Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Περιαυτομπλογκίες κατακαλόκαιρο

Posted by sarant στο 18 Αυγούστου, 2013


Σήμερα έλεγα να μη βάλω άρθρο, Κυριακή είναι κι έχω και διάφορα τρεχάματα, είπα όμως να μη σπάσω το σερί. Θα μπορούσα βέβαια να βάλω κάποιο λογοτεχνικό έργο, όπως κάνω τις Κυριακές, ένα διήγημα ας πούμε, αλλά σκέφτηκα πως θα το αδικούσα, μια και η σημερινή μέρα είναι από τις πιο λιγοσύχναστες της ιστολογικής χρονιάς, Κι αφού το σημερινό άρθρο δεν θα το δουν πολλοί, ευκαιρία είναι ν’ αμαρτήσω και να ευλογήσω λίγο τα γένια μου, παναπεί να περιαυτομπλογκήσω, δηλαδή να προβάλω δικές μου δραστηριότητες, κάτι που αναπόφευκτα κάνω στο ιστολόγιο πότε-πότε, αν και προσπαθώ να το περιορίζω. Παρεμπιπτόντως, αν σας ενδιαφέρει η έκφραση «βλογάει/ευλογεί τα γένια του», δείτε ένα παλιότερο άρθρο, όπου το είχαμε συζητήσει μ’ αφορμή κάποιες άλλες περιαυτομπλογκίες.

Τις συνεντεύξεις που δίνω κατά καιρούς, τις συγκεντρώνω στη σελίδα About του ιστολογίου (όταν είναι τεχνικά εύκολο -δυο συνεντεύξεις ραδιοφωνικές που έδωσα το Πάσχα δεν έχω ακόμα αξιωθεί να τις απομονώσω και να τις ανεβάσω). Εκεί είναι καταταγμένες σε χρονολογική σειρά, αλλά καμιά φορά η σειρά ανάρτησης διαφέρει.

Για παράδειγμα, στις αρχές Ιουνίου είχα πάρει μέρος σε μια εκδήλωση στα Γιάννενα, αλλά το βίντεο της εκδήλωσης έγινε διαθέσιμο πριν από λίγες μέρες, χάρη στα παιδιά του βιβλιοπωλείου Αναγνώστης, που είχαν διοργανώσει και την εκδήλωση, οπότε μόλις τώρα το ανέβασα. Μπορείτε να δείτε όλη την εκδήλωση εδώ, σε τέσσερα βιντεάκια.  Συμμετέχουν η φίλη καθηγήτρια Αθηνά Βογιατζόγλου και ο δημοσιογράφος Φιλήμων Καραμήτσος.

Μια άλλη συνέντευξη που έδωσα (σχετικά) πρόσφατα, ήταν στη Ράνια Μπουμπουρή και στον βιβλιολογικό ιστότοπο diastixo.gr. Η συζήτηση περιστράφηκε κυρίως γύρω από το τελευταίο βιβλίο μου, τις Οπωροφόρες λέξεις.

Αντίθετα, η συνέντευξη στον Γεράσιμο Μπόγρη και το περιοδικό Αναπνευστήρας είχε πιο γενική θεματολογία -αποσπώ μια ερώτηση-απάντηση για ένα θέμα που το έχουμε συζητήσει κι εδώ και θα το ξανασυζητήσουμε:

Α: Διδασκαλία αρχαίων ελληνικών στα σχολεία: Θεωρείτε ότι πρέπει να γίνεται; Αν ναι, πώς (τάξεις, μέθοδος, προσέγγιση κ.α.);

Ν.Σ.: Παλιότερα έλεγα «ας διδάσκονται». Εγώ τα διδάχτηκα. Τώρα που πέρασαν τα παιδιά μου από το Γυμνάσιο και το Λύκειο, έχω αλλάξει γνώμη και φοβάμαι ότι κακώς διδάσκονται στο Γυμνάσιο -το αντεπιχείρημα, βέβαια, είναι ότι το Λύκειο έχει μετατραπεί σε μηχανισμό προετοιμασίας για τις εξετάσεις, οπότε αν τα διδάξεις μόνο στο Λύκειο ουσιαστικά τα παιδιά της θετικής κατεύθυνσης θα προσέχουν μόνο στην 1η Λυκείου.

Πάντως, υπολόγισε πόσες εκατοντάδες ώρες αφιερώνονται αυτή τη στιγμή στη διδασκαλία των αρχαίων στα έξι χρόνια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, και πόσο ασήμαντο είναι το αποτέλεσμα αφού κανείς απόφοιτος δεν μπορεί να διαβάσει πρίμα βίστα ένα αρχαίο κείμενο. Με πολύ λιγότερες ώρες, τα παιδιά μαθαίνουν πολύ καλά μια ξένη γλώσσα.

Πολλοί θεωρητικοί της εκπαίδευσης και γλωσσολόγοι έχουν προτείνει να καταργηθεί η διδασκαλία των αρχαίων στο Γυμνάσιο και να φτιαχτούν κλασικά λύκεια που να βγάζουν λίγους αλλά πολύ γερούς φιλόλογους.

Αυτή τη στιγμή, υπάρχει υπερπροσφορά και υπερπαραγωγή φιλολόγων, και αυτό είναι το βασικό εμπόδιο σε μια πρόταση κατάργησης της διδασκαλίας των αρχαίων. Στις διάφορες φιλοσοφικές σχολές φοιτούν χιλιάδες φοιτητές -τι θα γίνουν όλοι αυτοί; Το πιο ειρωνικό είναι πως οι περισσότεροι δεν ξέρουν και πολύ καλά αρχαία αλλά θα κληθούν να τα διδάξουν.

Και κλείνω με την πρόσφατη συνέντευξη στον Γ. Δαμιανό για την Ελευθεροτυπία, στην οποία συμμετείχα μαζί με άλλους τρεις διαχειριστές ιστολογίων/ιστοτόπων. Το θέμα της ήταν η μπλογκόσφαιρα, το Διαδίκτυο γενικότερα. Εδώ παραθέτω τις απαντήσεις τις δικές μου συγκεντρωμένες, όπως τις έστειλα.

  1. Η μπλογκόσφαιρα είναι πράγματι μια επανάσταση στην επικοινωνία και την ενημέρωση ή συνέβαλε στην παραπληροφόρηση;

Κάθε νόμισμα έχει δυο όψεις· δεν χωράει αμφιβολία ότι πολλά ιστολόγια συμβάλλουν στην παραπληροφόρηση, αλλά στη μπλογκόσφαιρα δίνεται και η δυνατότητα για ανασκευή των χαλκευμένων πληροφοριών. Πέρσι το καλοκαίρι, η Φωνηεντιάδα, δηλ. η εκστρατεία των σκοταδιστών εναντίον της νέας γραμματικής διαδόθηκε μεν από τη μπλογκόσφαιρα αλλά και βρήκε εκεί τον αντίλογο και τελικά κατατροπώθηκε.

  1. Τι ιδιαίτερο θεωρείτε ότι πρόσφερε στον αναγνώστη/θεατή ο δικός σας ιστότοπος;

Θα ξεχώριζα τρία πράγματα: πρώτον, τη συμμετοχή πολλών εξαιρετικά καταρτισμένων σχολιαστών που εμπλουτίζουν σημαντικά το αρχικό άρθρο μου, δεύτερον τη διατήρηση πολιτισμένου κλίματος στις αντιπαραθέσεις, χωρίς προσωπικές αιχμές και βαριές εκφράσεις και τρίτον τη συστηματική ενασχόληση με τις λέξεις της επικαιρότητας. Α, και κάτι ακόμα: τη συστηματική ανασκευή εθνικιστικών και άλλων μύθων, που κάποτε είναι άχαρη δουλειά («ρίχνει ο παλαβός μια πέτρα στο ποτάμι και σαράντα γνωστικοί παλεύουν να τη βγάλουν») αλλά κάποιος πρέπει να την κάνει.

  1. Έπειτα από χρόνια εμπειρίας και πειραματισμών στο Διαδίκτυο, τι είναι αυτό που σας ενοχλεί περισσότερο;

Η ευκολία με την οποία άνθρωποι μορφωμένοι αναπαράγουν εμφανώς ασύστατους μύθους -αλλά το έχω πια φιλοσοφήσει. Άλλωστε αν πολλοί άνθρωποι θέλουν να κατασκευάσουν έναν μύθο θα το καταφέρουν, όπως έγινε με τον ανύπαρκτο «ήρωα» Κ. Κουκίδη, που μέχρι και ταινία για τη ζωή του γύρισαν. Επίσης με απογοητεύουν οι κοινωνικοί αυτοματισμοί και το μίσος που διαπνέει τις παρεμβάσεις των ανώνυμων σχολιαστών στους μεγάλους ιστοτόπους.

  1. Πολλοί θεωρούν το Διαδίκτυο ως μέσο των νέων. Είσαστε σίγουροι ότι οι νέοι απομακρύνονται εκτός από συγκεκριμένους χώρους κοινωνικής διαδικτύωσης; Ποιο είναι το προφίλ των επισκεπτών σας;
    [Η ερώτηση δεν είναι πολύ καλά διατυπωμένη, το «απομακρύνονται εκτός» ίσως θα έπρεπε να είναι «επισκέπτονται και άλλους χώρους πέρα από….»]

Στον δικό μου ιστότοπο συμμετέχουν κυρίως σχολιαστές του δικού μου ηλικιακού εύρους, δηλαδή πενηντάρηδες. Νέους μόνιμους σχολιαστές (ας πούμε, κάτω των 30) έχουμε βέβαια, αλλά είναι σχετικά λίγοι.

  1. Μια συμβουλή στους νέους Μπλόγκερ;

Να μην αναπαράγουν τίποτε ανεξέταστα και να διατηρήσουν νηφαλιότητα και υγιή δυσπιστία -οι αρχαίοι αυτό το λέγανε «νάφε και μέμνασο απιστείν»

  1. Θα θέλατε να μας προτείνετε 3 αξιόλογους, κατά τη γνώμη σας, ιστότοπους (πάσης φύσεως);

Θα μπορούσα και θα ήθελα να προτείνω ιστολόγια, αλλά είναι τόσο πολλά τα αξιόλογα που μοιραία θα αδικούσα κάποιους, οπότε τα εξαιρώ. Έτσι διαλέγω:

* Το μεταφραστικό φόρουμ Λεξιλογία
* Το Κόκκινο σημειωματάριο, Red Notebook
* Την ποιητική ανθολογία Παμπάλαιο Νερό

53 Σχόλια προς “Περιαυτομπλογκίες κατακαλόκαιρο”

  1. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Ξέρω, Νίκο, ότι είμαι ελαφρώς εκτός τόπου και χρόνου -αλλά δραττόμενος και από τη φύση του ερωτηματολογίου και το περιεχόμενο της ανάρτησης, επίτρεψέ μου να ρωτήσω ποια γενική κάνουν οι Φιλιππίνες. Χθες, με αφορμή την πρόσφατη σύγκρουση πλοίων εκεί, άκουγα κατά ριπάς στα δελτία ειδήσεων του ΡΙΚ-ΣΑΤ «των Φιλιππινών» (ενώ, νομίζω, ότι θα έλεγα «των Φιλιππίνων»).

    Μία 7η (λιγότερο, οπωσδήποτε, σοβαρή) ερώτηση (αντι)μπλόγκειν.

    Ευχαριστώ που συμπεριέλαβες την ανθολογία του «Παμπαλαίου Νερού» στις προτάσεις σου: εδώ που έφτασε, δεν είναι λίγο. Τόσο που έκαμε… και τα λοιπά, και τα λοιπά.

  2. spiral architect said

    Ν.Σ.: … Πολλοί θεωρητικοί της εκπαίδευσης και γλωσσολόγοι έχουν προτείνει να καταργηθεί η διδασκαλία των αρχαίων στο Γυμνάσιο και να φτιαχτούν κλασικά λύκεια που να βγάζουν λίγους αλλά πολύ γερούς φιλόλογους.

    Αυτή τη στιγμή, υπάρχει υπερπροσφορά και υπερπαραγωγή φιλολόγων, και αυτό είναι το βασικό εμπόδιο σε μια πρόταση κατάργησης της διδασκαλίας των αρχαίων. Στις διάφορες φιλοσοφικές σχολές φοιτούν χιλιάδες φοιτητές -τι θα γίνουν όλοι αυτοί; Το πιο ειρωνικό είναι πως οι περισσότεροι δεν ξέρουν και πολύ καλά αρχαία αλλά θα κληθούν να τα διδάξουν.

    Λοιπόν, κατά τη γνώμη μου το ένα φέρνει τ’ άλλο: Γιατί (οι φιλόλογοι) δεν ξέρουν καλά Αρχαία Ελληνικά; Φταίει μήπως το Γενικό Λύκειο, ή οι φιλοσοφικές και τα τμήματα φιλολογίας των Πανεπιστημίων, ή και τα δυο; Αν δηλαδή οι μέλλοντες φιλόλογοι προήρχοντο απ’ το παλιό Κλασσικό Λύκειο θα είχαν περισσότερες απαιτήσεις σαν φοιτητές απ’ το διδακτικό προσωπικό των φιλοσοφικών σχολών, σπροχνωντας τους διδάσκοντες απ’ την τυπική διδασκαλία στην ουσιαστική διδασκαλία και έρευνα ;

    Θα αντιτείνω επίσης ότι υπάρχει παντού υπερπροσφορά ειδικοτήτων, π.χ. γιατροί, μηχανικοί ή καθηγητές θετικών επιστημών. Είναι απαραίτητα κακό αυτό; Δεν θα μπορούσε κάποιος να σπουδάσει κάτι που του αρέσει νέος και μετέπειτα να κάνει επαγγελματική στροφή. Δες τον εαυτό σου: Μπορεί να μην ασχολείσαι με σύμπλοκα και πετροχημικά, αλλά θαρρώ ότι, οι σπουδές σου σαν Χημ. Μηχ. σου έδωσαν ένα αναλυτικότερο νου.

    Τέλος, χωρίς να είμαι ο αρμόδιος και υπό Κ.Σ. θα έβλεπα με θετικό μάτι την επιστροφή στο παλιό Κλασσικό – Πρακτικό Λύκειο. Βέβαια στην εποχή μας οι ιθύνοντες απλά δεν ενδιαφέρονται για το τι θα γίνουν όλοι αυτοί (που φοιτούν και αποφοιτούν στις και από τις) διάφορες φιλοσοφικές σχολές και αυτό είναι ανασταλτικό για ότι εμείς σκεπτόμαστε και γράφουμε. 😦

    Καλημέρα σε όλους.

  3. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ για τα πρώτα σχόλια!

    1: Κι εγώ «Φιλιππίνων» λέω. Ο Μπαμπινιώτης δίνει γενική «των Φιλιππινών» αλλά σημειώνει πως η συνήθης χρήση είναι «των Φιλιππίνων». Κατ’ αναλογία με τα παλιά τριτόκλιτα, θα λέγαμε ότι δικαιολογείται το «Φιλιππίνων».

  4. Gpoint said

    » Με πολύ λιγότερες ώρες, τα παιδιά μαθαίνουν πολύ καλά μια ξένη γλώσσα.»

    Προφανώς θα αφέρεσαι στα ξενόγλωσσα φροντιστήρια γιατί το να έμαθε κάποιος ξένη γλώσσα στο σχολείο είναι αντίστοιχο ενός γκρεμισμένου φούρνου

  5. spiral architect said

    @4: Μάλλον στα φροντιστήρια αναφέρεται, αλλά αναρωτιέμαι πως σε άλλες χώρες (π.χ. Ολλανδία) οι μαθητές μαθαίνουν, όχι μια, αλλά δύο άλλες ξένες γλώσσες (κατά βάση Αγγλικά και Γερμανικά) πλην της μητρικής τους μόνο απ’ το σχολείο.
    Τι σόι αναλυτικό πρόγραμμα έχουν αυτοί; 🙄

  6. 1. Τα αγγλικά και πολύ περισσότερο τα γερμανικά συγγενεύουν στενά με τα ολλανδικά
    2. Τα αγγλικά και τα γερμανικά μιλιούνται, ακούγονται (στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση…), βρίσκονται διαρκώς γύρω σου (στην Ολλανδία)
    3. «κανείς απόφοιτος δεν μπορεί να διαβάσει πρίμα βίστα ένα αρχαίο κείμενο». Σαφώς, αλλά ποιό αρχαίο κείμενο; Μήπως ο μέσος απόφοιτος ολλανδικού λυκείου μπορεί να διαβάσει πρίμα βίστα Καντ ή Σέξπιρ; Γιατί αυτό είναι το ανάλογο του Πλάτωνα και του Σοφοκλή, των οποίων φιλοδοξεί να δώσει μια γεύση το δικό μας σχολείο!
    Δεν θέλω να πω μ’αυτά ότι πρέπει ή δεν πρέπει να διδάσκονται αρχαία ελληνικά στα σχολεία μας. Αλλά μη νομίζουμε πως στην Ολλανδία, ή σε οποιαδήποτε άλλη χώρα, η μαζική παιδεία κάνει θαύματα.

  7. Gpoint said

    # 5

    Απλά έχουν σοβαρό δημοτικό και σοβαρή επιλογή ύλης, από εκεί ξεκινά το πρόβλημα. Εδώ μ’ αυτά τα πράγματα δεν ασχολείται κανείς, μόνο με τις εξετάσεις ασχολούνται. Σκέψου απλά πόσες ώρες θρησκευτικά κάνει κάποιος σε δημοτικό-γυμνάσιο -λύκειο με αποτέλεσμα να ξέρουν όλοι τον κερατά τον Ιησού του Ναυΐ και να μην ξέρουν πως λέγανε τον γιό του Αχιλλέα.
    Γενικά το σχολείο δεν προετοιμάζει τον μαθητή για την ζωή αλλά για κάποιες παραμορφωτικές και παραμορφωμένες εξετάσεις.
    Να μην επαναλαμβάνομαι, δεν έχουν νόημα αλλαγές και βελτιώσεις στην Παιδεία, είναι νεκρή, θέλει φτου κι απ’ την αρχή κτίσιμο και από ανθρώπους που δεν έχουν «μολυνθεί» στην α’ βαθμια και β’ βαθμια εκπαίδευση.

  8. Gpoint said

    6

    Και τα γαλλικά-ιταλικά-ισπανικά συγγενεύουν και μάλλον περισσότερο χωρίς όμωςοι κάτοικοι αυτών των χωρών να φημίζονται για πολύγλωσσοι

  9. Munich said

    Νομιζω ο κ. Σαραντάκος αναφερεται και σε ολ´ους εκεινους τους απόφοιτους ΦΠΨ, ΦΚΣ κτλ που μπορει να μην διδαχθουν ούτε μια ωρα αρχαία αλλά διορίζονται φιλολογοι κι άρα τα διδάσκουν.
    Αυτό με τις ξένες γλωσσες στο σχολείο που δε μαθαίνονται ισχύει γενικά. Μόνο σε ολλανδία και σκανδιναβία συναντησα κόσμο που διδάχθηκε αγγλικά στο σχολείο και τα μιλάει, γερμαν´ιες, γαλλίες, ισπανίας, ανατολικές καταπίνουν τη γλώσσα τους, σου λένε καταλαβαίνω κάπως μεν δεν αρθρών δε
    Γράφω απο τηλέφωνο μετα συγχωρήσεως…

  10. Ένας από τους πιο πολύγλωσσους άνθρωπους που έχω γνωρίσει ήταν ένα παλικάρι από την Κιργιζία, ο Νουρμπέκ. Μίλαγε τη μητρική του, τα κιργίζικα· ρώσικα, όπως όλοι οι Κιργίζιοι· αγγλικά (από κάπου, δεν ξέρω)· τουρκικά (το πανεπιστήμιο του Μπισκέκ όπου σπούδαζε είναι μικτή κιργιζοτουρκική επιχείρηση)· ουζμπέκικα και τατζίκικα, επειδή μεγάλωσε στο νότο (στο Ος) και είχε ουζμπέκους και τατζίκους γείτονες.

  11. Καλημέρα.
    Νίκο, ρίχνει ο παλαβός την πέτρα στο ποτάμι…
    Αλλά υπάρχει και το άλλο: Παίρνει ο εργολάβος τα χαλίκια από τον Αλφειό, καταστρέφει τα πάντα και προσπαθούν λίγοι «παλαβοί» να σταματήσουν το έγκλημα.

  12. spiral architect said

    @6.2: Ισχύει! 😉

    Το άσμα της ημέρας:

  13. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    Δεν ξέρω τι λέτε, αλλά εγώ έχω δει ανθρώπους που έμαθαν καλά γαλλικά από το γυμνάσιο-λύκειο, χωρίς να τα διδαχτούν έξω. Και βέβαια σωστά λέει ο Άγγελος ότι η σύγκριση δεν είναι δίκαιη με τις ζωντανές γλώσσες.

  14. Y. Georgiadou said

    ΝΣ: Θα ξεχώριζα τρία πράγματα: πρώτον, τη συμμετοχή πολλών εξαιρετικά καταρτισμένων σχολιαστών που εμπλουτίζουν σημαντικά το αρχικό άρθρο μου, δεύτερον τη διατήρηση πολιτισμένου κλίματος στις αντιπαραθέσεις, χωρίς προσωπικές αιχμές και βαριές εκφράσεις και τρίτον τη συστηματική ενασχόληση με τις λέξεις της επικαιρότητας.

    Παρακολουθω το ιστολογιο του ΝΣ πολυ προσεχτικα (=το αρχικο αρθρο και τα σχολια) τον τελευταιο καιρο για επαγγελματικους λογους. Παλιοτερα διαβαζα με πολυ ενδιαφερον μονο το αρχικο αρθρο. Στην ερωτηση Τι Ιδιαίτερο Προσφερει ο Ιστότοπος θα προσθετα τα εξης:

    1. Την υψηλη ποιοτητα του αρχικου αρθρου
    2. Τους πολυαριθμους εξαιρετικους σχολιαστες
    3. (Ειναι αδιανοητο το 2 χωρις το 1.)
    4. Την αναλαφρη επιτηρηση και τη χρηση του χιουμορ για την διαχειρηση και εκτονωση νευρικων κρισεων (που ξεσπουν ποτε-ποτε) απο τον ΝΣ και απο μερικους ακομα ικανους και διασκεδαστικοτατους ινσα.ι.ντερς του ιστολογιου.
    5. Τη χαριτωμενη προσποιηση (=μυθο) οτι το ιστολογιο ασχολειται μονο με λεξεις (κατι που ο ΝΣ επαναλαμβανει συχνα, φανταζομαι κλεινοντας το ματι), ενω οπως ειναι φυσικο το ιστολογιο αυτο εχει βαθεια πολιτικο χαρακτηρα. Οπως ελεγε ο Μαξ Βεμπερ: Die Politik bedeutet ein starkes langsames Bohren von harten Brettern. Και οι λεξεις ειναι τα καρφια της πολιτικης.

    Και πολλα αλλα…. Καλη σας μερα.

  15. Gpoint said

    #13

    Σε καλά πρότυπα σχολεία πιθανόν, στα κοινά δημόσια εξαιρετικά δύσκολο.Ας μη ξεχνάμε όμως και πόσοι έμαθαν μια ξένη γλώσσα από μόνοι τους κι ας μη το χρεώνουμε στο σχολείο τους

  16. spiral architect said

    @14:
    ινσα.ι.ντερς 😛
    ινσάϊντερς 😉
    Shift + πλήκτρο άνω κάτω τελεία και μετά το φωνήεν (ιώτα ή ύψιλον) και νάτα τα διαλυτικά! 🙂

  17. Y. Georgiadou said

    @16
    Ευχαριστω. θα προσπαθησω στο μελλον να βαζω τονους και διαλυτικα, αλλα δεν υποσχομαι…Πειραζει που δεν βαζω?

  18. spiral architect said

    @17: Εμένα όχι, (τα γκρίκλις και τα κεφαλαία μού τη δίνουν) αλλά αν βαριέσαι την επιπλέον πληκτρολόγηση, τονίζει και διορθώνει και το λεξικό του browser.
    Προσοχή μόνο μην διαβάσει κανείς ότι, τρως παιδάκια. 😯
    (ενώ τρως παϊδάκια)

  19. Μιχάλης Ρουμελιώτης said

    Και εγώ είμαι τής γνώμης ότι κακώς διδάσκονται τά αρχαία στό σχολείο. Θα εύρισκα πολύ χρήσιμο αντιθέτως να διδάσκεται η καθαρεύουσα, ή πάντως τό κλιτικό σύστημα που χρησιμοποιείτο συστηματικά στό μεγαλύτερο μέρος τού γραπτού λόγου τών τελευταίων 150 χρόνων.

    1,3: Εμένα μού έρχεται φυσικότερο τό «τών Φιλιππινών».
    Προσπαθώντας να τό εκλογικεύσω, σκέφτομαι ότι αν ήταν να φτιάξω ενικό αριθμό, θα έλεγα «η Φιλιππίνα» όπως «η γλώσσα». δεν μπορώ να τό κάνω κατά τό «η Ελληνίς/δα». Περαιτέρω μού φαίνεται μάλλον εξωτικότερη η τρίτη κλίση, που δεν κατεβάζει τόν τόνο, στά νέα ελληνικά.

  20. sarant said

    14: Ευχαριστώ πολύ 🙂

    15: Αν δεν προσπαθήσεις και μόνος σου τίποτα δεν μαθαίνεις, ούτε μαθηματικά. Αλλά κι ο Κοτζιούλας, τα γαλλικά του γυμνασίου Άρτας έμαθε, προπολεμικά, κι όμως μετέφραζε στα 15 του.

  21. Y. Georgiadou said

    @18 Προς ινσάϊντερ– Εμένα όχι, (τα γκρίκλις και τα κεφαλαία μού τη δίνουν) αλλά αν βαριέσαι την επιπλέον πληκτρολόγηση, τονίζει και διορθώνει και το λεξικό του browser.

    Καλα, τοτε δεν θα βαζω.

  22. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    @20, β

    προ των Capelle, αχ, άλλα τα γαλλικά που διδάσκονταν στη δευτεροβάθμια…
    Όμως κι ο Κοτζιούλας δεν μπορεί ν’ αποτελέσει μέσο όρο.

  23. Εθνικόφρων said

    Αξιότιμοι σύντροφοι,
    Ο ομιλών εδιδάχθη αρχαία ελληνικά επί 8 έτη εις το Οκτατάξιον Γυμνάσιον την δεκαετίαν του ‘50. Το κακόν δεν ήτο ότι έμαθε ελάχιστα, αλλ’ ότι απεφοίτησε με μίσος διά την Αρχαίαν Ελληνικήν Γλώσσαν. ΙΔΟΥ το κατόρθωμα των πάσης φύσεως Δημοτικιστών Μπολσεβίκων του 20ού Αιώνος: Κατάφεραν να περάσουν μίαν γενικήν περιφρόνησιν των νέων Ρωμηών διά τα Αρχαία που εις πολλούς εξειλίχθη εις μίσος διά την γλώσσαν των Πατέρων των.
    Ο ομιλών ηγάπησε τα Αρχαία εις ΗΠΑ, όπου ειργάσθη επί 25ετίαν ως μηχανικός, ήτοι έν επάγγελμα ουδεμίαν σχέσιν έχον με την Γλώσσαν. Πώς έγινε αυτό το θαύμα; Απλώς, μέσω των θαυμασίων βιβλίων διά την Αρχαίαν Ελλάδα, άτινα πλημμυρίζουν εδώ και δύο αιώνας την Αγγλοσαξωνικήν Αγοράν (και την γερμανικήν, βεβαίως, αλλά αγνοώ παντελώς τα γερμανικά). Θυμίζω ότι και ο γερο-Καραμανλής έχει δηλώσει ότι εις Παρισίους ηγάπησε τα Αρχαία, αναγιγνώσκων τα σχετικά Γαλλικά βιβλία…
    Διά να μη μακρηγορώ, θα κάμω έν τέστ: Πόσοι από τους αναγνώστας αυτού του λαμπρού Ιστολογίου γνωρίζουν τας περιφήμους εκδόσεις Loeb του Πανεπιστημίου Harvard;
    http://www.hup.harvard.edu/collection.php?cpk=1031
    Ασφαλώς ελάχιστοι. Πρόκειται διά τας μοναδικάς εκδόσεις οίτινες έχουν αριστερά το αρχαίον κείμενον και δεξιά την αγγλικήν μετάφρασιν, δίδοντες την μοναδικήν ευκαιρίαν εις τον Έλληνα αναγνώστην να μάθη συγχρόνως Αρχαία και να τελειοποιήση τα Αγγλικά του. Από τας εκδόσεις Loeb ηνάγνωσα εγώ ΟΛΗΝ την Αρχαίαν Ελληνικήν Γραμματείαν εις τα πρώτα 5 έτη που ευρισκόμην εις τας ΗΠΑ, εντρυφών εις τας βιβλιοθήκας – εννοείται – διότι δεν υπήρχον χρήματα διά τοιαύτας πολυτελείας…
    Ιδού τώρα το τέστ: Βάζω στοίχημα την μισήν μου περιουσίαν ότι ακόμη και ο ρέκτης κ. Σαραντάκος δεν έχει εις την βιβλιοθήκην του τας εκδόσεις Loeb των Αρχαίων και Λατίνων συγγραφέων, αι οποίαι υπάρχουν ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΩΡΕΑΝ εις το Διαδίκτυον εις την κάτωθι διεύθυνσιν: http://ryanfb.github.io/loebolus/.
    Απλώς πατάς επάνω εις το βιβλίον που σε ενδιαφέρει και – ώ του θαύματος – κατεβαίνει εις τον υπολογιστήν σου εις μερικά δευτερόλεπτα!!. Δια τους εντελώς αστοιχειώτους, κάτωθι δεξιά της οθόνης υπάρχει η δυνατότης αποθηκεύσεως του βιβλίου εις τον σκληρόν δίσκον!..
    Ομιλούμε διά πάνω από 200 τόμους 600 περίπου σελίδων έκαστος, που το Πανεπιστήμιον Harvard πωλεί 20 ευρώ κατά μέσον όρον έκαστον, ήτοι δι’ έν ποσόν 4.000 ευρώ το οποίον θα κερδίσουν απαξάπαντες οι αναγνώσται αυτού του Ιστολογίου! Νομίζω, πως αν ο κ. Σαραντάκος είναι αμερόληπτος και δεν μισεί θανασίμως ημάς τους Δεξιούς ως οι λοιποί Ρωμηοί Μπολσεβίκοι, πρέπει να ανακηρύξη τον γράφοντα… «Μέγαν Ευεργέτην» αυτού του Ιστολογίου. Αν δεν με ανακηρύξη, αναμένω μίαν εύλογον απάντησιν διατί δεν με ανακηρύσσει…
    Καλόν κατέβασμα σύντροφοι…
    Αλήθεια, διατί ο ρέκτης κ. Σαραντάκος δεν σας ενημέρωσε ποτέ δι’ αυτόν τον μαγικόν ιστότοπον δωρεάν κατεβάσματος (σχεδόν) ολόκληρης της Βιβλιοθήκης Loeb Αρχαίων και Λατίνων Συγγραφέων; Αδυνατώ να πιστεύσω ότι είναι τόσον φαταούλας: Προφανώς, διότι ηγνόει την ύπαρξίν του και ο ίδιος! ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΕΙΑ

  24. Εθνικόφρων said

    ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΙΝ:

    Αυτός είναι ο Επαρχιωτισμός των Ελλήνων φιλολόγων: Ασχολούνται με το ασήμαντον (τα γραπτά του κιναίδου Ναπολέοντος Λαπαθιώτου, παραδείγματος χάριν) και δεν ενημερώνουν τους αναγνώστας (και τους μαθητάς των) διά το σημαντικόν…
    ΥΓ: 1) Οι ιδικοί μας φιλόλογοι (αγράμματοι μπολσεβίκοι εις την συντριπτικήν των πλειοψηφίαν) τι έκαμαν τα τελευταία 100 έτη; Διατί δεν φρόντισαν να βγάλουν όλην την Αρχαίαν Γραμματείαν κατά το πρότυπον των εκδόσεων Loeb και να την μπάσουν εις τα σχολεία, αντί να διδάσκουν τον υπερσυντέλικον και τα είδη του υποθετικού λόγου, ωθούντες τους νέους να μισήσουν τα Αρχαία;
    2) Η πάντοτε προδοτική – διά το Έθνος των Ελλήνων – Ορθόδοξος Εκκλησία διατί δεν ανεβάζει εις το Διαδίκτυον τους Πατέρας της Εκκλησίας και αναγκαζόμεθα να καταφεύγωμεν εις τους Ρώσσους, εις το Βατικανόν και εις τους Γάλλους (Migne); Προφανώς διότι δεν επιθυμεί να πληροφορηθούν οι Ρωμηοί τις ανήκουστες παπαριές που λένε αυτοί οι καταστροφείς του Ελληνικού Πολιτισμού, πόσον φοβεροί Αντισημίται ήσαν («ΜΙΣΩ ΤΗΝ ΣΥΝΑΓΩΓΗΝ» λέγει ο Ιερός Χρυσόστομος εις τους 7 Κατά Ιουδαίων Λόγους του, όπου «αποδεικνύει» ότι ο φόνος Εβραίου είναι θεάρεστον πράγμα!), πόσον μισογύνηδες και λοιπά πολλά…
    Και εις άλλα με υγείαν. Κύριε Σαραντάκε, αναμένω την ανακήρυξίν μου, ή έναν εύλογον λόγον δι’ όν την αρνείσθε…

  25. sarant said

    23-24: Στείλτε μου ένα ιδιωτικό μέιλ, να σας στείλω αριθμό λογαριασμού να μου εμβάσετε τη μισή περιουσία σας. Φυσικά και έχω κάμποσους Loeb στη βιβλιοθήκη, όχι πολλούς -καμιά τριανταριά τόμους, ήταν και ακριβοί παλιότερα, παζάρια κάναμε στον Καρδαμίτσα και στον Παπαζήση. Μια εποχή έδινε η Πολιτεία με έκπτωση, κάτω από 20 ευρώ τον τόμο. Για του λόγου το αληθές, ιδού το σχετικό ράφι:
    https://sarantakos.wordpress.com/?attachment_id=9483 (είναι και καναδυό τόμοι ακόμα, που κάπου σέρνονται -όποιος βρει ποιους απεικονίζει η φωτογραφία κερδίζει δωράκι).

    Πάντως, συμμερίζομαι τον ενθουσιασμό σας, αν και με ένα μπεμόλ, γιατί, ας πούμε, κάμποσες εκδόσεις είναι παλιές. Ο Πλούταρχος, για παράδειγμα (εννοώ τους Βίους, όχι τα Ηθικά) είναι σε μετάφραση της Bernadotte Perrin, που τα έχει τα χρονάκια της, του 1911.

    Παραδέχομαι όμως ότι δεν ήξερα το κατεβαστήρι αυτό, κάτι άλλα είχα βρει που είχαν με το σταγονόμετρο τα βιβλία Loeb. Όμως το μπλογκ δεν διαφημίζει στο κύριο άρθρο του κατεβαστήρια, διότι φοβάται μην το κλείσουν. Βέβαια, το συγκεκριμένο κατεβαστήρι είναι νόμιμο, οπότε σε ένδειξη ευγνωμοσύνης, σας απαλλάσσω από την υποχρέωση να πληρώσετε το χαμένο στοίχημα.

  26. Voulagx said

    #23,24: Εθνικόφρων Ελλην, κι οχι Ρωμηε, πολλα λαθη κανεις, σου επισημαινω μερικα. Μαθε πρωτα την καθαρευουσα και εχει ο Διας για τ’ αρχαια.

    Πρόκειται διά τας μοναδικάς εκδόσεις οίτινες(;) έχουν αριστερά
    Μέγαν(;) Ευεργέτην
    τις(;) ανήκουστες(;) παπαριές(;)

  27. Voulagx said

    Μια απορία.

    Διαβάζω αυτό:»… οι σχέσεις των κυρίαρχων τάξεων και των κοινωνικών τμημάτων από τη μια και του κρατικού μηχανισμού από την άλλη δεν διαμεσολαβούνται πλέον αποκλειστικά από τα πολιτικά κόμματα,…»

    Υπάρχει ρήμα «διαμεσολαβούμαι»; Στο ΛΚΝ δεν το βρίσκω.

  28. Voulagx said

    Ωχ! τωρα το βλεπω. Στο #26 «Εθνικόφρων» ηθελα να γραψω, δεν ηθελα να προσβαλω τον «Εθνικοφρων». Νικο, διορθωσε το σε παρακαλω

  29. Y. Georgiadou said

    @27.
    Μηπως το «διαμεσολαβούνται» ειναι καπως αγαρμπα μεταφρασμενο απο το «are mediated through»;

  30. christos k said

    Σκέφτομαι τη θέση σου Νίκο σχετικά με τα αρχαία στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση και νομίζω ότι το πιο σοβαρό επιχείρημα υπέρ της διδασκαλείας τους είναι το γεγονός της διατήρησης της ιστορικής ορθογραφίας στην κοινή νεοελληνική. Από τη στιγμή που δεχόμαστε αυτή την ορθογραφία κυρίως λόγω της πολιτισμικής μας κληρονομιάς δεν νομίζω ότι μπορούμε να υποστηρίζουμε το να μην διδάσκεται η κληρονομιά αυτή.

    Το να συνεχιστεί η διδασκαλεία των αρχαίων πιο απλοποιημένη, συσχετισμένη με τη σημερινή γλώσσα και στοχεύοντας στην κατανόηση του περιεχομένου των γραπτών κειμένων είναι μία άποψη που με βρίσκει πιο σύμφωνο.

  31. Γς said

    10:
    Καταπληκτικές γλώσσες!

    Κιργίζικα, ουζμπέκικα, τατζίκικα και γιατί όχι και τσετσένικα.

    Αλίμονο όμως. Πόσοι και πόσοι δεν θα κατορθώσουν να εκπληρώσουν το …όνειρο της ζωής τους: Να μάθουν να μιλούν σ αυτές τις γλώσσες.
    😦

  32. Gpoint said

    # 25

    Μήπως είναι η εννεαμελής κεντρική επιτροπή του Κ.Κ. Βελουχιστάν ;

    ( απορία εκ της φωτογραφίας της βιβλιοθήκης προερχομένη : ποιός ξεσκονίζει σπίτι ; – γι αυτό σαν εργένης τις έχω καταργήσει)

  33. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    27: Το έχω ακούσει πάντως.

    32: Ωχ, τόσο σκόνη έχουν;

  34. 31 Με τούρκικα και πέρσικα (για τα τατζίκικα) θα έχεις κάνει μια ωραία αρχή (εξαιρούνται τα τσετσένικα).

  35. nickel said

    Ως μέλος και σκαφτιάς της Λεξιλογίας, να σε ευχαριστήσω κι αποδώ για την εύφημη μνεία.

    Όσο για την αρχαιομάθεια: καλή είναι όταν βοηθά να δούμε και πέρα από τη μύτη μας.

  36. Άφωνος said

    @23
    – Τη δεκαετία του 50 κυβερνούσε η δεξιά και στο σχολείο δίδασκαν καθαρεύουσα. Πως είναι δυνατό να φταίει η αριστερά για τις τότε σχολικές επιδόσεις;
    – Είναι διότι η αριστερά φταίει για όλα!

  37. cronopiusa said

  38. Γς said

    18:
    >Προσοχή μόνο μην διαβάσει κανείς ότι, τρως παιδάκια.

    Εγώ το ήξερα με την ερασμική προφορά, που “παίρνει τα παιδάκια και τα κάνει παϊδάκια”.
    Και ξαφνικά σαν έμαθε η Μασάκο ότι είμαι από την Ελλάδα, άρχισε να μου λέει κάτι Αουε αι βα λα λα λα και άλλα τέτοια ακαταλαβίστικα. Ελληνικά με μακρά και βραχέα με ερασμική προφορά της …Απω Ανατολής.

    Αλλά με τα παιδάκια θυμήθηκα τα παιδιά και τα κορίτσια που δεν τα έλεγαν μόνο στη Θεσσαλία ή δεν ξέρω που, όπως νομίζουμε, αλλά σχεδόν παντού. Εντάξει στην Αθήνα. Οκ στη μισή Αθήνα. Δεν θα τα χαλάσουμε στα κλάσματα,
    -Αυτό είναι για παιδιά κι αυτό για κορίτσια. Και άλλα τέτοια.
    Επρεπε να προσέχεις για να μην χρησιμοποιείς τη λέξη παιδί λανθασμένα.
    Εγώ όμως δεν πρόσεξα κάποτε.
    Και γιατί να πρόσεχα άλλωστε; Στα αγγλικά μιλούσαμε.
    Ένα πηγαδάκι είχαμε ανοίξει με δυο τρεις γραμματίνες του τμήματος, όταν άρχισαν η μία να κοιτάζει την άλλη περίεργα.
    Μιλούσαμε για τα παιδιά κι όλο για μπόιζ έλεγα εγώ (Χάου μάτς αι λάϊκ μπόϊζ κλπ).
    Κι όταν κατάλαβα τη γκάφα μου και πήγα να δικαιολογηθώ, ότι στα ελληνικά καμιά φορά λέμε τσίλντρεν κι εννοούμε μπόϊζ, όλες μαζί μου απάντησαν με νόημα “σούρ”!


    Α, μου κάνανε και καμάκι χες το απόγευμα στη Κάρυστο.
    Ηρθαν και κάθησαν στο παγκάκι μου στο μόλο δυο συνομήλικες για να μου κάνουν παρέα «που ήμουν μόνος μου»..
    Μόνος μου δεν ήμουν, περπατούσε τα ημερήσια χιλιόμετρα της η κυρά και όταν εμφανίστηκε και έκανα τις συστάσεις το έριξαν στα πολιτιστικά. Μας κάλεσαν σε μια έκθεση Ζωγραφικής την επομένη στο … Μπούρτζι.
    Ετσι έμαθα ότι εκτός από το άλλο στο Ναύπλιο έτσι λέγεται και το φρούριο της Καρύστου. Στο Κάβο ντ Ορο. Πολύ σέρας χτες το βράδυ.

  39. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    38: Αυτό με το Μπούρτζι δεν το ήξερα.

  40. Παλαιών Πατρών Ιωάννης said

    25: Νικοκύρη, ζήλεψα το βιβλίο με τις τουρκικές παροιμίες και το παράγγειλα κι εγώ!

  41. ΠΑΝΟΣ said

    Δεν συμφωνώ με την κατάργηση των αρχαίων.Η γενιά μου (τού ’60-’70) μπορεί σήμερα να διαβάζει πολύ καλά κι απευθείας πολλά έργα τού αττικού λόγου.Όχι άλλα,πιό δύσκολα,να λέμε την αλήθεια.Τι ήμασταν; Σπουδαίοι; Δεν νομίζω.Ασχέτως που κάποιοι από εμάς τα παίρναμε νερό τα φιλολογικά.Αλλά λίγοι και καλοί;Τότε πού πάει το αξίωμα(;) πως από την ποσότητα θα περάσουμε στο ποιοτικό άλμα; Άστε που το «λίγοι και καλοί» μού ψιλομυρίζει.Άσχημα.Την έχω ξανακούσει βέβαια αυτήν την άποψη στην τιβί.σε μια συζήτηση φιλολόγων και σχετικών.Τότε μού είχε έρθει κάτι σαν «να τα βγάλω».Λογικά ή θυμικά; Δεν είμαι σίγουρος για να είμαι ειλικρινής.

  42. Σχετικά με τα 15 < 13:

    Να επιβεβαιώσω, περιαυτοσχολιάζοντας :-), καταθέτωντας την προσωπική μου εμπειρία: 4 τμήματα σε κάθε τάξη, στην πρώτη γυμνασίου στο Βαρβάκειο, τα τρία έκαναν αγγλικά, το ένα γαλλικά. Εγώ επέλεξα χωρίς πολλή σκέψη το γαλλικό με τη λογική "αγγλικά ξέρω [μαθαίνω τελοσπάντων], ας πάω να μάθω γαλλικά". Δεν ήξερα βέβαια ούτε λέξη. (Η καθηγήτρια δεν μας μίλησε ποτέ ελληνικά. Τα Capelle που κάπου αναφέρθηκαν πιο πάνω, είχαν και κάτι συμπληρωματικά για τον καθηγητή, σαν χάρτινα κουκλάκια που κόλλαγαν πάνω σε τσόχα, και "έπαιζε" με αυτά το μάθημα, ώστε πιάναμε το νόημα αυτών που ακούγαμε στα γαλλικά).
    Κάναμε γαλλικά μία ώρα την ημέρα, 6 ώρες την εβδομάδα. Και όταν καθιερώθηκε το πενθήμερο, πάλι 6 ώρες κάναμε, μία μέρα κάναμε δίωρο. Ξεκινώντας από το "Σ' ε Φιλίπ" που είναι η πρώτη γαλλική φράση που (θυμάμαι να) άκουσα στη ζωή μου και περνώντας μέσα από τον πρώτο διάλογο "Αλό, κι ε-ς; Σ' ε Φιλίπ. Μπονζούρ Φιλίπ, σ' ε Ζακ. Μπονζούρ Ζακ. Βιεν Βιτ", πήρα το certificat σε 2,5 χρόνια, στην τρίτη γυμνασίου, σαν να πήγαινα φροντιστήριο δηλαδή (και η διδασκαλία συνεχίστηκε και στο λύκειο εννοείται).

  43. Και βέβαια, «Βιεν βιτ»! Με παρέσυραν τα συνεχόμενα κύρια ονόματα!

  44. Γς said

    42:
    Φρέρε Ζάκε, Φρερε ζάκε ντοτμε βου, Σόνε λε ματίνε.

    Η κυρα Ρίτα.
    Στο νηπιαγωγείο μας. Μας τα μάθαινε. Και τη Μασσαλιώτισσα.
    Γαλλοβαρεμένη. 1948, στο φόρτε ο εμφύλιος. Τόσα χρόνια πόλεμος. Ο φρερε Ζάκε κι η Γαλλία φάνταζαν σαν μια ελπίδα για καλύτερες μέρες. Βύρωνας.
    Κι ο Γς καθόταν στη σειρά με το κυπελάκι του όταν ερχόταν το γάλα από του Μαρκεντάου, το σχολείο. Δίπλα απ το μέρος που στήσανε στον τοίχο εκείνους στο μπλόκο οι Γερμανοί.
    Και το γάλα ήταν λίγο. Τρία δάκτυλα μέσα στο κυπελλάκι. Και του ήρθε μια φλασιά του Γς. Τρία δάκτυλα σε ένα κατσαρολάκι!
    Μα δεν έπιασε το κόλπο. Ενα δακτυλάκι γάλα μέσα στο κατσαρολάκι του…

    «Αλόνζ ανφάν ντε λα πατρίε, λε ζουρ ντε γκλουά ετ αριβέ»

    Κι ήρθαν καλύτερες μέρες, με συσσίτια πάλι και τέτοια

  45. Κωνσταντίνος said

    Χωρίς να μπορώ να έχω καθαρή άποψη για την κατάργηση ή μη των αρχαίων στο γυμνάσιο, εφόσον δεν έχω δει κάποιο νέο προτινόμενο αναλυτικό πρόγραμμα, συμμερίζομαι την άποψη του κ.Πάνου στο 41, συμπληρώνοντας ότι και εμείς που μάθαμε αρχαία στα 00’s μπορούμε εύκολα να μεταφράσουμε κείμενα αττικού λόγου, και όχι φυσικά όμηρο ή ποιητικά κείμενα. Η γνώση όμως των αρχαίων δεν χρειάζεται μόνο για την αρχαία γραμματεία, γνωρίζοντας την αττική διάλεκτο μπορείς να καταλάβεις εύκολα τα μετέπειτα μεσαιωνικά ελληνικά καθώς και τα γραπτά των καθαρευουσιάνων της σύγχρονης νεοελληνικής γραμματείας.
    Τα αρχαία στο γυμνάσιο έχουν κυρίως σαν σκοπό την εκμάθηση της γραμματικής και στοιχείων συνταντικού, ώστε να διδαχθούν έπειτα στο Λύκειο μεγάλες ενότητες από έργα όπως του Ξενοφώντα και Θουκιδίδη που έχουν αξία και σαν ιστορικά τεκμήρια. Αν ο μαθητής δεν έχει κάνει αρχαία στο γυμνάσιο και άρα δεν ξέρει γραμματική και συντακτικό, μου φαίνεται δύσκολο να μπορεί να παρακολουθήσει τον Θουκιδίδη πχ σε συνέχειες.
    Γενικώς πιστεύω σε έναν χωρισμό θεωρητικού και πρακτικού λυκείου, που όμως και στο πρακτικό λύκειο θα πρέπει να υπάρχει κάποια εκμάθηση (ή επιλογή της εκμάθησης) αρχαίων. Οι θετικές επιστήμες παραγκωνίζονται στο γυμνάσιο από την ύπαρξη όλων αυτών των μαθημάτων: μουσικής, καλλιτεχνικών, γυμναστικής που πραγματικά δεν διδάσκουν τπτ και είναι η ώρα του παιδιού, και όχι λόγω των αρχαίων που οκ, κάποια γνώση αφήνουν στο παιδί.

  46. spiral architect said

    @45: Μουσική, καλλιτεχνικά, γυμναστική: Μπορεί να μην μαθαίνεις κάτι, (λες εσύ!) αλλά κάτι σου μένει, ακόμα και απ’ τις εκδρομές.
    (λέω εγώ!)
    Μην είσαι ισοπεδωτικός, μον’ κάτσε εσύ 8 ώρες στο θρανίο καθημερινά, χωρίς καλλιτεχνικά, μουσική και εκδηλώσεις και θα σου πω μετά για πότε θα μισήσεις το σχολείο. 😐

  47. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    45: Κωνσταντίνε, αν μπορείς να μεταφράσεις απλό αττικό κείμενο πρίμα βίστα, χωρίς λεξικό, σου βγάζω το καπέλο.

  48. Κωνσταντίνος said

    46. 😀 Αυτό που μίσησα στο σχολείο (γυμνάσιο) είναι ότι κάθε μέρα είχα 6άωρο. Και ότι έπρεπε να διαβάσω για το διαγώνισμα μουσικής, οικιακής και θρησκευτικών όπως διάβαζα για τα μαθηματικά, γτ είχαν «ίδια βαρύτητα», άρα σε καμία περίπτωση η μουσική δεν αλάφρωνε το πρόγραμμα. Όχι, ειδικά από καλλιτεχνικά δεν μου έμεινε τπτ. Αντιθέτως με τα γαλλικούλια που έμαθα στο γυμνάσιο και δεν συνέχισα στο λύκειο (δεν έκανα φροντιστήριο, για δεύτερη ξένη γλώσσα επέλεξα ισπανικά), καταλαβαίνω τι θέλει να πει ένα πχ επιστημονικό άρθρο με πολλά μαθηματικά όμως 😛 γραμμένο στα γαλλικά.

    Για τις εκδρομές, δεν το συζητώ, η καλύτερες μέρες! (Αχ μελαγχόλησα τώρα…)

    47. Αυτό που ήθελα να πω βσκ σαν επιχείρημα είναι ότι με τα (όποια) αττικά που μάθαμε, μπορούμε να καταλαβουμε εύκολα και κέιμενα της μετέπειτα «λόγιας» παραδοσης.

    Προσωπικά, αν και αυτό δεν ενδιαφέρει κανέναν 😉 , απλό αττικό κείμενο (Ισοκράτης ήταν νομίζω) μετέφρασα καααποτε 😛 (θεε μου, παθαίνω κρίση ηλικίας τώρα) πρίμα βίστα σε διαγωνισμό αρχαίων και βγήκα δεύτερος, χωρίς προετοιμασία και όντας από θετική κατεύθυνση.

  49. Nestanaios said

    Από την πρώτη δημοτικού θα έπρεπε να υπάρχουν μερικά προαιρετικά μαθήματα στο σχολείο των παιδιών μας. Αυτή την στιγμή μπορώ να σκεπτώ δύο προαιρετικά μαθήματα• Τα θρησκευτικά και τα αρχαία. Προαιρετικά για τους μαθητές και απαραίτητα για τα σχολεία.

  50. gryphon said

    49
    Kι εγώ αυτό πιστευω.Το μαθημα αρχαιων ελληνικων θα επρεπε να αρχιζει απο τήν πρωτη δημοτικου η ακομα καλυτερα απο το νηπιαγωγειο και τους παιδικους σταθμους.Αντο ηθελαν θα ειχε βρεθει ο καταλληλος τροπος ,Στο γυμνασιο ειναι ηδη αργα.Επισης η μουσικη θα επρεπε να ειναι μαθημα απο το νηπιαγωγειο ακομη.

  51. Δημήτρης Μ. said

    Εκείνο που δεν καταλαβαίνουμε, εμείς οι μαθητές του ΄60 και του ΄70, είναι ότι δε μάθαμε «να μιλάμε καλά ελληνικά», χάρη στα αρχαία του γυμανσίου, αλλά χάρη στα παραμύθια της γιαγιάς και του παππού και χάρη στις συζητήσεις και τις αφηγήσεις των μεγάλων, που ακούγαμε γύρω από τη σόμπα, το τζάκι, ή ό,τι άλλο είχαμε για να ζεσταινόματε το χειμώνα. Από εκεί προέκυψε το γλωσσικό αισθητήριο και όχι από τους υπερσυντέλικους.

  52. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Οι παράπλευρες ωφέλειες των αρχαίων.
    Ο μύθος λέει ότι η Μπουμπούκα γνώρισε τον Μπουμπούκο (ο Θντκυ), όταν του πήγε λέει τα παιδάκια της να τους κάνει μαθήματα αρχαίων ελληνικών. Τα υπόλοιπα τα ξέρετε (Ζούνε αυτοί καλά κι εμείς χειρότερα)

  53. Δημήτρης Μ. said

    52. Αχ, τύχη που την έχουν μερικές μερικές…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε <span>%d</span> bloggers: