Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Τα τελευταία μεζεδάκια της χρονιάς

Posted by sarant στο 29 Δεκεμβρίου, 2012


Το σημερινό είναι το τελευταίο άρθρο της χρονιάς με μεζεδάκια, δηλαδή με ποικίλα θέματα παρμένα κυρίως από τον ηλεκτρονικό και τον έντυπο Τύπο, συνήθως μαργαριτάρια, που δημοσιεύω εδώ τα Σάββατα, αφού σήμερα είναι το τελευταίο Σάββατο του 2012.

Κι αν τα μεζεδάκια είναι συνήθως εύθυμα, θα ήθελα να αρχίσω με μια πένθιμη νότα και να αποτυπώσω κι εδώ τη μεγάλη θλίψη μου για τον θάνατο του Μάνου Χαριτάτου, του συνιδρυτή του ΕΛΙΑ, του Ελληνικού Λογοτεχνικού και Ιστορικού Αρχείου, που πέθανε προχτές, στα 68 του χρόνια, νικημένος από τον καρκίνο. Ο Χαριτάτος επί δεκαετίες μάζευε με πάθος κάθε λογής τεκμήρια, και έχει συγκεντρώσει ανυπολόγιστης αξίας αρχειακό υλικό, κυρίως (αλλά όχι αποκλειστικά) σχετικό με τη λογοτεχνία και την ιστορία. Την προσφορά του ΕΛΙΑ και του Χαριτάτου την ξέρουν καλά όσοι έχουν επισκεφτεί τη βιβλιοθήκη και το αρχείο του νεοκλασικού κτιρίου της οδού Αγίου Ανδρέου 5 στην Πλάκα, όπου κι εγώ έχω περάσει πολλές ώρες. Χιλιάδες ερευνητές είχαν βρει στο ΕΛΙΑ φιλόξενη στέγη και πολύτιμη βοήθεια για τις έρευνές τους. Ο Χαριτάτος μάλιστα είχε ξεκινήσει ψηφιοποίηση των υλικών του ΕΛΙΑ, και, όπως λένε, του άρεσε να ψηφιοποιεί κι ο ίδιος, για χόμπι. Αλλά δεν περιφρονούσε και τον υλικό πολιτισμό -πριν από μερικούς μήνες, που είχα πρώτη φορά την ευκαιρία να μιλήσω αρκετά μαζί του για κάποιο σχέδιο που θα μείνει σχέδιο, με πήρε και πήγαμε σ’ ένα κοντινό υπόγειο, όπου υπήρχε μια μεγάλη συλλογή από παλιά μπουκάλια, που λογάριαζε να την αγοράσει για το Αρχείο. Θα τον θυμόμαστε για πάντα.

Σε μπελάδες θα μας βάλει ο νέος πρόεδρος του Γιούρογκρουπ και όχι μόνο για θέματα ουσίας, αλλά και για την προφορά του ονόματός του και τη μεταγραφή του στα ελληνικά, αν τουλάχιστον επαληθευτούν οι προβλέψεις και αναλάβει ο Jeroen Dijsselbloem, υπουργός Οικονομικών της Ολλανδίας. Τα έντυπα του ΔΟΛ (π.χ. εδώ το Βήμα) και το in.gr τον γράφουν «Γεροέν Ντισελμπλόεμ», αλλά βέβαια δεν προφέρεται έτσι. Όπως μπορείτε να ακούσετε στο forvo.com, η πιο κοντινή μεταγραφή στο ελληνικό αλφάβητο είναι Γερούν Ντάισελμπλουμ. Το Jeroen αυτό είναι το αντίστοιχο του αγγλικού Jerome και προέρχεται από το ελληνικό Ιερώνυμος. Αν σκεφτούμε ότι αυτός θα είναι το αφεντικό (μπος) της Ευρωζώνης, το μυαλό πάει αμέσως στον Ιερώνυμο Μπος…

Μικρές δημοσιογραφικές αλητείες. Το Βήμα βάζει την είδηση για τους νεαρούς που έδερναν μετανάστες και τη συνοδεύει με άσχετη φωτογραφία από (μετανάστριες, πιθανώς) πόρνες που κάνουν πεζοδρόμιο. Να βάλω κι εγώ άρθρο «ευνοιοκρατία» στην εγκυκλοπαίδεια και να το συνοδέψω με φωτογραφία τού… (άσε θα γίνει φωτορομάντζο το άρθρο).

Ένας φίλος μού έστειλε ένα διπλό μεζεδάκι, εισαγωγικομανία και σολοικισμό (ή ακλισιά)  μαζί: Ο Απόστολος Γκλέτσος ομολογουμένως αποτελεί τον πιο αγαπητό τοπικό «άρχων» της χώρας μας… Η φράση είναι ‘τοπικός άρχων’ (ή τοπικός άρχοντας) και δεν θέλει εισαγωγικά, έτσι κυριολεκτικά την καταγράφουν τα λεξικά, εκτός αν η σημασία των εισαγωγικών είναι να δηλώνουν πως ό,τι βρίσκεται μέσα τους είναι άκλιτο.

Και μιλώντας για εισαγωγικομανία, απορώ γιατί μπήκαν τα εισαγωγικά στην πρόταση που ακολουθεί, που είναι φρέσκια, χτεσινοβραδινή: «Αλλοιώθηκε» η λίστα Λαγκάρντ ελέω και δια χειρός Παπακωνσταντίνου; Και ελέω, και διά χειρός, βάζουμε και τα εισαγωγικά για στολίδι, κιμπαριλίκια από τον τιτλατζή!

Διαβάζω στη χτεσινή Εφημερίδα των Συντακτών το άρθρο του Γ. Σταματόπουλου, στο οποίο βρίσκω τις ίδιες διασκεδαστικές καθαρευουσιανιές όπως και στα παλιότερα άρθρα του στην Ελευθεροτυπία: Πάνε κρυφά στα χωριά τους, με κατεβασμένη τη μύτη, παραγγέλλουν κρυφά ξύλα για το τζάκι, διστάζουν να βγουν στα καφενεία. Και το καλύτερο: Κρόμμυα και γεώμηλα «εισέρχονται» στη χόβολη, ψήνονται υπέροχα και σερβίρονται μέσα σε ωραιότατο, διαυγές λαδάκι με ρίγανη και λεμόνι. Πολύ θα ήθελα να τον δω τον κ. Σταματόπουλο να «παραγγέλλει» στην ταβέρνα «γεώμηλα» τηγανητά και ντοματοσαλάτα με «κρόμμυα».

Πάλι στην ΕφΣυν, βλέπω ότι το  πορτογαλικό αριστερό κόμμα Bloco de Esquerda το αποκαλούν «Μπλόκο της Αριστεράς». Όμως στα ελληνικά μπλόκο είναι αυτό που έκαναν οι Γερμανοί στην Κατοχή (το Μπλόκο της Κοκκινιάς) ή αυτό που κάνει η αστυνομία στις μέρες μας, ο αποκλεισμός ενός χώρου και ο έλεγχος των διερχομένων. Μπλοκ είναι η σωστή λέξη, που δεν σημαίνει βέβαια μόνο το σημειωματάριο: Μπλοκ της Αριστεράς. Αλλά στις λέξεις ‘μπλοκ, μπλόκι, μπλόκο’ αξίζει να αφιερώσουμε άρθρο.

Σύμφωνα με το Πρώτο Θέμα, το νεοσύστατο εθνικιστικό αλβανικό κόμμα που επιτέθηκε στον αρχιεπίσκοπο Αλβανίας τού είπε: «Αναστάσιε, εγκατέλειψε τη χώρα». Σατανικοί οι αλβανοί χρυσαυγίτες: όχι μόνο επιτίθενται στον ιεράρχη στα ελληνικά, αλλά επίτηδες τα λένε και λάθος για να τον εκνευρίσουν.

Και τέλος, σύμφωνα με το Βήμα, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων καλεί τον υπουργό κ. Τζαβάρα να ενσκήψει σε κάποιο θέμα. Γνωστό το μαργαριτάρι, βέβαια, αν και εδώ υπάρχει μια μικρή αμφιβολία για την πατρότητά του, αν δηλαδή το οφείλουμε στον κ. πρόεδρο ή στον συντάκτη της εφημερίδας.

Και κάτι αυτοδιαφημιστικό για υστερόγραφο: αύριο Κυριακή (30/12) στο Πρώτο πρόγραμμα του ραδιοφώνου θα δώσω μια μικρή ραδιοφωνική συνέντευξη, κάποια στιγμή μεταξύ 6.15 και 6.45 μ.μ.

ραδιόφωνο

 

78 Σχόλια προς “Τα τελευταία μεζεδάκια της χρονιάς”

  1. spiral architect said

    Καλημέρα. 🙂
    Το μέλος μιας λίστας αποκαλείται λιστής. 😀
    (και δεν είναι μεζεδάκι)

  2. Μαρία said

    >Πάλι στην ΕφΣυν, βλέπω ότι το πορτογαλικό αριστερό κόμμα Bloco de Esquerda το αποκαλούν “Μπλόκο της Αριστεράς”.

    Καλά, βρε Νικοκύρη, τώρα το είδες! Απο το 1999 που ιδρύθηκε έτσι το γράφουν όλες οι εφημερίδες στα ελληνικά. Ριζοσπάστη δε διάβαζες;

  3. Νέο Kid Στο Block said

    Ντρέπονται να το πουν «Συνασπισμό της Αριστεράς»;

  4. sarant said

    Καλημέρα.

    Λίσταρχος λέγεται ο υπεύθυνος για τη διαχείριση μιας λίστας.
    Και ο Παπακωνσταντίνου έχει το εξής κοινό με τον Χριστό, ότι τώρα τον σταυρώνουν εν μέσω δύο λιστών, της πειραγμένης και της απείραχτης.

  5. Μαρία said

    4 Ακούμε και τις κραυγές: άρον, άρον, σταύρωσον αυτόν 🙂

  6. ππαν said

    Ο Παπακωνσταντίνου δεν ήταν που είχε πει πως κάνουν λάθη γιατί δεν έχουν ξανακυβερνήσει, νομίζω τότε με τον υπολογισμό των φόρων στα τσιγάρα; Η συγγενοπιστία όμως ήταν έμφυτο ταλέντο!

  7. Καλαχώρας Λεώνικος said

    Το θλιβερό είναι ο θάνατος ενός Χαριτάτου. Τα άλλα…

  8. Ισως τα εισαγωγικά στο «αλλοιώθηκε» να είναι δικαιολογημένα από λογιστικής πλευράς αφού βρέθηκαν πειραγμένα τρία ονόματα στα 2000+ δηλαδή ποσοστό μικρότερο από το 0,15%, σαφώς μέσα στα πλαίσια του στατιστικού λάθους.

    Από την άλλη βέβαια, από καλλιτεχνικής πλευράς θα μπορούσε να γυρισθεί ταινία αντίστοιχη του κινηματογραφικού έπους «Αμάρτησα για το παιδί μου» με τίτλο
    «Παραχάραξα για τους συγγενείς μου»

  9. Σου έδειξε, Νικοκύρη, υπόγειο με παλιά μπουκάλια; Ωχ, θα τον κατηγορούσανε για «κέντρο ανομίας» και βιομηχανία παρασκευής μολότοφ…

  10. Αντιφασίστας said

    …με φωτογραφία του Ανδρέα Ψυχάρη και του μπαμπά του.
    Καλημέρα σε όλες και σε όλους!
    Καλό ταξίδι στον Μάνο Χαριτάτο, Τον είχα γνωρίσει σε ένα παζάρι βιβλίου, που είχε οργανώσει το ΕΛΙΑ στην Πλάκα. Ευγενικός άνθρωπος.
    Σ’ αυτό το φλερτ με τον …λογιοτατισμό επιδίδονται πολλοί αριστεροί, ως μη όφειλαν. Μου έρχονται πρόχειρα τα ονόματα του Στάθη και του Τριάντη. Ειδικά ο Τριάντης ξεθάβει κάτι λέξεις που ούτε στα λεξικά δεν τις βρίσκεις.
    Δεν νομίζετε ότι η λανθασμένη χρήση της προστακτικής πάει να εδραιωθεί, επειδή μας έρχεται πιο φυσική, πιο εύκολη, όταν μιλάμε; Το »υπέγραψε εδώ» έρχεται αυθόρμητο, ενώ το »υπόγραψε εδώ» πρέπει πρώτα να το σκεφτεί κανείς και μετά να το πει. Είναι και πιο εύηχο το λάθος, εδώ που τα λέμε, γι’ αυτό κι ο Καβάφης προτίμησε το επέστρεψε απ’ το επίστρεψε. Δεν υποστηρίζω , βέβαια, το λάθος, αλλά…
    …αλλά κάπου πρέπει να διακόψω την σεντονιάδα! 🙂

  11. Αντιφασίστας said

    Διόρθώνω: επέστρεφε και όχι επίστρεφε, λέει ο ποιητής. Πρέπει να ρίξω μια επανάληψη στον Καβάφη. 😉

  12. ππαν said

    Η λύση σε αυτό το πρόβλημα είναι η υιοθέτηση του πληθυντικού σε όλες μας τις κοινωνικές σχέσεις: κανείς δεν λέει «υπΕγράψτε», «επεστρΕψτε» κτλ.

  13. spiral architect said

    @9: Πες το ψέμματα.
    Οσο για τις «Μικρές δημοσιογραφικές αλητείες» του ηλεΒ(λ)ήματος, εγώ θα’ θελα να σταθώ στα σχόλια των αναγνωστών της ανάρτησης. Αυτών που για όλα, ΜΑ ΓΙΑ ΟΛΑ που μας κατατρέχουν σαν κοινωνία, οι φταίχτες και οι αποκλειστικοί υπεύθυνοι είναι οι μετανάστες.

  14. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα σχόλια!

    9: Και μάλιστα αρχαίων μολότοφ, από την εποχή των αρχειομαρξιστών… 🙂

  15. Γς said

    12
    >κανείς δεν λέει “επεστρΕψτε”
    κανείς δεν λέει “επΕστρέψτε”

  16. Αντιφασίστας said

    12: Πολύ μου αρέσει αυτή η πρόταση! Φαντάζεσαι (συγνώμη, φαντάζεστε) να χρησιμοποιούμε τον πληθυντικό της ευγενείας συνδυασμένο με εκφράσεις της αργκό; Θα γινόντουσαν μεγάλες πλάκες! 🙂
    13: Γιατί σου κάνει εντύπωση; Οι περισσότεροι από τους σχολιαστές του ηλε(β)λήματος είναι χρυσαυγίτες.

  17. ππαν said

    16α: Μα δεν έχεις διαβάσει Ντε Σαντ :);

  18. Πολύ θα ήθελα να τον δω τον κ. Σταματόπουλο να “παραγγέλλει” στην ταβέρνα “γεώμηλα” τηγανητά και ντοματοσαλάτα με “κρόμμυα”.

    Που και να παραγγείλει κοτόπουλο και ψάρια

  19. Μα γιατί ενσωμάτωσε όλη την ταινία; Είχα βάλει σύνδεσμο για να ανοίξει σε άλλο παράθυρο στο 7’30».

  20. Γς said

    Και σιγά μην τρομάξουν τον Αναστάσιο τα Αλβανικά χρυσαυγουλιάτικα ‘Εγκατέλειψε’ και ‘επέστρεφε’. Είναι άλλωστε τόσο αγαπητός εκεί.

    Πριν από αρκετά χρόνια η Σχολή μας τον αναγόρευσε επίτιμο διδάκτορα. Σε κάτι τέτοιες ευκαιρίες διπλαρώνω πρωτοκλασάτους που χαλαρώνουν στις εκδηλώσεις αυτές. Εκείνο το βράδυ ήταν η σειρά του Σαρντζετάκη. Εύκολος στόχος.
    Κι όταν έφυγαν οι πρώην κτλ η παρέα έγινε πιο ζεστή. Ακούσαμε ιστορίες του Αναστάσιου και όταν τον ρώτησε κάποιος πότε επιστρέφει στην έδρα του, αυτός απάντησε:
    –Τώρα.
    -Τώρα; Απόρησαν όλοι.
    -Γιάννη! Είπα εγώ κοιτάζοντας το φίλο μου Ζωοανατόμο Γιάννη Μενεγάτο.
    -Εχεις μαζί σου το 4×4;
    Απάντησε καταφατικά και … ανησυχαστικά.
    -Δεν πετάς το Δέσποτα μέχρι την Κακαβιά;

    Γέλασε ο μειλίχιος Αναστάσιος. Του άρεσε.

  21. Καλημέρα Νικοκύρη και λοιποί φίλοι.
    Άσχετο με τη σημερινή ανάρτηση αλλά δεν μπορώ να το κρατήσω μέσα μου γιατί θα σκάσω..
    Κάποιοι θα είδατε αυτό το βίντεο που ανέβασε η Χ.Α. στο youtube με φωτο της Παληάς (όμορφης και νοσταλγικής) Αθήνας, σε αντιδιαστολή με φωτό της σημερινής Αθήνας, που την ασχημίζουν… μετανάστες και διαδηλωτές. Ηχητική .μπάντα αυτός ο φωτογραφικός αχταρμάς, έχει το τραγούδι του 1948 «Ας ερχόσουν για λίγο» σε μουσική Μιχ. Σογιούλ και τραγουδίστρια τη Δανάη Στρατηγοπούλου. Το βίντεο τελικά νομίζω κατέβηκε, γιατί ίσως κάποιοι επικαλέστηκαν ρητορική μίσους. Ωστόσο πιστεύω πως έπρεπε να κατέβει κυρίως γιατί προσβάλλει τη μνήμη της Δανάης Στρατηγοπούλου, η οποία πέθανε πριν 5 χρόνια σε ηλικία 95 χρόνων. Είχε αντιδικτατορική δράση, είχε μεταφράσει στα ελληνικά τον χιλιανό κομμουνιστή ποιητή Πάμπλο Νερούντα. Ήταν προσωπική φίλη του Αλιέντε. Κατείχε την έδρα της ελληνικής λαογραφίας στο Πανεπιστήμιο του Σαντιάγκο. Ήμουν, το 1979, μαθητής της στο μάθημα της Ιστορία της Λογοτεχνίας. Τη λάτρευα όπως όλοι μας. Γνωρίζω πόσο μισούσε το φασισμό και τα ινδάλματα των χρυσαύγουλων Παπαδόπουλο και Πινοσέτ. Αισθάνθηκα αηδία βλέποντας αυτό το βίντεο. Μ’ αυτό το μικρό σχόλιο θέλω να τιμήσω τη μνήμη της μεγάλης αυτής αντιφασίστριας, της μεγάλης κυρίας του τραγουδιού και της ποίησης.

  22. Γς said

    21:
    >Αισθάνθηκα αηδία βλέποντας αυτό το βίντεο

    Κάτι ανάλογο αισθανόμουν κι εγώ όταν ζούσε εδώ δίπλα μας. Τυφλή και μονάχη.
    Ο Δήμος Ραφήνας πλήρωνε χρόνια το ενοίκιό της. Κι όταν για κάποιο λόγο σταμάτησε ο νοικοκύρης της ένας οπωροπώλης, χρυσός άνθρωπος, δεν της ζήτησε ενοίκιο μέχρι το θάνατό της.

    Ναι ξέρω είχε αντιδικτατορική δράση, προσωπική φίλη του Αλιέντε, κάτοχος της έδρας της ελληνικής λαογραφίας στο Πανεπιστήμιο του Σαντιάγκο και πάνω απ όλα η μουσική δόξα.

    Ζούσε εδώ δίπλα μας. Τυφλή και μονάχη. Δωρεάν σε δωμάτιο ενός φιλότιμου μανάβη.
    Η Δανάη του Αττίκ. Της μιας δραχμής τα γιασεμιά. Η δασκάλα σου Ορεσίβιε.

    Τώρα ας βγάλουμε τη σκούφια μας να χτυπήσουμε τους Χρυσαυγίτες γιατί επένδυσαν με τη φωνή της το βίντεό τους.

  23. spiral architect said

    @21: Σιγά μην γνωρίζουν οι χόμο εγέρθουτους από ιστορία. Γνωρίζουν όμως να γράφουν τη δική τους εκδοχή. 😛 😯
    (το περί ου ο λόγος βίντεο δεν το είδα, η περιγραφή μού αρκεί)

  24. palaiapoli said

    Άσχετο : τι έγινε με τη λέξη της χρονιάς;; δεν υπάρχει κανένα exit pol λίγο πριν ανοίξουν οι κάλπες;

  25. Χτεσινή δήλωση από τη Γενική Γραμματέα Ισότητας των Φύλων, Zέττα Μ. Μακρή, δικηγόρου παρ’ Αρείω Πάγω, αγγλομαθή, γαλλομαθή και γερμανομαθή, για το αποτρόπαιο έγκλημα της Ξάνθης (οι επισημάνσεις δικές μου, στα «που» για να φαίνονται τα κόμματα):

    Το αποτρόπαιο έγκλημα της Ξάνθης ας γίνει αφορμή να επανεξεταστεί η νομοθεσία, που αφορά στις υποθέσεις βιασμών. Ο δράστης είχε προφυλακισθεί πέρυσι για βιασμό, όμως είχε βγει από την φυλακή. Πρέπει να εξεταστεί το πλαίσιο που αφορά σε όλα τα σεξουαλικά εγκλήματα. Η Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων θα στηρίξει κάθε προσπάθεια στην κατεύθυνση αυτή με εποικοδομητικές και τεκμηριωμένες απόψεις, όπως, επίσης, και θα σταθεί στο πλευρό των θυμάτων και των οικογενειών τους.
    Είναι δύσκολο να συγχωρέσει τους φορείς της πολιτείας η οικογένεια της άτυχης κοπέλας. Ο καθένας μας έχει μερίδιο ευθύνης για τα σφάλματα, που οδήγησαν στο να κυκλοφορεί ελεύθερος ο δράστης.
    Ας είναι ελαφρύ το χώμα, που την σκεπάζει.

    Κατάπτυστο περιεχόμενο ακατάλληλου ανθρώπου για τη συγκεκριμένη θέση, συνοδευόμενο από απόπειρα επίδειξης δικηγορίστικου λογιοτατισμού με τα «αφορά σε» της, τα «όπως» της, τα περιττά κόμματά της… Πρόκειται για προετοιμασμένη γραπτή δήλωση κι όχι αυθόρμητη απόκριση σε δημοσιογραφικό ματσούκι.

  26. Μιχαλιός said

    «η πιο κοντινή μεταγραφή στο ελληνικό αλφάβητο είναι Γερούν Ντάισελμπλουμ…»

    Μάλλον «Ντέισελμπλουμ», αν και το ι εγώ δεν το πολυακούω.
    Μπόλικες άχρηστες γνώσεις εδώ για τη δίφθογγο ij: http://en.wikipedia.org/wiki/IJ_%28digraph%29

  27. ππαν said

    Στάζυμπε, το «αφορά στις» δεν υπογράμμισες!

  28. Ε, ας μείνει μαζί το «δικηγόρου»…

  29. Γς said

    24:
    Είχα προτείνει και εξιτ πολς, αλλα μόνο πέντε ανταποκρίθηκαν!

  30. Γς said

    26:

    ij ει.
    Tο Kortrijk στο Βέλγιο (Γαλλικά Courtrai) Κορτρέικ άκουγα να το λένε.

  31. # γιὰ τὸ ἂν εἶναι ὀρθὸ ἢ ὄχι τὸ «ἀφορᾷ σὲ» δὲν ὑπάρχει ὁμοφωνία. τὰ κόμματα ὅμως πρὶν ἀπὸ τὰ «ποὺ» βγάζουν μάτι.

  32. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    26: Μεταξύ -αϊ- και -εϊ- είναι.

  33. Μαρία said

    Έξω και δεξιά της εκκλησίας του Αγίου Γεωργίου (εορτάζει στις 23 Απριλίου), την ημέρα της εισόδου των γερμανικών στρατευμάτων στην Αθήνα (27 Απριλίου 1941), κατέπεσε από την Ακρόπολη, τυλιγμένος στην ελληνική σημαία, αρνούμενος να την παραδώσει στους
    κατακτητές, ο φρουρός Κωνσταντίνος Κουκίδης. Σχετική ενεπίγραφη πλάκα θυμίζει τη θυσία του.
    http://tinyurl.com/cwl2xu2

    Η πληροφορία για την πλάκα στη μνήμη του Κουκίδη, που «ήταν …», επαναλαμβάνεται στο άρθρο της Τζαναβάρα για τα Αναφιώτικα στη σημερινή εφ. συν. Φαίνεται οτι δεν διάβαζε ιό.

  34. ππαν said

    Δεν μου αφορούν αυτά που λες!

  35. LandS said

    Τα εισαγωγικά στο αλλοιώθηκε εγώ θα τα άφηνα.
    Τι πα να πει αλλοιώθηκε; Προβλέπεται καμιά ποινή για αλλοίωση, όπως προβλέπεται για πλαστογράφηση η για παραποίηση;

  36. Αντιφασίστας said

    17: Σωστά! Έχω διαβάσει τη »Φιλοσοφία στο μπουντουάρ», αλλά πριν από πολλά χρόνια. Ήρθε η ώρα να ρίξω μια επανάληψη και στον ντε Σαντ. 😉
    18: Υπέροχη η μετάφραση της Δανάης στο »Εστραβαγάριο» του Νερούδα. Υπέροχη. Συμφωνώ με το σχόλιο 22 του Γς.
    Μπράβο στην Ακαδημία Αθηνών. Το σωστό να λέγεται:
    http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=739812

  37. #34 αὐτὸ εἶναι ἕνα ἰσχυρὸ ἐπιχείρημα τῆς μίας πλευρᾶς, ἀλλὰ δὲν λὲς κάποιον ἀγράμματο ἐπειδὴ συντάσσει τὸ «ἀφορῶ» μὲ τὸ «σέ «.

  38. ππαν said

    Αγράμματο όχι, ασύντακτος μοιάζει να είναι αλλά σοφολογιότατο θα τον έλεγα.

  39. #36 Αναρωτιέμαι αν είχε κληθεί κάποιος δικός τους, ή έστω η πρεσβεία; Και φαντάζομαι ότι υπήρχε ισχυρός λόγος που το βραβείο δεν είχε ούτε σέντσι…

  40. Αντιφασίστας said

    Το »αφορά σε», λέω εγώ ο ταπεινός, δεν φανερώνει αγραμματοσύνη αλλά γλωσσική εκζήτηση. Μια ζωή με,σε,τον αφορά δεν λέγαμε; Πώς νεκρανασταίνονται όλα αυτά τα μπιχλιμπίδια;

  41. Γς said

    39:
    Για τους Πακιστανούς που βράβευσε η Ακαδημία, πρόλαβα να ακούσω στην Τηλεόραση ότι «απονέμεται στους Τάδε και Τάδε που είναι απόντες«. Το βραβείο παραλαμβάνει ο κτλ. Πιστεύω να είχε ειπωθεί ότι έμειναν στον τόπο στην προσπάθεια τους να κτλ

  42. Μαρία said

    39 Η πρεσβεία.

  43. Αντιφασίστας said

    Και ο Χάρης στη σημερινή »Εφημερίδα των συντακτών» έχει ωραία μεζεδάκια. Το πιο γευστικό είναι το χοιρίδιο στο φούρνο. Βλέπετε, το γουρουνάκι στο φούρνο υστερεί σε νοστιμάδα.

  44. Αναστασία.1997.Καρίμαλη-Χρανιώτη said

    καλησπέρα, καλή και αγωνιστική χρονιά και από εμένα!
    Ο δικός μου ο μεζές θα είναι το κυρίως πιάτο!!!
    Είναι μία γροθιά στο στομάχι, συγχωρείστε με για αυτό αλλά πρέπει να μοιραστώ την απογοήτευση μου για μια μεγάλη αδικία:
    Ο φίλος μας ο Τζάφερ, το αναπηρικό αμαξίδιο του και ο υπερβάλλων ζήλος του Α.Τ. Μοσχάτου

    ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΣΕΑΑΝ ΓΙΑ ΤΟΥΡΚΟ ΑΓΩΝΙΣΤΗ

    Σας παραθέτω το σχόλιο μου στο ιστολόγιο »Μοσχάτο-Ταύρος» επί του θέματος
    με κάποιες μικρές αλλαγές:

    Γεια σας, ονομάζομαι Αναστασία Καρίμαλη, είμαι μαθήτρια και γνωρίζω τον κο Τζάφερ από την κίνηση πολιτών Μοσχάτου, την Μεσοποταμία μας και αδιαφιλονίκητα είναι ένα αξιοσέβαστο άτομο, που διέπεται από τις αρχές τις αλληλεγγύης, της συντροφικότητας και του αλληλοσεβασμού. Είναι ένας άνθρωπος από τον οποίο εγώ προσωπικά, ως το νεαρότερο μέλος της Μεσοποταμίας, μαθαίνω στην πράξη τον διεθνισμό και την ουσιαστική αλληλεγγύη. Για εμένα είναι ένας δάσκαλος,όχι από αυτά που λέει γιατί δεν έχει ευχέρεια λόγου (αποτέλεσμα βασανιστηρίων στην Τουρκία και 166 ημερών απεργίας πείνας στα λευκά κελιά), αλλά λόγω αυτών που πράττει, γιατί πείτε μου πόσους τετραπληγικούς ξέρετε που είναι ενεργοί πολίτες της Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Αναπήρων και δεν κάθονται να κλαίνε την μοίρα τους μπροστά από μία τηλεόραση μπεκρουλιάζοντας;
    Eίναι ένας άνθρωπος καλός, καλοσυνάτος και γελαστός,ιδιαίτερα δραστήριος και αγωνιστικός με συμμετοχή σε ότι αφορά τον συνάνθρωπο και την κοινωνία και βάζει τα γυαλιά σε πολλούς θεωρητικούς της καρέκλας παρά την κατάσταση της υγείας του.
    Σημειωτέων δε ότι το καλοκαίρι στην περίπτωση του ηλικιωμένου που αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει στη Ρόδο, λόγω οικονομικής αδυναμίας να πληρώσει τα φάρμακα του, ο κος Τζάφερ προσφέρθηκε να καταβάλει την πενιχρή του σύνταξη για να μπορέσει ο παππούς να πάρει φάρμακα.
    Εγώ προσωπικά τρέφω ιδιαίτερο σεβασμό για τον κο Τζάφερ και δεν μπορώ να έρθω ούτε για δύο λεπτά στην λογική αυτών των ανθρώπων που διανοήθηκαν να τον βλάψουν,π.χ να προκαλέσουν δολιοφθορές, οικονομικού κόστους μάλιστα στο αναπηρικό αμαξίδιο, που με πολλές θυσίες απέκτησε (όπως είναι ο φθόνος του χωριάτη που εξοντώνει την κατσίκα του γείτονα του) γιατί δεν είναι βέβαια ανάπηρο το κτήνος που προκαλεί τις δολιοφθορές, αλλά και σε όσων ατομιστών μένουν βουβοί και αδρανείς απέναντι σε τέτοια φαινόμενα.

    Ο Δήμαρχος θα πρέπει να πάρει κάποια θέση και είτε να ταχθεί υπέρ των θυμάτων τέτοιων αστυνομικών σκευωριών είτε υπέρ της αστυνομοκρατίας και τονίζω όχι αστυνομίας…γιατί »Σαν πρόκες πρέπει να καρφώνονται οι λέξεις»(Μ.Αναγνωστάκης)…
    Και επιτέλους ας κάνει και τίποτα άλλο ο κος Ευθυμίου πέρα από παγοδρόμια και εορταστικές φιέστες υποκρισίας και απανθρωπιάς για τους καιρούς που ζούμε.
    Πρόκειται για ένα ακόμα φαινόμενο αστυνομικής αυθαιρεσίας και πρέπει να εφαρμοστεί ο νόμος και το σύνταγμα και η άμεση επέμβαση από τους φορείς τοπικής και κεντρικής αυτοδιοίκησης και εκτελεστικής εξουσίας. Τι λέει για όλα αυτά ο πολυπράγμων κύριος Δενδιας;
    Πιστεύω ότι πρόκειται για καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και η Διεθνής Αμνηστία θα έπρεπε να πάρει θέση. Είναι αναγνωρισμένο θύμα βασανιστηρίων από την Ε.Ε. και συνεπώς θα έπρεπε και η Ε.Ε. να πάρει θέση. Τι λέει επαυτού η Ύπατη Αρμοστεία του Ο.Η.Ε, το ελληνικό συμβούλιο για τους πρόσφυγες και το Δίκτυο για τα πολιτικά και κοινωνικά δικαιώματα;
    Ντρέπομαι για λογαριασμό της τοπικής κοινωνίας και των συμπολιτών μου αντί να τους σέβομαι ως μεγαλύτερος και σοφότερους…
    Ακόμα θα πρέπει να καταλάβουμε ότι άρχισε να χτυπάει για τα καλά το καμπανάκι…Πρόκειται για περιστατικό ρατσιστικής επίθεσης και όχι τυχαίο συμβάν…
    Είναι αδιανόητο όλο αυτό να περάσει σαν ένα θέμα στο internet και να μην γίνει καν πρωτοσέλιδο στις εφημερίδες…
    Χτες ήταν η σειρά ενός πρόσφυγα, προχτές ενός μετανάστη που ξυλοκοπήθηκε από δυο υπανθρώπους με στολή παραστρατιωτικής οργάνωσης στον ΗΣΑΠ της γειτονιά μας, αύριο του μπακάλη της γωνίας που ενοχλεί την πολυεθνική που κρύβεται πίσω από το , μεθαύριο θα χτυπήσει η καμπάνα για εμάς…
    και τελείωνω με τις ευχές μου για μια αγωνιστική χρονιά στον κο Τζάφερ με ένα ποιήμα του Τούρκου αγωνιστή-ποιητή Ναζίμ Χικμέτ που του αφιερώνω αντί για τριαντάφυλλο με όλο τον σεβασμό και την αγάπη μου:

    Καμπάνα
    δε χτυπάμε
    καμπάνα
    δεν χτυπάμε.
    Δεν μας προσκαλεί
    κανένας από τον μιναρέ ψηλά!
    Αυτός
    που διάβηκε
    δεν είναι
    ένα τραγούδι
    που εσώθηκε.
    Αυτός
    επάλεψε
    σαν ένα
    τρανό
    φως.
    Έπεσε
    σαν ένας
    ήλιος
    με κασκέτο.
    Καμπάνα
    δε χτυπάμε
    καμπάνα
    δεν χτυπάμε.
    Αυτός
    που διάβηκε
    δεν είναι
    ένα τραγούδι
    που εσώθηκε.

  45. sarant said

    40: Σωστότερο είναι να πούμε εκζήτηση, πράγματι (για το «αφορά σε»).

    44: Πόσο κακόψυχος πρέπει να είναι κανείς….

  46. Ευχαριστώ, Μαρία. Λείπουν κι οι αντιμιστράτορες στην ΕΡΤ, και δουλεύουν μόνο όσα είναι στον αυτόματο…

  47. freierdenker said

    35, η άποψη μου είναι ότι τα εισαγωγικά στο αλλοιώθηκε είναι ατυχές παράδειγμα του λεγόμενου scare quote στην περίπτωση που χρησιμοποιείται για να αποστασιοποιηθεί ο συγγραφέας από μια συγκεκριμένη λέξη ή φράση.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Scare_quotes#Neutral_distancing

    Το ερωτηματικό όμως στο τέλος της πρότασης κάνει τη χρήση του περιττή. Θα μπορούσα να καταλάβω κάτι σαν: » ‘Αλλοίωση’ της λίστας από τον Παπακωνσταντίνου».

    Η (υπερβολική) χρήση των scare quotes έχει πολλές αιτίες, η άποψη μου είναι ότι στην συγκεκριμένη περίπτωση ο αρθρογράφος θέλει να κάνει επίδειξη δημοσιογραφικής αμεροληψίας μιμούμενος το Reuters ή το BBC. Η πρόσφατη συζήτηση (και οι αντιρρήσεις) για την νέα ‘μόδα’ είναι εκτεταμένη στο αγγλόφωνο κόσμο.

    http://www.chinapost.com.tw/commentary/the-china-post/special-to-the-china-post/2012/09/09/353692/Scare-quotes.htm

    Οπότε δεν νομίζω ότι είναι σωστό να κατατάξουμε το ελληνικό φαινόμενο ως εκδήλωση νεοκαθαρευουσιανισμού.

    https://sarantakos.wordpress.com/2012/02/17/quotemark/

  48. αντμινιστράτορες…

  49. τυφλόμυγα said

    Κοιτάζω μία από τις φωτογραφίες της χρονιάς και αναρωτιέμαι.

    Μερικοί άνθρωποι μετά θάνατον παύουν να είναι «ενοχλητικοί» και μετατρέπονται σε ήρωες γιατί έτσι βολεύει το κράτος που αποφασίζει. Το κράτος βράβευσε. Ποιο κράτος; Αυτό που κάνει τα στραβά μάτια όταν χιλιάδες άνθρωποι (έλληνες και ξένοι) ζητάνε να πληρωθούν για τις υπηρεσίες που πρόσφεραν και το αφεντικό τους γυρίζει επιδεικτικά την πλάτη, το κράτος που βοηθάει την αστυνομία να κάνει κατάχρηση της εξουσίας της, το κράτος που παλιότερα ευνοούσε τον διχασμό των πολιτών του και αναγνώριζε την προσφορά σπουδαίων ανθρώπων μόνο μετά θάνατον ενώ ταυτόχρονα έριχνε τόνους λάσπη σε άλλους εν ζωή σπουδαίους καλλιτέχνες. Συγχωρέστε μου τον κυνισμό. Δε συμμερίζομαι τη χαρά σας. 😥 😥

  50. Αντιφασίστας said

    44: Γιατί ο πιο μαχητικός διαφωνών μού θυμίζει έντονα τους »αγανακτισμένους» κατοίκους του Αγίου Παντελεήμονα που, εντελώς συμπτωματικά, κάποιοι απ’ αυτούς ήταν υποψήφιοι της Χ.Α. ;
    http://www.fimes.gr/2012/04/themis-skordeli/

  51. Αντιφασίστας said

    49: Σαφώς και έχεις δίκιο σ’ αυτά που λες. Από την άλλη, όμως, νομίζω ότι πρέπει να επικροτούμε κάθε θετική ενέργεια, όπως αυτή της Ακαδημίας,έτσι δεν είναι;

  52. Στην φράση «Κρόμμυα και γεώμηλα «εισέρχονται» στη χόβολη» έχω την εντύπωση, χωρίς να είμαι σίγουρος, πως οι καθαρευουσιάνικοι τύποι χρησιμοποιούνται επίτηδες για να δώσουν μανταμσουσουδίστικο, δηθενιάτικο ύφος στην μετάπτωση των τάχα μου εξευγενισμένων ανθρώπων της πόλης που επιστρέφοντας στο χωριό ξαναζούν την εμπειρία των απλών πραγμάτων, κλπ κλπ. Γι’ αυτό ίσως και τα εισαγωγικά στο «εισέρχονται».

    Έχω όμως μιαν άλλη απορία στην παρακάτω φράση της ίδιας δημοσίευσης:

    Ο πολιτισμός της κίνησης, ο πολιτισμός της γεύσης, ο πολιτισμός τού συνομιλείν σιγά σιγά αλλά σταθερά μπαίνουν στο οπτικόμετρο της κάθε μέρας μας, μας οδηγούν στο νόημα.

    Τι ακριβώς μετράει το οπτικόμετρο; Έκανα μια πρόχειρη γύρα στο γουέμπ και βρήκα apparatus for measuring the refractive power of the eye, a device for ascertaining the range of vision, και όργανο για τη μέτρηση του ιξώδους ενός υγρού. Τι απ’ όλα εννοεί ο ποιητής;

  53. Νέο Kid Στο Block said

    52. Τς, τς, τς…Μιχάλη, είσαι τόσο άσχετος από όργανα μέτρησης;;
    Το οπτικόμετρο είναι απλώς ένα ακαλιμπράριστο βλακόμετρο
    Τα αναλύει εδώ διεξοδικά ο ειδικός στα μανόμετρα βυθού 🙂

    http://dytistonniptiron.wordpress.com/2009/08/05/vlakometro/

  54. Αναστασία.1997.Καρίμαλη-Χρανιώτη said

    50, Που ή μάλλον σε ποιον αναφέρεστε;

  55. Αναστασία.1997.Καρίμαλη-Χρανιώτη said

    Να ποιος είναι ο Τζάφερ

    ΤΟΥΡΚΙΑ: ΛΕΥΚΑ ΚΕΛΙΑ

    Μεσοποταμία Μοσχάτου: «Αντιμετωπίζουμε την κρίση με αξιοπρέπεια»

  56. Αντιφασίστας said

    54: Στο υποτιθέμενο θύμα της επίθεσης. Πιστεύω ότι τα κίνητρά του είναι αμιγώς ρατσιστικά. Αν ο Τζάφερ ήταν Έλληνας, πολύ πιθανόν να μην είχε συμβεί τίποτα.
    52: Μιχάλη, ο Σταματόπουλος τις συνηθίζει τις ελληνικούρες. Σήμερα π.χ. κοπανάει »έως τούδε», »εν εξ αυτών», »άπαντες οι συμμετασχόντες», »ο εις», »ο καθείς».

  57. 53,
    Ωραίο του Δύτη!

  58. τυφλόμυγα said

    51, Ναι, ένα δίκιο το ‘χεις γενικά. Στα ειδικότερα, αν έχεις λερωμένη τη φωλιά σου επί δεκαετίες δεν αρκεί μια βράβευση (ούτε δύο, ούτε τρεις) για να αρχίσουν τα χειροκροτήματα. Αν με κάποιο μαγικό τρόπο οι δύο μετανάστες είχαν ζήσει η Ακαδημία θα τους θυμόταν σήμερα και πολύ περισσότερο θα τους βράβευε; Πες με άδικη, καχύποπτη, αυστηρή στην κρίση μου. Αυτή θα είναι η απόψή σου. Τη δική μου την έγραψα. 🙂

  59. Αντιφασίστας said

    58: Να προσθέσω άλλο ένα ερώτημα: Θα τους βράβευαν αν η ΧΑ δεν ήταν τρίτο κόσμο στις δημοσκοπήσεις; Ποιος ξέρει. Έτσι κι αλλιώς, οι βραβεύσεις από κρατικούς και διεθνείς οργανισμούς σχεδόν ποτέ δεν είναι απαλλαγμένες από πολιτικές σκοπιμότητες. Αν, όμως, δεν είχαν βραβεύσει αυτά τα παιδιά, πάλι θα γκρινιάζαμε και δικαίως.

  60. Θεέ μου, Νεοκίντ (53)… πού το θυμήθηκες αυτό; Εγώ το είχα ξεχάσει!

  61. Reblogged this on ΤΟ ΠΙΤΣΙΡΙΚΙ.

  62. palaiapoli said

    για τη βράβευση της Ακαδημίας έχω την απορία : Αν οι ηλικιωμένοι ήταν Πακιστανοί και οι νεαροί που θυσιάστηκαν για να τους σώσουν ήταν Έλληνες, θα ήταν ίδια η απόφαση ;

  63. Άρτεμη said

    21: δέν ήταν ούτε τυφλή ούτε μονάχη, και ο «καλός οποροπώλης» δέν τής πλήρωνε το ενοίκιο. Τυχαίνει να ξέρω και αυτόν προσωπικά και τη Δανάη γνώρισα για πολλά χρόνια μέχρι και τα τελευταία της… Δεν θέλω να εμπλακώ στη φημολογία που ξεκίνησε από διάσημο και κατά τα άλλα σοβαρότατο δημοσιογράφο, αλλά τα πράγματα δέν είναι ακριβώς έτσι…

  64. Γς said

    63:
    >και ο “καλός οποροπώλης” δέν τής πλήρωνε το ενοίκιο. Τυχαίνει να ξέρω και αυτόν προσωπικά
    ο “καλός οπωροπώλης” που έγραψα τυχαίνει να τον ξέρω κι εγώ, είναι γείτονάς μου και
    μανάβης μου. Δεν ήταν ανάγκη να τον ρωτήσω γι αυτό. Ολη η γειτονιά το γνωρίζει. Απλώς ένιωσα την ανάγκη να τον συγχαρώ που άφησε τη Δανάη να μένει χωρίς να πληρώνει ενοίκιο, όταν ο Δήμος δεν μπορούσε να δικαιολογήσει πλέον τη δαπάνη.
    Το αν ήταν τυφλή, τι να κάνουμε, μεγάλη γυναίκα ήταν, έτσι έλεγαν και ίσως αυτό δείχνουν και τα βίντεο.
    Αλλά ας λέει ο κόσμος. Σεβόμαστε τη μνήμη της και την κόρη της που πιθανόν την έχουν παρεξηγήσει.

  65. Νέο Kid Στο Block said

    Μεζεδάκι μεταφραστικού περιεχομένου.
    Με ρωτάει πριν λίγο η μεγάλη μου κόρη.
    -Μπαμπά, οι νύφες της Γης γράφονται με γιώτα; (έχει μια μανία με τη σωστή ορθογραφία, θα δω πώς θα το αντιμετωπίσω αυτό, αργότερα…)
    -Εε;;
    -Κοίτα εδώ!
    Διάβαζε ένα παιδικό βιβλίο- εγκυκλοπαίδεια . Το αναφέρω μόνο και μόνο για να τα διορθώσουν σε τυχόν μελλοντικές εκδόσεις ,άλλωστε φαντάζομαι δεν θα είναι το μόνο ανάλογου περιεχομένου που έχει χοντρά λάθη.

    «Η Γη, ο ζωντανός πλανήτης» Εκδόσεις Στρατίκη . Απόδοση από Ιταλικό πρωτότυπο.
    Γράφει λοιπόν στο κεφάλαιο «Το κέντρο της Γης» :
    «Τα τρία στρώματα από τα οποία αποτελείται η Γη ονομάζονται από έξω προς τα μέσα: φλοιός, μανδύας και νιφέ.»
    …νιφέ;..νιφέ;;

    Mια και στα Ιταλικά ο πυρήνας δεν είναι νιφέ, επιβεβαίωσα την φριχτή μου υποψία ότι η αναφορά είναι στα κυρίαρχα στοιχεία του εξώτερου (ή εξωτερικού) (outer core) και εσωτερικού (inner core)πυρήνα της Γης ,τα οποία είναι το Νικέλιο (Ni) και ο σίδηρος (Fe)
    NiFe άρα «νίφε» ..
    Καλό ε; 😆

    Και ένα «μικρολαθάκι» στα χρόνια που έζησαν τα μαμούθ
    «..πριν 50 εκ. χρόνια..και συνυπήρξαν με ανθρώπους.» ??
    Σωστό βέβαια είναι ότι τα μαμουθ έζησαν από περίπου 5 εκ. χρόνια πριν μέχρι περίπου 4,5 έως 5 χιλιάδες χρόνια πριν.

  66. Καλά, δεν ξέρεις το νίφε; Να υποθέσω ότι ούτε στο φαΐ σου βάζεις νακλ, ε; 😉

  67. sarant said

    65: Θυμάμαι πάντως σε κάποιο μάθημα του Λυκείου που αναφερόμασταν στο κέντρο της Γης ως Νιφέ ή Φεκονί (;), όχι ότι είναι κατάλληλο για εκλαϊκευτικά βιβλία.

  68. freierdenker said

    35 (συν. 47), ένα πρόσφατο παράδειγμα αποστασιοποιητικής χρήσης scare quotes, που δείχνει και γιατί είναι αμφιλεγόμενη (π.χ. πως θα την ξεχωρίσεις από την ειρωνική χρήση)

    Είναι από ένα άρθρο του BBC για την «επίθεση» στον Στρατούλη από Χρυσαυγίτες. Ο τίτλος είναι:

    Greece Golden Dawn: New evidence over ‘assault’ on MP.

    http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-20838223

    Υπάρχει και το ζήτημα της Γενικής, κανονικά θα έπρεπε να ήταν Greece’s Golden Dawn, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα.

  69. Γς said

    65:
    >στα Ιταλικά ο πυρήνας δεν είναι νιφέ

    Πιτσιρικάς που είχα πέσει με τα μούτρα στα ιδιαίτερα είχα κι ένα ξεφτέρι μαθητή που η μάνα του νόμιζε ότι ήταν ο Αϊνστάιν.
    Του είχα βάλει να μου γράψει δυο λόγια για τον πυρήνα του ατόμου κι αυτός πήγε και αντέγραψε όλο το λήμμα από την εγκυκλοπαίδεια. Και με ξεπατικοτούρα και τα σχήματα και εικόνες, ζουγραφισμένες με μπογιές μάλιστα.
    Δεν υπήρχαν όμως ούτε νετρόνια, ούτε πρωτόνια.
    Είχε αντιγράψει το λήμμα για τον άλλο πυρήνα. Τον κυτταρικό!
    Καμάρωνε η μάνα του. –Ωραίο δεν είναι;
    -Μα αυτός είναι για …
    -Δεν πειράζει. Είναι ωραίο, Δε είναι;

    Ωραίος ήταν. Είχε τα πάντα, εκτός από το DNA που είχε ανακαλυφθεί μεν αλλά δεν είχε μπει ακόμα στον κυτταρικό πυρήνα των σχολικών βιβλίων.
    Κι άργησαν πολύ να μπουν αυτά τα μοριακά στα σχολικά βιβλία.
    Στη μεταπολίτευση. Ηταν ο Καθηγητής μου, φίλος μου και συνεργάτης (και Ακαδημαϊκός τώρα) ο Κώστας Κριμπάς που έφερε τα πάνω κάτω με ένα βιβλίο του στη Μέση Εκπαίδευση.
    Σεισμός!
    Τι να διδάξουν οι φυσιογνώστες τότε καθηγητές που δεν είχαν ιδέα για DNA, RNA, NAD, NADH, γονίδια, κτλ.
    Απλώς δεν το δίδασκαν πολλοί και υπαγόρευαν σημειώσεις στα παιδιά, από παλιομοδίτικα βιβλία.

    Από την άλλη μεριά όμως οι νέοι καθηγητές του Βιολογικού πλέον τμήματος ήταν πανέτοιμοι να πέσουν στη μάχη.
    Θυμάμαι τον Φώτη Καφάτο στο Πανεπιστήμιο που τους μοίραζε στο μάθημα του σε σημειώσεις μεταφρασμένο το βιβλίο του Γουάτσον, Μολέκιουλαρ μπαϊόλοτζι οβ δε τζιν.
    Κοσμογονία, αλλά και μαύρη αντίδραση.
    Τύφλα νάχει η σημερινή Φωνηεντιάδα κλπ. Ενώ τα ζώα καταλάβαιναν ότι δεν έπαιρνε άλλη καθυστέρηση η ανανέωση των σχολικών εγχειριδίων σε επιστήμες αιχμής, προτιμούσαν να αφήσουν τους μαθητές στο μαύρο σκοτάδι για να μην κουραστούν, να διαβάσουν, να μάθουν. Ασε που κι ο συγγραφέας είναι γενετιστής και ποιος ξέρει θα πιστεύει και στους πίθηκους του Δαρβίνου (χρησιμοποιήθηκαν όλα τα όπλα).

    Και δεν ήταν η εποχή του διαδικτύου, των μπλόγκς, που γραδάρεις πάνω κάτω τις αντιδράσεις.
    Ετσι ο φίλος μου, ο καθηγητής μου Κριμπάς που πολύ θα ήθελε να μάθει τι γίνεται έπρεπε να περιοριστεί στις αντιφατικές κρίσεις των επιστολών στον τύπο και στα εν πολλοίς κολακευτικά σχόλια των γνωστών του.

    Οπότε άδραξα την ευκαιρία να έχει μια αντικειμενική κρίση από έναν μαθητή. Πάνω στην Πάρνηθα.
    Μαζεύαμε μύγες! Μύγες δροσόφιλες. Μελετούσαμε τηυ γενετική δομή ένός πληθυσμού για χρόνια εκεί.
    Με τις απόχες λοιπόν και νάσου ένας πιτσιρικάς από γειτονική κατασκήνωση που έτυχε να φοιτά στο γυμνάσιο που είχα βγάλει.
    -Υπάρχει ακόμη ο τάδε; Ο φρερ Ατανάζ; Ο..ο..Και ξαφνικά μου έρχεται μια φλασιά:
    -Ποιο βιβλίο κάνετε στη Φυσική; Ποιος ο συγγραφέας; Πως σου φαίνεται;
    Στη Χημεία; Στη Βιολογία;
    Ακούει βιολογία και έμεινε στήλη άλατος.
    Από συγκίνηση και θαυμασμό για το τόσο πολύ σπουδαίο βιβλίο που επιτέλους έφερνε και στην Ελληνική εκπαίδευση την βιολογική επανάσταση που έτρεχε με χίλια σε Ευρώπη και Αμερική, σκέφτηκα.
    Σίγουρα κάτι τέτοιο θα σκεφτόταν κι ο Κώστας.

    Μας πλησιάζει και ανοίγει τα χέρια του για να μας φέρει κοντά του. Κοιτάζει γύρω σαν να θέλει να δει μην μας ακούει κανείς και με χαμηλή φωνή μας λέει:
    -Παιδιά, αυτός που έγραψε το βιβλίο αυτό δεν έχει ιδέα τι είναι βιολογία!

    Χάλαγε την πιάτσα, καθηγητής πανεπιστημίου πράγμα.

    Τους τη χάλασε όντως για καλά!

  70. Άρτεμη said

    64. Άρα υπήρξαμε γείτονες και ίσως για πολλά χρόνια. Δέν θέλω να ξεστρατίσω τις ωραίες – εδώ μέσα – κουβέντες, αλλά ας κρατήσω τη γνώμη μου που έχω και που είναι από πολλά πολλά «πρώτα χέρια» 🙂 Ευχαριστώ για την απάντηση πάντως.

  71. 66,
    Ε, πού να το ξέρει το νιφέ ο άνθρωπος αν δεν έχει διατελέσει Δύτης των Νιφ(ε)τήρων! 🙂

  72. 67,
    Πάντως, τις ζώνες Σιάλ και Σίμα κάπου στα έγκατα(;) της γης θυμάμαι που τις μαθαίναμε κάποτε στο γυμνάσιο, αλλά πάνε κοντά σαράντα χρόνια τώρα…

  73. Γς said

    70:
    >Άρα υπήρξαμε γείτονες και ίσως για πολλά χρόνια.

    Η μόνη Αρτεμης γειτόνισσα μου είναι η Λούτσα (Αρτέμιδα).
    😉

  74. 69,
    Πράγματι, το βιβλίο βιολογίας των Κριμπά Καλοπίση ήταν εξαιρετικό (η άποψή μου είναι με τα μάτια του μαθητή). Η ειρωνεία είναι πως στην Γ’ λυκείου, με το βάρος της προετοιμασίας για τις εισαγωγικές, το βιβλίο πέρασε χωρίς μεγάλη προσοχή απ’ τους περισσότερους από μας στο (πρακτικό) τμήμα μου – οι υποψήφιοι ιατρικής μάθαιναν βιολογία στο φροντιστήριο, έτσι κι αλλιώς – και καμμιά φορά ήταν αφορμή καζούρας: Θυμάμαι ακόμα την απόγνωση του καθηγητή όταν προσπαθούσε να μας εξηγήσει την αντιστοιχία ανάμεσα σε αμινοξέα και τριπλέτες βάσεων DNA χρησιμοποιώντας μέσα απ’ το βιβλίο τον κλασσικό πίνακα, ο οποίος, για κακή του τύχη (του καθηγητή και του πίνακα), είχε σύμβολα για τα αμινοξέα που έμοιαζαν σκανδαλωδώς με σήματα της τροχαίας – οπότε αντί για την απάντηση, ξέρω γώ, «ισολευκίνη», εισέπραττε «απαγορεύεται η στροφή δεξιά» ή «μονόδρομος» ή κάτι παρόμοιο…
    Το βιβλίο μου δόθηκε η ευκαιρία να το διαβάσω σαν φοιτητής, και ήταν όντως απολαυστικό.

  75. Αναστασία.1997.Καρίμαλη-Χρανιώτη said

    56, χρόνια πολλά και αγωνιστικά! Τώρα βρίσκω την ευκαιρία να απαντήσω διότι ήμουν μακριά από η/υ…
    Αν θεωρείτε ως υποτιθέμενο θύμα της επίθεσης, πιθανό υποψήφιο της χ.α στην γειτονιά μας,τον …οπουλο, ελπίζω ως τις επόμενες εκλογές να είναι παράνομη αυτή η εγκληματική συμμορία και το 2013 να είναι έτος ανατροπής όπως λέει και ο σύντροφος Αλέξης…
    Όσον αφορά την γενιά μου βαδίζουμε στο φως και ας προβάλλονται τα τσογλάνια του Λασιθίου που επιτέθηκαν στον μετανάστη και οι στρατόκαβλοι της Πατησίων.

  76. Isresak said

    Δεν θα ξεχάσω ποτέ με πόση χαρά και καμάρι μάς έδειχνε τις βιτρίνες με τα στρατιωτάκια του… Τι αστείρευτη παιδικότητα, πόση αγάπη… Αντίο κ. Μάνο…

  77. Αντιφασίστας said

    75: Καλή και αγωνιστική χρονιά, Αναστασία! Ναι, πιστεύω ότι αυτοί οι »αγανακτισμένοι» κύριοι …όπουλοι είναι ρατσιστές και κατά κανόνα υποστηρικτές και ψηφοφόροι των ναζιστών. Γιατί ενοχλήθηκε μόνο αυτός και όχι και οι υπόλοιποι ένοικοι; Αν προκαλούσε τόσο μεγάλο πρόβλημα το αμαξάκι του Τζάφερ, θα διαμαρτύρονταν και οι υπόλοιποι.
    Όπως και να έχει, διάβασα όλες τις αναρτήσεις για τον Τζάφερ και τη Μεσοποταμία, διέκρινα και το ονοματάκι σου ανάμεσα στα ονόματα των πρωταγωνιστών αυτής της κίνησης και σας συγχαίρω που κάνετε την αλληλεγγύη πράξη. Μακάρι να σας μιμηθούμε όλοι μας! 🙂

  78. Emphyrio said

    Καλη καινουργια χρονια, μιας και γραφω το 2013.

    Η περσινη μου βοηθος (Comenius Assistant για τους γνωριζοντες), την σχολικη χρονια 2011-2012 δηλαδη, ηταν (και συνεχιζει να ειναι φυσικα!) απο το Φλαμανδικο Βελγιο, απο την επαρχια Limburg. Οταν μας εκανε τα πρωτα μαθηματα γνωριμιας με την χωρα της στο μαθημα των Αγγλικων, μας ειπε για το IJ, το οποιο το προφερε /ei/.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: