Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Τα άρματα που θα παρελάσουν, επειδή λεφτά υπάρχουν

Posted by sarant στο 16 Οκτωβρίου, 2013


Όπως ίσως θα διαβάσατε, φέτος στην παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου θα πάρουν και πάλι μέρος άρματα μάχης και μηχανοκίνητα τμήματα, καθώς και αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας, παρόλο που τα τελευταία χρόνια το δαπανηρό αυτό έθιμο είχε διακοπεί (τελευταία φορά που έγινε παρέλαση με άρματα μάχης ήταν στις 25 Μαρτίου 2010), Στην αρχή νόμιζα ότι η ακατανόητη αυτή απόφαση, σε καιρούς ασφυκτικής λιτότητας, ήταν ένα προσωπικό καπρίτσιο του υπουργού Άμυνας κ. Αβραμόπουλου, ίσως και για να μπει στο μάτι του Ευ. Βενιζέλου, ο οποίος μάλιστα διαμαρτυρήθηκε.

Όμως, το Γραφείο Τύπου της ΝΔ έσπευσε να καλύψει τον κ. Αβραμόπουλο, και ταυτόχρονα να αδειάσει μεγαλοπρεπώς τον κ. Αντιπρόεδρο, δείχνοντας για μιαν ακόμα φορά ότι οι διαμαρτυρίες των σώγαμπρων δεν παίρνονται και πολύ υπόψη: «η παρέλαση πρέπει να γίνεται όπως αρμόζει σε ένα γεγονός που τιμά την ιστορική μας επέτειο, δίνοντας τη δυνατότητα στο λαό της Β. Ελλάδος και της Θεσσαλονίκης ειδικότερα, να συμμετάσχει, να δει, να θαυμάσει και να τιμήσει τα παιδιά του, που υπηρετούν την πατρίδα, αλλά και μέρος των δυνατοτήτων του αμυντικού μας συστήματος, το οποίο έχει αποκτήσει η πατρίδα μας με θυσίες των Ελλήνων».

Πρέπει βέβαια να πούμε ότι ο κ. Αβραμόπουλος κοστολόγησε τη συμμετοχή αυτή σε 35.000 ευρώ, αμελητέο ίσως ποσό -αλλά άλλες πηγές, φιλοκυβερνητικές μάλιστα, δίνουν κόστος ως και 30 φορές μεγαλύτερο, που ξεπερνάει το εκατομμύριο. Ωστόσο, το ζήτημα δεν είναι (μόνο) το ύψος των επιπλέον δαπανών που θα επωμιστεί το κράτος, είναι και ο συμβολισμός της απόφασης. Από τη μια επιβάλλονται αιματηρές θυσίες στον λαό, κλείνουν σχολεία ή μένουν χωρίς φύλαξη, μαθητές αναγκάζονται να αλλάξουν μεσοδρομίς κατεύθυνση, νοσοκομεία δεν έχουν αναλώσιμα -και από την άλλη, λεφτά υπάρχουν και για μηχανοκίνητες παρελάσεις, και για να έρχεται κάθε Πάσχα το Άγιο Φως από τα Γεροσόλυμα (που τώρα που έπιασε και φιλίες με τον πρωθυπουργό και συζητάνε για θέματα αρμοδιότητάς τους). Τι του λείπει του κασιδιάρη; (και δεν εννοώ βέβαια τον υπόδικο) – Σκούφια με μαργαριτάρι, λέει η παροιμία. Για να μη μιλήσουμε για πολύ μεγαλύτερα ποσά, τάξεις μεγέθους παραπάνω, όπως αυτά που έχασε το κράτος όταν χάρισε άδειες σε καναλάρχες, για να αναφέρω ένα μόνο παράδειγμα.

Αλλά εδώ δεν σκανδαλολογούμε, εμείς λεξιλογούμε και θα σταθούμε λίγο σε αυτά τα άρματα που θα παρελάσουν. Στην ελληνική γλώσσα έχουμε δυο ειδών άρματα, δυο διαφορετικές λέξεις: έχουμε τα άρματα, τα αρχαία ιππήλατα οχήματα δηλαδή, που αναβίωσαν στη νεότερη εποχή ως άρματα μάχης ή ως άρματα των καρναβαλικών παρελάσεων, κι έχουμε και τη λέξη άρματα που σημαίνει όπλα, το σύνολο του οπλισμού, λέξη που μας φέρνει στο νου τους κλέφτες και το 1821 ή το «Στ’ άρματα, στ’ άρματα εμπρός στον αγώνα», όπως  έλεγε ένα πασίγνωστο αντάρτικο στα δοξασμένα χρόνια της Εθνικής Αντίστασης. Οι δυο λέξεις διαφέρουν κατά το ότι η πρώτη έχει και ενικό, το άρμα, ενώ η δεύτερη μόνο πληθυντικό. Μια άλλη διαφορά που είχαν οι δυο λέξεις τον παλιό καιρό, είναι ότι το άρμα έπαιρνε δασεία, ενώ τα άρματα ψιλή. Η διαφορά αυτή έχει πια εξαφανιστεί, πολύ περισσότερο που μιλάμε για «αντιαρματικά όπλα» (και όχι… ανθαρματικά), δηλαδή κάθε ανάμνηση της δασείας έχει πια χαθεί.

Ωστόσο, οι δυο λέξεις συνδέονται. Το αρχαίο άρμα, που είναι ήδη μυκηναϊκό, ανάγεται σε ινδοευρωπαϊκή ρίζα, από την οποία προέρχεται και το λατινικό arma (όπλα, πληθυντικός), που μπήκε στα ελληνικά στη βυζαντινή εποχή (ίσως και νωρίτερα), συνήθως στον πληθυντικό, και από το οποίο παράγεται το γαλλικό arme, όπλο, που το έχουμε δανειστεί κι εμείς στο στρατιωτικό παράγγελμα «παρουσιάστε, αρμ». Από την ίδια ρίζα είναι και το αγγλικό arm, ο βραχίονας, Επομένως, τα νεότερα άρματα είναι ανιψάκι, ας πούμε, του αρχαίου άρματος.

Τα άρματα μάχης, τα τεθωρακισμένα, τα λέμε και τανκς, βεβαίως, μια λέξη που συνήθως ανακαλεί στο μυαλό μας, τουλάχιστον σε όσους βρίσκονται στην κατάλληλη ηλικία, τη δικτατορία του 1967-74, αλλά και την αμέσως μετά περίοδο, με την περίφημη ρήση «Καραμανλής ή τανκς» του Μίκη Θεοδωράκη.

Τα τανκς μας δημιουργούν διάφορα προβλήματα, και δεν εννοώ προβλήματα πολιτικά, όταν καταλύουν τη δημοκρατία ή την απειλούν, αλλά γλωσσικά. Καταρχάς, η λέξη ήρθε στα ελληνικά από τα αγγλικά στον πληθυντικό, tanks, κι έτσι πρώτα είπαμε «τα τανκς». Κι επειδή οι ξένες λέξεις που δεν προσαρμόζονται στο ελληνικό κλιτικό σύστημα μένουν άκλιτες (όσες προσαρμόζονται, κλίνονται κανονικότατα!), έτσι είπαμε (ή πρέπει να λέμε) «το τανκς». Δεν είναι πρώτη φορά που μια λέξη μάς έρχεται στον πληθυντικό και την εκλαμβάνουμε για ενικό. Και με το λατινικό arma, που είδαμε πιο πάνω, το ίδιο έγινε. Αλλά και στην εποχή μας, λέμε «το πιροσκί», που είναι ο ρώσικος πληθυντικός (στον ενικό είναι πιροζόκ), ή λέμε «ο ταλιμπάν» που είναι πληθυντικός (ο ενικός είναι ταλίμπ ή ταλέμπ -έχω γράψει άρθρο γι’ αυτό το θέμα). Όμως ρώσικα ή αραβικά δεν ξέρουμε οι περισσότεροι, ενώ αγγλικά ξέρει και η κουτσή Φαίδρα, κι έτσι σε πολλούς κακοφαίνεται να πουν «το τανκς», διότι θέλουν να κλίνουν τις λέξεις σε ενικό και πληθυντικό, και όπως λένε «ο κομπιούτερ – οι κομπιούτερΣ» έτσι λένε και «τα τανκς – το τανκ», κάτι βέβαια που συμφωνεί με την αγγλική γραμματική αλλά όχι με την ελληνική. Πάντως, ενώ ο τύπος «το τανκς» λέγεται, είναι συχνότερος ο αγγλοπρεπής τύπος «το τανκ», π.χ. εκείνο που γκρέμισε την πύλη του Πολυτεχνείου στις 17 του Νοέμβρη.

Το δεύτερο πρόβλημα, όχι τόσο σημαντικό, είναι ότι «κανονικά» θα έπρεπε να γράψουμε «τανξ» αφού κ+σ κάνει ξ. Το σύμπλεγμα «κσ» φυλάγεται μόνο στα σύνθετα του εκ (εκστρατεία, εκσφενδονίζω, εκσυγχρονισμός κτλ.), κι ενώ το eccentrique το δανειστήκαμε ως εξαντρίκ, στα αγγλικά δάνεια, όπως βρίσκω στο λημματολόγιο του ΛΚΝ, έχουμε κρατήσει το «κσ» σε τρεις περιπτώσεις: κόμικς, κορνφλέικς και τανκς. (Δεν μετράω τον σαικσπηρικό, γιατί νομίζω ότι οι περισσότεροι τον γράφουν με ξ). Στα κόμικς βέβαια είχαμε τη ρηξικέλευθη απόφαση του εκδότη του περιοδικού ΚΟΜΙΞ να γράψει έτσι τον τίτλο (πυροδοτώντας εντονότατες συζητήσεις των αναγνωστών του) -αλλά το Κόμιξ μόλις έκλεισε.

Είπα πιο πάνω ότι η λέξη τανκς είναι δάνειο από τα αγγλικά -αλλά η αγγλική λέξη δεν είναι αυτόχθονη, από κάποιαν άλλη γλώσσα έχει έρθει. Είναι αρκετά γνωστό, γι’ αυτό και δεν το βάζω σε κουίζ, αλλά αν δεν το ξέρετε μπορεί και να σας παραξενέψει. Λοιπόν; Από ποια χώρα πήραν οι εγγλέζοι τη λέξη tank;

Να το πάρει το ποτάμι;

Η λέξη tank, σύμφωνα με την επικρατέστερη θεωρία, είναι δάνειο από τα ινδικά, από τη γλώσσα Γκουτζαράτι, όπου τανκ σημαίνει λίμνη. Η λέξη πέρασε στα αγγλικά, ήδη από τον 17ο αιώνα, με τη σημασία «δεξαμενή» -σημασία άλλωστε που διατηρείται ακόμα, αν σκεφτούμε ότι τάνκερ είναι το δεξαμενόπλοιο. Όταν οι Εγγλέζοι σχεδιάζανε τα πρώτα τανκς, στον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο, είτε ως συνθηματική ονομασία, είτε επειδή έμοιαζαν και λίγο στην όψη με δεξαμενές, τα ονόμασαν tank(s) και η ονομασία έμεινε.

Και κάποια τανκς θα παρελάσουν σε δυο βδομάδες στη Θεσσαλονίκη, εκτός αν αλλάξει απόφαση η κυβέρνηση -που δεν το πιστεύω, ιδίως εφόσον, όπως ακούω, ο εφοπλιστής Βαρδής Βαρδινογιάννης προσφέρθηκε να καλύψει το κόστος των καυσίμων για τα άρματα μάχης (και τα αεροσκάφη) που θα συμμετάσχουν στην παρέλαση. Δεν ξέρω αν η πρόταση όντως υποβλήθηκε, ούτε αν έγινε δεκτή, αλλά παρέλαση με χορηγό μου φαίνεται κωμικό θέαμα. Αναρωτιέμαι μάλιστα αν η χορηγία θα έχει και τα συνηθισμένα επακόλουθα. Δηλαδή, αναρωτιέμαι αν οι εκφωνητές της παρέλασης θα λένε κάθε τόσο «με την ευγενική χορηγία της Μότορ Όιλ», όπως κάνουν και οι συνάδελφοί τους που μεταδίδουν ποδοσφαιρικούς αγώνες. Όσο για τον πανηγυρικό της ημέρας, οι φήμες ότι θα τον εκφωνήσει η κυρία Μαριάννα Βαρδινογιάννη αντί για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ελέγχονται ως ανακριβείς.

197 Σχόλια προς “Τα άρματα που θα παρελάσουν, επειδή λεφτά υπάρχουν”

  1. Νέο Κid said

    Άρμα Θέσπιδος θα γίνουμε! 🙂 (..ποια είναι αυτή η Θέσπιδω ρε παιδιά; Η Μαριάννα την ξέρει;)

  2. Η κουτσή Φαίδρα ποια είναι πάλι;

  3. spiral architect said

    Καλημέρα. 🙂
    Ασυζητητί ο μπούλης διοργανώνει τις πλέον μπάνικες παρελάσεις: 😀

    Λοιπόν: Οι παρελάσεις έχουν (ελαφρά και βαρέα) όπλα. –> Τα όπλα εξασκούν βία –> Καταδικάζουμε τη βία απ’ όπου κι αν προέρχεται! 😆

  4. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1: Ο Θέσπις ήταν, ηθοποιός αρχαίος.

    2: Η κουτσή Μαρία μεταμοντέρνα.

  5. spiral architect said

    Επειδή για το πως δόθηκε η διακριτική ονομασία του τεθωρακισμένου (τανκ) το θυμάμαι από παιδί, το παραθέτω κι εδώ:
    Ο Ανθυπολοχαγός Walter Gordon Wilson άρχισε στις 17 Σεπτεμβρίου του 1915 την κατασκευή του πρώτου δοκιμαστικού τύπου που έφερε το όνομα Mother. Η επιτροπή μετονομάστηκε στο συνθηματικό της όνομα «επιτροπή κατασκευής δεξαμενών» (αγγλ. tank, δεξαμενή, tanks, δεξαμενές), από όπου και προέρχεται ο μέχρι σήμερα διεθνώς γνωστός όρος.
    (επίσης εδώ πιο εκτεταμένη περιγραφή)

  6. LandS said

    Θα μπέι και το σήμα της Μοτορ Όιλ στις στολές όπως παλιά στις φανέλες του Παναθηναικού;

  7. LandS said

    Παύλο θεέ, πάρε τις ΕΔ

  8. tsompanakos said

    Ωραίο άρθρο!
    Διαβάζοντας το «ετυμολογικό παράρτημα» για τη λέξη tank, ομολογώ ότι παραξενεύτηκα. Νόμιζα ότι η απώτερη καταγωγή του θα ήταν το γαλλικό étang ή μάλλον κάποια μεσαιωνική μορφή του. Βέβαια το ηχητικά παρόμοιου ινδικό είναι σχεδόν ταυτόσημο. Ινδοευρωπαϊκές (ψευτο)φιλίες ή κάτι άλλο;

  9. 8 Μάλλον αντίστροφα κατάλοιπα της αποικιοκρατίας:
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_English_words_of_Tamil_origin
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_English_words_of_Hindi_or_Urdu_origin
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_English_words_of_Sanskrit_origin

  10. Νέο Kid Στο Block said

    4α. Ωχ!! Eντάξει ρε Νικόλα..γίδι και κατσίκι και ρίφι είπαμε, αλλά ένα ρημαδοθέατρο (που λες κι εσύ) το έχουμε πάει στα νιάτα μας, γιατί πλέον μόνο.. Ιονέσκο.

  11. 10 (και 4β) παρομοίως κι εγώ είχα καταλάβει ποια ήταν η γνήσια κουτσή (αναρωτιόμουν βέβαια αν υπάρχει κάποιο υπονοούμενο) 😉

  12. sarant said

    10: Δίκιο έχεις, δεν το πρόσεξα καλά -βάζουμε και καμιά φατσούλα, πρωί είναι.

    8-9: Με πρόλαβε (όπως πάντα) ο Δύτης. Πάντως υπάρχει και θεωρία για προέλευση από το estanquer μέσω πορτογαλικών, αλλά κι αυτή περνάει από Ινδία. Η ινδική προέλευση του αγγλ. tank δηλαδή είναι σίγουρη.

  13. Gpoint said

    » μαθητές αναγκάζονται να αλλάξουν μεσοδρομίς κατεύθυνση»

    Είσαι σίγουρος ;
    Συνήθως οι μαθητές αλλάζουν σχολείο όταν καταργείται η ειδικότητα εκτός και προτιμήσουν την αλλαγή της ειδικότητας παρά του σχολείου οπότε όπως αντιλαμβάνεσαι οι λόγοι δεν είναι μαθησιακοί.
    Πάντως και φέτος παρά την απόλυση πολλών στις ειδικότητες των τεχνικών σχολών (ΕΠΑΣ) τα τμήματα λειτουργούν με ωρομίσθιους. Από την άλλη μπορώ να σε διαβεβαιώσω ότι στην διάρκεια της θητεία μου σχεδόν ποτέ δεν είχαν πλήρες ωράριο λόγω έλλειψης καθηγητών πριν τον Δεκέμβρη.

  14. sarant said

    11: Ξαναλέω, βάζετε φατσούλες, είναι πρωί 🙂

  15. sarant said

    13: Το υπουργείο δεν δίνει επαρκείς πιστώσεις για ωρομίσθιους, λέει το ρεπορτάζ, και έχουν εκαντοντάδες ώρες κενό
    http://www.alfavita.gr/arthron/%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BF%CE%B9-%CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%B7%CF%84%CE%AD%CF%82-%CE%BB%CE%BF%CE%B9%CF%80%CF%8C%CE%BD-%CE%B8%CF%85%CF%83%CE%AF%CE%B1-%CE%BA%CF%8D%CF%81%CE%B9%CE%B5-%CF%83%CE%B1%CE%BC%CE%B1%CF%81%CE%AC

  16. Gpoint said

    Επίσης εντύπωση προκαλεί το…Γεροσόλυμα

    Φαίνεται τα καυμένα τα Σόλυμα χάσανε κάτι από την …ιερότητά τους λόγω…γήρανσης !

  17. Gpoint said

    # 15

    Ναι αλλά όπως σου έγραψα αυτό συμβαίνει (σχεδόν) κάθε χρόνο μεχρι να εγκρίνουν τα εντελλόμενα τις πιστώσεις, η υπερβολή νομίζω πως είναι στην υποχρεωτική αλλαγή κατεύθυνσης τβν μαθητών

  18. munich said

    Εκεί που επιτέλους φαινόταν στον ορίζοντα η κατάργηση των παρελάσεων, τσουπ ο πάντα σούπερλαρτζ, χλιδάτος Αβραμό με υποστήριξη από το ακροδεξιό Μαξίμου να μας προσφέρουν στιγμές μεγαγελοίου.
    Και ποιο το μήνυμα αν όντως δεχτούν χορηγεία; Αν γίνει πόλεμος τα τεθωρακισμένα και τα αερομαχητικά που τόσο ακριβά και με θυσίες πλήρωσε ο ελλ. λαός θα σπεύσουν να προστατεύσουν τους «χορηγούς» των παρελαστικών καυσίμων τους. Τι γελοιότητες θεε μου αναφωνούμε κι εμείς οι άθεοι!

  19. spiral architect said

    @17: … μεχρι να εγκρίνουν τα εντελλόμενα τις πιστώσεις, …
    Ήτανε που ήτανε στραβό το κλήμα, το απόφαε και ο γάιδαρος. 😦

  20. Γς said

    13:
    >μαθητές αναγκάζονται να αλλάξουν μεσοδρομίς κατεύθυνση

    ωχ, κι αυτοί οι μαθητές των παρελάσεων που μεσοδρομίς γυρίζουν το πρόσωπο αλλού και φασκελώνουν κιόλας τους επισήμους….

  21. munich said

    Η προσέγγιση του Ισραήλ από τους έλληνες πρωθυπουργούς τα τελευταία χρόνια είναι αντιστρόφως ανάλογη με την πολιτική που ασκεί στο θέμα ο τούρκος ομόλογος τους, που και αυτός βέβαια λαϊκίζει με τα αισθήματα των ουλτρα φανατικών ψηφοφόρων του.

  22. tsompanakos said

    @9 + 12
    Όντως τα αντίστροφα κατάλοιπα είναι πιο πολλά από όσα φανταζόμαστε στα αγγλικά, τα ισπανικά, τα γαλλικά κτλ, αλλά εδώ κάτι δε μου κολλάει.

    Ψάχνοντας βιαστικά είδα ότι πράγματι το etymonline.com δεν αποκλείει η λέξη να έφτασε στα αγγλικά μέσω πορτογαλικών, δηλ. πριν η Ινδία γίνει βρετανική, αλλά διστάζει να πει αν πρόκειται για καθαρά ινδική λέξη ή πορτογαλικό αντιδάνειο. Επίσης το wiktionary δίνει 2 ινδικές παραλλαγές που τις συγκρίνει με το αραβικό istanqáʕa. Δεν έχω ιδέα από αραβικά, αλλά η ομοιότητα με το λατ. stango είναι εντυπωσιακή… Περίπτωση «λαμπίκου»;

  23. Γς said

    Στ άρματα, στ άρματα!

  24. ChrisMaGR said

    Με τέτοιο τίτλο, περίμενα ότι εκτός από τα τανκς θα πιάσατε και το ρήμα «Παρελάζω» που άκουσα στον στρατό (από ανθυπολοχαγό απόφοιτο της Σχολής Ευελπίδων) και πόνεσαν τα αυτιά μου.
    Άλλες αγγλικές λέξεις που έχω ακούσει αποκλειστικά στον πληθυντικό είναι το ντόνατς και το μπράουνις (ή μπράουνιζ).

  25. Νέο Kid Στο Block said

    Τουλάχιστον οι αρχαίοι Βαρδήδες (πεντακοσιο…κάτι δεν τούς έλεγαν;) αναλάμβαναν κανα πλοίο «φουλ μπόρντ» κι όχι «μπρέκφαστ όνλυ» σαν τον τσιφουτοβαρδή… (Να,να,να. Νανανανάνη παικταρά! Βάλε στον κ… τα λεφτά! (βαζελοσυμπλέγματα.. 🙂 )

  26. spiral architect said

    … ίσως και για να μπει στο μάτι του Ευ. Βενιζέλου, ο οποίος μάλιστα διαμαρτυρήθηκε.

    Όμως, το Γραφείο Τύπου της ΝΔ έσπευσε να καλύψει τον κ. Αβραμόπουλο, και ταυτόχρονα να αδειάσει μεγαλοπρεπώς τον κ. Αντιπρόεδρο, δείχνοντας για μιαν ακόμα φορά ότι οι διαμαρτυρίες των σώγαμπρων δεν παίρνονται και πολύ υπόψη:

    Μπας και ο σώγαμπρος φοβάται κάτι; 🙄
    Κατηγορείστε τον για όσα θέλετε, βλάκα μόνο μην τον πείτε. 😉

  27. physicist said

    #24. — … καθώς επίσης και τα (πατατάκια) τσιπς, σε αντίθεση με το τσιπ της μικροηλεκτρονικής που το συναντάμε και στον ενικό.

    (Άλλη μια τέτοια λέξη είναι το θενξ αλλά μην το ξεφτιλίσω τελέιως, ε;)

  28. Basileios said

    ΣΟΥ ΕΚΛΕΨΑΝ ΚΟΜΜΑΤΙ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΓΙΑ ΤΗ ΖΕΙΑ : http://taxalia.blogspot.gr/2013/10/blog-post_8015.html

  29. tsompanakos said

    (Το βιολί μου)
    Άσχετο, αλλά χαζεύοντας τη λίστα με τις Hindi/Urdu λέξεις των αγγλικών βλέπω το… bottle! Είναι δυνατόν να ήρθε από τα ινδικά και όχι από κάποια νεολατινική γλώσσα (βλ. μποτίλια);
    Δεν ξέρω βέβαια αν στη σημερινή Αγγλία υπάρχουν «Λιακοπουλαίοι και Σαραντάκηδες» 😛 δηλαδή γελοίοι (σαξονομανείς, λατινομανείς, ινδομανείς κτλ) και σοβαροί «ετυμολογιστές», ενώ εμείς βλέπουμε μέσω διαδικτύου τα αποτελέσματα της πάλης τους.

  30. 29 E, ναι: First attested in English in the 14th century, the word bottle derives from old French boteille, which comes from vulgar Latin butticula, itself from late Latin buttis meaning «cask», which is perhaps the latinisation of the Greek βοῦττις (bouttis), «vessel».

  31. LandS said

    Για το cash το etymoline λέει ότι η έννοια του ινδ. kasu βοήθησε να μετατραπεί το cash<- ιταλ. cassa (κάσα) σε "χρήμα".

    Ενώ για το candy <-…<- περσ. qand, λέει απλά ότι έχει κοινή ρίζα με το ινδ.kantu και όχι ότι προέρχεται από αυτό.

    Κάτι που μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν και στην Ινδία βαρεμένοι.

  32. ΠΑΝΟΣ said

    Όσον πιο «μεγαλειώδεις» είναι σε μια χώρα οι παρελάσεις,τόσο γελοιοδέστερη χώρα είναι.Συμπεριλαμβανομένων και των πρώην «σοσιαλιστικών».Απεδείχθη,αν και ακόμα κυκλοφορούν αυταπάτες…

  33. Γς said

    Είναι και τα pants που τα βρίσκεις μόνο στον ενικό εδώ

  34. physicist said

    #32. — Πάντως στη Γαλλία κάνουν πομπώδεις παρελάσεις την 14η Ιουλίου ενώ πρόσφατα έγινε μεγάλη στρατιωτική παρέλαση και στη Νότια Κορέα, που κάθε άλλο παρά γελοία χώρα είναι — έχει βέβαια στα βόρεια σύνορά της τη χώρα της Υπαρκτής Σοσιαλιστικής Σχιζοφρένειας. Νομίζω ότι και στην Ελλάδα, ένα διάστημα οι στρατιωτικές παρελάσεις έπαιζαν τον ρόλο της επίδειξης ισχύος προς την Τουρκία.

  35. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα! Βιαστικά γιατί έπεσε δουλειά

    16: Δεν έχουν σχέση με τη λέξη ιερός τα ιεροσόλυμα. παρά μόνο παρετυμολογική. Παλιά, για ναποφεύγουν τη χασμωδία, τα λέγαν Γεροσόλυμα, διάβασε Τσίρκα.

    Πολλά άλλα σχόλια έχουν ψωμί, ίσως ευκαιρήσω αργότερα.

  36. Γιώργος Πρίμπας said

    Στον πόλεμο του ’40 ο ελληνικός στρατός δεν είχε τανκ. Οι Ιταλοί είχαν αλλά κόλλησαν στη λάσπη και την πάτησαν.
    Από ότι φαίνεται 73 χρόνια μετά τους ζηλέψαμε και ακολουθούμε το τότε παράδειγμά τους.

  37. LandS said

    Υπάρχουν βέβαια και «Τα τανκς που πέρασαν και αυτά με ένα ρυθμό χορευτικό. Ίσως ήταν το δικό μου αίσθημα που τους έβλεπα με αγάπη και φιλία».
    Που γέννησαν χορευτικές εκδηλώσεις, σε Αργεντίνικους ρυθμούς, σε ταλαιπωρημένες από τον Υπαρκτό πρωτεύουσες και σκέψεις.

  38. Gpoint said

    # 34

    Μπάαα, ήταν για να τους δείξουμε πως τηρείται η αναλογία 7 προς 10 ( τι θυμήθηκα τώρα ! )

  39. sarant said

    28: Α, ευχαριστώ -και δεν ανέφεραν την πηγή, οι άθλιοι.

    29-30: Παντού υπάρχουν Λιακοπουλαίοι.

  40. spiral architect said

    @32, 34: Παντού κάνουν παρελάσεις.
    Πομπώδεις και μηχανοκίνητες, με υπερπτήσεις αεροσκαφών, ή/και χωρίς, με μαθητές ή/και στρατά, (σικ, Κοκός!) ή μόνο βετεράνους, σε «σοβαρές» ή «ασόβαρες» χώρες.
    Παντού γίνονται.
    Είναι ένα event που έχει τις ρίζες του στην αρχαία Ρώμη!

  41. Gpoint said

    # 35

    Το φανταζόμουνα αλλά δεν ξέρω να βάζω φατσούλες και φάνηκε για σοβαρό
    Δεν ξέρω τι λέει ο Τσίρκας το Γιεροσόλυμα ηχεί πιο φυσιολογικό αν κάποιος έχει πρόβλημα με τις χασμωδίες.
    Το σκέτο Σόλυμα που γράφουν διάφοροι, στέκει :

    Ωραίο παρετυμολογικό αν και ανορθόγραφο είναι το Ιεριχώ από τη ιερά ηχώ που έριξε τα τείχη

  42. physicist said

    #38. — Πού τη θυμήθηκες στ’ αλήθεια … κύριο θέμα τότε στις εφημερίδες και στις συζητήσεις. Όπως κι εκείνη η ευφορία όταν είχε εκλεγεί ο Κάρτερ το 1976, και μετά το άγριο ξύπνημα όταν ήρε το εμπάργκο προς την Τουρκία.

  43. LandS said

    36 «Δίχως τανκς αεροπλάνα, μόνο μ’ όλμους πολυβόλα / και ψυχή σα του Λαϊκού Στρατού»

  44. physicist said

    #41. — Ωραίο παρετυμολογικό αν και ανορθόγραφο είναι το Ιεριχώ από τη ιερά ηχώ που έριξε τα τείχη.

    Λένε μάλιστα ότι ένα αγκωνάρι από τα τείχη εκσφενδονίστηκε μέχρι την Ιεράπετρα.

  45. Gpoint said

    # 44

    Αψογος !!

  46. IN said

    Ο ύμνος του ΕΛΑΣ είναι το τραγούδι «Εμπρός ΕΛΑΣ για την Ελλάδα». Εδώ από το Indymedia (δεν το είχαν κλείσει αυτό;) πώς γράφτηκε (κομπλέ με φρικιαστική φωτογραφία με κομμένο κεφάλι αντάρτη). Ο στίχος «στ’ άρματα, στ’ άρματα, εμπρός στον αγώνα» προέρχεται από ένα άλλο αντάρτικο τραγούδι που ξεκινάει με τον στίχο «Βροντάει ο Όλυμπος».

  47. Γς said

    35:

    Κι όσο ξέρουν οι Αραβες τον Ισκαντέρ ως Μέγα Αλέξανδρο, άλλο τόσο ξέρουν και την Κουτς ως Ιεροσόλυμα.

    33:

    Ελεγα (στο λίκνο) ότι είναι να μη μπω σε Νοσοκομείο ή Εφορία. Αρχίζω να λέω ότι μου έρθει, νομίζοντας ότι κάνω χιούμορ, μπας και ξορκίσω το κακό.
    Επεσα χτες και χτύπησα τον ώμο μου και επειδή δεν έχω σκοπό να πάω από πέσιμο, αλλά από ρέψιμο, έτρεξα στο Λαϊκό για ακτινογραφίες και τέτοια. (Ελπίζω να παρατηρήσατε την απουσία μου και να την εκμεταλλευτήκατε δεόντως)
    Το Εθνικό Σύστημα Υγείας στο μεγαλείο του.

    Κι απάνω που κλαίγαμε τη μοίρα μας έρχεται κι ένας καινούργιος και προσπαθεί να πάρει έναν αριθμό από το μηχανάκι στην πόρτα.
    Παρόλο που του λέμε ότι δεν λειτουργεί και ότι δεν παίρνουμε αριθμούς, αυτός εκεί. Τελικά κατάφερε και έκοψε ένα χαρτάκι, νούμερο και ικανοποιημένος το κοίταζε και το καμάρωνε.
    -Πάρτε άλλο ένα!
    -Γιατί;
    -Τσάμπα είναι.
    Όχι θα τον άφηνα…

  48. Gpoint said

    # 41

    Ρωτάω για τα Σόλυμα γιατί αυτό το σου-λου-μου το βρίσκουμε στηνγυναίκα του Σουλάμ, στην κολυμβήθρα Σιλοάμ, στον Σολολώντα και πάει λέγοντας

    ( στα «ελληνικά» το βρίσκουμε στο σελέμη και το σαλάμι – και στην κολοβή σαλαμούρα )

  49. Απέραντο Μπορντέλο said

    Ο υπουργός Υγείας Άδωνις, αντί να απολαύσει τα κάλλη της γυναίκας του, κάθε Σάββατο πηγαίνει και κάνει μάθημα στην «Ελληνική Αγωγή».

    http://www.protothema.gr/greece/article/319820/perifani-i-eugenia-manolidou-gia-ton-kathigiti-adoni/

    Θα φταίει μεθαύριο η Ευγενία να τον κερατώσει; Ή μήπως το έχει κάνει από χθές; Ιδού η απορία

  50. Gpoint said

    # 47

    Βρε Γουσού για ρίξε μια ματιά εδώ μπας και ξέρεις πως έγινε

  51. Ανδρέας «Κουπονιώτης» said

    Εκείνο το επ΄ ώμου ΑΡΜ τι είναι; Ενικός του άρματα ή στρατιωτική διάλεκτος;

    27: Παρατηρώ ότι τα (πατατάκια) τσιπς, είναι πάντα στον πληθυντικό, ίσως γιατί κανείς δεν μπορεί να σταματήσει μόνο σε ένα, σε αντίθεση με το ηλεκτρονικό τσιπ που στο πληθυντικό κάνει: τα τσιπάκια…

    Κατά μια έννοια η πολυκατοικία μας θα είναι φέτος κι αυτή χορηγός μια και δεν θα βάλουμε πετρέλαιο, έτσι θα μείνει περισσότερο για να πάρει ο Βαρδινογιάννης αφορολόγητο και να το προσφέρει στα θεάματα. Για άρτο θα δούμε αργότερα…

    Καλημέρα, βροχερή βροχερή.

  52. Νέο Kid Στο Block said

    49. Είναι οικογένεια Καθηγητών! Aν και η Ευγενία νομίζω ότι μόνο μέχρι Privatdozent (-in) έφτασε, καθότι στο Αλπάινισσε Χοχσούλε δεν γίνεσαι κι εύκολα προφεσσόρος!

  53. agapanthos said

    @27β Αυτό δε γράφεται «θενγκς»;

  54. stratosbg said

    Reblogged this on ahairlessape.

  55. Νέο Kid Στο Block said

    Στα σοβαρά δηλαδή, η Ευγενία μπορέι να περηφανεύεται ότι έχει πτυχίο από Πανεπιστήμιο όπου δεν γίνεσαι Καθηγητής, που να χτυπιέσαι!! (o Tζήμερος, πώς και δεν έχει σκεφτεί να φοιτήσει κι αυτός;)

  56. Anasto said

    Λατρεμένο ετυμονλάιν: http://etymonline.com/index.php?term=tank&allowed_in_frame=0 Δεν ξέρω πόσο αξιόπιστο είναι αλλά για κάτι τεμπέλικα στραβάδια σαν κι εμένα είναι όαση. Άσε που τσεκάρω κι αποφεύγω και τους πορτοκαλισμούς.

  57. (51) Το «… αρμ!» του στρατού είναι η γαλλική λέξη armes = όπλα (φυσικά από το λατ. arma). Τα στρατιωτικά παραγγέλματα μεταφράστηκαν από τα γαλλικά, και ο ρυθμός π.χ. του «présentez… armes!» με το τελικό μονοσύλλαβο γαύγισμα δεν θα έβγαινε αν λέγαμε «παρουσιάστε… όπλα!». Τουλάχιστον έτσι εικάζω, και ότι για ανάλογους λόγους ρυθμού μπήκε στη στρατιωτική γλώσσα και το «αλτ» (< γαλλ. halte).

  58. Αν το αρχαίο άρμα είναι ομόρριζο με το λατ. arma και το αγγλ. arm, πόθεν η δασεία;

  59. LandS said

    57 Καλώς εικάζεις. Μάλιστα, επί χούντας έγινε μια προσπάθεια (το άκουσα από μονιμά αργότερα – δεν είχα μυαλό να ρωτήσω αν ήταν γενικευμένο ή τρέλα του τότε διοικητή του) να φωνάζουν «όπλα». Αν το γαυγίσεις το «όπλα» ακούγεται σχεδόν μονοσύλλαβο.

    Το «αλτ τις ει» δεν είναι χαριτωμένο;

  60. Gpoint said

    # 57

    Το αλτ έχει μπει και στα σχολεία σαν παράγγελμα γυμναστικής :

    ενα, δύο, τρία…αλτ

    όως λέμε

    ένα, δύο…χι

  61. Theban said

    @57
    Αλήθεια από τα γαλλικά;
    Είχα την εντύπωση ότι αυτά τα αρμ, αλτ, μαρς και τα παρόμοια τα είχαμε πάρει από τα γερμανικά (Όθων κτλ).

  62. ΠΑΝΟΣ said

    Δηλ. η παρελάσεις γίνονται για να τρέμει ο οχτρός ή για «ανύψωσιν τού ηθικού μας»; Τρεις φορές πήγα στρατιώτης.Μία κανονικά,άλλη μία στην επιστράτευση τού ’74 και τέλος σε μια μεγάλη άσκηση.Άπαξ έτυχα να παρελάσω και κάναμε πλάκα,άσε που το μάτι μας έψαχνε για καμμιά ωραία κοπέλα.Οι παρελάσεις είναι για μένα γελοίες.όπως και οι ανάλογες χώρες.Όποιες και νά’ναι.Δηλ. οι Γάλλοι(θαυμάζω βαθειά την Γαλλία, για πολλά)που αναφέρθηκε ότι παρελαύνει πομποδώς την 14 Ιουλίου,ξεχνάει ταυτοχρόνως την γραμμή Μαζινο και το πουρκουά και πουρκί;Να καταργηθούν οι μιλιταριστικές παρελάσεις.Απλά.

  63. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    #3
    Πάντως η παρέλαση είναι ωραίο πράμα, ό,τι και να πει κανείς! 🙂

    Δεν θυμάμαι από ποιο Αστερίξ είναι αυτό, που όταν έρχονται οι αντικαταστάτες κουμπωμένοι, γυαλισμένοι τα πάντα κομπλέ, οι «παλιοί», αν και ξέρουν την μοίρα των νέων, απολαμβάνουν μια καλή παρέλαση… 🙂

  64. spiral architect said

    @62: … Να καταργηθούν οι μιλιταριστικές παρελάσεις. Απλά.
    Σε μια άλλη κοινωνία δεν (θα) έχουν νόημα, ούτε τα όπλα, ελαφρά και βαρέα, τακτικά και στρατηγικά, ούτε πια και οι μιλιταριστικές παρελάσεις. 😉
    (για τη γραμμή Μαζινό) 🙂

  65. Dimitris said

    63:

    Οβελιξ & ΣΙΑ
    Είναι το τεύχος στο οποίο σατιρίζεται ο Ζακ Σιρακ(στο ρόλο του νέου καπιταλιστή)

  66. Ανδρέας «Κουπονιώτης» said

    57. Ευχαριστώ. Και βέβαια εκείνο το αρμ είναι πληθυντικός.

  67. Yannis said

    «δίνοντας τη δυνατότητα στο λαό της Β. Ελλάδος και της Θεσσαλονίκης ειδικότερα, να συμμετάσχει, να δει, να θαυμάσει και να τιμήσει τα παιδιά του, που υπηρετούν την πατρίδα»

    α. Δηλαδή δε θα υπάρξουν κάγκελα, φέτος; Θα παρελάσει και ο λαός; Σοβιετία γίναμε! 🙂
    β. Ας το ομολογήσουν. Ποιανού ο γιος υπηρετεί στα τεθωρακισμένα και θέλει να παρελάσει;

    (Αλλη μια) αφελής απορία: Λαμβάνουν ειδική αποζημίωση οι παρευλάνοντες; Οι μόνιμοι εννοώ.

  68. sarant said

    Eυχαριστώ πολύ για τα νεότερα!

    46: Μα βέβαια, ευχαριστώ πολύ για τη διόρθωση!

    48: Η ετυμολογία της Ιερουσαλήμ δεν είναι σίγουρη, πάντως το σ-λ-μ είναι χωριστά.

    58: Η δασεία στο αρχαίο άρμα εικάζεται ότι ήρθε από κάποιο επίθημα ar-smn με μετάθεση δασύτητας sar-mn harma άρμα. Πάντως μπερδεύει. Το άρμα δηλ. δεν έχει ετυμολογική σχέση με το κάθαρμα, που είναι από το καθαίρω.

  69. SophiaE said

    «κι ενώ το eccentrique το δανειστήκαμε ως εξαντρίκ στα αγγλικά δάνεια,»
    Από τα γαλλικά νομίζω θες να πεις Νικοκύρη

  70. spiral architect said

    @67: (αφελής απορία)
    Μάλλον όχι, αν θυμάμαι καλά απ’ τη θητεία μου. Το σίγουρο είναι ότι, όσοι δυστυχείς έφεδροι υπηρετούν σε μηχανοκίνητα τάγματα, (όπως εγώ) ή επανδρώνουν ίλες τεθωρακισμένων κοντά στη Θεσσαλονίκη τον Οκτώβρη (Λιτόχωρο, Ασσηρος) ή στην Αθήνα το Μάρτη (ΚΕΤΘ) τρέχουν σαν τα ποντίκια δεκαπέντε μέρες πριν την παρέλαση και κάνα-δυό μετά.
    Ξέρεις, τι ζόρι είναι, να φορτώσεις και να ξεφορτώσεις (Χ2) ένα άρμα ή τεθωρακισμένο όχημα πεζικού σε πλατφόρμα τραίνου; 😯 😯

  71. SophiaE said

    Όσο το προηγούμενο σχόλιο μου περιμενει έγκριση (γιατι τέτοιες διακρίσεις ξαφνικά; ) να πω ότι μου φαίνεται περίεργο Νικοκύρη που αναφέρεις τον βραχίονα arm κι όχι το όπλο (arm, armament και λοιπά παράγωγα, που βέβαια προέρχονται από τα λατινικά μέσω Γαλλικών).

  72. spyroszer said

    58. 68
    Η λ. εμφανίζεται ήδη από τη μυκηναϊκή εποχή με τη σημασία του «τροχού» ή πιθ. «του πλαισίου της καρότσας». Ο τ. άρμα ανάγεται στη ρίζα του αραρίσκω *αr- «συνάπτω, συναρμόζω». Η δασύτητα της λ. οδήγησε στην υπόθεση υπάρξεως ενός αρχικού επιθήματος *«smņ ( -*smen), δηλ. *ar-smņ – *arhmņ – *harmņ (- άρμα), με πρόληψη της δασύτητας στην αρχή της λ., γεγονός που πιθ. ευνοούσε και την άρση της ομωνυμίας μεταξύ των αρ- – αείρω / αίρω και αρ- – αραρίσκω (πρβλ. ανάλογο σχηματισμό των αρμός, αρμή). Η απουσία δασύτητας στους τύπους της Μυκηναϊκής (πρβλ. α-mo και όχι a2-mo, όπως θα αναμενόταν σε περίπτωση δασύνσεως) δημιουργεί ενδοιασμούς σχετικά με την αποδοχή ενός επιθήματος *-smņ ή -mņ στους εν λόγω μυκηναϊκούς τύπους. Η πληρέστερη κατανόηση των τύπων άρμα, αρμός, αρμή ευνοείται από την ύπαρξη πολυάριθμων μη ελληνικών λέξεων σχηματισμένων κατά τρόπο ανάλογο (δηλ. ρίζα *αr-, επίθημα -m), πρβλ. λατ. arma «όπλο, -α», armentum «βόδια ικανά για όργωμα, αγέλη», armus «ωμοπλάτη, ώμος», αρμεν. y-armar «προσαρμοσμένος, ταιριαστός», γοτθ. αrms «βραχίονας» κ.ά. Τέλος, δεν ευσταθεί η άποψη, σύμφωνα με την οποία ο τ. άρμα θεωρείται μικρασιατικής προελεύσεως, όπως οι περισσότερες ελληνικές λέξεις που εκφράζουν την έννοια του οχήματος.

  73. sarant said

    69-71: Σοφία, τα δυο μηνύματά σου κρατήθηκαν επειδή άλλαξες χρηστώνυμο (αν θυμάμαι καλά). Στην απορία του 69, έλειπε ένα κόμμα μετά τη λέξη εξαντρίκ. Για το άλλο που λες, αναφέρω τον βραχίονα arm επειδή είναι άλλη λέξη/σημασία από τα όπλα. Αλλά κι εκεί κάτι έλειπε (η αναφορά στο γαλλικό) και τώρα το συμπλήρωσα, βάζοντας και το ελλ. αρμ που προέκυψε από τα σχόλια.

  74. spiral architect said

    Για τους σινεφίλ προτείνεται η εξαιρετική αντιπολεμική ταινία Lebanon βραβευμένη με Χρυσό Λέοντα το 2009 στο Φεστιβάλ Βενετίας. Η ταινία εξελίσσεται σχεδόν καθ’ όλη την διάρκειά της μέσα σε ένα ισραηλινό τεθωρακισμένο. 😮

    (την είχε προβάλλει πρόπερσι η ΕΡΤ)

  75. Jimakos said

    «είμαστε πρώτοι στ’ άρματα, στα γρόσια και στα γράμματα», δεν έλεγε κι ένα άλλο παλιό;;

  76. Γς said

    Ναι, εμείς τα Γιάννενα

  77. 28, 39: Ένας Δημήτρης Σαραντάκος έγραψε στις 10/10 (μπρρρ)

  78. Avonidas said

    Έχετε δίκιο, Νικοκύρη. Παρέλαση με χορηγία του Βαρδινογιάννη είναι εντελώς γελοία. Αφού ο άνθρωπος είναι εφοπλιστής, τριαρχία έπρεπε να αναλάβει, να εξοπλίσουμε καμιά τριήρη (αλλά να μη γέρνει!)

    Έπειτα, κάποιος να αναλάβει μια θεωρία να στείλουμε εις τας Ευρώπας, να τους παρακαλέσουμε να μας φτηνύνουν το πετρέλαιο θέρμανσης, αλλιώς θα αναγκαστούμε να ξαναρχίσουμε το κάψιμο του Ιούδα. Ξεκινώντας από τον Αντωνάκη. Και μετά τον Μπένυ. Και μετά τον Πάγκαλο, που φαντάζομαι θα μας κρατήσει όλο το χειμώνα. Που προβλέπεται βαρύς. 😉

  79. Avonidas said

    @25:
    Πάλι δεν κοίταξα καλά 😦

  80. physicist said

    #62. — Απλώς εξέφρασα την αντίρρησή μου στη μονοκόμματη δήλωση ότι η διενέργεια στρατιωτικών παρελάσεων ισοδυναμεί με τη γελοιότητα της χώρας που τις διοργανώνει κι ανέφερα τη Γαλλία και τη Νότια Κορέα σαν αντιπαραδείγματα.

    Σε ό,τι αφορά την ψυχολογική σημασία των παρελάσεων: βλέπω ότι το εργαλείο χρησιμοποιείται είτε για να τονωθεί το ηθικό του πληθυσμού είτε για εκφοβισμό του πληθυσμού της χώρας ή των χωρών που θεωρούνται εχθρικές. Δεν έχει καμία σημασία αν εγώ προσωπικά το θεωρώ γελοίο ή όχι, ούτε και καταλαβαίνω τι θα πει «να καταργηθούν οι μιλιταριστικές παρελάσεις». Υπάρχουν χώρες με έντονη στρατιωτική/πολεμική δράση στις οποίες δεν γίνονται παρελάσεις, υπάρχουν χώρες σαν την Ελλάδα όπου ισχύει το αντίστροφο.

    Δεν μ’ αρέσει να κρύβομαι, οπότε να πω ότι οι παρελάσεις καθαυτές δεν μ’ ενοχλούν: άλλο είναι να παρελαύνουν κύματα από ανθρωπάκια σε βηματισμό χήνας με τον Μεγάλο Ηγέτη να χειροκροτεί από ψηλά κάτω από τη φωτογραφία του παππού του και του πατέρα του, κι άλλο είναι μια παρέλαση τμημάτων των ΕΔ μιας δημοκρατικής χώρας ή η επίδειξη του οπλισμού τους. Αν κάποιος ισχυρίζεται ότι οι δύο παρελάσεις το χρόνο που ξέρουμε απ’ την Ελλάδα συνέβαλαν στο να εγκαθιδρυθεί ή να τονωθεί μιλιταρισμός στη χώρα μας, θα μ’ ενδιέφερε ν’ ακούσω τα επιχειρήματα.

  81. sarant said

    77: Πού είναι αυτό;

  82. 81 http://taxalia.blogspot.gr/2013/10/blog-post_8015.html#comment-1084128665

  83. (48) Υπάρχει σημιτική ρίζα σλμ (με το σ παχύ στα εβραϊκά), που μάλλον η αρχική της σημασία θα ήταν «άρτιος, χωρίς καμία έλλειψη». Από κει βγαίνει το εβρ. σαλώμ, που σημαίνει φυσικά «ειρήνη» αλλά και «(καλή) κατάσταση υγείας» (μα σλομχά; = «πώς είσαι;»), καθώς και το επίθετο σαλέμ (=ακέραιος· ρεφουά σελεμά = «πλήρη ίαση», ευχή προς αρρώστους) και πλήθος κύρια ονόματα (Σολομών, Σαλώμη…), αλλά και τα αραβικά σαλάμ (σαλάμ αλέικουμ = «ειρήνη υμίν»), ισλάμ, μουσουλμάνος. Η Ιερουσαλήμ όμως σύμφωνα με τη Βίβλο λεγόταν σκέτη Σαλήμ πριν την καταλάβει ο Δαβίδ και την κατείχε ο μη ισραηλιτικός λαός των Ιεβουσαίων. Αν βέβαια οι Ιεβουσαίοι ήταν σημιτικός λαός, τίποτε δεν αποκλείει το όνομα της πόλης να είναι κι αυτό απ’ την ίδια ρίζα.

  84. sarant said

    82: Μερσί.

  85. Άγγελε, αν σου απαντήσουν -στα χαλια- θα σου πουν ότι απλά αναμετέδωσαν τους γεωπόνους· ή ότι κάναν και καλό του νικοκύρη. Δεν βγάζεις άκρη…

  86. Theban said

    Νοικοκύρη, η ερώτηση του άσχετου:
    υπάρχει καμία πηγή που να υποστηρίζει ότι το αρμ το πήραμε από τα γαλλικά;
    Δεδομένου ότι ο πρώτος τακτικός στρατός οργανώθηκε από γερμανούς και συνυπολογίζοντας το αλτ, δυσκολεύομαι να το πιστέψω.

  87. #83 οἱ Ἰεβουσαῖοι πρέπει νὰ ἦταν Χαμῖτες, διότι γι’αὐτοὺς διατάσσεται ὁλοκληρωτικὴ ἐξόντωσι, κἄτι ποὺ δὲν διατάσσεται γιὰ τοὺς σημιτικοὺς λαούς. ἀξίζει δὲ νὰ ἀναφερθῇ ὅτι πρῶτος μνημονεύόμενος βασιλεὺς τῆς Σαλὴμ εἶναι ὁ Μελχισεδὲκ (ἡ λέξι εἶναι μᾶλλον τίτλος =ἱεροβασιλεύς), ὁ ἀγιώτερος ἀκόμη καὶ τοῦ Ἀβραάμ.

    λέξι ποὺ πήραμε στὸν πληθυντικὸ καὶ τὴν κάναμε καὶ κύριο ὄνομα εἶναι καὶ τὸ Σεραφεὶμ ἢ ὀρθότερα Σεραφίμ.

  88. Nestanaios said

    Ο Ιώσηπος στο έργο του «Κατά Απίωνος» αναφέρει τα περί ετυμολογίας του ονόματος της πόλεως των Ιεροσολύμων.

    Από το TLG έχουμε: <>

  89. spyroszer said

    86.
    Κανονισμός δια την εσωτερικήν τάξιν της υπηρεσίας του λόχου δημοσιευθείς εις την Βαβαρίαν (πού είσαι Ιμμόρ;;) και μεταφρασθείς προς χρήσιν του Βασιλικού Ελληνικού Στρατού υπό Χ. Ν.Μηλίγγου Ανθυπολοχαγού των Πολιταρχικών Επιτελών και Υπασπιστού του Ανωτέρου Φρουραρχείου της πρωτευούσης – 1840.
    http://books.google.gr/books?id=J-lKAAAAcAAJ&pg=PA112&dq=%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%AC%CF%83%CF%84%CE%B5+%CE%B1%CF%81%CE%BC&hl=el&sa=X&ei=RpReUorvHsKR4AS7-oHQBw&ved=0CDIQ6AEwAA#v=onepage&q=%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%AC%CF%83%CF%84%CE%B5%20%CE%B1%CF%81%CE%BC&f=false

  90. Νεσταναίε και όλοι όσοι θέλουν να χρησιμοποιούν γωνιώδεις αγκύλες < > στα σχόλιά τους :
    Να τις αντικαθιστάτε όταν πληκτρολογείτε το σχόλιο με τους κωδικούς &lt; και &gt; αντιστοίχως. Αλλιώς υπάρχει μεγάλος κίνδυνος ό,τι βάλετε ανάμεσά τους να χαθεί.
    (Το έχουμε ξαναπεί, αλλά μια υπενθύμιση δεν βλάφτει.)

  91. Gpoint said

    # 83, 87

    Μοιάζει λοιπόν η Σαλήμ να έγινε Σάλεμ στην Μασσαχουσέτη, δεν είναι ;

    Αλλά αυτό που στα ελληνικά αποδόθηκε ιερο- στα εβραϊκά δεν ξέρω πως προφέρεται γιέρο, τζέρο ΄΄η αλλιώς δεν πρέπει να σημαινει κάτι ;

  92. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Το σίγουρο είναι, οτι τα τάνκς είναι άχρηστα για την ελληνική εδαφική μορφολογία, πέρα του οτι μπορείς να τα θέσεις (αχρηστεύσεις) εκτός μάχης πολύ εύκολα, και με πολύ απλά μέσα. Ειδικά με τα σύγχρονα αντιαρματικά με πυραυλάκι απο απεμπλουτισμένο ουράνιο, που τα τρυπάει σαν βούτυρο, είναι σαν να χτυπάς ελέφαντα στο κλουβί του. Φυσικά σαν αποικία που είμαστε, υποχρεωνόμαστε (καταχρεωμένοι) να αγοράζουμε τάνκς, για να μπορούν να ευημερούν ο Μπράουν ο Φίσερ κι ο Κράφτ.

    Υ.Γ – Λέγε πόσα πήρες απο την κουτσή Φαίδρα για να την βάλεις στον χάρτη της αναγνωρισημότητας.
    ΑΥΤΗ Η ΠΡΟΒΟΚΑΤΣΙΑ ΔΕΝ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ.!
    Ο.Τ.Κ.Μ

  93. sarant said

    89: Καλό εύρημα -πού είναι πράγματι η Ιμμόρ να το δει 🙂

    86: Δες και το 89, δες και το 57. Και το αλτ γαλλικό είναι,

  94. spiral architect said

    @92: Ναι, αλλά όταν θα πηγαίνουμε για την Κόκκινη Μηλιά για να ξυπνήσουμε γκαζώνοντας το Μαρμαρωμένο Βασιλιά, θα περνάμε από πεδιάδες. 😀

  95. Theban said

    @93
    Το 89 το είδα αλλά δεν καταλαβαίνω πως ο δημοσιευθείς εις την Βαβαρίαν κανονισμός, είναι επιχείρημα για την προέλευση από τα γαλλικά. Πιθανόν δεν καταλαβαίνω κάτι που είναι προφανές σε σας.

  96. Σμαράγδα Μακαρονίδου said

    Προς spiral architect είπε
    16 Οκτωβρίου, 2013 στις 14:41
    Χαίρομαι που σε βρίσκω στον κύριο Σαραντάκο. Γνωριζόμαστε από ένα Blog για ΑΠΕ, όμως με απέβαλαν απ΄αυτό το Blog, γιατί ήμουν κακό κορίτσι. Ο λόγος, είπα κάποια πράγματα που πίστευα υπέρ του ειδικού τέλους της ΕΡΤ, αλλά οι υπόλοιποι σχολιαστές δεν μπορούσαν να ανεχθούν να πληρώνουν ούτε σεντς για την ΕΡΤ κλπ… και με απεκάλεσαν ΑΠΕτεώνισα, οπότε μία ΑΠΕτεώνισα δεν έχει θέση σε τόσο ηθικούς ανθρώπους προτασταντικού δόγματος,μάλλον κάποιος ή κάποια δεν με έκανε κέφι, πρόβλημα τους. Ειλικρινά χαίρομαι που διαβάζω τα σχόλια σου, θυμάσαι είχαμε μιλήσει και για κινηματογράφο τότε.

  97. νομίζω ὅτι ὁ πρῶτος θύραθεν ποὺ μνημονεύει τὰ Σόλυμα εἶναι ὁ Χοιρίλος:κατὰ μαρτυρία τοῦ Εὐσεβίου:

    Τῶν δ’ ὄπισθεν διέβαινε γένος θαυμαστὸν ἰδέσθαι,
    γλῶσσαν μὲν φοίνισσσαν ἀπὸ στομάτων ἀφιέντες,
    ᾤκουν δ’ἐν Σολύμοις ὄρεσι πλατέῃ παρὰ λίμνῃ.

    δὲν ἔχουν σχέσι μὲ τοὺς Μικρασιᾶτες Σολύμους τοῦ Ὁμήρου. ἐδῶ φαίνεται ὅτι πρόκειται γιὰ τὰ Ἰεροσόλυμα, ἀφ’οὗ τοὺς νομίζει καὶ φοινικικὸ ἔθνος. λίμνη πλατειὰ εἶναι προφανῶς ἡ νεκρὰ Θάλασσα.

  98. 36,
    «Οι Ιταλοί είχαν (τανκς) αλλά κόλλησαν στη λάσπη και την πάτησαν.

    Νομίζω πρώτα την πάτησαν (την λάσπη) και μετά κόλλησαν. 😉

  99. Γς said

    96:
    >θυμάσαι είχαμε μιλήσει και για κινηματογράφο τότε.

    Τα εν οίκω και εν Νίκω

  100. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    #65
    Ευχαριστώ.
    http://filecloud.io/7trlaywg

  101. Γς said

    Ουπς,
    Τα εν οίκω μη εν Νίκω

  102. Ίσως η παρέλαση των αρμάτων γίνεται για να μας θυμίσει πως κυκλοφορούν ακόμα «αρματωλοί και κλέφτες»…

  103. Μαρία said

    93, 95
    To γαλλικό halte είναι γερμανικής προέλευσης (Halt), γι’ αυτό και το h στα γαλλικά είναι ασπιρέ.
    Αν το πήραμε απ’ τα γαλλικά μαζί με άλλα στρατιωτικά παραγγέλματα (τα έχουμε μαζέψει στου Τιπούκειτου) ή κατευθείαν απ’ τους Βαβαρούς δεν ξέρω.

  104. Γς said

    Εχει ιδέα κανεις τι είναι αυτή η σελίδα που εμφανίστηκε ξαφνικά στο PC μου;
    Μολις είχα προσπαθήσει να ακούσω κάποιο κομμάτι μιας ταινίας στο YouTube

  105. spyroszer said

    Νικοκύρη εγώ το έβαλα το λινκ επειδή λέει ότι συντάχθηκε ο κανονισμός στη Βαβαρία 🙂 Τώρα δεν ξέρω αν το αρμ το πήραν οι Βαβαροί από τους Γάλλους.
    Μαρία, το μαρς τι είναι, γαλλικό δεν είναι;

  106. 27,
    Τσιπσάκι και τσιπάκι, σωστά!

    Επίσης σορτς/σορτσάκι (που δεν έχει ενικό – παρά τον (μοναδικό, φυσικά) Διακογιάννη που ήθελε τους παίχτες της Χ ομάδας με «λευκό σορτ»).

  107. 104,
    Σίγουρα όχι καλό πράγμα! 🙂
    (Malware)

  108. physicist said

    #106. — Βέβαια, σορτς-σορτσάκι, σωστός! Αλλά σλιπ-σλιπάκι μιας και πιάσαμε τα ενδυματολογικά. Κι ο παππούς με το φανελάκι.

    (Ό,τι νάναι … άσε …)

  109. Kid, σκέφτομαι ότι το παράγγελμα «Arm», που αναφέρθηκε παραπάνω, είναι ό,τι πρέπει όταν κατευθύνεις την κατασκευή, πλάκα-πλάκα, μπετόν αρμέ! 🙂

  110. sarant said

    95: Το αρμ σύμφωνα με το ΛΚΝ προέρχεται από το armes. Δες και το 57. Και το μαρς άλλωστε γαλλικό είναι. Το αλτ επίσης πρέπει να το πήραμε από τα γαλλικά, άσχετα αν οι Γάλλοι το πήραν από τα γερμανικά.

  111. Πέπε said

    Όχι παιδιά, αυτά τα ξένα του στρατού είναι γαλλικά. Αν και οι Γάλλοι κάποια από αυτά τα πήραν από άλλες γλώσσες είναι άλλο θέμα.

    Marche = «περπάτα» και επίσης «πορεία»

    Να θυμίσω στους αναγνώστες άνω κάποιας ηλικίας (και να πληροφορήσω τις αναγνώστριες και τους μικρούς) ότι στο στρατό το «παρουσιάστε» είναι άκλιτο, και το σχετικό ρήμα είναι «κάνω παρουσιάστε».

    Ως προς το κύριο θέμα: λέω πάντα «το τανκς», εκ πεποιθήσεως, αλλά δεν είμαι σίγουρος πώς το γράφω. Λογικά προτιμώ με -ξ αλλά οπτικά αντιδρώ, και οι άλλοι αντιδρούν ακόμη περισσότερο. (Πράγμα που δε θα συνέβαινε φυσικά με μια λέξη από άγνωστη εξωτική γλώσσα.)

  112. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    94 – Ναι αλλα για να πιάσουμε τις πεδιάδες για την Κόκκινη Μηλιά, πρέπει να περάσουμε το ποτάμι (όπως και αντίθετα οι Τούρκοι) κι εκεί θα γίνει το Βατερλώ των τάνκς ένθεν κακείθεν, γι΄αυτό και οι δύο χώρες τα χρησιμοποιούν σε πιο σίγουρα μονοπάτια, Πολυτεχνείο εμείς, πλατεία Γκεζί οι καρντάσηδες, τα σπρώχνουμε χοντρά και οι δύο λαοί, τα κονομάνε χοντρά οι εξουσιαστές μας.

    Υ.Γ – Την Κόκκινη Μηλιά πού θα την βρούμε;

  113. Μαρία said

    Εδώ και άλλα στρατιωτικά δάνεια:
    http://neostipoukeitos.wordpress.com/2009/05/14/%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%BF%CE%B3%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%B9-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CE%B9-%CE%B5%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CF%81%CF%89%CF%83%CE%B7/

  114. Theban said

    @110
    Δεν επιμένω για την προέλευση. Είδα κι εγώ το ΛΚΝ, το οποίο δίνει γαλλική προέλευση και στο μαρς και στο αλτ και στο αρμ.
    Παραμένω όμως με την απορία για το ΠΩΣ τεκμηριώνεται κάτι τέτοιο. Γι αυτό από των αρχή αναρωτήθηκα αν υπάρχει κάποια πηγή.
    Με Βαβαρό βασιλιά και Βαβαρούς αξιωματικούς να οργανώνουν τακτικό στρατό, η εισαγωγή γαλλικών παραγγελμάτων είναι αξιοπερίεργη.
    Το ΠΩΣ έγινε κάτι τέτοιο μου έχει κινήσει την περιέργεια. Άραγε έφθασαν εδώ πριν τους Βαβαρούς; Οι φιλέλληνες που συγκρότησαν μονάδες τακτικού στρατού τι γλώσσα μιλούσαν άραγε μεταξύ τους; Ποια γλώσσα χρήσιμοποιούσαν οι αξιωματικοί στην Ευρώπη γενικά; Μήπως τα γαλλικά ήταν διαδεδομένα όπως στη Ρώσικη αριστοκρατία;
    Τέτοιες απορίες μου δημιουργήθηκαν γι αυτό ρωτάω.

  115. Πάνος με πεζά said

    Πρώτον, ας παρελάσουν, έτσι κι αλλιώς μόνο για παρέλαση κάνουν τα «τανξάκια» μας (που λέγαμε και στα ηλεκτρονικά), όπως άλλωστε το ίδιο συμβαίνει και με τα «έπιπλα» τυφέκια Μ1…

    Δεύτερον, βρέθηκε χορηγός καυσίμων η Μότορ Όιλ Ελλάς, οπότε δεν αποκλείεται να δούμε και τα σχετικά διαφημιστικά πάνω στα άρματα, την ώρα που θα περνάνε…

    Τρίτον, μια που θα πλερώσουμε που θα πλερώσουμε, για να μήν ξαναδιακοπεί η παρέλαση και πάνε τζάμπα τα φράγκα, θα ανέβει ΚΑΙ ο Πρωθυπουργός να κάτσει δίπλα στο σκρίνιο, μπας και ο κόσμος εξευμενιστεί και δεν τα κάνει πάλι μπουρ….

    Τέταρτον, πολλές φορές έχουμε πει για τους «πληθυντικοποιημένους ενικούς», με αστειότητες όπως «μου χάλασε το κλιπς», αλλά από το να καταλήγαμε στις αστειότητες των Άγγλων («φοράω ένα ζευγάρι πατζάκια», ή έστω «λέρωσα τα παντελόνια μου»), είναι καλύτερο. Θυμίζω όμως με την ευκαιρία την αστειότητα «Σαββατοκύριακο είμαι με τις φόρμες μου (εννοώντας το σχετικό ρούχο)».

  116. spiral architect said

    @112: Το ίδιο αναρωτιόμουν όταν ήμουν φαντάρος, μέχρις ότου κάναμε άσκηση διάβασης του Βαρδάρη με πλωτές πεζογέφυρες και οχηματογέφυρες. 😮 Το Μηχανικό κάνει παπάδες, αρκεί να επιζήσουν τα στελέχη του κατω από συνθήκες πολέμου. 😐
    Φυσικά δεν διαφωνώ μ’ αυτά που λες, περί «Πέτρου, Γιόχαν και Φραντς», (πως θα γινόταν άλλωστε) αν σκεφτεί κανείς ότι τα M48 που είχε ο στρατός ξηράς ως και τότε που υπηρέτησα, ήταν … βενζινοκίνητα, έχοντας το τέλειο καύσιμο για την πιο μπάνικη φωτιά, αν γινόταν διάτρησή τους από αντιαρματικά.

  117. Απέραντο Μπορντέλο said

    Ο παρολίγον υπουργός της 21ης Απριλίου (κατά δική του δήλωση) Νίκος Δήμου άρχισε να ξυπνάει: Οι Λαθρομετανάστες θα βουλιάξουν την ωραία μας Ευρώπη και θα πάμε όλοι μαζί στον πάτο, ανθρωπιστές και φασίστες…

    http://www.lifo.gr/team/apopseis/42675

  118. Triant said

    @104:
    Δεν είναι αστείο αυτό ΓΣ.

    Χρειάστηκε αρκετή προσπάθεια για να το ξεφορτωθώ (και είναι και η δουλειά μου).

  119. gryphon said

    94
    Mεταξυ σοβαρου και αστειου τωρα που ειπες θα ξυπνησουμε γκαζωνοντας τον μαρμαρωμενο βασιλια θυμηθηκα προπερσι η οποτε ηταν η τελευται φορα που παρελασαν αρματα στην Αθηνα. Ειχα παει με κατι φιλους που ασχολουνται με τον μοντελισμο και φωτογραφιζαμε τα Λεοπαρντ 2 και κατι αρματοφορεις κλπ..Γενικα οι παρελασεις οχηματων αρματων κλπ ειναι η χαρα οσων ασχολουνται με τετοια χομπυ γιατι μπορεις να δεις τα οχηματα απο κοντα εκει στην Συγγρου που περιμενουν και αν το ζητησεις απο καποιον αξιωματικο επιτρεπονται και οι φωτογραφιες.Ευτυχως ειμαστε σε καιρο ειρηνης και εχουμε την πολυτελεια να τα βλεπουμε ολ’αυτα σαν οχηματα απλως και οχισαν μηχανες θανατου που ειναι σε εναν πολεμο.
    Τελος παντων το ξερω απο αλλες φορες και παγαινουμε και καθομασταν εκει στην μικρη ανηφορα μετα τιην Πυλη του Ανδριανου που ειναι πρωτα τα λεο 2 .Οταν ειναι να ξεκινησουν πραγματι γκαζωνουν λιγο και η αισθηση απο τους περιπου 8 εως 10 12κυλινδρους τουρμποντιζελ των 48 λιτρων και 1500 ιππων εκαστος που επιταχυνουν ταυτοχρονα ειναι τρομακτικη.Δεν συγκρινεται ουτε με τον ηχο φεραρι ουτε με φορμουλα 1 ουτε τιποτε.

    Στα σοβαρα τώρα νομιζω οτι η επικληση του υψηλου δηθεν κοστους ειναι υποκριτικη .Μονο η bmw που οπως λεγεται παρατυπα χρησιμοποιει ο Βενιζελος σαν υπηρεσιακο αυτοκινητο εχει κοστισει μισο εκατομμυριο ευρω.Εχουν ξανασυζητηθει ολ’αυτα.
    Η απεχθεια για τις στρατιωτικες παρελασεις οφειλεται στα χρονια και βαθια αντιστρατιωτικα και αντιεθνικιστικα αντανακλαστικα της αριστερας ακομη και των διαφορων εκστγχρονιστων σοσιαληστων πασοκων κλπ.Και τα εμβατηρια τους φταινε και ολα.Εμενα βασικα με ενφιαφερουν αυτα.Τα εμβατηρια.Τα αρματα και οχηματα δεν παιζουν τοσο ρολο οσο τα εμβατηρια.
    Και του στρατου και της αεροποριας και του ναυτικου ειναι μουσικα αριστουργηματα και πραγματικα επιτελουν τον ρολο τους που ειναι η δημιουργια ψυχικης ευφοριας και η τονωση του εθνικου φρονηματος του απλο7 κοσμου..Οπότε παρελαση μπορει να γινει χωρις μηχανοκινητα αλλα οχι χωρις καλη μπαντα και χωρις εμβατήρια.

  120. spiral architect said

    Λίγο άσχετο:
    Γιατί άραγε να μην γιορτάζουμε επίσημα την απελευθέρωση της Αθήνας στις 12 Οκτώβρη του ’44 από την κατοχή του τελευταίου μεγάλου πολέμου, όπως ακριβώς κάνουν σε όλες τις πρωτεύουσες της Ευρώπης, με καλή μπάντα -και άιντε- χωρίς εμβατήρια;
    Λίγες μέρες πέρασαν απ’ την επέτειό μας, σήμερα έχουμε 16 Οκτώβρη.

    ή μήπως βάζω δύσκολα; 🙄

  121. physicist said

    #120. — Έχει τεθεί αρκετές φορές το θέμα του γιατί εμείς να γιορτάζουμε την είσοδο της χώρας μας στον ΒΠΠ ενώ όλες οι άλλες το τέλος του. Εύλογο ακούγεται αλλά υπάρχει μια σημαντική διαφορά: η δική μας είσοδος ήταν ένδοξη και νικηφόρα, μιας οι δικές μας ΕΔ απώθησαν τους πρώτους εισβολείς. Για τις άλλες χώρες της ηπειρωτικής Ευρώπης, η έναρξη του ΒΠΠ σήμαινε υποχώρηση ή/και στρατιωτική συντριβή.

    Το Έπος του 1940 είναι μία από τις κορυφαίες στιγμές του Ελληνισμού και στ’ αλήθεια δεν βλέπω το λόγο ν’ αμφισβητείται η σημασία του εθνικού του εορτασμού.

  122. (114) Οι πρώτοι τακτικοί με τ’όνομα δεν ήταν του Φαβιέρου; Αν ναι, διόλου περίεργο να είχαν γαλλικά παραγγέλματα.

  123. Gpoint said

    Μήπως πρέπει να αφαιρεθεί το 104 σχόλιο πριν ταλαιπωρηθούν κι άλλοι ;

  124. Επειδή εκτιμώ το Νίκο Δήμου κι ας είναι/ήτανε διαφημιστής 🙂 προτρέπω όλους να διαβάσουν ολόκληρο το άρθρο όπου παραπέμπει το Απέραντο Μπορντέλο, ή τουλάχιστον ολόκληρο το κομμάτι απ’όπου προέρχεται η φράση που παραθέτει:

    «Μέσα σε κάθε σκεπτόμενο και ευαίσθητο Ευρωπαίο συγκρούονται δύο επιχειρήματα: το ανθρωπιστικό και το οικονομικό. Ναι, είναι άνθρωποι σαν κι εμάς κι αξίζουν μια καλύτερη τύχη. Αλλά αν σκαρφαλώσουν όλοι μαζί στο καράβι που λέγεται Ευρώπη, θα βουλιάξει – όπως τα σαπιοκάραβα των δουλεμπόρων. Θα πάμε στον βυθό όλοι μαζί, φιλάνθρωποι και φασίστες.»

  125. spiral architect said

    @121α: Έτσι όπως το θέτεις, (αν και απέναντι στους δεύτερους εισβολείς καταρρεύσαμε) πάω πάσο.

  126. Γς said

    118 @ Triant

    Οχι ρε γμτ!
    Δλδ τι προβλέπεται;
    Θα εμφανίζεται η σελίδα αυτή που και που ή και άλλα;
    Αγιούτο Κριστιάνι

  127. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    120: Εκτός αυτού, επειδή αυτοί που ήταν εδώ στις 12 Οκτωβρίου μετά ήταν οι κακοί.

  128. spiral architect said

    ΓουΣου:
    Μην λινκάρεις τέτοια περίεργα, γιατί μοιράζεις προβλήματα στον κόσμο.
    Διάβασε και πράξε όπως γράφει εδώ και βάλε μια διανομή Linux να ξενοιάσεις από malware.
    Εγώ σε Ubuntu με Chromium κάνοντας κλικ στο λίκνο δεν μ’ άφηνε να κλείσω το παράθυρο. Άνοιξα τον task manager, έκλεισα βίαια το Chromium και ξαναμπήκα και ούτε γάτα ούτε ζημιά. Οι χρήστες Window$ μάλλον θα’ χουν πρόβλημα.
    Νίκο, σβήσε το 104.

  129. Μαρία said

    Ημέρες της Απελευθέρωσης

    Συζητούν ο Χάγκεν Φλάισερ, η Ιωάννα Παπαθανασίου και ο Ηλίας Νικολακόπουλος
    http://stokokkino.gr/article/2724/Imeres-tis-Apeleutherosis

  130. sarant said

    128: Δεν το σβήνω γιατί θα χαλάσει την αρίθμηση,αλλά έβγαλα το λινκ.

  131. Γς said

    128:
    Ευχαριστώ.
    Χρησιμοποιώ chrome αντι για IE. Ισχύουν οι οδηγίες του λινκ που μου έδωσες;

  132. Alexis said

    #117: Ο τρόπος που το παρουσιάζεις δεν έχει καμιά απολύτως σχέση ούτε με το πνεύμα ούτε με το ύφος του άρθρου του Ν.Δ.
    Μπορεί σε πολλά να διαφωνεί κανείς μαζί του, αλλά στο συγκεκριμένο άρθρο μου φαίνονται απόλυτα λογικά αυτά που λέει.

    «…παρ’ ολίγον υπουργός της 21ης Απριλίου»; Για δώσε λινκ ή περισσότερες πληροφορίες, αν γνωρίζεις…

  133. Triant said

    @128:
    Και τα windose έχουν task manager αλλά το πρόβλημα παραμένει αν από τις ρυθμίσεις έχεις ζητήσει όταν ξεκινάει ο φυλλομετρητής(!!!) να ξανανοίγει όλα τα tabs(?) που είχε ανοιχτά όταν έκλεισε.
    Εγώ έκλεισα κάπως άγαρμπα τον firefox και όταν τον άνοιξα πάλι με ρώτησε ποιά tabs να ενεργοποιήσει οπότε απλώς ξετσεκάρισα(!) το ένοχο και ησύχασα. Απλώς έπρεπε να ξανανοίξω την παρούσα διεύθυνση.

  134. sarant said

    132: Κι εγώ έχω απορία γιαυτό.

  135. Απέραντο Μπορντέλο said

    # 132: Ότι παραλίγο να γίνει υπουργός της 21ης Απριλίου το έχει πεί ο ίδιος ο Δήμου δύο φορές σε συνεντεύξεις στην Βίκυ Φλέσσα (NET) που υπάρχουν στο Διαδίκτυο, αλλά δεν έχω χρόνο να τις βρώ. Θυμάμαι ότι τα γράφει λεπτομερώς και στο αυτοβιογραφικό του «Από την Μιχαήλ Βόδα στην Σύρου»

    http://www.skroutz.gr/books/219950.%CE%91%CF%80%CF%8C-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%9C%CE%B9%CF%87%CE%B1%CE%AE%CE%BB-%CE%92%CF%8C%CE%B4%CE%B1-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%A3%CF%8D%CF%81%CE%BF%CF%85.html

    Τούς είχε καλέσει μαζί με τον Στέφανο Μάνο και άλλους νεοφιλελεύθερους ο Παττακός το 1969 για να τους βολιδοσκοπήσει αν θα γίνουν υπουργοί της «Επαναστατικής Κυβερνήσεως». Τότε ο Δήμου ήταν παντρεμένος με την θυγατέρα του γνωστού επιχειρηματία Μπενρουμπή και οι Εβραίοι στήριζαν την Χούντα για τους λόγους που όλοι ξέρουμε (Πόλεμος 6 Ημερών κλπ.) Τελικά τα τσούγκρισαν με τον Παπαδόπουλο και ο Δήμου πήρε εντολή από την Εβραία γυναίκα του να μή γίνει υπουργός της Χούντας

  136. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    116 – Είσαι κάπως μεγάλο παιδί, νομίζω στα τέλη του 70 τα έκαναν πετρελαιοκίνητα μ48 α5, εγω έμαθα να τα οδηγώ, να πυροβολώ, και (κυρίως) να τα καταστρέφω, όπως και τα αμχ30, και τα Λέοπαρντ, και οσοι έχουν εκπαιδευτεί σχετικά, ξέρουν οτι είναι πολύ ευάλωτα, ειδικά στην σημερινή εποχή. Το μηχανικό σίγουρα κάνει θαύματα, αλλα σε περίπτωση πολέμου, θα περιπολεί ο εχθρός και απο αέρος, και τα όμορφα γιοφύρια, όμορφα ανατινάζονται απο μακριά. Γενικά ο Έβρος είναι άβατος για τα τάνκς και για τις δυο πλευρές, άσε που οι πόλεμοι είναι πιο στημένοι κι απο ντέρμπι, τύφλα νάχει η ποδοσφαιρική παράγκα.

    124 – 132 α – Ναι αλλα στο τέλος ΑΔΙΕΞΟΔΟ; απο έναν διανοούμενο (κατάντησε ανέκδοτο η λεξη στην σημερινή Ελλάδα) περιμένει κανείς μια πρόταση για την λύση του προβλήματος, την διαπίστωση την κάνει και η κουτσή Μαρία (σε σκίσαμε Φαίδρα).

  137. gbaloglou said

    16, 35

    Έχω ακούσει και το «Γερουσαλήμ» από Ελληνοεβραίους, βλέπε και «Άσμα Ασμάτων» του Ελιγιά.

  138. gmich said

    Στο Στρατό πριν την δικτατορία του ’67 χρησιμοποιούσαν τη λέξη άρμα στα διάφορα παραγγέλματα. Πχ Παρουσιάστε άρμ.. επ’ ώμου άρμ.. κλπ. Η χούντα αντικατέστησε τη λέξη άρματα με τη λέξη όπλα . Μετά την μεταπολίτευση επανέφεραν πάλι τη λέξη άρματα . Ένας υπολοχαγός τότε είχε εκφράσει τη δυσαρέσκεια του για την επαναφορά της λέξης άρματα . Τον ρώτησα γιατί τον πείραξε και μου είπε . Μα άρματα λέγανε οι κομμουνιστοσυμμορίτες τα όπλα γιαυτό «επανάσταση» την απαγόρευσε !!!

  139. Απέραντο Μπορντέλο said

    Πέθανε σήμερα ο προϊστορικός αρχαιολόγος και πρώην βουλευτής του ΚΚΕ Γιώργης Χουρμουζιάδης (81). Ήταν αυτός που βρήκε και εξαφάνισε την πινακίδα του Δισπηλιού Καστοριάς για να μή περηφανεύονται οι Έλληνες ότι είχαν γραφή από το 4500 προ Χριστού, σύμφωνα με τις εκπομπές που έκανε ο νύν υπουργός Υγείας Άδωνις στο κανάλι Blue-Sky

    http://www.koutipandoras.gr/44991/%CF%80%CE%AD%CE%B8%CE%B1%CE%BD%CE%B5-%CE%BF-%CE%B3%CE%B9%CF%8E%CF%81%CE%B3%CE%BF%CF%82-%CF%87%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%BC%CE%BF%CF%85%CE%B6%CE%B9%CE%AC%CE%B4%CE%B7%CF%82.html

    Ας ρωτήσει κάποιος δημοσιοκάφρος τον Άδωνι: Πού βρίσκεται σήμερα η πινακίδα του Δισπηλιού Καστοριάς; «Μα την εξαφάνισε ο Χουρμουζιάδης» θα απαντήσει ο σύζυγος της Ευγενίας Καραγιαννίδου

  140. gbaloglou said

    Αναρωτήθηκα πότε έκαναν την εμφάνιση τους στην Ελληνική παράγωγα του «αρματώνω», και η σχετική αναζήτηση στο TLG δείχνει 7ο αιώνα και Βίο Αγίου Γεωργίου Χοζεβίτη:

    Λέγουσιν αὐτῷ οἱ ἀδελφοί· Δεῦρο, πάτερ, εἰσέλθωμεν εἰς τὴν πόλιν· τί ἔστηκας τοσαύτην ὥραν εἰς τὸν ἀέρα θεωρῶν; Ὁ δὲ μετὰ δακρύων καὶ κατηφείας λέγει αὐτοῖς· Φύγωμεν, ἀδελφοὶ καὶ ὑποστρέψωμεν. Ἢ οὐχ ὁρᾶτε καὶ αἰσθάνεσθε τὴν γῆν σαλευομένην; Καὶ ταῦτα εἰπόντος αὐτοῦ, ἰδοὺ ἄφνω ἐκ τῆς πόλεως ἐξῆλθον ἔφιπποί τινες
    ἀρματωμένοι, καὶ ἄλλοι νεανίαι τινὲς πεζοί, καὶ παῖδες παραμήρια φοροῦντες, καὶ λόγχαι ἐν ταῖς χερσὶν αὐτῶν, περιθέοντες ὧδε κἀκεῖσε. Καὶ ἔγνωσαν οἱ ἀδελφοὶ ὅτι ταύτην ἔλεγεν ὁ γέρων τὴν σάλευσιν τῇς γῆς· καὶ ὑπέστρεψαν εἰς τὸ μοναστήριον μετὰ φόβου μεγάλου· ἀνήγγειλε γὰρ αὐτοῖς καὶ τὴν ὅρασιν τοῦ ἀέρος.

  141. “Πω πω, τι σκόνη σήκωσα!» λέει η μύγα που κάθεται στο πίσω μέρος του άρματος.

    Το παραπάνω παράθεμα το είδα κάπου με την υπογραφή του Αισώπου, αλλά δεν μπόρεσα να επιβεβαιώσω την πατρότητα. Αν κανείς μπορεί να διαλευκάνει το ζήτημα, ας γράψει σχετικά ώστε να μην πέσουμε στα misappropriations που λέγαμε τις προάλλες.

  142. Μια φορά μικρός είχε πέσει στα χέρια μου ένα φυλλάδιο από αυτά τα ηθικοπλαστικά, που έλεγε για την αμαρτία που παραμονεύει τους νέους στις ΝΤΙΣΚΟΤΕΞ! Παρόλο που το αναγνώρισα σαν πληθυντικό του ντισκοτέκ, μου φάνηκε πολύ αστείο, γιατί μου θύμιζε πολύ έντονα μάρκα (ξέρετε, Κλινέξ, Στρωματέξ και τέτοια). Πάντως από τέτοιου είδους φυλλάδιο θα περίμενα να γράφει δισκοθήκες. Φαίνεται ότι ο ιερωμένος συγγραφέας ήθελε να έρθει «κοντά στους νέους», «μιλώντας τη γλώσσα τους», σαν τον Χριστόδουλο («Κι εγώ σας πάω»!).

  143. Μαρία said

    141
    Θυμίζει τη μύγα του Λαφοντέν ( le coche et la mouche).

  144. NM said

    Η λερναιότης ποτέ δεν πεθαίνει
    δεν τη σκιάζει γραφή Σαραντάκου καμιά
    Μονο λίγο καιρό ξαποσταίνει
    και ξανά στην ξεφτύλα τραβά
    (τραβά…τραβά…τραβά…)

    Απίστευτο κι όμως αληθινό! Ο Κ. Καβάφης φέρεται να καταδικάζει τη βία απ όπου κι αν προέρχεται. Σε σύνθημα πάνω στα αθηναϊκά λεωφορεία. Η διαφήμιση είναι προσφορά του ιδρύματος Ωνάση. Του λόγου το αληθές εδώ:
    http://pitsirikos.net/2013/10/καταδικάζω-τη-βιασύνη-απ-όπου-κι-αν-πρ/
    Τι να πει κανείς πλέον εδώ που φτάσαμε;
    ………………………………………
    Οι Γαβριάδες όμως δεν έχασαν την ευκαιρία και υποψιάζομαι ότι έπεται και συνέχεια στο χοντρό δούλεμα.
    http://to-fresko.blogspot.gr/2013/10/blog-post_2140.html#comment-form

  145. Yannis said

    Σύμφωνα με το TLG, υπάρχει η λέξη «άρμα» με ψιλή, που δηλώνει οτιδήποτε φέρεται. Μπορεί να έχει στενέψει η σημασία του με το πέρασμα των χρόνων και σημαίνει την εξάρτηση και (στενότερα) τα όπλα;

    ἄρμα (A), ατος, τό, (αἴρω) that which one takes: food, used by Hp., acc. to Hellad. ap. Phot.p.533 B., cj. in Hes.Th.639 (pl.).
    II. burden, load, Aq.De.1.12, al.

  146. Να προσθέσω και το αλάρμ, τον συναγερμό, που στην πραγματικότητα σημαίνει »στα όπλα» (all’ arme!). Aπό κεί και και το γερμανικό Lärm »θόρυβος».

  147. Theban said

    @144
    Μήπως είναι απλώς δικαιολογία για καθυστερημένα δρομολόγια;

  148. physicist said

    #141. — Πριν περίπου είκοσο χρόνια, είχα δει μια ταινία που αναφερόταν στον Πάμπλο Νερούντα και σ’ ένα νεαρό παιδί που τον θαύμαζε πολύ. Δεν αναφέρομαι στο ιταλικό φιλμ Il Postino αλλά σ’ ένα ισπανόφωνο, ίσως χιλιάνικο — δυστυχώς δεν θυμάμαι ούτε όνομα ούτε τίποτε άλλο. Σε κείνο το φιλμ, ο νεαρός δούλευε νομίζω γκαρσόνι στο καφενείο-ταβέρνα του χωριού. Τη μέρα της απονομής του Νόμπελ στον Π.Ν., έτρεξε και βρήκε τηλεοπτική συσκευή, μάζεψε όλο το χωριό γύρω-γύρω στον καφενέ, επέβαλε άκρα ησυχία και κοίταζε σαν μαγεμένος την τελετή. Την ώρα που ο Π.Ν. πήρε το Βραβείο στα χέρια του, αναφώνησε όλο χαρά:

    — Κερδίσαμε το Βραβείο, το κερδίσαμε!

    Η ταβερνιάρισσα, μια προσγειωμένη γυναίκα του μόχθου που έδειχνε να μένει απαθής σε όλα αυτά, γυρίζει τότε και του λέει:

    — «Οργώνουμε!» είπε ενθουσιασμένη η μύγα που καθότανε στην πλάτη του βοδιού.

    Δεν είναι ακριβώς το ίδιο μ’ αυτό που λέτε αλλά μου φέρατε στο νου αυτήν τη σκηνή, τη μόνη που θυμάμαι απ’ την ταινία.

  149. spiral architect said

    Ναι ρε, εδώ θα μείνουμε:

    για να δούμε την παρέλαση!

  150. physicist said

    #142. — Νικήσαμε τον θόρυβο: Συρτέξ.

  151. ἀπορῶ γιατὶ προκαλεῖ τόση ἔκπληξι τὸ Γεροσόλυμα ἢ Γερουσαλήμ, ἀφ’οὗ ὑπάρχουν ἢ μαρτυροῦνται οἱ τύποι Γενάρης, γιατρός Γιαπωνέζος, γεράκι, Γιάκωβος, Γιάννης, Γιούλιος, Γιάσι (=Ἰάσιον) κ.τ.λ.

  152. Μαρία said

    144
    https://sarantakos.wordpress.com/2009/04/21/biamami/#comment-190651

  153. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα, να με συμπαθάτε, έλειπα

    137: Α γεια σου!

    140: Τόσο νωρίς;

    144: Το αυριανό άρθρο έπιασες 🙂

    145: Υπάρχουν δύο άλλα «άρμα» με ψιλή στα αρχαία, αλλά τα λεξικά δεν τα θεωρούν ίδια λέξη.

  154. gbaloglou said

    140

    Τόσο νωρίς … καθώς μάλιστα το ιδιαίτερα ενδιαφέρον κείμενο του Χοζεβίτη ΔΕΝ φαίνεται να βασίζεται σε μεταγενέστερο χειρόγραφο, η γλώσσα του δεν μου φαίνεται να έχει ‘δημώδεις κακοτοπιές’.

  155. Gpoint said

    # 151

    Το Γενάρης δεν έχει ηχητική σχέση με το Ιανουάριος, περισσότερο στις γέννες αναφέρεται, φαντάσου όμως να έλεγες γατρός ή Γαπωνέζος !
    Σ’ ‘ολα τα υπόλοιπ παραδείγματα σου θα ενοχλούσε η μη προφορά του γιώτα εκτός από το μόνο σωστό παράδειγμα την λέξη γεράκι που όμως το προφέρουμε περισσότρο προς το γιεράκι.
    Ο τύπος Γιερουσαλήμ ηχει πιο φυσιιολογικός

    Και με το συμπάθειο , δεν έχω ακούσει κανέναν να λέειι τον παπά…γερέα

  156. cronopiusa said

  157. NM said

    #153 Sarant: Οχι μόνο το αυριανό αλλά και το σημερινό έπιασα. Τολμώ να προβλέψω και τον τίτλο του αυριανού -εύκολο είναι, αλλά δεν τον καίω-. Προβλέπω επίσης οτι τα 3/4 των σχολίων θα είναι παρωδίες.

  158. sarant said

    157: Μπα, πάω στοίχημα ότι τίτλο δεν έχεις μαντέψει (όχι ότι είναι και κανένας καλός). Πήγαινε να τον καταθέσεις σε συμβολαιογράφο, και αύριο βλέπουμε 🙂

  159. #155

    πραγματικὰ δὲν καταλαβαίνω τὸ νόημα τοῦ σχολίου, ἀφ’ῃς στιγμῆς ἡ συμφωνοποίησι τοῦ ἀτόνου ι πρὸ ἄλλου φωνήεντος εἶναι φαινόμενο διεγνωσμένο, τὸ δὲ γ πρὸ τοῦ ε εἶναι πάντα ούρανικὸ (κἄτι ποὺ δὲν ἔχει καὶ τόση σημασία δεδομένου ὅτι στὴν συμφωνοποίησι τοῦ ι ὁ φθόγγος ποὺ προκύπτει εἶναι οὐρανικὸς) καὶ ποτὲ λαρυγγικό, ποῦ εἶναι ἡ ἔνστασί σου;

  160. καὶ γερέας μπορεῖ νὰ μὴν ἔχῃς ἀκούσει, ὁ τύπος ὅμως Γερομνήμων=Ἱερομνήμων μαρτυρεῖται.

    καὶ φυσικὰ δὲν ὑπάρχει λόγος νὰ γραφῇ γιεράκι μὲ ι πρὸ τοῦ ε γιὰ νὰ καταδειχθῇ ἡ οὐρανικὴ προφορά, διότι δὲν ὑπάρχει ἄλλη προφορὰ στὰ ἑλληνικά. στὸν γιατρὸ φυσικὰ καὶ θὰ μπῆ τὸ ι, διότι πρὸ τοῦ α τὸ γ σκέτο σημαίνει λαρυγγικὸ φθόγγο. τὸ «γι» τοῦ γιατρὸς παριστάνει τὸν ἴδιο φθόγγο μὲ τὸ «γ» τοῦ Γερουσαλὴμ καὶ προῆλθε ἀκριβῶς μὲ τὴν ἴδια διαδικασία συμφωνοποιήσεως τοῦ ι.

  161. Τ εννοείς, Gpoint; Ακούς καμιά διαφορά ανάμεσα στο γ του γερακιού (από παλιότερο ι) και του γέρου (από αρχαίο γ); Ή ανάμεσα στα γι του τραγιού και του Μαγιού; Ή του Γιάννη και του ‘να γιάνει’; Όχι βέβαια! Το αρχαίο γ πριν από μπροστινά φωνήεντα κατέληξε στα ελληνικά ακριβώς στον ίδιον ήχο όπως το μη συλλαβικό ι πριν από άλλο φωνήεν και είτε στην αρχή της λέξης είτε μετά από φωνήεν είτε μετά από ορισμένα ηχηρά σύμφωνα.

  162. Κορνήλιε, δεν είχα διαβάσει το σχόλιό σου πριν γράψω, αλλά νομίζω πως το ίδιο λέμε. Επίσης έχω ακούσει πως οι ντόπιοι λένε Γεράπετρα την Ιεράπετρα. Ας το επιβεβαιώσει η Έφη².

  163. NM said

    #157 Sarant: Τι; Δεν είναι «10-1-4-8»; Τότε τον καπαρώνω εγώ για 1ο σχόλιο.

  164. Gpoint said

    # 162

    Η (τοπική) προφορά δεν αποδεικνύει τίποτε, οι Ηπειρώτες και κάποιοι Κρητικοί προφέρουν το σίγμα δασύ, οι βόρειο το λάμδα περιέργα καο άλλοι το λένε λι (και νι). Καλώς ή κακώς ΄έχουμε αποδεχθεί την πρωτευουσιάνικη προφορά για «σωστή» αλλιώς να γράφουμε θαglαshί για να ξέρουμε και πως θα το προφέρουμε.
    Η θεωρία δεν εφαρμόζεται πάντοτε στην πράξη
    Στο δικό μου αυτί το γεράκι και ο γέρος δεν έχουν το ίδιο «γ». Για να καταλάβεις την διαφορά πες γερέας και γιερέας- λέξεις που δεν έχει συνηθίσει το αυτί- και βρες ποιά είναι πιο κοντά στο ιερέας.

  165. Gpoint said

    Σέβομαι τις τοπικές προφορές και διαλέκτους και προσπαθώ να τις μιμηθώ όταν βρίσκομαι στον αντίστοιχο τόπο. Κάποιον λόγο θα είχανε σχετικό με τη περιβάλλον του τόπου για ν αποκτήσουν την συγκεκριμένη λαλιά. Από την άλλη μεριά θεωρώ γελοίο το να μιλάει κάποιος εγκατεστημένος χρόνια στην Αθήνα στην τοπική του διάλεκτο και να είμαι υποχρεωμένος να κάνω μετάφραση για να καταλάβω τι λέει. Είχα ακούσει από μαθητές πολλά άσχημα σχόλια για κρητικούς συναδέλψους στο σχολείο που ακολουθούσαν αυτή την τακτική ενώ οι μαθητές δεν καταλάβαιναν ούτε το επαέ
    Ξέρει κανείς τι θα πεί κορέλι και τι καράμπα στα γαλαξιδιώτικα ;Είναι υποχρεωμένος να μάθει αν δεν έρθει να ζήσει στο Γαλαξίδι ;
    Το πρόβλημα γίνεται οξύτερο σήμερα που με το διαδίκτυο επικοινωνούν άτομα από διαφορετικά μέρη της Ελλάδας κι αν ο καθένας γράφει στην τοπική διάλεκτό του θα καταντήσουμε Βαβυλωνία. Κάτι αντίστοιχο ισχύει και με τις προφορές

  166. #164 ἂν τὸ γιερέας τὸ προφέρεις 4σύλλαβο καὶ τὸ γερέας 3 σύλλαβο πάσο. ἂν ὅμως προφέρεις καὶ τὰ 2 τρισύλλαβα δὲν ὑπάρχει διαφορά.

    δηλαδὴ στὸ «κακιὲς»-πληθυντικὸς τοῦ κακιὰ καὶ στὸ κακὲς -πληθυντικὸς τοῦ κακή, βρίσκεις κάποια διαφορὰ στὴν προφορά;

  167. ὅτι δὲ ὁ Γενάρης προέρχεται ἀπὸ τὴν γέννα, χωρὶς νὰ ἔχω κάνει ἔρευνα, ὑποθέτω ὅτι πρόκειται γιὰ παρετυμολογία ποὺ ὀφείλεται ἀκριβῶς στὴν συμφωνοποίησι καὶ ἄρα ἕπεται αὐτῆς.

  168. Gpoint said

    # 167

    Στην συμφωνοποίηση οφείλεται και η τροπή του α σε ε ; Δεν νομίζω. Από το Ιανουάριος προκύπτει το Γιανάρης. Το Γενάρης είναι σαν παρατσούκλι ηχητικά κοντά στο πρότυπο όπως και το Φλεβάρης ενώ το Αλωνάρης δεν έχει ηχητική σχέση με τον Ιούλη

  169. #168 σχ. 24: https://sarantakos.wordpress.com/2009/07/20/pantalon/

  170. χωρὶς νὰ ἀποκλείω καὶ ἡ συγκεκριμένη τροπὴ νὰ ὀφείλεται ἀκριβῶς στὸν παρετυμολογικὸ συσχετισμὸ μὲ τὸ γεννάω (γιατὶ στὶς ἄλλες τροπὲς συνήθως ἐπιβιώνουν καὶ οἱ 2 τύποι, μὲ α καὶ μὲ ε).

  171. spiral architect said

    Επειδή εδώ λεξιλογούμε, καλό είναι να διαβάσετε τη συνέντευξη του καθηγητή της Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ και ψυχιάτρου Νίκου Σιδέρη για το πως διαλύθηκε σταδιακά το νόημα των λέξεων και τι αντίκτυπο είχε αυτό.

  172. cronopiusa said

    spiral architect ¿Bailamos?

  173. G said

    Στο (ιδιαίτερα δυσάρεστο) θέμα των τάνκ (τανξ), ένα απόσπασμα από το διάγγελμα (30.10.1936) του τότε Υπουργού Άμυνας (και μετέπειτα δημοκρατικού πρωθυπουργού) Largo Caballero: «Ahora que tenemos tanques y aviones, ¡adelante, camaradas de! irente, hijos heróicos del pueblo trabajador!»

    http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/1936/10/30/010.html

    Τα κάκιστα ισπανικά μου αφήνουν να εννοηθεί ότι αυτό σημαίνει (σε ελεύθερη μετάφραση): «Τώρα που έχουμε τάνξ και αεροπλάνα, εμπρός σύντροφοι! Προχωράτε, ηρωικά παιδιά της εργατικής τάξης!». Φρούδες ελπίδες, στις απαρχές της ισπανικής (και της ευρωπαϊκής) τραγωδίας…

  174. Jenner λέγεται στα γερμανικά της Αυστρίας ο Γενάρης, enero στα ισπανικά, gennaio στα ιταλικά (και San Gennaro ο πολιούχος της Νάπολης Άγ. Ιανουάριος), Υποπτεύομαι ότι η τροπή του α σε ε ανάγεται ήδη στην ύστερη λατινική.
    Πάντως, Gpoint, αν όντως ακούς διαφορά στο αρχικό σύμφωνο του γέρου και του γερακιού, δεν μιλούμε ακριβώς την ίδια γλώσσα.

  175. Gpoint said

    # 174 το «γ» ίδιο ακούγεται αλλά στο γεράκι κρύβεται κι ένα ι πριν το ε στον τρόπο που το προφέρω ασυναίσθητα ενώ στον γέροντα όχι. Νομίζω πως ο καθένας προφέρει όπως άκουγε στο περιβάλλον που μεγάλωσε. εκτός και κάνει μαθήματα ορθοφωνίας αργότερα και μιλάει ξύλινα σαν τον Χατζηνικολάου

  176. cronopiusa said

    καμία σχέση με τη παρέλαση

    διάβασα δεν αψήφησα την προτροπή Έχει τεράστια σημασία να αντισταθείς ακόμα και αν ηττηθείς

    και μου ήρθε στο μυαλό το βιντεάκι,
    σε πρόχειρη μετάφραση ο επιφυλλιδογραφικός χορός του τέλους:

    No hay nada que puedas hacer hoy
    que te garantice dinero en 20 años

    Τίποτα απ όσα κάνεις σήμερα δεν σου εξασφαλίζει χρήμα σε 20 χρόνια

    El dinero resuelve situaciones
    pero no da sentido a tu vida

    Το χρήμα λύνει προβλήματα, αλλά δεν δίνει νόημα στη ζωή σου

    Hacer cosas que te apasionan
    pueden abrirte una puerta

    Το να κάνεις πράγματα που σε παθιάζουν μπορεί να σου ανοίξει μία πόρτα

    Si tu vida no te permite cada día
    JUGAR
    BAILAR
    VIVIR
    … cambia de vida

    Αν η ζωή σου δεν σου επιτρέπει κάθε μέρα να παίζεις, να χορεύεις, να γελάς
    … άλλαξε ζωή

    Θα διαβάσω και «Τα παιδιά δεν θέλουν ψυχίατρο. Γονείς θέλουν!» και το «Μιλώ για την κρίση με το παιδί». Σας ευχαριστώ πολύ spiral architect

    ¿Bailamos?

  177. Νέο Kid Στο Block said

    Κρόνη, μήπως στο 176. αντί για VIVIR ήθελες να γράψεις «Reír» (να γελάς) ;

  178. spyroszer said

    Oύτε μία, ούτε δύο, αλλά πέντε προσφορές για την παρέλαση. Και δεν ξέρουμε ποια να διαλέξουμε.
    http://www.tovima.gr/politics/article/?aid=535211

  179. physicist said

    #174. — Jänner, όχι Jenner (λεπτομέρειες). Και κατά περιπτώσεις Febber ο Φεβρουάριος.

  180. sarant said

    178: Nα κάνουμε πέντε παρελάσεις!

  181. βρὲ παιδί μου νταλκᾶ ποὺ ἔχετε μὲ τὰ ἄρματα! στὸ κάτω κάτω ἐγὼ θὰ τὰ δῶ, στὰ δικά μου μέρη θὰ παρελάσουν. καὶ πολὺ καλὰ θὰ κάνουν. ἂς πῆτε ὅτι δὲν σᾶς ἀρέσουν οἱ παρελάσεις νὰ τελειώνουμε.

    Ἄγγελε, ἐξ ἀρχῆς συμφωνούσαμε.

  182. spiral architect said

    @181: Κορνήλιε, εμάς μας αρέσουν τα υποβρύχια, καθότι έχουν πιο σοφιστικέ «σχεδίαση» 😉 απ’ τα άρματα.
    Ε, ρε γλέντια! 😀

    Ψάξτε να βρείτε και να δείτε την εξαιρετική γερμανική ταινία Das Boot. 😉

  183. kamateros said

    Συμφωνώ απολύτως με τον Πάνο (62.), όσον αφορά την Ελλάδα της μιζέριας και της ευρωυποτέλειας!
    Εάν και εφόσον η χώρα μας ήταν κυρίαρχη, δημοκρατική, ευημερής και κοσμοπολίτικη, μιαν ενιαύσια στρατιωτική παρέλαση θα της ταίριαζε γάντι, ως συνδυασμός μεγαλείου με ..φρου φρου κι αρώματα!

  184. kamateros said

    Πάντως η Κρήτη δεν έπαθε τίποτα με την δόση μιλιταρισμού που της εφαρμόστηκε γύρω στα 1900, ως αυτόνομη πολιτεία ([3 Οκτωβρίου 1878 έως 1889], και [1896] 1898 έως [1908] την 1η Δεκέμβρη 1913)..
    http://youtu.be/WA96-2vn1A0 Μέχρι και ο ύμνος της Μεγαλονήσου υπήρξε στρατιωτικό εμβατήριο, κυριολεκτικά εμβατήριο, για να βαδίζει η Κρητική Χωροφυλακή, η ίδια που συνέλαβε το «Αέρα!» ως πολεμική κραυγή της!

    Άλλες εποχές, ίσως αντιτείνει κάποιος, με προσδοκίες, με μεγάλες ιδέες..! Πάντως, τότε οι Κρητικοί δεν κύλισαν σε οιονδήποτε μορφή Φασισμού, επιλέγω να πιστεύω…

  185. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    182- Πολύ δυνατή ταινία έτσι; και o Claus Doldinger Κ Α Τ Α Π Λ Η Κ Τ Ι Κ ΟΣ.!!!

  186. sarant said

    184: Όχι, έχετε δίκιο για το τελευταίο, αν και οι Γυπαραίοι αποτέλεσαν παρακρατική ομάδα -και βαρύνονται για τον φόνο του Δραγούμη στα Ιουλιανά.

  187. kamateros said

    Επιτρεπτή η βία εις βάρος του –ουχί Ιωάννου, αλλά ..Ίωνος– Δραγούμη, του κατεξοχήν θεωρητικού του Φασισμού στην τότε Ελλάδα, στο άκουσμα της απόπειρας δολοφονίας του θριαμβευτού Βενιζέλου στη Γαλλία; (Προσωπικά δεν καταδικάζω την βία «απ’όπου και αν προέρχεται»..)

  188. sarant said

    Θα τα πούμε κάποια άλλη φορά, αλλά ο Δραγούμης είχε αρχίσει να παίρνει αποστάσεις από τους βασιλόφρονες.

  189. kamateros said

    Ναι, όμως -και λυπάμαι που το λέω- μήπως οι Γυπαραίοι είχαν ευφυΐα ανάλογη με του Αβερέλ Ντάλτον;

  190. sarant said

    Α, μπορεί!

  191. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Δε μού ΄φτανε η ώρα γι άρματα και παρελάσεις 🙂 🙂 Δεν προλαβαίνεστε κιόλας,διακοσάρα κοντεύει, αμήν!
    162. Ιεράπυτνα, Ιεράπετρα, Γεράπετρος .
    ντόπια κλήση :Το ξέρει όλη η Γεράπετρος, στολίδι τση Γεράπετρος, θα πάει στη Γεράπετρο, παντέρμη Γεράπετρο
    Γεραπετρίτες και(τρυφερά και ειρωνικά) Γεραπετριτάλια, οι άνθρωποί της.

    Εφτά «φρονηματίες» ερίζουν για το PARELASSIS OIL λοιπόν; Να δώσουν και οι εφτά, να τ ανακατέψουν κι έτσι θα χουν λαδώσει όλοι οι ευπατρίδηδες τ άρματα και το υπόλοιπο να ζεστάνει κανα σχολειό στη βόρεια Ελλάδα.

  192. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    191.ωχ, πέντε οι εθελοντές πετρελαιοδότες (τις «εφτά αδερφές» είχα φαίνεται στο υποσυνείδητο!)
    Ξέρω -την άκουγα στο ράδιο- μια Βία που μένει στην Πεντέλη και τη φωνάζουν έτσι, «Βία» .(όχι από Ζηνοβία-μα ξέχασα τώρα πώς είναι ολόκληρο.Α νομίζω Θεοδωροβία).
    «Η βία νικά μα οι νίκες της είναι μικρής διάρκειας», έτσι το λένε ή έτσι το νομίζω;

  193. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    144. >>Απίστευτο κι όμως αληθινό! Ο Κ. Καβάφης φέρεται να καταδικάζει τη βία απ όπου κι αν προέρχεται. Σε σύνθημα πάνω στα αθηναϊκά λεωφορεία. Η διαφήμιση είναι προσφορά του ιδρύματος Ωνάση.
    -Μα αν έγραφε για τη βία -των αναμορφωτών-(κι όχι τη βιασύνη) στο μεγαλειώδες και τόσο επίκαιρο εκείνο ποίημα, θα είχε τέτοιαν αξία; Γιατί τόση προχειρότητα οι διαχειριστές αυτοί; Ήγουν Αναμορφωτές;
    -Να πούμε όμως ότι η Κατερίνα Αθανασοπούλου digital artist, υπότροφος του Ωνασείου Ιδρύματος πήρε το βραβείο ανάμεσα σε 700 υποψήφιους από 45 χώρες, για το ταινιάκι της «Apodemy» :

    Αποδημία

    -«Όχι στη βία, ναι στη Θεοδωροβία» νοητό σύνθημα σε λεωφορείο, γραμμή Δουκ.Πλακεντίας-Πεντέλη.

  194. kostas said

    Η παρέλαση είναι μηδενικού κόστους γιατί: α) τα αεροσκάφη την 28η Οκτωβρίου και την 25η Μαρτίου ούτως ή άλλως κάνουν εκπαιδευτικές πτήσεις. Το μόνο που αλλάζει είναι η διαδρομή..αντί να πετάξουν πάνω απ’τα χωράφια στο πεδίο βολής πετάνε πάνω από την παρέλαση και β) είναι εκπαίδευση για τα πληρώματα των αρμάτων μάχης. Ξέρετε ποση δεξιοτεχνία και εκπαίδευση χρειάζεται να παρελαύνεις σε κατοικημένη περιοχή με ενα «θηρίο». Εξάλλου πόλεμος αν γίνει θα γίνει σε αστικό περιβάλλον βλ. Συρία, Ιράκ κτλ κτλ…αυτά

  195. Nestanaios said

    Δύο ερωτήσεις, απαντήσεις.
    Υπάρχει περίπτωση το ομηρικό «κταν» να έχει σχέση με το «τανκ»;
    Είχαν οι Ινδοί λέξη τάνκ (λίμνη), την εποχή του Ομήρου; Μπορούμε να το αποδείξουμε;

    Το γνωστό σε εμάς τανξ, τανκ-ς (ενικός), έχει άμεση σχέση με την ομηρική λέξη κταν. Η λίμνη των Ινδών, τι σχέση μπορεί να έχει;

    Υπάρχει και ετυμολογία. Τέσσερα είναι τα στοιχεία. Η σειρά δεν έχει σημασία.
    Η ετυμολογία λέει ότι η λέξη τάνκ-ς σημαίνει πηγή ζωής.

  196. @195 Και για μερικά λεπτά «εκπαίδευση» χάνονται άπειρες ώρες στο γυάλισμα. Ειδικά όταν βάφουν με βερνίκι παπουτσιών τα λάστιχα από τα τζιπ εκπαιδεύονται άριστα! Είναι τόσο χρήσιμο να ξέρεις αν βάψεις τα λάστιχα από το τζιπ!
    Αν και υπηρέτησα στο πεζικό αλλά είχαμε τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού και ειχα δει αυτές τις γελοιότητες

  197. spiral architect said

    20 Φωτογραφίες από Στρατιωτικές Παρελάσεις στο Εξωτερικό που κάνουν το ΓΕΣ να τρίβει τα μάτια του. 😯 😯

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: