Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Η καραβίδα στο Ιμαρέτ

Posted by sarant στο 21 Οκτωβρίου, 2013


Θα μπορούσα να το περάσω και σε μεζεδάκι, αλλά ως το Σάββατο θα μπαγιατέψει, κι έπειτα το θέμα έχει και γλωσσικές αλλά και πολιτικές πτυχές, οπότε του αφιερώνω το σημερινό άρθρο. Εννοώ την είδηση, σύμφωνα με την οποία, ύστερα από εντολή του υπουργείου Εξωτερικών, σταμάτησε να προβάλλεται στο Αλατζά Ιμαρέτ ένα σύντομο καλλιτεχνικό βίντεο, επειδή διαμαρτυρήθηκαν μουσουλμάνοι επισκέπτες που το θεώρησαν άσεμνο. Αυτή την εποχή διεξάγεται στη Θεσσαλονίκη η Μπιενάλε, σε διάφορα σημεία της πόλης, ένα από τα οποία είναι και το Αλατζά Ιμαρέτ. Όμως, ο ίδιος χώρος παραχωρείται και στους μουσουλμάνους της πόλης για τις θρησκευτικές τους τελετές, οπότε οι επισκέπτες διαμαρτυρήθηκαν στην τουρκική κυβέρνηση, η οποία μεταβίβασε τα παράπονα στην ελληνική κυβέρνηση και το υπουργείο Εξωτερικών παρενέβη και φρόντισε να μεταφερθεί το επίμαχο βίντεο στη Μονή Λαζαριστών.

Ο δήμαρχος κ. Μπουτάρης, ενοχλημένος, δήλωσε ότι «Δεν μας αρέσουν οι παρεμβάσεις και οι υποδείξεις», χωρίς να ξεκαθαρίζει ποιες εννοεί -διότι όπως δήλωσε η αρμόδια αντιδήμαρχος Πολιτισμού, κ. Έλλη Χρυσίδου, το υπουργείο δεν μπήκε καν στον κόπο να εξετάσει το επίμαχο βίντεο.

Στα ρεπορτάζ των ηλεφημερίδων υπάρχει και ένα βίντεο που μάλλον είναι αυτό που στάθηκε η πέτρα του σκανδάλου, αλλά εγώ προσωπικά δεν βλέπω γιατί κρίθηκε άσεμνο -αλλά δείτε το κι εσείς:

Σε κάποια ανάρτηση στο Φέισμπουκ ειπώθηκε ότι ενόχλησε το γεγονός ότι φαίνεται το στήθος της γυναίκας, αλλά εγώ αυτό δεν το είδα στο βιντεάκι, οπότε θα υποθέσω πως ενόχλησε που η γυναίκα έχει ακάλυπτους τους ώμους, οπότε αν προεκτείνεις αυτά που δεν βλέπεις με βάση όσα φαίνονται τότε μπορείς να «δεις» και βυζάκια έξω. Υπερβολικό το βρίσκω.

Πριν όμως εξαπολύσουμε μύδρους στο ανελεύθερο ή καθυστερημένο Ισλάμ που δεν ανέχεται ούτε ακάλυπτους ώμους, να σκεφτούμε ότι η αντίρρηση προβλήθηκε επειδή το Ιμαρέτ χρησιμοποιείται και για θρησκευτικές τελετές. Από την άποψη αυτή, η ένσταση φαίνεται λιγότερο παράλογη. Στο κάτω-κάτω, θα ταίριαζε το βίντεο της ημίγυμνης κοπέλας σε μια χριστιανική εκκλησία; Θα το ανέχονταν οι δικοί μας ιερωμένοι -ή οι πιστοί; Μάλλον όχι.

Οπότε, η αιτία του προβλήματος, για μένα, είναι ότι ο ίδιος χώρος χρησιμοποιείται για πολιτιστικές εκδηλώσεις και για θρησκευτικές τελετές. Η Θεσσαλονίκη θα έπρεπε να έχει τουλάχιστον ένα σύγχρονο, μεγάλο, νεόδμητο τζαμί για τις χιλιάδες μουσουλμάνους κάτοικους ή επισκέπτες της, κάτι που υποσχέθηκε ότι θα το κάνει ο κ. Μπουτάρης αν επανεκλεγεί, επισημαίνοντας ότι τις μέρες του Ραμαζανιού τα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης ήταν γεμάτα. Ελπίζω ότι ανάλογη δέσμευση θα αναλάβει και ο υποψήφιος δήμαρχος της Αριστεράς, αν δεν υπάρξει συνεργασία με την παράταξη Μπουτάρη. Είναι ντροπή για τη Θεσσαλονίκη (και για την Αθήνα βέβαια ακόμα μεγαλύτερη) να μην έχει κανονικό τζαμί.

Το Ιμαρέτ δεν ήταν ακριβώς θρησκευτικό κτίριο. Πρόκειται για έναν θεσμό του οθωμανικού κράτους που μπορούμε να τον μεταφράσουμε ως Πτωχοκομείο, αν και, απ’ όσο ξέρω, η βασική τους λειτουργία ήταν να προσφέρουν μόνο δωρεάν γεύματα στους φτωχούς, όχι πάντοτε να τους φιλοξενούν ή να τους περιθάλπουν. Ούτε περιορίζονταν στους φτωχούς: δικαίωμα στο συσσίτιο είχαν επίσης οι ταξιδιώτες και άλλες κατηγορίες ατόμων. Πάντως, ο χαρακτήρας του ήταν φιλανθρωπικός και μέσα από τη σκοπιά του Κορανίου. Πολλές φορές το Ιμαρέτ ήταν τμήμα ευρύτερου συμπλέγματος, που είχε επίσης νοσοκομείο ή τζαμί ή κάποιο άλλο φιλανθρωπικό ή θρησκευτικό κτίσμα. Για παράδειγμα, το Αλατζά Ιμαρέτ, που ιδρύθηκε το 1484, είχε και μεντρεσέ (ιεροδιδασκαλείο). Ιμαρέτ υπήρχαν σε όλες τις πόλεις της Οθωμανικής αυτοκρατορίας που είχαν μουσουλμανικό πληθυσμό.

Γιατί Αλατζά; Η λέξη έχει περάσει και στην ελληνική γλώσσα, όπου αλατζάς είναι ένα βαμβακερό ύφασμα κατώτερης ποιότητας. Ασφαλώς δεν μπορεί το Ιμαρέτ να ήταν υφασμάτινο: η λέξη στα τούρκικα είχε άλλη σημασία, alaca είναι ο παρδαλός, ο πολύχρωμος. Πολύχρωμο λεγόταν το ιμαρέτι λοιπόν, και πήρε την ονομασία αυτή, όπως διάβασα, επειδή ο τρούλος του μιναρέ του (που τώρα έχει γκρεμιστεί) ήταν επιστρωμένος με πολύχρωμες ρομβοειδείς πέτρες.

Είπαμε τόσα πολλά, αλλά ακόμα δεν έχω δικαιολογήσει τον τίτλο του άρθρου, γιατί δηλαδή έκανα λόγο για καραβίδα. Καταρχάς, για να μαθαίνουν οι νεότεροι αναγνώστες (δεν εννοώ νεότεροι σε ηλικία, βέβαια) «καραβίδα» ονομάζει το ιστολόγιο τη συσσώρευση περισσότερων από ένα λαθών στην ίδια σύντομη πρόταση, που γεννήθηκε, όπως είχα γράψει παλιότερα, από τη φράση «Η καραβίδα είναι ένα μικρό κόκκινο ψάρι που κινείται προς τα πίσω» -τέλειος ορισμός, με τη διαφορά ότι η καραβίδα (ή τουλάχιστον η γαλλική ecrevisse) δεν είναι κόκκινη, δεν είναι πάντοτε μικρή, δεν είναι ψάρι, και δεν κινείται προς τα πίσω!

Ange-Leccia-portrait1Στο ιμαρέτι μας, η καραβίδα σερβιρίστηκε με την ευγενική φροντίδα της αντιδημάρχου Πολιτισμού κυρίας Έλλης Χρυσίδου, η οποία φέρεται να δήλωσε ότι: το βίντεο το έχει δημιουργήσει Γαλλίδα καλλιτέχνης, έχει τίτλο «Νύμφη», δείχνει μια λουομένη και δεν είναι άσεμνο. Θα συμφωνήσω μαζί της ότι άσεμνο δεν είναι, αλλά από εκεί και πέρα η καραβίδα αρχίζει να δείχνει τις δαγκάνες της. Κι αν στο «λουόμενη» δεν θα προβάλω και πολλές αντιρρήσεις, παρόλο που εμένα δεν μου φαίνεται για λουόμενη, από εκεί και πέρα τα πράγματα χαλάνε. Καταρχάς, το βίντεο δεν έχει τίτλο Νύμφη.Ο γαλλικός του τίτλος είναι Nymphéa, και η λέξη αυτή στα γαλλικά δηλώνει ένα είδος νούφαρα. Διάσημα είναι τα νούφαρα (Les Nymphéas) που ζωγράφισε ο Κλοντ Μονέ, 250 (!) πίνακες συνολικά με τον ίδιο τίτλο.

Το σοβαρότερο; Η Γαλλίδα καλλιτέχνης Ange Leccia είναι… Γάλλος, όπως βλέπετε στη φωτογραφία αριστερά, και δη φαλακρός. Γαλλίδα δεν είναι, και το να τελειώνει το επώνυμό σου σε -a δεν είναι δηλωτικό του ότι είσαι γυναίκα. Τον παλιό καιρό ένα τέτοιο λάθος θα  ήταν συγχωρητέο, αλλά όχι σήμερα, που με δυο κλικ στο γκουγκλ βρίσκεις τον κ. Λεξιά (αν προφέρεται έτσι) σε όλη του τη μεγαλοπρέπεια. Αλλά θα μου πείτε, αν δεν υπήρχε κι η τσαπατσουλιά τι θα έκαναν όσοι μαζεύουν καραβίδες;

Στα κοινωνικά μέσα, κάποιοι επέκριναν τον κ. Μπουτάρη που με την αρχική του ενέργεια, να παραχωρήσει το Αλατζά Ιμαρέτ για προσευχές παλιότερα, «άνοιξε την όρεξη στους Τούρκους», αλλά εγώ δεν το βλέπω έτσι. Ανάμεσα σε γείτονες υπάρχουν περιθώρια για σχέσεις καλής γειτονίας και συναλλαγές αμοιβαίου οφέλους. Η Θεσσαλονίκη άκμασε στο παρελθόν ως πολυπολιτισμική πόλη, και ως τέτοια θα ακμάσει και πάλι στο μέλλον -άτυπη πρωτεύουσα των Βαλκανίων. Και γενικότερα, αν υπάρχει ένα καλό μέσα στη ζοφερή οικονομική μας κατάσταση, είναι πως έχουμε τη μεγάλη τύχη να έχουμε δίπλα μας μιαν ακμαία οικονομία με συμπληρωματικά προϊόντα, που ανοίγει την πόρτα στις γοργά αναπτυσσόμενες χώρες της πιο πέρα Ασίας. Τα μεγάλα νησιά του Αιγαίου, που άκμασαν στον 19ο αιώνα από τις συναλλαγές με την απέναντι Μικρασία, έχουν πολύ να ωφεληθούν, ενώ το ελληνικό κράτος έτσι κι αλλιώς τα έχει εγκαταλείψει και τα θυμάται μόνο όταν αναγγέλλουν απεργία οι ναυτεργάτες. Για πρώτη φορά από το 1950 δεν υπάρχει καθημερινό δρομολόγιο πλοίου για Χίο και Μυτιλήνη, ενώ το εισιτήριο με το αεροπλάνο μπορεί να φτάσει, μου λένε, πάνω από 200 ευρώ το πηγαινέλα. Στη Σμύρνη όμως μπορείς να πας και νάρθεις με 35 ευρώ.

71 Σχόλια to “Η καραβίδα στο Ιμαρέτ”

  1. Γς said

    Καλημέρα

    >και το να τελειώνει το επώνυμό σου σε -a δεν είναι δηλωτικό του ότι είσαι γυναίκα.

    Η τάση να θεωρούμε θηλυκά τα λήγοντα σε –α ονόματα ενίοτε οδηγεί σε σοβαρότερα λάθη:

    Τοποθετούσαμε ανά δύο σε κάθε δίκλινο δωμάτιο (για λόγους οικονομίας) μεταπτυχιακούς φοιτητές σ ένα «Καλοκαιρινό Σχολείο».
    Ετσι δύο Ιάπωνες τους είχαμε τοποθετήσει τον μεν Μασάκο με έναν ιταλό και την Τσατσίγια με μια αμερικάνα. Μέχρι που αφίχθησαν:
    Ο Τσατσίγια και Η Μασάκο.

  2. Σωστά όλα!

  3. Γς said

    >Η Θεσσαλονίκη θα έπρεπε να έχει τουλάχιστον ένα σύγχρονο, μεγάλο, νεόδμητο τζαμί […] τις μέρες του Ραμαζανιού τα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης ήταν γεμάτα.

    Όταν δεν πάει ο Μωάμεθ στο βουνό, πάει το τζαμί το ξενοδοχείο:

    Το μικρό τζαμί στην ταράτσα του ξενοδοχείου Κάραβελ.

  4. Και πριν από δεκαπέντε-είκοσι χρόνια, αν θυμάμαι καλά, το αντίστοιχο «σκάνδαλο» με τη συναυλία τζαζ του Σάκη Παπαδημητρίου στη Ροτόντα. Μεταξύ των πεσόντων, θαρρώ, και το πιάνο.

  5. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Τα εν Ελλάδι «Ιμαρέτ» (κλίνονται -αλλά ας μην κάνουμε επίδειξη φτηνής κι ανύπαρκτης τουρκογνωσίας τώρα…), ενώ ξεκίνησαν καλά και άγια (ιδρύματα), κατά το πέρασμά τους στον σύγχρονο, πολυπολιτισμικό κόσμο δημιούργησαν και συνεχίζουν να δημιουργούν πλήθος προβλημάτων και αντιδράσεων. Εκατοντάδες είναι τα σχετικά έγγραφα της αρμόδιας πολιτικής Διεύθυνσης, που πάντα τρέχει απ’ τη μια μεριά του γηπέδου στην άλλη, σε ρόλο διαιτητή.

    Πιο ασφαλής μοιάζει εκείνος ο καιρός, ο όχι τόσο μακρινός, που, διπλοκλειδωμένα και διπλοαμπαρωμένα, στέκονταν βουβά ιστορικά πειστήρια του βέβαιου παρελθόντος μας.

  6. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ για τα πρώτα σχόλια!

    5: Πόσα είναι, αλήθεια, τα εν Ελλάδι… ιμαρετλέρ;

  7. Γς said

    Ξενοδοχείο-Ιμαρέτ, αυτό της Καβάλας. Στα Βακούφια (τα αιγυπτιακά). Κοντα στο άγαλμα του Μωχάμετ Αλι. (οχι του Μάλκομ Χ).

    Ενα άλλο στην Κομοτινή.
    Ποιο άλλο;

  8. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    @6,

    Καβάλα, Θεσσαλονίκη, Άρτα, Κομοτηνή… αυτά που πρόχειρα θυμάμαι -θυμόμαστε- όλοι. Ένας θεσμός σύμφυτος με το μουσουλμανικό στοιχείο.

    …α! και κάτι (που μοιάζει) άσχετο με τη σημερινή ανάρτηση: διαβάζω ότι ο Νίκος Χουρμουζιάδης είχε ζητήσει να αποτεφρωθεί. Υπάρχει αυτή η δυνατότητα και στην χώρα μας πλέον;

  9. munich said

    Δεν καταλαβαίνω τη λογική ότι οφείλουμε να ανεχτούμε την παρέμβαση λογοκρισίας των φανατικών επειδή και οι «δικοί μας» φανατικοί θα έκαναν το ιδιο! ίσως θα ήταν καλύτερο να μην ανεχόμαστε το θρησκευτικό φανατισμό από όπου κι αν προέρχεται.
    Επίσης καλώς ή κακώς το Ιμαρέτ δεν είναι θρησκευτικό τέμενος, αλλά παραχωρείται κάποιες φορές για θρησκευτικές τελετές. φαντάζομαι όταν συμβαίνει αυτό δεν προβάλλονται απρεπή βίντεο ή άλλου είδους κοσμική τέχνη. Ασ διεκδικήσουν τέμενος, αυτό είναι θεμιτό. αλλά όχι να καθορίζουν οι θρησκόληπτοι πως θα χρησιμοποιούμε τα δημόσια κτίρια. Φαντάζομαι δε ότι αν υπήρχε εκκλησία/τζαμι αλλά όχι αλλος χώρος για προβολή τέχνης, δεν θα παραζωρούνταν που και που για μια εκθεσούλα.
    Επίσης ας μην εθελοτυφλούμε. Το ισλαμ αυτή τη στιγμή περνάει φάση ριζοσπαστικοποίησης, όπως άλλοτε και η χριστιανική εκκλησία. Κι όπως άλλοτε οι προοδευτικόι και σκεπτόμενοι κάτοικοι των χριστιανικών χωρών αντιτάχθηκαν ή τέλοσπάντων δυσφόρησαν με την θρησκευτική εξουσία και καταπίεση έτσι και τώρα οι προοδευτικοί και σκεπτόμενοι κάτοικοι των χωρών με επίσημη θρησκεία το ισλάμ (που φανατίζεται) δεν κατανοούν γιατί πρέπει να παραχωρούν ολόενα και περισσότερες πολιτικές τους ελευθερίες από «σεβασμό» στους φανατικούς. Κάποιοι αντιτάσσονται με κίνδυνο της ζωής τους. Ας τους σκεφτούμε την επόμενη φορά που θα σπεύσουμε να δικαιολογήσουμε τη στάση των φανατικών μόνο και μόνο επειδή μοιάζουν με τους «δικούς μας»

  10. sarant said

    8: Απ’ όσο ξέρω όχι, αλλά η Βουλγαρία είναι κοντά. Γίνεται συχνά.

  11. sarant said

    9: Με το να δείχνουμε ότι και οι δικοί μας φανατικοί κάνουν το ίδιο, ο αναγνώστης ίσως συμπεραίνει ότι δεν φταίνε οι απολίτιστοι μουσουλμάνοι αλλά ότι όλες οι θρησκείες (ή τέλος πάντων αυτές που μας ενδιαφέρουν) έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά και πρέπει να διαχωριστούν. Πάντως εύστοχο το καταληκτικό σας επιχείρημα.

  12. Στην Ήπειρο, στην Άρτα συγκεκριμένα, υπάρχει το Ιμαρέτ του Φαΐκ Πασά. http://tinyurl.com/qj6c4an Λέγεται Μαράτι, άρα πληθυντικός τα Μαράτια. Λύθηκε κι αυτό… 🙂

  13. Κόκκινος Πλανήτης said

    Καλημέρα,
    Την αποτέφρωση ακόμα την «μελετά» το ελληνικό δοβλέτι… άμα το αφήσει η εκκλησία θα δεί τι θα κάνει.
    Βουλγαρία, εύκολα και θησαυρίζουν και πολλοί, και από τις δύο μεριές των συνόρων.

  14. ΠΑΝΟΣ said

    Αφού οι λαοί,ο κόσμος,ο Άνθρωπος έχει ανάγκη από θρησκείες,αυτά θα γίνονται.Πρέπει,λέει.να σεβόμαστε το «θρησκευτικόν αίσθημα» των λαών.Σιγά,που θα το σέβομαι.Από πού κι ως πού;Το αντίθετο.Ας το πάρουν χαμπάρι,όλοι θα ψοφήσουμε(παρντόν,σκληρή λέξη,λόγω αγανακτήσεως).Άει σιχτίρ, με τον καινούργιο μεσαίωνα που ζούμε εδώ και 50 χρόνια!

  15. Κύριε Σαραντάκο το επίθετο είναι Λέτσια, επειδή είστε της ακρίβειας.

  16. Τσούρης Βασίλειος said

    Καλημέρα σας

    …Τον παλιό καιρό ένα τέτοιο λάθος θα ήταν συγχωρητέρο…
    Συγχωρητέος και συ 🙂

    Στα Γιάννινα ο Δήμαρχος Γιαγιά Μπέης έμεινε στη θέση του ακόμη τρία χρόνια μετά την απελευθέρωση το 1913! (Μπαίνω στα χωράφια του Κοτορτσινού τώρα)

  17. sarant said

    Ευχαρίστώ για τα νεότερα!

    16: Μπούμεραγκ είπαμε!

    15: Σωστά, το προφέρουν αλά ιταλικά.

    12: Μαράτι, μαράτια, λογικό.

  18. 17 Αφού βρε σου εξήγησε ο Τζήμερος ότι

    νόμος του Μπούμεραγκ δεν υπάρχει

    :mrgreen:

  19. Συκοφάντης said

    This is a remarkable Ottoman building, which operated – except as a muslim mosque – as an imaret (poors’ house) and a Medrese (ieratical school)

    It consists of a mosque with an imaret (public charity kitchen)

    Erotic video displayed in Greek mosque angers Turk society

  20. physicist said

    Πέρα από τις συγκρίσεις με τους χριστιανούς φανατικούς, είναι πολύ φρέσκιες οι αναμνήσεις όσων έγιναν και όσων δεν έγιναν μετά τη δημοσίευση των καρτούν στη δανέζικη εφημερίδα για να γίνουν εξισώσεις. Και το γράφω με γνωστή την έλλειψη συμπάθειας που έχω για τον Χριστιανισμό ή για οποιαδήποτε θρησκευτικότητα.

  21. Μύγα said

    Είναι αυτό :

  22. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Εν πάση περιπτώσει, φαίνεται ότι ετοιμάζονται… αντίποινα στην Αγιά-Σοφιά: η βλακεία ανατροφοδοτείται εκατέρωθεν.

  23. physicist said

    #22. — Πού είναι το εκατέρωθεν; Εφόσον το ΥΠΠΟ λάκισε, ποιος ο λόγος για τα αντίποινα; Η μοναδική βλακεία που βλέπω είναι η υπαναχώρηση στην προβολή του βίντεο από την ελληνική πλευρά, η άτακτη υποχώρηση μπροστά στις θρησκευτικές ευαισθησίες, μην τυχόν και προσβληθεί ο αόρατος φίλος στον ουρανό. Τα λέγαμε και με τον Πέπε πριν μερικές βδομάδες αυτά.

    Να θυμηθώ την επόμενη φορά που μ’ ενοχλεί κάτι να το ονομάσω προσβολή της θρησκευτικής μου συνείδησης και να ζητήσω αμέσως την απαγόρευσή του. Αν καταφέρω να μαζέψω και καμια κατοστή νοματαίους γύρω-γύρω να κάνουμε σαματά, μπορεί και να τα καταφέρω, πού ξέρεις;

  24. Γ.Δ. said

    «Είναι ντροπή για τη Θεσσαλονίκη (και για την Αθήνα βέβαια ακόμα μεγαλύτερη) να μην έχει κανονικό τζαμί»

    Eιδικά όταν υπάρχει τόσο ένδοξη παράδοση:

    http://pontosandaristera.wordpress.com/2011/06/08/islam-in-greece/

  25. spiral architect said

    Καλημέρα και καλή βδομάδα. 🙂

    …. Στα ρεπορτάζ των ηλεφημερίδων υπάρχει και ένα βίντεο που μάλλον είναι αυτό που στάθηκε η πέτρα του σκανδάλου, αλλά εγώ προσωπικά δεν βλέπω γιατί κρίθηκε άσεμνο -αλλά δείτε το κι εσείς:…

    Γιατί κάποιοι τώρα πια βρίσκουν ακόμα πιο εύκολα, αφορμές βασικά για να προβοκάρουν και δευτερευόντως κάποιοι άλλοι πάνω κει να στήσουν αποπροσανατολιστικές συζητήσεις και άιντε μετά να πείσεις όλους τούτους μεσα σε ένα δηλητηριασμένο κλίμα για την πολυπολιτισμική βαλκανική πρωτεύουσα του μεσοπολέμου κλπ. 😐
    Περιμένετε τα γνωστά scribd για τους Εβραίους, -που έχουν συναγωγή στη Σαλονίκη- το Μπεναρόγια κ.α. χαρωπά.

  26. physicist said

    #24. — Ποιοι είναι οι αόρατοι κάποιοι και ποιος ο λόγος να αποδίδεται σε μυστικές προβοκάτσιες και αποπροσανατολισμούς κάτι που μπορεί να εξηγηθεί με τον θρησκευτικό ζήλο; Πάλι τη θρησκεία θα τη βάλουμε στο απυρόβλητο, μην και στεναχωρεθεί κανας παπάς; Τα έχει γράψει ξακάθαρα αυτά ο Ντώκινς, ούτε κοπυπαστή από τα βιβλία του να ήταν αυτά που βλέπουμε.

  27. LandS said

    22
    Μάλλον δεν πρέπει να φανταστούμε ότι σε αντίποινα αυτού που έγινε στο Αλατζά Ιμαρέτ, θα θα γίνουν εκδηλώσεις με …χορό της κοιλιάς στην Αγιά Σοφιά. 🙂
    Ακόμα και αν (ξανα)μετατραπεί σε τζαμί, οι Τούρκοι, δεν θα το θεωρήσουν καρφί στο μάτι των Ρωμιών. Απλά, θεωρούν την Αγιά Σοφιά ιερή για τους Μουσουλμάνους.Ούτε που διανοούνται ότι μπορεί χριστιανός να έχει την απαίτηση να μη γίνει τζαμί. Νούφαρα ξενούφαρα στο Αλατζά Ιμαρέτ.
    Για αυτό, μάλλον …πλευριτωμένοι δικοί μας τα διαδίδουν.

  28. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

  29. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    @27,
    κι εγώ δεν το πιστεύω για την Αγιά-Σοφιά.
    Πάντως, οι ίδιες ευαισθησίες δεν χαρακτηρίζουνε τους γείτονες για την περίπτωση της παραπλεύρως κειμένης Αγίας Ειρήνης (χωρίς με αυτό να θέλω να ρίξω κι άλλο λάδι στη φωτιά…)

  30. Μαρία said

    8, 10
    Κι επειδή έπεσε πολλή δουλειά, οι Βούλγαροι πριν απο δυο τρία χρόνια έχτισαν κρεματόριο στο Πετρίτσι, για να γλιτώνουμε τη μεταφορά στη Σόφια.

  31. sarant said

    30: Δυο βήματα από τα σύνορα, δηλαδή. Και θα μιλάνε και ελληνικά, υποθέτω.

  32. LandS said

    29 Πάντως, αυτό που οδήγησε τον Πορθητή να μετατρέψει σε τζαμί την Αγιά Σοφιά και σε αποθήκη την Αγιά Ειρήνη, δεν το κόβω για «ευαισθησία».

    Και μιας και κανείς δεν πιάστηκε με το καημό που βγάζει η τελευταία παράγραφος του άρθρου, θα ρίξω λίγο αλάτι στη πληγή.
    Τρεις διανυκτερεύσεις (αναχ 26- επιστρ.29 Οκτ) φουλ πανσιόν, αεροπορικά εισητήρια, ξεναγήσεις κλπ. στη Σμύρνη, 230 € το άτομο.

  33. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Ξυστά τη γλίτωσε τη φασαρία ο Παπατάκης τότε, το 2005.Ακου γλώσσα του σώματος σε ιερό μέρος! 🙂
    ΑΛΑΤΖΑ ΙΜΑΡΕΤ
    Νίκος Παπατάκης: Διασπορά και η Γλώσσα του Σώματος

  34. Γς said

    Ρε μάγκες, Εχω ψιλοαγριέψει με αυτά των τσιγγάνων.

    Μου έλεγαν ότι με πήραν απ τους γύφτους.
    Ποτέ δεν πίστεψα ότι έλεγαν ψέματα

  35. sarant said

    34: Εμένα μου το λέγανε κάποιες θειάδες αυτό.

  36. leonicos said

    Το βίντεο, όπως φαίνεται καθαρότερα και σ’ ένα άλλο περίπου ομότιτλο, είναι εμπνευσμένο από την Οφηλία που την βρίσκει ο Άμλετ πνιγμένη, μόνο που η γσλλίδα αντίστοιχή τηςσ αναπνεει θαυμάσια κάτω αποό το νερό και βγάζει και φουσκάλες. Ασφαλώς δεν δείχνει πέρα από τους ώμους της γυναίκας, αλλά αν δεν είναι σαφώς ερωτικού περιεχομένου και πρόθεσης, δεν ξέρω τι άλλο μπορεί να είναι.

    Το ότι το κτήριο/κτίριο του ιμαρέτ χρησιμοποιήθηκε για προβολές δεν λέει τίποτα, όπως και το ότι χρησιμοποιείται και για θρησκευτικές τελετές. Εντούτοις, εάν πρόκειται ή είναι πιθανό να προσβάλεις κάποιον το αποφεύγεις, όχι για ν’ αποφύγεις τυχόν κινδύνοπυς ή αντίποινα αλλά από αυτοσεβασμό και ¨ΟΧΟ ΠΡΟΣ ένδειξη αλληλο ή αυτοσεβασμού.

    Το να σέβεσαι τις ευαισθησίες των άλλων δεν είναι θέμα αμοιβαιότητας αλλά προσωπικής απαρτίωσης και αξιοπρέπειας. Το πρόβλημα της μαντίλας στην Ελλάδα, και δη στην Αθήνα, είναι πολύ σοβαρό, διότι εάν ο άλλος δεν εμφορείται από σωστ’ά κίνητρα, πιθανότατα θα δούμε μια μέρα συνοικίες των Αθηνών στις οποίες δεν θα τολμάει να κυκλοφορεί ελληνίδα ή άλληχριστιανή χωρίς μαντίλα. Εντούτοις η εκτροπή αυτή θα πρέπει ν’ αντιμετωπιστε’ί τότε και με αποτελεσματικά μέτρα. όχι όμως στο πλαίσιο αντεκδίκησης.

    Καταπληκτικό το βίντεό σου Γς, δεν πείστηκα όμως ότι προέρχεται από την οικογένειά σου. Μάλλον υπερβάλλεις. Τόσες ωραίες γυναίκες έχετε στη φυλή σας; Στο κάτω κάτω στην τελευταία σκηνή ο τύπος δεξιά είναι 100% εβραίος και μάλιστα χαρεντί.

    Στην Αγγλία είχαμε του άιρις τζίπσι, άσχετο αν είναι ιρλανδοί ή όχι, μεταξύ των οποίων είχα και πολλούς συναδέλφους.

  37. Ιμαρέτ είναι το τούρκικο όνομα και για το ψαράδικο χωριό Ίμερος της Ροδόπης.

    Κι από το 1999 το αναστηλωμένο Ιμαρέτ της Κομοτηνής στεγάζει το… Εκκλησιαστικό Μουσείο Ιεράς Μητρόπολης Μαρώνειας και Κομοτηνής.

  38. leonicos said

    Για να επανέλθω στο βίντεο του Λέτσια, δεν καταλαβαίονω τι το καταποληκτικό έχει που αξίζει να προβάλλεται. Και μη μου πείτε ότι είναι διάσημος. Τέτοιες νοσηρότητες, και δεν μιλάω μόνο γι’ αυτό, δεν απαιτούν ευφυϊα

  39. physicist said

    #36. — Εντούτοις, εάν πρόκειται ή είναι πιθανό να προσβάλεις κάποιον το αποφεύγεις, όχι για ν’ αποφύγεις τυχόν κινδύνοπυς ή αντίποινα αλλά από αυτοσεβασμό και ¨ΟΧΟ ΠΡΟΣ ένδειξη αλληλο ή αυτοσεβασμού.

    Αυτό ισχύει γενικώς; Κάτι σαν να λέμε «καταδικάζουμε την προσβολή της ευαισθησίας του άλλου απ’ όπου κι αν προέρχεται;»

    #38. —Για να επανέλθω στο βίντεο του Λέτσια, δεν καταλαβαίονω τι το καταποληκτικό έχει που αξίζει να προβάλλεται. Και μη μου πείτε ότι είναι διάσημος. Τέτοιες νοσηρότητες, και δεν μιλάω μόνο γι’ αυτό, δεν απαιτούν ευφυϊα

    Νοσηρότητες; Καλά να μην σ’ αρέσει αλλά νοσηρότητες;

  40. Earion said

    Γρηγόρη (12), το «μαράτια» μάλλον πρέπει να είναι τοπικός ιδιωματισμός, γιατί διαπιστώνω ότι υπάρχει ο πολύ φυσιολογικός πληθυντικός ιμαρέτια (βλ. εδώ
    και εδώ.

    LandS (32), το να λέμε ότι η Αγία Ειρήνη ήταν αποθήκη δεν είναι εντελώς ακριβές. Ήταν το οπλοστάσιο του παλατιού.

  41. #40
    Ναι βρε δεν αντιλέγω, το ιμαρέτι, τα ιμαρέτια, μια χαρά κλίνεται. Απλά εγώ είμαι υποστηρικτής των διαλέκτων… Αφού είχα βάλει και χαμογελαστή φατσούλα στο 12. 🙂

  42. sarant said

    Και υπάρχουν άλλωστε και τόσες άλλες τουρκογενείς λέξεις σε -έτι (καμπαέτι, κασαβέτι κτλ.)

  43. gmich said

    Πόσα άλλα βραβεία μέχρι σήμερα έχεις καθιερώσει εκτός από Λοΐζος, Χρυσό Πέταλο, Καραβίδα. Πορτοκάλος και πόσα άλλα να περιμένουμε;
    Όσο για το βιντεάκι (η γυναίκα -νούφαρο) μια χαρά είναι .Αλλά ούτε χάλασε ο κόσμος που το Υπουργείο ζήτησε να μη προβληθεί στο Ιμαρέτ μιας και διαμαρτυρήθηκαν οι ισλαμιστές .; Μήπως όμως τώρα που μεταφέρθηκε η προβολή στη Μονή Λαζαριστών έχουμε διαμαρτυρίες από τους καθολικούς;.

  44. sarant said

    Είναι και το βραβείο Τσαπατσούλιτζερ 🙂

  45. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    42. Προσέτι 🙂 :ρουσφέτι, βιλαέτι, (τα κρητικά,σκιαέτι ,βατσιπέτι, νομπέτι άραγε;)

  46. Απέραντο Μπορντέλο said

    Συγκλονιστικές εξελίξεις που αλλάζουν το πολιτικό σκηνικό:

    1. Στον ακριβότερο βρεφονηπιακό σταθμό της Αθήνας στέλνει τον πρωτότοκο υιό του, Παύλο – Φοίβο, ο Αλέξης Τσίπρας: 500 ευρώ τον μήνα πληρώνει ο Αρχηγός των Συριζαίων

    http://taxalia.blogspot.gr/2013/10/blog-post_1491.html

    2. Εβραίο γκόμενο έχει η Μαρίνα Λεπέν, γι’ αυτό αποκήρυξε την Χρυσή Αυγή. Την προωθούν με τα χίλια οι «σταυρωτές του Κυρίου μας» και σύντομα θα κυβερνήσει την Γαλλία η κόρη του ακροδεξιού κουμπάρου του Μαυρουδή Βορίδη, Ζάν – Μαρί Λεπέν

    http://antipliroforisi.blogspot.gr/2013/10/blog-post_19.html

  47. sarant said

    45: Το νομπέτι σίγουρα είναι τούρκικο.

    46: Αυτό που θα αλλάξει σίγουρα είναι ότι εσύ δεν θα ξαναγράψεις εδώ, τουλάχιστον με αυτό το ψευδώνυμο΄-δυο χρόνια ποινή για συνεχές αντιαθλητικό παιχνίδι.

  48. Γς said

    42:
    Και του λέω:

    -Καλά μωρέ πως έγινε; Δεν πόνεσες;
    -Μου είπαν. «Να το πουλάκι!». Κάνω να δω το πουλάκι πάνω στο δέντρο και …τσάφ! Το ξυράφι στο δικό μου πουλάκι.

    Για το σουνέτι λέω. Άλλη μια (επώδυνη) τούρκικη λέξιη σε –έτι. Η περιτομή.

  49. Γς said

    48:
    Ηταν πολύ καλό παιδί ο φοιτητής αυτός από τη Θράκη. Τόσο καλό που λέω την αμαρτία μαυ:

    Μετά από κάτι εξετάσεις βλέπω στα πεταχτά το γραπτό του. Δεν περνούσε. Σχεδόν λευκή κόλλα.
    Ηταν ακόμη μαζί με τους άλλους στην αίθουσα.

    -Ρε συύ. Ξέχασες το όνομά σου. Πήγαινε να το συμπληρώσεις. Είναι πάνω στο γραφείο μου.

    Οντως πήγε. Ηταν η κόλλα του πρώτη, πάνω από όλα τα άλλα γραπτά.

    Και φυσικά αντέγραψε από τα άλλα γραπτά.
    Και φυσικά κατάλαβε. Και φυσικά δεν είχε ξεχάσει το όνομά του…

  50. sarant said

    Ωραία ιστορία. Μόνο μην τη δει κανας Μανδραβέλης και δεν μας ξεπλένει ούτε ο Δούναβης.

  51. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    O Άδωνις: «καθόλου δε διαλάθει» της προσοχής μας (η δευτεροβάθμια φροντίδα υγείας).

  52. Γς said

    Τον βλέπεις κι εσύ στο STAR τώρα. Να ήταν μόνο αυτά

  53. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    52.Δεν αντέχεται! Απέραντος κυνισμός. Άκουσα μια τζούρα στο ραδιόφωνο κι έπεσα πάνω σ αυτό που είπα στο 51.

  54. Γς said

    Δίνει ρεσιτάλ αυτή τη στιγμή στο STAR

  55. Καλά, δεν κοιμάστε; Κι εγώ τον βλέπω στο STAR, αλλά είμαι και μια ώρα πίσω!

  56. Γς said

    Πως σου φαίνεται Αγγελε γενικώς;

  57. Πέπε said

    @46: ένας δημόσιος εκπαιδευτικός λειτουργός (η αφεντομουτσουνάρα μου) μπορεί να σε διαβεβαιώσει ότι αν είχε παιδί και περιθώριο να δίνει 500 ευρώ για βρεφονηπιακό σταθμό θα το έστελνε ασυζητητί σε ιδιωτικό… Αν ο Τσίπρας δεν είχε αυτή την οικονομική δυνατότητα θα τον εκτιμούσες περισσότερο;

  58. # 57

    Οχι, αλλά… επειδή και αργότερα λόγω οικονομικής δυνατότητας θα στείλει το βλαστάρι του σε κάνα κολλέγιο, σε κάνα γείτονα, φυσιολογικά θα μειωθούν οι αντιστάσεις του ( πέρα από τα παχιά λόγια) για τα χάλια της εκπαίδευσης όπως έχουν μειωθεί γνωστού παιδοβουβάλου για τις συγκοινωνίες από τότε που χρησιμοποιεί (κακώς ; ) μια μπεμβέ των πεντακοσίων χιλιάδων ευρώ.
    Οταν άνθρωποι στα πολιτκά πράγματα παρακάμπτουν τις νόρμες του λαού σε θέματα υγείας, παιδείας, συγκοινωνιών και δημόσιας διοίκησης δεν είναι δυνατόν ποτέ να εισηγηθούν σωστά μέτρα για την επίλυση των προβλημάτων.

  59. Γς said

    53, 55:
    Διαβάζω:
    «Σοκ και δέος από τις δηλώσεις Άδωνι Γεωργιάδη [που δεν παίζεται] στον Χατζηνικολάου»

  60. spiral architect said

    Ποια επιχείρηση είχε τις περισσότερες παραγγελίες χτες βράδυ; Η πιτσαρία που έσκισε, ή το στοκατζίδικο βιβλιοπωλείο;
    (γιατί μιλάμε με όρους πιάτσας)

  61. spiral architect said

    Ο Άδωνις ήταν ο απόλυτος νικητής της τηλεοπτικής αναμέτρησης. 😐

  62. sarant said

    57-58: Δεν είναι το ίδιο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο Τσίπρας δεν μπορεί να βάλει το παιδί σε δημόσιο σταθμό διότι υπάρχουν εισοδηματικά κριτήρια. Και λέγεται ότι ο παιδικός σταθμός της Βουλής, επίσης στην Πλάκα, είναι μικρός και δεν έχει θέσεις (διότι προηγούνται τα παιδιά των υπαλλήλων), Οπότε αναγκαστικά πηγαίνει σε ιδιωτικό σταθμό.

  63. sarant said

    61: Πολύ καλογραμμένο άρθρο. (Δεν είδα την εκπομπή πάντως).

  64. spiral architect said

    … και η Αλέκα έγραψε την κόρη της στο Ντιρί, ή ο πρόσφατα τεθνεώς στρατηγός Γκιάπ σπούδασε νομικά στο (τότε γαλλόφωνο) Πανεπιστήμιο του Ανόι.

  65. Γς said

    63:
    Οντως πολύ καλή εκτίμηση αυτών που είδαμε.
    Ρεσιτάλ. Ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση και στιγμή. Μακράν καλύτερος του άλλου νεκροθάφτη του υπουργείου για τις απολύσεις, Κυριάκου Μητσοτάκη.

  66. munich said

    καλά τι σας πιάνει να δικαιολογείτε τον Τσ. για το που στέλνει το παιδί του; Σαν άλοι κνίτες κάποτε για το που στέλνει η Παπ. την κόρη της. Αν ο Τσ. έστελνε το παιδί του σε δημόσιο β.σ. θα τον κατηγορούσαν ότι καταλαμβάνει μια θέση που θα μπορούσε να πάει σε κάποιους αναξιοποαθούντες, άσε που θέλει και μέσο ο δημόσιοσ (!!!). Τότε τι δικαιολογία θα βρίσκατε; Αν δεν το έστελνε θα τον κατηγορούσαν ότι «κλέινει» τη γυναίκα του στο σπίτι το παραδοσικό σωβινιστικό γουρούνι! Αν δεν είψε κάνει παιδιά, ότι είναι στείρος/ ανικανος/ ομοφυλόφυλος (αυτό και με παιδιά καμια φορά) κ.ο.κ.

  67. sarant said

    🙂

  68. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    46 – Ζώο είσαι ή σκλάβος που έχεις κύριο;

    64-66- Η κρυφή γοητεία της μπουρζουαζίας.

  69. Nikos said

    Επειδή τα πολλά λόγια είναι φτώχεια. Δεν θέλω να σέβομαι την τρέλα κανενός και ούτε αισθάνομαι καμία ντροπή γι’ αυτό. Όποιος θέλει να μιλάει με τον Θεό ας το κάνει σπίτι του.
    Αυτά…

  70. yyt said

    Αυτό που με ερέθισε, χωρίς βέβαια να με εκπλήξει, δεν είναι η αντίδραση των Μουσουλμάνων καθ’ εαυτή αλλά το γεγονός ότι η Τουρκία έσπευσε να διαβιβάσει τα παράπονά τους εμφανιζόμενη ως ταγός και προστάτης του Μουσουλμανικού πληθυσμού. Άλλη μια σοβαρή ένδειξη ότι η Ελλάδα μετατρέπεται σιγά σιγά* σε δορυφόρο της Τουρκίας. Το γεγονός ότι στο μέλλον θα διαμορφωθεί μια ακμαία οικονομία απέναντι -όπως ήδη βλέπουμε-, δεν προαναγγέλλει απαραίτητα κάτι καλό για την Ελλάδα. Με την ίδια λογική φερειπείν, η γείτονα μας Βουλγαρία γιατί να παραμένει Βουλγαρία ενώ θα έπρεπε να αντλεί σημαντικά οφέλη από τη προνομιούχα θέση της στα βόρεια σύνορά της δικής μας οικονομίας; Βέβαια όφελος, όπως τίθεται εδώ, δεν υπάρχει αλλά απ’ την άλλη, τι οφέλη παράπανω να υπολογίζει κανείς αν τουλάχιστον του δίνεται να εξασφαλίσει την αυτοσυντήρησή του; Αν η Ελλάδα είχε σκοπό να ανταγωνιστεί την Τουρκία και μπορούσε εκ των πραγμάτων να το κάνει, αν δηλαδή οι συνθήκες δεν είχαν διαμορφωθεί όπως εν τέλει διαμορφώθηκαν χάρη στην πορεία που διέγραψε η χώρα μας δεκαετίες, οι πιθανότητες πολέμου θα ήταν μια πολύ ρεαλιστική εκτίμηση. Δεδομένων όμως των σημερινών συνθηκών η δορυφοροποίηση εξανεμίζει αυτή την πιθανότητα και γι’ αυτό η αυτοσυντήρηση αναγκαστικά εδώ σημαίνει υποταγή. Αυτά οφείλει να πει όποιος είναι της σχολής του πολιτικού ρεαλισμού. Μάλλον ο φίλος Σαραντάκος έχει διαφορετική άποψη, σεβαστή.

    *Για να κάνω κι εγώ μια γλωσσολογική παρατήρηση, να υπενθυμίσω ότι η τάση να επαναλαμβάνουμε μερικές φορές τα επιρρήματα π.χ «σιγά σιγά», «αργά αργά» είναι κληροδοτημένη από την Τουρκική.

  71. kamateros said

    http://www.lifo.gr/team/erotica/43271

    Όποιος ενδιαφέρεται, στον άνωθι σύνδεσμο μπορεί να δει αναπαραστάσεις με ζωντανά μοντέλα, αναγεννησιακών αποδόσεων βιβλικών θεμάτων και αλληγοριών, ως δημιουργίες της Γερμανίδας καλλιτέχνιδος Claudia Rogge. Οι σειρές της, «Lost in Paradise» και «Ever After», εικονοποιούν με προκλητική διάθεση επικά έργα, όπως η κόλαση του Δάντη και ο χαμένος παράδεισος και η κόλαση του Ιωάννου Μίλτον.

    Αυτό που δεν μπορώ να καταλάβω είναι το πώς θα ανεχτεί αυτήν την έκθεση η ..Τουρκιά, στη GaleriArtist της Σταμπόλεως, αν βέβαια είναι αλήθεια τα περί ενστάσεως στην προβολή του βιντέου της Λετίσια Κάστα, στο Αλατζά Ιμαρέτι.. http://tvxs.gr/news/sinema/%C2%ABkopike%C2%BB-binteo-tis-mpienale-meta-apo-parembasi-tis-toyrkias

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: