Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Πλημμυρισμένα μεζεδάκια

Posted by sarant στο 25 Οκτώβριος, 2014


plymmΚαι πώς αλλιώς να τα πούμε ύστερα από την πλημμύρα που έπνιξε χτες τους συνήθεις φουκαράδες στο λεκανοπέδιο -πιθανώς και σε άλλες περιοχές της χώρας.

Τα μεζεδάκια μας βέβαια δεν έχουν να κάνουν με την πλημμύρα, έχουν σχεδόν όλα συγκεντρωθεί νωρίτερα, με εξαίρεση το μακάβριο λάθος του Βήματος, το οποίο έγραψε ότι: Το Σάββατο προς το μεσημέρι εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η άντληση των υδάτων από το 3όροφο υπόγειο του σούπερ μάρκετ στον Ιλιον, που έχει πολλά μέτρα νερό με την ευχή να έχει υπάρξει κάποιος εγκλωβισμένος.

Φυσικά λείπει ένα ‘μην’. Διδακτικό είναι πάντως ότι αν ο συντάκτης έγραφε «να μην έχει υπάρξει κανένας εγκλωβισμένος», δεν θα ρεζιλευόταν τώρα που ο δαίμονας κατάπιε το «μην». Μακάρι όμως το λαθάκι αυτό να είναι το σοβαρότερο φάλτσο του κρατικού μηχανισμού στην αντιμετώπιση των καταστροφών (τι; δεν ανήκει το Βήμα στον κρατικό μηχανισμό; )

* Δύο κρούσματα γενικομανίας είχαμε αυτή την εβδομάδα. Το πρώτο, από καθηγητή Πανεπιστημίου, τον Ιωακείμ Γρυσπολάκη, ο οποίος θεώρησε καλό να υπενθυμίσει ότι «η Αριστερά δεν έχει το δικαίωμα να μετέρχεται γκεμπελικών μεθόδων σπίλωσης των αντιπάλων».  Όχι όμως κύριε καθηγητά, το μετέρχομαι συντάσσεται με αιτιατική.

Αφήνω δηλαδή ότι και η πρόταση «η Αριστερά δεν έχει το δικαίωμα να μετέρχεται γκεμπελικές μεθόδους» οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι άλλες πολιτικές δυνάμεις και παρατάξεις έχουν το δικαίωμα να μετέρχονται γκεμπελικές μεθόδους -ή όχι;

* Το δεύτερο κρούσμα από ειδησάκι που το αναδημοσίευσαν αρκετοί ιστότοποι κι έτσι δεν ξέρουμε πούθε ξεκίνησε. Πάντως, όπως διαβάζουμε, «ο Σουμάχερ έχει ξεφύγει του κινδύνου«. Το ξεφεύγω φυσικά θέλει αιτιατική (κάποτε και με την πρόθεση από), αλλά και το λογιότερο «διαφεύγω» και αυτό, κανονικά, με αιτιατική συντάσσεται.

* Κι αν δεν με πιστεύετε εμένα, εδέησε να το πει και ο κ. Μπαμπινιώτης, ότι τα ρήματα αυτά συντάσσονται με αιτιατική.

* Μια νέα λέξη έκανε την εμφάνισή της στο ελληνικό Διαδίκτυο την περασμένη βδομάδα -ή, ίσως, τώρα έγινε αντιληπτή από πολύν κόσμο μια και εμφανίστηκε σε κοινοβουλευτική ερώτηση της βουλευτίνας Μ. Χρυσοβελώνη: η ιδαχοποίηση.

Ή ίσως ΙΔΑΧοποίηση για να φαίνεται η «ετυμολογία» της λέξης, αν και εγώ θα το έγραφα με πεζά, από το ακρώνυμο ΙΔΑΧ (ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, νομίζω πως σημαίνει), που ακούστηκε πολύ σε σχέση με τους συμβασιούχους υπαλλήλους. Πάντως η κυρία Χρυσοβελώνη ρώτησε «Αληθεύει ότι επί δημαρχίας Ντινόπουλου στον Δήμο Βριλησσίων (2002-2006) έγιναν ‘’ΙΔΑΧοποιήσεις’’ συμβασιούχων ορισμένου χρόνου ή έργου στον ίδιο δήμο; Αν ναι, πόσες; Θα ελεγχθούν από το ΣΕΕΔΔ και οι ιδαχοποιήσεις της περιόδου 2002-2006 στον Δήμο Βριλησσίων;»

Μόλις είδα τη νεοπαγή λέξη σκέφτηκα το Αϊντάχο, το ίδιο κι ένας φίλος που μου έστειλε το απόσπασμα. Τι είναι ΣΕΕΔΔ μη με ρωτάτε, προφανώς πρόκειται για τον φορέα που είναι αρμόδιος για τις ιδαχοποιήσεις -για τις μισουροποιήσεις δεν ξέρω.

* Και μια και είπαμε για το Αϊντάχο, να βάλουμε κι ένα ελληνικό τραγούδι που το περιέχει, η δεύτερη μεγαλύτερη προσφορά του Φ. Δεληβοριά στον πολιτισμό μας:

* Στην συνέντευξή του στην Καθημερινή της περασμένης Κυριακής, ο κ. Φώτης Γεωργελές αποφαίνεται ότι «Ο λαός αυτός [εννοεί τον ελληνικό λαό] δεν τα πάει καθόλου καλά με τα νούμερα. Δεν πιστεύει στα νούμερα». Όταν λέει «νούμερα» εννοεί αριθμούς, και όχι οτιδήποτε άλλο μπορεί να σκεφτήκατε.

Και αμέσως μετά, ίσως για να δείξει ότι ανήκει σε «αυτό τον λαό», ο κ. Γεωργελές, γεννημένος το 1954, λέει «εμείς οι πενηντάρηδες …».

Εικόνα σου είμαι κοινωνία και σου μοιάζω!

* Μερικά ορθογραφικά λάθη έχουν πολύ γούστο. Για παράδειγμα, διαβάζω στο in.gr ότι δημιουργήθηκε, λέει, κυκλοφοριακό κομφούζιο στην Κηφισίας, επειδή «ένα πεύκο που βρίσκεται δίπλα στο δρόμο πήρε κλήση και οι αρμόδιες υπηρεσίες έπρεπε να κλείσουν τα δύο ρεύματα προκειμένου να το απομακρύνουν». Αναπάντητη ήταν η κλήση; Ή μήπως πήρε κλήση από την τροχαία;

* Οι ευπρεπιστικοί ιστότοποι (π.χ. το Βήμα) έχουν προγράψει το «σαν» εδώ και καιρό. Τώρα βλέπω πως ο ευπρεπισμός πιάνει και τους απέναντι ιστότοπους. Για παράδειγμα, διαβάζω ότι «Νεαρή ποιήτρια μάχεται ως σαν τον Δαβίδ…» Να δούμε  πως προκύπτει το τερατώδες «ως σαν» με τρεις απλές κινήσεις: Γράφεις «σαν». Αμέσως χτυπάει το ευπρεπιστικό καμπανάκι και το κάνεις «ωσάν». Και μετά, με μια λεπτή σχιζολεκτική εγχείρηση, το «ωσάν» γίνεται «ως σαν». Εναλλακτικά: Γράφεις «σαν». Έρχεται ο αρχισυντάκτης: Δεν είπαμε να σταματήσεις τα χυδαία; Βάλε «ως». Βάζεις «ως» αλλά ξεχνάς να σβήσεις το «σαν»: «ως σαν».

* Κι άλλο ένα γουστόζικο ορθογραφικό λάθος, στο Βήμα: «Σήμερα είναι μια ηλιόλουστη μέρα, όμως ο χείμαρρος του Δενδροποτάμου έχει νερά. Και τα νερά αυτά δεν είναι καθαρά, όπως βλέπετε, γιατί από πιο πάνω χύνονται μέσα λήμματα από διάφορες δραστηριότητες»

Μας πρόδωσαν τα ομόηχα -και δεν τα πιάνει κι ο αφιλότιμος ο Σπελ Τσέκερ. Υπάρχει λήμμα, υπάρχει και λύμα, φυσικά και λίμα, αλλά και το σπάνιο λείμμα. Φυσικά, τα βρομερά λήμματα προκάλεσαν ποικίλες αντιδράσεις. Όπως είπε κι ένας φίλος διαβάζοντας την είδηση: «Ξεχείλισε ο Μπαμπινιώτης!

* Δεν θα κάνω κριτική επί της ουσίας στο βίαιο κείμενο της κ. Πατρικίου για το «πρόγραμμα» που παρουσίασε (ως βάση συζήτησης) ο ΣΥΡΙΖΑ για τον πολιτισμό. Σήμερα λεξιλογούμε και μαζεύουμε μαργαριτάρια, οπότε θα περιοριστώ στον τίτλο του άρθρου και ειδικότερα στη λέξη «*ζντανοβικός» που υπάρχει στον τίτλο.

Ο Ζντάνοφ μπορεί να γράφεται Zhdanov στα αγγλικά και Жданов στα ρώσικα, ωστόσο προφέρεται Ζντάνοφ (στα ρώσικα) και έτσι έχει καθιερωθεί από πολύ παλιά στη γλώσσα μας. Άλλωστε, με -ωφ/ώφ είναι και τα ελληνικά επώνυμα που έχουν αυτή την κατάληξη, π.χ. Αβέρωφ, Ιβανώφ, Μοσκώφ. Οπότε, ζντανοφισμός/ζντανοφικός.

Στο ίδιο κείμενο, στο τέλος, και «εν πλήρη αδιαφορία περί των συνεπειών». Όχι όμως. Το πλήρης, στην αλήστου μνήμης δοτική έκανε «πλήρει».

* Σε ένα πομφολυγώδες πόνημα ενός δάσκαλου διαβάζω ότι «τα παιδάκια της πρώτης δημοτικού αμέσως καταλαβαίνουν και διαβάζουν αρχαίες επιγραφές». Εγώ παιδάκια της πρώτης δημοτικού που να διαβάζουν ΕΔΟΧΣΕΤΕΙΒΟLΕΙΚΑΙΤΟΙΔΕΜΟΙ και να το καταλαβαίνουν δεν έχω συναντήσει, αλλά, αν υπάρχουν, ύστερα από δώδεκα χρόνια καταλήγουν στην τρίτη λυκείου να μη σκαμπάζουν γρυ από αρχαία. Κατά τα άλλα, μαθαίνουμε ότι τα δυο Νόμπελ μας, του Σεφέρη το 1963 και του Ελύτη το 1979, τα χωρίζουν δεκαπέντε χρόνια. Κάτι τέτοια διαβάζει και ο πενηντάρης κ. Γεωργελές και βγάζει συμπέρασμα ότι ως λαός «δεν πάμε καλά με τα νούμερα»….

* Και βέβαια να μην προσπεράσουμε το συγκλονιστικό νέο ότι «Αποκαλύφθηκαν τα μυστικά του δίσκου της Φαιστού». Νομίζω για έκτη φορά φέτος.

* Και μ’ αυτό κλείνω. Αν μένετε κοντά στη Δράμα, σημειώστε ότι την Παρασκευή 31.10 στις 6.30 μ.μ. θα μιλήσω στο δημοτικό ωδείο με θέμα «Γλώσσα: γλώσσες, μύθοι και αλήθειες» και την επόμενη έχουμε μια πιο χαλαρή εκδήλωση σε παρακείμενο καφενείο. Επίσης, την Τρίτη 4.11 στις 6.30 μ.μ. στην ακριτική Κηφισιά παρουσιάζω το βιβλίο μου Οπωροφόρες λέξεις. Επόμενο ραντεβού, στις 20 Δεκεμβρίου, στο μουσείο Μπενάκη, αλλά γι΄ αυτό θα πούμε άλλη φορά, έχουμε καιρό.

 

Advertisements

200 Σχόλια to “Πλημμυρισμένα μεζεδάκια”

  1. Κόκκινος Πλανήτης said

    Καλημέρα και Καλό Σαβατοκύριακο σε όλους (και Γς και Λέωνικο βέβαια!)

  2. Γς said

    Καλημέρα
    Κι έβλεπα χτες στην τηλεόραση έναν φουκαρά που κοίταζε το αναποδογυρισμένο από την νεροποντή αμάξι του.
    Και θυμήθηκα ότι πρέπει να δω κι εγώ από κάτω το δικό μου. Να ελέγξω αν όλα είναι εντάξει

  3. Κόκκινος Πλανήτης said

    Λεώνικο βέβαια… Μια μέρα έχω και εγω που μπορώ να γράφω

  4. Κόκκινος Πλανήτης said

    Γρήγορος, αλλά όχι αρκετά

  5. η τροχαία χτές έγραφε για σωσίβια

  6. Όποτε βλέπω το όνομα του Γρυσπολάκη θυμάμαι την περίφημη τούρτα, για την οποία μας αποκάλυψε εφτά χρόνια μετά ότι ήταν λέει και ποτισμένη με αρσενικό 🙂

  7. Γς said

    >που έχει πολλά μέτρα νερό με την ευχή να έχει υπάρξει κάποιος εγκλωβισμένος.

    Και τι αστείος ήταν ο δύτης, με όλο τον εξοπλισμό του που τον έδειχνε η ΤιΒι λίγο πριν βουτήξει για τυχόν εγκλωβισμένο σε αυτοκίνητο στα νερά της λωρίδας κάτω απ τη γέφυρα έξω από τα ΚΤΕΛ στο ποτάμι. Πριν 10 και βάλε χρόνια.

  8. Κουνελόγατος said

    «Στο ίδιο κείμενο, στο τέλος, και “εν πλήρη αδιαφορία περί των συνεπειών”. Όχι όμως. Το πλήρης, στην αλήστου μνήμης δοτική έκανε “πλήρει”.»
    Έχει γίνει επιδημία, καλά κάνεις και το γράφεις, παίζουν τα νεύρα μου.

    Υ.Γ. Μου τη ΔΙΝΟΥΝ οι επιδημίες.

  9. Ορεσίβιος said

    Στην Ελληνοφρένεια, παλιότερα ένας τύπος τηλεφωνούσε κι έλεγε πως σπάσανε τα νερά στη Μαγούλα. Πλημμύρα κι εκεί αλλά λόγω κακοτεχνιών της Εταιρίας Ύδρευσης και Αποχέτευσης, όχι από νεροποντή, ούτε από ζημιές που προκαλούσε κάποιος μουτζουρωτής δημοσιογραφικού χαρτιού, που κατ’ ευφημισμό αποκαλείται δημοσιογράφος.

  10. "ετεροδημότισσα" said

    καλημέρα!
    θα είμαι αφελής αν ρωτήσω ποια είναι η πρώτη μεγαλύτερη προσφορά του Φοίβου Δεληβοριά στο πολιτισμό μας;

  11. Γς said

    7:
    Ναι ήταν δεν ήταν 2 μέτρα νερό.
    Οχι δεν ήταν ο δικός μας Δύτης των Νιπτήρων. Ηταν των ΧΛΚ [χαμηλωμένων λωρίδων κυκλοφορίας]

  12. 🙂

  13. LandS said

    Αποτελέσματα γκουγκλίσματος:

    Showing results for Σταχανοφικό
    No results found for Σταχονοβικό

  14. physicist said

    Όμως, Λαντς, ο Σταχανοβισμός σαν λέξη δίνει και παίρνει, ενώ ο Σταχανοφισμός ακούγεται παράξενα, και ο γούγλης το επαληθεύει. Μήπως να χαλαρώναμε την αυστηρότητα, ειδικά όταν η λέξη μας έχει έρθει από αλλού;

    Παράπλευρη ερώτηση: αυτά με κεφαλαίο ή με μικρό τα γράφουμε;

    Καλημέρα!

  15. Γς said

    >άντληση των υδάτων από το 3όροφο υπόγειο

    Κατέβαινα με το αμάξι μου τους ορόφους 3όροφου Σταθμού Στάθμευσης [σικ] και Πλυντηρίου Αυτοκινήτων στα Χαυτεία, όταν με πλησιάζει μια υπάλληλος.

    -Μήπως θα θέλατε κι ένα πλυσιματάκι;
    -Πλυμένος είμαι μάτια μου. Εκανα μπάνιο το πρωί σπίτι μου.

  16. homeAlone said

    Κατά τα άλλα, μαθαίνουμε ότι τα δυο Νόμπελ μας, του Σεφέρη το 1963 και του Ελύτη το 1979, τα χωρίζουν δεκαπέντε χρόνια. Κάτι τέτοια διαβάζει και ο πενηντάρης κ. Γεωργελές και βγάζει συμπέρασμα ότι ως λαός “δεν πάμε καλά με τα νούμερα”

    ;

    Ένσταση : 18 Oct 1979 – 24 Oct 1963 = 15 years 11 months 25 days, από το http://www.wolframalpha.com/input/?i=18%20Oct%201979%20-%2024%20Oct%201963&t=crmtb01.

    Επειδή μιλάμε για

    «παιδάκια της πρώτης δημοτικού»

    , αυτονόητο είναι πως δεν έφτασαν ακόμη στην στρογγυλοποίηση.

  17. LandS said

    14 Μα και εγώ την ίδια εντύπωση με σένα είχα.

    Αχά! αναφώνησα, σε τσάκωσα Νικοκύρη.

    Πήγα λοιπόν και γκούγκλισα Σταχανοφικό. Βρούμ γέμισε η οθόνη αποτελέσματα, όλα σταχανοφικό και Σταχανοφικό. Για σιγουριά γκουκγλίζω Σταχανοβικό, βρουμ ξαναγεμίζει η οθόνη με τα ίδια αποτελέσματα και πάνω-πάνω, αυτό που κοπυπάστωσα πιο πριν.

    Μου τη γλίτωσε αυτή τη φορά.

  18. Νέο Kid Στο Block said

    Τι είναι ο Σταχανοβισμός; (ή Σταχανοβιτισμός; ) .Έχει σχέση μ’αυτό που κάνουμε εδώ μέσα; 🙂

  19. alexisphoto said

    ……(τι; δεν ανήκει το Βήμα στον κρατικό μηχανισμό; )…..

    Η αλήθεια είναι ότι ο κρατικός μηχανισμός ανήκει στο Βήμα.
    καλημέρες,

  20. LandS said

    16. Αν την 18 Οκτωβρίου 1979 ρωτουσες ένα παιδάκι που είχε γεννηθεί την 24 Οκτωβρίου 1973 πόσο είναι, δεν θα σου απαντούσε «5 years 11 months 25 days», θα σου απαντούσε θικθ ή έκθι.

  21. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    19: Μάλλον έτσι είναι η σωστή διατύπωση.

    16: Δεκτή η ένσταση!

    10: Η μεγαλύτερη προσφορά του είναι Εκείνη.

    14 και συναφή. Ο λόγος που λέμε Σταχάνοφ αλλά σταχανοβίτης ενώ Ζντάνοφ και ζντανοφικός είναι ότι το κίνημα του σταχανοβιτισμού (που δεν θα συζητήσουμε τώρα τον χαρακτήρα του) αναπτύχθηκε στην ίδια την ΕΣΣΔ κι έτσι μας ήρθε έτοιμο ως λέξη από τα ρώσικα όπου προφέρεται με Β, ενώ στην περίπτωση του Ζντάνοφ πήραμε απλώς το όνομα από τα ρώσικα.

  22. physicist said

    #17. — Χμμμμ, σχιζοφρενική λέξη. Το κίνημα είναι Σταχανοβισμός, το επίθετο είναι σταχανοφικός και ο υποστηρικτής του είναι σταχανοφικός ή σταχανοβίτης.

  23. Γς said

    >Αποκαλύφθηκαν τα μυστικά του δίσκου της Φαιστού

    Είχε αποκαλυφθεί από καιρό. Υπάρχει πλάκα γραμμοφώνου της Μαστερ Βόις [με το χωνί και το σκυλάκι] δισκογραφημένη στην Αστόρια ΝΥ.

    Τώρα κυκλοφορεί ο Δίσκος σε δισκάκι CD από την εταιρία ERASMUS. Εμφανίστηκαν όμως και παράνομα αντίγραφα του που πουλούν οι μαύροι μαζί με CD Καζαντζίδη, Μπέλου και Χαλκιά

  24. LandS said

    Δεν παίζω, ο γκούκλης στο μοτντζίλα του λάπτοπ βγάζει τελείως άλλα αποτελέσματα από ότι στο μοντζίλα του τάμπλετ.

    ΣΕ ΤΣΑΚΩΣΑ ΝΙΚΟΚΥΡΗ άφτερ ολ.

  25. physicist said

    Α, το 22 αποδείχτηκε περιττό μετά το 21 αλλά γράφαμε ταυτόχρονα.

  26. LandS said

    Τελικά είναι Ν(σταχανοβισμός) > Ν(σταχανοφισμός) και Ν(σταχανοφικός)>Ν(σταχανοβικός) = 0 (μέχρι πριν από λίγο) και ανεξάρτητα από μηχάνημα.

    Ζντανοφικός λοιπόν.

  27. physicist said

    Πολύ γέλασα με το πεύκο που πήρε κλήση στην Κηφισίας. Μου θύμισε και τη στάνταρ στιχομυθία, που έλεγε κάποιος ότι στουκάρησε σε δέντρο κι ο άλλος απαντούσε, μα καλά κι αυτό το δέντρο, αφού σε είδε να έρχεσαι, δεν έκανε λίγο παραπέρα;

  28. Γς said

    27:
    >κι αυτό το δέντρο, αφού σε είδε να έρχεσαι, δεν έκανε λίγο παραπέρα;

    Εμένα με παίρνουν από πίσω. Επίδαυρος:
    Μπουμ! -Ποιος έβαλε αυτό το πεύκο πίσω μας;

    Βερολίνο: Ενας στύλος [του άφησα τον πίσω προφυλακτήρα να με θυμάται]

  29. physicist said

    Με το αυτί παρκάρεις, Γς;

  30. LandS said

    28 Άλλους τους κυνηγάνε πορτοκαλιές στο μπρος δεξί φτερό, και ελιές στη πίσω δεξιά πόρτα.

  31. Γς said

    19:
    >Η αλήθεια είναι ότι ο κρατικός μηχανισμός ανήκει στο Βήμα.

    Μου θυμίζει έναν Αμερικάνο (W.-H. Li) που έλεγε σ έναν Ισραηλινό (D. Graur):
    -Αν σας εγκαταλείπαμε, πόσες ώρες θα αντέχατε εκεί στη Μέση Ανατολή;
    Και πετάχτηκα:
    -Εσεις πόσο θα αντέχατε στην Β. Αμερική, αν σας άφηναν μόνους αυτοί;

  32. Γς said

    29:

    >Με το αυτί παρκάρεις, Γς;

    Στην Πλατεία Υμηττού. Σταματήσαμε σ ένα Μινι Μάρκετ για να πάρουμε προμήθειες, μπύρες, σαλάμια, τυριά για μια έκτακτη απόδραση στα βουνά

    Και μετά; Πάω να φύγω, κάνω λίγο πίσω και … μπάμ!

    Πετάγεται ο άλλος από το μαγαζί:
    -Δεν με είδες;
    -…
    Δεν με είδες;
    -Δεν σε είδα.. Σε άκουσα όμως!

  33. Διάβαζα για τον δίσκο της Φαιστού και με πρόλαβε ο Γς!

    Άλλη ατυχία! Ο δίσκος της Φαιστού είναι γραμμένος σε Γραμμική Β και να μην το έχω πάρει χαμπάρι! Είναι βέβαια 2000 χρόνια παλαιότερος, αλλά μπορεί οι τότε πανέξυπνοι έλληνες να έγραφαν στην γλώσσα της επόμενης περιόδου. Βρέθηκε και μια επιγραφή στη Ρώμη του 700 π.Χ. γραμμένη σε σύγχρονα ιταλικά (Μην το διαδώσετε! Μου το εμπιστεύθηκαν!)

    @31… Αυτό το παιδί, μερικές φορές έχει δίκιο! Η αλήθεια είναι ότι ο κρατικός μηχανισμός ανήκει στο Βήμα

    Ας πάρω κιεγώμια θέση

  34. @31 Α! Δεν τον είχα διαβάσει όλον! Είναι αριστούργημα. Ποιοςείπε ότι το Ισραήλ είναι στην Μέση Ανατολή;

  35. @ 1 Κόκκινε πλανήτη, ευχαριστώ για την καλημέρα σου, και ας τη μοιράστηκα με τον Γς. Ευτυχώς δεν θα τον δω ούτε σήμερα.
    Αυτό τουλάχιστο το έχω εξασφαλίσει.

  36. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  37. smerdaleos said

    “τα παιδάκια της πρώτης δημοτικού αμέσως καταλαβαίνουν και διαβάζουν αρχαίες επιγραφές”

    Ωχ ωχ ωχ … μάλλον τα βράδια στο σπίτι ο δάσκαλος ντύνεται Ναπολέων ή, στην περίπτωσή του, Περικλής.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Grandiose_delusions

  38. Σερ Σαρ, ευελπιστώ να συμμορφωθείς και να γράψεις κάποτε κι εσύ το πλημύρα μ’ ένα μ και άσ’ τον τον κ. Σπελ Τσέκερ να κουρεύεται

    “εν πλήρη αδιαφορία περί των συνεπειών”
    και πού να δεις το εν πάσει περιπτώση. Εκεί είναι ο θρήνος και ο τριγμός των οδόντων.
    Εντούτοις εγώ βρίσκω και δεύτερο λάθος και το βάζω προς συζήτηση:
    Υπενθυμίζω: Ασχολείται περί άλλα
    Ενώ λέω και γράφω ‘συζητούν περί των’ αλλάζω σε ‘η συζήτηση περιεστράφη περί τα’
    Δηλαδή εδώ θα ήθελα αιτιατική. Και είναι κάτι που μπορεί να μπει σαν θέμα.

    Zhdanov Жданов ζντανοφ/βικός

    Έχω μια ένσταση ή μάλλον ενδοιασμό περί αυτά, και συνηγορεί και ο @14 Φυσικός κατά κάποιο τρόπο.
    Όντως, το τελικό Β προφέρεται Φ στα ρώσικα, όπως όλα τα ένηχα γίνονται άηχα στο τέλος της λέξης. Το πιο αστείο είναι το мягкий που κάποιοι το πρόφεραν μιάγκι (γκ σου λέει…). Εντούτοις, εφόσον και τα άλλα σε ΟΒ κάνουν ελληνικά παράγωγα σε –βικος δεν βρίσκω έρεισμα στην παρατήρησή σου

    @10 Ετεροδημότισσα, κάν’ το εσύ γιατί εγώ φοβάμαι μην κακοχαρακτηριστώ. Δεν ήξερα καμιά! Είναι κι άλλες;

    Αγράμματος είμαι! Απολίτιστος, ανεκπαίδευτο γουρούνι!

    @11 Πάει, σήμερα κάτι έκτακτο συμβαίνει. Ο Γς σχολιάζει καταπληκτικά κι ευρηματικά. Κι εγώ σχολιάζω τον Γς!
    Αναφέρομαι στο ΧΛΚ [χαμηλωμένων λωρίδων κυκλοφορίας

    @19 Συγνώμη Αλεξίφωτο, δεν είχα δει ότι το είπες πρώτος, και μάλιστα ο Γς σχολίαζε εσένα.
    Η αλήθεια είναι ότι ο κρατικός μηχανισμός ανήκει στο Βήμα.
    Αλλά… παρ’ όλα αυτά. Γς δεν είσαι! Θες πολλά καρβέλια ακόμα (και γυναίκες)

    @28 Αφού σε θυμούνται και οι στύλοι στο Βερολίνο… Τι να πω;

    @29 Φυσικέ… λίγο σεβασμό γι’ αυτούς που παρκάρουν (ενίοτε) με το αυτί. [Εγώ τώρα έχω τουτ τουτ τουουουουουουουουουουουου] Βελτιώθηκα

  39. @37 Σμερδαλαίε…

    10% of healthy people experience grandiose thoughts

    but ευτυχώς do not meet full criteria for a diagnosis of GD

    That’s my case. Μην το μάθει ο Γς. έχω και μανία καταδιώξεως ΚΑΤΑ Γς

  40. Περιμένω τη γυναίκα μου να μεπάει βόλτα. Τ’ ακούς Γς! Ενώ εσύ θα είχε φύγει!

  41. Γς said

    μαμ και μετά άτα
    [ο Γς φτύνει τον κόρφο του]

  42. Γς said

    Παρε τη Φωτεινή και ελάτε στον Αϊ Τζίμι την Τρίτη 4 Νοε

  43. Παναγιώτης Κ. said

    Είμαι εκτός ενσύρματου δικτύου και παλεύω με ένα στικάκι ασύρματα σε υψόμετρο 930.
    Έγραψα ένα σχόλιο και δεν έφτασε στον προορισμό του.
    Το νόημα του σχολίου συμποσούται στο ερώτημα:Το να καθαρίσουμε εμείς τις σχάρες των φρεατίων από τα φύλλα για να μη πλημμυρίσουμε είναι πράξη που μας κατατάσσει στους …γραφικούς;

    Έτσι δικαιολογήθηκε ένας…φανατικός της εργασίας, και της …συλλογικής δράσης στα αντίθετά τους.Από αυτούς που έχουν ως σύνθημα το όλοι μας θα δουλεύεΤΕ.

  44. Κάν’ το πιο συγκεκριμένο. Τρίτη… εννοείς πολύ αργά.

  45. Τη Δευτέρα, 3/11 παρουσιάζει το βιβλίο της η Δημητρακάκη στο Μέγαρο ()πλάι, στις 9.

  46. Γς said

    Στις 9:00 μμ. Πανόρμου, Αγιος Δημήτριος. Εδώ

  47. physicist said

    #38. — Λεώνικε, αυτό το τουουουουτ τουουουουτ που έχει βγάλει τώρα η ρημαδοτεχνολογία, ξέρεις κανέναν τρόπο να το αποσυνδέεις; Μου έχει σπάσει τα νεύρα εντελώς, πού ακούστηκε δηλαδή να εκφέρει γνώμη το αυτοκίνητο.

  48. SophiaE said

    40άκο, έπρεπε η μουσική υπόκρουση να έχει και προειδοποίηση. Είπα κι εγώ, για να το βάζει ο Νίκος θα αξίζει να το ακούσουμε, για κάποιο λόγο. Μη μας παρασύρεις πρωί πρωί!
    Όσο για τον Σουμάχερ, ο κίνδυνος έτρεχε από πίσω του και του διέφυγε του κινδύνου ο ταχύς οδηγός.
    Α, και άστον τον άνθρωπο να λέει ότι είναι πενηντάρης! Πενηντάρης και κάτι είναι! Αμάν πια! Εσύ δηλαδή δεν λες ποτέ «εμείς οι εικοσάρηδες»;

  49. Γς said

    πενηντάρης + εικοσάρης ;

  50. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα!

    43: Παναγιώτη το σχόλιό σου δεν έφτασε, αλλά έχεις δίκιο -και καλή εκδρομή, αν είσαι σε εκδρομή.

    48: Σοφία, αν εννοείς τον Δεληβοριά, εμένα μ’ αρέσει. Και η αναφορά του ονόματος είναι προειδοποίηση.

  51. nirevess said

    Το «εμείς οι πενηντάρηδες» του Γεωργελέ μπορεί να εξηγηθεί εναλλακτικά με δύο τρόπους: ότι δεν έχει κλείσει ακόμη τα εξήντα (σύμφωνα και με τα της στρογγυλοποίησης που αναφέρθηκαν πιο πάνω…) ή ότι εννοούσε «εμείς οι γεννημένοι στη δεκαετία του πενήντα», οπότε θα έπρεπε να πει, ακολουθώντας τη δική σου (;) ευρηματική πατέντα, «εμείς οι πενηντάζρηδες»!

  52. ...!? said

    @9 Ορεσίβιος
    Να εδώ είναι…

  53. smerdaleos said

    @39: Λεώνικο:

    That’s my case. Μην το μάθει ο Γς. έχω και μανία καταδιώξεως ΚΑΤΑ Γς

    Χαχα 🙂 εσύ τότε δεν πάσχεις από ψευδαίσθηση μεγαλείου … άλλα ούτε και από καταδιωκτικό σύνδρομο, διότι αυτός που έχει ΚΔ νομίζει ότι τον καταδιώκουν δεν καταδιώκει … 🙂 🙂 🙂

    http://en.wikipedia.org/wiki/Persecutory_delusion

    Για εσένα θα εφεύρουμε το Λεωνίκειο σύνδρομο (leonicean syndrome).

  54. Ριβαλντίνιο said

    Εμένα το » Εκείνη » δεν μου αρέσει γιατί… άντε να μην πω.

    Αντίθετα αυτό μάλιστα

  55. nirevess said

    Εγώ πάλι από την Κική δεν κατάλαβα τίποτα, αλλά τέλος πάντων, θα είμαι εκτός διανοητικής φόρμας σήμερα. Ωστόσο, ανεξάρτητα, μετρικά έχει ένα φάουλ προχειρότητας: Λιβερπούλ και Μαντσέστερ….χάθηκε να βρει δυο άλλα κύρια ονόματα; Αντιθέτως, «Εκείνη» είναι πολύ πολύ καλή.

  56. physicist said

    Άσχετο και καταθλιπτικό: Εκτελέστηκε στο Ιράν με απαγχονισμό η εικοσιεξάχρονη Reyhaneh Jabbari, που πριν πέντε χρόνια είχε μαχαιρώσει τον Mortesa Abdolali Sarbandi, ο οποίος εργαζόταν για τις Μυστικές Υπηρεσίες της χώρας. Η Τζαμπαρί είχε ισχυριστεί ότι βρισκόταν σε αυτοάμυνα, επειδή ο Σαρμπαντί είχε προσπαθήσει να τη βιάσει. Σύμφωνα με την FAZ, η ιρανική Δικαιοσύνη δεν βρήκε τρόπο να παρακάμψει τον λεγόμενο Νόμο-Ghessass, που δίνει, σε περίπτωση ανθρωποκτονίας, στην οικογένεια του θύματος το δικαίωμα στην εκδίκηση. Οι εκκλήσεις από το Ιράν και από τη Δύση δεν έφεραν, δυστυχώς, αποτέλεσμα.

    http://www.faz.net/aktuell/politik/ausland/naher-osten/iran-26-jahre-alte-frau-wegen-mordes-hingerichtet-13229265.html

    http://www.zeit.de/politik/ausland/2014-10/iran-jabbari-todesstrafe

    (Σκέφτομαι πάλι τα καραγκιοζηλίκια της παρδαλής γενιάς του τραλαλά-χουχουχού με τα τουΐτερ και τα χάσταγκ για τις απαγωγές της Μπόκο Χαράμ στη Νιγηρία, και με πιάνει γέλιο μέσα στην οργή και τη θλίψη).

  57. physicist said

    ΥΓ: Η οικογένεια του Σαρμπαντί είχε θέσει όρο για να παραιτηθεί από το δικαίωμα στην εκδίκηση να αποσύρει η Τζαμπαρί τον ισχυρισμό της απόπειρας βιασμού, έτσι ώστε να αποκατασταθεί η τιμή και η υπόληψή του, κάτι που η Τζαμπαρί είχε αρνηθεί να πράξει.

  58. Ιάκωβος said

    Ανακάλυψα κι εγώ μια καινούρια λέξη (καινούρια τουλάχιστον για μένα που δεν ποδοσφαιρίζομαι τακτικά) :

    Το κορεό.

    Προφανώς από την Κορέα, και τα κιτσαρογραφήματα στα στάδια των Κιμ.
    Ο «σοσιαλισμός» σαν ένα απέραντο φρικιαστικό νηπιαγωγείο. Ο πολίτης-πίξελ.

    Και η διαφορά του δήθεν σοσιαλιστικού σταλινισμού με τον δήθεν δημοκρατικό καπιταλισμό. Στον πρώτο ο πολίτης μετατρέπεται σε πίξελ επειδή φοβάται, στον δεύτερο, μετατρέπεται σε πίξελ επειδή είναι μαλάκας.

  59. Αλέξης ΙΙ said

    Στο όνομα Zhdanov, πλην της κατάληξης, ενδιαφέρον έχει και το γράμμα h που χρησιμοποιούν οι Άγγλοι, ως βοήθημα σε φθόγγους ξένων ονομάτων που δεν υπάρχουν στην αγγλική. Στην προκειμένη περίπτωση υπονοείται το ζ με προφορά ж (ή ž στο αντίστοιχο σερβικό λατινικό αλφάβητο).

    Το κάνουν πολύ έντονα και στον φθόγγο Kh, όπου υπονοείται το χι. Π.χ. Κhimki Moscow (Химки Москва – Χίμκι Μόσχας). Λανθασμένα, η συγκεκριμένη ομάδα μπάσκετ, στα ελληνικά μεταγράφεται συχνά ως Κίμκι. Πέραν της ρωσικής, αυτό το Kh (χι), οι Άγγλοι το χρησιμοποιούν και για αραβικές λέξεις. Όχι όμως και για ελληνικές.

  60. spiral architect said

    Καθυστερημένη καλημέρα γιατί από τα χτες είχαμε κάτι θεματάκια εμείς τα παιδιά της δυτικής όχθης. 😐
    (όχι του Σηκουάνα, αλλά του Κηφισού)
    Συνετή έξοδος στην κανονικότητα.
    Αυτό.

  61. Νιο said

    Όσον αφορά τα ρήματα της κατηγορίας του διαφεύγω, κλπ: (Ποιά είναι άραγε αυτή η ασαφής κατηγορία και ποιος την έφτιαξε;)

    Γιατί προσπαθούμε να διατυπώσουμε έναν γενικό και ισοπεδωτικό κανόνα που δε λαμβάνει υπόψιν το περιεχόμενο του λόγου και τη ίδια τη χρήση στα αρχαία και νέα ελληνικά;

    Στα αρχαία ελληνικά τα ρήματα συντάσσονται με διαφορετική πτώση ανάλογα με τη σημασία στη συγκεκριμένη χρήση. Είναι δύσκολο να διακρίνουμε τις χρήσεις γιατί για τα περισσότερα έχουμε περιορισμένο αριθμό αναφορών, αλλά είναι σαφές. Αυτό έχει μείνει και στα νέα ελληνικά, απλά πολλοί επιλέγουν εσφαλμένα μία μόνο πτώση για όλες τις χρήσεις, γιατί πιστεύουν ότι ακούγεται καλύτερη από την άλλη ή για διάφορους άλλους λόγους.

    Ο Σουμάχερ μπορεί να διαφύγει τον κίνδυνο (κινδύνευσε να πάθει κάτι αλλά δεν το έπαθε).
    Αλλά και να διαφύγει του κινδύνου (να ζήσει επικίνδυνη κατάσταση για απώλεια της ζωής και να αναρρώσει).

    Αν πούμε ότι ο Σουμάχερ διέφυγε τον κίνδυνο, είμαστε σωστοί στο συντακτικό αλλά κάνουμε λάθος στο νόημα. Σε κώμα ήταν και σε άθλια κατάσταση.

    Αποφεύγω το Α όταν το δω και δε ζήσω τις συνέπειές του, όταν μείνω μακριά του αλλάζοντας πορεία.

    Αποφεύγω του Α, όταν το ζήσω, και βρεθώ μακριά του στη συνέχεια.

    Ποιος αποφάσισε ότι είναι απαγορευμένη μια συγκεκριμένη χρήση; Είναι το νόημα που αποδίδει απαγορευμένο;

    Υπάρχει και το θέμα της πτώσης με την οποία συντάσσεται η μετοχή που περιέχεται στο ρήμα, και αυτό διδάσκεται ως τυφλός κανόνας ενώ στην πραγματικότητα αναφέρεται στο νόημα του λόγου κατά περίπτωση. Μια μετοχή συντάσσεται κάπως επειδή το νόημα είναι κάποιο, και μόνο γι αυτό.

  62. 59 Το h στο zh είναι θαρρώ κατ’ ομοίωση του sh, καθώς έχουν παρόμοιο ήχο (ηχηρό και άηχο, παχύ ζ και σ αντίστοιχα). Στην περίπτωση του kh έχει μάλλον να κάνει με τη δάσυνση του k, ώστε να γίνει το ελληνικό (και αραβικό) χ: από ψιλόπνοο σε δασύπνοο δηλαδή (πρβλ. τις περιπτώσεις των άλλων δασύπνοων –φ, θ– που αποδίδονται με «δάσυνση» των αντίστοιχων ψιλόπνοων π και τ: ph, th). Το ch στις ελληνικές λέξεις είναι η λατινική απόδοση, που δεν υπήρχε στην περίπτωση των ρωσικών και αραβικών (χώρια που εκεί θα έπρεπε να αποδώσεις κάπως και το παχύ τσ –αγγλιστί ch).

  63. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρεεες ! Λίγο αργά, και πριν να φύγω για Σκλαβενίτη (το ιστολόγιο περιέχει Τοποθέτηση Προίόντος).

    Πολύ ωραία, και πάλι, τα μεζεδάκια !

    – Μια κλήση στην αστυνομία, να κλείσει το δρόμο, του δέντρου που πήρε κλίση. Ούτε ο Bar-Bar δε θα το έγραφε έτσι ! 🙂
    – ΙΔΑΧοποίηση; Για τ’ όνομα…
    – Άσε τον καημένο το Γεωργελέ και την Athens Voice του, στο κάτω κάτω αν έχει γενέθλια τους δύο επόμενους μήνες, πενηντάρης -ως προς τη δεκαετία- είναι ! 59 στα 60…
    – Το «εν πλήρη» μεζεδάκι-αδερφάκι του «βάση», που το έχω στείλει και φωτογραφία κάποτε. Βάση του νόμου τάδε…Είναι το αμφίδρομο φαινόμενο του αναποδογυρίσματος των «ι» : «Βάση του Ν.Τάδε», αλλά και «Εθεμελιώθει επί Τάδε»…

    @ 27,28 : Μου θυμίζετε το «τι φταίω, κύριε Πρόεδρε, καθάριζα τα νύχια μου με το τραπεζομάχαιρο, κι ήρθε κι έπεσε 22 φορές επάνω μου !’

    Οι πλημμύρες, στο Περιστέρι, συνέβησαν στην περιοχή Τσαλαβούτα. Αφενός, πρόλαβα στη μνήμη μου, τις αντίστοιχες του 1978 στην ίδια περιοχή (με το «ποτάμι» ακόμα ποτάμι, κι όχι λεωφόρο), κι αφετέρου, το ίδιο το τοπωνύμιο της περιοχής, μαρτυράει και την πρότερη κι από τότε «υγρή» της ιστορία… Έτσι για να καταλαβαίνουμε πόσο αλλάζουν τα πράγματα στην Ελλάδα…

  64. Ιάκωβος said

    62,
    Και όπως ο ίδιος ο δύτης μου είχε επισημάνει κάποτε στο μπλογκ του, όταν παλιά οι Έλληνες μεταφραστές έβρισκαν στα Αγγλικά Αραβικό όνομα ή όρο που να αρχίζει από Kh, τα μετέγραφαν λανθασμένα με Κχ, πχ Κχιδίρ , Κχατζάρ, Κχουαρέσμ, κλπ.

  65. Mindkaiser said

    Οργίλη η κριτική της Κας Πατρικίου, αλλά φοβάμαι απόλυτα δικαιολογημένη. Η κριτική της χτυπάει ευαίσθητα νεύρα και νομίζω ότι θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη. Πάντως, έκανε και την εμφάνισή του και ο φοβερός ευάριθμος στο κείμενο. Έτσι όπως το διάβασα, μάλλον με την λανθασμένη έννοια χρησιμοποιήθηκε.

    «Στο μυαλό του μηχανισμού, ο ένας συντάκτης σημαίνει υποβάθμιση του κύρους του κειμένου, ενώ οι πολυάριθμοι συντάκτες των πολυάριθμων ομάδων και ανθυπο-ομάδων φέρουν το κύρος της συλλογικής αυθεντίας και της δημοκρατίας. Αλλά το ασαφές ευάριθμον και το ανώνυμο πολυπρόσωπον είναι χαρακτηριστικά της γραφειοκρατίας, σύντροφοι του μηχανισμού, όχι της δημοκρατίας.»

  66. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    56 – Επειδή ζούμε σε πιο εξελιγμένες κοινωνίες, τείνουμε να πιστεύουμε οτι όλος ο κόσμος ζεί το ίδιο όπως εμείς, και φυσικά, έχουμε μάθει οτι τα καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε, είναι απο μεγάλα έως άλυτα, και όταν πληροφορούμαστε κάποια τέτοια συμβάντα σε άλλες χώρες, πέφτουμε απο τα σύνεφα, όμως αυτή είναι η καθημερινότητα αυτών των ανθρώπων, και πιο νότια, είναι απείρως χειρότερη. Έχω καταλήξει εδω και κάμποσα χρόνια στο συμπέρασμα, οτι η απληστία και η ματαιοδοξία κινούν τον παγκόσμιο κοινωνικό (και οικονομικό) μηχανισμό, αλλα αυτή που τον στηρίζει, είναι η ψευδαίσθηση.

  67. Νέο Kid Στο Block said

    Tα «κορεό» των γηπέδων ,δεν νομίζω πως έχουν σχέση με Κορέα αλλά με την ημετέρα Ψωροκώσταινα καθώς προέρχονται από το κορεό(γκραφυ) ,κορέους (Λατ.), χορός (Ψωρ.)

  68. physicist said

    #66. — Αποσπάσματα από συνέντευξη της πρώην Υπουργού Δικαιοσύνης της Αυστρίας, της κυρίας Μπάντιον-Όρτνερ στο περιοδικό Προφίλ — να δώσω ευχαρίστως και τον σύνδεσμο αν θέλει κανείς, αλλά είναι γερμανικούρες. Νομίζω έχετε εμπιστοσύνη ότι μεταφράζω τίμια:

    «… Ήμουν τον περασμένο [λείπει ο μήνας] για πρώτη φορά στη Σαουδική Αραβία. Πολύ ενδιαφέρον. Δεν είναι συνηθισμένος ταξιδιωτικός προορισμός. Αλλά εξεπλάγην ευχάριστα. Σίγουρα δεν είναι εύκολο να ζει εκεί μια γυναίκα. Είμαι κι εγώ χειραφετημένη γυναίκα και θα είχα δυσκολίες να ζω εκεί. Αλλά με μεταχειρίστηκαν πολύ καλά και όμορφα. Οι συνηθισμένοι άνθρωποι εκεί, είναι αξιαγάπητοι και καλοί. Πράγματι εξεπλάγην».

    Και αργότερα στη συνέντευξη:

    Δημοσιογράφος: Τις Παρασκευές, μετά την προσευχή, γίνονται δημόσιοι αποκεφαλισμοί και μαστιγώσεις.

    Μπάντιον-Όρτνερ: Ανοησίες, δεν γίνονται κάθε Παρασκευή αυτά. Ασφαλώς και είμαι εναντίον της θανατικής ποινής.

    Σε πιο εξελιγμένες κοινωνίες μπορεί να ζούμε, Λάμπρο, αλλά η ηλιθιότητα πάει σύννεφο.

  69. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα! Είχα πάει κι εγώ στο σουπερμάρκετ αλλά δεν καταδέχομαι να κάνω τοποθέτηση προϊόντος (όσο δεν έχει έρθει το έμβασμα).

    55: Να τους λέγαμε πενηντάρηδεΖ για περισσότερη ευφωνία;

    57: Το υστερόγραφο είναι το πιο συγκλονιστικό -απόλυτος σεβασμός.

    59-64: Πολύ σωστά, καλά κάνετε και το επισημαίνετε.

    61: Και στα νέα ελληνικά υπάρχουν ρήματα που συντάσσονται με διαφορετικές πτώσεις οπότε αλλάζει η σημασία. Αλλά΄τόσο λεπτές (και κατασκευασμένες) διαφορές σαν κι αυτές που πας να κατασκευάσεις στο παράδειγμα, ούτε τα αρχαία είχαν ούτε τα νέα έχουν. Η γλώσσα είναι κομμουνιστικό πράγμα, οπότε δεν μπορείς εσύ να αποφασισεις ότι το «αποφεύγω του Α» έχει τη σημασία που μας λες σε διάκριση από το «αποφεύγω το Α». Στην ιδιωτική σου γλώσσα, βεβαίως, όλα επιτρέπονται.

    65: Δεν ξέρω αν είναι απολυτα δικαιολογημένη. Τα προγραμματικά κείμενα κομμάτων για τον πολιτισμό δεν είναι εύκολο πράγμα. Κρίνοντας από άλλα ανάλογα κείμενα άλλων κομμάτων (αριστερών και μη) είναι μάλλον το πληρέστερο που έχω δει. Και το οργίλο ύφος δυσκολεύει τη συζήτηση γιατί αν φας μια κλοτσιά στα μούτρα η διάθεσή σου για εποικοδομητικό διάλογο μειώνεται αισθητά.

    Για τον ευάριθμο, μάλλον έχεις δίκιο ως προς την ερμηνεία -αλλά δεν είναι βέβαιο, οπότε επιβεβαιώνομαι που λέω να μη χρησιμοποιείται αυτή η λέξη!

  70. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    68 – Μα αυτό λέω κι εγώ φυσικέ, πόσο απέχει η ψευδαίσθηση απο την ηλιθιότητα; ούτε ενα τσιγάρο δρόμο, μια τζούρα δηλαδή και πολύ λέω.

  71. Αλέξης ΙΙ said

    @ 63 Ένα πρωτοσέλιδο από τις πλημμύρες της 2ας Νοεμβρίου 1977.

    http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin.asp?c=124&dc=3&db=11&da=1977

  72. physicist said

    Άμα τρέχει και ζεστό χρήμα απ’ τους γκελεμπίες (ισχύει στη συγκεκριμένη περίπτωση) μπαίνει μέσα κι άλλη συνιστώσα, Λάμπρο. Όμως κι αυτό που είπες με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο.

  73. Ιάκωβος said

    66, Δεν ξεχνάμε όμως Λάμπρο, ότι γι αυτά που γίνονται «νοτιότερα» φταίνε σε μεγάλο βαθμό και αυτοί που τα δημιουργούνε «βορειότερα».

    Αν ο φιλοδυτικός Σάχης με τη Σαχέσα του δεν καίγανε ανθρώπους ζωντανούς, δε θα είχε επικρατήσει ο φανατισμός του Χομεϊνί. Κι αν οι Αμερικάνοι δεν διαλύανε το Ιρακ, δεν σφίγγανε τη μέγγενη του Ισραήλ γύρω από τους Παλαιστινίους και δεν εξολοθρεύανε την Αριστερά στην Ινδονησία ( 2 εκατομύρια νεκροί), δε θα ξεφύτρωνε το φανατικό πολιτικό Ισλαμ.

    Η ανθρωπότητα δεν μαθαίνει . Τα ίδια έγιναν και στο Β’ΠΠ. Για ότι έγινε επί Χίτλερ στη Γερμανία έφταιγαν οι Γερμανοί, αλλά η πηγή του κακού ήταν οι δημοκρατίες της Δύσης και η απληστία τους,που επέβαλλε τις αβάσταχτες οικονομικές επανορθώσεις στο λαό της Γερμανίας.

  74. Νέο Kid Στο Block said

    Δύτη, μια ερώτηση. Το «πράγμα» στα Αραβικά είναι «Τσέι» (ή κάπως έτσι); Πώς γράφεται στα λατινικά αυτό, μήπως ξέρεις;
    Ρωτάω, γιατί νομίζω πως έχει σχέση με το 62. Έχω δει σε πηγές (μια Tedexιά παλιότερα) αλλά και στον έγκυρο μακαρίτη Ντενί Γκετζ («Το θεώρημα του παπαγάλου») πως αυτή (το «τσέι» δηλαδή,τουλάχιστον έτσι το αποδίδει ο Τεύκρος Μιχαηλίδης στη μετάφραση) ήταν η αραβική ορολογία
    που χρησιμοποίησε ο Αλ Ντζαφάρ Μοχάμεντ Ιμπν Μουσά Αλ Κβαρίσμι (ο κύριος «Αλγόριθμος») στο εραλδικό για την Άλγεβρα «Κιτάμπ αλ μουχτασαρ φι χισάμπ ΑΛ ΤΖΑΜΠΡ γουά αλ μουκαμπάλα» για τον άγνωστο Χ ,και καθιερώθηκε το «Χ» για τον άγνωστο της Άλγεβρας λόγω γλωσσοφωνολογικής παρεξήγησης ή αδυναμίας των Ευρωπαίων να αποδώσουν σωστά το παχύ Σς ή Τσ έ(ι)
    (Αλ Τζάμπρ σημαίνει «συγκόλληση /όταν ξαναβάζει στη θέση του κάτι που έσπασε» γράφει ο Γκετζ)

  75. Mindkaiser said

    «Και το οργίλο ύφος δυσκολεύει τη συζήτηση γιατί αν φας μια κλοτσιά στα μούτρα η διάθεσή σου για εποικοδομητικό διάλογο μειώνεται αισθητά.»

    Νομίζω τα είπες όλα.

  76. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    72 – Αυτή η συνιστώσα είναι σταθερή αξία εδω και χιλιάδες χρόνια, τύφλα νάχουν οι συνιστώσες του ΣΥΡΙΖΑ.

    73 – Η ψευδαίσθηση με την οποία ζούν οι πολίτες των χωρών που αναφέρεις, δεν καλύπτει όλα αυτά τα άν; Αν ζεί με ψευδαισθήσεις η ανθρωπότητα, πώς μπορεί να μάθει απο τα λάθη της;

  77. Ιάκωβος said

    67, Ααααα, χορογραφία, κατάλαβα.
    Είπα ότι τις Κυριακές ούτε εκκλησιάζομαι, ούτε ποδοσφαιριάζομαι και δεν ξέρω. Μα είναι σίγουρο αυτό; Μοιάζει βέβαια να είναι έτσι, κορεόγκραφυ, κορεό, λογικό. Εμένα η φαντασία κάλπασε σε ανθελληνικούς δρόμους.
    Πάντως είναι απογοητευτικό έτσι κι αλλιώς.
    Γιαυτό, να ένα σουρεαλιστικό επίγραμμα:

    Η ωραία του κουρέα
    κουρευόταν στην Κορέα
    κι οι κορέοι κάνουν ωραία
    κορεό και στον Καρέα.

  78. sarant said

    ΄67-77: Δίκιο έχει ο Νεοκίντ παρά το νεαρόν της ηλικίας του.

  79. Ιάκωβος said

    74,NeoKid
    Πολύ ενδιαφέρον. Πάντως αν θυμάμαι καλά, ο Πετρόπουλος αναφέρει μια λέξη οθωμανική σέι που σημαίνει το πράγμα, ή το εργαλείο, που από αυτό, ισχυρίζεται οτι προήρθε το «σέο» της πρέζας, δηλαδή η σύριγγα.

    Είχα ψάξει και είχα βρει την Αραβική shai που σημαίνει πράγμα, από όπου η Περσική shei και από κει η οθωμανική sey.

    Δεδομένου οτι το Χ στα ισπανικά και σε άλλες γλώσσες είχε παλιά διάφορες προφορές, πχ sh, δεν είναι απίθανο το χί της Άλγεβρας να προέρχεται από το shai.

  80. Δεν ξέρω βρε παιδιά. Στα οθωμανικά/τούρκικα şey είναι όντως το πράγμα, shay στα αραβικά. Στη βίκι βλέπω ότι το x πρωτοχρησιμοποιήθηκε λέει απ’ τον Καρτέσιο. (με παραπομπή εδώ, όπου κάτι δεν πάει καλά γιατί ενώ στα περιεχόμενα βλέπω ότι πρέπει να ψάξω γύρω στη σελίδα 339, το γκουγκλοβιβλίο φτάνει μέχρι την 294…)

  81. Νέο Kid Στο Block said

    79. Ναι. Kαι το σκάκι (Αχεδρέθ) παλιά γραφόταν Axedrez κι όχι Αjedrez όπως σήμερα. Οπότε πιθανότατα το αραβικό σέι (ή τσέι) έγινε «χέι» –>χι—>x ,αλλά ας πει κι ο Δύτης που είναι expert (εξπέρ) 🙂

  82. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Το Συγκρότημα συνήθως προσφέρει πολύ περισσότερα μεζεδάκια από σένα, Νίκο- αρκεί να τα ψάξει κανείς.. Από χθες στο in.gr και από σήμερα στην ηλεκτρονική έκδοση του Βήματος πληροφορούμαστε ότι ο βουλευτής των ΑΝ.ΕΛΛ. Κ.Δαμαβολίτης ζητεί την «αναβίωση του Κολοσσού της Ρόδου»…

  83. Παναγιώτης Κ. said

    @66.Λάμπρο, είναι έτσι όπως τα γράφεις.Είναι όμως πολύ δύσκολο το άθλημα της αυτογνωσίας και οι άνθρωποι κάνουμε τα ίδια λάθη.
    Τα 7 θανάσιμα αμαρτήματα είναι η βάση του κακού εαυτού μας στα οποία πέφτουμε σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό.Αυτό έχω καταλάβει ψάχνοντας.
    Μου αρέσει ο προβληματισμός σου όπως εξάλλου και του Φυσικού.
    Η δική μου αφετηρία δεν είναι η προσήλωση σε κάποια ηθική.Για μια αξιωματική της ύπαρξης ενδιαφέρομαι, επηρεασμένος μεθοδολογικά από το Παράδειγμα της Ευκλείδειας Γεωμετρίας.

  84. 47,
    Phys, αν σε διαολίζει το τουτ-τουτ των ηλεκτρονικών του αυτοκινήτου, άκουσε αν έχεις υπομονή κι αυτό (κλικ στο listen, διάλογος από το 7:00 και μετά) για τις περιπέτειες του Guy Noir (ραδιοφωνική παρωδία ιδιωτικού ντετέκτιβ σε φιλμ νουάρ) ο οποίος μπλέκεται με το φωνητικό/διαδραστικό σύστημα του GPS του αυτοκινήτου που έχει νοικιάσει για να πάει στο αεροδρόμιο (όπου η δοκιμασία του συνεχίζεται).

  85. Γς said

    >κι οι κορέοι κάνουν ωραία
    κορεό και στον Καρέα.

    “Ξετσίπωτοι, ακαμάτηδες, τσιμπούρια και κορέοι
    ντυμένοι στα μαλάματα κι επίσημοι κι ωραίοι”

    [Κ. Βάρναλης, απόσπασμα απ’ το «Πρωτοχρονιάτικο»]

  86. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    >> αλλά και το λογιότερο “διαφεύγω” και αυτό, κανονικά, με αιτιατική συντάσσεται.
    «διαφεύγει των ταξικών συγκρούσεων και τις ξεπερνά»
    λέει η κ, Πατρικίου που για τους ευάριθμους πομφόλυγές της, είχα νύξη κι από αλλού, πριν τη διαβάσω κι εδώ.

  87. Γς said

    Περιγράφει ο ρεπόρτερ στην ΤιΒι τώρα ποια πράγματα και πόσο μετακινήθηκαν σε ένα διαμέρισμα.

    Κι ενα πλυντήριο που έκανε βόλτα.
    Και θυμήθηκα και το δικό μας που όταν αρχίζει να στύβει την κάνει πέρα δώθε με ελαφρά πηδηματάκια.

    Ο άλλος έσωσε η μάνα του. Την τράβηξε με το σκοινί της σημαίας.
    Να είναι λέει η πεθερά σου και να ψάχνεις την καλούμπα με το λεπτό σπάγκο.

    Πήγε κι ο Αργύρης να δε τι έγινε και τον κυνήγησαν.

  88. Πάνος με πεζά said

    @ 71 : Ευχαριστώ, ένα χρόνο πριν οι τρομερές αυτές πλημμύρες, κι ανατριχιαστικό το πρωτοσέλιδο αν το διαβάσεις…Σε εκείνες τις πλημμύρες πρέπει να καταστράφηκε και το υπόγειο θέατρο «Άλφα» του Στέφανου Ληναίου, στην Πατησίων. Στις προθήκες του υπάρχουν αντίστοιχα πρωτοσέλιδα, ειδικά για το χώρο αυτόν.

    Αντίστοιχη βιβλική καταστροφή συνέβη στην περιοχή της Ν.Ιωνίας επί των ετών της στρατιωτικής μου θητείας, δηλ. χειμώνα του 93 ή του 94, μάλλον του 94. Μάλιστα η μονάδα μου (112 ΠΜ, Ελευσίνα), έστειλε 2-3 χωματουργικά μηχανήματα για καμιά βδομάδα…

    Η Τεχνική Υδρολογία λέει ότι η πλημμύρα ξεκινάει μόλις η παροχή της βροχής ξεπεράσει την ικανότητα απορρόφησης του εδάφους. Αυτό, σε μιαν Αθήνα σκεπασμένη κατά 90+ % από αδιαπέρατες επιστρώσεις (ασφάλτους και τσιμέντα) είναι θέμα δευτερολέπτων…

    Από κει και πέρα, τα πάντα ανατίθενται στο -κάποτε- υπολογισθέν δίκτυο, για κάποια παροχετευτικότητα κάποιας λεκάνης απορροής «τω καιρώ εκείνω», που είναι φυσιολογικό να μην επαρκεί, με τη συνεχή ανοικοδόμηση. Σκεφτείτε μόνο, πόσα νερά απορρέουν από το ασφαλτοστρωμένο πάρκινγκ ενός πολυκαταστήματος, και πού πρέπει να βρουν να πάνε, όταν το χώμα αντικατασταθεί με άσφαλτο.

    Ακούω συνέχεια τη βλακεία «μπαζωμένα ρέματα, άναρχη δόμηση». Σαχλαμάρες, κάθε ανηφορικός ή κατηφορικός δρόμος της Αθήνας υπήρξε κάποτε ρέμα, ε και; Το πρόβλημα δημιουργείται από την ανεπάρχεια των διατομών του αποχετευτικού δικτύου, που υποκαθιστά αυτούς τους φυσικούς οχετούς, ή από την έμφραξή τους, στην περίπτωση που επαρκούν. Είναι απόλυτα λογικό, όταν 3-4 φορές κάθε χειμώνα γίνεται απεργία και αναστολή της αποκομιδής των σκουπιδιών, με την πρώτη βροχούλα, αν τύχει σε μέρες απεργίας, αυτά τα σκουπίδια να «αποθηκευτούν» στα φρεάτια…

  89. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    83 – Eγώ Παναγιώτη μετά απο αρκετό ψάξιμο, βρήκα οτι ένα είναι το θανάσιμο αμάρτημα, που είναι η βάση του κακού μας εαυτού. Ούτε εγώ είμαι υπέρ κάποιας προσήλωσης σε κάποια ηθική, η φυσική ηθική με την οποία γεννιόμαστε είναι αρκετή.
    Το ενδιαφέρον σου για την ύπαρξη δεν το κατάλαβα ακριβώς, αλλα μου κίνησε το ενδιαφέρον, αν τόσπαγες σε πενηνταράκια θα ήταν καλύτερα για μένα, γιατι απο Ευκλείδειες γεωμετρίες και μαθηματικά γενικώς, είμαι ΖΟΝΚ.

  90. spiral architect said

    Το δικό μου Αϊντάχο με τον πρόωρα χαμένο Ρίβερ Φίνιξ:

  91. Γς said

    89:

    Να αφήσει τον Ευκλείδη ο Παναγιώτης και να πάει κατευθείαν στον Καρτέσιο για να λύσει τα υπαρξιακά του

    http://nonnews.files.wordpress.com/2008/05/in03.jpg?w=500&h=882

  92. marulaki said

    Αυτή η κλήση του πεύκου μαζί με την σύγκλιση γενικής συνέλευσης, μου τη δίνουν. Πλέον όταν δω την κλήση/κλίση γραμμένη σωστά, το σκέφτομαι δυο φορές αν είναι εντάξει. Σιγά-σιγά μαθαίνει το μυαλό μου να αποδέχεται το λάθος. Θα περάσει, γιατρέ μου; 🙂

  93. marulaki said

    #59 Welcome to Aghios Nikolaos

  94. physicist said

    #92. — Marulaki, μπορείς να ηρεμείς τα νεύρα σου αν σκέφτεσαι ότι μια Γ.Σ. χρειάζεται σύγκληση στην αρχή και σύγκλιση στο τέλος. 😉

  95. Γς said

    Γ.Σ.;
    Α! Είπα κι εγώ

  96. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    88 – Το πρόβλημα προκύπτει, επειδή η Ελλάδα ενώ θα έπρεπε να έχει τουλάχιστον δέκα πόλεις με 200,000 πληθυσμό, έχει ένα τέρας και ένα τερατάκι με πάνω απο 5,000,000 κατοίκους. Όταν καίς την Πεντέλη για να χτίσεις σπίτια με βόθρους, λογικό είναι να έχεις αυτό το αποτέλεσμα. Το νερό θα ακολουθήσει τον δρόμο που ξέρει εδω και χιλιάδες χρόνια, αν δεν το σέβονται οι άνθρωποι, δικό τους πρόβλημα.

  97. Ιάκωβος said

    Βρήκα πολλoύς να επαναλαμβάνουν αυτό, αλλά δεν ξέρω την αρχική του πηγή ούτε ποιος είναι ο μαθηματικός Green:

    The word for «thing» or «object» (presumably unknown thing or object) in Arabic – which was the principal language of sciences during the Islamic civilization – is «shei» which was translated into Green as xei, and shortened to x, and is considered by some to be the reason for using x. It is also noteworthy that «xenos» is the Greek word for unknown, stranger, guest, or foreigner, and that might explain the reasons Europeans used the letter x to denote the «unknown” in algebraic equations.

    Περιλαμβάνει και την εκδοχή του Πορτοκάλος μαζί με την εκδοχή του Αλ Πορτακάλ. Το Ελληνικό μοιάζει λιγότερο πειστικό.Ποιος να ξέρει;

  98. LandS said

    88 Έχεις μια εξαιρετική ικανότητα να λες κάτι ότι είναι βλακεία και στο ίδιο σχόλιο να το επικαλείσαι ως σοφία με άλλα λόγια.
    Αν είναι βλακεία το «μπαζωμένα ρέματα και άναρχη δόμηση» γιατί να μην είναι και το «οχετοί ανεπαρκούς διατομής που αντικατεστησαν τα ρέματα και αδιαπέρατες επιστρώσεις σε συνδυασμό με τα πάρκινγκ των SM, τη καταστροφή του δάσους και τους βόθρους της Πεντέλης κλπ. κλπ.»

  99. Ιάκωβος said

    96, ΛΑΜΠΡΟΣ
    Το φαινόμενο της τέτοιου είδους πλημμύρας, της άχρηστης, εκείνης που καταλήγει στη θάλασσα χωρίς να προσφέρει τίποτα, είναι από μόνο του τμήμα μιας φυσικής καταστροφής παγκόσμιων διαστάσεων, που λέγεται σπατάλη των Υδάτινων πόρων. Από μόνη της αυτή μπορεί να καταστρέψει τον ανθρώπινο πολιτισμό.

    Η σπατάλη του νερού, η υπεράρδευση, η ρύπανση, που το κάνει ακατάλληλο, μαζί με την κλιματική αλλαγή, την υπερθέρμανση και τη ερημοποίηση, που το εξαφανίζουν, σίγουρα θα κάνουν τον πλανήτη έναν τόπο που δε θα θέλει (και δε θα μπορεί) να ζήσει άνθρωπος.

    Δεν είναι δε η πρώτη φορά. Οι Μάγια, οι Ανασάζι, ο πολιτισμός του Μοέντζο Ντάρο στην κοιλάδα του Ινδού,και άλλοι καταστράφηκαν από λόγους που σχετίζονται με το νερό. Η ένταση όμως του φαινομένου σήμερα είναι άνευ προηγουμένου. Τότε όσοι ήταν απομονωμένοι πριν εξαφανιστούν το έριξαν στην ανθρωποφαγία ενώ οι άλλοι, που μπορούσαν να φύγουν, όσοι επέζησαν έφυγαν και πήγαν αλλού. Εμείς, όμως, δεν έχουμε πουθενά αλλού να πάμε.

  100. "ετεροδημότισσα" said

    @84
    Auto-shutdown ακόμα γελάω, φοβερό 😀

  101. sarant said

    88: Η πλημμύρα αυτή έγινε το 1994 και έχει γίνει τραγούδι από τον Ρασούλη

  102. Ιάκωβος said

    Πάνε με πεζά, εδώ λές πράγματα άκυρα και εξοργιστικά. Η απεργία καθώς και η ανεργία και η φτώχια που είναι αυτές που προκαλούν τις απεργίες, είναι κι αυτό ένα ζήτημα που πρέπει να λύσει η κυβέρνηση.
    Επίσης ζήτημα της Πολιτείας και της Κυβέρνησης είναι να μην τα κονομάνε οι διαπλεκόμενοι εργολάβοι φτιάχνοντας ανεπαρκή υποδομή και κλέβοντας στα μπετά. Και ευθύνη των κομμάτων που κυβέρνησαν να μην υπάρχουν διευθυντές πολεοδομίας με εκατομμύρια στις Τράπεζες από τις μίζες .
    Η Ελλάδα πλημμυρίζει δεκαετίες τώρα. Και φταίνε οι απεργίες; Που ζεις;

    Ο απτεώνας και τραμπούκος υπουργός ,που τον φτύνουνε και λέει οτι βρέχει, σε λίγο θα ζητήσει να γίνει συναυλία για υποστήριξή του ως άνεργο, που λέει και Το βαθυκόκκινο.
    Να τονα: Τον πούλο.

  103. Pedis said

    # 88 – «Είναι απόλυτα λογικό, όταν 3-4 φορές κάθε χειμώνα γίνεται απεργία και αναστολή της αποκομιδής των σκουπιδιών, με την πρώτη βροχούλα, αν τύχει σε μέρες απεργίας, αυτά τα σκουπίδια να “αποθηκευτούν” στα φρεάτια…»

    Κι όταν γίνονται απεργίες και διαδηλώσεις, δεν είναι περισσότερα και τα σκουπίδια που πετάγονται εδώ κι εκεί από το απολίτιστο πλήθος και καταλήγουν στους υπονόμους? Καίνε και τους κάδους απορριμάτων! Είδες?

    Υπάρχουν όμως και οι μπουμπούνες που επιμένουν να διαδίδουν άλλα:

    http://www.imerodromos.gr/na-giati-plimirizoume/

  104. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    κι άλλα ζντανοβ(φ)ικά:
    »Γιατί το κείμενο που παρουσιάζεται ως πρόγραμμα είναι έως μυελού οστέων αντιδραστικό και μέχρι το μεδούλι του ζντανοβικό (και, φευ, το ζεύγμα δεν είναι αντιφατικό).
    Παρά τους πομφόλυγες της εισαγωγής περί καπιταλιστικής συσσώρρευσης, »
    ο μυελός των οστών και το μεδούλι δεν είναι το ίδιο; ΟΙ πομφόλυγες δεν είναι γένους θυληκού;

  105. LandS said

    102 Ήταν τα πολύ παλιά χρόνια που οι εργολάβοι «έκλεβαν το τσιμεντο». Από τα μέσα της δεκαετίας του 80 έχουμε τις εταιρείες μελετών με πρόσβαση στις Βρυξέλλες και με συνεργάτες εργολάβους που πλησίαζαν δήμαρχους, νομάρχες και λοιπές κυβερνητικές δυνάμεις και… «έχω εξασφαλίσει ένα προγραμματάκι για αντιπλημμυρικά μούρλια, μια αποφασούλα του ΔΣ χρειάζεται. Το ζήτημα είναι η απορρόφηση των κονδυλίων και ας το κάνουμε στη κορυφή του λοφου».
    Η κορυφή του λόφου για αντιπλημμυρικό δεν είναι σχήμα λόγου.

  106. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    99 – Μάλλον είσαι υπερβολικός, σαν κάτι οικολόγους – καταστροφολόγους-ασχετολόγους, ως προς τις συγκεκριμένες πλημύρες (με ενα μ όπως λέει ο Λεώνικος) που συζητούμε. Το αστικό περιβάλλον καλύπτει ελάχιστο έδαφος στον πλανήτη, οπότε και το νερό που παέι χαμένο είναι ελάχιστο, απλώς δημιουργεί μεγάλα προβλήματα στους μικροαστούς και τους φτωχούς των πόλεων, που σχεδίασαν οι πλούσιοι για να τα οικονομήσουν, και για να τους ελέγχουν πιο εύκολα, το τερπνόν μετα του ωφελίμου για την οικονομική ελίτ.
    Για την κλιματική αλλαγή δεν ευθύνεται ο ανθρώπινος παράγοντας, είναι πληρωμένο οικολογικό ψέμα, η κλιματική αλλαγή συμβαίνει απο την δημιουργία της Γής, και θα σταματήσει όταν θα την καταπιεί ο ήλιος. Όσο για την υπερθέρμανση, μάλλον για υπερψύξη πρόκειται, αλλα ας όψεται η κονόμα απο την δήθεν πράσινη ενέργεια. Η ερημοποίηση συνέβαινε και πρίν εμφανιστεί ο άνθρωπος, αλλα και πολύ πρίν αρχίσει την κατασπατάληση του νερού (όπως λές) η Σαχάρα υπήρχε. Όπως και νάχει, όλα τα συστήματα είναι χαοτικά και ουσιαστικά απρόβλεπτα σε βάθος χρόνου, συνεπώς επιβιώνουν τα όντα που προσαρμόζονται στις εκάστοτε καταστάσεις. Αν καταστραφεί ο ανθρώπινος πολιτισμός, ΟΥΔΕΝ ΚΑΚΟΝ ΑΜΙΓΕΣ ΚΑΛΟΥ, κάποιο άλλο όν θα βρεί ευνοϊκό το περιβάλλον για να εξαπλωθεί. Κρατάει πολλά εκατομύρια χρόνια αυτή η κολόνια.

  107. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    «Θρηνητικός πρόλογος» από «Το Αϊβαλί η πατρίδα μου»
    πλημμάρουνε:
    …ο μύλος της ζωής γυρνά πιο γρήγορα στις χώρες που ναι πιο αρχαίες και πιο πολύ ακόμα στις μεριές του κόσμου που σταυρώνουνται τα ρέματα.
    Γιατί όπως έχει ρέματα η θάλασσα. η ατμοσφαίρα και τα ποτάμια, το ίδιο κ οι ανθρώποι κάνουνε κι αυτοί ρέματα, παράξενα, και περιπλέκουνται τόνα με τ ‘αλλο, και χοχλακάνε κ ύστερα πλημμάρουνε και σκεπάζουνε τις στεριές και τα νησιά.
    Φώτης Κόντογλου

  108. LandS said

    106 Ξέχασες ότι μικραίνει η τρύπα του όζοντος. Και ότι το λόμπυ των ΑΠΕ είναι ισχυρότερο και πλουσιότερο από το λόμπυ των πετρελαιοεταιρειών.

  109. "ετεροδημότισσα" said

    να κι ενά ωραίο πλημμυρικό από έναν ταλιμπάν της οικολογίας που κατά καιρούς τον γουστάρω
    http://yiannismakridakis.gr/?p=5109

    κάτι σαν συνδυασμός των απόψεών σας εδώ μέσα

  110. Παναγιώτης Κ. said

    @89.Λάμπρο,
    Πρώτος ο Ευκλείδης, έχοντας κατά νου όλες τις μέχρι τότε γεωμετρικές γνώσεις, θέλησε να τις παρουσιάσει με έναν συστηματικό και αυστηρό τρόπο.Ξεκίνησε λοιπόν από ένα ελάχιστο πλήθος προτάσεων που τις θεώρησε αληθείς, τα αξιώματα της Ευκλείδειας Γεωμετρίας.(Αξίωμα=άξιο αναγνώρισης) και χρησιμοποιώντας τους κανόνες του λογικού συμπερασμού έκτισε το οικοδόμημα της Γεωμετρίας.Η απόδειξη οποιουδήποτε θεωρήματος έχει ως θεμελιώδεις προκείμενες τα αξιώματα αυτά. Η Ευκλείδεια Γεωμετρία είναι το πρώτο επιστημονικό έργο στην ιστορία της ανθρωπότητας.
    Την Ευκλείδεια επιστημολογία ακολουθούν και άλλες επιστήμες π.χ η Νομική (δεν είμαι νομικός αλλά αυτό έχω καταλάβει γιαυτή την επιστήμη).

    Συχνά, όταν θέλουμε να μελετήσουμε την ανθρώπινη συμπεριφορά και στάση, παίρνουμε τις κακές πλευρές της και όταν αυτές δεν υπάρχουν ή έστω έχουν επουσιώδη παρουσία τότε μπορούμε να μιλάμε για ενάρετους ανθρώπους.

    Πού α ν ά γ ο ν τ α ι λοιπόν οι διάφορες κακές συμπεριφορές; Ανάγονται στην Οκνηρία, την Αλαζονεία, τη Λαιμαργία, τη Λαγνεία, την Απληστία, την Οργή και τη Ζηλοφθονία. Τα 7 θανάσιμα αμαρτήματα καθώς τα έχουν ονομάσει.Πιο πίσω από αυτά δεν ξέρω τι άλλο βαρύτερο μπορεί να υπάρξει.

    Μη φανταστείς ότι ανέκαθεν θεωρούσα π.χ την Οργή, «θανάσιμο αμάρτημα».(Δεν την έλεγα βέβαια και… προτέρημα).
    Μέσα από διάφορα «γιατί» στην ερμηνεία της ανθρώπινης συμπεριφοράς , συμφώνησα, μετά από κόπο, με στοχαστές παλαιότερων εποχών όπου πρώτοι αυτοί τα είχαν αναφέρει.

    Πλην λοιπόν της απληστίας που σωστά επισημαίνεις, υπάρχουν και οι υπόλοιπες έξι.

    Όσα έγραψα, αποτελούν νύξεις για την αρνητική ανθρώπινη συμπεριφορά.

    @91. Γς, ο Καρτέσιος είναι το επόμενο βήμα αφού πρώτα γαληνέψει το μέσα μας.Και το μέσα μας γαληνεύει αν στοχαστούμε και εν τέλει τιθασσεύσουμε τα παραπάνω επτά…
    Το «cogito ergo sum» (σκέπτομαι άρα υπάρχω) είναι εκπληκτικής έμπνευσης αρχή και δεν το λέω ως πόζα.Το πιστεύω.

  111. 110α εχμ, είσαι λιγάκι υπερβολικός, ως προς το 5ο αίτημα, αλλά

  112. …. 22 αιώνες και κάτι ψιλά μετά, τακτοποιήθηκε το θέμα.

  113. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Η πλημμύρα

  114. sarant said

    104: Ο Μπαμπινιώτης δίνει και αρσενικό τύπο, ο πομφόλυγας. Το ΛΚΝ μόνο θηλυκό.

    109: Είναι και πολύ καλός συγγραφέας.

  115. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    113 Για την πλημμυρα,του Μάρκου,1935,
    λέει το σχόλιο costas45 :
    Απο αυτο το τραγουδι πηρε ο Τσιτσανης δυο στροφες κι εβγαλε δυο θαυμασια τραγουδια. Το «Με παρασυρε το ρεμμα μανα μου δεν ειναι ψεμα» και το «Περαια και Μοσχατο θα τα κανω ανω κατω»

  116. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    108 – Και στο βάθος πηρυνική ενέργεια.

    109 – Να υποθέσω οτι ο φυσικός καλιεργητής και συγγραφέας, που κατα καιρούς γουστάρεις, όταν καλιεργεί, δεν χρησιμοποιεί κανενός είδους μηχάνημα ή εργαλείο που κατασκευάστηκε με μηχανικό τρόπο. Το δε πότισμα των καλιεργειών, το αφήνει στην βροχή, η φέρνει νερό με τους κουβάδες απο κάποιο ρυάκι (γιατι δεν πρέπει να εκτρέπουμε την φυσική ροή). Το σπίτι του το έχτισε με πέτρες και λάσπη (χωρίς τσιμέντο εννοείται) και το βράδυ φωτίζεται με δάδες. Αν αρρωστήσει, δεν πάει στο νοσοκομείο, δεν παίρνει χημικά φάρμακα, αλλα γιατρεύεται με τα βότανα που δίνει δωρεάν η μητέρα φύση. Επίσης, στις μετακινήσεις του χρησιμοποιεί κάποιο ζωντανό, ή ακόμα καλύτερα πηγαίνει με τα πόδια, και απο το νησί ταξιδεύει μόνο με ιστιοφόρο που έφτιαξε ο ίδιος. Οι περισσότεροι «οικολόγοι» έχουν αγνές προθέσεις αλλα πλήρη άγνοια, και συνήθως είναι θύματα των ταλιμπάν οικολόγων, που είναι απατεώνες για ίδιο όφελος, όπως οι ταλιμπάν όλων των ειδών.
    ΤΑ ΨΕΥΤΙΚΑ ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ.

  117. Παναγιώτης Κ. said

    @111.Στους μεγάλους στοχαστές βλέπω τις κύριες ιδέες του έργου τους και λιγότερο τις αδύνατες πλευρές που σίγουρα πάντοτε υπάρχουν.Ακριβώς σε αυτές τις ιδέες έχω θαυμασμό!
    Είναι να μη θαυμάζεις π.χ τον Ιπποκράτη όταν δυόμισυ χιλιάδες χρόνια πίσω, δεν μιλούσε για ξόρκια και διάφορα μαγικά στην αντιμετώπιση των ασθενειών;
    Ή τον Μάρξ και τον Φρόιντ που μας έδειξαν έναν διαφορετικό τρόπο σκέψης και είμαστε διανοητικά πιο πλούσιοι!

  118. Βρε συ, Νικοκύρη, το λέει και το Ντισκάβερι, αφού…

  119. 117 Θαύμαζε όσο υπερβολικά θες, μίλα με μετριοπάθεια και ακρίβεια

  120. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    110 – Θέλει αρκετή φαντασία για να συσχετιστεί η Ευκλείδεια γεωμετρία με τον συλλογισμό σου, αλλα μπορεί και να μη το αντιλαμβάνομαι. Απο την στιγμή που βρήκες πού ανάγονται οι διάφορες κακές συμπεριφορές, το βασικό ερώτημα σου θα έπρεπε να είναι, τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα πού ανάγονται, γιατι δεν ένα δυό, επτά είναι, άρα δεν είναι αυτογενή, τί τα δημιουργεί όμως; Εγώ έχω καταλήξει, οτι ευθύνεται η σεξουαλική καταπίεση που είναι απόρροια της πατριαρχικής δομής της κοινωνίας.

    Πυρηνική είναι η ενέργεια στο 116, αλλα μη το πείτε πουθενά.

  121. Παναγιώτης Κ. said

    Μια και η αναφορά στις πλημμύρες έχουμε και την πλημμύρα του ΄77.Σαν τώρα το θυμάμαι.Μεσάνυχτα να φιλάω σκοπιά στο ΚΕΔΒ στο Χαϊδάρι και, να χαλάει ο θεός τον κόσμο!
    Τα αποτελέσματα της καταστροφής τα είδαμε την επομένη αρχίζοντας από το ίδιο το στρατόπεδο όπου μια αποθήκη(;) που την λέγανε υποβρύχιο είχε πλημμυρήσει.Μας έβγαλαν μετά στο Κερατσίνι και δεν θυμάμαι που αλλού για να βοηθήσουμε στο συμμάζεμα της… λάσπης.

  122. sarant said

    118: Τι να πω, ή πολύ μάγκας είναι ο αγγλοκρητικός ή έχει καλές δημόσιες σχέσεις.

  123. Απλώς η εγγλέζικη φυλλάδα παριστάνει ότι υπηρετεί τη δημοσιογραφία αναπαράγοντας μια περσινή ομιλία του Tedx Ηρακλείου, που τώρα ανέβηκε στον γιουτούμπη. Το διαπιστευτήριο είναι όλα τα λεφτά. Ο άνθρωπος διοικητικός είναι στο ΤΕΙ, υπεύθυνος του πρώην Εράσμους και νυν Εράσμους+.

  124. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    117 – Όταν όμως ο θαυμασμός μετατρέπεται σε δόγμα, εκτός του οτι παρερμηνεύονται οι στοχασμοί των μεγάλων στοχαστών, γίνονται και καταστροφικοί για την πλειονότητα των ανθρώπων.

  125. sarant said

    123: Τέτοιο επίπεδο δημοσιογραφίας δεν το φανταζόμουν.

  126. 125 μπααα, δεν συνηθίζεται καθόλου.

  127. "ετεροδημότισσα" said

    @114β
    είναι ΘΕΟΣ , τον γουστάρω πολύ, δεν το παραδέχομαι απλά γιατί ο άντρας μου είναι λίγο ζηλιάρης 😉

  128. Γς said

    127:
    >τον γουστάρω πολύ

    Me gustas tu

  129. Πάνος με πεζά said

    Ωχ Παναγιά μου, ομοβροντία !
    Ωραία, δυο φρασούλες γιατί βαριέμαι :

    1. Είμαι σίγουρος ότι σε όλες τις απεργίες των σκουπιδιάρηδων, κρατήσατε τα σκουπίδια σας στο μπαλκόνι, μέχρι να βγάλει ο ήλιος κέρατα και να ξαναβγούν τα απορροματοφόρα, παρά να τα αφήσετε να γίνουν η τέταρτη και η πέμπτη, από τη γωνία, θέση στάθμενυσης. Ε;

    2. Αυτό είναι δανεισμένο από τον Τάσιο : «Παραδίδεται λοιπόν έτοιμο το διαμέρισμα, βλέπει η κυρία μια ρωγμή εις το ταβάνι, κι αναφωνεί : ο μπαγάσας ο μηχανικός, μας έκλεψε στα τσιμέντα… Είναι τόσο ανόητη, που ούτε αυτό δεν ξέρει, αν θα έκλεβε κάτι ο μηχανικός, θα ήταν σίδερα…(σχόλιο δικό μου-μου το είπαν-το πίστεψα : κοινή πρακτική τις δεκαετίες 60 κι 70, ο μηχανικός παραλάμβανε τα σίδερα, κι όσο προχωρούσε πιο πέρα στην παραλαβή, ο εργολάβος από πίσω έβγαζε…)

    Κι ο επίλογος :
    Βασικά, για όλα φταίει η κοινωνία…

    P.S. : H παραδοχή σχεδιασμού δεν είναι έγκλημα. Δεν είναι λάθος. Είναι το «μέχρι εκεί σου το φτιάχνω». Φέραμε τους σουπερ-τουρμπινοκίνητους φωστήρες της κινητής τηλεφωνίας για να μας στήσουν το νταλαβέρι στην Ελλάδα. Βάλαν ότι βάλανε, κεραίες, διαβόλους, τριβόλους, παίρνουμε κι εμείς τα κινητά-γκουμούτσες να πουλάμε μούρη, και γίνεται ο σεισμός το 99. Αρχίζουν όλοι να παίρνουν ο ένας τον άλλο, και τα δίκτυα ξαφνικά καταρρέουν.

    Προφανώς επειδή κι εκεί «κλέψαν στα μπετά»…

    Καληνύχτα, και γυρίστε και τα ρολόγια !

  130. Πάνος με πεζά said

    Και για να μην το ξεχάσω, κανένα νερό δεν πάει χαμένο. Το νερό που πίνουμε είναι ηλικίας δισεκατομμυρίων ετών. Ναι, μπορεί κάποια στιγμή να βρέθηκε και στα κατουρλιά του Σωκράτη, δεν είναι κακό ! Εκτός αν υπάρχει κάπου εργοστάσιο, που ενώνει υδρογόνο με οξυγόνο, και το βγάζει στα μπαρ…

  131. giorgos said

    «Ἀνάλογες εἶναι καὶ οἱ ἀπορίες ὡς πρὸς τὴν «προστασία» τοῦ φυσικοῦ περιβάλλοντος. Ἡ «οἰκολογικὴ συνείδηση» δὲν εἶναι κάτι ποὺ πέφτει ἐξ οὐρανοῦ, ὅπου ὑπάρχουν πολλὲς σακκοῦλες. Εἶναι μία πολιτιστικὴ κατηγορία ποὺ ἔχει τὴν προϊστορία της. Ὅταν ἕνα βιομηχανικὰ ἀνεπτυγμένο κράτος λέει «προστασία τοῦ περιβάλλοντος» , εἶναι ἄλλο πράγμα ἀπὸ τὸ νὰ λέει τὸ ἴδιο κήρυγμα τὸ ΥΠΕΧΩΔΕ σὲ ἕνα κράτος πού ἔχει μὲν «Ὑπουργεῖο Βιομηχανίας», ἀλλὰ καμιὰ Βιομηχανία ( καὶ τοῦτο ὄχι ἐπειδὴ δὲν ὑπάρχουν ἐνδεχομένως φουγάρα ποὺ μολύνουν, ἀλλὰ ἐπειδὴ οἱ ἀπόφοιτοι τοῦ Γυμνασίου δὲν ξέρουν νὰ λύσουν δευτεροβάθμιες ἐξισώσεις. Θὰ ἰδοῦμε πιὸ κάτω τὸν ἀγώνα τοῦ ΤΕΕ γιὰ τὴν μὴ ἵδρυση ἰδιωτικῶν ΑΕΙ, τὴν ὁποίαν εἰσηγηθήκαμε ἐμεῖς ἐν Ἑλλάδι…). Ἡ «οἰκολογικὴ συνείδηση» ἔχει τὴν προϊστορία της, ἡ ὁποία ἀνάγεται στοὺς μετὰ τὴν Μεταρρύθμιση χρόνους, στοὺς «ὀρθολογιστὲς» καλούμενους φιλοσόφους τοῦ 17ου αἰώνα. Ἡ ὀντολογία τοῦ θρησκευτικοῦ οἰκοδομήματος τοῦ μεσαίωνος γίνεται μ’ αὐτοὺς λογικὴ καὶ γνωσιολογία, γιὰ νὰ περάσει μέσῳ τοῦ γαλλικοῦ διαφωτισμοῦ καὶ τῆς ἀνάπτυξης τῶν θετικῶν ἐπιστημῶν ὡς φιλοσοφία «κυριαρχίας τοῦ ἀνθρώπου ἐπὶ τῆς φύσης», διαμορφώνοντας τὸν σύγχρονον βιομηχανικὸν καὶ μὴ κόσμο. Μέσα στὶς ἱστορικὲς αὐτὲς διαμορφώσεις ἀναπτύσσεται ἡ τεχνολογία ὡς ἀντίποδας τῆς φύσεως, ὡς μία διαδικασία πού θέλει νὰ τὴν ἐξουσιάσει. Δὲν θὰ ἐπιμείνομε περισσότερο ἐπὶ τῆς ἱστορικῆς σημασίας τῶν πραγμάτων. Θὰ ποῦμε μόνο πώς ὅταν ἕνα σύγχρονο βιομηχανικὸ κράτος μιλάει γιὰ «προστασία τοῦ περιβάλλοντος» καὶ βγάζει νόμους, εἶναι ἐπειδὴ ἔχει δύο ἀντιτιθέμενες μεταβλητές, μὲ τὶς ὁποῖες πρέπει νὰ κάνει πολιτική, τὴν τεχνολογία καὶ τὴν φύση. Ὅταν λέει τὸ ἑλληνικὸ κράτος γιὰ «προστασία φυσικοῦ περιβάλλοντος», ἀπὸ ποῦ νομιμοποιεῖται νὰ τὸ λέει; Ἡ «ἑλληνορθόδοξη» παράδοση μας σεμνύνεται νὰ τονίζει ὅτι ἐμεῖς ἐμείναμε ἀνέπαφοι ἀπὸ αὐτοὺς τοὺς «ἐκπεσμοὺς» τῆς Δύσεως, ἐνῷ τὸ ἑλληνικὸν κράτος ἔβγαλε τὸ ἄγαλμα τοῦ Κοραῆ μπροστὰ ἀπὸ τὸ Πανεπιστήμιο ( γιὰ λόγους «ἀναπτύξεως» ἢ ἴσως καὶ διὰ τῆς «ἀναπτύξεως»…), ἀλλὰ φκιάχνει διαρκῶς νέα ἀγάλματα γιὰ τὸν Μακρυγιάννη!… Μιά λοιπὸν καὶ βιομηχανία ὡς ἱστορικὸ προϊὸν δὲν ἔχομε ( «θέσεις ἐργασίας» ἔχομε βέβαια), ἕπεται πώς «οἰκολογικὴ συνείδηση» ὡς κοινωνικὴ κατηγορία δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ ὑπάρξει. Οἱ ἄνθρωποι ζοῦν, θεωρητικῶς, σὲ φυσικὴ σχέση μὲ τὸ περιβάλλον, ὅπως καὶ στὸ παρελθόν. Ἄρα τὸ «περιβάλλον» ὡς κινδυνεύουσα ὀντότης προέρχεται ἀπὸ τὸ ἴδιο τὸ κράτος καὶ ἀπὸ τὴν πολιτικὴ τοῦ κράτους. Θὰ μπορούσαμε ἐν συντομίᾳ νὰ ποῦμε ὅτι ὑπὸ τὸ σύνθημα «προστασία τοῦ περιβάλλοντος» ( τῆς ὑπολοίπου «οἰκολογικῆς» πολιτικῆς τοῦ κράτους τελείως ἀνυπάρκτου) νοεῖται διὰ τῶν διαφόρων Π.Π.Δ.Ε. ἡ ἔνταξη τοῦ φυσικοῦ περιβάλλοντος στὸν προγραμματισμὸ τῶν «πρώτων ὑλῶν». Καθ’ ἑαυτὸ οὐδὲν κακό. Τὸ ἐρώτημα εἶναι μέσα σὲ ποιὰ γενικώτερα πλαίσια πολιτικῆς αὐτὸ γίνεται καὶ γιατί πρέπει νὰ γίνεται δι’ ἀσκήσεως κοινωνικῆς πολιτικῆς μέσω τῶν διαφόρων Π.Π.Δ.Ε. καὶ διὰ τοῦ «κωλύματος ἐξ ἐντοπιότητος». Αὐτὰ ὅμως θὰ τὰ ἐξετάσομε στὶς ἑπόμενες συνέχειες.

    Δύο παρατηρήσεις μόνο πρέπει νὰ προσθέσομε ἐδῶ, μία πραγματολογικὴ καὶ μία… φιλολογική.

    Ἡ πραγματολογικὴ εἶναι ἁπλή: ἀπὸ τὶς ὀκτὼ περιπτώσεις «κωλύματος ἐξ ἐντοπιότητος» πού ἀναφέρει τὸ ἄρθρο 83 τοῦ ὑπαλληλικοῦ κώδικος, μόνο ἡ στ) εἶναι σὲ πλήρη ἰσχὺ στὴν Λευκάδα. Καὶ αὐτὴ ἀφορᾷ ἀκριβῶς στὶς τεχνικὲς ὑπηρεσίες. Ὅλων τῶν τμημάτων οἱ προϊστάμενοι εἶναι ξένοι. Ματαιοπονοῦν συνεπῶς οἱ λευκαδίτες πού μαζεύονται κατὰ σύνολα στὴν Πολεοδομία, ἀφήνοντας τὶς δουλειὲς των καὶ ὑποβιβάζοντας ἔτσι ἀκόμη πιὸ πολὺ τὴν ὑποτυπώδη οἰκονομικὴ ζωὴ τοῦ νησιοῦ, καὶ φωνάζουν πώς θέλουν νὰ ζήσουν καὶ νὰ πληρώσουν τὰ φροντιστήρια τῶν παιδιῶν τους. Ἡ δουλειὰ τῶν ξένων εἶναι νὰ ἀδιαφοροῦν ἀκριβῶς γι’ αὐτά. Φυσικῶς δηλαδή.

    Ἡ φιλολογικὴ παρατήρησή μας ἀναφέρεται στὸ κεφάλαιο τῶν προθέσεων τῆς Γραμματικῆς. Πρέπει νὰ γνωρίζει ὁ ἀναγνώστης, ὅτι εἰδικὰ οἱ προθέσεις παίζουν πρωταρχικὸν ρόλο στὶς «ἐπεξεργασίες» τῆς ἑλλαδικῆς νομολογίας. Στὸ Σύνταγμα π.χ. εἶναι ἄλλο «ἡ Δικαιοσύνη νὰ ἀπονέμεται ΥΠΟ τῶν Δικαστηρίων» καὶ τελείως ἄλλο νὰ ἀπονέμεται «ΔΙΑ τῶν Δικαστηρίων». Γιὰ τὸ ἡμίφως τῆς Νομολογίας μας οἱ προθέσεις παίζουν ρόλο καθοριστικό. Τὸ ἴδιο καὶ τὸ «ἐξ» στὸ «κώλυμα ἐξ ἐντοπιότητος», πού ἔτσι γραμμένο συνιστᾶ γλωσσικὸν βαρβαρισμό. Τὸ «ἐξ» ὅμως αὐτὸ παρέχει πλουσιοπάροχα μίαν διοικητικὴ καὶ πολιτικὴν «εὐχέρεια»: μπορεῖ νὰ μὴν εἶσαι ἐσὺ ντόπιος καὶ νὰ θέλεις νὰ διορισθεῖς κάπου, μπορεῖ ὅμως ὁ συμπέθερος τοῦ κουνιάδου τῆς νύφης τοῦ πεθεροῦ σου νὰ εἶναι ἐκεῖ «τοπικὸς παράγων». Πρόκειται περὶ ζητήματος «ἀποφάσεως» τοῦ ὑπουργοῦ, ποὺ θὰ ἰδοῦμε καλύτερα στὸ ἑπόμενο. Δεδομένου ὅτι καὶ ἡ θρησκευτικὴ ἐκπροσώπησή μας στὴν Λευκάδα εἶναι ξένη, μποροῦμε νὰ ποῦμε ὅτι οἱ πιὸ νευραλγικοὶ τομεῖς τῆς κοινωνικῆς ζωῆς τοῦ νησιοῦ ξενοκρατοῦνται πλήρως. Καὶ ἂν δὲν ὑπάρχουν ντόπιοι μηχανικοὶ νὰ διορισθοῦν στὶς τεχνικὲς ὑπηρεσίες ( θὰ ἰδοῦμε πῶς, ἂν καὶ γιατί), ἀσφαλῶς δὲν μποροῦμε νὰ ποῦμε πώς πάσχομε ἀπὸ ἔλλειψη ντόπιων ὑπαλλήλων τοῦ ἄλλου κλάδου. Ἡ ἐσωτερικὴ ξενοκρατία ὅμως ἔχει τοὺς νόμους της. Τὸ ἐρώτημα εἶναι ἂν μὲ τοὺς «νόμους» αὐτοὺς ἔχει καν νόημα ἡ ἀποκληθεῖσα «τοπικὴ αὐτοδιοίκηση».

  132. Εαμοβούλγαρος said

    Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί,

    επιστρέψας οίκοι μετά 8ήμερη περιοδεία στην Ρωμέϊκη Επαρχία, σκάω μύτη μεταμεσονυκτίως εις το Σαραντάκειο Ιστολόγιο για να ευχηθώ Καλό Χειμώνα στο Χριστεπώνυμο Ποίμνιο, καθώς απόψε επανερχόμεθα εις την Χειμερινή Ωρα.

    Παρεμπιπτόντως, ενημερώνω τους αγαπητούς αδελφούς ότι:

    1) Από την περασμένη Πέμπτη ευρίσκεται εις το μετόχι της Σιμωνόπετρας στον Βύρωνα η αριστερά χείρ της Αγίας Μαρίας Μαγδαληνής που έψαυσε τον Κύριο και πρίν απ’ αυτόν είχε ψαύσει και πολλά τσουτσούνια, σύμφωνα με την Δυτική Χριστιανική Παράδοση. Όσοι αδελφοί (και κυρίως αδελφές) επιθυμούν, ημπορούν να υπάγουν να προσκυνήσουν την Αγία Χείρα της Μαρίας Μαγδαληνής, διότι εξέρχεται κάθε 20ετία του Αγίου Όρους…

    http://www.romfea.gr/diafora-ekklisiastika/27514-2014-10-23-19-19-39

    2) Μοί προξενεί κατάπληξιν ότι ουδείς Ρωμιός αναγνώστης του παρόντος Ιστολογίου (σάς παρακολουθούσα από το κινητό καθώς οδηγούσα στους κακοτράχαλους δρόμους του Ρωμέϊκου) επεσήμανε ότι σήμερα Σαββάτο 25 Οχτώβρη 2014, παραμονή του ανυπάρκτου Αγίου Δημητρίου (οι άπιστοι Θωμάδες ας διαβάσουν Cyril Mango να ξεστραβωθούν), το Νέο Μουσείο Ακροπόλεως εμαύρισε από τους τα φαιά φορούντας καλογήρους: Ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος Λιάπης ξενάγησε τον Πατριάρχη Αντιοχείας Ιωάννη στα ειδωλολατρικά εκθέματα με ξεναγό τον πρώην γκόμενο της Άννης Παναγιωταρέα, χριστιανούλη καθηγητή Δημήτριο Παντερμαλή.

    http://www.romfea.gr/ekklisies/ekklisia-tis-ellados/27535-2014-10-24-21-00-18

    3) Περαίνω την παρέμβασή μου, ενημερώνοντας τον αγαπητό κ. Σαραντάκο για κάτι που ίσως αγνοεί: Έπεσε στα χέρια μου το εξαιρετικό βιβλίο «Αρχαιολατρία και Γλώσσα : Θέματα Ετυμολογίας και Ορθογραφίας» του κ. Βασίλη Αργυρόπουλου, που μπορείτε να κατεβάσετε δωρεάν από εδώ: http://bookzz.org/book/1242245/5c2c0e

    Έμεινα ενεός από τις αλλεπάλληλες αναφορές του συγγραφέως στον κ. Σαραντάκο, τις οποίες μπορείτε να ανιχνεύσετε και μόνοι σας, βάζοντες στο search το λήμμα «Σαραντ». Άραγε, ο ίδιος ο κ. Σαραντάκος γνωρίζει την ύπαρξη αυτού του βιβλίου και την διαρκή του μνημόνευση από τον συγγραφέα;

    Με ειλικρινή Αγάπη Χριστού
    Καληνύχτα σε όλους
    ΕΑΜΟΒΟΥΛΓΑΡΟΣ

    ΥΓ: Κάποιοι τρελαμένοι Ελληνόψυχοι που συνήντησα στην Σίνδο (βιομηχανική πολίχνη έξω από την Θεσσαλονίκη) με διαβεβαίωσαν πως στα Αρχαία Ελληνικά υπάρχει η εκπληκτική φράση… «OΙΑ ΗΩ Ω ΥΙΕ ΑΕΙ ΕΙ» που σημαίνει «Όπως η αυγή γιέ μου να είσαι πάντα!!!». Επειδή είμαι κατάκοπος και δεν προλαβαίνω να την ψάξω στο Διαδίκτυο κι επειδή δεν έτυχε να την πληροφορηθώ στα 58 χρόνια που βολοδέρνω σε αυτόν τον Πλανήτη, ερωτώ τον αγαπητό κ. Σαραντάκο: Υπάρχει τέτοια φράση στα Αρχαία Ελληνικά, ή είναι δημιούργημα των φρενοβλαβών Εθνικοπαραφρόνων; Κι αν υπάρχει, γιατί δεν μάς την είπαν ποτέ στο Σχολείο;

  133. Γς said

    130:
    >μπορεί κάποια στιγμή να βρέθηκε και στα κατουρλιά του Σωκράτη

    Τσ, τσ, τς

    Να βρέθηκε στην πηγή που καθρεφτίστηκε ο Νάρκισσος.

    Στο δάκρυ της Ντολόρες.

    Στο Δάκρυ της Αφροδίτης, τη Γκιόλα

  134. "ετεροδημότισσα" said

    πουσέ βρε ΕΑΜο μου λειψες! έχεις δορυφόρο; γύρισε τ στο ΑΡΤΕ παίζει το ΕΚΟΣ των Φλόυντ!

  135. Βρε βουλγαροεαμίτη

    OΙΑ ΗΩ Ω ΥΙΕ ΑΕΙ ΕΙ

    και ως ευχή

    OΙΑ ΗΩ Ω ΥΙΕ ΑΕΙ ΕΣΟ / ΕΙΗΣ

    Μην είμεθα αχάριστοι! Αρχαία ελληνικά κι εμείς μπορούμε να γράψουμε. Ούτε ένα σύμφωνο! Ψάξε στο http://www.bentrovato.gr και κάτι θα βρεις

  136. physicist said

    Τα στομφώδη και οι αρλούμπες με αφήνουν, ως συνηθως, αδιάφορο: η μόνη ουσιώδης πληροφορία που διάβασα παραπάνω είναι ότι κάποιος ομολογεί πως οδηγεί αυτοκίνητο ενώ συγχρόνως διαβάζει στο κινητό του. Ελπίζω κάπου «στο Ρωμέικο» να τον πετύχει η Τροχαία και να του αφαιρέσει το δίπλωμα ισοβίως. Πρόκειται για εγκηματική συμπεριφορά.

  137. Ο Μπαμπιανιώτης έχει σπάνια αρσενικό το ‘πομφόλυξ’ όχι την πομφόλυγα! ΣΣ

  138. Γς said

    Η κόρη μου κάνει και texting, γράφει κιόλας μηνύματα!

  139. "ετεροδημότισσα" said

    σιγά μη πρόκειται για εγκιβωτική συμπεριφορά!
    η μόνη ουσιώδης πληροφορία που διάβασες παραπάνω είναι ΄τοι το ΑΡΤΕ έδειχνε το ΕΚΟΣ των Φλόυντ.
    Άντε καλυνήχτα!

  140. Γς said

    138 για 135

  141. physicist said

    Γς, δεν είναι αστείο. Που να πάρει ο διάολος ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΣΤΕΙΟ γαμώ το κέρατό μου. Σκοτώνονται άνθρωποι από τέτοιες μαλακίες.

  142. physicist said

    «Ετεροδημότισσα», ομοίως. ΔΕΝ έχω αίσθηση του χιούμορ για τέτοια πράματα, κι άμα σας αρέσει.

  143. Καρτέσιος said

    Εγώ, ένα έχω να πω:

  144. Γς said

    Εμένα μου λες!
    Ημουν δίπλα της τις προάλλες όταν οδηγούσε και πληκτρολούσε κιόλας. Προσπάθησα να την σταματήσω, Σταμάτησε μόνο, όταν της είπα να σταματήσει να κατέβω.
    Σταματώ, σταματάς, σταματά.Σταματούμε σταματάτε σταματούν. 😉

  145. sarant said

    132: Το βιβλίο του Βασ. Αργυρόπουλου το είχα παρουσιάσει εδώ τότε που βγήκε, το 2009. Μετά παρουσίασα και το επόμενο βιβλίο του και επειδή δεν ήμουν αμέριστα διθυραμβικός μού έκοψε την καλημέρα. Συνηθίζεται.

  146. physicist said

    Την επόμενη φορά που κάποιο παιδάκι θα περνάει το δρόμο ή θα τρέχει να μαζέψει τη μπάλα ή κάποιος ηλικιωμένος ή … να έρθεις να ξαναβάλεις φατσούλες και να κάνεις πνεύμα και σαχλαμαρίτσες.

    Έχει και η γελοιότητα τα όριά της, νόμιζα.

  147. Εαμοβούλγαρε, ο Νικοδεσπότης όχι μόνο ξέρει το βιβλίο του Αργυρόπουλου, παρά μας το έχει παρουσιάσει και στο ιστολόγιό του

  148. sarant said

    143: Το σχόλιο το είχε κρατήσει η σπαμοπαγίδα -συγνώμη, ελλογιμότατε!

  149. Γς said

    146:
    Βρε συ, λες να κάνω πνεύμα με το σπλάχνο μου;
    Η ψυχή μου το ξέρει.

    Η φατσούλα ήταν για την κατά συρροή χρήση του σταματώ

  150. Γς said

    Πλάκωσαν και τα καρτεσιανά γινόμενα 😉

  151. physicist said

    Ωραία, τότε φρόντισε να της αφαιρέσουν το δίπλωμα. Δεν χρωστάει τίποτα ο τυχαίος πεζός που θα τον φάει το μαύρο σκοτάδι και θ’ αφήσει την οικογένειά του στο δρόμο.

  152. Ριβαλντίνιο said

    @ Physicist
    Ax, να’χαμε όλοι τέτοια ευσυνειδησία !

    Οι περισσότεροι είμαστε όπως έλεγε και ένα παλιό άσμα

    » ( Ρόδα , τσάντα και κοπάνα ) και μαρσάρω την κουρσάρα
    κι οι μπαρμπάδες στις διαβάσεις τρέχουν μην τους πάρω σβάρνα. »

  153. Γς said

    151:
    Νομίζω ότι το έκανε για να με φρικάρει. Είναι γάτα, αλλά προκλητική, φιγουρατζού σαν τον μπαμπά της.
    Σε αντίθεση με τους γιους μου που είναι πάρα πολύ προσεκτικοί. Τόσο που αν δεν είχα κάνει τεστ πατρότητας …θα το έκανα.

  154. physicist said

    #152. — Ριβ, δεν ηθικολογώ, οκ; Πρόκειται για χειροπιαστά πράγματα και όχι για άρες-μάρες-κουκουνάρες. Είναι ένα πολύ συγκεκιρμένο ζήτημα που δείχνει αν κάποιος έχει στ’ αλήθεια αίσθηση της ατομικής του ευθύνης απέναντι στους άλλους ανθρώπους. Και γίνομαι έξω φρενών όταν το ρίχνουμε στις πλακίτσες και τις μαγκιές με κάτι τόσο απλό ενώ την ίδια στιγμή μας απασχολούν διακαώς τα δικαιώματα των καταπιεσμένων εργατών στη Μυανμάρ.

    Καληνύχτα!

  155. Γς said

    154:
    >στη Μυανμάρ.

    Στην Βιρμανία ή πιο παλιά στη Μπούρμα.
    Και λόγω τιμής η ΕΡΤ πριν πολλά χρόνια είχε παρουσιάσει ένα ντοκιμαντέρ αυτής της χώρας στο οποίο από την αρχή μέχρι το τέλος την αποκαλούσε Βερμούδες! Ναι καλά διαβάσατε.
    Είχα καραφλιάσει.
    Και το απίστευτο: Είχα πέσει πάνω σε δύο ακόμη επαναλήψεις του, τα επόμενα τέσσερα πέντε χρόνια, που τίποτα δεν είχαν διορθώσει, χωρίς να λάβουν υπόψη τους δλδ τις διαμαρτηρίες των θεατών που ασφαλώς θα είχαν υπάρξει.

  156. Pedis said

    κάτι τέτοιο;

  157. Pedis said

    ή σαν αυτό;

  158. NM said

    Σε λίγο θα είναι τρεις τα ξημερώματα. Μετά στις 03:59:59 + 1» θα ξαναγίνει 03:00:00.
    Αναρωτιέμαι τι θα κάνει το wordpress αν ανέβει ένα σχόλιο στις 03:30 (Α’ δόση) και μετά άλλο ένα 45 λεπτά αργότερα.
    Ποιό θα καταχωρηθεί πρώτο;
    Οποιος το γνωρίζει ας το πει τώρα (προκαταβολικά)

  159. NM said

    Διορθώνω: Οχι 45, αλλά 35 λεπτά αργότερα, βεβαίως – βεβαίως.

  160. NM said

    @#$%^&*
    εχασα την ευκαιρια μου να διελευκανω το μυστηριο.
    Η ώρα άλλαζε στις 02:00…

  161. Νιο said

    69. Κ. Σαραντάκο, γιατί μιλάτε για κατασκευή και ιδιωτική γλώσσα; Τη χρήση της γλώσσας μου παρατηρώ.

    1) Λέμε «μου διαφεύγει» εννοώντας ότι κάτι ήταν ή και είναι ακόμα στη μνήμη μου αλλά δεν μπορώ να το ανακαλέσω αυτή τη στιγμή.

    2) Το «με διαφεύγει» είναι κατά πολύ σπανιότερο έως ανύπαρκτο. Όσο και το «να σε φτιάξω κεφτεδάκια» πιθανότατα.

    3) Γιατί χαρακτηρίζουμε λόγιο το «διαφεύγει της προσοχής» τη στιγμή που.όσοι θέλουν να ακούγονται λόγιοι λένε «με διαφεύγει» για μας πουν στη συνέχεια για το «διαφεύγω τον κίνδυνον» στα αρχαία; Είναι μόνο λόγια η σύγχρονη χρήση ή μήπως να την πούμε και λανθασμένη και να τη διορθώσουμε; Η Ελλάδα θα μείνει κάποια στιγμή η τελευταία χώρα που φιλόλογοι διορθώνουν την καθιερωμένη χρήση.

    Ακολουθούν παραδείγματα από το λεξικό της κοινής νεοελληνικής στα οποία μπορούμε να δούμε τις χρήσεις:

    Ο δράστης διέφυγε τη σύλληψη / διαφεύγει ακόμη (τη σύλληψη). (ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ. ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΣΥΛΛΗΦΘΕΙ)
    Διέφυγε το θάνατο. (ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ. ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΠΕΘΑΝΕΙ)
    Ο ασθενής διέφυγε τον κίνδυνο (ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ. ΜΕ ΑΝΦΙΒΟΛΙΑ ΣΤΟ ΑΝ ΗΤΑΝ Η ΟΧΙ ΣΕ ΚΙΝΔΥΝΟ)
    Σου το υπενθυμίζω, για να μη σου διαφύγει. Και άλλα παραδείγματα πιο κάτω. (ΓΕΝΙΚΗ. ΤΟ ΗΞΕΡΕΣ ΑΛΛΑ ΣΤΟ ΘΥΜΙΖΩ)

    Βλέπω δύο χρήσεις να παίρνουν μορφή και τα παραδείγματα δείχνουν στην ίδια κατεύθυνση.

    Η εξήγηση που μπορώ να δώσω είναι η εξής: Μπορεί να μου διαφύγει κάτι, να φύγει δια εμού (γενική), αν το διαθέτω ήδη, πχ η γνώση που είχα στη μνήμη μου, κάτι που έγινε ενώ είχα την προσοχή μου στην κατεύθυνσή του, κλπ. Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να ψάξουν πότε ξεκίνησε η γενική και γιατί, και να ενημερώσουν και εμάς τους υπόλοιπους.

    Όταν όμως βλέπω αιτιατική στα νέα ελληνικά διακρίνω μια διαφορετική σημασία. Ότι κάποιος απέφυγε κάτι, τη σύλληψη, το θάνατο κλπ, ή κάποιος δε γνώριζε κάτι.

    Στα αρχαία ελληνικά το διαφεύγω δεν το έχω συναντήσει ποτέ με την έννοια του ήξερα αλλά ξέχασα, αλλά πάντα με την έννοια της άγνοιας:
    ᾗ ἴσως καὶ διαφεύγει ἡμᾶς τὸ γνῶναι τίνα ποτὲ τρόπον γίγνονται οἱ ἀγαθοὶ ἄνδρες.
    ἀλλὰ τοῦτο καὶ αἴτιον εἴη τοῦ διαφεύγειν τοὺς παρὰ τοῖς Ἕλλησιν ἰατροὺς τὰ πολλὰ νοσήματα, ὅτι τοῦ ὅλου ἀμελοῖεν οὗ δέοι τὴν ἐπιμέλειαν ποιεῖσθαι,
    εἰ δὲ μή, σὲ διαφεύξεται ἡ ἀλήθεια.

    Και φυσικά με την έννοια του αποφεύγω:
    διέφυγε τον κίνδυνον,
    ὅσον ἂν διαφεύγῃ τῆς κινήσεως τὴν ἁφὴν,
    ἐν αὐτῇ γὰρ ὅσα διαφεύγει μόρια τὴν αἰσθητικὴν γνῶσιν, ὑπέκειτο σκοπεῖσθαι.

    Αν κάποια στιγμή κακορυθμίσουμε τη γενική, θα μείνει μόνο η αιτιατική και η παλιά χρήση, και τότε θα μπορούμε απλά να γράψουμε «διαφεύγω κάτι = αποφεύγω κάτι» στα λεξικά.

    Και αν διαφωνούμε στα παραπάνω, ίσως συμφωνήσουμε στο ότι η γενική είναι πέρα από το σημείο διόρθωσης. Αν η γενική είναι τόσο περίεργη και η αιτιατική τόσο αυτονόητη στη σύγχρονη χρήση, γιατί χρειάζεται να επικαλεστούμε τον ρυθμιστή Μπαμπινιώτη;

  162. κ. Σαραντάκο

    Σε κάποιον που δεν αντιλαμβάνεται τη διαφορά μεταξύ των ‘μου διέφυγε (τηςπροσπχής)’ και ‘διέφυγε τον κίνδυνο’ και μάλιστα στη γλώσσα του, και θεωρεί συνώνυμα τα ομόηχα, μην απαντάτε. Δεν έμαθε ποτέ αυτή την έρημη (τη γλώσσα) και δεν θα σας καταλάβει. Αυτά μαθαίνονται εξ απαλών ονύχων.

  163. για να μη λέειο Γς πως δεν είμαι πρωινός (κέρδισα και μια ώρα λόγω βιολογικού ρολογιού – συνήθειας)

  164. κ. Σαραντάκο

    Ο δράστης διέφυγε τη σύλληψη / διαφεύγει ακόμη (τη σύλληψη). (ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ. ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΣΥΛΛΗΦΘΕΙ)

    Ο δράστης διέφΕυγε τη σύλληψη επί δεκαήμερο / αλλά συνελήφθη την δεκάτη ημέρα από της απαγωγής ΣΥΝΕΛΉΦΘΗ! (Επιμένετε στην ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ ενώ ΕΧΕΙ ΣΥΛΛΗΦΘΕΙ;) αλλά από της απαγωγής (λόγιον) από την απαγωγή (καθομιλουμένη)

    Είδατε;

    Διέφυγε το θάνατο. (ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ. ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΠΕΘΑΝΕΙ) Είδατε;

    Ο ασθενής διέφυγε τον κίνδυνο (ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ. ΜΕ ΑΜΦΙΒΟΛΙΑ ΣΤΟ ΑΝ ΗΤΑΝ Η ΟΧΙ ΣΕ ΚΙΝΔΥΝΟ) Είδατε που σας λέω ότι ‘δεν ξέρουν όλοι ελληνικά;’ [διόρθωσα το πληκτρολογικό λάθος, κάνουμε κι εμείς] Αλλά εμενα δεν μου έτυχε ποτέ ούτε να πω πως κάποιος ‘διέφυγε τον κίνδυνο ‘ εάν δεν ήμουν βέβαιος ότι διέτρεξε κίνδυνο, ούτε να με ρωτήσουν αν κάποιος διέφυγε τον κίνδυνο, εάν δεν φοβήθηκε ότι βρέθηκε σε κίνδυνο. Και μιλάμε για ζωή. Ή διέφυγε τον κίνδυνο του να του κόψουν το πόδι;

    Σου το υπενθυμίζω, για να μη σου διαφύγει. Και άλλα παραδείγματα πιο κάτω. (ΓΕΝΙΚΗ. ΤΟ ΗΞΕΡΕΣ ΑΛΛΑ ΣΤΟ ΘΥΜΙΖΩ) Είδατε; Εδώ το απρόσωπο διαφεύγει έχει άλλη σημασία από τα προηγούμενα παραδείγματα, Αν είστε ικανός να το προσέξετε!

    Μπορεί να μου διαφύγει κάτι, να φύγει δια εμού (γενική), αν το διαθέτω ήδη, πχ η γνώση που είχα στη μνήμη μου.
    Αυτό το «»»»να φύγει δια εμού (γενική)»»»» είναι όλα τα λεφτά, όπως λέτε εσείς του υποκόσμου, κ. Σαραντάκο.

    ᾗ ἴσως καὶ διαφεύγει ἡμᾶς τὸ γνῶναι τίνα ποτὲ τρόπον γίγνονται οἱ ἀγαθοὶ ἄνδρες. (τὸ γνῶναι κ. Σαραντάκο)
    ἀλλὰ τοῦτο καὶ αἴτιον εἴη τοῦ διαφεύγειν τοὺς παρὰ τοῖς Ἕλλησιν ἰατροὺς τὰ πολλὰ νοσήματα, ὅτι τοῦ ὅλου ἀμελοῖεν οὗ δέοι τὴν ἐπιμέλειαν ποιεῖσθαι, (διαφεύγειν τοὺς παρὰ τοῖς Ἕλλησιν ἰατροὺς κ. Σαραντάκο)
    εἰ δὲ μή, σὲ διαφεύξεται ἡ ἀλήθεια. (σὲ διαφεύξεται ἡ ἀλήθεια κ. Σαραντάκο)

    Όλο αιτιατικές κ. Σαραντάκο.

    Κι επι τη ευκαιρία, ενημερώστε κι αυτό το έρημο το προσωπικό σας λεξικό με το νεοτευκτον ρήμα ‘κακορυθμίζω’ (μ’ ένα ρ) μπας και μάθετε κάποτε να μιλάτε ελληνικά κ. Σαραντάκο.

  165. Είμαι το γνωστό τρολ κ. Σαραντάκο.

    Και χτες παρακολούθησα μια εκπληκτικήπαράσταση στο θέατρο Πάνθεον, τον Συρανό ντε Μπερζεράκ. Με σεβασμό στο έργο από κάθε άποψη, έναν μεταφραστικό άθλο, ένα σκηνογραφικό αριστούργημα, μια καταπληκτική σκηθεσία, ένα ανεπανάληπτο καστ, φοβερό κέφι, σύγχρονο όσο δεν γίνεται χωρίς αυθαιρεσίες, άλλωστε δεν χρειάζεται όπως και ο Προμηθέας που τα ψέλνει των θεών…

    Για να μη λέτε ότι μόνο εκεί, στα κρύα μέρη, έχετε καλό θέατρο, κ. Σαραντάκο.

    Δεν έχουμε μόνο εκείνους που σε γαργαλάνε (παραμένω ευπρεπής με δυσκολία) για να γελάσεις

  166. Μη γελάτε κ. Σαραντάκο.

    Με τούτα και μ’ εκείνα έφαγα τη διαφορά της μιας ώρας που χρειαζόμουν για να ξεκινήσω τη μέρα μου

  167. Γς said

    Τον χαίρομαι! Τον ζηλεύω!
    Χαράς το κέφι του!
    Καλημέρα του!

  168. sarant said

    Kαλημέρα και από δω!

    Είναι φοβερός ο Λεώνικος!

  169. Theo said

    Καλημέρα.

    Το Ιδαχοποίηση μού θύμισε το Ποκατέλι/ο Αϊντάχο του Αντρέα Κορδοπάτη.

    @167:
    Ποιο είναι το σωστό; Χαράς το κέφι του! ή Χαρά στο κέφι του!

  170. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    166 – Λεώνικε τι καλό πίνεις και δεν μας δίνεις; δεν ξέρω για τον κ.Σαραντάκο, αλλα εγώ γέλασα πολύ, νάσαι καλά.
    ΚΑΛΗ ΣΟΥ ΜΕΡΑ.

  171. spiral architect said

    Για όποιον ενδιαφέρεται, η φωτογραφία της εισαγωγής είναι τραβηγμένη στη συμβολή των οδών Θηβών και Πελασγίας στο Περιστέρι. 😦

  172. skol said

    … ενώ συγχρόνως σ’ έχει βάλει στον ρόμβο και η Γιάννα Αγγελοπούλου που κορόιδεψες το αντισυστημικό της κήρυγμα…

    Τι σημαίνει βάζω κάποιον στον ρόμβο;
    Στο στόχαστρο παει το μυαλό μου, αλλά λέγεται κι έτσι;

  173. physicist said

    Σκολ, κι εγώ πρώτη φορά το βλέπω. Είναι και το μοναδικό χτύπημα που δίνει ο γούγλης για την έκφραση. Θα μπορούσα όμως να τη φανταστώ σε δηλώσεις δυσαρεστημένου ποδοσφαιριστή: Ο μίστερ μ’ έχει βάλει στον ρόμβο πίσω απ’ τα χαφ, και δεν είναι εκεί η θέση μου.

  174. Γς said

    Είναι κι εκείνος ο ρόμβος, το σήμα της Ρενό και οι ρόμβοι που φτιάχνει με τα δάχτυλά της η Μέρκελ.
    Μήπως εννοεί τον έβαλε στο τέτοιο της/του
    [αντίστοιχο του ‘τον έγραψε στα @@ του/της’]

  175. Νιο said

    Στα αγγλικά υπάρχει rhombus fence. Με λίγη φαντασία:

  176. Νιο said

    Βλέπω όμως συχνή χρήση στα αθλητικά. Από το σχηματισμό των παικτών σε συγκεκριμένο σύστημα;

    Επιστρέφω στον ρόμβο, καταλήγω στον ρόμβο, επιμένω στον ρόμβο, 4:4:2 σε ρόμβο, κλπ.

  177. Nio said

    165.

    Για ποιο λόγο το κακορυθμίζω θα έπαιρνε δύο ρ; Παίρνει δύο το κακοράβω και το καλορωτώ;

    Στο «μου διαφεύγει» από πού προκύπτει το «της προσοχής» στην παρένθεση; Συμφωνούν με αυτό όσοι χρησιμοποιούν τη γλώσσα; Να τους ενημερώσουμε ότι όταν λένε «μου διαφεύγει» κάτι εννοούν απαραίτητα της προσοχής;

    Το διαφεύγει ποτέ δεν είναι απρόσωπο.

    Η λεπτομέρεια διέφυγε του Σαραντάκου αλλά ο Σαραντάκος διέφυγε τον κίνδυνο. Γιατί συμβαίνει αυτό το παράδοξο στα νέα ελληνικά και πως το εξηγούμε στα παιδιά χωρίς να κάνουμε απόπειρες να το ακυρώσουμε ή να το ταιριάξουμε με την παλιά χρήση;

    Το διαφεύγω τον κίνδυνο θα μείνει ασαφές γιατί ο κίνδυνος είναι δυνητικός από τη φύση του. Το διαφεύγω τον θάνατο όμως και το διαφεύγω το κακό φαίνεται να χρησιμοποιείται με συγκεκριμένο τρόπο στη νέα ελληνική ή όχι;

    Η χρήση της γενικής αυξάνεται ΓΕΝΙΚΑ και ό,τι αυξάνεται είναι αυτονόητο ότι χρησιμεύει σε κάτι.

    Για το ύφος σας, τις ανούσιες επαναλήψεις των λεγομένων μου, και τα περί τρολ δε ξέρω τι να πω. Ο καθένας με την παιδεία και τη σκέψη του. Κρίμα που ο κ.Σαραντάκος σας ενθαρρύνει.

    Σε 200 χρόνια θα έχει λυθεί το πρόβλημα υποθέτω, όπως έχει λυθεί ήδη στην αγγλική. Κανείς δεν είναι αθάνατος. Αυτή είναι η ασφαλιστική δικλείδα του συστήματος, το φθαρτό του ανόητου, του κολλημένου, του γλωσσικά συμπλεγματικού, του δυσπροσάρμοστου και του ημιμαθούς. Τα λεξικά και οι οδηγοί χρήσης προσαρμόζονται στην πραγματικότητα.

  178. sarant said

    172: Μήπως εννοεί «μ’ έχει βάλει στο στόχαστρο»;

  179. Να πω την αμαρτία μου, στην αρχή νόμισα πως ο Νιο έλεγε ασυναρτησίες, σαν κάποιον άλλον από Ν που γράφει πότε-πότε εδώ. Χρειάστηκε το δεύτερο μήνυμά του για ναντιληφθώ ότι έλεγε κάτι ουσιαστικό:
    — σαφώς λέμε «μου διαφεύγει (=δεν θυμάμαι αυτή τη στιγμή) το όνομά του», «πώς σου διέφυγε;» (= πώς το ξέχασες; πώς δεν το πρόσεξες;), ή ακόμα, σπανιότερα όμως, με ουσιαστικό «διαφεύγει του συγγραφέα το εξής στοιχείο». Άρα ναι, το ρήμα «διαφεύγω» συντάσσεται ΚΑΙ με γενική, τουλάχιστον μ’αυτή τη σημασία.
    — σαφώς λέμε «διέφυγε τον κίνδυνο» (=σώθηκε), ΜΟΝΟ με αιτιατική σ’αυτή την παγιωμένη έκφραση.
    Στις τυχόν άλλες χρήσεις του ρήματος «διαφεύγω» τι να λέμε;
    Ασφαλέστερο μου φαίνεται, όταν το χρησιμοποιούμε απλώς ως λογιότερο συνώνυμο του «ξεφεύγω», να το συντάσσουμε όπως εκείνο, δηλαδή με την πρόθεση «από»: «διέφυγε από τους αστυνομικούς που τον κυνηγούσαν». Παρόμοια είναι η περίπτωση του «στερώ»: πολύ πιο φυσικά από την αρχαιοπρεπή σύνταξή του με γενική του προσώπου και αιτιατική του πράγματος μας έρχεται να πούμε π.χ. «στέρησε από τον αντίδικό του κάθε δυνατότητα αντίκρουσης» κλπ. Φυσικά, όταν έχουμε αδύνατους τύπους προσωπικών ανωνυμιών, το «από + αιτιατική» αντικαθίσταται από σκέτη γενική («του διέφυγε» όπως του ξέφυγε», «του στερεί»…)

  180. 179 Έλα, μην τσιμπάς κι εσύ… Άμεσο κι έμμεσο αντικείμενο δεν θυμάσαι;

  181. 179,
    Προσωπικά δυσανασχετώ με το ότι το «μού» στο «μού διαφεύγει» χαρακτηρίζεται ως γενική κατά την κρατούσα γραμματική, μόνο και μόνο επειδή έχει ίδια μορφή με την γενική. Δεν βλέπω τι πρόβλημα θα υπήρχε να χαρακτηριστεί ως δοτική (όπως λειτουργεί) κατά τον ίδιο τρόπο που, ας πούμε, το ουδέτερο άρθρο σε ονομαστική και αιτιατική δεν δημιουργεί σύγχηση παρότι έχει την ίδια μορφή. Επίσης, θα καθιστούσε και περιττή την αναζήτηση του σωστού ανάμεσα στο «με κάνει καφέ» και «μού κάνει καφέ» 🙂 . Βέβαια, από μια σύντομη γύρα που έκανα πριν χρόνια στο ίντερνετ είδα ότι είμαι σε απελπιστική μειοψηφία, οπότε μπορεί και να κάνω λάθος.

  182. Μαρία said

    181
    Η συζήτηση θα ήταν περιττή, αν κι εσείς εκεί κάτω λέγατε «με διαφεύγει» συνεχίζοντας την παράδοση των αηπ (και εξεπίτηδες αναλαμβάνω, ίνα μή τι διαφύγη ημάς, Πλ. Φαιδ. 95e) και των Ρωμαίων (fugit me).

  183. Μαρία, σκεφτόμουν να ξεκινήσω ανένδοτο για δοτική, αλλά μού κόπηκε η φόρα. 🙂

  184. Γς said

    Ρίξ’το!

  185. Ανένδοτο, όχι ανέκδοτο! 🙂

  186. Μαρία said

    183
    Να γράψεις για τιμωρία 100 φορές «μας διέφυγε οτι δεν σας αρέσει το τσάι· θα σας κάνουμε καφέ», για να μάθεις να μη κοροϊδεύεις 🙂

  187. ndmushroom said

    Επικό μεταφραστικό μεζεδάκι σε εξέλιξη από την Κυριακή: για κάποιο λόγο, όλα τα δημοσιεύματα ξένων ΜΜΕ που έγραφαν τη λέξη failed αναφερόμενα στις ελληνικές τράπεζες μεταφράστηκαν από τα εγχώρια ΜΜΕ με λέξεις όπως «πέρασαν», «πέτυχαν» και άλλα συνώνυμα. Η μπάλα πήρε ακόμα και το μεταφραστικό γραφείο του ΣΥΡΙΖΑ, που δεν πήρε χαμπάρι το κραυγαλέο αυτό λάθος.
    Ή απλά είμαστε όλοι έρμαια των Τραπεζών και των Τραπεζιτών (μεγάλη η Χάρη τους), δεξιοί και αριστεροί (οθνμκ), μας χτυπάνε το ντέφι και εμείς χορεύουμε.

  188. […] Και πώς αλλιώς να τα πούμε ύστερα από την πλημμύρα που έπνιξε χτες τους συνήθεις φουκαράδες στο λεκανοπέδιο -πιθανώς και σε άλλες περιοχές της χώρας. Τα μεζεδάκια μας βέβαια δεν έχουν να κάνουν με …  […]

  189. sarant said

    187: 🙂

  190. Μανώλης said

    Μάλλον σας διαβάζει, αν και δεν θέλησε να φανεί, γί αυτό και το διόρθωσε μερικώς
    http://www.kathimerini.gr/789785/opinion/epikairothta/politikh/o-syriza-kai-h-elleiyh-dianooymenwn

  191. sarant said

    190: Α, δεν το είχα δει. Ευχαριστώ -βέβαια μπορεί να τον διόρθωσε και κάποιος άλλος.

  192. Πέπε said

    103:

    > > Κι όταν γίνονται απεργίες και διαδηλώσεις, δεν είναι περισσότερα και τα σκουπίδια που πετάγονται εδώ κι εκεί από το απολίτιστο πλήθος και καταλήγουν στους υπονόμους? Καίνε και τους κάδους απορριμάτων! Είδες?

    Εδώ έχω να καταθέσω το εξής:

    Τα τελευταία χρόνια οι μεγαλύτερες και συχνότερες συγκεντρώσεις ανθρώπων στην Αθήνα έχουν γίνει στην πλατεία Συντάγματος. Σε πόσους από εσάς έχει τύχει, είτε σε διαδήλωση είτε σε μια κανονική μέρα, να ψάχνετε στο Σύνταγμα ένα κάδο για το χαρτί της σοκολάτας σας; Είναι ΣΚΑΝΔΑΛΩΔΩΣ σπάνιοι!

    129:

    > > Είμαι σίγουρος ότι σε όλες τις απεργίες των σκουπιδιάρηδων, κρατήσατε τα σκουπίδια σας στο μπαλκόνι, μέχρι να βγάλει ο ήλιος κέρατα και να ξαναβγούν τα απορροματοφόρα, παρά να τα αφήσετε να γίνουν η τέταρτη και η πέμπτη, από τη γωνία, θέση στάθμενυσης. Ε;

    Φυσικά. Δε γέμισε η Αθήνα σκουπίδια επειδή απεργούν οι σκουπιδιάρηδες. Γέμισε επειδή οι κάτοικοι εξακολουθούν να τα βγάζουν,.

  193. Μιχάλη Νικολάου, ο Τζάρτζανος στη «Νεοελληνική Σύνταξί» του, διακρίνει σοφότατα, από συντακτική φυσικά και όχι από μορφολογική άποψη, «καθαρή γενική» (κτητική, υποκειμενική, αντικειμενική… και γενικά των ετερόπτωτων ονοματικών προσδιορισμών), «γενική δοτική» και «γενική αφαιρετική» (που σχεδόν μόνο με ρήματα χρησιμοποιούνται). Στη φράση «πες του Γιάννη..», ο τύπος «του Γιάννη» είναι συντακτικά γενική δοτική: μορφολογικά γενική, αλλά με σημασία αρχαίας δοτικής. Ομοίως στη φράση «του είπα» ή «τους μίλησα» — όπου το «τους» είναι γενική και όχι αιτιατική, απόδειξη ότι μπορεί να είναι και θηλυκό («τις είδα και τους μίλησα»). — Γενική αφαιρετική έχουμε στη φράση «του ζήτησα» = «ζήτησα απ’αυτόν, «μου ἐκλεψαν το πορτοφόλι μου» κλπ.

  194. Σοφότατα στον χαρακτηρισμό, όντως! Δηλαδή, το ότι η μορφολογικά γενική (ή η μορφολογικά αιτιατική) χρησιμοποιούνται για να αποδώσουν την δοτική. Η απορία μου ήταν, γιατί να μην διατηρηθεί ο χαρακτηρισμός της δοτικής σαν ξεχωριστής πτώσης (δεδομένου ότι παρόμοιες ομοιομορφίες υπάρχουν σποραδικά και με άλλες πτώσεις που παραμένουν ξεχωριστές) και να υπάρχουν οι ακροβασίες με γενική/αιτιατική σε ενικό/πληθυντικό κλπ. Λεπτομέρειες, βέβαια…

  195. Μαρία said

    194
    Εσύ δηλαδή, αν ήσουν αρχαίος, θα γκρίνιαζες για το συγκρητισμό των πτώσεων που απο 8 της ινδοευρωπαϊκής έμειναν 5 και θα ζήλευες απο πάνω και τους Ρωμαίους που κράτησαν την αφαιρετική 🙂

  196. Πέπε said

    193, 194:

    Να καταστεί βέβαια σαφές ότι οι πρόσθετοι χαρακτηρισμοί της γενικής δεν υπονοούν αμφισβήτηση της πτώσης, απλώς προσδιορίζουν τη συντακτική της χρήση: η γενική που δίνει, η γενική που παίρνει/αφαιρεί. Τίποτε περισσότερο απ’ ό,τι η γενική διαιρετική (που διαιρεί), η γενική του δημιουργού (π.χ. «ο Ερωτόκριτος του Κορνάρου») κλπ..

    Μιλάμε πάντα για μια γλώσσα που έχει τέσσερις πτώσεις και καμία παραπάνω, και που κανείς δεν υποχρεούται να ξέρει ότι σε παλιότερες φάσεις της είχε κι άλλες. Δεν είναι δηλαδή «κάτι μεταξύ γενικής και δοτικής πτώσεως» ή «δοτική πτώση μεταμφιεσμένη μορφολογικά σε γενική»: η έννοια της δοτικής πτώσεως, και φυσικά ακόμη περισσότερο της αφαιρετικής πτώσεως, παραμένουν απολύτως άγνωστες (και έτσι πρέπει) όταν μιλάμε για νέα ελληνικά. Απλή συνωνυμία.

    (Εντάξει, ιστορικά δεν είναι τυχαία η συνωνυμία, αλλά εδώ μιλάμε συγχρονικά.)

  197. 195,
    Ε, μα τώρα θα κάνουμε εκπτώσεις στις πτώσεις; 🙂

  198. 196, …«δοτική πτώση μεταμφιεσμένη μορφολογικά σε γενική»…

    Αυτήν την εντύπωση είχα (δεδομένου ότι η «μεταμφίεση» της δοτικής περιλαμβάνει και αιτιατική), αλλά καταλαβαίνω πως δεν είναι σωστή. Επ’ ευκαιρία, πού υπάρχει κάποια περιγραφή για το πώς έγινε ιστορικά αυτή η αντικατάσταση;

  199. Μαρία said

    198
    Στα γρήγορα
    http://www.greek-language.gr/greekLang/studies/history/thema_13/index.html

  200. sarant said

    199: Μπράβο Μαρία, με βοηθάει κι εμένα αυτό σε κάτι που κοιτάζω!
    (αλλά δεν ανοίγει)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: