Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μεζεδάκια του έτους 2048

Posted by sarant στο 9 Μαρτίου, 2013


Σάββατο σήμερα και το μενού γράφει «μεζεδάκια», οπότε μεζεδάκια πρόκειται να σερβίρω. Ίσως απορήσατε με τον τίτλο, πώς γίνεται δηλαδή να βρεθούμε 35 χρόνια μπροστά από την εποχή μας, αλλά με τη σημερινή τεχνολογία τίποτα δεν είναι δύσκολο. Κι έτσι αμέσως ξεκινάω με το πρώτο μεζεδάκι της πιατέλας, που το ψάρεψε ένας φίλος στα πάντοτε μαργαριτοβριθή νερά του Σκάι. Στο τέλος του κεντρικού δελτίου ειδήσεων, το μετεωρολογικό δελτίο ξεκινάει με φωτογραφίες από διάφορα μέρη της Ελλάδας, που τις στέλνουν θεατές του σταθμού, κι έτσι προχτές παρουσιάστηκε μια φωτογραφία από τη Ρόδο, τη στιγμή που το κανόνι ρίχνει τους εορταστικούς κανονιοβολισμούς για να γιορτάσει την επέτειο της ενσωμάτωσης της Δωδεκανήσου στην Ελλάδα. Το σχετικό στιγμιότυπο είναι στο 1.11.25 του δελτίου που μπορείτε να βρείτε εδώ, και η μετεωρολόγος μάς πληροφορεί ότι φέτος είναι τα «100 χρόνια από την ενσωμάτωση της Δωδεκανήσου» -«Υπέροχα!» επιδοκιμάζει η Σία Κοσιώνη.

Δεδομένου ότι ο Σκάι είναι έγκυρος σταθμός και δεν κάνει λάθη, και εφόσον η ενσωμάτωση της Δωδεκανήσου έγινε το 1948, αβίαστα προκύπτει ότι έχουμε αισίως φτάσει στο έτος 2048 και δεν το πήραμε χαμπάρι. Κρίμα μόνο που δεν μας είπε η παρουσιάστρια ποιο μνημόνιο εφαρμόζεται 35 χρόνια μετά.

Ένα μικρό κουίζ που θα απαντηθεί στο τέλος του άρθρου. Διαβάζω στην Εφημερίδα των Συντακτών ένα άρθρο για το ενδιαφέρον θέμα της αξιολόγησης των σχολείων: Η τολμηρή πρόταση του Θαλή, σύμφωνα με τον πανεπιστημιακό Μπάμπη Νούτσο, δεν μπορεί να χρησιμεύσει για την κοινωνική μέτρηση της σχολικής πυραμίδας, όσο οι σκιές της σχολικής στατιστικής δε φωτίζονται και με τη θεμελιώδη μεταβλητή της κοινωνικο-επαγγελματικής προέλευσης των μαθητών. Ποια είναι η πρόταση του Θαλή, γιατί είναι τολμηρή, και τι σχέση έχει ο Μπάμπης Νούτσος με το θέμα;

Μια ακόμα ερώτηση, αυτή τη φορά πολιτική : Υπάρχουν αριστεριστές που επιδιώκουν μεταρρυθμίσεις ή είναι σχήμα οξύμωρο; Ρωτάω, επειδή διάβασα στην Καθημερινή πως όχι μόνο υπάρχουν αλλά είναι και το νέο στην πολιτική σκηνή: Ο Γκρίλο είναι τυπικό δείγμα πολιτικού που αναδεικνύεται από τις φλόγες της οικονομικής κρίσης που καίνε την Ευρώπη και από τη δυσαρέσκεια στο πρόσωπο των πολιτικών. Οπως και ο Αλέξης Τσίπρας, ο νέος Ελληνας πολιτικός που αξιοποίησε το κύμα λαϊκής δυσαρέσκειας κατά της λιτότητας και ήρθε δεύτερος στις εκλογές, ή ο Γιάιρ Λαπίντ, ο οποίος ωφελήθηκε από τη λαϊκή δυσαρέσκεια για την κοινωνική ανισότητα στο Ισραήλ, αυτοί οι πολιτικοί δεν είναι εξτρεμιστές αλλά αριστεριστές που επιδιώκουν μεταρρυθμίσεις. Βέβαια, στο αγγλικό απ’ όπου έγινε η (κακή) μετάφραση, γράφει reformist leftists, και leftist δεν σημαίνει «αριστεριστής» αλλά αριστερός. Μεταρρυθμιστές αριστεροί, θα το μετέφραζα, και όχι «ρεφορμιστές» στα συγκεκριμένα συμφραζόμενα.

Το Πορτοκάλι της Εβδομάδας (θεσμός που μόλις θέσπισα, για διάφορες ελληνοκεντρικές μπαρούφες -αλλά ελπίζω να μην απονέμεται κάθε βδομάδα!) στον παλαίμαχο δημοσιογράφο Χρήστο Πασαλάρη, ο οποίος έγραψε στο enikos.gr ένα εντελώς περιττό και άσχετο κινδυνολογικό άρθρο με τίτλο «Όλοι μαζί να σώσουμε τη γλώσσα μας«, όπου μεταξύ άλλων ισχυρίζεται ότι «Χρειάστηκε ένας Μπαμπινιώτης και μερικοί άλλοι γλωσσολόγοι να αποδείξουν με τα λεξικά τους ότι η πολιτισμένη Δύση ΜΙΛΑΕΙ ΕΛΛΗΝΙΚΑ, αφού ακόμη και το «κομπιούτερ» είναι αρχαία ελληνική λέξη». Φυσικά το κομπιούτερ δεν είναι ελληνικής αρχής λέξη, όπως έχουμε γράψει παλιότερα (προς το τέλος του άρθρου). Εννοείται επίσης ότι ο Μπαμπινιώτης δεν έχει γράψει ποτέ τέτοιες μπαρούφες που του χρεώνει ο κ. Πασαλάρης.

Ετυμολογική υπέρβαση της εβδομάδας: σε διαφήμιση της Jetoil για μια κοινωνικοδιαφημιστική προσφορά της, μου λένε ότι ακούγεται το εξής μήνυμα: «καλή πράξη, από το καλώς πράττω, λέξεις ομόρριζες πράγμα, πραγματικότητα, πρατήριο!» Όχι όμως. Το πρατήριο προέρχεται από το «πιπράσκω» που δεν είναι ομόρριζο με το «πράττω». Εκτός αν στη διαφήμιση εκφωνείται η λέξη… πραττήριο, η οποία, αν υπήρχε, θα προερχόταν από το πράττω (πλάκα κάνω βέβαια).

Η αποκαρδιωτική ιστορία της εβδομάδας: Κυκλοφόρησε στο ελληνόφωνο φέισμπουκ ένα κείμενο σύμφωνα με το οποίο τα μωρά που κρατάνε στην αγκαλιά τους οι ζητιάνες είναι ναρκωμένα για να μην κλαίνε και τις ενοχλούν κατά την άσκηση του επαγγέλματος (αν και σε μικρές δόσεις το παιδικό κλάμα μάλλον βοηθάει, λέω εγώ με το φτωχό μου το μυαλό). Το κείμενο το δημοσιεύει το lifo.gr (χωρίς το disclaimer που προτάσσεται τώρα), με αποτέλεσμα το νοήμον κοινό, που δεν προσέχει π.χ. την αναφορά σε βότκα, να σκεφτεί ότι το ρεπορτάζ έχει γίνει στην Ελλάδα. Πρόκειται όμως για άρθρο Ουκρανού δημοσιογράφου, ένας Θεός ξέρει πόσο αξιόπιστου, που δημοσιεύτηκε το 2007 και αφορά το Κίεβο. (Ίσως να χρησίμεψε σαν ενδιάμεσο μεταξύ ουκρανικού και ελληνικού άρθρου αυτό το μηχανομεταφρασμένο στα αγγλικά άρθρο). Ταυτόχρονα, το άρθρο, πάντοτε χωρίς αναφορά χρόνου και τόπου, δημοσιεύεται σε διάφορους ιστότοπους, και τελικά μπαίνει και σε δελτία ειδήσεων (έστω και επαρχιακών σταθμών), για να ενημερωθούν όλοι, τάχα ότι είναι είδηση! Φυσικά η Lifo και οι άλλοι ιστότοποι και τα κανάλια δεν δημοσιεύουν την αντίθετη άποψη, ότι «δεν υπάρχουν τσιγγάνοι κροίσοι που να πλουτίζουν από το εμπόριο παιδιών», κι ας τη δημοσιεύει η έγκυρη Faz, διότι, πώς να το κάνουμε, δεν πουλάει. (Και μετά λέμε γιατί παίρνει 10% η Χρυσή Αυγή).

Σύμφωνα με την Ελευθεροτυπία, Το ΔΝΤ στη Λευκωσία κρατά σκληρή στάση, ενώ «σχέδιο Β» φέρεται ότι εξετάζει ο Ν. Αναστασιάδης σε περίπτωση κολλήματος. Τι θα γίνει όμως αν υπάρξει κώλυμα στο κόλλημα;

Λεζάντα σε φωτογραφία σε αφιέρωμα του Βήματος στα ωραία ευρήματα από ένα αρχαίο ναυάγιο: Λαβή από ελεφαντόδοντο σε σχήμα γυναίκας ακροβάτιδας. Γυναίκας ακροβάτιδας; Υπάρχουν δηλαδή και… άντρες ακροβάτιδες; Όχι, αλλά αφού το πρωτότυπο έλεγε (υποθέτω) woman acrobat, ο συντάκτης προτίμησε την «πιστότητα» της μετάφρασης. Βέβαια, εγώ θα προτιμούσα το (σκέτο) «σε σχήμα ακροβάτισσας» αλλά και πάλι καλά να λέω που δεν έγραψε «γυναίκας ακροβάτη»!

Ο κύριος αυτός είναι αντίθετος με το σύμφωνο συμβίωσης για ζευγάρια του ίδιου φύλου και θεωρεί διακωμώδηση του θεσμού της οικογένειας την υιοθεσία από ομόφυλα ζευγάρια -όπως είπε και μια καλή φίλη, νομίζω ότι είναι αξιόλογο επιχείρημα υπέρ της θέσπισης αυτών των μέτρων:

Ήρθε η ώρα για το κουίζ που έβαλα στην αρχή, που το επαναλαμβάνω εδώ: Διαβάζω στην Εφημερίδα των Συντακτών ένα άρθρο για το ενδιαφέρον θέμα της αξιολόγησης των σχολείων: Η τολμηρή πρόταση του Θαλή, σύμφωνα με τον πανεπιστημιακό Μπάμπη Νούτσο, δεν μπορεί να χρησιμεύσει για την κοινωνική μέτρηση της σχολικής πυραμίδας, όσο οι σκιές της σχολικής στατιστικής δε φωτίζονται και με τη θεμελιώδη μεταβλητή της κοινωνικο-επαγγελματικής προέλευσης των μαθητών. Ποια είναι η πρόταση του Θαλή, γιατί είναι τολμηρή, και τι σχέση έχει ο Μπάμπης Νούτσος με το θέμα;

Για να λύσουμε το μυστήριο, γκουγκλίζουμε Θαλή και Νούτσο. Βρίσκουμε λοιπόν το ίδιο άρθρο δημοσιευμένο στην alfavita.gr, από τον ίδιο βέβαια συντάκτη, με μια διαφορά, ότι έχει προστεθεί ένας μεσότιτλος: Η πραγματικότητα που κρύβεται με επιμέλεια. Βλέπουμε επίσης ότι ο ίδιος συντάκτης έχει γράψει παρεμφερή άρθρα, πάντοτε με αναφορά στην τολμηρή πρόταση του Θαλή και στον Μπάμπη Νούτσο, κι άλλες φορές, ας πούμε πέρυσι στην Αυγή. Αν έχετε εντρυφήσει στα γραφτά του Χαρ. Νούτσου, όπως η φίλη που μου έστειλε τη λύση στο αίνιγμα, ο μεσότιτλος και ιδίως η λέξη «κρύβεται» προσφέρουν το κλειδί. Σε ένα αρκετά γνωστό άρθρο του, ο Χ. Νούτσος είχε παραφράσει το ρητό του Ηράκλειτου «Φύσις κρύπτεσθαι φιλεί» μετατρέποντάς το σε «Η εθνική στατιστική κρύπτεσθαι φιλεί», λογοπαίγνιο καταγγελτικό της έλλειψης στατιστικών δεδομένων για την εκπαίδευση. (Το άρθρο του Νούτσου λέγεται «Από το Λύκειο στο Πανεπιστήμιο» και υπάρχει σε μορφή doc στη σελίδα του).

Προσέξτε τώρα τι γίνεται: με ένα πρώτο σπασμένο τηλέφωνο, ο Χ. Κάτσικας μεταφέρει την πατρότητα του ρητού από τον Ηράκλειτο στον Θαλή, σε δεύτερο χρόνο ξεχνάει να παραθέσει την παραφρασμένη ρήση, και για να δέσει το γλυκό γράφει και για «τολμηρή πρόταση», ασφαλώς κερδίζοντας χρυσό μετάλλιο στο τρίαθλο της τσαπατσουλιάς!

Και κλείνω με μιαν αγγελία. Μια πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση θα γίνει σήμερα το απόγευμα στην Εργατική Λέσχη Νέας Σμύρνης (Ελευθερίου Βενιζέλου 12 & Αιγαίου), στις 6 μ.μ. Θα μιλήσει ο γλωσσολόγος Φοίβος Παναγιωτίδης με θέμα «Τι είναι γλώσσα» (περισσότερες λεπτομέρειες εδώ). Διαβάζω ότι θα είναι η πρώτη από τρεις συνολικά ομιλίες και, το πιο ενδιαφέρον, ότι μέσα στο 2013 προβλέπεται επίκειται η έκδοση βιβλίου του Παναγιωτίδη με τίτλο Μίλα μου για γλώσσα. Από την επιστήμη της γλώσσας: θέματα γλώσσας, γλωσσικά προβλήματα» από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. Πάντα τέτοια, να σκιαχτούν λίγο οι λερναίοι!

148 Σχόλια προς “Μεζεδάκια του έτους 2048”

  1. Kαλημέρα με τα μεζεδάκια του μέλλοντος μας….
    :).
    Διάβαζα λίγο πριν στο news247.gr κάτι κι αναρωτήθηκα αν είναι μεζεδάκι ή απλά κακή δημοσιογραφία:
    [«Προδότες», αποκάλεσαν τον πρωθυπουργό αλλά και τον πρόεδρο της Δημοκρατίας τρεις ή πέντε γυναίκες σε εκδήλωση. Προσήχθησαν όλες]
    Ο συντάκτης δεν είναι σίγουρος αν είναι 3 ή 5 οι γυναίκες. Είναι όμως βέβαιος ότι προσήχθησαν όλες

  2. gmich said

    Αφού το είπε η τηλεόραση (και επειδή πιστεύω μόνο όσα λέει η τηλεόραση ειδικά ο ΣΚΑΪ) έγινα 100 χρονών και ούτε που το κατάλαβα. Βέβαια ούτε ότι έγινα 65 σύμφωνα με την αριθμητική το κατάλαβα. Καλημέρα

  3. Γς said

    Καλημέρα
    Λοιπόν «Μεζεδάκια του έτους 2048» Νικοκυρη.
    Είναι να μη σου δώσει πάσα η κυρία Σούζη του κακού μας του καιρού στο ΣΚΑΙ.

  4. # 1

    Για φασντάσου να έγραφε πβς πρσήχθγσαν οι μισές !!

  5. sarant said

    Καλημέρα!

    2: Χρόνια πολλά! 🙂

  6. π2 said

    Το απόσπασμα του Φαήλου έχει και μεζεδάκι, καθώς θεωρεί πως το επίθετο ομοφοβικός σημαίνει «αυτός που φοβάται τους ομοφυλόφιλους». Την ψευδόφιλη αυτή ερμηνεία θα μπορούσε κάποιος κακεντρεχής να τη χαρακτηρίσει ομοφοβική. 😛

  7. Γς said

    Ε, τώρα κι εγώ είμαι 104 ετών αφού ήμουν 4 ετών όταν έγινε η ενσωμάτωση.

    Και δεν έχω αλλάξει και πολύ μέσα στα 100 χρόνια από τότε.

  8. Aλίκη Στούκα said

    Γιατί, τι σημαίνει η λέξη; Κάτι άλλο από αυτό που σημαίνει στ’ αμερικανικά απ’ όπου μας κουβαλήθηκε ;
    Λέξη με ανύπαρκτο περιεχόμενο, χωρίς νόημα.

  9. Αντιφασίστας said

    Καλημέρα!
    Μην τα αδικούμε τα κορίτσια, Νικοκύρη. Το 2013 γιορτάζουμε τα 100 χρόνια από την απελευθέρωση πολλών ελληνικών πόλεων (Γιάννενα, Καβάλα, Σέρρες, Σάμος κ.α.). Ε, κάπου εκεί κόλλησε και η Ρόδος. Πώς; Δημοσιογραφική ελαφρότητα και τσαπατσουλιά; Υπερβολές!
    Η κουτοπόνηρη ταύτιση Γκρίλο και Τσίπρα γνώρισε μεγάλες δόξες, από την επομένη των ιταλικών εκλογών κιόλας. Πρετεντέρηδες και Πρετεντερίσκοι βρήκαν καινούρια καραμέλα και την πιπιλάνε ηδονικά. Το ότι ο Γκρίλο είναι ένας σαλτιμπάγκος που απέσπασε τη συγκυριακή ψήφο των απελπισμένων Ιταλών, ενώ ο Τσίπρας ηγείται ενός πολιτικού χώρου που έχει τις ρίζες του στο 1918 και πορεύεται αυτόνομα από το 1968, είναι λεπτομέρειες για τους γκεμπελίσκους.
    Ποια είναι αυτή η καλή φίλη; Μήπως είναι Κρητικιά, λατρεύει τα νουάρ μυθιστορήματα και απεχθάνεται τις …συνεργάτριες; 😉

  10. sarant said

    6: Ακριβώς!

    7: Και δεν άλλαξες καθόλου, είπαμε!

    9: Όχι, δεν είναι αυτή. 🙂

  11. Γς said

    Τελικά τη χειρονομία της Μπεατρίς δεν θα την σχολιάσουμε;

  12. Φρύνις said

    ΓΚΟΥΡΜΕΝΤΑΚΟΣ 2048

    Τατρώγω αμέσως κι αβλεπί, λεν οι στατιστικές μου
    ως τότε νάμαστε γεροί, να τρώμε το φατό μας
    Σέρβιρε εσύ και συ μη χολιάς
    του Παραδείσου μπινελίκια μπερεκέτια
    χάμα λείμμα σαμπταλέμε αιολιστί
    παρατημένα να τα βρουν οι κληρονόμοι
    σαν θα τα πάρουνε κι αυτά μες στη χοάνη
    … οι υποΝΟΜΟΙ

    http://perierga.gr/2011/12/%CE%B3%CE%BA%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%BC%CE%AD-%CF%80%CE%AF%CF%84%CF%83%CE%B1-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CF%83%CE%BF%CE%BA%CE%BF%CE%BB%CE%AC%CF%84%CE%B1/

  13. Κουίζ 2: Ήτανε κι ο δούρειος ίππος του ΙΚΕΑ τελικά;

  14. Αμάν βρε Νικοκύρη, είσαι όμως πολύ σχολαστικός βρε αδερφάκι μου! Τι 65 τι 100 χρόνια; Σιγά τη μεγάλη διαφορά!
    Τάχα τι θα αλλάξει ως το 2048; Πάλι καταχρεωμένοι θα’μαστε, πάλι μνημόνια θα μας βάζουν, πάλι ο Μητσοτάκης θα κάνει πολιτικές παρεμβάσεις… Μια απ’ τα ίδια! 😀

    Άντε καλημέρα σε όλους και καλό Σαββατοκύριακο!

    (Ρε παιδιά τι έγινε αυτή η Ππαν; Νικοκύρη κάνε κάτι!)

  15. sarant said

    13: Αναρωτιέμαι ποια λέξη έλεγαν ίδια η μαμά του Φαήλου και ο Αχιλλέας -στα αρβανίτικα το άλογο πρέπει να είναι «κάλε» (βάτε με κάλε, έρδε με γκομάρ, για τον Κουντουριώτη).

    11: Το μεσαίο δάχτυλο; Τι να πούμε;

  16. Γς said

    Την πήραν ναύτη

  17. voulagx said

    Πριν ακόμα διαβάσω την απάντηση στο κουΐζ, ο νους μου πήγε στον Κάτσικα, γιατί άραγε;

  18. Αντιφασίστας said

    Έχει δίκιο η κυρία Στούκα. Η λέξη ομοφοβικός δεν σημαίνει και πολλά. Οι λέξεις μισάνθρωπος και μισαλλόδοξος εκφράζουν καλύτερα τύπους σαν τον Φαήλο »Δίκτυο 21» Κρανιδιώτη, ακροδεξιό σύμβουλο του πρωθυπουργού μας.

  19. sarant said

    17: 🙂

    14: Απευθύνω κι εγώ έκκληση να επιστρέψει η Ππαν!

  20. Γς said

    13:
    Κι να έχει λέει τον Φαήλο στο εκκλησίασμα σου (των ελλάδι Αρβανιτών Μαρτύρων του Ιεχωβά) και να προσπαθείς να του μάθεις σωστά Αλβανικά.

    >λόγω της κρίσης και της αναδουλειάς, κόπηκε το ρεύμα

    Τώρα μάλιστα που έχει σταματήσει και το Gene Flow από την Κακαβιά.
    😦

  21. physicist said

    #1. Κι για μένα αποτελέι άλυτο αίνιγμα το τωπονύμιο Τρία-Πέντε Πηγάδια. Τόσο δύσκολο είναι να τα μετρήσουνε;

  22. physicist said

    τωπονύμιο τοπωνύμιο

  23. π2 said

    21: Δεν είναι οκτώ τα πηγάδια των Τριών-Πέντε Πηγαδιών. Το χιονοδρομικό αρχίζει στη θέση Τρία Πηγάδια και τελειώνει στη θέση Πέντε Πηγάδια.

  24. physicist said

    #23. Α, μα δεν εννοούσα να τα προσθέσουν, εννοούσα πόσα είναι τελικά; Τρία ή πέντε; Τρία κάτω και πέντε πάνω; (Ψιλοκαζούρα κάνω αλλά η αλήθεια είναι ότι πραγματικά δεν ξέρω).

  25. Ας προσφέρω κι εγώ ένα μεζέ. Δεν το άκουσα, αλλά μου το μετέφεραν, από ραδιοφωνική εκπομπή: «μεταξύ τύρου και αχλάδου» [sic]. Ο φίλος που το άκουσε ιδίοις ωσίν (καλός γνώστης της γλώσσας) αναρωτήθηκε αν η Άχλαδος βρίσκεται κάπου κοντά στην Τύρο…

  26. Έχω την εντύπωση πως τα Τρία-Πέντε είναι κατά λέξη μετάφραση από το τούρκικο üç-beş, που σημαίνει «δυο-τρία», «τρία-τέσσερα», «λίγα» εν πάση περιπτώσει.

  27. Το μεζεδάκι με το 2048 μου θύμισε ένα αμίμητο διήγημα του Marcel Aymé, γραμμένο στην Κατοχή, όπου η Κυβέρνηση αποφασίζει να προχωρήσει τα ρολόγια κατά… 17 χρόνια, με την ελπίδα πως ως τότε θα έχει τελειώσει ο πόλεμος…

  28. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα σχόλια!

    25: Μεταξύ Τύρου και Σιδώνος, ε;

  29. Α, ναι: το κουΐζ με το Θαλή. Εμένα μου θύμισε εκείνο το κολπάκι του Θαλή να μετρήσει το ύψος της πυραμίδας βάσει των σκιών, μια και μιλάει για τις «σκιές της σχολικής στατιστικής».

  30. voulagx said

    Μα φυσικά, αγαπητέ Δύτη, δεν είναι σαφής ο υπαινιγμός; Καμμιά σχέση με το άτολμο θεώρημα του Θαλή!

  31. physicist said

    #26. Α, αρχίζει να φωτίζεται το μυστήριο. Εγώ είχα πλάσει στο μυαλό μου την ψευδοεξήγηση ότι υπήρχαν δύο κοινότητες: των Τριών Πηγαδιών «κάτω» και των Πέντε Πηγαδιών «πάνω». Όσο η περιοχή ήταν άγνωστη, όλα καλά. Μετά γίνεται το χιονοδρομικό και μπαίνει θέμα γοήτρου, οπότε μετά από καυγάδες τρικούβερτους βρίσκεται η συμβιβαστική λύση της σύνθετης ονομασίας.

  32. π2 said

    26: Την εκδοχή που έγραψα τη διάβασα στον Οδηγό της Road για την περιοχή. Γράφουν ρητά ότι το τοπωνύμιο προέκυψε από δύο διακριτές θέσεις, Τρία Πηγάδια στη μια άκρη του χιονοδρομικού, Πέντε Πηγάδια στην άλλη. Πηγάδια με αριθμητικό είναι πολύ συχνό στα τοπωνύμια, ενώ το Τρία-Πέντε με την έννοια «περίπου» μου φαίνεται απίθανο για μικροτοπωνύμιο. Κανένας Ναουσαίος να μας πει τι ισχύει;

  33. physicist said

    Ο google map που έχω ξέρει κάμποσα Τρία Πηγάδια, καναδυό Πέντε Πηγάδια αλλά όχι Τρία-Πέντε Πηγάδια. Περιέργως, ξέρει 3-5 Πηγάδια με αριθμητικό, που δεν μπορεί να είναι επίσημο τοπωνύμιο. (Βρήκαμε δουλειά …)

  34. Νέο Kid Στο Block said

    Πρόβλημα Φυσικής: Σκάβουμε και το τοποθετούμε έναν σωλήνα (μη ρωτάτε πώς!) από τα 3 Πηγάδια που βγαίνει στα 5 Πηγάδια. Εργολάβος κατασκευής : Γιάτσεκ Γκμοχ.
    Πετάμε μέσα τον Νεοκίδιο (m=120 kg). Σκάβουμε και τοποθετούμε έναν σωλήνα επίσης ,από το Ηράκλειο τση Κρήτης που βγαίνει στη Μελβούρνη (τση Αουστράλιας). Πετάμε μέσα την Ιμμόρ (m=60 kg). Ποιός θα φτάσει πρώτος; Και σε πόσο χρόνο ο καθένας;

    ΠΑΡΑΔΟΧΕΣ:
    H Γη θεωρείται τέλεια σφαίρα.
    Η δύναμη τριβής να αγνοηθεί.
    Η πυκνότητα της Γης να θεωρηθεί σταθερή σε όλον τον όγκο της.
    ΔΙΝΟΝΤΑΙ:
    H ακτίνα της Γης R=6,38⋅10^6 m.
    H μάζα Μ της Γης =5,98⋅10^24 Kg.
    H παγκ. βαρυτική σταθερά G=6,67⋅10^−11 m^3/(kg * sec^2)

  35. physicist said

    Νεοκίδιε, την Κοριόλις και τη φυγόκεντρη τις θέλεις στον υπολογισμό ή να τις αγνοήσουμε;

  36. Reblogged this on ΤΟ ΠΙΤΣΙΡΙΚΙ.

  37. voulagx said

    Μα φυσικά η Ιμμορ, Νεοκιντ! Γιατι ειναι γυναίκα και Κρητικια – ενω εσυ θα χασεις τον δρομο!

  38. Νέο Kid Στο Block said

    37. Σωστή απάντηση από ηθικής απόψεως! Λάθος,από φυσικής απόψεως! 🙂

  39. Aλίκη Στούκα said

    Το άκουσα στην τηλεόραση, συνέντευξη βοσκού κάπου στην Μακεδονία.
    Ο δημοσιογράφος τον ρώτησε πώς έμαθε να παίζει την φλογέρα.
    – Λόγω επειδή ήθελε ο πατέρας μου.

    Το υιοθετώ λόγω επειδή μου αρέσει.

  40. «Το Πορτοκάλι της Εβδομάδας (θεσμός που μόλις θέσπισα…)…στον παλαίμαχο δημοσιογράφο…
    Η αποκαρδιωτική ιστορία της εβδομάδας:…δεν προσέχει π.χ. την αναφορά σε βότκα

    Ο συνδυασμός κερδίζει επάξια το βραβείο Βότκα Πορτοκάλι!

  41. 33,
    Να το συμβιβάσουμε στα Τέσσερα Πηγάδια για γενική ονομασία της περιοχής κατά μέσο όρο(ς); 🙂

  42. πολλοὶ εἴμαστε κατὰ τῆς υἱοθεσίας παιδιῶν ἀπὸ ὁμόφυλα ζευγάρια. δὲν κατάλαβα, τί σχέσι ἔχει αὐτὸ μὲ τὰ μεζεδάκια;

  43. 34, Σκάβουμε και το τοποθετούμε έναν σωλήνα (μη ρωτάτε πώς!) από τα 3 Πηγάδια που βγαίνει στα 5 Πηγάδια

    Πανεύκολο! 🙂

  44. attikanet said

    Είναι απίστευτο τι εκβράζει ο Γαρουφαήλος! Από τα πιο πρόσφατα, οι χυδαίοι ρατσιστικοί χαρακτηρισμοί κατά της Ζωής Κωνσταντοπουλου, «το Πολυτεχνείο ψόφησε» κ.ά. Δηλώνει μεν Αρβανίτης, αλλά αναμασά τα περί σχέσης με την ομηρική γλώσσα (κάποιος πρέπει να του μιλήσει για τη κοινή ινδοευρωπαϊκή ρίζα) και τη βαφτίζει …ελληνική διάλεκτο!
    Νομίζω ότι η περίπτωσή του εμπίπτει είτε στη σφαίρα γνωστής ιδεολογίας είτε σε κάποια παθογένεια, αν και η συγκεκριμένη ιδεολογία εμπεριέχει και παθογένεια…

  45. physicist said

    #43. Προπαγανδιστικό το βιντεάκι αλλά είναι πολύ κατατοπιστική περιγραφή για το fracking.

  46. ΣοφίαΟικ said

    40άκο, πολύ βλέπω να αναφέρονται σε σένα τα ΜΜΕ. Τι γίνεται, προετοιμαζεις το έδαφος για να κατέβεις στις επόμενες εκλογές; 🙂

    Παλιά μέναμε στην οδό Πέντε Πηγαδίων. Βεβαίως εγώ λόγω ηλικίας άκουγα «πέντε πήγα δύο», που έβγαζε τόο νόημα όσο και τα τρία- πέντε πηγάδια.

  47. #ναί, μόνο ποὺ δὲν ἐπιλέχθηκε ὡς μεζεδάκι τὸ περὶ ὁμηρικῶν μαργαριτάρι, ἀλλὰ ἡ περὶ υἱοθεσίας ἄποψι. καὶ μάλιστα σωστὰ κατὰ τὴν γνώμη μου ὁ ἄλλως ἀντιπαθέστατος (ὅπως ὅλα τὰ κομματόσκυλα) Φαῆλος ἀρνήθηκε τὸν κακομεταμεταφερμένο στὰ ἑλληνικὰ ὅρο ὁμοφοβία. τί νὰ πρωτοπῇ κάνεὶς γι’αὐτὸ τὸ γλωσσικὸ τερατούργημα;

  48. παρόραμα: κακομεταφερμένο

  49. Νέο Kid Στο Block said

    Η απάντηση στο πρόβλημα 34. είναι :42 λεπτά και για την Ιμμόρ και για τον Νεοβούβαλο (και για οτιδήποτε άλλο) για να φτάσουν στα 5 πηγάδια και στη Μελβούρνη αντίστοιχα.(ή από οπουδήποτε πάνω στη Γη προς οπουδήποτε πάνω στη Γη).
    42 λεπτά!

  50. physicist said

    π*sqrt[R^3/(G*M)] για την ακρίβεια.

  51. @9γ Κι εμένα στην ίδια πήγε ο νους μου αλλά μάλλον έχει πολλές καλές φίλες με τις ίδιες ιδέες 😉

    @34 Μετάθεσε την άκρη του σωλήνα από την Μελβούρνη στη Τζαμάικα και μετά θα σου πω εγώ ποιος θα φτάσει πρώτος 😀

    @37 Έτσι γίνονται οι σωστοί υπολογισμοί 😀

  52. @49 Ρε ρίφι, το ξέρουμε ότι η απάντηση είναι 42, είναι παλιό αυτό 🙂

  53. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    46: 🙂

    47: Ως μεζεδάκι επιλέχτηκαν οι απόψεις του για το σύμφωνο συμβίωσης και ο τρόπος που τις εκφράζει και δευτερευόντως το «δεν τους φοβάμαι».

    Ο Φαήλος δεν αρνήθηκε τον όρο. Επί της ουσίας, κι εμένα στην αρχή δεν μ’ άρεσε το ομοφοβικός, αλλά το ομοφυλοφιλοφοβικός είναι ανοικονόμητο.

    49-50: Κι εγώ αυτό θα έλεγα που είπε η Ιμόρ στο 52. (Ρε σεις, λέτε να βγήκε από κει το 42 του Ντάγκλας Άνταμς;)

  54. Νέο Kid Στο Block said

    Όχι ,σοβαρά είναι 42 λεπτά. Αν θέλετε δίνω και αναλυτική εξήγηση.

  55. τυφλόμυγα said

    Ας το ξαναγράψω: επειδή η κατάληξη -φοβία παραπέμπει σε ψυχική ασθένεια το Associated Press πρότεινε να σταματήσουν οι γραφιάδες στις ΗΠΑ να χρησιμοποιούν τον όρο ομοφοβία και αντ’ αυτού να καθιερωθεί το αντιγκέι. Και στην Ελλάδα έχουμε λόγο να υιοθετήσουμε το αντιγκέι γιατί είναι συνηθισμένο επιχείρημα -πέταγμα της μπάλας στην εξέδρα αυτό που είπε ο Φαήλος.
    http://www.advocate.com/politics/media/2012/11/26/ap-says-homophobia-mark-describing-antigay-bigotry

    Την περασμένη βδομάδα το Κουλούρι έγραψε άρθρο με τίτλο Ποταμός θα γίνει τελικά η Πανεπιστημίου. Ο ελληνικός ειδησεογραφικός ιστότοπος της Yahoo! εκανε αναπαραγωγή της είδησης. Βέβαια, μετά από λίγο κατάλαβαν το λάθος τους και κατέβασαν το κείμενο, αλλά τα cached του γκουγκλ είναι μεγάλοι ρουφιάνοι. 🙂
    http://www.tokoulouri.com/society/panepistimiou_river/
    http://tinyurl.com/b8qub5c

    Φυσικέ @24, δε ξέρω αν έδωσες τυχαία την εξήγηση. Εγώ αυτό ξέρω ότι ισχύει. Δηλαδή, σε υψόμετρο Χ βρίσκονται τρία πηγάδια και λίγο ψηλότερα βρίσκονται ακόμα πέντε. Αυτό μου έχουν πει φίλοι Σαλονικείς.

  56. physicist said

    #55(γ). — Δεν είναι δική μου η εξήγηση, ο Πιδύος το έγραψε στο 23 και μου έδωσε παραπέρα έμπνευση!

  57. Γς said

    46:
    Πελατειακές σχέσεις, ρουσφέτια και τέτοια

  58. τυφλόμυγα said

    56, Διάβασα βιαστικά πριν. Οk. 🙂

  59. Νικοκύρη, ή η φίλη σου αλλού ήθελε να σε παραπέμψει, ή κάνει λάθος. Η αναφορά που θέλει να επικαλεστεί ο Κάτσικας είναι οι Σχολικές Πυραμίδες (δεν το βρίσκω τώρα στην Αυγή) κι έχει πράγματι Θαλή. Η σελίδα που το περιέχει δίνει ως χρόνο πιο πρόσφατης τροποποίησης 11:17:37 29/11/2006, οπότε το άρθρο είναι τουλάχιστον έξι και κάτι ετών.

  60. Παρατηρήσατε ότι ο Νικοκύρης ήταν διακριτικός με τους Ηρακλειώτες, και δεν έβαλε το ρεπορτάζ του Κρήτη TV με αντιδήμαρχο επί των κοινωνικών ανακατεμένη με τις σαχλαμάρες του φέισμπουκ -κατά πάσα πιθανότητα εν αγνοία της τελευταίας- παρά μόνο σε λίκνο…

  61. voulagx said

    #54 Νιουκιντ. Θέλουμε!

  62. Νέο Kid Στο Block said

    Γίγαντα του θεσ. κάμπου και των παραλίων του Κισσάβου, δώσε βάση. 🙂

    Δεν έχει σχήμα ,καθότι είμεθα «των γραμμάτων» εδώ μέσα και το αφεντικό τα απαγορεύει ,οπότε ας ακολουθήσουμε τα παρακάτω περιγραφικά βήματα:
    Aς θεωρήσουμε τη Γη σαν έναν κύκλο στο επίπεδο, ακτίνας R. H μάζα της είναι Μ.
    Aς πάρουμε μια χορδή του κύκλου (οριζόντια για να υπάρχει ευκολία /εποπτεία, αλλά δεν έχει βέβαια σημασία) που αντιπροσωπεύει τον αγωγό-σωλήνα μας.
    Ας θεωρήσουμε το αντικείμενο-άθλιο υποκείμενο «Νεοκίδιος» μάζας m, όταν βρίσκεται σε μια τυχαία απόσταση έστω x ,από το κέντρο του σωλήνα (που το βρίσκουμε αν από το κέντρο της Γης φέρουμε την κάθετο προς τα πάνω, πάνω στον άξονα του σωλήνα).
    Στο σημείο λοιπόν αυτό που βρίσκεται το αντικείμενο-υποκείμενο ,η απόστασή του από το κέντρο της Γης(κέντρο του μεγάλου κύκλου R) έστω ότι είναι r. To r (<R) ορίζει προφανώς έναν εσωτερικό της Γης , ομόκεντρο κύκλο ακτίνας r.
    Έστω θ η επίκεντρη γωνία του m. Δηλαδή η γωνία με κορυφή το κέντρο των κύκλων στο ορθογώνιο τρίγωνο με υποτείνουσα =r , μία κάθετη πλευρά την x και δεύτερη κάθετη την κάθετη από το κέντρο στον άξονα του x (σωλήνα). Ελπίζω να είναι σαφές το γεωμετρικό σχήμα.
    Το λεπτό σημείο είναι ότι η βαρυτική δύναμη που εξασκείται στο σώμα, προέρχεται από το κλάσμα της μάζας της Γης που αντιστοιχεί στο τμήμα της με ακτίνα r. Στη Γη δηλαδή που είναι μέσα από το r. H “υπόλοιπη» Γη ,δεν συμμετέχει στη βαρύτητα (λόγω αλληλοαναιρούμενης ως προς την βαρυτική επιρροή συμμετρίας)
    Εφόσον η πυκνότητα είναι σταθερή , η μάζα είναι ανάλογη του όγκου, άρα η Μάζα Μ(r) που αντιστοιχεί στον όγκο που περιβάλει ο κύκλος r , είναι:
    Μ(r)= M*(r/R)^3
    Έτσι ,η ολική δύναμη F (που ασκείται κατα την διεύθυνση :Kέντρο-m ! )είναι:
    F=[G*(M*(r/R)^3)] / r^2 = G*M*m*r/R^3 (α)
    Μας ενδιαφέρει όμως η συνιστώσα της F που προκαλεί την κίνηση κατά μηκος του σωλήνα (άξονα του x) και που είναι:
    F(x)=-Fημθ. Αλλά ημθ=x/r , άρα έχουμε:
    F(x)=-Fημθ= – (G*M*m*r/R^3 )*(x/r) = – (G*M*m/R^3)*x (β)
    Έτσι, και βάσει της νευτωνοπαράδοτης εξίσωσης F=m*γ ,ισχύει:
    – (G*M*m/R^3)*x=m * x’’ (η επιτάχυνση γ είναι η δεύτερη παράγωγος του διαστήματος x)
    Άρα,
    x’’= -(GM/R^3)*x (γ)
    Η (γ) όμως είναι χαρακτηριστική εξίσωση που περιγράφει απλή αρμονική κίνηση με συχνότητα
    ω= τετρ.ρίζα (GM/R^3)
    Iσχύει λοιπόν για την περίοδο Τ:
    T=2π/ω = 2π/ τετρ.ρίζα (GM/R^3)=2π* τετρ.ρίζα (R^3/G*M)=
    =2π* τετρ.ρίζα[(6,38*10^6 m)^3/((6,67*10^-11 m^3/Kg*sec^2)*(5,98*10^24 kg.))] =
    =(περίπου) 5.060 δευτερόλεπτα =
    = 84 λεπτά.
    Αλλά ο χρόνος Τ αφορά ένα «πλήρες» (2π) (πάει κι έλα!) ταξίδι ,άρα ο ζητούμενος για το ταξίδι που ψάχνουμε είναι ο μισός t=42 λεπτά.
    Βλέπουμε λοιπόν , ότι ο χρόνος είναι ανεξάρτητος από την χορδή και είναι πάντα 42 λεπτά, είτε αυτή είναι διάμετρος της Γης ,είτε όχι! είτε η σωλήνα μας ξεκινάει από την Αθήνα και καταλήγει στο Σύδνεϋ , ,είτε ξεκινάει από το Πάνω-χωριό και καταλήγει στο Κάτω-χωριό! Η μεταβαλλόμενη βαρυτική συνιστώσα κάνει το «τρικ», και διατηρεί το χρόνο σταθερό (τριβής αγνοουμένης πάντα)!

  63. Εντάξει, Νεοκίντ, περνάς την τάξη.

  64. @63 Εδώ αγνοεί την τριβή και συ τον περνάς την τάξη; Αίσχος! 😀

  65. Ε, ιστορικός είμαι. 😉

  66. Νέο Kid Στο Block said

    Κορόιδο είμαι να υπολογίσω τριβή; εσύ θα φτάσεις σφαίρα στην Αουστράλια και μένα θα με φάει η κολοκαθιά (η κάθετη βαρυτική συνιστώσα) .Γι’αυτο μάς βάζω βαζελίνη (εξωτερικώς πάντα…) και φτάνουμε αντάμα 🙂

    Δύτη,μερσί, Αλλά την προαγωγή μου πρέπει να την υπογράψει ο Βουλάγξ, με σένα θα δώσω Ιστορία σε άλλη εξεταστική. 🙂

  67. voulagx said

    Οχι μονο την τριβή,Ιμμορ, αλλά και την δύναμη Ιμμοριόλις και την φυγοκιντο δύναμη! Ωραίος ο Νέος! 🙂

  68. Νέο Kid Στο Block said

    Ιμμοριόλις !! 😆 😆
    A, ρε Γίγα! Γιόμισες το μπλόγκι άμα τη εμφανίσει σου να ούμε!

  69. sarant said

    59: Στάζιμπε, έχεις δίκιο και το έσβησα, ζητώ συγνώμη.

    60: Ένα γιουτουμπάκι θα έβαζα (για να μη βαρύνει η σελίδα), οπότε προτίμησα τον Φαήλο.

    62: Μπράβο Νεοκίντ!

  70. nestanaios said

    Μίλα μου μια γλώσσα. Γαβ, γαβ, νιάου, νιάου, μπέεεεε, μου, μου η αγελάδα, γούτσ, γούτσ το γουρουνάκι.

    Οι «γλωσσολόγοι», ἄν δεν μπορέσουν να επιφέρουν την γλωσσική ένωση ανθρώπων τε και ζώων, δεν δικαιούνται να λέγονται επιστήμονες.

  71. @67 Κοίτα που έγινα και δύναμη στη φυσική και δεν είχα πάρει χαμπάρι! 🙂

  72. Νέο Kid Στο Block said

    Να ενημερώσω (για τον Δύτη τα λέω..) ότι κάνω ιδιαίτερα Ιστορία με την Ππαν και θα είμαι πανέτοιμος στις εξετάσεις!
    (έχω ήδη μάθει τη χρονιά που απελευθερώθηκε η Σαλονίκη! Στα βυζαντινορωμαϊκά υστερώ ακόμα,αλλά το παλεύω..)

  73. @72 Γι’ αυτό ρε έχει χαθεί το κορίτσι; Προσπαθεί να σε μορφώσει; 😛

  74. #53 κι ἐγὼ ἐρωτηθεὶς πολλάκις ἂν εἶμαι ὁμοφοβικὸς ἀπαντῶ ὅτι δὲν τοὺς φοβᾶμαι. τί ἄλλο νὰ ἀπαντήσω δηλαδή; ἡ ἔνστασι δὲν στρέφεται μόνο ἐναντίον τοῦ οὕτως ἢ ἄλλως προβληματικοῦ πρώτου συνθετικοῦ ἀλλὰ καὶ τοῦ δεύτερου. ὅ ὅρος δὲν περιγράφει τὴν στάσι κἄποιου ἀπέναντι στὸ φαινόμενο τῆς φιλομοφυλίας, ἀλλὰ τὴν ἀξιολογεῖ κιόλας.

    σὲ ἀντίθεσι ἀς ποῦμε μὲ τὸν ὅρο «λαθρομετανάστης» ποὺ τόσες ἀντιδράσεις προκαλεῖ σὲ μερίδα τῆς ἀριστερᾶς ἀλλὰ καὶ τῆς νεοφιλελεύθερης δεξιᾶς, ὅρο ποὺ ἁπλῶς ὀνομάζει τὸν παρανόμως μεταναστεύσαντα σὲ μία χώρα καὶ ποὺ εἶναι καὶ ἐτυμολογικὰ καὶ ἐννοιολογικὰ διαφανέστατος.

    72 τὸ βυζαντινορρωμαϊκὸς μὲ ἕνα ῥῶ εἶναι συνειδητὴ ἐπιλογὴ ἢ παρόραμα; :Ρ

    θὰ γίνω κακὸς ἂν ὁμολογήσω ὅτι ἡ συνύπαρξι ἀναφορῶν περὶ τριβῆς καὶ περὶ φιλομοφυλίας στὸ νῆμα μοῦ ἔφεραν στὸν μυαλὸ τὸν τριβαδισμό; 😛

  75. μετὰ ἐπορεῖ ἡ Ἰμμ]ρ ποὺ δὲν τῆς γράφω ἔπος. μὰ ἀφ’οὗ τὸ γράφει μόνη της!

  76. @74 τέλος: ξέρεις πόσες παροιμίες μου ήρθαν στο μυαλό τώρα; 😀

    @75 Ε, αφού είδα κι απόειδα ότι με σένα χαΐρι δε γίνεται, κάνω ό,τι μπορώ 🙂

  77. #76 α

    ἔ, εἶναι ποὺ εἶμαι παροιμιώδης! 🙂

  78. Abecedar said

    Πολύ πιθανό εκεί στον Σκάι οι δημοσιογράφισσες να μπέρδεψαν τον επικό εορτασμό των 100 χρόνων προσάρτησης των Νέων Χωρών 1912-13 –που εορτάζεται τη φετινή επική, επίσης, διετία 2012-13 σε κάθε πόλη & χωριό, σε κάθε κορφούλα κι εκκλησιά & βρύση της Β. Ελλάδας- με την προσάρτηση των νησιών της Δωδεκανήσου που έγινε το 1948. Πολύ πιθανό…

  79. Γς said

    73 έως 76:
    Σεντάκσιον ιν πρόγκρες

  80. Γς said

    78:
    Με τη Μακεδονία που λες, πρωί πρωί η κυρά μου η θεούσα που δεν μπορεί να σηκωθεί από το κρεβάτι με τα εγκαύματα που έχει με επιφόρτισε να πάω στο φούρνο να πάρω το πρόσφορο – ψυχοσάββατα σήμερα – που είχαμε παραγγείλει εχτές.
    Κει λοιπόν περιμέναμε να τα βγάλει ο φούρναρης κι έκανα πλάκα σε έναν ότι θα περάσει πάνω από το πτώμα μου για να εξυπηρετηθεί πριν από μένα, Τελικά κατάλαβε ότι κάνω πλάκα και μιλήσαμε από πού είναι και τέτοια. !5 χρόνια μου έριχνε ο μπαγάσας. Κι ήταν απ τις Σέρρες και θυμήθηκε τους βούλγαρους στην κατοχή. Βούλγαρος ο παππάς, Βούλγαρος ο χωροφύλακας, βούλγαρος ο δάσκαλος. -Στα Βουλγάρικα τα μαθήματα. Μας είχαν αλλάξει και τα ονόματα. Κι η μανούλα μου πέθανε από τον υποκόπανο ενός Βούλγαρου στρατιώτη που τη χτύπησε επειδή μάζευε τα υπολείμματα από το θερισμό…
    Μετά ήρθαν όλα τα υπόλοιπα Abecedar.

  81. Mindkaiser said

    #62

    Πολύ όμορφη απόδειξη. Με έβαλες και έβγαλα χαρτί και καλαμάρι για να κάνω το σχήμα. 🙂

  82. Mindkaiser said

    Παίρνω πίσω τα συγχαρίκια! Την εξίσωση (α) που περιγράφεις το νόμο της παγκόσμιας έλξης, από την πρώτη ανάλυση της F ολικής, λείπει η μάζα σου (m). Τυχαίο; Δε νομίζω. :-Ρ

  83. MelidonisM said

    74 δεν υπάρχει προσωπικός φόβος
    μήπως μας την πέσει ομόφυλος;;

  84. Γς said

    74:
    >ἡ συνύπαρξι ἀναφορῶν περὶ τριβῆς καὶ περὶ φιλομοφυλίας στὸ νῆμα μοῦ ἔφεραν στὸν μυαλὸ τὸν τριβαδισμό;

    Ορίστε, μας σκανδάλισαν και τον Κορνήλιο

  85. skol said

    26: Περίεργο που τα λίγα δεν δηλώνονται με διαδοχικούς αριθμούς στα τούρκικα!
    34,62: Να κάνω λίγο τον σπασίκλα; 🙂
    Υπάρχει και η βραχυστόχρονη (έχει εφαρμογή και σε υπόγειες διαδρομές) που μπορεί να συντομεύσει το ταξίδι από τα Τρία στα Πέντε Πηγάδια.
    Το λέω επειδή δεν έβαλες περιορισμό να είναι ευθεία η διαδρομή!

  86. spyroszer said

    Τελικά δεν μάθαμε ποια είναι η τολμηρή πρόταση του Θαλή. Ήθελα να ‘ξέρα από περιέργεια ο Κάτσικας ξέρει ποια είναι;

  87. Μαρία said

    86 Δες το 59. (Υπολόγισε το ύψος της πυραμίδας μετρώντας το μήκος της σκιάς της.)

  88. To 29!

  89. Νέο Kid Στο Block said

    Scol, ωραίος ο προβληματισμός για ο βραχυστόχρονο ,αλλά δεν νομιζει ότι έχει εφαρμογη στο συγκεκριμενο θέμα.
    Γραφω βιαστικα γιατι πρεπει να παω στα καρναβάλια των μιτσήδων,και με επιφυλαξη, αλλά η μεγαλύτερη διαδρομη που μπορεί να γινει έιναι (σε αποσταση «επιφάνειας»των σημειων) π, δηλαδή ο σωλήνας /χορδή ίσος με τη διάμετρο. Η συνιστώσα F(x) σ’αυτή την περιπτωση είναι ολόληρο το F (βάρος) και αν δεν κάνω λάθος η μεταβολή του συναρτήσει της μειούμενης r η μέγιστη. Στην μιση ακτίνα της Γης θα είναι το μισό (στην πραγματικότητα λιγο παραπάνω λόγω ότι η πυκνότητα αυξάνει προς το κέντρο εξαιτίας του συμπαγους πυρήνα σιδήρου) και στο κέντρο 0 (θα είμαστε αβαρείς).
    Κι αφού αποδείξαμε ότι το 42 λεπτά ισχύει και για διάμετρο και δεν ξεπερνάει το ν οποιοδήποτε άλλο χρόνο για άλλη τυχαία χορδή, είναι το μίνιμουμ.
    Τώρα φευγω ,κι αν έχω πει κοτσάνες το κρίμα στο λαιμό του Μάικολ «δη χιούστον νταϊνάμο» 🙂

  90. spyroszer said

    Α μάλιστα κατάλαβα. Εμένα πήγε το μυαλό μου μήπως ήταν καμία πρόταση του υπουργείου ή κάποιου οργανισμού με την ονομασία Θαλής.

  91. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    Ο φίλος Δικαίος διερεύνησε την ιστορία με τα «ναρκωμένα» βρέφη και τον τρόπο αναπαραγωγής της εδώ:
    http://l-d-papadeas.blogspot.com/2013/03/blog-post_9.html

  92. Έχω την εντύπωση ότι ο Θαλής δεν έχει καμία σχέση με τα όσα αναφέρονται στο άρθρο του συνδέσμου στο σχόλιο 59.

    Το άρθρο αν κατάλαβα καλά διαμαρτύρεται για την κατάργηση της συλλογής στατιστικών στοιχείων για το οικογενειακό υπόβαθρο των μαθητών με το επειχέιρημα ότι έτσι δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε τα στοιχεία της «εκπαιδευτικής πυραμίδας». Μάλλον για να καάνει εντύπωσή αναφέρει το Θαλή που προσδιόρισε το ύψος της μεγάλης πυραμίδας με τη σκιά.

    Όμως ο Θαλής δεν χρησιμοποίησε κανένα στατιστικό στοιχείο βρήκε το ύψος με κάποια αναλυτική μέθοδο (εμπειρική την αναφέρει ο αρθογράφος) συγκρίνοντας τη σκιά της πυραμίδας με τη σκια ενός ραβδιού γνωστού ύψους και έτσι προσδιόρισε το ύψος της πυραμίδας. Αντίθετα οι παπάδες και οι γραφιάδες της Αιγύπτου είχαν στην διάθεσή τους τα στατιστικά στοιχεία (ίσως από τα αρχεία της κατασκευής) και ήξεραν από αυτά το ύψος της πυραμίδας.

    Δηλαδή ο Θαλής δείχνει ότι δεν είναι απαραίτητο να συγκεντρώνονται στατιστικά στοιχέια και μπορέι να προσδιοριστεί ένα φαινόμενο και με αναλυτικές μεθόδους. Κατά τη γνώμη μου δεν χρειάζεται να τηρούνται στοιχεία που μπορούν να οδηγήσουν σε διακρίσεις μεταξύ των μαθητών (κάπου ο Νεοκιντ είχε πει για κάτι παρόμοιο στην Κύπρο) αφού είναι εφικτό να προσδιοριστεί με άλλες μεθόδους ή άλλα στοιχεία. Για παράδειγμα όπως ο Θαλής χρησιμοποίησε το στοπιχέιο της σκιάς μπορεί να χρησιμοποιηθούν στοιχέια όπως αν το σχολείο είναι σε αστική ή αγροτική περιοχή, το εισόδημα των κατοίκων της περιοχής όπως φάινειται από τις φορολογικές τους δηλώσεις κ.λπ.

    Α΄ρα το μαργαριτάρι παραμένει κατά τη γνώμη μου.

  93. Μαρία said

    92
    Γι’ αυτό λέει οτι η μέθοδος του Θαλή, χρήσιμη για τη μέτρηση μιας πυραμίδας, δεν μπορεί να χρησιμέψει, για να μετρήσουμε την κοινωνική πυραμίδα. Οι σκιές αυτή τη φορά της στατιστικής έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα.
    Μπορεί να θεωρήσεις τη μεταφορά της σκιάς και της πυραμίδας αποτυχημένη αλλά δεν πρόκειται για μαργαριτάρι.

  94. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    91- Το σίγουρο είναι, οτι τα παιδιά είναι ανυπεράσπιστα μπροστά στην ασυδοσία των ενηλίκων γενικώς, και απέχουμε πολύ απο την κοινωνία που θα θεωρεί όλα τα παιδιά παιδιά της, και θα τα προστατεύει. Μέχρι τότε, η υποκρισία και τα κροκοδείλια δάκρυα, θα περισσεύουν.

  95. Έχεις δίκιο (το διάβασα πολύ διαγώνια φαίνεται). Σίγουρα μαργραριτάρι δεν είναι…

    Πάντως συνεχίζω να μην καταλαβάινω γιατί πρ΄πει αν συλέγονται στατιστικά στοιχεία στο σχολίο αφού έχουν συλεγεί από αλλού (φορολογία, απογραφές πληθυσμού) και να μην γίνεται συσχέτισή τους (όπως μας έδειξε ο μπάρμπα-Θαλής) για εξαγωγή συμπερασμάτων με κάποια αναλυτική ή αναγωγική μέθοδο.
    Δεν αποδεικνύει τα λεγόμενά τους ο αρθρογράφος.όπως τουλάχιστον μας δίδαξαν οι πρόγονοί μας (δεν αρκούμαστε στο ότι το είπε ο παπάς και ο γραφιάς ότι το ύψος της πυραμίδας είναι τόσο πρέπει αν το αποδείξει κιόλας). Οπότε αυτογκόλ θα το έλεγα εγώ

  96. Μαρία said

    95
    Το θέμα δεν είναι η μέθοδος συλλογής αλλά οτι η στατική υπηρεσία προκειμένου για το μαθητικό πληθυσμό δεν τα συλλέγει καν. Γι’ αυτό και στο άλλο άρθρο ο Νούτσος γράφει οτι η εθνική στατιστική κρύπτεσθαι φιλεί.

  97. skol said

    89: Για τόσο μικρές αποστάσεις μπορούμε με καλή προσέγγιση (άλλωστε δεν είναι η μόνη που κάναμε!) να θεωρήσουμε σταθερή την επιτάχυνση της βαρύτητας και να βασιστούμε στην κλασική βραχυστόχρονη του Μπερνούλι. Τον χρόνο καθόδου σ’ αυτήν την καμπύλη τον είχε υπολογίσει ο Χόιχενς ακόμα νωρίτερα. Αν η απόσταση από τα Τρία στα Πέντε Πηγάδια είναι 3Km ο χρόνος είναι περίπου 43 δευτερόλεπτα.
    Για μεγαλύτερες υπόγειες διαδρομές ο υπολογισμός είναι λίγο πιο περίπλοκος. Βλέπω εδώ ότι κάποιοι υπολόγισαν τον χρόνο που χρειάζεται για την διαδρομή από Νέα Υόρκη σε Λος Άντζελες στα 27 λεπτά περίπου.

    Καλά να περάσεις στο καρναβάλι!

  98. Γς said

    95,96:
    Δεν πολυκατάλαβα για ποια στατιστικά στοιχεία ομιλείτε και φοβούμαι ότι θα είναι άσχετο αυτό με τα στατιστικά του φοιτητή:

    Είχε στην πτυχιακή του στην Αγροτική Οικονομία και δύο χωριά με π.χ. ν1=195 και ν2=167 νοικοκυριά και με μέσο εισόδημα μ1=258.124 και μ2=284.342 δρχ. Και συνέχιζε εφαρμόζοντας κάποια φόρμουλα για να ελέγξει αν διαφέρουν οι μέσοι όροι(!).
    Ο καθηγητής του όμως δεν ήταν αρκετά ικανοποιημένος και μετά από πολλά στατιστικά γιουρούσια, μου τον έστειλε για να επιλυθεί το πρόβλημα τους.
    Του έσβησα όλα τη ‘στατιστική ανάλυση’ και του είπα να αφήσει μόνο τις τιμές τον μέσων όρων και να πει στον καθηγητή του ότι δεν συγκρίνουμε δείγματα αλλά τους ίδιους τους πληθυσμούς.
    Δεν παραξενεύτηκα όταν έμαθα ότι με απεκάλεσε άσχετο. Το περίμενα.

  99. physicist said

    #97. — Η λύση της Αμάντας Μάξχαμ που παραθέτεις έιναι όμορφη και πειστική αλλά έχει μιαν έλλειψη, δηλαδή ότι προϋποθέτει εξαρχής πως η τροχιά θα είναι επίπεδη.

  100. physicist said

    #97, ΥΓ: — Είναι επίσης φανερό ότι από την εξίσωση (12) λείπει ένας παράγοντας dθ, ο οποίος επίσης απουσιάζει από το τελευταίο ολοκλήρωμα της εξίσωσης (13) αλλά η Μάξχαμ ξέρει τι κάνει και διορθώνει σιωπηρά τις αβλεψίες αυτές. Βασικά αυτό που δεν μας λέει είναι ότι χρησιμοποιεί επίπεδες πολικές συντεταγμένες (βλ. σχόλιο #99) και επομένως παραμετροποιεί την καμπύλη στη μορφή r = r(θ)e, όπου r και e είναι το διάνυσμα θέσης και το ακτινικό μοναδιαίο διάνυσμα, αντίστοιχα.

  101. π2 said

    Ηυτούν’ του μπερνούglι που τσαμπουνάτε διαρκώς είν’ η Μπερναρντίνα; 😛

  102. Νέο Kid Στο Block said

    Π2, Όχι, είναι αυτός που την είπε στον Νιούτον* επειδή είχε άκοβα νύχια!
    Tanquam ex ungue leonem! ανέκραξε ο Μπερνούλης όταν είδε ότι κάποιος «ανώνυμος» έλυσε το πρόβλημα του βραχυστόχρονου..

    *τρολιά-φόλος , μπας και …για την Ππαν! 🙂

  103. Νέο Kid Στο Block said

    102. Tώρα ,γιατί ο Γιάκομπ μίλαγε λατινικά …δεν ξέρω! Εκτός αν όλα αυτά τα θαυμαστά λατινικά ρητά είναι εκ των υστέρων και στην πραγματικότητα είπε:
    Scheisse! Der verdammte Engländer hat das in EINEM Tag gelößt?? 🙂

  104. 89,
    Διαψεύδω κατηγορηματικά οιεσδήποτε δηλώσεις μού αποδίδονται, αληθείς τε και ψευδείς! 🙂

    Για το πρόβλημα της βραχυστροχρόνου, που το κάλυψαν ωραία τα πιο πρόσφατα σχόλια και οι παραπομπές τους, έχει ενδιαφέρον η απλή αρχή που είναι κρυμμένη στην λύση του, που βοηθάει στην διαισθητική κατανόησή της, πριν τα μαθηματικά την κάνουν απόλυτα ακριβή – και που έχει σχέση με την διαδρομή που ακολουθεί το φως στην διάθλαση, αλλά και με την διαδρομή που ακολούθησε ο υπογράφων στην σταδιοδρομία του! Πάμε λοιπόν.

    Ας υποθέσουμε πως ενώ κολυμπάς στην θάλασσα, σε φωνάζει ηλιοκαμμένη θεά/ός που λιάζεται στην αμμουδιά (λέμε τώρα) οπότε θέλεις να βρεθείς εκεί ως τάχιστα. Ποιός είναι ο συντομότερος δρόμος (χρονικά); Η ευθεία γραμμή δεν είναι, δεδομένου ότι κολυμπάς με ταχύτητα άλφα και τρέχεις στην αμμουδιά με μεγαλύτερη ταχύτητα βήτα, άρα θέλεις να καλύψεις σχετικά μικρή απόσταση με κολύμπι χωρίς να σε πειράζει αν αυξήσεις λίγο την απόσταση που θα καλύψεις με τρέξιμο. Τελικά αποδεικνύεται πως η κάλλιστη πορεία προς τα κάλη της/του, από την θάλασσα στην αμμουδιά, είναι τεθλασμένη και ακολουθεί τον νόμο της διάθλασης, σύμφωνα με την εξίσωση

    άλφα/βήτα = συν(γωνία_άλφα)/συν(γωνία_βήτα)

    όπου οι γωνίες είναι μεταξύ του κάθε τμήματος της τεθλασμένης πορείας και της παραλιακής γραμμής. Αυτήν την διαδρομή ακολουθεί και το φως όταν διαθλάται.

    Τώρα, αν είναι να πας από το Α στο Β όσο πιο γρήγορα γίνεται και μεσολαβούν πολλές περιοχές όπου αναπτύσσεις διαφορετική ταχύτητα, τότε η βέλτιστη διαδρομή αντιστοιχεί σε τεθλασμένη γραμμή πολλαπλών διαθλάσεων. Τελικά, αν η κάθε περιοχή που θα διασχίσεις γίνει απειροστικά μικρή, η βέλτιστη πορεία γίνεται καμπύλη (από τεθλασμένη). Ακριβώς αυτήν την καμπύλη βρίσκουν οι διαφορικές εξισώσεις του λογισμού των μεταβολών* (calculus of variations) του οποίου μία εφαρμογή είναι το πρόβλημα της βραχυστοχρόνου, αλλά και διάφορα άλλα, από τα οποία ξεχωρίζω δύο:

    – Για να δελεάσω και τους ιστορικούς του ιστολογίου: Το ισοπεριμετρικό πρόβλημα, το οποίο αποδίδεται, κατά τον θρύλο, στην συνιδρύτρια και βασίλισσα της Καρχηδόνας Διδώ, και το οποίο οι αρχαίοι έλυσαν με διαφορετικό τρόπο, και

    – Το πρόβλημα βέλτιστου ελέγχου (optimal control, δημοφιλέστατο γύρω στο ’60. Μια μετενσάρκωσή του (Model predictive control (MPC)) είναι πλέον πάγια τεχνολογία σε διϋλιστήρια και χημικά εργοστάσια, και επεκτείνεται γρήγορα σε πολλές άλλες περιοχές. MPC ήταν και το κύριο θέμα της ερευνητικής δραστηριότητας του υπογράφοντος, στα πρωτόλεια έργα του. 😐

    «And now, you know the rest of the story!»

    ———————————
    * για τις οποίες ό άλλος δεν έβρισκε χρόνο ούτε να κόψει τα νύχια του (όπως ορθώς λέει το σχ. 102) – ίσως, όμως, απ΄ αυτά να μυρίστηκε την λύση!

  105. physicist said

    #104. Μιχάλη!

    [Το θαυμαστικό έχει τριπλή σημασία: (α) χαίρομαι που σε βλέπω, (γ) καλά τα λες αλλά και (γ) — προσοχή!]

    Υπάρχει μια βασική φυσική διαφορά ανάμεσα στον νόμο του Σνελ για το φως και στο βραχυστοχρόνιο για μηχανικά προβλήματα. Στην πρώτη περίπτωση, από την ελαχιστοποίηση του χρόνου προκύπτει η φυσική, η πραγματική τροχιά που θ’ ακολουθήσει το φως. Στη δεύτερη περίπτωση, το πρόβλημα είναι τεχνητό, άσκηση του νου, που η λύση του δεν ανταποκρίνεται στη φυσική πραγματικότητα, μιας και αυτήν την περιγράφει η αρχή της ελάχιστης δράσης και όχι η αρχή του ελάχιστου χρόνου. Μόνο κάτω από την αρχή της ελάχιστης δράσης ισχύουν οι Νόμοι του Νεύτωνα και όποιες αρχές διατήρησης είναι συνυφασμένες μ’ αυτές, όχι κάτω από την αρχή του ελάχιστου χρόνου.

    Τα ξέρεις, ασφαλώς, αυτά αλλά τα λέω να βρίσκονται.

  106. 105,
    (α) Παρομοίως (καιρός ήταν!), (β) Παρομοίως (ως συνήθως) και (γ), Καλή η επισήμανση. Αναφερόμουν σε προβλήματα που το κριτήριο του ελάχιστου χρόνου τίθεται ρητά στην διατύπωσή τους και αναζητείται η λύση (πραγματική και εφικτή) που θα καταλήξει σε ελάχιστο χρόνο, π.χ. κατά την μετάβαση από την Γή στην Σελήνη, και πολλά άλλα (όπως του λουόμενου και της λιαζόμενης, 🙂 ). Το συγκεκριμένο πρόβλημα (βραχυστοχρόνου) έτυχε να έχει σχέση με την διάθλαση. Ότι οι βασικές εξισώσεις της μηχανικής (με βάση τις οποίες υπολογίζονται ελάχιστοι χρόνοι κλπ) δεν αντιστοιχούν αναγκαστικά σε ελάχιστο χρόνο αλλά σε ελάχιστη δράση είναι, φυσικά, σωστό.

  107. physicist said

    #106. — ‘Ολα καλά, μάστορα, σωστός κι ωραίος!

  108. Εδώ δε λέγαμε για την απάντηση σε όλα που είναι 42; Σαν σήμερα γεννήθηκε ο Ντάγκλας Άνταμς και ο γούγλης του ‘χει αφιερώσει το ντούντλ του.

  109. Mindkaiser said

    @104

    Ένα βιβλίο που βρήκα εξαιρετικό για Calculus of Variations:

    http://www.amazon.com/Calculus-Variations-Dover-Books-Mathematics/dp/0486414485

    Καμία άλλη πρόταση για βιβλία με αυστηρό μαθηματικό φορμαλισμό στο αντικείμενο;

  110. 109,
    Εξαρτάται αρκετά από το πεδίο εφαρμογής, δεδομένου ότι το αντικείμενο έχει μελετηθεί εκτενέστατα επί αιώνες, και μπορεί να παρουσιαστεί ανάλογα με το τι χαρακτηριστικό είναι πιο ενδιαφέρον για την κάθε εφαρμογή (π.χ., ικανοποίηση ανισωτικών περιορισμών, μη παραγωγίσιμες συναρτήσεις, μη μοναδικές λύσεις, στοχαστικές εξισώσεις, και άλλα των οποίων δεν είμαι καν γνώστης.).

    Συνήθως η ιστορία ενός αντικειμένου βοηθάει να καταλάβει κανείς λίγο καλύτερα την σύγχρονη ραφιναρισμένη μορφή του. Πχ εδώ, στα σύντομα, για τον λογισμό των μεταβολών.

  111. skol said

    99: Με ξάφνιασε λίγο η παρατήρησή σου. Δεν είναι εμφανής η συμμετρία του προβλήματος;
    Σε ένα σώμα που κινείται πάνω σε επίπεδο που περνάει από το κέντρο της σφαίρας δεν ασκούνται πλευρικές δυνάμεις που μπορούν να το εκτρέψουν από αυτό το επίπεδο.
    Νομίζω δηλαδή ότι είναι ο ίδιος λόγος για τον οποίο και το πρόβλημα του Μπερνούλι(γεια σου Π2!) είναι επίπεδο, ή όχι;

  112. physicist said

    #111. Το ξέρουμε εκ των προτέρων ότι κινείται πάνω σ’ αυτό το επίπεδο; Το πρόβλημα τίθεται ως πρόβλημα οριακών συνθηκών: το σωματίδιο ξεκινά από τη θέση Α και καταλήγει στη θέση Β υπό την επίδραση της βαρύτητας και οποιωνδήποτε άλλων δυνάμεων είναι απαραίτητες (αλλά όχι εξαρχής προσδιορισμένες) έτσι ώστε να ξοδέψει τον ελάχιστο χρόνο. Αυτές οι δυνάμεις περιορισμού προκύπτουν από τη λύση του προβλήματος, άρα σαφώς είναι επίπεδες αν υποθέσεις εξαρχής ότι η λύση είναι επίπεδη. Αλλά το θέμα είναι ότι αυτό μπορείς να το αποδείξεις λύνοντας το πρόβλημα γενικά, δηλ. αφήνοντας στην τροχιά τη δυνατότητα να έχει μη μηδενική στρέψη και βλέποντας ότι η λύση όντως έχει μηδενική στρέψη, άρα είναι επίπεδη (και μάλιστα όχι απλώς είναι επίπεδη αλλά κείται στο επίπεδο που ορίζουν τα σημεία Α, Β και το κέντρο Ο της σφαίρας).

    Το επιχείρημα της συμμετρίας δεν είναι παράλογο αλλά συχνά έχουμε στη φύση το φαινόμενο που λέγεται spontaneous symmetry breaking. Το πρόβλημα θα μπορούσε να έχει λύσεις συμμετρικές η μία προς την άλλη (ανά ζεύγη) αλλά μη επίπεδες. Σημείωσε επιπλέον ότι στην περίπτωση που συζητάμε, το υποθετικό επιχείρημα ότι η τροχιά θα είναι επίπεδη επειδή το δυναμικό είναι κεντρικό δεν ισχύει — οι δυνάμεις περιορισμού δεν είναι κεντρικές. Αυτό φαίνεται ξεκάθαρα κι από το γεγονός ότι η στροφορμή δεν διατηρείται.

    Τελικώς, η διαισηθτικά προφανής υπόθεση που κάνει η Μάξχαμ είναι σωστή αλλά θα μπορούσε και να μην είναι. Και, προς υπεράσπισή της, λύνει το Πρόβλημα 2.4 (στη δική μου έκδοση του βιβλίου) από τον Goldstein, Classical Mechanics, στο οποίο τα συμπαραδηλούμενα οδηγούν την φοιτήτρια να κάνει την υπόθεση αυτή.

  113. skol said

    112: Ας πάρουμε το κλασικό πρόβλημα της βραχυστόχρονης το οποίο έχει μεταφορική συμμετρία και ας υποθέσουμε ότι η καμπύλη που ψάχνουμε βρίσκεται εκτός του επιπέδου του παράλληλου με την επιτάχυνση της βαρύτητας που περνάει από τα σημεία Α,Β (αρχικό και τελικό σημείο της διαδρομής). Αν προβάλλουμε αυτήν την καμπύλη στο συγκεκριμένο επίπεδο βλέπουμε ότι σε κάθε σημείο της επίπεδης καμπύλης η ανάλυση του βάρους σε συνιστώσες δίνει εφαπτόμενη δύναμη τουλάχιστον ίδια με την εφαπτόμενη στο αντίστοιχο σημείο της αρχικής καμπύλης. Επιπλέον το μήκος της επίπεδης καμπύλης είναι πιο μικρό, άρα είναι πιο σύντομη από αυτήν που αρχικά υποθέσαμε συντομότερη.
    Με παρόμοιο τρόπο μπορούμε να εκμεταλλευτούμε και την περιστροφική συμμετρία της σφαίρας.

  114. physicist said

    #113. — Πολύ καλή σκέψη (δώσμου λίγο χρόνο να βεβαιωθώ ότι το επιχείρημα μεταφέρεται αυτούσιο και στη σφαίρα) αλλά είναι όπως βλέπεις επιπλέον επιχείρημα, είναι συλλογισμός με τον οποίο πρέπει να συμπληρώσεις την ανάλυσή σου ώστε να δικαιολογήσεις τον περιορισμό της αναζήτησης λύσεων αποκλειστικά μέσα στο επίπεδο OAB.

  115. skol said

    Σκέφτηκα αργότερα μια διόρθωση στον παραπάνω συλλογισμό(113) αλλά αρχικά είπα να μην κουράσω κι άλλο τους αγαπητούς θαμώνες. Απ’ την άλλη όμως, λέω, μπορεί κάποιος κάποτε, χαμένος στον κυβερνοχώρο, να περάσει από δω. Κρίμα είναι να παραπληροφορηθεί!
    Λοιπόν, το επιχείρημα είναι ότι η ταχύτητα σε κάθε σημείο της μιας καμπύλης θα είναι ίση με την ταχύτητα στο αντίστοιχο σημείο της άλλης λόγω διατήρησης της ενέργειας, αλλά η επίπεδη καμπύλη έχει μικρότερο μήκος, άρα είναι συντομότερη.

    Και ένα ορθογραφικό(για τον χαμένο στον κυβερνοχώρο πάντα!): Αν προβάλουμε …

  116. physicist said

    #115. Πολύ ωραίο επιχείρημα! Αλλά νομίζω ότι και το #113 είναι ισοδύναμο: πάρε ένα τμήμα της καμπύλης στο οποίο το σώμα πέφτει προς το κέντρο (τα ανάποδα τμήματα αντιμετωπίζονται εύκολα με αντιστροφή των αρχικών συνθηκών). Από φυσική σκοπιά, εφόσον η ταχύτητα, ως μέτρο, μεγαλώνει λιγότερο για την μη-επίπεδη καμπύλη για σταθερό Δt απ’ ό,τι για την επίπεδη, στην πρώτη έχεις μικρότερη επιτρόχια επιτάχυνση άρα μικρότερη επιτρόχια δύναμη — και επιτρόχια συνιστώσα έχει μόνον το βάρος. Από μαθηματική σκοπιά, νομίζω ότι και τα δύο επιχειρήματα έχουν να κάνουν με ένα διάνυσμα σταθερό κατά μέτρο σε δύο αυθαίρετα συζυγή σημεία, (ταχύτητα και δύναμη, αντίστοιχα), το οποίο, στην περίπτωση του #115 στρέφεται ενώ στην περίπτωση του #113 μένει σταθερό και στρέφονται οι άξονες (της καμπύλης). Στην πρώτη περίπτωση, η περιστροφή σημαίνει ότι απομένει κάτι λιγότερο για την κατακόρυφη συνιστώσα της ταχύτητας, στη δεύτερη ότι απομένει κάτι λιγότερο για την εφαπτομενική συνιστώσα της δύναμης.

    (Ξέρω ότι κουράσαμε αλλά μου άρεσαν τα επιχειρήματα αυτά — σε βοηθάνε ν’ αποφύγεις να λύσεις τις εξισώσεις Euler-Lagrange για δύο γωνίες και απλουστεύουν το πρόβλημα).

  117. Εγώ έχω ένα πολύ ωραίο αντεπιχείρημα αλλά δεν με παίρνει τώρα ο χρόνος να το γράψω.

  118. physicist said

    … κρατάς κρυμμένα μυστικά και ντοκουμέντα. 😉

  119. Άφησα μια σύντομη σημείωση, για να ψάχνουν οι φυσικοί του μέλλοντος. 😉

  120. physicist said

    😀 😀 😀

  121. @119 Ζωγραφιά! 😀

  122. Και ένα προφορικό μεζεδάκι που άκουσα σήμερα, ευτυχώς είχα πιει καφέ. Ανακοίνωση από τα μεγάφωνα του συρμού: «Προσοχή οι πόρτες ανοίγουν με δική σας χρήση». Σας το λέω να ξέρετε.

  123. skol said

    116: Τελικά ήταν ενδιαφέρουσα η παρατήρησή σου. Είχε ψωμί!
    Παρόλα αυτά έχω ακόμα την αίσθηση ότι είναι μάλλον περιττά όλα αυτά. Θέλω να πω ότι το πρόβλημα του Μπερνούλι είναι καθαρά ένα επίπεδο πρόβλημα. Τα δεδομένα είναι δυο σημεία(αρχικό, τελικό) και ένα διάνυσμα(της βαρύτητας). Με δυο σημεία και ένα διάνυσμα δεν μπορεί να προκύψει κάτι παραπάνω από επίπεδο. Εμείς τι ψάχνουμε να βρούμε; Συντομότερο δρόμο σε ανώτερη διάσταση; Μα έχει σκουληκότρυπες η εξισώση Euler-Lagrange; 🙂
    (Το τελευταίο το έγραψα μήπως και πείσω τον Δύτη να αποκαλύψει τη θεωρία του 🙂 )

  124. physicist said

    #123. — Το συνοψίζω ως εξής: τα ωραία σου επιχειρήματα σου επέτρεψαν να το λύσεις σε λίγα λεπτά ενώ οι δικές μου, γενικές εξισώσεις Euler-Lagrange μου πήραν καμια ώρα και βάλε. Είσαι, λοιπόν, βραχυστόχρονος με κάθε έννοια του όρου. 😉

    Σε ό,τι αφορά την αίσθησή σου, την έχεις επειδή έχεις χωνέψει το πρόβλημα, νομίζω δηλαδή ότι είναι αίσθηση εκ των υστέρων. Εγώ, πάλι εκ των υστέρων, έχω μάθει (από τη δουλειά στη Στατιστική Θεωρία Πεδίου και τη Συναρτησιακή Θεωρία Πυκνότητας) να μην κάνω την υπόθεση ότι οι λύσεις των εξισώσεων Euler-Lagrange θα έχουν την ίδια συμμετρία με τη Λαγκρανζιανή/Χαμιλτονιανή: τα πιο ζουμερά συμβαίνουν ακριβώς όταν δεν την έχουν.

    [Αν μου επιτρέπεις, είσαι συνάδελφος;]

    Όσο για τον Δύτη, όλοι είμαστε με κομμένη την ανάσα, τι νόμιζες; 🙂

  125. skol said

    124: Κάπου πήρε το μάτι μου ότι σπούδασες μηχανικός. Οπότε κατά κάποιο τρόπο είμαστε συνάδελφοι. Απλώς εγώ έμεινα στο μηχανιλίκι. Ξέρεις, το π ούτε καν 3.14. Περίπου 3 🙂

  126. physicist said

    #125. — 😀

  127. Νέο Kid Στο Block said

    Γιατί παιδί μου Skol απολογείσαι για το π=3; 🙂
    Εδώ οι Αιγύπτιοι έφκιαξαν κοτζαμάν πυραμίδες με π=3 (έτσι λένε οι ιστορικοί των Μαθηματικών, τουλάχιστον…)

    Μπορείς να χρησιμοποιείς και τη δική μου σχετική ρήση «Ξέρω όλα τα δεκαδικά ψηφία του π! Απλώς δουλεύω τη σειρά τους.» 🙂

  128. 127β,
    Συμβαίνει και στις καλύτερες οικογένειες!

    Επ´ ευκαιρία, το ξέρεις, φαντάζομαι, ο υπολογισμός του νιοστού ψηφίου του π γίνεται σχετικά εύκολα, χωρίς να χρειάζεται να υπολογιστούν όλα τα προηγούμενα ψηφία!

  129. …και, με την ευκαιρία, Happy Pi Day!

  130. sarant said

    Μιχάλη, βρήκα μια επέκταση του γνωστού ρητού που δίνει τα ψηφία, που μάλλον δεν την ήξερα. Και αποδίδεται σε έναν θαυμάσιο άνθρωπο:
    «‎»Αεί ο Θεός ο Μέγας γεωμετρεί, το κύκλου μήκος ίνα ορίση διαμέτρω, παρήγαγεν αριθμόν απέραντον, καί όν, φεύ, ουδέποτε όλον θνητοί θα εύρωσι» (Ν. Χατζιδάκης (1872 – 1942), καθηγητής Μαθηματικών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών).

  131. Νέο Kid Στο Block said

    129. 130. Τι λέει η γυναίκα του π στο δικαστήριο που εκδικάζει την προσφυγή της για διαζύγιο;
    He’s irrational and he goes on and on…mr.President!

  132. skol said

    127: Εγώ πάντως δεν είπα π=3. Ήμουν ακριβής! Είπα π≅3.
    Δεν είμαστε κομπογιαννίτες. Μηχανικοί είμαστε! 🙂

    129: Εδώ το γιορτάζουμε την πρωτομαγιά(31/4) 🙂

  133. physicist said

    #132. — Μη χάνεις το ηθικό σου. Για μας τους Φυσικούς, όλοι οι ελέφαντες έχουν, σε ικανοποιητική προσέγγιση, σχήμα σφαιρικό.

  134. 130,
    Το είχα δει παλιά, αλλά δεν ήξερα τίνος ήταν αυτό το μνημονικό βοήθημα. Δεν ήξερα καν τον Ν. Χατζιδάκι, που βλέπω πως ήταν ενδιαφέρουσα προσωπικότητα (ιδρυτικό μέλος της Μαθηματικής Εταιρείας, μεταξύ άλλων).

  135. 132α,
    Πολύ σωστά!
    π=3 is accurate; just not precise.

  136. 133,
    Κανένα πρόβλημα!
    «All models are wrong, but some are useful» έφα George Box.

  137. sarant said

    135: Ο Ν. Χατζιδάκις ήταν ανιψιός του γλωσσολόγου Γ. Χατζιδάκι, αλλά σε αντίθεση με τον θείο του ήταν δημοτικιστής. Αν και μαθηματικός, είχε και φιλολογικές ανησυχίες, μετάφραζε κιόλας. Κάποτε θα γράψω κάτι γιαυτόν.

  138. physicist said

    #136. — «George Box is a statistician …» Το άλλο με τα three kinds of lies το ξέρεις, μην το ξαναλέμε, ε; 😉

  139. 131,
    …οπότε ο δικαστής, απεθυνόμενος στο αντρόγυνο:
    Divorce denied; you are indivisible! 🙂

  140. 137,
    Θα είχε πολύ ενδιαφέρον. Ο Ν. Χ. ήταν, όπως φαίνεται, από τους ανθρώπους που τους ενδιαφέρουν κάθε λογής patterns, κάτι που με γοητεύει ιδιαίτερα.

  141. 138,
    …όπως στο βιβλιαράκι How to Lie with Statistics! 🙂

  142. physicist said

    #141. — Σχόλιο του δοκτοροπατέρα μου (σικ, ρε) σε γράφημα με στατιστικά στοιχεία ενός βιοαποτέτοιου με κάτι κορρελέισιον σε πρωτεΐνες και με μια καμπύλη ενδιάμεσα που έδειχνε και καλά power law: «We should be happy that all data points fall on the same plane».

  143. 🙂 🙂
    Γι’ αυτό λένε και «If you torture the data long enough, it will confess.»

  144. Μαρία said

    137 Και μπαμπάς της Φούλας, το κυριότερο 🙂

  145. sarant said

    Δίκιο έχεις!

  146. Νέα Κρήτη – Παγκρήτια εφημερίδα: Στη Βουλή η αποκάλυψη για τα ναρκωμένα παιδιά από τον Μανώλη Κεφαλογιάννη. Δεν περιγράφω άλλο…

  147. [θα περιγράψω…]

    Πεντέμισι μήνες πριν (προσέξτε ασυναρτησίες, μοντάζ και κοπτοραπτική στις άσχετες με την «αποκάλυψη» δηλώσεις της αντιδημάρχου)

    Πεντέμισι μήνες μετά, ο Άβερελ τσιμπάει:

  148. sarant said

    Καλά, αυτός τώρα το πήρε είδηση (πέρα από το ότι είναι μούφα);

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: