Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ποιος το είπε; (κουίζ)

Posted by sarant στο 21 Νοέμβριος, 2013


Question_mark_(black_on_white)Πριν από δυο μήνες περίπου είχα ανεβάσει ένα κουίζ που είχε σαν θέμα του ακριβώς αυτή την ερώτηση: Ποιος το είπε; Είχα πει τότε ότι έχω κι άλλα ομοειδή κουίζ που βασίζονται στην ίδια ερώτηση ή σε παραλλαγές της. Οπότε σήμερα λέω να βάλουμε ένα δεύτερο κουίζ της ίδιας ομάδας. Θα σας δώσω πάλι μερικές φράσεις και θα σας ζητήσω να βρείτε ποιος τις είπε.

Αυτή τη φορά, το πρόσωπο που αναζητούμε δεν είναι τόσο γνωστό όσο το πρόσωπο του προηγούμενου κουίζ (που ήταν ο Ευάγγελος Αβέρωφ, επί σειρά ετών υπουργός Εξωτερικών σε κυβερνήσεις Καραμανλή). Έτσι, θα χρειαστεί να κάνω κάποιες νύξεις, και αρχίζω από τώρα με την πρώτη: το πρόσωπο που μας ενδιαφέρει μνημονεύεται σε πολλές ελληνικές και ξένες εγκυκλοπαίδειες, όχι απαραιτήτως με δικό του λήμμα, κυρίως για κάτι που έκανε σε νεαρή ηλικία σε ένα προάστιο της Αθήνας (πολύ πριν πει τις παρακάτω φράσεις).

Αργότερα ίσως δώσω και δεύτερη βοήθεια.

Να προειδοποιήσω ότι το κείμενο που σας δίνω δεν είναι ακριβής καταγραφή, αλλά στο περίπου διήγηση από αυτήκοο μάρτυρα -ωστόσο τα όσα ειπώθηκαν έχουν αποδοθεί αρκετά πιστά.

Απορώ, πώς εμείς, που εκπροσωπούμε εδώ τον μαχόμενο λαό μας, ανεχόμαστε τις ύβρεις που απευθύνουν αυτοί οι απόντες […] Αν πραγματικά υπάρχει η διάθεση από τους φυγάδες για εθνική ενότητα, οφείλουν αυτοί οι απόλεμοι, που έφυγαν από την πατρίδα για να σώσουν το σαρκίο τους, να έρθουν εδώ και να μας παρακαλέσουν […] Ποιοι είναι αυτοί, οι θρασείς, που τολμούν να μας υβρίζουν; Τι αντιπροσωπεύουν;

Έχω βέβαια παραλείψει κάποια σημεία του κειμένου, επειδή ήταν πολύ εύγλωττα -θα τα συμπληρώσω όταν βρεθεί το πρόσωπο του κουίζ, και μαζί θα σας δώσω και μερικά στοιχεία της βιογραφίας του.

Λοιπόν; Ποιος είναι ο θυμωμένος άγνωστος; Τι έκανε και κέρδισε την υστεροφημία;

Όπως και στο προηγούμενο κουίζ, να πω ότι μπορείτε να δοκιμάσετε όσες φορές θέλετε. Μια παράκληση μόνο, αν κάποιος ξέρει την απάντηση, ας μην το σκοτώσει αμέσως, ας αφήσει το κουίζ να μεσημεριάσει.

Επικαιροποίηση: Το πρόσωπο που αναζητούμε, που δεν είναι και τόσο γνωστό σήμερα, είπε όσα είπε την περίοδο 1940-45. Το όνομά του βρίσκεται στη Βικιπαίδεια, καθώς και σε πολλές ξενόγλωσσες Βικιπαίδειες, αλλά και στις περισσότερες έντυπες εγκυκλοπαίδειες, κυρίως για κάτι που έκανε στα νιάτα του, στην τελευταία δεκαετία του 19ου αιώνα, και που έγινε στην Καλλιθέα.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ στο κουίζ: Πρόκειται για τον στρατηγό Παντελή Καρασεβδά, ο οποίος στα νιάτα του ήταν σκοπευτής και είχε κερδίσει χρυσό μετάλλιο στους Ολυμπιακούς του 1896. Η πλήρης φράση του, όπως αποδίδεται από αυτήκοο μάρτυρα ήταν:

Απορώ, πώς εμείς, που εκπροσωπούμε εδώ τον μαχόμενο λαό μας, ανεχόμαστε τις ύβρεις που απευθύνουν αυτοί οι απόντες, οι διορισμένοι από τον υπόλογο ενώπιον του ελληνικού λαού Γεώργιο Γλύξμπουργκ, και τον προπηλακισμό της αντιπροσωπείας μας από ανθρώπους σαν τον ‘παπατζή’ Γ. Παπανδρέου. Προτείνω να ανακληθεί αμέσως η αντιπροσωπεία μας και κάθε τυχόν απόφαση να θεωρηθεί άκυρη από την Εθνική Αντιπροσωπεία. Αν πραγματικά υπάρχει η διάθεση από τους φυγάδες για εθνική ενότητα, οφείλουν αυτοί οι απόλεμοι, που έφυγαν από την πατρίδα για να σώσουν το σαρκίο τους, να έρθουν εδώ και να μας παρακαλέσουν να συμμετάσχουν στην κυβέρνηση, και όχι να πηγαίνουμε εμείς και να επιζητούμε τη συμμετοχή στην κυβέρνησή τους. Ποιοι είναι αυτοί, οι θρασείς, που τολμούν να μας υβρίζουν; Τι αντιπροσωπεύουν;

Ο στρατηγός Παντελής Καρασεβδάς (1876-1946) συμμετείχε στο Εθνικό Συμβούλιο της ΠΕΕΑ, τη βουλή της Ελεύθερης Ελλάδας στους Κορυσχάδες τον Μάιο του 1944, και εκεί ακριβώς πήρε μια μέρα τον λόγο και είπε τα παραπάνω λόγια, εξοργισμένος επειδή τις μέρες εκείνες στον Λίβανο, όπου γινόταν η Διάσκεψη του Λιβάνου, ο Γεώργιος Παπανδρέου και άλλοι παλαιοί πολιτικοί είχαν επιτεθεί φραστικά στους αντιπροσώπους του ΕΑΜ. Όπως είπα, τα λόγια του τα μεταφέρει κατά προσέγγιση ένας αυτήκοος μάρτυρας, ο Μιχάλης Ντούσιας, στο βιβλίο του «ΕΑΜ Πρέβεζας – ΕΛΑΣ Σουλίου Ζαλόγγου». Απ’ όσο ξέρω, τα πρακτικά του Εθνικού Συμβουλίου της ΠΕΕΑ δεν έχουν δημοσιευτεί παρά μόνο περιληπτικά (όχι δηλαδή το πλήρες κείμενο των αγορεύσεων).

Σας είπα προηγουμένως ότι το πρόσωπο του κουίζ μνημονεύεται σε πάρα πολλές εγκυκλοπαίδειες, αν και όχι πάντα με δικό του λήμμα. Η αιτία είναι ότι ο Καρασεβδάς πήρε το χρυσό μετάλλιο στην σκοποβολή στην Ολυμπιάδα του 1896 (τυφέκιο, 200 μ.) Έγραψα ότι αυτό έγινε σε ένα προάστιο των Αθηνών, μια και οι αγώνες της σκοποβολής διεξάχθηκαν στο Σκοπευτήριο της Καλλιθέας, εκεί που σήμερα είναι το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο.

Ο Καρασεβδάς όμως δεν ήταν μόνο σκοπευτής. Σπούδασε νομικά, αλλά από νεαρός συμμετείχε σε μάχες, συγκρούσεις, αψιμαχίες και πολέμους, όσους γίνονταν σε απόσταση βολής, θα λέγαμε: ως φοιτητής στην Κρήτη και μετά στον ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897, στη Μακεδονία το 1904-1906, στη Σάμο το 1912, στους Βαλκανικούς, στη Βόρειο Ήπειρο το 1914, στο Βερντέν το 1915, με τη Λεγεώνα των Ξένων στη μάχη των Δαρδανελίων, ύστερα στο Σκρα το 1918, τέλος στη Μικρασία το 1922. Έφτασε υποστράτηγος εξ εφέδρων, ενώ από το 1910 ήταν και βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας με το Κόμμα Φιλελευθέρων. Μέγας αντίπαλος της μοναρχίας, ήταν βουλευτής και στην τελευταία βουλή του 1936, που κατέλυσε ο Μεταξάς όταν έκανε τη δικτατορία της 4ης Αυγούστου. Όταν το 1944 προκηρύχτηκαν οι εκλογές για το Εθνικό Συμβούλιο, δόθηκε η δυνατότητα να συμμετάσχουν αριστίνδην όσοι βουλευτές της Βουλής του 1936 το επιθυμούσαν. Πράγματι, 22 βουλευτές συμμετείχαν στις εργασίες του Εθν. Συμβουλίου, ανάμεσά τους και ο Καρασεβδάς.

Θα μπορούσα να κλείσω εδώ το κουίζ, αλλά αντιγράφω μια περιγραφή του Καρασεβδά και της δράσης του στις Κορυσχάδες από ένα άλλο βιβλίο, το θαυμάσιο δίτομο έργο του Γεωργούλα Μπέικου (μια άλλη καταπληκτική περίπτωση) «Η λαϊκή εξουσία στην ελεύθερη Ελλάδα».

Μια μέρα ακούστηκε και τούτο το όνομα στο Καρπενήσι: Καρασεβδάς! Φαντάσου, μαύρος σεβδάς! Μα δεν ήταν απ’ αυτό που ελκύστηκε η προσοχή του κοινού. Ήτανε που το κουδούνισε ο ίδιος, με τον τρόπο του.

Ζωηρός κι αβάσταγος, όπως αποδείχτηκε ότι ήτανε ο αειθαλής εκείνος γέρος, φαίνεται το κοινοβουλευτικό δαιμόνιο μέσα του δεν του επέτρεπε εφησυχασμό, να βλέπει τόσο πλήθος στην πλατεία, έτοιμη συγκέντρωση, ανεκμετάλλευτο! Απόγευμα ήτανε, πήδησε σ’ ένα παγκάκι που το έκρινε κατάλληλο βήμα, κι άρχισε να βγάζει λόγο.

— Τόσες μέρες είμαι εδώ και κανένας δε με ρώτησε γιατί ήρθα, άρχισε προκαλώντας αμέσως την περιέργεια και τραβώντας την προσοχή του κόσμου: «Ποιος διάτανος είναι ατός του, που χρωστούσαμε να τον ρωτήσουμε;»

Δεν καθυστέρησε να πει και τ’ όνομά του ο νευρώδης ομιλητής -το ακροατήριο πρώτη φορά τ’ άκουγε!

Εξιστόρησε την στρατιωτικοπολεμική του σταδιοδρομία και την πολιτική του δράση -προκάλεσε αίσθημα σεβασμού. Είχε πάρει μέρος σ’ όλους τους πολέμους της Ελλάδας απ’ το 1912 κι εδώ, ως και στον ελληνοϊταλικό πόλεμο του 1940-41, εθελοντής σ’ αυτόν. Στα πεδία των μαχών, με τα ανδραγαθήματά του και το αίμα που έχυσε επανειλημμένα από τα πολλαπλά τραύματά του, κέρδισε όλους τους βαθμούς κι έφτασε έφεδρος στρατηγός -εντυπωσιακή περίπτωση! Απ’ τους πιο παλιούς βουλευτές των Φιλελευθέρων, όντας και στη Βουλή του 1936 προσχώρησε τώρα στο Εθνικό Συμβούλιο, ενταγμένος στους Αριστερούς Φιλελεύθερους -Ν, Γρηγοριάδη, Χατζήμπεη, Καραμαούνα, Ψιάρη. Έταξε εαυτόν στον αγώνα του ΕΑΜ, αναγνώτιζε την ΠΕΕΑ, ορκίστηκε πίστη στη λαοκρατία, αλλά και δεν παράλειψε, σπλήνα «αμυνίτης» άλλωστε, να τα ψάλει και του Γεωργίου του βου, ότι είναι ο αίτιος του σημερινού διχασμού, όπως και ο πατέρας του -ο «ούζος»- και σαν επίορκος και έκπτωτος που είναι δεν μπορεί να επιστρέψει στην Ελλάδα προτού ο λαός αποφανθεί με δημοψήφισμα.

(…)

Απ’ το νεύρο που έδειχνε και σ’ αυτή την ηλικία, συμπέραινες τι δυναμίτης θα έπρεπε να ήτανε στα νιάτα και την ακμή του ο Παντελής Καρασεβδάς. Θυμάμαι, που στις συνεδριάσεις του Εθνικού Συμβουλίου δεν κρατιότανε σ’ ό,τι δεν του άρεσε ή όταν νόμιζε πως έπρεπε να συμπληρώσει τον αγορητή, πεταγότανε απ’ την αίθουσα, πάντα εγειρόμενος, και διέκοπτε τον ομιλητή με τις παρατηρήσεις του. Συστάσεις Προέδρου, ακόμα κι αν ήτανε ο Νεόκοσμος Γρηγοριάδης, ο Καρασεβδάς δε χαμπάριζε Και μόνο ο Σιάντος τον… δάμαζε, λέγοντάς του μαλακά: «Καλά, καλά, θα το συζητήσουμε κι αυτό που λες, συναγωνιστή Παντελή». Κι ο γερο-Παντελής, πιστεύοντας ή όχι πως θα μπορούσε, θα γινότανε να «συζητήσει» το Σώμα τα όσα ατέλειωτα, που, ελεύθερος σκοπευτής, ντουφέκαε μέσα στην αίθουσα, ξανακαθότανε, ησυχασμένος για λίγο, στη θέση του, ικανοποιημένος ότι έπραξε το χρέος του. Άλλοι απ’ τους εθνοσύμβουλους τον διασκεδάζανε το γηραιό συνάδελφο και συναγωνιστή, θεωρώντας τον «λόξα», άλλοι συχνά εκνευριζόντανε που διαρκώς διέκοπτε τους ομιλητές, ο μόνος, και τον αποκαλούσανε «τσιμπούρι» και «τσιάμικο ταμπάκο». Πάντως, ο Καρασεβδάς τα κατάφερνε να βρίσκεται κάθε μέρα τ’ όνομά του στα χείλη των ανθρώπων εκεί στους Κορυσχάδες -μια πολιτική τέχνη κι αυτό. Και να παραμένει καθολικά συμπαθής.

Ο Παντελής Καρασεβδάς πέθανε τον Μάρτιο του 1946 στο Αγρίνιο από εγκεφαλικό.

Advertisements

122 Σχόλια to “Ποιος το είπε; (κουίζ)”

  1. spiral architect said

    Σκέψεις:
    Απόντες … μαχόμενος λαός –> Περίοδος κατοχής και Εθνικής Αντίστασης (τα πιο πιθανά)
    Θρασείς, που τολμούν να μας υβρίζουν –> Απευθύνονται -οι τελευταίοι- σ’ αυτούς που έμειναν στην Ελλάδα. Ποιο έμειναν λοιπόν πίσω; Οι του ΕΑΜ (και πιθανά οι των άλλων -μη ΕΑΜικών- αντιστασιακών οργανώσεων)
    – Ποιοι πήγαν στη Μ. Ανατολή; Η «κυβέρνηση» του Εμμ. Τσουδερού και οι συν αυτώ. (Σοφ. Βενιζέλος, Γ. Παπανδρέου κλπ)
    ….

    Δύσκολο, αλλά καλά τα πάω, χρονικά, τοπικά και ως προς τα πρόσωπα;

  2. charlie brown said

    Πιστεύω ότι αφορά την περίοδο της κατοχής. Απόντες και υβριστές είναι προφανώς η εξόριστη κυβέρνηση – και ιδίως ο Γεώργιος Παπανδρέου που κατηγορούσε τον ΕΛΑΣ για σφαγές.
    Αυτός που μιλά επομένως, μιλά στο όνομα της αντίστασης.
    Να τολμήσω μια λίγο τρελή απάντηση.
    Τσιριμώκος!
    Με προβληματίζει βέβαια ότι ο Νίκος μίλησε για υστεροφημία, που δεν το λες ακριβώς για τον Τσιριμώκο.

  3. Alexis said

    Απόλυτα λογικές οι σκέψεις των #1 και 2, κι εγώ προς τα κεί κλίνω.
    Το «κάτι που έκανε σε νεαρή ηλικία» με παραπέμπει σε Μανώλη Γλέζο ή Λάκη Σάντα, αλλά μου τα χαλάει αυτό το «προάστειο της Αθήνας».
    Δεν ξέρω, σταματάω εδώ…

  4. Κι εγώ, βέβαια, κάτι σε κατοχή και ΕΑΜ σκέφτηκα, επειδή όμως παραείναι εύκολο λέω να το παίξω Διχασμό και ’15-’17.

    Αλλά τελικά αποφασίζω να γίνω πιο τολμηρός: κάποιος σύντροφος του Αλκιβιάδη, που σε νεαρή ηλικία ανήκε στους Ερμοκοπίδες, και μετά συμμετείχε στους Τριάκοντα Τύραννους και κατηγορεί τους εξόριστους δημοκρατικούς;

  5. Ανδρέας «Κουπονιώτης» said

    Νομίζω ότι πρέπει να εξαιρεθούν οι πρωταγωνιστές της Βάρκιζας. Εκείνο το νεαρής ηλικίας και προάστειο της Αθήνας ζωγραφίζει εποχή πριν την κατοχή και πετάει τη μπάλα στην εξέδρα… Περιμένω το μεσημέρι.

    Άκουγα και χρησιμοποιώ τη φράση «κάνω νύξη», το «δίνω νύξη» με ξένισε λιγάκι. Είναι και τα δυό σωστά ή κάνω λάθος;

    Καλοτάξιδα τα Λόγια του αέρα και όλος σου ο στόλος.:)

  6. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    Νομίζω ὅτι τὸ ψυλλιάστηκα ἀλλὰ δὲ θὰ τὸ πῶ νὰ τὸ σκοτώσω. Νὰ κάνω ὅμως μιὰ ἐρώτηση γιὰ νὰ ξέρω ἂν εἶμαι μέσα; Εἶχε δεσμὸ μὲ ξένη στγγραφέα;

  7. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    6: Όχι.

    5: Μπορεί και να έχεις δίκιο, κάνω νύξη.

    1: Καλάπας, θα έλεγε η Καλομοίρα.

  8. Γς said

    ΑΠ;

  9. Γς said

    8:
    Ακυρο!

  10. zax said

    Πλαστήρας ίσως;

  11. sarant said

    Δεν είναι τόσο γνωστός όσο ο Πλαστήρας. Ωστόσο, υπάρχει δικό του άρθρο στη Βικιπαίδεια, και μάλιστα και σε αρκετές ξενόγλωσσες Βικιπαίδειες, ίσως περισσότερες απ’ό,τι για τον Πλαστήρα.

  12. Δημήτρης Μ. said

    Προσπαθώ να βρω τι έγινε «σε προάστειο της Αθήνας». Από τα «κάστρα» (Υμηττός, Καλλιθέα) δεν επέζησε κανείς. Η μάχη της Ηλεκτρικής έγινε στον Πειραιά, η Ακρόπολη είναι κέντρο… Ζόρικα τα πράγματα.

  13. spiral architect said

    Στη στιχομυθία εμπλέκεται και γνωστός ιστορικός;

  14. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    Μὲ τὸ Μπραχάμι ἔχει καμία σχέση;

  15. IN said

    6: Κατάλαβα που το πηγαίνατε (κατάλαβε κι ο Γς, βλ. 8) αλλά, ως φαίνεται, δεν είναι αυτός. Το στοιχείο με το προάστειο ταιριάζει πάντως και θα μπορούσε να είχε πει όσα αναφέρονται στην ανάρτηση.

    10: Εκτός όλων των άλλων, δεν μπορεί να ήταν ο Πλαστήρας γιατί αυτός ήταν (ή εθεωρείτο) «απών» στην κατοχή. Γνωστή, άλλωστε, η ιστορία με την επιστολή που έστειλε στον πρεσβευτή της κατοχικής κυβέρνησης στο Γαλλικό καθστώς του Βισύ το 1941, με την οποία φαινόταν να μέμφεται το Μεταξά και τις κυβερνήσεις που τον διαδέχθηκαν γιατί δεν συνθηκολόγησαν με τους Ιταλούς/Γερμανούς. Η επιστολή αυτή δημοσιεύθηκε στην δεξιά εφημερίδα «Ελληνικόν Αίμα» την άνοιξη του 1945 και ανάγκασε τον Πλαστήρα να παραιτηθεί από την πρωθυπουργία, την οποία είχε αναλάβει, διαδεχόμενος το Γεώργιο Παπανδρέου, μέσα στα Δεκεμβριανά. Ο Πλαστήρας ταιριάζει πολύ περισσότερο από τον Γεώργιο Παπανδρέου (που αναφέρεται στο σχόλιο 2) ως στόχος της κριτικής που έκανε ο άγνωστος. Να θυμίσουμε εδώ και το επεισόδιο, στη Χριστουγεννιάτικη σύσκεψη στην Αθήνα κατά τη διάρκεια των Δεκεμβριανών, όταν ο Πλαστήρας άσκησε δριμύτατη κριτική στο ΕΑΜ-ΕΛΑΣ, ο Σιάντος σηκώθηκε οργισμένος λέγοντας κάτι σαν «δεν σας επιτρέπω να υβρίζετε τους αγωνιστές» κι ο Πλαστήρας, που ήταν συμπατριώτης του Σιάντου (και οι δυο από την Καρδίτσα) και πιθανόν να τον ήξερε και από το στρατό (όπου ο Σιάντος ήταν υπαξιωματικός, όπως ήταν κι ο Πλαστήρας που όμως παρέμεινε κι έφτασε μέχρι συνταγματάρχης για να γίνει μετά, κατ’ απονομήν, αντιστράτηγος μετά την Επανάσταση του 1922) του είπε (με Θεσσαλική προφορά) «Κάτσι κατ’ Σιάντου!».

    Να ρωτήσω κάτι εγώ; Αυτό το οποίο έκανε ο άγνωστος σε σχετικά νεαρή ηλικία το έκανε πριν να πει αυτά που αναφέρονται στο κουΐζ ή μετά;

  16. sarant said

    13: Όχι

    14: Όχι

    15: Ο άγνωστος έκανε κάτι σε νεαρή ηλικία (το «σχετικά» είναι λάθος), πολλά χρόνια πριν πει όσα είπε.

  17. sarant said

    Μια δεύτερη μικρή βοήθεια. Λήμμα για τον άγνωστο Χ υπάρχει όχι μόνο στην ελληνική Βικιπαίδεια, αλλά και σε καμιά δεκαπενταριά άλλες Βικιπαίδειες.

  18. spiral architect said

    @4 τέλος: Δύτα, μπας και πνίγηκες στα ρηχά; Θα μιλούσε κάποιος κιοτής εκ των Τριάκοντα για εθνική ενότητα;
    Ο Διχασμός όμως μπορεί και να παίζει. 😉

  19. spiral architect said

    @17: Τώρα μας φώτισες! 💡 😛

  20. Ε, είπα ότι στο πρωτότυπο θα μιλούσε ξερωγώ για ενότητα των πολιτών.
    Εσύ πάλι αφού καλάπας γιατί πας πάλι να μας παραπλανήσεις; 🙂

  21. sarant said

    Καλάπας είπα. Η φράση ειπώθηκε ενώ διαρκούσε ο Β’ Π.Π.

  22. dmast said

    Έχω κάποια υποψία… Μήπως ο αδερφός του είναι σήμερα βουλευτής με το ΣΥΡΙΖΑ;

  23. Δημήτρης Μ. said

    Μήπως δεν είναι γνωστός σαν πολιτική προσωπικότητα και είχε μονολεκτικό ψευδώνυμο;

  24. sarant said

    22: Όχι, αλλά απορώ ποιον σκέφτηκες.

    23: Δεν είναι πολύ γνωστός γενικά (σήμερα). Είχε πάντως βγει βουλευτής πολλές φορές.
    Για ψευδώνυμο δεν ξέρω να είχε.

  25. Λοιπόν επειδή η ψευτοβοήθεια του 17 είχε ήδη δοθεί στο 11, νομίζω χρωστάς μία βοήθεια ακόμα, κατά προτίμηση σχετικά με το τι διάολο έκανε σε νεαρή ηλικία.

  26. IN said

    22, 24: Ε, μα ποιον άλλον από αυτόν του οποίου τα αρχικά αναφέρει ο Γς στο 8; Προφανώς έγραψε όμως το σχόλιο πριν διαβάσει το 21 (they crossed in the post, που λένε).

  27. Yannis said

    23. Καλημέρα.
    Δεν το ήξερα ότι το είπε αυτό!

    Εις λήμματα πολλά Νικοδέσποτα και εις Μυριόβιβλον!

  28. spiral architect said

    @20: Ο Διχασμός όμως μπορεί και να παίζει θα μπορούσε να’ παιζε, αλλά τελικά μάλλον πάμε για μέρες του ’41 και πέρα.
    Ποιος δευτεραγωνιστής μπορεί να ήταν; 🙄

  29. sarant said

    26: Ο Γς στο 8 δεν αναφέρει τον ΑΓΠ;

    25: Καλά λες. Λοιπόν, δίνω μια μεγαλύτερη βοήθεια. Το προάστιο της Αθήνας στο οποίο *δοξάστηκε* στα νιάτα του ο λεγάμενος, πολύ πριν πει όσα είπε παραπάνω, είναι…….

    η ΚΑΛΛΙΘΕΑ

  30. dmast said

    24: Είχα σκεφτεί τον Παναγούλη.

  31. spiral architect said

    … κόλλησα! 😦

  32. IN said

    29: Όχι βέβαια! Α, γλυκιά εκδίκηση, από το πρωί σπάω το κεφάλι μου με το κουΐζ το δικό σας! Για να δούμε, θα βρείτε εσύ ποιον εννοούσε ο Γς;

  33. Δημήτρης Μ. said

    Μουσικό διάλειμμα.

    Πάντως οι πρωταγωνιστές της εν λόγω ιστορίας δεν εν έχουν να κάνουν με το κουίζ. (νομίζω, τουλάχιστον)

  34. sarant said

    32: Το πρόλαβε ο 30.

    Δεν είναι τόσο δύσκολο, άντε να δώσω μιαν άλλη βοήθεια. Δοξάστηκε το όνομά του στην Καλλιθέα (και για το λόγο αυτό βρίσκεται σε όλες τις εγκυκλοπαίδειες) για κάτι που έγινε στην τελευταία δεκαετία του 19ου αιώνα.

  35. NM said

    Ποιά Καλλιθέα; Αυτή η γνωστή για τις αποδράσεις της;

  36. NM said

    akyron 35. ftou gmt!

  37. emma said

    Παναϊα μου χέλπας ( απο το ΡΙΚ)

  38. IN said

    Μάαααλιστα…. «Τα ίδια, Παντελάκη μου, τα ίδια, Παντελή μου». Νομίζω ότι το βρήκα. Η τελευταία βοήθειά σας ήταν καταλυτική, αλλά δεν καταλαβαίνω πως θεωρείτε ότι δεν είναι και τόσο δύσκολο.

  39. zax said

    Παντελής Καρασεβδάς- κι αν σου κάτσει;

  40. spiral architect said

    @38: Ε, λάλα το ρε, αφου νομίζεις ότι το βρήκες, μεσημέριασε! 😀

  41. IN said

    40: Εδώ σε μένα δε μεσημέριασε, αλλά το λέει το 39.

  42. Ηλεφούφουτος said

    Παναγιώτης Παυλίδης

  43. ndmushroom said

    Όντως ήταν πολύ δύσκολο. Το καλύτερο είναι πως όταν είπες «σε νεαρή ηλικία σε προάστιο των Αθηνών» το μυαλό μου πήγε σε άλλον, σαφώς γνωστότερο, νέο που διακρίθηκε την ίδια περίοδο, για τον ίδιο λόγο, και προερχόταν από άλλο προάστιο των Αθηνών. Αλλά εκείνη η αναζήτηση δεν οδήγησε πουθενά. 🙂

  44. spiral architect said

    @41: Αφού ήταν και βάζελος (αν ήταν αυτός) συγχωρουμαι! 🙂

  45. angelos said

    ΠΚ τα αρχικά του, μήπως;

  46. Ηλεφούφουτος said

    42 Καλά, άλλ αντ άλλων, φυσικά Καρασεβδάς (όπως 39).

  47. angelos said

    Φτου, με προλάβανε… 🙂
    Δεν τον ήξερα το μακαρίτη, πάντως. Δύσκολο, νομίζω, το κουίζ σου Νικοκύρη (πριν τη βοήθεια, τουλάχιστον).

  48. μήτσκος said

    Φτού, πάρα λίγο. Μόλις τον βρήκα και εγώ ψάχνοντας στο βιβλίο για την ιστορία της Καλλιθέας που υπάρχει εδώ:
    http://www.kallithea.gr/Default.aspx?pid=4&la=1

    (Πάντως εγώ πρώτη φορά ακούω το όνομα.)

  49. sarant said

    38-39: Μπράβο και στους δύο, αποκαλύπτομαι!

    * Είναι ο Παντελής Καρασεβδάς, που δοξάστηκε ως ολυμπιονίκης στη σκοποβολή στους Ολυμπιακούς του 1896. Το σκοπευτήριο τότε βρισκόταν στην Καλλιθέα (εκεί που είναι η Χαροκόπειος σχολή σήμερα). Σε λίγο θα συμπληρώσω το κυρίως άρθρο.

    * Μάλλον έκανα λάθος στον βαθμό δυσκολίας. Ίσως επειδή νόμιζα πως αφού βρέθηκε αμέσως το πότε είπώθηκε η φράση, τα άλλα θα ήταν εύκολα.

    * Από την άλλη, μόλις έδωσα την τελευταία βοήθεια το βρήκατε αμέσως -αρχικά είχα σκεφτεί να την έδινα εξαρχής.

    * Πολύ αμφιβάλλω ότι η έκφρ. «Τα ίδια Παντελάκη μου, τα ίδια Παντελή μου» *γεννήθηκε* εξαιτίας του Καρασεβδά, όπως λέει το άρθρο της Βικιπαίδειας. Νομίζω πως είναι παλιότερη.

  50. IN said

    Ε, τώρα που το σκότωσε ο Zax στο 39 και μια και το ιστολόγιο είναι (καταρχήν) γλωσσικό, για πέστε μας, αληθεύει αυτό που γράφει η Βικιπαίδεια, ότι για τον εν λόγω πρωτοχρησιμοποιήθηκε η έκφραση «Τα ίδια Παντελάκη μου, τα ίδια Παντελή μου»;

    42: Ναι, αλλά αυτός δεν ήταν στην ΠΕΕΑ. Εκτός αν γράψατε το όνομά του για να μας τη σπάσετε 🙂

    43: Κι εγώ αυτή την αναζήτηση που λέτε εσείς έκανα πρώτα, αλλά εκείνος πέθανε Μάρτιο του 1940…

  51. Ηλεφούφουτος said

    Εδώ σε φωτογραφία με τον αδελφό του έτερου εκλεκτού του παρόντος ιστολογίου

  52. IN said

    49: Αυτό με τα σχόλια που cross in the post, πολύ παράξενο σήμερα…

  53. Ηλεφούφουτος said

    51 Μα τι έχω πάθει;
    …με τον ανιψιό…

  54. sarant said

    51: Τον ανιψιό του έτερου εκλεκτού.

    52: Ναι, είδες;

  55. sarant said

    53: Παλι cross in the post!!

  56. IN said

    Από εκείνη τη στιγμή ήταν για όλους καταφάνερο πια ότι ο αγώνας της βάσης στέλνονταν κατά διαβόλου από τις ηγεσίες της ελληνικής Αριστεράς, πολιτικές και στρατιωτική. Αυτή η «Συμφωνία του Λιβάνου» υπογράφτηκε στις 20 του Μάη 1944.

    Όταν μαθεύτηκαν, μέσες-άκρες, αυτά τα νέα στα βουνά μας έγινε μεγάλη αναταραχή. Το «Εθνικό Συμβούλιο» ήταν ανάστατο και ζητούσε την παραπομπή σε στρατοδικείο, όλων των αντιπροσώπων μας που είχαμε στείλει στο Λίβανο, με την κατηγορία της έσχατης προδοσίας του Λαϊκού Αγώνα. Και περισσότερο απ’ όλους φώναζε ένας απόστρατος στρατηγός (αστός, όχι κομμουνιστής), ο Παντελής Καρασεβδάς. Ο Σιάντος τα χρειάστηκε.
    Ανάμεσα στους Εθνοσύμβουλους που φώναζαν εναντίον της «Συμφωνίας του Λιβάνου» και ζητούσαν την παραπομπή σε στρατοδικείο όλων των μελών της Αντιπροσωπείας μας, ήταν και αρκετοί Εθνοσύμβουλοι που ήταν μέλη ή στελέχη του ΚΚΕ. Αυτούς, ο Σιάντος κατάφερε να τους «πειθαρχήσει» στα γρήγορα, μα το βουνό, το Αντάρτικο, άρχισε να μουγκρίζει. Προδοσία!»

    («Η Σύσκεψη των Καπεταναίων στη Λαμία», Θέμη Μοσχάτου, εκδόσεις Γλάρος, σελ. 15-17)

    Από εδώ

  57. IN said

    ΔΕΚΑΠΕΝΤΕ μέρες κράτησε η πρώτη σύνοδος του Εθνικού Συμβουλίου. Κι όμως σ’ αυτό το σύντομο χρονικό διάστημα έγινε στο Εθνικό Συμβούλιο γόνιμη και αποδοτική δουλιά, που καμιά σύγκριση δεν μπορούσε να είχε με την παλιά Βουλή. Ενας μάλιστα εθνοσύμβουλος, παλιά φιλελεύθερος, ο Παντελής Καρασεβδάς τη μέρα που τέλειωναν οι εργασίες του Εθνικού Συμβουλίου έλεγε χαρακτηριστικά: «Εχω πενήντα χρονών κοινοβουλευτική πείρα. Ποτέ δεν είδα τέτοιο Σώμα. Ούτε ένας ρήτορας δεν πέρασε από το βήμα, που να μην πει χρήσιμα και σοβαρά πράγματα, που να μην τα διατυπώσει και καλά».

    Εντάξει, βέβαια αυτά τα γράφει ο… ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

  58. spiral architect said

    ΔΕΚΑΠΕΝΤΕ μέρες κράτησε η πρώτη σύνοδος του Εθνικού Συμβουλίου. Κι όμως σ’ αυτό το σύντομο χρονικό διάστημα έγινε στο Εθνικό Συμβούλιο γόνιμη και αποδοτική δουλιά, που καμιά σύγκριση δεν μπορούσε να είχε με την παλιά Βουλή. Ενας μάλιστα εθνοσύμβουλος, παλιά φιλελεύθερος, ο Παντελής Καρασεβδάς τη μέρα που τέλειωναν οι εργασίες του Εθνικού Συμβουλίου έλεγε χαρακτηριστικά: «Εχω πενήντα χρονών κοινοβουλευτική πείρα. Ποτέ δεν είδα τέτοιο Σώμα. Ούτε ένας ρήτορας δεν πέρασε από το βήμα, που να μην πει χρήσιμα και σοβαρά πράγματα, που να μην τα διατυπώσει και καλά»

  59. spiral architect said

    … α, ρε γούγλη!

  60. IN said

    «έδωσε μάχη στη Δ’ Εθνοσυνέλευση [1924-1925] ώστε να εγκριθεί η παραχώρηση της Περιβόλας από τον Δήμο Αθηναίων στον Παναθηναϊκό. Η εγκριτική απόφαση δημοσιεύθηκε στο υπ’ αρίθμ. 165/1924 φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. Η ηγετική τετράδα του Παναθηναϊκού (Καλαφάτης, Νικολαΐδης, Παπάζογλου, Πανουργιάς) σε ένδειξη εκτίμησης τον εξέλεξε πρόεδρό του κατά τη διετία 1924-26»

    Εντάξει, άγιος για τους Βάζελους….

    «Το ’44 βρίσκει τον έναν από τους δέκα Ολυμπιονίκες των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας να ανεβαίνει στα βουνά της Ευρυτανίας, να λειτουργεί ως μέλος της ΠΕΕΑ στη Βουλή των Κορυσχάδων. Επίσης, ως μνημειώδης χαρακτηρίζεται η αντίθεσή του στη Συμφωνία του Λιβάνου -την απαρχή της ήττας ενός κινήματος για μια ελεύθερη Ελλάδα.»

    Από εδώ

  61. IN said

    58, 59: Να το δούμε αυτό με τα σχόλια που cross in the post, να κάνουμε κανέναν αγιασμό…

  62. sarant said

    Συμπλήρωσα με μια καλογραμμένη περιγραφή του Καρασεβδά στο Εθνικό Συμβούλιο, από το βιβλίο του Γεωργούλα Μπέικου.

  63. Γς said

    Μπράβο
    Τώρα δεν θέλω να μου βρείτε ποιος είναι.
    Είναι ο Βαρεμένος, δημοσιογράφος και βουλευτής.
    Πείτε μου γιατί ενώ μου ήταν συμπαθής δεν αντέχω πια να τον ακούω στην Τσαπανίδου στο STAR

  64. IN said

    60: Εφημερίς της Κυβερνήσεως, τεύχος Πρώτον, Αριθμός Φύλλου 165, Εν Αθήναις τη 21 Ιουλίου 1924:
    «Περί περιλεύσεως εις την κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου του εν Αθήναις γηπέδου του Πανελληνίου Γυμναστηρίου. Συνεδρίασις ΟΘ΄ της 11 Ιουλίου 1924: Η Δ’ Εν Αθήναις Συνέλευσις των Ελλήνων ΨΗΦΙΖΕΙ…. Άρθρον 4: Ο Γυμναστικός Παναθηναϊκός Όμιλος διατηρεί, εφόσον υφίσταται, την χρήσιν του υπ’ αυτού χρησιμοποιουμένου προς άσκησιν γηπέδου του Δήμου Αθηναίων παρά την Λεωφόρον Αλεξάνδρας, απαγορευομένης πάσης απαλλοτριώσεως και ακυρουμένης πάσης τυχόν αναγκαστικής τοιαύτης επί τούτου. Εν Αθήναις τη 17 Ιουλίου 1924. Ο Πρόεδρος Κ. Ρακτιβάν».

    Αν έχεις το Θεό σου! Ψήφισμα, δηλαδή νομοθέτημα ίδιας ισχύος με το Σύνταγμα, για το γήπεδο του Παναθηναϊκού! Με δικαίωμα χρήσεως εις τον αιώνα τον άπαντα! Α, ρε βάζελοι…. (και στρατηγέ Παντελή Καρασεβντά).

    [Υπ΄ όψιν, βεβαίως, και όσων μας λένε ότι τα ρουσφέτια και οι χαριστικές ρυθμίσεις εφευρέθηκαν μετά το 1974]

  65. sarant said

    64: Και αναιρείται αυτό το ψήφισμα; Και πώς;

  66. spiral architect said

    Και έχεις ξαναγράψει (μέσω Γ. Σουρή) εδώ:
    Αγώνες, που κουνήθηκε και τούτο το ρημάδι,
    που πρώτος ο Καρασεβντάς εβγήκε στο σημάδι,
    κι εις όλους άναψε σεβντά το γέρας του κοτίνου
    κι ας βάλη το χεράκι της η Παναγιά της Τήνου

  67. sarant said

    66: Καλά λες, και αρχικά είχα κατά νου να το βάλω αυτό -και μετά έφυγε από το νου μου.

  68. spiral architect said

    Tα cross in the post,σχόλια, ο γούγλης και ένα ελαφρώς γλυκανάλατο βιντεάκι του γούγλη στον γιουτούμπη:
    (ο Σαμαράς και ο νόκιας εξαιρείται)

    Αν το καλοσκεφτούμε, πριν τον γούγλη και τις μηχανές αναζήτησης που πατούν πάνω του, αν γινόταν αυτό το κουίζ, έστω και με τη μορφή παιχνιδιού πολλαπλών απαντήσεων τύπου εκατομμυριούχου, δύσκολα θα απαντιόταν σωστά.

  69. IN said

    65: Κοιτάξτε, τώρα αυτά είναι ανώτερα μαθηματικά. Η θεωρία στην Ελλάδα λέει ότι το Σύνταγμα είναι η κορυφή της πυραμίδας των κανόνων, και άρα ότι είναι από κάτω πρέπει να είναι σύμφωνο με αυτό, αλλοιώς δεν εφαρμόζεται. Το ίδιο το Σύνταγμα δεν μπορεί να αναθεωρηθεί παρά μόνον με συγκεκριμένη διαδικασία και όχι ως προς όλες τις διατάξεις του. Υπάρχουν κάποιες που είναι μη αναθεωρητέες. Π.χ. στο Σύνταγμα που έχουμε τώρα (του 1975/86/2001 συν μία μικρή αναθεώρηση του 2006 για να καταργηθεί το ασυμβίβαστο των βουλευτών) δεν επιτρέπεται αναθεώρηση του Συντάγματος για να ξαναφέρουμε το βασιλιά (όπως και δεν επιτρεπόταν αντίστοιχη αναθεώρηση στου Συντάγματος του 1864/1911 για να διώξουμε το βασιλιά, του 1927 για να ξαναφέρουμε το βασιλιά, του 1952 για να ξαναδιώξουμε το βασιλιά κ.ο.κ.).

    Αυτά λέει η θεωρία. Στην πράξη, μέχρι το 1975 η Ελλάδα άλλαξε ένα σωρό Συντάγματα, με το πήγαινε – έλα των βασιλιάδων, συν αρκετές περιόδους που κυβερνήθηκε, στην ουσία, χωρίς Σύνταγμα. Και δεν μιλάμε, μόνον, για τις δικτατορίες (1936-40, 1967-74), αλλά και για άλλες λιγότερο ή περισσότερο «ανώμαλες» περιόδους όπως, εν προκειμένω, η περίοδος 1922-1927. Στις «ανώμαλες» περιόδους ίσχυε, τυπικά, το προηγούμενο Σύνταγμα, αλλά έβγαιναν πράξεις που το τροποποιούσαν και, γενικότερα, ήταν στο ίδιο «επίπεδο» με αυτό. Οι πράξεις αυτές, εάν μεν ψηφιζόταν από Συντακτική Συνέλευση (δηλαδή από Βουλή που είχε αποστολή να συντάξει νέο Σύνταγμα) ονομάζονται «Ψηφίσματα», ενώ αν τις θέσπιζε κάποια κυβέρνηση μόνη της (επειδή δεν υπήρχε Βουλή) ονομάζονται «Συντακτικές Πράξεις». Τέτοιες έχουν βγει ουκ ολίγες σε διάφορες ανώμαλες περιόδους, ειδικά στη περίοδο του Εμφυλίου γίνεται χαμός, νομίζω είχαμε φτάσει κάπου κοντά στις 100 αν όχι περισσότερες. Διασημότερο όλων των ψηφισμάτων του Εμφυλίου είναι το Γ’ Ψήφισμα, ένα από τα πρώτα της Βουλής που προήλθε από τις εκλογές του 1946 (όπου απείχε η αριστερά) και που, μαζί με τον (μεταγενέστερο) νόμο 509/1947 (που έθεσε εκτός νόμου το ΚΚΕ) απετέλεσαν τη βάση για τα στρατοδικεία της εποχής και έστειλαν στο εκτελεστικό απόσπασμα αρκετούς δυστυχείς.

    Τι ακριβώς ισχύ έχει ένα Ψήφισμα και πώς αλλάζει εξαρτάται από το τι λέει το Σύνταγμα που έρχεται μετά από αυτό. Φαντάζομαι (αλλά βαριέμαι να το ψάξω) ότι κάτι σχετικό θα λέει το Σύνταγμα του 1927 για τα Ψηφίσματα που προηγήθηκαν, όπως αυτό για τον Παναθηναϊκό. Τα Ψηφίσματα του Εμφυλίου διατηρήθηκαν σε ισχύ με το Σύνταγμα του 1952 και, ακριβώς, απετέλεσαν το «Παρασύνταγμα» για το οποίο διαμαρτύρονταν (όχι αδίκως) διάφοροι της αριστεράς και φίλα προσκείμενοι στην περίοδο 1952-1967. Θυμάμαι επίσης ότι το ισχύον Σύνταγμα έχει κάπου στο τέλος του μία διάταξη που λέει ότι τα μέχρι την έκδοσή του ψηφίσματα και Συντακτικές Πράξεις διατηρούνται μεν σε ισχύ, αλλά μπορούν να τροποποιηθούν με απλό νόμο (πέφτουν, δηλαδή, κατηγορία, για να το πούμε έτσι). Υποθέτω ότι αυτή η διάταξη πιάνει και το Ψήφισμα του 1924 για τον Παναθηναϊκό που βρήκα, αν εντωμεταξύ δεν είχε καταργηθεί. Τώρα που το βρήκα, πάντως, μπορώ να καταλάβω τον καβγά που είχε προκύψει μεταξύ Δήμου Αθηναίων και Παναθηναϊκού για το γήπεδο της Λεωφόρου Αλεξάνδρας, για το οποίο είχαν φτάσει σίγουρα και στα δικαστήρια. Ποιο ακριβώς το νομικό καθεστώς και τι τελικώς έβγαλαν τα δικαστήρια δεν ξέρω, αυτά ας μας τα πει κανένας άλλος φιλο-Παναθηναϊκός νομικός (έχω κάποιον στο μυαλό μου, αλλά μάλλον είναι busy).

    Πάντως, για μένα η ουσία είναι ότι το 1924 κάποιοι (μεταξύ των οποίων και ο αείμνηστος Καρασεβδάς) θεώρησαν σωστό να βγάλουν συνταγματικής ισχύος διάταξη για να ρυθμίσουν τα του… γηπέδου του Παναθηναϊκού (κάτι για το οποίο αναρωτιέται κανείς αν σε μία «ευνομούμενη πολιτεία», που λένε, θα έπρεπε να βγει έστω και απλός νόμος). Και μακάρι να ήταν αυτή η μόνη περίπτωση! Αν ψάξει κανείς τα ψηφίσματα του Εμφυλίου, ανάμεσα στα φοβερά περί στρατοδικείων και στερήσεως της ιθαγενείας «των αντεθνικώς δρώντων» θα βρει, είμαι σίγουρος, ένα σωρό απίθανα ρουσφέτια…

  70. sarant said

    69: Κατατοπιστικότατος, ευχαριστώ!

  71. spiral architect said

    @69: Πάντως το θέμα της Περιβόλας – μελλοντικό γήπεδο της Λεωφόρου θαρρώ ότι, ήταν μια παρωνυχίδα μπροστά στα όσα αντιλαϊκά μέτρα θεσπίστηκαν εκείνες τις περιόδους.
    Δεν το λέω επειδή είμαι βάζελος, γιατί τέτοιες χαριστικές απαλλοτριώσεις έγιναν και για άλλα γήπεδα ιστορικών ποδοσφαιρικών συλλόγων σ’ όλη την Ευρώπη.
    Κάπου, κάποτε η ανάγκη επίτασσε να φτιαχτούν γήπεδα. Τίνι τρόπω; 😉

  72. ππαν said

    Τι καταπληκτική ιστορία! Μπράβο σ’αυτούς που βρήκαν την απάντηση.

  73. sarant said

    Διόρθωσα το προάστιο (το είχα σε ένα σημείο με ει) και ευχαριστώ όσους έστειλαν μέιλ για να το επισημάνουν.

  74. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    Οὔτε ὁ πατέρας μου ποὺ εἶναι γένημα-θρέμα Καλλιθεάτης δὲν τὸν ἤξερε βρὲ Νικοκύρη! Ὅμως ἐπίτρεψέ μου, τὸ Σκοπευτήριο δὲν ἦταν ἐκεἶ ποὺ εἶναι ἡ Χαροκόπειος Σχολή. Τὸ Σκοπευτήριο ἦταν κοντὰ στὸ πατρικό μου, νῦν ἰατρεῖο μου ἐκεὶ ποὺ εἶναι σήμερα τὸ σχολικὸ συγκρότημα τοῦ Ἁγίου Νικολάου, σχολεῖο ὅπου φοίτησα στὴν Δ’καὶ Ε’Δημοτικοῦ. Στὴν κατοχὴ στὴ θέση τοῦ Σκοπευτηρίου χτίστηκαν φυλακὲς στὶς ὁποῖες φυλακίστηκε ἀργότερα ὁ Μπελογιάννης πρὶν ἐκτελεστῆ. Ἀργότερα κατεδαφίστηκαν κι ἔγιναν σχολεῖο, αὐτὸ ποὺ λένε «ὅταν ἀνοίγεις ἕνα σχολεῖο κλείνεις μιὰ φυλακή»

    http://www.esperos.com/?page_id=1019

  75. IN said

    Ορίστε και μία ανθολογία από διάφορες αναφορές στον Καρασεβδά στις ψηφιοποιημένες εφημερίδες που υπάρχουν στην Εθνική Βιβλιοθήκη. Ως γενικό συμπέρασμα προκύπτει ότι ήταν αρκετά… ζωηρός.

    ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 5/7/1932 : Είδηση ότι τον πέταξαν έξω από μία συνεδρίαση επιτροπής της Βουλής (στην οποία δεν μετείχε, αλλά είχε πάει να διαμαρτυρηθεί εντόνως). Η Επιτροπή συζητούσε περί ενός αθλητικού νομοσχεδίου του οποίου ο Κ. ήθελε την τροποποίηση γιατί κατά τη γνώμη του ουσιαστικά «καταργούσε το ποδόσφαιρο».
    ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 27/2/1930: Πήγε να … δείρει τον υφυπουργό Υγιεινής Παπά, γιατί δεν ήθελε να διαγράψει από ένα νομοσχέδιο περί φαρμακείων μια διάταξη με την οποία ο Κ. δεν συμφωνούσε.
    28/11/1924: Ριζοσπάστης. Βάζει επιγραφή σε μία παράγραφο πάνω ακριβώς από την αγόρευση Κ. για ένα θέμα που αφορά την εταιρία αποξήρανσης της Κωπαΐδος «ανοητολογίαι βουλευτού»
    22/4/1936: Ριζοσπάστης. Είδηση ότι στη σύσκεψη της κοινοβουλευτικής ομάδας των Φιλελευθέρων για το σύμφωνο Σοφούλη – Σκλάβαινα ο Κ. είπε ότι είναι «εξυπηρετικό για το λαό».
    15/12/1946: Νεκρολογία του στο Ριζοσπάστη. Προκύπτει, μεταξύ άλλων, ότι είχε εκφωνήσει και φλογερό (τι άλλο;) λόγο στο συλλαλητήριο της 3/12/1944 (Δεκεμβριανά).
    ΕΜΠΡΟΣ: 21/6/1914, δημοσιεύεται επιστολή του Κ. που υπογράφει ως «Αρχηγός Δελβίνου και Ανατολικής Χειμάρρας». Προκύπτει ότι συμμετείχε, με ανεξάρτητο σώμα, στον λεγόμενο Βορειοηπειρωτικό αγώνα.
    ΕΜΠΡΟΣ: 5/2/1929, σ. 6. Πρόταση νόμου του Καρασεβδά για να υποχρεωθούν οι πολίτες, επ’ απειλή προστίμου (!) να γυμνάζονται, ως μόνο μέσο κατά του εκφυλισμού (!). Διαφωνεί ο (παρών στη συνεδρίαση) Βενιζέλος. Στη διπλανή στήλη άσχετο αλλά σπαρταριστό επεισόδιο με στρατηγό των Αθηνών (ποιος να ήτανε, άραγε;) που τον έκαναν τσακωτό με την φίλη του ο σύζυγος και ο αδελφός της τελευταίας και τους ξυλοφόρτωσαν. Ο στρατηγός δηλώνει έτοιμος να παντρευτεί τη φιλενάδα του αν τη χωρίσει ο σύζυγός της.
    ΕΜΠΡΟΣ: 26/3/1924, σ. 1. Αποδεικνύεται ότι ιδέα του (σφόδρα αντιβασιλικού) Καρασεβδά ήταν να αφαιρεθεί η Ελληνική ιθαγένεια από τα μέλη της πρώην βασιλικής οικογένειας, με ειδική προσθήκη στο Ψήφισμα της Εθνοσυνέλευσης για την ανακήρυξη της (αβασίλευτης) Δημοκρατίας. Ο Παπαναστασίου κάνει αποδεκτή την πρότασή του. Όντως περιλήφθηκε τέτοια παράγραφος στο σχετικό ψήφισμα.
    ΕΜΠΡΟΣ: 24/2/1924, σ. 1. Ο λόγος του υπέρ της Δημοκρατίας και κατά της βασιλείας που βγήκε, μετά, λέει και σε βιβλίο (προφανώς το έβγαλε ο ίδιος, όπως έκαναν συχνά εκείνες τις εποχές οι πολιτικοί).
    ΕΜΠΡΟΣ: 28/5/1916, σ. 4. Παρανοϊκή είδηση (αφορά άρνηση του Βενιζέλου να μονομαχήσει! με τον πολιτικό του αντίπαλο Στράτο) από την οποία προκύπτει ότι παλαιότερα ο Καρασεβδάς είχε προκαλέσει σε μονομαχία τον Στράτο, αλλά ο τελευταίος αρνήθηκε.
    ΕΜΠΡΟΣ: 23/8/1915 σ. 5: είδηση για τις απώλειες της «φάλαγγος» του Καρασεβδά στη μάχη της Καλλιπόλεως και για τραυματισμό του ιδίου.
    ΣΚΡΙΠ: 30/7/1924: Διαμαρτυρία βουλευτού (στον οποίο απαντά «εν εξαγριώσει» ο Καρασεβδάς) ότι οι βουλευτές της Δ’ Εθνοσυνέλευσης δεν έχουν ιδέα τι ψηφίζουν (έτσι εξηγείται, ίσως, και το ψήφισμα περί Παναθηναϊκού;).

    Γενικότερα, από το ξεφύλλισμα τέτοιων εφημερίδων προκύπτουν ένα σωρό επεισόδια στη Βουλή όπου απειλήθηκε (αν δεν έπεσε) άγριο ξύλο, τα οποία κάνουν ακόμα και τους σημερινούς Χρυσαυγίτες να μοιάζουν Αρσακειάδες. Όχι ότι αυτό αποτελεί ελαφρυντικό για όσους παρεκτρέπονται σήμερα, αλλά προς γνώσιν όσων μιλάνει για γεγονότα «πρωτοφανή στα χρονικά της Βουλής». Ναι, καλά.

  76. spiral architect said

    @75: Ξανά κατατοπιστικότατος! 🙂

  77. IN said

    73: Ορίστε, το έγραψα κι εγώ με «ει» και είχα κάποιες αμφιβολίες, αλλά λέω, τι στο καλό, Σαραντάκος είναι αυτός, κάτι θα ξέρει. Και είδα και κάποιον που το έγραψε με «ι» κι από μέσα μου «α, θα έχει δύο εναλλακτικές ορθογραφίες» 🙂

  78. Ωραίος ο Καρασεβντάς! Νικοκύρη, διόρθωσε και το έτος θανάτου (το 1944) εκεί που αποκαλύπτεις τη λύση.

  79. IN said

    78: Μα το 1946 πέθανε, 3 Μαρτίου 1946 συγκεκριμένα.

  80. sarant said

    78: Μερσί.

    75: Πολύ-πολύ ενδιαφέρον. Ότι ο Κ. συμμετείχε με ανεξάρτητο σώμα στη Βόρειο Ήπειρο το ήξερα από τα ημερολόγια του Μινέικο(που, ναι, τα έχω διαβάσει κι ας μην έχουν εκδοθεί), αλλά τα υπόλοιπα ήταν πολύ ενδιαφέροντα. Ώστε έβγαλε και λόγο στο συλλαλητήριο στις 3 Δεκεμβρίου;!

  81. gmallos said

    Άντε να το ρίξουμε λιγάκι στην τρελή

  82. IN said

    80: Ευχαριστώ, έχει κι άλλα πολλά, όρεξη και χρόνο νά ‘χετε να ψάχνετε. Έχει είδηση στο (αντιβενιζελικό) ΣΚΡΙΠ το 1916 για την επικράτηση του κινήματος της Εθνικής Άμυνας στη Σάμο από την οποία προκύπτει ότι τον ζητούσαν να τον θέσουν επικεφαλής του τάγματος εθελοντών που συγκροτήθηκε εκεί (και το οποίο, μας λέει το ΣΚΡΙΠ με κακεντρέχεια, ήταν έτοιμο να διαλυθεί), έχει, το 1918, νομίζω στο ΕΜΠΡΟΣ, την προαγωγή του σε Ταγματάρχη, είδηση το 1922 ότι κατέθεσε στεφάνι στο φέρετρο Γάλλων ναυτών των οποίων γινόταν διακομιδή των οστών (είναι άραγε όσοι σκοτώθηκαν στα λεγόμενα Νοεμβριανά του 1916;) είδηση ότι ετέθη επικεφαλής της Επαναστάσεως του 1922 στην Ήπειρο και επικράτησε, ενώ ο στρατιωτικός διοικητής Ηπείρου πρίγκιπας Ανδρέας ανεχώρησε για Αθήνα κλπ κλπ δεν άντεξα να τα γράψω (ή ακόμη και να τα διαβάσω) όλα…

  83. sarant said

    74: Μου γκρεμίζεις μια από τις βεβαιότητες που είχα, Αρχιμήδη, μερσί!

    82: Σπλήνα αμυνίτης, που λέει και ο Μπέικος!

  84. spyroszer said

    Ωραία πράγματα για τον Καρασεβδά!
    Η παροιμία (ή παγιωμένη έκφραση;) με τον Παντελή και τον Παντελάκη υπάρχει στον Σουρή πριν το 1883.
    http://books.google.gr/books?id=n1foAAAAMAAJ&q=%22%CE%A0%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B5%CE%BB%CE%AE+%CE%BC%CE%BF%CF%85%22&dq=%22%CE%A0%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B5%CE%BB%CE%AE+%CE%BC%CE%BF%CF%85%22&hl=el&sa=X&ei=_PeNUs26OKSS0QX4vYHoAw&ved=0CDkQ6AEwAjgK
    Κυκλοφορεί στο διαδίκτυο μια (νατσούλειος φαντάζομαι) εκδοχή για έναν Παντελή Αστραπογιαννάκη, απ’ τον οποίο τάχα βγήκε η φράση, απ’ την εποχή της κατάκτησης της Κρήτης απ’ τους Ενετούς!
    Εδώ, μία σχολική σύμβουλος μάς προσφέρει απλόχερα το γλαφυρό άρθρο με τις 22 παροιμιώδεις φράσεις και το νόημά τους:
    http://www.chiourea.gr/2012/11/22.html

  85. rogerios said

    Τα συγχαρητήριά μου στον οικοδεσπότη για το κουίζ και, βεβαιότατα, στους άξιους νικητές! Με ειδική εύφημο μνεία στον ΙΝ για τις εξόχως εμπεριστατωμένες παρμβάσεις του. Κύριοι παίξατε μπάλα μουντιαλική, επιπέδου ημιτελικού και πάνω! Υποκλίνομαι! [για τα σχετικά με το ιδιοκτησιακό καθεστώς της Λεωφόρου δεν έχω να προσθέσω κάτι, έχω πράγματι άλλους διαβόλους να αντιμετωπίσω, αλλά ιδεολογικώς συντάσσομαι με την άποψη του αγαπητού spiral architect (σχόλιο αριθ. 71)].

  86. rogerios said

    Παρόραμα; «παρεμβάσεις» βεβαίως (δίπλα στον Κορνήλιο, έμαθα κι εγώ 😉 ).

  87. IN said

    83: Α, μια και το θυμίζετε αυτό, τι εννοεί ο Μπέικος (ή μάλλον ο Καρασεβδάς) όταν αποκαλεί «ούζο» τον πατέρα του Γεώργιου Β’ («του βου»), δηλαδή τον Κωνσταντίνο Α’; Ο «ούζος» είναι ο τίτλος ενός διηγήματος του Σκαρίμπα που το έχετε ανεβάσει στον παλιό σας ιστότοπο και, αν καταλαβαίνω καλά (έχω πολλές άγνωστες λέξεις 🙂 ) είναι το παρατσούκλι του μπαρμπα-μιχάλη, προφανώς γιατί είναι μπεκρής και του αρέσει το ούζο. Το ίδιο πίστευε, άραγε, και για τον Κωνσταντίνο ο Καρασεβδάς; Αυτό ειδικά δεν έχει ακουστεί…

  88. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    83. Εἶναι ντροπὴ γιὰ μιὰ ἱστορικὴ πόλη πάντως νὰ καταστρέφει ἐλαφρᾷ τῇ καρδίᾳ τὰ μνημεῖα της. Τὸ μόνο ποὺ θυμίζει σήμερα τὸ Σκοπευτήριο εἶναι ἡ ὁμώνυμη μικρὴ ὁδὸς κάτω ἀπὸ τὸ σχολεῖο. Τὸ ἴδιο θέλουν νὰ κάνουν σήμερα μ’ἕνα ἄλλο μνημεῖο, τὸ γήπεδο ἀπὸ τὸ ὁποῖο ξεκίνησε τὸ ἔπος τῆς ἐθνικῆς τοῦ 2004. Ἂν εἶναι δυνατόν!!!

  89. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!
    87: Είναι και δική μου απορία το «ούζος» και έκανα περίπου τις ίδιες σκέψεις, χωρίς αποτέλεσμα.

    84: Μπράβο, πας παλιότερα από τη δική μου αποδελτίωση. Είναι στο ανάμεσα παροιμίας και παγιωμένης έκφρασης, αλλά θα την έβαζα στις παγιωμένες, παρότι είναι άκλιτη, ίσως επειδή μπορεί να ενταχθεί σε πρόταση, ίσως επειδή και άλλοι την έχουν κατατάξει στους φρασεολογισμούς.

  90. Γς said

    75:
    >στον λεγόμενο Βορειοηπειρωτικό αγώνα

    γιατί λεγόμενο;

  91. IN said

    90: Επειδή έτσι τον λέγανε. Δεν σημαίνει κάτι, θετικό ή αρνητικό, το «λεγόμενο», θέλει να πει ότι αυτό τον τίτλο είχαν δώσει τότε και μεταγενέστερα στην δυναμική αντίσταση Ελλήνων της Βορείου Ηπείρου στην ενσωμάτωση της Βορείου Ηπείρου στο Αλβανικό Κράτος, που είχε αποφασιστεί από τις μεγάλες δυνάμεις, την είχε αποδεχθεί, επίσημα, η τότε Ελληνική κυβέρνηση, αλλά ενίσχυε και ανεπίσημα τους, υποτίθεται, «ανεξάρτητους» μαχητές, όπως ο Καρασεβδάς.

  92. 82 ΙΝ, ήταν να πάει εθελοντής εναντίον των Γιαγάδων δηλαδή; Τόσο μεγάλη έκταση είχε πάρει το κίνημά τους το ’16;
    (έχω λόγους που ρωτάω)

  93. Ηλεφούφουτος said

    «Ούζο» ως χαρακτηρισμό το έχω ακούσει για κακό οδηγό.

  94. IN said

    92: Τι να σας πω, ΣΚΡΙΠ 16/11/1916, σελίδα 3 «Η Επανάστασις εν Σάμω – Εκορυφώθη η αγανάκτησις των κατοίκων», δείτε και βγάλτε τα συμπεράσματά σας. Εγώ το κίνημα των Γιαγάδων (που το διάβαζα «Γιαγιάδων») πίστευα ότι ήταν στη δεκαετία του 1920, κάπου είχα διαβάσει κάτι γι’ αυτό μικρός και, διαβάζοντας λάθος, νόμιζα ότι τίποτε γιαγιάδες κάναν επανάσταση, γι’ αυτό το θυμάμαι 🙂 Εσείς, προφανώς, κάτι ξέρετε παραπάνω, αλλά να πω την αμαρτία μου δεν διάβασα μέχρι τέλους την ανάρτηση στην οποία μας στέλνετε, αν και θα το κάνω, μου φάνηκε ενδιαφέρουσα.

    Διαβάστε πάντως το ΣΚΡΙΠ στη σελίδα που σας στέλνω, έχει κι άλλα μαργαριτάρια όπως το «Ψήφισμα Συνδέσμου Ριζοσπαστών Τμήματος Πλάκας» που ξεκινάει ως εξής: «Τρισένδοξε Βασιλεύ των Βασιλέων Κωνσταντίνε ΙΒ'» (είμαστε στην κορύφωση του διχασμού, γαρ).

  95. Ευχαριστώ –επειδή είμαι λίγο σκράπας σ’ αυτά, υπάρχει έτοιμο λινκ με το φύλλο του ΣΚΡΙΠ;

  96. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ(1911-1981), Φύλλο: 27/10/1920, σελ.: 2: Αποθέωσις του Βενιζέλου εν Βόλω… Κάτω ο Ούζος, κάτω ο καταστροφεύς…
    http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin_ftr.asp?c=124&pageid=44649&id=-1&s=0&STEMTYPE=1&STEM_WORD_PHONETIC_IDS=ASXASlASOASXASa&CropPDF=0

    ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΣΥΜΜΕΙΚΤΑ, ΣΥΜΜΕΙΚΤΑ 8, Ηλίας Αναγνωστάκης, Ιστοριογραφικές Σημειώσεις, σελ. 76: το Βελκία προήλθε από το Βέλκος και σημαίνει χώρα των
    Βέλκων, ή Βούλκων, κατά το Ούζος-Ουζία, Σέρβλος-Σερβλία, Σαξία, Βλαχία κ.λπ.

    http://byzsym.org/index.php/bz/article/viewFile/725/643#search=%CE%BF%CF%8D%CE%B6%CE%BF%CF%82
    http://byzsym.org/index.php/bz/issue/view/86/showToc

    Το μυστήριο παραμένει…

  97. 95 http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin_ftr.asp?c=123&pageid=-1&id=49930&s=0&STEMTYPE=1&STEM_WORD_PHONETIC_IDS=ASJASLASJASVASEASSAScASPASbASRASaAAgAScAShASVAAgASSASJAScASXASHASSAShASV&CropPDF=0

  98. Επιθέσεις κατά των εξερχομένων κυριών παρά Σατύρων με κακοήθεις προθέσεις!! 🙂
    (ευχ, Στάζυ!)

  99. 95 http://efimeris.nlg.gr/ns/..%5Coutput/123_-1_49930.pdf
    Ίσως οι λίκνοι να είναι προσωρινοί, οπότε το βάζω κι εδώ:
    https://app.box.com/s/x176qpiu7i7r54p177lj

  100. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Ζυμώσατε,πλάσατε,φουρνίσατε ήδη.Πιτήδεια κι όμορφα,σας βρήκα στο ούζο και στη Σάμο.
    Ορίστε, στο πέσιμο του απογέματος και ένα γλυκό μαντολινάτο κανάκεμα.(Οι μαντινάδες είναι μια και μια).
    έρωτα και καρασεβντά

  101. Μαρία said

    95
    Όπως θα είδες, η επανάστασις δεν έχει σχέση με τους Γιαγάδες αλλά με τους αμυνίτες. Γι’ αυτό και πολλές αναφορές στον Κρασεβδά στο ημερολόγιο του Μ. Σοφούλη, που το ’12 φοιτητής ακόμα διετέλεσε αγγελιοφόρος του Καρα., η δε άφιξη του τελευταίου στη Σάμο τον Οκτώβριο του ‘ 16 έπεισε το δισταχτικό Σοφ. να διαλέξει στρατόπεδο.

    Τον Καρασ. τον έμαθα απ’ το βιβλίο του Μαρκέτου, Πώς φίλησα …

  102. sarant said

    96: Μάλλον ο λαός των Ούζων είναι άσχετος. Ωραίο το απόσπασμα από τη Μακεδονία, λίγες μέρες πριν από την ήττα στις εκλογές…

  103. Οι Γιαγάδες όμως ήτανε στο βουνό τότε και λίγο μετά οι Κρητικοί χωροφύλακες σκοτώνουν τον έναν στους Κοσμαδαίους και τη μάνα τους στο Μαραθόκαμπο (κι αυτοί γίνονται φουλ βασιλικοί στο εξής).

  104. Μαρία said

    103
    Μόνο που οι κρητικοί κι ο ταγματάρχης Καρασεβδάς δεν βρέθηκαν στη Σάμο, για να συλλάβουν του Γιαγάδες.

  105. spyroszer said

    Μια που το ‘φερε η κουβέντα, ας ακούσουμε και τον Τέτο:

  106. IN said

    101: Και τι λέει ο Μαρκέτος για τον Καρασ.;

  107. 104 α ναι, φταίει που εγώ όλα αυτά τα είδα μέσα από τον παραμορφωτικό φακό των απομνημονευμάτων του πρωταγωνιστή 🙂

  108. # 87, 89

    πιθανόν καλύτερη εξήγηση γιατο ούζος να βρεθεί στην ανάλυση του κολαούζου

  109. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Για τους Γιαγαδες.

  110. philippos said

    «Παπατζής» από τον Μάιο του 1944; Κάτι δεν πάει (μου) καλά με τον (αυτήκοο;) μάρτυρα.

  111. sarant said

    110: Κι εγώ το πρόσεξα αυτό. Μπορεί βέβαια ο μάρτυρας το πρόσθεσε εκ των υστέρων, όταν έγραψε το βιβλίο, αλλά το αποκλείεις να λεγόταν από τότε για προηγούμενα παπατζιλίκια του Παπανδρέου;

  112. IN said

    110: Γιατί; Αυτή η υποτιμητική έκφραση για τον Γεώργιο Παπανδρέου (τον πρεσβύτερο) ήταν πολύ συνηθισμένη στην κατοχή και μετέπειτα. Και κατ’ αυτού στρεφόταν το μένος του ΕΑΜ/ΕΛΑΣ, γιατί θεωρούνταν υπεύθυνος για την Συμφωνία του Λιβάνου, κατά της οποίας καταφερόταν ο Καρασεβδάς. Το πολύ-πολύ να κάνει κάποιο μικρό αναχρωνισμό ο αυτήκοος μάρτυρας, γιατί εγώ που χάζευα το Ριζοσπάστη του 1946 βρήκα να αποκαλείται (στη σατυρική στήλη «Κόκκινο Πιπέρι») «παπατζής» ο Παπανδρέου…

  113. philippos said

    111: Δεν το αποκλείω, αλλά έχω τη διαίσθηση ότι δεν θα βρούμε τη λέξη σε γραπτό πριν από τα Δεκεμβριανά, όπως θα ήταν αναμενόμενο, αν ο χαρακτηρισμός ήταν «πολύ συνηθισμένος στην κατοχή (112)».

  114. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    “ο ούζος” = η δαμασκηνιά
    ούζος.

  115. sarant said

    Σωστά, αλλά τι; Τον φώναζαν δαμασκηνιά; Με το ποτό το ούζο θα έχει σχέση το παρατσούκλι του.

  116. Earion said

    Εξαιρετικό το βιβλίο του Βαφέα για τους Γιαγάδες, Δύτη, αυτό που δίνει η ΕΦΗ ΕΦΗ στο 109. Αναδεικνύει πολλές πτυχές, από πριν την ενσωμάτωση της Σάμου στην Ελλάδα (όταν τα αδέλφια επιδίδονταν σε περιορισμένης κλίμακας λαθρεμπόριο), μέχρι όλη τη σταδιοδρομία τους, και αναλύει τους συμμετεχοντες στο κίνημά τους. Εντέλει βγάζει συμπέρασμα και για το πώς επηρεάστηκε το νησί να κλίνει προς το ΚΚΕ. Διάβασέ το.

  117. Μαρία said

    Ο δύτης τον διάβασε τον Βαφέα.
    http://dytistonniptiron.wordpress.com/2010/06/03/giagades/#comment-9113

  118. Basil Tatsisp said

    Σπούδασε νομικός;μάλλον σπούδασε νομική ή νομικά.

  119. Basil Tatsis said

    Sorry γιά το typo.

  120. sarant said

    Ναι, δίκιο έχετε.

  121. BLOG_OTI_NANAI said

    Όπως λέει και ο Σαραντάκος, το «ούζος» ήταν παρατσούκλι για αυτόν που έκανε κατάχρηση στην ουζοποσία, και προφανώς σήμαινε γενικά τον πότη. Οι «ούζοι» για τους άντρες και οι «ούζες» για τις γυναίκες. Το γράφει ο Αχιλλέας Τζαρτζάνος στο «Ημερολόγιον της μεγάλης Ελλάδος» (1932), σ. 148.

  122. […] που πρώτος ο Καρασεβντάς εβγήκε στο σημάδι,      [Παντελής Καρασεβδάς, νίκησε στη σκοποβολή με τυφέκιο από 200 μ. ] κι εις όλους […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: