Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ένας αγνοημένος φιλέλληνας σε μια σημαδιακή μέρα

Posted by sarant στο 21 Απριλίου, 2013


Μέρα που είναι, 46 χρόνια από τη δικτατορία της 21ης Απριλίου 1967, σκέφτηκα να βάλω ένα διήγημα σχετικό με την πρώτη μέρα της δικτατορίας. Είχα κατά νου ένα αφήγημα του Γιώργου Ιωάννου, δεν θυμάμαι τον τίτλο, όπου εμφανίζεται ο μυστηριώδης «Πρόεδρος Ταμέλης» που υποτίθεται πως υπέγραφε τα πρώτα διαγγέλματα της χούντας (στην πραγματικότητα, ο εκφωνητής έλεγε στο τέλος: Ο Πρόεδρος, Τα μέλη). Αργά όμως συνειδητοποίησα ότι δεν το έχω, οπότε το αφήνω για μιαν άλλη χρονιά. Την πρώτη μέρα της χούντας την περιγράφει και το Ψαράκι της γυάλας, του Μάριου Χάκκα, που όμως είναι πασίγνωστο, αφού έχει μπει και στα κείμενα λογοτεχνίας του Λυκείου, για τον ημιπαροπλισμένο αριστερό που περιφέρεται με μια φραντζόλα στο χέρι (παραλλακτική αξία) στην πόλη, μάταια αναζητώντας ενδείξεις εξέγερσης των άλλων, ώσπου τελικά γυρίζει σπίτι δικαιολογούμενος ότι πρέπει να αλλάξει νερό στο ψαράκι που έχει στη γυάλα. Το διήγημα υπάρχει εδώ, αλλά όπως είπα είναι πασίγνωστο, οπότε σκέφτηκα ένα άλλο του Χάκκα, που όμως δεν αναφέρεται στην εποχή της χούντας αλλά πιο πριν, στην καραμανλική οχταετία, και σε έναν αγνοημένο φιλέλληνα.

Πριν όμως βάλω το διήγημα, μέρα που είναι, θέλω να αναφερθώ σε ένα αδιανόητο, ή έτσι θα έπρεπε να είναι, περιστατικό. Στο χτεσινό φύλλο του Εθνικού Κήρυκα, της μεγαλύτερης ομογενειακής εφημερίδας των ΗΠΑ, που κοντεύει να κλείσει έναν αιώνα ζωής, στην 11η σελίδα δημοσιεύτηκε μια κατάπτυστη «διαφημιστική καταχώρηση», μια φωτοσοπιά που εμφανίζει τον δικτάτορα Παπαδόπουλο στο μπαλκόνι μιας κατάμεστης από λαό πλατείας να χαιρετάει τα πλήθη, λες και τόλμησε ποτέ ο δικτάτορας να κάνει ελεύθερες συγκεντρώσεις. Υπάρχει και κείμενο, που τιτλοφορείται «Ζήτω η 21η Απριλίου 1967, ενώ διαγώνια στη φωτογραφία, σαν μαύρο περιβραχιόνιο, εμφανίζεται η λέξη «δικαιώθηκε». Όλη η σελίδα, εδώ. Βέβαια, σε δημοσκόπηση της Ελευθεροτυπίας, το 30% όσων ρωτήθηκαν απαντούν ότι επί Χούντας τα πράγματα ήταν καλύτερα.

Μάριος Χάκκας – Ένας αγνοημένος φιλέλληνας
(Από τη συλλογή Τυφεκιοφόρος του εχθρού, με μετατροπή σε μονοτονικό και υποτυπώδη εκσυγχρονισμό της ορθογραφίας).

Ο Μέγας Ιεροεξεταστής, ήταν ένας απλός ταγματάρχης. Περιοδεύοντας από τάγμα σε τάγμα, τον παραστέκανε δυο νεαροί λοχαγοί, πλαισιωμένοι κι αυτοί, δεξιά από τον κάθε φορά αλφαδύο αξιωματικό της μονάδας, αριστερά από το βοηθό υπαξιωματικό του ίδιου γραφείου. Και οι πέντε μαζί αποτελούσαν την επιτροπή ηθικής αγωγής, ένα ανώτερο δικαστήριο ψυχών, πενταμελές εφετείο με κατασταλαγμένες απόψεις, τελεσίδικες σκέψεις για το τι είναι εθνικώς επιζήμιο.

Για αίθουσα δικαστηρίου χρησίμευε το καψιμί, ένα λαμαρινένιο τούνελ που ανεμπόδιστα το διαπερνούσε ο βαρδάρης, απ΄ όλες τις μπάντες, συμβάλλοντας σ΄ εκείνη την παγωμένη ατμόσφαιρα που ταιριάζει σε τέτοιους επίσημους χώρους. Στην απαιτούμενη επισημότητα συνέτεινε και η γύμνια του καψιμί. Όλα τα ψυχαγωγικά όργανα, τράπουλες ξεμερντισμένα ποδοσφαιράκια και τάβλι, είχαν εξαφανιστεί μαζί με τα λιγοστά τραπεζάκια και τις σαραβαλιασμένες καρέκλες, αφήνοντας ελεύθερο χώρο για μια διμοιρία εφ΄ ενός ζυγού. – «Κλίνατ΄-επί-δεξιάααα» – πρόσωπο προς το πιτσικαρισμένο πιγκ πογκ, όπου ήταν η έδρα της επιτροπής ηθικής αγωγής μ΄ απλωμένα όλα τα σχετικά έγγραφά της.

― «Ημι-ανάπαυση», κι οι φαντάροι βλέποντας κατευθείαν εμπρός πάνω στα τσίγκια, ακριβώς πίσω από του ταγματάρχη την πλάτη, ξεχώριζαν κρεμασμένη μια ζωγραφιά, κάτι σαν εικόνισμα του Αϊ-Γιώργη, ένα παράξενο κατακόκκινο τέρας με πολλές κεφαλές, κι άλλους τόσους πλοκάμους, ανάμεσα χταπόδι και φίδι. Ένας στρατιώτης με επίσημη σιδερωμένη στολή, στρογγυλά ροδοκόκκινα μάγουλα και τρισευτυχισμένο γελάκι, λόγχιζε το απαίσιο τέρας. Κι από κάτω ένα σύνθημα: «Χτυπάτε τον κομμουνισμό, όπου τον βρείτε».

Η επιτροπή είχε κάνει συστηματικά τη δουλειά της. Έγκαιρα είχε στείλει τις ερωτοαποκρίσεις για να γίνει διδασκαλία μέσα στις μονάδες. Το ερωτηματολόγιο ήταν απλό και οι απαντήσεις απλούστερες, τις περισσότερες φορές μόνο μία λέξη. Παραδείγματος χάριν: Κεφάλαιο πρώτο: Αρχαία Ελληνική Ιστορία. Ερώτηση πρώτη: Ήταν Έλληνας ή Βούλγαρος ο Μέγας Αλέξανδρος; Και δίπλα η απάντηση: Έλληνας.

Ένα μήνα πιο πριν όλα τα θεωρητικά μαθήματα (τι είναι στρατός, τι πειθαρχία, εκμάθηση προσοχής, εκμάθηση όρκου) σταμάτησαν και στη θέση τους μπήκε το ερωτηματολόγιο ηθικής αγωγής, έτσι που να ξεσκονιστεί και να μπορεί ο κάθε στρατιώτης ν΄ απαντήσει σωστά.

― Προσέξτε, έλεγε ο δόκιμος της διμοιρίας ημιονηγών. Έχει σημασία. Όποιος ερωτηθεί ν΄ απαντήσει με μια μόνο λέξη. «Έλληνας ή Βούλγαρος;», η απάντηση «Έλληνας», έχει σημασία. Αν πάλι η ερώτηση γίνει ανάποδα, πράγμα κάπως αδύνατον, «Βούλγαρος ή Έλληνας;», εσείς δε θα πείτε το πρώτο. Έχει σημασία. Θα πείτε το δεύτερο: «Έλληνας». Προσέξτε, αν κάνετε λάθος, τότε θα κακοβαθμολογήσουν το τάγμα, ο διοικητής θα κατσαδιάσει το λοχαγό και κείνος πάλι θα ξεσπάσει επάνω σας. Έχει σημασία. Θα σας κόψει τις άδειες. Ξέρετε πόσο καλός είναι ο λοχαγός. Αλλά αν κάποιος ημιονηγός τον εκθέσει με μια λαθεμένη απάντηση, τότε όλα στη διμοιρία θ΄ αλλάξουνε. Θα σας φλομώσει στο πειθαρχείο, κακόμοιρα.

― Προσέξτε. Κεφάλαιο τέταρτο. Θεωρητικός τομέας. Ερώτηση πρώτη: «Ποιοι είναι οι σύμμαχοι των Βουλγάρων;» Απάντηση: «Οι κομμουνισταί». Εδώ, αν κάποιος κομπιάσει ή ξεχάσει, να πεταχτεί κάποιος άλλος αμέσως. Κι εκείνος που θα κομπιάσει, ακούγοντάς το από τον άλλο, να το επαναλάβει αμέσως. Έχει σημασία. Εξηγούμεθα, για να μην παρεξηγούμεθα· έτσι;

Όσο κι αν για το δόκιμο το «έχει σημασία» ήταν ένα είδος λάιτ μοτίβ για να γλιστράει η κουβέντα του, για τον Πολυχρόνη είχε την εννοιολογική σημασία του. Καταλάβαινε πως αφού εδώ κι ένα μήνα δίνονταν συνεχώς εξηγήσεις, δε θα ήταν εύκολο να γλιτώσει τις παρεξηγήσεις όταν θα ΄ρχονταν η κρίσιμη ώρα, αυτός ο Πολυχρόνης που ήταν τρίτης κατηγορίας στρατιώτης, μουλαράς λόγω πολιτικών φρονημάτων κι όχι λόγω πολιτικού επαγγέλματος.

Το πρωί της κρίσιμης μέρας πάσχισε να μπει σταβλοφύλακας, αλλά εκείνος που φύλαγε νούμερο ούτε με μια κούτα τσιγάρα δεν άλλαζε την κοπριά με το καψό της μονάδας.

― Δεν τρέχει τίποτα μάγκα, του είπε κι έκλεισε με σημασία το μάτι.

Πήγε για θαλαμοφύλακας. Κι εκεί συνάντησε άρνηση. Είπε να πλύνει τ΄ αποχωρητήρια. Πρόλαβαν άλλοι. Συνεργείο από πέντε φαντάρους ασβέστωνε μέσα κι έξω τα πάντα.

― Στρίβε, κάποιος του είπε· είμαστε πολλοί εδώ. Έπρεπε το πρωί να βγει στο γιατρό. Ίσως να την σκαπούλερνε. Απογοητευμένος μπήκε στη γραμμή και ξεκίνησε.

― «Τα ρόδα», πρόσταξε ο δόκιμος. Άρχισαν παράφωνα όλοι μαζί:

Τα ρόδα τα τριαντάφυλλα
της άνοιξης καμάρι
χάνουν την ομορφάδα τους
στη σκλαβωμένη γη.

Κι έτσι γραμμή μπήκαν στο καψιμί κάνοντας ένα ημικύκλιο φάτσα στην επιτροπή μπροστά στο πιγκ πογκ.

Προαισθάνθηκε ότι αυτή τη φορά δεν τη γλίτωνε. Κι ήταν η σειρά του στη διμοιρία να πάρει την άδεια. Μόλις γυρίζαν οι άλλοι, θα έβγαινε στην αναφορά να ζητήσει κανονική εικοσαήμερη άδεια, αυτή την άδεια που σκεφτότανε μόλις πάτησε στο στρατώνα το πόδι του, αυτή που ονειρευόταν στο κρεβάτι το βράδυ, στη σκοπιά και στο στάβλο 2-4 νούμερο.

«Τώρα βρήκαν να ΄ρθούνε. Θα με κουρελιάσουν, οι πούστηδες», σκέφτηκε. Έπειτα τού ΄ρθε θαμπά η φιγούρα του αδερφού του πίσω απ΄ τα σίδερα, όπως τον είδε την τελευταία φορά στο επισκεπτήριο πριν φύγει φαντάρος. «Θα με κάνουν ρεζίλι, οι κερατάδες», ξανασκέφτηκε έντονα. «Δεν πρέπει να πω ό,τι διατάζουν αυτοί. Αλλά πάλι να χάσω την άδεια. Είκοσι μέρες μακριά από την κοπριά και το στάβλο».

Ένιωσε στα πόδια του μια τρεμούλα ασταμάτητη καθώς ξεχώρισε το χέρι του ταγματάρχη να δείχνει προς τα δική του κατεύθυνση.

― Εσύ, είπε κι έδειχνε το διπλανό του. Ποιοι είναι οι σύμμαχοι των Βουλγάρων;

― «Τι στο διάβολο τρέμουν τα πόδια μου; Με λυμένα τα γόνατα πώς να σταθώ; Πρέπει να σταματήσει αυτή η τρεμούλα. Θα το καταλάβουν και θα πέσουν επάνω μου σαν τα κοράκια. Πώς να δείχνει η όψη μου;»

― Έλληνας ή Βούλγαρος; Από πολύ μακριά άκουσε τη φωνή. Από βαθιά, σα μέσα στον ύπνο του, ήρθε η απόκριση:

― Έλληνας!

Ένα κύμα τρεμούλας ανέβαινε πόντο πόντο το στήθος του. Για μια στιγμή ένιωσε να φουντώνει ως το λαιμό του. Αστραπιαία μυρμήγκιασε η πλάτη του.

― Έλληνας, μόλις σαν ψίθυρος άκουσε νά ΄ρχεται από το βάθος της αίθουσας πάλι.

― «Να μην πέσω, να μη σωριαστώ τουλάχιστον μπρος στα πόδια τους πριν καν μου υποβάλουν ερώτηση».

Το καψιμί έφερνε βόλτα μπροστά του. Ο ίδιος ένα σκουπίδι που το σήκωνε ξαφνικά ο Βαρδάρης και το πηγαινόφερνε σε όλο το τωλ. Ένα μπαλάκι πιγκ πογκ που το χτυπάνε από τη μια μπάντα στην άλλη που το σφεντονίζουν στέλνοντας πάσα πριν προλάβει να πέσει.

Είπε να στυλώσει κάπου το βλέμμα, να κρατηθεί από κάπου, κάτι στέρεο, τις λαμαρίνες, τα τσίγκια, κι έπεσε η ματιά του στην εικόνα απέναντι, στο φαντάρο που λόγχιζε, στο φαντάρο που θέριευε με προτεταμένη τη λόγχη κατευθείαν το στήθος του, μ΄ εκείνο το μικρό ύπουλο γέλιο του, που φάρδαινε ολοένα σε ακράτητο σαρδόνιο γέλιο κι ακούγονταν τώρα να σέρνεται πνιχτά μέσα στο τωλ.

― Λέγε, λοιπόν, άκουσε καθαρά τη φωνή του ταγματάρχη κι είδε το χέρι του στραμμένο επάνω του να τον δείχνει εκεί περίπου στο στήθος.

Ένα χάχανο ξεκινούσε μέσα στο τωλ.

― Εσύ, εσύ, δεν ακούς τόσην ώρα; Μαρμάρωσες;

― Έλληνας, είπε με κόπο, χωρίς να σκεφθεί.

Τα χάχανα αξιωματικών και φαντάρων ξεσπάσανε σ΄ επίμονο γέλιο.

― Μήπως θέλεις να πεις φιλέλληνας, παιδί μου; ρώτησε καλοσυνάτα ο ταγματάρχης.

― Έλληνας, Έλληνας, επέμενε ο Πολυχρόνης στην τύχη.

― Μα ο Χίτλερ δεν ήταν Έλληνας, είπε διδακτικά ο ταγματάρχης. Ετίμησε βέβαια τον Ελληνικό στρατό στο πρόσωπο των αξιωματικών του, αφήνοντάς τους να κατέβουν από το μέτωπο στα σπίτια τους με τον ατομικό οπλισμό τους. Αλλά αυτό δε σημαίνει πως ήταν Έλληνας· ίσως φιλέλληνας.

― Έλληνας, ξαναφώναξε ο Πολυχρόνης με πείσμα. ΕΛ – ΛΗ – ΝΑΣ, ξεσπώντας, μ΄ ένα γέλιο ακράτητο, ενώ στο τωλ απλωνόταν τώρα παγερή σιωπή. Έλληνας, βροντοφώναξε, χωρίς να νοιάζεται πως είναι φαντάρος, ούτε πως βρίσκεται μπροστά στην επιτροπή ηθικής αγωγής, στο διοικητή που θα του έδινε άδεια, στο λοχαγό του που έτριζε τα δόντια, μπροστά στον αξιωματικό αλφαδύο, που έσφιχνε νευρικά τις γροθιές του.

― Έλληνας! ξαναούρλιαξε. Ήμουνα παιδί τότε. Θυμάμαι τον αδερφό μου πρησμένο.

― Σταματήστε τον, διέταξε ο ταγματάρχης.

― Τρώγαμε κάθε βράδυ ένα φλυτζάνι σταφίδα και κοιμόμασταν.

― Σταματήστε τον, βγάλτε τον έξω, βρυχήθηκε ο ταγματάρχης.

Δυο αλφαμίτες χύθηκαν πάνω του και τον τραβούσανε καροτσάκι στην έξοδο. Ο Πολυχρόνης σέρνονταν πάνω στο τσιμέντο και φώναζε:

― Τη μέρα τρώγαμε ό,τι βρίσκαμε. Κουκουτσάλευρο, χαρουπάλευρο, θαλασσοβρεγμένο. Τριάντα δράμια μπομπότα μέρα παρά μέρα, μισή μέρα ουρά κι ένα τάγμα ψείρες.

Έφαγε μια γερή στ΄ αχαμνά του και τού ΄ρθε ζαλάδα. Έπειτα μια σπρωξιά και βρέθηκε ο μισός έξω απ΄ την πόρτα. Έγειρε το κεφάλι και θολά είδε τον ταγματάρχη. Πρόλαβε και του πέταξε πριν κλείσει η πόρτα:

― Έλληνας σαν και σας, όχι φιλέλληνας.-

123 Σχόλια to “Ένας αγνοημένος φιλέλληνας σε μια σημαδιακή μέρα”

  1. Γς said

    Καλημέρα
    Και τι αποφράδα μέρα.
    Ευχές στα τυχόν Χουντο-σταγονίδια του ιστολόγιου

  2. athinaika said

    1. Nίκο, δυστυχώς ο Παπαδόπουλος είχε κάνει πολλές ζωντανές συγκεντρώσεις, στις οποίες πήγαινε εκών άκων πολύς κόσμος. Δες τον τύπο της εποχής.

    2. Επείγει να καταρριφθεί ο νοσταλγισμός και η μυθολογία που αναπτύσσονται για τη χουντική επταετία.

    Δημήτρης Φύσσας

  3. athinaika said

    Υ.Γ. Το διήγημα που μας θύμισες, εξαιρετικό.

    Ο ίδιος

  4. Γς said

    Κάθε φορά που έβλεπα τις τρύπες από τις σφαίρες στα παλιά κτήρια της Καισαριανής θυμόμουν τον Μάριο Χάκκα:

    >Τώρα σοβατίζεις τα τελευταία σου ίχνη πυροβολισμών στο μέτωπό σου

  5. spiral architect said

    Καλημέρα.
    Οι πιο συνειδητοποιημένοι ελληνοαμερικανοί της Αστόριας αποκαλούσαν τον Εθνικό Κήρυκα, Εθνοκόρακα, όπως και τον Αρχιεπίσκοπο Β. και Ν. Αμερικής Ιάκωβο, CIAκωβο.
    (αναφορές του δημοσιογράφου και πρώην εκδότη του Ποντικιού Κώστα Παπαϊωάννου)

  6. Νέο Kid Στο Block said

    Νίκο είσαι λίγο αυστηρός με τον Εθνικό Κήρυκα της Νέας Υόρκης. Δες τη διπλανή καταχώριση «Ακρόπολις μητ μάρκετ» και θα καταλάβεις την λεπτήν ειρωνείαν…
    Καλημέρα από τη μεγαλύτερη μητ μάρκετ της Χούντας!

  7. Costas said

    Πολύ καλή επιλογή!

    Το «καλύτερα ήταν επί χούντας» είναι παλιά ιστορία, και φυσικά εντείνεται. Για όποιον μάλιστα δεν είχε προβλήματα με το καθεστώς τότε, και θεωρούσε ότι «έπρεπε να βάλει τάξη ένας λοχίας» (και ήταν πολλοί), το μόνο που θυμάται από την εποχή εκείνη, βοηθούσης και της εξιδανίκευσης του παρελθόντος από τη μνήμη, είναι το οικονομικό κλίμα, που δεν έχει καμιά σχέση με το τώρα.

  8. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    5: Σύμφωνοι, αλλά νομίζω ότι επί χούντας είχαν δημοσιευτεί και αντιδικτατορικά στον Ε.Κ.

    2: Δημήτρη, είχε κάνει ζωντανές συγκεντρώσεις, ανοιχτές μεν αλλά σε περιορισμένο χώρο (νομίζω), π.χ. στο Στάδιο. Σε πλατεία, δεν θυμάμαι.

  9. athinaika said

    Πρόχειρα θυμάμαι Γιάννενα και Κρήτη. Αλλά δεν είμαι 100% σίγουρος για τα μέρη, θα πω συγκεκριμένα το βράδυ ή αύριο πρωί. Φεύγω τώρα για εκπομπή και μαθήματα.

  10. Γς said

    2:
    Τρεις φορές βρέθηκα δίπλα στον δικτάτορα.

    Την πρώτη φορά το 1963 όταν ήταν ο ‘Θείος’, Αρχηγός της ΚΥΠ, στο φουαγιέ του Παλλάς, στις εκλογές φοιτητικής οργάνωσης.

    Τη δεύτερη φορά το 1968 όταν μας πήγαν από τη Βάση της Αεροπορίας στο Καβούρι άγημα απονομής τιμών στο αεροδρόμιο του Ελληνικού. Περιμέναμε στον ήλιο με τα όπλα για να περάσει από εμπρός μας μια ώρα πριν απογειωθεί το αεροπλάνο που τον έφερνε από τη Ρώμη.

    Και την Τρίτη το 1969 στη Σχολή Ικάρων.

  11. Μιχαλιός said

    Σε πλατεία: http://adrianou125.blogspot.gr/2011/10/blog-post_3718.html

  12. spiral architect said

    Η συγκεκριμένη φωτό (εδώ σε μεγαλύτερη ανάλυση, αν και η ποιότητα δεν πολυβοηθάει) πρέπει να είναι προϊόν φωτομοντάζ της εποχής. 😉
    Δεν μπορεί το πρώτο πλάνο και το φόντο να είναι ταυτόχρονα νετ, εκτός και αν ο φωτογράφος χρησιμοποίησε μηχανή μεγάλου φορμά (6×6 ή 6×9) τύπου Hasselblad, ή Mamiya.
    Αλλά και πάλι για να πετύχει το «όλα νετ» θα’ πρεπε να κλείσει τόσο πολύ το διάφραγμά του, με κίνδυνο να βγει κουνημένος ο Ζορζ, λόγω της χαμηλής ταχύτητας φωτοφράκτη.

  13. spiral architect said

    Φυσικά ο «τ’ αετού ο εγγονός» (γιατί ο γιος ήταν άλλο φυντάνι) δεν έχανε ευκαιρία για να μιλήσει σε λαϊκές συγκεντρώσεις σε επαρχιακές πόλεις, έχοντας αποκτήσει οπαδούς ανάμεσα στους αγρότες, απ’ τους οποίους άλλωστε είχαν διαγραφεί τα αγροτικά χρέη.

  14. Γς said

    12:
    Που να είναι άραγε;
    Σε ποια πόλη να είναι αυτό το «Hotel Acropolis»;
    Πάντως δεν αποκλείεται να είναι αληθινή η ομιλία διότι βλέπω στην προέκταση του μανικετόκουμπου του ένα πανό με «Παπαδόπουλος, Παττακός» αν διακρίνω καλά.

  15. IN said

    10 α: Θείος;

  16. Πολλά σημερινά δεινά, κοινωνικά και οικονομικά έλκουν την καταγωγή τους στα χρόνια όπου τα γαλόνια ήταν ανώτερα της μόρφωσης και της ικανότητας. Μετά αυτή η κατάσταση διαιωνίσθηκε από το συμφέρον κοινωνικών και πολιτικών ομάδων με αλλοπρόσαλλα αποτελέσματα. χαρακτηριστικότερο παράδειγμα η προσχώρηση των περισσοτέρων βασιλικών στο ΠαΣοΚ από αντίδραση στο ανφέρ και λόγω μεγέθους των ακραιφνών βασιλικών κομματιδίων.
    Η διαχρονική επίδραση της επαράτου επταετίας στον (μέσο) Ελληνα

  17. Γς said

    16:
    >η προσχώρηση των περισσοτέρων βασιλικών στο ΠαΣοΚ από αντίδραση στο ανφέρ

    Ελα ρε!
    Κι εγώ που νόμιζα ότι ήταν μόνο η θεια μου…

  18. Γς said

    17:
    Γμτ. Της θειας μου. Αυτό είναι

  19. Μιχαλιός said

    14: Με επιφύλαξη το Αγρίνιο. Νομίζω οτι φαίνονται αυτά τα τρία κτίρια που βλέπουμε κι εδώ (χαρακτηριστικά τα πέντε μπαλκονάκια στο Χόντος= Ακρόπολις): http://www.aerasnews.gr/wp-content/uploads/agrinio/sygkentosi-panepistimio-agrinio-3.jpg

    Στην ίδια πλατεία γκουγλίζεται σήμερα και δικηγορικό γραφείο Καμποσιώρα, και αυτό είναι νομίζω τ’ όνομα σε μια απ’ τις πόρτες, κάτω απ’ το χέρι του Παπ.

  20. Γς said

    15:

    >Θείος;

    Ναι έτσι τον ξέραμε. «Θείος». Κι ούτε θυμόμασταν το όνομά του. Ηταν πίσω από πολλά σκοτεινά δρώμενα.
    Πολύ αργότερα πέσαμε από τα σύννεφα όταν είδαμε ότι ήταν ο «Θείος» αυτός που «λόγω της εκρύθμου καταστάσεως ανέλαβε την διακυβέρνηση της χώρας».
    Η ‘φοιτιτική’ οργάνωση ήταν η Εθνική Κοινωνική Οργάνωση Φοιτητών. Η αλήστου μνήμης ΕΚΟΦ, αν έχεις ακουστά.

  21. Μιχαλιός said

    19: Και εδώ από πιο κοντά: http://www.epoxi.gr/Themata/%CE%B3%CE%B9%CE%B1%CF%84%CE%BF%CE%B5%CF%86%CE%B5%CF%84%CE%B5%CE%B9%CE%BF2.gif

  22. Γς said

    21:
    Μα αυτό είναι το Βρφαχώρι!
    😉

  23. Γς said

    22:
    Βραχώρι! Πριν τον Καρβασαρά κτλ.
    Ετσι τα άκουγα μικρός αυτά τα μέρη

  24. Μιχαλιός said

    19: Και για να τελειώνουμε με τις «γλυκές μνήμες» – http://agriniomemories.blogspot.gr/search/label/**%CE%9F%20%CE%93%CE%B5%CF%8E%CF%81%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CF%82%20%CE%A0%CE%B1%CF%80%CE%B1%CE%B4%CF%8C%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%BF%CF%82%20%CF%83%CF%84%CE%BF%20%CE%91%CE%B3%CF%81%CE%AF%CE%BD%CE%B9%CE%BF

  25. 24 Μάλιστα… «ο τότε πρωθυπουργός».

  26. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    Καλά που το ξεδιαλύνατε, δεν είναι φωτοσοπιά η φωτογραφία, λάθος μου ήταν. Μιχαλιέ, μπράβο, έχεις μάτι που κόβει!

    Γλυκές μνήμες, λέει ο άλλος…

  27. spyroszer said

    Σύμφωνα με την Ιστορία του Ελληνικού Έθνους:
    .. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως οι δικτάτορες – καθ’ όλη την περίοδο της δικτατορίας – δεν προχώρησαν ποτέ σε μεγάλες συγκεντρώσεις στη πρωτεύουσα ή στα μεγάλα αστικά κέντρα. Προτιμούσαν συγκεκριμένες συγκεντρώσεις σε μικρές πόλεις ή χωριά, όπου ήταν υποχρεωτική η προσέλευση των δημοσίων υπαλλήλων και των σχολείων.

  28. Γς said

    12:
    Καλά που βρήκες την «συγκεκριμένη φωτό» (σε μεγαλύτερη ανάλυση).
    Προφανώς, δεν είναι απο τον ΕΚ της ΝΥ.
    Εκει που τη βρήκες δεν έδεινε περισσότερα στοιχεία;

  29. 27 H Ιστορία του Ελληνικού Έθνους δεν σταματάει το ’40;

  30. 29 Ωχ, δεν ήξερα ότι βγήκε και επόμενος τόμος: http://www.ekdotikeathenon.gr/book.asp?pid=27&lng=1 Αργότερα, προφανώς.

  31. Εγώ πάντως τείνω να συμφωνήσω με τον Αρχιτέκτονα στο 12. Το ότι βρέθηκε η πλατεία (παρεμπ. συγχαρητήρια Μιχαλιέ!) και δείχνει μια συγκέντρωση, δεν σημαίνει ότι το υπόλοιπο δεν είναι μοντάζ.
    Δείτε τα προσωπάκια πού κοιτούν: Ίσα κάτω, προς τον θεατή της φωτογραφιάς. Αν ο Π. χαιρετούσε από αυτή τη γωνία, τουλάχιστον τα προσωπάκια που βρίσκονται κάτω από το καλώδιο, θα έπρεπε να κοιτούν προς τα δεξιά, και ίσως και λίγο προς τα πάνω (εκτός αν έκαναν ομαδική παθητική αντίσταση, που δεν το νομίζω).

  32. spiral architect said

    Για αυτή καθαυτή τη φωτό είπα πριν ότι, πρέπει να είναι προϊόν φωτομοντάζ της εποχής για τεχνικούς λόγους, εκτός αν τραβήχτηκε με μηχανή μεγάλου φορμά (οι Χάσι ήσαν πανάκριβές τότε, πιθανόν με Μαμίγια, ή κάποια τύπου Speed Graphic που ήταν η κλασσική μηχανή των φωτορεπόρτερ μέχρι να ανακαλύψουν τα θέλγητρα και την ευκολία χρήσης των Leica.
    Δεν ήταν δύσκολο για έναν έμπειρο φωτογράφο της εποχής να τραβήξει ένα καρέ το πλήθος απ’ το μπαλκόνι πριν, και ένα καρέ τον Ζόρζ με την ίδια γωνία λήψης μετά, αλλά με άλλες ρυθμίσεις ταχύτητας και διαφράγματος και έπειτα σε μεγάλη εκτύπωση να δουλέψει το ψαλίδι και τα πινελάκια ρετούς, έχοντας σαν τελικό αποτέλεσμα μια φωτογραφία όλη νετ.
    (δηλαδή εστιασμένη από το μισό μέτρο ως το άπειρο)

    Και το άσμα της ημέρας:

    σε ερμηνεία του φίλου συνθέτη και φωτογράφου Θοδωρή Παπαδόπουλου, aka Mandragoras

  33. 31 συνέχεια: Δέστε π.χ. τον κύριο που στέκεται όρθιος, δίπλα στην μικρή εξέδρα με την κάμερα, ή τα κεφαλάκια που βρίσκονται κοντά στο κατώτατο άκρο του καλωδίου.

  34. 12 :
    Έχοντας δουλέψει για καιρό στο φωτορεπορτάζ και στη φωτογραφία γενικότερα, θα ήθελα να σας επισημάνω πως οι μονοοπτικές φωτογραφικές μηχανές τύπου Hasselblad (6Χ6), ή Mamiya (6Χ7 ή 6Χ9), δεν ήταν ιδιαίτερα συνηθισμένες για φωτορεπορτάζ στα τέλη της δεκαετίας του ’60 ή στις αρχές του ’70, αλλά και πολύ αργότερα (εγώ άρχισα να δουλεύω μετά το ’80). Δεν νομίζω πως κανείς φωτορεπόρτερ χρησιμοποιούσε τέτοιου τύπου μηχανές, ελάχιστοι τις χρησιμοποιούσαν για φωτογραφίσεις σε στούντιο και τέτοια.
    Αντίθετα, ήταν πολύ συνηθισμένη στο φωτορεπορτάζ η χρήση διοπτικών μηχανών 6Χ6 τύπου Roleiflex, που έδιναν εξαιρετικής ποιότητας αρνητικά, και που οι καταπληκτικοί τους φακοί ίσως να μπορούσαν να πετύχουν φωτογραφίες σαν αυτήν που βλέπουμε. Με φυσικό φωτισμό ιδιαίτερα πλούσιο, θα μπορούσε ο φωτογράφος να πετύχει μεγάλο βάθος πεδίου, με αρκετά κλειστό διάφραγμα και μια ταχύτητα φωτοφράκτη γύρω στο 1/60. Εμένα μου φαίνετε πως δεν είναι πειραγμένη η φωτογραφία, εκτός ίσως από λίγο μασκάρισμα του Παπαδόπουλου κατά την εκτύπωση, για να μην «καεί» και να «γράψει» και ο κόσμος….

    Υ.Γ. Παρακολουθώ καιρό το ιστολόγιο τούτο, και το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον, και σήμερα έτυχε πρώτη φορά να γράψω σχόλιο, καλώς σας βρήκα…

  35. sarant said

    27: Αυτό είχα κι εγώ στο νου μου -συγκεντρώσεις σε πλατείες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη δεν πρέπει να έγιναν πολλές επί Χούντας, ίσως και καμία, παρά μόνο σε στάδια κτλ.. Άλλο είναι στο Αγρίνιο ή στην Ορεστιάδα, όπου έχεις και εξασφαλισμένο κοινό (φαντάροι, δημόσιοι υπάλληλοι).

  36. sarant said

    34: Καλωσόρισες, αγαπητέ, ευχαριστούμε για τη γνωμοδότηση!

  37. Άρτεμη said

    ξεχνάμε ίσως εκείνη τη συγκέντρωση στο Στάδιο με αναγκαστική παρουσία σχολείων – μάς έστειλαν ομαδικά με τις ποδιές… Καμαρώνω πως από τη «δική μου» ομάδα – τάξη ξεκινούσε πεισματικά ένα «πα-πα-δό-που-λος» κάθε φορά που ξεκινούσε να μιλήσει ακατανόμαστος και δέν τον αφήσαμε να μιλήσει, μιας και ολόκληρο το Στάδιο καταλάβαινε την πρόθεσή μας και σιωπηρά συμφωνώντας έπαιρνε την ειρωνική κραυγή και τού το βούλωνε

  38. Δημήτρης Μ. said

    Επίσης η καμερα δεν τραβάει τον Παπαδόπουλο, χωρίς αυτό να είναι απόδειξη. Αλλά, κάποιος που ξέρει, ας μας πει τι κάμερα είναι αυτή. Αν θυμάμαι καλά τα «Επίκαιρα» τα κηνιματογραφούσαν, ενώ η κάμερα φαίνεται να είναι τηλεοπτική. Ο Παπαδόπουλος δεν κοιτάζει προς τον όγκο του πλήθους κλπ.

  39. spiral architect said

    Μην το ψάχνετε, πολλές πασίγνωστες φωτογραφίες διάσημων φωτογράφων έχουν εκ των υστέρων κατηγορηθεί για διάφορους (και όχι μόνο τεχνικούς) λόγους για τη γνησιότητά τους, η ότι ήσαν στημένες.
    Κλασσικό παράδειγμα η φωτογραφία του Ούγγρου στρατιώτη στον Ισπανικό Εμφύλιο τραβηγμενη απ’ τον Ρόμπερτ Κάπα: The falling soldier.

    Φωτογραφικό αξίωμα: «Αν η φωτογραφία δεν είναι αρκετά καλή, είναι γιατί δεν είναι αρκετά κοντινή»

  40. spyroszer said

    29. Όχι αυτό το απόσπασμα δεν είναι από την Εκδοτική Αθηνών, αλλ’ απ’ την συμπληρωμένη «Ιστορία του Ελληνικού Εθνους» των Παπαρρηγόπουλου-Καρολίδη (εποπτεύων ο καθηγητής Γ. Αναστασιάδης) τ.12 2001.
    Συντακτικό επιτελείο: Εμμανουηλίδης, Ευστράτιος – Παπαγιαννόπουλος, Απόστολος – Κουιμτσίδου, Ευαγγελία – Σακελλίων, Σταμάτης – Ρετσινά, Δημ. κ.ά
    http://www.google.gr/search?q=%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CF%84%CE%B1%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%B1+%CF%83%CF%85%CE%B3%CE%BA%CE%B5%CE%BD%CF%84%CF%81%CF%89%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82+&btnG=%CE%91%CE%BD%CE%B1%CE%B6%CE%AE%CF%84%CE%B7%CF%83%CE%B7+%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CF%89%CE%BD&tbm=bks&tbo=1&hl=el

  41. Γς said

    34:
    Δυο Γεροπαράξενους δεν χωράει τοι ιστολόγιο
    😉

  42. Μιχαλιός said

    31: Η συγκέντρωση, Κώστα, είναι προφανώς η ίδια με αυτή που δείχνει η αντίστοιχη φωτογραφία στο λινκ του 35 (η 4η από πάνω) – φαίνεται κι εκεί πέρα η ίδια εξέδρα, το πανώ κλπ. Άμα έγινε φωτομοντάζ, θα έχει γίνει με τον τρόπο που το λέει ο Αρχιτέκτονας.

    Το βρίσκω αστείο να μην το πιστεύουμε ότι ένας δικτάτορας είναι σε θέση να φτιάξει μαζικές συγκεντρώσεις. Και ο Μεταξάς τα ίδια έκανε.

  43. spyroszer said

    «Μνήμη 21ης Απρίλιου 1967 το σχολείο στο “γύψο”»
    Τριήμερο εκδηλώσεων και ημερίδας στη Θεσσαλονίκη από τον Δήμο Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και την Εταιρία Διάσωσης Ιστορικών Αρχείων 1940-74 Κ-Δ Μακεδονίας.:

    «Απαγορεύεται το θαμίζειν εις κέντρα κακόφημα, το συσφαιρίζειν, και βωμολοχεύεσθαι μετά πολιτών…». Απαγορεύεται ακόμη και το «συνομπρελίζεσθαι», στα προαύλια, ανεξαρτήτως καιρού, όπως ανέφερε εσωτερικός κανονισμός των παιδαγωγικών ακαδημιών…
    …Λεπτομέρειες μπορούσαν να κρίνουν την σταδιοδρομία στην εκπαίδευση : «…ο αδελφός του πατέρα του φωτογραφήθηκε έξω από το ΑΧΕΠΑ (το 1963), όπου νοσηλευόταν (ενν. μετά τη δολοφονική επίθεση) ο Γρηγόρης Λαμπράκης…», «…μίλησε υπέρ της καταργήσεως του προσκοπισμού…», «…έβγαινε για κυνήγι, μετά επικινδύνου κομμουνιστού…», κ.α.
    …«…Των εριτίμων κυριών και δεσποινίδων, η ατιμέλεια προκαλεί αποστροφήν. Ούτω, έτι πλέον το καπνίζειν υπό των γυναικών, το μινιφουστοφορείν, το οφρυοβλεφαρογράφειν σκορπίζουν αηδίαν, διότι το Εκπαιδευτήριον δεν είναι αίθουσα ντιορικών επιδείξεων αλλά ιερά Κιβωτός θείων λειτουργημάτων» παρατηρούσε αυταρχικός, επιθεωρητής εκπαίδευσης της περιόδου.
    http://www.agelioforos.gr/default.asp?pid=7&ct=10&artid=176393

  44. spiral architect said

    Δεν θα ξεχάσω την οικογενειακή επίσκεψη σε συγγενείς σε χωριό της Μεσσηνίας, όταν ήμουν μαθητούδι του δημοτικού επί χούντας:
    Το τοπικό «τάγμα» ΤΕΑ αργά κάθε απόγευμα έκανε υποστολή της σημαίας στην πλατεία του χωριού, τραγουδώντας τον Εθνικό Ύμνο, δίνοντας τον τόνο στους θαμώνες των καφενείων. Κατά την υποστολή έπρεπε υποχρεωτικά όλοι να σηκωθούν απ’ τα τραπέζια στεκάμενοι σε στάση προσοχής και να ψάλλουν τον Εθνικό Ύμνο.
    Ακόμα και το παιδί του καφενείου έστεκε προσοχή με το δίσκο στο χέρι μες τη μέση του δρόμου. 😯
    (σκηνή για φωτογραφία)

  45. Μιχαλιός said

    42: Λάθος, έγραψα 35 αντί 24.

  46. IN said

    10α, 20: Αν καταλαβαίνω καλά, λέτε ότι «θείο» αποκαλούσατε τότε τον Γ. Παπαδόπουλο. Δεν ήταν, όμως, ποτέ αρχηγός της ΚΥΠ (αρχηγός της επί Παπάγου και Καραμανλή ήταν ο στρατηγός Αλ. Νάτσινας, ο οποίος είχε γίνει κάπως διάσημος με αυτή του την ιδιότητα, ή διαβόητος θα έλεγε κανείς…). Ο Παπαδόπουλος υπηρέτησε, όντως, στην ΚΥΠ, και μάλιστα την περίοδο πριν τις εκλογές του 1961, οπότε αναφέρεται και το όνομα του ως γραμματέα στα πρακτικά μίας επιτροπής που δημοσιοποιήθηκαν όταν το 1965 ο Γ. Παπανδρέου έκανε στη Βουλή αποκαλύψεις για το «Σχέδιο Περικλής». Στην ομιλία του στη βουλή το 1965 σχετικά με το «σαμποτάζ της ζάχαρης» (το οποίο είχε δήθεν αποκαλύψει στη μονάδα όπου ήταν τότε διοικητής ο Γ. Παπαδόπουλος) ο Ηλίας Ηλιού τον είχε αποκαλέσει «δεξί χέρι του Νάτσινα». Η ομιλία αυτή εκ των υστέρων έγινε διάσημη ως προφητική, γιατί περίπου ο Ηλίου είχε… προφητέψει το πραξικόπημα.

    44: Στην επαρχιακή πόλη από την οποία κατάγομαι, ακόμη και τώρα γίνεται κάθε Κυριακή απόγευμα υποστολή της σημαίας στην κεντρική πλατεία με στρατωτικό άγημα κλπ και όταν ανακρούεται ο εθνικός ύμνος όλοι στέκονται, αν όχι προσοχή, τουλάχιστον ακίνητοι. Εντάξει, δεν θα σε σύρουν και στην ασφάλεια αν δε το κάνεις (όπως ενδεχομένως να έκαναν επί χούντας), αλλά οι περισσότεροι το τηρούν. Αυτά με τις υποστολές της σημαίας στο κέντρο της πόλης ή του χωριού είναι πάγια στρατιωτική πρακτική (καλώς ή κακώς) δεν είναι εφευρέσεις της χούντας, αν και, σίγουρα, άλλες συνέπειες θα είχε μια «παρατυπία» επί χούντας κι άλλες σήμερα…

  47. # 46, β

    Επειδή για να γίνει υποστολή πρέπει να προηγηθεί η έπαρση, έχετε την καλοσύνη να μας περιγράψετε με περισσότερες γαργαλιστικές λεπτομέρειες πότε λαμβάνει χώρα η έπαρση και που περίπου βρίσκεται το χωριό σας γιατί προσωπικά δεν έχω γίνει ποτέ μάρτυρας τέτοιας ιεροτελεστίας εκτός στρατοπέδων.

  48. spiral architect said

    @47: Το πρωί κοιμόμασταν, οπότε δεν έχω ιδέα. 🙂
    Το απόγεμα πίναμε «Ταμ-Ταμ» και παίζαμε κυνηγητό με τα παιδιά του χωριού.
    (σαν παιδί της πόλης γαρ)

  49. NM said

    Χτες μεσημεράκι (20/4/2013) στην Πέτρου Ράλλη, στο ύψος της διασταύρωσης με την Εθνική οδό με προσπέρασε ανάβοντας περιοδικά τη σειρήνα ένα ψιλοσαράβαλο αστυνομικό αυτοκίνητο, με ανεμίζουσα μια μεγάλη, τρισάθλια και ξεφτυσμένη ελληνική σημαία αναρτημένη στην κεραία του πορτμπαγκάζ.
    Με ξένισε το θέαμα του περιπολικού-αντιτορπιλικού και προσπάθησα να θυμηθώ ποιά εθνική επέτειο γιορτάζαμε που θα δικαιολογούσε τέτοιο σημαιοστολισμό.
    Ωσπου θυμήθηκα…

  50. spiral architect said

    … για τότε (επί χούντας) μιλώ.
    Αν το κάνουν και σήμερα … τι να πω! 😛

  51. Γς said

    46:
    Εχεις δίκιο. Ο ‘θείος’ δεν ήταν ακριβώς αρχηγός. Ομως την εποχή στην οποία αναφέρομαι, όπως λέει και η Βίκι, υπηρετούσε στην ΚΥΠ (1959-1964).
    Σίγουρα πρέπει να είχε σοβαρές ενασχολήσεις εκεί.
    Αλλωστε εκτός από την προετοιμασία του ‘κου ντ ετά’ είχε κι άλλες ασχολίες: Σχέδιο Περικλής, τα σαμποτάζ στα τανκς, Δέσποινα…
    😉

  52. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    Στα Γιάννενα το πρωί και το βράδυ βγαίνει ένα μικρό άγημα (5 άντρες), εντός του περιβόλου του στρατηγείου, και κάνει έπαρση και υποστολή μαζί με σάλπιγγα. Την Κυριακή όμως στην υποστολή, βγάζουν δυο διμοιρίες οπλισμένες μαζί με την μπάντα και αφού κάνουν μια μίνι παρέλαση, για 500 μέτρα ας πούμε, παρατάσσονται στο δρόμο μπροστά στο στρατηγείο, παρουσιάζουν όπλα και παίζει ο εθνικός ύμνος. Εννοείται ότι η κυκλοφορία σταματάει και οι διαβάτες πρέπει να κάτσουν κλαρίνο! Όλα αυτά από όταν θυμάμαι τον εαυτό μου και θα γίνουν και σήμερα.
    Το κυριακάτικο νταβαντούρι γινόταν και στη Σάμο, όταν ήμουν φαντάρος.

  53. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    Το καθημερινό είναι κάπως έτσι http://3.bp.blogspot.com/-pP9jPE3Hq5I/US_P7C84RkI/AAAAAAAAQTs/mUVRehr5WRc/s1600/DSC_4677-1-@=1.jpg Εδώ είναι σημαιοστολισμένα γιατί είναι κοντά σε κάποια επέτειο.

  54. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    Βρήκα και βιντεάκι από το κυριακάτικο νταβαντούρι http://www.youtube.com/results?search_query=%CE%B3%CE%B9%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B5%CE%BD%CE%B1+%CF%85%CF%80%CE%BF%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%BB%CE%AE+%CF%83%CE%B7%CE%BC%CE%B1%CE%AF%CE%B1%CF%82

  55. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    Ρε στο βίντεο τους έχουν βάλει και τραγουδάνε! Εν έτει 2013! Που ζω ρεεεεε

  56. Γς said

    50:
    >Το απόγεμα πίναμε “Ταμ-Ταμ”

    Κι ακόμα «Ταμ-Ταμ» θα πίναμε αν δεν μας έφερνε την «Κόκα Κόλα» η εθνοσωτήριος

  57. Γς said

    56 για 48 ήταν

  58. Μαρία said

    43 Συντηρητικός, καθόλου πρωτότυπο, αλλά όχι αυταρχικός.
    https://sarantakos.wordpress.com/2012/11/17/meze-40/#comment-144016

  59. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    49: Όντως έγινε αυτό; Δεν πάμε καλά….

  60. IN said

    58: Ευχαριστώ γι’ αυτή την εξήγηση για την εγκύκλιο που, ακόμη και για 21η Απριλίου, μου φαινόταν υπερβολικά καρικατουρίστικη. Με άλλα λόγια, μάλλον ιδιορρυθμία ενός συγκεκριμένου επιθεωρητού που, αν σας καταλαβαίνω καλά, δεν ήταν αναγκαστικά κακός άνθρωπος, η οποία έρχεται, όμως, κουτί για όσους θέλουν να γελοιοποιήσουν τους δικτάτορες (όχι ότι και οι τελευταίοι δεν έδωσαν αρκετές πραγματικές αφορμές για γελοιοποίηση).

  61. 12: Νομίζω πως με φλας ή και κάποιο φως θα μπορούσε να είχε τέτοιο αποτέλεσμα. Ακόμα και αν πρόκειται για συννεφιασμένη μέρα, με ένα κλειστό διάφραγμα, φλας και χαμηλή ταχύτητα βγαίνει η φωτογραφία. Άλλωστε τα κτίρια στο βάθος δεν είναι και τόσο νετ.

    31: Και νομίζω επίσης πως τα πρόσωπα κοιτούν όντως προς το μπαλκόνι τούτο.

    Και αν επιμείνουμε και άλλο, το γεγονός πως κοιτά προς άλλη κατεύθυνση από ότι το πλήθος που βλέπουμε εμείς, δεν σημαίνει πως δεν υπάρχει κόσμος και στα αριστερά του. Και όπως κάθε καλός περφόρμερ χαιρετά και ποζάρει ταυτόχρονα.
    Θα συμφωνήσω οπότε με το σημείο 34. Επέμβαση σίγουρα έγινε, αλλά μάλλον μόνο στο βαθμό της ωραιοποίησης του Παπαδόπουλου. Ούτε φαίνεται ξεγυρισμένος ούτε τεχνικά είναι τόσο τραβηγμένη η φωτογραφία.

    Η ιστοριούλα που παραθέσατε μου θύμισε τον στρατό. Και δεν ήταν και τόσο παλιά: Πέρσι!

    Καθώς είναι και τέτοια η μέρα, έγραψα και μία ταινιοκριτική για την ιταλική κωμωδία του 1961, Ο Φασίστας. Αξίζει να την κατεβάσετε καθώς υπάρχει online.

    http://www.tainiokritikes.gr/il-federale-1961/

  62. @49 Το 2000 τουλάχιστον γινόταν στη Λήμνο (ευτυχώς από το ταγμα στη Μύρινα) και στην Τρίπολη όποιος είχε υπηρεσία Σάββατο πρωί έπρεπε να κάνει το πρωί της Κυριακής την έπαρση και όποιος έιχε υπηρεσία Κυριακή να κάνει την υποστολή στην ταξιαρχία (όπως ήταν τότε, έμαθα ότι τώρα ξανάγινε μεραρχία στην Πελοπόννησο προφανώς μήπως ξανάρθει ο Ιμπραήμ και όχι για να βολεύονται υψηλόβαθμοι κοντά στην Αθήνα) και στην κεντρική πλατέια της Τρίπολης. Ηταν εφιάλτης να βρεις τριάντα άτομα που να ξέρουν να κάνουν παρουσιάστε. Δεν τραγούδουσε κανένας τον Εθνικό Ύμνο μόνο έπαιζε η στρατιωτική μουσική. Το έκανα μια δυο φορές, την τελευταία πριν απολυθώ έιχε βγει κόσμος που έμενε στα ξενοδοχέια της πλατείας και φωτογράφιζε.

    Από ό,τι έιχα ακούσει από το ΚΕΒΟΠ πήγαινε άγημα τις Κυριακές στην Ακρόπολη αν και σήμερα είδα στο BBC (http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-22237677) τώρα πάει η Προεδρική Φρουρά.

  63. Νομίζωτόχω ξαναγράψει αλλά μια που μιλάμε για επάρσεις και υποστολές αξέχαστη θα μου μείνει η ατάκα του’πιλαφιού» (αντίστοιχο του «καραβανάς¨στο Ναυτικό) :

    Το «υπόστειλον» το βλέπω, κοτζάμ στύλος, αυτό το «αίρε» που διάβολο βρίσκεται ;

  64. Μιχαλιός said

    44-62 Καταρχήν ας έχουμε υπόψη μας τι γίνεται στην ίδια την Αθήνα: http://www.proedriki-froura.gr/apostoli/

  65. Μιχαλιός said

    Εννοούσα αυτό: http://www.proedriki-froura.gr/episimi-allagi/

  66. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    61: Στο λινκ που δίνεις βλέπω μόνο τρέιλερ της ταινίας, σωστά;
    Βρήκα βέβαια αυτό:

  67. spiral architect said

    Κάποιες (στρατιωτικές κυρίως) εκδηλώσεις θεωρούνται δεδομένες και αν τις ζούμε καθημερινά, μας φαίνονται οικείες, όπως οι καμπάνες της εκκλησίας μας στις θρησκευτικές γιορτές, οι πένθιμες τη Μεγαλοβδομάδα, η αλλαγή φρουράς στον Άγνωστο και στο Φρουραρχείο Ιωαννίνων, ή η αντίστοιχη αλλαγή φρουράς στο Μπάκιγχαμ.
    (η φωτό, δική μου)
    Αυτές οι εκδηλώσεις γίνονται από επίσημα στρατιωτικά αγήματα, έχουν μια ιστορικότητα, φέρνοντας μαζί και κάποιες παραπομπές από το παρελθόν.
    Από την αλλαγή φρουράς στον Άγνωστο, ή στο Φρουραρχείο Ιωαννίνων ως τα «επαρχιακά ΤΕΑ events» της χούντας, όπου ακόμα και το παιδί του καφενείου έπρεπε να κάτσει «προσχέ» 😆 με το δίσκο στο χέρι, υπάρχει μια τεράστια απόσταση.
    Με την πτώση της χούντας τα ΤΕΑ (Τάγματα Εθνικής Ασφαλείας) διαλυθήκαν. Τα μέλη τους … γνωρίζετε που πήγαν. 😦

  68. EΦΗ ΕΦΗ said

    «… Είχα κατά νου ένα αφήγημα του Γιώργου Ιωάννου, δεν θυμάμαι τον τίτλο, όπου εμφανίζεται ο μυστηριώδης “Πρόεδρος Ταμέλης..”

    Ο εξαιρετικός » Πρόεδρος Ταμέλης » είναι στα διαφορα κέιμενα του Γιώργου Ιωάννου «Εφήβων και μη» από τον Κέδρο.
    Νικοκύρη, οι καιροί ου μενετοί, δεν το βάνεις λέω γω τώρα κοντά ,που μπορούμε;
    Ο Ιωάννου λέει ότι -τότε- την επομένη, ήταν Σάββατο των Βαϊων .Εμείς το λέμε Σάββατο του Λαζάρου. Κοντοσιμώνει. Θα πούμε και τα «Πάθη» με τον Αρκεσινέα. Θα πα΄ τα πούμε στην πόρτα του χαρκιά και στου ληστή την πόρτα (Έχουμε μπόλικους)

  69. Μιχαλιός said

    «Με την πτώση της χούντας τα ΤΕΑ (Τάγματα Εθνικής Ασφαλείας) διαλυθήκαν»
    Παρντόν, κι εγώ πού υπηρετούσα δηλαδή για 18 μήνες το ’85-’86;

    Τίποτα δε διαλύθηκε, απλώς ονομάστηκαν «Εθνοφυλακή». και τα μη παραμεθόρια παροπλίστηκαν (που είναι άλλο πράμα από τη διάλυσή τους).

  70. sarant said

    68: Πρέπει όμως να τα βρω τα «Εφήβων και μη», δεν τα έχω.

  71. spiral architect said

    @61α: Ανδρέα, λες να την πέτυχε τόσο καλά τη fill-in φλασιά; 🙄
    Ποιος να ήταν άραγε ο φωτογράφος;
    (άσχετο, μα φωτογραφικά σχετικό: Πριν λίγο τελείωσε η εκπομπή στη ΝΕΤ «Οπτική γωνιά» όπου γινόταν παρουσίαση του πολεμικού φωτογράφου – και όχι μόνον – Γιάννη Μπεχράκη)

  72. spiral architect said

    @69: Ναι; 😯 😯
    Πάντως η Μεσσηνία δεν θεωρείται παραμεθόριος.
    (εκτός αν την καταστήσει τέτοια ο Τρελαντώνης και τα αναβιώσει, για να αυξήσει την απασχόληση) 😆

  73. EΦΗ ΕΦΗ said

    70. γμτ Δεν έχω σκάνερ. Θα δούμε πώς θα γενεί. Το 82 γράφτηκε. Η έκδοσή μου, το 93.Μπας και κάπου ηλεϋπάρχει.

  74. @69 Τα ΤΕΑ ήταν παραστρατιωτικές ομάδες. Η Εθνοφυλακή είναι μονάδες που συγκροτούνται σε καιρό πολέμου από ντόπιους στις παραμεθόριες περιοχές μόνο σε καιρό επιστράτευσης.

    Οι μονάδες Εθνοφυλακής στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου ήταν μια τρίπλα για να ξεπεράσουμε τις διεθνέις Συνθήκες που επιβάλουν ότι τα νησιά δεν πρέπει αν έχουν στρατό οπότε λέγαμε ότι όλοι αυτοί που υπηρετούσαν εκέι ήταν ντόπιοι. Μάλιστα στα Δωδεκάνησα κάποτε οι φαντάροι που πήγαιναν με μετάθεση δεν έπρεπε αν φορούν στολές για να φάινεται ότι πήγαιναν για διακοπές (το έχω δει σε διαταγή ότι απαγορέυεται να φορούν στολές όσοι πήγαιναν με μετάθεση από το κέντρο στα Δωδεκάνησα). Πιθανότατα λόγω ψυχρού πολέμου και εμφυλίου στην Ελλάδα οι Εγγλέζοι δεν ήθελαν να έχει στρατό η Ελλάδα στα Δωδεκάνησα και έβαλαν όρο να μην έχει στρατό εκεί.

    Όταν υπηρετούσα εγώ (το 2000 όπως είπα) δεν κάνανε αυτά τα καραγκιοζιλίκια πήγαιναν κανονικά με στολή στα Δωδεκάνησα από ό,τι μου έιπαν γιατί ανακάλυψαν ότι η Συνθήκη για τα Δωδεκάνησα είναι με την Ιταλία οπότε δεν πρόκειται να την προσβάλει και στα νησιά του αντολικού Αιγάιου λέμε ότι και η Τουρκία διατηρεί στρατιά στη Σμύρνη οπότε απειλούνται. Εχει μείνει μόνο η ονομασία ΤΕ (Τάγμα Εθνοφυλακής) στις ονομασίες των μονάδων.

    ΘΑ συμφωνήσω με τον αρχιτέκτονα στο 67 ότι άλλο οι εκδηλώσεις από στρατιωτικές μονάδε που έχουν και μια ιστορικότητα από την παρωδία από παραστρατιωτικά τμήματα.

  75. Αριστείδης Καρατζόγλου said

    Αγρίνιο βέβαια, και μην νομίσετε ότι η χούντα επιστράτευσε τίποτα γκαιμπελικές μεθόδους για να γεμίσει την πλατεία. Οι αγρότες της περιοχής ακόμη και σήμερα ανάβουν κεράκι στον Γιώργο (Παπ) και τον Ανδρέα (Παπ) και θυμούνται με νοσταλγία τους δύο ηγέτες και τις χρυσές εποχές τους.

  76. Γς said

    >και θυμούνται με νοσταλγία τους δύο ηγέτες και τις χρυσές εποχές τους.

    τις χρυσές εποχές τους
    τις χρυσές εποχές τους
    εποχές τους
    εποχές τους
    ποχές τους
    ποχές τους
    χές τους
    χέςτους!

  77. Μαρία said

    69
    ΤΕΑ Τάγματα εθνοφυλακής αμύνης.
    Σ’ αυτά υπηρετούσαν οι άντρες μετά το τέλος της στρατιωτικής τους θητείας, οπότε δεν μπορεί να υπηρέτησες ούτε στα ΤΕΑ ούτε στα ΜΕΑ 🙂

  78. Μιχαλιός said

    72, 74: Καταρχήν εδώ έχει όλο το νόμο 1295/82 «περί Εθνοφυλακής», η οποία «συγκροτείται από τον καιρό της ειρήνης σαν οργανική Ένοπλη Δύναμη του Στρατού Ξηράς»: http://ethnofulakas.blogspot.gr/2012/04/blog-post_14.html.

    Η κυριότερη αποστολή των ΤΕ είναι, ακριβώς, να υποβοηθούν την επιστράτευση, και γι’ αυτό θα πρέπει νάναι από πριν συγκροτημένα. Τα «Τύπου Β» (Πελοπόννησος, Στερεά, Θεσσαλία), ήταν βέβαια, στην ουσία, επιστρατευόμενες μονάδες, αλλά τα άλλα (Τύπου Α) ήταν πάντα ενεργά, στα χρόνια μου τουλάχιστο, με την έννοια πως οι οπλίτες είχαν τα όπλα στα σπίτια τους, υπήρχε εν ενεργεία διοικητής, ιδιώτες οπλουργοί και 5-6 δόκιμοι που διοικούσαν (υποτίθεται) τους λόχους, και τις Κυριακές καλούσανε αριά και πού τον κόσμο σε εξάσκηση (άλλο, τώρα, πόσοι εμφανίζονταν).

    Τα ΤΕ ήταν από κάθε άποψη συνέχεια των εμφυλιοπολεμικών ΤΕΑ, εμείς είχαμε στις αποθήκες αρχείο από τη δεκαετία του ’50 με αναφορές χαφιέδων κλπ., και πινακίδα με τους πεσόντες από το 1947 (ΜΑΔ, ΜΑΥ και μετά ΤΕΑ). Στα δικά μου χρόνια ήταν όμως πια αδύνατο να βρεθούν στα χωριά αρκετοί μόνιμοι κάτοικοι κάτω από 45 χρονώ για να συμπληρώσουν την προβλεπόμενη δύναμη, και μάλιστα να εναλλάσσονται κάθε 2-3 χρόνια, όπως έλεγαν οι διαταγές. Όποιον τσακώναμε τον γράφαμε με το ζόρι, άσχετα με ηλικία ή προσόντα, κι ας γκρινιάζαν πότε-πότε οι οπλουργοί (που ήταν δεκαετίες σ’ αυτό το πόστο και ήξεραν πολύ καλύτερα τα πρόσωπα ή τα πράγματα από τους αξιωματικούς) ότι ο τάδε ήταν κομμουνιστής, ο δείνα ψυχασθενής κλπ.

    Τα λεγόμενα ΤΕ του Ανατολικού Αιγαίου δεν υπάγονται στην Εθνοφυλακή, αλλά ήταν τακτικές μονάδες Πεζικού και ανήκαν στην ΑΣΔΕΝ, δηλαδή καμμία σχέση επί της ουσίας με αυτό που συζητάμε. Στα Δωδεκάνησα πάλι ήταν άλλο το καθεστώς, δεν τα έλεγαν ΤΕ αλλά ΤΕΧ (υποτίθεται πως ήταν χωροφύλακες). Δεν ξέρω πια τι ισχύει εκεί. Πάντως υπάρχει σ’ αυτά τα νησιά και κανονική Εθνοφυλακή, π.χ.αυτό: http://www.ellinikos-stratos.com/diktyo/monada.asp?id=1072Υπ

  79. Aλίκη Στούκα said

    Και σήμερα, όπως σχεδόν κάθε ημέρα, ο λόγος του ιστολογίου, όχι κατά της αμερικανικής χούντας, αλλά κατά της Ελλάδας.
    Αν, όπως γράφει το διήγημα, το άσχετο και άκαιρο διήγημα, η ιδεολογία προηγείται της εθνικής καταγωγής, τότε καλά έκαναν και οι άλλοι που αποκαλούσανε τους κουμμουνιστές Βουλγάρους!
    Μία ημέρα πένθους σαν την σημερινή, εσείς βρήκατε να πείτε μόνο αυτό.

  80. Σχετικά με τη φωτό του Παπ. (σχόλια 12 και 34)

    Ο φωτισμός δείχνει πως ο φωτογράφος (σίγουρα με διοπτική Ρόλειφλεξ) έχει χρησιμοποιήσει φλας. Ο Γιωργάκης είναι πολύ φωτισμένος (ο φωστήρας μας!) για να βρίσκεται σε μπαλκόνι. Άρα, όντως, ο φωτορεπόρτερ είχε κλείσει πολύ το διάφραγμα για να έχει μεγάλο βάθος πεδίου. Και τους είχε όλους νέτους.

  81. spiral architect said

    Τι ήταν τα TEA; Ηταν τα Τάγματα Εθνικής Ασφαλείας, στην πραγματικότητα παραστρατιωτική οργάνωση στην υπηρεσία των κυβερνήσεων της δεξιάς και όχι μόνο.
    Ηταν επανδρωμένα με πολίτες, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους ήταν οπαδοί της άκρας Δεξιάς και της Δεξιάς.
    Στις μεγάλες πόλεις δεν υπήρχαν ΤΕΑ, γιατί εκεί υπήρχε η Χωροφυλακή ή η Αστυνομία Πόλεων, που αναλάβαιναν το ρόλο των TEA, μαζί με διάφορες παρακρατικές συμμορίες, οι οποίες κρυφά και φανερά χρηματοδοτούνταν από το κράτος.

    (από το λίκνο που έβαλα στο #44)

  82. Μιχαλιός said

    77: Ήμουνα δόκιμος (διαχειριστής υλικού και, υποτίθεται, διοικητής ενός λόχου).

  83. EΦΗ ΕΦΗ said

    76. εποχιές
    οχιές

    75. Μία,η ίδια, κερά γειτόνισσα, έβγανε μαντινάδες-παινέματα ,που τους τις έλεγε όταν περνούσαν από τα μέρη οι ανάλογοι.Για : Βενιζέλο (κλη-κλή) επαινετικό μοιρολόι, Παπανδρέου (Γέρο), Παπαδοπουλοπατακούδες, Φοίβο Ιωαννίδη (διόρισε, ίσαμε 6-7 της οικογένειας) και το Σημίτη.Τελευταία υποστήριζε τη ΝΔ του Καραμανλή αλλά δεν άκουσα μαντινάδες Μια κακομοίρα γλωσσού, φτωχούλα και αφέλω ήταν. Σημαία και «Ζήτω», το ψωμοτύρι της. Κουμαντάριζε όμως μια τριανταριά ψήφους.

  84. Μιχαλιός said

    81: Αρχιτέκτονα, μιλάμε για διαφορετικές εποχές. Απ’ το ’82 και μετά υπήρχαν και παραϋπήρχαν στις πόλεις ΤΕΑτζήδες. Φυσικά δεν αναλάμβαναν αυτούς τους ρόλους κι ούτε είχαν πια αυτό το χαρακτήρα, αλλά ορισμένα ενθύμια απέμεναν, όπως είπα.

  85. 79: Ας μου εξηγήσει κάποιος γιατί δεν καταλαβαίνω.

    71: Σίγουρα δύσκολο. Αν πρόκειται για μοντάζ και πάλι μάστορας ο τύπος. Βλέπουμε πάντως πως τα τεχνικά μέσα βρίσκονται και θα βρίσκονται στην υπηρεσία (και) του φασισμού, όπως μας κήρυττε ο Benjamin.

  86. spiral architect said

    @85α: Μην ανησυχείς, περαστικό είναι! :mrgreen:

  87. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    70: Κάπου μου έχουν πει ότι ίσως το βρουν. Κάνει και η φωτογραφική μηχανή εκτός από το σκάνερ, πάντως,

    79: Αμερικανική χούντα ή αμερικανοκίνητη;

  88. # 79

    Τα χρόνια περνούν μα τίποτε δεν αλλάζει στην αιωνία Ελλάδα…συνελήφθη και πάλι-όπως τότε- ο Κολλάτος…

    …Μία ημέρα πένθους σαν την σημερινή…

    ΑΕΚατζού είσθε κυρία Στούκα ;

  89. Μαρία said

    82
    οκ Αλλάζει το πράμα.

    Σχετική ερώτηση του Λυκούδη:
    http://www.tovima.gr/politics/article/?aid=479005

  90. Αν θέλετε να δείτε έπαρση/υποστολή σημαίας με μίνι παρέλαση, μπάντα και τα λοιπά δεν έχετε παρά να πάτε στον Λευκό Πύργο μια οποιαδήποτε Κυριακή. Νομίζω ότι γίνεται στις 7 το πρωί και το βράδυ ή κάτι τέτοιο. Ευτυχώς εκεί ήταν χαλαρά τα πράγματα από άποψη του κόσμου που βρισκόταν στο σημείο. Μόνη έννοια των καραβανάδων οι απόστρατοι στη Λέσχη απέναντι, οι οποίοι αρκετές φορές είχαν αναφέρει χαλάρωση και λάθη στον εκάστοτε στρατηγό του Γ’ΣΣ.

  91. Aλίκη Στούκα said

    Η αστυνομία συνέλαβε και πάλι το Δημήτρη Κολλάτο. Οδηγήθηκε στο τμήμα για τη διαδικασία του αυτόφωρου. Αφορμή, ήταν τα δύο πανό που ανάρτησε έξω από το σπίτι του στη Λουκιανού 8 στο Κολωνάκι.

    Στο ένα πανό αναγράφεται το μήνυμα: «27 Απριλίου 1941, οι Γερμανοί μπήκαν στην Αθήνα, Αντισταθήκαμε».

    Στο δεύτερο είναι αναρτημένο το μήνυμα «Απρίλιος 2013 οι Γερμανοί είναι στην Αθήνα, Κοιμόμαστε».

    «Ήρθε ο Εισαγγελέας…… με συλλαμβάνουν», δημοσίευσε στην προσωπική σελίδα του στο Facebook, λίγο νωρίτερα, καθώς και το εξής:

    «Έξω από το σπίτι μου βρίσκονται αστυφύλακες για να με συλλάβουν…

    Αρνούμαι να ανοίξω την πόρτα. Θέλουν να μπουν μέσα για να κατεβάσουν τα πανό. Και τολμάνε και το κάνουνε την 21η Απριλίου. ΝΤΡΟΠΗ!!».

  92. spyroszer said

    89. Το 2011 είχε αποφασιστεί η παράδοση του ατομικού οπλισμού των Εθνοφυλάκων από ΤΕ της Κεντρ και Δυτ Μακεδονίας. Έκανε τότε επερωτήσεις ο ΛΑΟΣ. Σήμερα ζητά η ΧΑ να γίνουν και άλλα ΤΕ.
    http://www.mod.gr/el/enimerosi/konovouleytiki-drastiriotita/erwtiseis/4501-ethnofulaki-sti-makedonia.html

  93. sarant said

    88-91: Γιατί άραγε έχουν τόση ανασφάλεια οι κυβερνώντες;

  94. EΦΗ ΕΦΗ said

    87. Το μεηλ , για να το πέψω ως φωτογραφία. Καλύτερα στο μεηλ σας μην τα σαλατώσω εδώ

  95. sarant said

    94: sarantπαπάκιpt.lu

  96. Alexis said

    #0: Μα καλά, υπήρχε στ’ αλήθεια ερώτηση στα πλαίσια της «ηθικής αγωγής» στην οποία ο φαντάρος έπρεπε να απαντήσει ότι ο Χίτλερ ήταν φιλέλληνας; (!!!)

    Η εποχή της χούντας είχε δώσει «τροφή» μεταξύ άλλων και για ανέκδοτα που διακωμωδούσαν τους συνταγματάρχες. Ένα από τα καλύτερα, που φυσικά κυκλοφορούσε από στόμα σε στόμα με κάθε προφύλαξη, για ευνόητους λόγους:

    Ο Παττακός περνάει από μια πλατεία όπου βρίσκεται ο αδριάντας του Οδυσσέα Ανδρούτσου. Καθώς βαδίζει μπροστά από το άγαλμα, έκπληκτος το ακούει να του απευθύνει το λόγο:
    -Ρε Στέλιο, τώρα που είστε εξουσία, δεν κάνεις κάτι για να μου φέρουν ένα άλογο, γιατί κουράστηκα να στέκομαι τόσα χρόνια όρθιος!
    Τρελαμένος ο Παττακός πάει στον Παπαδόπουλο:
    -Το άγαλμα μιλάει!
    -Ας το διάλο ρε! Γίνονται αυτά τα πράγματα;
    -Έλα μαζί μου και θα δεις!
    Και ξαναγυρνάνε μαζί στην πλατεία. Και το άγαλμα μόλις τους βλέπει:
    -Ρε συ Στέλιο, άλογο σου είπα να μου φέρεις όχι γαϊδούρι!

    Έπαρση και υποστολή σημαίας κάναμε κάθε μέρα στο σχολείο (Δημοτικό) επί χούντας και τραγουδούσαμε τον Εθνικό ύμνο. Μετά τη μεταπολίτευση, κάποιος δάσκαλος προσπαθούσε να μας εξηγήσει ότι τώρα αυτό θα αλλάξει:
    «Η Χούντα παιδιά, προσπαθούσε μ’ αυτό τον τρόπο να γελοιοποιήσει τη σημαία μας και τον Εθνικό μας ύμνο. Από δω και στο εξής θα κάνουμε έπαρση μόνο κάθε Δευτέρα πρωί και υποστολή κάθε Σάββατο μεσημέρι».

    Το Σεπτέμβριο του ’74, με το ξεκίνημα της σχολικής χρονιάς, τα σχολικά βιβλία δεν είχαν προλάβει ν’ αλλάξουν. Θυμάμαι χαρακτηριστικά τα παιδιά, με την προτροπή των δασκάλων, να σκίζουν το πρώτο φύλλο με το «πουλί» της χούντας…

  97. NM said

    Ο Μιχαλιός στο #64 έστειλε ένα λίκνο. Τον άνοιξα και ήταν ή επίσημη σελίδα της Προεδρικής Φρουράς. Εχει και ένα μακρύ κατάλογο των δραστηριοτήτων – καθηκόντων της Μονάδας. Μεταξύ αυτών είναι (αντιγράφω):
    «Τιμητική συνοδεία κάθε χρόνο του Αγίου Φως από τα Ιεροσόλυμα στην Αθήνα.»

  98. Μαρία said

    93 Γιατί παραδίπλα είναι η γερμανική πρεσβεία και δεν αρκέστηκε στο σύνθημα αλλά έχει στο ένα πανό το Χίτλερ και στο άλλο τη Μέρκελ.

  99. spiral architect said

    Déjà vu? 🙄

  100. sarant said

    96: Διήγημα είναι, αλλά φαντάζομαι πως η ερώτηση θα ήταν «Τι ήταν ο Χίτλερ, Γερμανός ή Ιταλός;» ή κάτι τέτοιο.

  101. Μαρία said

    100
    Γερμανός ή Έλληνας. βλ. και οδηγίες δόκιμου.
    Θυμίζει κάτι παλιά ανέκδοτα για τις προφορικές εξετάσεις στη μεγάλη των μπάτσων σχολή.

  102. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    91 – Οι λαοί κυρία μου χωρίς ηγέτες καθοδηγητές, είναι σκόρπιο κοπάδι και εύκολα ελεγχόμενοι, και όπως ίσως έχετε αντιληφθεί, οι φυσικοί ηγέτες έχουν εκλείψει, φτούρησαν οι τεχνοκράτες που παράγονται σωρηδόν απο το εκπαιδευτικό σύστημα.
    Όσο για τον Κολλάτο, ξεπέρασε το όριο της γραφικότητας και έφτασε στην γελοιότητα, ο αγώνας ανάμεσα σ΄αυτόν και τον Τράγκα, για το ποιός θα είναι ο πιο γελοίος, είναι αμφίροπος, το έθνος παρακολουθεί με κομένη την ανάσα.

    Αν υποψιαστώ, οτι η αντίσταση στον κατακτητή θα αρχίσει απο το ηρωϊκό εργατικό Κολωνάκι, ΘΑ ΠΕΘΑΝΩΩΩ.

  103. EΦΗ ΕΦΗ said

    102. Με τα πολλά αγροτικά

  104. Μαρία said

    >το 30% όσων ρωτήθηκαν απαντούν ότι επί Χούντας τα πράγματα ήταν καλύτερα.
    http://histologion-gr.blogspot.gr/2013/04/blog-post.html

  105. Γς said

    96, 100:
    Πιθανόν κάτι περί Αδόλφου θα ήταν στην ερώτηση που το εξέλαβε ως «αδελφό».

  106. Γς said

    >το 30% όσων ρωτήθηκαν απαντούν ότι επί Χούντας τα πράγματα ήταν καλύτερα

    Πριν κάνα δυο χρόνια το 63% του πληθυσμού της Ρουμανίας δήλωνε ότι ζούσε καλύτερα επί Τσαουσέσκου.

  107. spiral architect said

    @104, 106: Ποια η σκοπιμότητά της άραγε; 🙄
    Αν καλοσκεφτείτε τις κατά καιρούς απανωτές στοχοποιήσεις κοινωνικών ομάδων και εργαζομένων (μετανάστες, φορτηγατζήδες, Δ.Υ., ναυτεργάτες κλπ) το συμπέρασμα βγαίνει αβίαστα. 😉
    Αφήστε δε, που στο συγκεκριμένο μέσο παίζουν διάφορες ομορφιές.

  108. spiral architect said

    «Η πείρα διδάσκει ότι, τίποτα δε διδασκόμαστε από την πείρα».
    Τζορτζ Μπέρναρντ Σω, 1856 -1950, Ιρλανδός θεατρικός συγγραφέας

  109. Alexis said

    #104, και 107, Να με συμπαθάτε αλλά θα διαφωνήσω μαζί σας.
    Αυτό το τροπάριο, κάθε φορά που μία δημοσκόπηση βγάζει αποτελέσματα που δεν μας αρέσουν, ότι δηλαδή φταίει η δημοσκόπηση ή φταίνε τα ΜΜΕ, εμένα τουλάχιστον δε με πείθει καθόλου.
    Τα επιχειρήματα του άρθρου, στο οποίο παραπέμπει το σχ. 104, μπάζουν από παντού. Με ποιές ακριβώς διαδικασίες ήθελε ο καλός συντάκτης του άρθρου να απαγορευτεί ο λόγος στους «Πλεύρηδες και στους Καρατζαφέρηδες»;
    Γιατί δεν σκέφτεστε το προφανές, ότι ο κόσμος δικαιολογημένα απαντάει έτσι, με όλα αυτά που έχουν γίνει στη χώρα από το ’74 και μετά;
    Και γιατί δεν σκέφτεστε το ακόμα πιο προφανές, ότι δηλαδή η συντριπτική πλειοψηφία αυτών που απάντησαν δεν έζησαν τη Χούντα και ουσιαστικά δεν ξέρουν για ποιό πράγμα μιλάνε;

  110. Όταν πρέπει να διαβάσεις όλον αυτόν τον κόσμο, που πολύ συχνά ξέρει καλά και τι λέει, πώς να πάρεις καλή θέση σχολιασμού. Λείπουν και οι Ππαν, Ιμμόρ, Τυφλόμυγα και Μπέρνι να μ’ εμπνεύσουν. ένας σκέτος Γς τι να σου κάνει; Ούτε τη θειά του δεν κατάφερε να συμμορφώσει

  111. spiral architect said

    @109: Εγώ απλά το παραθέτω την ανάρτηση απ’ το tvxs, χωρίς κατ’ ανάγκην να συμφωνώ μαζί της. Και δεν συμφωνώ γιατί κατά κύριο λόγο, το ζήτημα είναι κατά βάση τεχνικό, κάτι που η ανάρτηση ξεχνά να αναφέρει.
    Έχουν πλέον περάσει 46 χρόνια:
    – Ποιοι είναι αυτοί που απαντούν στο (εν πολλοίς στημένο) ερώτημα;
    – Όσοι ήταν 18 και άνω εκείνη την εποχή τώρα είναι 64 +.
    – Πόσοι είναι αυτοί οι +64 λοιπόν που είχαν κάποια» γνώση από την χούντα στο σύνολο του πληθυσμού που έχει δικαίωμα ψήφου;
    – Ελάχιστοι!
    Οι υπόλοιποι ήταν παιδιά τότε, και κυρίως αγέννητοι. Η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών που κλήθηκαν να απαντήσουν δεν είχαν καμιά συγκριτική εμπειρία εκείνης της εποχής με το σήμερα. Εγώ θυμάμαι το γεγονός με τα ΤΕΑ στο χωριό της Μεσσηνίας, ή διάφορα άλλα πράματα, αλλά άρχισα να τα συνδέω λογικά μεταξύ τους μόνο όταν ενηλικιώθηκα, όπου τότε ρώτησα, διάβασα και έμαθα.
    Μέχρι τότε πήγαινα σχολείο, έκανα αγγλικά, έπαιζα στις αλάνες και τα καλοκαίρια βοηθούσα τον πατέρα μου στη δουλειά του.
    Δηλαδή περνούσα μια χαρά, αλλά ήμουν παιδί. 🙄

    Θα μου πεις ότι «ο κόσμος δικαιολογημένα απαντάει έτσι, με όλα αυτά που έχουν γίνει στη χώρα από το ’74 και μετά;»
    Δηλαδή η καραμανλική, παπανδεϊκή, μητσοτακική κλπ μεταπολίτευση τον χάλασε τον κόσμο;
    Δεν ανέβηκε (με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, ίσια ή στραβά) το βιοτικό του επίπεδο, ανεξάρτητα αν κάποιοι γραφικοί και ονειροπόλοι ενδόμυχα περίμεναν ή επιδίωκαν κάτι διαφορετικό απ’ τη μεταπολίτευση;
    Απλά επί χούντας, αλλά και μεταπολιτευτικά, υπήρχε ανάπτυξη που λίγο-πολυ επωφελήθηκαν πολλοί.
    Τώρα ήρθε ο κορεσμός, η κρίση παραγωγής και τα κοινωνικά συνακόλουθά τους ενόχλησαν το μικροαστισμό μας. 😦

    Οψόμεθα.

  112. # 111

    Να συμπληρώσω (φέτος ακούω το When I’m 64 αν και δεν τους πάω τους Beatles ) πως η (διαχρονική) επίδραση της χούντας στην μικροαστική κοινωνία ήταν η αλλαγή της ιεραρχίας από «ο παπάς , ο γιατρός και ο δάσκαλος» σε «στρατηγέ μου, θεέμου, γιατρέ μου» με σαφή αποτελέσματα την απότομη κοινωνική και οικονομική άνοδο των ενόπλων και αντίστοιχα την υποβάθμιση των μορφωμένων.
    Παρατήρησε πως η σειρά θρησκευτικού-ιατρικού κατεστημένου παρέμεινε αναλλοίωτη.
    Αν υπολογίσεις το επί χούντας αξίωμα πως «τα γαλόνια έχουν πάντα δίκιο και ποτέ τα πτυχία» και ότι πρακτικά δεν έγινε κοινωνική αποχουντοποίηση λόγω στιγμιαίου είναι αναμενόμενα τα αποτελέσματα αυτών των δημοσκοπήσεων

  113. Alexis said

    Δηλαδή η καραμανλική, παπανδεϊκή, μητσοτακική κλπ μεταπολίτευση τον χάλασε τον κόσμο;

    Όχι βέβαια, καθόλου δεν τον χάλασε, και συμφωνώ κι εγώ ότι πολλά θετικά έγιναν την περίοδο της μεταπολίτευσης.
    Εγώ δεν θα το έλεγα «στημένο» το ερώτημα, αλλά ασαφές και (ελαφρώς) παραπειστικό σίγουρα είναι. Γιατί ακόμα κι αν έλειπε η φράση «πολλοί ισχυρίζονται ότι κλπ.», τι ακριβώς σημαίνει «ήταν καλύτερα τα πράγματα επί χούντας»; Ποιά πράγματα και σε ποιόν τομέα;

    Όμως η σύγκριση μεταξύ Χούντας και Δημοκρατίας είναι ετεροβαρής γιατί ο κόσμος έχει πάντα την τάση να βάζει στη μία άκρη της ζυγαριάς τα «κακά» της Δημοκρατίας και στην άλλη τα (υποτιθέμενα) «καλά» της Χούντας.
    Πάνω σ’ αυτό το τελευταίο έχει δημιουργηθεί κι ένας σχετικός μύθος, ότι δηλαδή οι συνταγματάρχες ήταν έντιμοι, δεν έβαλαν το χέρι τους στο δημόσιο χρήμα, πέθαναν φτωχοί κλπ. κλπ. Όλα αυτά βέβαια για τους γνωρίζοντες είναι σκέτο παραμύθι, στους νεότερους όμως είναι αρκετά «πιασάρικα» και κάνουν πολλούς να αναπολούν την εποχή που κυβερνούσαν κάποιοι «αυστηροί μεν αλλά έντιμοι στρατιωτικοί».

  114. 108: Πολύ σωστό.

    Και μιας και υποβιβάστηκε η ΑΕΚ και πολλοί βλέπουν (βλέπουμε;) τα σύμβολα τους να καταρρέουν (Και άρα την ίδια την πραγματικότητα να καταρρέει):

    Κάγκελα, κάγκελα, κάγκελα παντού και τα μυαλά στα κάγκελα του αόρατου εχθρού.
    Βούλγαροι, Βούλγαροι, χανούμισσες, βαζέλες, όλο το έθνος προσκυνά σώβρακα και φανέλες.

  115. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    103 – Κιλελέρ – Κολωνάκι, και τα δυο αρχίζουν απο Κ, τυχαίο; δεν νομίζω.
    Εμπρός του Κολωνακίου οι κολασμένοι….

    113 – Οποιοσδήποτε νοσταλγεί, δικαιολογεί, και ωραιοποιεί ένα σύστημα οποιουδήποτε χρώματος, που βασάνιζε, φυλάκιζε, εξόριζε, και σκότωνε ανθρώπους για να σταθεί, ασχέτως ποιούς και πόσους, ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΑΠΟΚΤΗΝΩΜΕΝΟΣ ΗΛΙΘΙΟΣ.

  116. spyroszer said

    Η απάντηση του Εθνικού Κήρυκα, όντως περίεργη.
    http://thepaper.gr/%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%AF%CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%B5%CF%82-%CE%B5%CE%BE%CE%B7%CE%B3%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CE%B5%CE%B8%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%BA/

    Για το θέμα της δημοσκόπησης της Ελευθοτυπίας πιστεύω και εγώ ότι παίζει ρόλο και η διατύπωση του ερωτήματος, πέραν του ότι πολλοί απαντούν συναισθηματικά ή από αντίδραση λόγω της σημερινής κατάστασης, ή από άγνοια ή από εξιδανίκευση του παρελθόντος. Εφόσον οι εταιρείες δημοσκοπήσεων και τα ΜΜΕ, και για λόγους εντυπώσεων (Η Ελευθ. είχε ετοιμάσει πρωτοσέλιδο «σκατά» που το απέσυρε), υποβάλλουν ερωτήσεις για τέτοια θέματα, τουλάχιστον ας ρωτούν ευθέως για να ξέρουμε τι μας γίνεται. Αν για παράδειγμα το ερώτημα ήταν «είστε υπέρ της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας ή της δικτατορίας;» θα ήταν τα ίδια ποσοστά; Αν το ερώτημα ήταν, αλλάζοντας το κέντρο βάρους, «θέλετε να ψηφίζετε εσείς για την κυβέρνηση ή να κυβερνά μια ομάδα στρατιωτικών χωρίς εκλογές;» θα ήταν τα ίδια ποσοστά;

  117. Μαρία said

    116
    Πρώην νεοδημοκράτης.
    http://greekamericannewsagency.com/2010-01-19-17-50-12/2010-01-21-18-57-08/2010-02-21-15-52-30/2010-02-24-17-26-01/3238-
    http://www.greeknewsonline.com/?p=25809

  118. EΦΗ ΕΦΗ said

    115,116,117. Καλή αντάμωση στα γουναράδικα

  119. MelidonisM said

    http://www.creteplus.gr/news/i-epanastasi-tou-prebeli-me-ta-stratiotika-embatiria-tis-hountas-45507.html

    http://www.lifo.gr/team/bitsandpieces/37713
    «Στην τελική ποιος τους ανάγκασε να είναι αριστεροί για να υποφέρουν;»

  120. Μιχαλιός said

    116: Δηλαδή όπως προκύπτει από την απάντηση αυτή, φιλοχουντική διαφήμιση καταχωρείται ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ (προφανώς από το ίδιο πρόσωπο) στον Ε.Κ.

    Όντως εδώ, στη σελ.6: «Ζήτω η 21η Απριλ. 1967»
    http://www.ekirikas.com/archives/issue/2012/0421_22

  121. Μαρία said

    120 Ναι. Απο πέρσι έγιναν 2 τα προσώπατα.
    Απο το 2ο λίκνο του 117.
    Πλην λοιπόν της καθιερωμένης επετειακής χουντο-διαφημίσεως του κ. Δημοσθένη, πέρυσι προστέθηκε το χουντο-διαφημιστικό μήνυμα του κ. Διονύση Πυλαρινού, που είχε σαν αποτέλεσμα να διαγραφεί πάραυτα ο ομώνυμος πρόεδρος της τοπικής οργάνωσης της Νέας Δημοκρατίας στην Αστόρια.

  122. Μιχαλιός said

    Πω πω, χαμός. Δεν το είχα δει το 117β.

  123. sarant said

    Ότι ήταν πληρωμένη καταχώριση φαινόταν, αλλά έλειπε η σχετική ένδειξη. Αλλά κι αυτός επιμονή, κάθε χρόνο…!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: