Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Τετραχρονίτικα μεζεδάκια

Posted by sarant στο 17 Φεβρουαρίου, 2013


Χτες το ιστολόγιο είχε γενέθλια, έκλεισε τα τέσσερα χρόνια ζωής και προχωράει ακάθεκτο προς τα πέντε, και πολύ χάρηκα διαβάζοντας τις ευχές σας και τα καλά λόγια σας στο σχετικό άρθρο. Μια συνέπεια της χτεσινής επετείου ήταν ότι τα μεζεδάκια μετατέθηκαν από τη συνηθισμένη σαββατιάτικη θέση τους στην Κυριακή, κι έτσι εκτόπισαν το συνηθισμένο κυριακάτικο φιλολογικό άρθρο -τα έχουν αυτά οι γιορτές και οι επέτειες (να μου επιτρέψετε τον μαλλιαρισμό, έτσι κατ’ εξαίρεση, να σπάσουν λίγο και τα αλλεπάλληλα i).

Στα μεζεδάκια δεν συζητάμε μόνο μαργαριτάρια, αλλά και άλλες γλωσσικές χρήσεις που δίνουν αφορμή για σκέψη. Έτσι, διάβαζα πριν από λίγο στο in.gr ότι «Ένα στα πέντε ερπετά έρπει προς την εξαφάνιση» και χαμογέλασα γιατί σκέφτηκα ότι δεν αποκλείεται αρχικά ο συντάκτης να είχε γράψει «βαδίζει προς την εξαφάνιση» και μετά να σκέφτηκε ότι τα ερπετά δεν έχουν πόδια, άρα δεν μπορούν να βαδίσουν, και να το διόρθωσε. Βέβαια, στα ερπετά κατατάσσονται και ζώα που έχουν πόδια, σαν τους χαμαιλέοντες και τις διάφορες σαύρες και τα σαμιαμίδια, οπότε αυτά θα μπορούσαν να βαδίζουν. Πάντως λίγο αφύσικο φαίνεται το «έρπει» και θα προκαλούσε, ίσως, τη σκέψη πως ο κίνδυνος δεν είναι και τόσο άμεσος, αφού όποιος έρπει δεν προχωράει και πολύ γρήγορα.

teteleste 46766_10151465523428322_228602044_n

Συγνώμη που βάζω εξώφυλλο του Στόχου, αλλά έχει πλάκα. Προφανώς, ο άσχετος που επιμελείται το εξώφυλλο έκρινε πως το «τετέλεσται» είναι μαλλιαρό, αυτό το «στ» του φάνηκε χυδαίο, κι έτσι, όπως λένε κάποιοι π.χ. «να περιορισθεί» σαν επισημότερο τύπο αντί για το «να περιοριστεί», έτσι κι ο ελληνόψυχός μας συγύρισε το «τετέλεσται» και το έκανε «τετέλεσθαι»!

Μισές δουλειές κάνει όμως, γιατί βλέπω ότι στον διπλανό τίτλο αφήνει απείραχτο το χυδαίο σύμπλεγμα. «Καλώσθα τα παιδιά» έπρεπε να γράψει!

Όπως θα ξέρετε, τον τελευταίο καιρό το Βήμα μοιράζει κάθε Κυριακή κάποιο βιβλίο σχετικό με τη γλώσσα (και σήμερα θα μοιράσει το βιβλίο μου Λέξεις που χάνονται, όπως έχουμε πει). Πριν από λίγο καιρό, είχε μοιραστεί το «Εγκόλπιο» του Δ. Μαρωνίτη, και στη διαφήμιση του βιβλίου προβαλλόταν η ερώτηση: Ποιο είναι το σωστό (στην προστακτική): υπέγραψε ή υπόγραψε; Το χιλιοειπωμένο αυτό ερώτημα, που μας έχει κι εμάς απασχολήσει πολλές φορές, βρήκε μια πρωτότυπη λύση σε ένα ελληνοβαρεμένο ιστολόγιο, και μάλιστα από άρθρο ενός παλιού γνωστού μας. Όπως λέγανε παλιά «ούτε Νάτο ούτε Βαρσοβία», έτσι κι εδώ «ούτε υπέγραψε, ούτε υπόγραψε» αλλά «υπόγραψον», ο αρχαίος τύπος δηλαδή, ο οποίος κατά τον συντάκτη διατηρείται στην ποντιακή διάλεκτο. Θα το γενικεύσουμε υποθέτω, κι έτσι θα λέμε, έστω, «βράσον ρύζι», «παίξον μπάλα», «χέσον ψηλά κι αγνάντευον».

Στο ίδιο περίπου κλίμα, βλέπω ένα άρθρο με τον απειλητικό τίτλο: Ιδού τί κατάφεραν οι γλωσσολόγοι και οι δημοσιογράφοι μας. Χαρακτηριστικό απόσπασμα: Δὲν ἔχω σχόλεια, κοιτάξατε τὴν τρίτη σελίδα καὶ θαυμάσατε ποὺ μᾶς κατήντησαν οἱ τύπου babinioti γλωσσολόγοι μας, ὡς καὶ οἱ διαμορφωταὶ τῆς κοινῆς γνώμης δημοσιογράφοι μας μὲ τὰ «ίματζινγκ», «τάϊμινγκ», «μπρέϊκ», «ντιζάϊν», «σελέμπριτις», «ντιμπέϊτ» καὶ πάει λέγοντας, οἱ ἀγράμματοι, οἱ ὄψιμοι, οἱ ἀναίσχυντοι, ἀλλὰ καὶ οἱ πολιτικοὶ μας οἱ ἀκατανόμαστοι.
Τι προκάλεσε την οργή του συμπαθέστατου κυριούλη, σε σημείο που να ξεχάσει την ορθογραφία («σχόλεια») και τους κομιλφό τύπους («ακατανόμαστοι»); Ότι βγήκε από ιδιωτικό φορέα ένα αγγλικό βιβλίο (που μάλιστα διατίθεται με εκτύπωση κατ΄αίτηση) το οποίο λέγεται Hellenic Scripts και εξετάζει όλες τις ελληνικές γραμματοσειρές και τη θέση τους στο Unicode, και ανάμεσα στα άλλα ελληνικά αλφάβητα, μεταξύ Γραμμικής Β’ και Κυπριακού συλλαβαρίου, περιλαμβάνει και τα γκρίκλις. Τέτοιο έγκλημα καθοσιώσεως, και άρχισε να βρίζει ο κυριούλης αγράμματους και αναίσχυντους (και όψιμους, που πρώτη φορά το βλέπω έτσι σκέτο). Ολοφάνερα δεν κατάλαβε περί τίνος πρόκειται, αλλά είναι χαρακτηριστικό για τον τρόπο σκέψης ορισμένων. Κατά τα άλλα, «δεν έχω σχόλεια» (σικ, είπαμε).

 

Διάφορα μεταφραστικά με ενόχλησαν σε ένα άρθρο στο Βήμα, στο οποίο γίνεται λόγος για έναν συγγραφέα περιπετειών κόμικς, που καταγγέλλεται για ομοφοβικός και γι’ αυτό πολλοί αναγνώστες ζητάνε την απόλυσή του. Λέει ένας: Και από όλους τους χαρακτήρες που θα μπορούσατε να είχατε δώσει στον Καρντ, του δώσατε τον Σούπερμαν; Τον χαρακτήρα-παράδειγμα για τη ζωή μου; Αυτόν που με έμαθε να κάνω το σωστό, ακόμα και αν αυτό ήταν δύσκολο; Να συνεχίζω ακόμα και αν φαινόταν να μην υπάρχει ελπίδα; Τι προσβολή. Τα παιδιά αυτοκτονούν. Αυτοκτονούν σε ένα κλίμα μισαλλοδοξίας και ομοφοβίας που περιθάλπουν δημόσια άνθρωποι όπως ο Όρσον Σκοτ Καρντ. Προφανώς δεν «περιθάλπουν» κλίμα μισαλλοδοξίας, αλλά υποθάλπουν. Λιγότερο ευδιάκριτο είναι το άλλο που πρόσεξα και θα το έλεγα λάθος, αλλά θέλω τη γνώμη σας: εννοώ τη λέξη «χαρακτήρες» στην αρχή, που είναι βέβαια μετάφραση του αγγλικού characters, αλλά που νομίζω ότι εμείς το λέμε (ή το λέγαμε) «ήρωες» (ενός μυθιστορήματος). Επί της ουσίας, δεν συμφωνώ με την τοποθέτηση. Πιο κοντά βρίσκομαι σε μια άλλη άποψη, που κι αυτή έχει μεταφραστικό πρόβλημα: Γνωρίζω ότι ο Όρσον Σκοτ Καρντ είναι ομοφοβικός από τις αρχές της δεκαετίας του 1990. Αρνούμαι να αγοράσω ή να διαβάσω έργα του. Αλλά το να ζητάμε να του αρνηθεί μια θέση εργασίας επειδή είναι ομοφοβικός αποτελεί υπερβολική κίνηση. Εδώ το «να του αρνηθεί» (από το αγγλικό that he be denied) δεν στέκει. Ή θα πεις «να ζητάμε από τον εργοδότη του να του αρνηθεί» ή θα το στρίψεις με κάποιο τρόπο π.χ. να μην του δοθεί.

Ένας φίλος με ενημερώνει ότι στην Κίνα, εκτός από φίδια και άλλα περίεργα που εμείς οι Ευρωπαίοι δεν τα βάζουμε στο στόμα μας, τρώνε επίσης και εορτασμούς -τουλάχιστον αυτό το συμπέρασμα βγάζει από έναν τίτλο της Καθημερινής: Ο εορτασμός του φιδιού, ως έδεσμα. Ναι, έτσι που είναι διατυπωμένο, μόνο αυτό μπορεί να σημαίνει.

Το επόμενο το κλέβω από τη Λεξιλογία, μαζί και το σχόλιο του αγαπητού μου Daeman που το βρίσκω έξοχο: Μία ημέρα μετά την αιφνιδιαστική ανακοίνωση του πάπα Βενέδικτου για παραίτησή του στα τέλη του μήνα, το Βατικανό παραδέχτηκε ότι είχε βηματοδότη εδώ και χρόνια. Ωστόσο, ο εκπρόσωπος του Βατικανού Φεντερίκο Λομπάρντι τόνισε ότι η απόφασή του να παραιτηθεί δεν είχε σχέση με αυτό, ούτε έπασχε από κάποια συγκεκριμένη ασθένεια. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι ο ποντίφικας είχε υποβληθεί σε επέμβαση ρουτίνας πριν από τρεις μήνες προκειμένου να αντικατασταθούν οι μπαταρίες στο βηματοδότη του. «Αυτό δεν είχε καμία επιρροή στην απόφασή του να παραιτηθεί, απλώς ένιωθε ότι οι δυνάμεις του μειώνονταν με το πέρας του χρόνου», πρόσθεσε.

Το σχόλιο: Παιδιά, άλλο είναι το πέρας κι άλλο το πέρασμα. Όχι, το πέρας δεν είναι ένα πέρασμα με φράκο, είναι τέλος οριστικό, και τέρας σ’ αυτή την πρόταση. Εκτός αν ο Πάπας έχει τίποτα πληροφορίες άνωθεν και οι Μάγια έπεσαν δυο μήνες έξω.

cynocephalΚαι κλείνω με ένα εξωγλωσσικό, που ίσως το θεωρήσετε ασήμαντο. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο δεν έδωσε, λέει, την άδεια να εκτεθεί στο Παρίσι η εικόνα του Άγιου Χριστόφορου του Κυνοκέφαλου, καθώς και άλλη μία που ανήκουν στο Βυζαντινό Μουσείο, διότι έκρινε ότι στην έκθεση οι δυο εικόνες «αντιμετωπίζονταν μόνο ως έργα τέχνης, χωρίς να λαμβάνεται υπόψιν ο θρησκευτικός και λατρευτικός τους χαρακτήρας». (Επίτηδες την έβαλα τόσο μικρή την εικόνα αριστερά, για να μην την αντιμετωπίσετε σαν έργο τέχνης). Νομίζω πως η πραγματική αιτία της άρνησης είναι αυτό που γράφει ένας σχολιαστής της είδησης στον ιστότοπο των Νέων (δεν ξέρω αν το λέει ειρωνικά ή, όπως φοβάμαι, το εννοεί): Να στείλουμε έναν «σκυλομούρη άγιο» στο εξωτερικό, να «θαυμάσουν» την τέχνη μας!.. Επικρίσεις διατυπώθηκαν επίσης για τον τίτλο της έκθεσης, διότι το λογοπαίγνιο Hell as έχει χρησιμοποιηθεί και μειωτικά για την Ελλάδα, ενώ επίσης σε ένα βίντεο τα μέλη του συμβουλίου διέκριναν «στιγμιαίες γυμνικές σκηνές».  Και μετά λέμε ότι για τα ποσοστά της Χρυσής Αυγής φταίνε οι πολλοί μετανάστες…

 

 

 

http://www.tanea.gr/news/culture/article/5000948/to-kentriko-arxaiologiko-symboylio-ekopse-dyo-metabyzantines-eikones-apo-ekthesh-sto-parisi/

179 Σχόλια προς “Τετραχρονίτικα μεζεδάκια”

  1. Τσούρης Βασίλειος said

    Ευτυχώς σήμερα είναι Κυριακή και δεν θα ξαναδούμε στην τηλεόραση μία διαφήμιση για κάποιες λέξεις που χάνονται που τις τελευταίες μέρες μας είχε γίνει «τσιάμικος ταμπάκος» 🙂

  2. Φρύνις said

    Νικουδέπουταμ, για καλημιριά κι καλη όριξ, ασπώ ένα αποκριγιάτκου ανέκδουτου τ’ Σόλουνα πτούχα μιταφράσ για ντ τριπλωματική μ’ στο Solon University (αλήθεια υπάρχει ψάξτο κι στου προυφίλμ), ταΜΑΜ είνι για τσ λιγούρδις παναφέρς, κι γω πι τούτου τόκανα. Ε πστέβγου έδγιου να μανίσει κανές πθείτς κανές μανιάρς. Είναι στα γκρΙΝΚΛΙΣ, πταλατρέβγου οριτζινάλ:

    Ουάνς απόν ε τάιμ, α φάρμερ άουτσάιντ οφ χίζ πρόπερτυ, χαντ ρίττεν γιθ μπικ λέττερς: «Ντον απρόατσ μάι πρόρπερτυ, ιφ άι κάτσ ένηουάν στύλινγκ μάι φρουτς αμ γκονα φακ χιμ». Ουαν ολντ γούμαν χέντ σοίν δε ανάουζμεντ εν εξάιτιντ έντερντ εντ στόουλ ουάν βασκετ οφ δε ντελίσιους φρούτς [σύκα λέγιντ έδγιου, χερ ναίημ άι σαπόζ μαστ μπί Ιβα] Δε φάρμερ βέρυ άνγκρυ, κάτσντ χερ αντ σάουτηντ λάουντλυ:

    -Άγει μουρή παλόγριγια πάγινει απ έδιου πέρα

    Εντ χη πούσντ χερ άουτ οφ δε φάρμ.. Δε ολντ λάιντυ γουίπινγκ άνσερντ φούλ οφ παίην:

    -Άλλα γράφτι απόξου κι άλλα κάντε μέσα…

  3. Εν γνώσει των συνεπειών του νόμου δηλώνω κατηγορηματικά πως δεν βλέπω τηλεόραση και δεν αγοράζω εφημερίδες.
    (κερδίζω τίποτις ; )

  4. ΣοφίαΟικ said

    Πφ, εμείς σας αγοράσαμε όταν εκδοθήκατε, κύριε, δεν περιμέναμε εφημερίδες και πράσινα άλογα.

    Τώρα, σχετικά με τις εικόνες και τα έργα τέχνης, πριν μερικά χρόνια έγινε μια εκθεση βυζανιντής τέχνης εδώ στο Λονδίνο, σπανια έκθεση για΄τι γενικά εδώ δεν υπαρχει ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο, και πρωτότυπη γιατι είχαν μαζέψει εκθέματα από καμια εκατοσ΄τη μουσεία, τα πιο πολλά εκτός Ελλάδας. Η έκθεση είχε κάμποση δημοσιότητα και χώρο στις σελίδες των εφημερίδων, στις εκπομπες κουλτούρα κι έτσι της τηλεόρασης κλπ. Το παράπονο όλως ήταν ότι αντιμετώπιζε τις εικόνες και τα λοιπά εκθέματα σαν έργα τέχνης και δεν έλεγαν στον επισκέπτη τίποτα απολύτως για την ιστορία, την τεχνοτροπία και τη χρήση τους και έμενε λέει ο επισκέπτης τόσο ασχετος όσο και πρωτα (κι αυτά τα είπαν άγγλοι κριτικοί, όχι Έλληνες).
    Τελικά δεν μπορείς ποτέ να ευχαριστησεις κανέναν.

  5. Αρκεσινεύς said

    2.Πολύ ωραίο, Φρύνις.

  6. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια -πράγματι πολύ ωραίο, Φρύνι!

  7. Φρύνις said

    Τσόκ μερσικλερί, Αρκισινεφτζιγίμ. Καλή όρεξη και αφιετολσούν!
    Στο Νικοκύρη ομελέτα να αφήσουμε κομμάτι, να μη σπάσει κι άλλα αβγά και μας πάθει κάτι… φτου σκαιά ρόδα!

  8. Φρύνις said

    Στο Νικοκύρη εφχύθηκα
    να τάχει πεντακόσια
    να δώσει εκατό τσι μουσικοί
    που τα χουνε τρακόσια

    σε ολντ δραχμές και γρόσια

  9. Κορνήλιος said

    ὑπόγραψον! δὲν εἶναι κακό!

    ἂν ἡ εἰκόνα δὲν ἦταν ἔργο τέχνης μὲ ἀρχαιολογικὴ ἀξία ἔπρεπε νἄχῃ καεῖ ὴ νὰ πεταχτῆ στὰ σκουπίδια, δηλαδὴ τί; ἅγιους κυνοκέφαλους θἄχωμε σὰν τοὺς θεούς τῶν Αἰγυπτίων; ἔλεος!

  10. Αντιφασίστας said

    Καλημέρα σε όλες και σε όλους!
    Πολύ ωραίο το βιβλίο, Νικοκύρη, και πράγματι είναι βιβλίο κομοδίνου, μαζί με μια ποιητική ανθολογία και έναν τόμο με διηγήματα του Παπαδιαμάντη. 😉
    Άλλος ένας συνταξιούχος ο κυριούλης, που βρήκε τον χρόνο ν’ ασχοληθεί με τη γλώσσα και να μας κάνει ανορθόγραφο κήρυγμα. Τελικά, μήπως είναι προτιμότεροι οι συνταξιούχοι που παίζουν το ταβλάκι τους στο καφενείο, πίνουν το ουζάκι τους και αμπελοφιλοσοφούν με τα καρντάσια τους;

  11. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Αν έφταιγαν οι μετανάστες για τα ποσοστά της Χ.Α η λύση του προβλήματος θα ήταν πολύ απλή, αλλα βλέπεις, το πρόβλημα προϋπάρχει των μεταναστών.

    3 – Την ψυχική σου ισορροπία, τουλάχιστον εγώ που κάνω τα ίδια εδω και 25 χρόνια, αυτό το κέρδος έχω.

  12. Panagiotis said

    Φρύνις, στο κλεψα. Ξηγημένα πράματα!

  13. ΠΑΝΟΣ said

    Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο…Ελλάς Ορτοντόξ Αρχαιολόγων (και φιλολόγων ,αστροφυσικών,γιατρών και επιστημόνων γενικώτερα ,για να μην πω και αρκετών καλλιτεχνών).Και μετά λένε κάποιους ειδωλολάτρες.

  14. Φρύνις said

    Νκοδέσπουτα,

    Λυστείες στο κονάκι σου
    άνευ διπλής ταρίφας
    Πες μου να κατοχυρωθώ
    σε Λουξ Αμβούργου τρύπας!

  15. sarant said

    Ευχαριστώ και για τα νεότερα!

    Λυστείες;

  16. ππαν said

    Καλημέρα, ωραία τα μεζεδάκια, με το πέρας να ξεχωρίζει.
    Εντύπωση μου κάνει για το ΚΑΣ, θέλω να πω τους είχα για σοβαρούς ανθρώπους, και κρίμα που δεν έστειλαν τον άγιο να τονε δούμε.

  17. axmmanoula said

    Μπορεί το αρχικό να ήταν «ρέπει προς εξαφάνιση» και να έγινε αναγραμματισμός. Καλημέρα!

  18. ππαν said

    Eμένα το «έρπει προς εξαφάνιση» μου φάνηκεγουστόζικο λογοπαίγνιο.

  19. sarant said

    15: Έλα ντε!

    Δεν είπα ότι είναι λάθος το «έρπει»

  20. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    2. Σπαραχτικά ωραίο.Ευχαριστούμε.
    Διατελώ μαγεμένη κ.Σαραντάκο και εκλεκτή παρέα.
    ‘Οδευσα ‘ηδη για το «φοβερό Βήμα» μες το Κυριακάτικο πρωινό ψιλοβρόχι.
    Το ΚΑΣ «..έκρινε ότι στην έκθεση οι δυο εικόνες “αντιμετωπίζονταν μόνο ως έργα τέχνης, χωρίς να λαμβάνεται υπόψιν ο θρησκευτικός και λατρευτικός τους χαρακτήρας”
    Οι εικόνες δηλαδή πρέπει να συνοδεύονται στο εξής από περιβάλλον ναού; Γς, κατέβασε τα κανδύλια που λέγαμε
    Το Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, σα να τα πηγαίνει καλύτερα. Εδέησε να κηρύξει προχθές το «Αστρον» στην Κηφισίας διατηρητέο.

  21. Αντιφασίστας said

    Ξέρετε τι είναι πολύ ωραίο; Να χαζεύεις το ευρετήριο με τις λέξεις στο τέλος του Νικοκυρεμένου βιβλίου; Ταξιδεύεις στον χώρο και στον χρόνο και μόνο με τον ήχο των λέξεων, ακόμα κι αν δεν υποψιάζεσαι καν τη σημασία τους.

  22. Γς said

    Οι φόβοι των ανωνύμων κύκλων επιβεβαιώνονται

  23. Οι αληθινοί πιστοί βλέπουν πρόσωπο· εμείς οι υπόλοιποι βλέπουμε κεφάλι σκύλου.

  24. Theo said

    Συγγνώμη, θεωρείς πως οι εικόνες είναι μόνο έργα τέχνης και δεν έχουν θρησκευτικό και λατρευτικό χαρακτήρα, όπως λέει το ΚΑΣ;

    Να σημειώσω πως αρκετές εικόνες επιστρέφουν από εκθέσεις με μικρές ή μεγάλες ζημιές -«κρακελαρίσματα» συνήθως-, λόγω των διαφορετικών συνθηκών θερμοκρασίας και υγρασίας στους εκάστοτε τόπους φύλαξης και έκθεσης. Και σ’ αυτό βασικά φταίει το ΚΑΣ που δεν εκπονεί σχετικές μελέτες αλλά τις μεταφέρει σούμπιτες από πχ. 80% σε 50% σχετική υγρασία κι από 10 σε 20 βαθμούς Κελσίου. Ένας υπέυθυνος συντήρησης του Metropolitan Museum, μου έλεγε για κάποιες εικόνες του Σινά που παρουσιάστηκαν στην έκθεση «The glory of Byzantium». Πήγε εκεί και είδε πως η σχετική υγρασία του περιβάλλοντος χώρου ήταν 10% περίπου, ενώ στο μουσείο του γύρω στο 50%. Φρόντισαν, λοιπόν κι έφτιαξαν ιδιαίτερες κλιματιζόμενες προθήκες γι’ αυτές τις σπάνιες εικόνες του 6ου αιώνα, με μικροκλιματισμό ανάλογο της μονής Σινά, κι έτσι τις εξέθεσαν.
    Το ΚΑΣ όμως, όταν πρόκειται για εικόνες από εκκλησίες και μοναστήρια, δεν ασχολείται με τέτοιες λεπτομέρειες (ίσως γιατί οι κλιματιζόμενες προθήκες κοστίζουν). Απλώς, μετά την επιστροφή τους, διαπιστώνει και καταγράφει τις φθορές και υπόσχεται συντήρηση, που συνήθως μένει μόνο στα λόγια.
    Θυμάμαι και κάποιον παλιό Έλληνα συντηρητή να λέει πως για τις περισσότερες εικόνες η μεταφορά τους σε εκθέσεις θα έπρεπε να απαγορεύεται, λόγω τις κακής τους συντήρησης και του μικρού αριθμού των συντηρητών του δημοσίου στη χώρα μας, που δεν προλαβαίνουν.
    Γι’ αυτό, κι όταν ακούω για εικόνες που μεταφέρονται να εκτεθούν από εκκλησίες και μοναστήρια, σφιγγεται η καρδια μου.

  25. Theo said

    @20: Σε κάποιες εκθέσεις φροντίζουν να τοποθετούν τις εικόνες σε περιβάλλον που θυμίζει ναό, τον φυσικό τους χώρο δηλαδή.
    Γιατί σ’ ενοχλεί αυτό;

  26. Alfred E. Newman said

    Περίμενα δύο συλλογές μεζεδακίων αλλά ατύχησα.
    Κατανοώ την περίπτωση να θέλησατε να προστατεύσετε την υπερήφανη συγγραφέα ή μήπως φοβηθήκατε το οικογενειακό σφυρί; :mrgreen:
    Αναφέρομαι φυσικά στη «τελευταία ρανίδα του σωματός» της. youtube.com/watch?v=XOTU3eJgaDM

  27. Πέπε said

    Καλημέρα. Να θέσω υπόψη σας ένα επίκαιρο ζήτημα που νομίζω ότι χρήζει κάποιου σχολιασμού. Κάποιοι θα είστε ήδη ενήμεροι.

    Φαίνεται ότι στην Κύπρο η κατεύθυνση Γλωσσολογίας της Φιλοσοφικής σχολής πάει για κατάργηση, ενώ δεν έχει ακόμη αποφοιτήσει η πρώτη φουρνιά φοιτητών. Κυκλοφορεί λοιπόν ένα πετίσιον για να μαζευτούν υπογραφές ενάντια σ’ αυτή την απόφαση.

    Δείτε όμως πόσο παραπλανητικά παρουσιάζεται το πράγμα: Αντί να τονιστούν τα δύο αυτονόητα κακά της απόφασης, (α) ότι με κάθε αντικείμενο που παύει να διδάσκεται ο κόσμος μας φτωχαίνει και (β) ότι οι φοιτητές που πέρασαν σ’ αυτό το τμήμα για να πάρουν ένα πτυχίο που τελικά δε θα το πάρουν έχουν πέσει θύματα απάτης, αντιθέτως το κείμενο αναπτύσσει μια φοβική ρητορική για τις επιθέσεις που δέχεται η ελληνική γλώσσα. Λες και η Γλωσσολογία έχει κάποια επιλεκτική σχέση με την ελληνική γλώσσα και όχι με την καθ’ όλου Γλώσσα.

    Μακάρι αυτή η λαϊκίστικη κινδυνολογία να φέρει κάποιο αποτέλεσμα (αν και δεν έχω μεγάλη πίστη στα πετίσιον), αλλά θα ήταν προτιμότερο να υπογράψουν άνθρωποι που καταλαβαίνουν τι υπογράφουν.

    Δείτε το εδώ:

    http://www.change.org/petitions/%CF%84he-rector-and-the-senate-of-the-university-of-cyprus-support-the-greek-language-2?fb_action_ids=10151427958639137&fb_action_types=change-org%3Arecruit&fb_ref=__ScQeuPafet&fb_source=other_multiline&action_object_map=%2210151427958639137%22%3A154463274704959&action_type_map=%2210151427958639137%22%3A%22change-org%3Arecruit%22&action_ref_map=%2210151427958639137%22%3A%22__ScQeuPafet%22

  28. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    Αντιγράφω από το δημοσίευμα: «Οι δύο επίμαχες εικόνες χρονολογούνται στον 18ο αι., είναι αγνώστων αγιογράφων και απεικονίζουν η μεν μία τον Άγιο Χριστόφορο τον Κυνοκέφαλο με τον Χριστό και η δεύτερη τον ίδιο άγιο με τον αρχάγελλο Μιχαήλ Στερνόφθαλμο, με το πρόσωπο δηλαδή στο στήθος, εικόνες που σύμφωνα με το σκεπτικό της έκθεσης απεικονίζουν μια μορφή που αγγίζει τα όρια του μαγικού και επιχειρεί μέσα από τα ετερόκλητα στοιχεία που ενσωματώνει – ταυτότητα, μορφή, παράδοση – να μας συμφιλιώσει με τον φόβο και τον θάνατο.»
    (έχει κι ένα ορθογραφικό στον αρχάγγελο…).

    Η συγκεκριμένη ερμηνεία είναι τελείως εκτός πραγματικότητας και μόνο και μόνο γι’αυτή δεν θα έπρεπε να δοθούν τα έργα. Επιπλέον η αιτιολόγηση του ΚΑΣ είναι ορθή μεθοδολογικά, για την ακρίβεια είναι πολύ προχωρημένη ακόμη και για το επίπεδο των βυζαντινών σπουδών στην Ελλάδα, που ακόμα εν πολλοίς θεωρεί τις εικόνες και τις τοιχογραφίες «έργα τέχνης», με τη σύγχρονη έννοια του όρου. Έτσι φτάνουμε στο οξύμωρο, να θαυμάζουμε στη μια παράγραφο τα έργα ζωγραφικής από το 16ο αιώνα, του Θεοφάνη π.χ., και στην άλλη παράγραφο να θρηνούμε για την καταστροφή των τεχνών κατά την τουρκοκρατία.
    Επομένως, αφού η έκθεση, κατά τη γνώμη των μελών του ΚΑΣ, θα αποτύγχανε να δώσει στο θεατή να καταλάβει γιατί και πώς οι ορθόδοξοι των Βαλκανίων έφτιαχναν τέτοιου είδους απεικονίσεις, πολύ καλά έκαναν και δεν έδωσαν την άδεια.
    Αυτό το ζήτημα αγγίζει ένα πολύ ευρύτερο θέμα, σχετικά με το πώς πρέπει να αντιμετωπίζουμε την τέχνη του παρελθόντος, καταρχήν οι μελετητές της και κατόπιν το κοινό.

  29. Αρκεσινεύς said

    Μήπως ο Ορεσίβιος μπορεί να μας δώσει πληροφορίες για τον ναό των αγίων Αναργύρων στο Αντρώνι Ηλείας και τις εκεί αγιογραφίες;

  30. Αρκεσινεύς said

    Βρήκα και τον άκλιτο Αλκμανα διαβάζοντας για τον άγιο Χριστόφορο που η εικόνα του θα ντρόπιαζε τη χώρα μας.

    Ο Στράβωνας, στα γεωγραφικά του, κάνοντας σχόλιο για τις τερατολογίες των παλαιοτέρων του, αναφέρει τους μεγαλοκέφαλους του Ησίοδου, τους στεγανόποδες του Αλκμάν, τους μονόφθαλμους και κυνοκέφαλους του Αισχύλου. Αργότερα και ο Κλαύδιος Πτολεμαίος κάνει λόγο για κυνοκέφαλους και μονόποδες.

  31. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    28: Μπορεί να πέφτω έξω για τις εικόνες, πάντως περάστε παρακαλώ από το άλλο μαγαζί όπου ζητάμε τη γνώμη ενός τοπικού εμπειρογνώμονα.

    26: Αλφρέδο, γενικά αποφεύγω να επικρίνω ανθρώπους που βρίσκονται σε δύσκολη θέση (ελάχιστα μαργαριτάρια π.χ. της κ. Σταμάτη έχω σχολιάσει).

  32. Theo said

    @Πες τα, Γρηγόρη!
    Η σύγχρονη τάση (δηλαδή, εδώ και καμιά σαραντα-πενήντα χρόνια στις ανά τον κόσμο αρχαιολογικές σπουδές), είναι ν’ αντιμετωπίζονται τα μνημεία ως «σύνολα», όχι τα τμήματά τους μεμονωμένα. Φυσικά, η αρτηριοσκλήρωση πολλών αρχαιολόγων στη χώρα μας τους εμπόδισε να την αποδεχτούν νωρίτερα. Γι’ αυτό, όπως γράφει κι ο Γρηγόρης, η απόφαση του ΚΑΣ είναι πολύ προχωρημένη για την Ελλάδα, κι οπωσδήποτε στη σωστή κατεύθυνση. Καλύτερα μπορεί κάποιος να καταλάβει ένα «έργο τέχνης» μέσα στο σύνολο και στα πλαίσια του πολιτισμού και της εποχής που το δημιούργησε παρά αποσπασματικά.

    Μου έλεγε ένας αρχαιολόγος που εργάζεται σε διεθνή οργανισμό για την αναστήλωση ενός βουδιστικού μοναστηριού στη Σρι Λάνκα. Όταν θέλησαν οι αρχαιολόγοι να επισκευάσουν ένα αποκεφαλισμένο άγαλμα του Βούδα οι μοναχοί αντέδρασαν γιατί γι’ αυτούς το αγαλμα που είχε σπάσει έπαψε να είναι ιερό. Κι οι ξένοι αρχαιολόγοι κατανόησαν την αντίδραση των μοναχών.
    Ο δυτικός ορθολογισμός, λοιπόν, δεν είναι πασπαρτού.

  33. Theo said

    @31: Tο «άλλο μαγαζί» είναι του Ορεσίβιου;

  34. Έχω να πω διάφορα για τους κυνοκέφαλους, αλλά και τους μονόποδες και τους στερνόφθαλμους και όλους αυτούς, αλλά όχι τώρα. Έχει ενδιαφέρον πάντως ο βίος του αγίου Χριστόφορου στο συναξάρι: ήταν όντως από τους κυνοκέφαλους της Ανατολής, αιχμάλωτος των Ρωμαίων που έγινε χριστιανός και μαρτύρησε κλπ. Μεταγενέστερη σημείωση, αν δεν κάνω λάθος όταν το συναξάρι εκδόθηκε πια τον 20ό αιώνα: στην πραγματικότητα, λέει, ήταν απλώς πανάσχημος, και μόνον ορισμένοι αμαθείς αγιογράφοι κλπ κλπ.

  35. spiral architect said

    Καλημέρα. 🙂
    Απόσπασμα αγιογραφίας από το εσωτερικό της Παναγίας Κουμπελίδικης ή Καστριώτισσας της Καστοριάς. Εδώ ο άγνωστος αγιογράφος του 13ου αι. αναπαριστά την Αγία Τριάδα σε πλήρη σύνθεση: Ο Θεός κρατά στα χέρια του τον Χριστό και εκείνος το Άγιο Πνεύμα.
    Ως γνωστόν η χριστιανική θρησκεία απαγορεύει την απεικόνιση του Θεού και σε αυτό έγκειται η μοναδικότητα αυτής της βυζαντινής αγιογραφίας. roll:
    (η φωτό δική μου)

  36. Theo said

    @34: «Για τους ανυπόμονος υπάρχει η μελέτη του Χαράλαμπου Χοτζάκογλου, Σκιάποδες, Στερνόφθαλμοι, Κυνοκέφαλοι. Προέλευση και πρόσληψη τριών αρχαιολληνικών τεράτων στη βυζαντινή τέχνη και η «Σχολή των Θηβών», Μουσείο Ιεράς Μονής Κύκκου, Λευκωσίας 2003″ (από εδώ)

  37. Theo said

    @35: Δεν είναι ακριβώς έτσι, αλλά δεν θα ήθελα ν’ ανοίξω θεολογικές συζητήσεις εδώ.

  38. spyroszer said

    Η ερμηνεία της επιμελήτριας της έκθεσης για τις εικόνες μπορεί να είναι λάθος, αλλά γιατί ένα θρησκευτικό αντικείμενο δεν μπορεί ταυτόχρονα να είναι και έργο τέχνης;
    Εδώ κάποιες πληροφορίες για τον Άγιο Χριστόφορο τον Κυνοκέφαλο (ή Ρέπροβο).
    http://www.archive.gr/news.php?readmore=221
    http://www.kalavrytanews.com/2013/02/blog-post_8843.html
    http://www.antroni.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=48:—–&catid=22&Itemid=174
    http://www.nomika-epilekta.gr/strepsodikopanoyrgia/dokimia/o-kynokefalos-agios

  39. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    25.Θέσατε άλλο, από το εγερθέν ζήτημα-ερώτημα: Οι εικόνες να μην εκτίθενται, εάν δεν είναι σε «χώρο ναού» ; Αν είναι ναός, ή περιβάλλον ναού,ακόμη καλύτερα, αλλά ο περιορισμός, ως άποψη ενός θεσμικού οργάνου όπως το ΚΑΣ, θεωρώ ‘οτι είναι «στην κόψη του ξυραφιού».
    Το μότο μου είναι «τίποτα το ανθρώπινο δε μου είναι ξένο» και δε με ενοχλεί τίποτα. Συναναστρέφομαι, συνδιαλέγομαι,κρίνω και κρίνομαι. Ευχαριστώ

  40. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    Ωραία η συζήτηση για τις αγιογραφίες και για τους κυνοκέφαλους!

    33: Όχι, είναι εκείνο όπου είσαι κι εσύ 🙂

  41. Theo said

    @39: Έγραψα για «περιβάλλον που θυμίζει ναό», όχι “χώρο ναού”. Και, όπως προκύπτει από το σχ. 4, οι Δυτικοί περισσότερο από μας το καταλαβαίνουν αυτό και το ζητούν.
    Προσωπικά θα ήθελα να τις έβλεπα -και να τις ασπαζόμουν- στον φυσικό τους χώρο. Για όσους όμως δυσκολεύονται να επισκεφθούν τέτοιους χώρους, θα έλεγα «ναι» και στην έκθεσή τους σε περιβάλλον που θυμίζει ναό, εφόσον όμως είχε προηγηθεί η σωστή μελέτη και συντήρηση, κάτι που δεν συμβαίνει στη χώρα μας, όπως σημειώνω στο σχ. 24.

  42. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    #38
    Σίγουρα μπορεί (και) να είναι και έργο τέχνης και να εμπνέει τους σύγχρονούς μας και ο,τι άλλο. Όταν όμως μελετάμε την εποχή μέσα στην οποία δημιουργήθηκαν τα έργα, για να καταλάβουμε το πώς και το γιατί της εποχής εκείνης, δεν μπορούμε να προβάλουμε στο παρελθόν τις δικές μας σημερινές ερμηνείες και με βάση αυτές να ερμηνεύουμε. Είναι ένα ζήτημα καθαρά επιστημολογικό και μεθοδολογικό.

  43. aerosol said

    #35:
    Και ο Παντοκράτορας στον τρούλο των εκκλησιών μας τι είναι;

  44. spyroszer said

    Ναι συμφωνω, αλλα αυτο νομιζω ισχυει για ολα τα εργα τεχνης. Για να τα κατανοησουμε καλυτερα πρεπει να ξερουμε απο που εμπνευστηκε ο καλλιτεχνης το ιστορικο κοινωνικο πλαισιο την επιρροη σε μεταγενεστερους κλπ. Και οι βυζαντινες εικονες κι η τεχνοτροπια τους επηρεασαν μεταγενεστερους καλλιτεχνες, που αυτο υποθετω ηθελε να δειξει η εκθεση

  45. Τσούρης Βασίλειος said

    3.
    Αγαπητέ Gpointofview
    Ένας απ΄τους δικούς μου (κι αγαπημένος) αφορισμούς είναι ο :
    » Η Ελληνική τηλεόραση πρέπει να πάρει το Nobel Ιατρικής…
    – Ιατρικής γιατί;
    -Γιατί έχει κάνει εκατομμύρια άναίμακτες λοβοτομές 🙂

  46. Στα πλαίσια του κυργιακάτικου ρεφενέ, ας πιάσομε λιγάκι και την ποίηση!

  47. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    #44
    Ατυχώς, η έκθεση φαίνεται ότι ήθελε να δείξει αυτό που λέει το παράθεμα στο 28.

  48. fictionalities said

    Σχετικά με το Hellenic Scripts, μα τι να πω; Ο κύριος δηλώνει εραστής του ελληνικού λόγου και ίσως να είναι άξιος χειριστής του (εγώ δεν είμαι σίγουρα), την ανάγνωση όμως δεν την έχει. Ή δεν γνωρίζει αγγλικά, αλλιώς θα είχε την ελάχιστη οξυδέρκεια/ευθιξια να μην επισυνάψει στο post του το δεύτερο screenshot.

  49. Theo said

    @46: Ωραίο το ποίημα του Γιάννη Στίγκα στο τέλος!

  50. Γς said

    46:
    Λοιπόν αυτό το παλικάρι αδικείται γενικώς

  51. Κανένας δεν θα ασκούσε τη παραμικρή κριτική εάν η μη παραχώρηση βασίζονταν στο επιχείρημα ότι οι διοργανωτές της έκθεσης δεν έδωσαν τις αναγκαίες εγγυήσεις για τη προστασία των εικόνων Το συμβούλιο όμως έκρινε πως δεν αναγνωρίζεται ο θρησκευτικός χαρακτήρας των εικόνων και ότι αντιμετωπίζονται ευκαιριακά, απλουστευτικά, γενικευτικά, παρότι το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο είχε αντίθετη άποψη.
    Πιστεύουν αλήθεια στο ΚΑΣ ότι οι ξένοι ( που επισκέπτονται τα μουσεία και ενδιαφέρονται για τη τέχνη)είναι στραβοί και δεν βλέπουν τη διαφορά μεταξύ μιας εικόνας και ενός πίνακα; Οτι δεν γνωρίζουν τη θέση που έχουν οι εικόνες στην ορθοδοξία; Μήπως όταν, επι τη ευκαιρία της κυπριακής προεδρίας η ωραιότατη έκθεση κυπριακών εικόνων στις Βρυξέλλες από πριν τη Βενετοκρατία μέχρι τον 20ο αιώνα είχε λατρευτικό χαρακτήρα;
    Οχι τόση φοβία η ευθυνοφοβία από τη πρόεδρο του ΚΑΣ κυρία Μενδώνη ( ΓΓτου ΥΠΠΟΤ). Ούτε οι λαικοί να γίνονται ταλιμπάν της ορθοδοξίας αφου κανένα από τα 17 μέλη του ΚΑΣ δεν είναι κληρικός η θεολόγος, ώστε να δικαιούνται να αποφασίσουν για το αν θα ληφθεί η όχι υπ’όψη ο λατρευτικός χαρακτήρας.
    Είναι , παράλληλα, θεσμικά ανεπίτρεπτο και δείγμα έλλειψης σοβαρότητας να δίνονται αρνητικές απαντήσεις τελευταία στιγμή.

  52. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Ιερές εικόνες και ιερά αγάλματα δεν υπάρχουν, μόνο ιερή κοροϊδία και χοντρή κονόμα, απο τους επιτήδειους. Ο βούδας είχε απαγορέψει την απεικόνισή του με οποιοδήποτε τρόπο, ως βλάσφημη, έλα όμως που οι πιστοί θέλουν χειροπιαστά πράγματα για να πιστέψουν (με το αζημίωτο βέβαια), κι έτσι βγήκαν όλα αυτά τα αγάλματα και τα μπιχλιμπίδια. Τον ίδιο κερδοφόρο δρόμο, ακολούθησαν και οι ιερείς του μεταγενέστερου χριστιανισμού, και σίγουρα δεν έχασαν.

    24 – Όταν οι αγιορείτες παραδόπιστοι, περιφέρουν τις εικόνες για να τα κονομήσουν, προφανώς η καρδιά σου ξεσφίγγεται, άλλωστε είναι για ιερό $ σκοπό.

  53. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    46. Μπράβο. ‘Ετσι κοινωνήσαμε το ποίημα του Γιάννη Στίγκα.

    Φρύνις -λαϊκό πάλκο-Σόλων για πάντα.
    Τ ακούμε μεγαφώνως ,εδώ και ώρες.Κυριακάτικο πρωινό, μεσημεριανό τραπέζι και πάμε για τη σιέστα μαζί του
    Αντε ντάλε Ουσάκ :Την πληγωμένη μου καρδιά
    Σμυρνιά μου εσύ θα μου τη γιάνεις
    Αντε μωρέ ντάλε
    το μελιτζανί φουστάνι σύρε-βάλε

  54. Αντιφασίστας said

    46: Άλλο ένα από τα μ…σμένα που γαλούχησε το Κλικ! Γκουντ τζομπ, Κωστόπουλε!

  55. Αντιφασίστας said

    Τι πρόβλημα έχει αυτός ο όψιμος …δημοκράτης με τον Στάλιν; Μάλλον δε του συγχωρεί που ο σταλινικός Μερκαντέρ σκότωσε τον Τρότσκι με αξίνα και όχι με τσεκούρι:
    http://www.tovima.gr/politics/article/?aid=498759

  56. Τσούρης Βασίλειος said

    Μην το χάσετε τώρα στο in.gr
    Βαρυσήμαντη μετα-ανάλυση για το πέρδεσθαι εν πτήσει

  57. # 46

    Σημεία των καιρών. Τον εκδότη τον ενδιαφέρει μόνο η αναγνωρισιμότητα του επωνύμου του δημιουργού, σιγά μην κάτσει να διαβάσει τα πονήματά του

  58. Τσούρης Βασίλειος said

    Το τέλος του σημερινού άρθρου ταιριάζει με την επιστημονική ανάλυση που περιγράφεται στο link στο σχόλιο 56
    “…… ψηλά κι αγνάντευον”.

  59. Αντιφασίστας said

    Και για όσους δεν ξέρουν ποιος είναι ο Μπογδάνος, είναι αυτός που του πήρε και τα σώβρακα ο Μιχαλολιάκος σε τηλεοπτική συνέντευξη που εξελίχτηκε σε ουάν μαν σόου:

  60. Αντιφασίστας said

    Τον λίκνο ξέχασα:
    http://www.difernews.gr/articles/2/politiki/57370/mpogdanos-%E2%80%93-mixaloliakos-i-sunenteuksi-pou-prokalese-salo/

  61. # 56

    Επιβεβαιώνεται το ρητόν

    πορδή μη εξελθούσα … θανατηφόρος ούσα !

  62. Theo said

    @52: Μάλλον, Λάμπρο, δεν καταλαβαίνεις τι διαβάζεις.
    Το «σφίγγεται η καρδια μου» το έγραψα για τις ενδεχόμενες ζημιές από τη μεταφορά και την αλλαγή των συνθηκών υγρασίας και θερμοκρασίας.
    Και με την ευκαιρία διορθώνω (το θυμήθηκα καλύτερα): Ο παλιός συντηρητής, υπεύθυνος συντήρησης του Μουσείου Μπενάκη, είχε πει ότι πρέπει να υπήρχε απαγορευτικό για μεταφορά όλων των εικόνων. Κάτι ξέρει περισσότερο από σένα κι από μένα. Δε νομίζεις;

    Όσο, για τους αγιορείτες, μεταφέρουν τις εικόνες σε ναούς (μοναδική εξαίρεση είναι ο Εφραίμ, ηγούμενος της Βατοπεδίου) και τα χρήματα που αφήνουν οι πιστοί τα παίρνουν οι ναοί. Άρα, η συκοφαντία σου («παραδόπιστοι») δεν αποδεικνύεται.

  63. Τσούρης Βασίλειος said

    61.
    το δίστιχο στέκει και χωρίς το ΜΗ. Τέλος πάντων σήμερα γέλασα πολύ και μέσα απ΄την καρδιά μου! Από δω και πέρα σοβαρεύομαι.

  64. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    62 – H περιφορά απο σπίτι σε σπίτι στο Μαρούσι, είναι μεταφορά σε ναούς; και την υγρασία ποιός την ελέγχει, ο θεούλης; Τώρα αν είναι συκοφαντία το παραδόπιστοι, ρώτα τον κόσμο, να σου πεί την γνώμη του για τους ηγούμενους, για τους ιεράρχες να το αφήσω καλύτερα, εκεί, ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΛΑ ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΑΡΗ.

    Επι της ουσίας, εγω είμαι αντίθετος με την μεταφορά οποιουδήποτε ιστορικού, (και λατρευτικού) εκθέματος. Το κάθε έργο, έγινε για συγκεκριμένο λόγο στον τόπο του, όποιος θέλει, ας πάει εκεί να το δεί και να το θαυμάσει, ή να το προσκυνήσει αν είναι θρησκευτικό έργο, τα υπόλοιπα περι πολιτιστικής περιήγησης, για να τα θαυμάσουν και όσοι δεν μπορούν, απλώς καλύπτουν τον ιερό $ σκοπό.

  65. spyroszer said

    Έβλεπα τώρα στο ΡΙΚ για τις κυπριακές εκλογές. Πέρα απ’ τα τετριμένα για τον κυρίαρχο λαό και τις καλύτερες μέρες που θάρθουν κάποια γλωσσικά:
    – η δημοσκόπηση εξόδου αντί για exit poll χρησιμοποιείται άνετα
    – ένας δημοσιογράφος είπε για τα εξιτ πολ, ότι «τα αποτελέσματα δίνονται και αναδίνονται», προφανώς ανανεώνονται συνεχώς.
    -Ένας υποψήφιος, ο Λιλλήκας νομίζω, είπε ψηλο ηθικό. Απ’ ό,τι είδα είναι κάτι που λέγεται στη Κύπρο.
    Επίσης ειπώθηκε αυτό που αναφέραμε παλιότερα, ότι έχουν εργοδοτηθεί άνεργοι επιστήμονες για τη διοργάνωση των εκλογών.
    Ένας άλλος υποψήφιος είπε ότι » οι εξελίξεις που τροχιοδρομούνται» που επίσης απ’ το google φαίνεται ότι χρησιμοποιείται στην Κύπρο.

  66. Theo said

    @64: Σού έγραψα πως ο Εφραίμ, ο ηγούμενος της Βατοπεδίου, είναι η μοναδική εξαίρεση, με την οποία διαφωνώ.
    Η μεταφορά γίνεται από ναούς σε ναούς, όπου συντηρούνται για αιώνες αυτές οι εικόνες, χωρίς ζημιές (εκτός από την οξείδωση του βερνικιού από την κάπνα, η οποία εύκολα διορθώνεται) κι οι ναοί έχουν παρόμοιες συνθήκες υγρασίας και θερμοκρασίας.

    Τώρα το τι λέει ο κόσμος για τους αγιορείτες δεν είναι απόδειξη. Κι εγώ μπορεί να σου πω πως γνωρίζω πολύ κόσμο που λέει τα αντίθετα.

  67. ππαν said

    28: Γρηγόρη, αν κατάλαβα καλά, το ΚΑΣ δεν την έστειλε γιατί δεν συμφωνεί με τον επιμελητή της έκθεσης; Ήθελε δηλαδή μια άλλη έκθεση, και προφανώς οι διαφορές στην προσέγγιση εμφανίστηκαν στον δρόμο.

    Από την άλλη, σχετικά με τα έργα τέχνης το ΚΑΣ κατηγορείται, από τους γνωστούς θεούσους που γνωρίσαμε από κοντά κι εμείς κι από διάφορους ιερείς, ακριβώς γι αυτό, πως αντιμετωπίζει δηλαδή την πρωτοχριστιανική βυζαντινή και μεταβυζαντινή τέχνη μόνο ως τέχνη, πχ κλείνοντας ναούς ή αποσπώντας τοιχογραφίες γιατι χρειάζονται συντήρηση κλπ. Η Ροτόντα δεν ήταν τέτοαι περίπτωση; Οπόταν εδώ γι αυτό με εντυπωσιάζει η προσέγγιση.
    Τα υπόλοιπα για το ότι θα κακοπάθει η εικόνα ακούγονται αστεία ειδικά που δεν αναφέρονται, τουλάχιστον σύμφωνα με το άρθρο, στην αιτιολόγηση.

  68. Τι ωραία τα μεζεδάκια και σήμερα! Και τι ωραίο το βιβλίο σου Νίκο! Μπράβο!
    Και μπράβο φυσικά και στο «Βήμα», που το κάνει γνωστό σε κόσμο που μάλλον δεν θα μάθαινε ποτέ ότι υπήρχε!

    Να σε ρωτήσω, αυτό που θα δώσουν την άλλη Κυριακή, με τα αντιδάνεια, λέει τίποτα; Ή είναι τίποτα πορτοκαλισμοί;

    @46 κτλ: Ένας στίχος ειδικά με εντυπωσίασε πολύ, και ένιωσα την ανάγκη να τον προβάλω καταλλήλως 😀

  69. 41,
    Στο πνεύμα που αναφέρεται στο σχόλιο (δηλαδή θέα θρησκευτικής τέχνης σε ναό ή παρόμοιο χώρο), να αναφέρω την θαυμάσια έκθεση που υπήρχε για τρεις δεκαετίες περίπου στο Χιούστον, στο Byzantine Fresco Chapel, με κυπριακές τοιχογραφίες. Η ιστορία τους υπήρξε δαιδαλώδης (λαθρεμπορία, πολιτικές ίντριγκες, μεγιστάνες του πετρελαίου…) μέχρι να φτάσουν στο Χιούστον, απ’ το οποίο ξαναγύρισαν τελικά (και αμφιλεγόμενα) στην Κύπρο, όπως ήταν ή αρχική συμφωνία.
    Έχουν μερικές απρόσμενες ευαισθησίες αυτοί οι πετρελαιάδες…

  70. spiral architect said

    @36, 43: Σαν παιδί του ορθόδοξου κατηχητικού έμαθα ότι, είναι μη επιτρεπτή η απεικόνιση του θεού με ανθρώπινη μορφή και χαρακτηριστικά. Βέβαια υπάρχουν πάμπολλες ορθόδοξες μεταβυζαντινές και σύγχρονες αγιογραφίες όπου ο θεός απεικονίζεται σαν ένα μάτι εντός ενός τριγώνου.
    Σήμερα λοιπόν διάβασα για τον σκυλόμορφο Άγιο Χριστόφορο και μου’ρθε στο νου ο Άννουβις, ο Αιγύπτος θεός και ψυχοπομπός. Ψάχνοντας επ’ αυτού βρήκα αυτήν εδώ την ανάρτηση που σας την συστήνω.

    Ο υπεύθυνος (με σπουδές θρησκειολογίας) απ’ το μουσείο της Καστοριάς που μου άνοιξε την πόρτα της εκκλησίας, μου είπε ότι τέτοιες αιρετικές αγιογραφίες ήταν συνήθεις σε αγιογράφους εξορισμένους στα όρια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, όπου «οι νόμοι και οι προφήτες» δεν εφαρμόζονταν επακριβώς, αφήνοντας τον αγιογράφο να αυτοσχεδιάσει, μην έχοντας το φόβο κάποιας «εφόδου από τα κεντρικά».

    Αυτά ήξερα, αυτά έμαθα και σας μεταφέρω … 🙄

  71. ππαν said

    46: Αυτό για την ποίηση του Μπόγδανου δεν είναι όμοια περίπτωση με την ποίηση του Χυτήρη κλπ; Δεν είναι άσχετο και ζαβολιάρικο;

  72. ππαν said

    68: Στέλιο, κι εσύ;

  73. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα σχόλια!

    46-49 κτλ: Σημείο των καιρών όμως είναι ότι πνευματικοί άνθρωποι ευχαρίστως πήραν μέρος στην παρουσίαση του βιβλίου και το παίνεψαν.

    68: Όχι, είναι έγκυρο (της Ιορδανίδου). Εγώ βέβαια θα έβαζα το άλλο δικό της, τις Συνηθισμένες γλωσσικές απορίες, που είναι καλύτερο.

  74. ππαν said

    Να και η ανάρτηση:
    https://sarantakos.wordpress.com/2012/07/29/gargalata-2/#comments

    Kαι μου δόθηκε κι η ευκαιρία να επαναλάβω την παράκληση, να μην κοροϊδεύετε τους ποιητές, αν τύχει κι ανακατεύονται με την πολιτική

  75. @72,74: Ππαν μου δεν έχω τίποτα με τον άνθρωπο, απλά γέλασα πολύ! Συγγνώμη αλλά δεν είναι γελοίοι οι στίχοι;
    Και φυσικά, ούτε κατά διάνοια δεν το θέτω πολιτικά. Και με τον Κουράκη το ίδιο και περισσότερο γέλασα. 🙂

  76. spiral architect said

    Αφού πλέον γνώρισα σαν πρόεδρο της ΠΑΕ ΠΑΟ τον Γιάννη τον Μονοπύθμενο, σαν κοινωνικό αναλυτή τον Πορτοσάλτε και σαν ποιητή τον Μπογδάνο, φρονώ ότι πλέον μπορώ να αποσυρθώ εις την σκήτην μου.
    Τα έχω δει όλα! 😆

  77. ππαν said

    Καλά, Στέλιο μου 🙂 Αλλά όπως ξέρεις έχω μια αδυναμία στους ποιητές! Χωρίς πλάκα, δεν σου τον κάνει πιο συμπαθητικό που γράφει ποιήματα, έστω κι αν δεν σου αρέσουν;

  78. sarant said

    74: Δεν είναι ακριβώς ίδια περίπτωση με τον Αθάνα ή τον Κουράκη ή τον Χυτήρη, αν και αναγνωρίζω ότι έχει πολλές ομοιότητες. Μπορούμε πάντως να κρίνουμε τους επαίνους του Γεωργουσόπουλου ή, φευ, του Ίκαρου.

  79. ππαν said

    Γιατί βρε Νικοκύρη, αν άρεσε στον «Ίκαρο»; Υπάρχει απόλυτο κριτήριο σε τέτοια θέματα; Τον Μοίρη δεν τον βάζω αλλά τον Μπαμπασάκη τον έχεις για κόλακα της εξουσίας; Ρωτάω ειλικρινά, εγώ δεν τον ξέρω προσωπικά.
    Δηλαδή θα λογοδοτούμε όχι μόνο για τα ποιητικά μας πάρεργα αλλά και για τα γούστα μας κι όλα αυτά επειδή μπλέκονται πολιτικά πρόσωπα;

  80. Theo said

    @67: «Τα υπόλοιπα για το ότι θα κακοπάθει η εικόνα ακούγονται αστεία ειδικά που δεν αναφέρονται, τουλάχιστον σύμφωνα με το άρθρο, στην αιτιολόγηση.»

    Η συζήτηση δεν γίνεται για το αν το ΚΑΣ νομίζει πως θα κακοπάθουν οι εικόνες αλλά για το τι συμβαίνει σε κάποιες εικόνες που μεταφέρονται σε κάποιες εκθέσεις. Έχω δει τέτοιες ζημιές («κρακελαρίσματα») με τα μάτια μου.

    Αν νομίζεις πως οι απόψεις του διευθυντή συντήρησης του Μουσείου Μπενάκη είναι αστείες, φαίνεται πως, μέσα στην παντογνωσία σου,τα σχετικά τα ξέρεις καλύτερα από αυτόν. Ό,τι πεις!

  81. Αγγελος said

    Για όποιον ενδιαφέρεται, η «Βαρυσήμαντη μετα-ανάλυση για το πέρδεσθαι εν πτήσει» βρίσκεται εδώ.

  82. Γς said

    56:
    >Βαρυσήμαντη μετα-ανάλυση για το πέρδεσθαι εν πτήσει

    Την διάβασα την ανάλυση και θυμήθηκα ότι άλλα πράγματα είναι αδύνατο να τα συγκρατήσεις, τουλάχιστον εγώ.

    Πριν 10 χρόνια με πήρε ο μεγάλος μου γιός για να μου πεί ότι κάποιοι κύριοι που με περίμεναν στο Σαρλ ντε Γκωλ στην έξοδο επιβατών, δεν με βρήκαν.
    Πάγωσα! Όντως είχα φοβηθεί ότι μπορούσε να έχει συμβεί κάτι τέτοιο.

    Κι αυτό γιατί δεν μπόρεσα να συγκρατηθώ στο αεροπλάνο όταν μια σπανιόλα που καθόταν στο παράθυρο πέρασε από πάνω μου τις μπουτάρες της μια δυο τρεις (και μετ επιστροφής) για να βγει στο διάδρομο. Φτιαγμένος με τα ποτάκια μου που έπινα ακατάπαυστα, την τελευταία φορά δεν συγκρατήθηκα και τη xouftosa. Κάτι μου είπε άγρια στα Καστελιάνικα και της απάντησα ευγενέστατα: -Φαναρες μι ρόμπα βανάλια ντε ροχέρος παρόχας.
    Δεν κατάλαβε τι της είπα (ούτε κι εγώ) και έπιασε έναν αεροσυνοδό και με κάρφωσε.
    Αμάν, τα χρειάστηκα.

    Σηκώθηκα και πήγα πίσω που είχα ακούσει να μιλούν ελληνικά κάτι νεαροί.
    -Παίδες, το και το, με την τρελή. Ενδέχεται να με κάνουν αρεστάτο μόλις προσγειωθούμε.
    Θα πείτε πως δεν είναι έτσι τα πράγματα. Απλά πήγα να την συγκρατήσω να μην πέσει επάνω μου, που είχαμε και διαταράξεις εκείνη τη στιγμή. -ΟΚ; -ΟΚ.
    Ευτυχώς όμως δεν έγινε τίποτα.

    Και τώρα έβλεπα ότι υπήρχε πρόβλημα.
    -Μου ζήτησαν τη διεύθυνσή σου. Μάλλον από την Ιντερπόλ ήταν.
    Τα παλιόπαιδα, δυό από ατούς, που ήταν συμμαθητές των γιών μου στο λύκειο και που με γνώριζαν, του είχαν σφυρίξει τα κατορθώματα του πατρός του.

  83. @77: Ελπίζω να παραμένω ο πιο αγαπημένος σου και να μην μου πήρε την θέση, ε; 🙂

    Τώρα που το λες, ομολογουμένως μου είναι πιο συμπαθής τώρα, και μόνο για το θάρρος που είχε να τα βγάλει στην δημοσιότητα και να δεχτεί την κριτική!
    Το ότι πήραν μέρος στην παρουσίαση του βιβλίου του πνευματικοί άνθρωποι και το παίνεψαν, απ’ό,τι μας λέει ο Νίκος στο #73, μου φαίνεται αδιανόητο πάντως.

  84. ππαν said

    77αρχή: Μα τι λες τώρα; Με αυτές τις βλακείες που γράφει; Ούτε με τον άλλον με τα σκατά (με το συμπάθειο) των παιδιών με την πράσινη μύγα δεν σε βάζω.

  85. sarant said

    79: Δεν θέλω να πω περισσότερα γιατί κι εγώ αυτά τα δυο ποιήματα έχω διαβάσει, και επιπλέον προχτές με παίνεψε ο ποιητής τους. Πάντως, δεν είναι εντελώς ίδια περίπτωση με τους Αθάνα κτλ.

  86. Αντιφασίστας said

    76: Μη βιάζεσαι! Μαθαίνω ότι ο Μπάμπης θα εμφανιστεί στο Dansing with the stars. Mη διαδοθεί, μπορεί να είναι φήμη. 😉
    Να αγαπάμε τους περιστασιακούς ποιητές, βρε παιδιά, αλλά αν βγάλω βιβλίο εγώ θα μου το προλογίσουν οι εν λόγω πνευματικοί άνθρωποι; Σημειωτέον ότι εκτιμώ πολύ τον Μπαμπασάκη ως μεταφραστή και ως φίλο του σκακιού.

  87. Αντιφασίστας said

    Ο καημένος ο Αθάνας! Οι περισσότεροι τον θυμούνται ως αποστάτη και Γαργάλατα. Έχει γράψει, όμως, και ωραία ποιήματα:
    http://www.sarantakos.com/kibwtos/aqanas_kuries.html

  88. enpi said

    @35, 70
    Φίλε Spiral, έχω υπόψη μου τουλάχιστον 3 εικόνες σε ναούς στα μέρη μου (Αιτωλοακαρνανία, Αχαΐα) που απεικονίζουν τον Θεό ως πρόσωπο, οπότε φαντάζομαι ότι αυτό δεν είναι κάτι το εξαιρετικά ασυνήθιστο. Πάντως αυτή τη διάταξη της Αγίας Τριάδας δεν την είχα ξαναδεί.

  89. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    74. Πότε είναι κάποιος ποιητής;
    όταν το δηλώσει; όταν έτσι γράφει η φορολογική του δήλωση (ή και) όταν έχει εκδόσει μία ή δύο ή τρεις (πόσες) συλλογές; (ή και )όταν τον παινέψει δημοσίως ένας ήδη ποιητής; (ή και)όταν τον παινέψει ‘οπως τώρα Γεωργουσόπουλος, ο Μπαμπασάκης και ο (ποιός ‘αλλος ‘ηταν, δε θυμάμαι τί διάβασα στο λινκ). ‘η μήπως όταν γραφτεί στο σωματείο ποιητών, ή όταν είναι και δημοσιογράφος; Ρωτώ χωρίς πάθος διότι ένας φίλος εξέδοσε άνετα το πόνημά του με 250 ή 300 ευρώ εκ μέρους του (προ 7-8 χρόνων), έστησε και μια παρουσίαση σε τάδε αίθουσα Δήμου, έγραψε κι ενας άλλος φίλος σε φριπρές (νορμάλ,όχι υπερβολές)κλπ. Καλά και άγια.Είδα μάλιστα στο παζάρι προχθές αυτή τη συλλογή για 2 ευ. Καλά και πάλι. Είναι ποιητής; συνάδελφος του Ρίτσου δηλαδή;

  90. Spiral Architect, φυσικά η δεύτερη εντολή απαγορεύει «παντός ομοίωμα», αλλά απορώ πώς μπορεί να σας είπαν στο κατηχητικό ότι απαγορεύεται η απεικόνιση του Θεού με ανθρώπινη μορφή. Όλες οι Ορθόδοξες εκκλησίες δεν έχουν στον τρούλο τον Παντοκράτορα; και δεν γράφουν γύρω και «Ο ΩΝ», για να μη νομιστεί ότι μπορεί να εικονίζουν το Χριστό, που φυσικά είχε (και έχει, αφού ανελήφθη εν σώματι στους ουρανούς) ανθρώπινη μορφή;
    Μήπως ο άνθρωπος εννοούσε ότι η παράσταση της Αγ. Τριάδας στην Κουμπελήδικη είναι κάπως… ανορθόδοξη, με την έννοια απλώς ότι ξεφεύγει από τις αυστηρά τυποποιημένες παραστάσεις της βυζαντινής εικονογραφίας;

  91. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    66 – Εγώ σου λέω απο σπίτι σε σπίτι στο Μαρούσι, κοντά στο σχολείο Ελληνοχριστιανική παιδεία, (μπρρρ) και σε συνεργασία με αυτό, κι εσύ μου λές απο ναό σε ναό. Εντάξη Theo κτάλαβα, δεν θέλεις να συνεννοηθούμε, πρόσφατα είχαμε έναν εποικοδομητικό διάλογο ασυνεννοησίας, ας μην τον επαναλάβουμε, να είσαι καλά.

  92. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    #67 για το 28
    Νομίζω αυτό γίνεται κατανοητό από το δημοσίευμα που παρέθεσε ο Νικοκύρης.
    Κατά τα άλλα, δεν είμαι βέβαια ούτε θα γίνω απολογητής του ΚΑΣ, από τη στιγμή μάλιστα που η σύνθεσή του αλλάζει τακτικά. Άλλοι άνθρωποι, άλλες αποφάσεις.
    Επί της ουσίας, αν σε περιπτώσεις το ΚΑΣ θεωρεί ότι για την προστασία των τοιχογραφιών/ψηφιδωτών/εικόνων αυτά πρέπει να μεταφερθούν σε εργαστήρια, προφανώς προέχει η προστασία και όχι να παραμείνει το αντικείμενο στο ναό. Το παράδειγμα της Ροτόντας είναι για μένα μοναδική περίπτωση, αφού αρχικά δεν ήταν ναός και μετά από χριστιανική εκκλησία έγινε τζαμί, ενώ και τα ψηφιδωτά είναι επίσης πολύ σημαντικά.
    Αλλά νομίζω εδώ έγινε μια παρεξήγηση. Είναι άλλο αυτό που (νομίζω εγώ) ότι λέει το ΚΑΣ κι άλλο αυτό που ζητάν οι ορθόδοξοι μουτζαχεντίν. Το ΚΑΣ θεωρεί ότι η κάθε έκθεση καταλοίπων του παρελθόντος θα πρέπει να γίνεται με τρόπο ώστε ο επισκέπτης να αντιλαμβάνεται τις συνθήκες του τότε, συμπεριλαμβανομένης και της λατρείας, η οποία (μπορεί να) ήταν διαφορετική από το σήμερα. Αντίθετα, οι μουτζαχεντιν θέλουν το κράτος να συντηρήσει τα μνημεία, ώστε να προσελκύουν επισκέπτες (=$$) και κατόπιν το κράτος να μην ανακατευτεί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το ανεκδιήγητο ψηφιδωτό που φτιάχτηκε στον Άγιο Δημήτριο Θεσ/νίκης. Πάλι φλυάρησα, συγγνώμη.

  93. Theo, κανείς δεν ισχυρίζεται ότι είναι αμελητέοι οι κίνδυνοι από τη μεταφορά οποιουδήποτε έργου τέχνης, και αν σ’αυτή τη βάσηείχε αρνηθεί το ΚΑΣ την έκθεση των συγκεκριμένων εικόνων στο Παρίσι, κανείς δεν θα χαρακτήριζε αστειότητες τις αντιρρήσεις του. Επίσης, σαφώς κάθε έργο τέχνης πιο πολύ αναδεικνύεται στον τόπο και στο περιβάλλον για το οποίο φτιάχτηκε — αν και μ’αυτή τη λογική δεν θα έπρεπε να τα εκθέτουμε ούτε στα μουσεία! Το ζήτημα είναι αν είναι βάσιμος λόγος να μην εκτεθούν μεταβυζαντινές εικόνες σε εκδήλωση που τις συνδέει με τη σύγχρονη κοσμική ελληνική τέχνη το ότι εκεί θα αντιμετωπιστούν ακριβώς σαν έργα καλλιτεχνικής παράδοσης και όχι σαν αντικείμενα ευσέβειας.

  94. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    70.
    Με αγάπη, λίγο Ρίτσο από το «όνειρο καλοκαιρινού μεσημεριού». ……………………………………………………………………
    Κι ο Θεός δεν είναι πια θυμωμένος με τους αγγελους που κλέψανε τα μήλα,
    μήτ’ έχει μια μεγάλη χαρακιά ανάμεσα στα φρύδια
    σαν τον άλλον, που κάθεται ακαμάτης,
    καθημερινή και σκόλη, πάνου στο ταβάνι της εκκλησιάς
    και γίνηκε γκρινιάρης γιατί ποτέ δεν πήρε το σκαμνί του
    να βγει να κάτσει στη λιακάδα της αυλής,
    να ξεμουδιάσουν τα ποδάρια του
    που μούχλιασαν απ’ το λιβάνι κι απ’ την υγρασία.
    Ο δικός μας Θεός γίνηκε πάλι ένα τζιτζίκι,
    και τραγουδάει μες στην καρδιά μας
    την ώρα που κλαδεύουμε τα δέντρα του παράδεισου και φυτεύουμε γεράνια και γαρίφαλα
    γύρω τριγύρω σ’ όλες τις αυλές και τα περβόλια.
    ………………………………………………………………
    Η ποίηση είναι ένα ψέμα για να δεις την αλήθεια (παραφράζω τη ρήση για την τέχνη )

  95. sarant said

    89: Έλα ντε; Πότε είναι κανείς ποιητής; Αν βέβαια πεις «γράφει ποιήματα» το μετριάζεις λίγο 🙂

  96. spiral architect said

    … ή αν ξεκινήσεις με χαϊκού. 😀

  97. Αρκεσινεύς said

    61. Ζητώ συγνώμη από την ΕΦΗ ΕΦΗ (που την ευχαριστώ, που μας θύμισε το εξαιρετικό κομμάτι του Ρίτσου), την Ππαν και τους άλλος συσχολιαστές, αλλά θα τη γράψω τη γνωστή παροιμία:

    Κώλος κλασμένος, γιατρός χεσμένος.

    Για να πάει λοιπόν καλά η πτήση, μη διστάζετε!

  98. spiral architect said

    Καταδικάζουμε την κακή ποίηση από όπου και αν προέρχεται

  99. Γς said

    67:
    >Ο καημένος ο Αθάνας! Οι περισσότεροι τον θυμούνται ως αποστάτη και Γαργάλατα. Έχει γράψει, όμως, και ωραία ποιήματα:

    Πολλοί έχουν γράψει ποιήματα.
    Τεχνοκράτες π.χ. που καμία σχέση δεν είχαν με την τέχνη και την ποίηση πολλές φορές έχουν κάποιους σκελετούς κρυμμένους μακριά από το βιογραφικό τους.

    Η ιστορία αληθινή:
    Πάσχιζε ο φουκαράς να φύγει στην εσπερία προς απόκτηση δεύτερου πτυχίου. Δύσκολα όμως θα γινόταν δεκτός από την Εκόλ Σουπεριέρ ντ Ελεκρισιτέ, ας πούμε. Το κλειδί ήταν ένα πρώτο όνομα. Καθηγητής και Ακαδημαϊκός που είχε στενές σχέσεις με τη Σχολή (ονόματα δεν λέμε).
    Δύσκολος όμως. Δεν υπήρχε τρόπος να τον πλησιάσει. Πόσο μάλλον να του πάρει καμιά συστατική επιστολή του.

    Και τι κάνει ο μπαγάσας; Κάθεται τυχαία τάχα μου δίπλα του σε μια διάλεξη μιας ημερίδας στο Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών. Παρακολουθεί και κρατάει σημειώσεις. Σε μια στιγμή ευγενέστατα ρωτά τον «άγνωστο» δίπλα του για μια λέξη που δεν άκουσε καλά: -Ντελανσέρ? –Ντεκλανσέρ. -Α, ουί. Μερσί. Κάνα δυό ακόμη τέτοια και στο τέλος της ομιλίας ο μεγάλος έτεινε το χέρι στο λαμπρό και μελετηρό νεανία.
    –Καραπαπαγιαννοτέτοιος.
    -Kαραπαπαγιαννοτέτοιος είπατε;
    -Ναι, ο τέτοιος και τέτοιος. Με κάποια δυσφορία ίσως που δεν τον ήξερε.
    –Ναι ξέρω, αλλά θυμήθηκα το «Ξημερώνει η αυγούλα το πρωί με τη δροσούλα», δικό σας είναι; ‘Η το άλλο «Κι όταν θα φύγεις στα ξένα, να θυμάσαι και μένα» εσείς είστε;

    Μία ποιητική συλλογή είχε εκδώσει όλη κι όλη ο μεγάλος πριν γίνει μεγάλος κι αυτήν στη ζούλα, στα παιδικάτα του.
    Που στο διάολο την ανακάλυψε ο δικός μου;
    Και φυσικά τον βοήθησε, μέχρι και υποτροφία του βρήκε.

  100. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    Νομίζω ὅτι λέμε καὶ «χαρακτῆρες». Ἐγὼ τουλάχιστον τὸν ὅρο ἔχω χρησιμοποιήσει ἀρκετὲς φορές. Ἂν εἶναι λόγῳ ἐπιρροῆς ἀπὸ ξένες γνῶσσες στὸ ἑξῆς θὰ πρέπει νὰ προσέχω…

  101. Theo said

    @93: Νομίζω πως ήμουν σαφής. Δεν έγραψα ότι το ΚΑΣ επικαλέστηκε τους κινδύνους από τη μεταφορά.
    Εξέθεσα τον δικό μου προβληματισμό.
    Άλλος είναι ο κίνδυνος για τις εικόνες κι άλλος (πολύ μικρότερος) ο κίνδυνος για γλυπτά, μέταλλα, κλπ. Μετέφερα την εμπειρία ενός ανθρώπου που ασχολείται με τη συντήρηση όλων αυτών και θεωρεί απαγορευτική τη μεταφορά ΜΟΝΟ των εικόνων.

    @35, 70, 88, 90: Δεν είμαστε στην εποχή της Παλαιάς Διαθήκης. Οι Ιουδαίοι δεν επέτρεπαν κανένα ομοίωμα.
    Στην εποχή μας, μετά την ενανθρώπιση του Χριστού, εικονίζεται ό,τι έχει εμφανισθεί σε μάτια ανθρώπων.
    Εικονίζεται ο Παντοκράτωρ στους τρούλους, ο οποίος δεν είναι ο Θεός Πατήρ αλλ’ ο Θεός Λόγος, το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος. Και εικονίζεται με τη μορφή που έλαβε κατά την ενανθρώπισή Του, ως ο Θεάνθρωπος Χριστός. Εικονίζεται και το Άγιο Πνεύμα, με τη μορφή που εμφανίσθηκε κατά τη Βάπτιση του Χριστού (περιστέρι) ή κατά την Πεντηκοστή (φλόγες). Συνήθως δεν εικονίζεται ο Θεός Πατήρ, γιατί δεν έχει εμφανιστεί με καμία μορφή, εκτός από τη μορφή αγγέλου στον Αβραάμ. Γι’ αυτό, και η σωστότερη απεικόνιση της Αγίας Τριάδος είναι στη «φιλοξενία του Αβραάμ». Δε νομίζω όμως να υπάρχει καμιά απαγόρευση της απεικόνισής του. Υπάρχει ο κανόνας που εξέθεσα παραπάνω, υπαρχουν και οι εξαιρέσεις που αναφέρετε εσείς.

    (Ας μη διαμαρτύρονται κάποιοι, παρακαλώ, για τα πολλά θεολογικά. Τα έγραψα γιατί υπάρχει κάποιο ενδιαφέρον από μερικούς συσχολιαστές.)

  102. Αρκεσινεύς said

  103. sarant said

    99: Ωραία ιστορία!

    100: Μπορεί να πέφτω κι εγώ έξω.

  104. spiral architect said

    @101: Χμμ theo, δεν το έχω ψάξει και πολύ αλλά, αν ισχύουν αυτά που λες (καθότι φαίνεσαι γνώστης) ο παπάς στο κατηχητικό μάς τα’λεγε λάθος. 😐

  105. Μαρία said

    103β Μπα, δεν πέφτεις.

  106. EΦΗ ΕΦΗ said

    Δεν είναι ακριβές ότι αλλάζουν συχνά τα μέλη του ΚΑΣ (βλ. kas. culture. gr).
    Ο(η) Γενικός-ή Γραμματέας είναι Πρόεδρος και αναπληρώνεται, επι απουσία του, από τον εκπρόσωπο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
    Το Βυζαντινό Μουσείο, κι ορφανεμένο από τον Κωστάντιο, εισηγήθηκε θετικά για τη συμμετοχή στην ‘εκθεση. Tί χρεία έχομε περαιτέρω λοξοδρόμησης προς θεολογικοαρχαιολογικά εδώ. Κανένα άλλο γλωσσολογικό μεζεδάκι;

  107. Αρκεσινεύς said

    «O ελληνικός 19ος αιώνας έβγαλε σημαντικούς φιλολόγους,όμως δεν έβγαλε φιλοσόφους. ‘Εβγαλε και μερικούς μεγάλους συγγραφείς, οι οποίοι όμως κρίνονταν από τις λούπες των φιλολόγων». Τ. Θεοδωρόπουλος ΤΑ ΝΕΑ 26-27 Ιαν. 2013

    Ποια είναι ακριβώς η σημασία της λούπας;

  108. skol said

    Δεν είναι λίγο οξύμωρο που λέξεις που χάνονται είναι από σήμερα στο στόμα δεκάδων χιλιάδων αναγνωστών!
    Θα ανακοπεί άραγε η πορεία προς τον χαμό;
    Πέρα από αυτό, μαθαίνω ότι κάποιες απο τις λέξεις γνωρίζουν νέα ακμή. Όπως το μπιστιού.

  109. Αντιφασίστας said

    Ξεκίνησε γόνιμος ποιητικός διάλογος:
    http://www.lifo.gr/team/thecurlysue/36187

  110. ππαν said

    Εγώ γι αυτό διαβάζω τον Δημοκίδη κι ας μην ξέρει τον Πολυζωΐδη, γιατί έχει άποψη και δεν είναι η εύκολη, όπως η μπαλαφάρα που βάζεις
    http://www.lifo.gr/team/bitsandpieces/36189

  111. spiral architect said

    @107: Λούπα είναι ένα είδος μεγεθυντικού φακού για έλεγχο αρνητικών (ή και θετικών-slides) φιλμ.

  112. Μαρία said

    107 Μεγεθυντικός φακός.

  113. sarant said

    108: Τοπικά, κάποιες από τις λέξεις αυτές ήταν ολοζώντανες. Ο τίτλος είναι γενίκευση (και ήταν επιθυμία του εκδότη), δεν ισχύει απόλυτα, αυτό που κυρίως ισχύει είναι πως οι λέξεις δεν περιλαμβάνονται στα σύγχρονα μεγάλα λεξικά.

    107: Λούπα είναι νομίζω ο μεγεθυντικός φακός. Αν και οι νεότεροι λένε τους μουσικούς βρόχους έτσι, νομίζω (από το loop).

  114. ππαν said

    Ναι βρε παιδιά, αλλά τώρα λέμε λούπα το επαναλαμβόμενο σχήμα.

  115. ππαν said

    Α με πρόλαβε ο Νικοκύρης. Στη μουσική το λέμε πολύ, ειδικάσ τα μπλιμπλίκια 🙂

  116. spiral architect said

    Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο μεσιε Τάκης εννοεί τον μεγεθυντικό φακό και όχι την επαναληπτικότητα.

  117. Μαρία said

    114 Με τη διαφορά οτι ο Θεοδ. πρέπει να έχει στο μυαλό του το α λα λουπ, οτι οι φιλόλογοι τα ψειρίζανε.

  118. ππαν said

    E ναι, αλλιώς δεν βγαίνει νόημα. Πάντως ο μεγεθυντικός φακός λέγεται και μεγεθυντικός φακός χωρίς πρόβλημα 😉

  119. ππαν said

    117: Ν α τα αγράφει κατευθείαν στα γαλλικά να συνενοούμαστε καλύτερα!

  120. Αρκεσινεύς said

    Ευχαριστώ για την άμεση απάντηση. Βρήκα και στο σλαγκ τις σχετικές ερμηνείες.

  121. skol said

    113, 114 Και από προγραμματιστές έχω ακούσει τη λούπα (για τους επαναληπτικούς βρόχους).

  122. spiral architect said

    Tι Μπογδάνος και κουραφέξαλα. Ενας και μοναδικός παραμένει ο πρώτος διδάξας:

  123. ππαν said

    122: Ξέρεις οτι ο Ψαθάς είχε στο μυαλό του τον Ελύτη όταν έφτιαξε τον Φανφάρα, ε; Είναι λίγο λιγότερο αστείο αν σου αρέσει ο Ελύτης

  124. spiral architect said

    @122: Το αποτέλεσμα όμως αποζημιώνει.
    (ισχύει αλήθεια;)

  125. Αντιφασίστας said

    Βρείτε τον ποιητή:
    -σιγά τα αίματα

    Κανείς θεός, όλο το εμπρός πυρά γυρεύει,
    Διαρκώς σαλεύει ανατριχίλες ο καιρός δικαιοσύνης
    Αγονος, κόπος ερυθρόμορφης απιστίας, υπερετούς μνείας
    Ερώτημα: πώς αυτό το λάλο, το παρόν προπολύχρονο φευγιό ξέμονο
    Και ξέφτι κοφτερό σ’ ένα χαλασμένο «γάμησέ τα» κακόπεσε λαχανιασμένο.

    Αισχύλος στο χείλος και πληγή ανοιχτή το ποιόν του επιβάτη.

    Χώρα κωφάλαλη, ματιά μου άλαλη, διττή,
    Παλιά και κοσμοσυντριμμένη αγαπημένη τυπική,
    Ξαναπετιέσαι αιώνια, ξανά θα φεγγοφέρεις, μόνο κρατήσου
    Από τα θήτα και στ’ ωμέγα κρύψου, μέχρι το κόπασμα του κοπετού,
    Προτού ο αιώνας σου μεταστοιχειωθεί στης ρίζας δύσης το στερνόγερμα

  126. ππαν said

    http://tinyurl.com/aqggfrd

  127. ππαν said

    το 126 στο 124

  128. spiral architect said

    @!26: Ευχαριστώ ππαν, δεν το ήξερα.

  129. ππαν said

    Κι εδώ )από το 27.42 περίπου) ο Σακελλάριος περιλαμβάνει υποψιάζομαι τον Εμπειρίκο, ίσως κάνω λάθος; και μάλλον όχι μόνο αυτόν.
    http://tinyurl.com/ax3wlm3

  130. ππαν said

    Ωχ, περιλαβαίνει. Μολύνθηκα από τον ιό του «λαμβάνω» γμτ.

  131. skol said

    Σχετικά με τους ποιητές συμφωνώ με την Ππαν (και με τον Δημοκίδη). Η ευκολία να πεί ο καθένας μια εξυπνάδα τόσο για τις οιμωγές της γέννας του Μπογδάνου όσο και για τα σκατά με την μύγα του Ελύτη δείχνει ακριβώς ότι τέτοιου είδους κριτικές δεν βοηθάνε και πολύ στην ανάγνωση της ποίησης. Φανερώνουν μάλλον περισσότερα για τον κριτή παρά για τον κρινόμενο.

  132. sarant said

    122: Μόνο που αυτό είναι πειραγμένο, δεν είναι το αυθεντικό της ταινίας.

    126: Κι εγώ δεν το ήξερα ότι ο Ψαθάς είχε κατά νου τον Ελύτη, και δεν το αμφσβητώ, αλλά έχει ένα πρόβλημα αυτή η προσέγγιση. Ο Ψαθάς, που δεν καταλαβαίνει σύγχρονη ποίηση και που δεν του αρέσει, θέλει να την παρωδήσει, αλλά στην πραγματικότητα παρωδεί την παραδοσιακή ποίηση -γιατί παραδοσιακά γράφει ο Φανφάρας και απαγγέλλει σαν τον Λάσκο. Αν και τώρα που το ξέρω, βλέπω με μεγαλύτερη συμπάθεια τον Ψαθά 🙂

  133. άλλος πόντιος said

    Μπαίνω ίσως στα χωράφια του Δύτη, αλλά θα ήθελα να διαχωρίσω τον κυνοκέφαλο Χριστόφορο από την (απλώς) πλούσια φαντασία των παλαιών κλπ.
    Σε συνθήκες (και κουλτούρες) προφορικότητας, τα οπτικά (καθώς και ηχητικά και άλλα) σύμβολα δεν είναι τυχαία, και παίζουν σημαντικό ρόλο στη συμπύκνωση, διάδοση και εξέλιξη ιδεών.
    Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι οι «θρησκείες» (+ «αιρέσεις» κλπ) ήταν κατά κάποιον τρόπο οι πολιτικοί συνασπισμοί (και πολιτικά κόμματα) παλιότερων εποχών.
    Υπάρχει πχ ισχυρή σχέση (πράγμα που τεκμαίρεται) του κυνοκέφαλου Χριστόφορου με τον Μίθρα, ο οποίος αποτέλεσε, σε διάφορες μορφές, σύβολο και όχημα ετεροδοξιών και πολιτικών κινημάτων για πολλούς μεταχριστιανικούς αιώνες σε ολόκληρη τη λεκάνη της Μεσογείου, και μέχρι τις Ινδίες.
    Το θέμα έχει ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ψωμί, αλλά ας όψεται ο περιορισμένος χρόνος.
    Καληνύχτα (με ευχές για τα γενέθλια).

  134. Αρκεσινεύς said

    Αντιφασίστα, μια και δεν σταυρώνετε νίκη ας το ρίξουμε στην ποίηση. Είναι μια κάποια λύση! =P

  135. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    #106
    Όπως φαίνεται εδώ http://kas.culture.gr/index.php/el/2008-12-22-10-54-13/2009-08-27-10-37-39 τα μέλη του ΚΑΣ έχουν ποικίλη προέλευση και αλλάζουν ανάλογα με τις αλλαγές στις υπηρεσίες, κι αυτές είναι συχνές.
    Μήπως το Μουσείο εισηγήθηκε θετικά ακριβώς επειδή δεν υπάρχει πια ο Κωνστάντιος;

  136. ππαν said

    Όποιος και να είναι ο λόγος, είναι ακόμη πιο περίεργο που παρόλη τη θετική εισήγηση του Βυζαντινού το ΚΑΣ εκφράστηκε αρνητικά.
    Πάντως η αλήθεια είναι πως έχουμε μόνο την μια άποψη, δεν ξέρουμε το ακριβές περιεχόμενο της γνωμοδότησης. Το ότι το αποφάσισαν τελευταία στιγμή είναι πάντως έτσι κι αλλιώς κατακριτέο.

  137. Αρκεσινεύς said

    134. :p

  138. Αντιφασίστας said

    131: Όταν πρόκειται για ποίηση. Το κακό με τη σύγχρονη ποίηση είναι ότι ο κάθε Μπογδάνος μπορεί να γράφει ό,τι να ‘ναι και ο αναγνώστης να στέκεται δίβουλος. Απ’ τη μια να θέλει να γελάσει, απ’ την άλλη να σκέφτεται »Ρες μπας και θέλει να πει κάτι ο ποιητής και δεν το πιάνω εγώ;».
    134: Τι να κάνουμε, Αρκεσινεύ! Το είπε και ο μέγιστος Καβάφης: »Νάρκης του άλγους δοκιμές εν φαντασία και λόγω». Και μιλάμε για πολύ άλγος φέτος! 😉

  139. Αρκεσινεύς said

    134, 137. Δε μου βγαίνει η φατσούλα.

  140. Αρκεσινεύς said

    138. για λίγο

  141. spyroszer said

    129.
    http://iphimedea.blogspot.gr/2008/04/blog-post.html
    Και η Καιτούλα θέλει να απαγγείλει Πολέμη.

  142. ππαν said

    141:Α, ευχαριστώ, δεν τόξερα αυτό αν και την διάβαζα την Ιφιμέδεια από μια εποχή και μετά.

    Επίσης κι ο Πάντζας σε μια άλλη ταινία απαγγέλει κάτι για την μοναξια΄που έχει εφτά πετσιά που κάτι μου θυμίζει, Σεφέρη;

  143. spiral architect said

    O Δήμος Τανάλιας δείχνει το δρόμο λοιπόν: Γράψτε με ψευδώνυμο, κάντε παρουσίαση χωρίς τον ποιητή, ένα πέπλο μυστηρίου να καλύπτει την ταυτότητά του..
    Το θέλει και η εποχή άλλωστε.

  144. Αντιφασίστας said

    142: Νίτσε

  145. ππαν said

    Αλήθεια;

  146. Αρκεσινεύς said

    138. Τι είναι τσιφτετέλι να την καταλαβαίνουν ;

  147. Αντιφασίστας said

    145: Αν θυμάμαι καλά τη σκηνή, ο Πάντζας για να ρίξει την κουλτουριάρα Λάσκαρη της απαγγέλλει αυτούς τους στίχους και της λέει ότι είναι του Νίτσε. Δεν το έχω διασταυρώσει. Θα το κάνω τώρα από περιέργεια.

  148. skol said

    138 Δεν λέω ότι πρέπει να καταπνίξει κανείς την ανάγκη του να γελάσει. Λέω απλώς ότι αυτό δεν δείχνει και πολλά πράγματα για το ποίημα. Άλλωστε πολύ μεγάλα ποιήματα και ποιητές έχουν παρωδηθεί.
    Απ’ την άλλη αν κάθε φορά που το διαβάζεις γελάς, έχει την αξία του και αυτό 🙂

  149. 29. Αγαπητέ Αρκισινεύ, μπήκα μόλις τώρα στο Νικοδόμημα. Διάβασα το άρθρο του Νικοκύρη κι έριξα μια πολύ βιαστική ματιά στα σχόλια. Δεν ξέρω μήπως απαντήθηκε από άλλο φίλο του ιστολογίου το ερώτημά σου και μου διέφυγε – σ΄αυτή την περίπτωση ζητώ συγνώμη -. Σε παραπέμπω σε άρθρο του αρχιμανδρίτη Φιλάρετου Σπανόπουλου. Εγώ δεν έχω μελετήσει το συγκεκριμένο θέμα. Πάντως πλούσια η λαογραφία της περιοχής αυτής και υπάρχουν και σήμερα σπαράγματα της μυθολογούσας συνείδησης.

    http://androni.blogspot.gr/2012/01/blog-post.html

  150. Γς said

    Ουφ, τι εφιάλτης ήταν κι αυτό πάλι; Θα τα γράψω πριν τα ξεχάσω εντελώς.

    Μόλις ξύπνησα και κοίταζα μες το σκοτάδι της νύχτας που ποιος ξέρει πόσο θα κρατήσει και πώς θα είναι μετά όταν η γη θα ξαναμπεί στη τροχιά της, τραυματισμένη και με αλλαγμένες όλες τις παραμέτρους της.

    Όλα άρχισαν λέει από μια κοιλιά που έκανε ο χρόνος που με έφερε στην Αίγυπτο των Πτολεμαίων. Ημουν μπροστά όταν έγινε η έκρηξη. Ανήμπορος να κάνω κάτι, έπαιζα τον ρόλο του έλληνα μάρτυρα από μια άλλη εποχή.
    Το υλικό ήταν μια μικρή ντάνα χαρτοταινίες και δράστης ένας πιτσιρίκος που προσπαθούσε ανεπιτυχώς να τους βάλει φωτιά με έναν πλαστικό αναπτήρα Μπίκ. Και δεν τα κατάφερνε. Ελα όμως που έπρεπε να γίνει. Γι αυτό κιόλας ήμουν εκεί.

    Και ξαφνικά έγινε η έκρηξη που με πέταξε κάνα δυο χιλιάδες χρόνια μακριά στην εποχή μας.
    Η γη είχε πάθει την πλάκα της. Η Μαδαγασκάρη είχε ξεκολλήσει και είχε χτυπήσει τη Νότιο Αμερική, λίγο έξω από την Αργεντινή.
    Κι εδώ στα μέρη μας φοβερές ανακατατάξεις των τεκτονικών πλακών στη Μεσόγειο και μετά η διαπίστωση ότι όλα αυτά ήταν όνειρο.

    Σηκώθηκα καθάρισα ένα ακτινίδιο. Τελειώνουν και να μην ξεχάσω να πάρω από την Λαϊκή σήμερα. Μόνο που προβληματίζομαι αν θα πάρω και σπανάκι, μιας και το απόγευμα η κυρά μου έχει Διοικητικό Συμβούλιο με τις άλλες θεούσες στο Σύλλογό τους και ποιος θα το καθαρίσει.

  151. Γς said

    Τώρα πια οι πάνω από 100 χιλιάδες 40κοι έχουν εγκατασταθεί για καλά σε ισάριθμα σπίτια.
    Και στο τέλος του βιβλίου 10 ολόκληρες κενές σελίδες.
    Αριθμός υπερβολικός. Και θυμήθηκα πόσο χρήσιμες καμιά φορά ήταν οι δυο τρεις κενές σελίδες σε παλιά βιβλία. Σε μια εποχή που χαρτί για σημειώσεις δεν ήταν και σε κάθε σπίτι.
    Και τι δεν βρίσκεις εκεί. Κάθε τι που έπρεπε να φυλαχτεί. Από λογαριασμούς μέχρι σημαντικά προσωπικά ή οικογενειακά δεδομένα.
    Θησαυρός των απογόνων.
    Σήμερα ποιος θα γράψει εκεί;

  152. Αρκεσινεύς said

    Αγαπητέ Ορεσίβιε, σ’ ευχαριστώ πολύ. Η παρουσίαση από τον αρχιμανδρίτη Φιλάρετο Σπανόπουλο ήταν πολύ κατατοπιστική και νομίζω πέρα από οποιαδήποτε στενόμυαλη προσέγγιση.

  153. Αρκεσινεύς said

    151.Και όταν το χαρτί έλειπε,που ήταν ο κανόνας στα χωριά,έγραφαν- όπως γράφεις κι εσύ, οικογενειακά δεδομένα,ημερομηνίες γάμων και γεννήσεων, και έκαναν λογαριασμούς π,χ, μεροκάματα – πίσω από εικόνες, σε ντουλάπια, στο εσωτερικό του γαμπριάτικου ξύλινου μπαούλου, σε πόρτες, στα αυτιά της σύνοψης που υπήρχε σχεδόν σε κάθε σπίτι. Έχω καταγράψει και φωτογραφήσει πολλές τέτοιες περιπτώσεις

  154. spiral architect said

    Πάντως και το βιβλίο του Νικοκύρη, όπως και άλλες επανεκδόσεις βιβλίων που έκανε ο ΔΟΛ (και όχι μόνον ο ΔΟΛ) είναι πανάλαφρο λόγω της κακής ποιότητας του χαρτιού που χρησιμοποιείται.
    (χαρτί εφημερίδας είναι, ή χειρότερο απ’ αυτό;)
    Αν ξύσεις εγκάρσια το νύχι σου σε μια σελίδα, οι χαρακτήρες σβήνουν λες και χρησιμοποιείς γομολάστιχα.
    Θα μου πεις, τι περιμένεις από ένθετα-δώρα εφημερίδων … 😦

  155. sarant said

    151-153: Ναι, όλα αυτά τα έχω δει κι εγώ. Ενώ στις μέρες μας, σε κάποια «καλή» ατζέντα.

    151-154: Εγώ δεν το έχω δει ακόμα, δεν το εχω πιάσει στα χέρια μου, αλλά έχω δει άλλες σειρές του ΔΟΛ και καταλαβαίνω πώς είναι. Το ότι είναι ελαφρύ δεν είναι καθαυτό κακό, μια φορά είχα αγοράσει είκοσι τέτοια βιβλία και ήταν πούπουλο, αλλά δεν αντέχει πράγματι.

    Οπότε, δεν έχετε παρά να πάρετε την αυθεντική έκδοση (που έχει σχεδόν εξαντληθεί), βέβαια σε κανονική τιμή 🙂 🙂 🙂

  156. Αρκεσινεύς said

    153. φωτογραφίσει βεβαίως, βεβαίως

  157. Άρτεμη said

    Γιατί αυτό http://www.youtube.com/watch?v=EfFpeYCp_VM μού φαίνεται αστειότερο κι’ από ποίημα Μπογδάνου, στα σχόλιά του; 🙂

  158. Άρτεμη said

    http://kynokefaloi1993.blogspot.gr/ Αυτό το φανζίν (πώς το λέμε στα ελληνικά;) μού φάνηκε σχετικό http://kynokefaloi1993.blogspot.gr/

  159. tee hee hee 😉

  160. Νατάσσα said

    159. Μαρμελάδα γεώμηλο!…

  161. sarant said

    157: Όπως, ας πούμε:
    Κατά αρχήν ο ισχυρισμός ότι είχε κεφάλι κυνου είναι συμβολικός(όπως όλο το δόγμα της ορθοδόξου εκκλησίας είναι πάντα συμβολικός) και συμενη την προ χρηστού αμαρτωλή ζωή του άγιου που ήξερε κατά παραχώρηση θεού όμως ότι κάποια μέρα θα μεταφερη εις τους ώμους του τον θεάνθρωπο και έκανε όσο αυτό ήσαν δυνατό ενάρετη ζωή για αυτό και η απεικονισητου του ως κυνομορφος άγιος

  162. Έσπασα το κεφάλι μου μέχρι να θυμηθώ τη μαρμελάδα γεώμηλο και το ρόλο της στις περιπέτειες του Λιουντέβιτ Γκάι. 🙂

  163. Theo said

    @157: Κι αυτό: «ο Αγιος Χριστοφορος ηταν Ραν δηλαδη νεφελιμ.. Ομως δεν ηταν σαν αυτους δηλαδη αμαρτωλο γενος αλλα εζησε συνετα και με πιστη στον εναν και μοναδικο Θεο. Για αυτο αλλωστε εγινε και Αγιος. Την επομενη φορα μαθε τι ειναι οι νεφελιμ τι οι ΕΛ και μετα κανε το βιντεο.»

  164. Άρτεμη said

    163 φυσικά δέν έφτιαξα εγώ το βίντεο, απλώς είπα πως μού φάνηκε αστειότατο ως εξωφρενικό και άσχετο με ό,τιδήποτε

  165. spiral architect said

    O Kωνσταντίνος Μπογδάνος κατακτά τις Καλές Τέχνες

  166. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    (O κυνοκέφαλος άγιος Χριστόφορος ήταν ράν), οποτε ο Ραν Ταν Πλαν, πρέπει να ήταν απόγονός του.

  167. Γς said

    Τέλογλου στο ΣΚΑΙ τώρα:

    Οι αντιδράσεις στη Χαλκιδική για τα Ορυχεία Χρυσού οφείλεται στην π ρ ο σ δ ο κ ί α των κατοίκων ότι θα πέσει η αξία των ακινήτων τους.

  168. τυφλόμυγα said

    Ωραία η κουβέντα με τους -φανερούς ή κρυφούς- στίχους ποιημάτων σε παλιές ελληνικές ταινίες. Φτιάξατε δικό σας νήμα. 🙂

    Θυμήθηκα τον Γιώργο Κωνσταντίνου να απαγγέλει το ποίημα του Σααδή «Αγάπη μου, αγάπη μου» στην Αλικη Βουγιουκλάκη στην ταινία Χτυποκάρδια στο Θρανίο. Δεν βρήκα το σχετικό βίντεο. Βρήκα όμως ένα ωραίο άρθρο του Παντελή Μπουκάλα στην Καθημερινή.
    http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_civ_3_23/03/2004_98207

    Σήμερα, ας πούμε, όταν βλέπουμε για μυριοστή φορά, στην ταινία «Xτυποκάρδια στο θρανίο», τον Γιώργο Kωνσταντίνου-φοιτητή της Φιλοσοφικής να απαγγέλλει στη μαθήτρια Aλίκη Bουγιουκλάκη «λίγους στίχους του Σααδή» («Aγάπη μου, αγάπη μου..»), και να θέτει έτσι εν κινδύνω την οικογενειακή της γαλήνη, μιας και ζηλεύει ο σύζυγός της, ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ, μάλλον δεν είναι πολλοί όσοι αναγνωρίζουν ένα ιστορικό πρόσωπο, ποιητή και φιλόσοφο, πίσω από το «εξωτικό» όνομα «Σααδή», και πάντως είναι λιγότεροι απ’ όσους κάτι αναγνώριζαν όταν γυρίστηκε και πρωτοπαίχτηκε η ταινία. Hταν άλλωστε αρκετά γνωστός και στην Eλλάδα κάποτε ο σπουδαίος Πέρσης ποιητής του 13ου αιώνα Σααντί (ή, εξελληνισμένος, «Σααδής»), χάρη και στις μεταφράσεις έργων του, από τον Kώστα Tρικογλίδη, που μεταγλώττισε το φημισμένο «Γκιουλιστάν», και άλλους. Mια επιπλέον απόδειξη πως η απόσταση μεγαλώνει αντί να μικραίνει: Oι παλιές εγκυκλοπαίδειες αφιερώνουν ευλόγως εκτενές λήμμα στον Σααδή. Oι νεότερες, λίγες αράδες ή και καμία.

  169. sarant said

    167: Μεγάλες προσδοκίες 🙂 Νομίζω πως στα ελληνικά δεν στέκει αυτή η χρήση, κι εγώ το πρόσεξα.

    168: Ωραίο άρθρο!

  170. Νίκο, πρέπει να γράψουμε κάποτε πιο συστηματικά για τον Τρικογλίδη, ε; Θυμάσαι την κουβέντα.

  171. sarant said

    170: Ναι, κάπου έχω βρει μια νεκρολογία του -αλλά θαρρώ εσύ είσαι αρμοδιότερος να γράψεις 🙂

  172. π2 said

    40 μέρες δεν έγραψες πριν από λίγο ότι μετρούν οι ευχές; Πρόλαβα δηλαδή. Πολύχρονο(ς).

  173. Ε, δεν θα τη γλυτώσουμε τη διαφήμιση: σχόλια και σκόρπιες πληροφορίες περί Τρικογλίδη, εδώ και (λίγο πιο κάτω, δηλαδή) εδώ και τέλος (ακόμα πιο κάτω, τεμπέλη, δηλαδή) εδώ.

  174. Ηλεφούφουτος said

    Αναφορά στους αιρετικούς εικονογράφους του Βυζαντίου που έβρισκαν δουλειά στην Καστοριά υπάρχει και στην καρακάλτ ταινία Δοξόμπους.

    Βέβαια Ελύτης και Φαμφάρας με τίποτα, αλλά θα μου πεις πόσο έμοιαζε ο αριστοφανικός Σωκράτης με τον πραγματικό, ειδικά αν ο Αριστοφάνης σκάμπαζε από φιλοσοφία όσο ο Ψαθάς από ποίηση;

    168 Κοίτα να δεις, που μια απορία που είχα από μικρός με αυτή την ταινία ήταν «καλά, πόσο μορφωμένοι πια ήσαν οι καθηγητές του ’50 που ήξεραν ακόμα και άγνωστους Πέρσες ποιητές;»
    Απολαυστικό βρίσκω και το μετά την κυρίως απαγγελία που μπαίνουν οι βλοσυροί καθηγητές στο ζαχαροπλαστείο και ακούγεται να έρχεται από το βάθος η τρεμουλιαστή απαγγελία του Κωνσταντίνου με τα χαρακτηριστικά κοκοράκια στη φωνή.

  175. skol said

    168,174 Αγάπη μου, αγάπη μου

  176. spiral architect said

    Σκηνή από τις εξετάσεις του μέλλοντος :
    – Τι έπεσε στη Γλώσσα;
    – Ὰστα φιλαράκι, μας έκαψε όλους. Στην Έκθεση έπεσε Μανδραβέλης και στην ανάλυση κειμένου Μπογδάνος. Τι να γράψω; Λευκή κόλλα έδωσα.

  177. Γς said

    Η κυρία Σούζη στο ΣΚΑΙ τώρα.
    Μιλάει για ‘Ραγδαιότητα’ αναφερόμενη στην ένταση της βροχής.

  178. marulaki said

    Πόσες μέρες πέρασαν που μιλούσαμε για πλημμύρες; Έγινε μόλις μια μικρή αναφορά σε πλημμύρες του ’61 στο δελτίο ειδήσεων της ΕΤ3.

  179. Γς said

    178:
    Ναι το είδα.
    Μου άρεσε που ο παρουσιαστής είπε για το βίντεο που ήταν από τα Επίκαιρα της εποχής ότι ήταν από τις ειδήσεις!
    (της ανύπαρκτης τηλεόρασης).
    Το διόρθωσε βέβαια στο τέλος
    Κι ο Καραμανλής που μόλις είχε επανεκλεγεί με τον Σ. Γκίκα, υπουργό Δημοσίων Εργων (και ΙΔΕΑ!)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε <span>%d</span> bloggers: