Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Οκτωβρίου μαρτυρολόγιον – πριν από 125 χρόνια

Posted by sarant στο 1 Οκτωβρίου, 2014


Σήμερα είναι πρώτη του μηνός και ήδη το πρωί ανέβηκε το καθιερωμένο Μηνολόγιον του Οκτωβρίου, οπότε είναι λίγο ασυνήθιστο να ανεβαίνει μεσημεριάτικα δεύτερο άρθρο, και μάλιτα επίσης με ημερολογιακό χαρακτήρα. Δυο άρθρα τη μέρα είχαμε μόνο τον πρώτο καιρό του ιστολογίου (κάποτε και τρία!), τότε που υπήρχε μπόλικο αδημοσίευτο απόθεμα στα ηλεσυρτάρια μου, εδώ και χρόνια έχουμε κατασταλάξει στο «ένα άρθρο την ημέρα» (δεν ξέρω αν και τι ακριβώς κάνει πέρα).

rmartyr3Παρ’ όλ’ αυτά, τις προάλλες, όπως κοίταζα κάτι άλλο στην ηλεβιβλιοθήκη της Ανέμης, έπεσα πάνω σε ένα έμμετρο ημερολόγιο του Ρωμηού από το έτος 1889, δηλαδή πριν 125 χρόνια, που το βρήκα γουστόζικο. Σκέφτηκα λοιπόν, μερικά κομμάτια, ακριβώς του μαρτυρολογίου, να τα δημοσιέψω εδώ, ένα κάθε μήνα. Θα μπορούσα να περιμένω τον Γενάρη, αλλά δεν έχω υπομονή, οπότε σήμερα ξεκινάω με το πρώτο «μαρτυρολογικό» άρθρο, επιπρόσθετα στο Μηνολόγιο που μπήκε το πρωί, κι έτσι, αν δεν αλλάξω γνώμη, για τον επόμενο χρόνο την πρώτη του μηνός θα έχουμε διπλά άρθρα. Θα μπορούσα βέβαια να βάλω το μαρτυρολόγιο τη δεύτερη του μηνός, αλλά δεν θέλω να πείτε ότι λουφάρω.

Τα ημερολόγια αυτά ήταν πολύ συνηθισμένο είδος από το 1880 ως το 1930 περίπου. Κυκλοφορούσαν τον Δεκέμβριο και είχαν το ημερολόγιο της επόμενης χρονιάς, συνήθως με μια σελίδα για κάθε μήνα, διανθισμένο με διάφορες χρήσιμες πληροφορίες και με κάποια στιχουργήματα ή ανέκδοτα. Σταδιακά, προστέθηκε και φιλολογική ύλη, κι έτσι στα επόμενα ημερολόγια το ημερολογιακό στοιχείο είχε περάσει στο περιθώριο ή και απουσίαζε εντελώς -όπως, ας πούμε, στο Ημερολόγιο του Μπουκέτου, που έβγαλε γύρω στα 8 ετήσια τεύχη από το 1925 έως το 1932 (το έχω παρουσιάσει εδώ).

Ημερολόγια τέτοια βγαίνουν ακόμα, πολυσέλιδα και φιλολογικά. Με ένα από αυτά, το Λεσβιακό ημερολόγιο, έχω συνεργαστεί κι εγώ ως εκ πατρός Λέσβιος.

Ο Σουρής, όσο έβγαζε τον Ρωμηό, την έμμετρη εβδομαδιαία εφημερίδα του, έβγαλε και μερικά «Ρωμηού ημερολόγια», αν και όχι κάθε χρόνο (Στην Ανέμη υπάρχουν τρία ή τέσσερα). Το «Ρωμηού ημερολόγιον με το μαρτυρολόγιον» του 1889, που λογικά θα κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1888.

Γραμμένο ολόκληρο από τον Σουρή («Εργασία του Σουρή τύποις αδελφών Περρή) είχε 36 σελίδες και απαρτιζόταν μόνο από το έμμετρο και σατιρικό «μαρτυρολόγιο» του κάθε μήνα («Των μηνών η δωδεκάς / με προσθέσεις μερικάς»), με λίγα σκίτσα από τον σκιτσογράφο του Ρωμηού, χωρίς να έχει καν σελίδες με ημερολόγιο.

Όπως μπορείτε να δείτε, ήταν όλο έμμετρο, από τον τίτλο ίσαμε την αναφορά της τιμής στο οπισθόφυλλο: Εις μεν το εσωτερικόν λεπτά πενήντα η τιμή
εις δε το εξωτερικόν εξήντα με προπληρωμή.

(Να θυμίσω ότι μιλάμε για μια εποχή που περισσότεροι Έλληνες ζούσαν «εις το εξωτερικόν» παρά «εις το εσωτερικόν»).

Ο Σουρής για κάθε μήνα παραθέτει μερικούς από τους αγίους και μάρτυρες που γιορτάζουν ανακατεύοντάς τους με πρόσωπα της εποχής, με στιχουργικό μπρίο και παιχνιδιάρικη διάθεση. Δεν τους παραθέτει με τη σειρά που γιορτάζουν, αλλά όπως του ταιριάζει στο στίχο: ας πούμε ο Αβέρκιος γιορτάζει στις 22 του μηνός αλλά μνημονεύεται πριν από τον Ευλάμπιο που γιορτάζει στις 1ο. Βέβαια, ο Ρωμανός γιορτάζει την πρώτη του μηνός. Πολλούς αγίους δεν τους έχουν τα σημερινά εορτολόγια, αν και δεν έψαξα πολύ βαθιά. Όσο για τα πρόσωπα της εποχής, δεν πρόλαβα να κάνω πολλές ταυτίσεις.

Λοιπόν, για τον Οκτώβριο το «Ρωμηού ημερολόγιον με το μαρτυρολόγιον» γράφει τα εξής, που τα παραθέτω εδώ μονοτονισμένα και σε σημερινή ορθογραφία, αλλά χωρίς πολύν υπομνηματισμό -μπορείτε να βοηθήσετε κι εσείς στα σχόλια.

 

Οκτώβριος. Ο ήλιος εις τον Σκορπιόν σιμώνει
και εις τας πέντε και μισή αρχίζει να νυκτώνει.

Ανάνιος απόστολος, Ματρώνης της γνωστής,
ο Ρωμανός ο μελωδός και ο τραγουδιστής,
που στο μινόρε και ο Ρωκ δεν τούβγαινε ακόμα                          [Πρέπει να είναι αδελφός ή συγγενής του γλύπτη Φωκίωνα Ρωκ]
κι οι άνθρωποι τον άκουαν με ανοικτό το στόμα,
ο Ναζαρίας, ο Κοσμάς και άλλοι μετ΄αυτών,
του Ιωήλ και Ωσηέ, μεγάλων προφητών,
Αβέρκιος θαυματουργός, που κατά γης εκτύπα
και κάθε φίδι έβγαζε από την κάθε τρύπα,
Λογγίνος εκατόνταρχος, ισχνός ωσάν σπουργίτης,
κατόπιν ο Διονύσιος ο Αρειοπαγίτης,
ανήρ πολυμαθέστατος και γνώσεως μεγάλης,
που κατακόβεται γι’ αυτόν ο Λάμπρος ο Μιχάλης.                     [Μιχαήλ Λάμπρος, 1841-1902, γραμματέας του «Παρνασσού»]

Ο μάρτυς ο Επίμαχος, που έτρωγε βατράχια,
ο Στάχυς και οι συν αυτώ, που χόρταιναν με στάχυα,
ο μάρτυς Πρόβος, που προβιές φορούσε αρκουδιάρη,
ο Πάπυλος, που γιάτρευε τον κάθε κασιδιάρη,
ο Νέστωρ και ο Μαρκιανός, που έτρωγαν αρπυίας,
ο άγιος Ευλάμπιος μετά της Ευλαμπίας,
της αδελφής του δηλαδή, ωραίας και καλής,
που ήτον υπολήψεως ολίγον παρδαλής,
Αβράμιος και Στέφανος, τουπίκλην Σαβαΐτης,
ο άγιος Δημήτριος, ο κι άλλως μυροβλήτης,                                 [όπως έχουμε γράψει, η κανονική ορθογραφία είναι Μυροβλύτης, με ύψιλον]
οπού πολλά μαρτύρια υπέφερε στο τέλος,
προς τούτοις δε και ο Σπανός Δημήτριος Σεμτέλος,                   [ο λατινιστής Δημήτριος Σεμιτέλος (1830-1898) που έκοψε τον Σουρή στις πτυχιακές
που άφησε τον ναργιλέ κι όλο μασά μαστίχα,                              της Φιλοσοφικής, και κέρδισε την αθανασία από τις μπηχτές που δεν παρέλειπε να
γιατί δεν θέλει και καλά να βγάλει μία τρίχα,                               εκτοξεύει εναντίον του ο Σουρής επί πολλά χρόνια]
προς τούτοις δε ο Υπουργός και δίκαιος Βουλπιώτης,
κι ο Τάκης, ο του Υπουργού κλεινός συμπατριώτης,
που έγινε η αφορμή σπουδαίας ρητορείας
και εις τας δέλτους θα γραφεί της νέας ιστορίας.

Ο μάρτυς Αγαθόδωρος και η Αγαθονίκη,
που μες στους δρόμους έτρεχαν κι οι δυο με δεκανίκι,
Σωκράτης ο πρεσβύτερος, τρανός αριστοκράτης,
προς τούτοις κι ο φιλόσοφος Κασδόνης ο Σωκράτης,
ο του Κασδόνη αδελφός που βγάζει την Εστία,
και είναι μάνα για παρά, μα λέει και αστεία,
ο Κάρπος και ο Τάραχος, αδύνατος σαν σπίνος,
που των παθών του τράβηξε τον τάραχο κι εκείνος,
Αρέθα, μάρτυς και αυτή ευδαίμων και ολβία,
ο άγιος Ζηνόβιος καθώς κι η Ζηνοβία,
πολύ μεγάλη δέσποινα κι αφράτο θηλυκό,
που έκανε στο σπίτι της και μπάλο καλικό.

Το καλικό είναι είδος βαμβακερού υφάσματος, που ετυμολογείται από την Καλικούτη (Calicut στα αγγλικά, Kozhikode σήμερα), που δεν είναι η Καλκούτα όπως νόμιζα. Η έκφραση «μπάλο καλικό» δεν γκουγκλίζεται (δεν γκουγκλιζόταν δηλαδή) παρά μόνο στα γκουγκλοβιβλία όπου τη βρίσκουμε και πάλι σε στίχους του Ρωμηού. Είδος χοροεσπερίδας πρέπει να είναι -κάπου ο Σουρής παρουσιάζει την κυρία Φασουλή να λέει : Ως τώρα έδωσα χορούς σπουδαίους καί μεγάλους καί καλικό καί κοστουμέ καί ντιστεγκέ καί άλλους. Αλλά τι ακριβώς ήταν το μπάλο καλικό δεν το ξέρω και περιμένω από σας να το μάθω.

 

61 Σχόλια to “Οκτωβρίου μαρτυρολόγιον – πριν από 125 χρόνια”

  1. oxtapus said

    Reblogged this on Oxtapus *blueAction.

  2. Καλά, αυτό ήταν εύκολο

    > ο άγιος Ευλάμπιος μετά της Ευλαμπίας,
    > της αδελφής του δηλαδή, ωραίας και καλής,
    > που ήτον υπολήψεως ολίγον παρδαλής,

  3. Προς αποφυγήν παρανοήσεως, το «εύκολο» αναφέρεται στον συσχετισμό της «ολίγον παρδαλής» Ευλαμπίας με την δεκαεξάχρονη Ευλαμπία που… κ.λπ., κ.λπ. 🙂

  4. vioannis said

    Για τους Αγίους στοιχεία υπάρχουν στον ορθόδοξο συναξαριστή:

    http://www.saint.gr/

  5. Λ said

    Συγχαρητήρια για τη δεύτερη έκδοση. Δεν είχαν και οι κυρίες ένα ημερολόγιο; Σάμπως και θυμάμαι το ημερολόγιο των κυριών! Κάπου το σταύρωσε το μάτι μου στη δική μου βιβλιοθήκη ίσως.

  6. Μαρία said

    Το καλικό το έχει κι ο Ήλιος (γενική ονομασία για υφάσματα όπως ο χασές και το τσίτι) αλλά η Καλικούτη δεν είναι η Καλκούτα.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Kozhikode

    Ο μπάλος όχι το μπάλο.

  7. Spiridione said

    Calico ball
    http://books.google.gr/books?id=2AMTAwAAQBAJ&pg=PA116&dq=calicut+ball+dance&hl=el&sa=X&ei=-_UrVP3nJ4HVPP6IgPgE&ved=0CDkQ6AEwAg#v=onepage&q=calicut%20ball%20dance&f=false
    και κάτι σχετικό. Anti-silk dress movement λέει.
    http://books.google.gr/books?id=aoyAhwTGLd8C&pg=PA194&dq=%22calico+ball%22&hl=el&sa=X&ei=mfUrVIusN4LBOcCOgLAB&ved=0CBwQ6AEwADgU#v=onepage&q=%22calico%20ball%22&f=false

  8. Spiridione said

    Αυτός ο Βουλπιώτης είναι της γνωστής οικογενείας;

  9. sarant said

    Καλημέρα (σιγά μην πω καλησπέρα), ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    8: Kι εγώ αναρωτήθηκα.

    7: Μόνο μπαμπακερά, δηλαδή. Άλλο πάλι και τούτο.

    6: Ωχ, δίκιο έχεις! Θα το διορθώσω.

  10. Μαρία said

    7
    Πολύ ωραίο. Δες στη σ.187 και ψαροχορό με ichthyophagy.

  11. Spiridione said

    Ναι, ο δίκαιος υπουργός Βουλπιώτης ήταν ο παππούς του γνωστού Βουλπιώτη, απ’ τη Βούλπη της Ευρυτανίας.
    Ο Δημήτριος Βουλπιώτης ήταν γνωστός ως κυνικός αλλά και ειλικρινής πολιτικός και σε αυτόν αποδίδεται η φράση «ένα ξέρω να πω, εγώ κλέφτω, εσύ κλέφτεις, κλέφτουμε όλοι».
    http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%B7%CE%BC%CE%AE%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%BF%CF%82_%CE%92%CE%BF%CF%85%CE%BB%CF%80%CE%B9%CF%8E%CF%84%CE%B7%CF%82

  12. aerosol said

    Το calico στις ΗΠΑ πήρε άλλη έννοια με τον καιρό. Επειδή αυτό το ύφασμα ήταν συνηθισμένο για γυναικεία φορέματα με φλοράλ πολύχρωμα σχέδια, η λέξη έφτασε να σημαίνει και αυτό το στυλ σχεδίων -αλλά και τις τρίχρωμες γάτες που σχεδόν πάντα είναι θηλυκές.
    Και ο μπάλος;
    Βρίσκω στο γιουτούμπι παραδοσιακό αμερικάνικο χορό (square dance) με την περιγραφή Calico and Boots. Οι κυρίες φοράνε τα γιορτινά τους με τα σχεδιάκια και οι άντρες τις γυαλισμένες τους μπότες. Κυριακή στο χωριό σα να λέμε:

    Επίσης, σε παλιά εφημερίδα του 1916 βλέπω αναφορά σε Calico Dance, όπου δόθηκε και βραβείο για την καλύτερη εμφάνιση!
    Old Lyme. Calico Dance enjoyed
    Οπότε λέω μήπως ήταν κάποια ονομασία για χορευτικό πανηγύρι στις ΗΠΑ της εποχής, και αυτό το στυλ χορού (συνδιασμός ομαδικού και ζευγαρωτού, που έχει τις ρίζες του σε ευρωπαϊκούς ανάλογους χορούς) είχε περάσει ξώφαλτσα και στα ελληνικά σαλόνια της εποχής.
    Πώς σας φαίνεται;

  13. IN said

    11: Από το άρθρο της Βίκυ, στο οποίο μας στέλνεις: «… εγγονός του ο Ιωάννης Βουλπιώτης, από τους πιο γνωστούς δωσίλογους την περίοδο της Κατοχής». Ώρες είναι νά ‘χουμε τώρα δεύτερη υπόθεση «Κατσανέβα», και μάλιστα πολύ καλύτερα τεκμηριωμένη από την πρώτη! Ο Βουλπιώτης είχε πολλαπλώς κατηγορηθεί ως συνεργάτης των Γερμανών στην κατοχή. «Εφθάσαμεν να συζητάμε με τον Βουλπιώτη. Δεν έχομεν τώρα παρά να καλέσωμεν και τα Ες Ες» είχε πει στη Βουλή ο (μαρκεζινικός) πρώην υπουργός Καραθόδωρος το 1954 γι’ αυτόν. Πλην όμως ο Βουλπιώτης παραπέμφθηκε ως δωσίλογος στα σχετικά δικαστήρια, αλλά αθωώθηκε! (Το ήξερα κι από άλλες πηγές, αλλά το λέει κι εδώ: http://www.tovima.gr/vimagazino/views/article/?aid=508041).

    Να πω, με την ευκαιρία αυτή επειδή τελευταία γίνεται πολύ φασαρία με τον Βουλπιώτη, ότι αναρωτιέμαι αν τα παραφουσκώνει και λίγο η κόρη του, παρουσιάζοντάς τον ως φοβερό και τρομερό παράγοντα. Τις αμφιβολίες μου της δημιουργεί αυτό που αναφέρεται στα σχετικά δημοσιεύματα (δεν ξέρω αν αναφέρεται και στα βιβλία που έχει γράψει η κόρη του, τα οποία δεν έχω διαβάσει), ότι ήταν γαμπρός του Σίμενς. Μια πρόχειρη έρευνα στο Διαδίκτυο για την οικογένεια Σίμενς (που είναι, βέβαια, διάσημη), δεν φαίνεται να το επιβεβαιώνει (όση αξία κι αν έχει μια τέτοια έρευνα).

  14. Μαρία said

    11
    Τον υπουργό τον ξέρω απο δω:
    http://www.biblionet.gr/book/89812/%CE%9D%CE%BF%CF%8D%CF%84%CF%83%CE%BF%CF%82,_%CE%A7%CE%B1%CF%81%CE%AC%CE%BB%CE%B1%CE%BC%CF%80%CE%BF%CF%82/%CE%A0%CF%81%CE%BF%CF%84%CE%B5%CE%AF%CE%BD%CF%89_%CF%84%CE%B7%CE%BD_%CE%B1%CF%80%CF%8C%CE%BB%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%BD
    Σε παράρτημα δημοσιεύονται δύο εισηγητικές του εκθέσεις του 1884 στο βασιλιά Γεώργιο.

  15. Μαρία said

    13
    https://sarantakos.wordpress.com/2013/05/14/7kalokairia-34/#comment-172121

  16. Μαρία said

    13
    Στο 44:30 Η κόρη για την ίδρυση των ταγμάτων ασφαλείας: η ιδέα ήταν δικιά του …

  17. Βρε, βρε, βρε… 🙂

  18. Μαρία said

    17
    Και δεν παρέπεμψα για το σπίτι και για το δήθεν γάμο στο 28 🙂

  19. sarant said

    Για τον Βουλπιώτη με πρόλαβε η Μαρία που τα ξέρει-βρίσκει όλα.

    11: Το «κλιέφτω-κλιέφτεις-κλιέφτει» το έχει πει, αν δεν κάνω λάθος, ο Π. Κότταρης, βουλευτής Δωρίδος.

  20. Μαρία said

    19
    Οι βικιπαιδιστές δεν επικοινωνούν μεταξύ τους.
    http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%99%CF%89%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%82_%CE%9A%CF%8C%CF%84%CF%84%CE%B1%CF%81%CE%B7%CF%82

  21. IN said

    15: Α μπράβο, δεν το είχα δει αυτό, για κάποιο λόγο. Όπως το υποψιαζόμουνα λοιπόν… Εμφανίσιμη η κόρη,αλλά παρατηρώ μια αδιόρατη ξενική προφορά; Αξιοπιστία μηδέν, επομένως, οι βιογραφίες (αυτό θα πεί «μυθιστορηματική»;).

  22. Ριβαλντίνιο said

    Υπάρχει και ο αγωνιστής του ’21 Κωνασταντίνος Βουλπιώτης που ήταν μάρτυρας κατηγορίας στην δίκη του Καραισκάκη.

  23. @6 Βρε Μαρία! Τι χτύπημα είναι αυτό; Πού το βρήκες; Συγνώμη, αλλά για να βρεις μια δεύτερη Καλικούτ, ενώ υπάρχει η Καλκούτα… παραείναι γνώση κι επιμέλεια. Και οπωσδήποτε βαθιά επιστημοσύνη. Δεν ξέρω πώς αλλιώς να το χαρακτηρίσω! Διάβασα και για το μεσαιωνικό βασίλειο… και πίστευα τον εαυτό μου αρκετά ενήμερο… και να! Μας βάζουν τα γυαλιά οι Μαρίες!

    @7 Βέβαια οι ίδιοι έπαινοι αξίζουν και στον Σπυριδίονα!

    Έκαναν χορούς χωρίς επιδεικτική ενδυμασία, για να μη βάζουν σε μπελάδες τις γυναίκες! Εξαιρετική ευαισθησία κι εξυπνάδα.

    @12 Καλά, ρε, τι πάθατε; Σήμερα, Αεροσόλ, ξεπεράσατε τον μέσο όρο καλής συμμετοχής! Αν ήμουν ο Νοικοκύρης, θα σας έστελνα από ένα μπράβο.

    @16 Μαρία… ρεκόρ!

  24. Spiridione said

    19. 20 Πρόβλημα συνεννόησης!
    προς τούτοις δε ο Υπουργός και δίκαιος Βουλπιώτης,
    κι ο Τάκης, ο του Υπουργού κλεινός συμπατριώτης,
    που έγινε η αφορμή σπουδαίας ρητορείας
    και εις τας δέλτους θα γραφεί της νέας ιστορίας.
    Όσοι έχουν την απορία ποιος ήταν αυτός ο Τάκης: Ο Τάκης ήταν ληστής στη συμμορία Τάκη, απ’ το ίδιο χωριό με τον Βουλπιώτη που ήταν τότε Υπουργός Δικαιοσύνης. Έγινε μια καταγγελία ότι ενώ είχε καταδικαστεί, αφέθηκε ελεύθερος και βρήκε καταφύγιο στο σπίτι του δικηγόρου αδελφού του Βουλπιώτη. Μια εφημερίδα, ο Χρόνος των Αθηνών, ισχυρίστηκε ότι ο ταγματάρχης Μπαιρακτάρης (ο γνωστός;) είπε «Τι ζητεί ο πρωθυπουργός να συλλάβω τους ληστοσυμμορίτας, αφού τους ληστάς δύναται να λάβη παρά του υπουργού της Δικαιοσύνης;». Έκανε μήνυση ο Βουλπιώτης κατά της εφημερίδας, αλλά την απέσυρε. Μετά έδωσε χάρη στον Τάκη. Μια συζήτηση στη Βουλή.
    http://srv-web1.parliament.gr/display_doc.asp?item=44024&seg=11125
    Δικαιολογήθηκε ο Βουλπιώτης ότι ο Τάκης είχε κάνει μόνο μια εγκληματική πράξη όταν ήταν 14 ετών. Πρωτοσέλιδο ¨Οφείλει να παραιτηθή».
    http://srv-web1.parliament.gr/display_doc.asp?item=44024&seg=11125
    Και διάφορα σατιρικά για το γεγονός αυτό
    http://pleias.lis.upatras.gr/index.php/asty/issue/view/1777

  25. Earion said

    στο Μηνολόγιο που μπήξε το πρωί > στο Μηνολόγιο που μπήκε το πρωί

  26. Earion said

    Δεν ξέρω να υπάρχει στο μαρτυρολόγιο γυναίκα με το όνομα Αρέθα. Νομίζω ότι ο Σουρής παρανόησε τον μεγαλομάρτυρα Αρέθα, χριστιανό Άραβα, που εορτάζει στις 24 Οκτωβρίου.

  27. Και μία διάσημη Αρέθα

  28. ...!? said

    Αν μπαλ μασκέ είναι η μασκέ χοροεσπερίδα, μπάλο κοστουμέ θα είναι ο χορός με κοστούμι άρα μπάλο καλικό είναι ο χορός με φόρεμα με καλικό σχέδιο,πολύχρωμο και λουλουδάτο δηλαδή. Γκουγκλίστε kaliko print dress.

  29. Γς said

    23 @ Λεώ

    Καλκούτα κλπ.
    Εδώ είμαι κι εγώ.

    Ο, κελ κιλ τ’α

  30. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα. Πολύ ωραία σχόλια!

    24: Εντυπωσιάζομαι (και όχι για πρώτη φορά). Το υποψιαζόμουν πως ο Τάκης είναι επώνυμο αλλά δεν προλάβαινα να ψάξω.

  31. Γς said

    26:

    Αρέθα, Αρέθας

    Από τη νύμφη των δασών;

    Κι η Αρετούσα του Ερωτόκριτου; Μπα…

    Ήταν κόρη του Νηρέα και της Δωρίδας

  32. aerosol said

    #23: Α, με έναν καλό λόγο για όλους, Λεώνικε! Καλό μήνα! 🙂

  33. Πέπε said

    Και το μπαλ ντιστενγκέ τι είναι;

  34. sarant said

    Με πολύ σικάτες τουαλέτες και κοστούμια, υποθέτω.

  35. Μαρία said

    μπαλ ντιστεγκέ του Φασουλή
    http://pleias.lis.upatras.gr/index.php/rwmios/article/view/82101/74449
    και δύο κουστουμέ
    http://pleias.lis.upatras.gr/index.php/rwmios/search/results

  36. sarant said

    Το δεύτερο λινκ δίνει «κανένα αποτέλεσμα»

  37. Πέπε said

    36: Τρόμος της διπλής άρνησης;

    😉

  38. Μαρία said

    http://pleias.lis.upatras.gr/index.php/rwmios/article/view/82390/74738

  39. Μαρία said

    αλλά το περιεχόμενο είναι άλλα αντ’ άλλων
    http://pleias.lis.upatras.gr/index.php/rwmios/issue/view/8286

  40. Λ said

    Γράφει από την Σκόπελο ο Νικόλαος Επιφανίου στον Φίλιππο Βαλσαμάκη στις 25 Οκτωβρίου 1884: Παρακαλώ να εξετάσεις το ημερολόγιον του Ρωμιοί και εάν σε ευχαριστεί το περιεχόμενον του στείλε το μου με το αζημίωτον.

    Από το βιβλίο ‘Η οικογένεια Βαλσαμάκη στη Σκόπελο τον 19ο αιώνα, Αθήνα, 2003, Εκδόσεις Μουσείου Μπενάκη

  41. Λ said

    Γράφει από την Σκόπελο ο Νικόλαος Επιφανίου στον Φίλιππο Βαλσαμάκη στις 25 Οκτωβρίου 1884: Παρακαλώ να εξετάσεις το ημερολόγιον του Ρωμιού και εάν σε ευχαριστεί το περιεχόμενον του στείλε το μοι με το αζημίωτον.

    Από το βιβλίο ‘Η οικογένεια Βαλσαμάκη στη Σκόπελο τον 19ο αιώνα, Αθήνα, 2003, Εκδόσεις Μουσείου Μπενάκη

  42. Λ said

    Το 2ο είναι πιο σωστό

  43. Gpoint said

    Οσα κι αν γράφει ο Σουρής
    διαβάζονται ωραία,
    κι όσο κι αν είναι παλαιά
    φαντάζουν πάντα νέα

  44. Γς said

    ερωτιδέα με τη χυδαία
    ορχιδέα

  45. Gpoint said

    Είσαι από την Αριδαία ;;

  46. Gpoint said

    Ξάδερφος του Αρκουδέα ;;

  47. Γς said

    Ποιον Αρκουδέα;
    Τον Νίκωνα Αρκουδαία;
    Τον φίλο του Ανδρέα;
    Δεν ήταν απ την Αριδαία

  48. sarant said

    38-39: Μάλιστα, ευχαριστώ.

    41: Θα πρόκειται για το ημερολόγιο του 1885 -αλλά τόσο νωρίς να βγήκε; Αυτό το έχω. Του 1884 δεν ξέρω αν είχε βγει,

  49. Jimakos said

    Υπάρχει κι ο γνωστός (γι’αυτούς που ασχολούνται τουλάχιστον) πειρατής, Κάλικο Τζακ, στον οποίο αποδίδεται το λανσάρισμα της σημαίας με την νεκροκεφαλή και τα σταυρωτά σπαθιά (η γνωστή με τα κόκκαλα, προϋπήρχε φυσικά).

  50. Jimakos said

    Αα, και το Κάλικο του το κόλλησαν επειδή τα ρούχα του ήταν από αυτό το ύφασμα 😛

  51. Λ said

    48.Φαίνεται πως ναι. Πρέπει να διαβάσω πιο προσεκτικά τις επιστολές για να δω αν υπάρχει απάντηση. Οι σελίδες είναι ακόμη άκοπες.

  52. Spiridione said

    Μερικές ακόμα μικροπληροφορίες:
    Αυτός ο Μιχαήλ Λάμπρος ή Μίκιος Λάμπρος (αδελφός του Σπυρίδωνα Λάμπρου), έγραψε την πρώτη επιθεώρηση στην Ελλάδα που ανέβηκε με τον τίτλο «Λίγο απ’ όλα» στις 30 Αυγούστου 1894.
    http://ola-ta-kala.blogspot.gr/2013/08/blog-post_12.html
    Και η δεύτερη άχρηστη πληροφορία της ημέρας: Στη δεύτερη επιθεώρηση που ανέβηκε στην Αθήνα, περίπου ένα μήνα μετά την προηγούμενη, που είχε τον τίτλο «Υπαίθριαι Αθήναι», υπήρχε ένα τραγούδι, το Άσμα των Λωποδυτών(στίχοι Νικ. Λάσκαρη – Κιμ. Καπετανάκη), διασκευή από τραγούδι της ισπανικής επιθεώρησης Γκραν Βία, η οποία άλλωστε είχε επηρεάσει γενικότερα αυτές τις πρώτες ελληνικές επιθεωρήσεις. Στο τραγούδι αυτό, που είχε γίνει πολύ δημοφιλές την εποχή εκείνη (δεν ξέρω αν υπάρχει σε κάποια μεταγενέστερη ηχογράφηση), υπάρχει και η παροιμιώδης φράση του Κότταρη:
    «Χα χα χα τι σβελτοσύνη, τι εξυπνάδα κλασσική, άλλος κλέφτει, άλλος γδύνει κι άλλος πάει φυλακή.
    Χα χα χα χα χα χα χα τι λαμπρό λημέρι είν’αυτό μωρέ παιδιά, κλέφτεις μέρα μεσημέρι και δεν παίρνουν μυρουδιά.
    Αλλά μήπως μείς μονάχα ζούμε εδώ με την κλεψιά; Ποιος Ρωμιός δεν κλέφτει τάχα, ποιος για ξένα δε διψά;
    Με το κλιέφτω κλιέφτεις κλιέφτει ζούνε γέροι και παιδιά εις τον κόσμο αυτό τον ψεύτη κι αρχή μας: τσιμουδιά».
    http://astiko.musilibro.com/index.php?option=com_fabrik&view=details&formid=1&rowid=6850&Itemid=111
    Και μια φωτογραφία (πρέπει να είναι του 1893). Ορθιοι από αριστερά : Γιάννης Ψυχάρης, Δ. Κακλαμάνος, Γ. Κασδόνης, Ι. Βλαχογιάννης, Κ. Παλαμάς, Γ. Δροσίνης, Γρ. Ξενόπουλος. Καθιστοί : Θ. Βελιανίτης, Περρής, Ν. Πολίτης, Στ. Στεφάνου, Μ. Λάμπρος, Γ. Σουρής, Εμμ. Ροΐδης, Εμμ. Λυκούδης.

  53. Μαρία said

    52
    Η επιθεώρηση Λίγο απ’ όλα έχει εκδοθεί μαζί με άλλες με επιμέλεια Χατζηπανταζή και Λίλας Μαράκα και εκτενή εισαγωγή του πρώτου απ’ τον Ερμή παλιά και τώρα απ’ την Εστία. Την έχουμε κι ο Νικοκύρης κι εγώ.

  54. cronopiusa said

    «La Gran Vía» Zarzuela

  55. sarant said

    52; Γνωστή, ωραία φωτογραφία από την επίσκεψη του Ψυχάρη στην Αθήνα. Και βέβαια ολοι με μουστάκι!

  56. Spiridione said

    53. Α, δεν το ‘ξερα.

  57. Μαρία said

    56
    Να το πάρεις. Έχει πλούσια σχόλια αλλά και φωτογραφίες.
    Σ’ ένα νούμερο που διαδραματίζεται έξω απ’ το υπουργείο οικονομικών με ένα δικό μας, τον Αγροικογιάννη, και 3 αντιπροσώπους ομολογιούχων, έναν Άγγλο, ένα Γερμανό κι ένα Γάλλο, ο Γερμ. μιλάει με υποτίθεται ερασμιακή προφορά. π.χ. Χιουπουργκέιον εκλέισε τούρας. Διαμαρτουρομάι!, ενώ ο Αγροικ. ελληνικά και σπασμένα γαλλικά.
    Μεγάλη πλάκα.

  58. Λ said

    Ο Ρωμηός πρωτοκυκλοφόρησε το 1883

  59. sarant said

    Ναι, αλλά έκανε μια μεγάλη διακοπή λίγο αργότερα για να διαβάσει ο Σουρής για τις εξετάσεις (όπου απορρίφθηκε μετά πολλών επαίνων)

  60. Spiridione said

    Μπορείτε να δείτε εδώ ολόκληρη την παράσταση «Βίρα τις Άγκυρες» του Εθνικού Θεάτρου – για κάποιον λόγο εγώ μπορώ να δω το βίντεο μόνο μέσω του Internet Explorer. Στην αρχή της παράστασης ακούμε ένα τραγούδι απ’ την παράσταση «Λίγο απ’ όλα». Οι στίχοι, λέει στο πρόγραμμα, είναι του Λάμπρου Αστέριου, αλλά η μουσική είναι μεταγενέστερη. Παίζει και ο Μίκιος Λάμπρος, που τον υποδύεται ο Λουδάρος.
    http://www.nt-archive.gr/viewvideos.aspx?playID=620&videoFile=0458-01-01
    Και εδώ ολόκληρη η σελίδα του Εθν. Θεάτρου για την παράσταση.
    http://www.nt-archive.gr/playMaterial.aspx?playID=620

  61. Γς said

    Ηταν και αντι-προχθές, στις 14, η Ada Lovelace day.

    Η κόρη του Λόρδου Βύρωνα, Augusta Ada Byron η μαθηματικός, το πρώτο πρόγραμμα υπολογιστή, η γλώσσα προγραμματισμού Ada κλπ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: