Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ποιο είναι το καλύτερο ελληνικό μυθιστόρημα;

Posted by sarant στο 9 Ιουνίου, 2014


Τα λογοτεχνικά άρθρα τα βάζουμε τις Κυριακές, αλλά χτες είχαμε τα μεζεδάκια, ετεροχρονισμένα κατ’ εξαίρεση. Από την άλλη, σήμερα είναι του Αγίου Πνεύματος, οπότε είναι αργία για αρκετούς, άρα το λογοτεχνικό θέμα ταιριάζει.

Ερωτήσεις σαν την ερώτηση του τίτλου εμφανίζονται πολύ συχνά στο Διαδίκτυο όσο κι αν είναι δύσκολο να απαντηθούν -αν μου την έκαναν εμένα, θα έπεφτα σε φοβερήν αμηχανία, γιατί δεν θα μπορούσα να διαλέξω ένα μυθιστόρημα. Ευτυχώς, κανείς δεν μας κάνει ακριβώς αυτή την ερώτηση, οπότε είναι πιο εύκολο να απαντήσουμε.

Πριν από λίγους μήνες, στις αρχές του χρόνου, είχαμε συζητήσει στο ιστολόγιο τα αποτελέσματα μιας ψηφοφορίας που είχε θέμα «Τα 100 καλύτερα νεοελληνικά βιβλία«, στην οποία 120 λογοτέχνες δήλωσαν τα 20 βιβλία νεοελληνικής λογοτεχνίας που θεωρούσε ο καθένας τους καλύτερα και από την καταμέτρηση των 120 επί 20 προτιμήσεων προέκυψε ο κατάλογος με τα 100 «καλύτερα» βιβλία.

Σχολιάζοντας τότε αυτή την πρωτοβουλία, έγραψα ότι «παρόμοιες ψηφοφορίες είναι από τερπνές έως  χρήσιμες, δεν βλάφτουν και ίσως να ωφελούν -αν όχι τίποτε άλλο, μας δίνουν την αφορμή να συλλογιστούμε ποια βιβλία δεν έχουμε διαβάσει και ίσως να πάρουμε την απόφαση να διαβάσουμε κάποιο από τα βιβλία του καταλόγου. Οπότε, σε πρώτο επίπεδο είναι χρήσιμος ο κατάλογος, όπως χρήσιμες είναι και πολλές άλλες παρόμοιες λίστες που έχουν προκύψει από κάποιας μορφής ψηφοφορία», αλλά στη συνέχεια είχα εκφράσει κάποιες γκρινιάρικες ενστάσεις για τη μέθοδο και την οργάνωση της ψηφοφορίας, κυριότερη από τις οποίες ήταν ότι συγκρίνονταν μήλα με πορτοκάλια, πεζός λόγος με ποίηση, και κυρίως συγκεντρωτικές εκδόσεις με μεμονωμένα έργα.

Στο ίδιο άρθρο είχα κάνει λόγο και για μια άλλη παρόμοια πρωτοβουλία, μια διαδικτυακή δημοσκόπηση για τα καλύτερα νεοελληνικά ποιήματα, όπου όμως ψήφισε το κοινό και όχι κάποιοι λογοτέχνες, με βάση έναν αρκετά εκτενή κατάλογο από 170 ποιήματα, που τον κατάρτισε ο Αντώνης Πετρίδης, καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο της Κύπρου. Είχα πει ότι «αυτή είναι μια άλλη προσέγγιση, αφού οι επιλογές είναι περιορισμένες, πάντως έχει το ενδιαφέρον της, και ίσως κάποτε το επιχειρήσουμε κι εδώ, αν και με κάπως διαφορετική μορφή που έχω στο νου μου».

Τώρα, μαθαίνω ότι ο κ. Πετρίδης προχώρησε σε νέα λογοτεχνική δημοσκόπηση, αυτή τη φορά όχι για ποιήματα αλλά για μυθιστορήματα. Και πάλι, έχει καταρτίσει τον κατάλογο, από 217 αν τα μέτρησα καλά νεοελληνικά μυθιστορήματα και νουβέλες, και ζητάει από τους επισκέπτες του ιστολογίου του να ψηφίσουν τα 30 κατά τη γνώμη τους καλύτερα ή πιο σωστά έως 30. Η χρονική συγκυρία είναι καλή, αφού το καλοκαίρι πάντοτε ευνοεί το διάβασμα εκτενέστερων έργων (κάποια στιγμή, μάλλον στα τέλη του μήνα, θα δημοσιευτεί κι εδώ το καθιερωμένο άρθρο με προτάσεις βιβλίων για το καλοκαίρι).

Επειδή δεν είναι πάντοτε εύκολο να διακριθεί το μυθιστόρημα από τη νουβέλα, στη δημοσκόπηση συμμετέχουν και νουβέλες -και μάλιστα κάποια νουβέλα αναμένεται να διεκδικήσει την πρώτη θέση, θα καταλάβατε ποιαν εννοώ (αλλά ο δημιουργός της την είχε χαρακτηρίσει «μυθιστόρημα»).

Θα δημοσιεύσω πιο κάτω τον κατάλογο των «υποψήφιων» μυθιστορημάτων, αλλά δεν μπορείτε να ψηφίσετε εδώ, πρέπει να πάτε στο ιστολόγιο Λωτοφάγοι του Αντ. Πετρίδη όπου υπάρχει έτοιμη η φόρμα με τα κουτάκια. Αναπόφευκτο είναι να θεωρήσετε ότι κάποια μυθιστορήματα λείπουν από τον κατάλογο των υποψήφιων. Έχει προβλεφθεί η δυνατότητα να ψηφιστεί και κάποιο έργο που δεν περιλαμβάνεται στον κατάλογο, με την «Άλλη επιλογή» (Ωστόσο, για τεχνικούς λόγους ο καθένας μπορεί να ψηφίσει μόνο ένα έργο εκτός καταλόγου). Μπορείτε επίσης στα σχόλια εδώ να αναφέρετε έργα που κατά τη γνώμη σας κακώς παραλείφθηκαν.

Σε γενικές γραμμές νομίζω ότι ο Πετρίδης έκανε πολύ καλή δουλειά στην κατάρτιση του καταλόγου. Καθώς είναι Κύπριος, έχει συμπεριλάβει και αρκετά μυθιστορήματα/νουβέλες Κυπρίων συγγραφέων, και πολύ καλά έκανε. Αν μάλιστα έχει διαβάσει και τα 217 υποψήφια έργα του βγάζω το καπέλο (εγώ, ομολογώ, έχω πάρα πολλά αδιάβαστα).  Ίσως και η αξία τέτοιων καταλόγων και τέτοιων ψηφοφοριών είναι ότι παρακινεί να διαβάσουμε κάποια βιβλία που τα έχουμε προσπεράσει ή απλώς να συνειδητοποιήσουμε πού έχουμε κενά.

Κατά σύμπτωση, καθώς γράφω αυτό το άρθρο, ένας διαδικτυακός φίλος μού στέλνει ένα λινκ με ένα άρθρο της Γκάρντιαν, που υποστηρίζει ότι η τέχνη της ανάγνωσης έχει αρχίσει να χάνεται καθώς για να χαρείς το διάβασμα λογοτεχνικών βιβλίων χρειάζεται υπομονή, απομόνωση και στοχασμός, ενώ εμείς σπεύδουμε να καταναλώνουμε περιεχόμενο άκοπα. Λέτε να είναι έτσι; Ας δούμε και τον κατάλογο των υποψήφιων καλύτερων μυθιστορημάτων του Πετρίδη, ίσως να βρούμε κάποιο βιβλίο που αξίζει να διαβάσουμε. Και βέβαια, σας προτρέπω να ψηφίσετε, αν και, όπως μαθαίνω, ήδη έχουν ψηφίσει πάνω από 5.000 επισκέπτες -αριθμός πολύ εντυπωσιακός! Επαναλαμβάνω, για να ψηφίσετε πρέπει να πάτε στο ιστολόγιο των Λωτοφάγων, εδώ όμως μπορεί να γίνει σχολιασμός.

  1. Τ. Αθανασιάδης, «Τα παιδιά της Νιόβης»
  2. Τ. Αθανασιάδης, «Οι Πανθέοι»
  3. T. Αθανασιάδης, «Η αίθουσα του θρόνου»
  4. Λ. Ακρίτας, «Ο κάμπος»
  5. Λ. Ακρίτας, «Αρματωμένοι»
  6. Μ. Αλεξανδρόπουλος, «Μικρό όργανο για τον επαναπατρισμό»
  7. Α. Αλεξάνδρου, «Το κιβώτιο»
  8. Ε. Αλεξίου, «Γ´ Χριστιανικόν Παρθεναγωγείον»
  9. Ανώνυμος, «Έρωτος αποτελέσματα»
  10. Μ. Αξιώτη, «Δύσκολες Νύχτες»
  11. Μ. Αξιώτη, «Θέλετε να χορέψομε, Μαρία»
  12. Ρ. Αποστολίδης, «Πυραμίδα ᾽67»
  13. Χ. Βακαλόπουλος, «Οι πτυχιούχοι»
  14. Θ. Βαλτινός, «Η κάθοδος των Εννιά»
  15. Θ. Βαλτινός, «Ορθοκωστά»
  16. Θ. Βαλτινός, «Συναξάρι Ανδρέα Κορδοπάτη»
  17. Θ. Βαλτινός, «Μπλε βαθύ, σχεδόν μαύρο»
  18. Θ. Βαλτινός, «Στοιχεία για τη δεκαετία του ᾽60»
  19. Κ. Βάρναλης, «Η αληθινή απολογία του Σωκράτη»
  20. Κ. Βάρναλης, «Το ημερολόγιο της Πηνελόπης»
  21. Β. Βασιλικός, «Ζ»
  22. Β. Βασιλικός, «Το φύλλο, το πηγάδι, τ᾽ αγγέλιασμα»
  23. Β. Βασιλικός, «Ο τρομερός μήνας Αύγουστος»
  24. Η. Βενέζης, «Αιολική γη»
  25. Η. Βενέζης, «Το νούμερο 31328»
  26. Η. Βενέζης, «Γαλήνη»
  27. Γ. Βιζυηνός, «Μοσκώβ Σελήμ»
  28. Δ. Βικέλας, «Λουκής Λάρας»
  29. Ρ. Γαλανάκη, «Ο βίος του Ισμαήλ Φερίκ Πασά»
  30. Ρ. Γαλανάκη, «Βασιλεύς ή Στρατιώτης»
  31. Ρ. Γαλανάκη, «Θα υπογράφω Λουί»
  32. Ρ. Γαλανάκη, «Ελένη ή ο κανένας»
  33. Γ. Γιατρομανωλάκης, «Ιστορία»
  34. Β. Γκουρογιάννης, «Κόκκινο στην πράσινη γραμμή»
  35. Ε.Χ. Γονατάς, «Ο φιλόξενος Καρδινάλιος»
  36. Δ. Δαββέττας, «Ορέστης ή το μυθιστόρημα χωρίς τέλος»
  37. Π. Δέλτα, «Παραμύθι χωρίς όνομα»
  38. Π. Δέλτα, «Στα μυστικά του βάλτου»
  39. Π. Δέλτα, «Τρελαντώνης»
  40. Χ. Δημόπουλος, «Η στρατιωτική ζωή εν Ελλάδι»
  41. Μ. Δούκα, «Η αρχαία σκουριά»
  42. Μ. Δούκα, «Ένας σκούφος από πορφύρα»
  43. Σ. Δούκας, «Ιστορία ενός αιχμαλώτου»
  44. Α. Εμπειρίκος, «Ο Μέγας Ανατολικός»
  45. Ζ. Ζατέλη, «Και με το φως του λύκου επανέρχονται»
  46. Ζ. Ζατέλη, «Με το παράξενο όνομα Ραδάμανθυς Ερέβους, Α: Και ο θάνατος ήρθε τελευταίος»
  47. Α. Ζέη, «Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα»
  48. Α. Ζέη, «Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου»
  49. Ν. Θέμελης, «Η ανατροπή»
  50. Γ. Θεοτοκάς, «Αργώ»
  51. Γ. Θεοτοκάς, «Λεωνής»
  52. Κ. Θεοτόκης, «Η τιμή και το χρήμα»
  53. Κ. Θεοτόκης, «Η ζωή και ο θάνατος του Καραβέλα»
  54. Κ. Θεοτόκης, «Σκλάβοι στα δεσμά τους»
  55. Κ. Θεοτόκης, «Κατάδικος»
  56. Μ. Ιορδανίδου, «Λωξάντρα»
  57. Μ. Ιορδανίδου, «Σαν τα τρελά πουλιά»
  58. Μ. Ιορδανίδου, «Η αυλή μας»
  59. Γ. Ιωάννου, «Πολλαπλά κατάγματα»
  60. N. Καββαδίας, «Βάρδια»
  61. Ν. Καζαντζάκης, «Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά»
  62. Ν. Καζαντζάκης, «Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται»
  63. Ν. Καζαντζάκης, «Ο τελευταίος πειρασμός»
  64. Ν. Καζαντζάκης, «Καπετάν Μιχάλης»
  65. Ν. Καζαντζάκης, «Αναφορά στον Γκρέκο»
  66. Ν. Καζαντζάκης, «Οι αδερφοφάδες»
  67. Ν. Καζαντζάκης, «Ο φτωχούλης του θεού»
  68. Ν. Καζαντζάκης, «Ο βραχόκηπος»
  69. Ν. Καζαντζάκης, «Τόντα Ράμπα»
  70. Π. Καλλιγάς, «Θάνος Βλέκας»
  71. Μ. Καραγάτσης, «Γιούγκερμαν»
  72. Μ. Καραγάτσης, «Η μεγάλη χίμαιρα»
  73. Μ. Καραγάτσης, «Ο συνταγματάρχης Λιάπκιν»
  74. Μ. Καραγάτσης, «Ο κοτζάμπασης του Καστρόπυργου»
  75. Μ. Καραγάτσης, «Το 10»
  76. Μ. Καραγάτσης, Η. Βενέζης, Α. Τερζάκης, Στ. Μυριβήλης, «Το μυθιστόρημα των τεσσάρων»
  77. Μ. Καραπάνου, «Η Κασσάνδρα και ο λύκος»
  78. Α. Καρκαβίτσας, «Ο ζητιάνος»
  79. Α. Καρκαβίτσας, «Ο αρχαιολόγος»
  80. Α. Καρκαβίτσας, «Η λυγερή»
  81. Ι. Καρυστιάνη, «Ο Άγιος της Μοναξιάς»
  82. Ι. Καρυστιάνη, «Μικρά Αγγλία»
  83. Ν. Κάσδαγλης, «Οι κεκαρμένοι»
  84. Ν. Κάσδαγλης, «Τα δόντια της μυλόπετρας»
  85. Ν. Κάσδαγλης, «Το θολάμι»
  86. Μ. Κασόλας, «Ο πρίγκιπας»
  87. Γ. Κατσούρης, «Στυλιανού Ανάβασις»
  88. Ν. Καχτίτσης, «Ο εξώστης»
  89. Ν. Κοκάντζης, «Τζοκόντα»
  90. Ι. Κονδυλάκης, «Ο Πατούχας»
  91. Ι. Κονδυλάκης, «Όταν ήμουν δάσκαλος»
  92. Φ. Κόντογλου, «Πέδρο Καζάς»
  93. Θ. Κορνάρος, «Στρατόπεδο Χαϊδαρίου»
  94. Α. Κοτζιάς, «Αντιποίησις αρχής»
  95. Α. Κοτζιάς, «Πολιορκία»
  96. Α. Κοτζιάς, «Ο γενναίος Τηλέμαχος»
  97. Α. Κοτζιάς, «Φανταστική περιπέτεια»
  98. Μ. Κουμανταρέας, «Η φανέλα με το εννιά»
  99. Μ. Κουμανταρέας, «Τα μηχανάκια»
  100. Μ. Κουμανταρέας, «Βιοτεχνία υαλικών»
  101. Μ. Κουμανταρέας, «Η κυρία Κούλα»
  102. Μ. Κουμανταρέας, «Ο ωραίος λοχαγός»
  103. Μ. Κρανάκη, «Contre-temps»
  104. Μ. Κρανάκη, «Φιλέλληνες»
  105. Λασκαράτος, «Τα μυστήρια της Κεφαλλονιάς»
  106. Μ. Λουντέμης, «Ένα παιδί μετράει τ᾽ άστρα»
  107. Μ. Λυμπεράκη, «Τα ψάθινα καπέλα»
  108. Γ. Μαρής, «Ο θάνατος του Τιμόθεου Κώνστα»
  109. Γ. Μαρής, «Η εξαφάνιση του Τζων Αυλακιώτη»
  110. Γ. Μαρής, «Έγκλημα στα παρασκήνια»
  111. Π. Μάρκαρης, «Νυχτερινό δελτίο»
  112. Π. Μάτεσις, «Η μητέρα του σκύλου»
  113. Π. Μάτεσις, «Ο παλαιός των ημερών»
  114. Π. Μάτεσις, «Πάντα καλά»
  115. Π. Μάτεσις, «Μύρτος»
  116. Π. Μάτεσις, «Graffito»
  117. Π. Μάτεσις, «Αλδεβαράν»
  118. Η. Μελεάγρου, «Ανατολική Μεσόγειος»
  119. Η. Μελεάγρου, «Προτελευταία εποχή»
  120. Χ. Μηλιώνης, «Ακροκεραύνια»
  121. Χ. Μίσσιος, «Καλά, εσύ σκοτώθηκες νωρίς»
  122. Κ. Μόντης, «Ο αφέντης Μπατίστας και τ᾽ άλλα»
  123. Ν. Μπακόλας, «Μυθολογία»
  124. Ν. Μπακόλας, «Ο κήπος των πριγκίπων»
  125. Ν. Μπακόλας, «Η μεγάλη πλατεία»
  126. Γ. Μπεράτης, «Το πλατύ ποτάμι»
  127. Κ. Μουρσελάς, «Βαμμένα κόκκινα μαλλιά»
  128. Σ. Μυριβήλης, «Η Παναγιά η Γοργόνα»
  129. Σ. Μυριβήλης, «Η ζωή εν τάφω»
  130. Σ. Μυριβήλης, «Η δασκάλα με τα χρυσά μάτια»
  131. Σ. Μυριβήλης, «Βασίλης ο Αρβανίτης»
  132. Λ. Νάκου, «Η κυρία Ντορεμί»
  133. Δ. Νόλλας, «Ο τύμβος κοντά στη θάλασσα»
  134. Γ. Ξανθούλης, «Ύστερα ήρθαν οι μέλισσες»
  135. Γ. Ξανθούλης, «Του φιδιού το γάλα»
  136. Γ. Ξενόπουλος, «Πλούσιοι και φτωχοί»
  137. Γ. Ξενόπουλος, «Τίμιοι και άτιμοι»
  138. Γ. Ξενόπουλος, «Τυχεροί και άτυχοι»
  139. Σ. Ξεφλούδας, «Ο Οδυσσέας χωρίς την Ιθάκη»
  140. Γ. Παλαιολόγος, «Ο πολυπαθής»
  141. Κ. Παλαμάς, «Θάνατος Παλικαριού»
  142. Γ. Πάνου, «Από το στόμα της παλιάς Remington»
  143. Α. Πανσέληνος, «Η μεγάλη πομπή»
  144. Α. Πανσέληνος, «Τότε που ζούσαμε»
  145. Α. Παπαδιαμάντης, «Η φόνισσα»
  146. Α. Παπαδιαμάντης, «Η γυφτοπούλα»
  147. Α. Παπαδιαμάντης, «Οι έμποροι των εθνών»
  148. Κ. Παρορίτης, «Ο κόκκινος τράγος»
  149. Σ. Πατατζής, «Πένθιμο Εμβατήριο»
  150. Σ. Πατατζής, «Μεθυσμένη Πολιτεία»
  151. Ν.Γ. Πεντζίκης, «Το μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης»
  152. Ν.Γ. Πεντζίκης, «Αρχιτεκτονική της σκόρπιας ζωής»
  153. Ν.Γ. Πεντζίκης, «Ο πεθαμένος και η ανάσταση»
  154. Ν.Γ. Πεντζίκης, «Πόλεως και νομού Δράμας παραμυθία»
  155. Θ. Πετσάλης-Διομήδης, «Οι μαυρόλυκοι»
  156. Ι. Πιτσιπιός, «Ο πίθηκος Ξουθ ή τα ήθη του αιώνος»
  157. Σ. Πλασκοβίτης, «Το φράγμα»
  158. Κ. Πολίτης, «Λεμονοδάσος»
  159. Κ. Πολίτης, «Eroica»
  160. Κ. Πολίτης, «Στου Χατζηφράγκου»
  161. Π. Πρεβελάκης, «Ο Κρητικός: Το δέντρο»
  162. Π. Πρεβελάκης, «Ο Κρητικός: Η πρώτη λευτεριά»
  163. Π. Πρεβελάκης, «Ο Κρητικός: Η πολιτεία»
  164. Π. Πρεβελάκης, «Το χρονικό μιας πολιτείας»
  165. Π. Πρεβελάκης, «Ο ήλιος του θανάτου»
  166. Β. Ραπτόπουλος, «Τα τζιτζίκια»
  167. Ε. Ροΐδης, «Η πάπισσα Ιωάννα»
  168. Ρ. Ρούφος, «Χάλκινη Εποχή»
  169. Ρ. Ρούφος, «Οι γραικύλοι»
  170. Δ. Ρώμας, «Ο Σοπρακόμιτος»
  171. Α. Σαμαράκης, «Το λάθος»
  172. Γ. Σαράντη, «Το παλιό μας σπίτι»
  173. Ζ. Σαρή, «Ο θησαυρός της Βαγίας»
  174. Ζ. Σαρή, «Όταν ο ήλιος»
  175. Γ. Σκαρίμπας, «Μαριάμπας»
  176. Γ. Σκαρίμπας, «Το σόλο του Φίγκαρο»
  177. Γ. Σκαρίμπας, «Το Βατερλό δυο γελοίων»
  178. Α. Σουρούνης, «Ο χορός των ρόδων»
  179. Α. Σουρούνης, «Οι συμπαίχτες»
  180. Κ. Σφαέλλου-Βενιζέλου, «Ο βοσκός κι ο ρήγας»
  181. Δ. Σωτηρίου, «Ματωμένα Χώματα»
  182. Δ. Σωτηρίου, «Οι νεκροί περιμένουν»
  183. Δ. Σωτηρίου, «Κατεδαφιζόμεθα»
  184. Φ. Ταμβακάκης, «Τα τοπία της Φιλομήλας»
  185. Π. Τατσόπουλος, «Η καρδιά του κτήνους»
  186. Κ. Ταχτσής, «Το τρίτο στεφάνι»
  187. Α. Τερζάκης, «Η μενεξεδένια πολιτεία»
  188. Α. Τερζάκης, «Η πριγκιπέσσα Ιζαμπώ»
  189. Α. Τερζάκης, «Δίχως θεό»
  190. Σ. Τσίρκας, «Ακυβέρνητες Πολιτείες: Λέσχη»
  191. Σ. Τσίρκας, «Ακυβέρνητες Πολιτείες: Αριάγνη»
  192. Σ. Τσίρκας, «Ακυβέρνητες Πολιτείες: Νυχτερίδα»
  193. Σ. Τσίρκας, «Νουρεντίν Μπόμπα»
  194. Σ. Τσίρκας, «Χαμένη Άνοιξη»
  195. Α. Φακίνος, «Τα παιδιά του Οδυσσέα»
  196. Α. Φακίνος, «Το όνειρο του πρωτομάστορα»
  197. Ε. Φακίνου, «Αστραδενή»
  198. Α. Φραγκιάς, «Λοιμός»
  199. Α. Φραγκιάς, «Η καγκελόπορτα»
  200. Α. Φραγκιάς, «Το πλήθος»
  201. Θ.Δ. Φραγκόπουλος, «Τειχομαχία»
  202. Δ. Φύσσας, «Πλατεία Λένιν, πρώην Συντάγματος»
  203. Π. Χάρης, «Ημέρες Οργής»
  204. Κ. Χατζηαργύρης, «Ο θρύλος του Κωνσταντή»
  205. Δ. Χατζής, «Το διπλό βιβλίο»
  206. Κ. Χατζόπουλος, «Ο πύργος του ακροπόταμου»
  207. Κ. Χατζόπουλος, «Φθινόπωρο»
  208. Γ. Χειμωνάς, «Οι χτίστες»
  209. Γ. Χειμωνάς, «Πεισίστρατος»
  210. Γ. Χειμωνάς, «Μυθιστόρημα»
  211. Ν. Χουλιαράς, «Ο Λούσιας»
  212. Λ. Χρηστίδης, «Bororo»
  213. Κ. Χρηστομάνος, «Η κερένια κούκλα»
  214. Χ. Χωμενίδης, «Το σοφό παιδί»
  215. Χ. Χωμενίδης, «Το ύψος των περιστάσεων»
  216. Χ. Χωμενίδης, «Ο κόσμος στα μέτρα του»
  217. Δ. Ψαθάς, «Μαντάμ Σουσού»

 

Advertisements

70 Σχόλια to “Ποιο είναι το καλύτερο ελληνικό μυθιστόρημα;”

  1. Ευχαριστώ θερμά για την ανάρτηση! Όπως σημειώνω και στο εισαγωγικό κείμενο, η δημοσκόπηση αυτή δεν στοχεύει να είναι τίποτε περισσότερο από ένα φιλολογικό παιγνιδάκι. Σαφώς και δεν αποτελεί ενδελεχή και μεθοδολογικώς άψογη επιστημονική έρευνα και επ᾽ ουδενί δεν καταλήγει σε αδιάψευστα αποτελέσματα, παρά μόνο στην καταγραφή ορισμένων τάσεων και προτιμήσεων, με απώτερο σκοπό αυτό ακριβώς που γράφει ο κύριος Σαραντάκος: να ξαναθυμηθούμε κάποια παλαιότερα βιβλία, να προσέξουμε ορισμένα νεώτερα και να παρακινηθούμε να διαβάσουμε! Καλή σας μέρα.

  2. Έχω χάσει επεισόδια; Από πότε ξέρουμε το όνομα του συγγραφέα της «Στρατιωτικής ζωής εν Ελλάδι»;

  3. 2 Βλέπω μόνο στην έκδοση του 1870, «εκδιδόμενον υπό Χ. Δημοπούλου (εν Βραΐλα, βιβλιοπωλείον Χ. Δημοπούλου)»: http://invenio.lib.auth.gr/record/129126/files/1.pdf

  4. Gpoint said

    Περίμενα να σχολιάσει κανένας για να μην ξεκινήσω με γκρίνιες :

    Λείπει ο Τσιφόρος και είναι ο…, ο…και ο …

  5. sarant said

    Καλημέρα, ετχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1: Κύριε Πετρίδη, ευχαριστώ για τη διευκρίνιση και εύχομαι καλή επιτυχία στη δημοσκόπηση!

    2: Από πότε ξέρουμε το όνομα δεν ξέρω, ξέρω όμως ότι είναι πια κοινώς αποδεκτό. Όμως ίσως μου δίνεις ιδέα για άρθρο.

  6. Α, ώστε έχω όντως χάσει επεισόδια λοιπόν…

  7. ΠΑΝΟΣ said

    Για να κρίνω «το καλύτερο»,πρέπει να τα έχω διαβάσει όλα.Αρκετά απ’ αυτά,ναι,αλλά όλα;Οπότε,δεν ψηφίζω.
    Ας αφήσουμε το γεγονός ότι ξαναπιάσαμε βιβλία που είχαμε παλιότερα αγαπήσει και τώρα δεν καταπινόντουσαν με τίποτα,στα όρια τής αυτοενοχοποίησης!.Κι άλλα που προσπεράσαμε και τώρα βλέπουμε ότι τ’ αδικήσαμε.Είμαι αντίθετος σε ένα the voice ή so you think you can dance των βιβλίων.
    Θα μού άρεσε ,να μπορούσε να γίνει κάτι ως εξής:20 χρονών μ’ άρεσαν τα τάδε.30 ετών αυτά,40,50 κ.λπ.Αυτά τα πράγματα όμως είναι ουτοπικά,δεν γίνονται πρακτικά και ίσως ούτε έχουν νόημα.

  8. Makis said

    Και με τις ευωδιαστές »εκατό αποχρώσεις του μπρι» τι γίνεται; Η παραφιλολογία, ή αλλιώς φιλολογία του παρά που την προτιμούν χιλιάδες παρα-πλανημένοι αναγνώστες και ιδίως αναγνώστριες; Δεν έχουν θέση στον κατάλογο;

  9. sarant said

    8: Δηλαδή, στα καθ’ ημάς η Λένα Μαντά ή η Χρυσηίδα; Αν έφτιαχνα εγώ τον κατάλογο δεν θα τις έβαζα.

    4: Τζι, δεδομένου ότι ο Μαρής είναι στον κατάλογο, και ότι ρητά αναφέρεται ότι δεν αποκλείονται τα θεωρούμενα «ελαφρά» είδη λογοτεχνίας (όχι όμως και η παραλογοτεχνία), νομίζω πως ο Τσιφόρος αποκλείστηκε επειδή [θεωρήθηκε ότι] δεν έχει γράψει μυθιστόρημα.

  10. Νέο Kid Στο Block said

    Θέλω να δώσω συγχαρητήρια στον κύριο Πετρίδη και για την προσπάθειά του και κυρίως για την τίμια και υπεύθυνη επιστημονικά επισήμανση του στο σχόλιο 1. την οποία έχει αυτούσια και μάλιστα τονισμένη και σε εμφανές σημείο και στο ιστολόγιό του.
    Έχει γεμίσει ο τόπος δημοσκοπήσεις και «στατιστικές» που παριστάνουν τις έγκυρες και σούπερ επιστημονικές ενώ είναι κυριολεκτικά σκουπίδια (κυρίως μεθοδολογικά άρα και ως προς τα συμπεράσματα που «νομιμοποιούν»).
    Πολύ γενικά να πω πως μια τέτοια ψηφοφορία
    1.Έχει τα εγγενή μαθηματικά μειονεκτήματα μιας ψηφοφορίας με ΠΟΛΛΑΠΛΕΣ ψήφους (τα έχουμε ξανασυζητησει στο παρελθόν ).
    2.Σαν δημοσκοπική καθαρά μέθοδος ,ούτε σαν «Τάση» μπορεί να αξιολογηθεί καθότι είναι ένα «αυτοεπιλεγόμενο δείγμα» (ψηφίζει δηλαδή όποιος θέλει, κι αυτά τα είδαμε πρόσφατα όταν λέγαμε για τα εκζιτ πολς) .
    3.Άλλος λόγος που δεν μπορεί να θεωρηθεί «Στατιστικός μέσος» το οποιοδήποτε αποτέλεσμα είναι η μη ομοιόμορφη κατανομή γνώσης άρα και αξιολόγησης του δείγματος. H συντριπτική πλειοψηφία όσων ψηφίσουν ΔΕΝ έχουν διαβάσει και τα 217 έργα , και κάποιος που ψηφίζει ας πούμε 30 ,πιθανώς αν είχε διαβάσει κάποιο άλλο να άλλαζε την ψήφο του. Οπότε δεν μπορεί επ ουδενί να δώσει στατιστικά σημαντική συγκριτική μεταξύ των έργων διαπίστωση το αποτέλεσμα .
    4. Tέλος, για να μην πολυκουράζω και με άλλες τεκνικάλιτις, ένα βασικό μειονέκτημα τετοιων δημοσκοπήσεων στις οποιες μπαίνουν μαζί ΠΑΛΙΑ και ΝΕΟΤΕΡΑ έργα ,είναι ακριβώς αυτή η χρονική διαφοροποιηση. Tα παλιότερα έργα τα έχουν διαβάσει και αξιολογήσει πολλοί νεκροί ,των οποιων το «στατιστικό αποτύπωμα» έχει χαθεί για πάντα.

  11. spiral architect said

    @8: Του μπρι; 😮 Μα αν φας μπρι οποιοδήποτε των 100 αποχρώσεων, την κατάλληλη στιγμή θα βρομοκοπάς σαν τυροκομειό!

    Καλημέρα και καλή βδομάδα. 🙂

  12. Δημήτρης Μ. said

    Νομίζω ότι πιο αντικειμενικό θα ήταν μία ψηφοφορία με βάση τα ερωτήματα: το διάβασα – δεν το διάβασα, μου άρεσε δε μου άρεσε. Εκεί θα φαίνονταν καλύτερα οι τάσεις. Πήγα να ψηφίσω, αλλά δυσκολεύτηκα. Ίσως αργότερα…

  13. Δημήτρης Μ. said

    πιο αντικειμενική, προφανώς.

  14. Φωτοτυπάκιας said

    Μερικές αντιρρήσεις:

    Το αριστούργημα «Μοσκώβ Σελήμ» είναι μυθιστόρημα; Αν είναι, τότε γιατί όχι και τα ισάξια «…ρόδιν΄ ακρογιάλια»;

    Το αξιόλογο βιβλίο «Στοιχεία για τη δεκαετία του ᾽60» του Θ. Βαλτινού, μπορεί να θεωρηθεί μυθιστόρημα; Αν ναι, τότε γιατί όχι και τα διηγήματα του Δ. Χατζή στη συλλογή «Το τέλος της μικρής μας πόλης» ; Ή μήπως ο Θωμάς Κοροβίνης στο μυθιστόρημά του «Ο γύρος του Θανάτου», έχει καταβάλει λιγότερο κόπο και ταλέντο και δεν είναι άξιος να μπει στη λίστα με τα καλύτερα;
    Πολλοί συγγραφείς υπερεκπροσωπούνται. Επειδή, ας πούμε, είναι σημαντικότατη η τριλογία «Ακυβέρνητες Πολιτείες» πρέπει να είναι τόσο αξιόλογη κι η «Χαμένη άνοιξη», ή η νουβέλα «Νουρεντίν Μπόμπα»;
    Επειδή είναι τόσο μεγάλος συγγραφέας ο Καζαντζάκης, εμείς πρέπει να βάλουμε όλα του τα μυθιστορήματα στη λίστα με τα καλύτερα νεοελληνικά μυθιστορήματα;
    Επειδή η Μ. Ιορδανίδου έγραψε τη «Λωξάντρα», εμείς πρέπει να θεωρήσουμε ως άξια να μπουν στη λίστα με τα καλύτερα μυθιστορήματα και δυο-τρία ακόμη βιβλία της;

    Θα ήθελα τουλάχιστον να έβλεπα μέσα στα καλύτερα μυθιστορήματα και δύο του Σωτήρη Δημητρίου, το «Ν’ ακούω καλά τ’ όνομά σου», και το «Τους τα λέει ο Θεός».

  15. Spiridione said

    5,6
    «Ο Παναγιώτης Μουλλάς στην πρόσφατη εργασία του «Ένας γνωστός άγνωστος: ο συγγρα­φέας της Στρατιωτικής ζωής εν Ελλάδι», περιοδικό Γράμματα και Τέχνες, τεύχος 76, Ιανουάριος- Μάρτιος 1996, φέρνει στο φως ορισμένα στοιχεία τα οποία συνηγορούν υπέρ της άποψης ότι συγ­γραφέας του έργου είναι ο εκδότης του Χ. Δημόπουλος. Την ιδέα της εκδοχής αυτής είχε διατυ­πώσει το 1964 και ο Κ. Θ. Δημαράς στην Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας του.»
    http://giorgosaragis.wordpress.com/2014/03/25/588/

    http://prosopopapiros.blogspot.gr/2011/02/blog-post_2494.html

  16. Α ωραία, ευχαριστώ! Πειστικά τα επιχειρήματα του Μουλλά (αναλυτικά στο δεύτερο λινκ)

  17. Ηλεφούφουτος said

    sarant είπε
    «…η Λένα Μαντά ή η Χρυσηίδα; Αν έφτιαχνα εγώ τον κατάλογο δεν θα τις έβαζα.»

    Έτσι όπως το ‘πες τρόμαξα ότι τις είχε βάλει.

    Λέω ότι ίσως το γεγονός και μόνο ότι δεν έχουμε διαβάσει κάποια βιβλία ορισμένων συγγραφέων ίσως να είναι κι αυτό ενδεικτικό και να έχει τη δική του αξία ως τάση.

    @2, 15 Κι εγώ έχω χάσει αυτά τα επεισόδια.

    @14 «…πρέπει να είναι τόσο αξιόλογη κι η “Χαμένη άνοιξη”..;

    Πρέπει, πρέπει (Ππαν 😉 )

    Και τώρα πάω να ψηφίσω.

  18. spiral architect said

    Κατόπιν ωρίμου σκέψεως ψήφισα 8 επιλογές!
    (Αντ. Σουρούνης: Ο χορός των ρόδων. Τι ωραίο σύγχρονο βιβλίο κι αυτό!)

  19. Πολύ ενδιαφέρουσα ψηφοφορία που αν και ο υποκειμενικός χαρακτήρας της είναι προφανής εν τούτοις μου αφήνει κάποιες απορίες. Για παράδειγμα θεωρώ ότι υποεκπροσωπείται ο Α. Πανσέληνος, πολύ ωραία η Μεγάλη Πομπή μεν αλλά λείπουν η Ζαΐδα ή και ο Κουτσός Άγγελος. Στον Καραγάτση θα χρειάζόταν ίσως και ο μάλλον υποτιμημένος Σέργιος και Βάκχος αλλά μου προξένησε κατάπληξη η παρουσία της Τειχομαχίας του Φραγκόπουλου, έργο που δεν ξαναεκδόθηκε από το 1977 αν δεν κάνω λάθος (θα θυμάται ο Σαραντάκος πως το έψαχνα καιρό και το βρήκα πρόσφατα στην παραπάνω 2η έκδοση). Είναι και αυτό που λέεο ο Νεοκίδειος πιο πάνω, πως τα παλιότερα έργα τα έχουν διαβάσει και αξιολογήσει πολλοί νεκροί ,των οποιων το “στατιστικό αποτύπωμα” έχει χαθεί για πάντα. Πάντως ευκαιρία να διαβάσω τη “Στρατιωτική ζωή εν Ελλάδι” μια που υπάρχει το πεντέφι.

  20. leonicos said

    Δεν ξέρω αν δικαιούμαι να γράψω: Το καλύτερο είναι το «ένα Βιολί στο Φως του Φεγγαριού» έκδοση Αθήνα 2013, του Λεώνικου Καλαχώρα, από τον άρτι συγκροτηθέντα εκδοτικό οίκο «Ποιητές – Δημιουργοί» και πάλι του Λεώνικου Καλαχώρα (τύποις της συζύγου του Φωτεινής).

    Ξέρετε πως είμαι πλακατζής ακόμα και όταν βρίσκομαι σε αμηχανία (ευφημιστικώς το θυμώνω). Ακόμα και με τον Γς κάνω πλάκα, τον πιο ενοχλητικό τύπο εδώ μέσα κατά κοινήν ομολογία (σιωπάτε άρα συμφωνείτε! όχι παίζουμε!),

    Φυσικά θα με αποκαλέσετε, και με το δίκιο σας, με διάφορα κακ-κοσμητικά, ακόμα και αν κάποιοι συμφωνούν μαζί μου. Το ότι το συμφωνούν, δεν αμβλύνει τη δική μου ηλιθιότητα.

    Δεν αμφιβάλλω ότι ο κ. Πετρίδης είναι ένα αξιοσέβαστο πρόσωπο, εξαιρετικός ακαδημαϊκός δάσκαλος και με ευρευνητικό έργο.
    Δεν αμφιβάλλω ότι, λόγω ειδικής ενασχόλησης, έχει διαβάσει πολύ περισσότερα από αυτά τα 217 μυθιστορήματα.

    Αλλά δεν καταλαβαίνω το ‘Δημοψήφισμα’ παρά σαν κακόγουστο αστείο, που παρά τις προφανέστατα αθώες προθέσεις του, όπως τις διατυπώνει κι εδώ, στο @1, μπορεί να έχει πολύ ενοχλητικές συνέπειες ή εκνευριστικές προεκτάσεις.

    Ποιος μπορεί να κατατάξει 217 μυθιστορήματα; Και κατά ποία έννοια;
    Αυτό ξανακούστηκε.

    Αλλά με τι κριτήρια αναμένεται να γίνει η επιλογή;
    Λεκτικά, γλωσσικά, πλοκής, σασπένς, πρωτοτυπίας, ήθους, αρχής, κατάληξης…
    Ασφαλώς ο θα έχουν αναπτυχθεί εργαλεία ανάλυσης και αξιολόγησης τα οποία ούτε εκτίθενται, ούτε είναι ο καθένας που θα κάνει ένα κλικ να τα χειριστεί.

    Κάποτε ένα φιλί ήταν αρκετό για ένα φιλμ να χαρακτηριστεί ‘ακατάλληλον δι’ ανηλίκους’ και προ του διαδικτύου και των ΝτιΒιΝτι που παρέχουν το πορνό αφειδώς, είχαμε την λεγόμενη ‘ηθική του μαρκαδόρου’.

    Το μόνο αξιόλογο που θα πετύχει ο κ. Πετρίδης, είναι μια εκπληκτική επισκεψιμότητα στον ιστότοπό του για την οποία τον συγχαίρω εκ των προτέρων.

  21. leonicos said

    Μια πιο γόνιμη πρωτοβουλία θα ήταν αν ο κ. Πετρίδης μάς παρέιχε τις απόψεις ή τις αναλύσεις του για κάθε ένα (ή και λιγότερα) από αυτά τα έργα, ώστε, με τη βοήθειά του, να τα εκτιμήσουμε καλύτερα.

    Αυτό θα ήταν πραγματική στήριξη της ανάγνωσης

  22. 10.
    5. Το να δείχνεις τα τρέχοντα αποτελέσματα, επηρεάζει τις επόμενες ψήφους.

  23. Voulagx said

    Θα προτεινα και την «Μπαλαφαρα των 4» αλλα δεν εχει εκδοθεί ακομα!

  24. sarant said

    15: Και από τότε έχουν έρθει κι άλλα στο φως για τον Δημόπουλο.

    17: Συμφωνώ τουλάχιστον σε δύο απ’ όσα λες 🙂

    21: Αυστηρός είσαι.

    22: Ναι, σωστά.

    23: Πάει σε άλλη ψηφοφορία, των διαδικτυακών.

  25. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Τ΄ Αγιού Πνεμάτου σήμερο κι έχουμε εκκλησιά στη χάρη του, παραλιακά δυτικά τση Γεράπετρος. Καλοδεχούμενη η αργία αλλά δεν το πολυφχαριστιόμασταν το πανηγύρι ως παιδιά γιατί έπεφτε συνήθως μέσα στις εξετάσεις.Απ όταν έφυγα,δεν πρόλαβα πια καμιά φορά να είμαι κάτω και να το γιορτάσω με βουτιές μετά τη λειτουργία στην από κάτω ακρογιαλιά καθώς του πρέπει κι όπως το απολαμβάνουν όπως μου λένε οι επαναπατρισθέντες στα νότια φίλοι.
    Με την ώρα του το νήμα.Πάντα κάτι όλοι μας κερδίζουμε από τέτοιες καταγραφές και προτάσεις.
    18.Α πώς χαίρομαι για το Σουρούνη! Βοήθα κι άλλο με την ώριμον σκέψιν σου. 🙂
    Στ αυτί: σ.σ 1. Σ εμπιστεύομαι κι είναι πολλά που δεν έχω διαβάσει.
    σ.σ 2 Της Μέλπως Αξιώτη είχα αγαπήσει περισσότερο Το σπίτι μου και της Μάρως Δούκα μ άρεσε η Ουράνια Μηχανική και δεν το βλέπω.Του Λουντέμη,ένα μόνο; Από τους νέους, ο Σωτήρης Δημητρίου κανένα; ο Ανάμισης ντενεκές του Γιάννη Μακριδάκη; Για πες
    σ.σ.Τρέχει και η έκθεση βιβλίου…(Ως κίνητρο,λέμε τώρα)

  26. Νέο Kid Στο Block said

    Χμμ.. μια πρόταση (αν έχει την τεχνική δυνατότητα ο κος Πετρίδης). Τα ποσοστά δίπλα σε κάποια επιλογή ,έχω την εντύπωση (δεν κάθισα να τα βάλω σε εξέλ για να σιγουρευτώ,αλλά οι μικροί αριθμοί αυτό δείχνουν) πως αντιστοιχούν στο ποσοστό ψήφων επί του συνόλου των ψήφων και όχι επί των ψηφισάντων.
    Αυτό δίνει τελείως λάθος εντύπωση .
    Για παράδειγμα αν 100 ψηφοφόροι των 30 ψήφων έκαστος,ψηφίσουν όλοι τη Φόνισσα ,και κατανείμουν τις υπόλοιπες 29 ψήφους ,δηλαδή 29*100=2900 ψήφοι /216= περίπου 13 ψήφοι ανά έργο.
    Το ποσοστό της φόνισσας εμφανίζεται έτσι ίσον με 100/2900= 3,44% ενώ ουσιαστικά είναι 100% (αφού το έχω ψηφίσει ΟΛΟΙ οι ψηφίσαντες). 🙂

  27. Gpoint said

    # 9β

    Μίλων Φιρίκης

    Ασαφή τα όρια διηγήματος-μυθιστορήματος, δεκτόν

    Ασαφή και τα όρια της Κρήτης, εγώ ήξερα πως αρχίζουν από τα δυτικά και τελειώνουν λίγο μετά το Ρέθυμνο (σαν απόγονος κάποιων nobili in Candia δεν αισθάνομαι καθόλου Κρητικός)

    Ασαφή και τα κριτήρια για το καλύτερο μυθιστόρημα γι αυτό ψηφίζω και με τα δύο χέρια το “ένα Βιολί στο Φως του Φεγγαριού” έκδοση Αθήνα 2013, του Λεώνικου Καλαχώρα. Το ότι δεν το έχω δει και διαβάσει είναι μια ασήμαντη λεπτομέρεια που θα επιβεβαιώσει την διαίσθησή μου (ιδίως αν το αντίτυπον που θα μου χαρίσει περιέχει και κανένα ξεχασμένο εικοσάευρο ανάμεσα στις σελίδες- αυτό δεν είναι πάσα, είναι ασίστ στον Γς )

  28. S_Pablo said

    Αν και έχει δρόμο, ένα μικρό στατιστικό που δείχνει αρκετά. Στην πρώτη δεκάδα τα δύο νεότερα βιβλία έχουν εκδοθεί το 1962, τα πέντε από το 1946 ως το 1956, ένα στη δεκαετία του 20, ένα στην πρώτη δεκαετία του 20ου αιώνα και ένα στα μέσα του 19ου.

    Επίσης τέσσερα στα δέκα είναι του Καζαντζάκη…

  29. Νέο Kid Στο Block said

    26. εεε…100/3000=3,33% το σωστό βέβαια. 😳
    και 13/3000= 0,433% για καθένα από τα υπόλοιπα (με την υπόθεση της ισοκατανομής)

  30. Γς said

    27:
    >ιδίως αν το αντίτυπον που θα μου χαρίσει περιέχει και κανένα ξεχασμένο εικοσάευρο ανάμεσα στις σελίδες- αυτό δεν είναι πάσα, είναι ασίστ στον Γς )

  31. sarant said

    25: Τώρα που το λες, τον Μακριδάκη κι εγώ θα τον ήθελα, καθώς και τον Δημητρίου.

    26: Έχεις δίκιο Κιντ για τα ποσοστά και πρέπει να διορθωθεί.

  32. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    30. 🙂 Κι αλλού μπορεί να βρεις ξεχασμένο χαρτονόμισμα.Στη Ν.Φιλαδέλφεια στις εκλογές, μου είπαν, βρήκαν 50ευρω μες το ψηφοδέλτιο.Ο παππούς έριξε «άθικτο» το φάκελο 🙂 . Αμα ψηφίζεις σε «σωστή» περιοχή γίνονται θάματα.

  33. Γιάννης Κουβάτσος said

    Καλημέρα!
    Ψήφισα και είδα τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα. Υπερψηφίζονται σαφώς τα παλαιότερα, γιατί μ’ αυτά μεγαλώσαμε και σ’ αυτά επανερχόμαστε κάθε τόσο. Καλύτερα να διαβάσει κανείς 5 φορές τη »Φόνισσα» παρά 5 έργα του Χωμενίδη από μια φορά το καθένα. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν σύγχρονα καλά μυθιστορήματα. Θέλει, όμως, καλό ψάξιμο.

  34. Νέο Kid Στο Block said

    28. Aν εννοείς (επειδή δεν το διευκρινίζεις το «αρκετά») πως δείχνει κάτι για την ποιότητα των νεοτέρων έργων, δεν συμφωνώ καθόλου. Tα παλιά και καθιερωμένα έργα έχουν υποστεί ένα «φιλτράρισμα» κριτικής στην πορεία των ετών και συνοδεύονται εκ των πραγμάτων με μια αύρα «καθιερωμένου»=»καλού» και έχουν μια δυνατότερη (λογικό είναι αυτό) «παράσταση νίκης» από τα καινούργια. Το ίδιο ισχύει και για τον Καζαντζάκη. Είναι λίγο σαν τις ψήφους του Μ.Γλέζου. Πολλές είναι «τιμής ένεκεν» 🙂
    Γι’αυτό και είπα στο 10. πως δεν μπορείς να βγάλεις αξιόπιστο στατιστικό συμπέρασμα ,ούτε επεξεργάσιμα μέτρα κεντρικής τάσης και διασποράς από τέτοιες δημοσκοπήσεις που μπαίνουν παλιά και νέα, κυρίως επειδή οι τυχόν κακές κριτικές/αξιολογήσεις του παρελθόντος φθίνουν μειούμενες και οι αντικειμενικές για τα νεώτερα είναι ακόμα αγέννητες (μιας και το «τεστ αντοχής στο χρόνο» είναι στο μέλλον)
    Απ’την άλλη βεβαίως ,δεν υπάρχει αμφιβολία πως ένα έργο δεν γίνεται «διαχρονικό» χωρίς λόγο. H Φόνισσα και το Εγκλημα και τιμωρία θα ζούν αιώνια.

  35. 26 Αυτά τα βγάζει το polldaddy έτοιμα. Για τόσες χιλιάδες ψήφους και συγκριτικά με τις 100 θαρρώ του δωρεάν, πρέπει να σου δίνει τρόπο να κάνεις και να εμφανίζεις ό,τι θες, βέβαια…

  36. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Ξέχασα στα καλά μυθιστορήματα νέων συγγραφέων και το «Απόψε δεν έχουμε φίλους» της Σοφίας Νικολαϊδου.

    Επί του πιεστηρίου: Τον γλωσσοφάγατε τον Άδωνη.Ξεϋπουργοποιείται λέει ,όπως και ο συμμαθητής του Νικοκύρη, μάλλον. Ο Χατζηδάκης το αυτό.

  37. Νέο Kid Στο Block said

    35.31. Eντάξει ναι, μια πρόταση έκανα και είπα πώς δεν ξέρω τι τεχνικές δυνατότητες υπάρχουν. Πάντως να διευκρινίσουμε πως οι σχετικές θέσεις των προτιμήσεων (μιας και δεν υπάρχει βαρύτητα ψήφου) ΔΕΝ επηρεάζονται στα ποσοστά. Η σειρά θα είναι φθίνουσα δίκαια. Απλώς εμφανίζονται ουσιαστικά πλασματικά ποσοστά ως προς τη δημοφιλία.

  38. Ιάκωβος said

    Θα ψήφιζα λευκό. Γιατί την συντριπτική πλειοψηφία των υποψηφίων την γνωρίζω μόνο σαν τίτλους. Μέτρησα και βρήκα ότι από τα βιβλία αυτά έχω διαβάσει μόνο τα 48 . Όλο (σχεδόν) τον Καζαντζάκη και την Ιορδανίδου και τον Μάτεσι, καθόλου Καραγάτση ή Ζατέλη. Το τούβλο της τελευταίας κάθεται στη βιβλιοθήκη χρόνια, αλλά με πιάνει μια απέχθεια, ποιος ξέρει γιατί…

    Δεν είμαι πάντως και εντελώς σαν τον τσούκτσα του ρώσικου ανέκδοτου.

    Ένας τσούκτσα, ας πούμε σιβηριανός εσκιμώος, επί ΕΣΣΔ, αποφάσισε να γίνει συγγραφέας και το κόμμα τον έστειλε στη Μόσχα, στην Ακαδημία Επιστημών. Έκατσε ένα χρόνο κι όταν γύρισε πίσω του λένε οι άλλοι Τσούκτσι: -Εκεί στη Μόσχα θα διάβασες πολλά βιβλία, ε; Και εκείνος απαντάει: – Νιετ. Τσούκτσα οχι αναγνώστης. Τσούκτσα συγγραφέας.

    Οι Ρώσοι τη χρησιμοποιούν τη φράση για τους αστοιχείωτους «συγγραφείς».

  39. Έχω την εντύπωση ότι το αποτέλεσμα θα δείξει μάλλον τα πιο διαβασμένα κείμενα και όχι τα καλύτερα. Υπάρχει -αναρωτιέμαι- κανείς, εκτός του κ. Πετρίδη, που τα έχει διαβάσει όλα;

  40. sarant said

    38: Γιατί λευκό; Ψηφίζεις αυτά που ξέρεις. Ήδη με το να μην έχεις διαβάσει αυτό που σου προκαλεί απέχθεια, το έχεις αξιολογήσει.

    39: Δύσκολα θα βρεθεί κάποιος. Να πω με γεια το νέο ψευδώνυμο;

  41. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Δεν είμαι εγώ η του 39. Και δέχομαι να βαφτιστώ αλλιώς.Έτσι κι αλλιώς το βαφτιστικό μου δεν παίζ(εται).
    Μήπως Ελευθερία Ελευθερία μη χάσω το νταμπλ; 🙂

  42. Γιάννης Π. said

    Μια σκέψη/διαφωνία: Αν εξαιρέσουμε τους πιο πρόσφατους τίτλους (Σοφό παιδί, χορός των ρόδων, κτλ), ετούτη η λίστα μοιάζει ως επί το πλείστον να αναπαράγει εκείνα που συμπεριλαμβάνονται στην ιστορία της λογοτεχνίας του Λίνου Πολίτη ή την αντίστοιχη του Μάριο Βίτι. Μου προκαλεί μεγάλη εντύπωση πως εν έτει 2014 ψηφίζουμε για σημαντικά μυθιστορήματα ανάμεσα σε ξεχασμένους/ξεπερασμένους τίτλους όπως το Contre-Temps της Μιμίκας Κρανάκη.

    Θα μου πείτε βέβαια, που αλλού θα κοιτάξει κανείς για καλύτερα νεοελληνικά μυθιστορήματα αν όχι στις ιστορίες της λογοτεχνίας; Σύμφωνοι, όμως ας ξαναδούμε λίγο το παράδειγμα της Μιμίκας Κρανάκη: δεν έχω κάποιο μένος απέναντι στην αξιόλογη συγγραφέα απλώς τη χρησιμοποιώ για να τονίσω την άποψή μου περί στείρας αναπαραγωγής τίτλων δίχως έρεισμα στη σύγχρονη αναγνωστική μας πραγματικότητα: ειλικρινά πιστεύω πως το contre-temps βρίσκεται σε αυτή τη λίστα (όπως και πολλά άλλα) επειδή απλώς κάποιος αντέγραψε τους τίτλους από το βιβλίο του Λ.Πολίτη, αφού δυσκολεύομαι να φανταστώ το έργο της Κρανάκη να αποτελεί σημείο αναφοράς ή να απασχολεί με οποιοδήποτε τρόπο εκείνους που σήμερα διαβάζουν. Με άλλα λόγια, ελλείψει νέων κριτικών έργων για τη λογοτεχνία μας και την ιστορία της, ελλείψει παθιασμένου αναγνωστικού κοινού αλλά και ζωτικού διαλόγου γύρω από τα μυθιστορήματα -κλασσικά και μη- ελλείψει κριτικών αναθεωρήσεων, λογοτεχνικών αποκαθηλώσεων κ.ο.κ. βασιζόμαστε σε μια πεπατημένη που μικρή συνάφεια έχει τελικά με τη σύγχρονη εποχή μας.

    ΥΓ. Για να μην παρεξηγηθώ, τα γράφω αυτά με το θάρρος εκείνου που ΟΝΤΩΣ έχει διαβάσει το contre-temps της Κρανάκη, πιστεύοντας πως πρόκειται για έργο ποιητικό και ευαίσθητο που όμως αφορά περισσότερο τον ιστορικό της λογοτεχνίας του περασμένου αιώνα, παρά τον σύγχρονο αναγνώστη που ψηφίζει για μια λίστα με τα καλύτερα μυθιστορήματα. Καθόλου λοιπόν δεν στοχεύω στο να μειώσω το έργο της Κρανάκη ή να απαξιώσω την προσπάθεια των Λωτοφάγων (που μόνο καλό μπορεί να κάνει), ήθελα μόνο να τονίσω πόσο «σκουριασμένα» λογοτεχνικά αντανακλαστικά έχουμε και να προτείνω στον ιδιοκτήτη του μπλογκ να ξεκινήσει από τώρα να γράφει μια σύγχρονη ιστορία λογοτεχνίας, γιατί αν το πρόβλημα είναι απλώς ορατό σήμερα, φανταστείτε πως θα έχουν τα πράγματα το 2040, όπου πάλι σε κάποια λίστα με τα καλύτερα θα καλούμαστε να ψηφίσουμε το «Προμήνυμα» του Βουσβούνη.

  43. Γιάννης Κουβάτσος said

    Συμφωνώ κι εγώ με τον Γιάννη Π. Πολλά από τα μυθιστορήματα αφορούν αποκλειστικά και μόνο τους ιστορικούς της λογοτεχνίας. Ποιον αφορά σήμερα ο »Κάμπος» του Ακρίτα ή η »Αυλή μας» της Ιορδανίδου ή »Ο βοσκός κι ο ρήγας» της Σφαέλλου, βιβλία μετριότατα ακόμα και στην εποχή τους; Και υπάρχουν πολλά, πάρα πολλά τέτοια βιβλία στον κατάλογο. Από την άλλη, δεν υπήρχε χώρος για τον »Χατζημανουήλ» του Καστανάκη

  44. Ο «Χατζημιχαήλ» του Καστανάκη όντως δεν έπρεπε να λείπει. Παράλειψή μου!

  45. «Χατζημανουήλ», αναθεματισμένε κορέκτορα! 🙂

  46. Gpoint said

    Αλλαξ’ ο Μανωλιός,,,έγινε ανασχηματισμός

    όταν κάποιος γίνεται υφυπουργός στα 65 του τι του λες; συγχαρητήρια ή λίγα και καλά ;

  47. spiral architect said

    @46: Θα’ λεγα τώρα κάτι χοντρό, αλλά άστο καλύτερα, μη και χαλάσει η ανάρτηση. 👿

  48. munich said

    το «ήλιος με δόντια» του Μακριδάκη;
    αυτό ψηφίζω εγώ αλλα δεν το βλέπω στη λίστα

  49. Gpoint said

    Επίσης στα πλαίσια εξισορροπήσεως των πάσης φύσεως πιέσεων, ρουσφετιών κ.λ.π. στον πρωθυπουργεύοντα θα πρότεινα την καθιέρωσιν της θέσεως του ανθυφυπουργού, κάτι αντίστοιχο με τον ‘τρίτον’ στα καράβια, τον ανθυποπλοίαρχον, πίσω από τον κυβερνήτη και τον ύπαρχο

  50. IL said

    Τι ωρα’ια, τρία του Παπαδιμάντη και πέντε ας πούμε του Πρεβελάκη και κανένα της Ομηρόλη και ένα (!) του Χαντζή. Αντε, καλο βόλι !

  51. Γιάννης Κουβάτσος said

    Να προτείνω ακόμα και ένα αδικημένο βιβλίο, το »Άμρι α Μούγκου» του Καραγάτση.

  52. Γιάννης Κουβάτσος said

    50: Της Ομηρόλη; Έλεος! Μου φτάνει ο ανασχηματισμός για σήμερα, δεν αντέχω άλλα! 😉

  53. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Λείπει τελείως κι ο πολυγραφότατος Ισίδωρος Ζουργός

  54. sarant said

    41: Όχι, να κρατήσεις αυτό.

    53: Οι νεότεροι είναι λογικό (ίσως) να υποαντιπροσωπεύονται. Θα μπορούσε να γίνει μια άλλη δημοσκόπηση, για τα καλύτερα του 21ου αιώνα.

  55. Emphyrio said

    Ακομα ενας ασχετος υπουργος στο Παιδειας. Το’παν κι’αλλοι καλυτεροι πριν απο μενα: http://en.wikipedia.org/wiki/Earth_Abides

  56. Theo said

    Καλή προσπάθεια, για αρκετά θα μπορούσα να γκρινιάσω, αλλά ουδείς άσφαλτος.

    Από τα προτεινόμενα έχω διαβάσει 77 (κάποια δεν θυμάμαι αν τα είχα διαβάσει ή όχι, καθώς τη δεκαετία του ’80 είχα διαθέσιμη τη βιβλιοθήκη ενός φίλου μου που εκινείτο στους κύκλους των λογοτεχνών της δεκαετίας του ’60 -επιλεκτική μνήμη, βλέπετε, κάποια, εκτός των 77, τα άνοιξα και δεν τα συνέχισα), ψήφισα 27 (μέσα σ’ αυτά, όλα του φίλου μου του Πεντζίκη και της Δούκα) και πρότεινα το «τους τα λέει ο Θεός» του Δημητρίου.

  57. Γς said

    32:
    >Κι αλλού μπορεί να βρεις ξεχασμένο χαρτονόμισμα.

  58. ππαν said

    17: Ηλεφού 🙂 🙂 🙂 Δεν είναι!

    42: Μου αρέσει πολύ το Contre-temps, ή μάλλον μου άρεσε όταν το διάβασα. Υπήρχε ένα αποόσπασμα στα Μεοελληνικά κείμενα του Γυμνασίου νομίζω και μου άρεσε τόσο που το έψαξα να το αγοράσω.

  59. antpap56 said

    Όπως και άλλοι σχολιαστές, δυσκολεύομαι να καταλάβω τη λογική ενός δημοψηφίσματος που συγκρίνει βιβλία εν πολλοίς ανόμοια (ιστορικό, αισθηματικό, αστυνομικό, κοινωνικό, περιπέτεια κτλ). Δεν είμαι ειδικός, αλλά τι κρίνουμε σ’ ένα μυθιστόρημα; Πλοκή; Χειρισμό της γλώσσας; Λεξιλόγιο; Κατά πόσο μας ανεβάζει τις σφύξεις; Αν μας αφήνει να κοιμηθούμε το βράδυ; Αν θα το ξαναπιάναμε ευχαρίστως μόλις το τελειώσουμε; Νομίζω ότι η βασική λειτουργία της λίστας αυτής ήταν να μου δείξει πόσα και ποια βιβλία δεν έχω διαβάσει.

  60. sarant said

    59: Ε, και αυτό δεν είναι αμελητέο!

  61. Munich said

    Υποεκπροσωπουνται όντως οι νέοτεροι ή τα κριτηρια ειναι εντελως υποκειμενικα; Μεγάλη εντύπωση μπυ εκανε πχ ότι η καρυστιάνη έχει 2 βιβλια στη λίστα το δευτερο δε εκδοθηκε πέρσι. Όσο για το πρώτο ακομα θυμαμαι ποιος μου το χάρισε τότε και αφου το διάβασα αναρωτιόμουν τι κακό του είχα κανει…
    Ενω του μακριδάκη κάποιος μου είπε να διαβασω κατι ο, τιδήποτε και όταν το κανα πήγα την άλλη μέρα και τα πήρα ολα σκούπα. Το τρομερο ειναι οτι η βιβλιοπώλα μου μου είπε οτι της ειχε τύχει άλλες τρεις φορες με τον συγκεκριμένο συγγραφέα να μπουν πελάτες και να αγορ´ασουν τα «άπαντα» του

  62. Τίτος Εξώς Χριστοδούλου said

    Μια μεταστατιστική των στατιστικών, στις οποίες ευκόλως επιδίδονται οι Κύπριοι, θα απεκάλυπτε πολλά για την άκοπη δημοσιομανία μας.
    Πιο εύκολο να ζυγίζεις το γουρούνι, παρά να το ταΐζεις…

  63. 58 Και μένα μου άρεσε το απόσπασμα στο σχολικό βιβλίο. Και, όπως θυμάσαι, συμφωνούμε και για την Χαμένη Άνοιξη 🙂

  64. sarant said

    61: Κι εγώ κάπως έτσι έκανα. Πώς σου φάνηκαν;

  65. ππαν said

    63: 🙂 Μήπως σου άρεσε και ένα άλλο απόσπασμα από τη συλλογή «Το καλοκαίρι πέρασε» της Τατιάνας Στάυρου;

  66. munich said

    @64
    ετοιμαζόμαστε για απλεπιστήμιο στη Χίο 🙂

    χωρίς πλάκα τώρα ο Μακριδάκης υπήρξε πραγματική λογοτεχνική αποκάλυψη για μένα. Μου άρεσαν και οι νουβέλες του και γέλασε σε πολλά σημεία.
    Αυτό με τον παπά ίσως σκόνταψε στον αντικληρισμό μου και δεν το απολαυσα
    το «Ηλιος με δόντια» είναι για μένα το κορυφαίο ελληνικό που διάβασα τα τελευταία 20 χρόνια!

  67. 65 Ε αυτό, να πω την αλήθεια, δεν το θυμάμαι 😦

  68. sarant said

    66: Χαχά, και μένα μου άρεσαν πολύ. Ναι, το καλύτερο ο Ήλιος.

  69. ΑΓΓΕΛΙΚΗ said

    Ο Μακριδάκης υπήρξε και για μένα αποκάλυψη.
    Καιρό άκουγα και διάβαζα γι’ αυτόν και μου είχε εξάψει την περιέργεια. Μέχρι εκεί.
    Όταν τον άκουσα να μιλά για τα έργα του συζητώντας, σε μια κόντρα παρουσίαση, χωρίς όλα τα βαρετά των συνηθισμένων παρουσιάσεων (εισηγήσεις και ομιλητές), σε αντίθεση με την πάγια τακτική μου να αγοράζω βιβλία πλέον μόνον κατόπιν ωρίμου σκέψεως, πήρα 4 βιβλία του και δεν το μετάνιωσα.
    Εννοείται ότι ο διακαής μου πόθος είναι να διαβάσω όλα του τα γραφτά, αν και τελευταία διαβάζω με πολλή-πολλή φειδώ ελληνική λογοτεχνία.

  70. munich said

    Δυστυχώς προβλέπω ότι θα δυσκολευτώ στο μέλλον να διαχωρίσω το δημόσιο λόγο του συγγραφέα από το λογοτεχνικό του έργο. Τώρα βέβαια συχνά συμπλέουμε, αλλά αν με ξέρω καλά, σίγουρα κάπου θα «διαφωνήσουμε» και είμαστε και οι δύο το ίδιο απόλυτοι…

    Και τον Μάρκαρη κάποτε που τον είχα «πρωτογνωρίσει» τον αγαπούσα και τον θεωρούσα νέα πνοή στα ελληνικά γράμματα. Τώρα όμως….(αν και πραγματικά πιστεύω ότι και λογοτεχνικά δεν είναι αυ΄τος που ήταν)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: