Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Απεραθίτικα δίστιχα για τον Μανώλη Γλέζο

Posted by sarant στο 26 Δεκέμβριος, 2012


Σήμερα γιορτάζουν οι Μανώληδες, ένα όνομα για το οποίο κάτι έχουμε γράψει παλιότερα στο ιστολόγιο (προσπαθώντας να απαντήσουμε στο ερώτημα γιατί τους Κρητικούς τους λένε Μανόληδες) οπότε σκέφτομαι να αφιερώσω το σημερινό γιορταστικό άρθρο στον Μανώλη Γλέζο. Θα προσέξατε βέβαια την ασυνέπεια την ορθογραφική, αλλά το όνομα αυτό γράφεται και με τους δυο τρόπους -το ωμέγα δεν έχει καμιά ετυμολογική βάση αλλά είναι η παλιότερη και πιο εδραιωμένη γραφή. Ο Τριανταφυλλίδης, ας πούμε, το έγραφε «Μανόλης», το ίδιο και ο Ανδρόνικος (θυμάμαι, όταν ήμουν πιτσιρικάς, πήγαινα και του έλεγα τα κάλαντα, έμενε στο Φάληρο, ήταν χουβαρντάς, και είχα προσέξει το όμικρον στο κουδούνι), ενώ ο Γλέζος νομίζω πως το γράφει με ωμέγα, παραδοσιακά.

Στο χωριό του Γλέζου, την Απείρανθο της Νάξου, συνηθιζόταν μέχρι σχετικά πρόσφατα να συνθέτονται και να τραγουδιούνται εύθυμα δίστιχα, σε ομοιοκατάληκτους δεκαπεντασύλλαβους, με κάθε ευκαιρία, ανάμεσα στ’ άλλα και για τις εκλογές και την αντιπαράθεση των υποψηφίων, στιχάκια που παινεύουν τον εκλεκτό του στιχουργού και ειρωνεύονται τον αντίπαλο. Τα έχουν καταγράψει ντόπιοι μελετητές, και τα παρουσιάζει πολύ καλά στο ιστολόγιό της η Φωτεινή Παντογνώστρια, που είναι Απεραθίτισσα αν δεν κάνω λάθος -δείτε το ειδικό άρθρο που έχει γράψει για τα εκλογικά δίστιχα. Ακόμα, στιχάκια γράφονται και για τα μεγάλα γεγονότα -ας πούμε, πολλά γράφτηκαν για τη σφαγή της Απειράνθου, το 1917, που φυσικά στρέφονται κατά των βενιζελικών. Από το άρθρο της Φ.Π. ξεσηκώνω δύο:

Ο Βενιζέλος στο ντουνιά καμιά δεν έχει θέση,
γι’ αυτό και μεις τον στείλαμε στο διάβολο πεσκέσι.

Τριάντα μέρες έκαμα ‘ξορία και φυλάκα,
όμως δε προσεχώρησα στου Κρητικού τη βράκα.

Από την Απείρανθο καταγόταν ο Πέτρος Πρωτοπαπαδάκης, ένας από τους Έξι που εκτελέστηκαν το 1922, και αργότερα γράφτηκε και το δίστιχο: Το κόμμα το βασιλικό υποστηρίξετέ το / γιατί οι βενιζελικοί σκοτώσανε τον Πέτρο. Και οι επόμενοι Πρωτοπαπαδάκηδες έγιναν βουλευτές και υπουργοί (το επάγγελμα δεν είχε ακόμα ανοίξει) και απαθανατίζονται κι αυτοί σε στιχάκια.

Τα στιχάκια για τον Γλέζο δεν τα έχω βρει σε άλλη πηγή στο Διαδίκτυο, τα έχω αποδελτιώσει από ένα δημοσίευμα της Αυγής (σε τρεις συνέχειες) τον Ιούνιο του 1961. Ο Γλέζος, διευθυντής της Αυγής από το 1956 ως το 1959, εκείνη την εποχή ήταν κλεισμένος στη φυλακή, καταδικασμένος σε 5 χρόνια φυλακή για συμμετοχή σε υπόθεση κατασκοπίας υπέρ της ΕΣΣΔ. Η δίκη ήταν μία ακόμα αφορμή για να του συμπαρασταθούν οι συγχωριανοί του, όχι μόνο με εκκλήσεις για την αποφυλάκισή του (που υπογράφτηκαν από όλο το χωριό) αλλά και με στιχάκια. Μια άλλη ευκαιρία για στιχάκια ήταν η συμμετοχή του Γλέζου στο ψηφοδέλτιο της ΕΔΑ στις εκλογές του 1958, οι οποίες, σύμφωνα με το άρθρο, έγιναν και στ’ Απεράθου σε συνθήκες βίας και νοθείας. Το άρθρο, να προσθέσω, το υπογράφει ο Περαστικός, και ομολογώ πως δεν ξέρω σε ποιον συντάκτη αντιστοιχεί.

Στα στιχάκια, ο Γλέζος σπάνια αποκαλείται «Μανώλης», συνήθως χρησιμοποιείται το χαϊδευτικό «Νώλης» που πρέπει να συνηθιζόταν στα κυκλαδονήσια -έτσι αποκαλούσαν και τον Μαν. Κορτέση, τον φίλο του Λαπαθιώτη, που ήταν από την Ίο. Τα πρώτα στιχάκια, παινεύουν τον Γλέζο για το κατέβασμα της γερμανικής σημαίας:

Ήκαμες σίδερο καρδιά και στήθια από γρανίτη
απάνω στην Ακρόπολη, λεβενταπεραθίτη

Άλλος κανείς δεν ήκαμε την πράξη τη δική σου
κι ήμεστα -ν- υπερήφανοι όλοι οι οπαδοί σου

Εσύ στσοι σκλάβοι -ν- ήδωκες της λευτεριάς τα φώτα
τότες που προσκυνούσανε του Γερμανού τη μπότα

Σ’ όλα ντα κράτη ήρωας η φήμη ντου έχει φτάσει
γιατ’ έχει τη γερμανικιά σημαία κουρελιάσει

Απάνω στην Ακρόπολη -ν- ανέβηκε με θάρρος
κι εξέσκισε ό,τ’ εφύλαεν ο Γερμανός φαντάρος

Να μπόρου να εκδηλωθώ και την εχτίμησή μου
να δείξω σ’ έναν ήρωα πούβγαλε ντο νησί μου.

Και για τις φυλακίσεις:

Στην ιστορία θα γραφτεί του Νώλη η παιδεία
τα βάσανα τση φυλακής και η ταλαιπωρία

Άδικα μες στσι φυλακές απ’ το σαρανταένα
τα νιάτα ντου συνέχεια του Γλέζου έχουν κλεισμένα

Εκλείσανε στη φυλακή χωρίς καμιάν αιτία
τον εθνικό μας ήρωα για μια πενταετία.

Επρόσβαλες στη φυλακή μιαν αυτοκρατορία
και θένε να σε σβήσουνε από την ιστορία.

Πολλές βολές σε θάνατο τον έχουνε δικάσει
γιατ’ έχει τη χιτλερική σημαία κουρελιάσει.

Όλοι τονε δικάζουσι και τονε κυνηούσι
γιατί απ’ τσι πολιτικοί μονάχ’ αυτόν δουλιούσι [= φοβούνται]

Αγία μου Παρασκευή βοήθησε το Νώλη
που είναι ο καλύτερος μες στην Ελλάδα όλη.

Όλοι τονε δικάζουσι ντο φίλο μου το Νώλη
που να τσι κρίνει ο Θεός, μικροί-μεγάλοι όλοι.

Μερικά δίστιχα προς τον Αριστείδη Πρωτοπαπαδάκη (γιο του Πέτρου), τότε υπουργό:

Τον ήρωα απ’ τη φυλακή να βγάλεις πούναι κρίμας
πριν να πεθάνει κι είναι και ντροπή σου και ντροπή μας

Είν’ Έλληνας πραγματικός κι ήρωας απ’ τσι πρώτοι
κι είν’ κρίμα μες στη φυλακή να χάσει τη νεότη.

Να βγάλεις απ’ τη φυλακή τον ήρωα τον Γλέζο
και μην ακούς των Αμερικανώ και των Εγγλέζω.

Και μερικά δίστιχα όταν κατέβηκε υποψήφιος στις εκλογές:

Εμείς θε να ψηφίζομε τον ήρωα το Νώλη
εκείνον που ξεφτίλισε τη Γερμανία όλη.

Τσοι ψήφοι μας να δώσομε στο Νώλη που του πιάνει
γιατί δεν υπολόγισε ποτές πως θα πεθάνει.

Ψηφίσετε τον ήρωα με δίχως παρακάλια
να σάσει την πατρίδα μας πόχει μεγάλα χάλια.                           [να σιάξει]

Πολλές φορές δικάστηκε σε θάνατο για όλοι
γι’ αυτό λοιπόν τσοι ψήφοι σας να δώσετε του Νώλη.

Μιλώντας για τον Πρωτοπαπαδάκη:
Χαλάλι ντου οι ψήφοι μας πούπαιρνε τόσοι χρόνοι
μα ήρθε τώρα κι η σειρά ενούς Κολοκοτρώνη.

Ιάντα και δε ψηφίζετε κι άλλο να κυβερνήσει
τη φτώχεια και την εργαθιά να την αναγνωρίσει.

Να σάσει τσοι εργατικοί και τσοι ασμυριγλάδες
ιατί δε μας εσάζουσι καθόλου οι φαάδες.                          [οι φαγάδες]

Εμείς θε να ψηφίζουμε το Νώλη που του πιάνει                  [που το αξίζει]
και βάρτε σεις τον πρόεδρο τα φάκελα να κάνει                 [δηλ. να ετοιμάζει σταυρωμένα ψηφοδέλτια της ΕΡΕ]

grammatosimoΕίτε επειδή ο πρόεδρος έφτιαξε πολλά φάκελα, είτε, το πιθανότερο, επειδή η ΕΔΑ δεν είχε μεγάλη δύναμη στις Κυκλάδες, ο Γλέζος δεν βγήκε βουλευτής το 1958 και λίγο αργότερα, όπως είπαμε, πέρασε από δίκη και φυλακίστηκε έως το 1962. Μάλιστα, η φυλάκισή του έγινε αφορμή για ένα διπλωματικό επεισόδιο, όταν η ΕΣΣΔ κυκλοφόρησε γραμματόσημο με τον Μανώλη Γλέζο και την Ακρόπολη στο βάθος -αν δεν κάνω λάθος η λεζάντα γράφει «Λευτεριά στον ήρωα του ελληνικού λαού». Σε αντίποινα, η ελληνική κυβέρνηση έβγαλε γραμματόσημο με τον Ίμρε Νάγκι, τον ηγέτη της ουγγρικής επανάστασης του 1956 -ο Μποστ έβαλε τη μαμα-Ελλάς να λέει «εγώ θα βγάλω γραμματόσημο του Μπέρια» σε ένα σκίτσο φτιαγμένο «επί τη μακαβρία λήξει του 1959». Αλλά αυτός ο φιλοτελικός πόλεμος, που τελείωσε νωρίς μια και οι δυο σειρές ελάχιστα κυκλοφόρησαν, είναι ίσως αντικείμενο για άλλο άρθρο, στο σημερινό μας απασχόλησε η ανώνυμη δημιουργία προς τιμή του Μανώλη Γλέζου, που του εύχομαι να είναι πάντα γερός και ακμαίος, σήμερα που γιορτάζει -όπως και στους άλλους εορτάζοντες, φυσικά!

Advertisements

73 Σχόλια to “Απεραθίτικα δίστιχα για τον Μανώλη Γλέζο”

  1. panavros said

    Καλημέρα και χρόνια πολλά στους Μανώληδες και όχι μόνο. Το Μανώλης(Εμμανουήλ) όπως βλέπω προέρχεται απο το εβραϊκό Immanu El «μαζί μας ο Θεός». Ήθελα λοιπόν να ρωτήσω αν αυτό το «u» που υπάρχει φυσικά στο Εμμαν ου ήλ οδηγεί στην ορθογραφία του Μανώλη με ωμέγα και όχι με όμικρον.

  2. Μαρία said

    Το Γλέζο τον τσιμπήσανε το Δεκέμβρη του ’58, άρα το ’59 δεν μπορούσε να ήταν διευθυντής της Αυγής.
    http://tinyurl.com/bpy9cw9

  3. Μαρία said

    Και η απόφαση του στρατοδικείου. Φτηνά τη γλίτωσε.
    http://tinyurl.com/cy3do77

  4. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ για τα πρώτα σχόλια!

    2: Ο Γλέζος τυπικά ήταν διευθυντής της Αυγής και στις αρχές του 1959. Και αργότερα, στην προμετωπίδα της εφημερίδας, έβλεπες «Διευθυντής 1956-1959 Μ. Γλέζος».

  5. Κι άλλο ένα απεραθίτικο, που μου τόχει πει ντόπια συνομήλική μου (νυν 50+) από την εποχή που ήτανε πλέον ορατό το τέλος του Β’ Π.Π.

    Την εικόνα σου, βρε Στάλιν,
    θα στην κάνομε μεγάλην

    Κάμε τους νάρθουνε, Χριστέ
    κι ας είναι και κομμουνισταί!

  6. Νέο Kid Στο Block said

    Καλημέρα!
    Αυτά τα γραμματόσημα ξεκίνησαν έναν πόλεμο!

    Η Βολιβία ήταν μια περίκλειστη (land-locked) χώρα μετά τον πόλεμο με τη Χιλή, και αποζητούσε μια υδάτινη διέξοδο.
    Μια ερημώδης έκταση αποκαλούμενη Gran Chako (γκραν τσάκο) ήταν ιδανική για να της δωσει ποτάμια σύνδεση με τον Ατλαντικό, άσε που οι φήμες λέγανε πως είχε και πετρέλαια..
    Η γειτόνισσα Παραγουάη που είχε ήδη χάσει την μεγαλύτερη έκτασή της σε προηγούμενες διαμαχες με τους γείτονες, δεν θα καθόταν βεβαια με σταυρωμένα χέρια.
    Η αφορμή δόθηκε όταν η Βολιβία εξέδοσε το (πρωτο απο δεξιά) γραμματόσημο με την «μεγάλη Βολιβία» που περιελάμβαμε το Gran Chako σαν «Chako Boliviano».
    H Παραγουάη απάντησε με έκδοση ακόμη μεγαλύτερου γραμματοσήμου ,φυσικά με το..»Chako Paraguayo»

    Aκολούθησε πόλεμος… Η Παραγουάη «νίκησε»…Πετρέλαια ΔΕΝ βρέθηκαν στο Γκραν Τσάκο.

  7. Νέο Kid Στο Block said

    Διόρθωση στο 6. Chaco, κι όχι Chako

  8. Αρκεσινεύς said

    Kαλημέρα και χρόνια πολλά.

    .Στην Αμοργό, στην Κρήτη τους Μανώληδες τους γιόρτασαν εχτές. Δεν ξέρω τι κάνουν στη Νάξο. Πάντως πολύχρονος ο συμ-πατριώτης Μανώλης. Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε το βιβλίο του: Και ένα μάρκο να ήταν… Οι οφειλές της Γερμανίας στην Ελλάδα, από τις εκδόσεις Λιβάνη.
    .Στις 29.8. 1959 κυκλοφόρησε 1 γραμματόσημο «νίκης κατα του κομμουνισμού» και στις 8.12 αναμνηστική έκδοση της ουγγρικής επανάστασης του 1956 (IMRE NAGHI) με 1 γραμματόσημο.
    Μετά από 2 ώρες θα σας το στείλω, γιατί τώρα φεύγω.

  9. Γς said

    Μανώληδες και Μανόληδες.
    Και θυμήθηκα δύο. Τον Καντ και τον Καπιτσάκη.
    Εντάξει για τον Καντ ξέρετε. Όχι όμως και για τον Καπιτσάκη. Γι αυτό αφήστε με να σας πω.

    Α τάξη δημοτικού. Γιός γιατρού. Και τι γιατρού. Φοβερός, άγριος και ποιος ξέρει με τη διασυνδέσεις στο Βύρωνα του 1950. Ισως γι αυτό κι ο διευθυντής του σχολείου μας καταχέριζε έτσι και ακουμπούσαμε τον Μανώλη.
    Είχε κάνει κανα δυό επισκέψεις στο σχολείο ο μπαμπάς και γκάριζε ζητώντας τα κεφάλια συμμαθητών του Μανώλη που είχαν έρθει σε κάποια αντιδικία μαζί του.
    Και μια μέρα που παίζαμε ντάμα πάνω σε ένα μαντεμένιο καπάκι της ΟΥΛΕΝ (με τα τετραγωνάκια) αρχίσαμε να λέμε για το πρόβλημα ‘Μανώλης΄ και τι θα κάνουμε. Λύση όμως δεν φαινόταν.
    Οπότε ο μεγαλύτερος μας ο Αντρέας, που δεν πήγαινε σχολείο σημειωτέον, μας είπε ότι θα καθαρίσει αυτός, χωρίς να μας αποκαλύπτει και με ποιο τρόπο.
    Κι έτσι μια μέρα αργότερα βλέπουμε τον Αντρέα στα κάγκελα του Δημοτικού. –Πέστε μου ρε, ποιος είναι ο Μανώλης. Του τον δείχνουμε κι αυτός πηδάει τα κάγκελα, τον βουτάει και τον κάνει τον καημένο μαύρο στις μπουνιές.
    Την άλλη μέρα έτρεμε όλο το σχολείο απ τις φωνές του πατέρα του.
    Και θυμάμαι το δύστυχο διευθυντή μας, να κλαιει:
    -Ενας αλήτης ήτανε γιατρέ μου. Πήδηξε τα κάγκελα κι έφυγε. Δεν πρόλαβα να τον πιάσω.
    Κι ήταν τόσο πολύ καλό παιδί ο φίλος Μανώλης, που τον έχω χάσει τα τελευταία χρόνια.

  10. marjá said

    Σας ευχαριστώ, κ. Σαραντάκο, για την αναφορά στο μπλογκ και κυρίως για το θέμα του σημερινού σας ποστ!
    Τ’ Απεράθου είναι όντως ποιητική βρυσομάνα και καταφέρνει σε κάθε χρονική περίοδο –ακόμη και στις μέρες μας– να δημιουργεί τραούδια για κάθε περίσταση και αφορμή.

    Αλλάζουνε οι εποχές, αλλάζουν και τα τραούδια
    Και φαίνουνται σαν να ‘ναι δα τ’ Απεραθιού λουλούδια…

    Το βίντεο είναι από μια εκδήλωση της Ομοσπονδίας Ναξιακών Συλλόγων το 1987. Ο πρώτος σκοπός είναι αυτός των εκλοώ, όπου τα τραούδια που ακούγονται είναι αφιερωμένα στον Μανώλη Γλέζο (νομίζω ήταν και παρών),

  11. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα σχόλια!

    10: Πολύ ενδιαφέρον, ευχαριστώ πολύ!

  12. Αυτόν τον καλό Ισπανοεγγλέζο τον έχετε δει; http://www.akwn.net
    Βάζει ειδήσεις στα αρχαία (τρόπος του λέγειν) ελληνικά.

    Γεννήθηκε στη Βαρκελώνη και είναι καθηγητής ελληνικών και λατινικών στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης παλιότερα, σ’ αυτό του Σαιντ Αντριους στη Μεγάλη Βρετανία τώρα.

  13. sarant said

    Τον έχουμε δει, έχουμε γράψει κιόλας:
    https://sarantakos.wordpress.com/2009/11/30/arxaiaptaista/

  14. ππαν said

    Χρόνια πολλά στον Μανώλη Γλέζο και στους άλλους Μαν*ληδες, αλλά εγώ χτες θα τους τα έλεγα

  15. Αντιφασίστας said

    Καλημέρα σε όλες και σε όλους και χρόνια πολλά στις Εμμανουέλες και στους Μαν*ληδες και ιδιαιτέρως, βέβαια, στους αειθαλείς Γλέζο και Κριαρά.
    »Πολλές βολές σε θάνατο τον έχουνε δικάσει
    γιατ’ έχει τη χιτλερική σημαία κουρελιάσει»
    Αυτό δεν συγχώρεσαν ποτέ οι νικητές του εμφυλίου στον Γλέζο. Γι’ αυτό τον μισούν ακόμα οι δεξιοί και ιδίως οι κατευθείαν απόγονοι των ταγματαλητών και των δωσιλόγων, οι χρυσαυγίτες. Χιλιόχρονος, Μανώλη και πάντα πρώτος στους αγώνες!
    http://www.madata.gr/epikairotita/social/54778.html

  16. sxoliko said

    οι πέτρες τούτες έχασαν μι’ ακόμα ευκαιρία
    με φως απάνω τους να χαραχτεί του Νώλη η πορεία

    μα ιστορία μέσα της φυλά να ξαναγράψει
    απ’ το σκαρφάλωμα της γης που το παλιό θα κάψει

  17. Αρκεσινεύς said

    8. http://img856.imageshack.us/img856/5716/66393332.jpg

    Στο γραμματόσημο πάνω αριστερά γράφει 1956-1959
    κάτω από τη φωτογραφία IMRE NAGHI
    από κάτω ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΕΙΣ ΤΟΥΣ ΛΑΟΥΣ

  18. Αντιφασίστας said

    http://greekstamp.blogspot.gr/2008/02/1959.html
    Μέσα σε 10 μέρες τα γραμματόσημα αποσύρθηκαν εκατέρωθεν. Κατά τ’ άλλα, και οι μεν και οι δε ήθελαν να τιμήσουν τους αγωνιστές και καμιά πολιτική σκοπιμότητα δεν έπαιξε ρόλο στην έκδοσή τους! Κουτοπονηριές αντιλαϊκών καθεστώτων.

  19. # 1

    Αυτό το «ο θεός» μαζί μας το βλέπω να ισχύει περισσότερο για την Εμμανουέλα !!!

    #16

    για του Νόλη την πορεία, έχω μία απορία :

    λαμβάνονται υπ’ όψιν οι πολιτικές μεταγραφές στο ΠαΣοΚ-παθαίνω σοκ
    και οι τοπικές στην Πάρο-θενξελότ μα δεν θα πάρω ;

  20. Αντιφασίστας said

    19: Όλα λαμβάνονται υπόψη, Gpoint. Άγιοι και αναμάρτητοι υπάρχουν μόνο στα θρησκευτικά και στα πολιτικά παραμύθια. Όλοι οι άλλοι προσπαθούμε να τα βολέψουμε όπως μπορούμε με τις αντιφάσεις μας και τις αντινομίες μας.

  21. Αρκεσινεύς said

    http://www.syn.gr/elections/default.htm

    Με ποσοστό 7,21% η ΕΔΑ στις Κυκλάδες δεν εξέλεξε βουλευτή στις εκλογές στις 11-5-1958, παρά την εντυπωσιακή άνοδο του κόμματος πανελληνίως.

  22. panavros said

    19….την πήρε και αυτή ο Θεός μαζί του.

  23. #20
    Συνάντήθηκα κάπου με τον Κοροβέση όταν είχε βγει βουλευτής. Για να τον δοκιμάσω του ζήτησα μια ασήμαντη εξυπηρέτηση και μου την αρνήθηκε. Κατάλαβα πως δεν ήταν επαγγελματίας πολιτικός που υπόσχεται τα πάντα και πραγματοποιεί όσα μπορει και του φέρνουν ανταλλάγματα. Στοιχημάτισα πως δεν θα είναι βουλευτής στις επόμενες εκλογές και φυσικά κέρδισα το στοίχημα.

  24. Αντιφασίστας said

    Εντάξει, ο Περικλής ο Κοροβέσης είναι ξεχωριστή περίπτωση. Ο ορισμός του γνήσιου αριστερού. Και μόνο το ότι επισκέφτηκε χτυπημένους από πέτρες αστυνομικούς στο νοσοκομείο, αυτός που έχει υποφέρει τα πάνδεινα στα χέρια τους (βλ. Ανθρωποφύλακες), δείχνει το μεγαλείο αυτού του ανθρώπου. Εγώ απόρησα που κατέβηκε στις εκλογές, όχι που δεν ξανακατέβηκε.

  25. advocatusDiaboli said

    Σκέφτομαι πως ίσως οι ιδιαιτερότητες του χωριού αυτού να οφείλεται στο γεγονός ότι ο πληθυσμός του μαλλον προερχεται απο την κρήτη ,πράγματι έχοντας στα πατήσια γείτονες πολλές οικογένειες από εκεί ,παρατήρησα και την μοναδική σε ελληνικό ιδίωμα προφορά του λάμδα σαν γάμα π.χ καγά αντί καλά που μοιαζει με κάποια κρητικά ιδιώματα όπου ακούγεται η λέξη ως καά, όπως επίσης και μεγάλη ανθρωπολογική ομοιότητα μεταξύ τους π.χ η ασυνήθιστα μεγάλη συχνότητα πυκνότατων και καθόλου ίσιων μαλλιών,περισσότερα από ειδικούς.

  26. Costas said

    Αυτό το «Τριάντα μέρες έκαμα ‘ξορία και φυλάκα» της Φ.Π. δεν είναι λογικό να έλεγε «Τριάντα μήνες»;

    #3 Από τον Ιούλιο του 1959 συζητιόταν η παραίτηση του Φιντέλ Κάστρο;! 🙂

    #17 Ο Γλέζος στάθηκε τυχερός και γλίτωσε επανειλημμένα το απόσπασμα τα χρόνια εκείνα. Όχι όμως και ο Νάγκυ, που, απ’ ό,τι διάβασα στην Wikipedia, κατέφυγε στη γιουγκοσλαβική πρεσβεία και, παρότι ο Κάνταρ τού υποσχέθηκε ασφαλή διέλευση, όταν βγήκε για να φύγει από τη χώρα τον έπιασαν και τον έστειλαν στη σοσιαλιστική πατρίδα. Μυστική δίκη (υποθέτω χωρίς διεθνείς επιτροπές αλληλεγγύης και διεθνείς παρατηρητές όπως στη δίκη του ελληνικού στρατοδικείου), μυστική καταδίκη (ανακοινώθηκε μετά τον απαγχονισμό του), απαγχονισμός τον Ιούνιο του ’58 (φρέσκος δηλ. την εποχή του γραμματοσήμου), ταφή στην αυλή της φυλακής όπου εκτελέστηκε και, χρόνια μετά, ανακομιδή σε μιαν απόμερη γωνιά του Δημοτικού Νεκροταφείου της Βουδαπέστης. Τέλος (χωρίς αναφορά πηγής): τον τοποθέτησαν, λέει, μπρούμυτα, με χέρια και πόδια δεμένα με συρματόπλεγμα. Και ήταν δικός τους· μέχρι και στη Νικαβεντέ, λέει, είχε δουλέψει.
    Μάλλον στην υποστήριξη τέτοιων καθεστώτων (έως το 1968) θα έπρεπε να αναφέρεται το «ουδείς αναμάρτητος» που γράφτηκε παραπάνω γι’ αυτόν (και για κάθε έντιμο και καλοπροαίρετο αγωνιστή/στρια), και όχι στη συμμετοχή του στο ΠΑΣΟΚ.

  27. marjá said

    25: Το [λ] στ’ Απεράθου ακούγεται περισσότερα σαν [ρ] (υπερωικό), γι’ αυτό και θυμίζει κάποια ιδιώματα της κρητικής διαλέκτου (Ανωγείων, Σφακίων).
    Κάποιες οικογένειες του χωριού λέγεται πως έχουν τέτοια καταγωγή, ύστερα από μετακινήσεις Κρητικών στο χωριό μετά από την επανάσταση του Δασκαλογιάννη. Εχουν γραφτεί σχετικά άρθρα και βιβλία για το θέμα αυτό, αλλά ακόμη και σήμερα, κατά την ταπεινή μου γνώμη, δεν μπορεί να θεωρηθεί απόλυτα σίγουρη μια τέτοια συσχέτιση, αλλά ούτε και να ιδωθεί καθολικά για ολόκληρο το χωριό. 🙂

  28. Αντιφασίστας said

    26: Και στα δύο αναφέρομαι, φίλε μου. Αν και πιστεύω πως άνθρωποι σαν τον Γλέζο και τον Κοροβέση στα γκουλάγκ θα κατέληγαν, αν ζούσαν σε καθεστώς ανατολικού τύπου. Όπως λέει σε κάποιους στίχους του ο μακαρίτης αριστερός ποιητής Νίκος Παππάς »…οι κόκκινοι με εκτέλεσαν, γιατί ήμουν πιο κόκκινος απ’ αυτούς».

  29. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα σχόλια!

    21: Μόνο φέτος βγήκε αριστερός βουλευτής στις Κυκλάδες.

    23: Και άλλους ξέρω που έχουν αρνηθεί εξυπηρετήσεις, αν και του ίδιου χώρου.

    26: Δίκιο έχεις, τριάντα μήνες ταιριάζει καλύτερα.

  30. marjá said

    26: Αυτό το “Τριάντα μέρες έκαμα ‘ξορία και φυλάκα” της Φ.Π. δεν είναι λογικό να έλεγε “Τριάντα μήνες”;

    Τουλάχιστον έτσι έχει καταγραφεί στο βιβλίο «Απείρανθος» του Νίκου Κεφαλληνιάδη (κεφ. Η τραγωδία του ’17).

  31. Αντιφασίστας said

    Αυτό με τις τριάντα μέρες που μάλλον είναι τριάντα μήνες, μου θύμισε τους δημώδεις στίχους που βρήκε γραμμένους ο Κοροβέσης στον τοίχο του κελιού του στην Μπουμπουλίνας (όλα δένουν μεταξύ τους σήμερα!):

    Τον Γιάννη εβάλαν φυλακή να κάτσει τριάντα μέρες
    και παραπέσαν τα κλειδιά και κάνει τριάντα χρόνους.
    Εννιά μηλιές εφύτεψε στης φυλακής την πόρτα
    κι απ’ τις εννιά έφαγε καρπό και λευτεριά δεν είδε.

  32. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    Τονίζεται πάντα ἡ ἔλλειψη ἐτυμολογικῆς βάσης γιὰ τὸ ὠμέγα ἀλλὰ ποτὲ γιὰ τὸ ὄμικρον. Γιατὶ στὴν προκειμένη περίπτωση οὔτε τὸ ὄμικρον ἔχει ἐτυμολογικὴ βάση καὶ δὲ δέχομαι, ἐφ’ὅσον κατὰ τὴ ἄποψη τῶν γλωσσολόγων εἶναι ἰσόχρονα καὶ άντιστοιχοῦν στὸν ἴδιο φθόγγο, νὰ θεωρεῖται τὸ ἕνα προτιμότερο τοῦ ἄλλου. Δεκτὴ ἡ ὀρθογραφικὴ παραλλαγὴ τοῦ «Μανόλης», ἀλλὰ χωρὶς ἄλλο σχόλιο.

  33. Costas said

    #28 Ναι, το καταλαβαίνω ότι αναφέρεσαι και στα δύο. Περισσότερο απαντούσα στο σχόλιο στο οποίο απαντούσες κι εσύ.
    #24 Αυτό το «ο ορισμός του γνήσιου αριστερού» έχει ψωμί. Εγώ θα τον χαρακτήριζα «γνήσιο αριστερό χίπη». Αριστερός που κάνει γιόγκα στα μέσα της δεκαετίας του ’60 δεν είναι τυπικός αριστερός. Οπότε μπαίνει θέμα τι ορίζει ο καθένας ως γνήσιο αριστερό, όπου το αριστερός ξεφεύγει από την κοινωνικοπολιτική και αγκαλιάζει πολλά άλλα πράματα. Και μπορώ να φανταστώ πολλούς, ένθεν και ένθεν, που θα έχουν ένσταση σε μια τέτοια χρήση του όρου.

  34. Αντιφασίστας said

    Αν στον όρο αριστερός προσθέσουμε τον προσδιορισμό τυπικός, τότε τον ακυρώνουμε, κατά τη γνώμη μου. Έχεις δίκιο, αυτή είναι μια μεγάλη συζήτηση με πολλές παραμέτρους. Πάντως, πάντα κατά τη γνώμη μου, ο Κοροβέσης είναι το καλύτερο δείγμα αριστερού ανθρώπου. Πολλούς αριστερούς που γνωρίζω, μπορώ να τους φανταστώ σε ρόλο Μπέρια, τον Κοροβέση με τίποτα.

  35. ππαν said

    Αυτό βέβαια μας λέει περισσότερα για την φαντασία σου παρά για τον Κοροβέση. Ο οποίος δεν κινδυνεύει πια, γιατί υπήρξε συνεπής μέχρι τέλους, αλλά για τη συνέπεια μιας ζωής κριτής δεν είναι η φαντασία μας αλλά η πραγματικότητα. Ποιος φανταζόταν τον Θεοδωράκη βουλευτή της ΝΔ;

  36. Αντιφασίστας said

    Μα για την πραγματικότητα μιλάω κι εγώ. Ο Κοροβέσης είναι ήδη 71 ετών και μάλλον δύσκολο πια μα μας εκπλήξει δυσάρεστα. Ο Θεοδωράκης, και πάλι κατά την αυθαίρετη γνώμη μου, είναι αρχομανής και νάρκισσος κι από έναν τέτοιο άνθρωπο πολλά καλά και κακά μπορείς να περιμένεις.

  37. ππαν said

    Ε, για να τον φανταστείς υπουργό του Μητσοτάκη ήθελε φαντασία αντάξια του Ιουλίου Βερν.

  38. Φωτοτυπάκιας said

    Αντιφασίστα, κράτα την αυθαίρετη γνώμη σου για τον Θεοδωράκη για τον εαυτό σου και μην πετάς τούβλα.

  39. ππαν said

    38; Ο άνθρωπος το λέει πως είναι δικιά του η γνώμη, μην την μοιραστείτε εσείς. Για την Μούσχουρη να την λέμε ελεύθερα την άποψή μας ή είναι κι αυτή αγία σαν τον Παΐσιο;

  40. spiral architect said

    […] -ο Μποστ έβαλε τη μαμα-Ελλάς να λέει “εγώ θα βγάλω γραμματόσημο του Μπέρια” σε ένα σκίτσο φτιαγμένο “επί τη μακαβρία λήξει του 1959″. […]</i

    Υπάρχει αυτό το σκίτσο;

  41. Αντιφασίστας said

    Aπ’ όσο ξέρω, ο Μίκης δεν έχει ζητήσει να μην κρίνεται. Άλλωστε, δεν θα μπορούσε να ζητήσει τέτοια εξαίρεση, αφού κι αυτός κρίνει αυστηρότατα τους πάντες και τα πάντα και καλά κάνει. Συνεπώς, μη γίνεσαι Θεοδωρακικότερος του Θεοδωράκη. Εκτός αν δεχτούμε ότι η αριστερά έχει τα τοτέμ της, που κανείς δεν δικαιούται να τα αγγίξει. Τον σέβομαι ως μουσικό, ξέρω τους αγώνες του, αλλά για τον άνθρωπο Θεοδωράκη έχω επιφυλάξεις.

  42. Φωτοτυπάκιας said

    Καλά, αλλά άμα έχεις «επιφυλάξεις» για έναν άνθρωπο σαν τον Θεοδωράκη, για κάποιους άλλους τι θα μπορούσες να έχεις;

  43. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    40: Υπάρχει αυτό το σκίτσο και αν θέλετε μπορώ να το ανεβάσω την άλλη βδομάδα, μόνο που είναι στραβοκομμένο και αχνό.

  44. Αντιφασίστας said

    Το ένα δεν αναιρεί το άλλο. Για πολλά δημόσια πρόσωπα έχω επιφυλάξεις. Ο πολίτης επιβάλλεται, νομίζω, να κρατάει πισινή, έτσι δεν είναι; Άλλωστε, ό,τι έχουμε πάθει σαν λαός, μάλλον από υπερβολική ευπιστία το έχουμε πάθει, παρά από δυσπιστία.

  45. Φωτοτυπάκιας said

    Υπάρχει και η άλλη άποψη, που εν μέρει τη θεωρώ σωστή, ότι δηλαδή σαν λαός δεν πιστεύουμε σε τίποτα, δεν έχουμε εμπιστοσύνη σε κανέναν, ότι είμαστε καχύποπτοι με όλους και με όλα και κοιτάμε μόνο την πάρτη μας, ότι δεν θεωρούμε κανέναν πιο ικανό και έξυπνο από την αφεντιά μας, ότι με την πρώτη ευκαιρία δεν διστάζουμε να αποδομήσουμε το έργο και την προσφορά οποιουδήποτε αξιόλογου ανθρώπου που μας ξεπερνά, ότι δεν μπορούμε να συνεργαστούμε ομαδικά, γιατί όλοι πιστεύουμε πως είμαστε εμείς οι ηγέτες και δεν γίνεται εμείς οι τόσο έξυπνοι να ακολουθούμε κάποιον άλλο κτλ.

  46. Αντιφασίστας said

    Σ’ αυτά που λές, αν και κάπως γενικευτικά, υπάρχει μεγάλη δόση αλήθειας. Πολλοί Έλληνες είναι έτσι (όχι όλοι!) αλλά στην καθημερινή, την ιδιωτική τους ζωή. Στη δημόσια ζωή, όμως; Εκεί δεν αφήνουμε τον κάθε σαχλαμαράκια να μας τραβάει από τη μύτη; Ο Καμμένος 10 τοις εκατό; Οι χρυσαυγίτες αρχάγγελοι της κάθαρσης; Χέρι-χέρι με τον Καρατζαφύρερ; Καραμανλής ή τανκς; Στις δεκαοχτώ σοσιαλισμό; Ο Γιωργάκης, ο Αντωνάκης και το »κάθαρμα του ’65» πρωθυπουργοί; Και πόσα άλλα παραδείγματα γνωστά σε όλους μας.

  47. ππαν said

    Ο Θεοδωράκης δεν είχε ανάγκη κανέναν να τον αποδομήσει, αποδομήθηκε από μόνος του. Και συνεχίζει να αποδομείται, μέχρι μπετά.

  48. Αδμίν said

    Καλησπέρα σε όλους και χρόνια πολλά.

    Από απροσεξία πόσταρα το κάτωθι σχόλιο στη χθεσινή ανάρτηση (και θα το σβήσω από κει αμέσως). Σχετικά με τους Μαν*ληδες στην Κρήτη:

    Θαρρώ πως κάτι κάτι σχετικό αναφέρθηκε παραπάνω, μα δε χάνω τίποτα να δοκιμάσω.

    Απλή εικασία: ενδέχεται η πληθώρα Μανώληδων, Μανόληδων, Μανούσων κλπ στην Κρήτη να αποδίδεται – πέραν της επικρατέστερης θεωρίας για θρησκευτική επιρροή – και στην… χλωρίδα: η μανώλια (ή μανόλια), το γνωστό φυτό, έχει τ’ όνομά του από τον Γάλλο βοτανολόγο Pierre Magnol. Επαναλαμβάνω: απλή εικασία, διότι (αν και Κρης) δε γνωρίζω την ευδοκιμία τούτου του φυτού στην Κρήτη, ούτε και το εαν και πως θα μπορούσε να εμπνεύσει βαφτίσια. Γεγονός αποτελεί πως παντού και πάντοτε η χλωρίδα… βάφτιζε ανθρώπους. Σε κάθε περίπτωση, αν όντως η μανώλια έδωσε (παράλληλα με τον Ιησού) βαφτίσια στην Κρήτη, και αν ο Magnol δεν τραβά κι αυτός το επίθετό του από το Εμμανουήλ αλλά απ’ αλλού, ενδιαφέρον έχει πως ίσως – για μία ακόμη φορά στην ιστορία – δύο ομόηχες μα ουχί ομόριζες λέξεις συνεισέφεραν ταυτόχρονα στις ανάγκες ονοματοδοσίας ενός τάδε συνόλου ανθρώπων. Απλή εικασία, επαναλαμβάνω.

  49. ππαν said

    Ήξερα μια Εμμανουέλα που την φώναζαν Μανόλια. Την βάφτισαν όταν ήταν πολύ επίκαιρο το σκάνδαλο της ομώνυμης ταινίας και οι γονείς την έσπαγαν το κεφάλι τους να βρουν κανένα υποκοριστικό της προκοπής μέχρι που σκέφτηκαν το Μανόλια.

  50. panavros said

    …ρε παιδια αν κατηγορήσουμε τον Σαμαρά τώρα που τον έβγαλαν οι φίλοι μας οι γερμανοί πολιτικό της χρονιάς λετε να μας πουν δύσπιστους; 🙂
    Τελικά τίποτα δεν μας σώζει, είχαμε ΓΑΠ που τον πληρώνουν τώρα χρυσάφι να τους μάθει οικονομικά και δεν τα καταφέραμε, έχουμε πολιτικό της χρονιάς να μας διοικεί και εμείς γκρινιάζουμε, ρε τι δύσπιστοι που είμαστε 🙂

  51. Φωτοτυπάκιας said

    Φίλε αντιφασίστα, κανένας σαχλαμαράκιας δεν μας τραβάει από τη μύτη. Όλοι έχουν επίγνωση τι ψηφίζουν, κι αυτοί πάλι που κλείνουν τα μάτια, τα κλείνουν συνειδητά και με κάθε επίγνωση. Δεν ζούμε στην εποχή της αγαθής γιαγιάς με το τσεμπέρι και το ένα δόντι.
    Είναι βολικό σε κάποιους να βλέπουν τους Έλληνες ως γραφικούς κι αθώους κατοίκους μιας όμορφης χώρας, όπως σε κάτι παλιές ασπρόμαυρες φωτογραφίες, που τους παραπλανούν οι παμπόνηροι πολιτικάντηδες κτλ., αλλά δεν είναι έτσι τα πράγματα.

  52. Γς said

    Μάνος και μόνοι

    με τις μελωδίες του…

  53. panavros said

    48. Η μαγνολία και στη δημοτική μανόλια ποτέ δεν γραφόταν με ω (απο το λεξικό της πρωΐας και μετά).
    49. Ωραίο και το Μανόλια για όνομα!

  54. Απ’ όσα ξέρω το δένδρο (έχω ένα που ομορφαίνει και ευωδιάζει τον κήπο μου κάθε Μάη-Ιούνη) λέγεται μανιόλα όχι μανόλια

  55. ππαν said

    Πες το και Μόνικα, μανόλια το λέμε, αν και ο μπαμπας της το έχει το «νιο». Νικολά, βάλε τον Κλοντ Φρανσουά!

  56. Γς said

    49:
    Μανόλια σίγουρα θα είναι και όνομα.
    Είναι όμως κι ένας συμπαθητικός φούρνος στους 11 δρόμους στο West Village του Μανχάταν.
    Αν δεν τον ξέρετε, δεν πειράζει.
    Σκεφτείτε που είχαν πάει πρωί πρωί ο Νίκολσον κι η δικιά του για τα
    ζεστά ψωμάκια
    στο φινάλε του As good as it gets

  57. Αντιφασίστας said

    51: Μακριά από μένα τέτοιες απλουστευτικές πεποιθήσεις, φίλε. Ξέρω ότι πάρα πολλοί πούλησαν την ψήφο τους στο ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ έναντι των γνωστών ανταλλαγμάτων. Αλλά πόσες φορές δεν σου έχει τύχει να κουβεντιάσεις με λογικούς κατά τα άλλα ανθρώπους που, όταν έρχεται η κουβέντα στα πολιτικά, αρχίζουν τα τρελά τους; Είναι μάλλον σύνθετο το ζήτημα »Έλληνες και πολιτική». Φυσικά, δεν εξαιρώ τον εαυτό μου, γιατί δεν μου αρέσει η από άμβωνος κριτική.

  58. Τίποτε για τον Σάντα, τον δύστυχο; Ούτε ένα δίστιχο;

  59. Αντιφασίστας said

    58: Πολύ σωστή η επισήμανση. Αδικία!

  60. sarant said

    58: Δεν κατάγεται από χωριό ποιητάρηδων ο Σάντας, δεν ανακατεύτηκε και πολύ με την πολιτική, έφυγε κι από την Ελλάδα…

  61. Reblogged this on ΤΟ ΠΙΤΣΙΡΙΚΙ.

  62. 52,
    πολύ ωραίο! 40 χρόνια;!

  63. Αγαπητέ Σαραντάκο, για δειτε κι αυτην εδώ την ανάρτηση: http://vivliothekarios.blogspot.gr/2012/02/blog-post_15.html Μάλλον για αυτά εδω τα κοτσακια μιλάει ο Σκυλουμπας της Β.Κ.

  64. Σεβαστά τα νεανικά του και αμφισβητήσιμα τα στερνά του. Αυτό δεν αποτελεί τίτλο τιμής. Και θα τον ακολουθεί και μετά θάνατο.

    Το ίδιο ισχύει και για τον Θεοδωράκη. Άλλωστε κι εγώ τα έχω πει παλιά, εδώ, και ο Αντιφασίστας @36 τα είπε σήμερα

    @32 Αρχιμήδη Α. Δεν υπάρχει όντως ετυμολογική συσχέτιση του ‘ω’ του Μανώλης, εκτός του ότι προέρχεται από ‘ου’ < Εμμανουήλ, όπως δεν έχουν λόγο και τα ‘μμ’
    Η λέξη είναι εβραϊκή φράση, γνωστό αυτό, εμ/ιμ άνου (α)ελ = μαζί μας (ο) Θεός, [το ‘εμ/ιμ’ με άιν στην αρχή]. Τώρα, αν το ‘ου’ συνιστά λόγο για να γραφτεί με ‘ω’ είναι άλλο ζήτημα. Και άλυτο, αλλά και δεν υπάρχει λόγος να σπάσουμε το κεφάλι μας να το λύσουμε. Ας μείνει άλυτο ες αεί

    @38 Φωτοτυπάκια λυπάμαι, αλλά η γνώμη δεν είναι αυθαίρετη. Τον ζήσαμε τον άνδρα. Βέβαια, δεν περιμέναμε μετά από το ‘η ΚΝΕ θέλει να με ξεκάνει’ να τον δούμε υποψήφιο δήμαρχο και όλα τα άλλα φαιδρά του ΚΚΕ. Αλλά η ταμπέλα Θεοδωράκης έχει πέσει προ πολλού, και τα ‘κράτα τη γνώμη σου…’ δε χωράνε εδώ. ες και το @46 για να μάθεις πώς μιλάνε.

  65. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    64. Συμφωνῶ. Ὅμως οὔτε μὲ τὸ ὄμικρον ὑπάρχει ἐτυμολογικὴ συσχέτιση

  66. sarant said

    63: Εξαιρετικό, ευχαριστώ πολύ!

    65: Ε, όταν δεν υπάρχει ετυμολογικός λόγος για να γράψεις ωμέγα, γράφουμε όμικρον! Δηλαδή αν πω εγώ «τσιριμπίμ τσιριμπόμ» θα μου το γράψεις «τσηρημπήμ τσηρημπώμ» επειδή το ι και το ο δεν έχουν ετυμολογική βάση; Όχι βέβαια!

  67. Αγγελος said

    Καλά, κάνανε γραμματόσημο για το δύστυχο τον Imre Nagy (κοινότατο ουγγρικό επίθετο, σημαίνει «μεγάλος»), και δεν έλεγξαν την ορθογραφία του; Τέτοια βιασύνη είχαν να κάνουν αντιπερισπασμό στο σοβιετικό γραμματόσημο με το Γλέζο, που δεν άνοιξαν μια ξένη εφημερίδα να δουν πώς γράφεται;

  68. Αρχές του 60 ο φιλόλογός μας κ. Βαζμανόλης έλεγε πως το Μανόλης γράφεται με όμικρον μετά από σχετική απόφαση (!) της Ακαδημίας (;!)
    μέχρι τότε το έβλεπα και το ήξερα με ωμέγα

  69. Αδμίν said

    Ξαναχίλια συγνώμη για το 48, που προοριζόταν στην αντίστοιχη ανάρτηση. Δεν πάω καλά…

  70. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    66. Εἶναι προφανὲς ὅτι αὐτὸς ὁ κανόνας ἔχει πάμπολλες ἐξαιρέσεις. Ἡ ἄποψή σου πάντως εἶναι «ρατσιστική». Ἂν καὶ τὸ σωστὸ εἶναι νὰ τὰ μοιράζουμε ἐξ ἴσου, συμβιβάζομαι μὲ τὴν υἱοθέτηση τῆς ἐπικρατούσας γραφῆς. Νομίζω ὅτι καὶ πάλι εὐνοοῦνται τὸ ο καὶ τὸ ι ὁπότε εἴμεθα ὅλοι εὐχαριστημένοι

  71. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    Ρώτησα τρεῖς μαν*ληδες γνωστούς μου πῶς γράφουν τὸ ὄνομά τους. Οἱ δύο τὸ γράφουν μὲ ω κι ὁ ἕνας μἐ ο. Οἱ δύο πρῶτοι εἶναι βαπτισμένοι «Ἐμμανουὴλ» ἐνῶ ὁ τρίτος «Μανόλης» καὶ δὲν προέρχεται λέει τὸ ὄνομά του ἀπὸ τὸν «Ἐμμανοὺηλ» ἀλλὰ ἀπὸ τὸ φυτὸ μανόλια. Ἐνδιαφέρον…

  72. ππαν said

    Τον Κριαρά οι φίλοι του είδα που τον λένε Μανόλη στα γράμματα που του απευθύνουν

  73. Πέπε said

    Σε γενικές γραμμές οι νησιώτες Μανώληδες γιορτάζουν ανήμερα τα Χ’γεννα κι όχι τη δεύτερη μέρα. Μια πρακτική εξήγηση (δεν ξέρω αν ισχύει αλλά βοηθάει να τη θυμόμαστε) είναι ότι στα νησιά του Αιγαίου το όνομα Μανώλης είναι πολύ πιο συνηθισμένο από το Χρήστος, οπότε μη μείνει ο Χριστός αγιόρταστος…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: