Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Το μεταπολεμικό κήρυγμα (Ν. Λαπαθιώτης)

Posted by sarant στο 6 Ιανουαρίου, 2013


Ο Λαπαθιώτης σε φωτογραφία του 1942 (Πηγή: ΕΛΙΑ-Β.Ψαραδάκης)

Ο Λαπαθιώτης σε φωτογραφία του 1942 (Πηγή: ΕΛΙΑ-Β.Ψαραδάκης)

Μεθαύριο, στις 8 Ιανουαρίου, συμπληρώνονται 69 χρόνια από την αυτοκτονία του ποιητή Ναπολέοντα Λαπαθιώτη. Μια και έχω ασχοληθεί αρκετά με το έργο του, συνηθίζω κάθε χρόνο τέτοιες μέρες να τιμώ τη μνήμη του δημοσιεύοντας κάποιο δυσεύρετο ή και εντελώς αθησαύριστο κείμενό του, ποίημα ή πεζό. Έτσι θα γίνει και φέτος, με τη διαφορά ότι το άρθρο θα το δημοσιεύσω σήμερα Κυριακή (τη μέρα που το ιστολόγιο συνήθως φιλοξενεί φιλολογικό θέμα). Και με τη δεύτερη διαφορά ότι δεν θα δημοσιεύσω, όπως συνήθως, λογοτεχνικό κείμενο του Λαπαθιώτη, αλλά ένα από τα λιγοστά πολιτικά άρθρα του. Η φιλόλογος κ. Κατερίνα Σχοινά, που μελετάει τη λογοτεχνία του μεσοπολέμου και τον Λαπαθιώτη, στο άρθρο της «Ο αριστερός Λαπαθιώτης της πεζής ποίησης«, που δημοσιεύτηκε την περασμένη Κυριακή στις Αναγνώσεις της Αυγής, έκανε λόγο για το πολιτικό αυτό άρθρο του Λαπαθιώτη, οπότε σκέφτηκα να το παρουσιάσω εδώ, γιατί νομίζω πως δεν έχει ξαναδημοσιευτεί ποτέ. Βέβαια, ο τίτλος σήμερα είναι λίγο παραπλανητικός, αφού ο Λαπαθιώτης λέγοντας «μεταπολεμικό» αναφέρεται στον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο.

Το άρθρο του Λαπαθιώτη δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Πολιτικά φύλλα» τον Απρίλιο του 1931. Τα Πολιτικά Φύλλα ήταν ένα αξιόλογο αριστερό πολιτικό περιοδικό, που το εξέδιδε ο σοσιαλιστής Ι.Π.Μελάς, το οποίο είχε και φιλολογική ύλη και ξεχώριζε και εικαστικά -είχε τον περίεργο υπότιτλο «Μηνιαία εικονογραφημένη έκδοσις ελέγχου και κριτικής πολιτικής πρωτοπορίας». Κάποτε θα το παρουσιάσω εκτενέστερα. Από τις στήλες του είχε κάνει ο Β. Βαρίκας τη γνωστή αρνητική κριτική του στη Στροφή του Σεφέρη όταν είχε πρωτοεκδοθεί.  Κάποιο εξώφυλλό του το είχε κάνει ο νεαρότατος τότε χαράκτης Τάσσος. Βέβαια, τα Π.Φ. δεν μακροημέρευσαν, έκλεισαν ύστερα από έναν περίπου χρόνο ζωής.

Δημοσιεύω το άρθρο μετατρέποντας σε μονοτονικό και εκσυγχρονίζοντας (σε ελάχιστα σημεία) την ορθογραφία:

ΤΟ ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΟ ΚΗΡΥΓΜΑ
του κ. Ναπολέοντος Λαπαθιώτη

Αν δεχθούμε ότι κάθε κακό φέρνει και το καλό του, πρέπει να υποθέσομε ότι η αγαθή απόδοση του τελευταίου τραγικού πολέμου είναι το ξύπνημα της λαϊκής οργής.

Υπάρχουν άνθρωποι που το μεγαλειώδες αυτό ζήτημα της πανανθρωπίνης συνειδήσεως το βλέπουν δύσπιστα κι επιφυλακτικά. Οι άνθρωποι αυτοί, δεν έχουν κρίση, ούτε λογική. Δεν κατόρθωσαν να κατατοπισθούν ποτέ, απέναντι στα πράγματα, ούτε τα διονύχισαν ποτέ! Είναι οι μακάριοι άνθρωποι της χθες, που τίποτε δεν τους ανησυχούσε. Τα ‘βλεπαν όλα ρόδινα τριγύρω, κι η πέψη τους ήταν κανονική! Ζούσαν με την πεποίθηση, πως όλα βάδιζαν με τάξη και ρυθμό! Οι άνθρωποι αυτοί, είναι φυσικό ν’ ανησυχούν, και να μη βλέπουν παρά μόνο τους κινδύνους. Κι ότι υπάρχουν κίνδυνοι, πολύ πραγματικοί, για κάθε τι που αφορά το παρελθόν, δεν χωρεί καμιά αμφιβολία.

Οι κίνδυνοι, όμως, αυτοί, δεν αφορούν παρά τις αμαρτίες του αρκετά προσφάτου παρελθόντος. Δεν αφορούν παρά την αχρειότητα της κοινωνικής μας ανισότητος, την άδικη κατανομή του πλούτου, την αυθαιρεσία των αρχόντων, την ανηθικότητα των εκμεταλλευτών, την κτηνωδία των παράνομα κρατούντων. Για όλ’ αυτά, οι κίνδυνοι είναι άμεσοι και βέβαιοι. Αλλά τ’ αγαθά και λογικά, δεν διατρέχουν, ασφαλώς, κανένα κίνδυνο. Ίσα-ίσα, αυτά πρόκειται να ζήσουν.

* * *

Όταν οι αστοί εξανίστανται για τις βίαιες και τρομοκρατικές μεθόδους που χρησιμοποιούν οι προλετάριοι για να επικρατήσουν, είναι, αληθινά, πολύ περίεργοι. Αφού κράτησαν, όσο μπορούσαν, τους ανθρώπους, επί αιώνες τώρα, μέσ’ στην αμάθεια και μέσ’ στην αποκτήνωση, από σκοπού, για να τους εκμεταλλεύονται -δεν έπρεπε να περιμένουν, ότι, τη στιγμή που θα ξυπνούσαν, θα ήταν δυνατόν να τους φερθούν λεπτά και με το γάντι. Ο λαός εφαρμόζει, σήμερα, εκείνα που του δίδαξαν αυτοί. Και δεν του δίδαξαν ποτέ την καλοσύνη. Και λησμονούν, επίσης, ότι, κι αν ήθελαν ή ήξεραν να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους με μέσα πιο καλά, αυτοί οι ίδιοι τους το αποκλείουν, και τους αφαιρούν με την πανούργα στάση τους και την κακή τους πίστη το ενδεχόμενο αυτής της εκλογής.

* * *

Δεν ξέρω αν οι άνθρωποι πρέπει πρώτα ν’ αποκτήσουν συνείδηση για να μπορέσουν να επαναστατήσουν, ή πρέπει ίσα-ίσα να επαναστατήσουν για να μπορέσουν να την αποκτήσουν. Εκείνο που ξέρω είναι ότι αυτό, είτε ούτως, είτε άλλως, πρέπει, οπωσδήποτε, να γίνει.

* * *

Το ζήτημα, σήμερα, τίθεται ως εξής: Εκείνοι που υπερασπίζονται φανατικά την έννοια της θρησκείας και της πατρίδος, όπως αυτές παρουσιάζονται και δρουν στη σημερινή μας κοινωνία ή τα πιστεύουν παθολογικά -οπότε είναι θετικά ηλίθιοι- ή δεν τα πιστεύουν, και τα μεταχειρίζονται σαν πονηρά δολώματα, για ν’ αποπλανούν τους συνανθρώπους των και να τους εκμεταλλεύονται καλύτερα, οπότε είναι κοινοί εγκληματίαι.

* * *

Είμαι βέβαιος πως θα έρθει εποχή, που οι άνθρωποι θα ντρέπονται, και θα βδελύσσονται τους ίδιους εαυτούς των, όταν θυμούνται πως υπήρξαν πλούσιοι, ενώ άλλοι, γύρω, δυστυχούσαν.

* * *

Πολλές φορές, ένα μεγάλο κομμάτι της ανθρωπότητος, ανίδεο ή αποπλανημένο, συσπειρώνεται γύρω γύρω από άτομα, κατώτερα ποιοτικώς, είτε κακόβουλα και νοσηρά, και τα οποία μέλλει κάποτε να καγχάζει ασφαλώς η Ιστορία.

* * *

Θα έρθει κάποτε καιρός, που η στρατιωτική στολή, έτσι καθώς είναι τώρα με τα λοφία της και τα παράσημά της, με τα σιρίτια και με τα γαλόνια της, με τα κορδονια της και τα χρυσά κουμπιά της, θα μείνει αποκλειστικά προς χρήσιν των θεάτρων και των παλιάτσων των ιπποδρομίων.

* * *

Αν θέλω, πραγματικά, τόσο ανυπόμονα, τον ερχομό της νέας κοινωνίας και την οριστική της θεμελίωση -είναι για να μας απαλλάξει, όσο μπορεί ταχύτερα, απ’ την οργανωμένη και συνειδητή θηριωδία των αστών, όσο κι απ’ την ασυνείδητη θηριωδία κι εγκληματικότητα της ζοφερής εκείνης μάζας, που λέγεται λαός.

* * *

Το ότι, μέσ’ στο πλαίσιο μιας επαναστάσεως συμβαίνουν φρικιαστικά εγκλήματα, πρέπει να είναι φοβερά κακόπιστος όποιος επιμένει να τ’ αρνείται. Μια επανάστασις δεν είναι πανηγύρι, ούτε μπορεί να περιορισθεί. Κινούνται μέσα της και δρουν όλες οι ανθρώπινες ατέλειες, όλες οι τυφλές αυθαιρεσίες. Κοχλάζουν μέσα της, και παραδέρνουν, εξαπολυμένες, όλες οι ανθρώπινες εκρήξεις, όλα τα πάθη τα γιγαντωμένα, ιδίως όσα ήσαν υποχρεωμένα να πνίγονται επί καιρό. Παρ’ όλες όμως τις φρικτές αυτές ακρότητες, που φέρνουν οι ανώμαλες συνθήκες, είτε η έμφυτη εγκληματικότητα ορισμένων σποραδικών ατόμων (μιλώ, τώρα, για τα περιττά εγκλήματα), αυτή καθ’ εαυτήν η επανάστασις δεν παύει να είναι και δικαία. Το μόνο που ισοφαρίζει σε θηριωδία, μια τέτοια επανάσταση, είναι ο σημερινός μας πόλεμος. Κι αν σκεφθεί κανένας ότι ένας πόλεμος που γίνεται προς όφελος των λίγων, και που είναι ανήθικος στη βάση του, δημιουργεί τόσες φρικαλεότητες, πώς μια Επανάστασις, που είναι ηθική στη βάση της, κι αποτελεί το ασυγκράτητο ξεχείλισμα τόσης ομαδικής αγανακτήσεως, να κατορθώσει να τις αποφύγει; Ένας που θέλει να σταθεί στο ύψος της αντικειμενικής παρατηρήσεως, και κρίνει λογικά και αμερόληπτα, πρέπει να παραβλέψει όλες αυτές τις αναπόδραστες, τις εντελώς μοιραίες λεπτομέρειες, και να μην κρατεί, μπροστά στα μάτια, παρά την κεντρική της τη γραμμή, μάλλον το πνεύμα που τη διευθύνει: δηλαδή τα ηθικά της ελατήρια και τους σκοπούς, προς τους οποίους αποβλέπει.

Όπως θα προσέξατε, παρά τον ενιαίο τίτλο, οι επιμέρους ενότητες του άρθρου έχουν αρκετήν αυτοτέλεια, κάνοντας το άρθρο να μοιάζει με συρραφή από χαλαρά συναφείς στοχασμούς -άλλωστε, ο Λαπαθιώτης επιδιδόταν από τη νεότητά του ως το τέλος της ζωής του στη συγγραφή στοχασμών -μερικούς πολιτικούς στοχασμούς είχα ανεβάσει παλιότερα.

Την ίδια εποχή που έγραφε το παραπάνω άρθρο, ο Λαπαθιώτης διατηρούσε επίσης τη μόνιμη στήλη κριτικής βιβλίου στο αξιόλογο περιοδικό Πειθαρχία, όπου είχε εμπλακεί σε αντιπαραθέσεις με εθνικιστές αρθρογράφους με αφορμή την επαινετική του κριτική για τη Ζωή εν τάφω του Μυριβήλη. 

Λίγο αργότερα, τον Ιούλιο του 1931, απάντησε σε μεγάλη έρευνα των Πολιτικών φύλλων για τη ρωσική επανάσταση (το περιοδικό αντιμετώπιζε με συμπάθεια την ΕΣΣΔ) ως εξής:

Η ατομική μου γνώμη είναι, ότι η Ρωσική Επανάσταση -άσχετα με τα πενταετή της σχέδια, τα οικονομικά πειράματά της, τις μαρξικές της κοσμοθεωρίες, και τους Λένιν και τους Στάλιν και τους Τρότσκυ της- θα σταθεί οριστική αφετηρία ενός μεγάλου ηθικού πολιτισμού -του πρώτου, ίσως, ηθικού πολιτισμού που γνώρισαν οι άνθρωποι, απ’ τον καιρό της συγκροτήσεώς των σε οργανωμένη κοινωνία. Σήμερα είναι δύσκολο κανείς να προεικάσει τους μαιάνδρους που θ’ ακολουθήσει η άμεσα μελλοντική πορεία της. Ενόσω η κομμουνιστική ιδεολογία δεν επεκράτησε ως καθεστώς ακόμα, τουλάχιστον σε όλη την Ευρώπη -ενόσω η Ρωσία, δηλαδή, θ’ αποτελεί ένα μεμονωμένο χώρο δοκιμών κοινωνικών και πειραμάτων, και θα διατηρεί στρατούς, για τη νόμιμη τελείως άμυνά της, απέναντι των αστικών γειτόνων της, και των παγίδων που της στήνουν κάθε μέρα- δεν είναι δυνατόν να βλέπομε σ’ αυτή, παρά ένα σύνθημα απλό, κι έναν υπαινιγμό ελπιδοφόρο των ανθρωπιστικών της υποσχέσεων. Υπάρχουν, όμως, όλες οι ενδείξεις, ότι το μεγάλο αυτό πείραμα θα επιτύχει τελειωτικά, έστω και μ’ ενδεχόμενες, πολύ παροδικές, λεπτομερειακές αποτυχίες, που θα οφείλονται σε ορισμένα σφάλματα των εκάστοτε διαχειριζομένων την κοινωνική προσαρμογή του παγκοσμίου ηθικού προγράμματός της.

Άλλο δημοσίευμα του Λαπαθιώτη στα Πολιτικά Φύλλα δεν έχω εντοπίσει -άλλωστε λίγο αργότερα το περιοδικό αυτό σταμάτησε να εκδίδεται.

55 Σχόλια προς “Το μεταπολεμικό κήρυγμα (Ν. Λαπαθιώτης)”

  1. athan.kritsiniotis said

    ΘΑ ΠΩ ΤΟ ΑΥΤΟΝΟΗΤΟ ,ΟΙ ΣΚΕΨΕΙς ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΝΑ ΓΡΑΦΤΗΚΑΝ ΧΘΕς,ΑΛΛΑ ΑΥΤΗ Η ΣΥΝΕΧΗΣ ΑΝΑΜΟΝΗ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗς ΕΠΕΙΔΗ Ο ΛΑΟς ΑΔΙΚΕΙΤΑΙ ΚΑΙ ΕΞΑΘΛΙΩΝΕΤΑΙ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ…

  2. Γς said

    Καλημέρα

    >Είμαι βέβαιος πως θα έρθει εποχή, που οι άνθρωποι θα ντρέπονται, και θα βδελύσσονται τους ίδιους εαυτούς των, όταν θυμούνται πως υπήρξαν πλούσιοι, ενώ άλλοι, γύρω, δυστυχούσαν.

    Κι αυτή η εποχή έρχεται. Νάτην στη γωνία…

  3. spiral architect said

    @3: Αν όμως δεν την κοιτάζεις άλαλος και μπορέσεις να αντισταθείς,

    … Μια επανάστασις δεν είναι πανηγύρι, ούτε μπορεί να περιορισθεί. Κινούνται μέσα της και δρουν όλες οι ανθρώπινες ατέλειες, όλες οι τυφλές αυθαιρεσίες. Κοχλάζουν μέσα της, και παραδέρνουν, εξαπολυμένες, όλες οι ανθρώπινες εκρήξεις, όλα τα πάθη τα γιγαντωμένα, ιδίως όσα ήσαν υποχρεωμένα να πνίγονται επί καιρό. …

    η εποχή αυτή είναι καταδικασμένη.

    Πολύ καλή ανάρτηση.
    Καλημέρα. 🙂

  4. Βαγγελης said

    Καλημέρα και χρόνια πολλά.

    Χαίρομαι που, όσο περνούν τα χρόνια, αυτός ο καταφρονεμένος και παρεξηγημένος λογοτέχνης αρχίζει σιγά σιγά να παίρνει τη θέση που του αξίζει.

    Ας επισημάνω ότι τη φωτογραφία του ποιητή, που συνοδεύει την ανάρτηση (η οποία βέβαια υπάρχει στο Ε.Λ.Ι.Α.), την είχα σαρώσει από το αφιέρωμα του περιοδικού «Νέα Εστία» – 1964, και την (επανα)δημοσίευσα πριν από λίγα χρόνια, μετά από επεξεργασία που έγινε από έναν φίλο.

    Τέλος, μιας και μελετώ ξανά τη βιβλιογραφία Λαπαθιώτη, ας σημειωθεί ότι έχω εντοπίσει μερικούς ακόμη στοχασμούς του ποιητή για τον κομμουνισμό, που ανήκουν στα τελευταία του χρόνια. Με την πρώτη ευκαιρία θα τους δημοσιεύσω.

    Συγχαρητήρια!

  5. sarant said

    Καλημέρα κι ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

  6. ΣΠΕΤΣΙΩΤΗΣ ΤΑΚΗΣ said

    H στρατιωτική στολή με τα λοφία της και τα παράσημά της θα μείνει αποκλειστικά προς χρήσιν των θεάτρων και των παλιάτσων των ιπποδρομίων – πω! πω! ανατροπή από γιο στρατηγού! ΄Οσο για την φιλόλογο κ.Κατερίνα Σχοινά που μελετάει μπλα- μπλα -μπλα… ας αναφέρει και το όνομα του συγγραφέα του «Χαίρε Ναπολέων «, στις αναγνώσεις της Αυγής, μιας και μελετάει τα έτοιμα και τα μελετηθέντα – θα το ήθελε κι ο ίδιος ο Ναπολέων! Καλημέρα κ. Σαραντάκο, χρόνια πολλά, και σας ευχαριστώ!

  7. el greco said

    Καταπληκτικό και επίκαιρο…

    «Είμαι βέβαιος πως θα έρθει εποχή, που οι άνθρωποι θα ντρέπονται, και θα βδελύσσονται τους ίδιους εαυτούς των, όταν θυμούνται πως υπήρξαν πλούσιοι, ενώ άλλοι, γύρω, δυστυχούσαν.
    Πολλές φορές, ένα μεγάλο κομμάτι της ανθρωπότητος, ανίδεο ή αποπλανημένο, συσπειρώνεται γύρω γύρω από άτομα, κατώτερα ποιοτικώς, είτε κακόβουλα και νοσηρά, και τα οποία μέλλει κάποτε να καγχάζει ασφαλώς η Ιστορία.Καταπληκτικό και επίκαιρο…»

  8. spiral architect said

    Χρονιάρα μέρα σήμερα.
    Καλή φώτιση να’ χουμε λοιπόν.

  9. #6
    Πάντως εγώ σε όσα ιπποδρόμια έχω πάει δεν έχω δει παλιάτσο ούτε για δείγμα, αντίθετα έχω δει στρατιωτικούς να φοράνε καπαρντίνα καλοκαιριάτικα πάνω από την στολή τους για να μη τους γνωρίζουν !

  10. EL LOKO said

    Καλή χρονιά και καλή φώτιση στο Νικοκύρη και τους συναναγνώστες. Με πολύ ενδιαφέρον διάβασα το άρθρο και τελικά καταλήγω στο εξής συμπέρασμα: «Όλα τριγύρω αλλάζουνε κι όλα τα ίδια μένουν» (Μ.Ρασούλης). Ίσως το κλειδί της πραγματικής αλλαγής να είναι τελικά η απόκτηση συνείδησης.

  11. Αντιφασίστας said

    Καλημέρα σε όλες και σε όλους!
    Θαυμάσιο κείμενο, Νικοκύρη, φρέσκο και επίκαιρο. Άνετα θα μπορούσε να έχει γραφτεί σήμερα. Μέχρι και η ΧΑ υπάρχει στο κείμενό του:
    » Πολλές φορές, ένα μεγάλο κομμάτι της ανθρωπότητος, ανίδεο και αποπλανημένο, συσπειρώνεται γύρω γύρω από άτομα, κατώτερα
    ποιοτικώς, είτε κακόβουλα και νοσηρά, και τα οποία μέλλει κάποτε να καγχάζει ασφαλώς η Ιστορία.» Συνοπτική αλλά πλήρης περιγραφή της ναζιστικής συμμορίας και των υποστηρικτών της.
    Όσο για τους αστούς που εξανίστανται για τις βίαιες και τρομοκρατικές μεθόδους, ποιους σας θυμίζουν; Μήπως… κάτι τέτοιο;

    http://www.google.gr/search?q=%CF%80%CF%81%CE%B5%CF%84%CE%B5%CE%BD%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%B7%CF%82&hl=el&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=CF3pUPL1IeGr0AXRvIHQAw&sqi=2&ved=0CDYQsAQ&biw=1366&bih=667

  12. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα σχόλια!

    9: Ιπποδρόμιο λέγανε και το τσίρκο κάποτε.

  13. […]  https://sarantakos.wordpress.com/2013/01/06/metapolemikolap/ […]

  14. Αντιφασίστας said

    Καφεδάκι;
    http://farmakoglwssa-kirki.blogspot.gr/2013/01/mega.html

  15. Γς said

    9:
    >Πάντως εγώ σε όσα ιπποδρόμια έχω πάει

    Μπα, ταΐζεις κι αλογάκια;
    Νόμιζα μόνο ψαράκια
    😉

  16. Υπέροχη ανάρτηση για άλλη μια φορά Νικοκύρη!

    Μακάρι να ζήσουμε τη μέρα που οι ευχές του θα γίνουν πραγματικότητα!

    Νομίζω πάντως πως ένας απ’ τους παράγοντες που τον οδήγησαν στην αυτοκτονία, πρέπει να ήταν ακριβώς η απογοήτευσή του για το πώς εξελίχθηκαν τελικά τα πράγματα… Όχι απλά δεν σταμάτησαν οι πόλεμοι, αλλά ακολούθησε ένας τρισχειρότερος, όπου μάλιστα γιγαντώθηκε ο ρατσισμός και οι ταξικές διαφορές! Πρέπει να ήταν μεγάλο σοκ για έναν τόσο ευαίσθητο άνθρωπο!

  17. qq said

    Κάτι τέτοια κείμενα είχε στο νου του ο Πλάτωνας όταν έγραφε, οι ποιητές ανήκουν στη κρεμάλα. Παρεμπιπτόντως, μάθατε τα νέα? Η Βόρειος Κορέα ετοιμάζετε πυρετωδώς να γίνει Κίνα στη θέση της Κίνας.

  18. MelidonisM said

    6 January 1951
    Ganghwa massacre by South Korean forces http://en.wikipedia.org/wiki/Ganghwa_massacre
    …. και ο Πλάτωνας κομμουνιστής ήταν 😉

  19. # 12
    Μάλλον δίκιο έχεις αλλά είχα να το ακούσω από την στάση του Νίκα !!!

  20. # 15
    Οπως θα ξέρεις σαν κοσμογυρισμένος που είσαι τα πιο παρεξηγημένα πράγματα στην Ελλάδα είναι η όπερα και οι ιπποδρομίες

  21. Λείπουν σήμερα τέτοιες πολιτικές αναλύσεις, θαρραλέες και διεισδυτικές.
    Καλή φώτιση…

  22. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα -και πράγματι, καλή φώτιση!

  23. τυφλόμυγα said

    Υπέροχο το σημερινό. Ευχαριστούμε.

    Κάπου είχα ξαναδεί τη φωτογραφία.

    Δεν ξέρω αν οι άνθρωποι πρέπει πρώτα ν’ αποκτήσουν συνείδηση για να μπορέσουν να επαναστατήσουν, ή πρέπει ίσα-ίσα να επαναστατήσουν για να μπορέσουν να την αποκτήσουν.

    Ίσως σ’ αυτή τη φράση να κρύβεται το μυστικό της αποτυχίας των απανταχού αγανακτισμένων. Κάποτε πάλευαν όλοι μαζί οι άνθρωποι για την κατάργηση της βασιλείας και την εγκαθίδρυση δημοκρατικού πολιτεύματος. Σήμερα;

    Μια προσωπική ερώτηση. Τι σας έκανε να ασχοληθείτε τόσο στενά με το έργο του Λ. -θέλω να πω, γιατί αυτός κι όχι κάποιος άλλος;

  24. […] Νίκος Σαραντάκος […]

  25. ΠΑΝΟΣ said

    «Πολλές φορές, ένα μεγάλο κομμάτι της ανθρωπότητος, ανίδεο ή αποπλανημένο, συσπειρώνεται γύρω γύρω από άτομα, κατώτερα ποιοτικώς, είτε κακόβουλα και νοσηρά, και τα οποία μέλλει κάποτε να καγχάζει ασφαλώς η Ιστορία»
    Επίκαιρο; Κάθε άλλο.Διαχρονικότατο,μόνιμο,πάγιο κ.λπ.

  26. #23
    Δεν είμαι φιλοβασιλικός αλλά μια πραγματικότητα στην Ελλάδα είναι ότι επι βασιλευομένης δημοκρατίας πληρώναμε μία βασιλική οικογένεια ενώ επί προεδρευομένης και αυτήν την ψιλοπληρώνουμε αλλά και πολλές άλλες «οικογένειες» ακόμη που ναι μεν δεν είναι βασιλικές μά φέρονται βασιλικότερα της πάλαι ποτέ γνήσιας βασιλικής

  27. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    «Υπάρχουν όμως, όλες οι ενδείξεις, οτι το μεγάλο αυτό πείραμα, θα επιτύχει τελειωτικά,»
    Καλα εσύ αυτοκτόνησες νωρίς. Να ήταν άραγε ένας απο τους λόγους της αυτοχειρίας του;

  28. Αντιφασίστας said

    Η λύση, λοιπόν, είναι να ξεφορτωθούμε και αυτές τις παρασιτικές οικογένειες, όπως ξεφορτωθήκαμε και τους εστεμμένους κηφήνες. Η ιστορία δεν τελείωσε, όπως θα επιθυμούσαν οι γνωστοί μας νεοφιλελεύθεροι παπαγάλοι, συνεχίζεται …προς τα πού; Κανείς δεν ξέρει.

  29. #28
    Συμφωνώ αλλά δεν προβλέπεται δημοψήφισμα για τις οικογένειες Π»νδρέου, Κ»μανλή, Π»κωνσταντίνου, Μ» τάκη κ.λ.π. και με το να μην είναι στην κυβέρνηση ή να μην βγαίνουν στην βουλή δεν μου λέει τίποτε το ουσιαστικό.

  30. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    23: Με ποιους λογοτέχνες θα ασχοληθεί κανείς είναι λίγο θέμα συγγένειας, λίγο θέμα γοητείας και λίγο θέμα τύχης. Επίσης, πρέπει να υπάρχουν πράγματα να βρεις, να μην έχουν όλα ήδη βρεθεί. Πάντως, δεν ασχολούμαι μόνο με Λαπαθιώτη, είναι κι άλλοι -ο Κοτζιούλας, ας πούμε.

  31. Αντιφασίστας said

    29: Τα δημοψηφίσματα είναι για τις θεσμοθετημένες εξουσίες, όπως είναι η βασιλεία. Για τις άτυπες αλλά πανίσχυρες εξουσίες, όπως αυτές που υπάρχουν στην Ελλάδα, χρειάζεται να βρούμε άλλους τρόπους για να τις ξεφορτωθούμε.

  32. Αντιφασίστας said

    27: Δεν νομίζω, φίλε μου Λάμπρο, αν και κανείς δεν μπορεί να ξέρει με βεβαιότητα γιατί αυτοκτονεί ένας άνθρωπος. Ο Λαπαθιώτης είχε απομείνει μόνος, πάμφτωχος και καταπονημένος από τα ναρκωτικά. Κάπου εκεί πρέπει να βρίσκεται η αιτία της αυτοχειρίας του.

  33. Καλαχώρας Λεώνικος said

    Και περιμένουμε πάλι την Άνοιξη!

  34. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    32 – Ε ναί, δεν μπορεί να αυτοκτονήσει κάποιος, μόνο και μόνο γιατι δεν πέτυχε η επανάσταση, το πρόβλημα είναι βαθύτερο, και συνήθως τα αίτια είναι σεξουαλικής φύσεως.

  35. ππαν said

    Και μη χειρότερα…

  36. Orgilos said

    Δόξα και τιμή στους αγωνιστές του Γράμμου που μας έσωσαν από τους σταλινοκίνητους ληστοσυμμορίτες και ευτυχώς δεν ζήσαμε την κόλαση των κομμουνιστικών δικτατοριών.

    Ελπίζω επιτέλους να βρεθούν και ακόμα περισσότερο άξιοι αγωνιστές του λόγου οι οποίοι θα μας απαλλάξουν από τα πνευματικά κατακάθια τύπου Λαπαθιώτη, Αναγνωστάκη, Πατρικίου, Καρούζου, Λειβαδίτη και των λοιπών εκπροσώπων της αριστεροκουλτούρας που κατέστρεψε τη χώρα και δυστυχώς την κατατρώει ακόμα σαν καλπάζων μεταστατικός καρκίνος…

  37. Μαρία said

    35 Πράγματι.

  38. Ξανά γκρρρρρρρρρρρρ!

  39. Αντιφασίστας said

  40. Γς said

    33:
    >Και περιμένουμε πάλι την Άνοιξη!

    Του Μποτιτσέλι, του Βιβάλντι, της Γλυκερίας, της Αλκηστης, της Βόσσου, της Σταμάτας, της Αραβικής;

  41. Γειά σου Γς 40. Όποια νά ‘ναι, φτάνει νά ‘ναι. Την Άνοιξη που εμπνέει. Δε βλέπεις πιο πάνω που κάποιο κατακάθι ζητάει να καταποντιστούν όλοι όσοι εμπνεύστηκαν από κάποια Άνοιξη; Ανέφερε μόνο αυτούς γιατί μόνο αυτοί του ήρθαν στο μυαλό ή μόνο αυτούς ξέρει. Δώστε του λίγο Μελά, Μυριβήλη και Καρθαίο να ησυχάσει.

    Αν και μου φαίνεται πως κάποιος κάνει πλάκα για να δει τι θα πούμε.

    Η Άνοιξη στην πραγματικότητα είναι μία. Όχι αυτή των τιτιβισμέτων και των λουλουδιών αλλ’ αυτη των ερωτικών χυμών που ρέουν κάτω από την επιφάνεια, όπως έλεγε ο υπέροχος Tippet.

    Φιλιά σε όλους τους δικούς μας (και πρωτίστως στα κορίτσια μας εδώ)

  42. τυφλόμυγα said

    30, Ευχαριστώ για την απάντηση.

    26, Δεν διαφωνώ.

    27, Το σκεφτόμουνα καθώς διάβαζα το άρθρο. Αν δεν είχε πετύχει η αυτοκτονία θα το προσπαθούσε ξανά και ξανά. 😥 Συμφωνώ με το 16γ του Στέλιου. Και φυσικά δεν ήταν μόνο ο Β’ ΠΠ. Στην Ελλάδα τα πράγματα πάνε από το κακό στο χειρότερο δεκαετίες τώρα.
    Παρεμπιπτόντως, ξέρει κανείς αν και στην Ελλάδα ήταν τότε ποινικό αδίκημα η απόπειρα αυτοκτονίας -όπως ήταν και στο εξωτερικό;

    28, Πώς να πετύχει μια επανάσταση αν οι λαοί δεν μπορούν να δουν τον κοινό τους στόχο και να πολεμήσουν εναντίον του;

  43. # 43
    Οπως η άνοιξη είναι κάτω από την επιφάνεια έτσι και το κάλλος είναι συνισταμένη και των πέντε αισθήσεων και όχι μόνο.
    Σου συνιστώ αν ποτέ βρεθείς κοντά σε γάτα Norwegian Forest να την χαϊδέψεις. Οτι θα προσλάβεις από την αφή είναι μοναδικό και φυσικά δεν έχει καμία σχέση με το αντίστοιχο σε περσικές , αγκύρας κι άλλες μακρύτριχες. Μόνο φρόντισε να είναι χειμώνας γιατί το καλοκαίρι τους πέφτει η δεύτερη, αδιάβροχη γούνα που βγάζουν αυτά τα ζώα για να κυκλοφορούν στα χιόνια. ισια γούνα έχουν μόνο οι σιμπίριανς.

  44. #43

    Το 43 στο 41

    Συμπληρώνω δεύτερη γραμμή

    και όχι μόνο…της όρασης

  45. Άρτεμη said

    43 σήμερα πάντως οι ασφαλιστικές εταιρείες την «ποινικοποιούν»

  46. Γς said

    43(Ζι-πουάν)
    >Σου συνιστώ αν ποτέ βρεθείς κοντά σε γάτα Norwegian Forest να την χαϊδέψεις. Οτι θα προσλάβεις από την αφή είναι μοναδικό και φυσικά δεν έχει καμία σχέση με το αντίστοιχο σε περσικές , αγκύρας κι άλλες μακρύτριχες.

    Και ψαράκιας κι αλογόκιας και γατάκιας (σαν το Μελή μας)!

    44(Ζι-πουάν)
    >και όχι μόνο…της όρασης

    Α, και ματάκιας!

    41(Λεώ)
    >Φιλιά σε όλους τους δικούς μας (και πρωτίστως στα κορίτσια μας εδώ)

    Κρατιέμαι να μη το ξαναπώ

  47. Γιάννηδες υπάρχουν πολλοί, Γουσούς, μόνο ένας !!!

    ( φέρε πίσω τα χρόνια πολλά που σου ευχήθηκα επειδή με λες ματάκια! )

  48. Γς said

    47 (Ζι πουάν)
    >φέρε πίσω τα χρόνια πολλά

    ποιά πολλά; κάτι λίγα μείνανε.

    >επειδή με λες ματάκια

    Ολοι είμαστε ματάκηδες:

    Περπατούσα μεσα στη θάλασσα κατά μήκος της παραλίας. Πιο πίσω καμια 20ρια μέτρα ερχόταν η κόρη μου 4-5 χρονών τότε. Και ξαφνικά βλέπω μια γυμνόστηθη να λιάζεται. Αμάν! Σταματάω και φωνάζω στη κόρη μου:
    -Αννα, μην έρχεσαι άλλο. Γλιστράνε τα βράχια εδώ!
    Υπάκουσε, το αθώο νήπιο.

    Την άλλη χρονιά, σε μια άλλη παραλία, μου φωνάζει από μακριά:
    -Μπαμπά, έλα δω!
    -Παράτα με!
    –Ελα σου λέω. Γλιστράνε τα βράχια εδώ!

    Οντως, είχε εντοπίσει δυο γυμνόστηθες!

  49. Μην κλαίγεσαι…

    όπως λέω και για μένα…

    κακό σκυλί, ψόφο δεν έχει !!

    Μου θύμισες κάποια Πάολα που κυκλοφορούσε ολόγυμνη στις παραλίες αλλά έβαζε πάντα το μαγιό της για να κολυμπήσει από σεβασμό στην θάλασσα !

  50. Γς said

    Μου θύμισες ένα συνάδελφό σου ερασιτέχνη ψαρά.
    Αλλα απ την αρχή:
    Παραλία Βούλας πριν 50 χρόνια. Κόσμος, πολύς κόσμος, που άρχιζε όμως να αραιώνει μετά το υπέροχο ηλιοβασίλεμα. Περιμέναμε και μεις, και μερικά ζευγαράκια ακόμη να σουρουπώσει και να αδειάσει η παραλία.
    Και ξαφνικά αναδύεται από τη θάλασσα η δικιά σου και στην ψύχρα βγάζει το κάτω πιε του ντε πιε μαγιού της, σκουπίζεται με το πάσο της και μετά το πάνω, πάλι αργό σκούπισμα. Φοράει το σουτιέν της, αργά αργά μετά το κιλοτάκι της και έφυγε…
    Είχαν βουβαθεί οι πάντες. Μόνο δυό νήπια ακούγονταν με τα κουβαδάκια τους.
    Γυρίζω στο συνάδελφό σου ψαρά:
    -Είδες ότι είδα;
    -Αν είδα λέει. Μόνο που μου φάγανε τα δολώματα τα ψάρια.

  51. Ηλεφούφουτος said

    Ενώ τον ποιητή αυτό τον είπαν Όσκαρ Ουάιλντ της Ελλάδας, με εντυπωσιάζει πόσο πιο θετική στάση είχε στο πολιτικό γίγνεσθαι του καιρού του από τον παρακμιακό εστετισμό του προτύπου του. Ειρωνία ότι εκείνος που ειρωνευόταν την πολιτική δράση π.χ. των σοσιαλιστών συνετρίβη από το κατεστημένο της εποχής, ενώ ο άλλος που δεν αρνιόταν τη στράτευση καταστράφηκε μόνος του!

    Το απόσπασμα που απομονώνω εγώ:
    «Δεν ξέρω αν οι άνθρωποι πρέπει πρώτα ν’ αποκτήσουν συνείδηση για να μπορέσουν να επαναστατήσουν, ή πρέπει ίσα-ίσα να επαναστατήσουν για να μπορέσουν να την αποκτήσουν. Εκείνο που ξέρω είναι ότι αυτό, είτε ούτως, είτε άλλως, πρέπει, οπωσδήποτε, να γίνει.»
    Πολύ καλή απάντηση σε λογίους τύπου Κοραή, που λένε πως ο λαός πρέπει πρώτα να διαφωτιστεί και ύστερα να επαναστατήσει.

  52. sarant said

    51: Σωστά!

  53. ππαν said

    Βρε παιδιά, η απάντηση είχε δοθει από το 1821 🙂

  54. Αντιφασίστας said

    51: Ακόμα κι ο Ουάιλντ, όμως, είχε πει ότι η πρόοδος επιτυγχάνεται μέσα από την ανυπακοή και την επανάσταση, στην »Ψυχή του ανθρώπου στον σοσιαλισμό». Όχι, βέβαια, ότι προπαγανδίζει τον σοσιαλισμό σ’ αυτό το δοκίμιο, πάντως είναι πολύ ενδιαφέρον κείμενο.

  55. Αν και υπερβολικά αισιόδοξος για τα γούστα μου, είναι υπέροχος. thnx!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε <span>%d</span> bloggers: