Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ιουνιάτικα μεζεδάκια

Posted by sarant στο 2 Ιουνίου, 2013


Ή ίσως Ιουνιανά, μια και χτες μπήκε ο Ιούνης. Μεζεδάκια ετεροχρονισμένα επίσης, αφού κανονικά τα σερβίρουμε το Σάββατο, αλλά χτες, που ήταν πρώτη του μηνός, πήρε τη θέση τους το Μηνολόγιο του Ιουνίου. Μεζεδάκια ίσως ταξιδιωτικά, αφού σήμερα ταξιδεύω για Γιάννενα, όπου αύριο το βράδυ θα γίνει και μια εκδήλωση-παρουσίαση στις 9 μ.μ. στα Παλιά Σφαγεία.

Τέλειωσαν και οι πανελλήνιες εξετάσεις, που πρόσφεραν υλικό αξιοσχολίαστο. Παρατήρησα ότι στις εξετάσεις γλώσσας των ΕΠΑΛ δόθηκε ένα κείμενο του Ιω. Ξηροτύρη, γραμμένο πριν από μισόν αιώνα περίπου (το 1964), από τη συλλογή δοκιμίων του «Επίκαιρα κοινωνικά ζητήματα», με θέμα… τη διαφήμιση. «Πιο επίκαιρος πεθαίνεις», σχολίασα. Δεν είμαι αντίθετος στο να δίνονται στις εξετάσεις παλιότερα κείμενα, αλλά θα πρέπει να αναφέρονται σε πράγματα που δεν έχουν αλλάξει πολύ. Όμως η διαφήμιση πριν από 50 χρόνια δεν έχει καμιά σχέση με τη σημερινή, οπότε η επιλογή του κειμένου αυτού ήταν, πιστεύω, άστοχη.

Την επιλογή του κειμένου αυτού την επέκρινε και ο Γ. Γιατρομανωλάκης στο Βήμα, και μάλιστα σε δύο άρθρα του (ένα ειδικά αφιερωμένο και ένα όπου μιλάει γενικώς για τις εξετάσεις). Βέβαια, κάπως τα παραλέει, αφού θεωρεί ότι το κείμενο του Ξηροτύρη ήταν «ανορθόγραφο και ασύντακτο». Και πράγματι, στο κείμενο του Ξηροτύρη υπάρχει ένα ορθογραφικό λάθος, οι «μετώπες», και πράγματι είναι ανεπίτρεπτο σε θέματα εξετάσεων να υπάρχουν λάθη, αλλά δεν θα πούμε ανορθόγραφο ένα κείμενο που περιέχει ένα (1) λάθος, διότι τότε «ανορθόγραφο» πρέπει να χαρακτηριστεί και το άρθρο του ίδιου του Γιατρομανωλάκη (το δεύτερο), αφού έχει τη λέξη «αυγάτισε» (άλλη μια εκδήλωση του ‘Νόμου του Μπούμεραγκ’). Το αστείο είναι πως τα δυο ορθογραφικά λάθη είναι πολύ παρόμοια. Γράφουν κάποιοι «μετώπη» επειδή την παρετυμολογούν από το μέτωπο, ενώ είναι από μετά+οπή, και παρομοίως γράφουν πολλοί «αυγατίζω» επειδή το παρετυμολογούν από το αυγό, ή από το λατινικό augeo, ενώ βγαίνει από το «εβγατίζω» (και αυτό από το εκβατός). Ούτε μπορεί να θεωρηθεί ασύντακτη η φράση «Εφημερίδες, περιοδικά εικονογραφημένα και μη, δρόμοι, σιδηροδρομικοί σταθμοί, γραφεία ταξιδιών, μετώπες σπιτιών, μανδρότοιχων (!) είναι πλημμυρισμένα (sic κατά Γιατρ.) από διαφήμιση», αφού ο κανόνας που ίσχυε τότε (και που ίσως ισχύει ακόμα) όταν έχουμε ουσιαστικά από διαφορετικά γένη είναι να μπαίνει η μετοχή σε γένους ουδέτερο πληθυντικό (όπως και στα αρχαία: λίθοι πλίνθοι κέραμοι, ατάκτως ερριμμένα). Άκομψο ίσως, αλλά συντακτικά σωστό. Όχι ασύντακτο.

Θα μου πείτε ότι τα λέω αυτά επειδή ο Γ. Γιατρομανωλάκης, στο δεύτερο άρθρο του, κατακεραυνώνει τους θεματοθέτες για την επιλογή ενός πεζού του (αγαπημένου) μου Λαπαθιώτη -αλλά αυτά είναι γούστα. Άλλος βρίσκει ολωσδιόλου αδιάφορο το πεζό του Λαπαθιώτη, άλλοι το αγοράζουν και το διαβάζουν, σε σημείο που να κάνει δεύτερη έκδοση, εβδομήντα χρόνια μετά τον θάνατο του συγγραφέα του, μια τύχη σπάνια θαρρώ. Θέματα γούστου δεν σχολιάζω, αλλά επειδή ο Γιατρομανωλάκης φαίνεται να ειρωνεύεται (αφού βάζει θαυμαστικό) τη λέξη «πλέρια», έχω να πω ότι μπορεί σήμερα η λέξη να έχει στιγματιστεί και να θεωρείται χαρακτηριστική της «παλαιοκομμουνιστικής διαλέκτου» αλλά δεν υπάρχει λόγιος πριν από το 1950 που να μην την έχει χρησιμοποιήσει, είτε σε λογοτεχνικό κείμενο είτε σε δοκιμιακό λόγο: Σεφέρης, Σικελιανός, Θεοτοκάς, Μαβίλης, Σαραντάρης, Κων. Τσάτσος, πάμπολλοι. Και ειδικά τη φράση «πλέρια φωνή» τη χρησιμοποιεί σε ποίημά του ο Σικελιανός. Αλλά θα γράψω (κάποτε) χωριστό άρθρο γι’ αυτή τη λέξη.

Σε άρθρο του Γ. Σταματόπουλου στην Εφημερίδα των Συντακτών, πριν από καμιά βδομάδα, ο ευπρεπισμός χτυπάει κόκκινο. Δεν τρώμε πατάτες και κρεμμύδια, αλλά «κείνα τα προϊόντα που η ματαιοδοξία μας αποκαλούσε ευτελή (γεώμηλα, κρόμμυα, βολβοί, μάραθος και δεκάδες άλλα)». Όπως λέει ο αρθρογράφος, «Ζαλίζεται ο οφθαλμός από την τόση ομορφιά». Ο οφθαλμός μπορεί να ζαλίζεται, αλλά ανακατεύεται και ο… στόμαχος με τόσο ακαλαίσθητες καθαρευουσιανιές.

Είχα καιρό να πάρω την Ελευθεροτυπία, από τότε που επανεκδόθηκε δεν είναι όπως ο παλιός εαυτός της. Σε ένα πρόσφατο φύλλο διαπίστωσα ότι έχει στήλη και ο Γιάννης Τριάντης, όχι πολύ διαφορετικήν από την παλιά, αλλά με άλλον τίτλο, Ελελεύ. Υπάρχει και αστερίσκος, και δίνεται η εξής εξήγηση: *Ελελεύ: Δυνατή Κραυγή. Κατά τον Αριστοφάνη (Ορνιθες 364): «Επίφθεγμα πολεμικόν. Οι προσιόντες γαρ εις πόλεμον το ελελεύ εφώνουν μετά τινος εμμελούς κινήσεως…». Όχι, δεν είναι έτσι. Η εξήγηση είναι σωστή, αλλά δεν δίνεται «σύμφωνα με τον Αριστοφάνη» αλλά σύμφωνα με τον σχολιαστή του Αριστοφάνη, κάποιον ανώνυμο λόγιο που μπορεί να είναι και δέκα-δεκαπέντε αιώνες μεταγενέστερος. Θα περίμενα από τον Τριάντη, που χρησιμοποιεί αφειδώς αρχαϊκούρες σαν το «τιτρώσκει», να ξέρει να ξεχωρίσει τη διαφορά.

elora2013 17772904

Κοντεύουμε να φτάσουμε στα μισά του χρόνου, αλλά αν δεν το πήρατε είδηση το 2013 θα είναι το «έτος της μεγάλης αλλαγής», ή τουλάχιστον έτσι βγάζει ο γνωστός δάσκαλος της αριθμοσοφίας υπολογίζοντας τους λεξάριθμους. Είμαι σίγουρος ότι όποιος παίξει με τα νούμερα (δεν έχω επιδεξιότητα σε τέτοια παιχνίδια) θα βγάλει κι άλλες, πολύ πιο ενδιαφέρουσες, φράσεις με λεξάριθμο 2013.

Στο protagon μερικοί γράφουν με τα πόδια. Σε πρόσφατο άρθρο του, καθηγητή ωστόσο, Ν. Μαραντζίδη, διάβασα για «ευφράδεις καθηγητές», «με πολύ αγάπη», «γενικός, ως γενιά γίναμε». Θα φταίει ο διορθωτής, όπως είχε ισχυριστεί ο Γ. Θεοδωράκης παλιότερα για ένα μαργαριτάρι σε δικό του κείμενο.

Εδώ κάνω φάουλ, μια και το επόμενο απόσπασμα το ψάρεψα από διάλογο στο Φέισμπουκ, και δεν μπορεί να επαληθευτεί, οπότε θα πρέπει να με πιστέψετε. Μεταφέρω κοπυπαστηδόν και δεν σχολιάζω:

Το ‘κρυφό σχολειό’ δεν ήταν περί τρομοκρατίας και μεθόδων δολοφωνίας. Προωθει την ιδέα αφοσιομένων δασκάλων και ότι τα γράμματα απελεφθερώνουν τον άνθρωπο.,τροφοδοτεί μία αγάπει πρως το σχολείο, Μακάρι να ένακε κάτι ανάλογο και η λεγόμενη κυρία αντι να σπέρνει άρνηση και ‘συνωστισομούς’.

Ο τρόμος της διπλής άρνησης ξαναχτυπά. Σε άρθρο αθλητικού ιστοτόπου διαβάζω: Καμία ομάδα από αυτές που καταλήγουν στις ευεργετικές ρυθμίσεις παρουσιάζεται συνεπής στις πληρωμές στις διάρκεια της σεζόν. Όμως, στα νέα ελληνικά θα πούμε «Καμιά ομάδα … δεν παρουσιάζεται συνεπής» ή, αν θέλουμε να φορέσουμε φράκο, «Ουδεμία ομάδα … παρουσιάζεται συνεπής».

Πολλοί (ίσως πρώτος να ήταν ο Κασιμάτης της Καθημερινής) ειρωνεύτηκαν τις προάλλες τον Αλέξη Τσίπρα όταν μπέρδεψε τη Ναόμι Κλάιν (την ακτιβίστρια) με τη Ναόμι Κάμπελ (τη μοντέλα). Να περιμένω να ειρωνευτούν με ανάλογα σχόλια την Αγγέλα Μέρκελ η οποία μπέρδεψε, και μάλιστα παρουσία του, σε κοινή συνέντευξη τύπου, τον Φρανσουά Ολάντ με τον Φρανσουά Μιτεράν; Τα σαρδάμ του είδους αυτού μπορεί να βγάζουν γέλιο αλλά δεν σημαίνουν τίποτα περισσότερο.

Ένας φίλος με ρώτησε αν έχω προσέξει τη νεόκοπη λέξη «διάρρευση». Δεν την είχα ακούσει, και παραξενεύτηκα όταν είδα πως βγάζει κάμποσες χιλιάδες γκουγκλιές. Είναι βέβαια ομαλά σχηματισμένος τύπος, αλλά δεν νομίζω ότι προσθέτει τίποτα στη «διαρροή», πολύ περισσότερο που παραπέμπει σε ρεύσεις και ονειρώξεις. Εκτός αν σκοπός είναι να φτάσουμε, αμέτι μουχαμέτι, τα 5 εκατομμύρια λέξεις!

Προβληματικός τίτλος εφημερίδας: Βαν Ρομπέι: Στόχος υψίστης σημασίας η ανεργία στους νέους. Και κοντεύουν να τον πετύχουν κατά 100%, σχολιάζει ο φίλος που μου το έστειλε.

Άλλος φίλος μού στέλνει απόσπασμα από άρθρο γνωστού συγγραφέα για την «υπόθεση Κεμάλ», όπου υποστηρίζεται ότι «Φαντάζομαι ότι αν ζούσαν και το μάθαιναν, ο μεν Γκάτσος θα αδιαφορούσε αρειμανίως, ο δε Χατζιδάκις…» Ο φίλος σχολιάζει: Οι κοτσάνες πέφτουν αρειμανίως. Δεδομένου ότι, σύμφωνα με το λεξικό, αρειμάνιος είναι αυτός που έχει άγριες, πολεμόχαρες διαθέσεις και «αρειμανίως» θα πει «με μανία», δεν μπορώ να διαφωνήσω με τον φίλο μου -είναι λιγάκι δύσκολο να αδιαφορεί κανείς με μανία. Προφανώς, από το «καπνίζει αρειμανίως» σχηματίστηκε στο μυαλό του αρθρογράφου-συγγραφέα η εντύπωση ότι η λέξη σημαίνει κάτι σαν αγέρωχος. Ε, όχι.

Και κλείνω με μια ρεκλάμα, ας πούμε. Ο συγγραφέας Γιάννης Φαρσάρης ξεκίνησε ένα πειραματικό εγχείρημα, την έκδοση ενός βιβλίου του μέσω crowd-funding (πώς θα το πούμε αυτό; πληθοχρηματοδότηση; ).  Δείτε εδώ λεπτομέρειες για το εγχείρημα. Η ιδέα, που δεν είναι καινούργια, με ενδιαφέρει αρκετά και έχω  σκεφτεί παρόμοιους τρόπους για την (επαν)έκδοση βιβλίων δικών μου ή του πατέρα ή του παππού μου, χωρίς βέβαια να αποκλείω και το αμιγώς ηλεκτρονικό βιβλίο που θα διατίθεται δωρεάν.

84 Σχόλια προς “Ιουνιάτικα μεζεδάκια”

  1. Γς said

    Καλημέρα

    >διαρροή[…]παραπέμπει σε ρεύσεις και ονειρώξεις

    Λεξιπλάθετε γιατί χανόμαστε

  2. Γς said

    ουπς, διάρρευση ήθελα να πω

  3. eirini said

    Τα εδώδιμα δεν τρώγονται ούτε κι αυτή την εβδομάδα…
    http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_civ_2_31/05/2013_522195

  4. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    3: Ωχ, το κακό συνεχίζεται!

  5. Gpoint said

    καλημέρα σε όλους και έτι πολλά έτη πολλά στον Γουσού ( μαζί με ολίγη αυτοκριτική θα του συνιστούσα )

  6. Voulagx said

    Εδώ – εκεί – αυτού

    κατ’ αντιστοιχία:

    εδώδιμοι-ες-α
    εκείδιμοι-ες-α
    αυτούδιμοι-ες-α

  7. munich said

    ο Φ. Μιτεράν και ο Φ. Ολάντ τουλάχιστον είναι (ήταν) και οι δύο Γάλλοι, σοσιαλδημοκράτες Πρόεδροι της γ. Δημοκρατίας ενώ η Ν. Κάμπελ και η Ν. Κλάιν εκτος του ότι και οι δύο είναι γυναίκες και είναι πολύ όμορφες όχι μόνο δεν έχουν τίποτα κοινό αλλά αντιπροσωπεύουν και δύο εκ διαμέτρου αντίθετες κοσμοθεωρίες και αντιλήψεις!
    Δεν άκουσαν τον κ. Τσίπρα στο σαρδάμ αλλά βγάζει πολύ γέλιο και πιστέυω αν το χε κάνει πχ ο κ.Σαμαράς θα είχε κύρια θέση στα μεζεδάκια και ήταν πηγή πολλών εμπνευσμένων σχολίων!

  8. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα, θα τα πούμε ίσως το βράδυ διότι τώρα φεύγω αναχωρώ!

    7: Σωστό αυτό, αλλά από την άλλη ο Μιτεράν είναι 17 χρόνιαι μακαρίτης και τον Ολάντ τον είχε στο πλευρό της σε συνέντευξη τύπου, δηλ. είναι πολύ πιο προβεβλημένη γκάφα.

    6: Ανοίγεις νέους δρόμους έρευνας, το ξέρεις; Και μήπως από το εκείδιμος (που θα είναι αρχαίο, απλώς δεν έτυχε να καταγραφεί) προέρχεται και το αρχαίο Εκάδημος;

  9. spiral architect said

    Καλημέρα. 🙂

    Στη λούμπα του «αρειμανίως» πέφτουν ουκ ολίγοι, έχοντας στο μυαλό τους – θαρρώ – το αρειμάνιο κάπνισμα, καθότι το τελευταίο είναι κατά κανόνα δείγμα χαλάρωσης.
    Τα σχόλια στο fb (δεν έχω τέτοιο, διαβάζω όμως σε ιστότοπους που έχουν plug-in το fb για σχολιασμό, όπως το tvxs.gr) πλην ελαχίστων εξαιρέσεων είναι βιαστικά, ανορθόγραφα και ασύντακτα. Δεν τα θεωρώ βάση αναφοράς μεζεδακίων, αλλά αμορφωσιάς.
    Ίσως το ιντερνέτ (όπως το αποκαλούν πολλοί νεοφώτιστοι στο σπορ) θα έπρεπε να είναι read-only. 😦

    Η καθαρεύουσα αυτή-καθαυτή δεν με ενοχλεί, γιατί είμαι παιδί της. Με ενοχλούν όμως οι ανακατεμένοι καθαρευουσιανισμοί σε κείμενα της κοινής νεοελληνικής.

    Ακούω τώρα στο ραδιόφωνο διαφήμιση γνωστής εφημερίδας, όπου «κορυφαίοι ιστορικοί απαντούν στη Ρεπούση».
    Αδελφές και παλληκάρια γίναμε μαλλιά-κουβάρια. 😐 😛
    (αφού διαφωνεί και ο Φωτάρας …)

    ΓουΣού πολύχρονος! 🙂

  10. Νέο Kid Στο Block said

    Η γκάφα της Μερκελίδος είναι απολύτως συγγνωστή. Οι τευτομβούργιοι δεν φημίζονται ούτε για την γλωσσομάθειά τους ούτε για την μεγάλη εκτίμηση που έχουν στους γείτονές τους στα δυτικά (για τους ανατολικούς γείτονες, δεν παίζει καν ο όρος εκτίμηση, μόνον ο όρος «περιφρόνηση»). Η «εκτίμηση» βέβαια (όσον αφορά τσι Φράγκοι) είναι αμοιβαία.
    Απ’την άλλη, όλοι οι νεαροί (σχετικά) όμορφοι βάζελοι , στο άκουσμα «Ναόμι», τη μοντέλα σκέφτονται, μην κοροϊδευόμαστε. Γιατί ο Αλέξης να είναι εξαίρεση; δεν ζει στην κοινωνία αυτός; 🙂

  11. spiral architect said

    Ειδησεογραφική μεζεδάρα:
    Τουρκία: Προκάλεσε την «αύρα» της αστυνομίας και πέθανε μπροστά στην κάμερα! 😯 😮

  12. Νέο Kid Στο Block said

    10. Το «όμορφοι» ως επιθ.προσδιορισμός στο «βάζελοι» να αφαιρεθεί. Είναι εκ του κουτσούμπα ,καθότι δεν υπάρχουν άσχημοι βάζελοι. (ενώ αντιθέτως οι οξαποδώ είναι όλοι ασχημάντρες. Μια ματιά στη φωτό του Γουσού σας πείθει!)

  13. ΠΑΝΟΣ said

    Νίκο,όχι μόνον στο protagon,αλλά γενικά στο ίντερνετ ζούμε μια κόλαση.Βέβαια,λαμβάνουμε τα μέτρα μας,αλλιώς θα ζούσαμε με χάπια!

  14. Δημήτρης Μ. said

    Happy Birthday Γουσού!

    Εμένα τώρα γιατί αυτό το «διάρρευση» μου φέρνει στο μιυαλό διάρροια και όχι ρεύση;

  15. spyroszer said

    9. Είδα και εγώ το πρωτοσέλιδο της Real News στο περίπτερο. Πρόλαβα να δω το όνομα του Καργάκου, δεν είδα ποιοι άλλοι κορυφαίοι ιστορικοί είναι. Και κάτι διάβασα στο πρωτοσέλιδο, ότι ο εθνικός μας ποιητής απαντά στη Ρεπούση. Άντε, να δούμε και τον Δ. Σολωμό στα παράθυρα με τη Ρεπούση.

    2 Ιουνίου 1971. Μόνο για βάζελους
    http://www.gazzetta.gr/stili/retro-istories/article/511786/eihe-sto-londino-mia-doyleia-vids

  16. Γς said

    9 @ Spiral Architect

    >κορυφαίοι ιστορικοί απαντούν στη Ρεπούση

    Και να πιάσε λέει στο στόμα της και πρόσωπα. Τη Λασκαρλίνα λ.χ.

    Ότι δεν ήταν νέα και τόσο ωραία. Ότι είχε μουστακάκι και τρίχες στο πηγούνι. Ότι δεν ήταν και τόσο αδέκαστη και βράχος ηθικής. Οτι έκανε στην Τριπολιτσά κατάπτυστες δοσοληψίες. Ότι πήρε πλούσια δώρα από τις πλούσιες Εβραίες και Τουρκάλες «έναντι αορίστων επαγγελιών.

    Μην τολμίσει.
    Όχι τίποτα άλλο γιατί θα είναι αντιγραφή από ξένους ιστορικούς της εποχής.

    Κάτι τέτοια έλεγα στα πιτσιρίκια μου μόλις είχαμε βγει από το Μουσείο της στο πατρικό της στις Σπέτσες και τους χάλασα το δοξαστικό της που μόλις είχαν απολαύσει.
    Κι η μάνα τους:
    -Μην τον ακούτε! Μια ζωή Ρεπούσης, ουπς, ψεύτης!

  17. Γς said

    14 @ Δημήτρης Μ.

    Σε ευχαριστώ.
    Ό,τι το καλύτερο για μας τους ανατολίτες.
    Ενώ αυτό που μου έστειλε ένας συνάδελφος από το Χιούστον, Τέξας:

  18. spiral architect said

    Ε, τι θα γίνει δηλαδή; Μόνο τον Παπαρρηγόπουλο και τον Κορδάτο θα έχουν για αναφορά οι επόμενες γενιές ιστορικών;
    (αν θα υπάρξουν τέτοιες)
    Να μην ξέρουν τη Ρεπούση; Τον Κωτούλα; Τον Καλύβα; Όλους τους νέους μουλτιτάσκινγκ ιστορικούς;

  19. aerosol said

    #6: Θαυμάσια! Προτείνω και το γενικότερο αλλούδημος για να έχουμε επιλογές! 😀

  20. spiral architect said

    @15: Σπύρο, μάλλον ο Σαράντος Καργάκος απαντά εξ ονόματος του Διονυσίου Σολωμού.
    (κατά τη ραδιοφωνική διαφήμιση,δεν πήρα την εφημερίδα )

    Τες εμάζωξε εις το μέρος
    του Τσαλόγγου το ακρινό
    της ελευθεριάς ο έρως
    και τες έμπνευσε χορό.

    (στίχοι 101 ως 105 του «Εις το θάνατο του λόρδου Μπάϋρον»)

    Ακούω και για την «αμφισβητούμενη πορεία της στον πανεπιστημιακό χώρο» ….

  21. Η σημερινή ηλεκτρονική έκδοση του Έθνους, αναφερόταν σε επεισόδια που σημειώθηκαν τη νύχτα σε Κωνσταντινούπολη και Άνκαρα αλλά τώρα γράφει Άγκυρα. Έγραφε και πλατεία Ταξί αλλά, τι στην οργή, αυτό θα ήταν λάθος πληκτρολόγησης.

  22. Πέπε said

    1. Το «κανένας», όπως και όλα τα ανάλογα (πουθενά, ποτέ, καθόλου κλπ.) δεν ενέχουν ολωσδιόλου άρνηση. Δεν σημαίνουν «no-one/where/κλπ.» αλλά «anyone/where/κλπ.». Αρνητικά γίνονται όταν υπάρχει άρνηση δεν / μην σε ρήμα που λέγεται ή υπονοείται.

    -Ήρθε κανείς; (αόριστο)
    -Κανείς. (πάλι αόριστο: υπονοείται «δεν ήρθε»)

    Το ίδιο ισχύει και για το κρητικό «πράμα» (τίποτε):

    -Εκατάφερες πράμα; (anything)
    -Πράμα (ενν. δεν εκατάφερα) (=πάλι anything, η έννοια nothing προκύπτει από το εννοούμενο «δεν»)

    Άρα δεν τίθεται καν θέμα διπλής άρνησης.

    __________________

    2. Εμένα το «αδιαφορεί αρειμανίως» μ’ αρέσει, είναι ένα ωραίο χιουμοριστικό (αν είναι) οξύμωρο.

  23. Θρασύμαχος said

    Μετά τον Κεμάλ, ας ετοιμαζόμαστε και για τη Μαύρη Φορντ: «και γω ήμουν μόλις μικρή στα δεκατρία / αχ τί κακό, μέσα στη Φορντ ένα βράδυ μαγικό, έχασα κάτι που το είχα φυλαχτό»! Θα ανεχθούν οι αρειμάνιοι γονείς και γυμνασιάρχες μια τόσο σαφή προτροπή σε παιδεραστία;;;

  24. sdf said

    a

  25. αστικό κουμούνι said

    Ευφραίνετε κουμούνια,γίνονται πραγματικότητα τα όνειρά σας.Κάθε αρρωστημένο είναι πλέον αποδεκτή συμπεριφορά,όπως η παιδεραστία ,εφόσον υπάρχει ‘συναίνεση’ από το 12χρονο.

  26. physicist said

    Η Μέρκελ έκανε σαρδάμ, ονομάζοντας τον τωρινό Πρόεδρο της Γαλλίας με το επίθετο ενός άλλου Προέδρου-συμβόλου του Σοσιαλιστικού Κόμματος, και το διόρθωσε γρήγορα. Ο Τσίπρας μπέρδεψε μιαν ακτιβίστρια μ’ ένα μοντέλο και δεν το διόρθωσε, οι δε συνομιλητές του συγκατένευαν σε ό,τι έλεγε. Δεν είναι το ίδιο. Το αντίστοιχο με τη Μέρκελ θα ήταν αν είχε αποκαλέσει τον Γάλλο Πρόεδρο Φρανσουά Τρυφφώ.

  27. Μαρία said

    σε κανένα από τα δύο νομοσχέδια περιλαμβάνεται ένα ποινικό αδίκημα που να τιμωρεί τις απόψεις περί φυλετικής ανωτερότητας ή μίσους
    http://elawyer.blogspot.gr/2013/05/blog-post_30.html

  28. Πέπε said

    @23: Θρασύμαχε, κατά σύμπτωση μόλις χθες, σε μια συναυλία με τέτοια τραγούδια, πληροφορήθηκα ότι η Μαύρη Φορντ είχε όντως λογοκριθεί. Δε συγκράτησα ακριβώς πότε ανέβηκε η παράσταση στην οποία ακουγόταν και πότε βγήκε ο δίσκος, αλλά πάντως το τραγούδι δε συμπεριλήφθηκε στον αρχικό δίσκο για τον οποίο προοριζόταν -κόπηκε. Η ηχογράφηση που ξέρουμε είναι μεταγενέστερη.
    Και μάλιστα το αιτιολογικό της λογοκρισίας δεν έκανε λόγο για ξεπαρθενιάσματα και παιδεραστίες αλλά για μια άσχετη δικαιολογία που προβλήθηκε, κάτι με τον αριθμό τρία που δήθεν είχε ένα υπονοούμενο (…δεν κατάλαβα ακριβώς).

    Βέβαια αυτά γίνονταν παλιά…

  29. Gpoint said

    #22

    Με το συμπάθειο αλλά «κανένας» που να μην είναι αόριστο… μόνο ο Οδυσσέας στην σπηλιά του Κύκλωπα.

    – Ποιός ήρθε ;
    – Κανένας (φυσικά αόριστο αφού δεν υπάρχει κάποιος )

    – Ποιός ήρθε ;
    – Ουδένας (ούτε εδώ η άρνηση ανατρέπει την αοριστία, λογικά)

  30. spiral architect said

    @25: «Ευφραίνεστε» αγράμματε φασίστα, ευφραίνεστε!
    Άιντε στην τρύπα σου τώρα και πρόσεξε μπας και σκοτωθείτε αναμεταξύ σας.

  31. physicist said

    #23. — Θρασύμαχε και άλλοι: τις προάλλες ακριβώς σκεφτόμουνα για κείνο το πολύ ωραίο τραγούδι: Από ξένο τόπο κι από αλαργινό … Είμαι βέβαιος ότι έχω ακούσει εκτέλεση στην οποία ήρθε ένα κορίτσι δώδεκα χρονώ αλλά στην επίσημη είναι δεκαοχτώ. Έχει συμβεί κι εδώ αλλαγή εκ των υστέρων;

  32. Μαρία said

    28
    Θα κοβόταν για το «στα τρία» αντί στο τρία.

    31
    Η Κανελόριζα πάντως, που ο ήλιος δεν την είδε, παραμένει 12.

  33. γράφω χωρὶς νὰ ἔχω διαβάσει ἀκόμη τὰ σχόλια τῶν ὑπολοίπων θαμώνων.

    φάουλ! ἀπὸ τὴν μιὰ ὁ Νικοκύρης μᾶς διαβεβαιώνει ὅτι δὲν σχολιάζει ζητήματα γούστου, ἀπὸ τὴν ἄλλη μᾶς γράφει γιὰ «ἀκαλαίσθητες καθαρευουσιανιές». ἀπὸ ποῦ κι ὣς ποῦ ἀκαλαίσθητες;

    νομίζω πὼς μὲ τὴν μέθοδο τοῦ κ. Φαρσάρη ἐξεδόθησαν παλαιότερα ἀρκετὰ βιβλία. ἢταν συνήθης μέθοδος. μοῦ ἔρχονται στὸν νοῦ ἂν δὲν κάνω λάθος ὁ Πολυπαθὴς ἢ ὁ Ζῳγράφος τοῦ Παλαιολόγου. γιατί ὄχι «συνδρομή»; δὲν εἶναι ἀκριβῶς συνδρομὴ ὅπως τὴν ἐνννοοῦμε συνήθως σήμερα, μὲ τὴν ἕνννοια τῆς ἐφ’ ἅπαξ πληρωμῆς γιὰ τὴν προαγαρὰ ἑνὸς ἀριθμοῦ τευχῶν κἄποιου περιοδικιῦ ἐντύπου, ἀλλὰ δὲν βρίσκω τὸν λόγο νὰ καταφύγουμε σὲ μεταφραστικὰ δάνεια.

  34. physicist said

    #32(β). — Ξανθή και μαυρομμάτα.

  35. physicist said

    Εισαγωγικών συνέχεια — αυτή τη φορά στα γερμανικά: ο τίτλος του επίσημου σάιτ της Μπάγερν για τον αποχαιρετισμό του Γιουπ Χάινκες είναι: Großtmöglicher Abschied für einen ‘Freund’, δηλ.: Ο πιο μεγαλειώδης αποχαιρετισμός για έναν «φίλο». Αν πάρουμε υπόψη μας ότι τον αδειάσανε εν αγνοία του απ’ τον Ιανουάριο για να προσλάβουν τον Πεπ, τα εισαγωγικά μπορεί και να είναι σωστά κατ’ ουσίαν αλλά είμαι βέβαιος ότι δεν ήταν αυτή η πρόθεση του συντάκτη. Μάλλον ήθελε να υπογραμμίσει ότι ο Γ.Χ. θα είναι για πάντα φίλος, σύμφωνα και με την επίσημη δήλωση του κ. Κ.-Χ. Ρουμμενίγκε.

  36. physicist said

    Großtmöglicher Größtmöglicher

  37. Θρασύμαχος said

    ##28+31: σειρά έχει το Χριστινάκι των Ρώτα/Σπανού, εξακριβωμένα δωδεκάχρονο

  38. Μαρία said

    33
    Πολύ συνηθισμένη το 18ο και 19ο αι. Στο τέλος μάλιστα του βιβλίου υπάρχει κι ο κατάλογος των συνδρομητών.

  39. 31, 32, 34, 37 Πάλι τα ίδια θα λέμε (τα άσματα: σχ. 153, 155)

  40. Socrates said

    Το λάθος με τις «μετώπες» δεν είναι τόσο η ορθογραφία, όσο η σημασία της λέξης.
    Η μετόπη (<μετά+οπή) είναι αρχιτεκτονικό χαρακτηριστικό του αρχαίου δωρικού ρυθμού. Οι αρχαίοι ορθογώνιοι περίστυλοι ναοί ήταν αρχικά ξύλινοι (γι' αυτό και δεν σώζονται σήμερα κατάλοιπά τους). Όταν επικράτησε ως δομικό υλικό το μάρμαρο, ορισμένα μορφολογικά χαρακτηριστικά της ξυλοκατασκευής, τα οποία προέκυπταν κατευθείαν από το ίδιο το δομικό σύστημα, μεταφέρθηκαν ως μορφολογικά-διακοσμητικά στοιχεία στο νέο δομικό σύστημα. Έτσι οι απολήξεις των φερουσών δοκών της ανωδομής των ξύλινων ναών διατηρήθηκαν στους μαρμάρινους ναούς ως τρίγλυφα, τα δε κενά μεταξύ τους αποτελούν τις μετόπες. Μετόπες και τρίγλυφα συνιστούν τη ζωφόρο του δωρικού ναού. Μάλιστα, αρχικά οι μετόπες ήταν ανοικτές και συχνά τοποθετούνταν σ' αυτές αναθήματα, αργότερα επικράτησε η κάλυψή τους με ανάγλυφες μαρμάρινες πλάκες, οι οποίες επίσης ονομάζονται μετόπες.

    Επομένως η μετόπη είναι ένα πολύ συγκεκριμένο αρχιτεκτονικό στοιχείο ενός τύπου αρχαιοελληνικού ναού. Πουθενά δε βρίσκω άλλη σημασία της λέξης εκτός από αυτή -ούτε στο λεξικό του Φυτράκη που τυχαίνει να έχω δίπλα μου, ούτε στο λεξικό των Scott & Liddell, αλλά κι ένα πρόχειρο γκουγκλάρισμα δε μου δίνει διαφορετικό αποτέλεσμα. Η χρήση της λέξης με την έννοια της όψης ή της πρόσοψης, όπως προκύπτει από τα συμφραζόμενα στο απόσπασμα, δεν είναι δόκιμη. Εκτός και αν την εποχή που γράφτηκε το κείμενο τα σπίτια είχαν δωρικές ζωφόρους.
    Αν γνωρίζει κάποιος κάτι σχετικό ας μας διαφωτίσει!

  41. physicist said

    #39. — Α, Δύτη, δεν τα είχα διαβάσει αυτά. Ευχαριστώ!

  42. Μαρία said

    39
    Πρωτοτυπία μετά απο 4 χρόνια λίγο δύσκολο 🙂

  43. Άρτεμη said

    35 Και οι εκδόσεις Κείμενα – αξέχαστες – είχαν εκδώσει το Περί Φύσεως με συνδρομές
    ποιοι μίλησαν για παιδεραστία;
    Αυτό https://www.y outube.com/watch?v=fMPjyJzOZg4 δέν είναι ακριβώς αυτής τής κατηγορίας αλλά είναι πανέμορφο τραγούδι.
    Για άλλες – μάλλον καλύτερες εκτελέσεις – εδώ https://www.youtube.com/results?search_query=%CE%B4%CF%8E%CE%B4%CE%B5%CE%BA%CE%B1+%CF%87%CF%81%CE%BF%CE%BD%CF%8E+%CE%BA%CE%BF%CF%81%CE%AF%CF%84%CF%83%CE%B9&oq=%CE%B4%CF%8E%CE%B4%CE%B5%CE%BA%CE%B1+%CF%87%CF%81&gs_l=youtube.1.0.0.1048.5884.0.8537.9.5.0.4.4.0.522.1556.0j2j1j5-2.5.0…0.0…1ac.1.11.youtube.8X5hI0y8Vd4

  44. Γς said

    Αμάν με τα 12χρονα.
    Θα πλακώσει κι ο Σφακιανάκης

  45. spyroszer said

    Τις μετώπες τις έχει πάρει και μένα το μάτι μου και δεν ξέρω ακριβώς τι είναι.
    Οι μάστορες μάλλον εννοούν το εξωτερικό μέρος του στηθαίου του μπαλκονιού. Κάποιος έχει και σε παρένθεση κούτελο. Ίσως είναι ένα υβρίδιο μετώπου και μετόπης. Και βέβαια υπάρχει και η μετώπη του αυτοκινήτου, που κι αυτή απ’ το μέτωπο είναι επηρεασμένη.
    http://www.google.gr/#sclient=psy-ab&q=%CE%BC%CE%B5%CF%84%CF%8E%CF%80%CE%B7+%CE%BC%CF%80%CE%B1%CE%BB%CE%BA%CE%BF%CE%BD%CE%B9%CE%BF%CF%8D&oq=%CE%BC%CE%B5%CF%84%CF%8E%CF%80%CE%B7+%CE%BC%CF%80%CE%B1%CE%BB%CE%BA%CE%BF%CE%BD%CE%B9%CE%BF%CF%8D&gs_l=serp.12…83601.91788.3.94021.25.18.3.0.0.2.643.4863.0j9j6j5-3.18.0…0.0…1c.1.15.serp.y-yGKm7CzMQ&psj=1&bav=on.2,or.r_qf.&fp=9a5a55036899526c&biw=1024&bih=565

  46. Πέπε said

    @29 (που απαντάει στο 22): Έχεις δίκιο, αόριστα τα λέμε είτε εχουν άρνηση είτε όχι. Λόγω αυτής της αάφειας κατέφυγα στην αγγλική μετάφραση. Λοιπόν να το αναδιατυπώσω:

    «Κανένας» δεν είναι ποτέ συνώνυμο του «ουδείς».

    Αντίστοιχα και μεταξύ «πουθενά» – «ουδαμού», «ποτέ» – «ουδέποτε» κλπ.. Η άρνηση που έχουν τα «ουδείς», «ουδέποτε» κλπ., όταν υπάρχει και σε προτάσεις με «κανείς», «ποτέ» κλπ., προκύπτει από αλλού, όχι από αυτές τις λέξεις.

    @31: Δώδεκα είναι το κορίτσι. Το τραγούδι είναι από εποχές που στα 18 δεν ήσουν κορίτσι, ή παντρεμένη θα ήσουν προ πολλού ή στο ράφι. Το δεκαοχτώ είναι νεότερη επέμβαση. Εδώ σ’ άλλο τραγούδι δώδεκα χρονώ κορίτσι χήρα πάει στη μάνα της!

  47. sarant said

    Περαστικός από ένα ξέφραγο γουήφι, ευχαριστώ για τα σχόλια!

  48. Θρασύμαχος said




  49. Γς said

    46:
    >είναι από εποχές που στα 18 δεν ήσουν κορίτσι

    Εχει κατέβει πολύ το όριο

    45:
    Και κάτι για τα μέτωπα που λέτε.
    Και συγνώμη.

  50. Νέο Kid Στο Block said

    45. «Οι μάστορες μάλλον εννοούν το εξωτερικό μέρος του στηθαίου του μπαλκονιού. Κάποιος έχει και σε παρένθεση κούτελο. Ίσως είναι ένα υβρίδιο μετώπου και μετόπης.»
    Έτσι ακριβώς Σπύρο! Πολύ σωστά το θέτεις.

  51. @26 Το αντίστοιχο με τη Μέρκελ θα ήταν αν είχε αποκαλέσει τον Γάλλο Πρόεδρο Φρανσουά Τρυφφώ.

    Αν το είχε κάνει έπρεπε ο Ολάντ να πέσει και να της φιλήσει την άκρη απ’ το φουστάνι της…

    (Και ωμέγα και δύο φι; La classe! (Και εγκεφαλικό ο Νικοκύρης) :D)

    @46 τέλος Ομολογώ πως όταν το είχα πρωτακούσει το τραγούδι είναι ψιλοσοκαριστεί. Και 12 χρονών και χήρα; Εδώ στα χωριά ακόμα και παλιά πιο νωρίς από 14 δεν τις πάντρευαν…

    @37 Ναι αλλά εκεί το δωδεκάχρονο πήγε βαρκάδα με τους συμμαθητές της, άρα παιδεραστία δεν το λέει κανείς.

  52. Θρασύμαχος said

  53. physicist said

    #51(α). — Και Μιττεράν που τον είπε, πάλι περιχαρής θα πρέπει να ήταν. Ο μακρινός προκάτοχος είναι θρυλική μορφή, ετούτος εδώ, απ’ ό,τι διαβάζω δηλαδή, μάλλον άχρωμος.

    Όσο για τον Τρυφφώ, τι να λέμε, υπάρχει κι άλλη δυνατότητα; Το απλοποιημένο προκαλεί αφόρητο πονόματο (και τάβλα ο Σαραντάκος :P). Άσε δηλαδή που δεν ξέρω πώς να εξιλεωθώ στα μάτια σου για κείνες τις συνεργάτριες.

  54. Alexis said

    #51: Και 12 χρονών και χήρα;,
    Κι όχι μόνο αυτό Ιμόρ αλλά να θέλει να κλειστεί και σε κελί και να μην ξαναπαντρευτεί ! Πάντως, ανεξάρτητα από αυτό, το τραγούδι είναι ωραίο.
    #33, Κορνήλιε δε νομίζω ότι είναι θέμα γούστου, το «ζαλίζεται ο οφθαλμός» είναι απλά γελοίο.
    Πάντως το δεύτερο κομάτι, αυτό με τα γεώμηλα και τα κρόμμυα, το έχει βάλει σε εισαγωγικά. Μήπως δεν είναι δικό του αλλά απόσπασμα από κάποιο κείμενο (προφανώς παλιότερης εποχής);

  55. @53α Καλά εννοείται ότι δεν υπάρχει σύγκριση του Ολάντ με κανένα από τους άλλους δύο Φρανσούα.

    Λίγο ακόμα και θα μας πεις πως το έγραψες έτσι για το χατήρι μου 😀 Υπάρχει και έκδοση με ένα φι πάντως. Αλλά το ωμέγα, βράχος 🙂

    @54α Εμ δε βρέθηκε κανείς να της τραγουδήσει
    «Δώδεκα χρονώ και και κλαις
    για μι’ αγάπη σου χαμένη
    δώδεκα χρονών τι θες
    ποιος σου είπε ότι φταις
    η ζωή σε περιμένει »

    και το κορίτσι τα έβαψε μαύρα 🙂

  56. physicist said

    #55. — Κοίτα να δεις πώς μπλέκει στα καλά καθούμενα ο φτωχός Φυσικός: να πει ότι τόγραψε έτσι γιατί έτσι το βρίσκει σωστό και όμορφο, θα τον πούνε αναίσθητο στην αισθητική της δικηγόρισσας. Να πει ότι τόγραψε έτσι για να τιμήσει τη δικηγόρισσα, θα του πούνε ότι δεν έχει αρχές. 😀

  57. @56 ‘Ωχου το καημένο το κροκοδειλάκι… 😀

  58. physicist said

    #57. — 😀 Τρανταχτά γέλια εδώ …

  59. @58 Μέχρι εδώ ακούστηκες 😀

  60. spyroszer said

    Φυσικέ και στον Ολλάντ θα μπορούσες να βάλεις ένα λάμδα ακόμα.

  61. @60 😀

  62. physicist said

    #60. — Μην τα λες σε μένα, Σπύρο, η συναδέλφισσά σου τον έγραψε επανειλημμένα με ένα λάμδα, εγώ τον ανέφερα απλώς με το αξίωμά του. 😉

  63. physicist said

    #61. — Εσύ τι γελάς τώρα; Ε;

  64. @62 Εγώ μια χαρά συνεπής είμαι, και τον Τρυφώ με ένα φι τον γράφω 😉

    @63 «Γελώ» δεν είναι ακριβές, έχω ξεκαρδιστεί 😀

  65. physicist said

    #64(β). — Μέχρι εδώ ακούστηκες.

  66. spyroszer said

    Αν ναι Φυσικέ έχεις δίκιο, έγραψες όμως Μιττεράν, οπότε εντάξει 🙂

  67. gmallos said

    Πραγματική περίπτωση απ’ το διπλανό μου χωριό. Στα 10 τον γνώρισε, στα 11 αρραβωνιάστηκε, στα 12 παντρεύτηκε, στα 13 γέννησε, στα 14 χώρισε. Μετά, δεν ξέρω:)

  68. physicist said

    #66. — Α, ναι, Φυσικέ έχεις δίκιο, όλα σωστά τα έγαψες αλλά σου δίνουμε κι ένα ξεκάρφωτο μπράβο για κάτι επιπλέον σωστό που επίσης έγραψες για ενέχυρο σε μελλοντικά λάθη που ξέρουμε ότι θα κάνεις.

    (Μετά σου λέει από πού βγαίνουνε τα στερεότυπα για τους δικηγόρους). 😛

  69. @68 Όχι όλα, στο «έγραψες» έφαγες ένα ρο 😛 😀

  70. physicist said

    #69. — Επίτηδες ήτανε για να κόψω αντιδράσεις. 😀

  71. spyroszer said

    69. Μπράβο 🙂

  72. @68 (συνέχεια) Άρα δίκιο είχε ο συνάδελφος, τα μελλοντικά λάθη δεν άργησαν παρά ένα σχόλιο 😛

  73. @70 Καλά αυτά πες τα εκεί που περνάνε 😀

    @71 Συνάδελφε, η ισχύς εν τη ενώσει 😉

  74. physicist said

    #71. — Άντε, Σπύρο, σε βλέπω να κάνεις την Ιμμόρ συνεργάτρια με τέτοια σύμπνοια που επικρατεί.

    (Χα, την κάνω τώρα. Πάω να απολαύσω το τριπλό της Μπάγερν, το ΤσουΛου της ΠΑΟΚάρας και τη γλυκειά εκδίκηση με πίτσα περιοιημένη).

  75. @74 Γιατί όχι, εργατάκια της Δικαιοσύνης είμαστε, συνεργάτρια θα με έκανε αν με έκανε 😉

  76. spyroszer said

    74 Άντε η τυχερή σου μέρα σήμερα

  77. physicist said

    #75. — Κι εμείς εργατάκια της Επιστήμης είμαστε (μουχαχά) αλλά έτσι και πούμε την κακιά τη λέξη, πέφτει βαρύς ο πέλεκυς (της Δικαιοσύνης). 😛

    #76. — Της δεκαετίας, μη σου πω και του αιώνα.

    Έφυγαααααα!

  78. spyroszer said

    Εργατάκια της Δικαιοσύνης !!! Καλό Ιμμόρ !

  79. @77 «Εργατάκια της Επιστήμης»; Γελάει ο κόσμος ο ντουνιάς κι ο Πιραντέλο μη σου πω! 😀

    @77β Τουλάχιστον είσαι συνειδητοποιημένο εργατάκι, κάτι είναι κι αυτό 🙂

    @78 🙂

  80. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    -«Δώδεκα χρονώ κορίτσι χήρα πάει στη μάνα της, τα στεφάνια στην ποδιά της κι έκλαιγε τον άντρα της»,
    παρά το λυπητερό κι απρόοπτο περιεχόμενο του τραγουδιού, είναι ένας ιδιαίτερα όμορφος χορός της Χίου. Αγαπιέται και χορεύεται ευρέως ακόμη. Τουλάχιστον έτσι μου είπαν τα νιάτα που μου έκαναν ταχύρρυθμα στο θέμα μια κοπανιά . Τον λένε Τρίπατο ή Νενητούσικο (Νένητα το χωριό).

    -Θα φταίει που ήταν χάρμα οφθαλμών τέτοια ομορφιά και ζαλίστηκαν (οι οφθαλμοί) του Σταματόπουλου

  81. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    80. Ωπ , βρήκα την ιστοριούλα του χορού:
    Εφημερίδα ΑΛΗΘΕΙΑ
    12/07/2005
    TA ΠAPAΔOΣIAKA MAΣ TPAΓOYΔIA EINAI OI PIZEΣ MAΣ
    ……………………………………………………………………………
    H ιστορία του τρίπατου χορού των Nενήτων
    …O Nενητούσικος ή Τρίπατος .. διηγείται την ιστορία μιας δωδεκάχρονης αρχοντοπούλας από τα Nένητα που την έκλεψε ένας πειρατής. Oι χωριανοί της προσπάθησαν να την πάρουν πίσω, και έτσι οργάνωσαν μια επίθεση εναντίον των πειρατών. H επίθεση ήταν νικηφόρα για τους χωριανούς αλλά η κοπέλα αρνήθηκε να τους ακολουθήσει γιατί εν τω μεταξύ είχε ερωτευτεί τον πειρατή.
    Όμως μετά από λίγο καιρό σε ένα ρισάλτο, ο πειρατής, σκοτώθηκε και οι σύντροφοί του γύρισαν στο νησί για να αφήσουν την κοπέλα. Tην αποβίβασαν στην παραλία της Bοκαριάς κοντά στα Nένητα. Eκείνη όμως ντρεπόταν να γυρίσει στο χωριό, αφού τότε δεν είχε ακολουθήσει τους χωριανούς της. Έτσι έκανε δισταχτικά δυο βήματα μπροστά και ένα πίσω… Aυτός είναι ο τρίπατος ή νενητούσικος χορός.

  82. Πέπε said

    @81: Χμμμμναι. Αυτό δεν εξηγεί βέβαια γιατί το τραγούδι υπάρχει σ’ όλη την Ελλάδα, σε διαφορετικούς σκοπούς και διαφορετικούς χορούς. Ούτε το πόσοι ελληνικοί χοροί έχουν δύο βήματα μπρος κι ένα πίσω.

  83. leonicos said

    @5Gpo… προφανώς αυτολογοκρίνεται. Αλλιώς… Αλλά το βρίσκω άστοχο· έτσι κι αλλιώς κάποια στιγμή ο πραγματικός άνθρωπος θα βγει.

    @29 η αοριστία βγαίνει από τη δομή της λέξης, ‘και – αν’ όπως ακριβώς στα συγγενή ‘κάποιος / κάπου / κάποτε / κάπως’. Το ουδένας δεν συζητείται διότι δεν είναι ούτε της νέας ούτε της παλαιότερης ελληνικής. Ή ‘ουδείς’ ή ‘κανένας’. Στην απάντηση κανένας / ουδείς (ήρθε / ήλθε) δεν υπάρχει αοριστία εκ του σημαινομένου. Επομένως χρειάζεται το ‘δεν’ στα νέα ελληνικά (απλώς δεν τα ξέρουν· δεν είναι η γλώσσα τους διότι δεν έχουν γλώσσα)
    @46 Πέπε, κάπου < και αν ποι, ποτέ < ποι ότε, γι’ αυτό χρειάστηκε και το ουδέποτε. Φυσικά όταν οι λέξεις απαγγιστρώθηκαν από τη έτυμόν τους, έχασαν την πρωτογενή σημασία, επί τη βάσει της οποίας πλάστηκαν, έτσι το ‘ποτέ’ και το ‘ουδέποτε’ έγιναν συνώνυμα. Το ίδιο ισχύει αναλογικά και για τα άλλα όμοιά τους.

    @7 Μοναχιαίε, το να μπερδέψεις το κόκκινο με το μαύρο δε γίνεται· το άσπρο με το μαύρο, γίνεται. Αλλ’ εγώ την ουσία θα την αναζητούσα πέραν του σαρδάμ ή του λάθους στο όνομα της Ναομί. Η Ορφά για παράδειγμα δεν είχε επώνυμο!

    @Γιατί μοντέλα και όχι απλώς μοντέλο; Υπάρχει και η φανέλα, η μπανέλα, η κουτσουκέλα κ.ο.κ.

    Άλλο κι αυτό! Θα χτίσουν μέσα στο Ταξίμ; Το Χίλτον (ήδη τρώει κομμάτι από το παλιό Ταξίμ) δεν τους φτάνει;

    @30SA Απίθανος ο τύπος. Είδες ποια είναι τα ιδανικά μας; Για να μαθαίνεις.

    @40 Σωκράτη, έχεις δίκιο σε όλα εκτός από ένα. Ότι οι λέξεις ανεξαρτητοποιούνται από την αρχική τους σημασία, που με τρόπο εξαιρετικά εμπεριστατωμένο εξέθεσες, και αποκτούν νέες. Ελλείψει λοιπόν δωρικών ναών και ζωφόρων (υποθέτω πως είμαι ο πρώτος έλληνας που γράφει τη λέξη αυτή στη γενική πληθυντικού) είναι (σχεδόν) μοιραίο να πάρει κάποια ανάλογη. Πρβλ π.χ. ‘κράσπεδο’ σε χιτώνα, ήδη σε χρήση από τους Ο΄, που βεβαίως δεν έχει καμιά σχέση με το ‘πέδον’. Έτσι και η μετόπη έγινε ‘τοιχαλάκι σε ταράτσες και μπαλκόνια’ άλλως ‘στηθαίο’. Φυσικά τη συγκεκριμένη νεοελληνική χρήση δεν θα τη βρεις στους L&S.

    @39, 41 Δύτη και Φυσικέ. Αν η ισραηλινή ‘τέτοια’ έβγαζε τέτοιες φήμες, δε θα περίμενε σήμερα να τις βγάλει. Φυσικά είναι γελοίο να ισχυρίζεται κάποιος ότι πίστεψε πως πρόκειται για νύφες, και μάλιστα σε μαζικό γάμο. Αρραβωνιάσματα μικρών παιδιών συμβαίνουν, και σας θυμίζω και τον υπέροχο πίνακα ‘Αρραβωνιάσματα’ στην Εθνική ημών Πινακοθήκη, όπου το κοριτσάκι περιεργάζεται με κάποιο δισταγμό το νέο της απόκτημα στο δάχτυλο, ενώ το αγοράκι δείχνει ότι δεν έχει καταλάβει καλά καλά τι συμβαίνει.

    @81 Έφη, πρέπει να δίνεται ένα βραβείο για τον σημαντικό και ουσιαστικό σχόλιο κάθε… όποτε. Και ασφαλώς θα σε ψήφιζα. Όχι μόνο ‘γλυκιά ιστορία’ αλλά και για απομνημόνευση. Προσωπικά σ’ ευχαριστώ, αν και πιθανολογώ ότι εκφράζω την πλειοψηφία εδώ

  84. Πάνος με πεζά said

    Aααχ, αυτή η πονεμένη ιστορία του «διαρρέω», αφού προσπάθησε τάχα να συμμαζευτεί με το «παθητικό» «διαρρέεται ότι…», κατέληξε τώρα και στη «διάρρευση»; Αυτό θα πει γλωσσική ρεύση….

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε <span>%d</span> bloggers: