Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μεζεδάκια χωρίς προσδιορισμό.

Posted by sarant στο 20 Οκτωβρίου, 2012


Όπως κάθε Σάββατο, έτσι και σήμερα το μενού γράφει Μεζεδάκια, με τη διαφορά ότι, ενώ συνήθως βρίσκω κάποιο επίθετο και τα χαρακτηρίζω, σήμερα δεν βρήκα κάποιο κατάλληλο, έστω και ημερολογιακού χαρακτήρα, κι έτσι έχουμε Μεζεδάκια χωρίς προσδιορισμό. Και είναι και κάπως λιτό το σημερινό μας πιάτο, επειδή δεν είχα πολύ καιρό μέσα στη βδομάδα ώστε βγω για άγρα μεζέδων.

Το πρώτο πάντως μεζεδάκι, που δεν είναι μαργαριτάρι με τη στενή έννοια της λέξης, το στέλνει ένας φίλος που παλιότερα σχολίαζε συχνά στο ιστολόγιο αλλά έχει εδώ και καιρό διακόψει, λόγω φόρτου εργασίας. Ο φίλος μου ενοχλήθηκε από πρόσφατο άρθρο στην Άθενς Βόις, όχι όμως με το περιεχόμενο του άρθρου, αλλά με τον τίτλο του. Όπως μπορείτε κι εσείς να δείτε, ο αρθρογράφος, διάλεξε τον τίτλο Εδώ Πολυτεχνείο! Arbeitslosigkeit macht frei!για να επικρίνει την απόφαση του ΤΕΕ να μη συμμετάσχει σε εκδήλωση γερμανικού επιμελητηρίου με θέμα την εργασία μηχανικών στη Γερμανία. Αλλά ας τον αφήσω να τα πει ο ίδιος, που χαρακτηρίζει τον τίτλο προσβλητικό. «Προσβλητικός στα θύματα της Σοά, προσβλητικός και στη μνήμη του Πολυτεχνείου. Ό,τι προβλήματα κι αν έχει ο κοσμοπολίτης/μεταρρυθμιστής/ευρωπαϊστής με το Πολυτεχνείο του 1973, δεν μπορεί να φέρνει μια φράση-σύμβολο της εξέγερσης δίπλα στη φράση που συμπυκνώνει τη θηριωδία των Ναζήδων. Κατάπτυστος από κάθε άποψη.». Νομίζω ότι έχει δίκιο ο φίλος μου. Για την ιστορία, ο ανόητος τίτλος της Άθενς Βόις κάνει λογοπαίγνιο με το σύνθημα Arbeit macht frei (Η εργασία απελευθερώνει) που δέσποζε στις εισόδους των ναζιστικών στρατοπέδων συγκέντρωσης -Arbeitslosigkeit, η ανεργία.

Οπότε, συνεχίζω μ’ έναν άλλο τίτλο ή υπότιτλο που μου φάνηκε αταίριαστος -και που ούτε κι αυτός είναι μαργαριτάρι με τη στενή έννοια. Η Καθημερινή της Κυριακής που μας πέρασε, ίσως θέλοντας να αποδείξει ότι και οι πατεράδες μας και οι παππούδες μας ζητούσαν ρουσφέτι, δημοσίευσε ένα άρθρο με γράμματα πολιτών προς το Παλάτι και προς το Γραφείο Πρωθυπουργού, υλικό αντλημένο από τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, «τεκμήρια διαχρονικότητας του φαινομένου», όπως το λέει. Και στην πρώτη σελίδα, στο αναγγελτικό του άρθρου, βάζει… το γράμμα της συζύγου ενός εκτοπισμένου στη Γυάρο προς τη βασίλισσα Άννα-Μαρία, στο οποίο την παρακαλεί να μεσολαβήσει να απελευθερωθεί ο εκτοπισμένος άντρας της. Κι αυτό χαρακτηρίζεται ρουσφέτι, λες και της ζητούσε διορισμό ή ευνοϊκή μετάθεση! Το ατόπημα της Καθημερινής γίνεται ακόμα μεγαλύτερο αν σκεφτούμε ότι σχεδόν σίγουρα το γράμμα γράφεται επί χούντας -αφού η Άννα Μαρία έγινε βασίλισσα μετά τον γάμο της, τον Σεπτέμβρη του 1964, όταν δεν υπήρχαν πια εξόριστοι στη Γυάρο. Οπότε, η Καθημερινή θεωρεί, φαίνεται, νομιμότητα τη χουντική εξορία και ρουσφέτι τον γυρισμό των εξόριστων στις οικογένειές τους!

Και για να τριτώσει το κακό ή το καλό, άλλο ένα μεζεδάκι που δεν είναι μαργαριτάρι. Είναι λίγο παλιότερο, αλλά τώρα ήρθε στην επιφάνεια. Ίσως θυμάστε ότι πριν από έναν μήνα κάποιοι (χρυσαυγίτες, γράφτηκε) επιτέθηκαν στο κουρείο ενός Πακιστανού μετανάστη στη Μεταμόρφωση, θέλοντας να το κάψουν, και μάλιστα χτύπησαν κι έναν Έλληνα πελάτη. Λοιπόν, λίγες μέρες μετά το επεισόδιο, ο Άδωνης Γεωργιάδης έκανε ερώτηση στη Βουλή. Όχι για να πληροφορηθεί αν υπάρχουν νεότερα ως προς τον εντοπισμό των δραστών (διάβασα ότι ο ένας πιάστηκε), αλλά για να ρωτήσει αν ο Πακιστανός είχε χαρτιά κι αν το κουρείο λειτουργούσε νόμιμα! Αυτό στο μπάσκετ λέγεται ασίστ. Στη ζωή λέγεται κάπως αλλιώς. (Προσθήκη: Τελικά το κουρείο είχε άδεια, δείτε το λινκ στο σχόλιο 81).

Αλλά ώρα να σερβίρουμε και κανένα από τα πιο συνηθισμένα μας μεζεδάκια. Για το «ενσκήπτω», που πολλοί το χρησιμοποιούν σαν να σημαίνει «εγκύπτω, σκύβω πάνω από κάτι και το μελετάω» είχαμε γράψει πριν από μερικούς μήνες. Αλλά τώρα βρέθηκε και νέα σημασία του ρήματος. Σε άρθρο για τη λίστα Λαγκάρντ, διάβασα ότι κάποιοι (υποτίθεται ότι) «ενέσκηπταν στον εκβιασμό». Προφανώς, υπέκυπταν!

Μια και είπα λίστα Λαγκάρντ, θυμήθηκα τον Ευ. Βενιζέλο. Συνεργάτης του κ. Βενιζέλου, προσπαθώντας να δικαιολογήσει το ατόπημα του αρχηγού του ΠΑΣΟΚ να αναφερθεί σε «εβραϊκά ονόματα» στη λίστα, τόνισε ότι έχει πολλούς στενούς φίλους Εβραίους (νομίζω και ο Λεπέν έχει πει το ίδιο) και ότι «Ειδικά στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Θεσσαλονίκη, μια πόλη που είχε την τύχη να πλουτίσει πολιτιστικά και ιστορικά από την παρουσία των Ελλήνων Εβραίων που την επέλεξαν για πατρίδα τους πριν αιώνες». Η διατύπωση μου φαίνεται περίεργη. Δηλαδή, οι σεφαραδίτες που διάλεξαν για πατρίδα τους τη Θεσσαλονίκη το 1500 ήταν ήδη Έλληνες; Ή έγιναν Έλληνες όσο η Θεσσαλονίκη ήταν οθωμανική;

Στο enikos.gr διάβασα άρθρο για το Βέλγιο, όπου ο συντάκτης αναρωτιέται αν οι Φλαμανδοί αλλάζουν το χάρτη της χώρας, μετά την άνοδο των αυτονομιστών στις τελευταίες εκλογές. Παρατηρώ ότι ο συντάκτης του άρθρου θέλησε να βάλει κι αυτός το λιθαράκι του στην αλλαγή του χάρτη, αφού την Αμβέρσα την αποκαλεί «Αντβέρπη». Κάπου αλλού είχα δει να τη λένε Άντγουερπ -στα αγγλικά είναι Antwerp, βλέπετε.

Στο ηλεΒήμα, ο Κοσμάς Βίδος, με την ευκαιρία της έκδοσης στα αγγλικά μιας επιλογής επιστολών του Καζαντζάκη, απεύθυνε την εξής έκκληση στους ελληνικούς εκδοτικούς οίκους:

* Προς ελληνικούς εκδοτικούς οίκους: Please, που θα έλεγε και ο βρετανός μεταφραστής του Kazantzakis, όχι άλλα άνευ σημασίας best sellers (ευπώλητα, εις την ελληνικήν), ρίξτε και καμιά επιστολή Καζαντζάκη στο εμπόριο… Θέλω να ελπίζω ότι υπάρχει κοινό που ενδιαφέρεται. Δεν υπάρχει;

Υπάρχει κοινό που ενδιαφέρεται, αλλά ο κ. Βίδος μάλλον δεν συγκαταλέγεται σ’ αυτό, διότι αν ενδιαφερόταν θα ήξερε ότι κυκλοφορούν στην αγορά δύο βιβλία με επιστολές Καζαντζάκη, αφενός η αλληλογραφία με Πρεβελάκη (400 γράμματα μάλιστα) και αφετέρου οι επιστολές προς Γαλάτεια.

Μια ενδιαφέρουσα παρετυμολογική ανορθογραφία, που δεν την είχα ξαναδεί, σε πρόσφατο άρθρο στο Βήμα: χρυσηκτησία. Η πλάκα είναι ότι στη συνέχεια το… διόρθωσαν και το έκαναν, όπως βλέπετε, χρυσικτησία -ο χρυσός είναι ακαταμάχητος βλέπετε. Όπως είπε μια φίλη στη Λεξιλογία, η νέα γραφή της λέξης θα ταίριαζε σε άρθρο για την απειλούμενη καταστροφή του δάσους των Σκουριών στη Χαλκιδική.

Και τελειώνω με Άδωνη να κάνει απόπειρα (αποτυχημένη) για λεξικογραφικό χιούμορ. Δεν το άκουσα με τ΄αυτιά μου, αλλά μου το μετέφερε αξιόπιστη πηγή. Στην χτεσινή λοιπόν τηλεοπτική εκπομπή του, ο Άδωνης είπε: Το συγγνώμη με δύο γ προέρχεται από τη σύνθεση των λέξεων συν και γνώμη και σημαίνει έρχομαι στη θέση κάποιου. Το συγνώμη με ένα γ, όπως πάνε κάποιοι να το γράψουν έτσι τώρα, είναι σύνθεση των λέξεων συς και γνώμη και σημαίνει γνώμη του γουρουνιού (συς). δείτε το λεξικό του Δημητράκου. Οπότε, με την αδώνεια λογική, «συγυρίζω» σημαίνει »γυρίζω το γουρούνι»!

Καλό σαββατοκύριακο να έχουμε!

114 Σχόλια to “Μεζεδάκια χωρίς προσδιορισμό.”

  1. Γρηγόρης Κονδύλης said

    Και οι ιδέες που κατεβάζει το γουρούνι λέγονται «συσκέψεις»…

  2. ππαν said

    Καλημέρα! Πάλι πρωινός, ε;
    Φοβερά τα δυο πρώτα, ανατριχιαστικά..

  3. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    Τὸ συγγνώμη γράφεται μὲ δύο γ καὶ προφέρεται συ(ν)γώμη κι ὄχι συgνώμη. Ὁμοίως τὸ δένδρο, ὁ ἄνδρας κλπ γράφονται μὲ δ καὶ προφέρονται ἄντρας καὶ δέντρο ὅπως ἄλλωστε καὶ στὰ ἀρχαία βάσει τῶν νεωτέρων φωνολογικῶν θεωριῶν. Οἱ χρήση τοῦ ντ στὴ γραφὴ μοῦ τὴ δίνουν στὰ νεῦρα. Γκρρρ

  4. sarant said

    Ευχαριστώ για τα πρώτα σχόλια!

    1: Πώς δεν το σκέφτηκα! Οι συσκέψεις του Άδωνη, λοιπόν!

    3: Δηλαδή εσυ λες και άνδρο; Και ανδίσταση;

  5. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    4. Χά, χά, χά, ὅπως ἕνας Καλαβρὸς πολιτικὸς ποὺ ἐπειδὴ στὴν Καλαβρία τὸ nt τὸ προφέρουν nd ὅπως καὶ στὰ νέα ἑλληνικὰ (π.χ λένε Andonio ἀντὶ An-tonio), εἶπε confin-tustria ἀντὶ γιὰ confindustria.

  6. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    5. Confindustria =ἀντίστοιχο τοῦ ΣΕΒ

  7. Δημήτρης Μ. said

    Καλημέρα σε όλους.
    Μερικά από τα σημερινά μεζεδάκια, Νικοκύρη, κάθε άλλο παρά μεζεδάκια για να ευθυμήσουμε είναι. Δυστυχώς δείχνει ότι το έδαφος που φύεται ο φασισμός στην Ελλάδα το έχουν οργώσει και λιπάνει τα ΜΜΕ και κάποιοι πολιτικοί, είτε από άγνοια, είτε από πρόθεση. Και κάτι πρέπει να γίνει γι΄ αυτό.

  8. sarant said

    5: Ναι, αυτό λέγεται υπερδιόρθωση!

  9. Δημήτρης Μ. said

    Δείχνουν και όχι δείχνει. Βιασύνη. Συγγνώμη.

  10. τότε δεν δινόταν βασιλική χάρη σε φυλακισμένους κατά την ονομαστική εορτή του άνακτος;

    χοιροβοσκός = συοτρόφος και όχι συτρόφος
    συοφορβός, και μεταγενέστερα ένα συφορβός.

  11. 10 λάθος, Όμηρος: ὣς φάτο , βῆ δὲ συφορβός , ἐπεὶ τὸν μῦθον ἄκουσεν (ρ 560)

  12. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    8. Ἐγὼ ὅμως δὲν εἶπα αὐτό. Εἶπα προφέρουμε ἄντρας ἀλλὰ γράφουμε ἄνδρας. Προφέρουμε δέντρο ἀλλὰ γράφουμε δένδρο. Διατηροῦμε δηλαδὴ καὶ τὴν αὐθεντικὴ γραφὴ καὶ τὴν αὐθεντικὴ προφορά. Δὲν καταλαβαίνω ποὺ κολλάει τὸ ἄνδρο καὶ ἡ ἀνδίσταση;

  13. sarant said

    12: Κολλάει στο ότι έγραψες πως δεν αντέχεις να βλέπεις το ντ γραμμένο.

  14. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    13. Στὶς συγκεκριμένες λέξεις… 🙂

  15. Ναυτίλος said

    Και συστρατιώτης είναι το γουρούνι που υπηρετεί τη στρατιωτική του θητεία. Μήπως πρέπει να γράφουμε συσστρατιώτης; Θα ήθελα να ακούσω τη …συγνώμη του Αδώνιδος-Σπυρίδωνος Γεωργιάδου επί του θέματος. Εκτός αν είναι ώρα συσσιτίου, οπότε θα πρέπει να περιμένουμε να αποφάει.

  16. 5, 8: Όπως και νάπτης.

  17. Το ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη said

    Αδώνειος λογική:
    «Συμπεριφέρομαι»= περιφέρομαι σα το γουρούνι 🙂

  18. Το ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη said

    επίσης «συλλογίζομαι»= σκέφτομαι σα γουρούνι…

  19. Οικονομικές βυζαντινές ιδέες:
    «εξελειμματικές στάσεις» (;) από την Αρβελέρ
    …..
    Μια μέρα έτρωγα με τον μακαριστό αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο και του λέω “ακούστε Μακαριότατε, είναι ευκαιρία να χωριστεί η εκκλησία από το κράτος”. Με ρωτάει “γιατί το λέτε αυτό;”. Απαντώ “το λέω γιατί έχετε σχεδόν το 1/3 της Ελλάδας ως περιουσία χωρίς να πληρώνετε όλους τους φόρους που χρειάζονται και επιπλέον παίρνετε από το κράτος τους μισθούς, παρόλες τις κηδείες και τα ευχέλαια. Αν φύγετε τώρα θα μπορείτε να πείτε στο κράτος: αυτά είναι δικά μου. Να τα πάρετε και ας χάσετε τις πέντε πεντάρες του μισθολογίου. Αν περιμένετε, όταν θα γίνει το κτηματολόγιο, δεν έχετε χαρτώα δικαιώματα. Θα γίνουν εξελειμματικές στάσεις”. Εξελειμματικές στάσεις στο Βυζάντιο ήταν αυτές οι περιουσίες οι οποίες δεν είχαν χαρτώα δικαιώματα και κληρονόμους και τις έπαιρνε το κράτος. Μου απαντάει ο Χριστόδουλος “για αυτό δεν θα γίνει ποτέ κτηματολόγιο”.

    http://maga.gr/2012/10/18/h-eleni-glikatzi-arveler-milise-sto-maga-gr/

  20. Γς said

    >θέλησε να βάλει κι αυτός το λιθαράκι του στην αλλαγή του χάρτη, αφού την Αμβέρσα την αποκαλεί «Αντβέρπη»

    Συμβαίνει και στα καλύτερα των ιστολογίων

  21. sarant said

    20: Ε, δεν συμβαίνει εδώ, εδώ επισημαίνεται.

    Υπόψη ότι θα λείψω ως αργά το βράδυ, να είστε φρόνιμοι 🙂

  22. Γς said

    >Κάπου αλλού είχα δει να τη λένε Άντγουερπ

    Στο (Ν)οικείο ιστολόγιον ίσως;

  23. spyroszer said

    Το είχα δει και ‘γω στην athens voice, πολύ άσχημο.

    Έχουν αλλάξει οι φωνολογικές θεωρίες για τα β, γ, δ κλπ;

  24. gpoint said

    #15
    συσίτιο η τροφή του γουρουνιού…

  25. Γς said

    21:
    Υπόψη ότι θα λείψω ως αργά το βράδυ, να είστε φρόνιμοι

    Οποιος κάνει φασαρία θα του γράφω το όνομα στον πίνακα. Σε περίπτωση υποτροπής θα του βάζω και ένα σταυρό.

  26. Γς said

    20-22:
    >Ε, δεν συμβαίνει εδώ, εδώ επισημαίνεται.
    Καλά κοιμάμαι με τα τσαρούχια! Ούτε τότε, ούτε τώρα πήρα πρέφα ότι περί επισήμανσης επρόκειτο.
    Συγνώμη Θρασύβουλε.

  27. Μισιρλού... said

    Ωραία! Και τα πιάτα διαίτης, καλά είναι… Ένεκα η κρίση, βλέπεις, φτωχά και τα μεζεδάκια.

    Κι άλλη συνεισφορά στην Αδώνειο γραμματολογία:
    συνουσιάζω/ομαι = Είμαι κατ’ ουσίαν γουρούνι!
    (Σαφέστατα…αν το λέει και ίδιος!)

  28. LandS said

    Τα δυο πρώτα μεζεδάκια είναι όντως ανατριχιαστικά, αλλά, ας το παραδεχτούμε, ταιριάζουν (ιδιαίτερα το πρώτο ταιριάζει απόλυτα) με τα πορίσματα της θεωρίας των δύο άκρων που φοριέται πολύ τους τελευταίους μήνες.
    Το δεύτερο ταιριάζει περισσότερο στο «όλοι ίδιοι είναι» ή «μαζί τα φάγαμε» που φοριέται κάτι περισσότερο από μήνες, αλλά η μόδα του καλά κρατεί.

  29. Γς said

    3-6:
    Περί ντ, d και Αδωνη:

    Βλέποντας το μήνυμα του στην οθόνη, που το υπέγραφε ως Adonis Miliotis συνέχισα:
    -Και τώρα θα πάμε στου Αδωνη …για καφέ! Για πες μας Αδωνη για την εργασία σου.
    Κι όλοι με κοίταζαν με απορία.
    Αδωνης; Ποιος Αδωνης; Αντώνη τον λέγανε!

  30. gpoint said

    Τι γίνεται ανοιχτά της Γάζας ; Κάποιοι φαίνεται να υπεραμύνονται των πατρώων χωρικών υδάτων…
    Πέντε Ελληνες στο σκάφος, οι δύο βουλευτές του Σύριζα γράφει ο Τύπος.

  31. Γς said

    30:
    Member of Parliament Kodelas Dimitios Greece 02/01/1979
    Member of Parliament Diamantopoulos Evangelos Greece 20/04/1980
    Tiktopoulos Mikhalis Greece 24/12/1946
    Stamellos Loukas Greece 22/06/1979
    Piassas Evangelos Greece 02/04/1947

  32. 12 Ἀφοῦ διατηροῦμε καὶ ὀρθογραφία καὶ προφορά «αὐθεντική», λέγοντας ἄντρας και γράφοντας ἄνδρας -βέβαια, ἀπ’ ὅσο ξέρω, ὅσοι γράφουν ἄνδρας μπορεῖ νὰ προφέρουν ἄντρας, ἀλλὰ σπάνια τὸ διαβάζουν ἄντρας-, νὰ ἐπαναφέρουμε τὴν αὐθεντικὴ προφορὰ καὶ στὸν ἀδένα, καὶ στὸ δόρυ, κλπ. (Τί, μισὲς δουλειὲς θὰ κάνουμε 😉

    Ὁ «ἄνδρας» καὶ τὸ «δένδρο» εἶναι ἀσυνέπειες τῆς γραφῆς ποὺ δὲν ἔχουν λόγο ὔπαρξης, καὶ φοβᾶμαι πὼς σ’ ἕνα βαθμὸ ἔχουν ἀλλοιώσει καὶ τὴν προφορά.

  33. LandS said

    Δεν ξέρω αν το προσέξατε αλλά με τα συγυρίζω, συσσίτιο, συστρατιώτης και συσκέψεις, μπορούμε να κάνουμε πλάκα στον Άδωνι και το επιχείρημά του.

    Με τα συμπεριφέρομαι, συμβαίνει, συνουσιάζομαι και με την συνεισφορά, ίσως και με το συλλογίζομαι, όπου το ν διατηρείται ή μετατρέπεται σε μ δεν μπορούμε.

    Βέβαια αυτός φταίει επειδή δεν αρκείται στο λογικό επιχείρημα ότι το ν στο συγγνώμη διατηρείται, όπως λέει και ο Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου στο 3, αλλά θέλει να πει γουρούνια όσους λεν συγνώμη.

    Μη του πετάμε όμως και πέτρες που μπορεί να μας τις ξαναπετάξει!

  34. Καλαχώρας Λεώνικος said

    Όχι και πρωινός! Εγώ ειδικά του την έχω στημένη κάθε πρωί. Ποιος ξέρει τι ώρα ξύπνησε και μας το πέταξε. Αλλά δε θα του είμαστε και a pico, που λέει ο έλλην λόγος. Αλλά η αποκάλυψη των μεζεδακιών ήταν από τις καλύτερες του είδους. 9 αστέρια

    Νομἰζω ότι το δ στα νέα ελληνικά προφέρεται τριβόμενο άσχετα εάν στ’ αρχαία ήταν εκρηκτικό. Επομένως ο άνδρας και το δένδρο προφέρονται με δ [στα νέα ελληνικά] και τα άντρας και δέντρο με [d] επίσης στα νέα ελληνικά, εφόσον η γραφή έχει τα κατάλληλα σύμβολα να γράψουμε δε, δε, δι, δο, δου, δρ κ.λ.

    Επομένως, νομίζω πως είναι λάθος. Εντούτοις πιστεύω όυι δικαίως διαμαρτυρήθηκε για το κογιονάρισμα με το άνδρο και την ανδίσταση. Διότι δεν ήταν αντιπαράθεση, ούτε καν σάτιρα, αλλά κογιονάρισμα.

    Όσο για τον Άδωνι… δεν καταλαβαίνω γιατί συνεχίζουν να εκτίθενται. Δεν είναι πια αρκετά εκτεθειμένοι;

  35. Προσγολίτης said

    > συς και γνώμη και σημαίνει γνώμη του γουρουνιού (συς)

    > «συγυρίζω» σημαίνει «γυρίζω το γουρούνι»

    > οι ιδέες που κατεβάζει το γουρούνι λέγονται “συσκέψεις”… (σχ. 1)

    > “Συμπεριφέρομαι”= περιφέρομαι σα το γουρούνι (σχ. 17)

    > “συλλογίζομαι”= σκέφτομαι σα γουρούνι… (σχ. 18)

    … κ.λ.

    Όλα σωστά ειπώθηκαν, ολόσωστα γραφτήκαν
    – μα… λέξη για τους σύγαμπρους που σκρόφες παντρευτήκαν!

  36. Νίκος Μαστρακούλης said

    35: Αμ ο συχωρεμένος;

  37. Θρασύμαχος said

    ##20+22: διερωτώμαι μήπως τελικά (και με ποιό τρόπο άραγε) χρειάζεται, για κάθε κοτσάνα που εντοπίζει κανείς εδωμέσα, να προσθέτει ειδικό φωσφορίζον ντισκλέιμερ ότι η πατρότητά της είναι αλλουνού και όχι δική του.

  38. Θρασύμαχος said

    Από φρεσκότατη τηλεοπτική διαφήμιση: «ο ΟΤΕ εξελίσσει τα προϊόντα του»! (Προσοχή-προσοχή, κ. καθηγητά Γς, ο μεζές είναι του ΟΤΕ και όχι του υπογραφομένου).

  39. Θρασύμαχος said

    #26: δηλαδή τί άλλο θα μπορούσε να είναι, γιατρέ μου, αναμετάδοση άσχετης είδησης στα καλά καθούμενα;

  40. Προσγολίτης said

    36
    > Αμ ο συχωρεμένος;

    Άσ’ τον αυτόν… πάει

    (τώρα μεταξύ μας, ήταν…«χοίρος εκ της αγέλης του Επικούρου»)

  41. Αλίκη Στούκα said

    Φύγε Εστέλλα, κρατάω μαχαίρι.

  42. Μαρία said

    38 Το εξελίσσω=βελτιώνω υπάρχει εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Θα το βρεις και στο ΛΚΝ.

  43. gpoint said

    Και μια που μιλάμε για μεζεδάκια, ένα αθλητικό : » Θέλω να πω ότι αυτή τη στιγμή έχουμε μια ομάδα που έχει χαμηλό βεληνεκές συγκριτικά με το παρελθόν»
    Βέβαια το πιο πιθανό είναι να μην είπε τέτοια πατάτα ο Ζεσουάλδο αλλά να είναι του μεταφραστή ή του συντάκτη. Αλλά με τέτοια στελέχωση, γενικώς του ΠΑΟ, δεν είναι περίεργο που συρρικνώνεται συνεχώς το βεληνεκές του…
    Επ ‘ ευκαιρίας θυμήθηκα την παρουσία του Μένιου Σακελλαρόπουλου σε τηλεπαιχνίδι όπου διαγωνιζότανε για λογαριασμού κάποιου παιδικού χωριού και τα είχε θαλασσώσει απογοητεύοντας τα παιδάκια. Στενοχωριότανε κι ο ίδιος μέχρι που τον ρώτησαν ποιανού ιδέα ήταν ο Δούρειος Ιππος και χαμογελώντας είπε » Ε, αυτό το ξέρω ! Ο Αχιλλέας !!!» (έχει γράψει και βιβλίο ο άτιμος !! )

  44. spyroszer said

    34. Πετρούνιας εξέλιξη της προφοράς στην ελληνιστική εποχή:
    http://www.greek-language.gr/greekLang/studies/history/thema_14/57.html

    «Πρέπει όμως να τονιστεί πως (στην ελληνιστική εποχή) τα ηχηρά [b d g] δεν τράπηκαν σε εξακολουθητικά, αν βρίσκονταν ύστερα από ρινικό σύμφωνο, όπου παρέμειναν κλειστά. Ώστε μια λέξη όπως δένδρον, κατά την κλασική εποχή προφερόταν [déndron], κατά την ελληνιστική έγινε [ðéndron].
    H σημερινή (γραφή και) προφορά δένδρο, Aλέξανδρος, κόμβος είναι δείγμα «ορθογραφικής προφοράς». Πρόκειται δηλαδή για σφαλερή ανάγνωση των αρχαίων ελληνικών από τους λόγιους των τελευταίων αιώνων, που δεν ήθελαν να παραδεχτούν πως η αρχαία ελληνική προφορά έχει αλλάξει και πίστευαν πως τα γράμματα προφέρονταν κατά την αρχαιότητα όπως και σήμερα. Tο αποτέλεσμα ήταν να αλλάξει στη λόγια γλώσσα η προφορά ακόμη και ύστερα από ρινικό σύμφωνο, εκεί δηλαδή που στη λαϊκή είχε παραμείνει όπως ήταν κατά την αρχαιότητα ! »

    Όταν η καθαρεύουσα έρχεται σε σύγκρουση με την αρχαία ελληνική και η δημοτική δικαιώνεται !

  45. Reblogged this on ΤΟ ΠΙΤΣΙΡΙΚΙ.

  46. Γς said

    41:
    >Φύγε Εστέλλα, κρατάω μαχαίρι.
    Είναι νωρίς για δάκρυα Αλίκη, παίξε τις κούκλες σου και γέλα..
    Α, κακιά κοπέλα! Βάλε το μαχαίρι … στη θήκη του!
    Ξέρεις…

  47. spiral architect said

    Ζήσαμε εδώ, σπουδάσαμε εδώ, τώρα να φύγουμε για Γερμανία, γιατί γίναμε πολλές;
    (τώρα στα γεράματα; )
    Τώρα είναι καλοί οι Έλληνες μηχανικοί, του ΕΜΠ, του ΑΠΘ, της Πάτρας, των ΤΕΙ;
    Τώρα σε μάρανε η αθρόα εγγραφή (και νομοθετημένη) στο ΤΣΜΕΔΕ;

    Περί Ταχιάου εχουν γνώση οι φύλακες! 😛 😛 😛
    (ή αλλιώς, η πιάτσα είναι μικρή)
    Ουρτ ορντινάντσα! 👿

  48. panavros said

    42. Μαρία πρέπει να πούμε ωστόσο οτι το εξελίσσω=βελτιώνω στην ενεργητική το χαρακτηρίζει σπάνιο στη χρήση το ΛΚΝ . Ίσως γι’αυτό να ξένισε στον Θρασύμαχο. Επίσης να πούμε οτι ο Μπαμπινιώτης την ερμηνεία βελτιώνω στο «εξελίσσω» τη δίνει περισσότερο για πρόσωπα: «εξελίχθηκε σε καθηγητή πρώτης βαθμίδας»(Μπαμπινιώτης, 2012).

  49. Μαρία said

    48 Σπάνιο αλλά μπορεί κι ενός αιώνα. Τον Θρ. τον ξένισε το ενεργητικό. Το παράδειγμα που δίνεις απ’ το Μπ. αφορά το εξελίσσομαι.
    Τι μανία αυτή με το Μπ. !

  50. panavros said

    Η ίδια που έχεις εσύ με το ΛΚΝ Μαρία! Το παράδειγμα αφορά το οτι η ερμηνεία βελτιώνω στο εξελίσσω ταιριάζει σύμφωνα με τον Μπαμπινιώτη περισσότερο σε πρόσωπα (δεν έχει σχέση με τη δική μου εκτίμηση για τον Θρασύμαχο και το γιατί του ξένισε η λέξη). Πάντως να ξέρεις οτι εγώ σέβομαι και τα δύο λεξικά, απλά δεν μου αρέσει ορισμένες φορές ο πόλεμος που γίνεται στο λεξικό Μπαμπινιώτη και η επιθετικότητα που βγαίνει απο πολλούς όταν γίνεται υπερβολική.

  51. Costas said

    Ατάκτως ερριμμένα:

    Για το πρώτο (Πολυτεχνείο) δεν θα συμφωνήσω. Να πώς κλείνει το άρθρο του ο κατά τον φίλο σου «κοσμοπολίτης/μεταρρυθμιστής/ευρωπαϊστής» (οι χαρακτηρισμοί δείχνουν μάλλον τη δική του ιδεολογία):

    «Αν στο μυαλό σας έχετε να μας στριμώχνετε στα βαγόνια για το Auschwitz-Birkenau της Ευρωζώνης, να ξέρετε ότι δεν περνάει ο ναζισμός. Εμείς διαλέγουμε το στρατόπεδο που θα ζήσουμε, διαλέγουμε και το δικό μας motto: Arbeitslosigkeit macht frei. Η ανεργία απελευθερώνει.»

    Από πότε η ειρωνεία είναι «κατάπτυστη»; Δεν τον ξέρω τον αρθρογράφο, αλλά είναι σαφές απ’ όλο το άρθρο ότι ειρωνεύεται έναν ολόκληρο ιδεολογικο-κοινωνικό χώρο (και τον κυριαρχούμενο από αυτόν αντίστοιχο θεσμικό φορέα), ο οποίος, μέσα στη γενική του μεταπολιτευτική λοβιτούρα, ανακάτεψε και ολίγες δάφνες Πολυτεχνείου, κλεμμένες ή όχι. Εξ ου και η ειρωνεία για τη φοβερή «αντίσταση» των ΕΜΠιτών του ΤΕΕ. Από τη στιγμή που ο φίλος σου λέει ότι δεν διαφωνεί με το περιεχόμενο του άρθρου, νομίζω πως είναι απελπιστικά καθωσπρεπίστικη η αντίδρασή του στη διασκευή του ναζιστικού σλόγκαν. Εγώ τουλάχιστον δεν διαβάζω στα λεγόμενα του άρθρου τάση αναίρεσης της σημασίας του Πολυτεχνείου ’73 του ίδιου, όσο διάθεση ειρωνείας, δίκαιης ή άδικης αδιάφορο εδώ, ενός ολόκληρου «στιλ», μιας ολόκληρης «πόζας».

    Για το κουρείο, επίσης, είναι γνωστό ότι η απουσία του κράτους οδηγεί στη φασιστική (και άλλη) αυτοδικία. Εννοείται ότι οι Χρυσαυγίτες θα σπάσουν το (ενδεχομένως) παράνομο μαγαζί του ξένου, εκείνου τον οποίον έχουν σαν στόχο στην ευρύτερη ατζέντα τους, περιμένοντας να σπάσουν στο μέλλον και το νόμιμο μαγαζί του νόμιμου ξένου, και μετά το μαγαζί του αριστερού ή του αντιφασίστα ή απλά του φιλελεύθερου Έλληνα, και μετά το ίδιο το Κοινοβούλιο (κόβοντας σ’ αυτό το τελευταίο πρώτοι το νήμα μπροστά από τους αντιεξουσιαστές ανταγωνιστές τους), και εννοείται επίσης ότι ο ακροδεξιός ΝΔάτης Άδωνης επίσης θα φωτίσει αυτό που τον συμφέρει. Αλλά το θέμα είναι: αυτό που συμφέρει τον κάθε Άδωνη υπάρχει ως πρόβλημα για το καταρχήν ΜΗ ακροδεξιό κομμάτι του λαού; Το πρόβλημα αυτό βρίσκει απήχηση στις μάζες; Και τι κάνουμε γι’ αυτό; Τα αντιφασιστικά ξόρκια δεν φτάνουν ούτε πιάνουν. Η Ομοσπονδία Μικροπωλητών επικρότησε την αυτοδικία της Χρυσής Αυγής με τους παράνομους πάγκους, και ο πρόεδρός τους μάλιστα είπε ότι ο δήμαρχος Πειραιά Μιχαλολιάκος έλυσε το πρόβλημα μέσα σε μια μέρα, υπαινίχθηκε δε ότι κάποιοι επίσημοι παίρνουν μίζες και γι’ αυτό δεν κάνουν τίποτα. Πολύς, πάρα πολύς κόσμος επικροτεί ακόμα και τα μαχαιρώματα και τις δολοφονίες, και ο κόσμος αυτός αυξάνεται. Εκείνοι που συμμετείχαν στην αντιφασιστική μηχανοκίνητη πορεία και στη συνέχεια βασανίστηκαν στη ΓΑΔΑ έλεγαν πως σε ορισμένες γειτονιές ο κόσμος τούς έβριζε από τα μπαλκόνια. Μήπως να απολύσουμε τον ελληνικό λαό και να διορίσουμε έναν άλλον, αντιφασιστικό, στη θέση του; Ο γιαλός είναι στραβός ή μήπως εμείς στραβά αρμενίζουμε;

    Πέρα λοιπόν από τις ηθικές καταδίκες, θα ήθελα να δω (δεν μιλάω για το ιστολόγιο, μιλάω γενικότερα) ιδέες για το πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της επιβολής του νόμου στον τομέα της μετανάστευσης και του παρεμπορίου. Ως τώρα από τους εκπροσώπους της Αριστεράς έχω ακούσει μόνο κουτοπονηριές του τύπου «άμα βγούμε από το Δουβλίνο 2», ή «άμα βγούμε από το ευρώ», «όλοι αυτοί οι μετανάστες θα φύγουν για Ευρώπη μεριά», «ο φράχτης θα είναι πεταμένα λεφτά». Μάλιστα…. Επίσης, έχω ακούσει κλεισίματα του ματιού του τύπου «άπαξ και έρθουμε εμείς στην εξουσία και πάρουμε τα σωστά μέτρα, θα είμαστε αμείλικτοι με την επιβολή της νομιμότητας, αλλά ως τότε οι νόμοι είναι άδικοι και επομένως είναι κατανοητή η μη συμμόρφωση σ’ αυτούς», και αυτό όχι για τα κορυφαία θέματα του μνημονίου κλπ. αλλά και για το θέμα του παρεμπορίου. Δηλαδή, το απόλυτο άσπρο-μαύρο. Επίσης, έχω ακούσει «άμα δεν φτιάξετε συνολική μεταναστευτική πολιτική, δεν λύνεται το πρόβλημα». Συμφωνώ, και καταρχήν να πω ότι είμαι υπέρ του αλήστου μνήμης νόμου Ραγκούση, αλλά δεν έχω καταλάβει ποια είναι η δική τους μεταναστευτική πολιτική πάνω στο θέμα των παράνομων ή λαθραίων ή χωρίς χαρτιά, κατά τα γούστα σας, εκτός βέβαια από την κατάργηση του Δουβλίνου ή την έξοδο από το ευρώ και από τις γεωπολιτικές αναλύσεις περί «αναπόδραστων πληθυσμιακών ροών στην εποχή της καπιταλιστικής παγκοσμιοποίησης» και από το «ψηφίστε εμάς και όταν θα ‘ρθουμε στην εξουσία θα τα λύσουμε όλα, γιατί είμαστε άνθρωποι καλών προθέσεων». (τα εισαγωγικά δεν αποτελούν παραθέματα)

    Κορυφαίο θέμα είναι η φασιστικοποίηση της Αστυνομίας. Αυτό πώς λύνεται; Όλοι ψωνίζουν από το μαγαζί του Παναγιώταρου.

    Ήμουνα πρόσφατα για κάποιες μέρες με κάποιον 30άρη εργαζόμενο που κάποια στιγμή μου είπε: «Εγώ από τότε που συνειδητοποιήθηκα και καταστάλαξα πολιτικά, από τα 23 μου και μετά, ψηφίζω Χρυσή Αυγή. Δεν είμαι φασίστας, δεν είμαι βίαιος, αλλά….η υπομονή έχει τα όριά της». Και φυσικά μιλάω για κανονικό άνθρωπο, ντυμένον κανονικά, κουρεμένο κανονικα, φάτσα κανονική κλπ. Από ψηφοφόρο τους δηλαδή. Και έχω κι άλλους πολλούς (δυστυχώς) στο μυαλό μου, με πολύ χειρότερες διατυπώσεις. Λοιπόν η υπομονή αυτή έσπασε και ο κόσμος ξεπέρασε πια το ταμπού και, άπαξ και το ξεπέρασε, οι άνθρωποι αυτοί βγάζουν τώρα όλο τους είτε το μίσος (αν είναι κρυπτοφασίστες που απλώς λούφαζαν επί χρόνια) είτε την οργή (αν είναι από τους άλλους, που είναι αυτοί που με ενδιαφέρει να μην τους χάσει ή να τους επανακτήσει η δημοκρατία και γιατί όχι και η Αριστερά ) είτε το ρατσισμό (που τον θεωρώ έμφυτο στις ανθρώπινες κοινωνίες).

  52. Αγγελος said

    Είναι μεν κρίμα ότι οι λόγιοι άλλαξαν την προφορά των αρχαίων μβ/νδ, που ο λαός την είχε διαφυλάξει αμετάβλητη στις λέξεις «κόμβος»,»άνδρες» κλπ., έγινε όμως, και σήμερα, καλώς ή κακώς, όλοι προφέρουμε «κόμπος» (σπάγκου) αλλά «κόμβος» (συγκοινωνιακός), «αντρίκιος» αλλά «ανδρισμός», κλπ. Ορθώς λοιπόν η γραφή, έστω και αποκλίνοντας από την αυστηρή ιστορική ορθογραφία, αποδίδει αυτή τη διαφορά.

  53. Μαρία said

    50 Μαζί μιλάμε χώρια καταλαβαίνουμε 🙂
    Εσύ μιλάς για το εξελίσσΟΜΑΙ. Ο Θρ. αναφέρθηκε στο εξελίσσΩ, ενεργητικό μεταβατικό, εξελίσσω κάτι, κι αυτό τον ξένισε.

    π.χ. Τέλλος Άγρας, 1922
    http://books.google.gr/books?id=Q-cXAAAAMAAJ&q=%CE%B5%CE%BE%CE%B5%CE%BB%CE%AF%CF%83%CF%83%CE%B5%CE%B9&dq=%CE%B5%CE%BE%CE%B5%CE%BB%CE%AF%CF%83%CF%83%CE%B5%CE%B9&source=bl&ots=-q3TKS2HCe&sig=IT4l71NA74N-LEcNS4hNA69FwPg&hl=en&sa=X&ei=6auCUJ7hMIWs0QX0pICQBQ&ved=0CFcQ6AEwCA

  54. Αγγελος said

    Είναι πάντα ολισθηρός οποιοσδήποτε αστεϊσμός με το Ναζισμό και το Ολοκαύτωμα (και με μερικά άλλα πράματα, τα κονσερβοκούτια π.χ.), αλλά διαβάζοντας το άρθρο του Ταχιάου, θα συμφωνήσω κι εγώ με τον Κώστα: πρόκειται για σάτιρα, δριμύτατη, καυστικότατη, αλλά όχι και «κατάπτυστη».

  55. panavros said

    53. Ναι βρε Μαρία μου το κατάλαβα. Πράγματι ο Θρασύβουλος μιλά για το εξελίσσω και έγραψα οτι το εξελίσσω ως βελτιώνω θεωρείται σπάνιο απο το ΛΚΝ.

    Την παθητική (που δεν ασχολήθηκε ο Θρασύμαχος) την ανάφερα ενημερωτικά διότι το ΛΚΝ θεωρεί οτι την έννοια του βελτιώνω την έχει το εξελίσσω στην παθητική φωνή κυρίως και πιο σπάνια στην ενεργητική.

    Τον Μπαμπινιώτη τον ανάφερα επειδή θεωρεί οτι το εξελίσσω σημαίνει βελτιώνω αλλά κυρίως για πρόσωπα (άσχετα αν το παράδειγμα ήταν στην παθητική φωνή) ενώ η πρόταση του Θρασύμαχου αφορά προϊόντα. Ελπίζω να έγινα κατανοητός, αν πάλι κάνω κάπου λάθος μου λές :).

  56. spyroszer said

    52. Στο κόμβος και κόμπος επήλθε σημασιολογική διαφοροποίηση. Είναι όμως ειρωνεία να θεωρείται σωστή και καθώς πρέπει η προφορά των λέξεων δένδρο και Αλέξανδρος, ενώ πιο κοντά στην ελληνιστική και κλασσική είναι η δημοτική προφορά δέντρο και Αλέξαντρος. Όσο για τη γραφή, ως προς τα σύμφωνα, σήμερα έχουμε φωνητική ορθογραφία. Είναι λίγο σχιζοφρένεια κάποιος να προφέρει δέντρο και να γράφει δέντρο γιατί το θεωρεί πιο ευπρεπισμένο (εσφαλμένα).

  57. spyroszer said

    διόρθωση: να προφέρει δέντρο και να γράφει δένδρο. Αν βέβαια προφέρει δένδρο ειν΄άλλη ιστορία.

  58. aerosol said

    Ανάλογα με το τι θέλω γράφω άνδρας ή άντρας, δέντρο ή δένδρο -χμ, εδώ που τα λέμε ποτέ δεν γράφω δένδρο!
    Δεν προσπαθώ να επιβάλω τις προσωπικές μου προτιμήσεις, μου αρέσει η πολυτυπία και τα όσα σηματοδοτεί.
    Μου κάνει εντύπωση που οι φίλοι παλαιότερων τύπων γραφής ή/και γλώσσας (πολυτονιάτες και άλλοι) από το ειδικό και προσωπικό πηγαίνουν στο γενικό μέσω διάφορων λογικών σφαλμάτων . Πότε κάτι τους φαίνεται γελοίο, πότε κακόγουστο και προβάλλουν τις προτιμήσεις και τις συνήθειές τους στο τι θα έπρεπε να ισχύει για τους πολλούς.
    Σέβομαι την συγκεκριμένη αισθητική περί γλώσσας ακόμα κι όταν θεωρείται εκκεντρική. Η προσπάθεια επιβολής της -συχνά εις βάρος της κύριας λειτουργίας της γλώσσας ως μέσο επικοινωνίας ενός δεδομένου λαού σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή- με ξενίζει.

  59. spyroszer said

    Απλά έχει επικρατήσει σήμερα να θεωρείται ότι η γραφή άνδρας δένδρο κλπ είναι η σωστή, καθώς πρέπει, πιο επίσημη, και πλησιέστερη στην αρχαία προφορά. Ενώ στη πραγματικότητα αυτό είναι λάθος. Από κει και πέρα ο καθένας κάνει τις επιλογές του και στον γραπτό και στον προφορικό λόγο.

  60. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    56-57. Σχιζοφρενὴς εἶσαι καὶ φαίνεσαι

  61. Μεζεδάκια άνευ χαρτοφυλακίου…

  62. Μαρία said

    55 Μια τελευταία φορά.
    >άσχετα αν το παράδειγμα ήταν στην παθητική φωνή
    Καθόλου άσχετα. Λημματογραφεί ο Μπ. το ενεργητικό εξελίσσω ως ενεργ. μεταβ.; Αν το θεωρεί ανύπαρκτο, όπως και ο Θρ., κακώς τον αναφέρεις. Δεν μας απασχολεί η σημασία του εξελίσσομαι αλλά ο τύπος εξελίσσω (κάτι).

  63. spyroszer said

    Δεν αναφέρθηκα σε εσάς, είπα για κάποιον που προφέρει δέντρο και γράφει δένδρο. Ήταν λαθος η λέξη μου πάντως, τη παίρνω πίσω. Επαναδιατύπωση: κατά τη γνώμη μου είναι υπερβολικό κάποιος να προφέρει δέντρο και να γράφει δένδρο επειδή το δένδρο το θεωρεί πιο ευπρεπισμένο (εσφαλμένα όπως αποδεικνύεται γλωσσολογικά).

  64. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    59. Ἐφ’ὅσον ἡ αὐθεντικὴ προφορὰ τοῦ δ διατηρήθηκε ἀνὰ τοὺς αἰώνας στὸ δεύτερο δ τοῦ δένδρου, εἶναι λάθος νὰ τὸ προφέρουμε δ. Εἶναι ὅμως ἐξ ἴσου λάθος νὰ τοῦ ἀλλάζουμε τὴ γραφή. Τὸ δεύτερο δ στὸ δένδρο, ὅπως καὶ τὸ δ τοῦ ἄνδρα ὅπως καὶ τὸ δ τοῦ ἔνδεκα ἔχουν διαφορετικὴ προφορὰ ἀπὸ τὴ συνηθισμένη. Ἄλλωστε ὅλοι σας εἶσθε ἀγγλομαθεῖς καὶ τὸ φαινόμενο ἕνα γράμμα νὰ προφέρεται ἄλλοτε ἔτσι κι ἄλλοτε γιουβέτσι σᾶς εἶναι οἰκεῖο (xerox)

  65. εσωτερικός μετανάστης said

    Επανέρχομαι στο «συγνώμη» / «συγγνώμη» γιατί έχω διαβάσει τόσα σχόλια και ακόμα δεν έχω βρει κάποιον να γράφει τον εξής κανόνα, παρμένο από την Αναπροσαρμογή της Μικρής Νεοελληνικής Γραμματικής του Τριανταφυλλίδη:
    Στο τέταρτο κεφάλαιο «Σύνθεση» και στις Παρατηρήσεις της παραγράφου 76 «Σύνθεση με λόγια αχώριστα μόρια» (σελ. 56-57) γράφει στο σημείο 5: «Το συν- γίνεται συγ- εμπρός από τα λαρυγγικά σύμφωνα» (όπου λαρυγγικά τα κ, γ, χ). Δίνει μάλιστα ως παραδείγματα τα «συγ-κρατώ, συγ-γραφέας, συγ-χαίρω». Το «συγγνώμη» εμπίπτει σ’ αυτόν τον κανόνα.
    Μόνη εξαίρεση μη διπλασιασμού του γ στα νέα ελληνικά είναι το «σύγαμπρος», μπατζανάκης, το οποίο όμως ο Τριανταφυλλίδης δεν αναφέρει στη Γραμματική του, αλλά το έχει στο λεξικό του, γραμμένο μάλιστα στην ελληνιστική με δύο γ. Πώς προέκυψε εδώ η απλοποίηση δεν μπορώ να εξηγήσω, ούτε και είναι αυτό το θέμα μας. Πίσω στο θέμα μας, υιοθετώ το «συγγνώμη» στα γραπτά / «συγνώμη» στα προφορικά, στηριζόμενη στις θεωρίες του Τριανταφυλλίδη παρά του Άδωνη.

  66. Ως προς το «εξελίσσω» και «εξελίσσομαι», νομίζω ότι την παθαίνουμε διότι προσπαθούμε να αποδώσουμε το αγγλικό ρήμα «develop», που χρησιμοποιείται τόσο με ενεργητική όσο και με παθητική σημασία. Αν δεν κάνω λάθος, αυτή την παρατυπία την εισήγαγε πρώτος ο Κ. Καβαθάς στους «4 Τροχούς», όπου περιέγραφε τα τμήματα R & D (Research and Development) των αυτοκινητοβιομηχανιών ως τμήματα «Έρευνας και Εξέλιξης», και συνακόλουθα έλεγε π.χ. ότι η Φορντ εξέλιξε το κιβώτιο ταχυτήτων. Το νόημα είναι βέβαια εκείνο της ανάπτυξης, οπότε το σωστό ρήμα θα ήταν «ανέπτυξε».

  67. Μαρία said

    65
    Απ’ τη στιγμή που κανείς δεν προφέρει siŋγnómi αλλά siγnómi είχε κι αυτή την τύχη του σύγαμπρου.

  68. spyroszer said

    64. Και η γραφή των λέξεων αλλάζει νομίζω. Σήμερα το φώνημα d το γράφουμε ντ, οι αρχαίοι το έγραφαν δ. Σήμερα αν κάποιος διαβάζει ένα κείμενο και δει τη λέξη δένδρο θα πρέπει να προφέρει δένδρο όχι δέντρο. Με αυτή την έννοια είπα ότι έχουμε σήμερα φωνητική ορθογραφία ως προς τα σύμφωνα τουλάχιστον.
    Αυτό νομίζω θα γίνει, αν δεν έχει γίνει, και με το συγγνώμη.
    Για το άνδρας και άντρας έχει επέλθει μια μικρή σημασιολογική διαφοροποίηση. Το άντρας έχει συνδεθεί πιο πολύ με το αντριλίκι. Δεν θα πουμε ποτέ τι άνδρας είσαι συ; θα πούμε τι άντρας είσαι συ; είσαι άντρας;

  69. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    67. Ὅσοι κάνουν μαθήματα ὀρθοφωνίας (ἐκφωνητές, ἠθοποιοὶ κλπ) μαθαίνουν νὰ προφέρουν τὸ ούρανικὸ ν ὄχι μόνο στὴ συγγνώμη ἀλλὰ κι ὅπου άλλοῦ πρέπει νὰ προφέρεται. Ἡ ὀμιλία χωρὶς τὸ οὐρανικὸ ν εἶναι χαρακτηριστικὸ τῆς ἀθηναἱκῆς διαλέκτου. Διατηρεῖται ὅμως σὲ πάμπολλες περιοχές. Τὸ «κανεὶς» ἰσχύει μόνο ἂν θεωρῆς τὸν ἑαυτό σου κέντρο τοῦ κόσμου

  70. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    68. Ἡ νεοελληνικὴ γραφὴ εἶναι ἐτυμολογικὴ κι ὄχι φωνητική

  71. Focaccia said

    Αντρών επιφανών πάσα γη τάφος
    Δεντρώδης απόφυση
    (XENA)

  72. Μαρία said

    69 Ειδικά για τη συγγνώμη κέντρο του κόσμου είναι το ΛΚΝ. συγγνώμη η siŋγnómi & (προφ.) συγνώμη η siγnómi. Το πρώτο το γράφουμε το δεύτερο το μιλάμε.
    http://www.youtube.com/watch?v=vhPopZP9qAkΣυγνώμη σου ζητώ …, 1937
    Τονίζω το ειδικά, γιατί το θέμα μας δεν είναι τα προρινισμένα και απρορίνιστα που έχουμε συζητήσει επανειλημμένα.

  73. #3 τὸ νὰ διαφάζουμε «ἄντρας» καὶ νὰ γράφουμε «ἄνδρας» μπορεῖ ν’ἀναταποκρίνεται στὴν ἀρχαία προφορά, ἀλλὰ δὲν στέκει μὲ τίποτε σήμερα.. ἢ θὰ γράφουμε ἄνδρας καὶ θὰ προφέρουμε ἔτσι ἢ θὰ γράφουμε ἄντρας καὶ θὰ προφέρουμε ἔτσι.

    #69 συμφωνῶ, τὸ ŋ προφέραται ἀπὸ πολλούς.

  74. Ναυτίλος said

    Και ο Ελύτης στο »Εν λευκώ» επιμένει στη μαζική επαναφορά του τελικού ν, επειδή βαρέθηκε να βλέπει παντού την τρύπα όμικρον στις καταλήξεις.Ήθελε να γράφουμε π.χ. ανθοπωλείον και να διαβάζουμε ανθοπωλείο. Το ίδιο πρόβλημα υπάρχει και στα άρθρα. Λέμε π.χ. το γελαστό άνθρωπο αλλά γράφουμε τον γελαστό άνθρωπο. Μπέρδεμα!

  75. Αντβέρπη(Antwerpen) και Αμβέρσα (Anvers)

    Παλαιότερα χρησιμοποιούσαμε μονάχα τη γαλλική λέξη, κυρίως αναφερόμενοι , πιο πολύ, στο λιμάνι της Αμβέρσας, που είναι ένα από τα μεγαλύτερα στο κόσμο.
    Τόσο τα ταξίδια όσο και η μετανάστες, αλλά και το γλωσσικό πρόβλημα του Βελγίου έφεραν στο προσκήνιο και τη φλαμανδική διατύπωση μερικών-ελάχιστων- βελγικών πόλεων.
    Ομως, σε ελληνικό κείμενο ( άγνωστο σε πολλούς) του 16ου αιώνα η Αμβέρσα ονομάζεται Αντουέρπεια. « …απήλθομεν εις πόλιν περιφανεστάτην και πολύολβον καλουμένην Αντουερπείαν, την κοινώς λεγομένην Ανβέρσαν». Πρόκειται για τον Κερκυραίο Νίκανδρο(Ανδρόνικος) Νούκιο και το έργο του περί Αποδημιών, γύρω στα 1550-1560. Είναι ο ίδιος που μετέφρασε τους Μύθους του Αισώπου. Βασιζόμενος δε στη βελγική μυθολογία μας δίνει και την ετυμολογία:… Το γαρ Αντουερπείας όνομα, τη σφων γλώττη, χειρός εκκοπήν δηλοί. Το πρώτο συνθετικό της φλαμανδικής ονομασίας σημαίνει το χέρι και το ρήμα werpen κόπτω. Σύμφωνα με τον μύθο ένας γίγαντας απαιτούσε από τους έμπορους που ανέβαιναν το ποτάμι, ένα μερίδιο απο το φορτίο. Εάν ο έμπορος είχε την κακή έμπνευση να τον εξαπατήσει στο μέτρημα, ο γίγαντας του έπαιρνε όλο το φορτίο, του έκοβε το χέρι και το πετούσε στο ποτάμι. Η πόλις που αναπτύχθηκε στο χώρο που σκότωσαν τον γίγαντα ονομάσθηκε Antwerpen.

  76. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    73α Τί μᾶς λές!

  77. varsamakos said

    Ελληνες Εβραιοι; Η πολη, πραγματι, πλουτισε πολιτιστικα αλλα η εθνικη αφηγηση… φτωχυνε την αντιληψη του κυριου.
    Οι ισπανοφωνοι εβραιοι ουτε επελεξαν (διωγμοι Ισαβελλας-Φερδινανδου – 1492) ουτε ασπαστηκαν καποιο ελληνικο γνωρισμα για την αφομοιωση τους.
    Ποση στρεβλωση μπορει να προκαλεσει η default εθνοκεντρικη γαλουχια!

  78. spyroszer said

    70. Γράφουμε σήμερα άντρας ή δέντρο, γιατί αποτυπώνουμε με διαφορετικό τρόπο κάποιους φθόγγους σε σχέση με τους αρχαίους, παρότι ετυμολογικά προέρχονται απ’ τις λέξεις ανήρ ανδρός, δένδρον.

  79. δὲν βλέπω τίποτε παράξενο στὸ «Ἑλληνες Ἑβραίους». ἀναφέρεται στοὺς Ἕλληνες πολῖτες Ἑβραίους τῶν ὁποίων οἱ πρόγονοι ἔφτασαν στὴν Θεσσαλονίκη. ἡ χρῆσι τοῦ ὅρου εἶναι κἄπως προληπτική. νομίζω ὅτι διυλίζουμε τὸν κώνωπα.

    #76 προτείνετε δηλαδὴ τὴν θέσπισι κανόνος καθ»ὃν τὸ «δ» εὶδικῶς στὶς λέξεις αὐτὲς θὰ παριστάνῃ ἄλλον φθόγγο;

  80. panavros said

    62.»Λημματογραφεί ο Μπ. το ενεργητικό εξελίσσω ως ενεργ. μεταβ.; » απάντηση:ναί, λέει ρήμα μεταβατικό.

    «Αν το θεωρεί ανύπαρκτο, όπως και ο Θρ., κακώς τον αναφέρεις.» απάντηση: δεν το θεωρεί ανύπαρκτο (το εξελίσσω)και γι’ αυτό τον αναφέρω.

    «Δεν μας απασχολεί η σημασία του εξελίσσομαι αλλά ο τύπος εξελίσσω (κάτι).» απάντηση: το έχω καταλάβει και δεν αντιλέγω στην εξίσωση εξελίσσω=βελτιώνω. Απλά επισήμανα οτι τα λεξικά θεωρούν τη χρήση του εξελίσσω ως βελτιώνω στην ενεργητική σπάνια (οχι όμως ανύπαρκτη). Γι’ αυτό θεώρησα οτι μπορεί να ξενίζει τον Θρασύμαχο.

    Τελοσπάντων συμφωνούμε οτι η πρόταση «“ο ΟΤΕ εξελίσσει τα προϊόντα του” δεν είναι λάθος.

  81. Σπυρίδων Μανωλίδης (αντιναζιστής) said

    http://www.hellenicparliament.gr/Koinovouleftikos-Elenchos/Mesa-Koinovouleutikou-Elegxou?pcm_id=04c318df-a5cd-4d26-bbd3-81db4de1a4b5

  82. sarant said

    Γύρισα και σας ευχαριστώ πολύ για τα σχόλια, μερικά είναι πολύ ενδιαφέροντα!

    75: Λοιπόν, αυτό με τον γίγαντα δεν το ήξερα! Ο Νούκιος πρέπει να έχει ενδιαφερον.

    51: Πολύ σωστά αυτά για την αστυνομία. Το ότι θα βγούμε από το ευρώ και θα φύγουν οι αλλοδαποί το λέει ο Αλαβάνος μόνο ή κάνω λάθος;

    43: 🙂

  83. sarant said

    Το σχόλιο 81 το είχε τσακώσει πολλές ώρες η σπαμοπαγίδα, αλλά έχει ζουμί και αξίζει να το δείτε, γι’ αυτό και του άλλαξα την ώρα ώστε να έρθει πάνω-πανω.

    Λέει λοιπόν ότι το κουρείο που κάψαν οι φασίστες είχε άδεια! Και ότι τώρα είναι κλειστό.

  84. Αλίκη Στούκα said

    Ο νεοταξικός εξαναγκασμός της «φωνητικής γραφής» είναι φασισμός και οι οπαδοί αυτής της θεωρίας , ακαλλιέργητοι φασίστες.
    Η γλώσσα δεν είναι η πόρνη σας.

  85. sarant said

    Πιος μίλισε για φονιτικί γραφί;

  86. Μισιρλού... said

    Κοίτα τώρα που με ακύρωσε ο Lands… Δεν του άρεσε το συνουνιάζω!
    Κι εγώ λοιπόν (σιγά μην κλάψω… σιγά μη φοβηθώ…) του απαντώ για το @33:
    Μη του πετάμε όμως και πέτρες (του Άδωνη) που μπορεί να μας τις ξαναπετάξει!

    συσκοτίζω : Αν και γουρούνι, κάνει την κότα…
    🙂

    ***
    &
    Εμείς οι πελοποννήσιοι, βεβαίως-βεβαίως, το ν το τιμάμε δεόντως!

  87. Μισιρλού... said

    συνουνιάζω = συνουσιάζω
    (αλλά, όπως είπα το τιμάμε το Ν !!! ) 🙂

  88. Immortalité said

    Κι εμένα αυτό του Ταχιάου ειρωνικό μου φάνηκε όχι προσβλητικό. Για την Καθημερινή πάλι, τι να πεις. Ως γνωστόν η κατρακύλα, άπαξ και αρχίσει δύσκολα σταματάει.

    Με το γουρούνι πάλι έχω κατουρηθεί!!! 😀 😀 😀

    @37 Αυτοί που δεν σε καταλαβαίνουν χωρίς ντισκλέιμερ, δεν θα σε καταλάβαιναν ούτε με δαύτο. 🙂

    @65 & 67 Ρε παιδιά τι θα πει σύγαμπρος; Μόνο το σώγαμπρο ήξερα.

  89. #88 σύγγαμβροι εἶναι θαρρῶ οἱ μπατζανάκηδες (συννυφάδες οἱ μπατζανάκισσες). Σύγαμβροι πάλι μὲ ἕνα γ εἶναι ἀρχαία γερμανικὴ φυλὴ ποῦ ζοῦσε στὶς ὄχθες τοῦ Ῥήνου καὶ νίκησε τὰ στρατεύματα τοῦ Μ. Λολλίου, ἀλλὰ ἀργότερα συνθηκολόγησε.

  90. Immortalité said

    Ήξερα μπατζανάκηδες και συννυφάδες, αλλά σύγγαμπρους και μπατζανάκισσες ποτέ! Ούτε τις αρχαίες γερμανικές φυλές ξέρω, ούτε τον Μ. Λόλλιο.

  91. ππαν said

    Το πρόβλημα είναι ότι για τον άντρα της αδερφής του άντρα μου δεν μπορώ να είμαι συννυφάδα γιατι κι αυτός δεν είναι νύφη. Οπόταν η μπατζανάκισσα είναι μια κάποια λύση.

  92. δὲν ξέρεις τὸν Λόλλιο; αἶσχος! 😛 μάταια ἐκοπίασε ὁ Ὁράτιος ποὺ γράφει:

    …non ego te meis
    chartis inornatum silebo
    totve tuos patiar labores

    inpune, Lollim, carpere lividas
    obliviones…

    (Carm. 4,9, 30-34)

    Δὲν θὰ σὲ ἀποσιωπήσω ἐγὼ ἀτίμητο στὰ χαρτιά μου (γραπτά μου) και τοὺς τόσους κόπους σου δὰν θ’ἀνεχθῶ ἔτσι ἀτιμώρητα, Λόλλιε, ν’ ἁρπάξῃ ἡ φθονερὴ λήθη.

  93. παρόραμα: Lollim—>Lolli

  94. panavros said

    Νίκο άσχετο αλλά θα με ενδιέφερε κάποια στιγμή σε κάποιο άρθρο η άποψή σου για τον Χρήστο Γιανναρά.

  95. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    79. Ἰσχύει εἴτε θεσπιστεῖ εἴτε ὄχι.

  96. Γς said

    20 λεπτά ο Νικοκύρης ρίχνει το σημερινό του θέμα.
    Για να δούμε τι θα είναι. Υπάρχει κανένας για κεντρίσω: Ποιος θα είναι ο πρώτος που θα σχολιάσει;

  97. Γς said

    Σε 10 με 20 λεπτά, ήθελα να πω

  98. Γς said

    Καλά όλο λάθος βγήκε:

    Σε 10 άντε το πολύ 20 λεπτά ο Νικοκύρης ρίχνει το σημερινό του θέμα.
    Για να δούμε τι θα είναι. Υπάρχει κανένας για κοντρίτσα: Ποιος θα είναι ο πρώτος που θα σχολιάσει;

  99. sarant said

    Καλημέρα από εδώ!

    94: Δεν θα γράψω νομίζω -από το λίγο που τον ξέρω, η στάση μου είναι αρνητική, αν και παλαιότερα έχει γράψει μερικά καλά πράγματα.

    Γς, βιάζεσαι!

  100. panavros said

    99. Φυσικά δεν μπορώ να σε πιέσω για κάτι αλλά θα άκουγα με ενδιαφέρον το γιατί είσαι αρνητικός, όπως και τι θεωρείς καλό απο το έργο του.

  101. Immortalité said

    @91 Αυτός δεν είναι νύφη αλλά εσύ είσαι μπατζανάκης; 😛 (Ντάξει πλάκα κάνω)

    @92 Άμα συναντήσω τον Οράτιο θα του ζητήσω συγγνώμη για τον κόπο του 🙂

  102. Αγγελος said

    Aρχιμήδη, με εκπλήσσεις. Η ορθογραφία είναι σύμβαση. Σήμερα όλοι οι Έλληνες γράφουν «κόμπος» (σπάγκου) και «κόμβος» (συγκοινωνιακός), «έντυσα» και «ένδυμα», και προφέρουν αναλόγως (με προφορά που βεβαίως, καθόσον αφορά τις λόγιες λέξεις, προήλθε ιστορικά από παρανόηση της γραπτής εικόνας). Αν θέλεις να αλλάξεις αυτή τη διαμορφωμένη κατάσταση, δικαίωμά σου, αλλά δε μπορείς να ισχυρίζεσαι ότι ο κανόνας που θα ήθελες να επιβάλεις «ισχύει εἴτε θεσπιστεῖ εἴτε ὄχι».

  103. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    102. Σωστὸ εἶναι αὐτὸ ποὺ λές. Ὁ κόμβος καὶ ὁ κόμπος ἔχουν διαφορετικὴ ἔννοια σήμερα, γράφονται καὶ προφέρονται διαφορετικά. Στὸ παράδειγμα ποὺ λέω ἐγὼ ἰσχύει ὅτι σχεδὸν ἀποκλειστικὰ προφέρουμε ἄνdρας ἀκόμη κι ἂν γράφουμε ἄνδρας. Λέμε ἀνdρικὰ ροῦχα ἀλλὰ κανένας σοβαρὸς ἔμπορος ἀνεξαρτήτως μορφωτικοῦ ἐπιπέδου δὲν γράφει στὸ μαγαζί του «ΑΝΤΡΙΚΑ». Γράφει «ΑΝΔΡΙΚΑ» καὶ προφέρει ἀνdρικά. Κι αὐτὸ γιατὶ στὴ συγκεκριμένη λέξη ἡ προφορᾶ τοῦ δέλτα ὡς d δὲν ἄλλαξε ποτέ ἀνὰ τοὺς αἰώνας. Οὔτε ὅμως καὶ ἡ γραφή. Γιὰ ποιό λόγο λοιπὸν νὰ ἀλλάξη ἡ γραφὴ τὴ στιγμὴ ποὺ δὲν ἐπηρεάζει τὴν προφορὰ εἰλικρινὰ δὲν μπορῶ νὰ τὸ καταλάβω. Καὶ γιατὶ συνυπῆρξε ἡ «άναντιστοιχία» γραφῆς-προφορᾶς τόσους αἰῶνες χωρὶς πρόβλημα καὶ ξαφνικὰ αὐτὸ θεωρεῖται πρόβλημα τώρα!!! Τὸ μόνο ποὺ χρειάζεται εἶναι μία πρόσθεση στὴ γραμματικὴ καὶ στὴ λεξικογραφία ὅτι σὲ κάποιες περιπτώσεις τὸ δ διαβάζεται d. Καὶ νὰ μῆν τὸ βάλουμε ὅμως στὰ λεξικὰ πάλι ἔτσι θὰ διαβάζεται.Ἄλλωστε καὶ τὸ σ δὲ διαβάζεται πολλὲς φορὲς ζ (σβήνω). Εἶπε κανένας νὰ τὸ γράφουμε ζ. Ἀλλὰ μᾶλλον σᾶς ἔβαλα ἰδέα.

  104. nikos__alfa said

    Εσύ είσαι μπατζανάκισσα κι εκείνος …συννυφάδος! 😆
    Ισορροπία. 😉

  105. ππαν said

    Να πω ότι το παράδειγμα ήταν επινοημένο, δεν έχω μπατζανάκη 🙂

  106. spyroszer said

    102. Η προφορά της λέξης άνδρας με δ θεωρείτο και θεωρείται στη λόγια και καθαρεύουσα γλώσσα ως η μόνη ορθή, σε αντίθεση με το λαική προφορά άντρας. Και σήμερα λέμε άνδρας όταν θέλουμε να δώσουμε πιο επίσημο τόνο σ’ αυτό που λέμε.

    Νομίζω ότι υπάρχει μια τάση στην νεολληνική γλώσσα να προσεγγίζει η γραφή την ομιλούμενη γλώσσα. Δεν ξέρω αν υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες σ’ αυτή τη διαδικασία, αυτό μπορούν να μας το πουν γλωσσολόγοι. Κάθε περίπτωση μάλλον είναι ξεχωριστή.

    Για παράδειγμα για τη λέξη συγγνώμη: Και εγώ τη γράφω συγγνώμη, αλλά βλέπω στο google (όσο αυτό μπορεί να είναι αξιόπιστο), ότι αν γκουγκλίσεις τη λέξη συγγνώμη σου βγάζει ερώτημα μήπως εννοείτε συγνώμη. Η συγγνώμη έχει 2.920.000 αποτελέσματα και η συγνώμη 3.630.000.
    Μπορείτε να δείτε τη γραφή συγνώμη σε πολλά άρθρα μεγάλων εφημερίδων και ιστότοπων, όπως στο Έθνος, στη Ναυτεμπορική, ακόμη και στο Βήμα που θεωρείται αυστηρό και συντηρητικό σε θέματα ορθογραφίας. Παράδειγμα πρόσφατο άρθρο στο Βήμα http://www.tovima.gr/world/article/?aid=477533 που γράφει και μάλιστα στον τίτλο: «Συγνώμη» του ΙΚΕΑ για τον σαουδαραβικό κατάλογο χωρίς γυναίκες.
    Αυτά δεν λένε τίποτε από μόνα τους, αλλά δείχνουν μια αμφιταλάντευση και μια τάση.

    Άλλο παράδειγμα η λέξη παιγνίδι. Σχεδόν όλοι την προφέρουμε παιχνίδι, αλλά άλλοι τη γράφουν παιχνίδι και άλλοι παιγνίδι, που είναι το ετυμολογικά ορθό. Εγώ προσωπικά έτσι τη γράφω. Βλέπω στο ΛΚΝ ότι και οι δύο γραφές είναι αποδεκτές και μάλιστα δίνει πρώτη το παιχνίδι. Και στο google εδώ υπάρχει τεράστια διαφορά: 20.100.000 αποτελέσματα στο παιχνίδι, 1.250.000 στο παιγνίδι (και με την ερώτηση μήπως εννοείτε παιχνίδι).

    Για το σβ έχετε δίκιο, νομίζω όλες τις λέξεις που αρχίζουν από σβ τις προφέρουμε ζβ. Εδώ όμως δεν υπάρχει καμία αμφιταλάντευση στη γραφή, ίσως γιατί δεν είναι ξεκάθαρο αυτό το ζ όταν μιλάμε, δεν το αντιλαμβανόμαστε, δεν μας κάνει εντύπωση.

    Η γλώσσα και η γραφή είναι ζωντανός οργανισμός, εξελίσσεται συνεχώς και αυτό το βλέπουμε να συμβαίνει και μπροστά στα μάτια μας.

  107. #103 τὸ σ διαβάζεται ζ πρὸ ἠχηρῶν συμφώνων κι αὐτὸ εἶναι κανόνας. τὸ δ ὅμως νὰ διαβάζεται nd μόνο σὲ 2 λέξεις καὶ τὰ παράγωγά της δὲν στέκει.

  108. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    107. Τὸ ὅτι ἔφερα ὡς παράδειγμα δύο λέξεις δὲ σημαίνει ὅτι εἶναι μόνο δύο. Καὶ μὲ τὸ ἕνδεκα ποὺ μούρχεται τώρα στὸ μυαλὸ γίνονται μάνι μάνι τρεῖς. Εἶναι δυνατὸ τὸ ἕνδεκα ποὺ βγαίνει ἀπὸ τὸ ἕν καὶ τὸ δέκα νὰ γραφῆ ἕντεκα; Χάνει τελείως τὴν ἔννοιά του. Ἀλλὰ τί σημασία ἔχει πόσες λέξεις εἶναι; Τὸ παράδειγμα τοῦ πέμπτου ὅπου τὸ π δὲν προφέρεται εἶναι ἕνα καὶ μοναδικό.Καὶ λοιπόν; Στὴ γαλλικὴ γλῶσσα ἡ λέξη sécond (δεύτερος) προφέρεται ségon ἀλλὰ δὲν ἀλλάξανε τὴ γραφή.

  109. 108: προσωπικά, το π της λέξης πέμπτος το προφέρω καθαρά, δηλαδή λέω /pémptos/, εκτός κι αν μιλάω γρήγορα. Δεν ξέρω αν αποτελώ τμήμα μειοψηφίας ή απλώς μεμονωμένη περίπτωση…

  110. Mar Pap said

    το γουρούνι είναι συς ή υς;

  111. ακόμα και τα έγκυρα Νέα πιστεύουν πως ο Φέλιξ Μπαουμγκάρτνερ κατά την διάσημη, πλέον, ελεύθερη πτώση του ξεπέρασε την ταχύτητα του φωτός

    http://www.tanea.gr/kosmos/article/?aid=4761593

  112. #11 νομίζω πὼς οὔτε ὁ Τιπούκειτος θὰ εἶχε ἀντίρρησι νὰ γράψουμε «ἔγκυρα».

    #108 ἐγὼ πάλι πάρα πολλὲς φορὲς προφέρω ἔνδεκα, ἄνδρας, κλπ. λέω ἐνδεκασύλλαβος καὶ ποτὲ ἐντεκασύλλαβος. ἀνδροπρεπὴς καὶ ποτὲ ἀντροπρεπής ἀνδράποδο καὶ ποτὲ ἀντράποδο κλπ/ὁπότε ἂν κάποιος γιὰ λόγους στὐλ θέλει νὰ δείξῃ ὅτι προφέρῃ λ.χ. ἀντρεοὰ καὶ ὄχι ἀνδρεία, ὅτι λέει ἀντρειωμένος καὶ ὄχι ἀνδρειωμένος πάλι θὰ καταφύγῃ στὴν γραφὴ ντ..

  113. sarant said

    110: Και τα δύο

    111: Ωχ ωχ ωχ!

  114. spyroszer said

    Και σύμφωνα με το έγκυρο Βήμα, το Άουσβιτς είναι ακόμα ανοιχτό!
    http://www.tovima.gr/world/article/?aid=480610

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: