Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Πριν από 50 χρόνια: ο θάνατος του βασιλιά Παύλου, από το πενάκι του Μποστ

Posted by sarant στο 7 Μαρτίου, 2014


Ο Μποστ αρέσει στο ιστολόγιο και, ελπίζω, σε αρκετούς αναγνώστες και φίλους. Εδώ και λίγο καιρό ανεβάζω, πότε-πότε, σκίτσα του Μποστ που σχολιάζουν σημαντικά γεγονότα που συνέβηκαν πριν από 50 χρόνια. Το προηγούμενο σκίτσο αυτής της σειράς, που σχολίαζε τον σχηματισμό της κυβέρνησης Παπανδρέου μετά τις εκλογές του Φεβρουαρίου 1964 το είχαμε δημοσιεύσει εδώ πριν από δεκαπέντε μέρες περίπου, οπότε καιρός είναι να προχωρήσουμε στην επόμενη συνέχεια σε αυτό το μάθημα πρόσφατης ιστορίας.

Ο βασιλιάς Παύλος (1901-1964) έπασχε από καρκίνο του στομάχου, ο οποίος διαγνώστηκε αρκετά αργά, και όταν όρκισε την κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου στις 18 Φεβρουαρίου ήταν ήδη πολύ βαριά, σε σημείο που με δυσκολία μπόρεσε να αντεπεξέλθει στην ορκωμοσία. Αργότερα την ίδια μέρα ο νέος πρωθυπουργός ενημερώθηκε για τη βασιλική ασθένεια και την ανάγκη εγχείρισης. Το ίδιο βράδυ, εκδόθηκε ανακοινωθέν για την επικείμενη εγχείριση του βασιλιά, υποτίθεται για έλκος, και για την ανάληψη καθηκόντων αντιβασιλέα από τον διάδοχο Κωνσταντίνο.

Με επιθυμία της Φρειδερίκης, ο βασιλιάς δεν πήγε ούτε στο εξωτερικό για να εγχειριστεί, ούτε καν στον Ευαγγελισμό. Η εγχείριση έγινε σε μια αίθουσα των ανακτόρων που μετατράπηκε σε χειρουργείο με όργανα φερμένα από τον Ευαγγελισμό. Ωστόσο, ύστερα από μια σύντομη αναλαμπή, η κατάσταση του ασθενή συνέχισε να επιδεινώνεται και η κοινή γνώμη άρχισε να μαντεύει την αλήθεια. Από την 1η Μαρτίου, τα ιατρικά ανακοινωθέντα έγιναν απαισιόδοξα και οι τίτλοι των εφημερίδων δραματικοί.

Στις 3 Μαρτίου, το αντιτορπιλικό Σφενδόνη έφερε από την Τήνο την εικόνα της Μεγαλόχαρης, ίσως επειδή κάτι ανάλογο είχε γίνει το 1915 με τον πατέρα του Παύλου, όταν είχε μείνει αρκετό καιρό στο κρεβάτι από βαριά πνευμονία. Την εικόνα την υποδέχτηκαν στο λιμάνι ο Αρχιεπίσκοπος, ο διάδοχος και ο πρωθυπουργός, αλλά η συνδρομή της δεν στάθηκε αρκετή. Στις 6 Μαρτίου το απόγευμα ο Παύλος πεθαίνει και τρεις ώρες αργότερα ορκίζεται βασιλιάς ο 24χρονος Κωνσταντίνος. Η κηδεία έγινε στις 12 Μαρτίου, με συμμετοχή πολλών επισήμων από όλο τον κόσμο.

vima1964

Το σκίτσο του Μποστ που θα δούμε σήμερα δημοσιεύτηκε στην Αυγή την Κυριακή 8 Μαρτίου, δηλαδή δυο μέρες μετά τον θάνατο του βασιλιά. Είναι πολύ δύσκολο να κάνεις σατιρικό σκίτσο σε μέρες εθνικού πένθους: δεν μπορείς να σχολιάσεις το ίδιο το γεγονός, κι αν το αποφύγεις εντελώς θα βγει αφύσικο. Νομίζω ότι ο Μποστ με τον πλάγιο σχολιασμό του έκανε ό,τι καλύτερο μπορούσε:

mpost-a64-03-081-fixedΈνα λιτό σκίτσο, χωρίς κίνηση, παρουσιάζει τους τρεις πρωταγωνιστές, Πειναλέοντα, μαμα-Ελλάς και Ανεργίτσα, με πένθιμα περιβραχιόνια και πρόσωπα. Γιατί όμως κρατάνε πλακάτ; Τις μέρες εκείνες το Κυπριακό γνώριζε μια ακόμα όξυνση, με συγκρούσεις ανάμεσα στις δυο κοινότητες, με αποτέλεσμα το θέμα να φτάσει στο Συμβούλιο Ασφαλείας, το οποίο στις 4 Μαρτίου ψήφισε απόφαση με την οποία στελνόταν ειρηνευτική δύναμη στην Κύπρο. Η απόφαση θεωρήθηκε μεγάλη επιτυχία της ελληνικής κυβέρνησης και πράγματι περιείχε θετικά στοιχεία.

Όλες τις μέρες πριν από την απόφαση του Συμβουλίου Ασφαλείας, διοργανώνονταν μαθητικές διαδηλώσεις για το Κυπριακό, που γίνονταν ανεκτές ή και ενθαρρύνονταν από την κυβέρνηση, παρά το ότι τα συνθήματα ήταν και αντιαμερικανικά-αντισυμμαχικά (Σταχυολογώ από την Ελευθερία της 6.3.1964: Φάγατε τον Κένεντι. Σύμμαχοι προδότες. Αυτοδιάθεσις. Έξω οι βάσεις. Σύμμαχοί μας είναι όσοι μας υποστηρίζουν. Οι Αμερικάνοι να φύγουν από το Αιγαίο).

Όμως, μετά την απόφαση, ο υφυπουργός Παιδείας Λουκής Ακρίτας, Κύπριος την καταγωγή ο ίδιος, αξιόλογος λόγιος και πρωτεργάτης της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης μαζί με τον Ευάγγ. Παπανούτσο, έστειλε εγκύκλιο σε όλα τα σχολεία, όπου, αφού συνέχαιρε τις μαθητικές διαδηλώσεις που έδωσαν υψηλό μάθημα Ιστορίας, τόνιζε την ανάγκη να σταματήσουν. διότι υπάρχει κίνδυνος να αποβούν επιζήμιες για τον άλλο μεγάλο εθνικό στόχο, την επιστημονική και τεχνική κατάρτιση των μαθητών.

Αυτήν ακριβώς την εγκύκλιο σχολιάζει ο Μποστ -και βάζει τη μαμα-Ελλάς να συμβουλεύει τον Πειναλέοντα να αλλάξει πλακάτ και αντί για την Κύπρο να πάει να διαδηλώσει για τα καπνά -τις μέρες εκείνες γίνονταν συγκεντρώσεις καπνοπαραγωγών που διαμαρτύρονταν επειδή η ΕΟΚ είχε βάλει υψηλούς δασμούς στα ελληνικά καπνά. Πιο πίσω, η Ανεργίτσα, με το απαραίτητο «Βιβλιάριον απόρων κορασίδων» παραμάσχαλα, παραφράζει τη φράση «Ο βασιλεύς απέθανε, ζήτω ο βασιλεύς».

Και μια λεπτομέρεια. Στην πρώτη σελίδα της Ελευθερίας της 6.3.1964, στο κάτω μέρος της πρώτης σελίδας, κάτω από τους δραματικούς τίτλους για το ψυχορράγημα του βασιλιά, υπάρχει μια ειρωνική αναφορά στο ότι η κυβέρνηση του Νεπάλ απαγόρεψε σε Βρετανούς ορειβάτες να ανέβουν σε κάποια κορφή των Ιμαλαΐων, επειδή οι ορεινοί πληθυσμοί είχαν τη δοξασία ότι αν πατήσει ανθρώπου πόδι στις απάτητες κορφές, θα οργιστεί ο Βούδας και θα φέρει σεισμούς. Χωρίς να λέγεται ρητά τίποτα, η όλη διατύπωση της είδησης είναι ειρωνική -ο συντάκτης ολοφάνερα ειρωνεύεται τους καθυστερημένους προληπτικούς βουνίσιους.

Η δοξασία που επέβαλε τη μεταφορά μιας εικόνας από την Τήνο στην Αθήνα για να σωθεί ο άρρωστος εστεμμένος ή η πρωτοσέλιδη είδηση ότι «την ώραν που εξέπνευσε ο Βασιλεύς έσβησε το καντήλι της Μεγαλόχαρης», που δημοσιεύεται πιο πάνω πρωτοσέλιδη στο Βήμα, σε τι ακριβώς διαφέρει;

Advertisements

75 Σχόλια to “Πριν από 50 χρόνια: ο θάνατος του βασιλιά Παύλου, από το πενάκι του Μποστ”

  1. LandS said

    Πενήντα χρόνια!

    Οι τελευταίες παράγραφοι είναι κλείσιμο ματιού να γράψει σχόλιο ο Παγανιστής; 🙂

  2. Πρώτος ;

  3. Ψαράδικες συνήθειες το ξύπνημα στις 5 κι ο καφές αλλά μετά… πρωϊνές αθλητικές, διάφορα μέχρι τις 10, ανάγνωση του άρθρου και πάμε για το υπόλοιπο της μέρας…

    Αυτό το σηλαλητύριον και αλήτη έχει και τυρί

  4. Φοβερό και το σχόλιον του Βήματος :

    Την ώραν που εξέπνευσεν ο βασιλεύς έσβησεν το καντήλι της Μεγαλόχαρης !

  5. Triant said

    7:
    Σε εκπλήσσει το γεγονός; (Μάλλον το κατέβασε η Φρείκη).

  6. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    2: Τζι, ήσουν για λίγο πρώτος, αλλά υπήρχε στη σπαμοπαγίδα το σχόλιο του LandS (άγνωστο γιατί).

  7. spiral architect said

    Καλημέρα. 🙂
    […] η πρωτοσέλιδη είδηση ότι “την ώραν που εξέπνευσε ο Βασιλεύς έσβησε το καντήλι της Μεγαλόχαρης”, που δημοσιεύεται πιο πάνω πρωτοσέλιδη στο Βήμα, σε τι ακριβώς διαφέρει; [… ]

    Σε τίποτα, διότι πρώτα φεύγει η ψυχή και μετά το χούι:
    (του ΔΟΛ)
    Στο μυαλό των βλαμμένων

  8. Νεο Kid Στο Block said

    Ενταξει, για να ειμαστε ειλικρινεις και αντικειμενικοι,πρεπει να παραδεχτουμε πως τα καντηλια που σβηνουν η τα ρολογια που σταματουν οταν ξεψυχαει καποιος ,δεν ειναι εγγενες φαινομενο της θρησκοληψιας, αλλα εγγενης αδυναμια του ανθρωπινου νου να ξεχωρισει το στατιστικα σημαντικο γεγονος απο το ΦΑΙΝΟΜΕΝΙΚΑ σημαντικο το οποιο ειναι αυτο που στιγμιαια κανει »εντυπωση» . Σχεδον ολοι ξεχνουν ΠΟΣΑ καντηλια σβηνουν ανα πασα στιγμη που ΔΕΝ πεθαινει καποιος γνωστος τους. Προσπαθηστε να πεισετε καποιον χαρτοπαικτη πως η πιθανοτητα να μοιραστει η τραπουλα στα τεσσερα και να πιασει ολες τις πικες αυτος,ολες τις κουπες ο δευτερος κ.λ.π ειναι ΑΚΡΙΒΩΣ η ιδια με ενα οποιοδηποτε αλλο »συνηθισμενο» ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ μοιρασμα… 🙂

  9. Δημήτρης Μ. said

    Καντήλι και θάνατος:

  10. Γς said

    4:
    >Την ώραν που εξέπνευσεν ο βασιλεύς έσβησεν το καντήλι της Μεγαλόχαρης !

    Συμπτώσεις.
    Κι όταν έφεραν την σωρό της Φρειδερίκης από την Ισπανία για ταφή στο Τατόϊ, να μετά μερικές μέρες ο μεγάλος καταστροφικός σεισμός του 1981 με τα 6.6 Ρίχτερ του.

    Και μια που λέμε για την Φρειδερίκη, να κι εκείνος ο ασεβέστατος ραδιοπειρατής των μεσαίων όταν πέθανε ο Αναξ.

  11. Γς said

    6:
    >Τζι, ήσουν για λίγο πρώτος, αλλά υπήρχε στη σπαμοπαγίδα το σχόλιο του LandS (άγνωστο γιατί).

    Ε, όχι και «άγνωστο γιατί».
    Μόλις είδε το «παγανιστής» στο σχόλιο η σπαμοπαγίδα θυμήθηκε την εξάμηνο ποινή του

  12. Ταινία επικαίρων του 1964, στα πλαίσια προφανώς του τρίμηνου (!!!) πένθους:

    http://mam.avarchive.gr/portal/digitalview.jsp?get_ac_id=1305&thid=3450

    Δύο βίντεο, το τρέιλερ κι ένα απόσπασμα για το θάνατό του, από το πρόσφατο ντοκιμαντέρ που παρουσιάστηκε πριν 2 μέρες:

    http://www.youtube.com/user/kpaul1964/videos

    Βλέπουμε εικόνες από την υποδοχή της εικόνας απ’ την Τήνο.

    Ισως λίγο άσχετο, αλλά πολύ ενδεικτικό του πόσο πολύ ο Διαφωτισμός … καλπάζει στη χώρα μας:

    Μετά 32 χρόνια, στις μέρες του Ωνάσειου, η Δήμητρα Λιάνη συμβουλευόταν τους ρασοφόρους της αυλής της ποια ακριβώς δεισιδαιμονία θα έφερνε στην Αθήνα, μήπως ο Παπανδρέου αναστηθεί. Οπως έγραφαν τότε οι παραπολιτικές σελίδες, είχε να διαλέξει μεταξύ της Τίμιας Ζώνης της Παναγίας του Εφραίμ (που 1-2 χρόνια πριν είχε ξαναέλθει στη βίλα της Εκάλης) ή κάτι λείψανα από κάτι μοναστήρια της Ρωσίας ή την εν λόγω εικόνα από την Τήνο.
    Στο παρα πέντε ήταν να δώσει εντολή να την φέρουν, μέχρι που έμαθε ότι η προηγούμενη φορά που συνέβη το ίδιο, αυτή του 1964 με τον Παύλο, ήταν τελικά γρουσούζικη. Κι έτσι το ακύρωσε.

  13. 32 χρόνια αργότερα, η σκηνή επαναλήφθηκε με την μεταφορά κειμηλίων από το αγιονόρος στον ασθενούντα Ανδρέα Παπανδρέου, χωρίς όμως αποτέλεσμα.

  14. sarant said

    8: Σωστά

    11: Σωστά!

    12: Μερσί για τα ντοκουμέντα!

    12-13: Λοιπόν, αυτό δεν το θυμόμουν με τον Παπανδρέου…

  15. Εκτός από το υμνητικό ιστορικό ντοκιμαντέρ που φτιάχτηκε με τη συνεργασία της ρόαγιαλ φάμιλυ:

    http://www.report24.gr/simera-i-provoli-tou-istorikou-ntokimanter-pavlos-enas-asinithistos-vasilias.htm

    έχει κυκλοφορήσει και (υμνητικό, ασφαλώς) βιβλίο:

    http://www.politeianet.gr/books/9789605222710-mparmpis-n-kostas-pelasgos-paulos-kai-freideriki-ditomo-224196

  16. leonicos said

    Πάλι με πρόλαβε ο Γς. Για τους άλλους δεν χαμπαριάζω. Ας ε/ίναι! Αυτός είναι ο αντίπαλος… στις γυναίκες

  17. Γς said

    16:
    >Αυτός είναι ο αντίπαλος… στις γυναίκες

    Το αντίπαλο δέος!

    [Τι δέος; Πέος!]

  18. leonicos said

    Ήμουν κι εγώ στην κηδεία και περπάτησα με βήμα χήνας (νομίζω;). Μας χάρισαν τις υπόλοιπες παρουσίες της γυμναστικής (υποχρεωτικής τότε για τα δύο πρώτα χρόνια)

  19. leonicos said

    Δεν είχα συνειδητοποιήσει ότι είχε κάνει κι ο Κοκός βασιλιάς. αλλά βέβαια… αφού πήρε πόδι το ’67!

    Αλλά είναι πενήντα χρόνια που πέθαναν η Πιάφ και ο Κοκτώ. (ελπίζω Νικ. Νοικ. να μην τον θέλεις κι αυτόν ο Κοκτός, του Κοκτού)

  20. leonicos said

    Γς! Το πιπέρι είναι στο ντουλάπι! Δεν αργώ να το βγάλω! δεν θα σε ξανανταμώσω;

  21. leonicos said

    Βέβαια, αν δεν ήταν ο Μποστ, θα έλεγα ότι η σημερινή ανάρτηση δεν έχει….

    Και θα το δεις από τον αριθμό των σχολίων, εκτ’ός αν πλακώσουν οι πλακίτσες με τις δεισιδαιμονίες.

  22. Γς said

    19 @ Λεώ

    >Αλλά είναι πενήντα χρόνια που πέθαναν η Πιάφ και ο Κοκτώ

    11 Οκτωβρίου του 1963.
    Αλλά γιατί αυτή η ανεπίτρεπτη σύγκριση Κοκτώ-Κοκού; 😉

    À quoi ça sert l’amour

    Και σε θυμήθηκα Λεώ, όπως φωνάζει η Εντίθ Πιάφ τον σύζυγό της (Θεοφάνη Λαμπρούκο) Theo Sarapo

    -Τεό!

  23. IN said

    15: Εγώ θα το δω με ενδιαφέρον το ντοκυμαντέρ, αν το πετύχω πουθενά, αλλά από τα τρέιλερ που είδα, όντως «αγιογραφία» μου φαίνεται. Η συνεργασία της τ. βασιλικής οικογένειας, πάντως, δεν είναι κάτι το αξιοκατάκρητο, αν θες να κάνεις σοβαρή δουλειά δεν μπορεί να μη ρωτήσεις την οικογένειά του .

    Τα βιβλία του Μπαρμπή είναι λίγο ανέκδοτο, θα έλεγα, αλλά υπάρχει και μία λίγο (ελάχιστα) πιο σοβαρή βιογραφία του Παύλου (που, πάντως, δεν ξεφεύγει από το πλαίσιο της αγιογραφίας), γραμμένη από τον δημοσιογράφο (και υπεύθυνο τύπου της Ελληνικής πρεσβείας του Λονδίνου) Στέλιο Χουρμούζιο με τίτλο (στα Αγγλικά) «No Ordinary Crown». Κυκλοφόρησε και στα Ελληνικά, νομίζω, κάπου στο 1972 ή κάτι τέτοιο, με τίτλο, αν δεν κάνω λάθος «Θύελλες στο θρόνο της Ελλάδος».

  24. Γς said

    Φτου!
    À quoi ça sert l’amour

  25. Γς said

    24->22

  26. spiral architect said

    Έχω τρεις ασημένιους Παύλους από τότε που μ’ ασημώσανε. Έχετε εσείς τέτοιους;

  27. sarant said

    25: Δεν πρέπει να έχω κρατήσει…

  28. # 6, 11

    Δεν μασάω πρασινοκόκκινοι εκπρόσωποι του αθηνοκεντρικού κατεστημένου, μη δείτε ΠΑΟΚgή στην πρωτοπορεία, αμέσως να του πάρετε τον τίτλο στα χαρτιά !
    Οι αγώνες κερδίζονται στα πληκτρολόγια και όχι στις σπαμοπαγίδες !
    ( Lands, δεν έχω τίποτε μαζί σου, αυτοί και τον Πιερικό θα βάζανε πρώτο προκειμένου να μην είναι ο ΠΑΟΚ )

    Αθήνα …τιμημένη κ.λ.π., κ.λ.π..

  29. Κιλκίς said

    Τελικά οι «μεγάλοι» στην απελπισία τους πιστεύουν όντως σε όλα αυτά (μεταφορές εικόνων, Ζώνες κλπ.) ή ακόμα και την ύστατη ώρα χειρίζονται το θέμα επικοινωνιακά; Άβυσσος η ψυχή του ανθρώπου…

  30. munich said

    @29 Δεν νομίζω ότι είναι σε θέση να αποφασίζουν για τον εαυτό τους εκείνη τη στιγμή, ούτε όμως ότι τους ρωτάει κανείς. βέβαια την ύστατη εκείνη ώρα δεν μπορεί παρά να αναρωτηθεί και ο τελευταίος φανατίλας άθεος: κι αν σου κατσει 😉

  31. LandS said

    #28
    Έχω το Γουέρντπρες για Άντροϊντ στο τάμπλετ. Μου φέρνει τα άρθρα από τα μπλογκ που παρακολουθώ λίγο νωρίτερα από ότι το πρόγραμμα περιήγησης.
    Οι Λέξεις εμφανίζονται καθημερινά κατά τις δέκαπαρατέταρτο.
    Αυτό μου δίνει ανφέρ αντβάντατζ.
    Μια φορά διεκδίκησες και συ πρωτιά, και ήταν άπο μένα!
    Για Γς και Λεό, έχεις δρόμο ακόμα. Όπως και ο μΠΑΟΚ άλλωστε. 🙂

  32. spiral architect said

    @12: Μετά 32 χρόνια, στις μέρες του Ωνάσειου, η Δήμητρα Λιάνη συμβουλευόταν τους ρασοφόρους της αυλής της … παρέα με την αλήστου μνήμης φιλενάδα της Βούλα Τουρλουμούση-Κοτοπούλη; 😀

  33. Βασιλεύς Παύλος!
    «Το ότι πέθανε δε σημαίνει ότι έζησε», που έγραψε ο J. Lec

  34. spyroszer said

    32. Ξεχάσατε τον μάγο Θωμαδάκη.

  35. Γς said

    33:
    Και πάρα λίγο να με τσακώσουνε για “περιύβριση του άνακτος” (Βασιλέως Παύλου).

  36. spiral architect said

    @34: Μέρες (και φάτσες) κι αυτές! 😛
    “Tο αιδοίον σέρνει πλοίον” …που θά’ λεγε και ο ΓουΣού.

  37. Αθηνητσι said

    @35
    Α χα χα χα! Αλήθεια;; Θυμίζει σκηνή ταινίας!

  38. Μαρία said

    Δάκρυσε ο τέως βασιλιάς Κωνσταντίνος στο μνημόσυνο του βασιλιά Παύλου στο Τατόι, ενώ τα πριγκιπόπουλα διασκέδαζαν με selfie φωτογραφίες
    http://www.mixanitouxronou.gr/dakrise-o-teos-vasilias-konstantinos-sto-mnimosino-tou-vasilia-pavlou-sto-tatoi-eno-ta-prigkipopoula-diaskedazan-me-selfie-fotografies/

  39. Μαρία said

    Οι τελευταίες δύσκολες ώρες του βασιλιά Παύλου. Μετέφεραν την εικόνα της Παναγίας της Τήνου στο Τατόι (βίντεο)…

    http://www.mixanitouxronou.gr/i-teleftees-diskoles-ores-tou-vasilia-pavlou-sto-tatoi-meteferan-tin-ikona-tis-panagias-tis-tinou/

  40. Triant said

    35:
    :):):)

  41. Ιωάννης said

    «Ο θάνατος του βασιλιά Παύλου από το πενάκι του Μποστ»: δηλαδή, ο Παύλος πέθανε από το πενάκι του Μποστ; 🙂 Ξέρω. ανθυπολεπτομέρεια, αλλά μήπως θα έπρεπε να μπει ένα σημείο στίξης (πχ παύλα) ανάμεσα στο Παύλου και το από; Επί της ουσίας: ευχαριστούμε (και) που μας θυμίζετε τον υπέροχο Μποστ!

  42. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    38-39: Δεν τα ήξερα αυτά πριν γράψω το άρθρο.

    41: Ένα κόμμα το θέλει, έχεις δίκιο.

  43. sarant said

    Να ευχαριστήσουμε και τον ασπριτζή υπηρεσίας για τη λεύκανση της φωτογραφίας.

  44. spyroszer said

    Η Μεγαλόχαρη έχει ενεργό ανάμιξη στα πολιτικά πράγματα της χώρας:
    http://istorikesphotografies.blogspot.gr/2011/05/blog-post_31.html

  45. leonicos said

    @1 Αγαπητέ Γήινε, θα το παίξω λίγο παγ@@@@@ (κατά της σπασμοπαγίδας). Δεδομένου ότι τα καντήλια και τα περί τα ταοιάυτα έχουν σχέση (αν και λανθασμένη κατά τη γνώμη μου, διότι είναι εντελώς ειδωλολατρικά) με τον αποσυνάγωγο Γιεχοσούα μπεν Γιοσέφ / μπεν Θεού κατ’ ουσία, ο εν λόγω δεν θα μας μάλωνε, ή έτσι τουλάχιστον νομίζω. Οι Παγ@@@@ δεν πιστεύουν τέτοια πράγματα. Πιστεύουν στο Κρόνο και τα αποκομμένα μέλη του, στον Δία με τους κεραυνούς του, ότι στα νησιά Λίπαρι είναι θαμμένος ο Εγκέλαδος, στην Αφρώ των κυμάτων της Κύπρου και την άλλη, την ντυμένη, των Κυθήρων,

    Κατά άλλα η γελοιότητα σε όλο της το μεγαλείο. Και υποτίθεται ότι αυτοί οι γλείφτες ήσαν σοβαροί σημοσιογράφοι .

    ‘Φίλοι του Νίκου. Ο εξης ένας: Γς’
    Το βρήκα στον Κάκτο, και το θεωρώ λάθος. Οι φίλοι του Νίκου είναι πάρα πολλοί. δεν είμαι ούθτε ο στενότερος ούτε ο καλύτερος, αλλά ο Γς είναι ο εραστής εδώ μέσα. δεν μπορεί να έχει δυο αποκλειστικότητες! Αμάν πια μ’ αυτό το παλληκάρι

  46. leonicos said

    Τί είπα!!!!

  47. antpap56 said

    Η μαμα-Ελλάς είναι άκλιτη; Δυο φορές εμφανίζεται στην ανάρτηση σε αιτιατική χωρίς τη σχετική κατάληξη…

  48. sarant said

    47: Καλή ερώτηση. Σύμφωνα με τη γραμματική, τα προτακτικά είναι άκλιτα -με πιο χαρακτηριστικό το «πάτερ» (π.χ. ο πάτερ Γυμνάσιος) που μόνο μπαμπινιωτικοί το κλίνουν. Επίσης, τα περισσότερα προτακτικά (όχι ομως το πάτερ και το κυρ) γράφονται με παύλα και χωρίς τόνο, πάντοτε σύμφωνα με τη γραμματική Τριανταφυλλίδη.

    Οπότε, ναι, η μαμα-Ελλάς της μαμα-Ελλάς, όπως και η θεια-Μαρία της θεια-Μαρίας. Άλλωστε, δεν νομίζω να λέει κανείς «ο μπαρμπας-Γιώργος», λέμε «ο μπαρμπα-Γιώργος», άκλιτο.

  49. sarant said

    47: Συνεχίζω, διότι έφυγε νωρίς.
    Αυτά ως προς το άκλιτο του πρώτου μέρους. Το δεύτερο μέρος, το Ελλάς, θα μπορούσε να κλίνεται, αλλά νομίζω ότι και ο Μποστ άκλιτο το είχε.

  50. atheofobos said

    Η Φρειδερίκη θέλοντας να δείξει στον κόσμο ότι ο Παύλος είναι καλά και ζωντανός παρά το ότι η κατάσταση του ήταν βαριά λίγες μέρες πριν να χειρουργηθεί και να πεθάνει, τον έβγαλε βόλτα στο Τουρκολίμανο στις 13-2-64 και φρόντισε να βγουν και φωτογραφίες!

    http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin_ftr.asp?c=64&pageid=32801&id=-1&s=0&STEMTYPE=0&STEM_WORD_PHONETIC_IDS=ASKASJASbASRASTASNASdASa&CropPDF=0

  51. ππαν said

    Ευχαριστούμε, Νικοκύρη!

    Άσχετο αλλά επείγον: αν έχετε πρόχειρη την ελληνική μετάφραση του Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο, τις intermittences du coeur πώς τις μεταφράζει;

  52. Μαρία said

    51
    Το καλό το παλικάρι ….
    «Οι διαλείψεις της καρδιάς»
    http://www.biblionet.gr/book/63081/Proust,_Marcel,_1871-1922/%CE%91%CE%BD%CE%B1%CE%B6%CE%B7%CF%84%CF%8E%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%82_%CF%84%CE%BF%CE%BD_%CF%87%CE%B1%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%BF_%CF%87%CF%81%CF%8C%CE%BD%CE%BF:_%CE%A3%CF%8C%CE%B4%CE%BF%CE%BC%CE%B1_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CE%93%CF%8C%CE%BC%CE%BF%CF%81%CF%81%CE%B1

  53. sarant said

    9 λεπτά, καλό ρεκόρ!

  54. ππαν said

    Χαχαχα! Μερσί ντυ φομν ντυ κέρ!

  55. Μαρία said

    54
    Αβέκ πλεζίρ, που λένε στην Τουλούζη.

  56. leonicos said

    Δεν ξέρω τι λέτε όλοι εδώ μέσα… αν και δεν βλέπω ψυχή, όπως το είχα προείδει… (ἑβραῖοι γὰρ οἱ προφῆται… που δεν χρειαζόταν και πολύ νιονιό) ο Δημήτρης @9 έχει κάνει τον καλύτερο σχολιασμό. Σούλα Καλφοπούλου, 1949. Πού το βρήκες, απίθανε;

  57. Δημήτρης Μ. said

    Το ήξερα και το αναζήτησα στο Youtube. Είναι το πρώτο τραγούδι που ηχογράφησε ο Μπιθικώτσης (σαν συνθέτης).

  58. leonicos said

    Έπεσα έξω. Συνεχίζετε να γράφετε, Προφανώς κάποιοι ανανήψαμε από την σιέστα.

    Νομίζω ότι καλώς είναι άκλιτο το μαμά-Ελλάς γιατί δίνει περισσότερη έμφαση στο σκώμμα.

    Το προτακτικό ‘πάτερ’ διαφέρει ριζικά από το προτακτικό ‘μπάρμπα’. Όντως λέμε ο μπαρμπα-Γιώργος ή Μπαρμπα-Γιώργος αναφορικά με τη φιγούρα του Καραγκιόζη, κλίνεται το δεύτερο μέρος του μπαρμπα-Γιώργου, τον μπαρμπα-Γιώργο. Αν όμως έχετε έναν θείο ονόματι Γιώργο και πείτε ο μπαρμπα-Γιώργος έρχεται σε λίγο υποθέτω ότι ή θα σας λοξοκοιτάξουν ή θα χαμογελάσουν και θα υποθέσουν ότι κάνετε καλαμπουράκι, διότι κανονικά θα πρέπει να πείτε ο μπάρμπας Γιώργος (αν δεν τον πείτε και θείο) έρχεται σε λίγο. Δηλαδή δεν είναι όλοι οι μπαρμπάδες το ίδιο μπαρμπα-Γιώργηδες. Ούτε θα πει κανείς της θεία-Μαρίας, αλλά της θείας Μαρίας, εκτός αν είναι κάποια που λέγεται γενικώς θεια (μονοσύλλαβο, όχι θεία), οπότε όντως θα πείτε ‘της θεια-Μαρίας’ αλλά το ‘θεια’ μονοσύλλαβο.

    Το προτακτικό ‘πάτερ’ ΔΕΝ είναι προτακτικό. Προτακτικό είναι το πατήρ, ο πατήρ-Θεόδουλος π.χ., το οποίο κλινόταν κανονικά. του πατρός Θεοδούλου, τον πατέρα -θεόδουλον, ω πάτερ-Θεόδουλε. Επειδή όμως η επίκληση του ονόματος των πατέρων-Θεοδούλων (σικ) γίνεται ως εικός στην κλητική, το αμόρφωτον και υπόδουλον έθνος, όπως θα έλεγε και ο κ. Παγ@@@@@, το πέρασε στην ονομαστική, και ο Τριανταφυλλίδης μέσα στις ακρότητες της γραμματικής του, το κότσαρε ως προτακτικό, κάνοντας μελλοντική γραμματική.

    Επό τη ευκαιρία δύο δηλώσεις: Εάν κατόπιν όλων αυτών θεωρηθώ μπαμπινιωτικός, δεν με νοιάζει. Δεν είναι βρισιά. Μπορεί να διαφωνώ σε μερικά, αλλά τον συμβουλεύομαι συστηματικά, όπωςκάνουμε όλοι μας. Δεύτερον, το ότι μέσα στην απόλυτη τρέλα της μορφωτικής επανάστασης που θεωρήθηκε ‘εκπαιδευτική μεταρρύθμιση’ (που ηλιθίως πως κατάργησε τα αρχαία ελληνικά από τα σχολεία, τα οποία διδάσκονται σε επιλεγμένα σχολεία στην Γεωργία π.χ.) ανακαλύφθηκε, ελλείψει καλυτέρου, ο αδικηθείς από τις καταστάσεις Τριανταφυλλίδης, αυτό δεν σημαίνει ότι ο εν λόγω ήταν άμεμπτος και αλάνθαστος. Όλοι πρέπει ν’ αντιμετωπίζονται σοφά και κριτικά. η απόλυτη αυθεντία δεν γεννήθηκε ακόμα για τα γλωσσικά. Για τα σεξουαλικά έχουμε τον Γς, οπότε το θέμα έχσει κλείσει.

    Ευχαριστώ το παρόν ιστολόγιο που μου δίνει την ευκαιρία να μαλώνω με κάποιον. Η γυναίκα μου είναι εντελώς ακατάλληλη. Μου βάζει τις φωνές και σωπαίνω.

    Πάντως τα τελευταία σχόλια είναι γύρω από τις καρδιακές διαλείψεις / φρούδους παλμούς, για τις οποίες θα πω δυο λόγια.

    Η καρδιά έχει την ιδιότητα ν’ ανταποκρίνεται /συστέλλεται ανάλογα με το αίμα που εισρέει (μέσα της) κατά τη φάση της διαστολής (τελοδιαστολικός όγκος). Αυτό, μολονότι σήμερα μπορεί να εξηγηθεί πλήρως με όρους της σύγχρονης βιολογίας, είχε παρατηρηθεί από τους Otto Frank (1865 – 1944) και Ernest Starling (1866 –1927) το 1915 ως πειραματικό δεδομένο. Όταν κατά μία καρδιακή αρρυθμία, (π.χ. παροξυσμική εκτακτοσυστολική αρρυθμία, που δεν είναι πάντα παθολογική) η καρδιά καθυστερήσει να συσταλεί, γεμίζει με περισσότερο αίμα και αυτό προκαλεί εντονότερη συστολή του συνήθους, που γίνεται αντιληπτή ώς ‘παλμός’.

  59. Γς said

    Σε κάποια μέρη του κόσμου, το αύριο έχει έρθει.
    Ετσι από τώρα η Google γιορτάζει από τώρα την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, με ένα πολύχρωμο doodle και ένα εκπληκτικό video.

    Αντε και του χρόνου!

    Γυναίκες, ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου

  60. # 59

    και ο πιο πιστός !!

  61. ΠΑΝΟΣ said

    Με τον θάνατο τού Παύλου, ως ένδειξη πένθους, απαγορεύτηκαν για αρκετόν καιρό στον στρατό τα στρατιωτικά άσματα.;Έτσι,κάμποσες ΕΣΟ γλίτωσαν τα «έχω μια αδελφή,την λένε…»κ.λπ.Τι ωραία απαγόρευση.

  62. gmich said

    Τα ΚΕΝΤΡΑ (αν εννοεί τα μπουζοκομάγαζα) έκλεισαν με εντολή της Κυβέρνησης όπως οι δημόσιες υπηρεσίες ή από τον αβάσταχτο πόνο των ιδιοκτητών των τραγουδιστών και των πελατών ; Και αυτό το «προς τον θάνατον¨ είναι σωστό;

  63. sarant said

    Λεώνικε, και ο Παπαδιαμάντης έχει παντού, και στην αφήγησή του, άκλιτο το προτακτικό πάτερ. Διάβασε ξανά τον Βαρδιάνο.

  64. antpap56 said

    49 — Mόνο στο δεύτερο μέρος (Ελλάς) αναφερόμουν, για την άκλιτη μαμά δεν έχω ένσταση..

  65. leonicos said

    Χάι Νικ

    Αυτό δεν μου λέει τίποτα! Πρώτον ο Παπαδιαμάντης μεταφέρει αυτολεξεί τη γλώσσα των ηρώων του, και εκεί ακριβώς έγκειται η γοητεία του, η λαϊκή γλώσσα με την ιερατική quasi-καθαρευουσιάνικη αφήγηση και δεύτερον δεν είναι οδηγός μου για το πώς γράφω εγώ και πώς βλέπω το γλωσσικό φαινόμενο. Γυσικά ο καθένας είναι ελεύθερος να θεωρεί το πάτερ- προτακτικό. Εγώ ξεδίπλωσα το πώς κατέληξε έτσι. Εφόσον τον πατέρα Α τον φώναζαν πάτερ Α, δεν καταλαβαίνω γιατί παύει να είναι ο πατήρ Α. Πολύ απλό.

  66. leonicos said

    ;Άντρα56, το κατάλαβα. Νομίζω ότι το άκλιτο Ελλάς τονίζει τη σκωπρική διάθεση του Μποστ. Έχει άλλωστε χρησιμοποιηθεί και σε νούμερα επιθεώρησης νομίζω. Το για την μαμά-Ελλάς λέγεται και για πλάκα

  67. Διαφωνώ με τα περί Μπαρμπαγιώργου. Για μένα ο νεότερος αδερφός της μητέρας μου ανέκαθεν μπαρμπα-Ντίνος ήταν, με άκλιτο το προτακτικό. Και δεν νομίζω πως κανείς θα έλεγε ποτέ «ο μπάρμπας Τάδε» — πάντοτε ή «ο μπαρμπα-Τάδε» ή «ο θείος (ο) Τάδε» (ή φυσικά «ο μπάρμπας μου ο Τάδε», αλλό αυτό είναι άλλη περίπτωση).

  68. # 67

    Πιθανόν να έλεγαν κάποτε “ο μπάρμπας Τάδε” αλλά μετά την εμφάνιση της Βάνας άλλαξε η χρήση του «δώσε και μένα Μπάρμπα» και το σίγμα ξεχάστηκε

  69. Γς said

    Ορίστε.
    Απολαύστε ονόματα γαλαζοαίματων, που ήσαν στο Τατόι προχτές στο μνημόσυνο για τα 50 χρόνια από το θάνατο του Παύλου:*

    Κι η Πριγκίπισσα Ειρήνη, που ζει μόνιμα στην Ισπανία, κοντά στην αδελφή της, γιατί δεν ήρθε;

    Ο Γς έχει να την δει, ζωντανά από το 1959.
    Στην Βασιλίσσης Σοφίας και Ρηγίλλης.
    Εγώ 15άρης, μέσα στο Λεωφορείο Βύρωνας-Ακαδημία και η 17άρα πριγκηπέσα στο πίσω κάθισμα μιας μαύρης βασιλικής λιμουζίνας.
    Ένα μικρό τράφικ και βρεθήκαμε πολύ κοντά. Τη χάζευα. Ξεφύλλιζε το περιοδικό Life, κι ούτε σήκωσε τα μάτια της να με δει.

    ——————-
    * Ο τέως Βασιλεύς Κωνσταντίνος, η Βασίλισσα Άννα-Μαρία, ο Πρίγκιπας Παύλος, η Πρίγκιπισσα Μαρί-Σαντάλ και τα τέκνα τους Πριγκίπισσα Ολυμπία, Πρίγκιπας Κωνσταντίνος, Πρίγκιπας Αχιλλέας, Πρίγκιπας Οδυσσέας και Πρίγκιπας Αριστείδης, η Πριγκίπισσα Αλεξία, ο Πρίγκιπας Νικόλαος με την Πριγκίπισσα Τατιάνα, η Πριγκίπισσα Θεοδώρα, ο Πρίγκιπας Φίλιππος, η Πριγκίπισσα Ειρήνη και ο Πρίγκιπας και η Πριγκίπισσα Μιχαήλ.

    Από την Βασιλική Οικογένεια της Ισπανίας: η Βασίλισσα Σοφία της Ισπανίας, ο Διάδοχος του Ισπανικού Θρόνου Φελίπε με την σύζυγό του Πριγκίπισσα Λετίσια, η Ινφάντα Ελένα και η Ινφάντα Κριστίνα. Παρόντες στην τελετή ήταν ο Βασιλεύς Σιμεών της Βουλγαρίας, ο Διάδοχος Αλέξανδρος και η Πριγκίπισσα Αικατερίνη της Σερβίας, η Αρχιδούκισσα Έλεν της Αυστρίας, ο Μαρκήσιος και η Μαρκησία του Baden, ο Πρίγκιπας και η Πριγκίπισσα Ludwig του Baden, η Πριγκίπισσα Welf-Heinrich του Ανόβερου, η Πριγκίπισσα Τατιάνα με το σύζυγό της Dr John Fruchaud και ο Κόντες με την Κοντέσσα Hans-Veit zu Toerring.

  70. # 69

    Ενα ψιλοκόλημα με τα βασιλικά αίματα το έχουν πολλοι αριστεροί εδώ μέσα.
    Για να το ψυχαναλύσουμε..
    Θεωρούν μήπως τον εαυτόν τους κάτι παραπάνω από τους κοινούς θνητούς αλλά η ιδεολογία τους δεν τους επιτρέπει να το αποδεχθούν οπότε βολεύονται με το να παρακολουθούν την ζωή των γαλαζοαίματων ;

  71. Δημήτρης Μ. said

    69. Τυχερή ήταν η κοπέλα, που δεν κοίταξε. Αν κοίταζε θα της έκαιγες την καρδιά…

  72. sarant said

    71: Άσε, θα άλλαζε ο ρους της ιστορίας!

    Η Ειρήνη πάντως διετέλεσε διάδοχος μετά την ανάρρηση του Κωνσταντίνου στο θρόνο.

  73. Γς said

    71:
    >Τυχερή ήταν η κοπέλα, που δεν κοίταξε

    Κι όμως μας ένωσε, κατα κάποιον τρόπο, ένα πιάνο!

  74. IN said

    69: Τι θες να πεις ότι δεν ήρθε η Ειρήνη; Αφού την έχει και η λίστα που έχεις βάλει εσύ πιο κάτω στο μήνυμά σου, χώρια που την είδα και σε φωτογραφίες. Η οποία Ειρήνη, παρεμπ., έχει «πρωταγωνιστήσει» σε ένα επεισόδιο των «Πρωταγωνστιών» του -παπάκι πάει στην ποταμιά- Σταύρου Θεοδωράκη. Οι ενδιαφερόμενοι το βρίσκετε στο Youtube. Βγάζει μία συμπάθεια, ίσως επειδή γίνεται αντίθεση με το στυλ «πω-πω παίρνω συνέντευξη από μια πριγκίπισσα» που φαίνεται να έχει ο Θεοδωράκης, ενώ η ίδια είναι απολύτως matter-of-fact.

    Τώρα πάντως που μεγάλωσε η Ειρηνή, μοιάζει πολύ με τον πατέρα της…

  75. Γς said

    74:
    Δίκιο έχεις. Το διόρθωσα.

    Ηρθε βέβαια. Αλλά ούτε και που μου πέρασε από το νου ότι ήταν αυτή η γριά της φωτογραφίας δίπλα στον άνακτα. Καμιά σχέση με την 17άρα του 1959.

    Νόμισα ότι ήταν κάποια από τα άγνωστα ονόματα της λίστας όπως π.χ. η Αικατερίνη της Σερβίας, ή η Αρχιδούκισσα Έλεν της Αυστρίας.

    Οσο για την Ειρήνη της λίστας, έτσι όπως ήταν στο τέλος φαντάστηκα ότι αντιστοιχούσε σε νεαρή εγγονή πριγκίπισσα.

    Σε ευχαριστώ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: