Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μεζεδάκια (μη) εμπιστοσύνης

Posted by sarant στο 11 Οκτωβρίου, 2014


Καθώς γράφονται τα σημερινά μεζεδάκια, συνεχίζεται στη Βουλή η συζήτηση για την χορήγηση ψήφου εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση, μια κίνηση που, όπως έγραψα τις προάλλες, είναι ομολογία της έλλειψης εμπιστοσύνης της κυβέρνησης προς τους βουλευτές της συμπολίτευσης, αφού στη συσπείρωσή τους αποσκοπεί πρώτα και κύρια. Βέβαια, το μόνο αβέβαιο είναι αν κάποιοι ανεξάρτητοι θα ψηφίσουν Ναι και πόσοι θα προτιμήσουν το Παρών από το Όχι. Ωστόσο, η συζήτηση δεν είναι χωρίς ενδιαφέρον -αλλά σήμερα δεν σχολιάζουμε επί της ουσίας, μεζεδάκια κορφολογούμε -και μας πρόσφερε και μερικά τέτοια η τριήμερη συζήτηση. Όχι κατ’ ανάγκη μαργαριτάρια, αλλά αξιοπρόσεκτα από γλωσσική άποψη.

* Για παράδειγμα, δεν θα θεωρήσω μαργαριτάρι τον λαϊκό τύπο «ο ψήφος», εφόσον έχει λεξικογραφηθεί (ΛΚΝ), τύπο που τον άκουσα αρκετές φορές στην τριήμερη συζήτηση (π.χ. «αυτοί οι ψήφοι»), και τουλάχιστον δύο φορές με τον τύπο «ο ψήφος εμπιστοσύνης» / «στον ψήφο εμπιστοσύνης» (Νάντια Βαλαβάνη και Χρ. Αηδόνης, αντίστοιχα).

* Πρόσεξα ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος επίσης παρέθεσε Ράμφο στην ομιλία του, αναφέρθηκε επίσης στον «κατά Αϊνστάιν ορισμό της παράνοιας, να επαναλαμβάνεις το ίδιο λάθος, περιμένοντας να έχεις διαφορετικό αποτέλεσμα». Όπως έχουμε γράψει παλιότερα, αυτό το ρητό το είπε ο Μουφαϊνστάιν, ή τουλάχιστον δεν το είπε ο Αϊνστάιν.

* Από την άλλη πλευρά, η Ντόρα Μπακογιάννη με χαροποίησε επειδή ανέφερε μια παροιμία που δεν την ακούμε συχνά. Θέλοντας να πει ότι δεν υπάρχουν λεφτόδεντρα κτλ. ανέφερε την παροιμία: Ο τζαμπατζής απέθανε κι ο γιος του δεν χαρίζει. Ωστόσο, δεν είναι ακριβώς έτσι η παροιμία. Όπως δείχνει και το δεύτερο σκέλος, το πρώτο σκέλος δεν έχει τζαμπατζή αλλά χαριστή: Ο χαριστής απέθανε κι ο γιος του δε χαρίζει. Ή, ο δανειστής απέθανε κι ο γιος του δε δανείζει -ή, … κι ο γιος του πάει στην Πόλη (έτσι στον Βενετσάνο, Παροιμίες Σαντορίνης) ή: … κι ο γιος του πάει στην Άνδρο (έτσι στον Αγαπητικό της βοσκοπούλας). Με τον τζαμπατζή δεν ταιριάζει το νόημα. Παραλλαγή, χωρίς δεύτερο σκέλος, είναι και το «ο βερεσές απέθανε».

* Ο τρόμος της διπλής άρνησης ξαναχτύπησε, με θύμα (ή φορέα; ) αυτή τη φορά την βουλευτίνα Άννα Καραμανλή, η οποία είπε (περίπου): «Σε καμιά χώρα, απ’ όσες βρέθηκαν σε ανάλογη θέση, οι δυνάμεις της αντιπολίτευσης επέλεξαν μια τέτοια τακτική». Ή: σε ουδεμία χώρα επέλεξαν τέτοια τακτική, ή: σε καμιά χώρα δεν επέλεξαν τέτοια τακτική.

* Για τη διάκριση εξακολουθητικών και στιγμιαίων χρόνων στα σύνθετα του -άγω, πρόσεξα το μαργαριταράκι της κ. Φώφης Γεννηματά, η οποία είπε (περίπου): Να αναδιαρθρώσεις μια εταιρεία, που μέχρι χτες παρήγαγε μόνο ελλείμματα… Όχι βέβαια. Εδώ θέλει παρατατικό και για να φανεί καθαρά αλλάζουμε το ρήμα και αντί για «παράγω» βάζουμε, έστω, «προκαλώ». Τότε, έχουμε προφανώς «μια εταιρεία, που μέχρι χτες προκαλούσε μόνο ελλείμματα», και όχι «μέχρι χτες *προκάλεσε μόνο ελλείμματα». Άρα, «μια εταιρεία που μέχρι χτες παρήγε μόνο ελλείμματα». Κι επειδή αυτός ο τύπος ολοφάνερα δυσκολεύει ακόμα και αναπλ. υπουργούς, τολμώ να πω ότι ο αναλογικός τύπος είναι πιο βατός, άρα καλύτερος. Για παράδειγμα: πριν από την κρίση το εργοστάσιο πάραγε 100.00ο τόνους το χρόνο, αλλά φέτος είναι ζήτημα αν θα παράξει τα μισά.

* Ο λογογράφος του κ. Σαμαρά διαβάζει Μπαμπινιώτη ή Γιάννη Τζανετάκο (ή ίσως είναι ο Τζανετάκος). Στην ομιλία του στη Βουλή ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε Κασσάνδρες τον ΣΥΡΙΖΑ κι ύστερα είπε πως είναι αδικία για την Κασσάνδρα, διότι εκείνη πρόβλεπε τα χειρότερα αλλά έπεφτε μέσα στις προβλέψεις της, σε αντίθεση με την αντιπολίτευση, που διαψεύδεται. Προσωπικά δεν θεωρώ βάσιμη αυτή τη διάκριση -αλλά τα έχουμε συζητήσει ξανά.

* Είπε επίσης ο πρωθυπουργός: «σε βάρος των μελλοντικών γενιών». Μια φίλη σχολίασε: Οπαδός της ριζικής αποτρίχωσης ο Σαμαράς. Εντάξει, στον προφορικό λόγο συγχωρούνται αυτά. Είπε κι ένα «ακατανόμαστος» στο τέλος, ας κάνουμε πως δεν τ’ ακούσαμε.

* Και αφού τελειώσαμε με αυτά που ειπώθηκαν στη Βουλή, προχωράμε στα… εξωκοινοβουλευτικά μεζεδάκια.

* Η γενική των υποκοριστικών σε -άκι, όπως έχουμε ξαναγράψει, είναι προβληματική/δύσχρηστη στην κοινή νεοελληνική, δηλαδή δύσκολα λέμε, ας πούμε, «του παιδακιού», «των παιδακιών», ενώ δεν έχουμε κανένα απολύτως πρόβλημα να πούμε «παιδάκι, παιδάκια».  Να σημειώσω ότι αυτό δεν ισχύει σε διαλέκτους, ιδίως νησιωτικές, όπου τύποι σαν τους παραπάνω λέγονται χωρίς κανένα πρόβλημα. Οι λύσεις, όταν έχουμε μια τέτοια γενική, είναι α) να την αποφύγουμε ή β) να τη χρησιμοποιήσουμε, διότι έτσι θα πάψει να ξενίζει. Δεν είναι λύση να χρησιμοποιήσουμε τον δήθεν λόγιο τύπο σε -ίου, π.χ. «του στικακίου» (που λέει ο Τζήμερος).

Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόβλημα έχουν μόνο τα υποκοριστικά σε -άκι που γίνονται κατανοητά ως τέτοια. Λέξεις δηλαδή όπως γεράκι, αυλάκι, σακάκι δεν έχουν πρόβλημα, ή δεν είχαν μέχρι πρόσφατα, κι έτσι λέμε: το μανίκι του σακακιού είναι κοντό ή τα φτερά των γερακιών είναι δυνατά.

Ωστόσο, βλέπω τώρα ότι και ο τ. καπάκι, που δεν είναι κανονικό υποκοριστικό, έχει πρόβλημα, τουλάχιστον για κάποιους, αφού διαβάζω για «συγκέντρωση καπακίων» για φιλανθρωπικό σκοπό, και όχι «καπακιών», όπως θα θεωρούσα αυτονόητο. Για μένα, ο τύπος «καπακίου/καπακίων» προϋποθέτει τον τ. «καπάκιο».

* Συχνά τη λέξη «βιοτικό¨ τη γράφουν κάποιοι «βιωτικό» (επειδή τους παρασέρνει το βίωμα και άλλες τέτοιες λέξεις). Προχτές ωστόσο είδα (στα σχόλια του άρθρου) μια πολύ πρωτότυπη ανορθογραφία: βοιωτικό επίπεδο!

* Μακάβρια γενικομανία σε τίτλο για την καραμπόλα στην Εγνατία: Υπέκυψε των τραυμάτων του και πέμπτο θύμα της καραμπόλας στην Εγνατία. Όχι βέβαια: υπέκυψε δυστυχώς στα τραύματά του.

* Παρεμπιπτόντως, αν και δεν το άκουσα με τ’ αυτιά μου, συμφωνα με πολλούς που το άκουσαν, ο εκφωνητής της ΝΕΡΙΤ είπε ότι τα θύματα της καραμπόλας «μεταφέρθηκαν σε νοσοκομείο με προσωπική εντολή του υπουργού Υγείας Μάκη Βορίδη». Ευτυχώς που έδωσε προσωπική εντολή, γιατί οι προηγούμενοι υπουργοί τους άφηναν να κείτονται στην άσφαλτο…

* Κατορθώματα υλατζή στο… έγκυρο yahoo.gr. Τίτλος: Ο Ρώσος πρωθυπουργός εξήρε το έργο του Α. Σαμαρά. Με τη διαφορά ότι ο «Ρώσος πρωθυπουργός» δεν είναι ούτε Ρώσος, ούτε άλλωστε και πρωθυπουργός, αλλά ο πρόεδρος της Βουλγαρίας!

* Φυσικά δεν θα μπορούσε να περάσει η βδομάδα χωρίς κάποια μπαρούφα για (ή από) την Αμφίπολη. Δεν είναι για χόρταση πάντως, σας προειδοποιώ.

* Ο πρόεδρος της ιταλικής ποδοσφαιρικής ομοσπονδίας τιμωρήθηκε με εξάμηνο αποκλεισμό για ρατσιστικό σχόλιό του. Ωστόσο, η Ναυτεμπορική δεν μεταφέρει σωστά την είδηση. Γράφει: Στη διάρκεια της εκστρατείας του για την προεδρία της ιταλικής ποδοσφαιρικής ομοσπονδίας (FIGC) ο παράγοντας είχε προκαλέσει κατακραυγή εναντίον του, για σχόλιο που έκανε για κάποιον Αφρικανό ποδοσφαιριστή, τον οποίο ονόμασε «Opti Poba», δηλαδή αυτόν που τρώει μπανάνες.

Σε ποια γλώσσα άραγε σημαίνει το Opti Poba «αυτόν που τρώει μπανάνες»; Δεν το κατάλαβε καλά ο συντάκτης. Ο Ιταλός παράγοντας (καλό κουμάσι κι αυτός) είπε: « Le questioni di accoglienza sono un conto, quelle del gioco un’altra. L’Inghilterra individua dei soggetti che entrano, se hanno professionalità per farli giocare, noi invece diciamo che Opti Poba è venuto qua, che prima mangiava le banane, adesso gioca titolare nella Lazio e va bene così. Εννοεί ότι στην Αγγλία είναι πολύ δύσκολο για έναν άγνωστο Αφρικανό ποδοσφαιριστή να πάρει άδεια εργασίας, συνήθως πρέπει να είναι διεθνής, ενώ στην Ιταλία μπορεί κάποιος Opti Poba, που πριν έτρωγε μπανάνες (δηλ. μόλις βγήκε από τη ζούγκλα/από τη ζωώδη κατάσταση) να παίξει στην πρώτη ομάδα της Λάτσιο. Το όνομα Opti Poba δηλαδή δεν σημαίνει τίποτα, είναι φτιαχτό, τάχα χαρακτηριστικό αφρικάνικο όνομα (ίσως ο ρατσιστής παραγοντίσκος είχε στο νου του τον Πογκμπά της Γιουβέντους).

* Κι άλλο ένα με ιταλικά. Ο ανταποκριτής της Αυγής στη Ρώμη παραθέτει απόσπασμα από την ομιλία ενός συνδικαλιστή ηγέτη, ο οποίος δεν μασάει τα λόγια του, αλλά κάνει λάθος στη μετάφραση. Συγκεκριμένα, γράφει ότι ο Μαουρίτσιο Λαντίνι είπε: Είμαστε έτοιμοι να καταλάβουμε τα εργοστάσια, γιατί μας ζητούν να μειώσουμε τις αποδοχές μας. Εάν ο Ρέντζι νομίζει ότι θα κάνει τον ωραίο δίνοντάς μας 80 ευρώ και νομίζει ότι είμαστε τα αρχίδια που θα δεχθούμε να υπογράψουμε τη μείωση των μισθών, κάνει μεγάλο λάθος...

Με το συμπάθιο, αλλά όχι «τα αρχίδια», έστω κι αν ο Ιταλός συνδικαλιστής χρησιμοποίησε πράγματι την αντίστοιχη λέξη: Siamo pronti ad occupare le fabbriche perché ci chiedono di abbassare i salari. Se Renzi pensa di fare il figo dandoci ottanta euro e se pensa che noi siamo i coglioni che accettano di firmare la riduzione, si sbaglia di grosso.

Ναι μεν i coglioni είναι τα αρχίδια, αλλά essere coglione δεν μεταφράζεται «είμαι αρχίδι» αλλά «είμαι/πιάνομαι κορόιδο, μαλάκας» -από κει και το επτανησιακό κογιονάρω = κοροϊδεύω, που ίσως το θυμάστε από τον σιόρ Διονύσιο.

Επομένως: αν νομίζει πως θα πιαστούμε μαλάκες να υπογράψουμε, κάνει μεγάλο λάθος.

* Συνηθισμένο λαθάκι από υπουργό, τον κ. Παναγιωτόπουλο, ο οποίος ζήτησε «να κάνουμε τον βρόΓχο λιγότερο ασφυκτικό». Τον βρόχο, όμως. Ο βρόχος μάς πνίγει. Ο βρόγχος είναι στοιχείο της ανατομίας μας.

* Και κλείνω με κάτι αρκετά σπάνιο, αβλεψία σε άρθρο του Παντελή Μπουκάλα. Πράγματι, σε πρόσφατο άρθρο του, ο φίλος Παντελής, αναφερόμενος σε κάτι που συνέβη τον Οκτώβριο του 2007, αναφέρει ότι «Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ήταν τότε ο κ. Βενιζέλος». Όχι όμως. Το πολύ-πολύ να πούμε ότι «ήθελε να είναι». Μετά την ήττα στις εκλογές της 16ης Σεπτεμβρίου 2007, ο κ. Βενιζέλος είχε σπεύσει στο Ζάππειο για να ανακοινώσει, με το συνηθισμένο του τακτ, ότι διεκδικεί την προεδρία του ΠΑΣΟΚ. Όμως στις εσωκομματικές εκλογές που έγιναν τον Νοέμβριο, επικράτησε ο Γιώργος Παπανδρέου.

ΥΓ Επί του πιεστηρίου: Θέλοντας να δώσει λαϊκότητα στην ομιλία του, ο κ. Σαμαράς κατηγόρησε την αντιπολίτευση ότι προσεγγίζει τη θρησκεία «με τρόπο ξώπορτο». Και βλέποντας ότι κανείς δεν ξέρει τη σημασία της λέξης, αναρωτήθηκε «Καλά, κανείς δεν είναι από χωριό;»

Παρόλο που κυνηγάω λέξεις, ομολογώ ότι τη λέξη δεν την ξέρω. Το μόνο Ξώπορτο που ξέρω είναι μια περιοχή στο Ηράκλειο Κρήτης, που ονομάστηκε έτσι επειδή ήταν έξω από την (μοναδική, τότε χερσαία) πύλη του τείχους, εκεί που είναι σήμερα η πλατεία Νικηφόρου Φωκά. Όποιος φίλος (π.χ. από τη Μεσσηνία) ξέρει το ξώπορτο, παρακαλείται να το αναφέρει.

ΥΓ2: Μετά το τέλος της ψηφοφορίας, που δεν έκρυβε εκπλήξεις, διάβασα και το ρεπορτάζ του in.gr, όπου είδα και το φοβερό «το πεπρωμένον φυγήν αδύνατον»!

156 Σχόλια to “Μεζεδάκια (μη) εμπιστοσύνης”

  1. Γς said

    Καλημέρα
    [Λεώ]
    Νικοκύρη.
    κυνηγέ μεζεδακίων,
    pêcheur de perles

  2. Γς said

    Καλημέρα Τζι, πσαρά

  3. LandS said

    Εγώ, όπως και σεις, ξέρω το ξέκ*λο.
    Δεν είμαι ευγενικός.

    Είμαι και ρατσιστής. Όλα τα στερεότυπα για τους Καλαματιανούς μου ήρθαν στο μυαλό χτες. Τους φόρτωσα και τα στερεότυπα των Ζακυνθινών και των Πατρινών.

  4. ππαν said

    Το Opti Poba παραπέμπει τόσο πολύ στον Πογκμπά που στην αρχή κάποια -σοβαρά- γαλλικά αθλητικά σάιτ έγραφαν για ρατσιστική επίθεση στον -κάτσε, να μην ξαναγράψω το όνομά του- Γιουβεντίνο

  5. είναι κατ΄έγκλιση από την ξώπορτα (αυτήν σκεπτόταν)

  6. Πάνος με πεζά said

    Καλημερες! Πεταξε κι ενα,προς το τελος ο Τσιπρας,μια ενοποιηση φυλων.Στο περιπου το θυμαμαι,μεσα απ’τον υπνο,κατι σαν ‘οι προτεινομενες αποψεις και τροποι’ Δεν το λες και εντελως μεζεδακι,αλλα δεν το θυμαμαι κι ακριβως.
    Επανερχομαι αργοτερα,απο πληκτρολογιο και με τόνους,γιατι και η υπολοιπη πιατελα ειναι πολυ καλη.

  7. Παναγιώτης Κ. said

    Ωραίο πράγμα η γλώσσα!
    Διάβασα β ο ι ω τ ι κ ό επίπεδο και ξέσπασα στα γέλια!

  8. spiral architect said

    Καλημέρα. 🙂
    Να τι θυμήθηκα:

    😆

  9. Y. G. said

    Καλημερα σας και καλο χειμωνα.

    Στην χθεσινη ψηφοφορια εμπιστοσυνης στη βουλη νομιζω οτι το μεγαλυτερο μεζεδακι ειναι να επιτρεπεται να ψηφιζουν μελη της κυβερνησης – δηλαδη να δινουν ψηφο εμπιστοσυνης στον εαυτο τους! Και η μαμα ολων των μεζεδακιων, η’ το ακρο αωτο της αυτοκριτικης, θα ηταν να ψηφιζε ΟΧΙ ενα μελος της κυβερνησης. Παμε καλα;

  10. Νέο Kid Στο Block said

    Χορταστικότατα τα μεζεδάκια σήμερις!
    Nτουζ πουάν Νικοκυρόπαιδο για τον Μουφαϊνστάιν! 😆
    Ως εκ σκακιστικής αγχιστείας Βοιωτός, έχω να πω πως όντως το Βοιωτικό επίπεδο στο σκάκι έπεσε τουλάχιστον τρεις κλάσεις με την αποχώρηση της τιμημένης πρώτης σκακιέρας της ομάδος… :mrgreen:

  11. Spiridione said

    Το έχει ξαναπεί ο Σαμαράς το ξώπορτο, εγώ τα λέω ξώπορτα.
    https://sarantakos.wordpress.com/2013/06/29/meze-72/#comment-178403

  12. Εικασία απ´ το κεφάλι μου: μήπως ξώπορτον λένε στην Πύλο αυτόν που πάει μεν την Κυριακή στην εκκλησία, αλλά κάθεται απ´ έξω;

  13. Spiridione said

    11. Με άλλη σημασία βέβαια. Τα έχει μπλέξει λίγο.

  14. ππαν said

    Συγγνώμη, τότε τι ακριβώς σημαίνει το ξώπορτα; επιφανειακά ή έξω απο τα δόντια;

  15. Spiridione said

    Εγώ προσωπικά, που είμαι απ’ αυτά τα μέρη, δεν τόχω ξανακούσει ούτε με τη μία σημασία ούτε με την άλλη.

  16. ππαν said

    Μεθαύριο θα πει ότι το αν φοράμε τα παπούτσια μας ξώπορτα θα πρέπει να έχουμε περιποιημένες φτέρνες ή για την ξώπορτη βρογχοκήλη

  17. spiral architect said

    @3: Επιβεβαιώνω: Έπεφτε τέτοιο πουστηρλίκι 😈 για τους Καλαματιανους, χθες αργά το βράδυ που γύριζα απ’ τη δουλειά, που ακουγόταν απ’ τις μισάνοιχτες μπαλκονόπορτες.
    (περιέργως έβλεπαν Βουλή)

    Μετά την ψήφο τον ψόφο, λίγος ΚΥΡ:

  18. Gpoint said

    Καλημέρα σε όλους και φυσικά πολύ καλημέρα στον Γς

    Διασκεδαστικά μεζεδάκια

    όσον αφορά τον ελληνοβαρεμένο που βρίσκει αριθμητικά δεδομένα στις μετρήσεις με σημερινά μέτρα είναι φανερό γι αυτόν πως οι ΑΗΠ είχαν υπ’ όψιν τους την καθιέρωση του μέτρου κάποιους αιώνες αργότερα

    Επίσης είναι φανερό πως ο Σαμαράς προσεγγίζει τα πάντα με τρόπο…ξώμυαλο !

  19. Να το πω, να μην το πω …

    http://goo.gl/gSIysH

  20. Νέο Kid Στο Block said

    ?? Αμα είναι οι Σουηδοί να βραβεύουν με Νόμπελ Φυσικής παλαιολιθικές ανακαλύψεις (φώτα LED) να ζητήσουμε και μείς για τον κοχλία του Αρχιμήδους να ούμε… 😆

    http://www.nooz.gr/science/nompel-fusikis-se-dio-iapones

  21. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα (ξώπορτα; ) σχόλια.

    6: Πάνο, εδώ έχουμε έλξη. Κανονικά θέλει ουδέτερο αλλά όταν έπεται. Όταν προηγείται βάζουμε το γένος του πιο κοντινού ουσιαστικού

    Δηλαδή: Πρέπει να βρούμε αποτελεσματικές λύσεις και τρόπους, Απόλυτα αποδεκτό το βρίσκω.

    Αλλά: Να συμφωνήσουμε σε λύσεις και τρόπους που να είναι αποδεκτ?? απ’ όλους. Εδώ κανονικά θέλει ουδέτερο.

  22. sarant said

    Για το ξώπορτο

    Μπράβο Σπύρο που βρήκες την παλιότερη χρήση, δεν τη θυμόμουν. Όμως, στην παλιότερη χρήση είναι σαφώς θετικό (έξω απ’ τα δόντια, με παρρησία) ενώ χτες ήταν αρνητικό.

    Η εικασία του Άγγελου εύλογη, αλλά ταιριάζει μόνο στο χτεσινό (αρνητικό) ξώπορτο.

    Άλλος Μεσσήνιος (εμείς δεν κάνουμε γενικεύσεις) ξέρει την έκφραση;

  23. Πάνος με πεζά said

    Επανήλθα !

    – το βοιωτικό επίπεδο, ίσως το καλύτερο μεζεδάκι, είναι εμπνευσμένο προφανώς από τις μεγάλες πεδιάδες του νομού, όπου παράγονται τεράστιτες ποσότητες οπωροκηπευτικών. Αν δεν ήταν τόσο ορεινή και η Εύβοια, ίσως θα μπορούσαμε να είχαμε και το ευβοιωτικό επίπεδο… 🙂

    – «των παιδάκιωνε», έχω ακούσει στη Λακωνία. Δεν ξέρω αν βοηθάει. Βεβαίως, ίσως να λέγεται π.χ. «Πλατεία, ή περιοχή Κουκακίου», όσο κι αν δεν μας αρέσει το «στικακίου». Αλλά με του «Κουκάκη» έτσι κι αλλιώς έχει ξεκινήσει στραβά το πράμα…

    – «Ξώπορτο, ξώπορτα», τελικά θα πεθάνουμε με την αγωνία να μάθουμε τι σημαίνει. Αν μου επιτρεπόταν μια ερμηνεία, θα έκλινα προς το «εν κρυπτώ, και παραβύστω, υποχθόνια» (αυτό το τελευταίο μπορεί και να το σκότωσα), «έξω από την πόρτα, παράμερα». Αλλά αυτό ισχύει για τη χτεσινοβραδινή φράση. Το παλιότερό του «ξώπορτα», που παραθέτετε, έχει την έννοια «έξω από τα δόντια, με παρρησία», κι αν πάλι το συνέδεε κάποιος με την πόρτα, θα ήταν κάτι σαν «πάμε έξω να λογαριαστούμε».

    – για κρύα, παραμελημένα από ώρες φαγητά, «το πετρωμένον φαγείν αδύνατον» ! 🙂

    – ο βρόχος με τον βρόγχο, θα περίμενα να έχουν ξεχωρίσει, ιδίως μετά από τη μεγάλη επιτυχία του Ξαρχάκου «Το δίχτυ». Αλλά εμένα μου λες;

    – Με αφορμή το δυστύχημα της Εγνατίας, θα ήθελα την άποψή σας σε κάτι που ακούμε συχνά : «Ο οδηγός της μοιράιας νταλίκας, ο κάτοχος του μοιραίου εισιτηρίου, οι ένοικοι του μοιραίου διαμερίσματος». Πώς σας φαίνεται αυτή η διατύπωση; Έχω την αίσθηση ότι «μοιραίο» είναι κάτι που δημιουργείται από τη μοίρα, όπως π.χ. «μοιραίος έρωτας, μοιραίο γεγονός, μοιραία απόφαση», και όχι κατι που «προκαθορίζεται» από τη μοίρα, όπως διαβάζω σε κάποιες ετυμολογικές ερμηνείες. (άλλωστε γι ατυό και λέμε «η μοίρα επέλεξε να…») Μήπως το παραξεχειλώνουμε με νταλίκες και μοτοποδήλατα;

    – Αυτές οι γενικές (αποποιείται των ευθυνών, μετέχει της συνδιάσκεψης κλπ.) είναι πανέυκολο με ένα γενικό κανόνα να μετατρέπονται σε αιτιατικές, αλλά κάποιοι για λόγους εντυπωσιασμού, παραμένουν «κολλημένοι», το έχουμε ξαναπεί.

    – κι ένα ραδιοφωνικό μεζεδάκι, που προέκυψε εσχάτως με τους «μακελλάρηδες» της κουζίνας, κ.κ. Σκαρμούτσο και Λαζάρου, που προαναγγέλουν την εκπομπή τους. Ο πρώτος συμβαλλόμενος αναφέρει στο ραδιοφωνικό του σποτάκι προς τον κ. Λαζάρου : «από τις 20 ΟκτωΜβρίου, δε θα σε χωράει ούτε η ίδια σου η κουζίνα». Για μένα, το μεζεδάκι είναι το Μ του Οκτωβρίου, αλλά δεν παύω να αναρρωτιέμαι και αν, στη συνέχεια, σωστότερο θα ήταν το «δε θα μπορείς να κρυφτείς ούτε στην ίδια σου την κουζίνα». Το «δε θα σε χωράει», δεν μου πολυταιριάζει για απειλή. Εσείς τι λέτε;

    Καλή σας μέρα !

  24. Νέο Kid Στο Block said

    Ποιο μαγικό τετράγωνο 45 (προφανώς εννοεί κάποιο από τα στάνταρ μαγικά τετράγωνα 3 Χ 3 (1+2+3+..+8+9=45) ο αγράμματος..) υπάρχει στην Αμφίπολη;
    Όλα ίδια είναι βέβαια (reflections ως ποιο κάποιν άξονα συμμετρίας δηλαδή) άλλα έστω έτσι υπάρχουν 8 συνολικά , όπως ας πούμε το
    8….1….6.
    3….5….7
    4….9….2
    Κάθε γραμμή, στήλη και διαγώνιος σουμάρουν 15.

  25. Πάνος με πεζά said

    Και φυσικά, ξέχασα το «must» μεζεδάκι της Βουλής, την τρολιά δηλαδή με την αφίσα στο Λονδίνο, που παρέσυρε τον κ.Καμμένο σε «καμμένες» κορώνες… Εϊναι να μη σε ψεκάσει το διαδίκτυο…

  26. sarant said

    23: Το μοιραίο νομίζω πως είναι δόκιμο. Είναι φορέας της μοίρας ας πούμε και κόβει τη νήμα της ζωής τους.
    Για το «δεν θα σε χωράει» νομίζω πως έχεις δίκιο, αν ήθελε να εκφράσει απειλή. Δεν με χωράει ο τόπος είναι άλλο πράγμα.

    25: Το άκουσα αποσπασματικά γιατί από το σημείο εκείνο και μετά η διαδικτυακή μετάδοση έκανε πολλά φάλτσα κι έτσι το έχασα.

  27. LandS said

    Nibble (αγγλικό μεζεδάκι) : Boeotian plane.

  28. Spiridione said

    Το μόνο σχετικό που βρήκα, απ’ τον Βιζυηνό:
    Στὸ σπίτι ‘ξώπορτα μὲ κλεῖ,
    στὸν δρόμο δὲν μὲ κραίνει!
    http://el.wikisource.org/wiki/%CE%88%CF%81%CF%89%CF%84%CE%BF%CF%82_%CE%91%CF%83%CE%AD%CE%B2%CE%B5%CE%B9%CE%B1

  29. sarant said

    27: Χαχά!

    28: Σπύρο, εδώ είναι η εξώπορτα όμως.

  30. Spiridione said

    29. Επίρρημα δεν είναι;

  31. atheofobos said

    το εργοστάσιο πάραγε 100.00ο τόνους το χρόνο,

    Αυτό το «πάραγε» μπορεί να είναι σωστό αλλά στο αυτί μου είναι ιδιαίτερα κακόηχο και ασύνηθες!
    Προσωπικά θα έλεγα «είχε παραγωγή» και θα ξεκαθάριζα.

  32. physicist said

    Καταλαβαίνω το κέφι που κάνετε με το κυνήγι των λέξεων και καλή διασκέδαση. Αυθόρμητα και χωρίς έρευνα λεξιλογική, μου φαίνεται ότι ο Σαμαράς εννοούσε «ξώφαλτσα, επιφανειακά, ευκαιριακά, οπορτουνιστικά», σε αντίθεση δηλαδή με την προσωπική του προσέγγιση προς τη θρησκεία, που είναι βιωματική, βοιωτική και ουσιώδης.

  33. Νέο Kid Στο Block said

    32. Το Νόμπελ Φυσικής δεν θα το σχολιάσεις μάστορα; 🙂

  34. physicist said

    #33. — Να σου πω την αμαρτία μου, δεν το κατάλαβα το σχόλιό σου, Κιντάκο μου. Αποβλακούται, για δώσε μια βοήθεια!

  35. sarant said

    31: Γιαυτό το λέω, για να το συνηθίσετε.

    32: Χαχά!

    30: Σπύρο εγώ το βλέπω ουσιαστικό. Όταν είμαι στο σπίτι, με κλείνει η εξώπορτα (από τη Μαριώ).

  36. physicist said

    Θέλω να πω, δεν κατάλαβα το 20. Το 33 το κατάλαβα, δεν είμαι και τελείως πέρα τ’ λάκκα.

  37. Sotos said

    Δεν τολμώ να το εισηγηθώ σαν κανόνα, αλλά το γράφω μη τυχόν σας φανεί χρήσιμο και πάντα με επιφύλαξη:

    Έχω παρατηρήσει ότι όταν ένας υποκοριστικός τύπος με κατάληξη «-άκι» προσδιορίζει διακριτή ειδολογική διαφορά από το μητρικό του τύπο (δηλαδή έχει γίνει ή τείνει ξεκάθαρα να γίνει αυτοτελές ουσιαστικό), τότε αυτόν τον υποκοριστικό τύπο πολλές φορές τον κλίνουμε με μεγαλύτερη ευκολία στη γενική. Π.χ. «το πλακάκι» (μικρή πλάκα που όμως καταλαβαίνουμε αμέσως ότι προορίζεται συγκεκριμένα για το πάτωμα ή το μπάνιο) γίνεται ευκολότερα «του πλακακιού» ή «των πλακακιών».

  38. sarant said

    37: Καλημέρα, είναι πολύ σωστή η παρατήρηση: βρίσκω πάρα πολλά «πλακακιών». (Βέβαια κι εδώ έχουμε τον ευπρεπισμό πλακίδια-πλακιδίων, αλλά αυτό είναι άλλη συζήτηση).

    Και ακόμα πιο εύκολα κλίνονται (συνήθως) τα εντελώς αυτονομημένα σε -άκι, που δεν είναι υποκοριστικά: το πέταγμα του γερακιού.

  39. Νέο Kid Στο Block said

    Ναι,κατάλαβα ποιο δεν κατάλαβες, μιας και καταλαβαίνω πως ήταν λίγο ακαταλαβίστικο. 🙂
    Μού φάνηκε λίγο trivial ρε παιδί μου το «LED φως» να ούμε. Δεν υπάρχει εδώ και καμιά εικοσαετία;
    Τώρα βέβαια θα μου πεις (και θά’χεις και δίκιο δηλαδή) «Ρε συ Κιντ. Κρίνεις απ’αυτά που γράφει το nooz.gr (of all sources in the World!..) το βάθος και το εύρος μιας Νομπελιάς Φυσικής; »
    Με φάνηκε όμως λίγο «μπασκλάς» (ψέμματα να πω;) για Höhere Physik …verstehst’te? 😉

  40. Ριβαλντίνιο said

    Τι προκαλούν οι ήττες την επόμενη μέρα

  41. ππαν said

    Επειδή ο Κιντ είναι απασχολημένος με το λεντ να πω εγώ ότι υπάρχει το εντελώς αναρχοαυτόνομο σκάκι που έχει καταντήσει εντελώς άκλιτο. Το το «πρωτάθλημα σκάκι» διαβάζουμε δεν λέγεται

  42. physicist said

    #39. — Α, μάλιστα, ήσουν λεπτός στα νοήματά σου. Raffiniert ist der Herr[gott] aber bösartig ist er nicht 🙂

    Τα πολλά χρόνια που χρειάζεται να περάσουν είναι συνηθισμένη υπόθεση αν μιλάμε για πράγματα βασικά. Ο Πήτερ Χιγκς θεμελίωσε την θεωρία του στη δεκαετία του 1960 (και μάλιστα ο Φιλ Άντερσον λέει ότι το είχε προβλέψει ο ίδιος νωρίτερα) αλλά το πήρε πέρυσι. Πρέπει να ωριμάσει και να επιβεβαιωθεί γιατί αλλιώς θα γίνει κανένα κάζο, όπως τότε που ακουγότανε ότι ψήνεται για τον Γιαν Χέντρικ Σεν, τον γνωστό μαγειρευτή αποτελεσμάτων. Θα είχε πέσει πολύ γέλιο, και θα ξεφτιλιζότανε το Ν.Φ., που δεν αρμόζει.

    Τώρα, για τα LED. Καταρχάς κι εμένα δεν μ’ ενθουσίασε, δηλαδή το βραβείο της Χημείας φέτος ήταν πιο καραμπινάτη Φυσική απ’ αυτό της Φυσικής. Όμως, και επιταγή της διαθήκης του μακαρίτη είναι και νόμιμο είναι να τιμώνται επιτεύγματα με μεγάλες και σημαντικές εφαρμογές για το καλό της ανθρωπότητας. Επιπλέον, το ζήτημα δεν είναι απλώς τα LED αλλά τα LED που ν’ ακτινοβολούν στο μπλε χρώμα. Πράσινα και κόκκινα υπήρχαν, τα μπλε όμως ήταν ζόρι μεγάλο. Κι απ’ τη στιγμή που θα τα φτιάζεις, μπορείς πλέον να συνθέσεις ευχάριστο λευκό φως για κοινή χρήση, εξοικομομώντας πολλή ενέργεια που πάει χαμένη στους κοινούς λαμπτήρες.

  43. Παναγιώτης Κ. said

    @20.Νέο Kid, έχεις δίκιο.Έκανε και σε μένα εντύπωση η βράβευση για το (μπλε;) LED.To είχα ψάξει παλαιότερα, και αν καλά θυμάμαι, πρόκειται για εφεύρεση του 1962.
    Αξιοποιήσαμε το LED στα φτηνά και συγχρόνως αποδοτικά φανάρια που πουλάνε οι κινέζοι μικροπωλητές, με αρκετή καθυστέρηση νομίζω.
    Είναι γνωστό ότι κάποια τεχνολογικά επιτεύγματα αξιοποιούνται αρχικά για στρατιωτικούς λόγους αλλά συνήθως μετά από καμιά δεκαριά χρόνια βγαίνουν σε κοινή χρήση.Εδώ μιλάμε για 50 σχεδόν χρόνια!

  44. physicist said

    Εύλογο το 37, να αναφέρω μιαν εξαίρεση: το ραβασάκι. Ραβασί δεν υπάρχει, κι όμως η γενική σκοντάφτει. Επίσης το σπανάκι, κι αυτό δυσκολεύεται κάπως, έτσι δεν είναι;

  45. physicist said

    (Α, ξέχασα. Ραβασάκι είναι ιαπωνική λέξη μετά από ευρωπαϊκή υπερδιόρθωση του αρχικού Κ. Αποσύρω την ένσταση).

  46. Παναγιώτης Κ. said

    @22.Υπάρχει και το…Ξώμπουργκο στην Τήνο!

  47. sarant said

    46: Σωστά.

    44: Σκοντάφτει το ραβασάκι; Μήπως είναι σπάνιο στη γενική; Για το σπανάκι δεν ξέρω, ευτυχώς έγινε «Γιορτή Σπανακιού» (και όχι το άλλο το -κίου, που δεν το γράφω)

  48. physicist said

    #47(β). — Λες να είναι απλώς θέμα σπανιότητας; Ή μήπως που παραείναι πολυσύλλαβο; Πάντως δεν τόχω ακούσει.

    Ωραία η γιορτή του σπανακιού και καλά είναι να συνηθίζουμε και να ξεκολλάμε.

  49. Παναγιώτης Κ. said

    @25.Πάνο, δεν είναι μόνο το ΟκτώμΒριος, είναι και η δικταΚτορία ( το επειδήΣ το αφήνω έξω από την κριτική…)

    Όσο για την υποτιθέμενη αφίσα, που δήθεν είναι σε κάποια στάση στο Λονδίνο και κυκλοφορεί στο διαδίκτυο, την έχω δει και κάνει μπαμ ότι πρόκειται για μοντάζ! Εν γνώσει του ο Καμμένος και για να εντυπωσιάσει το έκανε θέμα.
    Αλλά ο εντυπωσιασμός και η ανευθυνότητα ξεκινούν από τον ίδιο τον πρωθυπουργό οπότε, τι καλύτερο να περιμένουμε!

  50. Πάνος με πεζά said

    «Πλατεία Μοναστηρακίου», δεν είναι «κάπως» καθιερωμένο; Εντάξει, εδώ έχουν βοηθήσει βέβαια «εξ’ αντανακλάσεως» και άλλα συναφή τοπωνύμια, εκτός υποκοριστικού κανόνα : Τυμπακίου, Καλαμπακίου κλπ.

  51. physicist said

    Υστερόγραφο με δικές μου υπογραμμίσεις:

    The LED lamp holds great promise for increasing the quality of life for over 1.5 billion people around the world who lack access to electricity grids: due to low power requirements it can be powered by cheap local solar power.

    The invention of the blue LED is just twenty years old, but it has already contributed to create white light in an entirely new manner to the benefit of us all.

    Πηγή: http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/physics/laureates/2014/press.html

    Οπότε βλέπουμε ότι και τα θεμελιώδη θέλουν πολύ χρόνο μέχρι να επιβεβαιωθούν και τα εφαρμοσμένα θέλουν πολύ χρόνο μέχρι να ωριμάσουν οι τεχνολογίες που βασίζονται σ’ αυτά και ν’ αποδειχτούν στ’ αλήθεια χρήσιμα για την ανθρωποτητα. Είκοσι χρόνια δεν είναι πολλά.

  52. Πάνος με πεζά said

    Και «παραλία Καλαμακίου».

  53. smerdaleos said

    * Φυσικά δεν θα μπορούσε να περάσει η βδομάδα χωρίς κάποια μπαρούφα για (ή από) την Αμφίπολη.

    Έκτακτο δελτίο ειδήσεων για το πως πίνει τον καφέ της η αρχαιολογική ομάδα και εθνικό debate για το πόσες κουταλιές ζάχαρη πρέπει να έχει ο ελληνικός καφές.

  54. sarant said

    50: Τα τοπωνύμια κλίνονταν λογιότροπα από παλιά, λέξη θεσμική γαρ, στην επίσημη γλώσσα. Αυτό επηρέασε και τη λαϊκή. Ρώτα πάντως τον LandS να σου πει αν έλεγαν «Καλαμακίου» ή «Καλαμακιού» σε τρέχουσες φράσεις (δηλαδή, εμείς τουλάχιστο λέγαμε Λεωφόρος Καλαμακίου, αλλά «στο κέντρο του Καλαμακιού»).

  55. Παναγιώτης Κ. said

    Ίσως το ιστολόγιο να έχει ασχοληθεί και εγώ δεν το γνωρίζω.
    Το μεζεδάκι λοιπόν που δεν λείπει από καμιά πιατέλα ιδίως…συνδικαλιστική, είναι το επίρρημα ά μ ε σ α και η κακή χρήση του ως χρονικό επίρρημα ενώ πρόκειται, για τροπικό.
    Αντί να πούνε π.χ χ ω ρ ί ς χ ρ ο ν ο τ ρ ι β ή ή χ ω ρ ί ς κ α θ υ σ τ έ ρ η σ η λένε: άμεσα να ικανοποιηθούν τα αιτήματά μας…
    Ρώτησα τις φιλολόγους στο σχολείο (Λύκειο) και με διαβεβαίωσαν ότι κάνουν αυτή την επισήμανση.Τι μεσολαβεί και το ξεχνούν όταν συντάσσουν ανακοινώσεις οι μαθητές των καταλήψεων δεν το έχω ερμηνεύσει. Η κακή χρήση συνεχίζεται και στον μετέπειτα βίο τους.
    Σκεπτόμενος κάπως προβοκατόρικα, θα μπορούσα να πω ότι είναι το αποτέλεσμα της συμπαιγνίας ανάμεσα στις συνδικαλιστικές και τις πολιτικές ηγεσίες για να μεταφέρονται τα διάφορα αιτήματα στις καλένδες.
    Αν πάλι κάνω λάθος παρακαλώ να με διαφωτίσετε.

  56. Πάνος με πεζά said

    Το Καλαμάκι με το Μοναστηράκι, αν και τα δύο υποκοριστικά (σε αντίθεση με τα δύο άλλα που ανέφερα), ακολούθησαν διαφορετικό δρόμο. Στον παλιό σταθμό, ακόμα και για την ονομαστική, υπήρχε το θέσφατο «Μοναστήριον» στην επιγραφή, χωρίς καμία λογιότροπη διάθεση. Τα τελευταία χρόνια -τα μετά Μετρό και «ανάπλασης της πλατείας»- , «πέρασε» η λογιότροπη διάθεση. Αντιθέτως, το «Καλαμακίου» χρησιμοποιούνταν από πολύ παλιά.

    Αλήθεια, να ρωτήσω, το υποκοριστικό στην ονομαστική, παρέα με το καθαρευουσιάνικο -ν, αυτό που αποφύγαμε δηλαδή στο «Μοναστηράκιον», συναντιέται στη λογοτεχνία μας; Έχω την εντύπωση πως, ναι (π.χ. «παιδάκιον»).

  57. Ιάκωβος said

    Δεν ξέρω αν το προσέξατε, αλλά τις προηγούμενες μέρες στη βουλή υπήρξε, εκτός από την παραγωγή μεζεδακίων, και ένα σερβίρισμα, όπως αυτό που γίνεται εδώ, μια κριτική δηλαδή λέξης, που της ομιλήτριας της φάνηκε λανθασμένη.

    Η Παπαρήγα ανάφερε με ειρωνία την έκφραση «ανθρωπιστική» κρίση και πρόσθεσε αγανακτισμένη «μα που τη βρήκαν αυτή τη λέξη;»

    Συνήθως δε συμφωνώ με το κκε, αλλά εδώ θα συμφωνήσω εκατό τοις εκατό.
    Ένα από τα χειρότερα παραδείγματα doublespeak είναι αυτό το «ανθρωπιστικό». Η Παπαρήγα θα είχε στο μυαλό της κι εκείνο το ανεκδιήγητο «ανθρωπιστικοί βομβαρδισμοί» αλλά και έτσι , «ανθρωπιστική κρίση» είναι απαράδεκτο. Απλώς το έχουμε καταπιεί και δε μας κάνει εντύπωση.

    Οι κρίσεις, πείνα, λιμός, αρώστιες, είναι πάντα απάνθρωπες. Και οφείλονται σε ανθρώπους απάνθρωπους. Ανθρωπιστικές είναι οι οργανώσεις, οι αποστολές με τρόφιμα και φάρμακα και όλες οι ενέργειες που γίνονται για να αποτραπουν οι κρίσεις αυτές.

    Η έκφραση «ανθρωπιστική κρίση» είναι ένας ύπουλος πολιτικάντικος ευφημισμός, που εκτός οτι χρυσώνει το χάπι,καλύπτει τον απέραντο πόνο χιλιάδων ανθρώπων, υπαινίσσεται οτι πρόκειται για ένα διαδικαστικό ζήτημα του οποίου πρέπει να επιληφθεί κάποια ΜΚΟ από αυτές που λέγονται «ανθρωπιστικές». Όργουελ στα καλύτερά του.

  58. LandS said

    Ναι, Τετάρτη Στάση Καλαμακίου, Δευτέρα Καλαμακίου κλπ. Αλλά ο Λαός του… Αλίμου 🙂 Σοβαρά τώρα, σπάνια μεν Καλαμακιού δε.

  59. Πάνος με πεζά said

    @ 55 : Δεν είναι μόνο το «άμεσα», υπάρχουν κι άλλα αντίστοιχα : Αδιάκριτα-αδιακρίτως, τέλεια-τελείως, ευχάριστα-ευχαρίστως, έκτακτα-εκτάκτως, ιδιαίτερα-ιδιαιτέρως, απλά-απλώς. Στο κάθε ζευγάρι υπάρχουν δύο διαφορετικές χρήσεις, που γενικά έστω και με τα χίλια ζόρια διατηρούνται, σε αντίθεση με το «άμεσα» που ισοπεδώνεται εδώ και καιρό.

  60. Πάνος με πεζά said

    Όμως, λόγω high society, «Πλατεία Κολωνακιού» (κοινώς «Μπιντές») ποτέ ! Βεβαίως, αν έκανε το ΠΑΜΕ δυο-τρεις συγκεντρώσεις εκεί, θα το έπαιρνε κι αυτό το κάστρο ! 🙂

  61. Πάνος με πεζά said

    @ 57 : Φυσικά ! Κρίση ανθρώπινων αξιών είναι.

  62. Avonidas said

    αναφέρθηκε επίσης στον “κατά Αϊνστάιν ορισμό της παράνοιας, να επαναλαμβάνεις το ίδιο λάθος, περιμένοντας να έχεις διαφορετικό αποτέλεσμα”

    Πάντως, το να επαναλαμβάνεις το ίδιο πείραμα, περιμένοντας να έχεις διαφορετικό αποτέλεσμα, δεν είναι παράνοια — είναι κβαντομηχανική 😉

  63. sarant said

    56: Τύπος παιδάκιον στην καθαρεύουσα; Δεν νομίζω, θα έλεγαν παιδίον, παιδάριον.

    55: Δεν συμφωνώ με την άποψή σου, το έχω γράψει εδώ:
    https://sarantakos.wordpress.com/2013/06/21/amesamesws-2/
    (παρόλο που προσωπικά δεν πολυχρησιμοποιώ το ‘άμεσα’)

    57: Εγώ συμφωνώ πιο συχνά με το ΚΚΕ, αλλά εδώ θα διαφωνήσω -και μαζί σου. Βλ. επόμενο

  64. sarant said

    57: Κατά σύμπτωση, προ ολίγου μόλις έγραψα κάπου αλλού το εξής:

    Στη χτεσινή ομιλία της στη Βουλή, η Αλέκα Παπαρήγα έθιξε και ένα θέμα ορολογίας. Είπε λοιπόν για τον όρο ανθρωπιστική κρίση: «αμφισβητούμε τον όρο γιατί αυτός ο όρος είναι… πού τον βρήκατε αυτόν τον όρο δεν ξέρω, αλλά εν πάση περιπτώσει, εντάξει … δεν είναι και ο Λαλιώτης εδώ να μας φτιάχνει καινούργιους όρους»

    Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο ιμπεριαλισμός μπορεί να επικαλείται ή να εκμεταλλεύεται ανθρωπιστικές κρίσεις για να προωθεί τις θέσεις του. Αλλά αν περιοριστούμε στο γλωσσικό, απορώ: δεν διαβάζει η σ. Παπαρήγα τον Ριζοσπάστη; Όταν π.χ. ο Ριζοσπάστης στις 1.10.2011 είχε τίτλο «Ανθρωπιστική κρίση στη Σύρτη», ο Λαλιώτης τον είχε βάλει; Όταν ο Ριζοσπάστης στις 25.3.2004 έκανε λόγο για ανθρωπιστική κρίση των Κολομβιανών προσφύγων ήταν εκτός γραμμής; Αλλά και πιο πρόσφατα στις 20.8.2014, αυτόν τον όρο χρησιμοποίησε ο Ριζοσπάστης, ανθρωπιστική κρίση, για να χαρακτηρίει την κατάσταση στη Γάζα (Δεν βολεύει το fb να βάλω λινκ, αλλά γκουγκλίζονται εύκολα).

    Επομένως, ο όρος υπάρχει και η Αλ. Παπαρήγα τον ξέρει.

    Απλώς, το ΚΚΕ από τις εκλογές του Ιουνίου 2012 και μετά, απορρίπτει τον όρο «ανθρωπιστική κρίση» -ειδικότερα για την Ελλάδα- που προηγουμένως τον χρησιμοποιούσε και ακόμα τον χρησιμοποιεί για άλλες χώρες, επειδή είναι όρος που τον προβάλλει ο ΣΥΡΙΖΑ. Ίσως όχι τυχαία, ο μόνος που έγραψε στον Ριζοσπάστη, μετά το 2012, ότι «συντελείται απ’ άκρη σ’ άκρη στην Ελλάδα μια ανθρωπιστική κρίση», δεν γράφει πια στον Ριζοσπάστη. Το απόσπασμα που παράθεσα είναι από τη στήλη του Νίκου Μπογιόπουλου στον Ρ., 28.6.2012.

  65. SophiaE said

    Όσοι δεν ασχολούνται με την τεχνολογία ίσως να μην αντιλαμβάνονται τη σπουδαιότητα της εφέυρεσης του μπλε λεντακιού (που δεν ήταν μια απλή και έυκολη μετεξέλιξη των λεντ της δεκαετίας του ’60). Εγώ θυμάμαι ότι η ανακοίνωση ότι κάποιοι φτιάξανε μπλε λεντ είχε γιορταστεί με πανηγυρισμούς από τους απανταχού μηχανικούς. Ήταν για δεκαετίες το άπιαστο όνειρο. Και χάρη σε αυτό έχουμε σήμερα τηλεοράσεις λεπτές, κινητά πολύχρωμα κλπ κλπ.

  66. sarant said

    Γεια σου Σοφία. Λεντακιού βέβαια!

  67. Christos said

    Ισως το Opti Poba να βγαινει απο το ogni roba.

  68. physicist said

    #65. — Σωστά: ο φωτισμός με LED και η οθόνη από υγρούς κρυστάλλους (Νόμπελ Φυσικής 1991 στον μεγάλο P. G. de Gennes, όχι για την οθόνη) κάνουν τις τηλεοράσεις πολύχρωμες και λεπτές. Όμως, Σοφία, να μη δοθεί η εντύπωση ότι πήραν το Νόμπελ επειδή στη δουλειά τους στηρίζονται εφαρμογές πολυτελείας, φρουφρού κι αρώματα.

  69. Πάνος με πεζά said

    Δεν ήξερα αν σώνει και καλά είχε να κάνει με το «παιδάκιον» ή άλλο υποκοριστικό. Πάντως βρήκα αυτό (για το περιεχόμενο, ούτε ξέρω τι και πως, εσείς θα μου πείτε).

  70. Κάτι ανάλογο με το βιοιωτικό επίπεδο, πριν χρόνια ένας γνωστός μου έψαχνε κάποιο δρόμο μέσα στη νύχτα κι ενώ νόμιζε πως βρήκε το σωστό μου έλεγε πως είδε μια πινακίδα που έγραφε «Αριθαδείας». Δεν μου πήρε πολύ να τον ρωτήσω αν σ’ εκείνη τη γωνία υπήρχε οικοδομή και μου είπε ναι. Απλά είδε το «ΑΡΙΘ.ΑΔΕΙΑΣ» και το πέρασε για την ονομασία του δρόμου.

  71. Pedis said

    Ν-ικοδέσποτα, ορθότατες βρίσκω τις παρατηρήσεις σχετικά με τις ειδήσεις από τη χώρα της οπερέτας.

    Το επίσημο μαγαζί της Λάτσιο, ομάδα γνωστή για τον μεγάλο αριθμό των φασιστών οπαδών της, καταδίκασε τις ρατσιστικές δηλώσεις του υποψηφίου προέδρου της Ιταλικής ομοσπονδίας (http://www.lazio.net/mag/2014/07/27/siamo-tutti-opti-poba/). Το σκηνικό αυτό μου θυμίζει την τακτική της (επίσημης) χα έναντι των χαυγιτών της. Αλλά στην Ιταλία το «παιχνίδι» διακινεται από ανώτερο στυλ, γίνεται τέχνη σχεδόν, με εκφραστικούς μπαροκισμούς και συντακτικές ευγένειες. Ανεβασμένο επίπεδο. Δεν είναι κατσαπλιάδες.

    Οσο για το Λαντίνι και τη συνδικαλιστική γραφειοκρατία της CGIL και της FIOM (εκτός εξαιρέσεων), στην Ελλάδα από κάποιους εργαζόμενους μπορεί και να άκουγε «να και τ’@ρχίδια μας. Σιγά μη σκίσεις κάνα καλσόν». Τάτσι μίτσι Ρέντσι, οι εργατοπατέρες.

  72. Παναγιώτης Κ. said

    @63.Νίκο, διάβασα την άποψή σου.
    Εμμένω όχι για λόγους τυπολατρείας αλλά γιατί το «άμεσα» το συνδέω με την αφερεγγυότητα του πολιτικού συστήματος στη χώρα μας και έτσι μου δημιουργεί…απώθηση η κακή του χρήση.
    Συμπλέω λοιπόν με τη θέση του Π.Μπουκάλα.

  73. BLOG_OTI_NANAI said

    Στην ιστοσελίδα που διατηρεί αυτός ο απόγονος ιδρυτικού μέλους της «Ομάδας Ε» και αναφέρεται στην Αμφίπολη, κατάφερα -με πολύ δυσκολία- να βρω ένα λαθάκι…
    Γράφει λοιπόν ο αξιόπιστος συντάκτης:
    «[…] το κοράκι του άγνωστου ζωγράφου Πιστοξενου του 4ου αιώνα π.χ.»

    Πρώτον: Κάποιος κακοπροαίρετος, θα έλεγε ότι επίτηδες δεν υπάρχει τόνος στο «Πιστοξενου» διότι ο συντάκτης δεν ήξερε που να το τονίσει το έρμο το όνομα. Βεβαίως, αυτά είναι κακοήθειες.

    Δεύτερον: Κάποιος άλλος κακοπροαίρετος, θα έλεγε ότι «Πιστόξενος» δεν ήταν ο ζωγράφος αλλά ο… αγγειοπλάστης.
    Ο δημιουργός της παράστασης επάνω στο αγγείο του»Πιστόξενου, αναφέρεται με το συμβατικό όνομα «ζωγράφος του Πιστόξενου«.

    Είναι λοιπόν άλλος ο Πιστόξενος τον οποίο γνωρίζουμε από την υπογραφή του στα αγγεία, και είναι άλλος ο ««ζωγράφος του Πιστόξενου» του οποίου το όνομα αγνοούμε. (βλ. ΙΕΕ, τ.Γ2, σ.317β)

    Βεβαίως, θα αναρωτηθεί κάποιος και σωστά, γιατί τόσος φθόνος ενάντια σε μια ιστοσελίδα με πλήθος αξιόλογων και έγκυρων πληροφοριών; Επειδή υπάρχει ένα λαθάκι; Τόσες χρήσιμες πληροφορίες για τους λεξάριθμους και τον γενετικό κώδικα των Ελλήνων, δεν σου φτάνουν βρε αχόρταγε;

  74. nestanaios said

    Μερικές φορές πνιγόμαστε σε πολύ λίγο νερό.

    Όλοι ξέρουμε την εξώπορτα αλλά την ξώπορτα δεν την ξέρει κανείς
    .
    «Έξω από την πόρτα της δικής μας στρούγκας (Νέας Δημοκρατίας),
    υπάρχει η πόρτα μιας άλλης στρούγκας (Σύριζα) και από εκεί
    και με τα εκεί, ο Τσίπρας προσεγγίζει την θρησκεία.»

  75. spiral architect said

    Βlue light emmition LED:

    Βραβείο Νόμπελ Φυσικής 2014 | physicsgg

    (και δεν είναι κι εύκολο πράμα να αναμίξεις τα R, G και Β για να φτιάξεις αποδοτικό «θερμό» λευκό φως από LED)

  76. spiral architect said

    Ρίξτε μια ματιά και σ’ αυτό:
    Προς υπεράσπιση των LED | Techie Chan
    Απλοί μπακάλικοι υπολογισμοί για λαμπτήρες LED λευκού φωτός.
    (όχι από ανάμιξη RGB)

  77. 10,
    Η πτώση του Βοιωτικού επιπέδου ήταν αυτή που οδήγησε του Βοιωτούς σε μαζική μετανάστευση στην μακρινή Εύβοια!

  78. Άκυρο, το κάλυψε το σχ. 23.

  79. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Μιά χορταστική γωνιακή ταβέρνα στην οποία αποκλείεται, Νίκο, να μη βρεις -όποτε την επισκεφτείς- ζεστά μεζεδάκια, είναι τα ρεπορτάζ στις ειδήσεις της ΝΕΡΙΤ. Προχθές μια στρουμπουλή ρεπόρτερ, περήφανη για τις πληροφορίες της, προανήγγειλε ότι η βουλευτ (-ίνα;) Μάρκου θα ψηφίσει (δηλ. θα απαντήσει στην εκφώνηση του ονόματός της) «παρών»..

  80. τὸ κογιονάρω τὸ ἄκουγα γιὰ χρόνια ἐδῶ

  81. Ιάκωβος said

    64. Sarant

    Νομίζω ότι ο μόνος λόγος που δε φαίνεται κακή η έκφραση «ανθρωπιστική κρίση» είναι το ότι τη συνηθίσαμε. Κατά τ’ άλλα είναι σίγουρα άλλη μια περίπτωση doublethink και doublespeak δημιουργημένη από το ζήλο των Αμερικάνων επικοινωνιολόγων να δίνουν μια θετική χροιά στα χειρότερα πράματα.

    Το ίδιο γίνεται και με την κρίση στην Ελλάδα, ο πόλεμος των λέξεων είναι το πιο προωθημένο μέτωπο του πολέμου ( άσχετο αν ορισμένοι που θα έπρεπε, δεν το καταλαβαίνουν καλά αυτό). Την πτώχευση, οι μνημονιακοί την ονόμασαν «διάσωση», το δεύτερο κούρεμα το ονόμασαν «επαναγορά χρέους»κλπ

    Το ανθρωπιστικός είχε πάντα μια σαφώς θετική έννοια. Και περισσότερο στα Αγγλικά, όπου humanitarian το χρησιμοποιούσαν κυρίως για άτομα, για ευεργέτες. Όταν προσδιορίζουμε έτσι μια κρίση, είναι σαν να λέμε φιλάνθρωπη κρίση.

    Βέβαια μπορεί να έχει πάρει με τη χρήση και μια άλλη έννοια εκτός από την κύρια, και μάλιστα αντίθετη, ή ουδέτερη: ανθρωπιστικό είναι ότι αφορά στη ζωή των ανθρώπων.Και έτσι ακόμα, δεν πρόκειται για μια αθώα έκφραση αλλά για έναν ευφημισμό που, χρυσώνει το χάπι ,του δίνει μια χροιά γραφειοκρατική (ανθρωπιστική κρίση, εντάξει, θα επιληφθούν οι ανθρωπιστικές οργανώσεις) και στο ασυνείδητο δημιουργεί θετική διάθεση και εφησυχασμό στο κοινό.

  82. Μαρία said

    Ιππίατρος δήλωσε αλλά τον έκαναν στρατιωτικό.

    Θεόδωρος Αντίκας, υπίατρος – καθηγητής της Ανατομίας και Φυσιολογίας σε πανεπιστήμια των ΗΠΑ, όπως ο ίδιος δήλωσε απαντώντας σε σχετική ερώτηση
    http://www.iefimerida.gr/news/173652/%CE%BD%CE%AD%CE%B1-%CE%B5%CF%85%CF%81%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CF%84%CE%AC%CF%86%CE%BF-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%86%CE%B9%CE%BB%CE%AF%CF%80%CF%80%CE%BF%CF%85-%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CF%8D%CF%88%CE%B5%CE%B9%CF%82-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CF%80%CE%B1%CF%84%CE%AD%CF%81%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%BC%CE%B5%CE%B3%CE%AC%CE%BB%CE%BF%CF%85-%CE%B1%CE%BB%CE%B5%CE%BE%CE%AC%CE%BD%CE%B4%CF%81%CE%BF%CF%85

  83. Γς said

    Naomi Campbell congratulates ‘Malaria’ [Malala Yousafzai] on winning 2014 Nobel Peace Prize twice on social media

  84. physicist said

    Άσχετο: Η Μπρασίου ανεπίσημη Πρωταθλήτρια Κόσμου στο ποδόσφαιρο, αφού κέρδισε 2-0 στο Πεκίνο την πρώην κάτοχο Αργενιτνή, η οποία είχε κερδίσει στις 3 Σεπτεμβρίου στο Ντύσσελντορφ την πρώην κάτοχο Γερμανία. Δεν κάνω πλάκα.

    Η μέθοδος ανακήρυξης εμπεριέχει τη δυνατότητα της ισόβιας και αμετάκλητης υπεράσπισης του τίτλου: ή η ομάδα που τον κερδίζει αρνείται να ξαναπαίξει με οποιανδήποτε άλλη ή η χώρα διαλύεται. Και ναι, η Βόρεια Κορέα ήταν κάτοχος αλλά δεν πρόκανε να διαλυθεί (ή να σπάσει τους αστραγάλους φορώντας ψηλοτάκουνα, αντίστοιχα).

  85. Spiridione said

    82. Του ΑΠΕ πρέπει να είναι, το έχουν παντού έτσι και κανείς δεν σκέφτηκε να το διορθώσει.
    «..όπως ο ίδιος δήλωσε απαντώντας σε σχετική ερώτηση». Δηλαδή άμα δεν τον ρωτούσαν δεν θα ξέραμε τι είναι; Δεν υπάρχει δελτίο τύπου της ημερίδας;

  86. sarant said

    Είναι και συγγραφέας ο ιππίατρος
    http://www.biblionet.gr/author/57777/%CE%98._%CE%93._%CE%91%CE%BD%CF%84%CE%AF%CE%BA%CE%B1%CF%82

  87. filnikon said

    Εκ Μεσσηνίας και ξώπορτο δεν έχω ακούσει.
    Τουλάχιστον δυο φορές τελευταία άκουσα κάτι που μου φαίνεται παράλογο: «Ο Σαμαράς μετά μετά την ψήφο εμπιστοσύνης θα κάνει και έναν ανασχηματισμό…»
    Ξέρετε να έχει γίνει ποτέ αυτό;

  88. sarant said

    Eυχαριστώ!

    Κι εγώ άκουσα να το λένε. Φαίνεται παράλογο πράγματι,. αφού αλλάζει την κυβέρνηση που μόλις έχει επιβεβαιωθεί

  89. ππαν said

    Είναι δύσπιστος, προφανώς

  90. Νέο Kid Στο Block said

    84. 😆 Τό’χαμε και στο σκάκι αυτό κάποτε. Αν είχες κερδίσει κάποιον που είχε κερδίσει κάποιον που είχε κερδίσει…που είχε κερδίσει τον παγκόσμιο πρωταθλητή, ήσουν παγκ.πρωταθλητής βαθμού ν (ν το πλήθος των μεταβατικών ανισοτήτων. α>β και γ>α ==> γ>β κ.λ.π.) Με περηφάνεια λέω πως ήμουν Π.Πρωτθλητής βαθμού 3. (είχα κερδίσει κάποιον που είχε κερδίσει κάποιον που είχε κερδίσει τον Κασπάροφ 🙂 ) (και στο μπλιτς βαθμού 2. ! έχω κερδίσει σε μπλιτς (με κωλοφαρδία) τον Κρουμ Γκεοργκίεφ που έχει κερδίσει (σε κανονική!) τον Κασπάροφ. 😆
    Ρε τους καημένους τους Καληδόνιους τι σκέφτηκαν το 1967…

  91. Μαρία said

    Ο Κουίκ έπιασε το νόημα 🙂
    Το ξώπορτο όνειρο Σαμαρά – Βενιζέλου για 180 συνενόχους στην παράταση της συγκυβερνητικής τους θητείας
    http://www.amna.gr/blogview/65145/T.-Kouik:-%22Ton-Febrouario-i-patrida-allazei-selida%22

    88
    Με αφορμή την αντικατάσταση Αβραμό.

  92. Νέο Kid Στο Block said

    Στοιχιματίζω πως και η Ππαν είναι Π.πρωταθλήτρια το πολύ βαθμού 3. 😉

  93. sarant said

    91: Ξώπορτο = ξεδιάντροπο δηλαδή -αλλά που μπορεί να πάρει και θετική απόχρωση, ντόμπρο.

  94. Νέο Kid Στο Block said

    Όταν είχαμε πάρει το Γιούρο του 2004 με 3 κεφαλιές σε 3 ματς (Χαριστέας ο «σκίζει τους Γάλλους σα σαρδέλες», Δέλλας (Der Koloss) με Τσεχία και Αχριστέας με τους Λουζιταλούζερς) ένας φαρμακογλώσσης εγγλεζάς σπηκεράς είπε το φοβερό:
    Greece have been European champions with three headers in three matches. Good news for Scotland! 😆

  95. physicist said

    Πολυνίκες του θεσμού οι Σκωτσέζοι, Κίντο. 🙂

    (Δεν το ήξερα ότι είσαι σκακιστής τόσο υψηλού επιπέδου, τα συγχαρητήριά μου!)

  96. 86,
    Δίνει και ο ιππίατρος τον όρκο του Ιπποκράτη;

  97. Νέο Kid Στο Block said

    95. Μη τρελαίνεσαι! Αρκεί να κερδίσεις τον κατάλληλο πρώτο ώστε να βγαίνουν οι ανισότητες. 🙂 Το ν πρέπει να είναι γενικά απρόσμενα μικρό!
    Nομίζω πως για οποιονδήποτε ενεργό σκακιστή ενός μέσου επιπέδου μπορεί να κάτσει σχετικά εύκολα ένα ν της τλαξης βαριά 5 ή 6. (ωραίο μαθηματικό πρόβλημα αυτό! Θυμίζει to rumor spreading problem του Έρντος (;) )

  98. Μαρία said

    Σκακιστής είναι κι ο περιβόητος Ταμήλος.
    http://www.kathimerini.gr/787617/article/epikairothta/politikh/ta-phgadakia-oi-atakes-kai-oi-agwnies-sto-peristylio

  99. Νέο Kid Στο Block said

    98. Nαι…ήταν κάποτε και πρόεδρας του σκακιστικού ομίλου Τρικάλων. (χωρίς πλάκα!)

  100. 97,
    Εννοείς τον αριθμό ‘Ερντος; (Το μήκος της αλυσίδας ατόμων που διαδοχικά είναι ο ένας με τον άλλον συνεργάτες στην συγγραφή μιας σειράς ερευνητικών άρθρων – Ξεκινώντας από το άτομο περί ου ο αριθμός Έρντος μέχρι τον Έρντος.)
    Μπορείς να ψάξεις τον αριθμό σου (ή και των φίλων σου 🙂 ) εδώ, είναι αρκετά αξιόπιστο.

  101. physicist said

    Μαρία, η φωτό του Ταμήλου μου θύμισε το ακόλουθο που έμαθα πριν λίγες μέρες … θ’ αρέσει και στον Κίντο λέω.

    Ήταν ένα Συμπόσιο για τα εξηκοστά ενός πολύ προικισμένου συναδέλφου, ας τον πούμε Θανάση, που είναι και σπουδαίος δάσκαλος, και είχαμε μαζευτεί κάμποσοι να πάρουμε μέρος. Ο τύπος να τον φανταστείτε νερντ, Καλτέκος, ολίγον ακοινώνητος αλλά αξιαγάπητος. Φτάνει, λοιπόν, και η ώρα μετά το δείπνο, όπου παίρνει το λόγο ο ένας κι ο άλλος και λένε αστείες ιστορίες με τον τιμώμενο. Παίρνει λοιπόν το λόγο συνάδελφος και λέει:

    «Ήμασταν με τον Θανάση σε μια ομιλία, κι ο ομιλητής ξεκίνησε να λέει πράγματα υπερβολικά, φουσκωμένα. Ο Θανάσης του έκανε δυο-τρεις ερωτήσεις στην αρχή, τον πήρε μυρωδιά κι έχασε το ενδιαφέρον του. Έβγαλε ένα χαρτάκι απ’ την τσέπη και όλη την υπόλοιπη ομιλία τον έβλεπα να σκέφτεται και να γράφει τετραψήφιους ή πενταψήφιους στο χαρτί. Μερικούς τους ξανάσβηνε. Στο τέλος, άφησε το χαρτάκι στην καρέκλα κι έφυγε. Δεν είχα καταλάβει τι έκανε, πήρα το μπιλιέτο, το μελέτησα και διαπίστωσα ότι οι αριθμοί που δεν είχε διαγράψει ήταν πρώτοι».

  102. BLOG_OTI_NANAI said

    Και μένα μου φαίνεται ότι η έκφραση «με τρόπο ξώπορτο» πρέπει να σημαίνει «επιφανειακά«, «επιπόλαια» όπως λέμε «μόνο με τα απέξω απέξω ασχολείται«;
    Δεν μπορώ όμως να βρω πουθενά το «ξώπορτο» με σημασία άλλη από την εξώπορτα, αυλόπορτα κ.λπ.
    Μήπως ήταν «με τρόπο ξώπαρτο», ξώπαρτο = ξώφαλτσα = επιφανειακά;

  103. Καθυστερημένος, για να προλάβειο ο Γς… Αλλά μπα!

    ΣΣ το ιστολόγιο δικό σου είναι, δημοκρατικό είναι, αλλά αν σε είχα κοντά μου, με τα ‘πάραγε’ και ‘παράξει’ μ’αλλον θα βάλω κάποιον να σου τις βρέξει.

    Δεν είναι για χόρταση πάντως
    δηλαδή, τι άλλο έπρεπε αν γράφει ο άνθρωπος για να χορτάσουμε;
    Πρόβλεψε ότι το ένα από τα δύο φυλογενετικά χρωμοσώματα θα ονομαζόταν Χ και το άλλο σε αντίθεση Υ. Τι περισσότερο περιμένετε από την Αμφίπολη πια; Εκεί φωλιάζει η σωτηρία του κόσμου.

    @23 Πάνο, όπως το καταλαβαίνω εγώ…
    το επίθετο μοιραίος έχει σημασία εξαρτώμενη από το ουσιαστικό. Μοιραίος έρωτας είναι αυτό που οδηγεί στη μοιραία απόληξη, το θάνατο, ενώ μοιραία απόφαση είναι μια απόφαση που είχε κάποιο συγκεκριμένο αποτέλεσμα όχι υποχρεωτικά μοιραίο (θανατηφόρο) και πιθανώς όχι πάντα δυσάρεστο. Εδώ είναι όντως ‘η απόφαση που προκάλεσε αυτό που ήταν προδιαγραμμένο από τη Μοίρα’.

    Άρα μοιραία νταλίκας, μοιραίο εισιτήριο, μοιραίο διαμέρισμα είναι αυτά που είτε προκάλεσαν το ‘μοιραίο’ είτε είχαν προσδιοριστεί από τη Μοίρα να λειτουργήσουν έτσι.

  104. Νέο Kid Στο Block said

    Μιχάλη, όχι τον αριθμό Έρντος. Εννοούσα κάτι σαν τους «φίλους του πολιτικού» του Έρντος ,αλλά δεν είναι το ίδιο. Αυτό που έλεγα μοιάζει με τον «μικρό κόσμο» του Στάνλεϋ Μίλγκραμ (σίξτις). Με πόσα βήματα μπορεί να μεταδοθεί μια πληροφορία από κάποιον σε οποιονδήποτε άλλο στον κόσμο.

  105. Μαρία said

    99
    Με τι θέση; 🙂

    Τελικά, τι σημαίνει ξώπορτο;
    http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.article&id=36943

    Τι το ‘θελες το ξώπορτο;
    Παραλλαγή της ατάκας με την οποία υποδέχτηκε στον Άδη ο Πάτροκλος τον Αχιλλέα: Τι το ‘θελες το ξώφτερνο;

  106. Νέο Kid Στο Block said

    101. To κόσκινο του Ερατοσθένη! (Thanasis’ version) 🙂

  107. sarant said

    105: Ούτε στο πρόταγκον, ούτε εδώ βρέθηκε άνθρωπος που να το ξέρει το ξώπορτο!

  108. Simplizissimus said

    Το ραβασάκι είναι υποκοριστικό. Η κανονική λέξη είναι ραβάσι.

  109. sarant said

    108: Σύμφωνοι, αλλά ελάχιστοι την ξέρουν και δεν υπάρχει στα λεξικά.

  110. nikiplos said

    καλησπέρα… κοίτα που καταλήξαμε να ερμηνεύουμε και την κάθε μπαλαφάρα… τεσπα, τη λέξη ξώπορτο την έχω ακούσει με την έννοια του ανεπίσημου… Θυμάμαι τα σπίτια είχαν δύο πόρτες: Την εξώπορτα που έφραζε την εσωτερική αυλή από το περιβόλι ή το δρόμο. Αυτή είχε την απαραίτητη μάνδρα που απέτρεπε στα αδιάκριτα βλέμματα να έχουν επίγνωση τι ακριβώς γίνεται εντός της αυλής. Και την εσωτερική (κύρια και επίσημη) θύρα που έβαζε στα ενδότερα στην κυρίως ειπείν οικία. Στο ξώπορτο τα μίλαγαν οι περαστικοί όχι οι επίσημοι επισκέπτες. Η έννοια που έχω ακούσει τη φράση, είναι κυρίως του «ανεπίσημου».

    Δηλαδή:
    «έλα μέσα στο ξώπορτο θα τα λέμε?»
    ή
    «αυτά τα πράγματα θέλουν σοβαρή κουβέντα, δεν κανονίζονται στο ξώπορτο».

    Επομένως ο πρωθυπουργός μας, μάλλον εννοούσε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ προσεγγίζει τη θρησκεία με τρόπο ανεπίσημο… (οθντκ)

  111. "ετεροδημότισσα" said

    @105τέλος
    😀 😀 😀

  112. Νέο Kid Στο Block said

    101. To «Kαλτέκος» πάει στο California Institute of Technology (Caltech) ?
    Eίναι πολύ νέρντς εκεί ; και είναι όρος που αφορά μόνο αποφοίτους της Πασαντήνα ή γενικός; Μπορεί ας πούμε και ένας Μπερκλεάς να είναι Καλτέκος; Για ξήγα την specialized terminology ρε φυσικέ!:-)

  113. sarant said

    110: Βρέθηκε άνθρωπος που να ξέρει το ξώπορτο! Εύγε!

  114. physicist said

    #112. — Είναι προσωπική απόδοση, στον ενικό, του όρου The CalTechies που, απ’ όσο ξέρω, αναφέρεται αποκλειστικά στη φοιτητιώσα και στην αποφοιτήσασα νεολαία του ευαγούς ιδρύματος της Πασαντένα. Οι οποίοι δεν παίζονται γενικώς, και με την καλή έννοια και με την ανάποδη. Δεν έχει αλλού τέτοια νερντς, λέμε!

  115. Νέο Kid Στο Block said

    Ελα ρε, δεν τόξερα. Δεν έχω γνωρίσει Καλτέκο (νομίζω…)
    Να κι ένα ανέκδοτο που διάβασα σήμερα ,προσαρμοσμένο στην περίσταση:
    A Caltechie girl to her mathematician Caltechian boyfriend:
    — Let’s do something that is forbidden tonight.
    — Divide by zero?

  116. Πάνος με πεζά said

    Νομιζω οτι η απολυτως αξιοκρατικη καταταξη γινεται στο τεννις.Ακομα κι αν ο 1280 κερδισει τον 3,η τον 25 που εχει κερδισει τον 3,δε θα ανεβει παραπανω απο καμια διακοσαρια θεσεις,ιδιως αν ο αγωνας εγινε στην πλατεια του χωριου (εννοωντας σε ενα μικρης βαρυτητας τουρνουα).

  117. Νέο Kid Στο Block said

    116. Ε καλά ρε Πάνο. Παντού (όπου υπάρχει rating ) έτσι γίνεται. Inside σκακιστικά αστεία ήταν αυτά που έλεγα για Π.πρωταθλητής βαθμού ν. Όχι στ’αλήθεια! 🙂

  118. physicist said

    #115. — 😀 😀 😀

    (Η σειρά The Big Bang Theory υποτίθεται ότι διαδραματίζεται στο Καλτέκ).

  119. Γς said

    115:

    1/1, 1/0.9, 1/0.8,..,1/0.3, 1/0.2, 1/0.1 και
    τελικά της πέταξε ένα 1/0 [και τα μάτια έξω]

    Αααχ. Το φχαριστήθηκα!

  120. "ετεροδημότισσα" said

    113
    δηλαδή και την πρώτη φορά που το χρησιμοποιήσε ο Σαμαράς αυτό εννοούσε; έτσι όπως τα πειργράφει ο κ. Νικιπλος νομίζω ότι κι αυτός μια ερμηνεία αλπώς θέλει να δώσει . Το ξώπορτο αντί για εξώπορτα αντί για το «στο πόδι», «στα πεταχτά» δηλ επιφανειακά που είπαν οι άλλοι σχολιαστές που δεν κολλάει καθόλου ότι «τα λέει ξώπορτα για την ΕΡΤ»

    Πάντως αν και δεν θέλω να ασχολούμαι με αυτόν το γελοίο σε αυτήν την περιπ΄τωση τον πέτυχε τον μικροπρεπή όπως πάντα σκοπό του. Με το ύφακι και την εξυπναδούλα κατάφερε να ασχολούμαστ εμε το ξωπορτο αντί για την ουσία.
    άιντε μια κιόξω απ’την πόρτα

  121. Ιάκωβος said

    «Κοροϊδεύετε και τον κόσμο με έναν τρόπο ξώπορτο…

    Μάλλον μπερδεύτηκε. Εννοεί ξώφαλτσο, επιφανειακό.

    Οπωσδήποτε αντίθετη έννοια, από εκείνη που είχε η λέξη από την προηγούμενη φορά που τη χρησιμποίησε, ξώπορτα, δηλαδή σταράτα, με παρησία, έξω απ’ τα δόντια.

    Δεν την ξανάκουσα τη λέξη, όμως δεν αποκλείεται καθόλου να υπάρχει, και κάποιοι να την έχουν χρησιμοποιήσει και με τις δυο σημασίες. Έτσι κι αλλιώς, εκεί, Μεσσηνία, Ηλεία, ο κόσμος είναι αρκετά εκφραστικός και γλωσσοπλάστης, όπως θα διαπιστώσετε αν ακούσετε, σιγούλια-σιγούλια, τον νταλικιέρη από κείνα τα μέρη:

  122. Μαρία Κάμπα said

    Δέν έχω αλήθεια σχόλιο πάνω στα μεζεδάκια,ερώτηση έχω από αρθρο σήμερα στο Bostanistas.gr της Στέλλας Αλαφούζου.
    H φράση των Κρητικών «διάολε τις απολυμάρες σου»που συναντώ για πολλοστή φορά,τι άραγε να σημαίνη;
    Ευχαριστώ
    R

  123. ππαν said

    92: Πρέπει να το σκεφτώ αλλά δε νομίζω :). Ίσως αν μετράνε οι ισοπαλίες

  124. sarant said

    122: Γεια σας. Διάλε τσ’ απολειμάρους σου (ή απολειμάρες). Οι απολειμάροι είναι οι απόγονοι, αυτοί που απολείπονται, που θα μείνουν μετά από μας. Επίσης, οι αποθαμένοι οι πρόγονοι. Οποτε, κατά περίπτωση, μπορείτε να βρίσετε τους μεν ή τους δε 🙂

  125. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    2-0 – Την ήπιε την Πολωνική «βότκα» η παγκόσμια πρωταθλήτρια.

  126. Ριβαλντίνιο said

    Αυτοί οι παλιο….Φινλανδοί. Τον Μανερχάιμ μου μέσα !

  127. "ετεροδημότισσα" said

    κουβά Ριβαλντίνιο?

  128. "ετεροδημότισσα" said

    @125
    αυτό μοιάζει με το δικό μας 2004 μετά που πήραμε το ευρωπαϊκό παίξαμε με την Αλβανία και χάσαμε δεν θυμάμαι πόσο αλλά είχε γίνει χαμός (είχα διαβάσει)

  129. Ριβαλντίνιο said

    @ 127 «Ετεροδημότισσα»

    Μπα. Απλώς εθνική έξαψη.
    Δεν είμαι Κουβανός.

  130. Ριβαλντίνιο said

    @ 128

    Albania 2-1 Greece 4.9.2004

  131. sarant said

    Kαι μετά έγινε πογκρομάκι, ένας αλβανός νεκρός.

  132. Ριβαλντίνιο said

    Άρα και αυτό ήταν πογκρομάκι κατά των Ελλήνων ?

    Δείτε πως από και έναν και μόνο ανεγκέφαλο που πετάει ένα μπουκάλι από ψηλά ( 5.54-5.58 ) μπορεί να ξεφύγει η κατάσταση.

  133. lafiatis said

    Το παιδάκι του παιδακιού, το τραπεζάκι του τραπεζακιού, το μηχανάκι του μηχανακιού….. αυτές οι γενικές εδώ στην Χίο δεν ξενίζουν παρά μόνο τους …ξένους. Το πιo ωραίο το άκουσα σε εργαστήριο ηλεκτρονικών επισκευών στου Ζωγράφου : πελάτης αναφέρεται σε αλλαγή «τσιπακιού» και τόν ρωτώ αδιάφορα αν έχει κάποια σχέση με τη Χίο : η μάνα μου είναι απο κει , απαντάει.

  134. sarant said

    132: Άνοιξε μύτη; Όχι.

    133: Ακριβώς, σε πολλά νησιά αυτές οι γενικές δεν ξενίζουν. Πολύ καλό αυτό με τον πελάτη.

  135. Θέκλα said

    Καταπληκτικό το βίντεο στο 121!

    Δεν ήξερα ότι το κογιονάρω είναι επτανησιακό, η γιαγιά μου στην ορεινή Κορινθία λέει κογιόνος. Δε νομίζω να την έχω ακούσει να λέει το ρήμα κογιονάρω όμως. Επίσης χρησιμοποιεί σχεδόν αποκλειστικά το καλαμπούρια και το καλαμπουρίζω αλλά ποτέ το καλαμπουρτζής (προτιμά το κογιόνος). Περίεργο, δεν το είχα σκεφτεί.

    Στο γκουγκλ το κογιόνος (και κογιώνος) εμφανίζεται μόνο σαν επώνυμο, δεν είναι λέξη που χρησιμοποιείται γενικά;

  136. sarant said

    Όχι, δεν είναι πανελλήνια λέξη το «κογιόνος». Ευχαριστώ!

  137. IA said

    Η ανθρωπιστικη κριση εχει να κανει με τις φυσικες καταστροφες

    Στην Ελλάδα σημερα αυτό που βιωνουμε είναι η καπιταλιστικη κριση και τα αποτελεσματα της στο βιοτικο επιπεδο των εργαζομενων
    Και μονο η χρηση του ορου ανθρωπιστικη κριση για να περιγραψει σημερα την κατασταση στην Ελλάδα αθωωνει το συστημα και συσκοτιζει τις αιτιες

    Αυτό ειπε η Α. Παπαρήγα την Παρασκευη αλλα ο καθενας κε Σαραντακο ακουει ότι τον συμφερει

  138. Ριβαλντίνιο said

    @ 132α.
    Αυτόν που κοπανάνε στο 6.25 – 6.28 μπορεί να του την άνοιξαν . 🙂

  139. sarant said

    137: Στο σχόλιο 64 παρέθεσα ακριβώς τι είπε η Αλέκα Παπαρήγα, απομαγνητοφωνημένο απο το γιουτουμπάκι. Εσύ λες τι εννοούσε, άρα εσύ ακούς ό,τι σε συμφέρει.

    Αν η ανθρωπιστική κρίση έχει να κάνει μόνο με φυσικές καταστροφές, κακώς έγραψε ο Ριζοσπάστης για ανθρωπιστική κρίση στη Γάζα και στη Λιβύη (αν δεν με πιστεύεις έχω τα λινκ).

  140. IA said

    θα σου συνιστούσα να αφησεις την ιδια την Α.Παπαρηγα να εξηγησει τι εννοει και να αφησεις κατά μερος τη δικη σου μεροληπτικη και προκατειλημενη ερμηνεια

    από το 12:40 ως 13:30

  141. sarant said

    Βρε παλικάρι μου, εγώ παρέθεσα αυτολεξεί τα λόγια της και συ με κατηγόρησες ότι «ακούω ό,τι με συμφέρει». Μπορείς να ισχυριστείς ότι δεν τα ερμήνευσα σωστά, όχι όμως ότι τα κατέγραψα λάθος!

  142. Πέπε said

    Εάν ήμην ο Σαραντάκος, θα προτιμούσα να παραδεχτώ ένα λάθος που δεν έκανα (έστω: που θεωρώ ότι δεν έκανα) παρά να παρακολουθήσω 1:00’51» βίντεο με ομιλία της Παπαρήγα…

  143. Πάνος με πεζά said

    Συμπληρώνω το δικό μου [69] με το «παιδάκιον». Είχα βάλει ένα λινκ σε ένα παλιό κείμενο, που από το σπίτι, τουλάχιστον, δούλευε.
    Για να ξαναδούμε ξανά.

  144. Πάνος με πεζά said

    ΓΒΡΜ ! Πάλι !

  145. Πάνος με πεζά said

    E βέβαια, με το «να ξαναδούμε ξανά»,πώς να δουλέψει…

  146. sarant said

    Εντάξει, Κοραής, Άτακτα 1820.

  147. Γς said

    ΣΚΑΙ τώρα:
    Για την απεργία στα τραμ κλπ, που θα γίνει σήμερα
    -Από τις 12 το μεσημέρι έως τις 12 το απόγευμα.

    Λέγεται;
    Τα φαντάσματα που βγαίνουν το απόγευμα στις 12!

  148. sarant said

    Όχι βέβαια, δεν λέγεται!

  149. ΓΙΩΤΗΣ said

    Έ, βέβαια έτσι «ξώπορτα» προσεγγίζει τη θρησκεία ο Τσίπρας, αφού έλαβε «θύραθεν» παιδεία. Φαίνεται ότι ο Σαμαράς σπούδασε σε ορθόδοξο μοναστήρι.

  150. ππαν said

    Εδώ και τώρα διαφοροποίηση!
    http://www.sport-fm.gr/article/ksilwnoun-to-texniko-epiteleio-tis-ethnikis-newn/791311

    Δεν είχα πάρει είδηση ότι πια διαφοροποιούμε και δεν αλλάζουμε.

  151. Γς said

    Στο ΣΚΑΙ τώρα:
    -Τους πήρε σβάρνα, αμπάριζα.

    Ρεπόρτερ για κάποιον οδηγό που τραυμάτισε άτομα.

  152. Γς said

    Στο ΣΚΑΙ τώρα:

    [Για την νοσοκόμα με το Εμπολα]

    -Μεταφέρθηκε στην Μέριλαντ της Ουάσιγκτον

  153. Αριστείδης Καρατζόγλου said


    Όταν ο Αισχύλος έκανε ρεπορτάζ για τις συλλήψεις φοροφυγάδων ελεύθερων επαγγελματιών.
    Από «ελαφρύ» βιβλίο των εκδόσεων Ψυχογιός.

  154. sarant said

    153: Ωχ! Και δεν το κοκκινίζει (το Προμηθεύς) ο κορέκτορας, είναι δικό τους λάθος μάλλον.

  155. Γς said

    Στο ΣΚΑΪ τώρα:
    [Μιλάει ο πρόεδρος (ιμάμης;) των μουσουλμάνων Ελλάδας)]
    -Εχουν γράψει έξω από τους λατρευτικούς μας χώρους «Οίκος Ενοχής»

  156. chstamos said

    Ο Αϊνστάιν ήταν αριστερός και σοσιαλιστής, θεωρούσε τον καπιταλισμό πηγή των στρεβλώσεων και των δεινών της κοινωνίας μας, και υποστήριζε τον σοσιαλισμό, προειδοποιώντας ωστόσο, παράλληλα, για τους κινδύνους εκφυλισμού του δεύτερου σε μια κυρίαρχη παντοδύναμη γραφειοκρατία σε βάρος του ατόμου.

    Να επικαλούνται δεξιοί την «αυθεντία» του Αϊνστάιν σε πολιτικά ζητήματα είναι σα να πυροβολούν τα πόδια τους, αποδεικνύοντας επιπρόσθετα την αγραμματοσύνη τους.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Why_Socialism%3F

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: