Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Δεκεμβρίου μαρτυρολόγιον – πριν από 125 χρόνια

Posted by sarant στο 3 Δεκέμβριος, 2014


Το σημερινό άρθρο είχα σκοπό να το ανεβάσω χτες ή προχτές μαζί με το άλλο άρθρο της ημέρας -αλλά επειδή απεργούσαν τα τρένα στις Βρυξέλλες και παρατάθηκε η διαμονή μου εκεί δεν πρόλαβα να ετοιμάσω κάτι άλλο για σήμερα. Υπεύθυνοι είναι οι Βέλγοι σιδηροδρομικοί, που δεν έχουν περάσει διαφωτισμό.

rmartyr3Από τον Οκτώβριο άρχισα να παρουσιάζω κάθε αρχή του μηνός το Ημερολόγιο του Ρωμηού 1889. Τα ημερολόγια αυτά ήταν ένα πολύ συνηθισμένο είδος εντύπου από το 1880 ως το 1930 περίπου. Κυκλοφορούσαν τον Δεκέμβριο και είχαν το ημερολόγιο της επόμενης χρονιάς, συνήθως με μια σελίδα για κάθε μήνα, διανθισμένο με διάφορες χρήσιμες πληροφορίες και με κάποια στιχουργήματα ή ανέκδοτα. Σταδιακά, προστέθηκε και φιλολογική ύλη, κι έτσι στα επόμενα ημερολόγια το ημερολογιακό στοιχείο είχε περάσει στο περιθώριο ή και απουσίαζε εντελώς -όπως, ας πούμε, στο Ημερολόγιο του Μπουκέτου, που έβγαλε γύρω στα 8 ετήσια τεύχη από το 1925 έως το 1932 (το έχω παρουσιάσει εδώ).

Ημερολόγια τέτοια βγαίνουν ακόμα, πολυσέλιδα και φιλολογικά. Με ένα από αυτά, το Λεσβιακό ημερολόγιο, έχω συνεργαστεί κι εγώ ως εκ πατρός Λέσβιος.

Ο Σουρής, όσο έβγαζε τον Ρωμηό, την έμμετρη εβδομαδιαία εφημερίδα του, έβγαλε και μερικά “Ρωμηού ημερολόγια”, αν και όχι κάθε χρόνο (Στην Ανέμη υπάρχουν τρία ή τέσσερα). Το “Ρωμηού ημερολόγιον με το μαρτυρολόγιον” του 1889, που λογικά θα κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1888.

Γραμμένο ολόκληρο από τον Σουρή (“Εργασία του Σουρή τύποις αδελφών Περρή) είχε 36 σελίδες και απαρτιζόταν μόνο από το έμμετρο και σατιρικό “μαρτυρολόγιο” του κάθε μήνα (“Των μηνών η δωδεκάς / με προσθέσεις μερικάς”), με λίγα σκίτσα από τον σκιτσογράφο του Ρωμηού, χωρίς να έχει καν σελίδες με ημερολόγιο.

Όπως μπορείτε να δείτε, ήταν όλο έμμετρο, από τον τίτλο ίσαμε την αναφορά της τιμής στο οπισθόφυλλο: Εις μεν το εσωτερικόν λεπτά πενήντα η τιμή εις δε το εξωτερικόν εξήντα με προπληρωμή.

Δεκέμβριος. Του καθενός η μύτη ξεπαγώνει,
κι επάνω στον Αιγόκερων ο ήλιος ζυγώνει.

Σοφόνιος και Αββακούμ, προφήται και αυτοί,
που έτρεχαν οπίσω των οι άνθρωποι σκυφτοί,
Βαρβάρα η θαυματουργός, βαρβάτο θηλυκό,
που εορτάζει με αυτήν το πυροβολικό,
ο Σάββας ο πανάγιος, που έξυνε κοιλιές
και ολοένα έτρεχε σε κάμπους και σπηλιές,
και τον επείραζε συχνά κακών δαιμόνων λόχος,
κι ο Σάββας Κέντρος έπειτα, μεγάλος ξενοδόχος.

Νικόλαος, επίσκοπος εκ Μύρων της Λυκίας,
των ναυαγούντων βοηθός και δόξα της θρησκείας,
οπού εις όλους τους φτωχούς εσκόρπιζε λιανά,
κι επροίκιζε μονάχος του κορίτσια ορφανά,
προς δε και ο Νικόλαος Λεβίδης ο πολύς,
ο τζίτζικας, ο κότσιφας, τ’ αηδόνι της Βουλής,
οπού και τούτος τους πτωχούς λυπάται κι αγαπά,
και του Στεφίκου σώβρακα εδώ κι εκεί σκορπα,
προς δε και ο Νικόλαος Πολίτης με κεφάλι,
οπού σπουδαίον λεξικόν μετά του Μπαρτ θα βγάλει,
κατάμεστον μαθήσεως και γνώσεως πολλής,
κι ο Πρίγκιψ ο Νικόλαος και κάθε Νικολής.

Αμβρόσιος επίσκοπος ο εκ Μεδιολάνων,
οπού κατεκεραύνωνεν τον κάθε λαοπλάνον,
κι ο Βαφειαδάκης έπειτα, τουπίκλην Αμβρουζής,
ο μακαρίτης Δήμαρχος της Σύρας της πεζής,
ο άγιος Ευστράτιος μετά των συν αυτώ,
που για του κόσμου τα καλά δεν έδιναν λεφτό,
Σπυρίδων ο θαυματουργός κι ολίγον τι αχμάκης,
προς δε και ο βοτανικός Σπυρίδων Μηλιαράκης,
που σαν ιδεί ποδόγυρο και όμορφο κομμάτι,
νομίζεις πως ολάκερο τον τρώει με το μάτι,
Σπυρίδων Λάμπρος έπειτα με γλώσσα σαν ψαλίδι,
που εις την λίμα μάχεται μαζί με τον Κοκκίδη,
προς δε Σπυρίδων Φιντικλής, το δυνατό κεφάλι,
που πάντα στον περίπατον πηγαίνει με το σάλι,
κι έχει ως μόνον προϊόν μακράς καθηγεσίας
ένα παλιό διάφορο τής Παλιγγενεσίας,
και πάντες oι Σπυρίδωνες κι ο Σπύρος ο Περρής,
που εις αυτόν τους στίχους του τυπώνει κι ο Σουρής.

Ο μάρτυς Ελευθέριος, αρσενική μαμή,
κι οι γκαστρωμένες απ’ αυτόν γυρεύουν συνδρομή,
κι ανάβουν στην εικόνα του καντήλες και κεριά
για να ιδούν πιο γρήγορα καλή ελευθεριά,
ο Θύρσος και οι συν αυτώ, καθώς και ο Αγγαίος,
που ήτον εις τους οιωνούς προφήτης αναγκαίος,
ο Νιόνιος ο Ζακυθινός, ο Νιόνιος Αργασάρης,
ο Νιόνιος Λάμπρος έπειτα κι ο Νιόνιος Ταβουλάρης,
άλλος προφήτης Δανιήλ, κι αυτός εκ των προυχόντων,
που τρεις ημέρες έμεινε στον λάκκον των λεόντων,
κι οι λέοντες τον έβλεπαν με ανοικτό το στόμα
και τρίχα μια δεν έλειψε αφ΄ όλον του το σώμα,
η μάρτυς Ιουλιανή, το άστρον της τιμής,
κι η Τζούλια η αγέλαστη, κοντόξανθη και Μις,
οπού και τον Διάδοχον εγύρευε να πάρει
μα έφαγε χυλόπιτα και κρίμα στο καμάρι.

Ζωή, που έζησε ζωήν μεγάλης αθλητρίας,
Αναστασίας μάρτυρος τής φαρμακολυτρίας,
που εις τούς δρόμους έτρεχε με το λεωφορείον
κι επώλει αντιφάρμακα πολλών δηλητηρίων,
ο μάρτυς Σεβαστιανός, σπουδαίος φουκαράς,
της Ευγενίας έπειτα, καλής νοικοκυράς,
η του Κυρίου Γέννησις, τρεις μάγοι με τα δώρα,
κι άστρον λαμπρόν τούς οδηγεί χωρίς να λείψει ώρα,
συνεορτάζει κατ’ αυτήν πας Χρήστος και Μανώλης
και βάζει ρούχα παστρικά κι ο κάθε παντοπώλης.

Της Θεοτόκου Σύναξις, που δαίμονας διώκει,
κι ο Θεοτόκης, υπουργός, μετά της Θεοτόκη,
ο Στέφανος, διάκονος πολύ ανοικτομάτης,
προς δε Δραγούμης Στέφανος, τα μάλα διπλωμάτης,
που ’χει κορίτσια τέσσερα και άλλα τόσ’ αγόρια
και του Λεβίδη άλλοτε φορούσε τ’ αποφόρια,
προς δε Σκουλούδης Στέφανος, τρανός ομογενής,
και Πρέσβυς πρό τινος καιρού παρά τοις Ισπανοίς,
όπου σε μία κουταλιά επνίγηκε νερό
και του ’δωσα το φράκο μου να πάει στο χορό,
και δεύτερος ομογενής, ο Στεφανής ο Ψύχας,
που κλαίει και οδύρεται με του Λασσάλ τας τύχας,
και ο Στεφίκος ο αγνός, ο ιδεώδης έρως,
και αδελφός του Νικολή, που είναι Ροβεσπιέρος.

Δυο μυριάδες μάρτυρες οι εν Νικομηδεία,
που δι’ αυτούς επίσημος δεν έγινε κηδεία,
τ’ αναιρεθέντα νήπια εν Βηθλεεμ τη πάλαι,
χιλιάδες δεκατέσσαρες, κι αν θέλεις κι άλλες βάλε,
που σήκωσαν με τις φωνές τον κόσμο εις το πόδι,
αλλ’ οι γυναίκες έπειτα προς πείσμα του Ηρώδη
συνέλαβαν εκ θαύματος την δεύτερη βραδιά
κι αμέσως ξαναγέμισε ο κόσμος με παιδιά,
δέκα εν Κρήτη μάρτυρες και μνήμη Ανυσίας,
και τέλος πάντων εορτή Μελάνης της οσίας,
που αν σας πω τι τράβηξε και τούτη δεν με φθάνει
κι αν γίν’ η θάλασσα χαρτί κι ο ουρανός μελάνι.

Δόξα να έχει ο θεός, εφθάσαμεν στο πέρας,
κι αν παραλείψαμεν πολλούς οσίους και πατέρας,
ας μη θυμώσει δι’ αυτό η άκακος ψυχή των
και στον ταλαίπωρον Σουρήν ας είναι η ευχή των.

Αν οδηγούντο άλαλοι στον τόπον της σφαγής,
αν εις οπάς εκρύπτοντο και σπήλαια της γης,
αν σπαραγμούς υπέστησαν παντοειδών θανάτων,
αν δεν μετρούνται στο χαρτί τ’ αμέτρητα δεινά των,
μα τι ετράβηξα κι εγώ με τούτο το ασκέρι
μονάχα το κεφάλι μου, Χριστιανοί, το ξέρει.

Αλλ’ ο θεός μού έδωσε υπομονήν του όνου,
και τώρα που εγλίτωσα φωνάζω «και του χρόνου».

Καναδυό σημειώσεις στα πεταχτά.

Ανάμεσα στους εορτάζοντες που μνημονεύονται, κάμποσοι είναι διάσημοι ή γνωστοί έστω και 125 χρόνια αργότερα.

Ο Νικόλαος Πολίτης είναι ο πατέρας της ελληνικής λαογραφίας (και όχι μόνο), ο οποίος πράγματι το 1889 ήταν ο υπεύθυνος του εξάτομου εγκυκλοπαιδικού λεξικού Μπαρτ-Χιρστ, που υπάρχει ονλάιν στην Ανέμη.

Λίμα είναι η ευγλωττία, ο επιδέξιος χειρισμός του λόγου.

Ο Σπυρίδων Λάμπρος (1851-1919) είναι ο λόγιος που διετέλεσε και πρωθυπουργός επί εθνικού διχασμού. Τον αδελφό του, Μίκιο Λάμπρο, είχαμε συναντήσει σε προηγούμενο σχετικό άρθρο.

Η Τζούλια η αγέλαστη δεν ξέρω ποια είναι. Από τα συμφραζόμενα βγαίνει πως ήταν μάλλον κάποια εστεμμένη που την προξένευαν στον τότε διάδοχο Κωνσταντίνο.

Ο Σκουλούδης ήταν πρέσβης στην Ισπανία το 1883-1886. Το ότι πνίγηκε σε μια κουταλιά νερό μπορεί να αναφέρεται σε κάποιο ιδιωτικό επεισόδιο.

Ο Στέφανος Δραγούμης ήταν ο πατέρας του Ίωνα.

Ο Στέφανος Ψύχας ήταν πλούσιος ομογενής, που το μέγαρό του, στην αρχή της Βασιλίσσης Σοφίας, είναι σήμερα πρεσβεία της Ιταλίας. Αλλά αγνοώ ποιος είναι ο Λασάλ με τον οποίο είχε τραβήγματα -δεν νομίζω να είναι ο Φερδινάνδος, ο σοσιαλιστής, που άλλωστε δεν ζούσε τότε.

 

 

Advertisements

91 Σχόλια to “Δεκεμβρίου μαρτυρολόγιον – πριν από 125 χρόνια”

  1. Ριβαλντίνιο said

    Πρώτος ?

  2. Γειά σου Ριβαλντίνο. ανταγωνίζεσαι επαξίως τον Γς.

  3. Και χαίρομαι γι’ αυτό βεβαίως. Δεν ξλερω αν σε συμπαθώ όσο τον αντιπαθώ, αλλά σε προτιμώ. Αυτός ο Γς, πρώτον κοιμάται και δεύτερον ασχολείται περί άλλα.

    Καλημέρα Γς!

    Καλά! Ποιος ξέρει πού γύρναγε χτες!

    Ενώ εμείς…… Φρουροί!

  4. εκ πατρός Λέσβιος.

    κάντε το παιδάκια μου στο θηλυκό

    ως εκ μητρός Λεσβία.

    Αυτό βέβαια δεν σου ταιριάζει. αλλά εδώ λεξιλογούμε και κάνουμε και ασκήσεις γραμματικής. Βουλευτής – Ντόρα, Αρχαιολόγος – Παναγιωταρέα, Λέσβιος – λεσβία. Απλά πράγματα

  5. Πολλά ξέρεις και για τότε.

    Πάντως το κείμενο σε μερικά σημεία είναι καταπληκτικό. Στο σύνολό του μάλλον, ας μην είμαι μίζερος. Ήταν έξυπνος άνθρωπος.

    είδα κάπου και πρόσφατον Καζαμία. Αναρωτιέμαι αν τον αγοράζει κάποιος. Πάντως, τη δεκαετία του 50 η γιαγιά μου τον αγόραζε ανελλειπώς

    Αυτό το Λεξικό του Χιρστ θα με απασχολήσει; Τι λες;

  6. Νέο Kid Στο Block said

    χμμ…διακρίνω έναν ..αγνωστικισμό να τον πώ; αθεϊσμό να τον πώ; υλισμό να τον πώ;.. τέλος πάντων σκεπτικισμό διατυπωμέν ο με λεπτή ειρωνία για τη θρησκεία στον Σουρή, ή είναι η ιδέα μου;

  7. Tsopanakos said

    «Αλλά αγνοώ ποιος είναι ο Λασάλ με τον οποίο είχε τραβήγματα»

    Μήπως αυτός; http://fr.wikipedia.org/wiki/Eugène_Lassalle
    Υπό την προϋπόθεση ότι ο Ψύχας ήταν θεατρόφιλος ή λάτρης της Όπερας.

  8. physicist said

    #0. — … όπου σε μία κουταλιά επνίγηκε νερό
    και του ’δωσα το φράκο μου να πάει στο χορό,

    Μάλλον κάτι θα είχε παιχτεί με τον κ. Πρέσβη να έχει ξεμείνει από propah attiah για συμμετοχή σε κανέναν επίσημο χορό του Βασιλικού Ζεύγους της Ισπανίας κι έτρεχε δεξιά κι αρστερά να βρει τελευταία στιγμή δανεικό φράκο με μπακαλιαράκια.

    #6. — Σώπα καλέ 🙂

    Καλημέρα!

  9. spiridione said

    Τι ειναι ο αχμακης ρε παιδια;

  10. nirevess said

    Καλημέρα, ωραία η αναδημοσίευση!

    αλλ’ οι γυναίκες έπειτα προς πείσμα του Ηρώδη
    συνέλαβαν εκ θαύματος την δεύτερη βραδιά
    κι αμέσως ξαναγέμισε ο κόσμος με παιδιά,

    αυτό είναι ειρωνεία του Σουρή ή υπάρχει σχετική λαϊκή δοξασία;

    Να διορθωθούν: Στεφϊκος, Ροβεσπιρος

  11. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    9: Αχμάκης είναι το επιφώνημα θαυμασμού που βγάζει κάποια που βλέπει έναν γοητευτικό Μάκη: Αχ… Μάκης!
    Πιο σοβαρά όμως σημαίνει κουτός, αργόστροφος (τουρκικό), και απορώ γιατί το συνέδεσε με τον άγιό σου.

    7: Πολύ πιθανό να είναι αυτός διότι είχε δράσει και στην Ελλάδα όπως βλέπω στο άρθρο.

  12. sarant said

    10: Ευχαριστώ για τις διορθώσεις.

    Ως προς τη σφαγή των νηπίων, υποθέτω ότι είναι λαϊκή δοξασία -αλλά δεν ξέρω.

  13. spiral architect said

    Αλλ’ ο θεός μού έδωσε υπομονήν του όνου,
    και τώρα που εγλίτωσα φωνάζω «και του χρόνου».

    Αχ, εμείς δεν έχουμε γλυτώκει ακόμα …
    Πολύ καλημέρα σας! 🙂

  14. alombar42 said

    Ισως αυτός:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Lassalle

  15. sarant said

    14: Αυτός δύσκολα, πέθανε το 1864 και δεν είχε παρτίδες με Ελλάδα.

  16. nirevess said

    10, 12
    Προς το παρόν δεν έχω βρει κάτι στο διαδίκτυο που να δείχνει πως υπάρχει σχετική λαϊκή δοξασία. Στο σχετικό με τη Σφαγή όμως άρθρο της αγγλικής Γουικιπίντιας (που δεν αντλεί καθόλου από την Ορθόδοξη παράδοση) βρήκα ορισμένες άσχετες με το ερώτημά μου πληροφορίες, που αξίζουν:

    (Holy Innocents στην Catholic Encyclopedia:) «The Greek Liturgy asserts that Herod killed 14,000 boys (ton hagion id chiliadon Nepion), the Syrians speak of 64,000, many medieval authors of 144,000, according to Apocalypse 14:3. Writers who accept the historicity of the episode reduce the number considerably, since Bethlehem was a rather small town. Joseph Knabenbauer brings it down to fifteen or twenty (Evang. S. Matt., I, 104), August Bisping to ten or twelve (Evang. S. Matt.), Lorenz Kellner to about six (Christus und seine Apostel, Freiburg, 1908); cf. «Anzeiger kath. Geistlichk. Deutschl.», 15 Febr., 1909, p. 32.»

    (στην Αναγέννηση) artists took inspiration for their «Massacres» from Roman reliefs of the battle of the Lapiths and Centaurs to the extent that they showed the figures heroically nude (λινκ προς Getty Collection)

    In the novel The Fall (La Chute) by Albert Camus, the incident is argued by the main character to be the reason why Jesus chose to let himself be crucified—as he escaped the punishment intended for him while many others died, he felt responsible and died in guilt. (χωρίς παραπομπή)

  17. sarant said

    Επισημαίνει φίλος στο Φέισμπουκ ότι ο στίχος

    κι αν γίν’ η θάλασσα χαρτί κι ο ουρανός μελάνι

    απηχεί δημοτικό μοτίβο, που όμως συνήθως λέγεται ανάποδα,
    (να γίνει ο ουρανός χαρτί κι η θάλασσα μελάνι)

  18. Spiridione said

    Ο Λασάλ είναι αυτός στο σχ. 7.
    Είχε ανεβάσει την 1-9-1888 στο Φάληρο την πρώτη επιθεώρηση «Ζήτω η Ελλάς» (βάσει των στοιχείων που υπάρχουν), πριν ακόμα απ’ το «Λίγο απ’ όλα» του 1894.
    Στοιχεία απ’ αυτό το δημοσίευμα εδώ (σελ. 7).
    http://wwk.kathimerini.gr/kath/7days/1998/04/05041998.pdf
    Η τύχη του Λασάλ είναι, όπως φαίνεται, οι χαριστικές συμβάσεις με τις οποίες του παραχωρούσαν το θέατρο, οι κρατικές ενισχύσεις κ.α. Ο Σουρής λέει ότι είχε πείσει και τον Βασιλιά να του παραχωρήσει το δημοτικό θέατρο που είχε φτιάξει ο Συγγρός. Υπήρχαν και παράπονα λέει ότι παραποιούσε την ιστορία: Είχε κάποιο νούμερο που εξυμνούσε τον ρόλο των προστάτιδων δυνάμεων στη Ναυμαχία του Ναυαρίνου.
    Και ένα σχετικό ποίημα του Σουρή, «Ένα τραγούδι ψάλλω εις τον Λασάλ τον Γάλλο».
    file:///C:/Users/User/Downloads/82564-82535-1-PB.pdf

  19. Spiridione said

    http://pleias.lis.upatras.gr/index.php/rwmios/article/view/82564/74912

  20. Αμάν βρε Σπύρο, τι είσαι συ! Σίγουρα όχι αχμάκης 😉

  21. physicist said

    #20. — Ποιος αχμάκης; Τσακμάκης!

  22. Spiridione said

    Άκου πάντως αχμάκης ο Άγιος 🙂 4 φορές έσωσε το νησί από λοιμούς, Τούρκους κλπ.

  23. physicist said

    Ε, τον λέει θαυματουργό, πάντως, του το δίνει το κρέντιτ όσο να πεις. Κι απλώς λέει ολίγον τι αχμάκης, όπως όλοι μας δηλαδή. Μην το κάνεις και θέμα βρε Σπύρο. 😛

  24. Ριβαλντίνιο said

    «κι εγώ ως εκ πατρός Λέσβιος.»

    http://www.etlasp.gr/images/8-h.doc

    «ΣΑΡΑΝΤΑΚΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ. Κατηγορήθηκε για συμμετοχή σε πειρατεία. Στις 14 Φεβρουαρίου 1829 πειρατικό πλοίο που ήταν ιδιοκτησία του Αντωνάκη Χριστοδουλάκη (Καπετανάκη) από το Αλμυρό, αναχώρησε από το Διρό και εγύμνωσε δύο πλοία. Τα ονόματα των πειρατών έγιναν γνωστά από επιστολή του Βασίλη Μιχαλεάκου προς τον Ιάκωβον Κορνήλιο και ήταν: Θοδωρής Κατζιμάτης, Κώστας Γεωργακάκης, Αναγνώστης Σαραντάκος, Γιαννάκης Βαρβατάκος και Μιχάλης, Γιαννάκης και Μίχος Κουβατζάκης. Πληροφορία από έκθεση που υπέβαλε ο «Οδυσσεύς», για τις ταραχές στη Λακωνία το έτος 1828, χωρίς να αναγράφεται ημερομηνία. ΓΑΚ, Αρχ. Βλαχογ., Μάνη-Καποδίστριας, φάκ. 220.

    ΣΑΡΑΝΤΑΚΟΣ Σ. Κατοικούσε στη Μηλιά και υπέγραψε αναφορά που καταδίκαζε τα στασιαστικά κινήματα των Μαυρομιχαλαίων, την οποία δημοσίευσε η Γεν. Εφημ. Ελλάδος, αριθ. φ. 48, παράρτ. της 27 Ιουνίου 1831, σ. 277.

    ΣΑΡΑΝΤΑΚΟΥ Οικογένεια. Σαραντάκου οικογένεια είχε πύργο στα Φαγριάνικα. Ν.Κατσικάρου, Η βεντέττα στην Μάνη, σ. 81.
    Σαραντάκου οικογένεια. Είχε πύργο στα Παχιάνικα. Ν.Κατσικάρου, Η βεντέττα στην Μάνη, σ. 79.
    Σαραντάκου οικογένεια ζούσε στη Σκάλα του Βαχού, από όπου εγκαταστάθηκε στο Βαχό και θεωρείται ότι προέρχεται από τους Κοντόσταβλους του Τσόπακα. Στ.Πατρικουνάκου, Βαχός Μάνης, Αθήνα 1999, σσ. 39 και 40.»

  25. Σχετικά με ένα ερώτημα που μπήκε.Απλούστατο:
    Αρσενικό Λέσβιος – θηλυκό Μυτιληνιά 🙂

    Αλλιώς Λέσβια. Γιατί να κατέβει ο τόνος; Αφού με κατεβασμένο τόνο η λέξη είναι καπαρωμένη 🙂 🙂 🙂

  26. Σ’ ένα πρασινοκρατούμενο ιστολόγιο εκφράζω την λύπη μου για τον θάνατο του Κώστα Λινοξυλάκη, του πρώτου ποδοσφαιρικού μου ινδάλματος. Του είχα μάλιστα γράψει ένα γράμμα και μου είχε στείλει με αφιέρωση την φωτογραφία με το περιβόητο ψαλίδι του, κάπου θα την έχω φυλαγμένη.
    Αξέχαστες οι κόντρες του με τον Υφαντή που παρακολουθούσαν οι τότε ΦΙΛΑΘΛΟι μπερδεμένοι στις κερκίδες, μετά η Θ!3 ξεκίνησε τις «εκκαθαρίσεις στην 13 και την 14 και πιο μετά κόλλησε σαν επιδημία και στις άλλες ομάδες και επεκτάθηκε το κακό
    Αλλες εποχές κι άλλος ο Παναθηναϊκός της προ χούντας εποχής κι άλλος από τότε και μετά…

  27. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα σχόλια!

    25: Ξέχασα να το σχολιάσω πριν. Η λύση είναι αυτη που προτείνεις. Πάντως, παλιότερα δεν ήταν έτσι. Θυμάμαι καλά τη γιαγιά μου να λέει για τις Λεσβίες ποιήτριες -και εννοούσε φυσικά τις γεννημένες στη Λέσβο και κανείς δεν γελούσε πονηρά.

    24: Ενδιαφέροντα αυτά. Εμείς από τη Γέρμα κρατάμε, αλλά αυτό δεν εμποδίζει να είναι Λέσβιος ο πατέρας μου.

    21: Ακριβώς. Εύγε Σπύρο!

  28. Earion said

    έφαγε χυλόπιτα (1888). Για καταχώριση στο γλωσσικό ληξιαρχείο.

  29. sarant said

    28: Ναι, ναι! Κι αν βρίσκαμε και ποια ήταν η Τζούλια…

  30. physicist said

    Μα είναι δυνατόν η φράση να γεννήθηκε με αποδέκτη της χυλόπιτας μια γυναίκα; Εδώ εμείς οι άντρες τη θεωρούμε δικιά μας και καταδικιά μας, την έχουμε κατάκτηση και αποκλειστικότητα. Δεν μπορεί, κάτι άλλο συμβαίνει.

  31. Νέο Kid Στο Block said

    30. Εμείς(;) Έχουμε(;;) δικιά ΜΑΣ (;;;)
    Να χρησιμοποιείς ενικό φιλαράκι! EMEIΣ οι ομορφάντρες ΜΟΝΟ ρίχνουμε χυλό. ΔΕΝ τρώμε ποτέ! ντάξει; 😉

  32. physicist said

    #31. — Καλά κι εσύ μωρέ Κλούνη, στατιστικώς μιλάμε. 😉

  33. Ριβαλντίνιο said

    @ 31 Νέο Kid Στο Block
    Καλά του τα λες!

  34. sarant said

    Το δικαίωμα στη χυλόπιτα 😉

  35. BLOG_OTI_NANAI said

    Για την Τζούλια:
    Στα 1890 ο Σουρής παρουσιάζεται πιο ήπιος απέναντι στην Τζούλια «του Αγελάστου» όπως την ονομάζει, η οποία όπως φαίνεται αρραβωνιάστηκε κάποιον Καλλιγά (και ΕΔΩ). Σε κάτι ιστοσελίδες με γενεαλογικά δέντρα βρήκα κάποιες αναφορές σε Τζούλια Καλλιγά το γένος Αγελάστου, αλλά όχι κάτι περισσότερο.

    Για τον Ηρώδη και τα νήπια δεν ξέρω αν υπάρχει τέτοια παράδοση, όμως βρίσκω τίποτα σχετικό. Ίσως και να ήταν πιπεράτο σχόλιο του Σουρή ότι τα ζευγάρια ασχολήθηκαν «εντατικά» και γρήγορα αντικατέστησαν τα νήπια που χάθηκαν.

  36. Ριβαλντίνιο said

    @ 26 Gpointofview

  37. Ριβαλντίνιο said

    @ 27β Sarant
    «Εμείς από τη Γέρμα κρατάμε,»
    Α,έτσι.
    «Γέρμα: Ορεινό χωριό με 57 κατοίκους που απέχει 9χλμ. από την Αρεόπολη και 8χλμ. από το Οίτυλο. Η πρώην κοινότητα είναι σήμερα Δημοτικό Διαμέρισμα του Δήμου Οιτύλου και συγκροτείται από 9 οικισμούς διάσπαρτους στον ευρύτερο χώρο.Αποτελούνται από λίγα σπίτια, που ανήκουν στην ίδια οικογένεια και είναι οι κάτωθι: Τσοτάκου, Χιονάκου, Παναγάκου, Αβραμάκου, Δαιμονάκου 🙂 , Μοσχοβάκου, Γιαννακούρου, Σαραντάκου, Αποστολάκου και Γεωργακαράκου.
    Από τη Γέρμα κατάγονται οι ήρωες Μακεδονομάχοι Νικόλαος Τσοτάκος (καπετάν Γέρμας) και Ηλίας Χιονάκος, των οποίων τα σπίτια στέκονται στους ομώνυμους οικισμούς.»

    http://www.mani.org.gr/horia/doitilou/germa/germa.htm

  38. sarant said

    Ουδέν κρυπτόν! 😉

  39. Μαρία said

    Απο λεζάντα μάλλον σε φωτογραφία της πολιτικής ιστορίας της νεωτέρας Ελλάδος του Μαρκεζίνη.
    …η κυρία Ιουλία Πέτρου Καλλιγά (τό γένος Παντία Ράλλη), η κυρία Ιουλία Αλεξάνδρου Καλλιγά (το γένος Στεφάνου Αγέλαστου), η Βασίλισσα Όλγα, παραπλεύρως δ’ αυτής η κυρία Ελοϊαία Αλεξάνδρου Μαύρου (τό γένος Βαλαωρίτου)

    Άρα μακρινή πρόγονος του Γερουλάνου.

    9. 🙂

    Νικοκύρη, αυτή τη λίμα για φλυαρία την ξέρουμε όχι για ευγλωττία.

  40. Νέο Kid Στο Block said

    39. Ελοϊαία ; (!) Όνομα είναι αυτό ή αρχαία Ηλιαία στα αραμαϊκά; 😆

  41. sarant said

    39: Νομίζω ότι η λίμα είναι κάτι πιο επαινετικο από τη φλυαρία. Είναι αυτό που λέμε «ροδάνι πάει η γλώσσα του»

  42. Spiridione said

    39. Παραλίγο προγιαγιά του!
    http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9F%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%B3%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CE%B1_%CE%9A%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B9%CE%B3%CE%AC

  43. Μαρία said

    40
    Ελοϊσία είναι. Φταίει το πώς το λένε οσιάρισμα.

  44. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    >>κι ο Θεοτόκης, υπουργός, μετά της Θεοτόκη
    Πρόκειται για το Γεώργιο Θεοτόκη, παππού του Γεωργίου Ράλλη.
    Αντιγράφω από τη βικιπίντια
    …ο Τρικούπης ανέθεσε στον Γ. Θεοτόκη το Υπουργείο Εκκλησιαστικών και Δημοσίας Εκπαιδεύσεως. Με την βοήθεια του εκπαιδευτικού-καθηγητή Παπαμάρκου, ο Γ. Θεοτόκης ετοίμασε και κατέθεσε στην Βουλή άρτια, ολοκληρωμένα και προοδευτικά για την εποχή νομοσχέδια για την αναβάθμιση της Παιδείας, τα οποία όμως εμπόδισε να ψηφισθούν η αντιπολίτευση Δηλιγιάννη. Το 1887 πήρε τη θέση του Υπουργού Ναυτικών Το 1892 έγινε υπουργός επί των Εσωτερικών στη Κυβέρνηση Χαρίλαου Τρικούπη 1892.

  45. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    η λίμα δεν είναι συνώνυμο της …γλυστρίδας; 🙂

  46. BLOG_OTI_NANAI said

    Για την Τζούλια Καλλιγά, (αν είναι και Ιουλία) υπάρχει μια πρωτοπορία, η συμμετοχή της με άλλες κυρίες της αστικής τάξης στον Εθνικό Γυμναστικό Σύλλογο και συνεδρίαση του Δ.Σ. του συλλόγου στο σπίτι της (και επόμενη σελίδα).

  47. Μαρία said

    46
    Αυτή είναι η άλλη Ιουλία Πέτρου Καλλιγά.

  48. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    17.>>συνήθως λέγεται ανάποδα,
    (να γίνει ο ουρανός χαρτί κι η θάλασσα μελάνι)

    Να ταν η θάλασσα μελάνι να ταν κι ο ουρανός χαρτί

  49. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    Στα Γιάννενα λίμα είναι η πείνα. Για φλυαρία και τα συναφή, πρώτη φορά το βλέπω.

  50. Λίμα εννοούν την συνεχή ομιλία ίοπως η παλινδρομική κίνηση της λίμας

    Φαίνεται πως η Παναγιά δεν συμπαθεί σήμερα τον Αγγελο…εκεί που προηγήθηκε η ΠΑΟΚάρα γλύστρισε στις καθυστερήσεις ο Ρατς για να δώσει τζάμπα κόρνερ και να ισοφαρίσει ο Φουστέρ με σουτ από αυτά που πιάνει ένα στην τετραετία. Πάνω που θα πήγαινε στα αποδυτήρια προηγούμενος και με το πιχνίδι στα μέτρα του…

  51. Μαρία said

    49
    Όχι μόνο στα Γιάννενα. Και λιμάρη λέμε τον πειναλέοντα και μετά το λαίμαργο.
    Αλλά αυτή είναι άλλη λίμα. Δες http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=%CE%BB%CE%AF%CE%BC%CE%B1&dq=

  52. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    #51
    Ευχαριστώ

  53. ‘Ασφαλείς’, όχι ‘ασφαλές’ ασφαλώς, κ. Εκπρόσωπε!

    Στο δελτίο ειδήσεων, προ ολίγου. Η αιωνία πληγή των τριγενών δικαταλήκτων. Αμφιταλαντεύεται ο κυβερνητικός εκπρόσωπος που αντικατέστησε τον… λόγιο Στυλιανίδη, ο Νίκος Χριστοδουλίδης. «Ασφαλές, ασφαλείς, οι ασφαλές», καταλήγει εμφατικά!

    Φάουλ, όπως θα έκρωζαν ελληνιστί οι γραμματοδιδάσκαλοι, κ. Εκπρόσωπε. Και θα κατέληγαν, όπως οι σχολικές μας διαφημίσεις: ‘Back to School!’

  54. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Λίμα και λιμά:
    Μ΄επιασε στα λιμά,μ’ έπιασε στο μπούρου μπούρου (ίσως και με γαλιφιές;)

  55. Μαρία said

    54
    Στην Κρήτη το λέτε;
    Τα λιμά τα ξέρω μόνο απ’ τα τραπουλόχαρτα.

  56. BLOG_OTI_NANAI said

    47: Ναι, είναι και πολλοί οι Καλλιγάδες.

  57. sarant said

    Eυχαριστώ πολύ για τα νεοτερα σχόλια!

    53: Οι ασφαλές, ε; Για κυβ. εκπρόσωπο χοντρό είναι.

  58. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    55. Ναι.Το ίδιο που λένε και στην πρέφα ,που δεν ξέρω τί φάση είτανε όταν έλεγε ο παίχτης «λιμά». Έχω την εντύπωση ότι είναι το αδύναμο χαρτί,επειδή καμιά φορά έλεγε ο παππούς μου και «λιμαράκια».
    Κατ’ αναλογίαν ίσως επίμονη ψιλικουβέντα.Το εξουθενωτικό πίτσι πίτσι το «μ΄έπιασε στα λιμά και είπα το ναι»

  59. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    50.Λίμα εννοούν την συνεχή ομιλία ίοπως η παλινδρομική κίνηση της λίμας
    νόμιζα ότι ήταν από την ακονισμένη,λιμαρισμένη γλώσσα που γλιστράει και παρλάρει 🙂

  60. Ακόμα σηκώνει την σημαία για οφφσάιτ ο επόπτης ακλλά ο Περέριρα τους το κόλλησε από μακριά. Με τίμια διατησία θα είχε μετρήσει μάλλον τέσσερα

  61. "Ετεροδημότισσα" said

    Καλησπέρα
    ο Τζιπόιντ που είναι;
    Συγχαρητήρια!!!! Πρωταθλητη΄ς Χειμώνα
    μεγάλη παικτούρα ο Τζανδάρης!!!
    Να δω τον Παοκ να παίρνει πρωτάθλημα και τι να πω… άλλαξε ο κόσμος o_O O_o

  62. "Ετεροδημότισσα" said

    Α ρε τζι! Μετά από χρόνια είδα για πάρυ σας ελληνικό πρωτάθλημα! με πορτογάλλο εκφωνητή!

  63. sarant said

    Μπράβο βρε Τζι, μπράβο!

  64. physicist said

  65. Οταν δείτε τις φάσεις το τρίτο γκολ που ακύρωσε ο επόπτης ούτε ο Μίτσελ δεν θα το ακύρωνε

  66. Μ’ έπιασε στα λιμά. Στην τράπουλα. Όταν κάποιος χάνει όχι γιατί ο άλλος έχει καλό χαρτί, αλλά από λιμό (= μικρό).
    Αντίστοιχα και στην κουβέντα: Με κατάφερε με την ψιλοκουβένται όπως λέει κι η Έφη^2 στο 58.

  67. Δηλώσεις Μαρινάκη: δούλεψε η γνωστή παράγκα.

  68. sarant said

    67: Τρολάρεις, έτσι;

  69. Για πρωτάθλημα δεν ξέρω τις αντοχές της ομάδας αλλά…

  70. "Ετεροδημότισσα" said

    πλάκα μας κανεις 😮 😮 😮
    έχουμε γίνει αγγελόσκυλα εδώ !!!
    και έπαιξε και δεξί μπακ ο 28:2 😎

  71. Ριβαλντίνιο said

    O ΠΑΟΚ όμως για να τα λέμε όλα βοηθήθηκε και από τη διαιτησία. Του ακύρωσε μόνο ένα γκολ .

  72. Τσιμπήσατε στο 67 ε; 😀 😀

  73. "Ετεροδημότισσα" said

    ευτυχώς Ριβαλντίνιο που οι φόβοι δεν επαληθεύτηκαν! 😄

  74. "Ετεροδημότισσα" said

    είσαι θεός ρε Δύτη!
    ⭐ ⭐ ⭐

  75. "Ετεροδημότισσα" said

    όχι θεός, 🙄 ημίθεος!!!

  76. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Tρία ζήτω στο ΡΙΦΙ που δεν ξαναμίλησε για μπάλα και κέρδισε ο ΜΠΑΟΚ.

  77. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    74.είσαι θεός ρε Δύτη
    ίδιος ο Ποσειδώνας σε τρολ 🙂
    Τζι, ζήτω και ζήτω

  78. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    >>αχμάκης,
    το αντίθετό του είναι ο αρσούζης
    (και δε σας λέω από πού το έμαθα 🙂 )

  79. Τώρα όμως δεν τρολάρω: Ο Μαρινάκης μοίρασε συγχαρητήρια στα αποδυτήρια του ΠΑΟΚ

  80. "Ετεροδημότισσα" said

    ήθος ο δήμαρχος! εσείς που λέγατε να τα βλέπετε αυτά…

  81. physicist said

    Στο ρεπορτάζ που λινκάρησε ο Δύτης, ο Μαρινάκης αναφέρεται ως ο «ισχυρός» άνδρας του Ολυμπιακού, με τα εισαγωγικά όπως τα βλέπετε.

  82. Διότι ο αληθινά ισχυρός, χωρίς εισαγωγικά, είναι ο Μόραλης :mrgreen:

  83. "Ετεροδημότισσα" said

    καλά όλοι τρολάρουν!
    http://www.efsyn.gr/arthro/mitsel-marinakis-i-panagia-den-itan-mazi-mas-sto-1-2

  84. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    81.>> «ισχυρός» άνδρας του Ολυμπιακού
    θεώρησε ότι έπρεπε να βάλει εισαγωγικά σε μια από τις τρεις λέξεις και διάλεξε την πιο ανώδυνη 🙂

  85. physicist said

    Κι αντίστοιχα, ο Σαββίδης είναι ο «ισχυρός» άνδρας του ΠΑΟΚ γιατί ο πραγματικά ισχυρός είναι η Παναγιά.

  86. physicist said

    Άντε, καλά χαρήκαμε απόψε με το γαύρο. Εγώ φοβάμαι τώρα ότι θα πάω την Κυριακή στη Σκόντα και θα φάω εκεί κανένα τρίμπαλο.

  87. sarant said

    84: Ναι, είναι η ποσόστωση.

  88. Τώρα μόλις είδα το Νικοδεσπότη στη ΝΕΡΙΤ, σε εκπομπή για τον Λαπαθιώτη.

  89. sarant said

    Να σημειωθεί πάντως ότι το γύρισμα έγινε τον Γενάρη του 2013 για την ΕΡΤ 🙂

  90. NM said

    ¨»Για τη βάρβαρη απελπιστική καθημερινότητα δε χρειάζεται να πω αυτή τη στιγμή περισσότερα. Τούτο το κυβερνητικό μόρφωμα είναι καταστροφικό για το λαό και όσο θα πλησιάζει το τέλος του, θα γίνεται αδίστακτο, πρακτική όλων των εξουσιομανών.
    Ταυτόχρονα είναι όλοι τους και δειλά θρασίμια : στην πλάτη και τη ζωή ενός νέου ανθρώπου παριστάνουν τους τσαμπουκάδες, αυτοί που τρέμουν να κυκλοφορήσουν δίχως να τους φυλάνε ορδές ενστόλων.
    Τούτο το κυβερνητικό μόρφωμα είναι καταστροφικό για το λαό και όσο θα πλησιάζει το τέλος του, θα γίνεται αδίστακτο, πρακτική όλων των εξουσιομανών.
    Ο Χ. Αθανασίου δήλωσε ότι δεν μπορεί να παρέμβει.
    Είναι αυτός ο ίδιος που σε όλα τα ΜΜΕ δήλωνε ότι θα ελεγχθεί το ΄΄ ανεξάρτητο ΄΄ συμβούλιο φυλακών που νομιμότατα έδωσε άδεια στον Χ. Ξηρό.
    Είναι αυτός ο ίδιος που έπαψε αμέσως τη Διευθύντρια, πέρασε από πειθαρχικό και τιμώρησε με αργίες τα μέλη του συμβουλίου.
    Είναι αυτός ο ίδιος που για άλλες περιπτώσεις ημετέρων έχει πάρει πλήθος υπουργικών αποφάσεων που τους ευνοούν.
    Είναι αυτός ο ίδιος με την κυβέρνησή του, που κυβερνούν κατά παράβαση του Συντάγματος και ερήμην της Βουλής.
    Είναι αυτοί οι ίδιοι που ασκούν εξουσία θανάτου επί όσων δεν τους εγκρίνουν.
    Είναι αυτοί, ίδιοι με τους φασίστες.
    Ως μάνα, Νίκο, σου λέω φύλαξε τη ζωή σου!
    Ως πρώην πολιτική κρατούμενη και απεργός πείνας, ξέρω ότι η μάχη που δίνεις δεν αφορά μόνον ένα πτυχίο, αλλά την αξιοπρέπεια και τη εσωτερική σου ελευθερία, αυτή που δεν εγκλωβίζεται στους τοίχους του κελιού σου.
    Μια συντροφική αγκαλιά…
    Αγγελική Σωτηροπούλου»

  91. Ποδοσφαιρικά σήμερα είναι η μεγάλη μέρα,,,αναμένεται να ασκηθεί δίωξη κατά Μαρινάκη για εγκληματική οργάνωση (δεν τις ξέρω καλά τις νομικές εκφράσεις)
    Περιμένανε απλά να γίνει το ματς με τον ΠΑΟΚ
    Οψόμεθα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: