Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μηνολόγιον Ιουλίου και πάλι

Posted by sarant στο 1 Ιουλίου, 2013


Το Μηνολόγιο, που το δημοσιεύω εδώ στις αρχές κάθε μήνα (συνήθως την πρώτη του μηνός), ήταν ιδέα του πατέρα μου, του αξέχαστου Δημήτρη Σαραντάκου, ο οποίος αρχικά το δημοσίευε στο περιοδικό Φιστίκι, που έβγαζε επί πολλά χρόνια στην Αίγινα. Στο εδώ ιστολόγιο, το Μηνολόγιο άρχισε να δημοσιεύεται τον Οκτώβρη του 2010 και βέβαια μέσα σε 12 μήνες έκλεισε τον κύκλο. Τότε, αποφάσισα να εξακολουθήσω να το δημοσιεύω στις αρχές κάθε μήνα, επειδή έχει γίνει το σταθερό σημείο αναφοράς για τα γεγονότα του μήνα, που ενημερώνεται συνεχώς με δικά σας σχόλια μέσα στη διάρκεια του μήνα, σχόλια που συνήθως αφορούν επισήμανση ημερομηνιών, αν και κυρίως αγγελτήρια θανάτων.

Οπότε, συνεχίζω τις δημοσιεύσεις όσο θα υπάρχει ενδιαφέρον, προσθέτοντας πάντοτε δικές σας προτάσεις από πέρυσι. Πάντως, σε κάποιες περιπτώσεις η επέτειος έχει εσκεμμένα μετατεθεί κατά μία ημέρα.

Δε  1

Ανακοίνωσις της θεωρίας της εξελίξεως των ειδών υπό Καρόλου Δαρβίνου

Τρ  2

† Άρεως Αλεξάνδρου

Τε 3

Γενέσιον Φραγκίσκου Κάφκα -και Ιακώβου Μόρρισων αυτοχειρία κατά τον δαίμονα εαυτού

Πε  4

Διακήρυξις της Ανεξαρτησίας υπό Θωμά Τζέφερσον

Πα  5

Δημοσίευσις των Μαθηματικών Αρχών της Φυσικής Φιλοσοφίας υπό Ισαάκ Νεύτωνος

Σα  6

Πρώτον αντιλυσσικόν εμβόλιον υπό Λουδοβίκου Παστέρ

Κυ 7

Γενέσιον Βλαδιμήρου Μαγιακόφσκι και Νικολάου Ξυλούρη του Κρητός

Δε 8

Γενέσιον Αρθούρου Έβανς του αρχαιολόγου

Τρ 9

Θανάτωση επισκόπων και προκρίτων εν Λευκωσία Κύπρου

Τε 10

Γενέσιον Ιωάννου Χατζηανδρέου (κατά κόσμον Στρατή Τσίρκα) και Νικολάου Τέσλα

Πε 11

Έναρξις της εξοντώσεως των Ισραηλιτών της Θεσσαλονίκης υπό των χιτλερικών δημίων

Πα 12

† Κωνσταντίνου Ουράνη

Σα 13

† Φωτίου Κόντογλου (και γενέσιον Νεοκιδίου του Καλαμαρά)

Κυ 14

Της πτώσεως της Βαστίλης

Δε 15

Της Ιουλιανής εκτροπής και του κυπριακού πραξικοπήματος

Τρ 16

Της Εγίρας

Τε 17

Πρωταγόρου του Αβδηρίτου

Πε 18

Γενέσιον Νέλσονος Μαντέλα

Πα 19

† Στρατή Μυριβήλη τελευτή

Σα 20

Νιλ Άρμστρογκ και των πρώτων επί της Σελήνης βαδισάντων

Κυ 21

+ Κωνσταντίνου Καρυωτάκη τελευτή

Δε 22

Γενέσιον Ερνέστου Χεμινγουαίη

Τρ 23

Της πρώτης κατά την Αρχαιότητα Ολυμπιάδος

Τε 24

Γενέσιον Σίμωνος Μπολιβάρ του ελευθερωτού

Πε 25

Γενέσιον Γεωργίου Βερνάρδου Σω

Πα 26

Της νίκης των Ελλήνων επαναστατών εις Δερβενάκια

Σα 27

Τελεσίλλης της Αργείας

Κυ 28

Γενέσιον Εμμανουήλ Ροΐδου

Δε 29

† Βικεντίου Βαν Γκογκ και γενέσιον Μιχαήλ Θεοδωράκη του επιμήκους μουσουργού

Τρ 30

† Κοίμησις Διονυσίου Ντιντερό

Τε 31

† Θανή Νικολάου Σκουφά

Επαναλαμβάνω μερικά από παλιότερα μηνολογιακά μου άρθρα, μια και αυτά δεν αλλάζουν.

Ο Ιούλιος είναι ο ένας από τους δυο μήνες που πήραν τ’ όνομά τους από ιστορικό πρόσωπο -φυσικά από τον Ιούλιο Καίσαρα. Προηγουμένως ονομαζόταν Quintilis, πέμπτος μήνας δηλαδή στο παλιό ρωμαϊκό ημερολόγιο. Η ονομασία δεν άλλαξε όταν προστέθηκαν ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος στην αρχή, κι έτσι ο Quintilis ήταν πια έβδομος μήνας. Όταν όμως δολοφονήθηκε ο Ιούλιος Καίσαρας, έγινε προς τιμή του η  μετονομασία. Ίσως όχι άδικα, αφού ο Ιούλιος Καίσαρας είχε εισηγηθεί τη μεταρρύθμιση του ρωμαϊκού ημερολογίου, με κατάργηση του εμβόλιμου μήνα -άλλωστε γι΄αυτό ονομάζεται Ιουλιανό ημερολόγιο, και είναι το ημερολόγιο που είχαμε στην Ελλάδα ως το 1923 (το λεγόμενο “παλιό ημερολόγιο”).

Ο Ιούλης έχει τις λαϊκές ονομασίες Αλωνάρης (επειδή τότε γίνεται το αλώνισμα, τουλάχιστο στη νότια Ελλάδα), Αηλιάς και Αηλιάτης (από τη γιορτή τ’ Άη Λιος στις 20 του μήνα), καθώς και Δευτερογιούνης (όπου Πρωτογιούνης είναι φυσικά ο Ιούνιος: ο λαός αντιπαθούσε τα σχεδόν ομόηχα Ιούνης και Ιούλης και ονόμασε πρωτογιούνη τον ένα και δευτερογιούνη τον άλλο, αφού κιόλας είναι πρώτος και δεύτερος μήνας του καλοκαιριού. Αλλού πάλι ονομάζεται Πρωτογιούλης ο Ιούνιος και Δευτερογιούλης ο Ιούλιος).

[Παρένθεση: για κάποιο λόγο, η δημοτική ονομασία των μηνών «Ιούνης» και «Ιούλης» και οι αντίστοιχες γενικές «του Ιούνη» ή «του Ιούλη» ενοχλούν αφόρητα καθαρολόγους, και γλαφυρούς ευπρεπιστές της γλώσσας· περιέργως, μόνο αυτοί οι δύο, και όχι π.χ. ο Σεπτέμβρης ή ο Μάης· ασφαλώς περί ορέξεως ουδείς λόγος, αλλά οι καθαρολόγοι που λέγαμε υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχουν λαϊκοί τύποι Ιούνης/Γιούνης και Ιούλης/Γιούλης αλλά μόνο Θεριστής και Αλωνάρης, και ότι τα Ιούνης/Γιούνης και Ιούλης/Γιούλης είναι ψυχαρικές επινοήσεις ή/και κομμουνιστική ξύλινη γλώσσα. Δεν είναι ακριβές αυτό, αν και αξίζει ειδικό άρθρο, πάντως τύποι Ιούνης/Γιούνης υπάρχουν σε δημοτικά τραγούδια (π.χ. ο Γιούνης με τα μήλα στη συλλογή του Πολίτη), ενώ τύπος «Ιούλης» υπάρχει (για όνομα, όχι για τον μήνα) στη Ριμάδα του Μεγαλέξαντρου, αλλά και σε επιγραφή στο νέο μουσείο της Ακρόπολης, αλλά δεν βρίσκω τώρα τη φωτογραφία που είχα τραβήξει). Επομένως, οι τύποι «Ιούλης, Ιούνης» (που χρησιμοποιούνται, μου λένε, πάρα πολύ στην Κύπρο) δεν έχουν κάτι το εγγενώς κατακριτέο και είναι θέμα γούστου. Προσωπικά, όταν μιλάω βρίσκω πολύ πιο εύηχο το «δύο του ιούλη» παρά το «δύο του ιουλίου» με τα κατ’ εμέ κακόηχα αλλεπάλληλα ίου-ίου· είπαμε: περί ορέξεως… και κλείνει η παρένθεση].

Ο Ιούλιος έχει χάρη στον Καίσαρα το Ιουλιανό ημερολόγιο, έχει βέβαια και τα Ιουλιανά, την εκτροπή του 1965 με τον εξαναγκασμό του εκλεγμένου πρωθυπουργού Γ. Παπανδρέου σε παραίτηση, την αποστασία βουλευτών της Ένωσης Κέντρου και τις καθημερινές διαδηλώσεις λαού επί 70 μέρες στο κέντρο της Αθήνας. Το ιστολόγιο έχει κατ’ επανάληψη ασχοληθεί με το θέμα, οπότε δεν θα πούμε περισσότερα. Μόνο να αναφέρω (αν και μάλλον το έχω ξαναπεί) ότι προπολεμικά Ιουλιανά είχαν ονομαστεί τα γεγονότα που έγιναν στην Αθήνα στις 31 Ιουλίου 1920, όταν ανακοινώθηκε η απόπειρα δολοφονίας του Ελευθ. Βενιζέλου στο Παρίσι. Το πλήθος κατέστρεψε τα γραφεία όλων των αντιπολιτευόμενων εφημερίδων, το Μέγαρο Σκουλούδη και τα σπίτια άλλων επιφανών αντιβενιζελικών, ενώ δολοφονήθηκε ο Ίων Δραγούμης από κρητικούς χωροφύλακες στη λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας, περίπου απέναντι στο Χίλτον (τότε λεγόταν οδός Κηφισιάς). Ο λογαριασμός εκείνων των Ιουλιανών πληρώθηκε την 1η Νοεμβρίου του ίδιου χρόνου.

Ο Ιούλης είναι βέβαια και ο πρώτος μήνας των καλοκαιρινών διακοπών ή τέλος πάντων ήταν ο πρώτος μήνας των καλοκαιρινών διακοπών όταν ο κόσμος μπορούσε να πηγαίνει διακοπές. Στη Γαλλία “Ιουλιανοί” (Juilletistes) λέγονται όσοι πηγαίνουν διακοπές τον Ιούλιο, οι άλλοι, που είναι και περισσότεροι, λέγονται φυσικά Αυγουστιανοί (Aoûtiens). Το μαύρο σαββατοκύριακο, όταν φεύγουν οι δεύτεροι και επιστρέφουν οι πρώτοι είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα του γαλλικού φολκλόρ.

Τραγούδι του μήνα και λοιπές πολιτισμικές πληροφορίες και συμπληρώσεις περιμένω από εσάς, αλλά θα κλείσω με ένα ελαφρώς τολμηρό χάι-κου του Σεφέρη, που νομίζω ότι έχει τίτλο “Πλατεία Ομονοίας”: Ήλιος κι Ιούλιος / στα πεζοδρόμια / βυζιά κοπάδια. Βέβαια, για να είναι σωστό το χάι-κου λείπουν δυο συλλαβές από τον μεσαίο στίχο, οπότε μάλλον είναι “στα πεζοδρόμια βλέπεις” ή “βγήκαν” ή κάτι άλλο δισύλλαβο. Ωστόσο, επειδή οι στίχοι δεν γκουγκλίζονται ούτε τους βρίσκω στον συμφραστικό πίνακα λέξεων του Σεφέρη που υπάρχει στο Διαδίκτυο (και περιλαμβάνει τα άσεμνα πάρεργά του), δεν αποκλείεται όλα αυτά (ή κάποια) να τα έχω ονειρευτεί. Πέρυσι που ρώτησα, απάντηση δεν πήρα, αλλά φέτος μπορεί να βρεθεί κάποιος που να το ξέρει. Όποιος ξέρει, ας πει.

Και καλό μήνα!

52 Σχόλια to “Μηνολόγιον Ιουλίου και πάλι”

  1. Γς said

    Καλημέρα καλό μήνα

    “Ίουλος στα ελληνικά ονομάζεται το πρώτο χνούδι που φαίνεται στα μάγουλα των αγοριών.
    Καλό μήνα κορίτσια και αγόρια!”

    Γράφει σήμερα η φίλη μας Vipera Vip στο φβ.

    Εμείς όμως εκεί:

    Στις άνευ ιούλου μαλακές παρειές των νεανίδων, τότε, που απλώς δεν βλέπονται τώρα
    ;(

  2. Γς said

    >Κυρ 7. Γενέσιον Βλαδιμήρου Μαγιακόφσκι

    Χτες το βράδυ η φίλη μας Anna Σιλλα :

    » Κοντεύει δυό . Θα έχεις πλαγιάσει ίσως .
    Μέσα στη νύχτα , σαν ασημένιος Όκα
    κυλά ο Γαλαξίας .
    Έχω όλο τον καιρό κι οι αστραπές των τηλεγραφημάτων
    δεν θάρθουν πια να σε ξυπνήσουν ,
    να σε βασανίσουν .
    Το επεισόδιο έληξε , καθώς λένε .
    Η βάρκα του έρωτα τσακίστηκε πάνω στην καθημερινή ζωή .
    Ξοφλήσαμε εμείς οι δυό .
    δεν οφελεί να ξαναθυμάσαι τους πόνους
    τις δυστυχίες
    τις αμοιβαίες αδικίες .
    Κοίτα
    πόση ειρήνη βασιλεύει στο Σύμπαν
    Η νύχτα
    έχει επιβάλλει στον Ουρανό
    μια δουλειά , από τόσα και τόσα
    αστέρια .
    Είναι η ώρα ,
    που σηκώνεται κανείς και που μιλάει
    στους αιώνες
    στην Ιστορία ,
    στο Σύμπαν .

    Από το ποίημα “ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΙ ΣΤΙΧΟΙ” του Βλαδίμηρου Μαγιακόφσκι .

    (αντί … καληνύχτας , για απόψε) «

  3. spiral architect said

    Καλημέρα, καλή βδομάδα και καλό μήνα. 🙂
    Τους Γάλλους Ιουλιανούς ή Αυγουστιανούς 😀 περιγράφει εξαιρετικά ο Ζακ Τατί σε δυο σκηνές της ταινίας του «Οι διακοπές του κυρίου Ιλό».
    Όταν την είχα πρωτοδεί σε κάποια κινηματογραφική λέσχη, νόμισα ότι το τράφικ της καλοκαιρινής εξόδου ήταν υπερβολή του σκηνοθέτη.

  4. tasos said

    Τραγουδάκι του μήνα θα μπορούσε να είναι το July morning των Uriah Heep
    Καλό μήνα !!!

  5. sarant said

    Kαλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια, τα ποιήματα, τα γιουτουμπάκια!

  6. spiral architect said

    Λίγο πριν το «καλό μήνα»:

    Μόλις ολοκλήρωσα την πρώτη μου νυχτερινή έφοδο σε Νοσοκομείο και συγκεκριμένα στο "Γ. Γεννηματάς".Το προσωπικό μάχεται σκληρά.Τους ευχαριστώ— Άδωνις Γεωργιάδης (@AdonisGeorgiadi) June 30, 2013

    (τα retweet έχουν πλάκα)

  7. Γς said

    Σαν σήμερα. 1 Ιουλίου 1944. (30 ημερών ήμουν) κι άρχισε το Bretton Woods Conference (United Nations Monetary and Financial Conference), που το γέννησε.
    Αν και συνομήλικοι, συναντηθήκαμε τώρα στα γεράματα. Που να μη σώσει να τη βγάλει. Να δω τα σαράντα του. Του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.

  8. Alexis said

    Καλημέρα.
    Στο περσινό αντίστοιχο μηνολόγιο (σχόλιο 5) είχα αναφερθεί εκτενώς στο γιατί με ενοχλούν οι τύποι «Ιούνης» «Ιούλης» (χωρίς να είμαι «καθαρολόγος και γλαφυρός ευπρεπιστής»), τους οποίους δεν θεωρώ γνήσια λαϊκούς τύπους πανελλήνιας διάδοσης, αντίστοιχης δηλαδή με το «Γενάρης» «Φλεβάρης» κλπ. Θεωρώ άσκοπο να επανέλθω, άλλωστε πολλά πράγματα στη γλώσσα είναι (και) θέμα γούστου και προσωπικών βιωμάτων…

    Επί του Μηνολογίου:
    Πε 4 : Της ανυψώσεως του «τιμημένου» εν Λισσαβόνα.
    Τε 24 : Κατάρρευσις της επταχρόνου τυρρανίας.

    Και ένα τραγουδάκι, στο καλοκαιρινό κλίμα που μας βάζει ο Ιούλιος:

  9. Θα πρέπει να είμαστε ήδη και στα 6 εκατομμύρια επισκέψεις, κατά τους παλαιούς.

  10. spiral architect said

    @9: Καλά τα πάει για ελληνικό ιστολόγιο. 😉

  11. Πέπε said

    8: Αλέξη, έχει πολύ ψωμί το θέμα. Έχω παραγγείλει και σχετική ανάρτηση! Μάλιστα τα βασικά που θα μπορούσε κανείς να γράψει σε μια τέτοια ανάρτηση είναι, νομίζω, όσα συνοπτικά αναφέρει ο Νίκος στη σχετική παράγραφο της παρούσας. Με τα οποία, συνοπτικά, διαφωνώ:
    α) όσο κι αν το είπαν κάποιοι Έλληνες κάποτε, δεν παύει να είναι ένατονα χαρακτηρισμένο ως μαλλιαρό – αριστεροξύλινο.
    β) δε μας αφορά τι κάνουν οι Κύπριοι (για λόγους που μόλις εξέθεσα στο σχόλιο 45 του https://sarantakos.wordpress.com/2013/06/30/anagnostakis/#comment-178450)
    γ) προκειμένου για τόσο συζητήσιμους τύπους, δε με καλύπτει ο Νικόλαος Πολίτης. Θα ήθελα να δω τις πηγές του Πολίτη για να πειστώ ότι κάποιοι Έλληνες κάποτε το είπαν, και ασφαλώς δε θα αρκέσει για να δείξει ότι «οι» Έλληνες το λένε ή το έλεγαν ποτέ. (Ως γνωστόν ο Πολίτης δεν παραδίδει την ποίηση όπως την έλαβε από το στόμα του λαού, το εξηγεί και ο ίδιος αυτό.)

  12. sarant said

    8-11: Παιδιά, σας παραπέμπω στην περσινή συζήτηση, όπου υπάρχουν και σχόλια που λένε (θυμάμαι πρόχειρα ένα του Αρκεσινέα, από την Αμοργό) ότι στο χωριό τους λένε μόνο Ιούνης και Ιούλης. Από κει και πέρα, όποιος δεν θέλει να δει κάτι, δεν το βλέπει.

    9-10: Αν εννοείς «κοντά στα 6 εκ.», ναι, είμαστε. Όμως η πρόβλεψη που είχες κάνει τότε κινδυνεύει να μην επαληθευτεί ή τέλος πάντων να επαληθευτεί στο άκρο του διαστήματος εμπιστοσύνης, δηλ. προς το τέλος του μήνα το 6ο μύριο.

  13. Παναγιώτης Βογιατζής said

    Γιατί ο Ιούλιος Καίσαρας φορούσε σανδάλια;
    Μα, γιατί ήταν Ιούλιος.

    Καλό μήνα σε όλους

  14. Πέπε said

    @12: λινκ παρακαλώ;

  15. Τίτος Εξώς Χριστοδούλου said

    ‘Τα ρούχα πολλά δε ήσαν, γιατί έξω πύρωνε θείος Ιούλης μήνας’, Καβάφης. Ή…Ιούλιος; Επεξηγών, πάντως, ο ποιητής, το.. ‘γρήγορο σάρκας γύμνωμα’. Μία που μας έπιασε, βλέπω, η βουκολική ‘βυζοβοσκή’ του Σεφέρη.
    Και μιά που επιμένει η Κυπριακή λαϊκή γλωσσολογία – τόσο να επηρέασε η φίλη μου η Κατσογιάννου; – στην Κύπρο υφίσταται το επώνυμο Αλετράρης, όχι Αλωνάρης, δεν γνωρίζω όμως, αν σε σχέση με κάποιο χωριό Αλετρά. Υπάρχει, όμως, το χωριό Άλωνα, όθεν ο Αλωνεύτης. Ημιορεινό, παράγει φουντούκια, αν και,γνωρίζουμε, το 75% της παγκόσμιας παραγωγής των φουντούκ παράγονται στην Τουρκία.

  16. cronopiusa said

    Καλή σας μέρα, καλή βδομάδα και καλό μήνα.

    Orchestra Che | Mayakovsky


    Συνεδριάσεων το ανάγνωσμα
    Κι όμως
    Η μπλούζα του λιμοκοντόρου
    Σ’ εσάς
    Δείχτε συμπάθεια στ’ άλογα

  17. Τίτος Εξώς Χριστοδούλου said

    Τα Κυπρακά αλωνευτικά μου. Το ‘θερνάτζιν’ είναι το λιχνιστήρι; Ο αρχαίος ‘θρίναξ’;

  18. 1/7 † Αναγνώστου Γούγλης

  19. sarant said

    14; Είπαμε, στην περσινή συζήτηση -το λινκ το είχε δώσει στο 8 ο Αλέξης. Δε θυμάμαι ποιο σχόλιο είναι, θα το βρεις πάντως.

    15: Είναι κι ένας ποδοσφαιριστής από το φουντουκοχώρι.

  20. Πέπε said

    @19: «14: […]-το λινκ το είχε δώσει στο 8 ο Αλέξης.»

    Ναι, σόρι, δεν το είχα δει.

  21. LandS said

    Δεχόμαστε ότι τα ονόματα των μηνών οι Σλαβόφωνοι τα πήραν από μας. Αυτό έχει χρησιμοποιηθεί ως επιχείρημα για ότι κάποτε θα ήταν διαδεδομένος ο Οκτώμβρης (με μ) / Οκτόμβρι . Λογικό φαίνεται να ήταν διαδεδομένοι οι Ιούνης/Γιούνι, Ιούλης/Γιούλι κατά το Σεπτέμβρι, Νοέμβρι, Δεκέμβρι. Τον Γιανουάρ/Γενάρη και το Φεμπρουάρ/Φλεβάρη δεν τους λέω γιατί δεν με συμφέρει.

    Τι σκοτίζομαι; Ιούνιος, Ιούλιος χρησιμοποιώ.

  22. LandS said

    Ντεκέμβρι. Αυτοί δεν έχουν δου και θου.

  23. cronopiusa said

    16
    συγχωρείστε μου την παράλειψη η μετάφραση των ποιημάτων του Μαγιακόφσκι είναι του Μήτσου Αλεξανδρόπουλου από το βιβλίο «Ο Μαγιακόφσκι, Τα εύκολα και τα δύσκολα»

    Σόνια Ιλίνσκαγια: «ο Μαγιακόφσκι του Μήτσου Αλεξανδρόπουλου»

  24. Πέπε said

    Δεν έχουν όμως και ϊου!

    Όσο για τον Οκτόμβρι / Οκτώμβρη να θυμίσω ότι οι εξίσου σλαβόφωνοι Ρώσοι τον λένε Oktjabr’, χωρίς μ. Που σημαίνει ότι δεν αρκεί να δούμε μβ στα ελληνικά, μβ στα βουλγαρικά (ή σε όποια άλλη σλάβικη γλώσσα αναφέρεται το 21) και να βγάλουμε αυτόματα αδιάσειστο συμπέρασμα.

  25. Alexis said

    Νίκο, είπα ότι δε θα επανέλθω στην ουσία του θέματος, αλλά πάντως μου φαίνεται παράξενο να επικαλείσαι λόγους ευφωνίας για να δικαιολογήσεις την προτίμησή σου στο «Ιούλη» αντί του «Ιουλίου», και από την άλλη να προκρίνεις γλωσσικούς τύπους όπως το «εισάξω» και το «εξάξω».
    Εκεί δεν υπάρει θέμα ευφωνίας;
    Μόνο τα «ίου-ίου» ενοχλούν;

  26. sarant said

    25: Αν μου βρεις σε ποιο σημείο δηλώνω την προτίμησή μου στο «Ιούλη» έναντι του «Ιουλίου», θα κερδίσεις χρυσή σπαμακόπιτα. Επικουρικά, μπορείς να δεις ποιον τύπο χρησιμοποιώ περισσότερο στα κείμενά μου.

    Το μόνο που λέω είναι ότι προσωπικά βρίσκω πολύ πιο εύηχο το «δύο του ιούλη» παρά το «δύο του ιουλίου», αλλά η ευφωνία δεν είναι η μοναδική παράμετρος που παίζει ρόλο. Γιαυτόν άλλωστε τον λόγο δεν καταδικάζω το ομολογημένα προβληματικό «εξάξω» (το εισάξω δεν βρίσκω να έχει πρόβλημα ευφωνίας), που δεν αποκλείω κάποτε να επικρατήσει (όχι ότι το ανταγωνιστικό του, το ‘εξαγάγω’ είναι κανένα υπόδειγμα μελωδικότητας).

  27. Gpoint said

    Καλημέρα

    Καλή βδομάδα

    Καλό μήνα

    Εγώ θα συμπλήρωνα τον δεύτερο στίχο του χάικού με το «χύμα» αντί το «βλέπεις»

  28. sarant said

    25 συνέχεια: Δηλαδή, νομίζω ότι κι εσύ κι ο Πέπε κάνετε ένα λάθος. Στο άρθρο δεν συνηγορώ υπέρ των τύπων Ιούνης, Ιούλης, λέω όμως ότι η προγραφή τους (ότι τάχα είναι κατασκευασμένοι) είναι αδικαιολόγητη κτγμ, και προσπαθώ να δείξω ότι δεν είναι κατασκευασμένοι. Λέω ότι είναι τύποι νόμιμοι. Πώς και πότε θα τους χρησιμοποιήσεις, είναι έτερον εκάτερον.

    Όλα άσπρα-μαύρα πρέπει να είναι;

  29. sarant said

    27: Το θέμα είναι αν το έχει πει ο Σεφέρης ή αν το έχω φανταστεί.

  30. Alexis said

    Ωχ, βλέπω πλάι στους πολυτονιάτες να δημιουργείται και μία δεύτερη υποομάδα των αναγνωστών του ιστολογίου, οι «Ιουλισταί» 😀
    Είμαστε ήδη τρεις, μας στηρίζει κι η Ιμμόρ, που μπορεί να μη σχολιάζει, αλλά θέλω να πιστεύω ότι παρακολουθεί. 🙂

    Και επειδή κανείς δεν σχολιάζει για κάμποση ώρα, ας πω κι εγώ μιά ιστοριούλα αλά Γς:

    Εκλογές του 1985 και βρίσκομαι σε προεκλογική συγκέντρωση μεγάλου κόμματος (εντάξει, νέοι είμαστε κάναμε και μαλακίες). Ο κόσμος πολύς, ο ενθουσιασμός περισσότερος για τη διαφαινόμενη βέβαιη νίκη, μεγάφωνα, πλαστικές σημαίες, συνθήματα…
    Σε κάποια φάση που ο ομιλητής έχει κάνει μια μικρή παύση και επικρατεί σχετική ησυχία, πετάγεται ξεκάρφωτος ένας πιτσιρικάς δίπλα μου, που έχει έρθει στη συγκέντρωση με το μπαμπά του, και φωνάζει το εξής φοβερό σύνθημα:
    -Στις δύο του Ιούνη, πεθαίνει το γουρούνι!
    Γυρνάνε και τον κοιτάνε όλοι, ξαφνιασμένοι στην αρχή, και μετά βάζουν τα γέλια…
    (Σημειωτέον ότι τέτοιο σύνθημα δεν είχε ακουστεί στην συγκέντρωση, ο πιτσιρικάς από κάπου αλλού το είχε ακούσει και το ξεσήκωσε).

    Τώρα, ειλικρινά, δεν ξέρω υπέρ ποιάς άποψης συνηγορεί η ιστορία, ότι τελικά τα «Ιούνης, Ιούλης» είναι λαϊκοί τύποι ή όχι;

  31. spiral architect said

    @30: Αν κάνει ρίμα για σύνθημα, ή ποίημα 😛 δεκτόν.
    Εγώ καθότι είμαι της παλιάς σχολής, λέω του Ιουνίου, του Ιουλίου.

  32. Γς said

    30 @ Alexis

    > ας πω κι εγώ μιά ιστοριούλα αλά Γς:

    Και θα συνέχιζε (ο Γς) ότι πέρασαν κοντά 30 χρόνια από τις εκλογές του 85 και το γουρίνι του πιτσιρικά, ο Μητσοτάκης, δεν πέθανε, παρά έθαψε και τους τρεις των εκλογών εκείνων. Του Πασόκ, ΚΚΕ και ΚΚΕ-Ες . Ανδρέα, Χαρίλαο, Λεωνίδα. Και βλέπουμε…

  33. Γς said

    γουρίνι = γουρούνι

    30:
    >Στις δύο του Ιούνη, πεθαίνει το γουρούνι!

  34. skol said

    Το google βρίσκει τα κοπάδια στο Μέρες Α, αλλά δεν υπάρχει προεπισκόπηση. Αν το έχει κάποιος ας το επιβεβαιώσει.

  35. sarant said

    34: Αυτό πρέπει νάναι, το βρήκες. Υποθέτω ότι ο Σεφ. έχει καταγράψει αυτό το χάι κου στις Μέρες, αλλά δεν το έχει συμπεριλάβει στο ποιητικό του έργο, γιαυτό και δεν υπάρχει στον Συμφραστικό Πϊνακα.

  36. Καλό μήνα!

    Εκτός από τον Τατί που θυμήθηκε ο Σπειροειδής στο #3, υπάρχουν και τα ανάλογα μποτιλιαρίσματα των αρχαίων Γάλλων, στον «Αστερίξ στην Ισπανία» αν δεν κάνω λάθος.

    Στάζυ (#18), και όμως ζει ακόμα! Αύριο να δούμε…

  37. LandS said

    Μποτιλιαρίσματα είχε και το Week-End του Γκοντάρ.

  38. ΠΑΝΟΣ said

    Το αντίθετο τού πολυτονιάτης ποιο είναι; Άτονος; Ατονικός; Προσωπικά,είμαι μικτός.Άλλη κατηγορία.Δημοκρατία έχουμε,ό,τι γουστάρουμε κάνουμε!!!

  39. #36 Αμερικάνικη 1η Ιουλίου -μη σου πω Αμερικανικής Σαμόα… Κάτι ακούστηκε για 6/7.

  40. Dimitris said

    38: Το αντίθετο τού πολυτονιάτης ποιο είναι;

    λιγοτονιάτης θα έλεγα 🙂

  41. π2 said

    18: Το σκέφτηκα αργά. Λίγοι οι πιστοί που τον έκλαψαν.

  42. sarant said

    Βρε καλώς τον π2!

  43. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Η Ιουλία και η Ιουλίτα φαντάζομαι θα γιορτάζουν τον Ιούλιο. Κι ο Ιουλιανός (π.χ.ο Παραβάτης). Γούστο θάχει να μην

  44. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Γιορτάζουν στις 15 οι Ιουλίτες, είδα. Στην καρδιά του μήνα, με το Βλαδίμηρο αντάμα.
    «Ιούλιος κι ο άνεμος δεν είν εδώ», λέει ο Λουδοβίκος (ο γιος της Λουλουδιάς-ο Γιώργης Δραμουντάνης)

  45. Γς said

    Αρωμα μελανιού. Οπως π.χ. τα Κλασσικά Εικονογραφημένα του Πεχλιβανίδη. Μοσχομύριζαν. Στου Ασπιώτη ΕΛΚΑ δεν τυπωνόντουσαν; Δεν θυμάμαι. Πάντως μερικά φύλλα φρεσκοτυπωμένων γραμματοσήμων που βρήκα ένα πρωί το 1960 έγραφαν στο περιθώριο ότι ήταν τυπωμένα εκεί. Γραμματόσημα της Δημοκρατίας της Κατάγκα και δεν την ήξερα. Κανένας δεν την ήξερε.
    Μπερδεμένη ιστορία. Κογκό, Βέλγιο, Τσόμπε, Καζαβούμπου, Χάμερσκελντ και φυσικά ο Λουμούμπα.
    Γεννήθηκε σαν σήμερα 2 Ιουλίου

  46. Google Reader RIP

    Thank you for stopping by.
    
    Google Reader has been discontinued. We want to thank all our loyal fans. We understand you may not agree with this decision, but we hope you'll come to love these alternatives as much as you loved Reader.
    
    Sincerely,
    
    The Google Reader team
    Frequently-asked questions
    
        What will happen to my Google Reader data?
    
        All Google Reader subscription data (eg. lists of people that you follow, items you have starred, notes you have created, etc.) will be systematically deleted from Google servers. You can download a copy of your Google Reader data via Google Takeout until 12PM PST July 15, 2013.
        Will there be any way to retrieve my subscription data from Google in the future?
    
        No -- all subscription data will be permanently, and irrevocably deleted. Google will not be able to recover any Google Reader subscription data for any user after July 15, 2013.
        Why was Google Reader discontinued?
    
        Please refer to our blog post for more information.
    
    
  47. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Στο >ελαφρώς τολμηρό χάι-κου του Σεφέρη, που νομίζω ότι έχει τίτλο “Πλατεία Ομονοίας”, το δισύλλαβο που εικάζουμε στη μέση, μπορεί να είναι «ξένα» 🙂

  48. sarant said

    Ναι, Πλατεία Ομονοίας.

  49. Γς said

    Του Μάρτυρος Υακίνθου σήμερον.
    Εορτάζουν οι ορθόδοξοι ερωτευμένοι. Καλοκαιράκι, να πάνε να κολυμπήσουνε να τρέξουν να πηδήξουνε βρε αδελφέ.
    Όχι σαν τους καθολικούς με τον Βαλεντίνο τους στο καταχείμωνο.

    Α, εορτάζει κι η Αγία Γολινδούχ. Δεν θέλω να βάλω ιδέες, αλλά αν έχετε κανένα αβάπτιστον θήλυ…
    Καλημέρα και στη φίλη μας Αγάπη Νταϊφά, που μας ενημερώνει εορτολογικώς στο φβ.

  50. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Του (καλού) Αιγυπτιακού πραξικοπήματος, ημέρα.

  51. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Του (καλού;) Αιγυπτιακού πραξικοπήματος

  52. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    4η Ιουλίου 1776 ή Ο Επαναστατημένος Άνθρωπος: Μερικές Σκέψεις

    http://www.avgi.gr/article/559567/4i-iouliou-1776-i-o-epanastatimenos-anthropos-merikes-skepseis

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: