Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Τελευταία μαγιάτικα μεζεδάκια

Posted by sarant στο 26 Μαΐου, 2012


Στο ταχτικό σαββατιάτικο ραντεβού μας τα σημερινά είναι τα τελευταία μεζεδάκια του Μαΐου, ενός Μαΐου εκλογικού και προεκλογικού, οπότε μοιραία τα μεζεδάκια μας έχουν τέτοιον χαρακτήρα, πολιτικό.

Αλλά θα ξεκινήσω με μια παρατήρηση λεξικογραφική, το επίθετο «συστημικός» που πριν από δέκα χρόνια ξένιζε (δεν το περιλαμβάνει ούτε το ΛΚΝ, ούτε ο Μπαμπινιώτης στην πρώτη του έκδοση), έχει πια καθιερωθεί, ως δάνειο από το αγγλικό systemic, παρόλο που, όπως σωστά λέει το λεξικό του Μπαμπινιώτη σε επόμενη έκδοση, ο σχηματισμός του δεν είναι κανονικός σύμφωνα με την ελληνική μορφολογία. Καθιερωμένος λοιπόν πια ο συστημικός και μόνο ο πρόεδρος του φυλλορροούντος Λάος δεν το έχει ακόμα πληροφορηθεί κι έτσι, σε πρόσφατο βιντεάκι λέει ότι ο Ανδρέας Παπανδρέου παρά τα τολμηρά του προεκλογικά συνθήματα, όταν έγινε πρωθυπουργός το 1981 «ήταν ο πλέον συστηματικός» (γύρω στο 2.32 στο βιντεάκι). Δεν εννοεί βέβαια ότι είχε οργκανάιζερ αντί για τεφτέρι και παρακολουθούσε με σύστημα, μέθοδο και οργάνωση τα πάντα -εννοεί πως ήταν αυτό που καθιερώθηκε πια να λέμε «συστημικός» (παρόλο που έχω καλούς φίλους που ακόμα αρνούνται να χρησιμοποιήσουν τον όρο).

Μιλώντας για το ΛΑΟΣ, θα θυμάστε βέβαια ότι παλιότερα ο Άδωνης Γεωργιάδης εξεγειρόταν κάθε φορά που άκουγε να προφέρουν «Λάος» το όνομα του κόμματος στο οποίο τότε ανήκε και οργισμένα διόρθωνε «ο Λαός». Τώρα όμως που το κοκοράκι έχει λαλήσει, ο ίδιος ο Άδωνης αποκαλεί «Λάος» το πρώην κόμμα του! Δείτε το βιντεάκι, στο 6.30, θα ακούσετε τον Άδωνη να λέει ότι ήταν φίλος με τον Βελόπουλο «πολύ προ του Λάος».

Όσο για τον Βελόπουλο, κάποτε είχα γράψει ότι συνηθίζει να διανθίζει τις αγορεύσεις του με αρχαία ρητά, μερικά εκ των οποίων σωστά. Μερικά, αλλά όχι όλα: ένα ωραίο σαρδάμ βλέπετε εδώ (βιντεάκι μέσα στο βιντεάκι, στο 14.20 περίπου), όπου επαναλαμβάνει το (αγαπημένο στον Γ. Καρατζαφέρη) ρητό «άπαξ προδότης πάντα προδότης», μόνο που το λέει «μια φορά προδότης, άπαξ προδότης» -και μάλιστα δυο φορές!

Αλλά τέλος πάντων, αυτά είναι σαρδάμ του προφορικού λόγου, δεν έχουν και μεγάλη σημασία. Να πάμε στον γραπτό λόγο και σε επαγγελματίες γραφιάδες, και μάλιστα από τους πιο ακριβοπληρωμένους κονδυλοφόρους. Αφού ειρωνεύτηκε τους φοιτητές του «δημοκρατικού πέντε», ο κ. Στ. Κασιμάτης στην Καθημερινή, σε μια προσπάθεια να ειρωνευτεί και τον Γ. Παπανδρέου, ανακάλυψε το… Μανδράς της Ινδίας: «έκανε τον περίπλου της Αφρικής με κανό και έφθασε στο Μανδράς της Ινδίας«. Αναρωτιέμαι, δεν θυμάται τον στίχο «για το Μαδράς, τη Σιγκαπούρ, τ’ Αλγέρι και το Σφαξ;» Αφήνω δηλαδή ότι το αστείο είναι και γεωγραφικώς άκυρο, αφού το Μαδράς (σήμερα λέγεται Τσενάι) βρίσκεται στην ανατολική πλευρά της Ινδίας, οπότε όποιος κάνει τον περίπλου της Αφρικής, είτε με κανό είτε αλλιώς, φτάνει πρώτα σε άλλα λιμάνια, στη δυτική Ινδία, ας πούμε στη Βομβάη (σήμερα Μουμπάι).

Θα πείτε, για ένα νι κάνεις έτσι; Μα, ο ίδιος ο κ. Κασιμάτης έχει στηλιτεύσει από τη στήλη του και ελαφρότερα σφάλματα άλλων (και μάλιστα σε προφορικό λόγο) οπότε νομίζω ότι θα έχει τις ίδιες απαιτήσεις και από τον εαυτό του. Όσο για τον διευθυντή του κ. Κασιμάτη, αυτός διέπραξε πολύ χειρότερο μαργαριτάρι, όταν, σε παραλληλισμό της σημερινής κατάστασης στην Ελλάδα με τη Ρωσία το 1917 έγραψε: «Αλλιώς η ελληνική ελίτ θα μοιάζει σε λίγο με παρέες Λευκορώσων μετά την… Επανάσταση» Όχι Λευκορώσων βέβαια, αλλά Λευκών Ρώσων, δηλαδή μελών της παράταξης που ηττήθηκε στον ρώσικο εμφύλιο από τους Μπολσεβίκους. Οι Λευκοί ήταν και Ρώσοι, και Ουκρανοί και Λευκορώσοι, και από πολλές άλλες εθνότητες. Οι Λευκορώσοι βέβαια είναι άλλο πράγμα, είναι λαός της τότε Ρωσίας, σήμερα του ανεξάρτητου κράτους της Λευκορωσίας! Mόνο στα ελληνικά υπάρχει αυτό το μπέρδεμα, μια και π.χ. στα αγγλικά τους Λευκούς τους λένε White guards κτλ. ενώ τους Λευκορώσους Belarussians, αλλά αυτό δεν δικαιολογεί τα Μον Μπλαν της δημοσιογραφίας μας.

Ένα από τα αγαπημένα θέματα του ιστολογίου είναι οι λαθροχειρίες, οι μύθοι και η κατασκευή πραγματικότητας, οπότε δεν μπορούσα να μη σχολιάσω το επόμενο θέμα, όσο κι αν μου προκαλεί απέχθεια. Λοιπόν, με αφορμή τη δολοφονία του Θ. Λαζανά από μετανάστες στην Πάτρα, κάποιοι έφτιαξαν μια ψεύτικη σελίδα του Ιντυμίντια, στην οποία εμφανιζόταν ένα πλαστό «μήνυμα συμπαράστασης» στον συλληφθέντα δολοφόνο. Αφενός η φρασεολογία του πλαστού κειμένου έβγαζε μάτι (π.χ. «αλληλεγγύη στον ταξικό αδερφό μας», «τα χρυσά αβγά και τους ντόπιους υποστηρικτές τους») και αφετέρου υπάρχουν ατράνταχτες αποδείξεις ότι ήταν, κατά το κοινώς λεγόμενο, «φωτοσοπιά», δηλαδή εικόνα πειραγμένη με το πρόγραμμα Photoshop, πλαστή, χαλκευμένη.

Ο Άδωνης Γεωργιάδης, ο οποίος και παλιότερα είχε γράψει άρθρο βασιζόμενος σε ένα εμφανώς πλαστό σατιρικό κείμενο, δεν έχασε την ευκαιρία και σε εκπομπή της ΝΕΤ ξεσπάθωσε λάβρος –διάβασε το ανύπαρκτο κείμενο και φυσικά στο τέλος κατέληξε ότι φταίει ο Σύριζα. Τα ίδια, με πολύ περισσότερες λεπτομέρειες, επανέλαβε στην εκπομπή του στο Blue Sky, αν και αυτή μετράει λιγότερο λόγω ανυποληψίας. Και όταν έγινε ολοφάνερη η πλαστότητα του κειμένου, ο Άδωνης… ζήτησε συγνώμη, όχι βέβαια από την εκπομπή της ΝΕΤ αλλά με ένα απλό τιτίβισμα στο Τουίτερ! Να σημειωθεί ότι το πλαστό μήνυμα του Άδωνη προβλήθηκε ιδιαίτερα -δείτε εδώ πώς προβάλλεται στην εκπομπή του Ευαγγελάτου (στο βιντεάκι γύρω στο 4.40) και πώς σχολιάζεται από τον Κασιδιάρη της Χρυσής Αυγής.

Όσο για τη Χρυσή Αυγή, βρήκε τον πνευματικό ταγό που της ταιριάζει -μιλάω βέβαια για τον μητροπολίτη Καλαβρύτων κ. Αμβρόσιο Λενή, ο οποίος θεώρησε στρέβλωση της Δημοκρατίας τις διακρίσεις κατά της Χρυσής Αυγής. Καθόλου περίεργη δεν είναι η στάση του μητροπολίτη (παλαιότερα ιερέα της Αστυνομίας), αλλά εμένα μού κίνησε την προσοχή το γεγονός ότι στο άρθρο του ο κ. Λενής παραθέτει άρθρα του Συντάγματος της χώρας… αλλά όχι του ισχύοντος σήμερα Συντάγματος. Για παράδειγμα, το άρθρο 5 στη σημερινή του μορφή δεν είναι όπως το διατύπωσε ο άγιος Καλαβρύτων: Έκαστος δικαιούται να αναπτύσση ελευθέρως την προσωπικότητά του και να συμμετέχη εις την κοινωνικήν, οικονομικήν και πολιτικήν ζωήν της Χώρας… αλλά: Kαθένας έχει δικαίωμα να αναπτύσσει ελεύθερα την προσωπικότητά του και να συμμετέχει στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Xώρας, εφόσον δεν προσβάλλει τα δικαιώματα των άλλων και δεν παραβιάζει το Σύνταγμα ή τα χρηστά ήθη. (όλο το Σύνταγμα, στη σημερινή μορφή του, εδώ). Υποθέτω ότι ο κ. Μητροπολίτης παραθέτει το Σύνταγμα στην έκδοση του 1975 -πάλι καλά που δεν βάζει το παλιότερο του Παπαδόπουλου.

Με τον μητροπολίτη Καλαβρύτων και το ιδιωτικό Σύνταγμά του θα κλείσουμε. Αν βρίσκετε ότι δεν είχε πολύ διασκεδαστικά μεζεδάκια η σημερινή πιατέλα, σας ζητώ συγνώμη…

 

79 Σχόλια to “Τελευταία μαγιάτικα μεζεδάκια”

  1. Νέο Kid Στο Block said

    Ρε παπά! Λίγη ντροπή ρε! Θα πέσει το χούμα απο κεί ψηλά να σε πλακώσει.

  2. Συστημικός όπως διαστημικός. Θα υπάρχουν και άλλα.

    Γιάννης με καλημέρες

  3. Μαρία said

    Απορώ πώς του ξέφυγε του Άδωνη η επίσης ψεύτικη είδηση που κυκλοφόρησε στις 14 του μηνός:
    Συνελήφθη το πρωί της Δευτέρας ο πρόεδρος της πακιστανικής κοινότητας στην Ελλάδα Τζαβέτ Ασλάμ, έπειτα από ένταλμα της Interpol, σύμφωνα με το οποίο καταζητείται για διακίνηση λαθρομεταναστών.

    Ούτε στο σάιτ του παλιού του κόμματος δεν μπαίνει πια.

    http://www.antiracismfascism.org/index.php?option=com_content&view=article&id=456:2012-05-17-11-56-51&catid=38:press-releases-announcements&Itemid=150

  4. π2 said

    Ωραία ήταν τα σημερινά. Το «μια φορά… άπαξ…» προσφέρεται για μιμίδιο, το δε Λάος του Αδώνιδος μου δίνει την πάσα να πω ότι είναι τόσο γρήγορο το φυλλορόημα στελεχών του που κανονικά το κόμμα θα έπρεπε να τονίζεται Λαουτζίκος και πως μες στην απελπισία του ο Καρατζαφέρης προσπαθεί να το κάνει Ein Volk, ein Reich με τη μεταγραφή του μπαμπά Πλεύρη.

  5. Μαρία said

    4 Του μπαμπά αλλά και του κόμματος των αποστράτων, το εθνικό ριζοσπαστικό!

  6. tzeremes said

    Καλημέρα. Η εκπομπή όπου ξεσπάθωσε ο Άδωνης είναι στον σκάι.

  7. Έβαλα κι ένα εγώ χτες· χιλιοσερβιρισμένο, αλλά σε άκλιτη παραλλαγή.

  8. Μιχαλιός said

    Δεν είναι μονάχα στα ελληνικά το θέμα με τους Λευκορώσους:
    http://en.wikipedia.org/wiki/White_Russian
    http://en.wikipedia.org/wiki/White_Russia

    Το Μαδράς και οι μάντρες του μου θυμίζουν πως το Υπουργείο Παιδείας μπερδεύει ακόμα (μετά από αναρίθμητες «αλλαγές» των βιβλίων της Ιστορίας) το Κάλικατ του Βάσκο ντα Γκάμα με την ανύπατρκτη τότε Καλκούτα:
    http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:90JJOSK5YgIJ:digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-B131/179/1259,4536/+%22%CE%95%CE%BC%CF%80%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82+%CF%83%CF%84%CE%B1%CE%B8%CE%BC%CF%8C%CF%82+%CF%84%CF%89%CE%BD+%CE%A0%CE%BF%CF%81%CF%84%CE%BF%CE%B3%CE%AC%CE%BB%CF%89%CE%BD+%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD+%CE%9A%CE%B1%CE%BB%CE%BA%CE%BF%CF%8D%CF%84%CE%B1%22&cd=1&hl=el&ct=clnk&gl=gr

  9. Άσμα ηρωικό και πένθιμο για το χαμένο Λαό.

    Σου το ΄πα άπαξ τρεις φορές
    και σου το τιτιβίζω
    τρία πουλάκια πέταξαν
    και πια δεν τα ορίζω.

    Μου έφυγε ο Άδωνις
    μου έφυγε κι ο Πλεύρης
    σα βέλος το Βελόπουλο
    τρέξε να ξαναφέρεις.

    Μα αν ήσαν μόνο αυτοί οι τρεις
    δε μένοιαζε εμένα
    είναι χιλιάδες δεκατρείς
    και τα σκυλιά λυμένα

    Ανέδειξα σε υπουργό
    μέχρι και το Βορίδη
    δεν τόξερα, δεν τόλπιζα
    πως ήτανε βαρίδι.

    Ήμουνα στοργική μαμά
    μα μάζευα σκουπίδια
    κι έτσι μέσα στον κόρφο μου
    εζέσταινα τα φίδια.

    Ήσαντε τι ήσαντε
    όλοι χωρίς οφίκια
    κι όταν τους περιμάζεψα
    φορέσαν σκουλαρίκια

    Βλέπω μέσα στο κόμμα μου
    να έρχεται συντέλεια
    το φτιάξιμο των συνδυασμών
    κατέστη πολυτέλεια.

    Βαδίζω και παραμιλώ
    καλή μου Βάνα Μπάρμπα
    και ψάχνω στην Κορώνη μου
    να βρω κανένα μπάρμπα.

  10. ppan said

    Θεός! Το βαρίδι στόβαλε η λογοκρισία; 🙂

  11. @ 10. Βάλ’ τε με το νου σας, όποια λέξη κάνει ρήμα. Εγώ πάντως το Νικοδόμημα το σέβομαι τόσο πολύ, που φτάνω ως την αυτολογοκρισία.

  12. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    10-11: Και ο ίδιος ο Καρατζαφέρης πάντως, προσπαθώντας να κάνει την ανάγκη φιλοτιμία ή κάτι τέτοιο, λέει ότι «τώρα που φύγαν τα βαρίδια» το κόμμα θα απογειωθεί.

    7: Το είδα αλλά δεν πρόλαβα να το εντάξω εδώ -της Φρόσω!

    2: Γιάννη, πολύ καλό (αντι)παράδειγμα ο διαστημ-ικός (αντί διαστηματικός)

  13. Ναυτικός χάρτης έκδοσης της δεκαετίας του 1980 που δίχνει το Μαδράς (Madras).
    http://www.charts.noaa.gov/NGAViewer/63270.shtml

    Το Μα[b]ν[/b]δρας του κ Καιμα΄τη δυστυχώς δεν το έχει ο χάρτης και περιμένει να ανακαλυφθεί (ίσως υπάρχει στους ναυτικόυς χάρτες της Νομανσλάνδης ή του ναυτικού των Ανυπάρχτων)

  14. @0: Για το συστηματικός αξίζει να σημειωθεί και η μεταφορική εμπεριεχόμενη έννοια του περιοδικού ή και τακτικού (μάλιστα και ο τελευταίος όρος αναφέρεται στην κανονικότητα, μόνο που επίσης υποδηλώνει περιοδικότητα).

    Να θυμίσω πως Άδωνις χτυπιόταν κάποτε, λέγοντας ότι ο σωστός τονισμός ήταν «ΛάΟΣ,» πρωτού τον πιάσει τελικά το φιλελληνικό μένος του, οπότε άρχισε να κράζει οποιονδήποτε δεν έλεγε «ΛΑόΣ.» Δυστυχώς δεν έχω συγκρατήσει το βίδεο, μόνον που αγνοώ μπας και μπερδεύτηκα με τον Καρατζαφύρερ και ήταν αυτός που έλεγα άλλα τη μία κι άλλα την άλλη…

    Το άπαξ έχει παρεξηγηθεί, προφανώς, από πολλούς και προφανώς νομίζουν ότι σημαίνει «για πάντα.» Άπας/άπαντα; Ό,τι και να πω θα είναι στην τύχη, αλλά κάπως έτσι θα το είδαν, μάλλον.

    Την περίπτωση του Κασιδιάρη δε θέλω καν εν προκειμένω να την χαρακτηρίσω. Ο δε Άδωνίς μας είναι… «τρελλό αγώρι.»

    Όσον αφορά τον Αμβρόσιο, πέραν του ανεκδιήγητου ιστορικού του να πω, πως ο ίδιος αντιφάσκει: τη μία δηλώνει ότι ο σεβασμός κερδίζεται, την άλλη λέει ότι, ενώ δεν ασπάζεται τις απόψεις των εκπροσώπων της Χρυσής Αυγής, εν τούτοις του είναι σεβαστές! (Πόσοι γνωρίζετε το υλικό που έχει εκδόσει; http://195.134.102.45/ipac20/ipac.jsp?session=128F66540EY77.11125&profile=ebe0–2&uri=link=3100007~!21024~!3100001~!3100002&aspect=subtab13&menu=search&ri=1&source=~!nlg1&term=%CE%91%CE%BC%CE%B2%CF%81%CF%8C%CF%83%CE%B9%CE%BF%CF%82++%CE%9B%CE%B5%CE%BD%CE%AE%CF%82+%2C+%CE%9C%CE%B7%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%AF%CF%84%CE%B7%CF%82+%CE%9A%CE%B1%CE%BB%CE%B1%CE%B2%CF%81%CF%8D%CF%84%CF%89%CE%BD+%CE%BA%CE%B1%CE%B9+%CE%91%CE%B9%CE%B3%CE%B9%CE%B1%CE%BB%CE%B5%CE%AF%CE%B1%CF%82+(1938-+)&index=AUTHOR και http://195.134.102.45/ipac20/ipac.jsp?session=1338HG32754A5.71073&profile=ebe0–2&uri=link=3100007~!21026~!3100001~!3100002&aspect=subtab13&menu=search&ri=2&source=~!nlg1&term=%CE%9B%CE%B5%CE%BD%CE%AE%CF%82+%2C+%CE%91%CE%BC%CE%B2%CF%81%CF%8C%CF%83%CE%B9%CE%BF%CF%82+%CE%93.+%281938-%29&index=AUTHOR για περισσότερες πληροφορίες — και ειδικά για τον πίθηκο.)

    @4: Αυτό με «μια φορά ~, άπαξ ~» είναι πολύ ευρέως διαδεδομένο τις τελευταίες εβδομάδες, καθότι δε το μοιράζει κόσμος και κοσμάκης σε γνωστούς και οικείους μέσω του φαλτσοβιβλίου, τεχνικώς είναι πλέον και μιμίδιον.

    @9: Εξαιρετικόν! 😀

  15. Στο 11, ρίμα ασφαλώς ήθελα να γράψω, όχι ρήμα, ούτε απόρριμα.

  16. Immortalité said

    @9 Ορεσίβιε, ντουζ πουάν! 😀

    Παρντόν Νίκο, τον Κασιδιάρη δεν την πάλεψα να τον ακούσω όλον.

  17. Ὁ Ἄδωνις πάντως δήλωσε στὸ φόρουμ του ὅτι δὲν τὸ ἔκανε ἐπίτηδες καὶ δὲν θὰ τὸ ξανακάνῃ!

    #16 γιατί δηλαδὴ τὴν παλεύεις ἀκόμη ν’ἀκοῦς πολιτικούς; ἀκόμη καὶ τὴν Γιουροβίζιον ποὺ τὴν ἀπεχθάνομαι πιὸ εὔκολα θὰ τὴν παρακαλοθοῦσα ἀπὸ τὶς πολιτικὲς ἐκπομπές.

  18. spiral architect said

    Έφαγα και κάποια άλλα λογοτεχνικά μεζεδάκια

    Ταυτότητα: Ευρωπαίος

    και βαρυστομάχιασα. 😛

  19. sarant said

    Ευχαριστώ και για τα νεότερα!

    17: Ναι, αλλά ήδη το έχει ξανακάνει (να χρησιμοποιεί μούφες αδιασταύρωτα). Πάω ωστόσο να δω τι δήλωσε.

  20. @. Φχαριστώ.

  21. silverkid said

    Δεν είναι πολύ σχετικό κι έχει περάσει λίγος καιρός από τότε που έγινε, αλλά κάλλιο αργά παρά ποτέ. Μετά τις εκλογές η Στεφανίδου είχε κάνει το κουτσομπολίστικο πολιτικό πάνελ και μιλάγανε όλοι για τη Χρυσή Αυγή. Και δείξανε μια φωτογραφία ενός αυγού σε κάποιο στρατόπεδο μπροστά απ’ τη φωτό του Ζαχαριάδη να κάνει τη γνωστή χειρονομία σεβασμού -όχι μούντζα- και η Τατιάνα είπε ότι ο Ζαχαριάδης πέθανε στο στρατόπεδο και βγήκε ο Μαλέλης και είπε ότι επιβίωσε και γύρισε και αυτοκτόνησε αργότερα.
    Και καλά, από την Τατιάνα δεν περιμέναμε πολλά, αλλά μετά από λίγες μέρες βλέπω στο δελτίο ειδήσεων του Αντ1 την ίδια φωτό και ακούω ότι λήφθηκε «μπροστά στη φωτόγραφία άλλου ενός αθώου θύματος του ναζισμού». Το ίδιο ρεπορτάζ το ξαναέδειξε το ίδιο κανάλι άλλη μέρα χωρίς καμία αλλαγή.

  22. sarant said

    Έγινε αυτό; Απίστευτο….

  23. Φαίνεται πως το διαστημ- το διαχειρίστηκαν κατευθείαν δημοσιογράφοι και μεταφραστές επιστημονικής φαντασίας, βλ. διαστημόπλοιο, διαστημάνθρωπος… Από το σύστημα, που πριν από το systemic λειτουργούσε σωστά, έχουμε συστηματάρχης, στους προσκόπους.

    Γιάννης
    (Αθήνα – Πρέβεζα μου πήρε 21 σχόλια, λίγα λόγω Σαββάτου 🙂 )

  24. spiral architect said

    Περιφραστικά δηλαδή το «συστημικό (να που μού το κοκκινίζει) πρόβλημα» να το λέμε «πρόβλημα του συστήματος»;

  25. Νέο Kid Στο Block said

    Συστημοκατάσταση…

    http://www.nooz.gr/economy/lagkarnt-kamia-sumpa8eia-ir8e-i-ora-tis-pliromis
    http://www.nooz.gr/economy/8a-stamatisoume-tous-ellines-metanastes260512

  26. Μαρία said

    Προσθέτω τον χρωμοσωμικό αντί του χρωματοσωματικού.

    25 Πιάσε κι αυτό, για να δεις τι σημαίνει οργανωμένο κράτος
    http://www.skai.gr/news/politics/article/203965/kleisimo-ton-sunoron-gia-tous-ellines-shediazei-i-vretania/
    http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/immigration/9291493/Theresa-May-well-stop-migrants-if-euro-collapses.html

  27. Nicolas said

    @25 – 26
    Πως λένε στα ελληνικά: « C’est l’hôpital qui se fout de la charité »;
    Δίνει κι η μαλάκω η Lagarde μαθήματα (ξύπνησε ο φελλός και κάνει καταδύσεις). Ας τα διάλα, πια! (δυστυχώς, μ΄ αυτήν δεν γίνεται τίποτα σε Sofitel για να εξουδετερωθεί).

  28. Φαντάζομαι δεν είναι υπεύθυνος ούτε ο Τσίπρας ούτε οι δημοσιογράφοι του ΣΥΡΙΖΑ για έναν ακόμη αγγλισμό:

    Και το μεγάλο ζήτημα είναι να προσπαθήσουμε να βρούμε μια λύση, έτσι ώστε καμία από τις δύο πλευρές να πιέσει το κουμπί, γιατί αν συμβεί κάτι τέτοιο, δεν πρόκειται να ωφεληθεί κανείς.

  29. πράγματι, «καμία από τις δυο πλευρές να μην πατήσει το κουμπί» λέει στο 10:34 στη συνέντευξη στα ελληνικά.

  30. Y. Georgiadou said

    Ayto to eidate? http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/buecher/autoren/noch-n-gedicht-wo-waere-guenter-grass-ohne-griechenland-11764737.html

  31. Γιαννης Κ said

    30. Για τους άσχετους από γερμανικά θα κάνετε μία περίληψη;;

    (αν επιτρέπεται, το Υ. είναι από το Γιόλα;;)

    γιάννης

  32. Y. Georgiadou said

    To poihma tou G. Grass gia thn Ellada fainetai oti htan farsa tou periodikoy Titanic.
    Yola

  33. Γιαννης Κ said

    32. Ευχαριστώ (αν και μου κάνατε την καρδιά περιβόλι).

    (και επειδή μου δώσατε θάρρος, και αν εξακολουθείτε να μου επιτρέπεται, το Υ. από το Γιόλα, όπως πχ το Τ. από το Αριστούλα;;)

    γιάννης

  34. @ 16. Ευχαριστώ Ιμμόρ. Στο έστειλα και με το 20 αλλά το πήρε ο άνεμος. Όποιος βιάζεται…

  35. Y. Georgiadou said

    @33
    Akribws 🙂

  36. christos said

    Με αφορμή τη λέξη «συστημικός» έχω να πω οτι κατα τη γνώμη μου διαφέρει απο τη λέξη συστηματικός.

    Ο συστημικός-όπως λέει ο Μπαμπινιώτης- σχετίζεται ή επηρεάζει ένα ολόκληρο σύστημα. Απο την άλλη το συγκεκριμένο λεξικό δίνει πρώτη ερμηνεία για τη λέξη συστηματικός «αυτός που σχετίζεται με σύστημα» (και άλλες πέντε ερμηνείες που επειδή τις θεωρώ σωστές δεν θα ασχοληθώ).Δηλαδή η πρώτη ερμηνεία του «συστηματικού» σχεδόν δεν διαφέρει καθόλου απο αυτή του «συστημικός».

    Η δική μου άποψη είναι οτι ο συστημικός δρά και επηρεάζει ένα σύστημα συνολικά ενώ ο συστηματικός δρά με βάση κάποιο σύστημα ή αναφέρεται σε αυτό. Άρα η πρώτη ερμηνεία του λεξικού Μπαμπινιώτη για τη λέξη «συστηματικός» ίσως θα έπρεπε να κάνει ξεκάθαρο με ποιό τρόπο η λέξη αυτή «σχετίζεται με ένα σύστημα», προκειμένου να γίνεται σαφής η διαφορά με τη λέξη «συστημικός».

    Η έννοια της λέξης συστημικός παρουσιάζεται περίφημα μέσα απο το γνωστό «συστημικό μοντέλο» στο χώρο της ψυχοθεραπείας και θα μπορούσε κάποιο λεξικό να αναφέρεται σε αυτό ως παράδειγμα για τη λέξη.

  37. Γιαννης Κ said

    35. Ξαναβρισκόμαστε ψηφιακά λοιπόν 🙂
    (η τελευταία φορά ήτανε την εποχή που χρησιμοποιούσατε σεντάβος αν δεν με απατά η μνήμη μου).

    γιάννης

  38. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα σχόλια!

    32: Φάρσα το ποίημα του Γκίντερ Γκρας; Ωχ….

    Γιόλα, καλώς ήρθες και από εδώ 🙂

    28-29: Δηλαδή, ο Τσίπρας είπε «κανείς να μην πατήσει το κουμπί» και το ευπρέπισαν σε «κανείς να πιέσει»…. Πολύ καλό εύρημα -και ευπρεπισμός και αρνησοφοβία!

  39. Το ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη said

    36: Το πράγμα δε χρειάζεται να το πολυσκοτίζουμε 🙂 . Δυό πολύ απλά παραδείγματα:

    α) Ο Χατζηνικολάου παρότι είναι ΣΥΣΤΗΜΙΚΟΣ δημοσιογράφος έχει πείσει πολλούς απολιτίκ χαζοβιόληδες ότι έχει σχέση με την αντικειμενικότητα!

    β) Δηλωση αριστεύσαντα μαθητή της Γ Λυκείου μετά τις πανελλαδικές: «Στην πραγματικότητα δεν διαφέρω σε τίποτα από τον μέσο έλληνα μαθητή, αλλά με το ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΟ διάβασμα κατάφερα να αριστεύσω και να βγάλω βαθμολογία που προσεγγίζει το 20,3 και 4/15».

  40. sarant said

    30: Τώρα που ξαναδιαβάζω το άρθρο της FAZ νομίζω πως λέει ότι είναι τόσο κακό το ποίημα του Γκρας που θα μπορούσε να είναι παρωδία του σατιρικού περιοδικού.

  41. Η συνοικία Λευκορρώσσων ονομάζεται έτσι δηλαδή από τους συμπατριώτες του Λουκασένκα;

  42. http://www.potheg.gr/ProjectDetails.aspx?Id=1384&lan=1

    ‘Στα 1940, δηλαδή σε ηλικία 31 χρόνων, μας δίνει ο Καραγάτσης το ογκωδέστερο και το πιο πολυσύνθετο μυθιστόρημά του, τον «Γιούγκερμαν». Πρόκειται πάλι για την πλατειά, αυτή τη φορά, εξιστόρηση της ζωής ενός εμιγκρέ Λευκορώσου, που ήρθε στην Ελλάδα γυμνός σαν το σκουλήκι και ξαναβλάστησε, όπως ο Λιάπκιν, όχι απλώς μέσα στη ζωή, αλλά κυρίως μέσα στη νεοελληνική κοινωνία, την αστική και τη βιομηχανική.»

    Υπερασπίζομαι τα μεγαλοαστικά μομπλάν επί θυσία παρακολούθησης της Ευρωβίζιον, ελπίζω να μου πιστωθή.

  43. sarant said

    41: Η συνοικία δεν λέγεται Ελληνορώσων;

    42: Ο Καραγάτσης πάντως δεν θυμάμαι να λέει «Λευκορώσος» (για τους Λευκούς)

  44. Σωστά, Ελληνορώσων.

    Ούτε εγώ το θυμάμαι, ξεφύλλισα λίγο τον Λιάπκιν, αλλά δεν βρήκα κάτι.

    Να και ένα άλλο απρόσμενο:

    «Κυριαρχούμενο από βαθιά συμπλέγματα μειονεξίας περιφέρεται στην πολιτική σκηνή σαν ηττοπαθής Λευκορώσος»

    http://kefaloniaphotonews.gr/%CF%84%CE%BF-%CE%BC%CF%80%CE%BF%CF%81%CE%BD%CF%84%CE%AD%CE%BB%CE%BB%CE%BF-%CF%8C%CF%80%CE%BF%CF%85-%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CF%8C%CF%83%CE%B9%CE%BF%CE%B9-%CE%BC%CE%B1%CF%83%CE%BA%CE%B1

    Ηττοπαθής Λευκορώσος, καλό!

  45. Και ένα τελευταίο και μετά νανάκια:

    «Οργάνωσε λοιπόν ένα σώμα από αποφασισμένους Λευκορώσους μετανάστες που ζούσαν από καιρό στην Ελλάδα»

    http://erodotos.wordpress.com/2011/07/18/ellada-fasismos-5/

  46. sarant said

    44-45: Ομολογώ ότι δεν είχα δει να χρησιμοποιείται το Λευκορώσος για τους Λευκούς. Πάντως, στην (ελληνόγλωσση) βιβλιογραφία για τον ρώσικο εμφύλιο δεν θυμάμαι να το έχω δει. Επιμένω ότι είναι αδόκιμο, αλλά ίσως ο κ. Παπαχελάς θα πρέπει να μοιράσει μερικά Μον Μπλαν.

  47. Θρασύμαχος said

    Λάθος το «παραθέτει άρθρα του Συντάγματος της χώρας … αλλά όχι του ισχύοντος σήμερα Συντάγματος». Το επίμαχο άρθρο δεν έχει αλλάξει, απλώς μεταφέρθηκε στη δημοτική. Ωστόσο η αρχική καθαρευουσιάνικη εκδοχή του 1975 παραμένει σε ισχύ, παράλληλα με εκείνη της δημοτικής. Ο μητροπολίτης-χωροφύλαξ δεν παρέπεμψε σε προϊσχύον Σύνταγμα.

  48. Θρασύμαχος said

    Συντακτική σύγχυση σε πρόσφατη (καλή κατά τα άλλα) τηλεοπτική διαφήμιση: http://www.youtube.com/watch?v=I6vBi6Rj6dc&list=UUS__OU8MuklGr-UMrcEPwfg «Οι αναμνήσεις ενός ταξιδιού σε ακολουθούν για μια ζωή. Η [τάδε αεροπορική εταιρεία] σε βοηθά να αποκτήσεις περισσότερες». περισσότερες αναμνήσεις ή μήπως περισσότερες ζωές;;;

  49. sarant said

    47: Μα, δεν έγινε αναθεώρηση; Δηλαδή παραμένουν σε ισχύ τα μη αναθεωρηθέντα άρθρα του 1975;

  50. Θρασύμαχος said

    #49: ακριβώς, όσα άρθρα του Σ1975 δεν έχουν αναθεωρηθεί παραμένουν σε ισχύ, οι δε εκδοχές καθαρεύουσας και δημοτικής διατηρούν ίσο κύρος.

  51. Immortalité said

    @17 Πολιτικούς ακόμα μπορώ. Εκπρόσωπους εγκληματικών οργανώσεων όχι.
    Τη Γιουροβίζιον δεν την είδα, φύτευα.

    @34 Κάτι είχα καταλάβει στο 20 😉

    Μια και μαζεύουμε μεζεδάκια. Πριν λίγο ο υποτιτλιστής της ΝΕΤ αντί «θα σε λύσω» έγραψε «θα σε ξεδέσω». Το οποίο το έχω ξανακούσει αλλά ποτέ ξαναδιαβάσει. Και η Behavioral analysis unit Μονάδα Μπιχέβιοραλ ανάλυσης. Ω! Μον Ντιε!

  52. Hellegennes Alexandrine said

    Παρά τις δηλώσεις του μητροπολίτη, είναι αλήθεια ότι η ΧΑ δεν αντιμετωπίστηκε ισότιμα κι αυτό είναι λάθος της δημοκρατίας. Γνώμη μου είναι ότι και το κόμμα και η οποιαδήποτε εκδήλωση ναζισμού, μίσους, ρατσισμού, να ήταν απαγορευμένες διά νόμου. Από την στιγμή όμως που το κόμμα είναι νόμιμο και συμμετέχει στις εκλογές, είναι απαράδεκτο να αφήνεται εκτός διαδικασιών, όπως η συνέλευση των αρχηγών κομμάτων υπό τον Παπούλια. Συν τοις άλλοις, τέτοια περιστατικά δίνουν βήμα στην ΧΑ να λέει ότι την αφήνουν απέξω και την σαμποτάρουν, κερδίζοντας συμπάθεια από τον κόσμο. Ελπίζω όταν καταλαγιάσει ο απόηχος των εκλογών να ψηφιστεί επιτέλους αντιρατσιστικός-αντιναζιστικός νόμος να ξεμπερδεύουμε. Δεν γίνεται όμως να έχουμε ανακόλουθο σύστημα γιατί αυτοακυρωνόμαστε.

  53. christos said

    51. Immortalite ή όποιος άλλος μήπως ξέρετε γιατί οι αμερικάνοι λένε behavioral ενώ οι άγγλοι behavioural;

  54. sarant said

    50: Το ξεδέσω το λέγαμε όταν ήμασταν μικρά. Πρεπει να υπάρχει λόγος για να το γράψεις και όχι επειδή το αγγλικό λέει unleash.

    53: Μέχρι τον 17ο αιώνα, λένε τα κιτάπια, οι γραφές -our και -or (honour/honor, valour/valor κτλ) ήταν εξίσου συχνές και στη συνέχεια στη μεν Αγγλία καθιερώθηκε η πρώτη στις δε ΗΠΑ η δεύτερη χάρη στο κύρος του Γουέμπστερ που πρότεινε μια σειρά από μεταρρυθμίσεις της ορθογραφίας.

  55. christos said

    thx

  56. Y. Georgiadou said

    @40
    Ξαναδιαβασα το αρθρο της Φατζ και μου φανηκε ότι ηταν γνησιο. Δηλαδη γνησιο ξεσκεπασμα απατης. Θα δουμε…

  57. sarant said

    56: Κι εγώ το ξαναδιάβασα και πιστεύω, όπως επιβεβαίωσε και ο δρ. Ζίμπενμαλ στη Λεξιλογία, ότι λέει πως είναι τόσο κακό που μοιάζει παρωδία. Να δούμε.

  58. Μαρία said

    56, 57 Περιμένοντας να πάρουν θέση είτε ο Γκρας είτε η εφημερίδα:
    http://kurier.at/nachrichten/4497685-grass-gedicht-ein-fake-der-titanic.php

  59. sarant said

    58 (από τη Λεξιλογία)

    Εδώ το διαβάζει ο ίδιος ο Γκρας:
    http://www.ndr.de/ndrkultur/grass197.html

    Και το άρθρο της γερμανοβικιπαίδειας:
    http://de.wikipedia.org/wiki/Europas_Schande

  60. Immortalité said

    @54α Τι λόγος Νίκο;

    @53 Σας απάντησαν οι αρμόδιοι 🙂

  61. Y. Georgiadou said

    Ειχες δικιο, Νικο. Ο Γκρας φαινεται να συνέταξε το ποίημα για την Ελλάδα. http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathremote_1_27/05/2012_444097

    Δεν μπορουσα να φανταστω την Φρανκφουρτερ να κανει αστειακια, και δεν προσεξα οπως επρεπε το «hätte» στο «das Satiremagazin „Titanic“ hätte die Persiflage eines Grass-Gedichts auch nicht besser hinbekommen.»

  62. τυφλόμυγα said

    Τα έχουμε ξαναπεί σχετικά με το συστημικός – συστηματικός του Καρατζαφέρη (το β και το 56γ)

    Έχω ακούσει το Μια φορά πρόσκοπος, για πάντα πρόσκοπος. Η ατάκα του Βελόπουλου μοιάζει με παράφραση αυτής της φράσης.
    Βολική φράση, αφαιρείς τον πρόσκοπο και βάζεις ό,τι θέλεις στη θέση του. Κολλάει παντού όπως η Κόκα κόλα. 😉

    #18, Συμφωνώ.

    Απολαυστικά και χορταστικά τα μεζεδάκια σας. 🙂

  63. Γιαννης Κ said

    53 και 54β. Ευχαριστούμε Νικοκύρη, και μιάς και ξεκίνησες, θα πιάσεις και τα

    defense – defence
    και τα
    traveling – travelling

    (το through vs thru δεν χρειάζεται, το καταλαβαίνω και μόνος μου 🙂 )

    γιάννης

  64. sarant said

    60: Λόγος π.χ. να μιμηθείς το παιδικό στιλ.

    63: Να κάνουν καμιά δουλειά και οι άγγλοι όμως, κλέφτες θα γίνουν;

  65. Hellegennes Alexandrine said

    #63:
    Η διαφορά στα σε -se/ce υπάρχει γιατί σε κάποιες λέξεις βοηθάει στην διάκριση ρήματος-ουσιαστικού, όπως στο advise-advice (συμβουλεύω-συμβουλή). Λόγω αυτής της διάκρισης, τα βρετανικά αγγλικά μετέτρεψαν τα αγγλογαλλικά defense και offense σε defence και offence, αντίστοιχα, παρότι δεν υπάρχει πρόβλημα διαφοροποίησης από το ρήμα. Οι Αμερικάνοι επέστρεψαν στην αγγλογαλλική γραφή, στην διάρκεια του 20ου αιώνα. Επίσης, επειδή τα practice-practise και licence-license είναι ομόηχα, στα αμερικάνικα αγγλικά έχουν μία γραφή για το ρήμα και το ουσιαστικό (practice και license).

  66. Γιαννης Κ said

    65. Ευχαριστώ.
    γιάννης

  67. Νέο Kid Στο Block said

    Αγεωγράφητη Αγγέλα ή ευσεβείς πόθοι… 🙂
    (μπα, κάποιος δάκτυλος Τσίπρα μάλλον)

  68. Νέο Kid Στο Block said

    Μια παρατήρηση πάνω στο βίντεο του 67.
    Η αγαπητή μας Αγγέλα ΔΕΝ λέει Russia? Russia,so close? όπως μεταφράζει όποιος το ανέβασε, αλλά κατι σαν (γιατι δεν το ακούω και καλά)» Russland? Kommen so viele her..?» που σημαίνει «έρχονται τόσοι πολλοί απο τη Ρωσία;».
    Επειδή βλέπω και καποιες στατιστικές «πιτούλες» στο χάρτη, ίσως να συζητούσαν μετανάστες, ή επενδυτές στη Γερμανία ή κάτι τέτοιο.
    Πάντως όπως και νάχει ,έβγαλε γέλιο η Μπούντεςκάντσλεριν 🙂

  69. artemis said

    «Για το παρελθόν του Γκίντερ Γκρας δεν έχω να πω πολλά -ίσως έχετε εσείς. Δεν νομίζω ότι μας ενδιαφέρει σήμερα τι έκανε κάποιος ογδοντάχρονος σε ηλικία 17 ετών» Να μήν μιλά λοιπόν και ο κύριος Κάρολος που σε κάποιους – εμού μεταξύ πολλών – παρά λίγο να προκαλέσει αποπληξία με τη βεβαίωσή του ότι υπήρξε αντιστασιακός ως έφηβος…

  70. Θρασύμαχος said

    «έτσι όπως είμαι μυημένος στα ελληνικά γράμματα και εθισμένος σε αυτά, σας βλέπω ως σύροντες τον πρώτο χορό των Λακεδαιμονίων» http://www.hellenicparliament.gr/Enimerosi/Deltia-Typou/?press=e52653fa-ad95-4fbe-8eca-9983ec2e0f4e

  71. Μαρία said

    70 Απ’ τον πολύ εθισμό έμπλεξε τους χορούς.

  72. Νέο Kid Στο Block said

    70. 71. 🙂 🙂
    «αλίμονο σε εκείνες τις ενότητες των εμβίων όντων και των ανθρώπων που σκοτώνουν τα άλογα όταν γεράσουν»

    Μή φοβάσαι ρε γίγαντα Βύρωνα! Εσένα δε θα σε σκοτώσει κανείς!
    (άνθρωπος,για έμβιο ον γενικά,δέν ξέρω!) 🙂

  73. π2 said

    Ο Αμβρόσιος ξαναχτύπησε:

    Η Καθηγήτρια κα Γλύκατζη-Αρβελέρ, χωρίς αντίρρηση, ανήκει στις διασημότητες του επιστημονικού στερεώματος.Πλην όμως αυτό και μόνο το γεγονός δεν την κατατάσσει αυτομάτως στην χορεία των πνευματικών ανθρώπων, όπως εννοεί τόν όρο αυτό η Ορθόδοξη Εκκλησία.Κάθε φορά, που την ακούμε στα τηλεοπτικά παράθυρα, επιμένει να προβάλλει το αριστερό της πρόσωπο, τις αριστερές αντιλήψεις καί ιδεοληψίες της.Φαίνεται πως η κυρία Αρβελέρ πάσχει από το σύνδρομο που λέγεται «δαλτωνισμός» στην πνευματική του διάσταση.

    Βέβαια, γνωστή αριστερή η Αρβελέρ, τι να πω. Από την άλλη, υποθέτω πως ναι, όπως κοιτάζεις από τη γωνιά της Χρυσής Αυγής, αριστερή θα φαίνεται.

  74. Μαρία said

    73 Ρε τι μαθαίνουμε!

    Η θέση του είναι και στο ποστ για τον Ισοκράτη (τον αναφέρει υποψήφιος του Τζήμερου στο 00:47) αλλά βρίσκω πιο ενδιαφέρουσα τη δήλωση του Τζήμ. στο 48:00 οτι, αν και του πρακτικού, διαβάζει αρχαία σαν εφημερίδα, τουλάχιστον τα αττικά, για τα κλασικά μπορεί ν’ ανοίξει και λεξικό! (σικ, σικ, σικ)
    http://www.ert.gr/webtv/index.php/component/k2/item/3763-DHMIOYRGIA-XA%CE%9DA-01-05-2012.html

  75. #52 ἐγὼ προτείνω νὰ ἐπαναφέρουμε καὶ τὸ βενιζελικὸ ἰδιώνυμο γιὰ περισσότερη διασφάλισι τῆς δημοκρατίας.

  76. sarant said

    73-74: Μωρέ μπράβο!

  77. Reblogged this on ΤΟ ΠΙΤΣΙΡΙΚΙ.

  78. π2 said

    #7, 12: Έμαθε να κλίνει το όνομά της η κ. Κιάου.

  79. sarant said

    🙂

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: