Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Οι Οράνιε και τα πορτοκάλια

Posted by sarant στο 9 Ιουλίου, 2014


Άλλο άρθρο είχα σκοπό να γράψω σήμερα, και μάλιστα είχα αρχίσει να το γράφω, θυμήθηκα όμως ότι απόψε είναι ο δεύτερος ημιτελικός του Μουντιάλ, όπου η Αργεντινή αντιμετωπίζει την Ολλανδία, και το ιστολόγιο δεν θέλει να κατηγορηθεί για μεροληψία: ενώ έχει αφιερώσει άρθρο στην ονομασία της εθνικής Αργεντινής, την αλμπισελέστε (και όχι μπιανκοσελέστε), δεν έχει δημοσιεύσει ανάλογο άρθρο για τους Οράνιε, και δεν είναι σωστό οι δυο μονομάχοι να κατεβούν στον στίβο χωρίς να υπάρχουν ίσοι όροι στην αναμέτρηση. Οπότε, το αρχινισμένο άρθρο αναβάλλεται για αύριο και σήμερα θα πούμε δυο λόγια για τους Οράνιε και το πορτοκαλί χρώμα: δυο λόγια που σε ένα βαθμό τα έχουμε ξαναπεί, σε παλιότερο άρθρο του ιστολογίου, αλλά που σήμερα θα τα δούμε με άλλο πρίσμα. Να πω ότι για τον πρώτο ημιτελικό, που έγινε χτες το βράδυ (τώρα που γράφω δεν έχει ακόμα αρχίσει) δεν υπάρχει τέτοιο κώλυμα, αφού δεν έχω γράψει άρθρο ούτε για τη Σελεσάο ούτε για τη Νατσιοναλμάνσαφτ, οπότε και πάλι έχουμε ισότιμες συνθήκες.

Οράνιε λέμε την εθνική Ολλανδίας, αλλά και το όνομα Ολλανδία δεν είναι αδιάφορο λεξιλογικά, αφού είναι το ανεπίσημο όνομα της χώρας, που επίσημα ονομάζεται Κάτω Χώρες (Netherlands στα αγγλικά, Nederland στα ολλανδικά, Pays-Bas στα γαλλικά). Όμως μόνο στ’ αστεία μπορούμε να πούμε για Κατωχωρίτες και κατωχωρίτικη γλώσσα: Ολλανδοί θα κατέβουν να παίξουν το βράδυ και ολλανδικά μιλάνε. Έτσι, η ονομασία «Κάτω Χώρες» παίζει το ρόλο του καλού κουστουμιού, που το φυλάμε στη ναφθαλίνη και το φοράμε μόνο σε γάμους και βαφτίσια, ενώ για τις καθημερινές περιστάσεις χρησιμοποιούμε κάτι πιο σπορ, άρα Ολλανδία.

Αυστηρά μιλώντας, Ολλανδία ονομάζονται δυο από τις δώδεκα επαρχίες των Κάτω Χωρών, η Βόρεια και η Νότια Ολλανδία, που όμως είναι οι πιο πυκνοκατοικημένες και οικονομικά αναπτυγμένες, κι έτσι έδωσαν μετωνυμικά το όνομά τους και στο ευρύτερο κράτος. Εκεί βρίσκονται οι πρωτεύουσες και οι μεγαλύτερες πόλεις του κράτους, Άμστερνταμ, Χάγη και Ρότερνταμ, διότι οι Ολλανδοί έχουν δύο πρωτεύουσες όπως ξέρουμε. Το Holland φαίνεται πως ετυμολογείται από το Holtland, δασωμένη γη. Όμως αν το άρθρο επεκταθεί στην Ολλανδία συνολικά, δεν τελειώνουμε ούτε μεθαύριο. Οπότε, πατάω φρένο και βγάζω φλας για να στρέψω τη συζήτηση ειδικώς στο παρατσούκλι Οράνιε, όπως αποκαλείται η εθνική ομάδα της Ολλανδίας.

Οράνιε ή oranje είναι το πορτοκαλί χρώμα στα ολλανδικά. Όπως έχουμε γράψει σε ένα παλιότερο άρθρο για τα πορτοκάλια και τα νεράτζια, από το οποίο θα αντλήσω αρκετά στοιχεία εδώ, το νεράντζι στα ινδικά λεγόταν κάτι σαν ναράγκα, nāraṅga, στα περσικά ναράγκ (نارنگ, nārang), στα αραβικά ναράντζ ( نارنج nāranj). Γύρω στον ένατο-δέκατο αιώνα έχει φτάσει στην Μέση Ανατολή και στο Βυζάντιο, οι Σταυροφόροι το βρίσκουν στην Παλαιστίνη, ενώ οι Άραβες το μεταφέρουν στη Σικελία. Στα ελληνικά της εποχής, το ναράντζ αυτό περνάει ως «νεράντζι», ίσως με παρετυμολογική επίδραση του νερού. Στα ισπανικά, περνάει ως naranja, στα ιταλικά narancia και στην Τοσκάνη narancio. Από τη συνεκφορά un narancio το αρχικό n- χάνεται (αυτό το φαινόμενο δεν είναι καθόλου σπάνιο) κι έτσι γίνεται arancio και arancia, και το βρίσκει κανείς και mela arancia (το μήλο είπαμε πως συχνά είναι γενική ονομασία για κάθε οπωρικό) και περνάει και δάνειο στα γαλλικά, orenge (σήμερα orange) και pome orenge, απ’ όπου το παίρνουν και οι Άγγλοι, orange. Αυτά, το νεράντζι, που βέβαια ούτε τότε το τρώγαν, μόνο το χρησιμοποιούσαν ως είδος φαρμακευτικό ή για διακόσμηση ή για γλυκά.

Στον Ερωτόκριτο βρίσκουμε και τη λ. νερατζάτο, για το χρώμα που σήμερα λέμε πορτοκαλί. Ο ρηγόπουλος του Αναπλιού Mε νεραντζάτα κι αργυρά ρούχά ‘τονε ντυμένος, νέος, εικοσιδυό χρονών, ομορφοκαμωμένος.

Το πορτοκάλι ήρθε κάμποσους αιώνες αργότερα, και όχι από την Ανατολή παρά από τη Δύση. Έμποροι Πορτογάλοι, την εποχή της θαλασσοκρατορίας, αφού παρέκαμψαν το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας και πιάσαν εμπορικές σχέσεις με την Ινδία και την Κίνα, έφεραν το πορτοκάλι στην Ευρώπη. Αυτό το καινούργιο φρούτο, το τόσο όμοιο εξωτερικά με το νεράντζι, το είπαν οι Ιταλοί arancio de Portogallo, πορτογαλέζικο νεράντζι σαν να λέμε, και μετά σκέτο portogallo, πληθυντικός portogalli, απ’ όπου έγινε το ελληνικό πορτοκάλι, μέσα στην Τουρκοκρατία, το βουλγάρικο πορτοκάλ, το αλβανικό παρόμοιο, το τούρκικο portakal, ακόμα και το αραβικό al-burtuqal. Αναμενόμενο, αλλά ειρωνικό, είναι ότι στην ίδια την Πορτογαλία το πορτοκάλι λέγεται αλλιώς, laranja.

545px-Blason_ville_fr_Orange_(Vaucluse).svgΌπως είδαμε, στις νότιες χώρες, όπου το νεράντζι υπήρχε και καλλιεργιόταν, τα δυο φρούτα ακολούθησαν το καθένα τον δικό του γλωσσικό δρόμο. Ωστόσο, στις μεγάλες γλώσσες της Ευρώπης, ο νεοφερμένος έδιωξε τον προκάτοχό του. Στα γαλλικά, στα αγγλικά, στα ιταλικά και στα ισπανικά το πορτοκάλι σφετερίστηκε την ονομασία του νεραντζιού, δηλαδή το υποκατέστησε· πράγματι, το νεράντζι σήμερα στα αγγλικά λέγεται bitter orange, πικρό πορτοκάλι, ενώ στα γαλλικά bigarade.

Κάπου εδώ μπαίνει στην εικόνα και μια πόλη της νότιας Γαλλίας, η  Orange/Οράνζ, που παλιότερα τη λέγαμε Οράγγη. Κι επειδή αμαρτία εξομολογημένη παύει να είναι αμαρτία, να πω ότι τις δυο-τρεις επόμενες παραγράφους τις δανείζομαι από συζήτηση που έγινε στη Λεξιλογία, και ανήκουν βασικά στον Νίκο τον Λίγγρη, τον Ρογήρο και τον Δόκτορα Ζίμπενμαλ. Λοιπόν, η πόλη Orange δεν έχει ετυμολογικά σχέση με κανέναν καρπό, ούτε με το νεράντζι ούτε με το πορτοκάλι. Το όνομά της είναι παραφθορά της ρωμαϊκής της ονομασίας, Arausio (Αραυσίων στον Στράβωνα), που ήταν το όνομα μιας κελτικής θεότητας των νερών. Όμως η παρετυμολογική σύνδεση με τα εσπεριδοειδή έγινε πολύ γρήγορα από τους κατοίκους της πόλης, κι έτσι στον θυρεό της βλέπουμε τρεις πορτοκαλόχρωμους στρογγυλούς καρπούς, ίσως νεράντζια, ίσως πορτοκάλια. Κάποια στιγμή, το πριγκιπάτο της Οράγγης το κληρονόμησε ο Γουλιέλμος, που ως τότε ήταν κόμης του γερμανικού Νασάου και έγινε γνωστός ως πρίγκιπας της Οράγγης ή Γουλιέλμος της Οράγγης.

Ο Γουλιέλμος ο Σιωπηλός (1533-1584), όπως επίσης λεγόταν, ήταν ο αρχηγός της εξέγερσης των Ολλανδών κατά των Ισπανών που κατείχαν τις Κάτω Χώρες και ιδρυτής της δυναστείας Οράγγης-Νασάου, που είναι η σημερινή βασιλική δυναστεία της Ολλανδίας. Από την σύμπτωση του τοπωνυμίου Orange με το πορτοκάλι, το πορτοκαλί χρώμα έγινε το χρώμα της δυναστείας της Οράγγης. Και από τους Ολλανδούς που αποίκισαν τη Νότια Αφρική, ονομάστηκε Orange (Οράγγης), προς τιμή της δυναστείας τους, ο μεγάλος ποταμός, και Ελεύθερο Κράτος της Οράγγης ένα από τα κρατίδια των Μπόερ που σήμερα είναι επαρχία της Νότιας Αφρικής.

Επομένως, αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο σήμερα η εθνική Ολλανδίας παίζει με πορτοκαλόχρωμες εμφανίσεις και την αποκαλούμε «οράνιε» (oranje). Το ειρωνικό είναι ότι ενώ η Ολλανδία έχει τόσο μεγάλη σχέση με την Οράγγη/Orange και με το πορτοκαλί χρώμα, στα ολλανδικά η βασική λέξη για το πορτοκάλι δεν είναι oranje (αν και υπάρχει κι αυτή) αλλά sinaasappel, παναπεί κινέζικο μήλο -και στη βόρεια Γερμανία παρεμφερές είναι το όνομα του φρούτου, Apfelsine.

Στα ελληνικά, βέβαια, το Οράνιε δεν μας θυμίζει και τόσο το πορτοκαλί χρώμα, οπότε στα λογοπαίγνια που έγιναν τις προάλλες όταν οι Ολλανδοί απέκλεισαν τους Κοσταρικάνους χρησιμοποιήθηκε η ηχητική ομοιότητα με τον ουρανό, κι έτσι είδαμε τίτλους όπως «Οι Οράνιε στα ουράνια» -αναρωτιέμαι, αν κερδίσουν σήμερα ή αν επιτέλους καταχτήσουν το τρόπαιο την Κυριακή τι τίτλος θα μπει; Στο άλφα του Κενταύρου; Όχι, πάλι για τα ουράνια θα πουν.

Θα μπορούσα να το κλείσω εδώ, αλλά να πούμε και κάτι τι για εθνοφαυλισμούς και χαρακτηρισμούς. Στην αγγλική φρασεολογία υπάρχουν πολλές μάλλον μειωτικές αναφορές σε Ολλανδούς και στα Ολλανδικά (Dutch treat, going Dutch, speaking double-Dutch κτλ.) επειδή Ολλανδοί και Άγγλοι είχαν λυσσαλέο εμπορικό ανταγωνισμό στις θάλασσες κατά τη διαμορφωτική περίοδο της αγγλικής γλώσσας. Ελληνικές εκφράσεις με τους Ολλανδούς δεν έχουμε πολλές, διότι μέχρι πρόσφατα οι επαφές των δυο λαών ήταν σπάνιες και έμμεσες. Παλιότερα υπήρχαν τα «ολλανδικά αστεία», για τα οποία γινόταν συχνά λόγος προδικτατορικά (με την έννοια των κρύων αστείων) και που, όπως διαπιστώσαμε εδώ χάρη στον φίλο ΙΝ, γεννήθηκαν το 1957 ύστερα από ένα παραπολιτικό επεισόδιο.

Στο ωραίο του διήγημα «Άρατε πύλας» ο Μωραϊτίδης περιγράφει έναν ήρωα, απόμαχο ναυτικό, που έχει το παρατσούκλι «Ολλαντέζος», επειδή φοράει ένα ολλανδέζικο ναυτικό κασκέτο, αλλά σε ένα λεξικό της Μυκόνου, που μου χάρισε ο συγγραφέας του, ο θαυμάσιος πεζογράφος Παν. Κουσαθανάς, βρήκα την έκφραση «κάνει σαν αρλαντέζος», με τη σημασία «είναι εκτός εαυτού, έξαλλος π.χ. από θυμό», που προέρχεται από τους Ολλανδούς (η λέξη δεν γκουγκλιζόταν μέχρι τώρα). Από πού αποκτήσανε οι Ολλανδοί αυτή τη φήμη δεν ξέρω, πιθανολογώ όμως από τους ναυτικούς, που πίνουν και μεθούν.

Αν απόψε το βράδυ οι Ολλανδοί παίξουν σαν αρλαντέζοι (ο Ρόμπεν πάντα έτσι παίζει, θαύμα της τεχνολογίας) μάλλον θα περάσουν στον τελικό, αλλιώς θα μιλήσουν οι εμπνεύσεις του Αργεντίνου Φετφατζίδη. Καλές ομάδες είναι και οι δυο, δεν υποστηρίζω καμιά τους -πώς το λέει εκείνο το κλισέ με τον καλύτερο;

 

Advertisements

227 Σχόλια to “Οι Οράνιε και τα πορτοκάλια”

  1. spiral architect said

    Καλημέρα.
    Oranjeboom: Το δέντρο πορτοκαλιά στα ολλανδικά, αλλά και μάρκα μπύρας.
    (στην Ελλάδα βρίσκεις μόνο την πεντάρα lager, έχει όμως και δεκαεξάρα) 😯

    Οι μόνοι που μπορούν να ξεπλύνουν το χθεσινό διασυρμό, πνίγοντας τους Αλαμανούς στα βρόμικα κανάλια του Άμστερνταμ. 👿
    (δεν τη βλέπω καλά την Αργεντινή) 😐

  2. Καλημέρα, πολὺ ὡραῖο κι ἐνδιαφέρον ἄρθρο. Θὰ ἤθελα νὰ ρωτήσω τὸ ἑξῆς. Εἶχα τὴν αἴσθηση ὅτι οἱ λέξεις Netherlands καὶ Pay-bas στὰ ἀγγλικὰ καὶ γαλλικὰ ἀντίστοιχα ἀντικατέστησαν τὸ Holland καὶ Hollande στὴ δεκαετία τοῦ ’90 μετὰ ἀπὸ προσπάθειες τῶν Ὁλλανδῶν νὰ περιορίσουν διεθνῶς τὴ χρήση τοῦ ὀνόματος Ὁλλανδία. Εἷναι ἀλήθεια;

  3. spiral architect said

    Σημειωτέον ότι, οι οράνιε έχουν τους καλύτερους μηχανικούς λιμενικών έργων. Ενδεικτικά δύο έργα τους:
    Palm Islands (το φαντεζί)
    Delta Works (το ουσιαστικό)

  4. Jimakos said

    κι ένα γρήγορο ετυμολογικό, προσφορά της Αλιτάλια 😛

    [IMG]http://i57.tinypic.com/23t1efl.jpg[/IMG]

  5. chrismagr said

    Καλημέρα.
    Οι Αγγλοσάξωνες γιατί αποκαλούν τους Ολλανδούς «Dutch»;

  6. Jimakos said

    Χμ… επειδή βλέπω πρόβλημα με την φώτο, παραθέτω γραπτώς το κείμενο (Νικοκύρη, μπορείς να διαγράψεις και το προηγούμενο μήνυμα).

    In molti dialetti italiani l’arancia e chiamata «portoghese» perche i portoghesi la importarono dalla Cina nel XIV secolo. ( Σε πολλές ιταλικές διαλέκτους τα πορτοκάλια τα λένε …πορτοκάλια επειδή οι Πορτογάλοι τα εισήγαγαν από την Κίνα κατά τον 14ο αι. )

  7. Νέο Kid Στο Block said

    «Αν απόψε το βράδυ οι Ολλανδοί παίξουν σαν αρλαντέζοι (ο Ρόμπεν πάντα έτσι παίζει, θαύμα της τεχνολογίας) μάλλον θα περάσουν στον τελικό, αλλιώς θα μιλήσουν οι εμπνεύσεις του Αργεντίνου Φετφατζίδη. Καλές ομάδες είναι και οι δυο, δεν υποστηρίζω καμιά τους -πώς το λέει εκείνο το κλισέ με τον καλύτερο; »
    Καλά έκανες και το έγραψες αυτό Νικοκύρη, αλλά δεν υπάρχει φόβος απόψε να μην δούμε ένα κανονικό ημιτελικό Π.Κυπέλλου και όχι μια διακωμώδηση του ποδοσφαίρου σαν τη χθεσινή. Θα σταματήσουμε στα 1 -2 . Στον τελικό με την Παναχαϊκή δεν εγγυώμαι πως θα σταματήσουμε στα 2.

  8. Νέο Kid Στο Block said

    7. Διευκρινίζω (αν και δεν χρειάζεται μάλλον..) πως «εμείς» είμαστε οι γιαγιάδες της Πλάθα Μαγιόρ.

  9. p.a. said

    Καλημέρα.Λογικά από αυτήν την ολλανδική δυναστεία πήρε το όνομά της και η περιφέρεια στο Λονγκ Άιλαντ,στην Νέα Υόρκη.Nassau;

  10. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    7: Την άλλη φορά με τους Τεύτονες φάγατε/με τέσσερα όμως.

    2: Αρχιμήδη, δεν έχω αυτή την εντύπωση.

  11. 6. Στὰ ναπολιτάνικα λέγεται portucal μὲ τὴν προφορὰ τοῦ c κάτι μεταξὺ k καὶ g.

    10. Δηλαδὴ θυμᾶσαι τὴν Ὁλλανδία νὰ λέγεται στὰ ἀγγλικὰ Netherlands ἀνέκαθεν;

  12. kyriakos said

    και ειναι μια καλη γωνια της Ευρωπης , διαφορετικη καπως , για να ζει κανεις. την αγαπη μου απ τη χωρα του πορτοκαλι.

  13. sarant said

    11: Ναι. Και Pays-Bas.

  14. sarant said

    12: Διαφορετική πράγματι.

  15. Πάνος με πεζά said

    Οrange, η πόλη χωρίς πορτοκάλια : δηλαδή, ο γαλλικός Αχλαδόκαμπος !

    Αν κερδίσουν σήμερα, ο ΟΤΑΕ (Οκτάστηλος Τίτλος Αθλητικής Εφημερίδας) : «Τους χόρεψαν ταγκό». Κι αν κερδίσουν την Κυριακή, ο ΟΤΑΕ : «Οι Γερμανοί…βρήκαν το…Γερμανό τους «, «Ιπτάμενοι και τζέντλεμεν» κλπ. Από τέτοια, θα βρεθούν αρκετά.

    Κουσαθανάς από Μύκονο; Που τον πέτυχες; 🙂 (σαν να λέμε «Ζουγανέλης», δυο στο τάληρο. Και το τρίτο χαρακτηριστικό Μυκονιάτικο, το «Κουκάς»).

    Το «Οράνιε» θυμίζει τα ρετρό τσιγάρα «Sobranie» ! http://en.wikipedia.org/wiki/Sobranie Ίσως επί Κρόιφ,στα αποδυτήρια, οι Οράνιε να κάπνιζαν Σομπράνιε !

    Αλλά κι αυτοί οι Ολλαδνοι…Οι μισοί είναι ανεμιστήρες : Φαν Μπρόκελεν, Φαν Πέρσι, Φαν Νερ Ελστ, Φαν Ντε Κέρκοφ… 🙂

  16. cronopiusa said

    Futbol En Acción (naranjito) https://www.youtube.com/watch?v=kcyaaUZJbCs

    España 1982: Maldito Naranjito

    Naranjito, mascota del Mundial España 82

  17. Jimakos said

    @15, Πάνο, ο Φαν ντερ Ελστ ήταν βέλγος 😀

    Ευκαιρία ωστόσο να θυμήσω το περίεργο στατιστικό που έσπασε η Ολλανδία στο ματς με την Χιλή, όπου κατέβασε εντεκάδα χωρίς κάποιον Φαν, ύστερα από 221 σερί ματσάκια (1996 το τελευταίο).

    http://www.espn.co.uk/blogs/sport/story/317973.html

  18. Πάνος με πεζά said

    @ 17 : Ε, κάπου κοντά στα σύνορα θα ζούσε ! 🙂

  19. Πάνος με πεζά said

    Το ξέρετε φυσικά ότι οι Ολλανδοί παράγουν και στέλνουν αεροπορικά όλο το λουλουδικό της Ευρώπης, για γάμους, κηδείες και λοιπές κοινωνικές εκδηλώσεις (αν και τελευταία, βλέπω και κάτι χαρτόκουτα από Τουρκία μεριά…)

  20. sarant said

    15: Είναι γνωστός και πολύ καλός συγγραφέας.

    17: Άλλο πάλι και τούτο το στατιστικό!

  21. Δηλαδή μέχρι την Κυριακή θα έχουμε άρθρο για τους Νατσιοναλμάνσαφτ (ή Νατσιοναλμάνζαφτ); Γιατί αλλιώς θα πάνε χωρίς ίσες ευκαιρίες στον τελικό 🙂

  22. Για το 4 (θέλει γωνιακές αγκύλες κι όχι απλές)

  23. spiral architect said

    Το οξύμωρον άσμα της ημέρας:

    Trivia: Tο ψηλότερό τους βουνό έχει ύψος 322.7m και ενδεχομένως να σχηματίστηκε από απολιθωμένα κόπρανα αγελάδας. 😀

  24. sarant said

    21: Όχι, στον τελικό θα είμαι μεροληπτικός 🙂

  25. Domenica Minniti Gonias said

    Ίδια περίπτωση, η «Αγγλία»…

  26. Gpoint said

    # 23

    Μεγάλε στο μυαλό σου ήμουνα ; Εδώ και τρεις μέρες προσπαθούσα να βρω τον τίτλο του τραγουδιού και δεν τον θυμόμουνα !!!!

  27. Gpoint said

    Για τελικό θαρρώ πως θα τα μπλέξω,
    Αργεντινούς ή Ολλανδούς πρέπει να παίξω ;
    και μετά στον τελικό
    Πάντσερ ή αντιγερμανό ;

  28. sarant said

    25: Ναι, αλλά στο ποδόσφαιρο υπάρχουν χωριστές ομάδες για Αγγλία, Σκωτία, Ουαλλία και Β. Ιρλανδία.

  29. marulaki said

    Το Dutch treat το έχω ακούσει και going Dutch on sth. Επέκταση της έννοιας;

  30. physicist said

    Για τον κ. Αναγνώστου στο 2 — τόχουμε ξαναβάλει αλλά θέλει επανάληψη το άτιμο. 🙂

  31. 15, 17: Τις προάλλες που ήταν τιμωρημένος ο Φαν Πέρσι, παίξανε οι Ολλανδοί επίσημο παιχνίδι χωρίς Φαν στην ενδεκάδα, μετά από πόσα δεν ξερωγώ χρόνια…

  32. Πάνος με πεζά said

    Οι Έλληνες, πάντα ευρηματικοί και θυμόσοφοι, φτιάξαν ήδη τα ανεκδοτάκια τους (μη δουν άνθρωπο πεσμένο) :

    – Που θα πάνε διακοπές οι Βραζιλιάνοι μετά το Μουντιάλ; Στα Επτάνησα.
    – Μωρό μου ξύπνα, οκτώ πήγε ! -Τι, βάλαν κι άλλο;
    – Από το πρωί χτυπάει πένθιμα η Κοπακαμπάνα…

    Σκολάρι : Καφετζή, μας γ…σαν χτες, φτιάξε έναν ελληνικό σκέτο.
    Καφετζής : 7-σεϊ !

    – Ένα γκολ των Γερμανών ήταν οφ-σάιντ, υπάρχει αλλοίωση αποτελέσματος !

  33. physicist said

    Παράπλευρο κέρδος του βιντεακίου παραπάνω είναι ότι μπορείτε να βάλετε στοίχημα πως η Ολλανδία και η Γαλλία έχουν κοινά χερσαία σύνορα και να το κερδίσετε. Χα!

  34. Και άλλα μέρη στην Αμερική ονομάζονται Nassau ή Orange, συνήθως προς τιμήν του Γουλιέλμου Γ’ της Οράγγης, που ανακηρύχθηκε βασιλιάς της Αγγλίας με την «΄Ενδοξη Επανάσταση» του 1688.

    Nassau Hall λέγεται το πρώτο κτίριο του περίφημου Πανεπιστημίου του Πρίνστον (που ιδρύθηκε το 1746 ως College of New Jersey) και Nassau Street ο κεντρικός δρόμος της ομώνυμης πόλης, με αποτέλεσμα τα χρώματα του Πανεπιστημίου να είναι πορτοκαλί και μαύρο και ανεπίσημο έμβλημά του ο τίγρης! (Το μαύρο δεν έχει σχέση με τον Οίκο της Οράγγης, προστέθηκε αργότερα για ποικιλία.)

  35. Jimakos said

    Και για τους σινεφίλ, το λεγόμενο dutch angle: http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_angle

  36. spiral architect said

    Άγιος Μαρτίνος – Αεροδρόμιο «Πριγκίπισσα Τζουλιάνα» στις αποικίες:
    Εντυπωσιακή προσγείωση
    (φωτό: Kent Miller – National Geographic)

  37. Πάνος με πεζά said

    Νομίζω ότι με τις Ολλανδικές Αντίλλες γινόταν ένα μπέρδεμα, και οι «έγχρωμοι» Ολλανδοί αθλητές/ποδοσφαιριστές που είχαν καταγωγή από εκεί, αποκαλούνταν «Μολούκοι» από τους σπορτκάστερς. Οι Μολούκες νήσοι όμως ήταν διαφορετική πρώην ολλανδική αποικία, στην Ινδονησία.

  38. sarant said

    29: Την ίδια αρχή έχουν.

    34: Ο τίγρης συνδέεται με το Νασάου;

  39. spiral architect said

    Για τους σινεφίλ επίσης, η ταινία Μαύρη Λίστα (Zwartboek) με την «ξανθιά» Εβραία κατάσκοπο. 😉

  40. Όχι, συνδέεται με τα χρώματα πορτοκαλί και μαύρο 🙂

  41. spiral architect said

    Αναμενόμενο: Βραζιλία: Επεισόδια μετά τη ντροπιαστική ήττα από τη Γερμανία. 😦

  42. ππαν said

    Πολύ ενδιαφέροντα όλα αυτά. Θα τα διάβαζα αλλά διαβάζω αυτά:
    http://www.koutipandoras.gr/article/117702/gia-soreia-egklimatikon-praxeon-egkaleitai-o-marinakis

  43. spiral architect said

    @42: Μα πώς είναι δυνατόν ένας απλός δημοτικός σύμβουλος να κάνει κονέ με κινητό που ανήκει σε αλλοδαπό που διαμένει στη Πλ. Βικτωρίας με αστυνομικούς, δικαστικούς, πολιτικούς και άλλους ισχυρούς παράγοντες της χώρας;
    Ποιοι συμπολίτες μας τον τίμησαν με την ψήφο τους;
    Tι να του ψιθυρίζουν άραγε οι σύμβουλοί του;
    Η παράγκα υφίσταται, τη γκρέμισαν, ή άλλαξε ιδιοκτήτη, ανακαινίστηκε και νομιμοποιήθηκε;
    Ο σ. Αχιλλέας έκανε δηλώσεις;

  44. spiral architect said

    … η σπασμένη καρέκλα αποζημιώθηκε στον προμηθευτή;

  45. Πάνος με πεζά said

    Nα κι ένα ζεστόμεζεδάκι, με την Κάτια Ζυγούλη να ποζάρει στο κρεβάτιτης «λίγο αφού ξύπνησε». Αν κοιμόταν, ίσως να πόζαρε περισσότερο…
    http://www.newsit.gr/default.php?pname=Article&art_id=314376&catid=10

  46. Πάνος με πεζά said

    Καθάρισεεπειγόντωςτουςκαφέδεςαπότοπληκτρολόγιο 🙂

  47. ππαν said

    43: Ότι το κινητό ήταν στο όνομα FATAUL δεν το σχολιάζεις όμως 🙂

  48. Μιλώντας για πορτοκάλια και αμεροληψία, να ξαναθυμίσω τις αυτοσχέδιες χειροβομβίδες, που χρησιμοποιούσαν οι Δημοκρατικοί στον Ισπανικό εμφύλιο. Τις έλεγαν naranjitos (πορτοκαλάκια) αλλά οι πιθανοί χρήστες τους τις αποκαλούσαν κι αμερόληπτες διότι όταν τις έριχναν είχαν 50% πιθανότητες να σκοτωθούν οι ίδιοι και άλλες 50% να σκοτώσουν τους απέναντι φασίστες.

  49. sarant said

    47: 🙂

    48: Δεν ήξερα για τ’ αμερόληπτα πορτοκαλάκια, μερσί!

  50. suomeksi said

    Στα Φινλανδικά το πορτοκάλι λέγεται «appelsiini» υποθέτω προερχόμενο από το Apfelsine των Γερμανών ή το αντίστοιχο των Σουηδών (apelsin) υπό την κυριαρχία των οποίων βρίσκονταν οι Φινλανδοί μέχρι τον 19ο αιώνα (γλωσσικά μέχρι το 1864).

    Υπάρχει και το «oranssi» αλλά κανείς δεν το χρησιμοποιεί για το φρούτο, μόνο για το χρώμα.

    Επίσης, το μήλο λέγεται «omena», πολύ μακριά λεκτικά από το «apfel / appel».

    Αλήθεια, επιτρέπεται πλέον το «Φινλανδία» ή πρέπει να χρησιμοποιούμε το «Φιλλανδία»;

  51. Γς said

    Και ποιος θυμάται σήμερα τις Ολλανδικές Ινδίες; Την τεράστια ολλανδική αποικία. Την Ινδονησία.

    Ηταν κι η μεγάλη ολλανδική εταιρεία της PHILIPS που όταν άρχισαν να φτιάχνουν κάπου εκεί στην ΝΑ Ασία μαϊμούδες ραδιόφωνα της, έστειλε μηχανικούς της για να τους βοηθήσουν!

    Ηταν τόσο της πλάκας που φοβήθηκε για την ζημιά που έκαναν στο όνομα της εταιρείας της.

  52. Γς said

    46:
    http://caktos.blogspot.gr/2014/06/blog-post_25.html

  53. Μαρία said

    Πορτοκάλια Σκάλας.
    http://skalalakonias.wordpress.com/2014/07/07/%CF%83%CF%85%CE%B3%CE%BA%CE%AD%CE%BD%CF%84%CF%81%CF%89%CF%83%CE%B7-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%80%CE%BF%CF%81%CE%B5%CE%AF%CE%B1-%CF%80%CE%B1%CE%BA%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%B1%CE%BD%CF%8E%CE%BD-%CF%83%CF%84/

  54. nickel said

    Καλησπέρα. Βλέπω ότι ο Κουσαθανάς έχει χρησιμοποιήσει τουλάχιστον δυο φορές σε πεζογραφήματά του τους «Αρλαντέζους»:
    «Α’ δεν είχατε καταπιεί τον άμπαχο, ρουφήχτρες, δε θα ‘χατε καταντήσει Αρλαντέζοι».
    http://books.google.gr/books?id=NW5iAAAAMAAJ&q=%CE%B1%CF%81%CE%BB%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AD%CE%B6%CE%BF%CE%B9&dq=%CE%B1%CF%81%CE%BB%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AD%CE%B6%CE%BF%CE%B9&hl=en&sa=X&ei=lSy9U-6cLoix0AWT2IHwCQ&redir_esc=y
    «Η ταβέρνα προσφέρει ακόμα σαλάτα, μπερκετιλίδικη πάντα, και βέβαια το κρασί, μια έξοχη μεγαριώτικη ρετσίνα, που κάνει Αρλαντέζο τον άνθρωπο, όταν τη θαρρευτεί».
    http://books.google.gr/books?id=NW5iAAAAMAAJ&q=%CE%B1%CF%81%CE%BB%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AD%CE%B6%CE%BF&dq=%CE%B1%CF%81%CE%BB%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AD%CE%B6%CE%BF&hl=en&sa=X&ei=sCy9U7rbK6SM0AWfg4GgDg&redir_esc=y

    Ωστόσο, η περιγραφή που παραπέμπει σε γλεντοκόπους, μάλλον Ιρλανδούς σε κάνεις να σκέφτεσαι. Ο τύπος Ιρλαντέζοι ένα γράμμα απέχει:
    https://www.google.com/search?num=100&tbm=bks&q=%CE%99%CF%81%CE%BB%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AD%CE%B6%CE%BF%CF%82&oq=%CE%99%CF%81%CE%BB%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AD%CE%B6%CE%BF%CF%82&gs_l=serp.3…38483.38919.0.39257.2.2.0.0.0.0.0.0..0.0….0…1c.1.48.serp..2.0.0.kC_yUyTlg80

  55. Γς said

    Είναι κι ο ολλανδικός μύθος του πλοίου Der fliegende Holländer,
    που καταδικάστηκε να πλέει στις θάλασσες μέχρι την ημέρα της Δευτέρας Παρουσίας.

    Καλός θα ήταν εδώ ο Ιπτάμενος Ολλανδός, αλλά ας βάλουμε κάτι άλλο του Βάγκνερ μια που απόψε θα γίνει της Αποκάλυψης Νάου!

  56. leonicos said

    Πολύ ωραία όλα αυτά, αλλά έχω μια παρατήρηση και απορία.

    Παραδοσιακά θεωρείται ότι τα μήλα των Εσπερίδων (= των νυμφών της Δύσης δηλαδή) που πήγενα φέρει ο Ηρακλής ήταν πορτοκάλια.
    Αυτό δεν τεκμηριώνεται από πουθενα, αλλά αυτή είναι η γενικά αντίληψη. Αλλιώς τι πήγε να φέρει;

    Το ότι πήγεμέσω Αφρικής δεν αφήνει καμιά αμφιβολία το γεγονός ότι παρεμβάινει και ο Άτλας, το βουνό που κρατάει τον Ουρανό.

    Η αρχαία ονομασία της Βαρκελώνης (λίγο πιο έξω από τη σημερινή ήταν το αρχαίο πόλισμα) είναι Ταραγών, όπως η ονομασία των πορτοκαλιών στα καταλανικά.

    Με όλα αυτά, και χωρίς να είμαι ελληνοβαρεμένος, πιστεύω ότι κάποιο εσπεριδοειδές υπήρχε ήδη στην Ιβηρική Χερσόνησο.

    Η αλήθεια είναι ότι με όλα αυτά τα φρούτα, δύσκολο είναι να πεις τι εννοούν οι αρχαίες πηγές

  57. Πάνος με πεζά said

    Είναι και ο μύθος της Xaviera Hollander 🙂 http://www.xavierahollander.com/hooker.html

  58. Earion said

    Νικοκύρη,

    Μπορεί οι Ολλαντέζοι να μην έχουν περάσει στο λαϊκό λόγο, αλλά οι ολλαντόφωνοι γενικότερα (τους αποκαλώ έτσι για να βάλω μέσα και τους Φιαμέγκους, τους Φλαμανδούς δηλαδή) είχαν τη μικρή τους παρουσία στην ελληνολατινική Ανατολή. Εντόπισα ένα ίχνος τους στη βενετοκρατούμενη Κρήτη, στο Χάνδακα, κατά τον 17ο αιώνα, στα απομνημονεύματα του Τζουάνε Παπαδόπουλου. Το κείμενο, γραμμένο σε πολύ ανεπιτήδευτο ύφος, είναι συναρπαστικό, και μεταφέρει ολοζώντανα την καθημερινότητα της εποχής. Έχει εκδοθεί από το ΜΙΕΤ με τον τίτλο.
    Τον καιρό της σχόλης.

    Βάζω ένα απόσπασμα που πιστεύω ότι θα σου αρέσει. Είναι από το σημείο όπου ο Τζουάνες Παπαδόπουλος θυμάται και μιλάει για τα κρασιά του τόπου του:

    Όποιος έπινε δυο ποτήρια από κείνο το ενισχυμένο μοσχάτο μπορεί να πήγαινε να πέσει κατευθείαν στο κρεβάτι, όπως συνέβαινε στους ναυτικούς που έφταναν με τα εμπορικά πλοία από μακρινές χώρες για να φορτώσουν μοσχάτα και ρομπόλες, και να τα πάνε στην Αγγλία και σε άλλες χώρες σ’ εκείνα τα μέρη. Όπως μετάγγιζαν αυτά τα κρασιά και τα έβαζαν σε βαρέλια για να τα μεταφέρουν από την αποθήκη στο λιμάνι, έπιναν του καλού καιρού, γιατί ήταν καταδιψασμένοι, χωρίς συγκράτηση, και μετά δεν μπορούσαν να βρουν το δρόμο για να γυρίσουν εκεί απ’ όπου ξεκίνησαν, τρεκλίζοντας εδώ κι εκεί στους δρόμους της πόλης και στην πλατεία. Φορούσαν πολύ αστεία ρούχα, κοντές κυλότες, φαρδιές στο κάτω μέρος αλλά μαζεμένες εκεί που έδεναν στο γόνατο, κοντά ζιπόνια με στενά μανίκια, πάντοτε ανοιχτό το ζιπόνι και ξεκούμπωτο, μπερέτα στρογγυλή και μεγάλη σα ναυτική κάπα πολύχρωμη, γαλάζια, κίτρινη και κόκκινη, με πυκνά κρόσσια από το ίδιο ύφασμα, μακριά σχεδόν ένα δάχτυλο αλλά πιο στενά, κι ένα κολάρο σε σχήμα πεταλούδας γύρω στο λαιμό, και πάντα με την πίπα στο στόμα κι ας μην ήξεραν πού πήγαιναν από το μεθύσι. Κάποιοι από την πόλη δανειζόταν από κείνα τα ρούχα τους στο καρναβάλι και ντυνόταν ακριβώς σαν αυτούς, με μάσκες παρόμοιες με τα πρόσωπα των ξένων, αντιγράφοντάς τους όπως τριγύριζαν στην πόλη μ’ ένα φλασκί κρασί στο χέρι παραπατώντας. Καμιά φορά έπεφταν πάνω στα πρότυπά τους, που ήταν τύφλα στο μεθύσι, στην πλατεία ή κάπου αλλού, και είχε γούστο να βλέπεις τις συζητήσεις ανάμεσα στον αυθεντικό ναύτη και στο μασκαρά που πηγαινοερχόταν παριστάνοντάς τον, ιδίως στην ομιλία, παρόλο που ο μασκαράς δεν καταλάβαινε τη γλώσσα.

    Δεν θέλω να παραλείψω την αφήγηση της γενναιόψυχης πράξης ενός απ’ αυτούς τους Φλαμανδούς ναύτες την ώρα που μετάγγιζαν το κρασί στο μεγάλο κάδο έξω από την αποθήκη για να το βάλουν στα βαρέλια και να το πάνε στο λιμάνι, γιατί συνήθως ο καπετάνιος του εμπορικού πλοίου έβαζε να μεταφέρουν τα βαρέλια δεμένα με σχοινιά σε δίτροχα καρότσια, με αχθοφόρους που τα τραβούσαν σα βόδια, κι από το λιμάνι τα ρυμουλκούσαν μετά στη θάλασσα, δεμένα μαζί, ώς το καράβι, που άραζε τρία μίλια μακριά προς τα Φρασκιά. Όταν ο κάδος γέμισε μοσχάτο, αυτός ο ανδρείος ναυτικός, θέλοντας να πιει τον άμπακο, καταδιψασμένος όπως ήταν λίγες μέρες μετά τον ερχομό του πλοίου, ξαφνικά γδύθηκε εντελώς χωρίς να τον πάρει κανείς είδηση, σκαρφάλωσε γρήγορα στον κάδο και βούτηξε μέσα με το κεφάλι, και τότε πετάχτηκε πάρα πολύ κρασί έξω και κατάβρεξε όσους στεκόταν εκεί κοντά. Ακούγοντας το θόρυβο και την ταραχή που έκαναν οι παρευρισκόμενοι, βγήκα τρέχοντας από την αποθήκη και τον είδα ξαπλωμένο ανάσκελα, με το μοσχάτο να τρέχει από το στόμα του. Είχαν σπεύσει να τον σώσουν και τον είχαν βάλει, έτσι γυμνό, κατάχαμα, ενώ το κρασί συνέχιζε να βγαίνει από το στόμα του, και τον είχαν σκεπάσει με τα ρούχα του. Δεν μπορούσε να μιλήσει, είχε όμως ανοιχτά τα μάτια και, ενώ οι σύντροφοι του τον κατσάδιαζαν στη γλώσσα τους, εκείνος δεν απαντούσε, επειδή το κρασί τον είχε βαρέσει τόσο δυνατά που του είχε παραλύσει τη γλώσσα και τις αισθήσεις, και σφάδαζε συνέχεια, έτσι που νόμιζαν ότι δεν θα μπορούσε να συνέλθει. Όπως ήταν εκτεθειμένος στον ήλιο, τον σκέπασαν και με μια ψάθα εκτός από τα ρούχα του. Μετά από κάπου τρεις-τέσσερις ώρες άρχισε τις προσπάθειες να σηκωθεί, αλλά του ήταν αδύνατον, γιατί τα πόδια του δεν τον βαστούσαν. Ενώ οι δικοί του εξακολουθούσαν να τον μαλώνουν, στο τέλος απάντησε ότι από τότε που ετοιμαζόταν να φύγει από την πατρίδα του με το καράβι, είχε πάρει όρκο να βουτήσει έτσι γυμνός στον κάδο όταν θα ήταν γεμάτος μοσχάτο, την ώρα που θα πήγαιναν να μεταγγίσουν τις ρομπόλες, αλλά δεν φανταζόταν ότι θα τον πείραζε τόσο πολύ. Τελικά κατά το βραδάκι ξεκίνησε κούτσα-κούτσα για το λιμάνι, με δυο ναύτες να τον βαστάνε από τα μπράτσα, πιο σουρωμένους από τον ίδιο, γιατί είχαν αδιάκοπα το μπουκάλι στο στόμα, ιδίως την ώρα που γινόταν η μέτρηση του κρασιού, της ρομπόλας ή του μοσχάτου.

    Ω, τί αφθονία χρημάτων κυκλοφορούσε στην πόλη όταν έπιαναν τα πλοία για να φορτώσουν αυτά τα ποτά, …, που έμοιαζαν με ζάχαρη, καινούργια και αστραφτερά, και τα ξεφόρτωναν σε μεγάλες στοίβες πάνω στις βάρκες, και όλοι αδιακρίτως ξόδευαν με ανήκουστη απλοχεριά και αφέλεια. Δεν έβλεπες άλλο τότε απ’ αυτούς τους ναύτες να τριγυρίζουν στην πόλη μ’ εκείνα τα αστεία ρούχα που περιγράψαμε παραπάνω, χωρίς ποτέ να τσακώνονται με κανένα από την πόλη παρά μόνο με τους τοίχους, πέφτοντας πάνω τους σα ζώα έτσι που πήγαιναν παραπατώντας. Όταν διαπραγματευόταν με τον καπετάνιο τις συμφωνίες, ήταν πάντα στα ίσια, περισσότερο απ’ ό,τι συνέβαινε με κάθε άλλο λαό.

    Μια φορά που αναγκάστηκα να πιω στη Βενετία λίγο μοσχάτο από κείνο που στην Κρήτη πουλιόταν στα εμπορικά πλοία, μου θύμισε στη γεύση εκείνη την κλωτσιά του βρασμένου μούστου που στρίβει το στομάχι και βαράει στο κεφάλι· κι όμως εκείνοι οι Φλαμανδοί το κατέβαζαν σα να ’ταν νεράκι και, παρόλο που έφερνε το μυαλό τους τα πάνω κάτω, συνέχιζαν να το πίνουν ανοικονόμητα.

    Αν σε κάποιον αρέσουν αυτές οι διηγήσεις και θέλει να διαβάσει κάτι παραπάνω, ας δει στη Λεξιλογία μερικά αποσπάσματα.

  59. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Η Ιεράπετρα πάντως έχει τον Ολλανδό της. Σε όποιον κι αν πεις «ο Ολλανδός» αμέσως καταλαβαίνει ότι λες για τον άνθρωπο που ‘εφερε τα θερμοκήπια στην περιοχή :
    http://www.explorecrete.com/crete-east/GR-Ierapetra-thermokipia.html

  60. Gpoint said

    Ηθική δικαίωση για πολλούς η απαγγελία κατηγορίας για σύσταση εγκληματικής οργάνωσης στον Βαγγέλα.
    Ενδιαφέρον θα έχουν οι σχετικές δηλώσεις

    Α. του Σάββα Θεοδωρίδη

    Β του Σωκράτη Κόκαλη

    Γ του Γιάννη Μόραλη

    και πάνω απ’ όλα της Χρυσής Αυγής

  61. physicist said

    #60. — Κολοκύθια τούμπανα, αγαπητέ συμπαοκτσή, καλοκαιρινά παραμυθάκια και αντιπερισπασμοί. Too good to be true κι εδώ είναι Βαλκάνια.

  62. Gpoint said

    Οσον αφορά το μουντιάλ αρχίζει να θυμίζει τις μάχες των φαρμακευτικών εταιριών στους ολυμπιακούς αγώνες. Οι «φοβεροί» Γερμανοί της περσινής σεζόν στο τσουλου φέτος δεν εμφανίσθηκαν είτε γιατί υπήρχε μουντιάλ (δηλώναν ευθαρσώς πως θα είναι στον τελικό) είτε γιατί ειδοποιηθήκανε πως θα τους εύρισκαν τα ντόπιν κοντρολ. Στην μακρινή Βραζιλία έχουν το ελεύθερο.Στα εύκολα ματς σερνότουσαν και στα δυο δύσκολα «πέταγαν» Το θέμα είναι πως απο το ίδιο ζουμί του Πανοραμίξ πίνει και το ρομπότ Ρόμπιν (προσέξτε τις κινήσεις του, δεν είναι ανθρώπινες) και μπορεί να τα βάλει μόνος του με όλους

  63. Gpoint said

    # 61
    Βέβαια ο γιός του Σάββα είναι παρά τω Πλατινί αλλά μην ξεχνάς πως η ουέφα ΔΕΝ αποφασίζει με δικαστικές αποφάσεις αλλά με ΑΠΛΕΣ 9τεκμηριωμένες) υπόνοιες. Θυμίσου την Μέταλλιστ και την Φενέρ Μπαξέ. Από ελληνική δικαιοσύνη τα ξέρω και ο Μπέος δήμαρχος

  64. Spyros said

    «σε ένα λεξικό της Μυκόνου, που μου χάρισε ο συγγραφέας του, ο θαυμάσιος πεζογράφος Παν. Κουσαθανάς, βρήκα την έκφραση “κάνει σαν αρλαντέζος”, με τη σημασία “είναι εκτός εαυτού, έξαλλος π.χ. από θυμό”»
    Καλησπέρα, ενδέχεται το αρλαντέζος να σχετίζεται με το Ιρλανδέζος; Είναι άλλωστε περισσότερο διαδεδομένη η αντίληψη σχετικά με τον ευέξαπτο χαρακτήρα των Ιρλανδών.

  65. physicist said

    #62. — Έλα τώρα βρε Τζη. Η ομάδα έχει ταλεντάρες και παιχτρόνια, Λαμ, Σβαϊνστάιγκερ, Κεντίρα, Γκέτσε, Έζιλ, Μύλλερ, τον τεράστιο Τόνι Κρόος, τον Μανουέλ Νόιερ που πιάνει τα πάντα. Έχει πάγκο με Σύρρλε, Ντρέξλερ, Κλόσε, Ποντόλσκι, κι έχει αφήσει πίσω τραυματίες Ρόις, Μπέντερ, Γκύντογαν, Γκόμεζ. Από το 2006 που άρχησε να στήνεται αυτή η ομάδα φτάνει τουλάχιστον στους 4 σε όλα τα Ευρω ή Μουντιάλ παίζοντας μπαλάρα. Ντάξει, μπορεί να είναι αχώνευτη σε πολλούς αλλά έχει βάθος, ομαδικότητα, ποιότητα, ταλέντο, σκοράρουν ένα σωρό παίχτες, κι έχει ψηθεί επί 6 – 8 χρόνια. Ντάξει, μην το ξεφτιλίσουμε κιόλας …

  66. Gpoint said

    # 65

    Πολλοί μη έχοντες ιπποδρομιακή πείρα νομίζουν πως με τις ντόπες γίνονται θαύματα αλλά δεν είναι έτσι. Το γαϊδούρι δεν γίνεται άλογο, απλά το καλό άλογο γίνεται πολύ καλό άλογο. Κανείς δεν αμφισβήτησε πως ξέρουνε μπάλα.και συστήματα οι Γερμανοί. Οπως κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει πως παρά το 7-1 τα εξτρεμ της Βραζιλίας κάνανε πλάκα στα μπακ της Γερμανίας στις ντρίπλες και τις κουρσίτσες των 10 μέτρων γιατί απλά ήταν περισσότερο ταλαντούχοι άσχετο αν μετά πουλάγανε την φάση. Εδώ μιλάμε για ΑΝΤΟΧΗ και μόνο αντοχή. Γιατί η Μπάγιερν του 7-0 την Μπάρτσα ήταν (περίπου) η ίδια με την Μπάγιερν του 0-6 από την Ρεάλ και φυσικά Ρεάλ και Μπάρτσα είναι περίπου ισοδύναμες, ουδείς σοβαρός το αμφισβητεί Αυτά όμως τα συνολικά 13 γκολ διαφορά ΠΡΟΈΚΥΨΑΝ ΑΠΟ ΔΙΑΦΟΡΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ, ποτέ οι παίκτες της Μπάγιερν δεν ήταν τεχνικά καλύτεροι από της Μπάρτσα και κατά μείζονα λόγο της Ρεάλ
    Ούτε οι παίκτες του ΟΣΦΠ ξέχασαν την μπάλλα που ξέρουν αλλά μετά το περιστατικό του Ολαίτάν ξέχασαν να τρέχουν. Λίγη παρατηρητικότητα δεν βλάπτει.

  67. π2 said

    Οράγγη ξεΟράγγη, σήμερα (και στον τελικό) είμαι υποχρεωτικά με την Αλμπισελέστε ακόμη κι εγώ που δεν την πολυσυμπαθώ, για λόγους παγκόσμιας ποδοσφαιρικής ισορροπίας. Δεν έχει πάρει ποτέ ευρωπαϊκή ομάδα κούπα σε Μουντιάλ που γίνεται στη Λατινική Αμερική.

    42, 47: Αν είναι να σχολιαστεί το υπέροχο Φαταούλ, να σχολιαστεί και η απίθανη παρέμβαση του Σεραφείμ, που έβγαλε κιόλας πόρισμα.

  68. physicist said

    #66. — Τζη, η Μπάγερν έφαγε τέσσερα στο Μόναχο από τη Ρεάλ επειδή ο Αντσελότι τον έκανε ρόμπα τον Πεπ στην τακτική, κι επειδή οι Βαυαροί είχαν σκορπίσει τρόμο στη Μπουντεσλίγκα, κι αφού το είχαν σηκώσει από τον Μάρτη είχαν χαλαρώσει ψυχολογικά — ενώ οι Μαδριλένοι ήτανε στην τσίτα με την κούρσα της Πριμέρα. Το ότι μια ομάδα ρίχνει εφτά (τέσσερα συν τρία) στη Μπάρτσα το 2013 δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να φάει πέντε (ένα συν τέσσερα) από τη Ρεάλ έναν ολόκληρο χρόνο αργότερα, χωρίς τερατολογίες και φανταστικά σενάρια για ντόπινγκ και πράσινα άλογα.

    Όσο για χτες, τα γκολάκια οι Βραζιλιάνοι τα φάγανε όχι επειδή οι Γερμανοί τρέχανε αλλά επειδή τα δικά τους κεντρικά μπακ περπατάγανε — άλλωστε το ματς κρίθηκε σε 20 λεπτά, και όχι από τρεχαλητό αλλά από μυαλό.

    Λίγο επαφή με την πραγματικότητα δεν βλάπτει.

  69. Ριβαλντίνιο said

    51. « Και ποιος θυμάται σήμερα τις Ολλανδικές Ινδίες; »

    Και απίστευτο! Οι Ολλανδικές Ινδίες έχουν παίξει σε τελική φάση παγκοσμίου κυπέλλου : το 1938

  70. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα!

    65: Φυσικέ καμιά αμφιβολία ότι είναι ομαδάρα.

    54-64: Συμφωνώ ότι ο Αρλαντέζος είναι πιο κοντά στον Ιρλαντέζο, και δεν αποκλείω την παραγωγή από εκεί, αλλά: α) είχα επικοινωνία με τον Κουσ. τότε που το είχα δει, ο οποίος με διαβεβαίωσε ότι η λέξη είναι προτουριστική και παλιά και αφορά τους ολλαντέζους. β) το αρχικό ι- δύσκολα τρέπεται σε α-, το αρχικό ο- δεν έχει δυσκολία. γ) όπως δείχνει και το λινκ του Εαρίωνα, οι φλαμαντέζοι ναυτικοί μεθούσαν. Και δ) εγώ τουλάχιστο δεν έχω ακούσει ότι οι Ιρλανδοί είναι διάσημοι ναυτικοί στη Μεσόγειο.

    58: Πολύ ωραίο, κρίμα που δεν το έγραψε ελληνικά 🙂

    50: Καλώς ήρθατε. Η εντύπωσή μου είναι ότι παλιότερα συνηθιζόταν ο τ. Φι(λ)λανδία και τώρα επικρατεί ο τ. Φινλανδία.

  71. sarant said

    67: Έχει πείρα από την… εκκλησιαστική δικαιοσύνη, λέει ο Σεραφείμ, άρα έωλες οι κατηγορίες κατά Μαρινάκη! Αναρωτιέμαι όμως γιατί δίνει τόσο απροκάλυπτα, τόσο αισχρά την υποστήριξή του.

  72. physicist said

    #70(α). — Κύριος ο Σαραντάκος. Σου λέει στα ίσα, δεν τους πάω με τίποτα αλλά έχουν ομάδα. Πάσο.

  73. π2 said

    71: Μα ο Σεραφείμ ήταν από τους πρωτεργάτες της εμπλοκής Μαρινάκη με τη δημαρχία και οι δυο πλευρές έχουν αγαστές σχέσεις εδώ και χρόνια. Εδώ δεν έχει διστάσει γι’ άλλα και άλλα ο Σεραφείμ, για τον δημοτικό σύμβουλο θα διστάσει;

  74. sarant said

    73: Το θέμα είναι γιατί το κάνει τόσο νωρίς και τόσο φανερά.

    72: Ναι, δεν τους πάω. Όταν το 1994 έβαλε το γκολ εκείνος ο Βούλγαρος από τις φωνές που έβαλα οι από κάτω κάλεσαν την αστυνομία.

  75. physicist said

    #74(β). — Να λες πάλι καλά, αυτά είναι πράματα που σου συμβαίνουν μία τόσο. Εμένα την καλούνε κάθε φορά που πάω να τραγουδήσω, οτιδήποτε.

  76. π2 said

    Όσο για χτες, τα γκολάκια οι Βραζιλιάνοι τα φάγανε όχι επειδή οι Γερμανοί τρέχανε αλλά επειδή τα δικά τους κεντρικά μπακ περπατάγανε — άλλωστε το ματς κρίθηκε σε 20 λεπτά, και όχι από τρεχαλητό αλλά από μυαλό.

    Λίγο επαφή με την πραγματικότητα δεν βλάπτει.

    Συμφωνώ και επαυξάνω. Το παιχνίδι κρίθηκε στην έλλειψη τακτικής και καθαρού μυαλού σε ένα απειροελάχιστο κομμάτι του αγώνα. Κατά τα άλλα, βασικό χαρακτηριστικό της φετινής Βραζιλίας είναι ακριβώς ο άτεχνος αλλά πολύ αθλητικός χαρακτήρας των μονάδων της, οπότε ας αφήσουμε την φαρμακολογία απ’ έξω.

  77. Για το 73, που αναρωτιέται ο Νικοκύρης στο 74α

    Λέτε ο παναγριότατος να μην έχει καμία σχέση με την αμετροέπεια;
    Άλλωστε, απ’ ό,τι λένε, κάτι έχει ωφεληθεί η μητρόπολή του από το Μαρινάκη…

  78. Πάνος με πεζά said

    Έχω την αίσθηση ότι στον τελικό θα πάει και η NIKE (λέγε Ολλανδοί), κατά παράδοση. Κανονικά, κάνει να το παίρνει κιόλας, μετά την Adidas το 2010. Λες, αν και δεν το έχει ξαναπάρει ποτέ για δεύτερη φορά μια πρωτάρα, οι Ολλανδοί να πάρουν το συγγενές βραζιλιάνικο αίμα μας πίσω;
    Μα, αν πάνε τελικό, θα το πάρουν, τέταρτη φορά loosers δεν το θέλει κι ο Θεός !
    Ίδωμεν…

  79. Πάνος με πεζά said

    Όσο για τον Μαρινάκη, τα σοβαρά ΜΜΕ δεν αναφέρουν όνομα, γιατί δεν υπάρχει επίσημη διατυπωμένη κατηγορία, οπότε επισύρεται μήνυση εναντίον τους.
    Περιμένουμε, κι εκεί…

  80. ππαν said

    67: Να σημειωθεί ότι και τον εισαγγελέα τον λένε Κορέα

  81. Ιάκωβος said

    Ερώτηση : πως λέγανε οι αρχαίοι το πορτοκαλί χρώμα; Προφανώς ο Όμηρος δεν είχε λέξη γι αυτό, μάλλον δεν το έβλεπε κι όλας, αλλά θέλω να πω, πότε πρωτοεμφανίζεται λέξη στα Ελληνικά, που να σημαίνει το χρώμα που εμείς ονομάζουμε πορτοκαλί;

  82. π2 said

    81: Κάποια πράγματα για τα αρχαία χρώματα εδώ, ιδίως στη βιβλιογραφία στο πεντεφάκι του σχ. 9. Η χρωματική ορολογία των αρχαίων είναι το βασίλειο της ανακρίβειας. Μια έρευνα στους ορισμούς του LSJ δίνει ως σχετικές λέξεις: κέδρινος (σε πάπυρο), κιρρός, σανδαράκη.

  83. Άρχισα να ψάχνω αλλά με πρόλαβε ο π2 (γεια σου Πιδύε!).

  84. π2 said

    Γεια σου και σένα Δύτη, ποιητικέ υποστηρικτή των Οράνιε (έχω μείνει ένα Μουντιάλ πίσω).

  85. sarant said

    Γεια σας και τους δύο. Κι εγώ κιρρός θα έλεγα αν δεν με προλάβαινε ο Π2.

  86. Μα τι θυμήθηκες τώρα! (Ούτε εγώ δεν το θυμάμαι)
    Σήμερα θα είμαι αμφίρροπος: ε, Αργεντινή είναι αυτή. Τόσα βιβλία, μουσικές, κάτι κατακάθεται.

  87. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    86.>>αμφίρροπος
    τάγκο και τουλίπες

  88. Η σ. Αλέκα μίλησε:

    καταθέτω την πρόβλεψη εδώ.

    Η «κόουτς» Αλέκα Παπαρήγα «βλέπει» τελικό Γερμανίας-Ολλανδίας

    https://gr.news.yahoo.com/%CE%B7-%CE%BA%CF%8C%CE%BF%CF%85%CF%84%CF%82-%CE%B1%CE%BB%CE%AD%CE%BA%CE%B1-%CF%80%CE%B1%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%AE%CE%B3%CE%B1-%CE%B2%CE%BB%CE%AD%CF%80%CE%B5%CE%B9-%CF%84%CE%B5%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%B3%CE%B5%CF%81%CE%BC%CE%B1%CE%BD%CE%AF%CE%B1%CF%82-%CE%BF%CE%BB%CE%BB%CE%B1%CE%BD%CE%B4%CE%AF%CE%B1%CF%82-151311428.html

  89. Ιάκωβος said

    Κιρρός φάινεται οτι σημαίνει μια πλατιά γκάμα κιτρινων χρωμάτων, το πορτοκαλί όμως έχει και κόκκινο μέσα. Πότε εμφανίζεται ειδική λέξη για το εξειδικεύεται το πορτοκαλί; Ίσως συμπίπτει με την εμφάνιση των πορτοκαλιών.

    Το πεντεφάκι αρκετά ενδιαφέρον, αλλά μάλλον παλιό. Οι αρχαίοι δεν είχαν μεν δαλτωνισμό, αλλά εγώ πιστεύω ότι όντως έβλεπαν τα χρώματα διαφορετικά από μας και γι αυτό είχαν διαφορετική ονομασία .

    Μάλλον έχω πειστεί ότι δεν είναι σκέτο κοινωνικό, γλωσσικό θέμα, δηλαδή ένα απλό ζήτημα σύμβασης. Δεν είχαν τη λέξη και γιαυτό δεν εξέλιξαν την όραση. Δεν το έβλεπαν, δεν το ξεχώριζαν το κίτρινο από το πορτοκαλί, ή το ξανθό από το πράσινο.

  90. Ιάκωβος said

    Τς, τς. Πότε εμφανίζεται ειδική λέξη για το πορτοκαλί;

  91. gryphon said

    60
    O Koκκαλης ειχε μιλησει πριν λιγες μερες και ειχε πει με το γνωστό του στυλ για εναν (εννουσε τον Θωμαιδη) που βγαινει και λεει μαλακίες.
    Εγω ειμαι γαυρος αλλα και ο Κοκκαλης και ο Μαρινακης μου καθονται στο στομαχι που λενε.
    Οσα πρωταθληματα και οσους παικτες και να πηραν τους αντιπαθω βαθυτατα.Αντιθετα ειχα συμπαθησει παρα πολυ τον Κοσκωτα ισως λογω φατσας ισως επειδη ολη η εγκληματικη συμμορια των εκδοτων η μονη πραγματικη της μεταπολιτευσης τα ειχε βαλει μαζι του.

    Ολη η περιοχη της σημερινης Νεας Υορκης ηταν ολλανδικη με τον διασημο κυβερνητη Peter Stuyvesant .To γραφω λατινικα γιατι δεν ξερω και πως ακριβως προφερεται αυτο το stuy.Εδω δηλαδη ειναι γνωστο το ονομα μαλλον σαν μαρκα τσιγαρων παρα σαν ιστορικο προσωπο.

    78
    Αυτη την παραμετρο δεν την προσεχουν πολλοι.Χθες νικησε η αντιντας και σημερα παλι ειναι μονομαχια ναικ-Ολλανδια με αντιντας-Αργεντινη.
    Γενικα η nike εχει ριξει πολλα δις και εχει επενδυσει εδω και χρονια πανω στην Βραζιλια.Αδικος κοπος κατα την γνωμη μου και αυτο λογω σηματος.ΟΙ τρεις γραμμες της αντιντας απλα δεν παιζονται και ειναι αδυνατο να ξεπεραστουν σχεδιαστικα απο το γελοιο σημα της nike η της πουμα η της ασικς η οποιουδηποτε.
    Η Γερμανια μου ηταν βασικα αδιαφορη εκτοε απο τον Κλοζε για τον οποιο χαρηκα πολυ που του δοθηκεη ευκαιρια και με τα δυο γκολ που εβαλε εγινε ο πρωτος σκορες στην ιστορια των Μουντιαλ.Το αξιζε.
    Οι εμφανισεις ομως της Γερμανιας ηταν πολυ ομορφες.Θυμιζει μεν Παναχαικη ως προς το μαυρο κοκκινο αλλα κυριως ηταν ακριβως ιδια (η φανελα) με την ενφανιση της Φλαμενγκο.Και βεβαια ηταν και οι τρεις ριγες στα μανικια.Γενικα χαρμα οφθαλμων.
    Και η εμφανισεις της Εθνικης το 2004 που ειχαμε αντιντας ηταν πολυ πιο ωραιες απο τις φετινες της nike.
    Mονο τα παπουτσια φετος ηταν χαλια γενικως.

  92. Gpoint said

    # 68

    Ξέρεις πραγματικότητα ήταν όταν ο Κεντέρης έπαιρνε το μετάλλιο , πραγματικότητα κι όταν απέφευγε το ντόπιν κοντρολ.Πραγματικότητα όταν παίρνανε τα μετάλλια αθλητές, πραγματικότητα όταν τους παίρναν πίσω χρόνια μετά.
    Για τους Γερμανούς του 54 που νίκησαν τους ούγγρους ποιά είναι η πραγματικότητα ; το 3-2 ή το 3-7 ;;
    Πραγματικότητα είναι μία πως στο ποδόσφαιρο ντοπάρεται ποδοσφαιριστής πιάνεται ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟ ΠΛΗΡΩΝΕΙ Η ΟΜΑΔΑ, ό,τι πρέπει για τις φαρμακοβιομηχανίες των οποίων τα «ινδάλματα» στον στίβο έχουν ΟΛΑ καταρρεύσει. Ενώ ποιός ασχολείται αν ο Γκαλέττι, Κοβάσεβιτς Ολαϊτάν παθαίνει κάτι, η ομάδα είναι «καθαρή» (αναφέρομαι εδώ που έχω ενδείξεις, υπάρχει κι η Μπάρτσα που κατέβασε ρυθμούς μετά τον θάνατο του πιτσιρικά και πολλά άλλα για όποιον ψάξει-εγώ βαριέμαι, η ουσία δεν αλλάζει)
    Οσο για το χθεσινό ματς ναι μεν κρίθηκε στο 25 αλλά ο τρόπος που πίεζαν ψηλά οι γερμανοί έδειχνε πως δεν είχαν πρόβλημα φυσικής κατάστασης, αν πίεζε έτσι άλλη ομάδα στο β’ ημίχρονο ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΗΡΧΕ. Αμα δεν ξέρεις πως θα αντέξεις δεν ξεκινάς έτσι, τόσα ματς προηγήθηκαν και είδαμε πως τα αντιμετώπισαν οι ομάδες.
    Οι επιδόσεις των Γερμανών (εθνική και Μπάγιερν-Μπορούσια-αυτή δεν άλλαξε προπονητή αλλά ακολούθησε ίδια πορεία με Μπάγιερν ΤΥΧΑΙΟ ::::::) είναι εντελώς αντίστοιχες με επιδόσεις καθαροαίμων αλόγων στο εξωτερικό αλλά εκεί το ντόπιν είναι επισήμως μέρος του παιχνιδιού, απλά ανακοινώνονται τα φάρμακα που παιρνει το άλογο-αθλητής

  93. π2 said

    Οι Γερμανοί πίεζαν ψηλά, αλλά πιο φουριόζοι ξεκίνησαν οι Βραζιλιάνοι. Μπαίνει το πρώτο γκολ, από στιγμιαία έλλειψη αυτοσυγκέντρωσης σε στημένο, και μετά καταρρέουν τα πάντα. Παιδικά λάθη, πουλήματα της μπάλας, έντεκα μόλις φάουλ από μια από τις πιο σκληρές ομάδες του Μουντιάλ. Του μυαλού είναι αυτά, όχι του πλεμονιού.

  94. physicist said

    Τζη, τάχεις κάνει σαλάτα. Τι σχέση έχει ο Κέντερης με το χτεσινό; Σοβαρέψου.

  95. Θρασύμαχος said

  96. Απορώ πως δεν έχει ακόμη αναφερθεί ο αγαπημένος μας mr Gus Portokalos

  97. leonicos said

    Καλά, δεν ήταν πορτοκάλια. Τότε τι ήταν τα ταραγόνια;

    Μου χαλάσατε μια ωραία εικόνα

    Αλλά ήταν λάθος

  98. sarant said

    56-97: Δεν μπορεί να ήταν πορτοκάλια τα μήλα των Εσπερίδων, έφτασαν πολύ αργότερα.

    90: Να σου πω, εγώ την παλιότερη που ξέρω είναι το ‘νερατζάτος’ στον Ερωτόκριτο.

    91: Στάουβεσαντ δεν είναι αυτό;

  99. leonicos said

    Πλάκα έχω

    Μ’ ενόχλησε το όνομα Daniel Barenboim, που το περίμενα -bäum και τον γκούγκλισα για ν’ ανακαλύψω πως είναι εβραίος, ασκεναζί αν και αργεντινός, εξου και το ανορθόγραφο. Οι εβραίοι γράφανε και Kline αντί Klein, και γενικά γράφανε τα γερμανικά λίγο… φωνητικά

  100. Y. G. - Ανεμιστηρακι της Αλμπισελεστε said

    Απο την κυρια συντηρητικη εφημεριδα της Ολλανδιας http://www.nrc.nl/wk/2014/07/09/alles-bij-argentinie-draait-om-een-genie-waar-liggen-de-kansen-voor-oranje/ Τιτλος – Τα πάντα περιστρέφονται γύρω από μια ιδιοφυΐα. Πού είναι οι ευκαιρίες για τους Ορανιε;

    “Hoe moet het spelletje gespeeld worden volgens de Argentijnse kenners? Net als in Nederland (willen we aanvallend totaalvoetbal of afwachtend resultaatvoetbal?) is daar veel debat over.
    […]
    Ten aanval, heren.”

    Ελευθερη ερασιτεχνικη μεταφραση

    Πως πρεπει να παιχτει το παιχνιδι συμφωνα με τους γνωστες της Αργεντινης? Θελουμε επιθετικο ολικο ποδοσφαιρο (= Εndlösung) η «περιμενε-και-θα δεις» αποτελεσματικο ποδοσφαιρο;
    [μπλα μπλα μπλα]
    Επιθεση, κυριοι.

    Vamos Argentina!

  101. sarant said

    Βλέποντας και το σχόλιο του Φυσικού στο άλλο νήμα, αναρωτιέμαι αν οι ντόπιοι λένε Holland.

  102. Y. G. - Ανεμιστηρακι της Αλμπισελεστε said

    101
    ναι, ετσι λενε. Xολλαντ.
    Παντως ο καιρος ειναι χαλια εδω. Καλο σημαδι 🙂

  103. Gpoint said

    # 93

    Οι βραζιλιάνοι κατέρρευσαν μετά το ΔΕΥΤΕΡΟ γκολ, όπου το ματς είχε πια κριθεί, αν το ξαναδείς πρόσεξε πως στα πρώτα 20 λεπτά οι Βραζιλιάνοι υπερισχύουν σε μικρές κούρσες γιατί είναι ταχύτεροι αλλά έχουν 1-2 παίκτες μέσα στην περιοχή ενώ σε κάθε γερμανική επίθεση υπήρχαν 5-6 (!) παίκτες μέσα στην περιοχή. Καταλαβαίνεις τι τρέξιμο είναι αυτό που δεν το δείχνει η κάμερα γιατί παρακολουθεί την μπάλα ;

    # 94

    Παράλληλες πργματικότητες αγαπητέ, όπως λένε παράλληλο σύμπαν κι όπως λέγανε πριν λίγα χρόνια τον καταπληκτικό Πολωνό μπακ που ήρθε από το πουθενά και που έδιωξε ο ΠΑΟ γιατί ήταν μονίμως ντοπέ (επισήμως νομίζω μόνο δυο φορές, ανεπίσημα άστα να πάνε).

  104. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    94 – Φυσικέ δεν τα έχει κάνει σαλάτα ο Gee, δεν ξέρω αν έχει πληροφόρηση, αλλα EXEI AΠΟΛΥΤΟ ΔΙΚΙΟ. Η σχέση του Κεντέρη με το χθεσινό, είναι η ίδια που είχε ο πρώην προπονητής του Τζέκος με την ΑΕΚ, όταν πήγε σαν γυμναστής, μόλις τους άρχισε στις ενέσεις, κάποιοι παλιοί «τεμπέληδες» που δεν έκαναν, δυσανασχέτησαν που οι νέοι τους πέρναγαν σαν σταματημένους, και απείλησαν οτι θα τον «δώσουν» με αποτέλεσμα να τελειώσει άδοξα η συνεργασία του υπερπροπονητή με την ΑΕΚ.
    Η Γερμανία το μόνο που έχει, είναι φυσική κατάσταση και ομαδικότητα, απο ταλέντο ελάχιστο έως καθόλου, και φάνηκε αυτό με την Γκάνα. Απλώς χθές βρήκε μπροστά της ένα υπερτιμημένο καφενείο που ντύθηκε Βραζιλία, με ένα προπονητή για τα πανηγύρια, (εδώ του πήρε το κύπελο ο Ότο μέσα στην Πορτογαλία με Φύσα και Χαριστέα) και φάνηκε ομαδάρα. Έτσι που έτρεχαν και πίεζαν ψηλά οι Γερμανοί, είπα στην γυναίκα μου μετα το πρώτο γκόλ, οτι άμα προσέξουν λίγο θα τους ρίξουν άνετα τρία γκόλ. Δεν πρόλαβα να τελειώσω τα λόγια μου, και το σκόρ έγινε 3-0, εγώ βέβαια εννοούσα σε όλο τον αγώνα, αλλα μετά τα 7 τα πρόβλεψα.

    Για να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα, χωρίς ντόπα, κανείς παίκτης δεν θα μπορούσε να παίξει πάνω απο 50 παιχνίδια (και πολλά λέω) τον χρόνο σε τέτοιο επίπεδο, όχι 80+ που παίζουν αυτοί. Και όταν λέμε ντόπα, εννοούμε οτι καταπίνουν αρκουδολιονταροκροκόδειλους, ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΧΩΡΙΣ ΝΤΟΠΑ, ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΑΘΛΗΜΑΤΑ, ΑΠΛΩΣ ΔΕΝ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ.!!!

  105. physicist said

    Κοιτάξτε, παίδες, όποιος βλέπει αυτή τη Γερμανία και λέει ότι δεν έχει ταλέντο, καλύτερα ν΄ασχοληθεί με το μπάντμιντον. Το γκολάκι που έβαλε ο Σύρρλε με την πλάτη στο τέρμα και τακουνάκι με την Αλγερία, αν το είχε βάλει κανένας Μπαλαδορίνηο Χεσούς ντε Ντέους Παουλίστα με αφάνα θα τον λέγατε παίχτουρα, ταλεντάρα, βραζιλιάνικο μπρίο και κολοκύθια τούμπανα. Σόρρυ αν ακούγομαι απότομος αλλά έλεος, έχει και ο αντιγερμανισμός τα όριά του. Άντε δείτε βόλλεϋ επί άμμου και παρατάτε το ποδόσφαιρο.

    Τέλος, πάμε να δούμε το άλλο το ματσάκι τώρα με τον Μέσι (άμπαλος, μηδέν ταλέντο) και τον Ρόμπεν (ξυλοκόπος). Πάνε οι παλιοί καλοί καιροί που έπαιζε ο κόσμος μπάλα με ψυχή, που είχε ιδανικά … με τον θρυλικό Μάριο Κέμπες και το φασισταριό με το μουστάκι να καμαρώνει απ’ την εξέδρα. Ωραίες εποχές …

  106. LandS said

    Δεν ξέρω για ντοπες και τέτοια, αλλά Η Βραζιλία έδειξε ότι θα διασυρθεί, αν δεν διορθωνόταν, όταν έφαγε το πρώτο. Ένας του ΣιΕνΕν – Αλμάσι; έγραψε ότι ο Μίλερ ήταν τόσο μόνος που θα μπορούσε να είχε βάλει ψησταριά και να μοιράζει μπριζόλες στη μεγάλη περιοχή. Σε ελεύθερη μετάφραση, ήταν μόνος σα το ψήστη σε μπάρμπεκιου πάρτι.
    Δεν αφήνεις γκολτζή μόνο του στη περιοχή όταν βαράει κόρνερ η ομάδα του.

  107. physicist said

    Λαντς, τον σωματοφύλακα του Μύλλερ τον μπλόκαρε έξυπνα ο Κλόζε στη συγκεκριμένη φάση. Όπως και να το κάνεις, για να μπει γκολάκι, όλο και κάποιος θα κάνει «λάθος». Το θέμα είναι πώς θα εκβιάσει το λάθος η ομάδα που κάνει επίθεση.

  108. κι επειδή ανεβαίνει η ένταση, ας το δροσίσω λίγο, αναλαμβάνοντας το ρόλο του Γς προ-σω-ρι-νά!

    Μιας και είπε ο φυσικός για βόλεϋ επί άμμου, θυμήθηκα την Ολυμπιάδα 2004, μετά συγχωρήσεως, όταν ως ολυμπιακοί πρόσφυγες είχαμε πάρει με κάτι φίλους τα βουνά και τα λαγκάδια. Ο διάβολος τόφερε μια βραδιά να βρεθούμε στο Παρανέστι Δράμας, όπου οι φίλοι με άρχισαν το δούλεμα. Είμαι, βλέπετε, χοντρός, και σ’ εκείνο το χωριό όλα ήταν τεράστια! Τα μηχανάκια γουρούνες, τα σκυλιά σερνόσαντε οι κοιλιές τους, τα τρακτέρ θεόρατα και με τέσσερις μεγάλες ρόδες, όχι με δύο μικρές μπροστά όπως όλα τα τρακτέρ του κόσμου. Οι καρέκλες του γύφτου ήταν διπλόφαρδες, η μεζούρα του ουίσκι έμοιαζε με παιδικό κουβαδάκι, οι μουριές ήσαν σαν πλατάνια και η τηλεόραση της καφετέριας (τότε!) ήταν 45 ιντσώνε! Αρχίζουν, το λοιπό, οι κολλητοί «εδώ θα σε αφήσουμε, να βρούμε μια κοπέλλα να σε παντρέψουμε κοκ». Μέχρι που αρχίζει το ματς, που ήταν μπιτς-βόλει γυναικών με κάτι αντιμέτωπες ομάδες στυλ Κούβα-Βραζιλία. Όλο το ανδρικό κοινό εσώπασε, από συγκίνηση για το σπορ προφανώς και όχι διότι ήταν η πρώτη φορά που οι αγωνιζόμενες φορούσαν το γνωστό και πανανδρομίσητο σορτσοκυλοτάκι.

    Μούγκα, λοιπόν, το ανδρικό κοινό, ώσπου εμφανίζεται η καλλονή του χωριού: περί τα 110 Kg και περί το 1.80 ύψος. Μιλάμε για Caterpillar : και στο χωράφι και στο κρεβάτι! Θρονιάζεται η καλλονή, τσιμπάει μερικά φυστίκια από τη μπανιέρα, όπου σερβίρονταν, ρουφάει λίγο ουίσκι από την κολυμπήθρα και αναφωνεί δείχνοντας τα νώτα μιάς από τις αθλήτριες: «Ρε σεις, αυτή έχει κυτταρίτιδα!».

    Οι φίλοι μου αποφάσισαν πως έπρεπε να μείνω εκεί, να την παντρευτώ και να γεννήσω τα παιδιά της.

  109. 95 Ο Πορτοκαλής Ήλιος έπαιξε και στο «Καπετάν Φάντης Μπαστούνι» (αλλά δεν ξέρω να βρίσκω συγκεκριμένο σημείο σε γιουτιουμπάκια, είναι εκεί που ο Κωνσταντάρας μόλις έχει επιστρέψει και συναντάει τυχαία τον Κατσαδράμη που πάει στο μνημόσυνό του και βιάζονται να φύγουν για τον Πόρο).

  110. Λ said

    Το Γουίλιαμ οφ Όριντζ εγώ το θυμάμαι να αντιμάχεται τον Σαν Κιγκ (Λουί Κατόρζ) και μάλιστα η ιδιοφυία του Γoυίλιαμ έγκειται στο γεγονός ότι όταν ο Λουδοβίκος κατέλαβε την Ολλανδία, ο Γουίλιαμ πλημμύρισε την χώρα. ώστε να την καταστήσει άχρηστη για τον Λουί. Αυτά και άλλα πολλά για το Γουίλιαμ είχα διαβάσει στη βιογραφία του Μεγάλου Πέτρου ο οποίος πήγε στην Ολλανδία για να μάθει για τη ναυπηγική τέχνη και πολλά άλλα πράγματα. Άφησε εποχή με τα μεθύσια του και πολλά άλλα καμώματα ο νεαρός τότε Πέτρος.

  111. sarant said

    108: Ωραία περιγραφή Σκύλε, δεν ήξερα πως ήταν έξτρα λαρτζ το Παρανέστι!

  112. Λ said

    Ο Μεγάλος Πέτρος όταν επέστρεψε από την Ολλανδία πήγε στη λίμνη Πλεσιέγιεβο και έφτιαξε το πρώτο ρωσικό πειραματικό ναυπηγείο.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Pleshcheyevo

  113. ππαν said

    108: Απολαυστικός 🙂

  114. Γς said

    Το τάκλιν του αγώνα

  115. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    105 – Κοίτα, εγώ είδα τρία παιχνίδια της Γερμανίας, με την Γκάνα, με την Γαλλία, και το χθεσινό που έπαιζε μόνη της, αν είδες στα δύο πρώτα, ταλέντο στην ομάδα της, τότε βλέπουμε με εκ διαμέτρου αντίθετα κριτήρια το ποδόσφαιρο. Εγώ μίλησα για ομαδικό ταλέντο (η ομάδα) όχι ατομικό, π.χ ο Μέσι έχει απεριόριστο ταλέντο, δεν μπορείς να πείς το ίδιο και για την Αργεντινή, τουλάχιστον όπως έχει παίξει μέχρι τώρα, τό ίδιο και η Βραζιλία, έχει δυό τρείς παίχτες με πολύ ταλέντο, αλλα η ομάδα δεν βλέπεται.

    Υ.Γ – Δεν είμαι αντιγερμανός, γενικά δεν είμαι αντί στο ποδόσφαιρο, και ειδικά χθές ήμουν υπέρ της, την Κυριακή βέβαια θα είμαι με την Αργεντινή (ελπίζω) ή με την Ολλανδία που για μένα είναι η καλύτερη ΟΜΑΔΑ του μουντιάλ (μαζί με το Μεξικό).

  116. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    108 – ΑΠΛΑ ΘΕΟΣ.!!! Να είστε ευτυχισμένοι με την σούπερ ΜΠΕΜΠΑ.

  117. physicist said

    Λάμπρο, επειδή εδώ λεξιλογούμε: ομαδικό ταλέντο δεν υπάρχει. Δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα.

  118. Καλησπέρα σε όλους.
    Υπάρχει ομαδικό πνεύμα με άφθονο ταλέντο.
    Κάπου…

  119. Γς said

    Γερμανία Αρτζεντίνα λοιπον

  120. Γς said

    Καθαρός (τσακίρ) ο Τσακίρ

  121. Μαρία said

    Γκριζοπράσινος όχι καθαρός.

  122. Γς said

    121:
    Εγώ έτσι το έμαθα εδώ. Στο ΙΕΚ Σαραντάκου..

    >Cakir, το c με ουρίτσα, εκτός από γαλάζιος και καθαρός σημαίνει και κρασί.

    https://sarantakos.wordpress.com/2011/03/12/xarami/#comment-61781.
    .
    [Για τον Τούρκο διαιτητή του αγώνα]

  123. Νέο Kid Στο Block said

    Αρχιμήδη, βλέποντας τα πέναλτυ μού ήρθε η κουβέντα που έλεγες για το «πορτιέρο» (ορθό: portero) ,και σκέφτηκα μήπως άκουγες από τους Ισπανούς το συνώνυμο «αρκιέρο» (arquero) ,το οποίο χρησιμοποιείται πιο πολύ από τους Αργεντινούς για τον τερματοφύλακα. (κυριολεκτικά σημαίνει «τοξότης», και χργσιμοποιείται επίσης για πορτιέρηδες,σεκιουριτάδες κ.λ.π.)

  124. Gpoint said

    # 108

    Εξαιρετικό, γέλασα αλλά επί του πρακτέου μια Μις Ελλάς (δεκαετίας 80) με την οποίαν είμαστε γείτονες και πλέναμε μαζί τα αυτοκίνητά μας είχε όντως κυτταρίτιδα, δεν έχει να κάνει με το πόσο αδύνατη είναι.

  125. Gpoint said

    Η καλύτερη πληροφόρηση (εκ των έσω) σε θέματα ντόπας γίνεται με τις ειρωνικές δηλώσεις του Μουρίνιο τις οποίες οι Ελληνες αθλητικογράφοι δεν μπορούν ή δεν θέλουν να καταλάβουν. Οταν πριν λίγα χρόνια (τ)ο ΑΠΟΕΛ έκανε θριαμβευτική πορεία στην Ευρώπη ο σπέσιαλ ουάν «αποθέωνε» τα τριαντακαιβάλε αποφάγια της ΑΕΚ που έπαιζαν εκεί και τον Γιοβάνοβιτς που έκανε τον προπονητή. Την ίδια ώρα τα αθλητικά έντυπα απέκρυπταν πως γιατρός της ομάδας ήταν ο πρώην γιατρός της εθνικής μας άρσης βαρών επί Ιακώβου και προτείνανε τον Γιοβάνοβιτς και για την Εθνική !!!!!
    Στην Ισπανία «απαγορεύεται» η δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων των ντόπιν κοντρόλ και στο ΝΒΑ η ανεύρεση μιας κάποιας άσπρης σκόνης …

    Φυσικέ
    Στην Ελλάδα έχουμε διάφορους που παίζουνε σε μικρές ομάδες και «πετάνε» μέχρι να πάρουν μεταγραφή στον ΟΣΦΠ οπότε ή εξαφανίζονται από τον χάρτη όπως ο 26χρονος πορτογάλλος Πελέ ή συνεχίζουν να «πετάνε» όπως ο αφρικανός πιτστρικάς Ολαϊτάν με τα γνωστά ντράβαλα. Ταλέντο έχουν και οι δύο άλλά και μια διαφορά στην κουλτούρα.
    Στο ξανάπα, η ντόπα δεν κάνει το γαϊδούρι άλογο ούτε μαθαίνει στον Σσύρλε να σουτάρει. Ο καλύτερος ποδοσφαιριστής που πέρασε από την Ελλάδα ήταν ο Ντεμέλο του ΠΑΟ για τα 8 με10 πρώτα λεπτά κάθε αγώνα-οι παλιοί θα τον θυμούνται, μετά το δεκάλεπτο…πάπαλα

    Επειδή αναφέρθηκε ο Τσέκος κάποτε είχε πιάσει δουλειά και στα άλογα μεγαλοίδιοκτήτη σχετιζόμενου με την ΑΕΚ, παράλληλα σύμπαντα

  126. spiral architect said

    Άλλη μια εφτάρα στο μικρό τελικό και έδεσε το γλυκό.

  127. spiral architect said

    Πάμε και στα (μ)πέναλτι για το δημοψήφισμα για τη ΔΕΗ.
    Πρόσχωμεν!

  128. spiral architect said

    Λέμε κι εμείς κάτι μαλακίες εδώ, αλλά λέει και o Σπυρόπουλος της δικιάς μας της θυγατρικής του ΒΒC, ε; 😯

    Και η κηδεία της Βραζιλίας με παπά το Μίλερ και παπαδάκια τον Οζίλ και το Σίρλε:

    😀 😀

  129. Γς said

    127:
    >Πρόσχωμεν!

    Τας θύρας, τας θύρας εν σοφία πρόσχωμεν.
    Στώμεν καλώς, στώμεν μετά φόβου Θεού

  130. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Μπουένος Ντίας 🙂
    Σα να μου φαίνεται ότι και στη δημοκρατία οι συναθροίσεις γίνονται η μοιραία λέξη.
    Συνάθροιση ή απλώς άθροιση όμως;

  131. sarant said

    Kαλημέρα!

    Χτες βράδυ ήταν τόση η νύστα μου, που δεν άντεξα -για πρώτη φορά- να δω την παράταση και τα -αναμενόμενα- πέναλτι. Μόλις σφύριξε τη λήξη έκλεισα την τηλεόραση και ανέβηκα για ύπνο, και τη στιγμή που έκλεινα τα μάτια μια φωνή μέσα μου νομίζω πως είπε «Ρισπέκτ».

  132. Γς said

    Πορτοκάλι λοιπόν.

    Και το Οραντζ κάουντι της Καλιφορνίας.

    Και το μπόλικο. Το πορτοκάλι δλδ.

    http://caktos.blogspot.gr/2013/02/1945.html

  133. Νέο Kid Στο Block said

    131. Είναι γεγονός πως το ματς ήταν για γερούς…ύπνους! Δυο από τις παραδοσιακά πιο επιθετικές σχολές ποδοσφαίρου του πλανήτη ,κατέβηκαν και οι δυο με το περίφημο νέο σύστημα 9-1/2-1/2 . Safety first, που λέμε και στα ΗSE procedures…
    Οι μεγάλοι προπονητές Σαμπέγια και Φαν Χάαλ παίξαν λέει «σκάκι» (έτσι γράφουν καλαμαράδικα και ξωμερίτικα μέσα..). Ναι, αν «σκάκι» σημαίνει να κινώ τους ίππους μπρος -πίσω χωρίς να ανοίγω ούτε πιόνι! , παίξαν «σκάκι»… Διακωμώδηση του ποδοσφαίρου νο 2. (άλλου είδους από τη νο.1 )

  134. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Ξύπνησα αγκαλιά με την Πορτοκαλιά(και τί ωραίο)
    του Κάρλος Φουέντες που διάβαζα με το ακουστικό στ αυτί για τον αγώνα. Μόλις άκουσα το αποτέλεσμα, αποκοιμήθηκα

  135. Gpoint said

    # 131, 133

    Ενώ εγώ από διαίσθηση ξάπλωσα στις 9 με πήρε ο ύπνος και στις 3.30 που ξύπνησα διαπίστωσα πως δεν είχα χάσει τίποτα.

  136. Τα σέβη μου για την αφήγηση του Σκύλου (108). Και γω πέρασα απ’ το Παρανέστι αλλά δεν έκατσα, προχώρησα σε ένα σταθμό του δασαρχείου λίγο πιο πέρα (Ζαρκαδιά ή κάπως έτσι) όπου, σαν αξιοπερίεργο, θυμάμαι ότι όλα τα σκυλιά τα λέγανε Τίκο.

  137. spiral architect said

    @108: Μπιτς βόλεϊ στο Παρανέστι! Αυτό μόνο να’ βλεπα … 🙄

  138. spiral architect said

    Δυο τουϊτερικά:

    Κακώς έβαλε Χούντελαρ ο Φαν Γκάαλ, έπρεπε να βάλει Κρουλ στο τέρμα και να αφήσει το Σίλεσεν στο κέντρο να τους τρελάνει στην ντρίπλα

    Η Αργεντινή απέκλεισε στα πέναλτι την Ολλανδία που απέκλεισε στα πέναλτι την Κοστα Ρικα που απέκλεισε στα πέναλτι την Ελλάδα

  139. Πάνος με πεζά said

    Έσπασε και η παράδοση του τσιγκελιού NIKE. H τελευταία που είναι να σπάσει, είναι της κατάκτησης στην Αμερική από μη Ευρωπαίους… Αν πέρναγε η Ολλανδία, θα τηρούνταν η μία παράδοση, και θα έσπαγε η άλλη. Τώρα έχουμε μια ελπίδα, να μην πανηγυρίσουν Ευρωπαίοι (και μάλιστα οι συγκεκριμένοι) στην ήπειρο του κόκκινου κύκλου.

    Το θέμα είναι έναι : όποιος και να το πάρει. «τριτώνει», και η FIFA οφείλει να του δώσει το χρυσό αγαλματάκι για το σπίτι του, και να βρει κάποιον άλλο Gazzanika, να φτιάξει ένα άλλο κύπελλο, και να το πρωτοπαρουσιάσει σε ένα άλλο Hilton, μιας άλλης Αθήνας (ελπίζω όχι και με δικτατορία !).

    Αν το αλλάξουν πράγματι, θα μου λείψει πολύ. Το λατρεύω το τρόπαιο, το είχα πάρει και στη μικρογραφία του στο Subbuteo (πού στο διάλο να το έχω;)
    Και ξέρετε με τι καυ..νω περισσότερο; Μ’ αυτή την πράσινη ρίγα που έχει στη βάση…
    Που παραπέμπει σε Βραζιλία, αλλά μοιραία δε θα εγκατασταθεί εκεί ποτέ… (Ε βέβαια, να το ξανακλέψουν;)

    P.S. : Ρε παιδιά, δεν επαναφέρετε τον «ξαφνικό θάνατο», ειδικά για Μουντιάλ; Μήπως και ξυπνάμε λίγο στις παρατά-εις; (το είπα «παραδοσιακά»)

  140. sarant said

    138β: Πράγματι! Αν δεν ήταν ο Γκέκας, δηλαδή, θα παίζαμε εμείς τελικό. 🙂

  141. Y. G. said

    http://www.faz.net/aktuell/sport/fussball-wm/aergerlich-dass-ich-ihm-elfmeterparaden-beigebracht-habe-13037772.html

    Ο Φαν Χααλης ειπε „Ärgerlich, dass ich ihm [Ρομερο] Elfmeterparaden beigebracht habe“.

    Τετοιες δηλωσεις ειναι για τα μπαζα….

  142. sarant said

    Ναι, αλλά μετά το διόρθωσε, ότι το είπε στ’αστεία. (Με έκανες να διαβάσω μισή σελίδα γερμανικά πριν από το δεύτερο καφέ, αισθάνομαι διανοητικά εξαντλημένος 🙂

  143. spiral architect said

    @141: Πάει Μάντσεστερ όμως, για να τους βάλει μυαλό. 😉
    (και να αναμετρηθεί με τον κάγκουρα)

  144. Y. G. said

    142
    Ειπε και αμεσως ξειπε. Ακριβως. Γνωστη τακτικη. Ολο και κατι μενει οταν πεις κατι οσο και να το ξεπεις. Ειμαι σιγουρη οτι στη ρητορικη το τεχνασμα αυτο εχει ταμπελιτσα….

  145. Νέο Kid Στο Block said

    141. Υ.G. ο άνθρωπος έχει υπεροψία απίστευτη. Kάποιοι θα την πουν και αυτοπεποίθηση. Δε βαριέσαι, το
    Selbsterhaltunginstinkt είναι πρωτεύον για όλους τους ανθρώπους. Γι’αυτό και εμέσως «έδωσε/ρουφιάνεψε» τους παίκτες του λέγοντας πως 2 παίκτες αρνήθηκαν να εκτελέσουν πρώτοι πέναλτυ, αλλά στη φυσική ερώτηση «ποιοι;» πούλησε ηθικιλίκι λέγοντας «ανεπίτρεπτη ερώτηση!»… Και η κουτσόχαζη Μαριώ βέβαια καταλαβαίνει πως ο ένας ήταν σίγουρα ο Ρόμπεν (καθότι ένας τέτοιος παίκτης βαράει ή 1ος ή έστω 4ος,5ος.

    υ.γ. Mη ξεχαστούμε την Κυριακή, ε; 🙂

  146. Πάνος με πεζά said

    Ξέρετε, ο Φαν Χάαλμε το που «έπιασε» στο Μάντσεστερ, βρήκε ότι…δεν του κάνει το χορτάρι των γηπέδων ! Κι έβαλε και ξήλωσαν το χόρτο από τα συνολικά 6 γήπεδα που χρησιμοποιεί η Μάντσεστερ, που ήταν και σχετικά καινούριο, για να μπει χόρτο…ολλανδέζικο !

    Ω καιροί, ω ήθη…

  147. Y. G. said

    145
    Κιντ, ραντεβου στα καγκελα την Κυριακη 🙂

  148. Νέο Kid Στο Block said

    Με την εξαίρεση των Γερμαναράδων ,που βρέξει -χιονίσει θα παίξουν πάντα αυτό που ξέρουν και λίγο παραπάνω, κοίτα να δεις που η πιο μπαλαδόρικη ομάδα τελικά ήταν η Αγγλία! Σοβαρά μιλάω. 🙂

  149. Νέο Kid Στο Block said

    147. Por supuesto! Vamos a ganar! (νομίζω πάντως πως σίγουρα θα πάμε καλύτερα από την Μπρασίλ… 🙂 )

  150. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    117 – Επειδή εγώ εδώ σχολιάζω μόνο , (καλόπιστα πάντα) και δεν λεξιλογώ, λόγο αδυναμίας (αν και αθλητής απο τα 11, δεν το κατέχω το άθλημα) η φράση την οποία θα έχεις ακούσει φαντάζομαι, Η ΟΜΑΔΑ ΕΧΕΙ ΤΑΛΕΝΤΟ, (όχι ταλέντα) τί ακριβώς εννοεί αν όχι ομαδικό ταλέντο; Η φύση των εθνικών ομάδων της Γερμανίας, ήταν ανέκαθεν η δύναμη, ο ομαδικότητα, και η φυσική κατάσταση, η φαντασία είναι μονίμως απούσα, ειδικά η ατομική απαγορεύεται με ποινή θανάτου, θυσία στην ομαδικότητα, γι΄ αυτό αν και βρίσκεται πάντα στην κορυφή και τους τίτλους, δεν μάγεψε ποτέ στην ιστορία της τους φιλάθλους, όπως η Βραζιλία, η Αργεντινή, η Ιταλία, η Γαλλία του 82, η ΕΣΣΔ του 86, η Αγγλία του 90 κλπ. Ακόμα και το 74 που είχε πολύ καλή ομάδα και κατέκτησε το κύπελο, ο αθλητικός κόσμος μιλούσε και μιλάει ακόμα για την ηττημένη Ολλανδία.
    Είναι αποδεδειγμένο οτι αυτή η μεθοδολογία φέρνει αποτελέσματα, τρανό παράδειγμα η Ελλάδα του Ρεχάγκελ αλλα και του Σάντος που δεν άλλαξε τίποτα απο το σύστημα του Ότο. Όμως σε ποιόν αρέσει το ποδόσφαιρο που παίζει η χώρα μας; μόνο σε όσους αγαπούν την νίκη και όχι τον αθλητισμό, δηλαδή σ΄αυτούς που την ώρα του αγώνα τρώνε και πίνουν, αλλα δεν έχουν τρέξει στην ζωή τους πάνω απο δέκα χιλιόμετρα.
    Είναι τυχαίο που η Γερμανία αν κι έχει παγκοσμίως την καλύτερη ποδοσφαιρική ακαδημία, δεν έχει βγάλει ένα «μάγο» της μπάλας που να μπορεί να πάρει ένα παιχνίδι μόνος του;

    Υ.Γ – Αν στον τελικό με την Αργεντινή που έχει λιγότερο ταλέντο απο την Βραζιλία, αλλα έχει πραγματικό προπονητή στον πάγκο, η Γερμανία βάλει τρία γκόλ, για ένα μήνα θα γράφω εδώ οτι είμαι άσχετος με την μπάλα, και η Γερμανία είναι η καλύτερη ομάδα όλων των εποχών.

  151. Αριστείδης Καρατζόγλου said

    @139 Φαίνεται ότι το κύπελλο το κρατάει η Φίφα και όχι ο τρις κυπελλούχος, ο οποίος παίρνει αντίγραφο.
    http://www.fifa.com/aboutfifa/organisation/marketing/brand/trophy.html

  152. @139 Πάνε με πεζά όσον αφορά τη κατάκτηση 2 διαδοχικών μουντιάλ από ομάδες με τον ίδιο σπόνσορα βλέπω ότι το έκανε το ’82 η γαλλική νεοϊδρυθείσα τότε Le Coq Sportif με την Ιταλία και το ’86 με την Αργεντινή. Άρα κατα κάποιο τρόπο θα είναι παράδοση για την Αργεντινή αν το πάρει φέτος με την Adidas που το πήρε και το ’10 με Ισπανία 😉

  153. spiral architect said

    @145, 147: Άντε βρε παλιόπαιδα και γω μαζί σας!
    (και όλοι μαζί εναντίον του Φυσικού) 😀
    __________________________

    Καλά όλα αυτά αλλά, λυπάμαι τους βραζιλιάνους, το λαό της Βραζιλίας. Τα όρνεα και οι οικονομικοί δολοφόνοι της UBS, της Nomura και της Societe Generale ήδη ακονίζουν τα νύχια τους για να τα μπήξουν στις σάρκες του, στις σάρκες αυτών που τα πλήρωσαν, τους τα χρεώνουν, τους χρεώνουν μαζί κι ενοχές κλπ, κλπ. Γνωστά όλα αυτά, τα ζήσαμε και ζούμε τα αποτελέσματά τους!
    Έρχονται και Ολυμπιακοί … μη χέσω! 👿

  154. sarant said

    153: Η λυπητερή θα έρθει μετά τους Ολυμπιακούς, όχι τώρα.

  155. physicist said

    Παίδες το χτεσινό μπορεί να το λέτε βαρετό αλλά αυτά γίνονται σε ημιτελικούς του Μουντιάλ, όταν οι ομάδες είναι τεχνικά άριστες και ξέρουνε ότι το πρώτο λάθος που θα κάνουν θα το τιμωρήσει ο αντίπαλος. Παρτίδα σκάκι που είπε κι ο Κίντος — έχει κι αυτή την ομορφιά της. Για γκολ και ανοιχτό παιχνίδι, στον Μικρό Τελικό το Σάββατο. Και την Κυριακή στου Σαραντάκου, όλοι εναντίον ενός, που λέει κι ο φίλος ο Αρχιτέκτονας παραπάνω. 😀

  156. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    153 – Οι μύθοι είναι για να πέφτουν, όπως έπεσε ο μύθος της ισχυρής Ελλάδας, έτσι θα πέσει και ο μύθος της ισχυρής Βραζιλίας, της δε ποδοσφαιρικής κατέρευσε προχθές παταγωδώς.
    Νομίζω οτι με την εφτάρα, δεν θα μπορούσαν να βρούν μεγαλύτερη δικαίωση, όσοι κατατρεγμένοι διαμαρτύρονταν για την τεράστια σπατάλη του μουντιάλ. Ειδικά αυτοί που φώναζαν για τηλεοπτικό μποϋκοτάζ θα το έχουν μετανοιώσει, τέτοιο ρεζιλίκι της Βραζιλίας, ούτε ο πιό άρρωστος Αργεντινός δεν θα μπορούσε να φανταστεί.

  157. physicist said

    Υ.Γ – Αν στον τελικό με την Αργεντινή που έχει λιγότερο ταλέντο απο την Βραζιλία, αλλα έχει πραγματικό προπονητή στον πάγκο, η Γερμανία βάλει τρία γκόλ, για ένα μήνα θα γράφω εδώ οτι είμαι άσχετος με την μπάλα, και η Γερμανία είναι η καλύτερη ομάδα όλων των εποχών.

    Λάμπρο αυτά είναι περί ορέξεως. Δεν υπάρχει τρόπος ν’ αποφασίσουμε ή να συμφωνήσουμε ποια είναι η καλύτερη όλων των εποχών, ούτε και είναι το κριτήριο ποια χώρα θα βγάλει μάγο της μπάλας που μπορεί να πάρει το παιχνίδι μόνος του. Εδώ η δική μου απάντηση είναι όποιος θέλει μάγους να πάει στο τσίρκο. Σ’ άλλους αρέσει ο Μαραντόνα και ο Ζιντάν, άλλοι εκτιμάνε το παιχνίδι του Πίρλο και του Κρόος. Αυτά μπορούμε να τα συζητάμε μήνες και να κάνουμε και το χαβαλέ μας όμορφα κι ωραία.

    Όμως ομάδα που έχει παίξει 8 τελικούς Μουντιάλ, καμιά ντουζίνα ημιτελικούς, που έχει πάρει τρία Μουντιάλ και τρία Ευρώ, που έχει μία από τις τρεις Λίγκες στον πλανήτη, που βγάζει ταλέντα και που τραβάει ταλέντα, που παίζει ομαδικά και δείχνει και ατομικές ενέργειες δεν θα τη βγάλεις άμπαλη και ατάλαντη, όσο κι αν διαστρέψεις το νόημα των λέξεων. Όπως είπα και με τον Νίκο παραπάνω, το να μου πεις δεν τους πας, δεν θα σου φέρω αντίρρηση, αλλά όλη αυτή η παπαρολογία, η φαρμακολογία, η τερατολογία, το στιλ «άσε να σου πω εγώ τα μυστικά που δεν ξες γιατί δεν παίζεις ιππόδρομο» τα αποέλ, η άεκ, ο μαυροκουκουλάκης, ο μαυρογιαλούρος και οι υπόλοιπες μαλακίες, ε, δεν θα κάτσω και να κάνω και κουβέντα.

    Φιλικά αυτά, έστω κι αν μιλάω απότομα.

  158. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    155 – Εγώ πάντως μπορεί να μη είμαι μαζί σου την Κυριακή, αλλα δεν θα είμαι και εναντίον σου. Δεν θα με πειράξει αν το πάρει η Γερμανία, αρκεί να παίξει καλύτερα, και να μη το πάρει όπως το 90 με τον δωδέκατο παίχτη.

  159. Πάνος με πεζά said

    @ 154 : Τώρα οι Βραζιλιάνοι είναι στην ανάπτυξη, στις πρώτες θέσεις… Σαν κάποιους…πώς τους λέγανε, να δεις….
    @ 150 : Αυτό που περιγράφει ο Λάμπρος, το λέει με μια λέξη ο μέγας Διακογιάννης, νομίζω στο τρίτο γκολ του Αλτομπέλλι…Εδώ όλο το link του τελικού,το βάζω επίτηδες σε εισαγωγικά για να μη βαρύνω τα σχόλια «http://www.youtube.com/watch?v=83Pw_KGxffU».
    «…Το μπριο, η φαντασία, κι από την άλλη το ποδόσφαιρο των ρομπότ…» (τι να κάνουμε, είναι και μισο-γάλλος και τα είχε πάρει κρανίο με τον εγκληματικό ημιτελικό των Γερμανών…)
    Η Γερμανία, μανούλα σε «δίκαιες τιμωρίες», τότε πλήρωσε κάπως έτσι τον εγκληματία Σουμάχερ…
    Μακάρι την Κυριακή κάποιος Βραζιλιάνος θεός να «ξεπλύνει» την εφτάρα, όσο δίκαιη κι αν ήταν…
    Γιατί αν χαθεί η κούπα, ναι μεν την εφτάρα θα τη θυμούνται όλοι, αλλά και το μισό-μηδέν του Ρεχάγκελ, με την κούπα δική τους, θα έφτανε…

  160. physicist said

    #158. — Λάμπρο, το 90 η Γερμανία είχε βάλει την Αργεντινή στο τοίχο, και οι μακαντάσηδες το μόνο που κάνανε είναι να παίζουν σκληρά και βρώμικα. Αυτά για το 90 που όλοι κολλήσανε στο 90. Για το βρώμικο 1978 με την εξάρα στο Περού και το βρώμικο 1986 με το χέρι του Θεού, άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε. Αρχεντίνα καμπεόν σου λέει — και τα δύο πέτσινα κατ’ εμένα αλλά τώρα τρέχα γύρευε.

    Ντάξει, συμπάθειες είναι αυτές και είπαμε, μπαλίτσα είναι, δεν χάλασε ο κόσμος. Αλλά τα φακτς είναι φακτς, ας τα λέμε τουλάχιστον όπως είναι.

  161. physicist said

    #159. — Διακογιάννης. Τώρα, από άνθρωπο που θαύμαζε τις γιόμες των Άγγλων και αποκαλούσε το γερμανικό ποδόσφαιρο ρομπότ ενώ αναφερόταν στο ιταλικό στιλ σαν «μπρίο και φαντασία» τι να περιμένεις. Βάλτες αυτές τις κοτσάνες μαζί με τους «Κόκκινους Διαβόλους» της Λίβερπουλ που μας πούλαγε για χρόνια …

  162. Πάνος με πεζά said

    Επίσης, ο αγώνας των σημάτων Nike-Adidas δε φτάνει φυσικά μέχρι το μακρινό 82,είναι μεταγενέστερος.

    Και με την ίδια λογική του σχολίου 157, ούτε θα βγάλεις άμπαλλη ή «παιδική χαρά» την ομάδα που, γίναν 20 Παγκόσμια Κύπελλα, και πήγε και στα 20. Όταν θα πας στα 20, και μάλιστα τη μία στις τέσσερις φορές το πάρεις σπίτι σου, θα γνωρίσεις και το θρίαμβο, θα γνωρίσεις και τη συντριβή. Θα πάρεις την κούπα στη μακρινή Κορέα, και θα τη χάσεις στο Μπέλλο Οριζόντε.

    Η σχέση της Εθνικής Βραζιλίας με το Μουντιάλ είναι «κάτι άλλο», το ίδιο και η ελληνική υποστήριξή της. Ναι, οι Βραζιλιάνοι δεν είναι πια στο 70, δεν κάνουν το «κάτι παραπάνω», δε «βγάζουν μάτια». Ο Πελέ γέρασε και βάλαν το γιο του φυλακή, ο Γκαρίντσα πέθανε στην ψάθα, ο Σόκρατες σπούδασε γιατρός κι ο Ζίκο έγινε προπονητής στον…Ολυμπιακό.

    Αλλά είναι η μόνη ομάδα για την οποία περιμένουμε τέσσερα χρόνια να γίνει ένα Μουντιάλ. Ίσως γιατί «ελπίζουμε» να ξυπνήσει τις μνήμες μας. Είναι η ομάδα που θα την αγαπήσουμε, όμως,και στη συντριβή της.
    Και που θα την περιμένουμε (προσωπική άποψη) από τώρα και για το επόμενο Μουντιάλ, ξέροντας ότι αυτή θα είναι εκεί.

    Τη στιγμή που άλλες μεγάλες «φίρμες» (πάλι) θα λείπουν ή θα διασύρονται με το «καλημέρα».

  163. Νέο Kid Στο Block said

    Λάμπρο, θα συμφωνήσω με το Φυσικό ότι δεν υπάρχει «ομαδικό» ταλέντο. Μάλλον εννοείς (κοίτα να δεις που δεν μούρχεται η δόκιμη ελλ. λέξη…) το mentality (ψυχοσύνθεση 😉 που αλλάζει από εθνική ομάδα σε εθνική ομάδα. Οι Γερμανοί τα δίνουν όλα όταν παίζουν με το εθνόσημο,ναι. ΑΛΛΑ άμα δεν ξέρεις μπάλα, αυτό ΔΕΝ φτάνει αποδεδειγμένα. Όλες οι μεγάλες ομάδες τους που πήραν τρόπαια είχαν ΤΕΧΝΙΤΕΣ και παικταράδες. ¨Οταν δεν τους είχαν (σε ικανοποιητική αναλογία) ,δεν έκαναν τίποτα.
    Ο Κεντίρα, ο Μύλερ, ο Κρόος, ο Σύρλε, ο εξωγήινος τουρκάκος, ΞΕΡΟΥΝ μπάλα καλή. Σούστερ και Στέφαν Έφενμπεργκ και Ματέους και Όλαφ Τον δεν είναι, αλλά η τεχνική ένδοια ισχύει για όλες τις ομάδες! Eδώ κοτζαμάν Βραζιλία βάραγαν με το καλάμι… Το ψεσινό ματς είχε πολλά «λιοντάρια» και «ψυχάρες» αλλά παικτούρες ΜΟΝΟ τρεις. Ρόμπεν,Σνάιντερ, Μέσσι.

    Φυσικέ, κορόιδευε εσύ τον Κέμπες, αλλά οι Αρντίλες, Πασαρέλα,Λούκε θα παίζαν ωραία μπαλίτσα (to say the least…) και υπό το βλέμα των σημερινών φασισταριών…

  164. physicist said

    Ρε Κίντο μου, όλα καλά και όντως ήταν παίχτουρες οι δικοί σου, αλλά πες μου με το χέρι στην καρδιά, το έστησε η Χούντα το πράμα το 1978 ναι ή όχι;

  165. Γμτ! Η συντρόφισα Αλέκα έπεσε θύμα του ευρωπαϊσμού της!

    https://sarantakos.wordpress.com/2014/07/09/oranje/#comment-230312

  166. spiral architect said

    @165: Ελπίζω να μην τα’ ριξε στον κουβά!

  167. Νέο Kid Στο Block said

    164. Ρε Φυσικέ τώρα και σύ! Άν είχα τις απαντήσεις σε τέτοιες ερωτήσεις θα δούλευα στη ΣΙΑ και στην NSA να ούμε… 😆

  168. 166 Μιλώντας για κουβά κοίτα τι πάθανε αυτοί οι διαφημιστές 🙂

  169. Πάνος με πεζά said

    Α ρε Αλέκα, εσύ που ούτε να ακούσεις για Μάαστριχτ, τι την ήθελες τη στήριξη στους Ολλανδούς… Είδες τελικά πόσο δε μας βγαίνει ο κόντρα-ρόλος; 🙂

  170. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    157 – Φυσικέ δεν την έχω βγάλει εγώ άμπαλη και ατάλαντη, η συντριπτική πλειοψηφία των φιλάθλων του κόσμου, (πλήν Γερμανών) αυτή την γνώμη έχει τί να κάνουμε. Για τους Γερμανούς η νίκη είναι αυτοσκοπός, για τους περισσότερους λαούς είναι η χαρά του παιχνιδιού. Απο τότε που η Βραζιλία έχασε την χαρά και έκανε αυτοσκοπό την νίκη, έχασε και την μαγεία που πρόσφερε απλόχερα πρίν.
    Δεν έχει σημασία πόσους τίτλους έχει κατακτήσει μια ομάδα, στο εξήγησα πιο πάνω με το παράδειγμα της Ελλάδας. Και η Βραζιλία έχει πάρει 5 κύπελα, αλλα όλος ο κόσμος θυμάται αυτό του 70, και την ομαδάρα του 82 που δεν το πήρε, γιατί άραγε;
    Όσο για το όποιος θέλει μάγους να πάει στο τσίρκο, στάση ζωής είναι αυτή, άλλοι βλέπουν το γήπεδο σαν τσίρκο με μάγους, και άλλοι σαν αρένα με μονομάχους, εγώ ανήκω στην πρώτη κατηγορία. Το ποδόσφαιρο για μάς που θέλουμε μάγους, είναι ενα παιχνίδι που δίνει χαρά, και ευκαιρία για χαβαλέ και πλάκα μεταξύ μας, τίποτε παραπάνω τίποτε παρακάτω.

    Δεν μπορώ να σου πώ οτι δεν τους πάω, γιατι δεν έχω κάτι εναντίον τους, άλλες φορές τους πάω κι άλλες όχι, εξαρτάται απο την απόδοσή τους, όπως και με όλες τις ομάδες που συμπαθώ. Εμένα πάνω απ΄όλα μου αρέσει το καλό ποδόσφαιρο, αν τύχει να το παίζει η ομάδα που υποστηρίζω ακόμα καλύτερα, αν όχι χειροκροτώ την αντίπαλη ομάδα και παραμένω υποστηρικτής της δικιάς μου, τόσο απλά.
    Για την φαρμακολογία και την τερατολογία, μίλησα για όλες τις ομάδες, για όλα τα αθλήματα, και για όλους τους αθλητές, όχι μόνο για την Γερμανία. Επειδή ασχολούμαι με τον αθλητισμό απο παιδάκι και μέχρι τα 22 σε υψηλό επίπεδο, (εν θές, σου στέλνω με mail ονόματα και διευθύνσεις, για τους λόγους που έφυγα τρέχωντας απο τον πρωταθλητισμό) θα σου πώ μόνο αυτό, δεν υπάρχει αθλητής που να δίνει πάνω απο 50 επίσημους αγώνες τον χρόνο. Οι περισσότεροι ποδοσφαιριστές φτάνουν τους 80+ παρ΄όλο που το ποδόσφαιρο είναι μακράν το πιό σκληρό και απαιτητικό απ΄όλα.
    Φιλική συμβουλή, αν έχεις παιδιά, κράτησέ τα μακριά απο τον πρωταθλητισμό, ακόμα και οι σχολικές ομάδες και οι αθλητές των σχολικών πρωταθλημάτων ΝΤΟΠΑΡΟΝΤΑΙ, τα θύματα με παρενέργειες αλλα και νεκρούς είναι χιλιάδες, αλλα αποκρύπτονται οι πραγματικές αιτίες. Δές πόσοι ποδοσφαιριστές κάτω των 25 ετών, πέφτουν κάτω σαν κοτόπουλα. Ο τζίρος των αναβολικών παγκοσμίως, ξεπερνάει το ένα τρις δολάρια τον χρόνο, μακριά απο τα δήθεν αθώα συμπληρώματα διατροφής, είναι ο προθάλαμος των αναβολικών
    Την Κυριακή ας νικήσει ο καλύτερος (η Αργεντινή δηλαδή) εμένα δεν με χαλάει να το πάρει άξια η Γερμανία.

  171. Πάνος με πεζά said

    @ 169 : (Σχόλιο σε μένα !) Νοικοκύρη, βλέπω το κόντρα-ρόλος,κι αναρρωτιέμαι αν έχει γραφ(τ)εί κάποιο σχετικό άρθρο με λέξεις που διαχωρίζονται με παύλα, μαζί φυσικά και με κανόνες κλίσης και τα τοιαύτα.

  172. sarant said

    171: Είναι δύσκολο θέμα αυτά τα πολυλεκτικά σύνθετα. Το έχω στο νου μου να γράψω, αλλά δεν έχω γράψει.

    168: Γιατί δεν διάλεγαν κάποια χώρα που να μην είναι στα φαβορί;

  173. Έλα ντε!

  174. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    163 – Όχι Κίντ υπάρχει ομαδικό ταλέντο, δεν ξέρω αν υπάρχει λεξικολογικά, αυτό θα το βρούν οι εδώ συσχολιαστές εγώ δεν σκαμπάζω, αλλα υπάρχει. Είναι θέμα προπονητή να το αναδείξει, παίρνοντας το ατομικό ταλέντο του κάθε αθλητή και τοποθετόντας το κατάλληλα στην ομάδα. Όπως είχε πεί σωστά ο ελεινός και τρισάθλιος Ιωαννίδης παλιά, οι παίκτες κάνουν τον προπονητή και ο προπονητής την ομάδα, δηλαδή εξαρτάται κυρίως απο τον προπονητή, αν μιά ομάδα θα έχει ταλέντο ή όχι. Όσα μεγάλα ταλέντα κι αν έχει στην δύναμή της, αν ο προπονητής είναι γειά σου, προκοπή δεν πρόκειται να δεί, ενώ το αντίθετο έχει συμβεί πολλάκις, με φωτεινότερο και τεράστιο παράδειγμα την Ελλάδα του 2004. Τί ταλέντα είχε ο Σκολάρι στα χέρια του, και τι ο Ρεχάγκελ, ο Γερμανός αξιοποίησε τα τσουρούκια που είχε και τους έβγαλε το κάτι παραπάνω, όπως κάνουν πάντα οι Γερμανοί, και ο ταβερνιάρης με Φίγκο, Ρονάλντο, και λοιπούς παιχταράδες, κοιμόταν τον ύπνο του δικαίου.
    Να το πώ κινηματιγραφικά, οι πολλοί καλοί ηθοποιοί, δεν σημαίνει οτι θα κάνουν μια πολύ καλή ταινία, είναι κυρίως θέμα σκηνοθέτη που έχει επιλέξει το σενάριο, πώς θα τους βάλει να παίξουν.

  175. physicist said

    #170. — Φυσικέ δεν την έχω βγάλει εγώ άμπαλη και ατάλαντη, η συντριπτική πλειοψηφία των φιλάθλων του κόσμου, (πλήν Γερμανών) αυτή την γνώμη έχει τί να κάνουμε.

    Λάμπρο, καταρχάς αυτό δεν αληθεύει. Δεν υπάρχει π.χ. Βραζιλιάνος που έχω γνωρίσει που να μην έχει να πει τα καλύτερα λόγια για τη Νατσιονάλμαννσαφτ. Τα στερεότυπα των άσχετων αθλητικογράφων στην Ελλάδα δεν είναι δείγμα. Αλλά ακόμα κι αν ήταν έτσι όπως το λες, μην ξεχνάς ότι η πλειοψηφία του κόσμου επίσης πιστεύει στα ωροσκόπια, στον καλό Θεούλη, και ψήφιζε τριάντα χρόνια πασόκ.

    (Α προπό: ξέρω ανθρώπους που επιχειρηματολογούν πειστικά ότι ο μεγαλύτερος παίκτουρας από το 1970 και μετά ήταν ο Φράνκο Μπαρέζι, και δεν απέχω πολύ απ’ το να συμφωνήσω μαζί τους).

  176. Πάνος με πεζά said

    Χωράει μεγάαααααλη κουβέντα το τι κάνει ο προπονητής στην ομάδα, και από τι χαρακτηρίζεται «στο τέλος της μέρας». Ο Μπεκενμπάουερ πήρε παγκόσμιο κύπελλο, όπως ξανάγραψα, χωρίς να έχει προπονήσει ούτε ομάδα Γ’ ΕΠΣΑΝΑ Γερμανίας. Σήμερα ασχολείται με το γκολφ, ωστόσο είναι σε εκείνο το μικρό κλαμπ προπονητών που κάναν αυτό το πράγμα.

    Ο ταβερνιάρης-Γιώργος Παπαδάκης-Σκολάρι, επίσης. Ό,τι κι αν έκανε στο Euro και στον πάτο της Βραζιλιάνικης Λίγκας, το βιογραφικό του λέει ότι πήρε ΠΚ. Ο Ρεχάγκελ, μια ακόμα περίπτωση «ανύπαρκτου» προπονητή, ήταν «ο άνθρωπος που θα γινόταν βασιλιάς», (του) πήρε Euro.

    Αυτές, και πολλές ακόμα τέτοιες περιπτώσεις, δείχνουν ότι δεν είναι λίγες οι φορές που ο προοπονητής, είτε «γίνεται μάγκας» από τους παίχτες του, είτε είναι «one hit wonder», η σε πιο καλά ελληνικά, «πρώτος στην Ευρώπη, δεύτερος στο Νευροκόπι»… Το βιογραφικό του όμως δεν αλλάζει, γράφει τους τίτλους του, και όχι τις αποτυχίες του. Και κανείς δεν προσθέτει αλγεβρικά…

  177. Νέο Κid said

    Φυσικέ, έλεος με τον Αντιαργεντινισμό σου! Οι ομάδες που άδικα δεν πήραν βελτποκάλ ήταν η Ουγγαρία το 54, η Οραντζ το 74 (κοίτα κάτι συμπτώσεις!…) και η καλύτερη Αργεντινάρα ντε τόδος λος τιέμπος ,το 94 στα Ούζα. Τέλος.

  178. physicist said

    #176. — Ο Ρεχάγκελ, μια ακόμα περίπτωση “ανύπαρκτου” προπονητή

    Ο Ρεχάγκελ, πριν το Γιούρο 2004, είχε σηκώσει:

    Τρία Πρωταθλήματα Γερμανίας με δύο ομάδες (2x Βρέμη, 1x Καϊζερσλάουτερν – κατευθείαν από τη βήτα εθνική)
    Τρία Κύπελλα Γερμανίας (1x Ντύσσελντορφ, 2x Βρέμη)
    Τρία Σούπερ-Καπ Γερμανίας (3x Βρέμη)
    Ένα Κύπελλο Κυπελλούχων Ευρώπης (Βρέμη)

    Σημειώνουμε ότι καμία από αυτές της ομάδες δεν ήταν η μεγάλη Μπάγερν.

    Α, ρε ανύπαρκτε Ρεχάγκελ, άμπαλε, δε ρώταγες τον Αλέφαντο να πάρεις και Τσαμπιολί …

  179. physicist said

    #177. — Κίντο, είναι πασίγνωστο ότι το 1978 μαγειρεύτηκε από τη Χούντα ήδη από τα προκριματικά (Αργεντινή-Περού 6-0) και ότι η πιο βρώμικη και άδικη απώλεια για τους Οράνιε ήταν στο Μπουένος Άιρες. Το 1974 στο Μόναχο ήταν καθαρό παιχνίδι. Το «χέρι του Θεού» του 1986 είναι μόνιμη ντροπή για τον απατεωνάκο, και ίσως ο πιο σοβαρός λόγος, ποδοσφαιρικά, που ο τύπος αμφισβητείται τόσο πολύ. Μπορεί αυτά να τα ξεχνάνε μερικοί κάπου αλλά όχι όλοι και όχι παντού.

    Κατά τ’ άλλα, η σημερινή Μπιανκοσελέστε παίζει ποδόσφαιρο τίμιο, όμορφο και καθαρό, κι ο Μέσι είναι ικανός να πάρει παιχνίδι μόνος του. Δεν τους βλέπω καλύτερους από τη Γερμανία ούτε και θέλω φυσικά να το σηκώσουν αλλά η κριτική μου για τα βρώμικα αφορά το παρελθόν, όχι τη σημερινή ομάδα που μ’ αρέσει όπως παίζει.

  180. rogerios said

    Διαβάζω και ξαναδιαβάζω με μεγάλη προσοχή και πνεύμα συμπάθειας τις διηγήσεις των Ολλανδών για τον τελικό του 1978, για τον οποίο μιλάνε με χαρακτηρισμούς όπως τελικός τρόμου κ.λπ. Έ, όλα τα περιστατικά αν τα αθροίσεις δεν φτάνεις ούτε στο 1/50ό της Ριζούπολης. Έλεος πια με τη Μάρθα Βούρτση του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου που έχτισε τη φήμη της σε ένδοξες ήττες και μύθους περί αδικίας.

    Μιλάμε και για mauvais perdants και δεν υπάρχουν πιο επαγγελματίες στο είδος από τους Ολλανδούς. «Η Αργεντινή δεν άξιζε να προκριθεί στον τελικό. Είχαμε τις καλύτερες ευκαιρίες», δήλωσε ο Ρόμπεν, Ποιες ρε μεγάλε; Ένα σουτ στο αντίπαλο τέρμα είχατε σε 120 συν 7 λεπτά αγώνα. Ήμαρτον πια με την κλάψα και τη στρεψοδικία.

  181. Φυσικέ, αφιερωμένο μια και είσαι και παοκτζής :))
    http://yannis-ioannou.com/2014/07/10/friends-2/

  182. physicist said

    #181. — 😀 😀 😀

    Ωραίοοοοος! Από τα άλμπουμ του 1980-81 («Κοσμάς Ευρωπαίος») τον έχω τον Ιωάννου για κορυφαίο σκιτσογράφο αλλά τον έχω χάσει εντελώς τα τελευταία 25 χρόνια. 😦

  183. sarant said

    180: Παρόλο που το β’ ημίχρονο το είδα με μάτια που έκλειναν (και την παράταση καθόλου, διότι έκλεισαν) συμφωνώ ότι η Ολλανδια δεν έκανε τίποτα.

    178: Έλα ντε, ο Ρεχάγκελ ανύπαρκτος;

  184. Νέο Κid said

    Οι τάλανες Βραζιλιάνοι παρουσίασαν ήδη τα πρώτα συμπτώματα «Συνδρόμου Στοκχόλμης». Οι θλιβερές φυλλάδες (μόλις μια σκάλα πάνω στην κλίμακα άι-κιού σε σχέση με «Γαύρος» και «Πρωταθλητής» ) τους βγήκαν με μπανεράκια «Τοdοs sοmοs Αlemania» 🙂 α ρε Μέσι παλτουδιά! Γίνε για ένα ημίχρονο την Κυριακή μισός Ντιέγκο, δηλαδή ημίθεος, και χάλα όλα τα ντηλς της Αγγέλας! 🙂

  185. sarant said

    Τάλαινες, πάντως -και στο αρσενικό.

  186. Μαρία said

    182
    Κι άλλο μουντιαλικό.
    http://www.thepressproject.gr/cartoon.php?id=63865

    185
    Όχι, βρε. Όπως μέλανες.
    Και υπερθ. ταλάντατοι Βραζιλιάνοι.

  187. Πάνος με πεζά said

    Το «ανύπαρκτος» το είπα με την έννοια ότι δεν είχε πρόσφατες επιτυχίες, οι τίτλοι του μετρούσαν ήδη αρκετά χρόνια προς τα πίσω (τελευταίος το 1998, νομίζω) και μάλλον πήγαινε προς τη σύνταξη. Λυπάμαι, αλλά και τον Παναγούλια που πήρε την Ελλάδα να την πάει στο Μουντιάλ του 94, ανύπαρκτο τον θεωρούσα, κι ας είχε πάρει πρωτάθλημα με τον Ολυμπακό κάτι αιώνες πριν.

  188. I thought Pornhub didn’t allow rape videos

  189. physicist said

    Ο τελευταίος τίτλος του Ρεχάγκελ πριν την πρόσληψη στην Εθνική ήταν πράγματι το 1998. Συμβόλαιο με την ΕΠΟ υπέγραψε το 2001. Ο Παναγούλιας, πάλι, σε σχέση με κάτι Αλέφαντους, Δανιήλ και Αρχοντίδηδες, Μουρίνιο ήταν, και στο Ευρώ 1980 αυτός μας πήγε. Στο οποίο μάλιστα η Ελλάδα ξεκίνησε πολύ καλά αλλά έκανε κωλοτούμπες εκείνος ο καραγκιόζης ο Νανίνγκα. Αυτή ήταν η Εθνική μας την ωραία και ρομαντική εποχή των μεγάλων μπαλλαδόρων, του Δομάζου, του Δεληκάρη και του Κούδα: ένα σκορποχώρι σε διεθνή ανυποληψία. Τώρα, σε αντίθεση, στέκεται ψηλά και καλά — κι αυτό το χρωστάμε και στον ανύπαρκτο Ρεχάγκελ. Θα μας τύχει δηλαδή κανένας στ’ αλήθεια ανύπαρκτος σε καμιά φάση, και δεν θα βρίσκουμε λόγια να τον περιγράψουμε.

  190. Γς said

    >Πάρε παράδειγμα τη Βεατρίκη της Ολλανδίας […] Μέχρι και αεροδρόμιο την έκαναν ενώ ακόμα ζει

    Το Queen Beatrix International Airport στην Oranjestad (Orange Town) την πρωτεύουσα της Aruba των Ολλανδικών Αντιλλών.

    Επίσης άλλη μία “Πορτοκαλούπολη” η Oranjestad στον Αγιο Ευστάθιο στην Καραϊβική. Δήμος της Ολλανδίας και υπερπόντιο έδαφος της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

  191. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    176 – Ε όχι και άμπαλος ο Ρεχάγκελ, με κάλυψε πλήρως ο φυσικός.

    17 – Φυσικέ είπαμε, βλέπουμε με διαφορετικά κριτήρια το ποδόσφαιρο, δεν είναι απαραίτητο να είναι σωστά κάποιου, απλώς δεν θα μπορέσουμε να συνεννοηθούμε, γι΄αυτό ας απολαύσουμε το ματσάκι την Κυριακή, και σου κάνω πλάκα την Δευτέρα, ή μου κάνεις εσύ, ελπίζω το πρώτο.

  192. Γς said

    Παλιοκατάσταση!

    Γενικώς…

    http://filonikies.blogspot.gr/2014/07/blog-post.html

  193. Πάνος με πεζά said

    Ρε παιδιά, το «ανύπαρκτος» (που έχει και εισαγωγικά, αν προσέξατε) το εννοούσα σαν τρέχουσα -εκείνη τη στιγμή- προπονητική αξία. Α, και μια που πιάσαμε τους ομοσπονδιακούς, ρίξτε και μια ματία στον καινούριο που θα πάρουμε (επαναλαμβάνω, την τρέχουσα στιμή), και χαρακτηρίστε τον εσείς. Κι αν πάρει Μουντιάλ στη Ρωσία με το Φετφατζίδη, το ξανασυζητάμε.
    http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%BB%CE%B1%CE%BF%CF%8D%CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%BF_%CE%A1%CE%B1%CE%BD%CE%B9%CE%AD%CF%81%CE%B9

  194. sarant said

    184-186β: Στέκομαι διορθωμένος, τάλανες, τάλανες!

  195. Gpoint said

    Προς τιμήν του ο ΠΑΟ στο CAS στήριξε τις θέσεις του ΠΑΟΚ κόντρα στην ΕΠΟ. Η μεγάλη βοήθεια που έδωσε στον ΠΑΟΚ ήταν η (παράνομη) δημοσίευση του σκεπτικού του εισαγγελέα βάσει της οποίας ο ΠΑΟΚ χαρακτήρισε την ΕΠΟ ως ελάχιστα αμερόληπτη
    Η δυσκολία στο ξήλωμα της παράγκας είναι η Νόβα που χρηματοδοτεί τις ομάδες και από ην άλλη είναι πλήρως ταυτισμένη με τις θέσεις του ΟΣΦΠ

  196. BLOG_OTI_NANAI said

    Σχετικά με τα πορτοκάλια και τα «μήλα των εσπερίδων«, ενδιαφέρον έχει ένα σχόλιο σε βιβλιοκρισία του 1886, όπου ο συντάκτης σχολιάζει αρνητικά την θέση γαλλικού εγχειριδίου μυθολογίας, το οποίο υποστηρίζει ότι «τα πορτοκάλια εξελήφθησαν ως χρυσά μήλα«.
    Συμπληρώνει μάλιστα ο συντάκτης ότι «τα πορτοκάλια ήσαν άγνωστα τοις Έλλησι καθ’ όν χρόνον επλάσθη ο περί χρυσών μήλων μύθος» («Δελτίον της Εστίας«, 489 (1886), σ. 2 ΕΔΩ).
    Άρα, τον 19ο αιώνα αντιμετωπιζόταν ειρωνικά η σύνδεση των «μήλων των εσπερίδων» με τα πορτοκάλια.

    Εντωμεταξύ, ο Κριαράς (το έγραψε και ο οικοδεσπότης), στο λεξικό του που αφορά την ελληνική γραμματεία από το 1100 έως το 1669, αναφέρει μία και (μάλλον;) μοναδική φορά το πορτοκαλί ως χρώμα, με τον όρο «νερατζάτος« (Κριαράς Εμμανουήλ, «Λεξικό της Μεσαιωνικής Ελληνικής Δημώδους Γραμματείας (1100-1669)«, τ.ΙΑ΄, Θεσσαλονίκη 1990, σ. 225) (βλ. και ΕΔΩ)

    Σε λεξικό του 1836, υπάρχει το Κίτρο, η Κιτρία και εξ αυτών το Κίτρινο. Στο λεξικό αυτό δεν υπάρχει λήμμα ούτε για το Λεμόνι, ούτε για το Πορτοκάλι, ούτε και για το χρώμα Πορτοκαλί.

    Αντιθέτως, σε λεξικά του 1890 περ. υπάρχουν και το Πορτοκάλι, και το Λεμόνι, ακόμα και η Λεμονάδα.

    Από το ένθετο «7 Ημέρες» της Καθημερινής, με επιφύλαξη παραθέτω μια άποψη για την πρόσφατη εισαγωγή του Πορτοκαλιού στην Ελλάδα.

    Στην αρχαιότητα το πορτοκαλί χρώμα ήταν το χρώμα της Σανδαράκης (Ηρόδοτος 1,98).

  197. Όπου Σανδαράχη

    κίτρινο ορυκτό: http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CE%B1%CE%BD%CE%B4%CE%B1%CF%81%CE%AC%CF%87%CE%B7_%28%CE%BA%CE%AF%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%BD%CE%B7%29

    και

    κόκκινο ορυκτό: http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CE%B1%CE%BD%CE%B4%CE%B1%CF%81%CE%AC%CF%87%CE%B7_%28%CE%B5%CF%81%CF%85%CE%B8%CF%81%CE%AC%29

  198. Μιχαλιός said

    Καθυστερημένο, αλλά μου κάνει εντύπωση που δεν αναφέρθηκαν και τούτοι εδώ:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Orange_Order

    Μεθαύριο, λέει, γιορτάζουν κιόλας:
    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Twelfth

  199. gryphon said

    Δεν ειναι ανυπαρκτος η αμπαλος προπονητης ο Ρεχαγκελ αλλα στην περιπτωση του αλλο ειναι το θεμα.
    Το θεμα ειναι οτι και οι γερμανοι κυριως αλλα και αλλοι ασπονδοι φιλοι μας δεν μπορουσαν να χωνεψουν με τιποτα την κατακτηση του γιουρο απο την Εθνικη μας και τους ηταν πολυ δυσκολο εως αδυνατο (με καποιες εξαιρεσεις) να καταδεχθουν να πουν ενα καλο λογο για την Ελλαδα.
    Απο την αλλη το γεγονος οτι το πηραμε προφανως δεν μπορουσαν να το αμφισβητησουν.
    Βρηκαν ετσι ειδικα οι γερμανοι ο τυπος τουλαχιστον στο προσωπο του Ρεχαγκελ να πιστωσουν το 100% της επιτυχιας
    Γι’αυτο και οι γερμανικες φυλλαδες κατασκευασαν αυτο το ευφυολογημα με τον Ρεχακλες και αηδιες.
    Τους διεκολυνε να μπορουν να μιλανε για τον αναμφισβητητο γεγονος της κατακτησης του γιουρο απο την Ελλαδα χωρις ουσιαστικα να επαινουν τους ελληνες η την χωρα αλλα τον συμπατριωτη τους
    Τον παρουσιασαν σαν τον Πυγμαλιωνα που δινει ζωη σε αψυχα οντα η σαν μεγαλο σκακιστη που κινει τα αβουλα πιονια που ηταν οι ελληνες παικτες.
    Δυστυχως αυτο δεν το εκαναν μονο οι γερμανοι αλλα και πολλοι εδω στην Ελλαδα αλλα ακομη χειροτερα και οι ιδιοι οι παικτες της εθνικης δεχτηκαν για τους εαυτους τους αυτο τον ρολο του κομπαρσου και αυτο δεν τους τιμα καθολου.

  200. sarant said

    196 τέλος: Τα δικά μου τα κιτάπια λένε ότι το 1570 έμποροι Χιώτες και Κρητικοί εμπορεύονταν χυμό πορτοκαλιού και λεμονιού.
    Το πορτοκάλι υπάρχει και σε δημοτικά τραγούδια, δεν μπορεί να ήρθε τον 19ο αιώνα.

  201. Μαρία said

    200
    Μπορεί να ήταν εισαγόμενα τα πορτοκάλια. Ο πορτοκαλλεών και διάφορα λεμονο- στον Κουμανούδη είναι του 19ου.
    Ο Ήλιος μόνο για το μανταρίνι δίνει χρονολογία. Μας το έφερε λέει το 1827 ο Χέιδεν. Πάλι σε Ολανδό πέσαμε.

  202. Λ said

    198. Αυτοί ακόμη σκοτώνονται με τους καθολικούς στη Β. Ιρλανδία κάθε Ιούλη, έτσι δεν είναι;

  203. BLOG_OTI_NANAI said

    200: Κοίταξα στο Passow Arnold, «Τραγούδια Ρωμαίικα (Popularia carmina Graeciae recentioris)» (Lipsiae 1860) και είδα ένα δίστιχο (αρ. 446) όλο κι όλο που μιλά για «πορτογάλλια». Αλλά δεν είδα να λέει του πότε είναι.

    Τώρα όμως που είδα αυτό, κατάλαβα ότι κάποια εποχή τα έλεγαν πορτογάλια. Από τον Πολίτη («Μελέτη επί του βίου των νεωτέρων Ελλήνων», τ.1 – Νεοελληνική Μυθολογία, σ. 84) πήγα στα «Κρητικά» (1840) του Χουρμούζη (σ. 69, σημ. [α]) όπου υπάρχει μια αναφορά σε πορτογάλια, και ο γέροντας λέει στον Χουρμούζη ότι ήξερε τον μύθο από τον παππού του. Άρα από τα μέσα του 18ου αιώνα; (ο γέρος λέει βέβαια 160 χρόνια πριν από το 1840, δηλ. 1680, αλλά θα μπορούσε αυτό να μην είναι ακριβές)

    Πάντως, αν στα 1570 υπήρχαν πορτοκάλια, γιατί να μην τα αναφέρει ο Κριαράς; Αλλά και το λεξικό του Ανθ. Γαζή γιατί να έχει τα κίτρα αλλά όχι τα λεμόνια ή τα πορτοκάλια;

    Σε αυτό από τις “7 Ημέρες” της Καθημερινής, παρέπεμψα με επιφύλαξη γιατί ήταν γραμμένο από γεωπόνο.
    Έχω και ένα δίτομο του Σκαρτσή με δημοτικά, αλλά αναφέρει δύο όλα κι όλα, χωρίς χρονολογίες. Επίσης στη λαογραφική σειρά του Φιλιππότη πάλι δεν υπάρχουν χρονολογίες ακριβείς.

    Στα δημοτικά που λες, έχεις χρονολογίες; Επίσης, υπάρχει κάποιο σχόλιο εκεί που λέει για το 1570 πώς έλεγαν τον χυμό πορτοκαλιού και λεμονιού τότε;

  204. Μαρία said

    Κοραής, 1829, …τα σήμερον ονομαζόμενα πορτογάλια
    http://tinyurl.com/pew9nml

  205. Ε, άντε να βάλουμε και τον Πορτοκάλογλου με το Καλοκαιράκι.

  206. BLOG_OTI_NANAI said

    Ωραίο Μαρία.
    Ψάχνοντας, βρήκα ότι η Γενική Εφημερίς της Ελλάδος της 2ας Ιανουαρίου 1830, αναφέρει ότι τον Δεκέμβρη του 1829 έγιναν εισαγωγές σε «λειμόνια» και «πορτογάλλια«.

  207. Μαρία said

    205
    Τέσσερα πορτοκάλια τα δυο σαπίσανε …

    206
    Σε φύλλο όμως του 1831 πορτογάλια και λειμόνια περιλαμβάνται στα «είδη εξαχθέντα» απ’ το λιμάνι της Σύρου. Περίεργο βέβαια.
    Το είχα βρει νωρίτερα.

  208. Μαρία said

    206
    Δες:
    http://tinyurl.com/nppf7lu

  209. Γς said

    Κι ήταν κι οι Γερμανοί που μας τάραξαν τα νεράντζια μας τον Απρίλη του 1941.
    Με το που μπήκαν στην Αθήνα έπεσαν σαν ακρίδα στις νεραντζίές της Βασσιλισσης Αμαλίας και του Ζαπείου

  210. Γς said

    209:
    Ζαππείου.

    Κατέβαιναν από τα πλαϊνά κουβούκλια των μηχανών, έστριβαν τσιγάρα, λεηλατούσαν τις νεραντζιές και έτρωγαν τους στυφούς καρπού

  211. sarant said

    207 και πριν: Τα λεμόνια είναι παλιότερα, υπάρχουν και στον Πωρικολόγο και σε άλλα βυζαντινά.
    Στο TLG πορτοκάλια έχει μόνο σε μια αναφορά, «47 ρίζας λεμονοπορτοκαλίων», σε ένα μοναστηριακό κείμενο του 1826. Ένα ειδικότερο κιτάπι δεν το έχω πρόχειρο, αλλά προσωπικά δεν έχω αμφιβολία για τη χρονολόγηση που έδωσα. Άλλοι δίνουν ακόμα παλιότερη.

  212. Νέο Kid Στο Block said

    199. Αυτό που λες δεν είναι ακριβές. Ίσα-ίσα που οι Γερμανοί (τύπος, ειδικοί, προπονητές,παίκτες)χάρηκαν και δέχτηκαν και παραδέχτηκαν την επιτυχία του Γιούρο 2004 και μίλησαν με κολακευτικά λόγια. Αντίθετα με άλλες δυνάμεις και «δυνάμεις» του ευρωπαϊκού χώρου (Ισπανούς, Γάλλους,Ολλανδούς,Αγγλους) που έβγαλαν μόνο ειρωνία και κόμπλεξ.
    Μάλιστα ,το θυμάμαι σαν τώρα, εκείνη την εποχή υπήρχε μια μεγάλη κοιλιά/κρίση στην εθν.Γερμανίας και πολλοί έλεγαν πως «η μόνη λύση για την εθν. Γερμανίας είναι ο Ότο». Πολλοί όμως έλεγαν πως δεν είναι αυτός η (μαγική) λύση και πως η επιτυχία οφειλόταν στο ΚΑΛΟ υλικό που είχε. Πρέπει να ήταν ο Πάουλ Μπράιτνερ (ή ο Μπεκενμπάουερ ,δεν θυμάμαι καλά) που είχε πει πως ο Ρεχάγκελ είχε μια ομάδα «technisch überlegen» (θυμάμαι αυτολεξεί την έκφραση , που σημαίνει «τεχνικά ανώτερη, άρτια»). Kαι έτσι επικεντρώθηκαν σε άλλες δράσεις .

  213. BLOG_OTI_NANAI said

    Προφανώς έχει δίκιο και η Μαρία για τις εξαγωγές, και ο Νίκος που θεωρεί παλαιότερα τα πορτοκάλια.

    Τελικά, υπήρχαν εξαγωγές πορτοκαλιών, επειδή τουλάχιστον στην Αθήνα, βρίσκουμε τα πορτοκάλια στους κήπους του τυράννου των Αθηνών Χατζηαλή Χασεκή στα τέλη του 18ου αιώνα (απόσπασμα από το Νεώτερον Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν «ΗΛΙΟΥ», τ.3, σ. 477β). Δεν έχω το έργο του Σκουζέ, αλλά το απόσπασμα επαναλαμβάνεται και στη «Νέα Εστία», τχ. 250 (1937), σ. 774α.

    Επίσης, τα πορτοκάλια εμφανίζονται πάλι, μέσα σε ένα αθηναϊκό, παιδικό τραγουδάκι, το οποίο ο Καμπούρογλου τοποθετεί γενικά στην «Τουρκοκρατία» (πότε ακριβώς όμως;) (Καμπούρογλου Δημήτριος, «Ιστορία των Αθηναίων-Τουρκοκρατία (Περίοδος πρώτη, 1458-1687), τ. 1, σ.261)

    Βεβαίως, με μπερδεύει αρκετά για ποιον λόγο ο Καμπούρογλου περιόρισε τη χρονολογία του τίτλου στην περίοδο 1458-1687, αφού αναφέρει πλήθος γεγονότων μέχρι και τον 18ο αιώνα.

    Κάτι ακριβέστερο δεν μπορώ να βρω μέχρι στιγμής.

  214. BLOG_OTI_NANAI said

    Μάλιστα, στο απόσπασμα του Σκουζέ, φαίνεται ότι την εποχή εκείνη, είχαν οι άνθρωποι στις αυλές τους πορτοκαλιές και τις έπαιρνε ο Χασεκής. Άρα, στην Αθήνα έστω, θα πρέπει να είχαν έρθει τα πορτοκάλια τουλάχιστον από τα 1750 περίπου.

  215. BLOG_OTI_NANAI said

    211: Κάποια στιγμή νόμισα ότι μαζί με τα λεμόνια, θα έβρισκα άκρη και για τα πορτοκάλια, αλλά τελικά είδα πως ήταν πολύ παλαιότερα (τα αναφέρει και ο Κουκουλές) και είχαν υπάρξει και τοπωνύμια που σχετίζονταν με το λεμόνι ή τη λεμονιά.

  216. Μιχαλιός said

    Από έγγραφο Νάξου της συλλογής Ζερλέντη (αχρονολόγητο, αλλά περίπου του 1805):

    «Καραβοκύρι να πάρις το πορτοκάλι και το λεμόνι του σιόρ Δελαρόκα κατά την υπόσχεσίν σου, και αν σου εναντιοθή κανένας αποκρίσου του ότι αυτός ο τόπος είναι του σουλτάν Σελίμι, και όχι άλλο, και κάμαι τη δουλιά σου και μην σε μέλι.»

  217. sarant said

    Μιχαλιέ, Οτινάναι, ευχαριστώ για τις χρονολογήσεις. Αν ανατρέξετε στο παλιό άρθρο για τα Κίτρα και τα λεμόνια, θα δείτε ότι πολλοί (ο Ντάλμπι ας πούμε) θεωρούν ότι τα κίτρα, της ελληνιστικής βιβλιογραφίας, από ένα σημείο και μετά, αφορούν λεμόνια, άρα τοποθετουν τον ερχομό τους τότε. Εγώ πάλι θεωρώ ότι ήρθαν καμιά δεκαριά αιώνες αργότερα. Αλλά, όπως λέμε, οι Βυζαντινοί σαφώς τα είχαν γνωρίσει.

  218. Γς said

    Κίτρα, λεμόνια, νεράντζια, πορτοκάλια.
    Αντε!
    Μανάβικο το ‘χουμε κάνει δω μέσα!

  219. BLOG_OTI_NANAI said

    217: Για να δούμε τι λέει το άρθρο αυτό και τα σχόλια.

    218: Έεεελα πάρεπάρεπάρεπάρε 🙂

  220. Γς said

    219:
    Έεεελα πάρεπάρεπάρεπάρε

    -Ελα να πάρεις καλές ντομάτες! Εχω καλά καρπούζια! Διαλιέχτε!

    http://caktos.blogspot.gr/2013/05/blog-post_4699.html

  221. physicist said

    #212. — Έτσι είναι.

  222. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    212 – Σωστός Κίντ, μπορεί νάχουν τα κουσούρια τους οι Γερμανοί, όπως όλοι οι λαοί άλλωστε, αλλα ξέρουν να παραδέχονται τον άξιο νικητή. Άλλοι έχουν μεγάλο κόμπλεξ να αποδεχτούν την ανωτερώτητα κάποιου άλλου, πάντως βόρειοι είναι κι αυτοί, μη σου πώ όλοι οι υπόλοιποι βόρειοι πλήν Σκανδιναυών ίσως.

  223. spiral architect said

    «Τέλος το σήριαλ. Ο Καρνέζης έπιασε τον κροκόδειλο.»
    😀 😀 😀

  224. Λ said

    Τα νεράντζια, που εμείς τα λέμε κιτρολέμονα, ή πιο σωστά, τζιτρολέμονα, τα χρησιμοποιούμε πολύ, όχι μόνο για γλυκό του κουταλιού και μαρμελάδες, αλλά και στη θέση του λεμονιού στα φαγητά. Μια πατέντα δική μας για παράδειγμα είναι η σως με μέλι, μουστάρδα, νεραντζοχυμό και λάδι καλό (ελαιόλαδο) την οποία περιχύνουμε σε ωμά ή ελαφρά ψημένα στον ατμό μπρόκολα και καρύδια. Γλυκά του κουταλιού κάνουμε δύο είδη. Βάζω τα σχετικά λίκνα προειδοποιώντας συνάμα ότι η ζάχαρη βλάπτει σοβαρά την υγεία και προκαλεί πρόωρη γήρανση και χίλιες αρρώστιες. Όποτε χαρείτε τα μόνο εικονικά.
    http://www.kopiaste.info/?p=11386
    http://www.sintagespareas.gr/sintages/nerantzi-gliko-koutaliou.html

  225. IN said

    Ας ξαναζωντανέψουμε κι αυτή την ανάρτηση, γιατί σήμερα είναι 12 Ιουλίου, δηλαδή η μέρα που παρελαύνει, στη Βόρεια Ιρλανδία, The Orange Order, Το Πορτοκαλί Τάγμα, μία μασωνικού τύπου οργάνωση των Προτεσταντών. http://en.wikipedia.org/wiki/Orange_Order Ο λόγος που παρελαύνει σήμερα είναι ότι σήμερα είναι η επέτειος της Μάχης του Μπόυν, 12 Ιουλίου 1690, οπότε ο Βασιλιάς Γουλιέλμος Γ’ (της Οράγγης) κατατρόπωσε τους καθολικούς. Και επειδή ήταν της Οράγγης και τον εκτίμησαν πολύ οι προτεστάντες γι’ αυτή του τη νίκη, υιοθέτησαν έκτοτε το πορτοκαλί ως το χρώμα τους. Γι’ αυτό και βρίσκουμε στη σημαία της Δημοκρατίας της Ιρλανδίας τα χρώματα πράσινο-άσπρο-πορτοκαλί. Το πράσινο είναι το παραδοσιακό χρώμα των καθολικών (οι ποδοσφαιρόφιλοι θυμηθείτε τα χρώματα της Σέλτικ της Γλασκόβης, της ομάδας των καθολικών), το πορτοκαλί των προτεσταντών και το άσπρο συμβολίζει την ειρήνη. Ναι, καλά… τέλος πάντων, αυτή ήταν η θεωρία πίσω από τα χρώματα της σημαίας.

    Εκτός από την Ιρλανδία, λόγω του Βασιλικού οίκου της Ολλανδίας το πορτοκαλί βρέθηκε και στη Νότια Αφρική. Δεν ήταν (μόνο) το Ελεύθερο Κράτος του Οράγγη, που αναφέρει ο Νίκος στην ανάρτηση. Στη δεκαετία του 1920, τέθηκε το θέμα ν’ αποκτήσει η Νότια Αφρική δική της σημαία. Επειδή, το 1652 που ιδρύθηκε η πρώτη Ολλανδική αποικία στη Νότια Αφρική (στο Κέιπ Τάουν) η Ολλανδική σημαία είχε τα χρώματα πορτοκαλί-άσπρο-μπλε (μετέπειτα το πορτοκαλί έγινε κόκκινο, όπως είναι και μέχρι σήμερα) επιλέχθηκε, ως δήθεν συμβιβαστική λύση (συμβιβαστική γιατί μάλωναν οι Μπόερς με τους Αγγλόφωνους) να χρησιμοποιηθεί αυτή η «ιστορική» σημαία, με ενσωμάτωση, στη λευκή λωρίδα, σε μικρό σχήμα, της Βρετανικής σημαίας (που αντιπροσώπευε τις δύο Αγγλικές αποικίες της Νότιας Αφρικής, Κέιπ και Νατάλ) και των δύο σημαιών των δημοκρατιών των Μπόερς (Ελεύθερο Κράτος της Οράγγης, και Νοτιοαφρικανική Δημοκρατία, ανεπίσημα γνωστή ως Τρανσβάλ). Από τη σημαία αυτή το πορτοκαλί χρώμα συνδέθηκε με το καθεστώς του άπαρτχαιντ, με αποτέλεσμα το Αφρικανικό Εθνικό Κογκρέσο να το μισεί. Όταν σχεδιάστηκε η νέα (μετά το 1994) σημαία της Νότιας Αφρικής, το ΑΕΚ έβαλε βέτο στη χρήση του πορτοκαλί και προέκυψε μία σημαία που συνδυάζει τα χρώματα κόκκινο-άσπρο-μπλε (τα χρώματα της Ολλανδίας) με τα χρώματα πράσινο-μαύρο-κίτρινο, που είναι τα χρώματα του ΑΕΚ. Τόση ήταν η αντιπάθειά τους για το πορτοκαλί που το εξοβέλισαν και από τα όνομα της επαρχίας: αντίθετα με ότι γράφει ο Νίκος, η επαρχία πλέον δεν ονομάζεται, όπως μέχρι το 1994, Orange Free State αλλά Free State Province (Επαρχία του Ελευθέρου Κράτους). Το ποτάμι, όμως, νομίζω, δεν άλλαξε όνομα. Επίσης και η τοπική ομάδα ράγκμπυ της πρωτεύουσας της Free State, του Μπλουμφοντέιν, οι Cheetahs, έχουν ως ένα από τα χρώματά τους το πορτοκαλί.

  226. sarant said

    225: Πολύ διαφωτιστικά όλα αυτά, μερσί!

  227. spiral architect said

    Το «κάθισμα» του Σίλεσεν.
    (η ορίτζιναλ εδώ)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: