Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ο άγνωστος ποιητής Άχθος Αρούρης: Η οργάνωση

Posted by sarant στο 27 Ιανουαρίου, 2015


Αφιερώσαμε, και δίκαια, πολλά άρθρα στην επικαιρότητα και στις εκλογές. Ας κάνουμε μια στάση που την επιβάλλει το πρόγραμμα του ιστολογίου.

Εδώ και κάμποσο καιρό έχω αρχίσει να δημοσιεύω, κάθε δεύτερη Τρίτη, αποσπάσματα από το βιβλίο του πατέρα μου, του Δημήτρη Σαραντάκου, “Ο άγνωστος ποιητής Άχθος Αρούρης” (εκδ. Ερατώ, 1995, εξαντλημένο), που είναι μια βιογραφία του παππού μου, του Νίκου Σαραντάκου (1903-1977), ο οποίος είχε το ψευδώνυμο Άχθος Αρούρης (που είναι ομηρική έκφραση και σημαίνει ‘βάρος της γης’). Η σημερινή συνέχεια είναι η τριακοστή τέταρτη. Η προηγούμενη συνέχεια βρίσκεται εδώ. Βρισκόμαστε πάντοτε στη Μυτιλήνη, στην Κατοχή και η σημερινή συνέχεια είναι η πρώτη από το όγδοο κεφάλαιο του βιβλίου, που επιγράφεται «Στην Αντίσταση». Μερικά πράγματα από τη σημερινή συνέχεια και τις επόμενες μπορεί να σας ηχούν γνωστά, αφού έχουν επίσης παρουσιαστεί από τον πατέρα μου στο αυτοβιογραφικό του αφήγημα «Εφτά ευτυχισμένα καλοκαίρια», που αποσπάσματά του έχω παρουσιάσει εδώ.

mimis_jpeg_χχsmallΣΤΑ ΤΕΛΗ ΤΟΥ ’41 Ο ΝΙΚΟΣ ΣΑΡΑΝΤΑΚΟΣ ΚΙ Ο ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΚΑΝΟΝΗΣ, ΠΑΝΤΑ ΑΧΩΡΙΣΤΟΙ, έγιναν μέλη μιας αντιστασιακής οργάνωσης που είχε συγκρο­τηθεί στα τέλη του καλοκαιριού από κομμουνιστές, αριστερούς και δημοκράτες. Κατά τον Απ. Αποστόλου η οργάνωση ονομαζόταν Εθνική Οργάνωση Λέσβου. Κατά τους Αρ. Πολυχρονιάδη και Π. Κεμερλή η ονομασία της ήταν Κεντρική Επιτροπή Απελευθερωτικού Αγώνα Λέσβου. Ο ποιητής φαίνεται πως αγνοούσε και τις δυο ονο­μασίες. Τουλάχιστον σε μεταγενέστερες συζητήσεις ποτέ δεν ανέφε­ρε τίποτα σχετικό. Γι’ αυτόν, όπως και για όλο τον κόσμο υπήρχε μόνο η Οργάνωση. Έτσι σκέτο. Δεν ήταν κάποιος κομματικός μηχανισμός ούτε καμιά κατασκοπευτική ομάδα –εξάρτημα των συμμαχικών μυστι­κών υπηρεσιών. Δεν είχε επώνυμους χαρισματικούς ηγέτες ή τίποτα παλιούς πολιτευτές ή κομματάρχες. Τίποτα απ’ όλα αυτά. Ήταν μια Οργάνωση φτιαγμένη από απλούς ανθρώπους σαν κι αυτόν και τους φίλους του. Άλλωστε κι οι πρώτοι στόχοι της Οργάνωσης ήταν το ίδιο απλοί και άμεσοι: Να σωθεί ο κόσμος από την πείνα. Να γίνουν συσ­σίτια. Να βρεθούν και να μοιραστούν τρόφιμα. Να αναπτερωθεί το ηθικό του λαού. Να επισημανθούν και να απομονωθούν οι συνεργά­τες του κατακτητή.

Στην Οργάνωση, τον Νίκο και τον Χαράλαμπο τους στρατολόγη­σε ο Μήτσος ο Χαραλαμπίδης, υπάλληλος της Εθνικής Τράπεζας. Όταν ανασυγκροτήθηκαν οι οργανώσεις του κομμουνιστικού κόμμα­τος στο νησί, ο ίδιος τούς πρότεινε για μέλη του. Ο ποιητής αυτή τη φορά δέχτηκε ασυζητητί να ενταχθεί στο κόμμα. Οι παλιές του επιφυλάξεις δεν υπήρχαν πια. Το 6ο Συνέδριο είχε αποκηρύξει το σύν­θημα για ανεξάρτητη Μακεδονία και Θράκη ως λανθασμένο. Το γράμμα του Ζαχαριάδη τον έβρισκε απόλυτα σύμφωνο. Από την άλλη μεριά πάντοτε πίστευε στα ιδανικά του σοσιαλισμού και πάντοτε εκτι­μούσε και σεβόταν τους κομμουνιστές που ήξερε, για την αγωνιστικότητα, το ήθος και τη διάθεση προσφοράς που τους χαρακτήριζε.

Όλο το ’42 ασχολήθηκαν με την αντιμετώπιση της πείνας. Τόσο ο Νίκος όσο και ο Χαράλαμπος, ως υπάλληλοι της Αγροτικής Τράπε­ζας, είχαν αναπτύξει σχέσεις με τους αγρότες, συνεταιρισμένους και μη, και καθώς ήταν ευπροσήγοροι και εξυπηρετικοί, είχαν κερδίσει την εκτίμηση και τη φιλία πολλών από αυτούς. Αυτές τις σχέσεις εκ­μεταλλεύτηκαν για να εξασφαλίσουν τρόφιμα, αρχικά για τα παιδι­κά συσσίτια που είχαν αρχίσει να πολλαπλασιάζονται και αργότερα για τον Καταναλωτικό Συνεταιρισμό των υπαλλήλων της ΑΤΕ, που ίδρυσαν οι υπάλληλοι του υποκαταστήματος. Πολύ σύντομα τους μιμήθηκαν και οι υπάλληλοι των άλλων τραπεζών καθώς και του δημοσίου.

Στο μεταξύ η Οργάνωση απόκτησε επαφή με το ΕΑΜ και με ομό­φωνη απόφαση της ηγεσίας της ενσωματώθηκε στο Μέτωπο ως Νομαρχιακή Οργάνωση Λέσβου του ΕΑΜ. Γραμματέας της Νομαρ­χιακής Επιτροπής, στην οποία ως μέλη συμμετείχαν και ο Νίκος με τον Χαράλαμπο, εκλέχτηκε ο Απόστολος Αποστόλου, καθηγητής της Χημείας στο Γυμνάσιο και το Πρακτικό Λύκειο και άνθρωπος πολύ αγαπητός στο λαό της Μυτιλήνης. Αργότερα ο ποιητής μπήκε στην Επιτροπή του Βόρειου Τομέα της πόλης της Μυτιλήνης, γραμματέας της οποίας ήταν αρχικά ο Νίκος ο Πασσαλής και αργότερα ο Δημήτρης ο Χριστοδούλου.

Το 1943 η Οργάνωση πλάτυνε πολύ. Όλοι σχεδόν οι φίλοι του ποιητή οργανώθηκαν. Ο ξάδελφος της γυναίκας του και γείτονάς του Θόδωρος Σάμιος, ο φίλος του Στρατής Παπανικόλας, ο συνάδελφός του στην Τράπεζα Κώστας Μυκονιάτης, αλλά κι η ίδια η Ελένη, η γυναίκα του ποιητή. Τον Νοέμβριο του ’43, από μόνος του και χωρίς να τον ενημερώσει, οργανώθηκε στην ΕΠΟΝ ο γιος του. Ο ποιητής έκανε από την αρχή κανονικό ψήσιμο στο σύγγαμπρό του τον Αντρέα τον Κυπαρίσση, που ως αξιωματικός και μάλιστα μπαρουτοκαπνισμένος ήταν πολύτιμος. Ο Αντρέας βέβαια ήταν ένθερμος δημοκρά­της αλλά εξίσου ένθερμος αντικομμουνιστής (είχε πάρει εθελοντικά μέρος στην εκστρατεία της Ουκρανίας) και δίσταζε να ενταχθεί. Μονάχα το καλοκαίρι του ’43, σαν έμαθε πως οργανώθηκαν στο ΕΑΜ ο συνταγματάρχης Οδυσσέας Σκαναβής και ο λοχαγός Βάσος Πα­πανικόλας, που ήταν στενός φίλος και συμπέθερός του, αποφάσισε να προσχωρήσει στο ΕΑΜ. Όλοι όμως οι προαναφερθέντες δεν έμει­ναν για πολύ. Αρχές του ’44 αποχώρησαν.

Ο Νίκος από τότε που ξαναγύρισε στη Μυτιλήνη διατήρησε την παλιά φιλία του με τον Κλεάνθη το Χουτζαίο, μολονότι τον στεναχω­ρούσαν οι επιθέσεις του τελευταίου κατά του Στάλιν και της Σοβιε­τικής Ένωσης. Ένα βράδυ μάλιστα καβγάδισαν γερά, όταν ο Χου­τζαίος του είπε:

«Μονάχα η πτώση του σταλινικού καθεστώτος θα οδηγήσει στην αναγέννηση του κομμουνισμού και σε τελευταία ανάλυση στην παγκόσμια επανάσταση»

«Τρελάθηκες μωρέ; Ποιος θα κερδίσει από την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης, η παγκόσμια εργατιά ή το γερμανικό κεφάλαιο; Κακομοίρη μου, αν νικηθεί η Σοβιετική Ένωση μας περιμένει καινού­ριος Μεσαίωνας».

Μετά το Στάλιγκραντ οι διαθέσεις του Χουτζαίου άλλαξαν. Άρχι­σε να βλέπει θετικά την εθνική αντίσταση, που ως τότε θεωρούσε ότι εξυπηρετούσε τον καπιταλισμό, «μια που έβαζε το ταξικό καθήκον κάτω από το εθνικό». Από το καλοκαίρι του ’43 άρχισε να συγκροτεί δική του αντιστασιακή οργάνωση, ξεκινώντας με τη στρατολόγηση των λίγων σχετικά τροτσκιστών της Μυτιλήνης. Από την Οργάνωση του προτάθηκε να συγχωνευθεί η δική του μαζί της ή έστω να συνερ­γάζονται στενά, αυτός όμως υποπτευόταν πως στη μεγάλη Οργάνω­ση είχαν εισχωρήσει χαφιέδες της ασφάλειας και απέκρουσε τις προ­τάσεις. Η Οργάνωση είχε αναθέσει τις επαφές με τον Χουτζαίο σε ορισμένους φίλους του, που ήταν μέλη της, μεταξύ των οποίων και στον Σαραντάκο. Οι διαπραγματεύσεις τον Μάρτιο του ’44 κατέλη­ξαν τελικώς σε συμφωνία, μόλο που ο Κλεάνθης είχε αρχίσει να φοβάται για την προσωπική του τύχη:

«Να δεις Νίκο πως εμένα θα με καθαρίσουν», είπε μια μέρα στον ποιητή.

Τέλη Μαρτίου ο Σαραντάκος πιάστηκε και κλείστηκε για δύο μήνες στο Στρατόπεδο Συγκέντρωσης. Όταν βγήκε ρώτησε να μάθει για την έκβαση των διαπραγματεύσεων. Του είπανε πως η οργάνω­ση του Χουτζαίου είχε ενσωματωθεί στο ΕΑΜ κι ότι ο ίδιος είχε φυγαδευτεί στη Μέση Ανατολή. Αργότερα στην Αγία Παρασκευή έμα­θε την αλήθεια. Τον Χουτζαίο τον είχαν σκοτώσει ύστερα από σφο­δρή λογομαχία. Η ουσιαστική δολοφονία του φίλου του τον πίκρανε πολύ, περισσότερο γιατί του είχε εκμυστηρευτεί τους φόβους του, αλλά εκείνος δεν τους πήρε στα σοβαρά.

 

Advertisements

47 Σχόλια to “Ο άγνωστος ποιητής Άχθος Αρούρης: Η οργάνωση”

  1. spiral architect said

    Καλημέρα.
    «Τον Χουτζαίο τον είχαν σκοτώσει ύστερα από σφο­δρή λογομαχία».
    Ποιοι;
    Το όνομα Σκαναβής κάτι μου λέει, κάτι μου λέει … 🙄

  2. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρες !
    Η οργάνωση,ε;

  3. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Kαλημέρα

    Έβλεπε πολύ μπροστά ο Χουτζαίος, κάποιοι, ακόμα και τώρα, δεν μπορούν να δούν αυτό που έβλεπε αυτός τότε.

    1 – «Τον Χουτζαίο τον είχαν σκοτώσει ύστερα από σφο­δρή λογομαχία».
    Ποιοι;» Μάλλλον αυτοί που σκότωσαν και τον Τρότσκι, άλλωστε με ποιούς άλλους μπορούσε να λογομαχήσει;

  4. Ναι, έβλεπε πολύ μπροστά, έπρεπε να είχε συντριβεί η ΣΕ στον πόλεμο…

    Εδώ είχαμε μάθει για τον Χουτζαίο.

  5. Φρίκη για το αλληλοφάγωμα (και όχι μόνο). Πολύ ενδιαφέρον το ανάγνωσμα.

  6. andam said

    Καλημέρα

    Και ο Χουτζαίος πως σκοτώθηκε;
    Έτσι όπως υποψιαστήκαμε όλοι;

    Τώρα που η Αριστερά είναι και πάλι στο προσκήνιο και οι ιδεολογικές διαφορές και πρακτικές είναι σημεία έντονων αντιπαραθέσεων, αν μπορούσαν κάποιοι, μου φαίνεται, θα ακολουθούσαν τις ίδιες πρακτικές. Τραγικό

    Πόσο μάλλον τότε που η θέα του θανάτου και του αίματος είχε καταντήσει μια καθημερινή και συνηθισμένη εικόνα και οι λογομαχίες ήταν άγριες.

  7. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    4 – Άλλο η πτώση του Σταλινικού καθεστώτος για την αναγέννηση του κομουνισμού, κι άλλο η συντριβή της Σ.Ε στον πόλεμο. Η ιστορία έδειξε πού κατέληξε ο κομουνισμός με το Σταλινικό καθεστώς, παρ΄όλο που δεν ηττήθηκε η Σ.Ε. Οι άνθρωποι ξεχωρίζουν απο τα ζώα, γιατί δεν αρκούνται μόνο στο φαϊ δουλεύοντας σαν ζώα για να το αποκτήσουν, έχουν βιολογική ανάγκη να σκέφτονται να εκφράζονται και να μετακινούνται ελεύθερα, δεν είναι παραγωγικές μονάδες, γεννιούνται ελεύθερες οντότητες, οτιδήποτε περιορίζει αυτές τις ανάγκες, ασχέτως της ονομασίας του, είναι φασισμός, και είναι ενάντια στην ζωή.

  8. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1-6: Τον Χουτζαίο τον σκότωσαν άλλοι Εαμίτες, κουκουέδες, Αν αυτό έγινε προσχεδιασμένα ή όχι, δεν το ξέρω.

  9. spiral architect said

    @8: Το θυμήθηκα από το λίκνο του Δύτη.
    Λάμπρο, η αρνητικότητά σου σε κάνει να υπεραπλουστεύεις τα πράματα, κάνοντας λογικά άλματα-σφάλματα. Καμία ανατροπή προηγούμενου καθεστώτος (για να το πω περιφραστικά) δεν έγινε:
    α. χωρίς να χυθεί αίμα εκατέρωθεν.
    β. χωρίς εσωτερικές βίαιες αντιθέσεις,

    Δείξε μου μια ανατροπή, που να έγινε με αγάπες και λουλούδια και θα την υιοθετήσω πάραυτα. Χαζός είμαι;

  10. Κατά τον Απ. Αποστόλου η οργάνωση ονομαζόταν Εθνική Οργάνωση Λέσβον. … – μάλλον υ στο τέλος, καλημέρες.

  11. nirevess said

    Εβδομήντα χρόνια αργότερα ο ΣΥΡΙΖΑ παρακαλεί για συγκυβέρνηση και συνεργασία τους «φίλους» ΑΜΕΤΑΝΟΗΤΟΥΣ πολιτικούς κληρονόμους των δολοφόνων του Χουτζαίου και του κάθε αντιφρονούντα…

  12. sarant said

    11: Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν αρνείται την κληρονομιά του ΚΚΕ, με τα καλά και με τα κακά της.

    10: Ναι, σωστά, ευχαριστώ.

  13. aerosol said

    #11:
    Ε, εβδομήντα χρόνια μετά (κάπου τρεις γενιές θεωρούνται) τα σημάδια της κατοχής και του εμφύλιου έχουν υποχωρήσει αρκετά για να μην σφάξουμε ο ένας τον άλλο επειδή είναι «αμετανόητοι πολιτικοί κληρονόμοι» κάποιων παλιότερων. Εδώ γίνονται υπουργοί παιδιά χιτών και μπορούμε θετικά να προβλέψουμε πως δεν θα κρεμαστούν από κάποιο δέντρο. Άσε που και οι Αθηναίοι τα πάνε μια χαρά με τους Σπαρτιάτες πλέον, οπότε έχουμε προηγούμενο!
    Όποιος θεωρεί ανεκδιήγητη αυτή την εξέλιξη (αντί για καλή και επιθυμητή) φαντάζομαι πως είναι με καραμπίνα στο χέρι σε ρόλο εκδικητή; Ή τουλάχιστον φτύνει στο δρόμο τα εγγόνια των φταιχτών; Αν όχι -και αυτό θεωρώ πως ισχύει- μήπως να αφήσουμε το ανέξοδο δράμα και τις μεγαλοστομίες;

  14. # 9

    για κάποιον Μαχάτμα(μεγάλη ψυχή) Γκάντι, έχεις ακούσει τίποτις ;

  15. "Ετεροδημότισσα" said

    @14
    Τι άλλαξε ο Μαχάτμα; Αυτός έδιωξε τους Άγγλους; και έγινε αναίμακτα και μη-βιαια η μετάβαση στα δύο κράτη; και οι Ανέγγιχτοι καλυτέρευσαν το στάτους τους;
    δεν μου αρέσει να τα ισοπεδώνω όλα αλλά μην μαθαίνουμε ιστορία από τις ταινίες.

  16. "Ετεροδημότισσα" said

    η μόνη «αλλαγή» που μου έρχεται πρόχειρα στο μυαλό και που έγινε, όχι βέβαια με αγάπες και λουλούδια, αλλά χωρίς πολλά πολλά ήταν στο Χονκ Κονκ από Βρετανικό σε κινέζικο, ήταν βέβαια προμελετημένη καρφωτή και λαδωμένη

  17. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    9 – Σπιράλ, δεν είπα οτι υπήρξαν αναίμακτες ανατροπές καθεστώτων, κι ούτε τρέφω αυταπάτες οτι μπορεί να υπάρξει τέτοια ανατροπή, και πλέον δεν πιστεύω κάν στις ανατροπές, αλλά στην σταδιακή κοινωνική αφομοίωση των δημοκρατικών αξιών, το πώς θα γίνει αυτό είναι άλλη συζήτηση. Επι του προκειμένου όμως, το ζήτημα για μένα, δεν είναι να ανατρέψουμε ένα καθεστώς έστω και αιματηρά, για να επιβάλλουμε ένα άλλο, τα καθεστώτα όλων των ειδών, αποδεδειγμένα πλέον, ασχέτως της ιδεολογικής αρχής τους, είναι ή γίνονται στην πορεία φασιστικά. Αυτό που πρέπει να βρούμε και να καταπολεμήσουμε, είναι την αιτία που δημιουργεί τα καθεστώτα και την παθητικότητα των ανθρώπων που τα αποδέχονται. Αυτά βέβαια μέχρι τώρα, γιατί πλέον η τεχνολογικές εξελίξεις είναι εκθετικά ραγδαίες, και υπερβαίνουν κατά πολύ την φυσική ανθρώπινη ικανότητα αφομοίωσής τους. Ήδη οι κόρες μου που μεγάλωσαν με τα ηλεκτρονικά τεχνολογικά επιτεύγματα, είναι «αγράμματες» μπροστά στα εξάχρονα παιδιά που παίζουν το τάμπλετ στα δάχτυλά τους, για μάς άστο καλύτερα. Η προηγούμενη γενιά, δεν προλαβαίνει να μεταδώσει την εμπειρική γνώση της στην επόμενη, βαδίζουμε ολοταχώς σε ένα νέο τεχνολογικό κόσμο, που ανατρέπει όλα οσα θεωρούμε κοινωνικά δεδομένα. Απο αυτή την εξέλιξη όμως, προκύπτουν κάποια τρομακτικά θέματα, ένα απο αυτά που μας αφορά, είναι η ακύρωση της θεώρησης του Μάρξ, για την παράλληλη αύξηση του προλεταριάτου, απο την αλλαγή των μέσων παραγωγής. Πλέον τα καινούρια μέσα παραγωγής, καταργούν απείρως περισσότερες θέσεις εργασίας, απο αυτές που δημιουργούν, συνέπεια αυτού, το υπερβολικά πλεονάζον εργατικό δυναμικό, σημειωτέον, όλων των ειδικοτήτων, επιστημονικού και μη, ΤΙ ΘΑ ΓΊΝΕΙ ΜΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΔΙΣ ΣΕ ΛΙΓΑ ΧΡΟΝΙΑ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΠΛΕΟΝΑΣΜΑΤΟΣ; Ένα άλλο θέμα που επίσης μας αφορά, είναι οτι οι κεφαλαιούχοι, μέσω της οικονομικής παγκοσμιοποίησης, έχουν καταφέρει να αποσυνδέσουν την παραγωγή κερδών, απο την κανονική παραγωγή αξιών, βγάζοντας κέρδη πέρα απο κάθε φαντασία, χρησιμοποιώντας την μόχλευση στα παράγωγα, (δηλαδή τζιράροντα στον αέρα για να κερδίσουν απο τον κοπανιστό αέρα) υπονομεύοντας όλες τις χώρες του πλανήτη. Και μόνο γι΄αυτά τα φοβερά θέματα, κανένα κόμμα δεν έχει βγάλει κάποια ανακοίνωση αντιμετώπισής τους, απο άγνοια; γνωρίζουν κάτι και δεν το λένε; ειλικρινά δεν ξέρω, αυτό που ξέρω, είναι οτι ΚΑΝΕΙΣ δεν ασχολείται μ΄αυτά, αλλά όλοι αναμασούν τα ίδια και τα ίδια εδώ και δεκαετίες. Κάθε μέρα, κάποιοι μέσα σε δευτερόλεπτα, βγάζουν όσα θα βγάλουμε όλοι όσοι σχολιάζουμε εδώ, σε όλη την ζωή μας, χωρίς ουσιαστικό ρίσκο. Με την ανακοίνωση της αποσύνδεσης του chf – euro εκατομύρια οικογένειες, κοιμήθηκαν χρωστώντας το μισό δάνειο που είχαν συνάψει, και ξύπνησαν να το χρωστούν ολόκληρο πάλι, και μετά απο μία εβδομάδα, με την απόφαση για ποσοτική χαλάρωση, να πληρώνουν κι αυτό να αυξάνεται, ΤΕΛΕΙΟ;
    Όπως βλέπεις, δεν υπεραπλουστεύω, και δεν κάνω εγώ λογικά άλματα – σφάλματα, η πραγματικότητα είναι υπεραπλουστευτική, κι είναι αυτή που κάνει τα άλματα, λογικά ή εσφαλμένα θα δείξει, μη σου πώ οτι είναι πολύ πιο απλά τα πράγματα, αλλά δεν μπορώ να τα αποδώσω εγώ, σε κάθε περίπτωση οι κεφαλαιούχοι κερδίζουν.
    Ο κόσμος αλλάζει ραγδαία, και μετά τον πόλεμο θα είναι εντελώς διαφορετικός, η τεχνολογική δικτατορία προελαύνει, χρέος μας απέναντι στα παιδιά μας, και τις επόμενες γενιές, είναι να την μετατρέψουμε σε δημοκρατια, μέσω της τεχνολογικής δημοκρατίας, θα έρθει η απελευθέρωση των ανθρώπων απο την οικονομική σκλαβιά, η απελευθέρωση του ανθρωπίνου πνεύματος.

    Υ.Γ – Σου συνιστώ να διαβάσεις το γνωστό βιβλιαράκι (όχι του Κάτσικα βέβαια) απο το 2002 που το διάβασα, είναι απίστευτο να βλέπω χρόνο με τον χρόνο να επιβεβαιώνεται.

  18. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    16 – Μετάβαση σε διαφορετική εκτελεστική εξουσία έγινε, χωρίς να διαφοροποιηθεί η καθεστηκυία τάξη, δεν έγινε κάποια ανατροπή καθεστώτος.
    Η θεώρηση του Γκάντι ήταν πολύ μπροστά για την εποχή της, σήμερα με το διαδίκτυο θα έβρισκε πολύ καλή εφαρμογή, Η ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΑΔΡΑΝΕΙΑ, ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΠΙΟ ΙΣΧΥΡΗ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ, ΑΠΟ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΔΡΑΣΗ, όμως το σύστημα έχει προνοήσει, και μέσω των θρησκειών των κομμάτων και της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, διαιρεί τον κόσμο και βασιλεύει. Με το ελεγχόμενο διαδίκτυο δε, εξασφαλίζει την εκτόνωση της όποιας επαναστατικότητας, η νέα γενιά, ως επι το πλείστον, για ένα LIKE ζεί.

  19. leonicos said

    σεβόταν τους κομμουνιστές που ήξερε, για την αγωνιστικότητα, το ήθος και τη διάθεση προσφοράς που τους χαρακτήριζε.

    αν νικηθεί η Σοβιετική Ένωση μας περιμένει καινούριος Μεσαίωνας».

    Η ουσιαστική δολοφονία του φίλου του
    Ποιος τον σκότωσε τελικά;

    @15 Ετερο…
    δεν μου αρέσει να τα ισοπεδώνω όλα αλλά μην μαθαίνουμε ιστορία από τις ταινίες
    Σωστό!
    Αλλά τι μπορεί να κάνει ένας άνθρωπος; Ο Μαχάτμα έκανε απλώς ό,τι μπορεί να κάνει ένας άνθρωπος. Θύμα τους έγινε κι αυτός. Το ερώτημα είναι: Κάνει ο καθένας από μας αυτό που μπορεί να κάνει ένας άνθρωπος;

    Για να μη βάλω και δεύτερο: Κι αν το κάνουμε, θα ήμασταν γεναίοι τόσο που Να δεχτούμε ακόμα κι ένα τέλος σαν του Γκάντι;

    @17 Λάμπρος
    τα καθεστώτα όλων των ειδών, αποδεδειγμένα πλέον, ασχέτως της ιδεολογικής αρχής τους, είναι ή γίνονται στην πορεία φασιστικά

    Δυστυχώς δεν μπορώ να μη συμφωνήσω. Δεν είναι του περιπατούντος ανθρώπου να κατευθύνει τα βήματα αυτού.

  20. a said

    υπαρχει αραγε αντικειμενικος τροπος εκτιμησης της προσφορας των αριστερων » αντιστασιακων» οργανωσεων δεν νομιζω
    απο την αλλη δεν γνωριζω αν υπηρχαν »εθνικιστικες αστικες» οργανωσεις στην λεσβο οπως στην αθηνα

  21. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    19: Βλ. σχόλιο 8

  22. # 15

    Και οι «ιστορικοί» σενάρια γράφουν επιλέγοντας τις πηγές της αρεσκείας τους και αγνοώντας όσες τα λενε διαφορετικά από τα πιστεύω τους.
    Για να μη πάμε μακριά, ΕΣΥ για τις εκλογές του 61 θα πίστευες περισσότερο μια τανία που θα συμβάδιζε με την άποψη της κοινής γνώμης ή τα πίσημα αρχεία του κράτους που επικαλείτο συνέχεια ο Κώνος ο Α’ ;
    Ρίξτο ανοιχτό στην κάλπη.
    Καλύτερα να ψηφίζεις στον τόπο σου από το να ψηφίζεις αλλού…

  23. Τελικά για την ζωή κωνσταντοπούλου και το Υπουργείο Δικαιοσύνης ίσχυσε το βέτο του χοντρού δημοτικού συμβούλου ;

  24. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Ο Καμμένος παραλαμβάνει με την επίκληση της Υπερμάχου Στρατηγού.

  25. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    (το σχ.24 κατά λάθος μπήκε εδώ)

    Είναι η σωστή μέρα να αναφερθούν όλοι εκείνοι οι άνθρωποι που αντιστάθηκαν στη γενικευμένη βαρβαρότητα των κατακτητών και στο φόβο και οργανώθηκαν κι ακούμπησαν ο ένας στην εμπιστοσύνη του άλλου.Και στη δική τους μνήμη τα χθεσινά τριαντάφυλλα. Με συγκίνηση διαβάζω κάθε φορά για τη ζωή τους. Κρίμα που για λίγο ο γιος του ποιητή και πατέρας του Νικοκύρη δεν έζησε να δει το ανέλπιστο όπως φάνταζε:μια εκλογική νίκη της αριστεράς με τον πιτσιρικά της ΚΝΕ,πρωθυπουργό της χώρας στα 40 !

  26. sarant said

    23: Για ποιο λόγο να βάλει βέτο ο χοντρός;

    25: Έτσι!

  27. Νίκο, στα αθλητικά σάιτ είχε γραφεί πως θα αναλάμβανε το Υπ.Δικ. και πως έχει την φήμη της «κυνηγού» υποθέσων. Την ίδια βούληση γράφουν πως έχει ο νέος Υπ. Αθλ. αλλά τα περί εγκληματικής οργάνωσης αφορούν πλέον την δικαιοσύνη και οι αναφερόμενοι στην υπόθεση μπορεί να μην έχουν ονοματισθεί αλλά έχουν φωτογραφηθεί με ακρίβεια, ο Σαρρής βέβαια μπορεί να μην ήξερε ποιός ήταν ο πρόεδρος της ΕΠΟ, συμβαίνει άμα δεν έχει επίσημη πληροφόρηση !!
    Οψόμεθα

  28. Πάντως ξαναγράφω (και απεύχομαι) πως ο Καμμένος ενδιαφέρεται για τις παροχές των στρατιωτικών και δικαστικών ώστε να αποκτήσει εκλογική «πελατεία» και η συμπεριφορά του αν το πετύχει μπορει να αλλάξει.
    Από την άλλη η ιδέα πως οι περικοπές των δικαστικών και στρατιωτικών ήταν αντισυνταγματικές ενώ των υπολοίπων Δ.Υ. …συνταγματικές δεν είναι και ό,τι καλύτερο για κόμμα όπως ο Σύριζα

  29. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    28.>> η ιδέα πως οι περικοπές των δικαστικών και στρατιωτικών ήταν αντισυνταγματικές ενώ των υπολοίπων Δ.Υ. …συνταγματικές δεν είναι και ό,τι καλύτερο
    Αν δε λυθεί πολιτικά τώρα,που πιστεύω θα το δουν μαζί με τ΄ άλλα οικονομικά στην πορεία,υπάρχει δεδικασμένο και θα δικαιώσει και τους υπόλοιπους με κάποια προσφυγή(όπως γίνεται συνήθως).

  30. Εφη, δεδικασμένο υπάρχει και για εκείνο το (υπόλοιπο) επίδομα 118 ευρώ των εκπαιδευτικών προ αμνημονεύτων ετών (μάλιστα ο κ. Μητρόπουλος έχει τσεπώσει 50ευρα για την ομαδική αγωγή από το 07 αν θυμάμαι καλά αλά αναδρομικά δεν φτάσανε στις τσέπες των εκπαιδευτικών ποτέ, να μη κοροιδεύομαστε. Οποιος πρόλαβε τον κύριον είδε είναι η κατάσταση όταν κάτι δεν δίνεται σε όλους αλλά σε κλάδους με νομικά ή πολιτικά τερτίπια. Ελπίζω η διαφορετική συμπεριφορά από τον Σύριζα σε σχέση με τους προηγούμενους κυβερνώντες να μη περιορισθεί στον λαιμοδέτη

  31. a said

    και ο μιχαλης τυριμος παλαιο στελεχος του κκε αποφοιτος της κουτβ εκτελεσθηκε απο την οπλα

  32. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    30 – Kι εσύ άρχισες να ελπίζεις τέκνον Gee; Τελικά ο θεός είναι μεγάλος.

  33. sarant said

    27 Και στη Βουλή ως κυνηγός των χαμένων δικογραφιών αναφέρθηκε ότι πηγαίνει. Ίδωμεν,

    28 Εμ, δεν τον ψήφισες κι εσύ να βγει αυτοδύναμος!

    31 Είχε συνεργαστεί και με τους Γερμανούς και με τον Μανιαδάκη στο ενδιάμεσο. πάντως. Κάποτε θα γράψω για τον Τυρίμο.

  34. a said

    εχεις υποσχεθει οτι θα γραψεις και για την σιτσα καραισκακη
    η συνεργασια και η ιδεολογικη μεταστροφη του τυριμου δεν δικαιολογει την δολοφονια του

  35. spiral architect said

    @17: Λάμπρο δεν χρειάζεται να γράψεις σεντόνια, για να πεις ότι διάγουμε εδώ και μια εικοσαετία τουλάχιστον κρίση παραγωγής, ένα από τα αναγκαία αποτελέσματα του κεφαλαιοκρατικού τρόπου παραγωγής, ο δε χρηματο-οικονομικός πόλεμος έχει κι αυτός από τότε περιγραφεί.
    Επίσης αν καταστρέφονται περισσότερες θέσεις εργασίας σήμερα, γίνεται οφθαλμοφανές, γιατί έχουμε περισσότερη πληροφορία-πληροφόρηση.
    Τα παραπάνω έχουν περιγράφει εδώ και εκατό τόσα χρόνια και είναι πια θεμελιώδεις οικονομικές και κοινωνικές θεωρίες. Είναι το «Κεφάλαιο» (για όλους) και το «Μανιφέστο του Κομμουνιστικού Κόμματος» (για τους ψαγμένους) . Απλά κάποιοι σύγχρονοι φροντίζουν (επιτυχώς ή ανεπιτυχώς) να τα επικαιροποιήσουν βάζοντας την απαραίτητη τεχνολογική σάλτσα. 🙂

  36. Παναγιώτης Κ. said

    Ο Λάμπρος (17) μας δείχνει την κατεύθυνση που πρέπει να στρέψουμε την προβληματική μας.
    Τόσο οι οπαδοί του Καρόλου όσο και οι φιλελεύθεροι, επί της ουσίας συμφωνούν για την σημασία της οικονομικής συνιστώσας στην λειτουργία και την εξέλιξη της κοινωνίας.Οι πρώτοι χρησιμοποιούν αυτό το δεδομένο για την αλλαγή της κοινωνίας προς το δικαιότερο και οι δεύτεροι για την παγίωση του υπάρχοντος συστήματος. Η σημασία όμως αυτή δεν είναι το πρώτο θέμα στο δημόσιο διάλογο. Αν ήταν, τότε θα έπρεπε για παράδειγμα να γνωρίζουμε τι συμβαίνει με την ανισοκατανομή του πλούτου αρχίζοντας βεβαίως από την δική μας χώρα. Όταν μιλώ για ανισοκατανομή δεν εννοώ να βλέπω μόνο τον ανώτερο εισοδηματικά από μένα-τότε θα επρόκειτο για φθόνο- αλλά και τον κατώτερο.Και αφού στρέψω τα μάτια μου και στις δυο μεριές να αρχίζω για παράδειγμα να θέτω το ερώτημα: Γιατί οι υπάλληλοι της Βουλής να παίρνουν εφάπαξ 400.000 και εγώ μηδέν έστω και αν έχω δουλέψει 33 χρόνια. Γέμισε λένε οι Βουλή με τα δικά μας παιδιά! Και αν υποθέσουμε ότι παίρνω εγώ τρία χιλιάρικα να δω αυτόν που παίρνει πεντακόσια ευρώ και κυρίως τον άνεργο με μηδέν ευρώ.
    Τα διάφορα στοιχεία που δείχνουν την ανισοκατανομή υπάρχουν μόνο που, δεν αποκτούν ευρεία δημοσιότητα. Πρόκειται για αλήθεια μικρής κινητικότητας άρα χάνει η αλήθεια τον επαναστατικό της ρόλο.
    Θυμήθηκα μια προεκλογική συνέλευση προ κρίσεως.Έθεσα λοιπόν το ερώτημα: Πως συμβαίνει π.χ ο μηχανοδηγός του ΟΣΕ να παίρνει τέσσερα χιλιάρικα μισθό και εγώ να παίρνω χίλια διακόσια. Βγήκε τότε ο συνδικαλιστής του ΠΑΜΕ και …με έβαλε στη θέση μου με τις στερεοτυπικές εκφράσεις του τύπου » δεν είναι εκεί το ζήτημα και δεν είναι σωστό η μία επαγγελματική ομάδα να στρέφεται εναντίον της άλλης και κάτι τέτοιο είναι κοινωνικός κανιβαλισμός και στο τέλος τέλος -με προέτρεψε- αγωνίσου για να φτάσεις μισθολογικά τον μηχανοδηγό». …Πιάσε το αβγό και κούρεψτο…!

  37. sarant said

    34: Έχω υποσχεθεί πολλά να γράψω, το ξέρω. Αλλά νομίζω πως η συνεργασία με τους Γερμανούς ήταν απολύτως αποδεκτός λόγος δολοφονίας επί Κατοχής.

  38. nirevess said

    12 Ακριβώς! και δυστυχώς ως προς τα κακά της.

    13 Πού έγραψα εγώ για «σφαξίματα», για «κρεμάσματα από τα δέντρα», για «φτυσίματα στο δρόμο», για «εκδίκηση»; Εγώ είπα μόνο ότι υπάρχει καημός και πόνος του ΣΥΡΙΖΑ για συνεργασία μ’ ένα κόμμα που διακηρύσσει ότι η ΕΣΣΔ απέτυχε και έπεσε γιατί εγκατέλειψε τη σωστή πολιτική του Στάλιν και που σήμερα ακόμα διακηρύσσει ανοιχτά και δημόσια ότι τελικό του όραμα είναι μια μονοκομματική δικτατορία. Ούτε έχουν καμιά σχέση τα εγκλήματα του σταλινισμού με την «κατοχή και τον εμφύλιο». Ο σταλινισμός προϋπήρχε και αποτέλεσε ιδεολογικό ευαγγέλιο και σαγήνη για εκατομμύρια ανθρώπους, και σαν τέτοιος πρέπει να καταδικάζεται απερίφραστα, τα δε εγκλήματά του, συμπεριλαμβανομένων των εγκλημάτων του εναντίον των τροτσκιστών που είναι απλή σταγόνα εν τω ωκεανώ, να μην αποδίδονται σε τοπικές ιστορικές συγκυρίες, σε «κατοχές και εμφυλίους», με τις οποίες συγκυρίες δεν έχουν παρά σχέση ευκαιρίας και όχι αιτίας.

  39. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    35 – Συμπάθαμε Σπιράλ, αλλά μου είναι αρκετά δύσκολο και χρονοβόρο, να διατυπώσω την σκέψη μου γραπτώς, και για τεχνικούς λόγους (πληκτρολόγιο) καί λόγο «μαθησιακού» επιπέδου, (τάχουμε πεί αυτά, μη γίνω κι ο Βασιλάκης Καίλας του ιστολογίου) μοιραία αρκετές φορές να μη μπορώ να εκφράσω επακριβώς αυτό που θέλω να πώ με λίγα λόγια και να μακρυγορώ, στα λόγια όμως είμαι πολύ καλύτερος, (νάναι καλά η σπουδή στα συνδικάτα) οπότε απο κοντά θα συνεννοούμασταν πιο καλά. Κατ΄αρχήν να πώ οτι βρισκόμαστε στην ίδια πλευρά θέασης των πραγμάτων, αλλά διαφέρουμε στην οπτική. Θα έλεγα οτι δεν αντιλήφθηκες τι ήθελα να πώ, ο Παναγιώτης.Κ στην πρώτη παράγραφο τόπιασε το νόημα, και πάνω που χάρηκα, αμέσως έπεσε στα χιλιοειπωμένα αναμασήματα που λέω πιο πάνω. Θα χρεωθώ εγώ αυτή την αδυναμία σας αντιλήψεως του νοήματος του σχολίου μου, ως μη σωστά διατυπωμένου. Άλλωστε και οι δύο έχετε υψηλά στάνταρ, και ειδικά εσύ, έχεις ελεγχθεί αυστηρότατα κι «αλλού».
    Δεν είπα πουθενά οτι υπάρχει κρίση παραγωγής, το αντίθετο συμβαίνει, υπάρχει υπερπαραγωγή που υπερκαλύπτει πολλαπλά τις ανθρώπινες ανάγκες. Το οτι υπάρχουν πλούσιοι και φτωχοί, αυτό έχει να κάνει με την δομή του οικονομικού συστήματος, για να έχει πλεόνασμα κάποιος, κάποιος άλλος πρέπει να έχει έλειμα, γιατί ο «λογαριασμός» είναι μηδενικού αθροίσματος, (πλεονάσματα – ελλείματα = 0) οτιδήποτε άλλο (ικανότητα, εξυπνάδα, παραγωγικότητα, κλπ,) είναι ψευδαισθήσεις των εργαζομένων, και χοντρά ψέματα των κεφαλαιούχων, τα πλεονάσματα των πλουσίων χωρών, δημιουργούνται δια της βίας επι των αδυνάτων, τα γνωρίζουμε απο την δική μας πλευρά αυτά.
    Αυτό που ήθελα να πώ κυρίως στο σχόλιο, είναι οτι το κεφάλαιο είναι δημιούργημα της τεχνολογικής εξέλιξης, παράγωγο του οποίου είναι η μεσαία τάξη, συνεπώς αυτό που καθορίζει την εξέλιξη της όποιας κοινωνίας, είναι η εύρεση λύσεων των όποιων αναγκών της, (όσο λιγότερες ανάγκες έχει μια κοινωνία, τόσο λιγότερο εξελίσεται τεχνολογικά, ούκ εν τω πολλώ το εύ πάντως) που με την σειρά τους δημιουργούν καινούριες ανάγκες, και καινούριες λύσεις και πάει λέγοντας. Δεν είναι απλά και μονοκόμματα, το κεφάλαιο κάνει έτσι, και οι εργάτες πρέπει να κάνουν αλλιώς, όπως έλεγε σωστά για την εποχή του ο Μάρξ, είναι πολυσύνθετο και χαοτικό ζήτημα η οικονομική εξέλιξη, και πάντα ακολουθεί την τεχνολογική, ποτέ δεν προηγείται. Για την κατάργηση περισσοτέρων θέσεων εργασίας απ΄όσες δημιουργούνται, (άρα συμφωνούμε, οτι ο θείος Κάρλ έκανε λάθος εκτίμηση) δεν είναι οφθαλμοφανές τώρα γιατί υπάρχει περισσότερη πληροφορία – πληροφόρηση, αλλά γιατί τώρα έφτασε η τεχνολογική εξέλιξη σ΄αυτό το επίπεδο. Πρίν 25 χρόνια, τον διάλογο που κάνουμε τώρα, ούτε που μπορούσαμε να τον φανταστούμε, (η πλειονότητα τουλάχιστον) τα ρομπότ τότε άρχισαν να μπαίνουν στην παραγωγή, τα κινητά ήταν ανύπαρκτα, η δε 3D εκτύπωση, ενώ εξελίσεται με εκθετικούς κυριολεκτικά ρυθμούς (ένας οικιακός εκτυπωτής το 2005 στοίχιζε 20,000 $, τώρα έχει 100) ελάχιστοι γνωρίζουν την ύπαρξή της, πόσο μάλλον τις ιδιότητές της, και κατά πόσο θα επηρεάσει την ζωή μας, θετικά και αρνητικά. Παράγωγο της τεχνολογικής εξέλιξης απο το 70 και κυρίωςτο 80 και μετά, με την ανάπτυξη των υπολογιστών, είναι η καινούρια οικονομική τάξη, η τάξη των υπερπλουσίων, που έχει συγκεντρώσει απίστευτο πλούτο σε ελάχιστο χρόνο, και φυσικά κατευθύνει πλέον τις παγκόσμιες εξελίξεις, όπως είναι η παγκοσμιοποίσηση που ελάχιστοι άνθρωποι στις αναπτυγμένες χώρες έχουν κατανοήσει περι τίνως πρόκειται, (οι περισσότεροι θα μιλήσουν για εβραίους που ελέγχουν τα πάντα) το ΔΝΤ, η παγκόσμια τράπεζα, οι οίκοι αξιολόγησης, που ανεβάζουν και κατεβάζουν μία χώρα κατά το δοκούν (βλέπε προχθές Goldman sachs – Ρωσία) και βέβαια τα ανοιχτά χρηματηστήρια, με τα παράγωγα και την μόχλευση, που μεταφέρουν τον πλούτο των χωρών αφορολόγητα (και πολλές φορές επιδοτούμενα) στις τσέπες τους. Όλα αυτά (και άλλα που δεν μπορώ να περιγράψω) δεν αντιμετωπίζονται με παροχημένα συνθήματα 100+ετών, χρειάζεται αλλαγή στρατηγικής χωρίς δογματισμούς, βασισμένη στην ελεύθερη σκέψη και στις δημοκρατικές αρχές, με προοπτική την απελευθέρωση των ανθρώπων απο την οικονομική σκλαβιά που λέγεται ΔΟΥΛΕΙΑ. Πώς θα γίνει αυτό; δεν ξέρω, (δηλαδή έχω κάτι κατά νού, αλλά θέλει συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων) πότε θα γίνει; δεν ξέρω, ΞΕΡΩ ΟΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ.

    Υ.Γ – Ό,τι κατάλαβες κατάλαβες, οσο μου κόβει έγραψα, μία ώρα μου πήρε για να το γράψω, κάποια μέρα ίσως τα πούμε απο κοντά, σίγουρα θα συνεννοηθούμε καλύτερα.

    Υ.Γ – Το κλινοσκέπασμα είναι προσφορά των καταστημάτων ΛΑΜΠΡΟΣ ΜΠΛΑ ΜΠΛΑ ΜΠΛΑ Κ΄ΣΙΑ Ε.Ε. στον ανεκτικό και με μεγάλη κατανόηση Spiral Architect.

  40. Παναγιώτης Κ. said

    @39. Λάμπρο, είσαι της άποψης ότι το χιλιοειπωμένο χάνει την αξία του; Μπορεί αυτό να συμβαίνει στην τέχνη και δεν ξέρω που αλλού αλλά στην πολιτική και την οικονομία το χιλιοειπωμένο αποτελεί κατά κάποιο τρόπο πιστοποιητικό για την αξία του. Το πρόβλημα π.χ της διαφθοράς στις πολεοδομίες, στην εφορία, στους δήμους είναι χιλιοειπωμένο. Πάει να πει πως δεν πρέπει να ασχολούμαστε με την διαφθορά;
    «Της κοινωνίας η διαφορά, φέρνει στον κόσμο μεγάλη συμφορά» αναφέρει ένας στίχος τραγουδιού του Μάρκου στην ταραγμένη δεκαετία του 1940.( Στο αναφέρω επειδή έχω παρατηρήσει το πάντρεμα των σχολίων σου με το τραγούδι).
    Έχουμε την τάση να τοποθετούμε τα πράγματα σε πολύ γενικά σχήματα και τα προβλήματα της απτής πραγματικότητας αυτά που δυσκολεύουν τη ζωή μας, μένουν άλυτα.Αυτή η υπερθεώρηση είναι ακατανόητη από τους πολλούς δηλαδή από το λαό. Στη χώρα μας μένουμε στο γενικό και δεν μπαίνουμε στον κόπο να το εξειδικεύσουμε και να το κάνουμε σχέδιο δράσης. Βράζουμε λοιπόν στο ζουμί του ατομισμού μας και περιμένουμε τις λύσεις από πάνω έτοιμες στο πιάτο.Δεν έχεις παρά να φέρεις στη σκέψη σου την παροιμιώδη πλέον ερώτηση: «Το κράτος τι κάνει;»
    Έχω και άλλες φορές πει ότι καπιταλισμό έχουν και οι χώρες της Δυτικής Ευρώπης. Σε αυτές, ο πολίτης δεν έχει την άποψη ότι το κράτος είναι ξένο απέναντί του όπως συμβαίνει σε μας.
    Χρησιμοποιώ το παράδειγμα της Ολλανδίας την οποία θεωρώ χώρα ισορροπημένη κοινωνικά, με υψηλό ποσοστό συναίνεσης των πολιτών απέναντι στην πολιτική εξουσία, με ΑΕΠ πολύ μεγαλύτερο από αυτό της Ελλάδας και έκταση ίση με το μισό της.
    Το 20% του πληθυσμού της νέμεται το 20% του πλούτου και το υπόλοιπο 80% τον υπόλοιπο πλούτο.
    Ελλάδα: Το 35% του πληθυσμού νέμεται το 65% του πλούτου και το άλλο 65%, το 35% του πλούτου.
    Είναι λοιπόν ή δεν είναι αυτή η κατανομή αιτία της κατάστασης που βιώνουμε;
    Κάθε φορά που μου δίνεται η ευκαιρία υποστηρίζω ότι θα αποτελούσε πράξη υψηλής πολιτικής αξίας αν τα οικονομικά στοιχεία ήταν στη φροντίδα των κομμάτων που έχουν φιλολαϊκό προσανατολισμό. Το οικονομικό τους επιτελείο να τα προσφέρει σε κοινή χρήση ώστε ο πολιτικός διάλογος να γίνεται επί του πεδίου που οι αριθμοί διαμορφώνουν.

  41. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    40 – «Λάμπρο, είσαι της άποψης ότι το χιλιοειπωμένο χάνει την αξία του;»
    Οxι Παναγιώτη, δεν είμαι έτσι απόλυτα όπως το θέτεις, το έφερα σαν παράδειγμα στο οτι ξέφυγες απο το νόημα του σχολίου μου, που αρχικά είχες «πιάσει,» φυσικά δεν το είπα υποτιμητικά, αν το κατάλαβες έτσι συγνώμη, αλλά έχω δώσει και την εξήγηση (χαμόγελο). Δεν διαφωνώ μ΄αυτά που γράφεις, (μόνο για τα ποσοστά κατοχής πλούτου, δεν είναι καθόλου έτσι, είναι πολύ διαφορετικά, οι κατέχοντες είναι πολύ λιγότεροι και κατέχουν πάνω απο το 80% στην Ολλανδία, και στην χώρα μας, ακόμα περισσότερο) απλώς δεν συνάδουν με τα σχόλια που έκανα, που είναι γενικού και παγκοσμίου χαρακτήρως.
    Το «χιλιοειπωμένο», έχει την αξία του ως διαπίστωση ενός προβλήματος, την χάνει όμως όταν το πρόβλημα παραμένει άλυτο, θέλω να πώ, οτι δεν έχει νόημα να λέμε και να ξαναλέμε οτι π.χ έχει σκάσει το λάστιχο του αυτοκινήτου και πρέπει να αλλαχτεί, γιατί δεν πάει καλά το αμάξι, κάποια στιγμή πρέπει να κάνουμε κάτι, αλλιώς το λάστιχο δεν πρόκειται να αλλαχτεί. Είναι σαν την πιο ηλίθια φράση (κατά την γνώμη μου) που λένε οι γονείς στα μικρά παιδιά που έχουν κάνει για πολλοστή φορά την ίδια ζημιά-σκανταλιά, ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΕΚΑΝΕΣ ΑΥΤΟ; ΣΤΟ΄ΧΩ ΠΕΙ 100 ΦΟΡΕΣ ΝΑ ΜΗ ΤΟ ΞΑΝΑΚΑΝΕΙΣ, καλά 100 φορές δεν τους φτάνουν για να καταλάβουν οτι έτσι δεν θα αλλάξει το πιτσιρίκι συμπεριφορά; τι τους κάνει να πιστεύουν οτι με την 101 θα αλλάξει; Το να λέμε λοιπόν ΣΩΣΤΑ συνεχώς εδω και 150 χρόνια, οτι φταίει το κεφάλαιο για όλα τα δεινά, κι ενώ έχουν αλλάξει κατά πολύ τα δεδομένα υπέρ του απο τότε, είναι λογικό να περιμένουμε να αλλάξει συμπεριφορά; μήπως πρέπει να αλλάξουμε εμείς στρατηγική; Η στραβός είν΄ο γιαλός, ή στραβά αρμενίζουμε, δεν νομίζω οτι είναι και τόσο σοφό να ρίχνουμε στον γιαλό το φταίξιμο.
    Για τα υπόλοιπα που λές (κι όπως είπα συμφωνώ) και ειδικά για την φράση «το κράτος τι κάνει» την άποψή μου την έχω καταθέσει αρκετές φορές εδώ, ΣΤΗΝ ΧΩΡΑ ΜΑΣ, ΕΧΟΥΜΕ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΕΛΛΕΙΜΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ, δούλευε ψήφιζε και σκασμός που έλεγε και το παλιό σύνθημα τοίχου, δεν συμετέχουμε στα κοινά, και δεν είμαστε υπεύθυνοι και ενεργοί πολίτες. Ποιός φταίει γι΄αυτό; προφανώς η έλειψη παιδείας γενικώς, ποιός φταίει γι΄αυτή την έλλειψη; (εδώ τα πράγματα μπερδεύονται κάπως και γίνονται σαν το αυγό με την κότα) η οικογένεια ή το κράτος;

    Το παράδειγμα της Ολλανδίας και γενικά των δυτικών χωρών, θεωρώ πως είναι λάθος, και κατά κάποιο τρόπο μας αδικεί. Όλες αυτές οι χώρες είναι αποικιοκρατικές, και η οικονομική τους ανάπτυξη, βασίστηκε κατά κύριο λόγο στην αρπαγή του πλούτου των αποικιών τους, κάτι που συνεχίζεται με διαφόρους «δημοκρατικούς» τρόπους (η μαύρη τρύπα του ανθρωπίνου πολιτισμού ΑΦΡΙΚΗ δίπλα μας είναι) ενώ η χώρα μας απο την ξανασύστασή της είναι αποικία, και εν πολλοίς έχει τις εγγενείς αδυναμίες των αποικιών. Φυσικά έχουμε και τις δικές μας μεγάλες ευθύνες, δεν φατίνε για όλα οι κουτόφραγκοι.

    Υ.Γ – Το πάντρεμα των σχολίων μου με τραγούδια που παρατήρησες, είναι γιατί πάντα ακούω μουσική όταν κάθομαι στον υπολογιστή, (αλλά και σχεδόν παντού) οπότε όταν πιάνω κουβέντα με κάνα «γνωστό» αλλά και άγνωστο καμιά φορά, του αφιερώνω ό,τι ακούω. Φυσικά η ΕΦΗ έχει την μερίδα του λέοντος, τόσους ποιητικούς στίχους μας χαρίζει άλλωστε. Αυτό για σένα, ελπίζω να σου αρέσει.

  42. # 32

    Λάμπρε

    Πρώτον όταν έρθει η …ελπήδα τελελε΄βνει το έργο, το βιβλίο, το χάπενιν’

    και ξανά πρώτον (η επανάληψη είναι η μαμά της μάθησης) δεν ξέρω αν ο θεός είναι μεγάλος, ο Τζι δεν είναι μεγάλος, μόνο …άγιος !

  43. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    42 – Καλό, αν και τόχω ξαναδιαβάσει, ευλόγησον άγιε, και καληνύχτα

  44. Παναγιώτης Κ. said

    @41.Λάμπρο, αποικιοκρατική υπήρξε και η Πορτογαλία όπως και η Ισπανία αλλά δεν είναι του επιπέδου της Ολλανδίας.

    Δεν παραβλέπω τους διαφόρους ιστορικούς παράγοντες. Η διαρκής επίκλησή τους όμως, κατατείνει στην «ανευθυνοποίηση» των μαζών και της ηγεσίας. Κατά τη γνώμη μου βλάπτει τη σκέψη και την δράση η αντίληψη ότι όλα ρυθμίζονται από κάπου…
    Χώρια που αν παρατηρήσει κανείς τα πράγματα θα διαπιστώσει πως αρκετοί μιλούν στο όνομα του ανθρώπου και περιφρονούν τους ανθρώπους…και φυσικά, το μόνο για το οποίο νοιάζονται είναι ο εαυτός τους και η οικογένειά τους.

  45. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    44 – Παναγιώτη το γράφω ξεκάθαρα, «Φυσικά έχουμε και τις δικές μας μεγάλες ευθύνες, δεν φταίνε για όλα οι κουτόφραγκοι.» και δεν νομίζω να έχω επικαλεστεί πολλές φορές αυτούς τους παράγοντες, παρά μόνο όταν πρέπει να ληφθούν υπόψην καί αυτοί. Η διαφορετική μας αντίληψη στην κοινωνική θεώρηση (όπως και με πολλούς φίλους συσχολιάστές εδώ, αλλά και σχεδόν με όλους τους γνωστούς μου) είναι οτι εγώ δεν βλέπω εξ αρχής τους ανθρώπους σαν άβουλη μάζα, που κατευθύνεται κατά το δοκούν απο κάποιους, αλλά σαν ελεύθερες λογικές ατομικές οντότητες, που η κάθε μία ξεχωριστά, μπορεί με την συμπεριφορά της, αμέσως ή εμέσως, να αλλάξει την κοινωνία. Συνεπώς, όντας άθρησκος και ακομμάτιστος, δεν είμαι εγώ αυτός που επικαλείται (δεν το έχω κάνει ποτέ) οτι ΟΛΑ ΡΥΘΜΙΖΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΚΑΠΟΥ, ειδικά που πιστεύω οτι όλα τα συστήματα γενικώς είναι χαοτικά, και δεν ξέρω απο πού βγάζεις αυτό το συμπέρασμα. Αυτό που έχω τονίσει κατά καιρούς, είναι οτι εκτός απο την θρησκευτική, και λοιπών δογμάτων οπαδική, υπάρχει και μιά άλλη συγκεκριμένη μαζικοποίηση στην συμπεριφορά των ανθρώπων, κι αυτό εξυπηρετεί την καθεστηκυία τάξη, και θεωρώ οτι προέρχεται απο την υποχρεωτική δημόσια εκπαίδευση. Ενώ οι δέκα μεγαλύτερες θρησκείες και τα πολιτικά δόγματα (που κοινό χαρακτηρηστικό έχουν, τον περιορισμό και την κατεύθυνση της ανθρώπινης σεξουαλικότητας) είναι εχθρικά διακείμενες-α απέναντι στις άλλες-α, με προφανή στόχο την διάσπαση της συνοχής του κόσμου, συνεπώς και τον πιο εύκολο έλεγχό του απο τις εκάστοτε εξουσίες, αυτό που έχω αντιληφθεί, είναι οτι η εκπαίδευση έχει παγκόσμιο χαρακτήρα, δηλαδή λειτουργεί σε όλο τον κόσμο, σε όλα τα καθεστώτα και δημοκρατίες, ανεξαρτήτως οικονομικού επιπέδου, με την ίδια βασική αρχή, ίδιο χρόνο υποχρεωτικής εκπαιδεύσεως και ίδιο ηλικιακό ξεκίνημα. Αυτό που είναι σημαντικό να διακρίνουμε, δεν είναι τόσο το τι μαθαίνουμε στα σχολεία, που κι αυτό έχει την σημασία του, αλλά κυρίως τι δεν μαθαίνουμε, και πώς λειτουργεί ένας ιδιότυπος αυτοέλεγχος φιλοδοξιών προς μιά συγκεκριμένη κατεύθυνση, και ποιός ευνοείται απο αυτή την άγνοιά μας. Όπως ίσως κατάλαβες (ελπίζω να τα έχω γράψει κατανοητά) δεν είναι ένα κέντρο που ρυθμίζει τα πάντα, αλλά μία συγκεκριμένη παγκόσμια οικονομική τάξη, (που πολλές φορές αλληλοσυγκρούεται, με ολέθριες συνέπειες για μάς, αλλά μετά τα ξαναβρίσκουν) που προσπαθεί να ελέγξει το οικονομικό σύστημα προς ίδιο όφελος. Αυτή η τάξη δεν είναι κλειστού τύπου, είναι ανοιχτού, δηλαδή τροφοδοτείται απο τα χαμηλα οικονομικά στρώματα, ο οποιοσδήποτε μπορεί να ενταχθεί σ΄αυτήν, μόλις ενταχθεί όμως, λειτουργεί με τους δικούς της κανόνες, που είναι απλοί, πώς θα εμποδιστούν ΑΝΕΜΠΟΔΙΣΤΑ οι πολλοί να φτάσουν οικονομικά ψηλά, κι ακόμα καλύτερα, να είναι κι ευχαριστημένοι με ό,τι έχουν – ό,τι λίγα τους δίνουν.
    Έχει αποδειχτεί οτι ο καλύτερος τρόπος, είναι ο αυτοέλεγχος, μένει να αποδειχτεί τι τον δημιουργεί, σε μένα έχει αποδειχτεί. ΤΟΣΟ ΑΠΛΑ.

    Υ.Γ – Τα τελευταία δέκα χρόνια, υπάρχει στην υπηρεσία της οικονομικής ελίτ, και το φοβερό (κυριολεκτικά) εργαλείο κοινωνικής εκτόνωσης, αλλά και δημιουργίας ψευδαισθήσεων που λέγεται διαδίκτυο, τα αποτελέσματα της λειτουργίας του αρχίζουν να φαίνονται, θα δούμε που θα πάει το πράγμα.

  46. Παναγιώτης Κ. said

    @45. Λάμπρο.Όλα τα επιμέρους τμήματα στο κάθε σχόλιό μου δεν αποτελούν κάποιαν απάντηση σε δικές σου θέσεις. Αφορμές παίρνω από σένα για να γράψω τις δικές μου σκέψεις πάνω στο θέμα που μας προβληματίζει.
    Εξάλλου έχω γράψει: » Ο Λάμπρος μας δείχνει την κατεύθυνση προς την οποία πρέπει να στρέψουμε την προβληματική μας».

    Δεν εξυπηρετείται μόνο η καθεστηκυία τάξη. Βολεύονται και οι πληβείοι ειδικά όταν συγκριθούμε με άλλες χώρες. Γιαυτό και δεν αλλάζουν εύκολα τα πράγματα.
    Παλαιότερα είχαμε ως άλλοθι το καταπιεστικό κράτος που εμπόδιζε την κίνηση των ιδεών ώστε αυτές να βοηθήσουν στην αλλαγή των συνειδήσεων και μετά να ακολουθήσει η πολιτική αλλαγή δηλαδή «να πάρουν οι λαϊκές δυνάμεις την εξουσία».
    Τι αντιφατικό! Την άποψη αυτή την είχε το μοναδικό κόμμα στη χώρα με δικό του τηλεοπτικό σταθμό τον οποίο τελικά πούλησε!

    Τι εμποδίζει να υπάρξουν πρωτοβουλίες για να μάθουμε εκείνα που σκοπίμως μας αποκρύπτουν; Γιατί ένας κομματικός φορέας να μη συγκροτήσει δικές του επιχειρήσεις, για να δώσει δουλειά στον κόσμο; Έχω θέσει σαν και αυτά τα ερωτήματα και πολλά άλλα και εισέπραξα το συγκαταβατικό χαμόγελο του ξερόλα προς εμένα τον …αφελή.

    Από προηγούμενα σχόλιά σου έχω καταλάβει ότι έχεις πετύχει το δικό σου modus vivendi και είσαι σε γενικές γραμμές ικανοποιημένος.Παρομοίως συμβαίνει και με μένα. Αυτό που με απασχολεί είναι η ανθρώπινη δυστυχία η οποία, κατά τη γνώμη μου, οφείλεται στην άνιση κατανομή του πλούτου. Με απασχολεί βεβαίως η οικολογική υποβάθμιση του πλανήτη , αποτέλεσμα της ανθρώπινης απληστίας. Και φυσικά με απασχολεί η αύξηση των καρκίνων στη Β.Ελλάδα μετά το Τσέρνομπιλ. Άλλο τώρα αν δεν παίρνει διαστάσεις το πρόβλημα.

  47. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    46 – Τώρα είδα το σχόλιο.

    α – Ε ναί κουβέντα κάνουμε.

    β – «Δεν εξυπηρετείται μόνο η καθεστηκυία τάξη. Βολεύονται και οι πληβείοι ειδικά όταν συγκριθούμε με άλλες χώρες.»
    Αυτό λέω κι εγώ, οι περιορισμένες οικονομικές φιλοδοξίες μας, προάγουν το βόλεμα, και ζούμε εμείς «καλά» κι αυτοί καλύτερα.

    «Γιαυτό και δεν αλλάζουν εύκολα τα πράγματα.»
    Τα πράγματα νομίζω οτι αλλάζουν με μια φυσική συλλογική ταχύτητα, ό,τι προηγείται υπερβολικά θα περιμένει την ώρα του, ό,τι βραδυπορεί χάνεται στην λήθη. Αυτό απαντάει και για την σύγκριση με άλλες βορειοδυτικές χώρες και ειδικά με την Ολλανδία, η κοινωνία μας δεν είναι έτοιμη γι΄αυτή την αλλαγή. Εκτός του οτι όταν αυτές οι χώρες έμπαιναν στον διαφωτισμό η χώρα μας ζούσε στην βαλτωμένη οθωμανικη αυτοκρατορία, όταν αποφασίστηκε να γίνει κρατική οντότητα, πέρασε στην κατοχή της αρρωστημένης ορθόδοξης οπισθοδρόμησης, τον ζυγό της οποίας ακόμα υπομένει. Είναι τυχαίο λές οτι όλοι οι γειτονικοί μας λαοί είναι πάνω κάτω όπως κι εμείς;

    γ – «Τι εμποδίζει να υπάρξουν πρωτοβουλίες για να μάθουμε εκείνα που σκοπίμως μας αποκρύπτουν;» Το ίδιο μας το μυαλό Παναγιώτη, εκεί βρίσκεται το πρόβλημα, εκεί εστιάζει η οικονομική ελίτ, γι΄αυτό είναι υποχρεωτική μόνο η πρωτοβάθμια εκπαίδευση, το σημαντικό είναι να μπεί το τραίνο στις ράγες, μετά θα πάει σε κάποιο απο τα προκαθορισμένα δρομολόγια, με την ψευδαίσθηση οτι αποφάσισε το ίδιο. Εκατομύρια δρομολόγια γίνονται κάθε χρόνο στον κόσμο, πόσα τρένα εκτροχιάζονται;
    Χωρίς αποσύνδεση απο το MATRIX, θα ζούμε στην εικονική πραγματικότητα που μας δημιουργούν, ειδικά τώρα με το διαδίκτυο, τα σημερινά νεογέννητα, ούτε που θα ξέρουν αν υπάρχει ζωή έξω απο αυτό.

    δ – «Γιατί ένας κομματικός φορέας να μη συγκροτήσει δικές του επιχειρήσεις, για να δώσει δουλειά στον κόσμο; Έχω θέσει σαν και αυτά τα ερωτήματα και πολλά άλλα και εισέπραξα το συγκαταβατικό χαμόγελο του ξερόλα προς εμένα τον …αφελή.»

    Γιατί όλα τα κόμματα είναι φερέφωνα της οικονομικής ελίτ, κι ο ρόλος τους είναι η διάσπαση της συνοχής του λαού. Αν σε αντιμετωπίζουν σαν αφελή πάλι καλά, εμένα να δείς πώς με αντιμετωπίζουν, όταν εκφράζω αυτή την άποψη. Εδώ έχουμε κυβέρνηση ακροαριστεροδεξιά, με ποσοστό κάτω απο 40% και όλοι μιλούν για δημοκρατία, άσε που οι φίλοι συριζαίοι πιστεύουν οτι είναι μόνο αριστερή, ΧΑΟΣ.

    ε – Ναί είμαι πολύ ικανοποιημένος, αισθάνομαι πλήρης θα έλεγα, και το κυριότερο, δεν χρειάστηκα τα χρήματα (που δεν τα είχα και ποτέ να περισσεύουν) γι΄αυτό, είναι δωρεάν, και ειλικρινά χαίρομαι που συμβαίνει και σε σένα αυτό, δεν συναντάω συχνά τέτοιους ανθρώπους. Κι εμένα με απασχολεί η ανθρώπινη δυστυχία, και μερικές φορές πρέπει να προσπαθήσω πολύ για να μη σαλτάρω μ΄αυτά που βλέπω γύρω μου, και στον κόσμο. Δεν νομίζω οτι οφείλεται στην άνιση κατανομή του πλούτου, αλλά μάλλον στην ψευδαίσθηση που μας περνούν στο μυαλό, οτι χωρίς χρήματα δεν μπορούμε να ζήσουμε, και με τα χρήματα μπορούμε να τα κάνουμε όλα, με αποτέλεσμα να γινόμαστε «αυτοβούλως» ελεύθεροι οικονομικοί σκλάβοι. Η οικολογική υποβάθμιση του πλανήτη, είναι πολύ πονεμένη ιστορία, και οι δήθεν οικολόγοι, είτε εν γνώση τους, είτε εν αγνοία τους, εξυπηρετούν πολύ σκοτεινά και καθόλου οικολογικά συμφέροντα, ένα απο αυτά είναι και η αποδεδειγμένα καταστροφική για το περιβάλλον «πρασινη» ενέργεια, που εν τέλει εξυπηρετεί τους αεριάδες και το πυρηνικό λόμπι απο την πίσω πόρτα (σχετική και αξιόπιστη πληροφόρηση μπορείς να βρείς εδώ. archaeopteryxgr.blogspot.com/).
    Και μόνο οτι ο ΣΚΑΥ του Αλαφούζου είναι υπέρ της οικολογίας είναι αρκετό για να καταλάβει κανείς οτι βρωμάει η υποθεση. Είμαι κυρίως υπέρ της ατομικής οικολογικής συνειδήσεως που θα πρέπει αν διδαχτούμε απο την νηπιακή ηλικία, κι απο κεί θα προκύψει και η συλλογική, όμως ποιός και πώς θα την διδάξει; Μη ξεχνάς, οτι οι χώρες που θέλεις να συγκριθούμε, και τάχα κόβονται για την οικολογική υποβάθμιση του πλανήτη, είναι κυρίως αυτές που τον έφεραν σ΄αυτό το σημείο, και εξακολουθούν να το κάνουν. Η αύξηση των καρκίνων έχει και άλλες αιτίες, (μερικές βαθύτερες) δεν ευθύνεται μόνο το Τσέρνομπιλ, απο το οποίο κληρονόμησα τον υποθυρεοειδισμό το 1995 στα 34 μου, αλλά είναι πολύ μεγάλη συζήτηση.
    Παρ΄όλα αυτά εμείς θα βλέπουμε την φωτεινή πλευρά της ζωής.
    Να χαμογελάς είναι μεταδοτικό και κάνει την εξουσία να ανησυχεί.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: