Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ποιος είναι ο κυριούλης δίπλα στον Αλέξη;

Posted by sarant στο 18 Σεπτεμβρίου, 2014


imag0113

Από τον ιστότοπο του Γιάννη Ιωάννου, http://yannis-ioannou.com/

Στις 11 ώρα Ελλάδος σήμερα το πρωί, δηλαδή ίσως και καθώς θα διαβάζετε αυτές τις γραμμές, θα γίνει η επίσκεψη του Αλέξη Τσίπρα στο Βατικανό και η συνάντηση του ηγέτη της ριζοσπαστικής Αριστεράς με τον πάπα Φραγκίσκο. Η είδηση ανακοινώθηκε αιφνιδιαστικά μόλις χτες, αλλά φυσικά πρόλαβε να σχολιαστεί ποικιλότροπα από τη μπλογκόσφαιρα.

Η γελοιογραφία αριστερά, του θαυμάσιου Γιάννη Ιωάννου, εικονογραφεί το ανέκδοτο που σκέφτηκαν πολλοί ακούγοντας την αναγγελία της επίσκεψης -στη βερσιόν που το ξέρω εγώ, είναι ένας τύπος με πολλές γνωριμίες που λέγεται Μπιτζίδης και που καταφέρνει να συναντάει διαδοχικά ολοένα και σημαντικότερα πρόσωπα, προκαλώντας κατάπληξη στους φίλους του, μέχρι που βγαίνει στο μπαλκόνι πλάι στον ποντίφικα -και κάποιος από τους πιστούς ρωτάει τον άσπονδο φίλο «Ποιος είναι αυτός ο γεράκος δίπλα στον Μπιτζίδη;» (Το ανέκδοτο το είδα να επαναλαμβάνεται και με Πιτσίλη αντί για Μπιτζίδη, αλλά θα συμφωνήσετε πιστεύω ότι η δική μου εκδοχή είναι πολύ ανώτερη, εκτός αν κανείς διακατέχεται από στείρο αντιμπιτζιδισμό).

Στα σοβαρά τώρα, κατά τη γνώμη μου πρόκειται για μια μεγαλοφυή πολιτική κίνηση,  που δείχνει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ και ο ηγέτης του έχουν αναδειχθεί σε σημείο αναφοράς σε ολόκληρη την Ευρώπη (θυμηθείτε πόσο δύσκολες ήταν οι θύρες της Ευρώπης μέχρι πρόσφατα). Εντύπωση προκαλεί επίσης ότι ο Πάπας, που έχει και την ιδιότητα του αρχηγού κράτους,  συνήθως δεν δέχεται επικεφαλής κομμάτων της αντιπολίτευσης αλλά αρχηγούς κρατών. Βέβαια, ο Αλέξης Τσίπρας έχει και την ιδιότητα του υποψηφίου του Κόμματος Ευρωπαϊκής Αριστεράς για την προεδρία της Κομισιόν, και έτσι είναι ο ντε φάκτο εκπρόσωπος της ευρωπαϊκής Αριστεράς, οπότε είναι πολύ ταιριαστό να συζητήσει με τον Πάπα Φραγκίσκο για «ανεργία, ειρήνη και μετανάστευση«.

Στο δεκαοχτάμηνο που βρίσκεται στον θρόνο του Βατικανού, ο 78χρονος Χόρχε Μπεργκόλιο έχει χαρακτηριστεί Πάπας των φτωχών, και αυτό όχι μόνο επειδή εσκεμμένα διάλεξε το όνομα Φραγκίσκος ως υπαινιγμό στον Φραγκίσκο της Ασίζης. Σε εγκυκλίους του έχει χαρακτηρίσει «νέα τυραννία» τον ανεξέλεγκτο καπιταλισμό και έχει επιτεθεί στην ειδωλολατρία του χρήματος, με αποτέλεσμα να χαρακτηριστεί μαρξιστής από ακροδεξιούς σχολιαστές.  Αλλά και σε θέματα τρέχουσας πολιτικής ο Πάπας έχει προβάλει την ατζέντα της ιταλικής αριστεράς, όπως για παράδειγμα πρόσφατα όταν επέκρινε τις περικοπές θέσεων εργασίας σε ιταλικά εργοστάσια. Μαρξιστής βέβαια δεν είναι: έχει αποκαλέσει λαθεμένη τη μαρξιστική ιδεολογία (αν και έχει γνωρίσει καλούς μαρξιστές) και έχει υποστηρίξει ότι οι κομμουνιστές «σφετερίστηκαν τη σημαία του χριστιανισμού» που είναι το ενδιαφέρον για τους φτωχούς. Ωστόσο, η διαφορά του Φραγκίσκου από τους άμεσους προκατόχους του είναι εντυπωσιακή και γι’ αυτό άλλωστε ο νέος ποντίφικας έχει απήχηση παγκοσμίως και όχι μόνο στους ρωμαιοκαθολικούς.

Όσο για εκείνους που αναρωτιούνται κατά πόσο είναι ταιριαστό ένας αριστερός ηγέτης να συναντιέται με τον προκαθήμενο μιας εκκλησίας που έχει διαδραματίσει, στο παρελθόν, τον γνωστό αντιδραστικό και σκοταδιστικό ρόλο, αν είναι καλοπροαίρετοι ας σκεφτούν ότι με τον Πάπα έχει συναντηθεί σύσσωμη η ηγεσία της λατινοαμερικανικής κυβερνώσας αριστεράς, από τον Φιντέλ Κάστρο και τον Νικολάς Μαδούρο έως τη συμπατριώτισσά του την Κριστίνα Κίρτσνερ, την πρόεδρο της Αργεντινής.

Κατά σύμπτωση,  λίγες ώρες μετά την ανακοίνωση της επικείμενης συνάντησης του Τσίπρα με τον Πάπα Φραγκίσκο, ανακοινώθηκε επίσης ότι ο πρωθυπουργός πρόκειται να συναντηθεί με την Αγγέλα Μέρκελ την ερχόμενη Τρίτη. Αυτό θεωρήθηκε σαν απάντηση ή και σαν «ρελάνς» Σαμαρά στην κίνηση Τσίπρα. Να εννοούν δηλαδή ότι ο ένας επισκέπτεται τον Πάπα των φτωχών και ο άλλος την αρχιέρεια της λιτότητας;

Επειδή όμως εδώ λεξιλογούμε κιόλας, καλό είναι να αναφερθούμε στα λεξιλογικά της επίσκεψης. Δεν θα πούμε πολλά, επειδή έχω γράψει σχετικό άρθρο με την ευκαιρία της παραίτησης του προκατόχου τού Φραγκίσκου, του Πάπα Βενέδικτου. Εκεί θα βρείτε και την ιστορία του τραγουδιού «Θέλω να δω τον Πάπα», που αρκετά συζητήθηκε κι αυτό χτες όταν ανακοινώθηκε ότι και ο Τσίπρας θέλει να δει τον Πάπα. Ίσως δεν ξέρετε ότι κάποτε χύθηκε αίμα με αφορμή αυτό το πειραχτικό τραγούδι.

Μπορούμε πάντως να πούμε δυο λόγια για το Βατικανό, που ως λέξη το έχουμε πάρει από το ιταλικό Vaticano, που με τη σειρά του προέρχεται από το λατινικό Vaticanus (collis), που ήταν όνομα λόφου της Ρώμης. Στα ιταλικά τονίζεται στην παραλήγουσα (Βατικάνο), εμείς για κάποιο λόγο το τονίζουμε στη λήγουσα. Και βέβαια πρόκειται για λέξη ενσωματωμένη εδώ και πολλά χρόνια στη γλώσσα μας, οπότε κλίνεται κανονικά, του Βατικανού, και όχι βεβαίως «του Βατικανό» όπως είδα σε σουπεράκια καναλιών αλλά και, δυστυχώς, στην ανακοίνωση του γρ. τύπου του ΣΥΡΙΖΑ η οποία αναφέρει ότι η συνάντηση γίνεται «στο Παπικό Παλάτι του Βατικανό«. Λίγο περισσότερη προσοχή, σύντροφοι.

Το Βατικανό όπως είπαμε είναι ανεξάρτητο κράτος, το μικρότερο του κόσμου, με έκταση 44 εκτάρια, δηλαδή 440 στρέμματα, δηλαδή λιγότερο από μισό τετρ. χιλιόμετρο (0,44 τ.χ. – για σύγκριση, το Μονακό έχει έκταση 2 τ.χ.). Tο επίσημο όνομά του είναι Κράτος της Πόλης του Βατικανού, Stato della Cittá del Vaticano, στα ιταλικά, που είναι και η επίσημη γλώσσα του κράτους. Πολλές φορές το Βατικανό αναφέρεται και ως Αγία Έδρα, αλλά αυτά τα δύο δεν ταυτίζονται. Η Αγία Έδρα είναι η επισκοπική δικαιοδοσία της Καθολικής Εκκλησίας στη Ρώμη, δηλαδή το διοικητικό κέντρο της Καθολικής Εκκλησίας, και υπήρχε από τους πρώτους αιώνες του χριστιανισμού, ενώ το κράτος του Βατικανού ιδρύθηκε το 1929 με τη συνθήκη του Λατερανού. Στα αγγλικά η Αγία Έδρα λέγεται Holy See, όπου βέβαια το See είναι η Έδρα, από το λατινικό sedere, και δεν έχει σχέση με το ρήμα «βλέπω» (αν και κάποιος είχε αναρωτηθεί τι θα πει «οι άγιοι βλέπουν»!)

Σ’ αυτό το μικροσκοπικό κράτος βρίσκεται από σήμερα το πρωί ο Αλέξης Τσίπρας. Μπορεί η επίσκεψή του να μην οδηγήσει στην «κατάργηση του φιλιόκβε με ένα άρθρο», όπως έγραψε κάποιος χαριτολογώντας στο Φέισμπουκ, θα έχει όμως ένα μάλλον βέβαιο και πολύ διασκεδαστικό αποτέλεσμα: θα κάνει έξω φρενών τους δικούς μας φανατικούς ορθόδοξους, που θεωρούν αιρετικό τον Πάπα!

 

 

 

 

 

Advertisements

180 Σχόλια to “Ποιος είναι ο κυριούλης δίπλα στον Αλέξη;”

  1. Γς said

    Καλημέρα [Λεώ]

  2. Νέο Kid Στο Block said

    ΠΟΙΟΣ είναι αυτός ο παπούλης με το καπέλο με κέρατα δίπλα στον Αλέξη ρε παιδιά;;
    Νικοκύρη,πολύ ωραία! Πάω να πιάσω κανα δίκιλο παπαρδέλες (ποπ-κορν) ,μπύρες έχω…θα απολαύσω αντιζυριζαίικες ηθικολογίες μπόλικες σήμερα! Zήτω η αυτόνομη Βαρβαρία! 😆

  3. VaD said

    Στην πρωτη του κυκλοφορια πριν απο πάρα πολλά χρόνια ο ήρωας ήταν ο Γιωρίκας των γνωστων ποντιακών ανεκδοτων…

  4. atheofobos said

    Μετά τον Πατριάρχη, το Άγιο όρος και τον Πάπα δεν μένει παρά να προσκυνήσει στην Μέκκα και το Τείχος των Δακρύων για να ξεμπερδέψει με όλες τις μονοθεϊστικές θρησκείες!
    Θα τον συνοδεύσει άραγε και ο Λαφαζάνης; 🙂

  5. LandS said

    Τα ποντιακά εμφανίστηκαν τουλάχιστον μια δεκαετία από τότε που πρωτάκουσα το ανέκδοτο με τον Παπαδόπουλο. Προχουντικά.

  6. gmich said

    Καλημερα.
    Γιατί στις ειδήσεις των καναλιών την είδηση ότι ο Τσίπρας θα συναντηθεί με τον Πάπα την τελειώνουν με την αναφορά πως η συνάντηση γίνεται δύο μήνες μετά την επίσκεψη του Τσίπρα στο Άγιον Όρος; Μήπως για να πουν στους αριστερούς ότι Τσίπρας έγινε θρήσκος; Ο δε Άδωνις μας είπε πως ο Τσίπρας είναι ικανός να συνατηθεί και με τον Δαλάι Λάμα προκειμένου να γίνει πρωθυπουργός. Τι άλλο θα ακούσουμε!

  7. Γς said

    >Το Βατικανό όπως είπαμε είναι ανεξάρτητο κράτος, το μικρότερο του κόσμου, με έκταση 44 εκτάρια, δηλαδή 440 στρέμματα, δηλαδή λιγότερο από μισό τετρ. χιλιόμετρο

    Οσο περίπου ο Εθνικός Κήπος

  8. Γς said

    6:

    > δε Άδωνις μας είπε πως ο Τσίπρας είναι ικανός να συνατηθεί και με τον Δαλάι Λάμα προκειμένου να γίνει πρωθυπουργός.

    Γουστάρω.
    Ο Τσίπεας να πηγαίνει στον Δαλάι Λάμα
    Πάνω σ ένα λάμα
    [κραδαίνοντας μια λάμα]

  9. LandS said

    Μα φτιάχνουν 440 στρέμματα κράτος; Δίκιο ειχε ο Πατερούλης που ρώτησε «πόσες μεραρχίες έχει;»

  10. Theo said

    Δεν μπορώ να εικάσω την αιτία της επίσκεψης Τσίπρα στον πάπα.

    Να σημειώσω, όμως, πως, εκτός από το filioque, ένα από τα «αγκάθια» στις σχέσεις Ορθοδοξίας και Ρωμαιοκαθολικισμού είναι το πρωτείο του πάπα, η αξίωσή του δηλαδή να εξουσιάζει όλη την Εκκλησία. Κατά την κανονική τάξη της αρχαίας Εκκλησίας, ο πάπας ήταν ένας από τους πέντε πατριάρχες των «πρεσβυγενών πατριαρχείων», με δικαιοδοσία στη Δυτική Ευρώπη. Και αν ποτέ η ρωμαιοκαθολική εκκλησία επιστρέψει στην πίστη της αρχαίας Εκκλησίας (το filioque έχει καταδικαστεί από Οικουμενικές Συνόδους), τότε ο πάπας θα είναι ο primus inter pares (πρώτος μεταξύ ίσων).
    Σ΄ αυτό το θέμα ο Φραγκίσκος έχει κάνει κάποια ανοίγματα. Ποτέ δεν αναφέρεται στον εαυτό του ως αρχηγό της Εκκλησίας αλλά ως επίσκοπο Ρώμης, κι όταν συναντήθηκε με τον πατριάρχη Βαρθολομαίο, του ασπάστηκε το χέρι, κάτι που δεν έχει κάνει κανείς πάπας σε κανέναν τα τελευταία χίλια χρόνια.
    Μένει η καλή του θέληση να φανεί και στο δογματικό πεδίο, όπου πάγια θέση της Ορθοδοξίας είναι η επιστροφή στην πίστη της αρχαίας Εκκλησίας.

  11. Γς said

    9:
    Αν φτάνουν λέει;
    Και με ένα διπλωματικό σώμα, μάμα μία!

  12. Πάνος με πεζά said

    – Αυτοί οι σπορτίφ πρωθυπουργοί…Άλλος κανό, άλλος στο Βατικανό.

    – Ξέρει τι κάνει…
    Ο παλιότερος που του έμοιαζε, είχε πει το «mea culpa». Αυτός εδώ, πάει, φαίνεται, να πάρει το δαχτυλίδι με το αλάθητο.
    Θα του χρειαστεί.

    – Για λίγο πιο κοντινή σύγκριση με το Βατικανό, η εγγύτερη έκταση σε ελληνικό νησί αφορά (σ)το Ελαφονήσι των Χανίων (0,435 τ.χ.),που οι περισσότεροι το έχετε επισκεφτεί ίσως με τα…πόδια, λόγω των ρηχών νερών που το περιβάλλουν.

    -Κακώς δε μετριέται το Βατικανό σε όγκο, Υποτίθεται ότι τα υπόγειά του έχουν τόσο όγκο που κρύβουν τα μεγαλύτερα μυστικά του καθολικισμού.

    -Το «Θέλω να δω τον Πάπα» δεν ξέρω αν «απέκτησε» σεξουαλικό υπονοούμενο (όπως νομίζω ότι διαφαίνεται στο συνημμένο άρθρο) ή αν σκόπιμα το είχε ήδη από τη γραφή του. Μην ξεχνάμε ότι πολλά ακόμα τραγούδια του συγκεκριμένου είδους και εποχής, είχαν υποβόσκον σεξουαλικό υπονοούμενο, όπως π.χ. αυτό.

    Καλημέρες, καθολικές. Προς όλους !

  13. Γς said

    12:
    -Νομίζει ότι έχει πιάσει τον Πάπα απ τα ..φρύδια.

  14. Gpoint said

    Λογικά ο Τσίπρας πρέπει να επισκεφθεί και τους προκαθήμενους των Παλαιοημερολογιτών, Ορθοδόξων και Καθολικών (ναι, υπάρχουν και τέτοιοι)

    Ζητείται ιματζμέικερ με χιούμορ….

  15. Πάνος με πεζά said

    Και το λογοπαίγνιο που βγήκε, μετά το «κλείσιμο» της συνάντησης Μέρκελ-Σαμαρά, «Ο Τσίπρας στον Πάπα κι ο Σαμαράς στην πάπια»…

  16. LandS said

    11. Δεν τα ξέρεις καλά. Τα πρώτα πατριαρχεία ήταν της Ρώμης, Αλεξάνδρειας και Αντιόχειας. Πέρασαν αιώνες για να αναβαθμιστούν οι επισκοποι της Κωνσταντινούπολη και Ιεροσολύμων. Επίσης το τι καταδίκαζαν και τι όχι οι Σύνοδοι μεταξύ πέμπτου και όγδοου αιώνα που προσπαθούσαν να ξεκαθαρίσουν τι αποφασίστηκε και τι όχι στη Χαλκηδόνα, είναι μια πολύ πονεμένη και μπερδεμένη ιστορία.

  17. Πάνος με πεζά said

    Αυτό με τον Πάπα και τα… φρύδια, το έχει εξηγήσει ετυμολογικά ο Νοικοκύρης; Κάτι που έχω διαβάσει ήταν για μια καρέκλα τρύπια από κάτω, όπου μετά την εκλογή Πάπα γινόταν ψηλάφηση για… έλεγχο γνησιότητας.

    Μούφα;

  18. LandS said

    Πρέπει να μάθω στο τάμπλετ ότι η Κωνσταντινούπολη κλίνεται.

  19. LandS said

    Και το 16 για το 10.

  20. Γς said

    13:

    ΅Εκτός βέβαια από τον Καμεράριο, που έχει αυτό το προνόμιο [λέμε τώρα]

  21. andam said

    Συμφωνώ απόλυτα -για άλλη μια φορά μαζί σου, πρωτότυπο! -ότι πρόκειται για μεγαλοφυή κίνηση. Και μάλιστα τόσο μεγαλοφυή που έκανε τον Αντωνάκη να κιτρινίσει από το κακό του και να τρέξει κλαίγοντας στην προστάτιδα του.
    Κυρία, κυρία …δεν μ΄αγαπούν και δεν με παίζουν τα άλλα παιδάκια, κάνε κάτι ….

  22. Theo said

    Σε εγκυκλίους του έχει χαρακτηρίσει “νέα τυραννία” τον ανεξέλεγκτο καπιταλισμό και έχει επιτεθεί στην ειδωλολατρία του χρήματος

    Αντιγράφω δύο σχετικές παραγράφους από τη (μοναδική του ως πάπα;) 90σέλιδη εγκύκλιό του (του περσινού Νοέμβρη):

    No to the new idolatry of money

    55. One cause of this situation is found in our relationship with money, since we calmly accept its dominion over ourselves and our societies. The current financial crisis can make us overlook the fact that it originated in a profound human crisis: the denial of the primacy of the human person! We have created new idols. The worship of the ancient golden calf (cf. Ex 32:1-35) has returned in a new and ruthless guise in the idolatry of money and the dictatorship of an impersonal economy lacking a truly human purpose. The worldwide crisis affecting finance and the economy lays bare their imbalances and, above all, their lack of real concern for human beings; man is reduced to one of his needs alone: consumption.

    56. While the earnings of a minority are growing exponentially, so too is the gap separating the majority from the prosperity enjoyed by those happy few. This imbalance is the result of ideologies which defend the absolute autonomy of the marketplace and financial speculation. Consequently, they reject the right of states, charged with vigilance for the common good, to exercise any form of control. A new tyranny is thus born, invisible and often virtual, which unilaterally and relentlessly imposes its own laws and rules. Debt and the accumulation of interest also make it difficult for countries to realize the potential of their own economies and keep citizens from enjoying their real purchasing power. To all this we can add widespread corruption and self-serving tax evasion, which have taken on worldwide dimensions. The thirst for power and possessions knows no limits. In this system, which tends to devour everything which stands in the way of increased profits, whatever is fragile, like the environment, is defenseless before the interests of a deified market, which become the only rule.

  23. Νέο Kid Στο Block said

    -Aλέξης : Oh holy See!
    -Aντώνης: Oh holy shit!!
    NΕΡΙΤ: » Με την καγκελάριο Αγγελα Μέρκελ θα συναντηθεί ο πρωθυπουργός… .Ο Αλέξης Τσίπρας θα συναντηθεί σήμερα στη Ρώμη με θρησκευτικούς εκπροσώπους…!!! » 😆

  24. Alexis said

    Αθεόφοβε, γιατί το όνομά σου παραπέμπει σ’ ένα μπλογκ που δεν υπάρχει πια;
    Πρέπει να κλικάρει κανείς πάλι για να πάει στο μπλογκ σου.
    Για κοίταξέ το λίγο…

    #15: Περίπου όπως λέγαμε παλιά «Εμείς Ευρώπη κι εσείς στο Νευροκόπι»; 🙂

  25. Alexis said

    #0: κατά τη γνώμη μου πρόκειται για μια μεγαλοφυή πολιτική κίνηση

    Και η δική σου κίνηση να το επιλέξεις ως θέμα σήμερα επίσης μεγαλοφυής.
    Αναμένονται επισκέψεις …εαμογενών και λοιπών δημοκρατικών δυνάμεων. 😀

  26. Theo said

    @16:
    Ευχαριστώ για το μάθημα.
    Το ότι τα πατριαρχεία Κωνσταντινουπόλεως και Ιεροσολύμων αναβαθμίστηκαν τον 5ο αιώνα δεν σημαίνει πως δεν είναι «πρεσβυγενή». Αυτή είναι η επικρατούσα ορολογία.
    Μάλλον όλοι οι Ορθόδοξοι που τα ονομάζουν έτσι έκαναν λάθος που δεν σε ρώτησαν ποιο είναι το χρονικό όριο, για να ονομαστούν πρεσβυγενή 🙂

    Και για τις Οικουμενικές Συνόδους τα έχεις μπερδέψει. Μια και το filioque υιοθετήθηκε από το Βατικανό τον 9ο αιώνα, δεν θα μπορούσε να καταδικαστεί από Σύνοδους μεταξύ πέμπτου και όγδοου αιώνα, όπως γράφεις.
    Επί Μ. Φωτίου το 879/880 συνεκλήθη Σύνοδος που κατεδίκασε την προσθήκη του filioque στο Σύμβολο της πίστεως. Σ’ αυτήν συμμετείχαν και εκπρόσωποι του πάπα και ο αυτοκράτορας, δηλαδή πληρούσε τους απαραίτητους όρους για να θεωρηθεί Οικουμενική, όπως και θεωρείται από τους σοβαρούς θεολόγους σήμερα (ως η 8η).

  27. sarant said

    Kαλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    3: Πολύ πιθανό.

    4: Το πρόβλημα με τον ιουδαϊσμό αλλά και τον ισλαμισμό είναι ότι δεν υπάρχει κάποιο πρόσωπο που να θεωρείται κεφαλή της εκκλησίας -όπως ο Πάπας ή ο Πατριάρχης (ή έστω οι Πατριάρχες). Νομίζω τουλάχιστον.

    10: Φυσικά, το ζουμί είναι στα πρωτεία.

    12: Ελαφονήσι λοιπόν, ωραία!

    Απέκτησε/είχε εξ αρχής, μικρή διαφορά. Και δεν ξέρουμε και την αργκό της εποχής καλά.

    23: Είπε έτσι η ΝΕΡΙΤ;;;;

  28. spiral architect said

    Καλημέρα. 🙂
    Αναμενόμενες κινήσεις ενός μελλοντικού πρωθυπουργού, που στο παρελθόν έχει συναντηθεί και με τον ίδιο το διάολο προκειμένου να έχει μια -κατ’ αρχήν- έξωθεν καλή μαρτυρία. Έτσι, ενώ φαίνεται ότι, είναι μια χρήσιμη κίνηση για δημόσιες σχέσεις, προσωπικά δεν καταλαβαίνω πού θα βοηθήσει στο εγγύς μέλλον ο «φιλολαϊκός» Πάπας Φραγκίσκος την Ελλάδα και τον μελλοντικό πρωθυπουργό της στα ζόρικα.

    Ερώτηση: Γιατί τον Τσίπρα δεν τον συνοδεύει ο Ρούντι Ρινάλντι, αλλά ο Σκουρλέτης;

    Υ.Γ.: Ο λίκνος δεν είναι από το Ρ, ανοίξτε τον. 😉

  29. Νέο Kid Στο Block said

    27. (τέλος). Όχι, τρολιά ήταν. 🙂 Θα μπορούσε όμως, δεν θα μπορούσε; 😉
    Aνοιξά να δω καμιά είδηση για τον Αλέξη και τον παπούλη…αλλά δείχνουν ένα γερμανικό ντοκυμαντέρ για κάποια εξωτικά νησιά… 😆 (σοβαρά!)

  30. munich said

    Το ενέκδοτο το ξέρω με τον Μπάμπη τον ταξιτζή.

    διορθώστε με αν κάνω λάθος αλλά έχω την εντύπωση πως ο πάπας πήγε και συνάντησε τους λατινοαμερικανούς ηγέτες της αριστεράς στη χώρα τους κι ενώ ήταν πρωθυπουργοί/ πρόεδροι/ επίτιμοι ή ότι άλλο ανάλογο. Δεν ξεκίνησε κανείς ενώ ήταν στην αντιπολίτευση να πάει να τον προσκυνήσει. Απλά υποδέχτηκαν έναν ομόλογό τους αρχηγό κράτους και θρησκευτικό ηγέτη της πλειοψηφίας των πιστών στις χώρες του ή αν θέλετε και δικό τους (δεν έχουν δηλώσει άθεοι όλοι, μερικοί δεν έχουν εκφράσει κάν τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις).

    Πάντως για λόγους ισορροπίας θα ήταν πρέπον να συναντου΄σε κάποιον μουσουλμάνο θρησκευτικό ηγέτη. Άλλωστε στη χώρα που θέλει ο κ. Τσίπρας να κυβερνήσει υπάρχουν περισσότεροι μουσουλμάνοι πολίτες, που μόνο ως ισότιμοι δεν αντιμετωπίζονται, από, τι καθολικοί.

  31. Dhmhtrhs said

    Νίκο, να κάνω λίγο τον ψείρα; Έγραψες città με οξεία ενώ παίρνει βαρεία. Συγγνώμη αλλά η γυναίκα μου είναι Ιταλίδα που έχει βγάλει κλασικό λύκειο και…έχω υποφέρει!

    Δημήτρης

  32. Πάνος με πεζά said

    Ένας πολιτιστικός σύλλογος κάλεσε τον Αλέξη να επισκεφτεί τη Νεάπολη Λακωνίας, τα λεγόμενα Βάτικα. Λόγω της μακρινής απόστασης όμως, ο ηγέτης είπε «Βάτικα; No»
    E, ο γραμματέας δεν κατάλαβε καλά, κι όταν είχε κλείσει το ραντεβού ήταν αργά…

  33. Πάνος με πεζά said

    @ 30 : Και Μπιτζίδης είναι ο άλλος, στο Μαιευτήριο. «Μπιτζίδης, παρακαλώ το γιο μου !»

  34. Νέο Kid Στο Block said

    «..ενώ φαίνεται ότι, είναι μια χρήσιμη κίνηση για δημόσιες σχέσεις, προσωπικά δεν καταλαβαίνω πού θα βοηθήσει στο εγγύς μέλλον ο “φιλολαϊκός” Πάπας Φραγκίσκος την Ελλάδα και τον μελλοντικό πρωθυπουργό της στα ζόρικα»
    Τώρα, συγγνώμη κιόλας ρε συ Σπάιραλ, αλλά τόγραψες στα σοβαρά αυτό; Αν δεν είναι ο Πάπας φορέας παγκόσμιας εξουσίας και επηρεασμού, ποιος είναι δηλαδή; Μην τρελαθούμε κιόλας δηλαδή.

  35. Νέο Kid Στο Block said

    Όσοι έχουν άγχος, να μην ανησυχούν! Ολοι θα πάρουν λίγο από Αλέξη. Όχι όμως οι μουσουλμάνοι πρώτοι. Σειρά έχει ο Δαλάι Λάμα μετά τον παπούλη του Αη Πέτρου.

  36. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    32: Αλλιώς κυκλοφορεί αυτό, Ο Τσίπρας (γνωστός βάζελος) ήθελε επιτέλους να δει από κοντά τον Αλβέρτη, που τον θαύμαζε ως παίκτη. Είπε λοιπόν στη γραμματέα του: Κλείσε μου μια συνάντηση με τον Φραγκίσκο. Ε, εκείνη δεν παρακολουθούσε μπάσκετ.

    31: Δίκιο έχει(ς), τεχνικοί ήταν οι λόγοι.

    30: Σωστά λες στη μεσιανή παράγραφο. Και το άρθρο το ίδιο λέει, ότι ο Πάπας συνήθως δεν δέχεται αρχηγούς κομμάτων, αλλά κρατών. Αλλά αυτό είναι θέμα του Πάπα, γιατί δέχτηκε τον Τσίπρα αν δεν ταιριάζει εθιμοτυπικά. Μάλλον τον θεωρεί εκπρόσωπο της ευρωπαϊκής αριστεράς, που συμμετέχει και στην ιταλική πολιτική ζωή ως εμπνευστής ιταλικού κόμματος.

  37. qq said

    Αχ, το πόσο νοσταλγώ τις παλιές καλές εποχές. Όταν οι συνιστώσες ρίχνανε τα μολότοφ και παίζανε κυνηγητό. Τώρα μόνο ησυχία τάξις και ασφάλεια. Στο επόμενο επεισόδιο: οικογένεια, πατρίς, θρησκεία. Μεγαλεία να τα κλαις.

  38. munich said

    …όχι όχι βέβαια, όχι τους μουσουλμάνους πρώτους! κι ας υπάρχουν έλληνες πολίτες μουσουλμάνοι, μια σημαντική μειονότητα! αλίμονο. Δεν θα αρέσει ούτε στους ευρωπαίους …ούτε στους ζαπατίστας.
    τζιζζζζ

  39. munich said

    @36γ
    κ. Σαραντάκο ίσως δεν έγινα σαφής.
    Οι αρχηγοί κρατών που αναφέρετε στο άρθρο σας υποδέχτηκαν τον πάπα στην χώρα τους, στο πρωθυπουργικό/προεδρικό μέγαρο ή στο σπίτι τους. Ώς ομόλογοί του. Ίσος προς ίσο σα να λέμε. όπως θα υποδέχονταν οποιοδήποτε άλλο. τον ομπάμα ή και τον μαραντόνα κάποιοι από αυτούς

  40. Theo said

    @27:
    Για όσους (και κάποιους εκκλησιαστικούς ηγέτες μεταξύ αυτών) βλέπουν την Εκκλησία ως κοσμικό εξουστιακό οργανισμό φυσικά το ζουμί είναι στα πρωτεία.
    Για όσους τη βλέπουν πνευματικά, το ζουμί είναι στις δογματικές πλάνες του Ρωμαιοκαθολικισμού (αλάθητο του πάπα και άσπιλη σύλληψη της Θεοτόκου, που υιοθέτησαν μόλις το 1870, filioque, παρέκκλιση από το συνοδικό σύστημα και επί διοικητικού/κανονικού αλλά και επί δογματικού πεδίου, διδασκαλία περί αδυναμίας κοινωνίας με τον άκτιστο Θεό -μόνο κτιστές ενέργειές Του δέχονται αλλ’ αυτό δεν είναι Θεός-, συγχώρηση των αμαρτημάτων από τον πνευματικό, -ego te absolvo=εγώ σε συγχωρώ-, κλπ.)

  41. Alexis said

    #34: Δεν είπε κανείς Kid ότι ο Πάπας δεν είναι «φορέας παγκόσμιας εξουσίας και επηρεασμού», δε νομίζω να αμφιβάλλει κανείς γι’ αυτό.
    Το ερώτημα είναι αν θα βοηθήσει (και με ποιο τρόπο βέβαια) την Ελλάδα. Εκεί έχω κι εγώ πολλές ενστάσεις…

  42. sarant said

    39: Δεν διαφωνώ. Προφανώς ο Πάπας δέχεται τον Τσίπρα στο Παλάτι του επειδή ο Τσίπρας δεν είναι μόνο Έλληνας πολιτικός, αλλά προσωπικότητα ευρωπαϊκού επιπέδου.

    Η αναφορά στους αριστερούς προέδρους και πρωθυπουργούς που συναντήθηκαν με τον Πάπα γίνεται για να φανεί ότι δεν είναι αφύσικη η συνάντηση αριστερών με τον Πάπα.

  43. Theo said

    Ο Αλέξης έχει επισκεφθεί τον προκαθήμενο των Ορθοδόξων (πατριάρχη Βαρθολομαίο) κι επισκέπτεται τώρα τον προκαθήμενο των Ρωμαιοκαθολικών.
    Οι Παλαιοημερολογίτες, μια ασήμαντη μειονότητα, είναι χωρισμένοι σε καμιά δεκαριά «συνόδους», οπότε πού να βρει άκρη;

  44. Νέο Kid Στο Block said

    Πω,πωω, θα σκάσουν οι εκπρόσωποι τύπου της ανεξάρτητης Βαρβαρίας ρε παιδιά!
    Ρε Σαραντάκο, εσύ που έχεις τα μέσα στον Αλέξη, κανόνισε μια επίσκεψη σε καμιά μπυραρία στο Μόναχο. Ας είναι κι αυτή που ανέδειξε τον μεγάλο Αδόλφο.

  45. Αλλόφιλος said

    Ευτυχώς, «τους δικούς μας φανατικούς ορθόδοξους» φρόντισε να τους δει πρώτους. Θα είχε πολύ ενδιαφέρον να πήγαινε πρώτα στον Πάπα και μετά στο Άγιο Όρος. Κατά άλλα, ο χωρισμός Εκκλησίας και κράτους προχωρά κανονικά.

  46. Theo said

    το σχ. 43 στο 14.

  47. DIR said

    Να προτείνω μιά αλλαγή στον τίτλο :
    «Ποιοί είναι οι κυριούληδες δίπλα στον Σκουρλέτη ;»

  48. sarant said

    47: Σωστό κι αυτό 😉

  49. Νέο Κid said

    Ρε παιδιά, καταλαβαίνετε ότι τον Αλέξη ζητάνε να τον δουν, δε ζητάει αυτός. Δεν είναι ζήτουλας σαν το Σαμαρά και τα ποικιλλόνυμα Λιανοπασοκοδημαροτσιράκια του. Είναι φίρμα ο Αλεξ, τι να κάνουμε τώρα; Και τι πα να πει «πώς θα βοηθήσει ο τάδε την Ελλάδα;» δηλαδή όταν θα του ζητήσει ακρόαση ο Ομπάμιας, πρέπει να του πει «υπόγραψέ μου ένα χαρτί πως θα «βοηθήσεις» και μετά θα δω αν θα σε δώ!» ;

  50. spiral architect said

    Νάτος!

  51. Lavrentij said

    Εντάξει, η συντάντηση με τον συγκεκριμένο Πάπα έχει να κάνει με την ιδεολογική εγγύτητα προς την Αριστερά της θεολογίας της απελευθέρωσης και από μια λατινοαμερικάνικη οπτική δεν φαντάζει τόσο ξεκάρφωτη. Και στον ευρωπαϊκό χώρο υπάρχει μια τέτοια παράδοση εντός του ιταλικού καθολικισμού για παράδειγμα, που και εκεί υπήρχαν διάφορες αλληλεπιδράσεις με την Αριστερά τις δεκαετίες του 50′ και 60′ (σε επίπεδο κατώτερου κλήρου και ποίμνιου φαντάζομαι, γιατί η θέση της επίσημης εκκλησίας για το PCI ήταν σαφής). Το θέμα είναι βέβαια κατά πόσο είναι εύστοχο να ψάχνει στην ορθόδοξη εκκλησία για παρόμοια ρεύματα και να τα βρίσκει π.χ. στο πρόσωπο των μοναχών του Αγ. Όρους. Εκεί είναι που μου φαίνεται ότι το τραβάνε από τα μαλλιά.

  52. Νέο Kid Στο Block said

    50. VENCEREMOS! Hasta la victoria siempre! ..που έλεγε κι ένας πατριώτης του παππούλη…

  53. sarant said

    50: Είδες η τεχνολογία;

  54. LandS said

    26
    Συγνώμη αλλά δεν είχα καμία πρόθεση να κάνω μαθήματα πίστης, πόσο μάλλον Πίστεως. Ήθελα να πω ότι από την Ιστορία μαθαίνουμε ότι υπήρχαν περισσότερο σημαντικά δογματικά ζητήματα από το filioque στους αιώνες που προηγήθηκαν της αποδοχής του από το Βατικανό, και τα οποία δεν λύθηκαν ποτέ με τρόπο που να ικανοποιεί όλες τις πλευρές. Αυτό έχει να κάνει και με το ποια πατριαρχεία είναι «πιο ίσα» από τα άλλα. Το θέμα δεν είναι χρονολογικό, συμφωνώ ότι είναι χαζό να θεωρούμε ότι υπάρχει επετηρίδα.
    Όταν όμως, ξεκινώντας από την εποχή λίγα χρόνια πριν τον θάνατο του Κωνσταντίνου, έχεις αρκετούς αρριανούς επισκόπους Νέας Ρώμης, μετά πολλούς Πατριάρχες μονοφυσίτες, και τέλος μια σειρά από ορκισμένους εικονομάχους, κάποιοα δικαιώματα θα νομίζει ότι έχει ο Επίσκοπος Ρώμης, να ερμηνεύει με τρόπο που τον συμφέρει εκείνο το εδάφιο της απόφασης της Χαλκηδόνας, την οποία, λένε ότι Πάππας την ζήτησε. Όταν μάλιστα δεν σου δίνει πίσω το Ιλλυρικό,που σου πήραν οι εικονομάχοι, ο Πατριάρχης για τον οποίο αμφιβάλεις πως τηρήθηκαν οι κανόνες της ιεροσύνης μέσα σε μόλις τρεις μερούλες, έ σου τη δίνει ρε παιδάκι μου.

  55. IA said

    Απολυτα κατανοητο το λιβανισμα του αρχηγου αλλα
    η επισκεψη Τσιπρα στο Βατικανο είναι άλλη μια καταθεση διαπιστευτηριων σε εναν αντιδραστικό θεσμό. Ο Συριζα και ο αχρωμος μαλλον αρχηγος του πρεπει να πεισουν πριν τους επιτραπει να κυβερνησουν ότι θα παραμεινουν τα καλα παιδια του Μααστριχτ της συνθηκης της Λισαβωνας του σχεδιου Αναν, αυτων που μαζι με την ανασταση νεκρων προσδοκουν και τη διαλυση του ΝΑΤΟ.

  56. Γς said

    Για ρίξετε ένα βλέφαρο εδώ να στανιάρετε

    http://www.newsit.gr/ellada/h-epeteios-gamou-tou-tews-vasilia

  57. Γς said

    Να ήταν λέει πάνω και σ ένα άσπρο άλογο [και πίσω η Βουγιουκλάκη]

  58. spiral architect said

    @56: … και είχαμε μια φαγούρα ρε ΓουΣού! 😛 😆
    (με τον άνακτα τον εξαδάκτυλο και συ;)

  59. Σαφώς θα του προσδώσει του Τσίπρα ευρωπαϊκό/διεθνές γόητρο η επίσκεψή του στο Πάπα. Απορώ όμως, ,δεν φοβάται μήπως του στοιχίσει σε ψήφους; Οι φανατικοί Ορθόδοξοι, που θα ενοχληθούν από μια τέτοια κίνηση, είναι σαφώς περισσότεροι στην Ελλάδα, και μάλιστα στο χώρο των ρευστών και αναποφάσιστων που αλληθωρίζουν προς τον Καμμένο και φεύ! τη ΧΑ, από τους Καθολικούς και γενικότερα εκείνους που θα επηρεαστούν ευνοϊκά απο την όποια ευλογία τού δώσει ο Πάπας. Και φοβούμαι πως το ίδιο θα συμβεί αν τολμήσει π.χ. να συναντηθεί με το μουφτή της Κομοτινής: θα χάσει πολύ περισσότερους ψήφους mainstream Ελλήνων απ’ ότι θα κερδίσει Μουσουλμάνων…

  60. Λευτέρης 2 said

    31 Θα κάνω και εγώ λίγο τον ψείρα

    Νικοκύρη το ονομα του Παππα είνα (ήταν) Μπερκγόλιο ……. οχι Μποργκόλιο…..
    Α ! ξέχασα και η δικιά μου σύζηγος είναι Ιταλίδα και τελείωσε και κλασσικό οπότε σε καταλαβαίνω απόλυτα Dhmhtrhs

  61. munich said

    @42
    Εν τοιαύτη περιπτώσει ο πάπας ως πνευματικός ηγέτης δέχεται στην αγία έδρα όχι μόνο αρχηγούς κρατών όπως λέτε στο άρθρο σας
    αλλά προσωπικότητες από όλους τους χώρους, μετά από σχετικό αίτημά τους φαντάζομαι. Ας πούμε τον Μπομπ Ντύλαν, τη Μαντόνα και άλλους αστέρες τους Χόλυγουντ, επιχειρηματίες αλλά πολύ συχνά και απλούς πολίτες για το ξεκάρφωμα. Κάποιοι τον έχουν και προσωπικό εξομολογητή καθόσα ακούγονται.

    Επιμένω ότι η αναφορά σας στις συναντήσεις αριστερών ηγετων με τον πάπα είναι παραπλανητική. Γιατί άλλο να δεχτείς κάποιον στην επαγγελματική σου κατοικία με την επαγγελματική σου ιδιότητα μετά από αίτημά του και άλλο να υποβάλεις εσύ αίτημα να συναντήσεις κάποιον στην έδρα του.
    δηλαδή άλλο ως πρόεδρος όλων των Βενεζολάνων να υποδεχτείς κάποιον επίσημο που πραγματοποιεί επίσημη επίσκεψη κι άλλο ως απλός πρόεδρος κόμματος να ζητήσεις ακρόαση από τον πάπα-αρχηγό κράτος και θρησκευτικό ηγέτη.

  62. Alexis said

    #55: ΙΑ καλά όλα τ’ άλλα, αλλά το …σχέδιο Ανάν πού κολλάει; (ως αντιδραστικός θεσμός εννοώ στον οποίο πρέπει να δηλώσει πίστη ο αρχηγός).

  63. munich said

    @44
    η μπυραρία απ’ την οποία αποπειράθηκε ο Χίτλερ το πρώτο πραξικόπημα δεν υπάρχει πια, καταστράφηκε από έκρηξη αυτοσχέδιου εκρηχτικού μηχανισμού , το ’39 νομίζω αλλά πια δεν θυμάμαι. έχει άλλες ωραίες μπυραρίες βέβαια που κι αυτές φιλοξένησαν κατά καιρούς μεγαλοπαράγοντες του κινήματος. όχι σαν την Νυρεμβέργη βέβαια, εκεί είχε περισσότερους ναζί από λεμπκουχεν όπως έλεγε μια αντιπολεμική ταινία κάποτε (πιαλιά ενδοβαυβαρικά ανέκδοτα)

  64. Νέο Kid Στο Block said

    62. Aλέξη, μην απορείς.Ήταν ένα καλό σχέδιο (το στήριξε αρχικά και το ΑΚΕΛ) αλλά το δόγμα Λιάνας-Κουτσούμπα-Γκαίμπελς-Αυτόνομης Βαρβαρίας-Σαμαράς & Papageien Co., ό,τι κάνει ή νομίζουμε πως κάνει ή υποθέτουμε ότι θα κάνει Σύριζα είναι αντιδραστικό. 😆

  65. spiral architect said

    «Το να στέλνει ο Πάπας ευχές στον Οικουμενικό Πατριάρχη μέσω @atsipras είναι αδιαμφισβήτητα εντυπωσιακή είδηση.»
    (Πάνος Χαρίτος στο τουίτερ)

  66. Gpoint said

    # 59

    Αγγελε το πρόβλημα των πολιτικών (του Τσίπρα δυστυχώς περιλαμβανομένου) είναι ότι εμφανίζουν μια λαστιχένια προσωπικότητα ανάλογα με το τι τους συμφέρει εκλογικά. Ετσι όμως γίνονται «μιας χρήσεως» μια που δεν έχουν δικές τους αρχές αλλά περιλαμβάνουν στο πρόγραμμα τους ό,τι τους πει ο ,ιματζμέικερ ή τα τσακάλια των δημοσκοπήσεων.
    Μου θυμίζει που είχαν γίνει της μοδός οι οικολόγοι και είχαν σπεύσει Κωστάκης και Γιωργάκης να μας τονίσουν τις οικολογικές ευαισθησίες τους.Κι αυτοί απεδείχθησαν μιας χρήσεως παρ’ ότι κουβάλαγαν ιστορικά ονοματεπώνυμα. Φοβάμαι πως ο Αλέξης θα αποδειχθεί…καμίας χρήσεως αν συνεχίσει να προσπαθει να γίνει αρεστός σε ομάδες για εκλογικούς λόγους

  67. παλιοσειρά said

    Κι εγώ με Μπιτζίδη το πρωτοάκουσα (νομίζω το καλοκαίρι του ’75 ή ’76), γεγονός που μάλλον με την ηλικία μας σχετίζεται, Νικοκύρη μας, παρά με ότι άλλο.

    Έκτοτε, νομίζω, το ανέκδοτο έχει καθιερωθεί ως «ο Μήτσος με τις πολλές γνωριμίες».

    υ.γ. – έχω βαρεθεί τις τελευταίες ημέρες φίλοι αριστεροί να προσπαθούν να εξηγήσουν το αυτονόητο: ότι δηλαδή όταν ένας πολιτικός (και δη ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης) βγαίνει από τα εθνικά σύνορα, η συνάντηση (και) με τον Πάπα περιλαμβάνεται αυτονοήτως στην ατζέντα του. Σε ποιούς το εξηγούν, στα τρόλλ; Αυτά δεν θα καταλάβουν. Οι (σοβαροί) δεξιοί δεν ρωτούν, το θεωρούν και αυτοί αυτονόητο.

  68. sarant said

    62-64; Είναι μεγάλη συζήτηση το σχέδιο Ανάν και δεν θα κατηγορήσω όποιον έχει αντίθετη γνώμη με μένα. Καθόλου απλό θέμα. Τότε ήμουν κατά, αλλά τώρα έχω την εντύπωση πως το ΑΚΕΛ έκανε λάθος πυο συντάχθηκε με τον Τάσο.

    61: Νομίζω ότι η αναφορά στις συναντήσεις με αριστερούς ηγέτες δεν είναι παραπλανητική αλλά ουσιαστική. Αν ο Πάπας είναι εκπρόσωπος ενός αντιδραστικού και σκοταδιστικού μηχανισμού, δεν χάνει την ιδιότητα αυτή όταν ταξιδεύει εκτός Βατικανού. Τέλος πάντων, εδώ ακουμπάω τη βαλίτσα μου.

    59: Θεωρητικά υπάρχει αυτό το ενδεχόμενο, πρακτικά δεν ξέρω αν εμφανίζεται.

    60: Εντάξει, θα το διορθώσω -δες όμως πιο προσεχτικά τι έγραψες 😉

  69. Ηλεφούφουτος said

    Απίστευτο!
    Πριν περάσω απ το μαγαζί, είδα αυτό http://www.efsyn.gr/?p=235258
    και σκέφτηκα ότι ο Νικοκύρης πρέπει να γράψει κάτι για τον Πάπα, διότι προσφέρει μπόλικο υλικό (δεν είχα σκεφτεί το άρθρο για την παραίτηση παπαΡάτσινγκερ).

    Χτες πάλι, με το που έμαθα για την επίσκεψη Τσίπρα στο Βατικανό, το πρώτο πράμα που μου ήρθε στο μυαλό ήταν το ανέκδοτο με τον Πόντιο και τις γνωριμίες (με Γιωρίκα το ξέρω).

    Μπαίνω στο εδώ μαγαζί και βλέπω ΄και τις δυο μου αυθόρμητες σκέψεις να υλοποιούνται!

    Το άλλο, με τη μαιευτική κλινική το ξέρω με Χατζηαντωνίου και με Κουτσούμπο.

    Ο νυν Πάπας, πέρα από το αριστερό του προφίλ, βρίσκω ότι έχει και συμπαθητική φάτσα, αντίθετα με τους προκατόχους του.
    Τελευταίος Πάπας με πολιτική αντίθετη στις αντιδραστικές παραδόσεις του καθολικισμού ήταν ο Ιωάννης 23ος, ο επιλεγόμενος Papa Buono, o οποίος όμως ήρθε σε περίοδο που η Αριστερά ηγεμόνευε στο χώρο των γραμμάτων και της διανόησης (αυτό που λέει κι ο Μπαλτάκος, ότι τόσα χρόνια κυβερνούσε η Αριστερά). Μήπως η επιλογή Φραγκίσκου προοικονομεί μια γενικότερη στροφή και σήμερα;

    Ο Κάστρο όχι μόνο συναντιόταν με θρησκευτικούς ηγέτες αλλά φροντίζει και να φαίνεται αυτό, αναρτώντας φωτογραφίες από τις συναντήσεις σε διάφορους δημόσιους χώρους όπου συχνάζουνε δυτικοί. Ο ίδιος βέβαια έχει δηλώσει ότι δεν πιστεύει.
    Ειδικά απ τη συνάντησή του με το Βαρθολομαίο, μεγάλη φωτογραφία υπάρχει στο φουαγιέ του κεντρικού ξενοδοχείου της Αβάνς «Νασιονάλ» αλλά και βυζαντινότροπο ψηφιδωτό δίπλα στην ελληνορθόδοξη εκκλησία, με θέμα τα θυρανοίξια του ναού, όπου ο Κάστρο δίνει το κλειδί στο Βαρθ.
    Είχε δηλώσει και ότι θαυμάζει τους μοναχούς του Αγίου Όρους και ότι θέλει να τους επισκεφθεί. Και φυσικά θα πέταγε τη σκούφια του να πάει στο Βατικανό, στο Αγ Όρος ή όπου αλλού, αφού εκείνο που προέχει είναι το σπάσιμο της απομόνωσης.

  70. leonicos said

    Πολύ αργά για να σε διορθώσω, αλλά δεν είναι καθόλου ανέκδοτο. Συνέβη με τον φίλο μου τον Θανάση!

    Άκου ανέκδοτο! Τι σουτ λένε, ρε, Θανάση;

    Θα συμβεί και με τον Γς εννοείται. Τζαστ τράι ιτ!

  71. IA said

    Το σχεδιο Αναν ηταν μια προταση του αμερικανικου ιμπεριαλισμου για να λυθει με τους δικους του ορους το κυπριακο

    Προσωπικα πιο πολυ με ενοχλει η συμπορευση με τις επιλογες του αμερικανικου ιμπεριαλισμου (οπως αυτη του Συριζα το 2004) παρα οι αναφορες στην Λ. Κανελλη.

  72. Νέο Kid Στο Block said

    Μάλιστα, το να ζήσουνε κι οι Τούρκοι έχοντας μια μοίρα στον Ήλιο είναι «αμερικάνικος ιμπεριαλισμός»…
    Το να τους ρίξουμε στη θάλασσα (και κατά προτίμηση να πνιγούνε όλοι, καθώς δεν ξέρουνε και καλό μπάνιο οι μπουνταλάδες) είναι «σοσιαλισμός» και δικαιοσύνη. Ό,τι νάναι .

  73. leonicos said

    Ομολογώ ότι δεν κατάλαβα τι τρέχει με τις επισκέψεις αυτές. Ούτε μ’ ενοχλούν, ούτε με προβληματίζουν. Θα τον έφτυνα βέβαια αν πήγαινε στο δείπνο του Κοκού. Αλλά δεν έχω καταλάβει κάτι. Δεν έχει απαγορευτεί η είσοδος στην Ελλάδα στους έκπτωτους. Κανονικά δεν βρίσκονται σε καθεστώς εξορίας; Θυμάμαι ότι όταν στην Ιταλία κάποιος απόγονος τόλμησε ν’ ακουμπήσει με μια ιστιοσανίδα, έγινε φασαρία. Εμείς τους αφήνουμε και αλωνίζουν; Τιθα γίνει με τ’ Ανάκτορα; Δεν θα περιέλθουν κάποια ώρα στο δημόσιο και δεν έχουν δημευθεί ακόμα τα περιουσιακά τους στοιχεία; Τότε, τι στα κομμάτια κάνουμε;

  74. Lavrentij said

    Δεν μπορεί να υπάρξει «λύση» του κυπριακού με ουσιωδώς διαφορετικούς όρους από αυτούς του σχεδίου Ανάν. Είναι άλλο θέμα βέβαια αν κάποιος θεωρεί κάτι τέτοιο επί της ουσίας μη λύση και προτιμά την ντε φάκτο διχοτόμηση. Από την άλλη οι Κύπριοι δεν θέλουν να το πουν αυτό ανοιχτά γιατί τότε θα είναι εύλογο το αίτημα η ντε φάκτο διχοτόμηση να γίνει και de iure και ο καθένας να τραβήξει το δρόμο του. Αλλά ο χρόνος εν προκειμένω λειτουργεί σε βάρος τους.

  75. Ιάκωβος said

    Καλό το ego te absolvo=εγώ σε συγχωρώ, όμως οι οπαδοί του δεν φοβούνται το

    ego te absorbo ;

    Όση καλή θέληση να έχει κανείς να υποστηρίξει μια αντι-μνημονιακή αριστερή δύναμη, , είναι και μερικά που κάνει ο σύριζα, που μυρίζουν εμπορικό image making και που είναι πολύ κραχτά :»τώρα φτιάνουμε το προφίλ του αρχηγού» για να τρώμε το ανφάς του στη μάπα τα επόμενα τέσσερα χρόνια.

    Βέβαια, εγώ πιστεύω (σε λογικά όρια πάντα) το «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα» (που δεν είπε ο Μακιαβέλι).Δεν με πειράζει καθόλου ο πάπας. Ούτε ο Δαλάι θα με πείραζε. Αν ο πάπας προσδώσει κύρος και κυρίως αν φέρει ψήφους στον αρχηγό, να πάει και να ξαναπάει.

    Θα φέρει, όμως; Από μόνο του το ταξίδι αυτό, αμφιβάλλω.

    Οι ορθόδοξοι θα τον σιχτιρίσουν, οι ψεκασμένοι θα πούν «να, νέα τάξη κι ο συριζαίος» ,οι γελοιογράφοι ήδη τον δουλεύουν, αριστεροί θα στραβομουτσουνιάσουν, το κκε θα αλαλάξει. Και είναι και μια μειοψηφία πιο κινηματικών τύπων, που εκλογικά τον υποστηρίζουμε, λόγω μνημονίου,αλλά μας τη σπάει πολύ η απολίτικη αντιμετώπιση της πολιτικής (εμένα και το όνομα σύριζα)

    Ήδη, είναι απωθητικό το ότι , από έχει διαρρεύσει, όλα αυτά του τα οργανώνει μια ομάδα «επικοινωνιολόγων» με επικεφαλής κάποιο κολλεγιόπαιδο που λέγεται Δημήτρης Τζιώτης που κυκλοφορεί με Πόρσε, που οργάνωσε τα επικοινωνιακά του Πασοκ στην τελευταία του πανωλεθρία και επίσης ήταν (άκουσον άκουσον) ο τρίτος υποψήφιος πρόεδρος του Πασοκ, όταν ψηφίστηκε για λίντερ ο Βενζέλος. Και η ύπαρξη του οποίου υπονομεύει το προφίλ του σύριζα και δίνει ευκαιρία στους μνημονιακούς να ξαναψάλουν το μάντρα της προπαγάνδας τους:
    Ο Σύριζα είναι το νέο Πασόκ.
    Ο Σύριζα είναι το νέο πασόκ.

    Από τα Νέα:
    «Για τον Δημήτρη Τζιώτη ακούστηκαν πολλά, εκτός από αυτό που πραγματικά είναι: ένας μισθοφόρος που προσφέρει τις υπηρεσίες του σε όποιον τις πληρώνει. Με την ιδία ευκολία που δούλεψε στο παρελθόν με τους Παπανδρέου, είναι τώρα σύμβουλος της Ολγας Κεφαλογιάννη. Παναθηναϊκός από οικογενειακή παράδοση, αλλά επαγγελματικά είχε πάρε-δώσε με τον Ολυμπιακό. Παλαιότερα πίστευε ότι ΣΥΡΙΖΑ «είναι αποδεκτός για αυτό που είναι αλλά τίποτα παραπάνω», σήμερα όμως τον εκπαιδεύει επικοινωνιακά για να γίνει πιο αποδεκτός. Οσοι τον ξέρουν μιλούν για έναν ευρηματικό «μπον βιβέρ με μυαλό και αισθητική».

    Ξεράσογλου.

    ..http://www.tanea.gr/news/politics/article/5121018/ston-syriza-me-porse/

    Τώρα, Νίκο, μεγαλοφυής πολιτική κίνηση θα ήταν αν συνοδευόταν και από άλλες, καθαρά πολιτικές κινήσεις στο εσωτερικό. Αντιμνημονιακή κινητοποίηση, αγκιτάτσια, χωνιά, ακτιβισμό, τέτοια. Αλλά δεν το περιέχουν γμτ, δεν το περιέχουν.

  76. Pedis said

    Για την ώρα η είδηση της επίσκεψης δεν έχει «παίξει» στα ιταλικά δημοσιογραφικά μέσα, παρά μόνο σε κάποια από κείνα που υποστήριξαν τη «Lista Tsipras». Δεν μπορώ να γνωρίζω σε τι αποσκοπούν οι Ιταλοί «Λιστίνοι» από την επίσκεψη αυτή. Πιθανολογώ ότι πρόκειται για προσπάθεια αναγνωρισιμότητας της «Lista Tsipras» ως μία μη-ακραία και υπεύθυνη πολιτική δύναμη.

    Άλλωστε στις ευρωεκλογές, κι επειδή στην Ιταλία η «Αριστερά» πάει χέρι-χερι με την «Κεντρο-Αριστερά» με ευθύνη της «Αριστεράς», κι επειδή η Κεντρο-Αριστερά, συνεπώς και η «Αριστερά» εκπροσωπήθηκε μεταξύ άλλων από το Ρουτέλλι και τον Πρόντι δηλ. (νεο)λίμπεραλ-ριζοσπάστης και χριστιανοδημοκράτης, αντίστοιχα, είχε δε σήμα κατατεθέν το μουστάκι της ίντριγκας του Ντ’Αλέμα και τα πανάκριβα σακάκια του ανεκδιήγητου Μπερτινότι, η «Lista Tsipras» ΔΕΝ συμπεριέλαβε στη βασική αφίσα της τον όρο «Αριστερά». Και αυτό τους βγήκε σε ευρω-έδρες!

    Ο Πάπας Φραγκίσκος έχει κάνει καταπληκτική δουλειά για την αποδοχή από την καθολική εκκλησία κάποιων προτάσεων για τον εκμοντερνισμό της πολιτικής της όσον αφορά τα ιδιωτικά ηθη. Άφησε να εννοηθεί ότι θα ευλογήσει τους ομοφυλόφιλους, τους διαζευγμένους και τους ανύπαντρους με παιδιά.
    Πριν λίγες μέρες τέλεσε γάμους με ζευγάρια που έχουν ήδη αποκτήσει παιδιά.
    http://roma.repubblica.it/cronaca/2014/09/14/news/il_papa_sposa_venti_coppie_romane_a_san_pietro-95711343/

    Σε όσους φαίνονται τρίχες όλα αυτά, πρέπει να ενημερωθούν για την μεγάλη πληγή της θρησκευτικής δεισιδαιμονίας στη γείτονα χώρα και το πώς οι Ιταλοί πιστοί αντιμετωπίζουν με υποκριτική και κομφορμιστική πονηρία («αμάρτημα εξομολογημένο δεν ειναι αμάρτημα» … άρα μπορεί να επαναληφθεί !) τα πλήρως αναντιστοιχα με την εποχή μας ήθη της Εκκλησίας.

    —-> Μικρή διόρθωση (σχολαστικισμός): Citta’ –> Città

  77. Αθηνητσι said

    http://www.skai.gr/mobile/article?aid=265797

    Τώρα τι να πιστέψω; Τον τίτλο ή το κείμενο;

  78. Theo said

    @54:
    Όχι μαθήματα πίστης αλλά μαθήματα εκκλησιαστικής Ιστορίας και Κανονικού Δικαίου επιχειρείς να παραδώσεις.

    Και να με συγχωρείς, αλλά πάλι μπερδεμένα τα έχεις. Κανείς ι. Κανόνας δεν απαγορεύει τις «εἰς ἀθρόον» χειροτονίες. Κι η απόφαση που δεν δίνει πίσω το Ιλλυρικό στον πάπα είναι της Συνόδου, στην οποία μετείχαν εκπρόσωποι και των πέντε πατριαρχείων, όχι του Μ. Φωτίου. Το αν ο πάπας ένιωσε θιγμένος γιατί την απόφαση την πήρε μια Σύνοδος στην οποία κυριάρχησε ένας πρώην κοσμικός αξιωματούχος είναι προσωπικό του πρόβλημα, όχι της Εκκλησίας.

  79. Μαρία said

    69
    Χτες πάλι, με το που έμαθα για την επίσκεψη Τσίπρα στο Βατικανό, το πρώτο πράμα που μου ήρθε στο μυαλό ήταν το ανέκδοτο με τον Πόντιο και τις γνωριμίες (με Γιωρίκα το ξέρω).

    Και μένα αλλά με Μπιτζίδη. Είναι δε παμπάλαιο το ανέκδοτο, απ’ την εποχή που ο Μπιτζίδης (που δεν είναι Πόντιος) έπαιζε στον Πανσερραϊκό 🙂

  80. sarant said

    77: Μάλλον το κείμενο.

    69-79: Είδατε; Πριν από σας για σας 🙂

    76: Υπάρχει και αυτό, με την ιταλική αριστερά και τη Λίστα Τσίπρας.

    74: Μάλλον έτσι είναι.

  81. IA said

    @72
    Μάλιστα, το να ζήσουνε κι οι Τούρκοι έχοντας μια μοίρα στον Ήλιο είναι “αμερικάνικος ιμπεριαλισμός”…

    «Τι περιμένετε;
    Οτι οι κουφοί παραχωρήσεις θα σας κάνουν
    Κι ότι οι αχόρταγοι
    Κάτι θε να σας δώσουν!
    Οι λύκοι θα σας ταΐσουνε αντί να σας καταβροχθίσουν!
    Από φιλία
    Θα σας προσκαλέσει η τίγρη
    Να της βγάλετε τα δόντια!
    Τέτοια περιμένετε!»

    («Αυτοί που ελπίζουν», Μπέρτολτ Μπρεχτ)

  82. NM said

    Και όμως, προσεχώς πάει Λάσα. Απορώ πως σας ξέφυγε: http://www.ellinofreneianet.gr/sound.php?id=7125

  83. NM said

    Ξέχασα να αναφέρω ότι το σχετικό απόσπασμα είναι στο 13′.45» του ηχητικού ντοκουμέντου

  84. cronopiusa said

    39

    Ανεπανάληπτη Φωνητική Μέθοδος π ΠΕΤΡΟΣ 006

  85. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    Ἐγὼ τὸ ἀνέκδοτο τὸ ξέρω μὲ «Μητσιμπιδάκη»

  86. παλιοσειρά said

    @73,
    όχι, Λεώνικε, απ’ ότι ξέρω, ουδέποτε απαγορεύθηκε η είσοδός τους στην Ελλάδα. Τέτοια απαγόρευση, νομίζω, είχε περιληφθεί μόνο στο Ιταλικό Σύνταγμα, για τον οίκο της Σαβοΐας. Το μόνο ζήτημα, που ανεφύετο ξανά και ξανά, ήταν αν δικαιούνται Ελληνικό διαβατήριο, και τι θα γράφει το διαβατήριο (το διαβόητο ζήτημα του επωνύμου). Τελικά, νομίζω, ταξιδεύουν με ισπανικά ή δανικά (όχι καλαμπούρια με την ορθογραφία, παρακαλώ, παραείναι προφανή!). Γιά κάποιο από αυτά είχαν γραφεί και τα ειρωνικά σχόλια στις εφημερίδες, για το περίφημο «ντε Γκρέτσια» (που μάλλον θα ήταν Ισπανικό «δε Γρέθια»).
    Και φυσικά οποιοσδήποτε κάτοχος ενωσιακού διαβατηρίου μπορεί και να εισέλθει και να εγκατασταθεί στην Ελλάδα, κατ’ ενάσκηση ενωσιακής ελευθερίας, υπό τους όρους της (σήμερα) ΣΛΕΕ.

    Αν τους δίνει διαβατήριο στα μουλωχτά και το Ελληνικό ΥπΕξ, δεν έχω ιδέα. Φαντάζομαι ότι σήμερα ο πιό σωστός χειρισμός είναι να τους αντιμετωπίζει ως γραφικά μέλη του τζετ-σετ *

    (*… αντί άλλης παραπομπής στην βιβλιογραφία, βλ. π.χ.

    … και αν δεν σας αρέσει ο Cole Porter πηγαίνετε κατ’ ευθείαν στο 2:28… αν και ο δικός μας τα παιδάκια του τα καλοπάντρεψε και μάλλον δεν θα αφήσει την κορώνα του στο ενεχυροδανειστήριο)

  87. munich said

    @68 ακουμπήστε τη βαλίτσα σας όπου θέλετε δεν είναι πρώτη φορά.

    ο πάπας όμως συναντά σήμερα τον Τσίπρα αλλά και τον Walter Baier , πρώην αρχηγό του αυστριακού κομμουνιστικού κόμματος, σε ιδιωτική ακρόαση όπως λέει το γραφείο τύπου του Βατικανού και μερικές αυστριακές αριστερές ιστοσελίδεσ και όλες οι εκκλησαστικές. Τη συνάντηση κανόνσε ο αυστριακός που έχει τώρα το θινκ τανκ „transform! europe“ και άκρες στο βατικανό.

    Λυπάμαι που σας χαλάω το επικοινωνιακό πάρτυ αλλά μου τη δίνει η παραπλάνηση απόπου κι αν προέρχεται

  88. NM said

    #84 Χρονοποιούσα: Ο δάσκαλος είναι πραγματικά πολύ καλός. Ο μαθητής όμως ρέπει προς τον αμανέ.
    Διότι -ως γνωστόν- όσο η απορία του ψάλτη βρίσκει καταφύγιο στον βήχα, τόσο και η αφωνία του στον αμανετζίδικο σκοπό.
    – Ριξε και κανα λίκνο με ωραία τιρερέμ (αν διαθέτεις)

  89. 39,
    Ο Ομπάμα είναι αριστερόχειρας κι ο Μαραντόνα αριστεροπόδαρος! Τυχαίο; 🙂

  90. munich said

    @89
    ο πάπας είναι ο εκπρόσωπος του Θεού στη Γη και ο Μαραντόνας είναι Θεός. τπτ δεν είναι τυχαίο τελικά

  91. sarant said

    87: Δεν καταλαβαίνω γιατί βάζετε σε αντιπαράθεση τον Τσίπρα και τον Μπάιερ, αφού μαζί πήγαν, σύντροφοι είναι:
    http://www.kpoe.at/home/anzeige/datum/2014/09/16/tsipras-und-baier-bei-papst-franziskus.html
    Ότι θα είναι και ο Μπάιερ στη συνάντηση το είχαν γράψει τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης (π.χ. Αυγή).

    Προσέξτε, γιατί η παραπλάνηση είναι βαριά κουβέντα. Με προσβάλλετε, γιατί προϋποθέτει δόλο.

  92. Γς said

    86:
    >τι θα γράφει το διαβατήριο (το διαβόητο ζήτημα του επωνύμου). Τελικά, νομίζω, ταξιδεύουν με ισπανικά ή δανικά (όχι καλαμπούρια με την ορθογραφία,

    Δανικά ή δανεικά;

    http://caktos.blogspot.gr/2013/02/blog-post_20.html

  93. Avonidas said

    …και μόλις έμειναν οι δυο τους, είπε ο παππούλης στον Αλέξη: «δε λέω, κι εγώ τους δουλεύω όλους, αλλά εσύ, ρε μεγάλε, το χεις παρακάνει!» 😛

  94. Νέο Kid Στο Block said

    Πω ,πωωω αποκαλύψεις!! Ήταν κι ο Μπάιερ στου πάπα!! Πήγαν μάλλον μαζί με τον Τσιπραδόρ στου πάπα. !!
    Μα γιατί τόκρυβες μπρε Νικοκύρη;; ΟΥΤΕ 30 εφημερίδες και δελτία τύπου δεν το είχαν μαρτυρήσει…
    (μερικοί στη φωτισμένη Εσπερία νομίζουν ότι πραγματικά είμαστε όλοι «μπαλκάνις» εδώ χάμου…)

  95. munich said

    @87
    που έβαλα σε αντιπαράθεση τους δύο ; μήπως παρερμηνεύετε τα λόγια μου ;

    Η διαφωνία μου είναι στον τρόπο που παρουσιάζετε και παρουσιάζονται τα πράγματα.
    Δεν αναφέρατε πουθενά τον Μπάιερ ενώ τονίσατε ότι ο πάπας δεν συναντιέται με ηγέτες αντιπολιτευτικών κομμάτων και μάλλον κάνει εξαίρεση γιατί ο Τσίπρας ήταν υποψήφιος για προεδρος της κομισσιον, σωστά;
    Από την άλλη ο πάπας εξετάζει τα αίτήματα για ιδιωτική ακρόαση και συναντιέται με όποιον του αρέσει ανεξάρτητα με την ιδιότητα του αιτούμενου, κάνω λάθος;

    οι αυστριακοί από την άλλη λένε ότι ο Μπάιερ τα κανονισε όλα. Εξάλου το θινκ τανκ του είναι γνωστό για τις σ΄χεσεις του με την καθ. εκκλησία.
    Κοιτάξτε τι γράφει το λινκ που μας δίνετε στο 87 » Ein Treffen des Papstes mit zwei europäischen Linkspolitikern findet kommenden Donnerstag im Vatikan statt:» δλδ «με δύος αριστερους ηγέτες συναντιέται ο πάπας»

    κοιτάξτε τα φιλοαντιπολιτευτικά μέσα, μόνο η Αυγή αναφέρει τον Μπάιερ και ανφέρει ότι θα είναι παρών στην συνάντηση όχι ότι θα πάνε μαζί.
    το tvxs γράφει «Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε ότι η Αγία Έδρα επέλεξε στη συνάντηση να είναι παρών και ο Βάλτερ Μπάιερ». τι θέλει να πει ο ποιητής;;;

    Το θέλετε επικοινωνιακή νίκη του Σύριζα; δεν διαφωνώ γιατί δεν με απασχολεί. αλλά ας λέμε τα πράγματα με το όνομα τους. Κάνανε αίτηση και επειδή ο Φραγκίσκος κάνει άνοιγμα τους δέχτηκε.
    Τελοσπάντων ας ξεκουράσω κι εγώ τη βαλίτσα μου.

  96. Theo said

    @75:
    Ιάκωβε, ωραίο το λογοπαίγνιο (ego te absolvo – ego te absorbo) αλλά υπάρχει το ρήμα absorbo στα λατινικά;

    Πάντως, αν οι Ρωμαιοκαθολικοί δεχτούν την πίστη της πριν από το Σχίσμα Εκκλησίας, θα είναι μία από τις δεκαέξι αυτοκέφαλες εκκλησίες, με πρωτείο τιμής μόνο, οπότε δύσκολο να μας απορροφήσουν.

  97. Πάνος με πεζά said

    Πάντως, αν κρίνω από το τί είχε γίνει όταν είχε έρθει ο (προηγούμενος) Πάπας εδώ -ξέρετε, αυτό το «εισέρχεται εις την έρημην πόλιν»- ,καλύτερα που πήγε και τον βρήκε μόνος του…

    Μετά ακολούθησαν κι άλλοι «βομβαρδισμοί» της πόλης, για τον Πλανητάρχη, την Ευρωπάρχη και τον Τροχήλατο…

  98. munich said

    κ. Νεο κιντ δεν θέλω να έρθω σε αντιπαράθεση μαζί σας αλλά νομίζω ότι το εξωτικό Μπρνο της Τσεχίας δεν εντάσσεται στην Εσπερία. καταλαβαίνω ότι τα σχόλια μου μπορεί να είναι ενοχλητικά ωστόσο.

  99. Νέο Kid Στο Block said

    98. Kαθόλου ενοχλητικά αγαπητέ! Iλαρά απλώς. (δεν εννοώ την ασθένεια με τις κοκκινίλες)

  100. cronopiusa said

    ¿Está el papa Francisco vinculado con la dictadura argentina?

  101. qq said

    Πάντως εγώ πριν πάρα πολύ καιρό το έγραψα εδώ. Ακόμα και επιτάφιο θα τον δείτε να κουβαλήσει. Κατά λέξη αυτό, όταν όλοι εσείς μου λέγατε ότι θα διαχωρίσει την εκκλησία από το κράτος. Ούτε προφήτης να ήμουν. Απλά πράματα, απλή λογική πράξη των τριών.

  102. Ιάκωβος said

    Οχι, έχεις δίκιο, absorbeo είναι λατινικά. Αρα

    Ego te absorbeo.

  103. μπά, κι ἐμεῖς ποὺ θεωροῦμαι αἱρετικὸ τὸν Πάπα στὴν πλάκα τὴν πήραμε τὴν ἐπίσκεψι.

    πάντως τὸ ἀνέκδοτο τὸ πρωτάκουσα ἀρκετὰ διαφορετικὸ καὶ μὲ πρωταγωνιστὴ τὸν Γιωρίκα πρὶν κάμποσα χρόνια. εἶχα διπλωθῆ στὰ δύο ἀπὸ τὰ γέλια.

  104. παρόραμα: θεωροῦμε

  105. Πάνος με πεζά said

    Αν δεν ανάψει το Πάσχα το Άγιο Φως,εγώ δεν τον ψηφίζω !

  106. #26 σαφῶς καὶ ἡ 8η πληροῖ τὰ κριτήρια τῆς Οἰκουμενικῆς!

  107. sarant said

    95: Αγαπητέ Μόναχε, πριν αφήσετε κάτω τη βαλίτσα σας:
    Στο 87 γράψατε για παραπλάνηση που σας τη δίνει. Παραπλάνηση προϋποθέτει δόλο. Θεωρώ ότι με θίγετε.
    Δεν θα χάσει η Βενετιά βελόνι βέβαια, αλλά όσο μένει αυτή η ρετσινιά πάνω μου δεν θα μπορώ να απαντάω σε σχόλιά σας.

  108. cronopiusa said

    ΝΜ

    Ἠχοθήκη – ἐπίσημος ἱστοχῶρος γιὰ τὸν Ὅσιο Πορφύριο τὸν Καυσοκαλυβίτη.

  109. Γς said

    103:
    >εἶχα διπλωθῆ στὰ δύο ἀπὸ τὰ γέλια.

    τριπλωθῆ στα τρία [στέκει;]

  110. #109 ἀλἠθειαν λέγω, οὔ ψεύδομαι. μοῦ τὸ εἶχε διηγηθῆ ὁ ἀδελφὸς ἑνὸς φίλου μὲ τὸ χαρακτηριστικὸ γεμᾶτο ἀφέλεια ὕφος του καὶ ἐτάκην εὶς τὸν γέλωτα. ἔ, τώρα νὰ τριπλωθῶ δὲν μὲ παίρνει, 1,70 ἄνθρωπος εἶμαι ὅλος κι ὅλος. στὰ ν.ε. πάντως δὲν νομίζω ὅτι τὸ «διπλώνω στὰ δυὸ» εἶναι περιττολογία καὶ ταυτολογία.

  111. #108 γιατί «ἱστοχῶρος» κι ὄχι «ἱστόχωρος»;

  112. νὰ πῶ καὶ κάτι ἄσχετο ποὺ τσάκωσα τὶς προάλλες. διαβάζω αὐτὸν τὸν καιρὸ ἕνα ἀστυνομικὸ-θρίλλερ τῆς Μαρίσα Πέσσλ τοῦ ὁποίου ὁ τίτλος στὰ ἑλληνικὰ ἔχει ἀποδοθῆ ὡς «Τὸ τελευταῖο αἴνιγμα». τὴν μετάφρασι ὑπογράφει ὁ Αὔγουστος Κορτώ. στὴν σελίδα 555 ὑπάρχει ἡ φράσι «ἡ ἐφημερεύων γιατρὸς στὰ Ἐπέιγοντα τοῦ νοσοκομείου ἔστεκε πλάι της, μιλῶντας μὲ τὸν Μπρούς» (ὁ πολυτονισμὸς δικός μου). τὸ «ἡ γιατρὸς» δὲν μὲ ἐνοχλεῖ, γιατὶ ἐγὼ ἐξακολουθῶ νὰ θεωρῶ τὴν κατάληξι -ος νόμιμη στὰ θηλυκά, ἀλλὰ ἐκεῖνο τὸ «ἐφημερεύων» τὸ θεωρῶ γκάφα.

  113. Μανούσος said

    Η συνάντηση με τον Πάπα θα πιέσει την καθ’ ημάς Εκκλησία να κάνει καμμία αντιτροϊκανική δήλωση ή θα την εκθέσει αν επιλέξει την σιγή (προβλέπω το 2ο)

  114. sarant said

    111: Πάντως ιστότοπος.

    112: Ναι, κι εγώ για γκάφα το βλεπω.

  115. munich said

    @107
    Αν σας έθιξα ζητώ συγγνώμη, γιατί δεν είναι αυτός ο σκοπός μου. Έχω ζητήσει κι άλλεσ φορές συγγνώμη από συσχολιαστές μου που θίχτηκαν από σχόλιά μου που δεν είχαν αυτό το σκοπό.

    από την προγούμενη φορά που ακουμπήσατε τη βαλίτσα σας για να την ξανασηκώσετε σε μια άνευ προηγουμένου επέμβαση-διόρθωση του σχολίου σας ψάχνετε δικαιολογία για να με περιθωριοποιήσετε.
    Σύμφωνα με το λεξικό η παραπλάνηση και το παραπλανώ δεν προϋποθέτει δόλο.

    Αν θέλετε να σας αδειάσω τη γωνιά γιατί πιστεύω ότι η Αθήνα είχε ήδη αριστερό δήμαρχο, ο κ. τσίπρας κάνει κωλοτούμπες και ότι η Πορταλιού τα είπε καλά σε σχέση με το Άγιο όρος δεκτό. Δικό σας είναι το ιστολόγιο. Θα είναι η πρώτη φορά που το κάνετε για κάποιον που δεν βρίζει και είναι γενικά κόσμιος.

    Χαιρετισμούς.

  116. Ιάκωβος said

    Να, αν ήθελε ο τσίπρας να προβάλλει ένα ελληνο-χριστιανικό προφιλ, θα μπορούσε να στηρίξει τη βυζαντινή μουσική και το δημοτικό τραγούδι, που είναι η ρωμέικη παράδοσή μας (προς ανατριχίλα του -βούλγαρου, που γράφει εδώ). Ο σύριζα έχει και τον Ελληνιάδη, αν δεν κάνω λάθος, που είναι τζιμάνι σ’ αυτά. Μια αντιμνημονιακή συναυλία (και δυο και τρεις) με τους καλύτερους δημοτικούς, και Αλβανούς κλαριντζήδες,για να σκάσουν οι οχτροί μας, και να βάλει κι έναν καλό βυζαντινό να ρίξει κι ένα τεριρεμ με ηλεκτρονικό «χαλί» από πίσω για ίσον, να γκεμιστούν τα στάδια.
    Και καταγγελία για τους δοσίλογους μνημονιακούς που χαντάκωσαν την εθνική μουσική τόσες δεκαετίες.

  117. sarant said

    115 μέση

    Κάνετε λάθος, δεν έχω τέτοιο σκοπό -αλλιώς δεν θα σας απαντούσα.

    Τέλος πάντων, δεκτή η συγνώμη και το θέμα έχει λήξει.

  118. Ιάκωβος said

    Φαίνεται, κάνει μπαμ, οτι η επικοινωνιακή γραμμή του σύριζα είναι αγοραίας λογικής: Προβάλλουμε και ανυψώνουμε όσο γίνεται το προϊόν.

    Ωραία. Ο Τσίπρας προβάλλεται σαν ήδη πρωθυπουργός και η κυβέρνηση σαν ήδη αντιπολίτευση. Δεν είναι λάθος αρχικά, είναι το βου-α-βα της διαφήμισης, είναι όμως μονοδιάστατο και απλοϊκό.

    Το ίδιο χαζό είναι και το «Πρώτη φορά Αριστερά». Το ξανάπα. Εμείς εννοούμε κάτι όταν λέμε αριστερά. Ο πολύς κόσμος χέστηκε για την αριστερά. Οι πιο πολλοί πιστεύουν «Αριστερά και δεξιά είναι το ίδιο » .Βέβαια, αριστερά εννοούν το Πασόκ, τη Δημαρ καί άλλες μνημονιακές δυνάμεις. ενώ το μέτωπο σήμερα πρέπει να είναι καθαρά αντιμνημονιακό.

    Που είναι λοιπόν η πολιτική σκέψη μέσα σε όλα αυτά τα «επικοινωνιακά» ; Αλλά ποιος έχασε την πολιτική σκέψη για να την βρει ο διαφημιστής της …Όλγας Κεφαλογιάννη, εκείνος ο Πασόκος με το κολέγιο και την Πόρσε, που αυτή την εποχή διεκπεραιώνει Τσίπρα;

    Αφού οι τύποι δεν πρόσεξαν ούτε ότι λείπει η Ελληνική σημαία από τις εκδηλώσεις (και το σήμα) του σύριζα,τι περιμένεις. Και φυσικά εμείς ξέρουμε ότι σημαία είναι ένα πανί βαμμένο, και ότι όσο το απλώνουν μερικοί, τοσο κλεφταράδες είναι. Όμως, λαμβάνοντας υπόψη την ασχετοσύνη περί τα πολιτικά της πλειοψηφίας των ψηφοφόρων, πρέπει κανείς να συντονίζεται με το το ρεύμα στην κοινωνία, που σήμερα δεν πάει προς την προλεταριακή επανάσταση, αλλά στην Ελληνική σημαία.

    Και για να ξαναγίνω παράδειγμα φανατικού, (που δεν αλλάζει γνώμη αλλά ούτε και θέμα συζήτησης) αυτοί οι διαφημιστές ακούνε τη λέξη «σύριζα».Ε, δεν καταλαβαίνουν ότι αυτό το όνομα δεν κάνει για τίποτα; Ποιο προϊόν ή τι είδους επιχείρηση θα ονόμαζαν σύριζα; Ένα Κουρείο; Μια Ιδιωτική κλινική; Μανικιούρ; Σκοπευτήριο; Η ένα σύλλογο κοψοχέρηδων; Οπότε τι περιμένεις…

  119. Δημήτρης Μ. said

    Για να μπω στην ουσία της συνάντησης, αλλά και προηγουμένων συναντήσεων του Τσίπρα: Δε βλέπω το όφελος!

    Πιστεύω ότι οι πολιτικοί αρχηγοί, των αριστερών, συμπεριλαμβανόμενων, οφείλουν να κάνουν επαφές και συναντήσεις (Και με τον διάολο τον ίδιο, που έλεγε κι ο Λένιν – αν δεν είναι λερναία η φράση). Πρέπει, όμως, οι συναντήσεις αυτές, ή να είναι υποχρεωτικές, ή απαραίτητες, ή πρέπει να φέρνουν κάποιο όφελος. Στις συναντήσεις του Τσίπρα (Πέρες, Άγ. Όρος, Κόμο, Πάπας κλπ), δε βλέπω όφελος, πέρα από ένα γενικό και αόριστο “χτίσιμο ηγετικού προφίλ”, που κι αυτό χλωμό το βλέπω, μια που οι επικριτικές φωνές είναι πολύ περισσότερες από τις επιδοκιμαστικές…

    Εν ολίγοις: Το θέμα δεν είναι με ποιον συναντιέσαι, αλλά τι λες και τι αποτέλεσμα έχεις.

    Υ.Γ. Σβήσε το προηγούμενο σχόλιο, Νικοκύρη. Μάλλον, χρειάζομαι καινούρια γυαλιά…

  120. sarant said

    119: Επί της αρχής, δεν διαφωνώ.
    Τη φράση με τον διάβολο την έχει χρησιμοποιήσει ο Λένιν αλλά την απέδιδε στον Μπάμπελ. Και ο Μάρξ έχει πει κάτι.

    118 τέλος: Συ είπας.

  121. cronopiusa said

    111

  122. cronopiusa said

    111
    δεν ξέρω κοπυπαστάρισα

  123. Μαρία said

    111
    Κατα το κυβερνοχώρος.

  124. Ιάκωβος said

    120 Ναι, είπον, αλλά είπον κι άλλα. 🙂

    Ένα μόνο δεν είπον και το λέω τώρα, ότι ο εν λόγω έχει κατηγορηθεί (δεν ξέρω αν τα στοιχεία είναι υπαρκτά ή όντως πρόκειται για » πολιτική δίωξη») και οι κατηγορίες αφορούν κάτι πλαστες εγγυητικές.

    Τωρα, «επικοινωνιακά» αυτό δε λέει. Δεν είναι επικοινωνιακή νίκη να γράφουν οι καθεστωτικές εφημερίδες τίτλους όπως

    ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΖΙΩΤΗΣ: Στρατηγός του ΣΥΡΙΖΑ ο υποψήφιος πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ

    και να φρυάζουν οι δεξιοί » δεν υπάρχει δεξιά κι αριστερά, μόνο τα κόκκαλα κλπ» και να τον ξεμπροστιάζουν σαν το ιδανικό στερεότυπο του «συριζαίου κρατικοδίαιτου αριστερού κολεγιόπαιδου με Πόρσε». Γιατί αυτό κάνουν. Να χουμε και λίγο νιονιό δηλαδή και λίγη πολιτική σκέψη.
    Και οι κανάλες, προβάλλουν παντού το «bio» του, που είναι αυτό:

    «Συνεργάστηκε με μεγάλες ιδιωτικές εταιρείες κυρίως ως σύμβουλος στρατηγικής, όπως τις εταιρείες Παπαστράτος, Ιντρακόμ και Infote » και «έχει διατελέσει σύμβουλος στρατηγικής στα υπουργεία Εξωτερικών, Εθνικής Αμυνας, στον Δήμο Αθηναίων και έχει συνεργαστεί με τη δεξαμενή σκέψης Demos στη Μεγάλη Βρετανία για την ανάπτυξη του Τρίτου Δρόμου, την ιδεολογική πλατφόρμα που εισήγαγε πρώτος ο Τόνι Μπλερ.(!!!) κλπ.κλπ

    Εκτός αν έχει ξηλωθεί ήδη, οπότε πάω πάσο.

    Αν όχι, είναι μια κακή αρχή, πως να το κάνουμε, δεν περιμένουν τέτοια όσοι ψηφίζουν σύριζα, κάτι άλλο περιμένουν.

  125. Δημήτρης Μ. said

    Πετυχημένο!

    https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/10702214_614023975384716_2400864948068844158_n.jpg?oh=1f50a424f11a8a828ac903157d64acdc&oe=54849D0B&__gda__=1419330519_632fdbd50e42674c32da56a50677f7d6

  126. Theo said

    @113:
    Αντίθετα με το Βατικανό που συστηματικά παρεμβαίνει ρητώς και απορρήτως, κατά παράδοσιν (εκτός από την περίοδο του «μακαριστού» την οποία θεωρώ μαύρη τρύπα στην ιστορία της), η ελλαδική εκκλησία, ως θεσμός, δεν παίρνει πολιτικές θέσεις (άσχετα αν κάποιοι επίσκοποι πριμοδοτούν κάποιους πολιτικούς).
    Γι’ αυτό, αν δεν πει τίποτα για την τρόικα, δεν θα εκτεθεί.

  127. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Aν το πάρεις όλο αριστερα, στο τέλος θα σε βγάλει δεξιά. Η αρχή έγινε με τον Ομπάμα, συνεχίστηκε με το άγιο όρος, προχώρησε με τον πατριάρχη, και τελειώνει(;) με τον πάπα. Παλιά λέγανε στα μαθητευόμενα μαστοράκια, «για να γίνεις μάστορας, πρέπει να πεάσεις απο τον πάγκο» ο μαθητευόμενος πρωθυπουργός, δεν έχει αφήσει πάγκο για πάγκο, ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΑΞΙΟΣ ΜΑΣΤΟΡΑΣ, πρωθυπουργός ήθελα να πώ.
    Δεν με ενοχλεί καθόλου η κωλοτούμπα του Τσίπρα, πιο προβλέψιμη κι απο την ανατολή του ηλίου ήταν, άλλωστε έχω καταθέσει την άποψή μου στο ιστολόγιο αρκετές φορές για τους τους πολιτικούς και τα κόμματα, πως είναι όλοι -όλα τους υποχείρια της οικονομικής ελίτ που εξουσιάζει στην πραγματικότητα, και ο ρόλος τους είναι η διάσπαση της συνοχής του λαού, για την πιο εύκολη χειραγώγησή του, και για άλλη μια φορά δικαιώνεται αυτή η άποψη. Αυτό που πραγματικά με θλίβει, είναι η μετάλλαξη των αριστερών ή αριστερών πεποιθήσεων, μπροστά απο την πόρτα της (δοτής) εξουσίας. Ενέργειες που πρίν μερικά χρόνια θα τις κατέκριναν και θα τις αποστρεφόντουσαν μετα βδελυγμίας, τώρα τις χειροκροτούν και κάποιοι όπως ο Νικοκύρης τις θεωρεί μεγαλοφυείς πολιτικές κινήσεις.
    ΜΗΠΩΣ ΕΙΔΕ ΚΑΝΕΙΣ ΠΟΥ ΠΗΓΕ Η ΕΠΑΝΑΣΤΣΗ; ΜΗΠΩΣ ΕΧΑΣΕ ΤΟΝ ΔΡΟΜΟ;

    Ενα τραγούδι απο εναν γιαλαντζί επανστάτη σαν τον Τσίπρα. Τελικά είναι πολύ δυνατή η κρυφή γοητεία της μπουρζουαζίας.

  128. Εαμοβούλγαρος said

    1) Οι απατεώνες Χριστιανοί ανέκαθεν πηγαίνανε όπου φυσούσε ο Άνεμος: Όπως αποκαλύπτει ο «Φιλίστωρ» της «Καθημερινής»

    στις 13 Ιουλίου 1949, ο τότε Πάπας Πίος 12ος είχε αφορίσει όλους τους Καθολικούς που δήλωναν κομμουνιστές!..

    Ο Πίος 12ος ήταν γνωστός ως ο Πάπας του Χίτλερ

    http://en.wikipedia.org/wiki/Hitler's_Pope

    και υπάρχει ένα καταπληκτικό βιβλίο γι’ αυτόν που μπορείτε να κατεβάσετε εδώ

    http://crusadefortruth.com/links/PDFS/Hitler's_Pope%20.pdf

    για να πάρετε μιά γεύση των εγκλημάτων που έχει διαπράξει το Βατικανό, το οποίο σήμερα γλείφει τον Τσίπρα, γιατί είναι ο ισχυρός της ημέρας

    2) Ωραίο το σημερινό άρθρο του κ. Σαραντάκου και εξόχως διαφωτιστικές οι παραπομπές του. Πολύ καλό και το άρθρο του Θανάση Καρτερού στην τελευταία σελίδα της σημερινής «Αυγής»

    http://iskra.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=17755:karteros-tsipras&catid=71:dr-kinitopoiisis&Itemid=278

    3) Κατεβάστε
    εδώ το εξαίρετο βιβλίο «Popes, Cardinals and War: The Military Church in Renaissance and Early Modern Europe» του D.S. Chambers για να αρχίσετε πόσο βρωμερό ρόλο έπαιξε το Βατικανό στους Θρησκευτικούς Πολέμους της Ευρώπης, που είχαν ως αποτέλεσμα τον θάνατο 200 εκατομμυρίων (αποβλακωμένων απο τις αρλούμπες του Ραββίνου Χριστού) Ευρωπαίων στα πεδία των Μαχών

    Μετά πάσης τιμής και έμπλεως χριστιανικής αγάπης

    ΕΑΜΟΒΟΥΛΓΑΡΟΣ

  129. Τσοπάνος said

    Ο Τσίπρας είναι αγνώμων.
    Αφού παρομοίασε τους τεμπέληδες του εύφορου όρους με τους ζαπατίστας, το λιγότερο που θα έπρεπε να κάνει με τον ποντίφηξ, ήταν να τον παρομοιάσει με τον τσε.
    ίσως όμως φοβήθηκε μη βουρκολακιάσει ο Ερνέστο και τον πλακώσει στις φάπες.

  130. physicist said

    Απ’ όλα τα ονόματα που είχαν οι κατά καιρούς Πάπες, πιο πολύ μου άρεσε το Πίος. Ειδικά στη γενική αλλά και στην αιτιατική με το καθαρευουσιάνικο νι στο τέλος.

  131. cronopiusa said

    ¿Qué dirá el Santo Padre? (Violeta Parra)

    Diamantino » El Cura-Obrero de Andalucia »

  132. Pedis said

    @ 128 – Μπράβο σου που του ξετρύπωσες! Το διάταγμα του πάπα Πίου ΧΙΙ αφορούσε όχι μόνον τα μέλη του ΚΚ ή αυτούς που ασπάζονταν τη μαρξιστική θεωρία και την προπαγάνδιζαν ή απλώς όλους όσοι *διάβαζαν* τον κομμουνιστικό τύπο. Αυτό θα συνεπαγόταν ότι το μέτρο του αφορισμού για αποστασία έπρεπε να εφαρμοσθεί για παράδειγμα και στους Ιταλούς χριστιανοδημοκράτες πολιτικούς (αυτοί δεν θα διάβαζαν την Ουνιτά?), τους Ιταλούς ΚΥΠατζήδες (επαγγελματικό καθήκον) κλπ κλπ., μόνο που στη φούρια δεν έκανε τις απαραίτητες λεπτές διακρίσεις.

    Ο σκοταδισμός στη φάση υστερίας του δεν φημίζεται για την αποτελεσματικότητά του (αν δεν συνοδεύεται από πρακτικές του τύπου «όλοι στην πυρά, ο Θεός, αν είναι, θα σώσει τους δικούς του»).

    Πρις τις κρίσιμες εκλογές του 1946, επειδή δεν ήξερε τι θα της ξημερωνόταν, η Καθολική Εκκλησία δεν ακολούθησε επίθεση κατά μέτωπο: στο κήρυγμα και στην κατήχηση υποδεικνυόταν στους πιστούς ότι οι καλοί χριστιανοί πίσω από το παραβάν θα έπρεπε να πράξουν σύμφωνα με τη θρησκευτική τους συνείδηση, επειδή

    «Ο Θεός σε βλέπει, ο Στάλιν όχι.»

  133. cronopiusa said

    Angelo Branduardi – Grido A Roma

    Κραυγή ως τη Ρώμη του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα

    Μῆλα ἐλαφρὰ πληγωμένα
    ἀπὸ λεπτὰ σπαθάκια ἀσημένια,
    σύννεφα σκισμένα ἀπὸ ’να κοραλλένιο χέρι
    ποὺ ἔχει στὴ ράχη ἕνα μύγδαλο ἀπὸ φωτιά,
    ψάρια ἀπὸ ἀρσενικὸ σὰν καρχαρίες,
    καρχαρίες σὰν σταγόνες θρήνου γιὰ νὰ τυφλώσουν ἕνα πλῆθος,
    ρόδα ποὺ πληγώνουν
    καὶ βελόνες μπηγμένες στοὺς σωλῆνες τοῦ αἵματος,
    κόσμοι ἐχθρικοὶ κι ἔρωτες μὲ κάμπιες σκεπασμένοι,
    θὰ πέσουν πάνω σου. Θὰ πέσουν πάνω στὸ μεγάλο θόλο
    ποὺ ἀλείφει μὲ λάδι τὶς γλῶσσες τῶν στρατιωτικῶν,
    ὅπου ἕνας ἄντρας κατουράει σ’ ἕνα ἀστραποβόλο περιστέρι
    καὶ φτύνει κάρβουνο κοπανισμένο
    τριγυρισμένος ἀπὸ χιλιάδες καμπανάκια.
    Γιατὶ πιὰ δὲν ὑπάρχει ποιὸς νὰ μοιράσει τὸν ἄρτο καὶ τὸν οἶνο,
    οὔτε ποιὸς νὰ καλλιεργήσει χόρτα μὲς στὸ στόμα τοῦ νεκροῦ,
    οὔτε ποιὸς ν’ ἀνοίξει τὰ λινὰ τῆς ἀνάπαυσης,
    οὔτε ποιὸς νὰ κλάψει γιὰ τὶς πληγὲς τῶν ἐλεφάντων.
    Δὲν ὑπάρχουν παρὰ μόνο ἕνα ἑκατομμύριο σιδηρουργοὶ
    σφυρηλατώντας ἁλυσίδες γιὰ τὰ παιδιὰ ποὺ θὰ ’ρθουνε.
    Δὲν ὑπάρχουν παρὰ μόνο ἕνα ἑκατομμύριο ξυλουργοὶ
    ποὺ φτιάχνουν φέρετρα δίχως σταυρό.

    Δὲν ὑπάρχει παρὰ μόνο ἕνα πλῆθος ἀπὸ ὀλοφυρμοὺς
    ποὺ ἀνοίγουνε τὰ ροῦχα περιμένοντας τὸ βλῆμα.
    Ὁ ἄνδρας ποὺ περιφρονεῖ τὸ περιστέρι ἔπρεπε νὰ μιλήσει,
    ἔπρεπε νὰ κραυγάσει γυμνὸς μὲς στὶς κολόνες
    καὶ νὰ κάνει μιὰ ἔνεση γιὰ νὰ κολλήσει λέπρα
    καὶ νὰ κλάψει ἕνα θρῆνο τόσο τρομερό
    ποὺ νὰ διέλυε τὰ δαχτυλίδια του
    καὶ τὰ τηλέφωνά του ἀπὸ διαμάντι.
    Μὰ ὁ λευκοντυμένος ἄντρας
    ἀγνοεῖ τὸ μυστήριο τοῦ σταχυοῦ,
    ἀγνοεῖ τὸ στεναγμό τῆς ἑτοιμόγεννης,
    ἀγνοεῖ πὼς ὁ Χριστὸς μπορεῖ νερὸ νὰ δώσει ἀκόμα,
    ἀγνοεῖ πὼς τὸ νόμισμα καίει τὸ φιλὶ τοῦ θαύματος
    καὶ δίνει τὸ αἷμα τοῦ ἀμνοῦ στὸ ἠλίθιο ράμφος τοῦ φασιανοῦ.

    Οἱ δάσκαλοι δείχνουνε στὰ παιδιὰ
    ἕνα φῶς θαυμαστὸ ποὺ ἔρχεται ἀπὸ τὸ βουνό·
    ἀλλὰ αὐτὸ ποὺ φθάνει εἶναι μιὰ συμβολὴ ἀπὸ ὑπονόμους
    ὅπου κραυγάζουν σκοτεινὲς οἱ νύμφες τῆς χολέρας.
    Οἱ δάσκαλοι σημειώνουν μ’ ἀφοσίωση
    τοὺς τεράστιους λιβανισμένους θόλους,
    ἀλλὰ κάτω ἀπὸ τ’ ἀγάλματα ἀγάπη δὲν ὑπάρχει,
    δὲν ὑπάρχει ἀγάπη κάτω ἀπ’ τὰ μάτια τοῦ τελειωμένου κρύσταλλου.
    Ἡ ἀγάπη βρίσκεται στὶς σκισμένες σάρκες ἀπ’ τὴ δίψα,
    στὸ μικρούλικο καλύβι ποὺ παλεύει τὴν πλημμύρα.
    Ἡ ἀγάπη βρίσκεται μέσα στοὺς λάκκους
    ὅπου παλεύουν τὰ ἑρπετὰ τῆς πείνας,
    στὴ θλιμμένη θάλασσα ποὺ νανουρίζει τὰ κουφάρια τῶν γλάρων
    καὶ στὸ αἰχμηρὸ φιλὶ τὸ σκοτεινότατο κάτω ἀπ’ τὰ μαξιλάρια.
    Μὰ ὁ γέρος μὲ τὰ διάφανα τὰ χέρια
    θὰ πει: ἀγάπη, ἀγάπη, ἀγάπη,
    μέ τὶς ἐπευφημίες ἀπὸ ἑκατομμύρια μελλοθάνατους.
    Θὰ πεῖ: ἀγάπη, ἀγάπη, ἀγάπη,
    μέσα στὸ χρυσοΰφαντο λαμὲ ποὺ τρέμει ἀπὸ τρυφερότητα·
    θὰ πεῖ: εἰρήνη εἰρήνη, εἰρήνη,
    μέσα ἀπὸ λάμψεις μαχαιριῶν καὶ σὲ πεπόνια ἀπὸ δυναμίτη.
    Θὰ πεῖ: ἀγάπη, ἀγάπη, ἀγάπη,
    μέχρι ποὺ νὰ γίνουνε τὰ χείλη του ἀσημένια.

    Μέχρι τότε, μέχρι τότε, ἄχ!, μέχρι τότε,
    οἱ νέγροι ποὺ μαζεύουνε τὰ πτυελοδοχεῖα,
    τ’ ἀγόρια ποὺ τρέμουνε
    κάτω ἀπὸ τὸν τρόμο τὸ χλομὸ τῶν διευθυντῶν,
    οἱ γυναῖκες οἱ πνιγμένες μέσα στὰ ὀρυκτέλαια,
    τὸ μέγα πλῆθος τοῦ σφυριοῦ, τοῦ βιολιοῦ ἤ τοῦ σύννεφου,
    πρέπει νὰ κραυγάζει ἄν καὶ τοῦ τινάζουν τὰ μυαλὰ στὸν τοῖχο,
    πρέπει νὰ κραυγάζει ἀπέναντι ἀπ’ τοὺς θόλους,
    πρέπει νὰ κραυγάζει τρελὸ ἀπὸ φωτιά,
    πρέπει νὰ κραυγάζει τρελὸ ἀπὸ χιόνι,
    πρέπει νὰ κραυγάζει μὲ τὸ κεφάλι γεμάτο κόπρανα,
    πρέπει νὰ κραυγάζει ὅπως ὅλες οἱ νύχτες μαζί,
    πρέπει νὰ κραυγάζει μὲ φωνὴ τόσο σπαραχτικὴ
    ποὺ οἱ πόλεις νὰ τρέμουνε σὰν τὰ κορίτσια
    καὶ νὰ γκρεμίσουνε οἱ φυλακὲς τοῦ λαδιοῦ καὶ τῆς μουσικῆς.
    Γιατὶ θέλουμε τὸ καθημερινὸ ψωμί μας,
    ἀνθὸ τοῦ σκλήθρου καὶ διαρκὴ συγκομιδὴ ἀπὸ τρυφερότητα,
    γιατὶ θέλουμε νὰ ἐκπληρωθεῖ ἡ θέληση τῆς γῆς
    ποὺ δίνει τοὺς καρπούς της γιὰ ὅλους.

    [από το «Ποιητής στη Νέα Υόρκη»
    Μετάφραση: Βασίλη Λαλιώτη]

  134. Μια ιδέα για το γιατί λέμε Βατικανό και όχι Βατικάνο:

    Μήπως προήλθε από την ίδια εκείνη διαδικασία, (όποια και αν είναι αυτή, γαλλόφωνη ελίτ, μανταμσουσουδιασμός, εποχή που τα γαλλικά κατείχαν την θέση των αγγλικών, γλώσσα της διπλωματίας, δεν ξέρω) που μας έδωσε και τα Καζινό, Πικασό, κ.λπ. (Βέβαια ο Πικάσο έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στη Γαλλία, αν δεν κάνω λάθος, αλλά δεν νομίζω ότι γι’ αυτό τον τονίζαμε στη λήγουσα).

  135. Από την άλλη, τον Λενορμάν τον λέμε Λένορμαν, για να ταιριάζει με τους άλλους υπερήρωες, που λέει και το ανέκδοτο 🙂

  136. physicist said

    #134. — Το οποίον μου θύμισε Καθηγητή της Χημείας στο πρώτο εξάμηνο του ΕΜΠ, ο οποίος αναφερόταν στην «απαγορευτική αρχή του Πωλύ» και μας είχε προβληματίσει αρχικά. Μετά, καταλάβαμε.

  137. Πέπε said

    @134: Οι Ιταλοί λένε Βατικάνο γιατί έτσι τονίζεται πάντοτε αυτή η κατάληξη, -ano, που προέρχεται από τη λατινική -anus (σόρι κιόλας) που επίσης έτσι τονίζεται (τουλάχιστον με ό,τι ξέρουμε σήμερα από προφορά λατινικών). Η λατινική όμως αυτή κατάληξη έχει αντίστοιχη στα ελληνικά την κατάληξη -ανός.

    Άλλωστε τα λατινικά ποτέ δεν έχουν οξύτονες λέξεις, ούτε και αν έχουν ακριβή αντιστοιχία με ελληνικές οξύτονες (παροξύτονα π.χ. προφέρονται τα λατινικά πρωτότυπα ονομάτων όπως Ιουστινιανός, Ιουλιανός κλπ.), ή ακόμη κι αν προέρχονται από αυτές.

  138. Emphyrio said

    Μηπως (λεω, μηπως) αφου το Βατικανό προερχεται απο την ονομασια του λοφου, αρα γινεται επιθετο (Βατικανός λοφος), αρα κατεβαζει τον τονο, και μηπως ειναι γνωστο στην ελληνικη γλωσσα απο αρχαιοτατων χρονων… Λεω, μηπως το λεγαμε ετσι (Βατικανό – πού εφτασα, να βαζω τονους στις λεξεις) εξαπανεκαθες; Λεω τωρα…

  139. #130 θυμήθηκα τοὺς στίχους τοῦ Πάρη Τακόπουλου:

    Δὲν
    θά’χῃ πεῖ /ὁ /πάπας Πί-/ ος μιὰ φορὰ / δὲν θά’χῃ πεῖ /μία φορὰ μὲ πόνο / ἀγάπη μου,/ ἀπόψε μου /
    λέγε με Πίο μόνο

  140. Όπως σωστά παρατηρεί ο Πέπε, τα λατινικά ονόματα σε -anus (φτου, κακά) μεταγράφονται συστηματικά ως οξύτονα στα ελληνικά (Ρωμανός, Δομιτιανός, Οκταβιανός…). Απεναντίας,τα λατινικά ονόματα σε -inus μεταγράφονται παροξύτονα: Λογγίνος, Πλωτίνος, Ρουφίνος, Κωνσταντίνος… Γιατί άραγε;

  141. Jorge said

    Παρατήρησα ότι γράφετε «(ο Πάπας) δεν δέχεται επικεφαλής». Γιατί το επικεφαλής δεν κλίνεται όπως ο διεθνής (οι διεθνείς, τους διεθνείς) ή όπως ο επιτελής (οι επιτελείς); Γιατί το επικεφαλής να είναι άκλιτο, αφού και αυτό προέρχεται απλά από την προσθήκη μιας πρόθεσης σε μια συνηθισμένη ρίζα;

  142. λέγει ὁ Ἡρῳδιανός: τὰ εὶς -ινος τὸ ι μακρὸν ἔχοντα κύρια, ἐθνικὰ ἢ ἐπιθετικά ἢ ὑποκοριστικῶν ἔννοιαν ἔχοντα προσπεριπῶνται.

  143. #141 γιατὶ δὲν εἶναι ἐπίθετο, εἶναι δυὸ λέξεις ποὺ γράφονται μαζί. ἐπὶ κεφαλῆς, ἡ δεύτερη λέξι εἶναι ἤδη στὴν γενική. ἄκουσα μιὰ φορὰ ἕνα ταξίαρχο νὰ λέῃ «τοῦ ἐπικεφαλοῦς» καὶ μοῦ ἦρθε νταμπλᾶς!

  144. Pedis said

    Αναφέρονται τα εξής:

    1) Vaticano <– Vaticanus <– Vaticum (ονομασία ετρούσκικου οικισμού)
    (όσον αφορά την ετυμολογία, το ανωτέρω δεν εξηγεί τίποτα)

    (ενώ το ακόλουθο είναι αρκούντως προφητικό και θεικό)
    2) Vaticano <== Vaticanus (όνομα τοπικού θεού) <== Vaticinium (προφητεία)

    http://it.wikipedia.org/wiki/Ager_Vaticanus

  145. Γς said

    136:

    >απαγορευτική αρχή του Πωλύ

    Δλδ τι έπρεπε να σας πει;

    Του Βολφζάνγκ Πωλύ;
    😉

  146. Jorge said

    #143 Μα δεν είναι δύο λέξεις, είναι μία! Και προκύπτει από την σύνθεση μιας πρόθεσης με μία λέξη, όπως συμβαίνει και σε πάρα πολλές άλλες λέξεις της γλώσσας μας! Εγώ πάντως θέλω πάρα πολύ να πω «του επικεφαλή», όπως θα έλεγα «του επιφανή» ή «του επικλινή» (του επιφανής, του επικληνής;).

  147. Jorge said

    (σφάλμα: επικλινής)

  148. ἔχουμε δηλαδὴ διατήρησι τοῦ λατινικοῦ τονισμοῦ (κι ἐκεῖ τὸ i εἶναι μακρὸ) ἐπειδὴ εἶναι σύμφωνος μὲ τὸν ἑλληνικὸ κανόνα. ὅρα τὰ ἑλληνικὰ Καλλῖνος, Κρατῖνος, Ἀμοργῖνος κλπ.

  149. ὁ ἐπιφανὴς καὶ ὁ ἐπικλινὴς εἶναι ἐπίθετα, σύνθετα μέν, ἀλλὰ ἐπίθετα. γι’αὐτὸ καὶ στὴν ὀνομαστικῆ ὀξύνονται. ὁ «ἐπικεφαλῆς», ποὺ κανονικὰ ἴσως θἄ πρεπε νὰ γράφεται «ἐπὶ κεφαλῆς» δὲν εἶναι σύνθετο. εἶναι ἡ πρόθεσι ἐπὶ μὲ ἕνα οὐσιαστικὸ στὴν γενική (γι’αὐτὸ περισπᾶται), ὅπως λέμε ἐπὶ γῆς, ἐπὶ τῆς ἀρχῆς, ἐπὶ Σαμαρᾶ, ἐπὶ ξύλου κρεμάμενος. ἁπλῶς ὅλο μαζὶ σὰν φράσι συντακτικῶς μὲν λειτουργεῖ ὡς ἐπιθετικὸς προσδιορισμός, ὅπως ὡς ἐπιθετικὸς προσδιορισμὸς θὰ λειτουργοῦσε ἡ φράσι «ἐπὶ γῆς» στὴν πρότασι «ὁ Πάπας εὐχήθηκε τὴν ἐπὶ γῆς εἰρήνη». σᾶς μπερδεύει ἐπειδὴ ἡ ὅλη φράσι εἶναι στερεότυπη, ἀπολίθωμα ὅπως ἀρέσκονται νὰ λένε οἱ μαλλιαροὶ γλωσσολόγοι, καὶ χρησιμοποεῖται πάντα ὡς ἐπιθετικὸς προσδιορισμός.

  150. παλιοσειρά said

    Δυστυχώς, Κορνήλιε, στην γλώσσα του ελληνικού δημοσίου αν όχι ο επικεφαλής – του επικεφαλούς πάντως σίγουρα «οι επικεφαλείς» έχει σχεδόν καθιερωθεί.

  151. νομίζω ὅτι οἱ σύγχρονες σχολικὲς γραμματικές (ἂν θυμᾶμαι καλὰ) τὸ ἀναφέρουν ὡς ἄκλιτο ἐπίθετο. ὁ λόγος ποὺ τὸ ἀναφέρουν ὡς ἐπίθετο εἶναι αὐτὸς ποὺ σᾶς ἐξήγησα, ἐπειδὴ στὴν σημερινὴ γλῶσσα ἐπιτελεῖ τὶς λειτουργίες τοῦ ἐπιθέτου. καὶ εἶναι ἄκλιτο ἀκριβῶς ἐπειδὴ ὡς λέξι (ἂν γραφτῇ σὰν μιὰ λέξι) δὲν εἶναι σχηματισμένη μὲ τὶς προδιαγραφὲς ποὺ ἐπιβάλλει ἡ σύνθεσι, ἀλλὰ ἁπλῆ συνεκφορὰ δύο λέξεων.

  152. Γς said

    137:

    >που προέρχεται από τη λατινική -anus (σόρι κιόλας)

    Αποκλείεται να προέρχεται από τη λατινική –annus, που μετά τόσα anni έχασε το ένα n;

    Κι έχει σηκώσει ο καθηγητής Μαιευτικής δυο φοιτητές και ρωτάει τον πρώτο:

    -Πόσα είδη τοκετών έχουμε;

    (Δεν ήξερε και του ψιθυρίζει ο δεύτερος: -Τρείς)
    -Τρείς κύριε καθηγητά.
    -Τρείς; Ποιοι είναι;
    Του ψιθυρίζει και λέει:
    -Ο φυσιολογικός και ο δια καισαρικής τομής
    -Και ο τρίτος;

    Κατάλαβε το λάθος του ο δεύτερος και του ψιθυρίζει [και λέει]:

    -Κι ο δια του anus.
    -Τι;;;;
    -Ναι, κι ο δια του anus!

    Και βλέποντας τον δεύτερο να γελάει, συνεχίζει:

    -Μόνο που έλαβε χώρα άπαξ. Όταν γεννήθηκε αυτό το κωλόπαιδο!

  153. #150 μὲ τέτοιους ἐπικεφαλῆς ποὺ ἔχει τὸ δημόσιο δὲν ἐκπλήσσομαι.

  154. Γς said

    152:
    >Τρείς

    Τρία [είδη]

  155. sarant said

    Μια και προσγειώθηκα αισίως στα πάτρια, να σχολιάσω κι εγώ.

    137-138: Μάλλον αυτή είναι η απάντηση για το οξύτονο του Βατικανού.

    141: Χόρχε, το σωστό είναι αυτό που λέει ο Κορνήλιος. Ωστόσο, είναι προβληματική περίπτωση. Όπως και τα άλλα επίθετα σε -ής, αυτά για άλλο λόγο.

  156. #152 δὲν ἦταν ὁ Σοπενχάουερ ἐκεῖνος ποὺ ἔγραψε, ὅταν πέθανε ἡ γριὰ σπιτονοικοκυρά στὴν ὁποία χρωστοῦσε νοίκια, τὸ περίφημο anus obit onus abit;

  157. #144 πρέπει νά ἔχῃ σχέσι καὶ μὲ τὸ vates. ὅπως εἶχε γράψει κάποτε καὶ κάποιος εἰρωνικὰ ἐπὶ τοῦ θέματος τὸ Βατικανὸ ἦταν ἀνέκαθεβ τόπος ἀλάθητων καὶ θέσφατων χρησμῶν.

  158. Μαρία said

    Να θυμίσω και τον καθεξή.
    https://sarantakos.wordpress.com/2011/02/22/katheksis/

  159. Μαρία said

    157
    Ο anus του Σοπενχάουερ είναι με βραχύ α, ενώ ο φτου κακά του Άγγελου με μακρό 🙂

  160. Γς said

    136:
    Δεν το ήξερα:

    «Μία μοδίστρα υπέβαλε μήνυση εναντίον του, όταν εκείνος ενοχλημένος από τη φλυαρία της την έσπρωξε έξω από το δωμάτιο με αποτέλεσμα να πέσει από τη σκάλα.

    Ο Σοπενάουερ μισούσε όσο τίποτα άλλο τον θόρυβο και είχε γράψει ένα δοκίμιο πάνω σ’ αυτό, όπου αναφέρει χαρακτηριστικά ότι ως ενδέκατη εντολή θα έπρεπε να είναι το «Ου διακόψεις» και ειδικά αν διακόψεις κάνοντας θόρυβο, που είναι η πιο αναίσχυντη ενόχληση, αφού δεν σε διακόπτει απλώς αλλά σου καταστρέφει τις σκέψεις. Η απόφαση ήταν υπέρ της μοδίστρας και ο Σοπενάουερ υποχρεώθηκε να καταβάλλει κάθε μήνα ένα αρκετά υψηλό ποσό μέχρι το θάνατό της, το 1841. Πάνω στο πιστοποιητικό του θανάτου της έγραψε «Obit anus, abit onus» (πέθανε η γριά, έφυγε το βάρος).»

  161. #160 ἀχά, νόμιζα ἡ σπιτονοικοκυρά του. ὁ Ῥασκόλνικωφ μὲ παρέσυρε…

  162. Πέπε said

    @141: Όταν το επικεφαλής είναι κατηγορούμενο, βρισκόμαστε πιο κοντά στην αρχκή του έννοια: «Ο Χ είναι επικεφαλής της ομάδας» = είναι στην κεφαλή της ομάδας. Αν χρησιμοποιόταν μόνο έτσι, ούτε θα μπέρδευε κανέναν αλλά ούτε και θα είχαμε, πιστεύω, κανένα λόγο να το γράφουμε μονολεκτικά: θα ήταν ένα κανονικό εμπρόθετο, επί κεφαλής, όπως τόσα άλλα.

    Υποθέτω ότι αρχικά θα λεγόταν κυρίως έτσι, και ότι όποτε έμπαινε δίκην επιθετικού προσδιορισμού (ο επικεφαλής της ομάδας κύριος Χ) οι παλιότεροι ομιλητές, με αίσθηση της καθαρευουσιάνικης σύνταξης, θα εννοούσαν ευκόλως ότι παραλείπεται κάτι σαν «ευρισκόμενος». Ότι όμως (συνεχίζω την υπόθεση) η συμπτωματική του ομοιότητα με τα επίθετα σε -ής οδήγησε, όσο αυτή η αίσθηση ατονούσε, στο να εκληφθεί σαν επίθετο. Όταν κατέληξε να χρησιμοποιείται πλέον πλήρως σαν επίθετο (συντακτικά εννοώ), θα αποφασίστηκε και να γράφεται μονολεκτικά. Τότε άρχισαν και μερικοί να το κλίνουν, αλλά εκεί παρενέβησαν όσοι είτε αυθρομήτως (λόγω παλιότερης γλωσσικής αγωγής) είτε κατόπιν συλλογισμού θυμούνταν ακόμη ότι στην πραγματικότητα δεν είναι μία σύνθετη κλιτή λέξη αλλά εμπρόθετο και επανέφεραν τους υπόλοιπους στην τάξη.

    Στην πραγματικότητα θα έπρεπε είτε να το γράφουμε σε δύο λέξεις είτε να δεχόμαστε ως σωστό το να κλίνεται. Το ισχύον είναι μεσοβέζικο.

  163. #162 τὸ νὰ κλιθῇ εἶναι τερατῶδες. εἶναι σὰν νὰ θὲς νὰ κλίνῃς τὸ «διαπασῶν»!

  164. #159 σαφῶς. ἀλλὰ ἄντε τώρα νὰ μὲ πείσετε ὅτι σὲ αὐτὸ τὸ ποίημα τὸ annus δὲν παραπέμπει στὸ anus μὲ τὸ a μακρό. (κυκλοφορεῖ καὶ σὲ μετάφρασι τοῦ Κ.Κουτσουρέλη) http://www.wussu.com/poems/plam.htm

    πάντα ἀναρωτιόμουν ἂν στὸ ἐστιατόριο ΑΡΙΣΤΟΝ στὴν πλατεῖα Ναυαρίνου τὸ Α εἶναι μακρὸ ἢ βραχύ.

  165. Πέπε said

    @163: Δεν είναι τερατώδες. Τα πατερημά;

    Δε θα κλίνω ποτέ τον επικεφαλής, γιατί ξέρω την ιστορία του. Αλλά ειλικρινά δε θεωρώ υποχρέωση του καθενός να την ξέρει.

    Μια παρόμοια λέξη, δεν ξέρω πόσο διαδεδομένη είναι αλλά εμένα μου άρεσε κάπου που την άκουσα και την κράτησα, είναι ο αχθοσαρούρης.

  166. #163 ἔ καὶ τὰ πατερημὰ τερατῶδες εἶναι, ἐκτὸς ἂν τὸ γράφῃ κάποιος ἐπίτηδες γιὰ νὰ σκώψῃ ἢ νὰ μιμηθῇ τὸ λαϊκὸ γλωσσικὸ φολκλόρ.

  167. 138: Τι να σού πω… Δεν ζούσα στους αρχαιότατους χρόνους 🙂 Και μήπως, λέω, μήπως, το ερώτημα το έθεσε ο Νικοκύρης (τρίτη παράγραφος από το τέλος);
    Δεν πειράζει, τουλάχιστον δόθηκε απάντηση. 😉

  168. Theo said

    @163, 165:
    Και βέβαια κλίνεται:
    Το διαπασόν, του διαπασού
    Τα διαπασά, των διαπασών 🙂

  169. Jorge said

    Κι εγώ συμμερίζομαι την άποψη του Πέπε. Αν είναι έκφραση, θα έπρεπε να είναι σε δύο λέξεις: Ο τάδε είναι επί κεφαλής του κόμματος. Θα ήταν τότε σε αντιστοιχία με τις άλλες εκφράσεις που αναφέρει ο Κορνήλιος: «επί γης», «επί τάπητος», επί χρήμασι». Αλλά από τη στιγμή που ο λαός το ένωσε και το έκανε ουσιαστικoποιημένο επίθετο («ο επικεφαλής της παράταξης είπε…»), τότε βρίσκω λογικό να ακολουθήσει τους γραμματικούς κανόνες των υπολοίπων επιθέτων.

    Πράγματι κι εγώ βρίσκω μεσοβέζικη λύση να διατηρείς άκλιτη μια λέξη που έχει ενσωματωθεί στη γλώσσα, ακόμα και αν έχει ιδιαίτερη προέλευση.

    Κ. Νικοκύρη, ένα άρθρο με αυτό το θέμα θα διέλυε τις αμφιβολίες, αλλά θα έμενε και ως σημείο αναφοράς στα κιτάπια του Διαδικτύου.

  170. sarant said

    Να μπει στα υπόψη, λοιπόν!

  171. spiral architect said

    Απόψεις – Πάπας Φραγκίσκος: Αν είναι να κυβερνήσει ο Στρατούλης, τσοντάρω κι εγώ λεφτά για τις παροχές 😆

  172. παλιοσειρά said

    166: «γλωσσικό φολκλόρ»
    Όπως λέμε «εξαπανέκαθεν» (το αγαπημένο μου);

  173. Πέπε said

    166: Λοιπόν, αν «τα πατερημά» είναι φρικαλεότης εκτός από την περίπτωση μίμησης ή παρωδίας του γλωσσικού φολκλόρ, όπου και είναι αποδεκτά, τι γίνεται στην περίπτωση του ίδιου του πρωτότυπου γλωσσικού φολκλόρ; Αποδεκτό ή φρικαλέο;

    Φυσικά εδώ αφήνουμε χώρο να ξεπηδήσει για νιοστή φορά το αιώνιο ερώτημα: τι είναι εξέλιξη και τι λάθος; Ο αγνός λαός δεν κάνει λάθη; Το εξαπανέκαθεν του #172 θα το δεχτούμε κι αυτό; Και το αποτάνθηκα; Και τον Οκτώμβρη;

    Φρονώ ότι αξιωματικά κανείς δεν κάνει λάθη στη φυσική του γλώσσα. Όταν ο αγνός λαός προσπαθεί να κλίνει το αποτείνομαι, που δεν του είναι οικείο γιατί δεν ανήκει στη φυσική του γλώσσα, θα το πει λάθος. Για μια τέτοια λόγϊα λέξη, ως μέτρο του σωστού θα πρέπει να πάρουμε αυτό που λέει ο λόγιος, για τον οποίο η λέξη ανήκει στη δική του φυσική γλώσσα. Το ίδιο και για το ανέκαθεν.

    Ο επικεφαλής όμως, παρ’ ότι κι αυτός έχει λόγϊα προέλευση, έχει ξεφύγει από τα όρια μιας κλειστής γλωσσικής κοινότητας λογίων. Είναι κτήμα ολωνών, και όλοι έχουν δικαίωμα να συμπεριληφθούν στην ομάδα των ομιλητών που η άποψή της θα αποτελέσει το μέτρο του ορθού. Το ίδιο βέβαια και τα πατερημά.

    Θα μου πεις βέβαια, τον Οκτώμβρη δεν τον κάλυψα με τη θεωρία μου: δεν είναι λέξη των ολίγων, άρα η συνέπεια θα επέβαλλε να δεχτώ ως ορθή και την εκδοχή με -μ- [που άλλωστε την ακούμε ακόμη κι από φιλολόγους], ωστόσο δεν τη δέχομαι και δε θα κουραστώ να αγανακτώ όποτε την ακούω. Ε, τι να κάνουμε. Κανείς δεν είναι τέλειος. Προσπάθησα, και μπορώ να επικαλεστώ ως ελαφρυντικό ότι πλέον τα όρια ανάμεσα σε γλωσσικές κοινότητες (λαός – μορφωμένοι – μάγκες και υποκοσμικοί κλπ.) είναι όλο και πιο δυσδιάκριτα, αφού όλοι πάνε σχολείο, όλοι ακούνε την ίδια τηλεόραση, όλοι τώρα με το ίντερνετ έχουν δημόσιο βήμα κλπ., οπότε σχεδόν δεν υπάρχουν γνήσιοι εκπρόσωποι ούτε του «ίδιου του πρωτότυπου γλωσσικού φολκλόρ» ούτε και του άλλου πόλου, της «κλειστής γλωσσικής κοινότητας λογίων».

  174. #172 τὸ φάουλ μου δὲν ἦταν στὸ «γλωσσικό», ἀλλὰ στὸ «λαϊκό», ἀφοῦ στὸ «φολκλὸρ» ἐμπεριέχεται ἡ ἔννοια τοῦ λαϊκοῦ.

    στὸ προκείμενο τώρα.

    Πέπε, ἐπειδὴ ἕνα γραμμάριο πράξεως ἀξίζει ὅσο δέκα κιλὰ θεωρία νὰ σοῦ πῶ τί ἐννοῶ.

    ἂν ἔγραφα ἕνα μυθιστόρημα κι ὅ ἥρωάς μου ἦταν π.χ. κανένας παπᾶς τῆς τουρκοκρατούμενης Ἑλληνικῆς ὑπαίθρου θὰ ἔβαζε κανόνα σὲ κανένα χωριανό του 10 πατερημὰ τὸ πρωί, δέκα τὸ μεσημέρι καὶ δέκα τὸ βράδυ.

    κάτι τέτοιο μπορεῖ νὰ ἔκανα κι ἂν ἔγραφα κανένα σενάριο τηλεοπτικῆς σειρᾶς γιὰ ἕνα φανταστικὸ ἑλληνικὸ χωριὸ μὲ κατοίκους καρικατοῦρες (βλ. Ῥώμας). καὶ νομίζω ὅτι σὲ αὐτὴν τὴν σειρὰ ὁ παπᾶς κάποτε εἶχε βάλει περίπου τὸν κανόνα ποὺ ἀνέφερα στὸ προηγούμενο παράδειγμα.

    μίμησι-παρῴδησι μέχρι τώρα.

    ἂν ὅμως ἤμουν Μητροπολίτης ἢ κάποιος ἰδιαίτερός του ἢ ἀνώτατος ὑπάλληλος τοῦ Ὑπουργείου Παιδείας ὑπέυθυνος γιὰ τὴν σύνταξι ἐγκυκλίων, καθηγητὴς λειτουργικῆς ἢ ἐκδότης τοῦ Τυπικοῦ δὲν θὰ ἔγραφα «Πατερημά». Θὰ ἔγραφα » δεκάκις ἢ δέκα φορὲς (δὲν ἔχει ἐδῶ σημασία ἡ καθαρεύουσα ἢ ἡ δημοτικὴ) τὸ Πάτερ ἡμῶν».

    κατάλαβες πῶς τὸ ἐννοῶ τὸ τερατῶδες;

  175. Πέπε said

    Ναι, κατάλαβα. Νομίζω δηλαδή.

    Αυτό που καταλαβαίνω είναι ότι μιλάς όχι για τερατώδη λάθη αλλά για τερατώδεις αστοχίες ύφους. Αν είναι έτσι, δε διαφωνώ σε τίποτε.

    Μιας και δεν τυγχάνω ούτε Μητροπολίτης ούτε συγγραφέας ή σεναριογράφος, θεωρώ τα εξής:
    -πατερημά: διαθέσιμο για χρήση υπό ορισμένες προϋποθέσεις ύφους
    -οι επικεφαλείς: λάθος αλλά όχι κατ’ ανάγκην φρικαλέο (φρικαλέο αν είσαι λ.χ. δημοσιογράφος)
    -Οκτώμβρης: ομοίως
    -θα αποτανθώ: στα όρια του αποδεκτού (βασικά όταν το ακούω σωστά εκπλήσσομαι ευχάριστα)

  176. τὸ ὈκτώΜβρης ἔμαθα νὰ τὸ θεωρῶ λάθος φρικαλέο ἀπὸ τὰ 8 μου χρόνια, ὅταν ἀκόμη ἤμουν ἀπελπιστικὰ ἀνορθόγραφος, δύσκολο νὰ ἀναθεωρήσω τώρα ποὺ τριανταρίζω.

    ἡ μόνη ἄλλη ὀρθογραφία τοῦ «ἐπικεφαλῆς» ποὺ θὰ δεχόμουν σὲ κλιτὸ τύπο εἶναι τὸ θηλυκὸ οὐσιαστικὸ «ἐπικεφαλίς» 😛

    γιὰ τὸ «πατερημά» δὲν μπορῶ νὰ σκεφτῶ ἄλλες προὑποθέσεις ὕφους στὶς μέρες μας ἐκτὸς ἀπὸ τὴν μίμησι-παρῴδησι δεδομένων καὶ τῶν ὅσα (σίκ ῥέ!) ἀνέφερες στὸ τέλος τέλος τοῦ 173.

  177. Πάντως, Jorge, υπάρχει σαφέστατη διαφορά ανάμεσα στις καθαυτό σύνθετες λέξεις, όπως ασπρόρουχα, τραπεζομάντιλο, καρποφόρος, μπαινοβγαίνω, που είναι καινούργιες λέξεις που προκύπτουν από την αξεδιάλυτη, χημική θα έλεγα, ένωση δύο λέξεων με κάποια νοηματική σχέση μετάξυ τους, και στις λέξεις του τύπου επικεφαλής, διαπασών, εντάξει, αφού, αφότου, ενώ, εξαρχής, που είναι συμπλέγματα λέξεων με κανονική σύνταξη και που είναι εν μέρει θέμα γούστου και συνήθειας αν γράφονται σαν μία λέξη ή όχι.

  178. sarant said

    Ασφαλώς υπάρχει διαφορά σε αυτές τις δυο κατηγορίες *όσο είναι ζωντανή* η ανάμνηση των συνθετικών στη β’ κατηγορία. Περιπτώσεις όπως δηλαδή και ενώ δε θα τις έβαζα καν, θεωρώ ότι το να γράψεις σήμερα «δήλα δη» δεν είναι θέμα γούστου ή συνήθειας (εκτός αν είσαι 172 ετών), αλλά ιδεολογίας.

  179. 136, …«απαγορευτική αρχή του Πωλύ» και μας είχε προβληματίσει αρχικά.

    Κάθε αρχή και δύσκολη!

  180. Πέπε said

    @177, 178: Πολύ σωστά. Όμως ειδικά για τα επικεφαλής και διαπασών (και ίσως κανένα ακόμα που δε μου ‘ρχεται τώρα) υπάρχει και η επιπλέον διαφορά ότι χρησιμοποιούνται ως ονόματα (ουσ. / επίθ.), οπότε θα περιμέναμε να κλίνονται.

    Διά πασών των …ποιων; Το θεωρώ εντελώς απίθανο να ξέρει κανείς ότι εννοείται «των φωνών», όπου μάλιστα «φωνές»=νότες, βαθμίδες της κλίμακας, αν δεν έχει ασχοληθεί με βυζαντινή μουσική – άσε που κι εκεί η έννοια είναι πολύ διαφορετική από τις δύο τρέχουσες [(α) στη διαπασών = τέρμα δυνατά και (β) το διαπασών = το εργαλείο που μας δίνει το Λα].

    @176: Εντάξει, είναι φρικαλέος ο Οκτώμβρης. Απλώς εγώ έχω πάψει να φρίττω. Φταίει η υπερβολική έκθεση στη φρίκη, φταίει που προσπαθώ να είμαι πιο ζεν;…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: