίοδο που ήθελε (και εν τέλει πέτυχε) ο Βωβός να κτίσει το γνωστό κτίριο γραφείων, Κηφισίας και Αλεξάνδρας στο πρώην κτήμα Θων. Ήταν λίγο πριν τους ολυμπιακούς του ’04, όπου και λόγω της γειτονίας του κτήματος με το Γουδί και την ανάπλαση του τελευταίου για τους ολυμπιακούς, θυμηθήκαν Δημήτριο Γουδή και πέρασε η νέα ονομασία κακήν-κακώς.

    Βάζω εδώ ένα ενδιαφέρον νήμα για τους Αμπελόκηπους και την πέριξ αυτών περιοχής: Αμπελόκηποι-An Urban Story

  17. ppan said

    Δεν μπορώ να ακούσω την εκπομπή. Σας πιστεύω όμως.
    Δηλαδή λέγανε. «οι προδότες στου Γουδή»; 😉
    Εμείς οι χολαργιωτες τον Παπάγου τον λέμε παιδιόθεν κάτω Χουντέικα (δεν ξέρω πού βρίσκονται τα πάνω). Τώρα βεβαια που βγάλαμε δήμαρχο παπαγιώτη ίσως πρέπει να αναθεωρήσουμε…

  18. τυφλόμυγα said

    #16, Αρχιτέκτονα δες το λινκ της Καθημερινής στο σχόλιο #2.

    Όντως είναι μικρή η διάρκεια της εκπομπής. Προλάβατε να σχολιάσετε διάφορα θέματα όμως. 🙂

    Ψηφίζω την πρόταση του Νιόκιντου στο #6.

    Αποχαιρετισμός

  19. ppan said

    Eλπίζω να μην παρεξηγηθεί κανάς περαστικός παπαγιώτης. Ζητώ προκαταβολικά συγνώμη. Το ανέφερα για ιστορικούς λόγους!

  20. spiral architect said

    @18: Τυφλόμυγα το είδα, αλλά – νομίζω ότι – το σούσουρο «Γουδί-Γουδή» είχε αρχίσει πιο πριν από το ’06, όπου και δημοσιεύτηκε η έρευνα της Καραγιάννη προς το ΥΠΕΧΩΔΕ. Χρονικά συμπίπτει με την περίοδο πριν τους ολυμπιακους.
    (δεν θα έκανε άραγε κάνα-δυο χρόνια έρευνα; )

  21. sarant said

    Ευχαριστώ και για τα νεότερα σχόλια και τα καλά λόγια!

    Το σούσουρο με το Γουδί-Γουδή είναι παλιότερο από το 2006, ίσως ξεκίνησε και πριν από το 2000, αλλά είπα: χρωστάω άρθρο. Χρωστάω για το Γουδί, χρωστάω για τα αθλητικά, να τη η κρίση χρέους!

    13: Αυτό ακριβώς το πλαγιογραμμένο εννοούσα όταν είπα για τη φωτογραφία 😉

  22. Νέο Kid Στο Block said

    21. Μα μπορεί να γίνει σύμπτυξη(χέαρκατ) χρέους (εε..άρθρου) αλα Ούλτρεξ! (2 σε 1)
    Πόσα χρόνια ακούμε για γήπεδο της πανάθας στο Γουδί;:-)

  23. τυφλόμυγα said

    #20, Αυτές οι ιστορίες διαρκούν χρόνια. Ακόμα κι όταν η κ. Κ. συγκέντρωσε όλα τα στοιχεία της έρευνάς της θα έπρεπε να πάει και να ξαναπάει στις υπηρεσίες για να τα καταθέσει, να ρωτάει αν τα εξέτασαν, πότε θα αποφανθούν σχετικά, κτλ. Συμπληρωματικά είναι τα λινκ. Δεν διαφωνούμε. 🙂

    21β(τέλος) Και για την Κόκκινη Μηλιά (ελληνικοί μύθοι) χρωστάτε άρθρο. Για να παραφράσω το μότο από τον Ισοβίτη του Αρκά: το χρέος που έχετε μεγαλώνει καθημερινά και σε λίγο δε θα σας κάνει. 😛

    22 Ποτέ δεν κατάλαβα γιατί έδωσε τόσα λεφτά ο Παναθηναϊκός να ανακαινίσει τη Λεωφόρο και μερικά χρόνια μετά θεωρούν το γήπεδο άχρηστο. (ειλικρινής απορία)

  24. ppan said

    Νομίζω την Κοκκινη Μηλιά άλλος την χρωστάει

  25. Μαρία said

    19 Μην ανησυχείς. Απο Παπαγιώτισσα είχα μάθει τη μετονομασία.
    http://dytistonniptiron.wordpress.com/2009/08/15/afriki/#comment-835

    Νικοκύρη, ωραίο το πουκαμισάκι.

  26. ppan said

    Α ωραίος λίκνος! Μου είχε ξεφύγει!

  27. Immortalité said

    @19 Τόση ώρα διάβαζα κανάς περαστικός Παναγιώτης και αναρωτιόμουν που κολλάει 🙂

  28. Νέο Kid Στο Block said

    Τώρα άκουσα τη συνέντευξη. Καλούτσικα τά’πες αφεντικό, δε λέω.
    Παρεμπ. Πολύ μού άρεσε η φωνή του Δ.Φύσσα! Πιασάρικη και δωρική που λένε (ελπίζω να μην παρεξηγεί τις κλισεδιές μου! 🙂
    Εντάξει, αυτό το «δωρική» το ξεφτίλισαν μουμουέδες και κόμματα με το Μητροπάνο, ας το αναπαράξω κι εγώ, δε βαριέσαι!). Κάθε πότε έχει εκπομπή; Δώστε κανα πρόγραμμα και καμιά υπενθύμιση εδώ για μάς τους τσαπατσούληδες.

    Νικοκύρη, επιβεβαιώνω ότι ο Μουχτάρης λέγεται και παραλέγεται ακόμη για τον Κοινοτάρχη στην Κύπρο! Μάλιστα η σφραγίδα του γράφει φαρδιά-πλατιά Μουχτάρ (και κάτι άλλα τουρκικά που δεν τα κατέχω). Να πούμε για τους φίλους που τυχόν δε γνωρίζουν, ότι δεν είναι αντίστοιχος του δικού μας (ελλαδικού) κοινοτάρχη. Δεν ασκεί δηλαδή διοικητικά καθήκοντα , εξάλλου και οι δήμοι που έχουν δήμαρχο έχουν άλλο Μουχτάρη. Ουσιαστικά είναι αυτό που αποκαλείται στην Κύπρο «πιστοποιών υπάλληλος», δίνει βεβαιώσεις (πχ. μόνιμης κατοικίας, οικογενειακής κατάστασης και παρόμοια) ,πιστοποιεί εξουσιοδοτήσεις και δηλώσεις (εν είδει αστυνομίας!), τέτοια πράγματα.
    Ά! ,και κρατάει στο γραφείο του (που συχνά είναι ένα δωματιάκι στο σπίτι του ή στον επαγγελματικό του χώρο) τα εκλογικά βιβλιάρια των πολιτών!
    Αν δεν τάχεις καλά με το Μουχτάρη… δεν ψηφίζεις!:-)
    Ά, και είναι εκλεγμένος και δεν είναι έμμισθος (αμείβεται συνήθως με το «ό,τι προαιρείσθε» από τους πολίτες που εξυπηρετεί.)
    Αν κάτι δεν έχω πει καλά, δεκτές ασφαλώς διορθώσεις/συμπληρώσεις από Κύπριους ή τον Τιπού.:-)

  29. Νέο Kid Στο Block said

    28. Παρντόν, τώρα είδα ο αόμματος το «κάθε Τρίτη απόγευμα» 😳

  30. 6, 10α
    Δώστε τα τόπια στον λαό! (Αναμένω δόση.)

  31. sarant said

    Ευχαριστώ και για τα νεότερα!

  32. @21: Χρωστάς και άρθρο για τον «νταβατζή»!! 🙂

    (Εντάξει εντάξει μη βαράτε ρε παιδιά! Πλάκα έκανα για την κάθοδο στις εκλογές! 🙂 )

    @13: Καλώς σε βρήκα Ιμμοράκι! Ναι, ανέβηκα Κατερίνη στη μαμά και τον μπαμπά! Ωραία ήταν, αλλά πολύ φαΐ βρε παιδί μου κι άντε να αδυνατίσω έτσι!!! 😀

  33. Νέο Kid Στο Block said

    32. Κοίτα ρε, που κλαίνε οι χήρες, κλαίνε κι οι παντρεμένες! (για το αδυνάτισμα λέω Στέλιο) 🙂

  34. Μαρία said

    28 Κιντ, είσαι καλός άνθρωπος. Εγώ η κακιά πρόσεξα οτι ο Φύσσας προφέρει συgραφέας και οτι το Νικοκύρη διαδέχτηκε ο Μάνος.

    Τον διακαμό, αφού τον έμαθα απ’ το μπλογκ, τον ξανάκουσα το καλοκαίρι ως γιακαμό απο Χαλκιδικιώτη ψαρά.

  35. «…δεν ξέρω αν η…ζωντανή εκπομπή σε (διαδικτυακόν) ραδιοφωνικό σταθμό χαρακτηρίζεται podcast.»
    Υπάρχει και το webcast (ιστεκπομπή;).

  36. sarant said

    Άραγε το χαλκιδικιώτικο γιακαμός είναι μετεξέλιξη του διακαμού ή αντιδάνειο από το yakamoz;

  37. και μετά για τον γλωσσικό συντηρητισμό που τροφοδοτείται

    δὲν περίμενα νὰ μὲ κουτσομπολεύετε! Ντροπή! 😛

  38. Immortalité said

    @32γ Έρχεται και καλοκαίρι και πώς θα βγεις στην παραλία καημένο μου παιδί! 😛

    @37 Ε, άμα δεν κουτσομπολέψουν εσένα που είσαι στυλοβάτης του ιστολογίου και δικό μας παιδί, ποιον θα κουτσομπολέψουν, τους ξένους; 😛

  39. @34 Μαρία, μια και είπες για τον συgραφέα, να πω κι εγώ το σχετικού περιεχομένου «πείραγμά» μου. Περιμένω πώς και πώς να έρθει η κουβέντα στην Αυστρία, ή σε κάτι σχετικό, να ακούσω live τι βγαίνει από τη Βιέννη! 😀

  40. #39 ἐπειδὴ αὔριο πετάω γιὰ τὴν τρισύλλαβη πόλι ὅ,τι ἔχετε νὰ πῆτε νὰ τὸ πῆτε τώρα!

  41. Immortalité said

    @40 Καλά βρε κάθαρμα! Εγώ είχα κερδίσει τρεις διανυκτερεύσεις εσύ θα πας; 😀

  42. Μαρία said

    36 Το πιθανότερο είναι να το λεν απο πάντα αλα τούρκα. Και ο Σράοσας μας είχε πει τότε οτι άκουσε στη Βόρεια Ελλάδα το γιακαμό. Ξέρουμε τι εξάπλωση έχει ο λόγιος διακαμός στους ψαράδες;
    Βρήκα και το χαρτούδι με τη σημείωση. ΕΤ3 6/9/11, εκπομπή 5+, θέμα το ψάρεμα θράψαλων, λόγος κάποια στιγμή για δολώματα, λέει ο ψαράς: «για δόλωμα σαφρίδι, γιατί μέσα στο νερό κάνει γιακαμό, φωσφορίζει…»

  43. τυφλόμυγα said

    Ο διακαμός με έκαψε. Ρώτησα τη φίλη που μου σύστησε το ιστολόγιο αν έχει ακούσει ποτέ τη λέξη. Σίγουρη πως δεν την ήξερε έδωσα τη σημασία της εξηγώντας παράλληλα ότι ακούω ηλεραδιοφωνική συνέντευξη Σαραντάκου. Μόλις τελείωσα, πήρα την απάντηση: Μα τη λέξη διακαμός δεν την είχε αναφέρει παλιότερα ο Δύτης; 😳 😥 Πιστοί οι σαραντακικοί αναγνώστες ακόμα κι αν δεν γράφουν. 😉

  44. Μαρία said

    39 Μια παρατήρηση έκανα για την προχώ προφορά. Την είχα συνδέσει με νεότερα άτομα αλλά φαίνεται οτι εξαπλώνεται.

  45. aerosol said

    #16:
    Α, ευχαριστώ για τον θαυμάσιο λίκνο για την Πατρίδα!
    Εδώ στην ξενιτιά που με έφερε η μοίρα (= δέκα λεπτά περπάτημα) διαβάζω για Αμπελόκηπους και δακρύζω.
    🙂

  46. sarant said

    42 Μπράβο το χαρτούδι!

    43: Ωραίο!

  47. Όλο για το Δύτη λέτε σήμερα, βλέπω. Εδώ λέγαμε για τον διακαμό (43). 🙂

  48. τυφλόμυγα said

    47, Οκ, από δω και πέρα θα λέμε για τον Λούκυ Λουκ. 😛 Ευχαριστώ για το λινκ. 🙂

    Ώστε αποθησαύριστη λέξη ο διακαμός; (Δε μου ανοίγει ο πρώτος υπερλίκνος του Σραόσα.) Γι’ αυτό διαβάζουμε/ ακούμε κι εμείς Σαραντάκο(υς). https://sarantakos.wordpress.com/2011/01/18/papadiam/

  49. Mindkaiser said

    Και μετά τον Σαραντάκο, Στέφανος Μάνος; 😀

    Σχηματίστηκε ένα χαμόγελο οφείλω να ομολογήσω.

  50. spiral architect said

    @49: … μάλλον ένα σφίξιμο στο στομάχι! 😛

  51. christos said

    Νίκο καλησπέρα, ωραία η εκπομπή, όμως θα περίμενα απο το δημοσιογράφο να σε ρωτήσει: «γιατί Λασκαρίδης και Λαπαθιώτης;». Θα ήθελες να μας πείς τι σε παρακίνησε να ασχοληθείς με αυτά τα πρόσωπα; Ήταν δουλειές που σου ανατέθηκαν (ενδεχομένως απο κάποιες εκδόσεις-δεν ξέρω πως λειτουργούν αυτά) ή εργασίες που είχες σκοπό να κάνεις;

    Στο έχω πεί και στο παρελθόν λείπει ένα λεξικό ειδικευμένο στη λογοτεχνική λεξικογραφία που να πληρεί τα σημερινά κριτήρια (ετυμολογίες κτλ) και να μην είναι απλά ένα γλωσσάρι. Νομίζω πως η ανεύρεση ενός φορέα που θα χρηματοδοτούσε μια τέτοια προσπάθεια και θα πλαισίωνε έναν άνθρωπο με το δικό σου το μεράκι(και όνομα που σιγά σιγά χτίζεις) με μια ομάδα φιλολόγων, θα ήταν σπουδαία υπόθεση.

    Γνώμη μου είναι πως μια τέτοια πετυχημένη δουλειά γράφει ιστορία και εσύ Νίκο «το ‘χεις», εμπρός, βάρα! 🙂

  52. sarant said

    Χρήστο, δεν ανατέθηκαν από άλλους, κάτι με παρακίνησε ν’ ασχοληθώ και μετά βρήκα εκδότη, με τη σύμφωνη γνώμη του οποίου προχώρησα.

    Τα λεξικογραφικά που λες, τα έχω στο νου μου.

  53. Καλαχώρας Λεώνικος said

    Όλα καλά. Καλή εκπομπή, αλλά ψίχουλα.
    Νόμιζα ότι όλα αυτά τα τοπωνύμια είναι παλιά τσιφλίκια, Γουδή, Ζωγράφου, Παπάγου (ή κάτω Χουντέικα, που δεν το είχα ξανακούσει.)

    Έχω κάπου ένα βιβλίο που αναφέρει όλες τις ονομασίες των ρεμμάτων που κατέβαιναν από το Λυκαβηττό κι έγιναν δρόμοι. Το είχε γράψει ή επιμεληθεί ο φιλόλογος Αντώνης Γελάτσωρας, ο οποίος έβγαζε το ‘Ρέμα των Ιδεών’ και το Scripta Manent (ιδιωτικής κυκλοφορίας περιοδικά εκτός εμπορίου κι εκτός συκλοφορίας πλέον δυστυχώς). Όταν το βρω, θα το πασάρω στον Νοικοκύρη, αν τον ενδιαφέρει να το αναρτήσει.

  54. sarant said

    53: Τον ενδιαφέρει.

    Ναι, τσιφλίκια ή οικόπεδα -εκτός από του Παπάγου, που είναι προς τιμή του (νομίζω).

  55. Εξαιρετική συζήτηση!

  56. Immortalité said

    Και να που ο Γάτος δικαιώνει το όνομά του. Εκεί που δεν είσαι σίγουρος αν υπάρχει, τον βλέπεις μπροστά σου! 🙂

  57. Αρκεσινεύς said

    Για του Ζωγράφου (Ζωγράφος επίσημα και για το Ταχυδρομείο) μου έλεγε ο πεθερός μου που ήταν παλιός Ζωγραφιώτης, με την έννοια πως εδώ κατοικούσε πριν από τον πόλεμο, αρχικά η περιοχή-τσιφλίκι των Ζωγραφαίων ήταν χαμηλά μέχρι την Κοκκινοπούλου (για όποιον ξέρει την περιοχη) και μετά κάθε βράδυ οι βοσκοί της οικογένειας μετακινούσαν τα όρια έως ότου τα έφεραν στις υπώρειες του Υμηττού.Στα χρόνια της δικτατορίας ή λίγο πριν επί Γ. Παπανδρέου σταμάτησε αυτό το βιολί, όταν άρχισε να ιδρύεται η Πανεπιστημιούπολη.

  58. τυφλόμυγα said

    Αρκεσινέα δεν έχω ιδέα για την περιοχή Κοκκινοπούλου και του Ζωγράφου. Όμως φίλος Αθηναίος μου έχει αναφέρει την ίδια ιστορία με τα όρια. Στη δική μου εκδοχή οι βοσκοί μίκραιναν τη Μεσογείων. Αυτό υποτίθεται γινόταν επί Όθωνα. Δε ξέρω αν είναι αλήθεια ή μπεντροβάτο.

  59. Dinos said

    Φίλε Νίκο,
    Πολύ χάρηκα που άκουσα ξανά τη φωνή σου μετά από τόσα χρονια.
    Η φωτό τέλεια!
    Τις καλησπέρες μου
    Ντίνος

  60. sarant said

    55: Μερσί, Γάτε!

    59: Βρε τον Ντίνο -εγώ πότε θα ακούσω τη δική σου φωνή;

  61. ΣΑΘ said

    @ Ppan [17]

    Γράφετε:
    «Εμείς οι χολαργιωτες τον Παπάγου τον λέμε παιδιόθεν κάτω Χουντέικα»

    Είναι, εξάλλου, γνωστό ότι έχει γίνει και σχετική (ημιεπίσημη) τοπική στατιστική έρευνα, από την οποία προκύπτει ότι 99,8% των Χολαργιωτών έτσι το λένε.

  62. ἐπειδὴ τώρα ἄκουσα τὴν ἐκπομπὴ θέλω νὰ πῶ ὅτι:

    α. ὑπάρχουν συνεπεῖς πολυτονισταὶ μὲ ὑπογεγραμμένες καὶ βαρεῖες καὶ δὲν μνημονεύθηκε

    β. ὁ νεοκαθαρευουσιανισμὸς καὶ συντηρητισμὸς εἶναι ὑπὲρ τὴς κλιτικῆς πρσαρμογῆς λέξεων ἐπιδεκτικῶν αὐτῆς, ὅπως π.χ. τὸ παλτὸ-τὰ παλτά. ἄλλο ἂν γενικῶς δὲν πολυεπιθυμοῦμε ξένες λέξεις.

  63. sarant said

    62: Ο παλιός συντηρητισμός και καθαρευουσιανισμός είναι όντως έτσι που λες. Αλλά «τα παλτό» είναι νεοσυντηρητικό φαινόμενο.

    Ως προς το α), εγώ είπα ότι η σιωπηρή κατάργηση της υπογεγραμμένης, της βαρείας, της κορωνίδας κτλ. πέρασε στο ντούκου, χωρίς να προκαλέσει κανένα σχόλιο. Νομίζω ότι αυτό ισχύει.

  64. Ὁ Ἀνδριώτης, πάντως, λέει ὅτι τὸ παλτὸ εἶναι ἀπ’ τὸ ἰταλικό paltὸ.

  65. sarant said

    Και το ιταλικό από το γαλλικό προέρχεται.

  66. Αναγνώστης ο αθηναίος said

    Και όμως το «στου Γουδή» έστω και περιθωριακά ακουγόταν από κάποιους, έστω λιγους και συνήθως μεγαλύτερους πολύ παλιότερα από το ..μιλενιουμ.
    Το -η (αντί για -ι) φαινόταν ότι ταίριαζε λόγω της γενικής.
    Το θυμάμαι από τη δεκατία του 80.

    Αυτό που μπορούσα να καταλάβω για το κίνητρο αυτών που έλεγαν «στου Γουδή» ήταν ότι αφού ήταν σωστό να λέμε στου Ζωγράφου, στου Παπάγου κλπ, ήταν υποτιμητικό ειδικά για τη συνοικία τους να μην εφαρμόζεται ο κανόνας, αφού κατά τη γνώμη τους οι όροι πληρούνται.
    Νομίζω ότι ένοιωθαν σαν τους κατόχους ενός βολκσβάγκεν (και μάλιστα από τότε που τα πασατ διεκδίκησαν τον τίτλο της πολυτελούς μπερλίνας) όταν ακούει για την bmw ή την μερσέντες.
    Και μέχρι εδώ, ας πούμε πάει καλά (ενδογερμανικώς έχουν ένα ..προβάδισμα), αλλά η άλφα ρόμέο (ακόμη και η Α33) ή η λάντσια( ακόμη και η ..ύψιλον) είναι βαρύ, όπως και να το κάνουμε 🙂

    Σχετικά με του Παπάγου θυμάμαι ότι μια εποχή (κάπου στα 80) υπήρχε ταμπέλα στη μεσογείων που απαγόρευε την είσοδο στη συνοικία δικύκλων (γενικώς) 🙂
    Πολλά χρόνια αργότερα με το αυτοκίνητο έψαχνα για ένα δρόμο και ρώτησα έξω από ένα σπίτι να ζητήσω οδηγίες από έναν καλοστεκούμενο και ευγενή στην εμφάνιση κύριο.
    Έκανα λάθος στο όνομα και τον ρώτησα «συγγνώμη ξέρετε που είναι η Εθνικής Αντιστάσεως;;» και μου απάντησε με ένα πλατύ χαμόγελο «ΕΔΩ τέτοιο δρόμο, αγόρι μου, 10 μέρες να γυρνάς δεν θα βρεις, μήπως βολεύεσαι με το να σου πω πώς θα βρεις την Εθνικής Αμύνης;;

    ΥΓ Υπάρχει ένα ερώτημα (όπως τέθηκε ανωτέρω) γιατί έγινε η …κίνηση για το Γουδί και όχι για το Τατόι.
    Δηλαδή οι δεύτεροι γιατί δεν διεκδίκησαν τα ..δικαιώματά τους
    Νομίζω ότι διάφοροι δημόσιοι λειτουργοί εκμεταλλεύονται την αφέλεια και την καλή καρδιά τινών ιδιοκτητών της εν λόγω περιοχής και τους κάνουν ..ανφέαρ πράματα, αφήνοντάς τους στο σκότος και όχι μόνο για τα ιδιοκτησιακά της περιοχής, αλλά και ..γενικότερα (έχει τοποθετηθεί συγκεκριμένα ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης επί του θέματος ήδη από το 1985)

  67. Με μεγάλη καθυστέρηση (γιατί έχω πολλή δουλειά)

    1. Ευχαριστώ για όσα σχόλια με αφορούν. Αλλά την εκπομπή την έκανε καλή ο φιλοξενούμενος. Ο φιλοξενών λίγα (πρέπει να) λέει και πολλά ρωτάει
    2. Το βιβλιαράκι με τα ρέματα του Υμηττού θα ενδιέφερε και μένα (μέσω Νίκου), αν βρεθεί
    3. Τα «Κάτω Χουντέικα» είναι όλα τα λεφτά. Είναι εξαιρετικό, άτυπο, σκωπτικό τοπωνύμιο που συνεχίζει την υπέροχη παράδοση «Κλαυθμώνος», «Εξάρχεια», «Χαφτεία» κι άλλα που δε μου ΄ρχονται τώρα. Θα το βάλω στη στήλη μου ως City Lover, στην «Athens Voice», με πηγή την εδώ αναφορά. Το «Κάτω» λειτουργεί ακόμα πιο υποτιμητικά, γιατί δεν υπάρχουν «Πάνω Χουντέικα». Λαμπρό.

  68. Αγαπητή Μαρία

    και νέος όταν ήμουνα, συggραφέας έλεγα. Συναφές ημι-αντίστροφο: γράφω συγνώμη, όχι συγγνώμη.

  69. ppan said

    Α πολύ ωραία, θα περάσει στην ιστορία. Κρίμα για τους Παπαγιώτες που εντωμεταξύ άλλαξαν και δεν είναι όλοι στρατηγοί αλλά τι να κάνουμε;; Νομίζω το Κάτω είναι λόγω του βουνού, που της ξέφυγε της Χούντας και δεν τόκτισε εντελώς αν και ξεκίνησε

  70. Δημήτρης Φύσσας said

    Αγαπητό New Kid

    δεν υπάρχουν λόγια να σου πω πόσο μαλ…σμένη μού ακούγεται η φωνή μου σε μένα τον ίδιο. Οπότε, φχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Η δε άρθρωσή μου, τραγική.

  71. sarant said

    Δημήτρη Φύσσα να είσαι καλά και να συνεχίζεις τις εκπομπές και κυρίως τα αθηναιογραφικά σου!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: