Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Το χιούμορ του τελεσιγράφου (Κ. Βάρναλης)

Posted by sarant στο 28 Οκτώβριος, 2014


Επέτειο έχουμε σήμερα, μαζί κι αργία, ταιριάζει να ανεβάσουμε κάτι επετειακό και λογοτεχνικό ή έστω λογοτεχνίζον. Με τον κίνδυνο να κατηγορηθώ για έλλειψη πρωτοτυπίας, διάλεξα και φέτος να παρουσιάσω ακριβώς ό,τι και πέρυσι, δηλαδή ένα χρονογράφημα του Κώστα Βάρναλη, γραμμένο τις πρώτες μέρες του ελληνοϊταλικού πολέμου. Όχι βέβαια το ίδιο χρονογράφημα με αυτό που παρουσίασα πέρυσι, ένα άλλο, αλλά και πάλι γραμμένο τις ίδιες μέρες και δημοσιευμένο στην εφημ. Πρωία, στη στήλη «Τέχνη και ζωή» που κρατούσε ο Κ. Βάρναλης.

Θυμίζω ότι ο Βάρναλης, όταν απολύθηκε από τη μέση εκπαίδευση εξαιτίας της εμπλοκής του στα Μαρασλειακά, στράφηκε για βιοπορισμό στη δημοσιογραφία -και από αυτό το επάγγελμα πήρε τελικά σύνταξη, το 1958 από την Αυγή.  Στην εφημερίδα Πρωία πήγε το 1937 (πρωτύτερα δούλευε στο λεξικό της). Εξαιτίας της δικτατορίας του Μεταξά, τα άρθρα του Βάρναλη στην Πρωία, αν και ξεχώριζαν για το ύφος τους, δημοσιεύονταν αρχικά ανυπόγραφα και στη συνέχεια με Α-Ω. Ο Βάρναλης έγραφε φιλολογικά κυρίως άρθρα, αλλά όταν το 1939 πέθανε ο Γ. Σερούιος, που έγραφε το χρονογράφημα, ο Βάρναλης ανέλαβε να γράφει εκείνος το καθημερινό χρονογράφημα, που είχε τον γενικό τίτλο “Τέχνη και ζωή” -και το υπέγραφε ΤκΖ. Κατά μια περίεργη σύμπτωση, που δεν ξέρω αν έχει δοθεί η εξήγησή της, αρχίζοντας από το χρονογράφημα της 27ης Οκτωβρίου 1940, μια μέρα πριν ξεσπάσει ο πόλεμος δηλαδή, ο ποιητής άρχισε να υπογράφει τα χρονογραφήματά του με το πραγματικό του όνομα! (Να προεξοφλούσε άραγε το ξέσπασμα του πολέμου και άρα τη χαλάρωση της λογοκρισίας; )

Πολλά από τα χρονογραφήματα του Βάρναλη στην Πρωία την περίοδο 1939-40 είναι αξιόλογα φιλολογικά, κριτικά και αισθητικά δοκίμια, και αρκετά από αυτά τα έχει συμπεριλάβει ο Βάρναλης στα «Αισθητικά-Κριτικά» του δείχνοντας ότι δεν τα θεωρούσε εφήμερα (όπως σχεδόν εξορισμού θεωρείται το χρονογράφημα). Φυσικά, από τις 28 Οκτωβρίου και μετά, τα χρονογραφήματα επιστρατεύονται κι αυτά στην πολεμική προσπάθεια, αν και σε αρκετά υπάρχει και πάλι η φιλολογική παράμετρος.

Το χρονογράφημα που θα δούμε σήμερα δημοσιεύτηκε στην Πρωία στις 9 Νοεμβρίου 1940. Ο Βάρναλης, χρησιμοποιώντας τη σάτιρα, περιγράφει τι θα συνέβαινε κατά τη γνώμη του αν η Ελλάδα συμφωνούσε με τους όρους του ιταλικού τελεσίγραφου. Αν και τα σενάρια εναλλακτικής ιστορίας δεν είναι δυνατό να δοκιμαστούν στην πράξη, νομίζω ότι οι προβλέψεις του Βάρναλη είναι απόλυτα βάσιμες.

Μονοτονίζω και εκσυγχρονίζω την ορθογραφία (που δεν είχε μεγάλες διαφορές από τη σημερινή). Εκδοτική Τράπεζα είναι ο πρόγονος της Τράπεζας Ελλάδος, αν δεν κάνω λάθος.

Το χιούμορ του τελεσιγράφου

Η βαθύτερη έννοια του Ιταλι­κού τελεσιγράφου ήτανε χιουμορι­στική. Ο κ. Τσιάνο σαν διπλωμάτης άλλα έγραφε κι άλλα εννοούσε. Αν θελήσουμε να μετα­γράψουμε σε γλώσσα ρεαλιστική το κείμενο του μνημειακού αυτού εγγράφου, θα το ιδούμε να λέει πε­ρίπου τα εξής:

«Κυρία Ελλάδα,

Επειδή κάθεσαι στ’ αυγά σου και δεν κουνιέσαι, αυτό αποδεί­χνει πως επιβουλεύεσαι την ασφάλεια της γενναίας Ιταλίας, που αυτήν τη στιγμή μάχεται για ό­λους τους μικρούς λαούς πώς να τους βουτήξει. Αν δεχόσουνα να υποταχθείς στην Ιταλία θ’ απόδειχνες πως σέβεσαι την αρχή της ουδετερότητος. Αλλά τα μεγάλα κράτη έχουνε το χρέος να προλα­βαίνουνε τα αμαρτήματα των μι­κρών. Και οι μικροί —είναι τιμή τους να τούς αλυσοδένουν και να τους ληστεύουν οι μεγάλοι. Για καλό λοιπόν δικό σου ξύπνα η ώρα τρεις μετά τα μεσάνυχτα για να μάθεις εγκαίρως, πως μετά τρεις ώρες «θα κάμψω την Αντίστασή σου διά των όπλων». Θα καταλάβω μερικά στρατηγικά σημεία σου, όσα και όποια θέλω, για εγγύηση της ουδετερότητός σου.

Μετά τη μεγάλη αυτή θυσία, που θα κάνω για χατίρι σου, είναι φυσικό να μου δείξεις μοναχή σου την καλή σου θέληση και να μου παραδώσεις όλον τον οπλισμό και τα άλλα εφόδια του στρατού σου: κανόνια, αεροπλάνα, τουφέκια, πυρομαχικά, αυτοκίνητα, άλογα, ρου­χισμό, αφού εσύ θα κάθεσαι μα­κάρια κι εγώ θα πολεμώ για το συμφέρο σου. Ύστερα θα μας παραδώσεις και τα πολεμικά σου καράβια για να μη σου τα πάρουν οι Εγγλέζοι.

Αλλ’ αφού τα «φιλικά» στρα­τεύματα της Ιταλίας θ’ ανδραγαθούνε χασομερώντας στη χώρα σου, είναι λογικό να τα τρέφεις εσύ, αφού για σένα θα αποφεύγουν τον πόλεμο. Αλλά δεν φτάνει μο­νάχα να τα θρέφεις. Για εγγύηση των ειλικρινών σου προθέσεων πρέ­πει να μας παραδώσεις όλα σου τα αποθέματα σιταριού, κρέατος, βουτύρου, πατάτας, ρυζιού, μακα­ρονιών κτλ. και για να μη γίνεται καταστρατήγηση αυτού τού σωτηρίου μέτρου, κάθε μεσημέρι και κάθε βράδυ ο στρατός μου θα κά­νει έρευνα στις κουζίνες των σπιτιών για να βεβαιώνεται αν μα­γειρεύουνε ή όχι φαγί οι πολίτες σου· γιατί ένα τέτοιο πράγμα θα είναι κλοπή εις βάρος της Ιταλίας, και φυσικά ο τέντζερης θα κα­τάσχεται.

Αλλά η πρακτική φροντίδα του Ντούτσε δεν περιορίζεται σε τέτοια προσωρινά μέτρα ασφαλείας. Θέλει ν’ αναγεννήσει ριζικά το λαό σου και να σταθεροποιήσει για πάντα την οικονομική του ύπαρξη. Γι’ αυτό θα μου παραδώσεις όλο το συνάλλαγμα της Εκδοτικής σου Τραπέζης, καθώς και όλα τα δαχτυλίδια, τα ρολόγια, τις κα­δένες και τα σκουλαρίκια των υπηκόων σου κι εγώ θα σου δώσω απέναντι χάρτινες λιρέτες. Κι όποιος θα δυστροπεί να δέχεται στις συναλλαγές του την τίμια λιρέτα, αυτός θα θεωρείται συνω­μότης εναντίον της Ιταλικής προ­στασίας και θα τουφεκίζεται. Γιατί θα ήτανε έγκλημα ασυγχώρητον η Ιταλία να θέλει το καλό της Ελλάδας κι η Ελλάδα να μη θέλει το καλό το δικό της.

Αλλ’ αν, κυρία Ελλάδα, έχεις την αδιακρισία να μάθεις πότε θα φύγει ο στρατός μου, θα έπρεπε να σεβαστείς τη φημισμένη εξυπνάδα σου και να μη ρωτάς. Βλέπεις, πως στο τελεσίγραφό μου ορίζω με το καλαντάρι και με το ρολόγι στο χέρι τι μέρα και τι ώρα θα μπω στη χώρα σου, μα δε λέω λέ­ξη πότε θα βγω. Αυτό θα πει, πως η κατοχή μου θα έχει την «προσωρινότητα» της κατοχής των Δω­δεκανήσων. Αν ακόμα δεν έφυγα από κει, φταίνε οι ξεροκέφαλοι νη­σιώτες, που αργούνε τόσο να γί­νουν Ιταλοί. Αν εσείς γίνετε Ι­ταλοί νωρίτερα, θα φύγουμε και νωρίτερα. Και για το καλό του λαού σου, δηλαδή για να συντομέψουμε το χρόνο της κατοχής μας, δεν θα επιτρέπονται πια ού­τε ελληνικά σκολειά ούτε ελληνι­κά βιβλία ούτε ελληνικές εφημε­ρίδες —όπως κάναμε και στα Δω­δεκάνησα. Έτσι θα «αποπτύσουν» τα παιδιά σου την άθλια καταγωγή τους και γίνουν «ανθρώποι», δηλαδή τέκνα της γεν­ναίας Ιταλίας, που πάντα με­γάλωσε με τη λεία και δοξάσθη­κε με την ήττα.

Κι αφού σας απαλλάξουμε απ’ όλα τα επίγεια και μάταια υλικά αγαθά, θα σάς δίνουμε κάθε μέ­ρα απ’ εκείνο το ανεκτίμητο αγαθό, που βγήκε από τον Παράδεισο κι οδηγεί στον Παράδεισο…»

Αυτά πάνου κάτου έλεγε το τε­λεσίγραφο κάτου από τη συμβο­λική του φρασεολογία. Ένα πρά­μα μονάχα δεν όριζε: αν οι γενναίοι φασίστες θα μπούνε στην Ελλάδα όπως μπήκε κάποτε ο συμπατριώτης τους ο Μπερτόλδος στο δωμάτιο του βασιλιά του: με τη ράχη.

Advertisements

115 Σχόλια to “Το χιούμορ του τελεσιγράφου (Κ. Βάρναλης)”

  1. Γς said

    Καλημέρα και Χρόνια Πολλά.
    Καλημέρα Λεώ
    Καλημέρα πσαρά Τζι

  2. Το είπα. Δεν το είπα;

  3. Δες το τελευταίο χθεσινό.

  4. Βέβαια! Πιάσαμε εμείς το πλατώ, οι σταρ… και ποιος να πλησιάσει.
    Βράδυ ή μεσημέρι στο Λαντζόι; Μπορεί να περάσω αλλά μόνο για τη γνωριμία.
    Όχι ότι επηρεάστηκα από κάτι, αλλά είμαι χορτοφάγος.
    Και αντικαπνιστικό στοιχείο

    Απορριπτέος

  5. Theo said

    Καλημέρα σε όλους, ιδιαίτερα όμως σε Λεώνικο, Γς, Τζι 🙂

  6. cronopiusa said

    Καλή σας μέρα

    ΒΕΝΤΟΥΡΙ ΜΑΡΤΣΕΛΟ ΛΕΥΚΗ ΣΗΜΑΙΑ ΣΤΗΝ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ
    1gym-kilkis.kil.sch.gr
    1gym-kilkis.kil.sch.gr/…s/article/274/all-books.xls

  7. Γς said

    Εφάμιλη της ανοικτής επιστολής του Αγγέλου Βλάχου στην Καθημερινή προς την Α.Ε. τον κ. Α. Χίτλερ, Αρχικαγκελλάριον του Γερμανικού Κράτους 8ης Μαρτίου του 1941.

    Προς το ελαφρότερον βέβαια, λόγω Μουσολίνι

  8. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια και τα γιουτουμπάκια!

  9. Ορεσίβιος said

    Καλημέρα κι από μένα. Τιμή στην ηρωική Αντίσταση του Λαού μας.

  10. cronopiusa said

    Το φάλτσο μαντολίνο του λοχαγού.
    Λευτέρης Ελευθεράτος. Εκδόσεις Τεκμήριο 2002.

    Το μαντολίνο της Γκεστάπο.
    ΕΝΑ ΜΠΕΣΤ ΣΕΛΕΡ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ
    http://www.iospress.gr/ios2000/ios20000604c.htm

  11. Καλημέρα κι από μένα και χρόνια πολλά στην πατρίδα μας! 🙂
    Άντε ώρα είναι να πούμε το μεγάλο Όχι άλλη μια φορά! 🙂

  12. spiral architect said

    Καλημέρα. ☺
    Διαχρονικός ακόμα και σήμερα!

  13. spiral architect said

    Καλή λευτεριά!

  14. sarant said

    Καλή λευτεριά, πράγματι!

  15. Γς said

    13:
    Καλή λευτεριά!

  16. cronopiusa said

    Ti ricordi la guerra di Grecia
    e i soldati mandati al macello,
    e tu allora per farti piu bello
    rassegnavi le tue dimission

    ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΦΑΝΤΑΡΩΝ
    Οι Αλβανοί στο έπος της Αλβανίας
    http://www.iospress.gr/ios2010/ios20101024.htm

  17. Ηλεφούφουτος said

    «Γιατί θα ήτανε έγκλημα ασυγχώρητον η Ιταλία να θέλει το καλό της Ελλάδας κι η Ελλάδα να μη θέλει το καλό το δικό της.»

    Κάτι μού θυμίζει αυτό. Αρκεί να αντικαταστήσεις το «Ιταλία» με «οι Ευρωπαίοι φίλοι μας», «η Τρόικα», «το ΠΑΣΟΚ», «ο Άδωνις» (το ‘χε πει κι αυτό) κλπ.

    Από την άλλη αισθητή κάνει την απόσταση του τότε με το τώρα η κατακλείδα του άρθρου με την αναφορά στον Μπερτόδουλο, την οποία δεν θα είχε κάνει ο Βάρναλης αν δεν ήξερε ότι καταλαβαίνουν κι αυτοί που τον διαβάζουν. Πόσοι θα καταλάβαιναν σήμερα τι εννοεί ο ποιητής; Τα λαϊκά αναγνώσματα του σήμερα είναι μίας χρήσεως.

  18. sarant said

    17 τέλος: Πολύ εύστοχη παρατήρηση -επί αιώνες διαβαζόταν ο Μπερτόδουλος.

  19. Νέο Kid Στο Block said

    Ποιος ήταν ο Μπερτόδουλος;

  20. Κιντ, όλα τα λινκ μαζεμένα εδώ: http://christing68.blogspot.gr/2012/10/blog-post_23.html
    Αν βρεις το βιβλίο του Αγγέλου πάρτο, έχει πλάκα: http://www.protoporia.gr/o-mpertoldos-kai-o-mpertoldinos-p-105625.html

  21. Νέο Kid Στο Block said

    20. Γκράσιας γκραν Μπούσο δελαβάμπος! 🙂

  22. Earion said

    Εκδοτική τράπεζα, κατά τον ορισμό, είναι η τράπεζα που έχει το προνόμιο να εκδίδει χαρτονόμισμα. Τον δέκατο ένατο αιώνα, του οικονομικού φιλελευθερισμού, το προνόμιο αυτό το είχαν περισσότερες από μία. Στην Ελλάδα, ας πούμε, το είχε η Εθνική Τράπεζα, αλλά και η Ιονική, που είχε προϊστορία ως τράπεζα του Ιονίου Κράτους, η Ηπειροθεσσαλίας, κ.ά. Όταν ιδρύθηκε η Τράπεζα της Ελλάδος, το 1927, της δόθηκε το απκλειστικό προνόμιο. Άρα εδώ ο Βάρναλης χρησιμοποιεί τον όρο μάλλον περιγραφικά.

    Για το τι θα συνέβαινε στην Ελλάδα αν υπέκυπτε στις αξιώσεις της Ιταλίας ο Βάρναλης είχε μπροστά στα μάτια του (και το λέει) το παράδειγμα της Δωδεκανήσου. Μόλις της δόθηκε η ευκαιρία, μέσα στις συνθήκες της Κατοχής, η Ιταλία προχώρησε σε πράξεις διοικητικού αποχωρισμού από την Ελλάδα των Ιονίων, και τα έφερε ένα βήμα πριν την πλήρη προσάρτηση.

    Κι ένα γλωσσικό: Έπεσε στα χέρια μου αυτές τις μέρες και διαβάζω μια μαρτυρία της Κατοχής (Μαρίκα Αντωνοπούλου, Ημερολόγιο Κατοχής, 1941-1944, Εκδόσεις Πατάκη, 2014). Τονίζει τη Γκεστάπο στη λήγουσα (Γκεσταπό), και το θυμάμαι έτσι να το έχω ακούσει από μεγαλύτερους πολύ παλιά. Αρκετά ευρωπαϊκά ονόματα μας έρχονταν μέσα από γαλλικό φίλτρο παλιότερα (π.χ. Πικασό).

  23. Voulagx said

    #20: Και γιατί μπήκε με τη ράχη στο δωμάτιο του βασιλιά ο Μπερτόλδος;

  24. vioannis said

    Μια και ο λόγος, το γραμματόσημο που εξέδωσαν πριν λίγες ημέρες τα ΕΛΤΑ για τον Βάρναλη

    http://postimg.org/image/5g6xb20cb/

  25. sarant said

    23: Πρέπει να έχει διαβάσει κανείς την ιστορία..

    24: Ευχαριστούμε!

    22: Γκεσταπό το έχω ακούσει κι εγώ από παλιούς.

  26. Ηλεφούφουτος said

    20α Ενδιαφέρον σάιτ.

    Μα να μην ξέρει τον Μπερτόδουλο! Στο τέλος θα μας πει πως δεν ξέρει και το Διωτογένη.

  27. Δεν τον έχω πρόχειρο, αλλά φαντάζομαι για να φύγει πιο γρήγορα 🙂

  28. cronopiusa said

  29. Παναγιώτης Κ. said

    Το διάβασα!
    Πειράζει που μου βγήκε μια αγανάκτηση για τους διαφόρους ληστές;

  30. cronopiusa said

    24 3 1944 Le Fosse Ardeatine

  31. Παναγιώτης Κ. said

    Το διάβασα!
    Πειράζει που μου βγαίνει μια αγανάκτηση για τους κάθε λογής ληστές;

  32. Παναγιώτης Κ. said

    Δεν φταίω! Τα στικάκια για την ασύρματη σύνδεση ευθύνονται.
    Εξαιτίας τους οι επαναλήψεις.

  33. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Λομβαρδίζει ΕΔΕ, μέρα που είναι.

    Ο παιδείας και θρησκευμάτων ΔΕΝ ήξερε ότι κάνουν δοξολογία σήμερα;
    http://www.tovima.gr/society/article/?aid=645319

    Ο σύριζα θα φταίει.

  34. Γς said

    30:
    Don Gallo. Ο πάπαρος που αντί να τελειώσει τη λειτουργία με ένα
    “Δι’ ευχών των Αγίων Πατέρων ημών…αμήν”
    κάνει το πετραχήλι κόκκινη μαντήλα και ξεσηκώνει το εκκλησίασμα με το Bella Ciao

  35. atheofobos said

    Το χρονογράφημα του Βάρναλη καλύπτει το γενικότερο αίσθημα που υπήρχε στην Ελλάδα τότε από την αρχή του πολέμου , για γελοιοποίηση του Ντούτσε και της άδικης επίθεσης των Ιταλών, σε αντίθεση με την Γερμανική εισβολή που δεν υπήρξε αντίστοιχο αίσθημα, γιατί πλέον διέβλεπαν όλοι το αναπόφευκτο αποτέλεσμα.
    Ακόμα και το πρώτο Ελληνικό φίλμ με κινούμενα σχέδια που σχεδιάστηκε κατά την διάρκεια της κατοχής και γελοιοποιεί τον Μουσολίνι δεν έχει ούτε νύξη για τους Γερμανούς.
    Η ΠΡΩΤΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΣΑΤΙΡΙΖΕ ΤΟΝ ΝΤΟΥΤΣΕ!
    http://atheofobos2.blogspot.gr/2014/10/blog-post_28.html
    Όσο για τον Μπερτόδουλο αυτή ήταν τιμητική θέση αξιωματούχου στην περίοδο του Βυζαντίου. Ήταν αρμόδιος για την μπέρτα του αυτοκράτορα, ώστε να μην κυλιστεί στις λάσπες και λερωθεί.
    Μερικές δε πληροφορίες για το γνωστό μυθιστόρημα έχει εδώ
    http://www.stathmosnet.gr/2011-10-05-08-27-01/4470-lr-.html
    Τέλος αξίζει να αναφερθεί πως και στην σύγχρονη πολιτική ιστορία της Ελλάδας υπήρξε Μπερτόδουλος!
    Ήταν ο Χρήστος Αποστολάκος, συνταξιούχος δημόσιος υπάλληλος και συνδικαλιστής, ο οποίος έπαιζε τον ρόλο του σκληρού υπουργού Δημοσίας Τάξεως των αποστατών και έμεινε στα χρονικά ως μια γραφική φιγούρα με μια μαύρη μπέρτα, την οποία φορούσε στις δημόσιες εμφανίσεις του, προφανώς για να εντυπωσιάζει τους πολίτες!

  36. atheofobos said

    34
    Τι μου θύμησες με το Bella Chiao!
    ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ O BELLA CIAO ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ
    http://www.atheofobos2.blogspot.gr/2014/03/o-bella-ciao.html

  37. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    35: Πολύ σωστά λες για τον Μπερτόδουλο-Αποστολάκο.
    Αντιθέτως, μάλλον δεν υπήρχε η λέξη μπέρτα την εποχή του Βυζαντίου,

  38. Καλημέρα (λίγο καθυστερημένη) σε όλους και ιδιαίτερη σ’ όσους με καλημέρισαν δια του μπλογγ

    Λεώνικε, βραδυ στις 9, θα βρεθούνε και ζαρζαβάτια, δες τις φωτό στου Γς
    Το κείμενο του Βάρναλη πρέπει να ήταν πρωτοτυπία στην εποχή του

    # 31
    ληστές και λίστες μας φάγανε…

  39. BLOG_OTI_NANAI said

    Η «Νέα Εστία» έχει μια εκτενή παρουσίαση του Ερρίκου Χατζηανέστη, στο βιβλίο του Giulio Cesare Dalla Crose, «Ο Μπερτόλδος και ο Μπερτολδίνος» σε επιμέλεια Άλκη Αγγέλου, όπου δίνει πολλές λεπτομέρειες για το θέμα, αναφερόμενος και στον Μπερτόδουλο.

    Πρόχειρα κοίταξα, αλλά Μπερτόδουλο-Μπέρτα στο Βυζάντιο δεν βρήκα να υπάρχει. Μια εισαγωγή ξένης λέξης βρήκα αλλά επί βενετοκρατίας για την μπέρτα-μανδύα: μαντελότο από το mantelletto.

  40. "ετεροδημότισσα" said

    Εντάξει παιδιά αυτό το πήρατε χαμπάρι με τον ύμνο του εαμ παρέλασαν στο χαλάνδρι!!!

    ερε γλέντια!!!

  41. Τσοπάνος said

    @40
    Καταπληκτικό.
    Αν ήξεραν και τα παιδιά (και πολλοί γονείς) τι ήταν και, κυρίως, τι έκανε το ΕΑΜ, ακόμη καλύτερα.

    Και μην ξεχνάμε, απόψε στο κανάλι της βουλής «Το μπλόκο».

  42. "ετεροδημότισσα" said

    @41
    δεν έχεις άδικο.
    αν ωστόσο η θεσμοθετημένη ιστορική αφήγηση και επετειακή μνήμη αρχίζει να συμπεριλαμβάνει αυτό το κεφάλαιο τότε τουλάχιστον κάποιοι από αυτούς που θα πάει θα μάθουν 🙂

    (μη σώσω και δω ρεπορτάζ εθνικής εορτής με δημοσιογράφους να ρωτούν μαθητές το 2020, μετά από 4-5 χρόνια κυβέρνηση αριστεράς, «τι ήταν το ΕΑΜ;» και αυτο να απαντούν «πρόγραμμα χρηματοδότησης της ΕΕ;» θα πεθάνω!)
    😦

  43. Τσοπάνος said

    @35
    Κι εδώ μια από τις πρώτες ταινίες κιν. σχ. για ενήλικες…

  44. Ριβαλντίνιο said

    Δεν παρέλασαν με τον ύμνο του ΕΑΜ αλλά με το χριστιανικότατο

  45. LandS said

    41. Εννοείς ότι δεν ξέρουν από το σχολείο ή ότι δεν ξέρουν γενικώς; Σήμερα τα τουίτ του Πλεύρη και οι δηθενιές του Protagon εδειξαν φόβο. Τίποτα χαμένο στη λήθη δεν προκαλεί φόβο.

  46. Γς said

    40:
    >τον ύμνο του εαμ

    Που είναι η Катюша !

    http://caktos.blogspot.gr/2014/10/blog-post_50.html

  47. LandS said

    Η Καιτούλα.

  48. "ετεροδημότισσα" said

    @44
    έλιωσα φίλε μου, να σε καλά! 😀 😀 😀

  49. Πάνος με πεζά said

    Πολύς ντόρος ρε παιδιά με αυτό τον ύμνο του ΕΑΜ… Για τ’ όνομα !

    Μεγάλωσα με βιβλία ιστορίας της δεκαετίας του ’80 που έγραφαν για το ΕΑΜ αλλά και τις υπόλοιπες αντιστασταικές οργανώσεις ότι «ιδρύονται με έναν βραχυπρόθεσμο κι έναν μακροπρόθεσμο στόχο : βραχυπρόθεσμα, την αντίσταση κατά των Γερμανών και την απελευθέρωση της Ελλάδας, και μακροπρόθεσμα την κατάληψη της εξουσίας»…
    Ιστορία γραμμένη εκ των υστέρων. Σαν να λέμε, γνώριζαν οι ιστορικοί ότι ΕΑΜ, ΕΔΕΣ κλπ. θα το γύριζαν σε Εμφύλιο…Ή τουλάχιστον, έτσι θέλαν να το καλλιεργήσουν.

    Τέλος πάντων. (Βέβαια, έχω μια «τεχνική» απορία, ο ύμνος του ΕΑΜ δεν είναι σε ρυθμό εμβατηρίου…)

    Η πιο συγκινητική στιγμή της μέρας : ήρθε στη Ραφήνα το χορευτικό τμήμα του «Φάρου Τυφλών» της Καλλιθέας, και χόρεψαν στην πλατεία, μετά την παρέλαση…Πρώτη φορά ένιωσα πόσο δυνατά πρέπει να χειροκροτάς, και πόσο φωναχτά να λες «μπράβο» σε τέτοιους ανθρώπους…Που το αντιλαμβάνονταi με μια αίσθηση λιγότερη…

  50. Μαρία said

    39
    Οι Βυζαντινοί ξέρουν τη μάντα, το μαντί (μανδί) και βέβαια την κάπα.
    Άλλωστε το ρούχο που εμείς λέμε μπέρτα οι άλλοι, δηλαδή Γάλλοι, Ιταλοί και λοιποί, το λένε κάπα είτε πρόκειται για τη μπέρτα του Αποστολάκου είτε του δράκουλα ή του ταυρομάχου. Η μπέρτα ήταν μικρή πελερίνα απ’ το όνομα της μαμάς του Καρλομάγνου, τη Berthe.

  51. Γς said

    49:
    >ήρθε στη Ραφήνα

    Ηρθα κι εγώ εκεί που μου είπες [λίγο καθυστερημένα μόλις είδα την ανάρτησή σου εδώ] αλλά δεν σε βρήκα. Κρίμα.

  52. "ετεροδημότισσα" said

    @49
    στο σχολείο διδασκόσουνα για το ΕΑΜ; πήγα σχολείο χονδιρκά το ’85-95′, και δεν θυμάμαι να είχαμε στην ύλη δεκαετία του ’30 και έπειτα.
    βέβαια κάπως έχω απωθήσει τα σχολικά χρόνια…

  53. Γς said

    50:
    Ηταν και κανόνι. Η Μπέρθε [η χοντρή Μπέρθε, Μπέρθα;]

  54. Πάνος με πεζά said

    @ 51 : Τουλάχιστον τους τυφλούς τους είδες, ή είχες αρχίσει ήδη να τυφλώνεσαι από τα τσίπουρρα στο «Αγνάντι» και στο «Δρόσο»; (ΤΠ)

    @ 52 : Ναι, σε σχολικό βιβλίο (γύρευε ποιο, αλλά μεταξύ των ετών 1981-1987, Γυμνάσιο και Λύκειο δηλαδή, φαντάζομαι όχι νωρίτερα), έχω διδαχτεί αυτή την «ακροθιγή» περιγραφή, με αυτή την εμβόλιμη λεπτομέρεια…Το θυμάμαι πού καλά…

  55. BLOG_OTI_NANAI said

    44: Καλό 🙂

    50: Αν η μάνα του Καρλομάγνου έγινε ένδυμα, αυτό είναι μια καλή ιστορία για ψάξιμο!

  56. Πάνος με πεζά said

    Επίσης, σαν να θυμάμαι ότι τον ύμνο του ΕΑΜ είχαμε τραγουδήσει και σε κάποιες σχολικές γιορτές, μαζί με όλο το υπόλοιπο «πακέτο» : «Ακκορντεόν», «Της Δικαιοσύνης» κλπ. Ή κι αν δεν ήταν ο ύμνος, θα ήταν σίγουρα το «Ήρωες μες στα χαλάσματα», ή κάποιο άλλο αντάρτικο.

    Δεν επιμένω όμως, αν και κάποιος άλλος έχει τέτοια ανάμνηση, το διασταυρώνουμε. Ήταν στη διακριτική ευχέρεια της επιτροπής της κάθε γιορτής (που αποτελούνταν και από μαθητές και κάποιο φιλόλογο επικεφαλής, συνήθως) το πώς θα διαμόρφωνε το πρόγραμμα.

  57. Γς said

    Τάφος.
    Και ξαφνικά πέσαμε σε τοίχο.
    Πάει κι η εκπρόσωπος του τάφου…

  58. Γς said

    54:
    >Τουλάχιστον τους τυφλούς τους είδες,

    Εδώ δεν είδα εσένα [που δεν με είδες, αν και έκανα παρέλαση στο σημείο που μου είπες, για να με δεις]

  59. "ετεροδημότισσα" said

    56
    λοιπόν Πάνο αν και έχουμε τεράστια διαφορά ηλικίας (σικ!) τώρα που το λες κάτι θυμάμαι κι εγώ να τραγουδάμε το «Ηρωες» σε σχολική γιορτή! Άρα μάλλον είναι και θέμα φιλολόγου όπως λες
    και ο αδελφός μου μου λέει τώρα στην άλλη γραμμή ότι κάποτε στο λύκειο είχαν και ένα δεύτερο βιβλίο ιστορίας, το κόκκινο (αλλά για το χρώμα μπορεί να το φαντάζεται έτσι) που είχε μια πιο κοινωνική προσέγγιση αλλά καταργήθηκε γρήγορα δεν θυμάται γιατί (άλλος με απωθημένη σχολική μνήμη)

  60. Πάνος με πεζά said

    @ 58 : Με συγκινεί ιδιαίτερα κάθε χρόνο ο κύριος της Εθνικής Αντίστασης, με το κόκκινο σκουφάκι, που ξεκινάει την παρέλαση…
    Σήμερα ήταν πιο φτωχή η παρέλαση βέβαια. Στις 25 Μαρτίου βλέπαμε τα Νηπιαγωγεία, κι είπα στην κόρη μου «Άντε, σε 7 μήνες, τον Οκτώβρη, θα είσαι κι εσύ !». Σήμερα όμως δεν παρήλασε κανένα από τα Νηπιαγωγεία… Όπως και κάποιοι ιδιωτικοί παιδικοί σταθμοί, που βλέπαμε να παρελαύνουν άλλες χρονιές, φυσικά για διαφημιστικούς λόγους…

    Δυο Δημάρχους έχουμε, αλλά η παρέλαση ήταν η μισή. (Αλήθεια, έτσι που τα «βρήκαν» μεταξύ τους, αν, να χτυπήσω ξύλο, μέχρι το μέσον της πενταετίας συμβεί κάτι στον άλλον τον άνθρωπο, τι θα γίνει;)

    P.S. : Kι όχι τίποτα, χάσαμε και τη Λαμπίρη από την εξέδρα, μετά τα αποτελέσματα των Δημοτικών…

  61. BLOG_OTI_NANAI said

    Γενικά, μια παρέλαση με «Τα Αντάρτικα» θα ήταν ωραία. Είναι ξεσηκωτικά τραγούδια και η φωνή της Δημητριάδη ανεπανάληπτη. Το «Ήρωες« πολύ ωραίο. (πόσο γελοίο είναι όταν κάποιοι χαλβάδες πελάτες του ιντιμίντια που παριστάνουν τους επαναστάτες χωρίς αιτία, νομίζουν ότι είναι κληρονόμοι των ανταρτών και με «Τα Αντάρτικα» επενδύουν σκηνές κουκουλοφόρων ταλιμπάν που πετάνε πέτρες και βάζουν φωτιές σε κάδους… Πολύ «ηρωικές» μορφές…).

    Επίσης, μουσικά μου αρέσει πολύ το μινόρε κουπλέ στο «Η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει» όταν όμως ακούγεται από χορωδία. Εδώ μια καλή εκτέλεση με βιντεοεπένδυση την Ελλάδα της κρίσης.

    Και μια που λέμε για χορωδία, τι να πούμε γι’ αυτή του Κόκκινου Στρατού που σπάει κόκαλα όταν λέει τον Ύμνο της Σοβιετικής Ένωσης.
    Και το τραγούδι «Ο Φασισμός» έχει επίσης εξαιρετική μελωδία και επίκαιρο θέμα (διαψεύδονται βεβαίως οι στίχοι που αναζητούν τους φασίστες διαφοροποιημένους ταξικά, όμως έχουμε και εργάτες και φτωχούς συνειδητούς χρυσαυγίτες).

  62. BLOG_OTI_NANAI said

    Και το «Επέσατε θύματα» ακούγεται σε γιορτές. Είναι θέμα και εκείνου που οργανώνει τη γιορτή, αλλά και διευθυντή βεβαίως. Αν ο διευθυντής λέει τους αντάρτες «κομμουνιστοσυμμορίτες», τότε μάλλον δεν θα ακουστεί το «Επέσατε θύματα» στη γιορτή…

  63. BLOG_OTI_NANAI said

    Και λέμε για τραγούδια και ξέχασα το κυριότερο. Έχετε ακούσει το τραγούδι ενός σουηδικού συγκροτήματος epic metal που λέγονται «Sabaton», και έχουν γράψει τραγούδι για το έπος του ’40 που λέγεται «Coat of Arms»;! Εξαιρετικό (αν σε κάποιον αρέσει το metal βεβαίως)! Και εδώ οι στίχοι. Μπλαντ οφ κινγκ Λεονέιντας! 🙂

  64. Ριβαλντίνιο said

    @ BLOG_OTI_NANAI

    Πραγματικά, ο ύμνος της Ρωσίας είναι καταπληκτικός !!!!!!!!!
    ( Τα λόγια ίσως είναι για τα μπάζα. Λέω, δεν κατέχω. )

    Εγώ πρώτη φορά τον είχα ακούσει εδώ 🙂

    Και το ένα κοινωνικοεπαναστατικό που κατέληξε πατριωτικό

    Μαύρ’ είν’ η νύκτα στα βουνά,
    στους βράχους πέφτει χιόνι.
    Μες στ’ άγρια, στα σκοτεινά,
    στες τραχιές πέτρες, στα στενά,
    ο κλέφτης ξεσπαθώνει.
    Στο δεξί χέρι το γυμνό
    βαστά αστροπελέκι.
    Παλάτι έχει το βουνό
    και σκέπασμα τον ουρανό,
    κ’ ελπίδα το τουφέκι.
    Φεύγουν οι τύραννοι χλωμοί
    το μαύρο του μαχαίρι·
    μ’ ιδρώτα βρέχει το ψωμί,
    ξέρει να ζήσει με τιμή,
    και να πεθάνει ξέρει.
    Τον κόσμ’ ο δόλος διοικεί
    κι η άδικ’ ειμαρμένη.
    Τα πλούτη έχουν οι κακοί,
    κι εδώ στους βράχους κατοικεί
    η αρετή κρυμμένη.

    ( απ’τα σχόλια )

  65. georgeilio said

    40: ανήκω στον δήμο Ζωγράφου και έχω να σας πω ότι ακόμη κι ο χουντικός Καζάκος άφηνε να ακούγεται ο ύμνος του ΕΛΑΣ και το «Στ’ άρματα, στ’ άρματα» όταν παρήλαυναν οι αντιστασιακοί. Ο, πολύ θα ήθελε, πρωταγωνιστής Θεοδωράκης (το κείμενο είναι ανυπόγραφο, άρα εκφράζει τις θέσεις της σύνταξης) και κατά δήλωσή του πολύ …αριστερός δεν τολμά ούτε τον ηγεμονικό ρόλο του ΕΑΜ στην Αντίσταση να αναγνωρίζει. Καλύτερα, όμως, έτσι, ούτε μισή ψήφο δεν θα κόψει από τον ΣΥΡΙΖΑ, άντε δυο-τρεις.
    58: μέχρι το 2007 διδασκόταν στην Γ΄ Λυκείου βιβλίο Ιστορίας Γενικής Παιδείας (των Σκουλάτου, Δημακόπουλου, Κόνδη) το οποίο παρουσίαζε εκτενώς και ορθώς την Εθνική Αντίσταση και είχε γενικώς μιαν αριστερή σκοπιά στην προσέγγιση των ιστορικών φαινομένων. Με το επιχείρημα ότι ήταν πεπαλαιωμένο (πράγματι, κράτησε πάνω από 20 χρόνια) αντικαταστάθηκε από το βιβλίο του κ. Σβολόπουλου και άλλων τινών συνεργατών του (πρόκειται για ακαδημαϊκό και γενικό διευθυντή του Ιδρύματος Καραμανλή). Ο νοών νοείτω…
    172 (από χθες): χαίρομαι πολύ αγαπητέ Γς που κανονίζετε να πάτε σε ταβέρνα-ψησταριά που φέρει το όνομα του χωριού μου (και του Ηλία Ανδριόπουλου, του συνθέτη). Ξέρω ότι υπάρχει το μαγαζί, το λειτουργούν κάποια παιδιά από το χωριό, αλλά δεν έχει τύχει να πάω ακόμη. Να ξέρετε ότι στο ορίτζιναλ Λαντζόι (κοντά στην αρχαία Ολυμπία) το φαγητό είναι πάντα ωραίο, το τοπίο επίσης ωραίο, το κρασί άφθονο (κάνουμε κι εξαγωγές) και η φιλοξενία δεδομένη.

  66. Μαρία said

    Σοστακόβιτς, 11η συμφ. μετά το 4:30 το «επέσατε θύματα»

  67. Γς said

    60:
    >Δυο Δημάρχους έχουμε

    Επεσα σε έναν από του δύο τις προάλλες. Μου συστήθηκε:

    -Ο δημαρχος.
    Κι εγώ (αντί του «χαίρω πολύ»):
    -Ποιος εκ των δύο;

  68. Ριβαλντίνιο said

    @ 65 Georgeilio

    » μέχρι το 2007 διδασκόταν στην Γ΄ Λυκείου βιβλίο Ιστορίας Γενικής Παιδείας (των Σκουλάτου, Δημακόπουλου, Κόνδη) ……Με το επιχείρημα ότι ήταν πεπαλαιωμένο »

    Ε, ήταν. Να φανταστείς ότι έλεγε ότι ο Μεταξάς είπε ΟΧΙ παρά την βαθύτερη θέλησή του. Σήμερα οι » ειδικοί » φτάσανε στο άλλο άκρο : » αγγλόδουλος »
    ( Αυτό έδωσα εγώ Πανελλήνιες. Μέχρι το ’40 φτάναμε. Εμφύλιο δεν κάναμε. Νομίζω έκαναν την επόμενη χρονιά ).

  69. "ετεροδημότισσα" said

    @63
    Μπλογκ ότι να ναι ελπίζω να μην είσαι φιλόλογος κι αν είσαι να μη δου δίνουν την οργάνωση της 28ής. Και εμπάσειπεριπτώσει χαίρομαι που δεν είμαι πια στη σχολική χορωδία, κύριοις οίδε τι θα μας έβαζαν να τραγουδάμε κάτω από τη σημαία με τον άη γιώργη !!!

    καλά αυτοί οι σουηδοί ότι να ναι, δηλαδή φαντάζομαι κάποια λογική εξήγηση θα υπάρχει αλλά έλεος Κινκ Λεονάιντα!

  70. "ετεροδημότισσα" said

    ΑΑΑΑ τώρα κατάλαβα μιλάτε για το βιβλίο Ιστορίας ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ. εγώ θυμάμαι μόνο το γκρι για τη Δέσμη που μαθαίναμε απέξω (τι τραύμα κι αυτές οι πανελλήνιες)

  71. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Canti partigiani – Fischia il vento

  72. 43,
    Η ταινία είναι κινουμένων αιδοίων; 🙂 😳

  73. Μαρία said

    64
    Το Μαύρ’ είν’ η νύκτα στα βουνά είναι του Αλέξανδρου Ραγκαβή με τίτλο Ο ελεύθερος κλέπτης πολεμών τους Οθωμανούς.

    Η Ιστορικός και σχολική σύμβουλος, Βασιλική Σακκά σχολιάζει στο Κόκκινο τα βιβλία νεότερης ιστορίας και τις ελάχιστες και ελλειπείς αναφορές τους στην Εθνική Αντίσταση. http://stokokkino.gr/article/13372/Ta-biblia-istoria-einai-gia-na-gennoun-erotimata-stous-mathites-oxi-gia-na-dinoun-apantiseis

  74. Ριβαλντίνιο said

    Ψηλά στο μέτωπο περνούμε τον καιρό μας
    με την λαχτάρα και τον πόθο τον κρυφό
    τον προαιώνιο να διώξουμε εχθρό μας
    τον σκλάβο εμείς να ελευθερώσουμε αδερφό.

    Στα λιονταρίσια μας κορμιά το αίμα βράζει
    κι όλοι γινόμαστε σαν τα θεριά
    κι από κινδύνους η καρδιά μας δεν τρομάζει
    σαν πολεμούμε εμείς για την ελευθεριά.

    Όλοι μας ζούμε εκεί με μια ελπίδα
    και μ’ ένα πόθο μέσα στην καρδιά
    να πολεμήσουμε για την πατρίδα
    στεφανωμένοι με της δάφνης τα κλαδιά.

    Στις μάχες άγρια ριχνόμαστε λιοντάρια
    όλοι πετούμε σαν λεβέντες σταυραετοί
    Και τραγουδώντας σαν τα αρχαία παλικάρια
    Και στολισμένοι σαν να πάμε σε γιορτή.

    Παιδιά γυναίκες όλα αφήνουμε εδώ πέρα
    Δεν τα σκεφτόμαστε εμείς ποτέ
    Μια σκέψη μόνο κυβερνάει νύχτα μέρα
    Πως θα γυρίσουμε και πάλι νικητές.

    Από το μέτωπο γυρνάμε στο χωριό μας
    τώρα που η μπόρα του πολέμου έχει χαθεί
    πάμε να βρούμε το φτωχό το σπιτικό μας
    εκεί που γέλιο και χαρά παντού ανθεί.

    Λουλούδια στρώνονται στο δρόμο που περνάμε
    » καλώς ορίσατε μας λεν παιδιά »
    πάμε να βρούμε τους δικούς μας που αγαπάμε
    στεφανωμένοι με της δάφνης τα κλαδιά.

    Και με τη νίκη τώρα τη μεγάλη
    με της ειρήνης τώρα τα φτερά
    μες τα χωράφια μας σαν πρώτα πάλι
    δουλειά τραγούδι θα μας φέρνουν τη χαρά

    Της Εθνικής Αντίστασης

  75. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα σχόλια και να με συμπαθάτε που έλειπα τόσες ώρες!

    65: Τον Σκουλάτο τον είχαμε καθηγητή στην Ιωνίδειο -ήταν όμως στο Κλασικό κι έτσι ποτέ δεν μας έκανε μάθημα. Ήταν πολύ αγαπητός.

    Επίσης, γιατί ενοχλεί ο ύμνος του ΕΑΜ; Δεν είναι αναγνωρισμένη η εθνική αντίσταση;

    60: Γιατί έχετε δύο δημάρχους;

  76. "ετεροδημότισσα" said

    Τελικά ήταν εθνική η αντίσταση;

  77. Ριβαλντίνιο said

    @ 73 Μαρία

    Αν μου πεις και από ποιον το εμπνεύστηκε ( νομίζω Γερμανός ήταν ) είσαι πολύ σπουδαία !!!

    @ 66
    Ωραίο ήταν αλλά δεν με ξεσηκώνει. 😦 Αντίθετα αυτό

    3.10 και μετά κυρίως

  78. georgeilio said

    76: Και εθνική και λαϊκή και πατριωτική (παρά τις αναμφισβήτητες αδυναμίες και σκιές της). Ο στίχος «ο Γοργοπόταμος στην Αλαμάνα / στέλνει περήφανο χαιρετισμό» διατρανώνει ένα ιδανικό, δηλώνει τη συνέχεια του έθνους (άλλο αν η Αριστερά έκανε πάντα το λάθος να παραχωρεί την έννοια στη Δεξιά για να τη λεηλατεί…), η οποία κατακτάται σε βάθος ιστορικού χρόνου και μέσα από αγώνες (δεν διαμορφώνεται από το «δίκαιο του αίματος»).
    Και κάτι άλλο σχετικό και διαχρονικό: η υπερεθνική (κοσμοπολιτική) ή διεθνιστική συνείδηση διέρχεται ΚΑΙ από έναν εθνικά καθορισμένο τρόπο θέασης των πραγμάτων.
    Θυμάμαι τον Κώστα Καζάκο στο Παναθηναϊκό Στάδιο το 1982, τη θριαμβευτική περίοδο της αναγνώρισης και νομιμοποίησης, να αναφέρει τις λέξεις «Εθνική Αντίσταση» και να σείεται ο τόπος.

  79. Πάνος με πεζά said

    @75 (τελ.) : Κάνα μήνα πριν από τις Δημοτικές, δύο παρατάξεις αποφάσισαν ότι «η ισχύς εν τη ενώσει», αλλά (για να το πω και σε άψογα ελληνικά 🙂 ) δεσμεύτηκαν ότι αν η ένωσή τους επικρατήσει, οι αντίστοιχοι επικεφαλής θα μοιραστούν το «τιμόνι» του Δήμου, σενάριο όπερ και εγένετο. Η Ραφήνα λοιπόν θα έχει για τα πρώτα δυόμιση χρόνια Δήμαρχο το Βασίλη Πιστικίδη, και για τα επόμενα δυόμιση τον Ευάγγελο Μπουρνούς.

  80. sarant said

    78: Προφανώς!

    79: Αν βέβαια δεν αθετήσει τη συμφωνία ο πρώτος, που βέβαια θα πρέπει να παραιτηθεί στα μισά της θητείας. Αλλά κατέβηκαν χωριστά στις εκλογές, έτσι;

  81. Μαρία said

    77
    Διάβασε αυτό: http://www.mnimon.gr/index.php/mnimon/article/viewFile/236/306

  82. BLOG_OTI_NANAI said

    69: Το σουηδικό συγκρότημα απ’ ότι είδα ασχολείται όλο με μάχες διαφόρων λαών. Ποιος ξέρει πώς ξέθαψε και τις δικές μας σελίδες του ’40. Αλλά το Κινγκ Λεονέιντας ευνόητο: ποιον άλλον θα ήξεραν από την Ελλάδα σε σχέση με μάχες, εκτός από τον Λεωνίδα και τους 300 των γνωστών κόμικς;!

    Εμένα μου αρέσει πολύ και ο Άι Γιώργης και το Επέσατε Θύματα! Άλλωστε εκείνη την εποχή, ακόμα και αριστεροί αντάρτες, αμφιβάλλω αν ήταν πολλοί οι συνειδητοί και ντιπ για ντιπ άθεοι. Άλλωστε σύμφωνα με τους Πατέρες της Εκκλησίας, παράδειγμα αρετής αποτελεί ο πολεμιστής που αγωνίζεται για την προστασία της πατρίδας το (όπως λέει ο Χρυσόστομος) ενώ μέγιστο παράδειγμα αθλιότητας αποτελούν οι προδότες της ίδιας τους της πατρίδας (Γρ. Νύσσης).

    Αν σε έπαιρνα στη χορωδία δεν θα ήθελες να πεις το Επέσατε θύματα; Πλησιάζει και η γιορτή του Πολυτεχνείου 🙂

  83. BLOG_OTI_NANAI said

    74: Το «Στ’ ‘αρματα, στ’ άρματα» τρομερή εκτέλεση, πάντα μου άρεσε και ξέχασα να τ’ αναφέρω. Το πρώτο έχει ωραίους στίχους, έτσι, επικούς. ταιριαστούς.

  84. 79,
    Πρόκειται για διδύμαρχους!

  85. Pedis said

    Όταν ο Μπερτόλντος, ένας χωριάτης, φτωχός, άξεστος, αγράμματος, ασουλούπωτος, παρουσιάζεται στο βασιλιά, ο δεύτερος θέλει να τον πάρει στο ψιλό για να γελάσει και να διασκεδάσει και η Αυλή (ώστε να ξεσκάσουν από τις πολλές δουλειές και σκοτούρες που έχουν, επειδή έχουν αναλάβει το καθήκον να κυβερνούν ζωντόβολα σαν το Μπερτόλντο) και του βάζει κουίζ: «Ποιο είναι το πιο γρήγορο πράγμα στον κόσμο;» «Η σκέψη!» – «Ποια είναι εκείνη η θάλασσα που δεν γεμίζει ποτέ;» «Η απληστία του τσιγγούνη!» – «Ποιος είναι ο πιο μεγάλος τρελός που υπάρχει στον κόσμο;» ‘Αυτός που θεωρεί τον εαυτό του σοφότερο όλων!» – «Γιατί ήρθες εδώ;» «Διότι πίστευα ότι ένας βασιλιάς θα ήταν μεγαλύτερος από όλους τους ανθρώπους, όπως τα καμπαναριά που είναι πιο ψηλά από όλα τα σπίτια. Αλλά εγώ βλέπω ότι είσαι ένας άνθρωπος όπως οι άλλοι, παρόλο που είσαι ένας βασιλιάς. »

    Ο βασιλιάς και η Αυλή το καταδιασκέδασαν. Ο Μπερτόλντος παρόλη την αμφίεση και το σουλούπι σακάτη και βλάκα αποδείχθηκε εξυπνότατος. (Από το λαό βγαίνουν διαμάντια και αν είναι έξυπνοι οι άρχοντες ας κάνουν μπρέιν ντρέιν, οικονομικό και αποδοτικότατο.) Μα η βασίλισσα (σκατόψυχη και χωρίς χιούμορ) είχε αντίθετη γνώμη. Έτσι, ο βασιλιάς αναγκάζεται να καταδικάσει το Μπερτόλντο σε θάνατο (πάντα οι γυναίκες έχουν το φταίξιμο στις ιστορίες που φτιάχνουν οι άντρες). Ο Μπερτόλντος ευφυέστατος όπως είναι πείθει το βασιλιά να του επιτρέψει ως τελευταία του επιθυμία να επιλέξει ο ίδιος το «φυτό» (λόγω μετάφρασης χάνω πόντους στο σασπένς, σόρρυ) στο οποίο θα δέσουν το σκοινί που θα τον κρεμάσουν, κι αυτός επιλέγει μια ρεβυθιά με ύψος μόλις ένα εκατοστό. Τότε ο βασιλιάς (πραγματικός τζένλεμαν, δε λέω, αλλά αυτό το είχαμε καταλάβει) αποφασίζει να τον κρατήσει για πάντα στην Αυλή (αλλά δεν διώχνει τη κακόψυχη βασίλισσα, γαμώτο). Έλα όμως που αυτή είναι η πραγματική καταδίκη σε θάνατο για το Μπερτόλντο, επειδή ενώ ήταν συνηθισμένος να τρώει χόρτα και όσπρια, από δω και στο εξής είναι αναγκασμένος να καταναλώνει κάθε μέρα την ωτ κουιζίν του παλατιού. Το ευαίσθητο στομάχι του δεν αντέχει και πεθαίαιαιανείει.

    Κλασικό θέμα λαικής ιστορίας με μεσαιωνική καταγωγή.

    Μα δεν έχω βρει ακόμη τη σκηνή στην οποία αναφέρεται ο Βάρναλης.

  86. Pedis said

    # 77 – Επειδή με αναγκάσατε να «ανοίξω» το «ψηλά στο μέτωπο» με εικόνες επιλογής από ες-ες-αλήτη … ας το ξορκίσουμε …

    από την 8η του Σοστακόβιτς


  87. Pedis said

    Ουπς! ένα ξόρκισμα φτάνει, το δεύτερο είναι περιττό. Σόρρυ

  88. Ακόμα ξύπνιος είσαι;

  89. sarant said

    84: 🙂 🙂

    85: Ευχαριστούμε!

  90. Γς said

    88 @ Λεώ

    >Ακόμα ξύπνιος είσαι;

    Ναι. Και θα είμαι μέχρι απόψε το βράδυ,
    Κοιμάμαι μέρα παρά μέρα

  91. Μαρία said

    Το αντιφασιστικό ΟΧΙ της 28ης Οκτωβρίου στο Χαλάνδρι (με πολλούς λίκνους και βίντεα)
    http://www.avgi.gr/article/4606871/to-antifasistiko-oxi-tis-28is-oktobriou-sto-xalandri-video-

  92. spiral architect said

    Η παρέλαση του Χολαργού είχε και συνέχεια με τιτιβίσματα από τον ημιμαθή τηλεβιβλιοπώλη και το λοκατζή καψιμιτζή, αλλά και «αθώα» ανυπόγραφα ερωτηματικά από τον παραγιό του εργολάβου. 😛

  93. spiral architect said

    @92: … συνέχεια:

    Tip: 😉 Η παρουσιάστρια Λίνα Κλείτου, είναι κόρη του πρώην υπουργού της Ν.Δ.και συνεργάτη του Αντώνη Σαμαρά στην Πολιτική Άνοιξη Νίκου Κλείτου. Ο Σαμαράς είναι κουμπάρος της Λίνας.

  94. Γς said

    Βρεγμένη σανίδα που θέλουν όλοι.
    Ενας εισαγγελέας δεν βρίσκεται να σταματήσει το τσίρκο με τις σιδηρόφρακτες παρελάσεις, τον Λοβέρδο που κάνει ΕΔΕ γιατί δεν πήγε στην εκκλησία πριν την παρέλαση και τους Δημάρχους που το παίζουν αντιστασιακοί για κομματικούς λόγους.
    Τελικά ποιος τα σκέφτεται τα παιδιά; Τους μαθητές, που στ @@ έχουν γραμμένο και τον Μεταξά και τον Αρη τον Βελουχιώτη και τον Ζέρβα και το τί έγινε τότε πριν 70 χρόνια..

    Αίσχος! Τρελαμένοι με τα δήθεν Πατρίς Μητρίς και Κλειτορίς και την σκύλευση της Εθνικής αντίστασης.

    Και γελούσα τότε στα μικράτα μου, που τσακώνονταν οι παππούδες με τα Βενιζελικά τους και τα Βασιλικά τους.

    Ούστ πατριδοκάπηλοι και των δύο πλευρών. Υποκριτές Καραγκιόζηδες

  95. Γς said

    80 b:

    Μαζί κατέβηκαν. Με κοινό [συνεργαζόμενο!] συνδυασμό.

    Πλάκα είχε η αναμέτρηση των υποψηφίων.
    Και με άφθονο [και πιπεράτο!] παρασκήνιο

  96. spiral architect said

    ΓουΣού, όποιος ξεχνά την ιστορία του, είναι καταδικασμένος να την ξαναζήσει. Κι εγώ είμαι κατά των παρελάσεων, ειδικά έτσι όπως πλασάρονται και εδώ και δυο χρόνια έχουν καταντήσει, αλλά το να σπεκουλάρουν οι φασίστες μπερδεύοντας την ΕΑ με τον (καλώς-κακώς) Εμφύλιο, όχι μόνο μου κάθεται στραβά, αλλά με φέρνει στα όριά μου.
    Τα πράγματα για μένα είναι είναι απλά. Αν εκτελούνταν οι συνεργάτες των ναζί, μια χαρά “εθνική συμφιλίωση” θα είχαμε. Αντ’ αυτού, έζησαν, κυβέρνησαν και οι απόγονοί τους συνεχίζουν να βγάζουν γλώσσα και να νομιμοποιούνται μέσα από κοινοβουλευτικά κόμματα. Ε λοιπόν όχι, ούτε ο δεξιός στρατηγός Ντε Γκολ δεν έκανε αυτό που έγινε μεταπολεμικά στην Ελλάδα. Αντίθετα:
    ««Από τους Γάλλους εκείνους που εγκληματικά ή με συκοφαντίες προκάλεσαν το θάνατο αγωνιστών της Αντίστασης σκοτώθηκαν χωρίς κανονική δίκη 10.842 άτομα. Μετά την απελευθέρωση 779 εκτελέστηκαν, ύστερα από παραπομπή σε δίκη σε τακτικά δικαστήρια ή τα στρατοδικεία. Αριθμός θλιβερός, αν και πολύ περιορισμένος είναι αλήθεια σε σχέση με τον αριθμό των εγκλημάτων που έγιναν και των τρομερών συνεπειών τους» (σελ. 625).«

  97. spiral architect said

    … άσε δε, που (μάλλον;) είμαστε η μοναδική χώρα που γιορτάζουμε την έναρξη και όχι τη λήξη ενός πολέμου για χάρη ενός δικτάτορα!

  98. Γς said

    Αμάν ρε μοβόρε με παρεξήγησες.
    Δεν είπα ότι δεν πρέπει να ξέρουμε την ιστορία μας . Και δόξα το θεό την παραξερουμε κι εμείς και τα παιδιά μας.

    Κι εμείς στα παιδικάτα μας [αρχές δεκατίας του 50] αν και “δεν υπήρχε” κάτι να διαβάσεις ξέραμε πάρα πολλά απ τη ζώσα ιστορία της κάθε οικογένειας. Για τν Μεταξά δεν ξέραμε και δεν βρίσκαμε που να διαβάσουμε για λεπτομέρειες. Ουτε και στο Μέγα εγκυκλοπαιδικό Λεξικό του … Ηλίου.

    Τώρα όμως α πράγματα είναι διαφορετικά. Τα παιδιά ξέρουν και δεν περιμένουν από τον Πλεύρη και τον Δημαρχο Χαλανδρίου μαθήματα ιστορίας.

    Σίγουρα θα τους φαντάζουν γραφικοί σαν τα γερόντια [Βασιλικούς και Βενιζελικους] που μας ζάλιζαν τα ούμπαλα με τις ιστορίες τους την εποχή εκείνη

  99. sarant said

    Με την αντίσταση αναγνωρισμένη νομίζω ότι είναι αυτονόητο να ακούγεται και του ΕΑΜ ο ύμνος.

  100. spiral architect said

    @98: Τα παιδιά ξέρουν, όταν και άμα κάποιος τους τα διδάξει. Όταν ήμουν στο δημοτικό και τέτοιες μέρες μιλούσαν για τη Μ. Ανατολή, εγώ είπα και για την ΕΑ. Το αποτέλεσμα ήταν να καλέσουν τον πατέρα μου στο σχολείο δι’ υπόθεσίν του. 😉
    Ο πατέρας μου μου μιλούσε γι’ αυτά …

  101. spiral architect said

    @99: Εσύ Νίκο νομίζεις και γω το θεωρώ αυτονόητο. Έλα όμως που ποτέ δεν γινόταν. Μόνο σε ένα Δήμο της Δυτικής Αττικής με κομμουνιστή δήμαρχο ακουγόταν απ’ τα μεγάφωνα πριν την παρέλαση ύμνος της ΕΠΟΝ.
    (κι αυτό μετά το ’81-82 απ’ όσο θυμάμαι …)

  102. LandS said

    Συγνώμη αλλά ο Δήμαρχος δεν έκανε μαθήματα ιστορίας. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του πρόσθεσε ένα επιπλέον εμβατήριο στα 26 «συνήθη» που παιανιζονται κάθε χρόνο από το 1945 και μετά. Από το 1945 όχι από το 1944 όταν στον πρώτο εορτασμό της 28ης παρήλασαν ένοπλα τμήματα του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ και του ΕΔΕΣ, μαζί με τους Ριμινίτες που ήταν τότε ο Στρατός. Απουσίασαν τα Τάγματα Ασφαλείας και η Χ του Γρίβα .
    Δεν κάνω μαθήματα ιστορίας στον Γς, εγώ τα άκουσα αυτά, ο ίδιος θα τα θυμάται. 🙂 🙂

  103. Γς said

    100:
    Να πρόσεχες!
    Ετσι την έπαθα κι εγώ:
    http://caktos.blogspot.gr/2013/02/blog-post_9930.html

  104. sarant said

    101: Ε, μετά το 1982 αναγνωρίστηκε η Εθνική Αντίσταση 🙂

  105. Γς said

    102:
    Αυτό που θέλω να πω είναι ότι δεν προσφέρουν τίποτα στις όποιες παρατάξεις τους αυτοί οι διαπκηκτισμοί. Πρέπει επιτέλους να σεβαστούμε την ιστορία μας.

    Θυμάμαι την παρέλαση στη Λεωφόρο Εθνικής Αντίστασης [εως] στην Καισαριανή αμέσως μετά την αναγνώριση της Εθνικής Αντίστασης.

    Σαν μαθητούδια έκαναν από χαρά τα γεροντάκια πλέον της ΕΑ.

    Κι οι νεότεροι να τους καμαρώνουμε στην παρέλασή τους σαν μπαμπάδες τους.

    Είχα φοβηθεί ότι θα υπάρξουν επεισόδια.

    Κι όμως ήταν τόσο όμορφα πριν τριάντα τόσα χρόνια.

    Τι στο ΔΙΑΟΛΟ τους έπιασε πάλι;
    Δεν ξέρουν ότι έχουν περάσει πια 70 και χρόνια.
    Με το ένα πόδι στην μαύρη τρύπα της Ιστορίας. Των Βασιλικών Βενιζελικών.

    Ουστ ρε! Οξω απ την παράγκα!

    Κι η πλακούλα:

    http://caktos.blogspot.gr/2013/06/blog-post_1228.html

  106. Νέο Kid Στο Block said

    Ρε τι ΕΑΜ και Κατιούσες τσαμπουνάτε;
    Αυτός ο ρυθμός είναι το θρυλικό «Έμπα μέσα Μήτσο Σαραβάκο, τίμησέ τα όλα τα νινιά!» που οι νεότερες γενιές βαζελόπουλων έχουν παραφράσει ως: «Είμαστε από τη Λεωφόρο…» :

    Bάζελοι ήταν τα παιδιά στο Χαλάνδρι. Όϊ ο Θανάης ο Κλάρας…

  107. skom said

    «με τον ύμνο του ΕΑΜ παρέλασαν στο Χαλάνδρι …»
    Ε λοιπόν, άκουσα από δύο κυρίες στον κοινωνικό μου κύκλο μόλις άκουσαν την είδηση την ερώτηση. Τι είναι/ήταν το ΕΑΜ.
    Ηλικία 40 + λίγα.
    Τα σχόλια δικά σας.

  108. sarant said

    107: Ωχ!

  109. LandS said

    107 Να προσέχεις τις παρέες σου 🙂

  110. spiral architect said

    @107: Ξέρει η Μενεγάκη και η Σπυροπούλου! ❤ ❤

  111. Ριβαλντίνιο said

    @ 81 Μαρία
    Σε ευχαριστώ πολύ. Είσαι τρομερή !

    @ 86 Pedis
    Ζητώ συγνώμη 😦 Έπρεπε να το είχα προσέξει.
    Για την μουσική το έβαλα, όχι για τις εικόνες.
    ( Πάντως μπορεί να μην ήταν Ες-Ες αλλά της Γκέισταπο 🙂 ).

    @ 94 Γς
    Αν δεν έχεις δει Τρικουπικούς vs Δηλιγιαννικούς δεν έχεις δει τίποτα. 🙂

    @ 96 Spiral Architect
    Σε εμάς μόνο ο » καημένος » ο Πούλος την πλήρωσε.

    @ 106 Νέο Kid Στο Block
    Έχουμε βγάλει και καλύτερο

    ( ΠΡΟΣΟΧΗ !!! Έχει μερικές παλιοκουβέντες )

  112. spiral architect said

    @96, 111δ: Louis Renault – World War II, arrest and death. 😉

  113. Ιάκωβος said

    64 Ριβαλντίνιο said

    Πραγματικά, ο ύμνος της Ρωσίας είναι καταπληκτικός !!!!!!!!!
    ( Τα λόγια ίσως είναι για τα μπάζα. Λέω, δεν κατέχω. )

    Τα λόγια κι ο συγγραφέας τους πρέπει να κατέχουν κάποια θέση στα ρεκόρ Γκίνες. Ο Ρώσικος ύμνος μέσα σε 70 χρόνια άλλαξε στίχους τρεις φορές και μάλιστα όλες τις φορές τους στιχους τους έγραψε ο ίδιος άνθρωπος.

    Μέχρι το Β’ΠΠ, ο επίσημος ύμνος της Σοβιετικής Ένωσης ήταν η Διεθνής. Στον πόλεμο ο Στάλιν είδε την ανάγκη για εθνικό ύμνο, που τον έγραψε ο Αλεξαντρώφ, εμβατηριογράφος, και τους στιχους ο Σεργκέι Μιχαλκώφ.

    Μετά την αποσταλινοποίηση, οι παλιοί στίχοι καταργήθηκαν γιατί έλεγαν διάφορα υπέρ Στάλιν δεηθώμεν, και μετά από λίγο γράφτηκαν άλλοι στιχοι, πάλι από τον Μιχαλκώφ.

    Όταν διαλύθηκε η Σοβ. Ένωση, ο Πούτιν ήθελε έναν ύμνο για τη Ρωσία. Διάλεξε τον παλιό, της ΣΕ και τους στίχους τους έγραψε πάλι ο Σεργκέι Μιχαλκώφ, μόνο που τώρα έβαλε μέσα αντί του Στάλιν, το Θεό.

    Ο Σεργκέι, σήμερα 90 χρονώ, είναι ο πατέρας του Νικήτα Μιχαλκώφ, του σκηνοθέτη(Ψεύτης ήλιος, από τις καλύτερες σοβιετικές ταινίες) και του επίσης σκηνοθέτη Αντρέι Μιχαλκώφ-Κοντσαλόφσκι (Το τρένο της μεγάλης φυγής, ταινιάρα).

    Οι δυο πρώτοι Μιχαλκώφ, από αγαπημένα παιδιά του σοβιετικού συστήματος έχουν γίνει φανατικοί Πουτινικοί, ο νεώτερος δηλώνει και οπαδός του τσάρου. Φυσικό, γιατί μια προ-γιαγιά τους ήταν πριγκήπισσα.

    Εδώ οι στίχοι του σοβιετικού ύμνου:

    http://en.wikipedia.org/wiki/National_Anthem_of_the_Soviet_Union#Lyrics

    Και δω του Ρωσικού:
    http://en.wikipedia.org/wiki/National_Anthem_of_Russia#Official_lyrics

  114. Ιάκωβος said

    50, Μαρία said
    Η μπέρτα ήταν μικρή πελερίνα απ’ το όνομα της μαμάς του Καρλομάγνου, τη Berthe.

    Εντυπωσιακό.

    Γς said:
    η χοντρή Μπέρθε, Μπέρθα;

    Η χοντροΜπέρθα, το κανόνι του Α΄ΠΠ, από την γυναίκα του Κρουπ,ο οποίος το κατασκεύασε, την Bertha Krupp von Bohlen und Halbach

  115. Ριβαλντίνιο said

    @ 114 β. Ιάκωβος
    Ωραίος! ( Και να φανταστείς ότι μέχρι τώρα το ήξερα λάθος, γιατί σε ένα παλιό βιβλίο ιστορίας είχα διαβάσει ότι η Μεγάλη Βέρθα Κρουπ είχε χρησιμοποιηθεί στον γαλλογερμανικό πόλεμο του 1870 ).

    @ 113 Ιάκωβος
    Thanks. Kαι νόμιζα ότι μόνο οι Γερμανοί είχαν αλλάξει-διορθώσει τον ύμνο τους.

    » Ψεύτης ήλιος »
    Έχει βγει και Νο2 αλλά δεν την έχει δείξει η τηλεόραση.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Burnt_by_the_Sun_2

    @ 112 Spiral Architect
    Και αυτός

    http://en.wikipedia.org/wiki/Alexandre_Villaplane

    Alexandre Villaplane (SS Mohammed, ειλικρινά δεν κατάλαβα γιατί τον είπαν έτσι αφού δεν ήταν Αλγερινός ) was the captain of the French side which went to the 1930 FIFA World Cup.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: