Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ο άγνωστος ποιητής Άχθος Αρούρης: Η πείνα, το ΕΑΜ και οι δυο δεσπότες της Λέσβου

Posted by sarant στο 10 Φεβρουαρίου, 2015


Εδώ και κάμποσο καιρό έχω αρχίσει να δημοσιεύω, κάθε δεύτερη Τρίτη, αποσπάσματα από το βιβλίο του πατέρα μου, του Δημήτρη Σαραντάκου, “Ο άγνωστος ποιητής Άχθος Αρούρης” (εκδ. Ερατώ, 1995, εξαντλημένο), που είναι μια βιογραφία του παππού μου, του Νίκου Σαραντάκου (1903-1977), ο οποίος είχε το ψευδώνυμο Άχθος Αρούρης (που είναι ομηρική έκφραση και σημαίνει ‘βάρος της γης’). Η σημερινή συνέχεια είναι η τριακοστή πέμπτη. Η προηγούμενη συνέχεια βρίσκεται εδώ. Βρισκόμαστε πάντοτε στη Μυτιλήνη, στην Κατοχή και η σημερινή συνέχεια είναι η δεύτερη από το όγδοο κεφάλαιο του βιβλίου, που επιγράφεται «Στην Αντίσταση».

Σε σχέση με τον επίσκοπο Μυτιλήνης, το Γκιγκίλας δεν είναι παρατσούκλι αλλά μάλλον δεύτερο επώνυμο, όπως φαίνεται και εδώ. Ο παππούς μου είχε γράψει και μια παρωδία για τον Γκιγκίλα, που την παρενέβαλα στην αφήγηση του πατέρα μου, μέσα σε αγκύλες.

Να επισημάνω επίσης ότι παρεμπιπτόντως στην αφήγηση γίνεται λόγος για ένα όχι πολύ γνωστό επεισόδιο της ελληνικής ιστορίας, τη σύντομη απελευθέρωση της Σάμου, της Λέρου και άλλων νησιών του Αιγαίου, για ένα δίμηνο περίπου, μετά τη συνθηκολόγηση της Ιταλίας το 1943.

mimis_jpeg_χχsmallΗ πρώτη φροντίδα της Οργάνωσης ήταν να αντιμετωπίσει την πείνα, που στον πρώτο χειμώνα της Κατοχής είχε προκαλέσει εκατοντάδες θανάτους. Με δική της πρωτοβουλία μέσα στο ’42 δημιουργήθηκαν συσσίτια για τα παιδιά του σχολείου, καταναλωτικοί συνεταιρισμοί για τους δημοσίους υπαλλήλους και επιτροπές επισιτισμού, οι οποίες με διαβήματα στο νομάρχη και στις γερμανικές αρχές πάσχιζαν να συγκεντρώσουν και να μοιράσουν στον κόσμο τρόφιμα.

Για όλες αυτές τις ενέργειες η Οργάνωση του ΕΑΜ δημιουργούσε επιτροπές στις οποίες φρόντιζε εκτός από τους οργανωμένους εαμίτες να συμμετέχουν και γνωστοί παράγοντες της λεσβιακής κοινωνίας, πρόσωπα υπεράνω υποψίας για την Ασφάλεια και την Γκεστάπο. Πολύ βοήθησαν την Οργάνωση ορισμένοι κληρικοί, όπως ο αρχιμανδρίτης Χαράλαμπος Δέδες, αλλά κυρίως ο μητροπολίτης Μηθύμνης Διονύσιος και οι παπάδες του δυτικού τμήματος του νησιού. Αυτό ήταν φυσικό, γιατί οι δύο επίσκοποι του νησιού ο Μηθύμνης Διονύσιος και ο Μυτιλήνης Ιάκωβος ακολούθησαν κατά την Κατοχή διαμετρικά αντίθετη στάση, που εν πολλοίς υπαγορεύτηκε από το χαρακτήρα και την κοσμοθεωρία των δύο ανδρών.

Ο Διονύσιος υπήρξε πάντα το πρότυπο του ασκητικού ποιμενάρ­χη, που πάνω απ’ όλα έβαζε την αγάπη και τη συμπαράσταση προς το πλήρωμα της εκκλησίας. Ισχνός και μικρόσωμος, μορφή που λες κι ερχόταν από τον αρχαίο αναχωρητισμό, ζούσε λιτά και ταπεινά, όχι στο οίκημα της Μητρόπολης, αλλά σ’ ένα μικρό σπιτάκι στην Καλλονή, κρατώντας για τον εαυτό του κλάσμα μόνο του μισθού του. Κατά την Κατοχή ξεπέρασε τον εαυτό του στην προσπάθεια να ανακουφί­σει το πάσχον ποίμνιό του. Ολόκληρος ο μισθός του αλλά και χρήμα­τα που συγκέντρωνε από πλούσιους ενορίτες, καθώς και τρόφιμα και ρουχισμός πήγαιναν στα συσσίτια που είχε ο ίδιος οργανώσει. Ο λαός της δυτικής Λέσβου τον λάτρευε.

Ο Διονύσιος δεν ήταν το μοναδικό φαινόμενο. Εκτός από το μέγα πλήθος των απλών κληρικών, παπάδων και καλογήρων που κράτη­σαν πατριωτική στάση και εντάχθηκαν στην Αντίσταση, αρκετοί ιε­ράρχες στάθηκαν τα δύσκολα αυτά χρόνια δίπλα στο λαό, επιβεβαιώνοντας με τη στάση τους αυτή τις πατριωτικές, λαϊκές και δημοκρα­τικές καταβολές, από τις οποίες κυρίως η Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλη­σία αντλούσε και αντλεί το κύρος της στο λαό. Ο Κοζάνης Ιωακείμ και ο Ηλείας Αντώνιος είναι τα πιο γνωστά παραδείγματα. Στο Αι­γαίο, στην Αντίσταση εντάχθηκαν εκτός από τον Μηθύμνης Διονύσιο, ο Χίου Ιωακείμ και ο Σάμου Ειρηναίος. Ο σημαντικός αριθμός των κληρικών που πήραν τελικά μέρος στην Αντίσταση, (στη Λέσβο τουλάχιστον), έκανε τον Θείελπη τον Λεφκία, σοσιαλιστή και ασυμβίβαστο αντικληρικαλιστή, να πει μετά την Απελευθέρωση:

«Ας έβλεπα μια γιορτή του ΕΑΜ χωρίς παπάδες στο προσκήνιο και να πω “νυν απολύεις τον δούλον σου…”».

Μπορούμε λοιπόν να πούμε ότι η στάση του άλλου δεσπότη του νησιού ήταν μάλλον η εξαίρεση. Ο Μυτιλήνης Ιάκωβος (κατά κόσμον Παναγιώτης Νικολάου ή Γκιγκίλας), επιβλητικός ομορφάνθρωπος, ήταν αντιφατική προσωπικότητα. Ομολογουμένως δεν ήταν ιδιοτελής ούτε φιλοχρήματος, (πέθανε άλλωστε φτωχός), ήταν όμως αρχομα­νής, αυταρχικός και φιλόδοξος στο έπακρον. Ήταν κοσμικός τύπος, σύχναζε ανελλιπώς σε δεξιώσεις, δεν άφηνε καμιά ευκαιρία να προ­βάλλεται, τιμούσε το ποτό και το καλό φαΐ, του άρεσε να χαρτοπαίζει και είχε μεγάλη αδυναμία προς το γυναικείο φύλο. Η ιδιαίτερη μεταχείριση που επιφύλασσε για τις κατά καιρούς ευνοούμενες του ήταν μόνιμη αιτία σκανδαλισμού των πιστών και αστείρευτη πηγή κακόβουλων και ειρωνικών σχολίων από τους απίστους.

Κατά την Κατοχή εκδηλώθηκε απροκάλυπτα υπέρ των Γερμανών, με ενέργειες τόσο υπερβολικές, που προκάλεσαν ακόμα και των ίδιων τη δυσφορία, όπως π.χ. η επιθυμία του να υψωθεί η γερμανική σημαία μαζί με την ελληνική στη Μητρόπολη, που δε δέχτηκαν να την ικανο­ποιήσουν. Ήταν παρών στην παράδοση της Λέσβου στους Γερμανούς, διατηρούσε στενές σχέσεις με τη γερμανική στρατιωτική διοί­κηση και το Πάσχα του ’42, λίγο πριν από την Ανάσταση, εξεφώνησε εμετικά φιλοχιτλερικό λόγο «για τα παλικάρια που πολεμούν τον άθεο μπολσεβικισμό εις τας ρωσικάς στέππας» κι έβαλε την μπάντα του Ορφανοτροφείου να ανακρούσει το «Ντόιτσλαντ ύμπερ άλες», με αποτέλεσμα να φύγει το μισό εκκλησίασμα χωρίς να αναστήσει!

Τον άλλο χρόνο, στις 23 Νοεμβρίου 1943, ημέρα Τρίτη, επικεφαλής μεγάλης συνοδείας κληρικών κατέβηκε στο λιμάνι και ευλόγησε γερ­μανικό απόσπασμα, που με εξοπλισμένα καΐκια και πετρελαιοκίνητα ξεκίνησε για να ανακαταλάβει τη Σάμο, τη Λέρο και άλλα νησιά τα οποία είχαν προσωρινά καταληφθεί από τους Άγγλους μετά την κατάρρευση της Ιταλίας. Για όλους αυτούς τους λόγους η πλειοψηφία του λεσβιακού λαού τον αποστρεφόταν και τον μισούσε.

[Ο Άχθος Αρούρης αργότερα έγραψε για τον Γκιγκίλα δυο τετράστιχα στον σκοπό του «Ήρθε ο χειμώνας», τα εξής:

Είμαι ο Γκιγκίλας που ποτέ δεν θα γεράσω
με τ’ άσπρα γένια και το μαύρο μου το ράσο
είμαι ο Γκιγκίλας με τη μαύρη την ψυχή
φίλος του Βάλτερ και του Χανς στην Κατοχή.

 Όταν ο κόσμος εψοφούσε από την πείνα
είχα τα πάντα και την επερνούσα φίνα
κι έστελνα ζάχαρη κι αλεύρι τσουβαλιές
και τις γλυκιές παρηγορούσα κοπελιές
]

Ο Ιάκωβος ήταν πρόεδρος των Φιλανθρωπικών Καταστημάτων Μυτιλήνης, ενός οργανισμού γνωστού από προπολεμικά για την τεράστια οικονομική βάση του και τη γλίσχρα και πενιχρή αρωγή του προς τους έχοντας ανάγκην. Κατά την Κατοχή όμως το κακό παράγινε. Η κακή διαχείριση και τα πολυάριθμα οικονομικά σκάνδαλα των ανθρώπων του Δεσπότη, οι παροχές σε άτομα ευκατάστατα και αντιθέτως ο αποκλεισμός πραγματικά απόρων, δημιούργησαν τέτοιο σάλο στον κόσμο, που ο κατοχικός νομάρχης, υπό την πίεση της κοι­νής γνώμης, με τη σύμφωνη γνώμη των Βάλτερ και Τόλιγκερ, αναγκά­στηκε να συγκροτήσει εξεταστική επιτροπή η οποία θα ερευνούσε και θα έλεγχε τα οικονομικά των Φιλανθρωπικών Καταστημάτων. Επει­δή μεγάλο μέρος της περιουσίας τους ήταν γεωργική, στην επιτροπή μπήκαν τρεις υπάλληλοι της Αγροτικής Τράπεζας, ο διευθυντής του υποκαταστήματος, ο Σαραντάκος και ο Κανόνης. Συμμετείχαν επί­σης στην επιτροπή οι δικηγόροι Αλέκος Ζάκκας και Τάκης Αμπατζής και ένας εφοριακός. Η επιτροπή άρχισε τις εργασίες της τον Δεκέμ­βριο του ’43. Πολύ σύντομα διαπίστωσε σοβαρότατες ατασθαλίες και παραλείψεις που στοιχειοθετούσαν μέγα οικονομικό σκάνδαλο. Τον Μάρτιο του ’44 η επιτροπή ήταν έτοιμη να υποβάλει το πόρισμά της στο νομάρχη.

Στο μεταξύ τα πολεμικά και πολιτικά γεγονότα είχαν ανεβάσει ψηλά το φρόνημα του λαού. Οι Σύμμαχοι νικούσαν παντού. Η Ιταλία είχε καταρρεύσει το περασμένο φθινόπωρο. Η Αντίσταση φούντωνε σε όλη την Ελλάδα. Στην ηπειρωτική χώρα έγιναν ελεύθερες εκλογές, οι πρώτες κατά τις οποίες ψήφισαν και οι γυναίκες και οι νέοι από δεκαοχτώ χρονών κι επάνω. Εξελέγη το Εθνικό Συμβούλιο, η «Βου­λή του Βουνού». Σε πολλά χωριά της Λέσβου οι εθνικοαπελευθερωτικές εκδηλώσεις γίνονταν πια στα φανερά. Ήρθε κατόπιν η μυθιστο­ρηματική σύλληψη του Μανώλη Λαμπαδαρίδη, στελέχους της Οργά­νωσης, από τον ίδιο το διοικητή της Γκεστάπο, τον διαβόητο Χανς Βούντερλιχ, ο εγκλεισμός του στα κρατητήριά της και η ανέλπιστη δραπέτευσή του, που προκάλεσε μεγάλον ενθουσιασμό στο λαό. Τότε ακριβώς όλα τα μέλη της Επιτροπής Ελέγχου συνελήφθησαν ως όμη­ροι από τους Γερμανούς και κλείστηκαν στο στρατόπεδο συγκέντρω­σης. Ο μόνος που διέφυγε τη σύλληψη ήταν ο δικηγόρος Τάκης Αμπα­τζής, που κατόρθωσε να κλειδώσει τους Γερμανούς, που πήγαν να τον πιάσουν, στο γραφείο του και να εξαφανιστεί. Λίγες μέρες αργότε­ρα η Οργάνωση τον φυγάδευσε στη Μέση Ανατολή.

Η σύλληψη ομήρων την παραμονή της εθνικής γιορτής έγινε εν όψει της επιδρομής που ετοίμαζαν (και πραγματοποίησαν) οι Γερμανοί κατά της Αγιάσου και του Μανταμάδου, όπου είχαν πληροφορίες πως θα γίνονταν εορταστικές εκδηλώσεις με αντιγερμανικό χαρακτήρα. Η επιλογή όμως αυτών ακριβώς των προσώπων, είχε από την ίδια μέρα των συλλήψεων προβληματίσει την Οργάνωση.

 

91 Σχόλια to “Ο άγνωστος ποιητής Άχθος Αρούρης: Η πείνα, το ΕΑΜ και οι δυο δεσπότες της Λέσβου”

  1. Καλημέρα! Καμία λεπτομέρεια για τη μυθιστορηματική σύλληψη του Λαμπαδαρίδη δεν έχει; Μας αφήνει με την προσδοκία…

    Κοίτα να δεις που δεν ήξερα τίποτα για τη μάχη της Δωδεκανήσου. Έπεσα και σε ένα απόσπασμα από σχετικά γερμανικά επίκαιρα:

  2. …στο 0.50» το γνωστό γλυκό σαμιώτικο όπως υπάρχει ακόμα 🙂

  3. Και εδώ το σαμιώτικο έχει την τιμητική του:

  4. Δώστε βάση στην τελευταία εικόνα του τελευταίου βίντεο 🙂 Σκάω τώρα, ας γράψει και κάνας άλλος!

  5. spiral architect said

    Καλημέρα. 🙂
    Μια Μυτιλήνη, δυο δεσπότες. Η Εκκλησία της Ελλάδος είναι διαχρονική. 😛

  6. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1-4: Μπράβο Δύτη,. πολύ ωραία βιντεάκια! Η ιστορία του Λαμπαδαρίδη προφανώς είναι γνωστή και θα υπάρχει στα βιβλία μυτιληνιών αντιστασιακών -αλλά δεν τα έχω πρόχειρα.

    5: Το νησί είναι μεγάλο και οι συγκοινωνίες ακόμα είναι δύσκολες. Αλλά έχει πλάκα, τώρα που έγινε ενιαίος δήμος Λέσβου (με τον Καποδίστρια ήταν καμια δεκαριά), ο μεγαλύτερος σε έκταση ίσως στη χώρα (ενώ στην Κρήτη κάθε νομός έχει πολλούς δήμους), όλες οι υπηρεσίες έφυγαν από τη Δυτική Λέσβο (Καλλονή-Μόλυβο) και συγκεντρώθηκαν στη Μυτιλήνη -κι έμεινε μόνο ο δεσπότης 🙂

  7. sarant said

    5: Αλλά γενικά η Εκκλησία έχει μια τέτοια τάση. Στη Χίο, που είναι αρκετά μικρότερο νησί, υπήρχαν επίσης δύο μητροπόλεις.

  8. Σιγά τις πολλές! η Κρήτη έχει εννιά, αν μετρήσουμε και την αρχιεπισκοπή 🙂

  9. Πάνος με πεζά said

    Δεν διάβασα όλο το άρθρο, αλλά θυμήθηκα την επίσκεψή μου στο πολεμικό μουσείο της Λέρου. Βρίσκεται σε ένα υπόγειο καταφύγιο, όπου εκτός από τα σπάνια αντικείμενα που εκτίθενται, γίνεται και προβολή του ντοκιμαντέρ «Η μάχη της Λέρου». Δεν ξέρω αν μιλάμε για το ίδιο περιστατικό, αλλά αξίζει την επίσκεψή σας, όπως ίσως να διακρίνατε από το βιντεάκι. Από το λιμάνι αριστερά, μετά από μια μικρή παραλιακή διαδρομή.

  10. Ναι, αυτή είναι η μάχη της Λέρου. Σχετικά και τα «Κανόνια του Ναβαρόνε».
    (Μη νομίζετε ότι τα ήξερα όλα αυτά, σήμερα τα έμαθα).

  11. Dimitrios Raptakis said

    Νίκο, ορθά επεσήμανες την αναντιστοιχία μεταξύ εκκλησιαστικών και δημοτικών/διοικητικών συνόρων. Δες για παράδειγμα εδώ: http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%99%CE%B5%CF%81%CE%AC_%CE%9C%CE%B7%CF%84%CF%81%CF%8C%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%82_%CE%9C%CE%AC%CE%BD%CE%B7%CF%82#.CE.91.CF.81.CF.87.CE.B9.CE.B5.CF.81.CE.B1.CF.84.CE.B9.CE.BA.CE.AE_.CF.80.CE.B5.CF.81.CE.B9.CF.86.CE.AD.CF.81.CE.B5.CE.B9.CE.B1_.CE.9C.CE.B5.CE.BB.CE.B9.CF.84.CE.AF.CE.BD.CE.B7.CF.82

  12. atheofobos said

    4
    Η δικαιολογία για την ανάρτηση της φωτογραφίας του Χίτλερ στο ρωσικό μοναστήρι στην αίθουσα των πορτρέτων όσο και για την επιστολή που έστειλαν στις 13/26 Απριλίου 1941 στον Χίτλερ που του ζητούσαν να αναλάβη υπό την Υψηλήν προσωπικήν Αυτής προστασίαν και κηδεμονίαν τον Ιερόν τούτον Τόπον, του οποίου Ηγούμενοι και αντιπρόσωποι τυγχάνομεν, διαδεχομένη εν τούτω τους ιδρυτάς και Ευεργέτας του Ιερού τούτου Τόπου Βυζαντινούς Αυτοκράτορας και διαδόχους τούτων είναι κατά τους μοναχούς επειδή φοβόντουσαν την κατοχή από τους Βούλγαρους και την αρπαγή από αυτούς πολύτιμων κειμηλίων .
    Αν όμως για την πρώτη επιστολή υπήρξε η δικαιολογία ότι έγινε για τον φόβο των Βουλγάρων, ήδη ο κίνδυνος αυτός δεν υπήρχε στις 3 και 4 Μαΐου, γιατί δημοσιεύθηκε στις εφημερίδες της Θεσσαλονίκης ανακοινωθέν της Γερμανικής Διοίκησης Θεσσαλονίκης Αιγαίου ότι το Άγιον όρος ετίθετο υπό Γερμανική προστασία.
    Παρ΄όλα αυτά οι μοναχοί απέστειλαν και δεύτερη επιστολή στον Χίτλερ στην οποία γράφουν:
    Ημείς οι 20 εκλεγμένοι αντιπρόσωποι των ισάριθμων ιερών μονών των αποτελουσών την Μοναστικήν Πολιτείαν του Αγιωνύμου Όρους Άθω δημοσιεύομεν εις επήκοον πάντων την ανοικτήν ταύτην συγχαρητήριον επιστολήν διά τάς κατά των Σοβιετικών νίκας σας. Καί αγαλλόμενοι κραυγάζομεν εν θαυμασμώ:
    Έπεσεν το Ζιτομίρ καί εσώθη η Χριστιανοσύνη.
    Κύριος ο Θεός κρατύνη την υμετέραν εξουσίαν εις έτη πλείστα.
    Το Ζίτομαρ έπεσε στις 10 Ιουλίου ενώ ήδη είχαν εξασφαλίσει την γερμανική προστασία και χωρίς τελικά απώλειες θησαυρών!

  13. leonicos said

    Το έκοψες ακριβώς στο ‘καλό’ για να έρθουμε και την άλλη εβδομάδα, όπως ακριβώς επριέγραφες τα περί ‘σίριαλ’ του Χόλιγουντ. Αλλά πώς να κάνεις κι αλλιώς…

    Στους Μητροπολίτες της Κατοχής να προσθέσεις και τον Ζακύνθου, ο οποίος σε συνεννόηση με τον γερμανό (οι ανόητοι επιμένουν στο αυστριακός αλλά δεν είναι βέβαιο, ούτε σημαίνει κάτι) διοικητή, φυγάδευσαν όλους τους εβραίους της Ζακύνθου.

    Επειδή η ‘Κατεστημένη Εκκλησία’ είναι εξουσία, το πρόβλημα με τον κλήρο, σε όλα τα μέρη του κόσμου, είναι ότι σε ομαλές καταστάσεις φροντίζουν τα της εξουσίας, και γίνονται ‘αμφιλεγόμενοι’ τουλάχιστο, ενώ σε δύσκολες κατστάσεις βγάζουν τον άνθρωπο που έχουν μέσα τους, οπότεείναι φυσικό ν’ αποκαλυφθούν και διαμάντια. Το ίδιο συμβαίνει όταν κάποιος τους προσεγγίζει προσωπικά. Είναι δύσκολο να φανταστείς κάποιον με άμφια, ποιμαντορική ράβδο και μίτρα, να κάνει μπάνιο ή να παίζει ποδόσφαιρο με τα πιτσιρίκια του διπλανού σχολείου, ή όταν σκύβει πλάι σου και σε ακούει ή σε συμβουλεύει. στην Ελλάδα ζούμε, κι έχουμε όλοι ανάλογες εμπειρίες, όποιες κι αν είναι οι γενικές μας θέσεις, είτε ως προς τη θρησκεία είτε ως προς τον κλήρο.

    Ο Ευσέβιος Αλεξανδρείας, αυτός που σκότωσετην Υπατία, είχεένα τρίχινο ράσο και κοιμόταν σε σπηλιά. Ήταν Άγιςο από τη μια και στραβός από την άλλη. ΜΕΓΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

  14. sarant said

    12: Ε ναι, αυτά δεν δικαιολογούνται.

  15. Γς said

    10:
    The Guns of Navarone

    Το γκρικ άιλαντ οβ Ναβαρόνε πόσους δεσποτάδες είχε;
    [Εκτός απ την Παπά, την Irene Papas].

  16. "Ετεροδημότισσα" said

    12. ούτε η πρώτη επιστολή δικαιολογείται.

    δε λέω, έχει τα δίκια του ο Δημήτρης Σαραντάκος αλλά εμένα ο παπούς μου, που δεν ήταν αριστερος με τη βούλα, έλεγε ¨»στον παπά και στον περιπτερά δεν εξομολογούμαστε ούτε αν φαγαμε το μεσημέρι».

  17. cronopiusa said

  18. atheofobos said

    Ο Μέρτεν µετά την κατάρρευση της Γερμανίας αιχµαλωτίστηκε και φυλακίστηκε στο στρατόπεδο Bad Aibling της Αµερικανικής ζώνης στην Γερµανία. Για να επιτύχει την αποφυλάκισή του ζήτησε συστατικές επιστολές από την Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους και από τους Μητροπολίτες Θεσσαλονίκης και Μυτιλήνης!

  19. IN said

    Η περιγραφή του Ιάκωβου («Μπορούμε λοιπόν… απίστους») μια χαρά ταιριάζει και στον Κοζάνης Ιωακείμ (Αποστολίδη). Αυτός, βέβαια, πήγε με το ΕΑΜ και βγήκε στο βουνό.

  20. sarant said

    15: 🙂

    16: Ειδικά που οι περιπτεράδες ήταν συχνά χαφιέδες της αστυνομίας

    18: Ε, αυτό δεν το ήξερα!

  21. leonicos said

    @12 Αθεόφοβε, έχεις δίκιο αλλ’ όχι απόλυτο, και ασφαλώς το ξέρεις. Πιθανότατα μερικοί από αυτούς,μη ξέροντας τι πραγματικά συμβαίνει, να νόμιζαν ότι ο Χίτλερ εκπροσωπούσε ένα καθεστώς ευνομίας και σταθερότητας. Το ίδιο δεν νόμισαν και οι γερμανοί που τον ψήφισαν και τον ανέδειξαν; Δεν νομίζω ότι τα εκατομμύρια των ψηφοφότρων του τον ψήφισαν για να κάνει αυτά που έκανε. Κι έπειτα να ξεχωρίζουμε π.χ. τον αντισημιτισμό ‘δεν θέλω η κόρη μου να πάρει εβραίο’ από τον αντισημιτισμό ‘είναι εβραίος, σκότωσέ τον’. Δεν ξέρω με πόση ευχαρίστηση θα έβλεπες το παιδί σου να παντρευτεί τσιγγάνο, [εξαιρείται η περίπτωση του να είσαι ο ίδιος, δεν σε ξέρω] αλλ’ ασφαλώςδεν θα ψήφιζες κάποιον για να τους σκοτώσει.

    Οι άνθρωποι αυτοί είχαν να διαφυλάξουν όντως θησαυρούς και ήσαν πρακτικά εντελώς ακάλυπτοι. δεν είδες και στα βιντεάκια την κοπελίτσα με τον δίσκο; Λες πως ήταν φιλοναζί ή ότι ήταν περήφανη γι’ αυτό; Κάποια έπρεπε να πάει. Ανν δεν το έκανε θα τους ξάπλωναν όλους κάτω. Κι οι παπάδες; σέρνονταν πήγαιναν και αμήχανοι, και φαίνεται καθαρά. Τώρα αν κάποιος κιότησε κι αν άλλος ήταν με το μέρος τους, αυτόν φτύσε.

    Στο Άγιο Όρος, Φυλάττουν Θερμοπύλας. δεν έχει σημασία ποιανού τις Θερμοπύλες. Πρέπει να δει με τα δικά του μάτια. Φαντάσου να έκαναν αντίσταση, να είχαν κάνει οι ναζί μακελλειό, να είχαν αρπάξει τα πάντα και κάψει τα υπόλοιπα, και να ήταν σήμερα το Άγιο Όρος μια ανάμνηση, ένα μουσείο παραδοξοτήτων ή έστω μια Αθωνική Πολιτεία ρημαδιό. Θα το ήθελες; Εγώ, που είμαι δηλωμένος εκτός παιχνιδιού, δεν θα το ήθελα. άλλο το αντάρτικο στο βουνό, και άλλο όταν έχεις πίσω σου μια κληρονομιά δέκα αιώνων με βάρος άλλων δέκα ακόμα.

    Δεν λέω ότι διαβάζω ευχάριστα το ‘ἐξοχοτάτῳ Χιτλέρῳ’ (δεν θυμάμαι πού το διάβασα) αλλά δεν το κρίνω με κριτήρια του ‘Βροντάει ο Όλυμπος κι αστάφτει η Γκιόνα’. Ο όλυμπος και η Γκιόνα αποκαθίστανται σε δέκα χρόνια. ένας άθως χάνεται ανεπιστρεπτί

  22. LandS said

    21
    Κάτι τέτοια λένε και οι Καθολικοί για τη στάση του Βατικανού τότε.

  23. atheofobos said

    Το ιερατείο στην μεγάλη του πλειονότητα ήταν και είναι αντικομουνιστικό και σαφώς πιο κοντά στην δεξιά και τον φασισμό και τον ναζισμό.
    Η δεύτερη και μη αναγκαία πλέον επιστολή προς τον Χίτλερ που αναφέρω απέδειξε πως το ΑΟ ήταν φιλικό προς αυτόν, όπως άλλωστε και η επίσημη εκκλησία που από το 1933 με το επίσημο όργανο της «Εκκλησία» υμνούσε τον Χίτλερ και τον Μουσολίνι.
    Οι μητροπολίτες Αντώνιος της Ηλείας και ο Ιωακείμ της Κοζάνης, από τους λίγους κληρικούς που πολέμησαν τον κατακτητή με το ΕΑΜ, η ανταμοιβή τους από την Εκκλησία, μετά την απελευθέρωση, ήταν να δικαστούν ερήμην και να καταδικαστούν από το Εκκλησιαστικό Δικαστήριο.
    Επίσης όπως γράφει ο πολυγραφότατος αγιορείτης Μιχήλ Χατζηαντωνίου, που έφυγε από τον Άθω ξεμπροστιάζοντάς τον ως χώρο ψυχοφαρμάκων και κρυφής ομοφυλοφιλίας εξηγεί: «Από την επίσημη αρχή του Αγίου Όρους, ο Χίτλερ θεωρήθηκε φιλόθεος, αφού κατέτρεχε κι εξόντωνε τους Εβραίους». Ο ίδιος αποκαλύπτει: «Επί πολλά χρόνια στην πανήγυρη μοναστηριού δημιουργείτο μεγάλο πρόβλημα διότι στο αρχονταρίκι υπήρχε τεράστια φωτογραφία του Μεταξά. Στις ενστάσεις πολλών επισκεπτών, ότι πρέπει να τον βγάλουν από εκεί οι μοναχοί απαντούσαν: “Αυτός έσωσε την Ελλάδα και ξάφρισε (sic) τους κομμουνιστές!…υπηρέτησε τον ελληνοχριστιανικό πολιτισμό!”, Επίσης καταθέτοντας την μαρτυρία γιατρού του όρους, δηλώνει πως αν ψήφιζαν οι αγιορείτες θα έπαιρνε 50% η Ν.Δ. και 50% η Ακροδεξιά. προσθέτοντας για την τελευταία “και λίγο έβαλα“.
    https://roides.wordpress.com/2010/10/28/28oct10b/
    Όσο για αυτό που γράφεις για τους Γερμανούς » Πιθανότατα μερικοί από αυτούς, μη ξέροντας τι πραγματικά συμβαίνει….» μπορείς να δεις στο ποστ μου ΤΟ ΑΓΝΩΣΤΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΤΟΥ ΧΙΤΣΚΟΚ ΓΙΑ ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ σε φωτογραφία από το φίλμ ότι οι τοποθεσίες με τα στρατόπεδα συγκέντρωσης όπως τα σχεδίασε στο φίλμ ο Χίτσκοκ, είναι διάσπαρτες σε όλη την χώρα. Επίσης έκανε έναν κύκλο γύρω από κάθε στρατόπεδο συγκέντρωσης όπως ήσαν στον χάρτη σε διαφορετικά χωριά και διαφορετικές θέσεις και με τον αριθμό των κατοίκων της περιοχής – έτσι ώστε να φαίνεται πως όλοι γνώριζαν γι΄ αυτά …
    http://www.atheofobos2.blogspot.gr/2014/01/blog-post_17.html
    Ήδη δε τα πρώτα στρατόπεδα συγκέντρωσης δημιουργήθηκαν από το 1933 όπως μπορείς να διαβάσεις στο ποστ μου DIE MOORSOLDATEN, ΕΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΑΠΟ ΤΑ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΝΑΖΙ.
    http://atheofobos2.blogspot.gr/2011/11/die-moorsoldaten.html

  24. nirevess said

    Δεν μου κάνει εντύπωση που στο Ρώσικο μοναστήρι είχαν την εικόνα του Χίτλερ. Είναι με βάση την παναγία αρχή (που την ακολουθούν ΟΛΟΙ) «ο εχθρός του εχθρού μου είναι φίλος μου (προς το παρόν)». Εκτός και αν εκπλήσσεται κανείς που η ρωσική Εκκλησία θεωρούσε τους μπολσεβίκους θανάσιμους εχθρούς της –αλήθεια, γιατί άραγε; αφού είχαν τις καλύτερες των σχέσεων στην ΕΣΣΔ!! (οι μπολσεβίκοι άραγε δεν θεωρούσαν την Εκκλησία θανάσιμη εχθρά τους;)

    Θα ήθελα να διάβαζα μερικές επιστολές από ηγουμένους των Ορθόδοξων μοναστηριών της ΕΣΣΔ προς τον Λένιν και τον Στάλιν, να δω πώς τον προσφωνούσαν…Τι τους έλεγαν; «είσαι σατανάς και σε φτύνουμε»; ή μήπως τους έγλειφαν, μπας και τους λυπηθούν; Και βέβαια μετά οι προκαθήμενοι της εκεί Εκκλησίας ήταν, θέλοντας και μη, πράκτορες της ΚαΓκεΜπέ, περιμένοντας τη «λύτρωση», ώστε να αγιοποιήσουν τον τσάρο Νικόλαο Β’… Συμφωνώ λοιπόν με τον Λεώνικο: σε τόσο άγριους καιρούς, εφόσον είσαι τελείως άοπλος και εφόσον έχεις να διαφυλάξεις μια ολόκληρη κοινότητα και ιστορία, κοιτάζεις πώς θα επιζήσεις. Αυτό έκαναν και με τους Τούρκους παλιότερα οι Αγιορείτες, αυτό έκαναν και κάνουν ακόμα οι μοναχοί της Αγ. Αικατερίνης του Σινά, για να έρθω σε κάτι επίκαιρο, μπας και αποφύγουν την τύχη των χριστιανών του Ιράκ.

    Τα παραπάνω δεν καλύπτουν βεβαίως τα καμώματα του Ιακώβου και των όποιων ομοίων του…

    Αξιόλογη περίπτωση στη Μυτιλήνη ήταν και ο Διονύσιος Χαραλάμπους, ιεροηγούμενος της Μονής Λειμώνος, που συνελήφθη το 1942 για υπόθαλψη Βρετανού στρατιώτη, καταδικάστηκε και, μετά από παραμονή στο στρατόπεδο Παύλου Μελά, αρνήθηκε να βάλει μέσο για να μείνει εκεί και τελικά στάλθηκε σε στρατόπεδα καταναγκαστικής εργασίας στην Αυστρία, όπου έμεινε ως την απελευθέρωση την άνοιξη του 1945. Μητροπολίτης Τρίκκης και Σταγών αργότερα, πέρα από την αξιόλογη ποιμαντική του δράση (νομίζω ότι επί δικής του αρχιεροσύνης εγκαταστάθηκαν γυναίκες στις δύο κενές πια τότε αντρικές μονές των Μετεώρων) και το επίσης αξιόλογο θρησκευτικό συγγραφικό του έργο (Ανατολικός Ορθόδοξος Μοναχισμός κατά τα πατερικά κείμενα, έκδ. Μονής Παντοκράτορος Κερκύρας, 2003), συνέγραψε το Μάρτυρες. Διωγμοί 1942-1945, όπου διηγείται την προσωπική του περιπέτεια. Βιβλίο με μεγάλο ενδιαφέρον, κατά τη γνώμη μου, γιατί βλέπεις πώς βιώνει υποκειμενικά αυτή την κατάσταση ένας χριστιανός ιερωμένος.

  25. stratosbg said

    Reblogged this on a hairless ape.

  26. "Ετεροδημότισσα" said

    20β: ενώ οι παπάδες έ;
    για τους θυρωρούς δεν έλεγε τπτ ο πάπος γιατί προφανώς δεν είχε τέτοιον στο σπίτι του.

  27. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    24: Πολύ ενδιαφέροντα για τον Χαραλάμπους.

  28. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    «αρκετοί ιε­ράρχες στάθηκαν τα δύσκολα αυτά χρόνια δίπλα στο λαό, επιβεβαιώνοντας με τη στάση τους αυτή τις πατριωτικές, λαϊκές ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑΒΟΛΕΣ, από τις οποίες κυρίως η Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλη­σία ΑΝΤΛΟΥΣΕ ΚΑΙ ΑΝΤΛΕΙ το κύρος της στο λαό.»
    Τα υπόλοιπα δεν τα αμφισβητώ, αλλά, δημοκρατικές καταβολές η εκκλησία; το δε κύρος της, το αντλεί στον λαό; δεν το επιβάλλει απο την βρεφική ηλικία; Με μπέρδεψε κάπως ο πατέρας σου.

  29. physicist said

    Α, εκεί που η Εκκλησία ήταν, ας πούμε, αδύναμη ή με την πλάτη στον τοίχο ήταν επιβεβλημένη η συνεργασία με τους τυράννους έτσι ώστε να επιβιώσει. Κι εκεί που δεν ήταν αδύναμη αλλά αντιθέτως ασκούσε η ίδια την εξουσία, βλ. καισαροπαπισμός, χαλιφάτα και τα τρία κακά της μοίρας μας, έπρεπε να γίνει αδίστακτη και εγκληματική ώστε και πάλι να επιβιώσει — αφού αυτή τη φορά ήταν απειλούμενη από τους άπιστους, από τους φριχτούς αιρετικούς κάθε λογής κι από αυτό το Τέρας της Ιστορίας, τον Γαλιλαίο.

    Makes sense.

  30. Αυτό το ποιηματάκι μου χάλασε τη μέρα. Είχα την εντύπωση πως το ρήμα φοφάω απευθύνεται μόνο σε ζώα αλλά ίσως να μην είναι καλά τα ελληνικά μου. Ομως και σωστό να είναι είναι αποκρουστικό

  31. 5 – 6
    Δεν διάβασα όλα τα σχόλια αλλά με το που είδα το 5 πήγα να γράψω αυτό που τελικά το λέει ο Νικοκύρης ακριβώς από κάτω: όχι μόνο μια Μυτιλήνη δυο δεσποτάδες, αλλά ένας δήμος δυο δεσποτάδες. Η επιβολή του δόγματος ένα νησί ένας δήμος (που βέβαια δεν ίσχυσε ούτε στην Πελοπόννησο – ναι, ΕΙΝΑΙ νησί – ούτε στην Κρήτη (σιγά και μην δεχόντουσαν κάτι τέτοιο οι κρητικοί) ούτε όμως και στην Εύβοια που είναι (ήταν) νησί – νομός. Η αρχή έγινε απ’ τη Μυτιλήνη που είναι 100 * 100 χιλιόμετρα περίπου!

    Πάντως, και με τους καποδιστριακούς δήμους, ο τότε δήμος Άντισσας – Ερεσού ανήκε σε δυο δεσποτάδες. Και γράφοντας για τους δυο δεσποτάδες θυμήθηκα πως δεν είναι ανατολή – δύση ο χωρισμός αλλά βοράς – νότος. Ο ένας είναι ο Μυτιλήνης, Ερεσού και Πλωμαρίου (όπως είναι ο τίτλος του) και πιάνει όλο το νότιο νησί κι η έδρα του είναι στη Μυτιλήνη (κάποτε πρέπει να ήταν τρεις μητροπόλεις που ενώθηκαν, ξέρω πως υπήρξες κι ένα δεσπότης Πλωμαρίου) κι ο άλλος είναι ο Μηθύμνης με έδρα την Καλλονή (που ήταν το κέντρο του δυτικού τμήματος) και έχει δικαιοδοσία στο βόρειο μέρος του νησιού (π.χ. το Μανταμάδο και το εκεί προσκύνημα του Ταξιάρχη).

  32. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    21 – «Στο Άγιο Όρος, Φυλάττουν Θερμοπύλας. δεν έχει σημασία ποιανού τις Θερμοπύλες.» Έχει μεγάλη σημασία, οι Θερμοπύλες που φυλάττουν, είναι της παράνοιας, του μισογυνισμού, της οπισθοδρόμησης, και της φιλαργυρίας (το Βατοπαίδι είναι πρόσφατο) καλυμμένα πίσω απο τον πνευματικό και καλλιτεχνικό πλούτο που έχουν συσωρεύσει ανα τους αιώνες, απο μερικούς ελάχιστους ανιδιοτελείς μοναχούς.
    Δεν ανέδειξαν οι Γερμανοί τον Χίτλερ, 33% πήρε το 1932, η οικονομική ελίτ τον προώθησε τον ανέδειξε και τον στήριξε, όπως κάνει και με όλους τους μειοψηφούντες κυβερνήτες (αλλά και πλειοψηφούντες) ανα τον κόσμο και τις εποχές, η δημοκρατία πάντα κερδίζει. Μπορεί αν μη ήξεραν στην αρχή τι έκανε ο Χίτλερ, αλλά μετά όταν έπαιρναν τις περιουσίες των εβραίων ήξεραν πολύ καλά, γι΄αυτό και ανέβηκε κατακόρυφα μέχρι παράνοιας η δημοφιλία του. Κατά τ΄άλλα με κάλυψαν ο Lands κι ο Αtheofobos.

  33. Καλά, το μεγάλο μπλέξιμο με την εκκλησιαστική διαίρεση σε μητροπόλεις και την πολιτική σε νομούς είναι στο Μενίδι της Άρτας. Γιατί μπορεί να είναι γνωστό έτσι και να ανήκει στη μητρόπολη Άρτας, αλλά πολιτικά ανήκει στον (πρώην) νομό Αιτωλοακαρνανίας (τώρα στο δήμο Αμφιλοχίας). Κι ο χαμός γίνεται όταν θέλει κάποιος διαζύγιο: πρέπει να πάει στην Άρτα (20 χλμ βόρεια) για να λύσει θρησκευτικά το γάμο του (αν έχει κάνει θρησκευτικό βεβαίως) και στο Αγρίνιο (65 χλμ νότια) για τα δικαστήρια. Αλλά η έδρα του νομού είναι το Μεσολόγγι (92 χλμ νότια).

  34. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    30: Για μαζικούς θανάτους από την πείνα λέγεται.

    31; Όταν όμως προτάθηκε η διάσπαση του δήμου πρόσφατα, αρκετοί διαφώνησαν -όχι;

  35. Πολύ ωραίο, όπως πάντα.
    Η πείνα στα νησιά οφειλόταν οτι δεν επέτρεπαν οι δυνάμεις κατοχής το ψάρεμα, να ανοιχτεί μια βάρκα στο πέλαγος και να ψαρέψει. Και βέβαια ο αποκλεισμός.

    Δεν κατάλαβα, ποιο Ρωσικό Μοναστήρι είναι αυτό στο Βίντεο;

  36. Όσο για το τι σημαίνει μοναστήρι, εμείς οι άλλοι, υλιστές και άπιστοι , τα μπερδεύουμε και καμιά φορά κάνουμε προβολές, που δεν κολλάνε. Νομίζουμε οτι το μοναστήρι είναι, ή μάλλον ένα ιδανικό μοναστήρι θα έπρεπε να ήταν, ένας θεσμός αλληλεγγύης και φιλανθρωπίας. Οι καλόγεροι δεν το βλέπουνε έτσι.

    Δεν νοιώθουν υποχρεωμένοι να παρέχουν υλικά αγαθά , οι περισσότεροι θεωρούν οτι αυτό που προσφέρουν είναι πνευματικό, panis angelicus, συγκεκριμένα η προσευχή. Τρεις λειτουργίες καθημερινά, σε όλη τους τη ζωή, είναι πάρα πολύ. Εγώ που μου αρέσει και η βυζαντινή μουσική, δεν έχω αντέξει ποτέ μία λειτουργία ολόκληρη 🙂 Όντως βαριά η καλογερική.

    Γιαυτό όμως και θεωρούν ότι δε χρωστάνε στο σύνολο, αλλά ότι η κοινωνία τους χρωστάει και πρέπει να τους δίνει. -Το μοναστήρι να ‘ν καλα

    Και γι αυτό έχουμε παραδείγματα άθλιων, φιλοχρήματων και αντικοινωνικών μοναστηριών, όρα και Βατοπαίδι. Στην κατοχή, που πέθαινε ο κόσμος, σε κάποια μοναστήρια για να ανοίξουν τις αποθήκες τους, χρειάστηκε να επέμβει ο ΕΛΑΣ.

  37. 34 Απ’ όσο ξέρω, οι συζητήσεις έγιναν σε κεντρικό και μόνο επίπεδο (κυβερνητικό). Εκεί υπήρξαν αντιρρήσεις πως δεν ήθελαν ν’ ανοίξουν τέτοια θέματα παρότι υποτίθεται πως είχε υπάρξει δέσμευση για σπάσιμο του συγκεκριμένου σε 4 – 5 δήμους. Τώρα, αν υπήρξαν και τοπικές αντιδράσεις δεν ξέρω. Πάντως, η Καλλονή με την Αγιαπαρασκευή και τα μεταξύ τους χωριά έπιαναν τα κριτήρια που είχαν υποτίθεται μπει τότε (10 χιλ. κάτοικοι για τους μη αστικούς δήμους και 20 χιλ. για τους αστικούς. Εκεί γύρω είναι γύρω στις 24 χιλιάδες !!!).

  38. Theo said

    Καλημέρα,

    Εκτός από το μέγα πλήθος των απλών κληρικών, παπάδων και καλογήρων που κράτη¬σαν πατριωτική στάση και εντάχθηκαν στην Αντίσταση, αρκετοί ιε¬ράρχες στάθηκαν τα δύσκολα αυτά χρόνια δίπλα στο λαό, επιβεβαιώνοντας με τη στάση τους αυτή τις πατριωτικές, λαϊκές και δημοκρα¬τικές καταβολές, από τις οποίες κυρίως η Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλη¬σία αντλούσε και αντλεί το κύρος της στο λαό.

    Νομίζω πως τα παραπάνω λόγια του πατέρα του Νικοκύρη, που έζησε τα γεγονότα, απηχούν την πραγματικότητα και συμφωνώ με τις επισημάνσεις του Λεώνικου. Πολλοί κληρικοί εντάχθηκαν στην αντίσταση κατά των κατακτητών (ας θυμηθούμε τον παπα-Ανυπόμονο, εφημέριο του Βελουχιώτη, αλλά και τον αρχιεπίσκοπο Δαμασκηνό, που φυγάδευε αντιστασιακούς και Εβραίους και τον πρώην αρχιεπίσκοπο Χρύσανθο, το διαμέρισμα του οποίου στην Κυψέλη ήταν το κέντρο επικοινωνίας με τη Μ. Ανατολή, μέσω του ασυρμάτου του, τον Παντελεήμονα Φωστίνη, μετέπειτα μητροπολίτη Χίου, που οργάνωσε αντιστασιακή ομάδα στην Κάρυστο, κλπ.).

    Στον Εμφύλιο όμως, η επίσημη Εκκλησία (εκτός από κάποιες εξαιρέσεις) πήρε σαφώς το έρος των κρατούντων. Τότε πολλοί κληρικοί σφαγιάστηκαν από τους αντάρτες είτε γιατί κήρυτταν εναντίον τους, είτε γιατί απλώς ήταν παπάδες*. Αυτό πόλωσε την κατάσταση, κι έτσι μετεμφυλιοπολεμικά η Εκκλησία ταυτίστηκε με την εθνικοφροσύνη.

    Διαφορετική ήταν η στάση των Αγιορειτών στον Εμφύλιο. Αρνήθηκαν να μπουν στο κλίμα της πόλωσης και να συνταχθούν είτε με τη μια είτε με την άλλη παράταξη. Έτσι, τον Ιανουάριο του 1946, απηύθυναν έκκληση προς αμφότερες τις πλευρές, να συμφιλιωθούν , για να «παύση το μέγα κακόν του εμφυλίου πολέμου». Συντάκτης της εν λόγω έκκλησης ήταν ο Αρχιμ. Γαβριήλ, ηγούμενος της Μονής Διονυσίου, ο ίδιος που, διπλωματικότατα, συνέταξε τη μία επιστολή προς τον Χίτλερ στις 26-4-1941, που κατέληξε στο ανακοινωθέν της Γερμανικής Διοίκησης Θεσσαλονίκης Αιγαίου ότι το Άγιον όρος ετίθετο υπό Γερμανική προστασία (δεύτερη επιστολή δεν υπήρξε, όπως ισχυρίζεται ο Atheofobos στο σχ. 12 κα., με βάση μια παραπομπή σε άρθρο του αναξιόπιστου και προκατειλημμένου Γ. Μουστάκη στον «Δαυλό»).
    Κάποιοι αγιορείτες στον Εμφύλιο συντάχθηκαν με τους αντάρτες (και αργότερα απελάθηκαν) αλλά οι περισσότεροι κράτησαν ουδετερότητα και βοηθούσαν και τους αντάρτες και τους χωροφύλακες, όταν είχαν την ανάγκη τους (βλ. Σιμωνοπετρίτες πατέρες που γνωρίσαμε και αγαπήσαμε (1873-1977) Άγιον Όρος 2014, σσ. 124-126, όπου ένας μοναχός κρύβει μιαν αντάρτισσα, και σσ. 159-162, όπου άλλος μοναχός βοηθά και αντάρτες και χωροφύλακες και ξυλοφορτώνεται και από τις δυο πλευρές).

    Παρά την επιστολή προς τον Χίτλερ και παρά τους ισχυρισμούς του Atheofobos ότι τάχα τα κειμήλια του Αγίου Όρους δεν κινδύνευσαν, αυτά όντως κινδύνευσαν, όπως φαίνεται στο βιβλίο του καθηγητή Δημ. Τσάμη, καθηγητή του ΑΠΘ και τ. πολιτικού διοικητή του Αγίου Όρους, βάσει εγγράφων των αγιορειτικών αρχείων: Άγιον Όρος : Προσέγγιση στην πρόσφατη ιστορία του, Θεσσαλονίκη, 2007.

    Ιδού, τι γράφει περιληπτικά η Wiki:
    Τον Ιούνιο του 1941 φθάνει στο Άθω μικτή αποστολή από γερμανούς αξιωματικούς και επιστήμονες επικεφαλής της οποίας ήταν ο Γερμανός βυζαντινολόγος Φράντς Ντέλγκερ-παλιός γνώριμος των μοναχών του Αγίου όρους από παλιότερες εκεί επισκέψεις – του πανεπιστημίου του Μονάχου, με σκοπό τη μελέτη και φωτογράφηση εγγράφων και χειρογράφων που βρίσκονταν στις βιβλιοθήκες του Αγίου όρους. Οι μοναχοί προετοιμάστηκαν με συστατικές επιστολές που τους απέστειλαν οι Τσολάκογλου, Λογοθετόπουλος, Γεννάδειος Θεσσαλονίκης και άλλοι. Στην πραγματικότητα η αποστολή αυτή είχε οργανωθεί από την Einsatzstab Reichsleiter Rosenberg fur die besetzten Gebiete. Η επιστημονική αυτή ομάδα έφτασε στις 15 Ιουνίου του 1941 και πραγματοποίησε στη διάρκεια της επίσκεψής της 1900 φωτογραφικές λήψεις χειρογράφων, μικρογραφιών, εικόνων και άλλων κειμηλίων. Η επίσκεψη αυτή δεν άφησε αδιάφορη την κυβέρνηση και ο Τσολάκογλου με απόρρητο έγγραφό του εφιστούσε την προσοχή στον Γενικό Διοικητή Μακεδονίας για τη διαφύλαξη των αγιορείτικων θησαυρών. Το φθινόπωρο του 1943 η Einsatzstab Reichsleiter Rosenberg αποπειράθηκε να κλέψει τους θησαυρούς-πιθανώς ερήμην του Φράντς Ντέλγκερ- κάτι που στο τέλος αποτράπηκε, άγνωστο από ποιούς.

    Επίσης, πολλοί αγιορείτες, μεταξύ των οποίων και ο ηγούμενος της Διονυσίου Γαβριήλ, έκρυψαν και φυγάδευσαν Άγγλους, Αυστραλούς και Νεοζηλανδούς στρατιώτες (βλ. το βιβλίο του Νεοζηλανδού στρατηγού W. B. Thomas Dare to be free και το βιβλίο του Αρχιμ. Γαβριήλ Λόγος Γέροντος, Άγιον Όρος 2013, σσ. 87-96). Ένας από αυτούς το πλήρωσε με τη ζωή του, ενώ άλλοι φυλακίστηκαν στο στρατόπεδο του Παύλου Μελά στη Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια στο Μαουτχάουζεν και άλλα γερμανικά στρατόπεδα συγκέντρωσης.)

    Νομίζω πως, μετά από εφτά δεκαετίες, χρειάζεται μια πιο ψύχραιμη και νηφάλια αντιμετώπιση των θλιβερὠν ιστορικών γεγονότων.

    @7:
    Δε νομίζω πως τον 20α αιώνα στη Χίο υπήρχαν δύο μητροπόλεις

    *Στις σσ. 264-424 του βιβλίου του Κωνστ. Βοβολίνη Η Εκκλησία εις τον αγώνα της ελευθερίας 1453-1953 απαριθμούνται, κατά μητροπόλεις, εκατοντάδες κληρικοί, θύματα των κατακτητών, του ΕΛΑΣ και του Δ.Σ.

  39. Theo said

    Ξαναποστάρω δυο παραγράφους, λόγω λαθών με κάποιους λίκνους:

    Διαφορετική ήταν η στάση των Αγιορειτών στον Εμφύλιο. Αρνήθηκαν να μπουν στο κλίμα της πόλωσης και να συνταχθούν είτε με τη μια είτε με την άλλη παράταξη. Έτσι, τον Ιανουάριο του 1946, απηύθυναν έκκληση προς αμφότερες τις πλευρές, να συμφιλιωθούν απηύθυναν έκκληση προς αμφότερες τις πλευρές, να συμφιλιωθούν , για να «παύση το μέγα κακόν του εμφυλίου πολέμου». Συντάκτης της εν λόγω έκκλησης ήταν ο Αρχιμ. Γαβριήλ, ηγούμενος της Μονής Διονυσίου, ο ίδιος που, διπλωματικότατα, συνέταξε τη μία επιστολή προς τον Χίτλερ στις 26-4-1941, που κατέληξε στο ανακοινωθέν της Γερμανικής Διοίκησης Θεσσαλονίκης Αιγαίου ότι το Άγιον όρος ετίθετο υπό Γερμανική προστασία.

    Επίσης, πολλοί αγιορείτες, μεταξύ των οποίων και ο ηγούμενος της Διονυσίου Γαβριήλ, έκρυψαν και φυγάδευσαν Άγγλους, Αυστραλούς και Νεοζηλανδούς στρατιώτες (βλ. το βιβλίο του Νεοζηλανδού στρατηγού W. B. Thomas Dare to be free και το βιβλίο του Αρχιμ. Γαβριήλ Λόγος Γέροντος, Άγιον Όρος 2013, σσ. 87-96). Ένας από αυτούς το πλήρωσε με τη ζωή του, ενώ άλλοι φυλακίστηκαν στο στρατόπεδο του Παύλου Μελά στη Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια στο Μαουτχάουζεν και άλλα γερμανικά στρατόπεδα συγκέντρωσης.)

  40. sarant said

    38: Όταν ήταν επίσκοπος ο Ιωακείμ Στρουμπής, ο μόνος εαμίτης που δεν έχει ακόμα αποκατασταθεί, ήταν δύο. Έτσι ξέρω τουλάχιστον.

  41. Theo said

    @40:
    Στο βιβλίο του Βοβολίνη Η Εκκλησία εις τον αγώνα της ελευθερίας 1453-1953 ο Ιωακείμ Στρουμπής αναφέρεται (στην περίοδο 1912-1922) ως «Επίσκοπος Αρδαμερίου … υπηρετήσας προηγουμένως εν Λήμνω, επέδειξε λαμπράν εθνικήν δράσιν, καταδικασθείς δι’ αυτήν εις εξάμηνον φυλάκισιν». Ίσως αργότερα να έγινε μητροπολίτης Χίου, αλλά θα ήταν αρκετά ηλικιωμένος στην Κατοχή.

  42. sarant said

    Αυτός είναι.
    http://www.koraeslibrary.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=node&cnode=456

  43. atheofobos said

    Σε τηλεοπτική εκπομπή ο Μουστάκης αναφέρει πως βρήκε την πρώτη επιστολή και επίσης αναφέρει και για την ύπαρξη της δεύτερης.
    Που υπάρχει η διάψευση για την ύπαρξη της δεύτερης και από ποιόν;

  44. sarant said

    38: Επίσης, Theo, ο Παντελεήμονας Φωστίνης (ο «άλλος» επίσκοπος Χίου) δεν έπαιξε καλό ρόλο στον Εμφύλιο σύμφωνα με τα δικά μας τα κιτάπια.

  45. Ηλεφούφουτος said

    Για τη μάχη της Λέρου είχαν βγάλει ειδικό τεύχος τα Ιστορικά της Ελευθεροτυπίας.
    Και τέλος πάντων όσοι δεν το διάβασαν σίγουρα θα πήγαν να δουν τη Βάνα Μπάρμπα στο «Μεντιτερράνεο» (καλά, αστειεύομαι – η ταινία δεν είχε και μεγάλη σχέση με το οτιδήποτε).

    Εδώ γίνεται αναφορά στη μαυραγορίτική δραστηριότητα του Μυτιλήνης

  46. Theo said

    @42:
    Ναι, από την παραπομπή σου, Νικοκύρη, φαίνεται πως προπολεμικά υπήρχε και η Μητρόπολη Καρδαμύλων στη Χίο και πως ο Ιωακείμ υπήρξε Μητροπολίτης της και στη συνέχεια, το 1933, Μητροπολίτης Χίου, δηλαδή ήταν ο προκάτοχος του Φωστίνη. (Ίσως, τότε, το 1933 δηλαδή, μετά τον θάνατο του μητρ. Χίου, οι δύο μητροπόλεις να ενώθηκαν σε μία, την οποία ποίμαινε ως το 1946 ο μέχρι τότε Καρδαμύλων Ιωακείμ.)

    @44:
    Ναι, ο Φωστίνης ήταν αγγλόφιλος δεξιός που, ως Μητροπολίτης Καρυστίας και Σκύρου από το 1922, οργάνωσε στην Κύμη και στην Κάρυστο αντίσταση για τη φυγάδευση Άγγλων και δεξιών αντιστασιακών. Και μάλλον γι᾿ αυτό, τον επέλεξαν το 1946 ως διάδοχο του Ιωακείμ. (Το 1943 είχε παραιτηθεί της ενεργού υπηρεσίας).

    @43:
    Στην εκπομπή ο Μουστάκης αφηγείται πως «ανακάλυψε» στα σοβιετικά αρχεία μια γνωστή επιστολή των Αγιορειτών προς τον Χίτλερ. Δεν μας λέει τίποτα για το πού βρήκε την υποτιθέμενη δεύτερη, του 1944. Και στην εκπομπή φαίνεται μόνο ένα απόσπασμά της.
    Μόνο αν την έχει δημοσιεύσει, θα ασχολιόταν κάποιος σοβαρός ιστορικός με το θέμα. Και απλούστατα, εφόσον δεν είναι ιστορικός, αλλά αναξιόπιστος, γνωστός «μαϊντανός» τηλεοπτικών εκπομπών, δεν ασχολήθηκε κανείς ιστορικός να διαψεύσει αυτό το απόσπασμα της υποτιθέμενης επιστολής.
    Ο Τσάμης που ασχολήθηκε με αυτήν την ιστορική περίοδο του Αγίου Όρους και άλλοι μεταγενέστεροι ιστορικοί (που όλοι σέβονται τον εαυτό τους) δεν αναφέρονται καθόλου σ’ αυτήν. Μόνο κάποιοι νεοπαγανιστικοί ή άκρως αντιεκκλησιαστικοί ιστότοποι.

    Κι ένας αντίλογος στα περί Χιτλερ και Αγίου Όρους εδώ.

  47. Μάλλον την εποχή μετά την ενσωμάτωση στην (παλιά Ελλάδα) υπήρχαν πολλές μητροπόλεις που συνενώθηκαν. Αυτό βγαίνει τόσο απ’ την αναφορά της μητρόπολης Καρδαμύλων, ακόμα κι απ’ τον σημερινό τίτλο (Χίου, Ψαρών και Οινουσών) αλλά κι απ’ την Μυτιλήνης, Ερεσού και Πλωμαρίου που ξέρω πως στο μεσοπόλεμο ήταν τρεις.

    Ψάχνοντας λίγο τώρα έπεσα στη βιογραφία του Κίτρους κι απ’ ό,τι κατάλαβα όταν ήρθαν πρόσφυγες οι δεσποτάδες τους φτιάξανε προσωποπαγείς μητροπόλεις που όταν μετακινιόντουσαν σε κενούμενη θέση συγχωνευόταν με την αρχική

  48. Για το ΆγιονΌρος και τον Εμφύλιο, να προσθέσουμε πως το 1949 σ’ αυτό κατέφυγαν αρκετοί αντάρτες που είχαν αποκοπεί και δεν μπορούσαν να βγούν Βουλγαρία. Υπάρχουν και σχετικές ιστορίες για το πώς έγιναν σιωπηρά δεκτοί καθώς ήσαν νέοι, εργατικοί και πρόθυμοι να σωπάσουν, προκειμένου να μην τους βρουν τα χειρότερα.

  49. Theo said

    @47:
    Ναι, αυτό με τις προσωποπαγείς μητροπόλεις όπου εγκαταστάθηκαν πρόσφυγες επίσκοποι συνέβη σε πολλές περιοχές, όπως και στα Γιαννιτσά καθ’ ημάς, όταν διαρέθηκε για κάποια χρόνια η τότε Μητρόπολη Εδέσσης και Πέλλης.

  50. atheofobos said

    43
    Μόνο αν την έχει δημοσιεύσει, θα ασχολιόταν κάποιος σοβαρός ιστορικός με το θέμα.

    Η επιστολή έχει δημοσιευτεί από τον Δρ. θεολογίας-κοινωνιολογίας Γεώργιο Μουστάκη στο περιοδικο «Δαυλός» τεύχος 251,Νοέμβρη 2002 και έκτοτε έχει δημοσιευτεί επανειλημμένα χωρίς να γνωρίζω να την έχει διαψεύσει κανείς.
    Η επιστολή είναι η εξής:

    Ανοικτή Επιστολή Ιεράς Επιστασίας
    Προς την Αυτού Εξοχότητα
    Αρχηγόν του Γ΄ Ράιχ
    Αδόλφον Χίτλερ
    Ημείς οι 20 εκλεγμένοι αντιπρόσωποι των ισάριθμων ιερών μονών των αποτελουσών την Μοναστικήν Πολιτείαν του Αγιωνύμου Όρους Άθω δημοσιεύομεν εις επήκοον πάντων την ανοικτήν ταύτην συγχαρητήριον επιστολήν διά τάς κατά των Σοβιετικών νίκας σας. Καί αγαλλόμενοι κραυγάζομεν εν θαυμασμώ: Έπεσεν το Ζιτομίρ καί εσώθη η Χριστιανοσύνη.
    Κύριος ο Θεός κρατύνη την υμετέραν εξουσίαν εις έτη πλείστα.
    Οι 20 αντιπρόσωποι της ενιαυσίου συνάξεως των 20 κυριάρχων μονών της Αθωνικής Πολιτείας.
    Α΄ ΤΕΤΡΑΔΟΣ: Λαύρας, Δοχειαρίου, Ξενοφώντος, Εσφιγμένου.
    Β΄ ΤΕΤΡΑΔΟΣ: Βατοπεδίου, Κουτλουμουσίου, Καρακάλου, Σταυρονικήτα.
    Γ΄ ΤΕΤΡΑΔΟΣ: Ιβήρων, Παντοκράτορος, Φιλοθέου, Σίμωνος Πέτρας.
    Δ΄ ΤΕΤΡΑΔΟΣ: Χιλιανδαρίου, Ξηροποτάμου, Αγ. Παύλου, Οσίου Γρηγορίου.
    Ε΄ΤΕΤΡΑΔΟΣ: Αγ. Διονυσίου, Ζωγράφου, Αγ. Παντελεήμονος, Κωνσταμονίτου».»

  51. leonicos said

    @37 Λάμπρο, ευτυχώς που δεν μπορείς να με πεις και ναζί.

    οι Θερμοπύλες που φυλάττουν, είναι της παράνοιας, του μισογυνισμού, της οπισθοδρόμησης, και της φιλαργυρίας

    Προφανώς δεν έχεις πάει να δεις πως ζουν και τι κάνουν. Κι εγώ ξέρω κοπτικά μοναστήρια στο Νέγκεβ και στο Σινά, σπουδαίο όσο η Αγ. Αικατερίνη, αλλά δεν πάνε γιατί δεν είναι ορθόδοξα. Το άβατο δεν είανι μισογυνισμός· είναι θέση. Οι ίδιοι δεν είναι καθόλου μισογύνηδες. Ούτε παρανοϊκοί. Δεν συμφωνείς μαζί τους όπως δεν συμφωνώ κι εγώ, αλλά τους σέβομαι.

    το Βατοπαίδι είναι πρόσφατο
    το Βατοπαίδι δεν είναι μόνο στο Άγιο Όρος· είναι παντού. Εκδηλώθηκε ένα λαμόγιο κι εκεί όπως παντού. Θλιβεροί είναι οι πιστοάπιστοι πολιτικοί που δεν παίρνουν αποφάσεις με βαρύδια. Λίγα παγκάρια έχουν ληστέψει οι ίδιοι παντού;

    οικονομική ελίτ τον προώθησε τον ανέδειξε και τον στήριξε, όπως κάνει και με όλους τους μειοψηφούντες κυβερνήτες (αλλά και πλειοψηφούντες) ανα τον κόσμο
    Δεν μου είπες κάτι καινούργιο. Ο Χίτλερ, πριν δείξει το πραγματικό του πρόσωπο, έβγαινε στα μπαλκόνια και τον κοσμάκη τον έπιανε παραλήρημα, μαζί μετους εβραίους και τους κομμουνιστές. Ο Τέλμαν κατάλαβε ποιος ήταν ο χίτλερ αφού εκτελέστηκε.

    δημοκρατία πάντα κερδίζει.
    Ευχαριστώ, αλλά πότε; Ρίξε μια ματιά στο αθηναίων Πολιτεία του Αριστοτέλη να τη δεις από κοντά. Τη δημοκρατία την κάνουν δημοκράτες. Δείξ’ τους μου.

    Πάντως δεν βγήκα να υπερασπιστώ τους παπάδες. Την μετριοπάθεια και την καταδίκη ή απαλλαγή με γνώση υπερασπίζομαι

    Και ασφαλώς δεν τα ξέρω όλα.

  52. leonicos said

    δεν ξέρω αν ο Μουστάκης είναι μαϊδανός της ΤιΒι. Κι εμένα μπορείς να με πεις μαϊδανό του ιστολογίου εδώ. Ο Γς είναι άνιθος (α στερητικό + ήθος)

    Αλλά γνωρίζω τον Μουστάκη από παιδί. Ξεκίνησε από τόσο χαμηλά κι έφτασε τόσο ψηλά που του βγάζω το καπέλο. κι έφτασε καθαρά, χωρίς να γλείψιε και να προσκυνήσει, το αντίθετο μάλιστα.

    Μπορεί να είναι κάπου λάθος. αλλά είναι πολύ ευαίσθητος. και συνήθως δεν αερολογεί.

  53. leonicos said

    Νοικοκύρη συγνώμη

    δεν έγραψες εσύ για τα σίριαλ του χόλιγουντ. Ο Σακελλάριος τα έγραψε στο Λες και ήταν χθες, και μπερδεύτηκα

  54. Theo said

    @50:
    1) Δεν βλέπω ημερομηνία στην επιστολή.
    2) Μάλλον ο «Δαυλός» είναι τόσο σοβαρό περιοδικό, που κανείς σοβαρός ιστορικός δεν το πήρε είδηση.

    έκτοτε έχει δημοσιευτεί επανειλημμένα
    Πού;
    Σε νεοπαγανιστικούς ή άκρως αντιεκκλησιαστικούς ιστότοπους που, ως γνωστόν, διακρίνονται για την αντικειμενικότητα και τη φιλαλήθειά τους;

    @52:
    Λεώνικε, δεν γνωρίζω προσωπικά τον Μουστάκη, αλλά οταν έβλεπα στην τηλεόραση αυτόν τον δρα Θεολογίας που από θρησκευτικά δεν ξέρει την τύφλα του, σχημάτισα τη γνώμη του «μαϊντανού» που βόλευε όλους τους φωταδιστές και «προοδευτικούς» που τον καλούσαν στις εκπομπές του.

  55. Theo said

    διὀρθωση:
    Όταν έβλεπα στην τηλεόραση αυτόν τον δρα Θεολογίας που από θρησκευτικά δεν ξέρει την τύφλα του, σχημάτισα τη γνώμη ότι επρόκειτο για «μαϊντανό» που βόλευε όλους τους φωταδιστές και «προοδευτικούς» που τον καλούσαν στις εκπομπές τους.

  56. Theo said

    @54:
    Εκτός από ημερομηνία, δεν υπάρχει πουθενά (στο Διαδίκτυο) ούτε φωτογραφία της, ούτε αριθμός πρωτοκόλλου (όπως σε όλα τα έγγραφα της Ι. Κοινότητος Αγίου Όρους).
    Πολύ ύποπτα όλα αυτά!

  57. Αν ο Τσίπρας δεν ξέρει τι να πει στην Μέρκελ ίσωα αυτοί οι στίχοι του Ντύλαν να τον βοηθούσαν…

    Dear landlord
    Please don’t put a price on my soul
    My burden is heavy
    My dreams are beyond control
    When that steamboat whistle blows
    I’m gonna give you all I got to give
    And I do hope you receive it well
    Dependin’ on the way you feel that you live

    Dear landlord
    Please heed these words that I speak
    I know you’ve suffered much
    But in this you are not so unique
    All of us, at times, we might work too hard
    To have it too fast and too much
    And anyone can fill his life up
    With things he can see but he just cannot touch

    Dear landlord
    Please don’t dismiss my case
    I’m not about to argue
    I’m not about to move to no other place
    Now, each of us has his own special gift
    And you know this was meant to be true
    And if you don’t underestimate me
    I won’t underestimate you

  58. Ριβαλντίνιο said

    Ρε Theo μην το ψάχνεις. Χωρίς να θέλω να γίνω απόλυτος ( αλλά τώρα θα γίνω 🙂 ) ο Μουστάκης δεν είναι να τον εμπιστεύεσαι. Οι τελευταίες του τηλεοπτικές εμφανίσεις ήταν στο κανάλι 9 με τον υπεύθυνο του ΙΧΩΡ και ραδιοφωνικές στον Λαβίθη όταν ήταν στο ΣΚΑΙ ακόμη, γύρω στις 3-4 τα ξημερώμτα, είχε κάτι αυπνίες και πήρε τηλεφωνάκι. 🙂 🙂 🙂

    «Έπεσεν το Ζιτομίρ καί εσώθη η Χριστιανοσύνη»
    Έσκασα στα γέλια. Δηλαδή για την αντεπίθεση στις Αρδέννες τι θα έγραφαν ? Ήρθαν οι δυο μάρτυρες της Αποκάλυψης στην Γη !!! 🙂 🙂

  59. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Ιωακείμ Στρουμπής
    Κατά κόσμον Χριστόφορος Στρουμπής αλλά πήρε το εκκλησιαστικό όνομα Ιωακείμ. Το Χριστόφορος δεν είναι φαίνεται.Πάντως δεν είναι υποχρεωτική η αλλαγή του ονόματος, όπως ξέρω από περιπτώσεις που κράτησαν το βαφτιστικό τελοσπάντων.Το λέω,έτσι στη μνήμη του, μιας και δεν ήξερα,δε θυμόμουν, γιατί σα να ξαναναφέρθηκε εδώ, την περίπτωσή του και πως σήκωσε ανάστημα παρά τα ράσα του.

  60. Theo said

    @59 :
    Ε, ναι, κι ο Μεσογαίας Νικόλαος κράτησε το όνομά του.
    Το σωστό θα ήταν ότι πήρε το » μοναχικό «, όχι το εκκλησιαστικό όνομα Τάδε.

  61. Λ said

    α. Η ετυμολογία του επιθέτου Στρουμπής ποιά είναι; Εμείς έχουμε χωριό Στρουμπί.

    Μια άλλη λέξη που παρουσιάζει ενδιαφέρον είναι οι δεσποτάδες που σήμερα δεν χρησιμοποιείται τόσο πολύ. Τους επισκόπους τώρα τους λέμε μητροπολίτες και τις επισκοπές μητροπόλεις. Παρουσιαζει ενδιαφέρον και το θηλ. η δεσπότις, η δέσποινα

    γ. Μου θυμίσατε το Μακάριο που ήταν φιλοβασιλικός. Το Κωνσταντίνο Γλυξ τον πήγαινε πολύ.

  62. Λ said

    Είναι και το ρήμα δεσπόζω αλλά και η δεσποινίς (δεσποσύνη στα κυπριακά).

  63. Λ said

    Αθθυμήθηκα και τη Δέσπω
    http://www.paidika.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=482&Itemid=83

  64. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    61.Λ.>>το θηλ. η δεσπότις, η δέσποινα
    Δεσποσύνη μ έλεγε ένας μπάρμπας μου καθώς και ο καθηγητής των μαθηματικών (ο αξιοσέβαστος κος Παραδείσης) «να μας πει η δεσποσύνη από τη γαλαρία», ως ελαφρά επίπληξη βέβαια.

    «Δέσποινα των λογισμών μου» παλιομοδίτικη τρυφεράδα

    κατ: «Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης κος Γιάννης Δραγασάκης» ανεβαίνει στο βήμα.
    Να εξομολογηθώ ότι νιώθω ακόμη συγκίνηση.

  65. Λ said

    Είχα πριν το 74 μια γειτονοπούλα που τη λέγανε Δεσπούλλα, όνομα που πήρε από τη γιαγιά της την Ππινού. Εχω από τότε να τη δω.

  66. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    63 >>Δέσπω
    Δεσπούλα ,Δεσποινιό (το), και Πιπίνα σ εμάς

    Ο δεσπόζων μέτοχος,επενδυτής,προμηθευτής,δανειστής,ανοίγουν καπάκια-τραύματα από τα πεπραγμένα στη μνημονιακή και προμνημονιακή Ελλάδα.

  67. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα!

    Και η δεσπόζουσα θέση, και η κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης, στη νομοθεσία περί ανταγωνισμού.

  68. Και δεσπόζουσα, και υποδεσπόζουσα συγχορδία στην αρμονία. (Σήμερα όλο μιλάω για πράγματα που δεν ξέρω…)

  69. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Το δεσπόζον ακίνητο (υπερ του οποίου η ωφέλεια, η δουλεία).

    Δύτη,κι εμείς ακούμε πράγματα που δεν ξέρουμε,Πάσο 🙂
    Περί παπάδων και ξομολόγων που ειπώθηκε παραπάνω, η παλιά του Ξυλούρη:
    Να πα να βρεις ένα παπά,μεγάλο ξεμολόγο
    και πε του πως μ΄αρνήθηκες χωρίς κιανένα λόγο.

    κατ: δεσπόζουσα θέση, είπε ο Πρωθυπουργός τώρα δα στη Βουλή

  70. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Έχει ένα απόκοσμο γλυκό φως ο κήπος. Αντιλαψίζει στο χιονάκι που βαστιέται αχάλαστο σε μέσες κι άκρες.

    Ακούω τον Αλέξη Τσίπρα:
    » Μοχθηρά(…)παίξατε την Ελλάδα στα ζάρια για να μη σας καταπιεί η ιστορία. «

  71. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    51 – Γιατί να σε πώ ναζί Λεώνικε, απο πού προκύπτει αυτό;

    «Προφανώς δεν έχεις πάει να δεις πως ζουν και τι κάνουν.» Έχω πάει, στην μονή Καρακάλου το 1979, ψαχνόμουν τότε με διάφορες μουσικές διαδρομές, και είχα κολλήσει με την βυζαντινή μουσική, οπότε, όταν ένας θρήσκος θείος μου που πήγαινε συχνά, μου είπε να πάω μαζί του νομίζοντας κρυφά μέσα του οτι θα επηρεαστώ και θα προσηλυτιστώ (άθρησκος απο τα γεννοφάσκια μου) πήγα με χαρά, και στην μονή Εσφιγμένου το 1985 με έναν φίλο μου και τον πατέρα του, και δεν είπα οτι ζούν όλοι μέσα στην χλιδή.

    «Το άβατο δεν είανι μισογυνισμός· είναι θέση. Οι ίδιοι δεν είναι καθόλου μισογύνηδες. Ούτε παρανοϊκοί. Δεν συμφωνείς μαζί τους όπως δεν συμφωνώ κι εγώ, αλλά τους σέβομαι.»
    Φυσικά και είναι μισογυνισμός, τι θα πεί θέση, το να απαγορεύονται ακόμα και τα θηλυκά ζώα είναι ψυχική αρρώστια όχι θέση. Όποιος άντρας αποστρέφεται τις γυναίκες γενικώς, είναι μισογύνης, κι απο την στιγμή που αποστρέφεται την σεξουαλική ηδονή και τον φυσικό ανεμπόδιστο οργασμό, είναι παρανοϊκός, κι ο Χίτλερ τέτοιος ήταν. Το οτι σέβομαι τις απόψεις κάποιου, δεν σημαίνει οτι τις αποδέχομαι κι όλας, και δεν τις κρίνω.

    «Εκδηλώθηκε ένα λαμόγιο κι εκεί όπως παντού.»
    Ε δεν είναι μόνο ένα λαμόγιο, δεν τα «ετρωγε» μόνο του, δεν στήνεις οffshore εταιρεία μόνος σου απο μοναστήρι, στην παναγιά είναι ταμένοι, τι τα θέλουν τα ηλεκτρονικά μηχανήματα; Μοναχισμός ασκητισμός και εκσυγχρονισμός δεν συνάδουν, όχι;

    «Θλιβεροί είναι οι πιστοάπιστοι πολιτικοί που δεν παίρνουν αποφάσεις με βαρύδια. Λίγα παγκάρια έχουν ληστέψει οι ίδιοι παντού;» Γιατί είναι θλιβεροί; αυτοί την δουλειά που τους αναθέτουν τα αφεντικά τους κάνουν, θλιβεροί είναι αυτοί που τους πιστεύουν και τους εμπιστεύονται το μέλλον τους.

    «Ο Χίτλερ, πριν δείξει το πραγματικό του πρόσωπο, έβγαινε στα μπαλκόνια και τον κοσμάκη τον έπιανε παραλήρημα, μαζί μετους εβραίους και τους κομμουνιστές. Ο Τέλμαν κατάλαβε ποιος ήταν ο χίτλερ αφού εκτελέστηκε.»
    Θα έχεις παρατηρήσει ίσως, οτι ΠΟΤΕ δεν έχω κατηγορήσει τις κυβερνήσεις και τους κυβερνήτες, αλλά μόνο αυτούς που τους στηρίζουν.

    «η δημοκρατία πάντα κερδίζει.» Είναι φανερό πως το έγραψα ειρωνικά Λεώνικε, με εκπλήσεις που δεν το κατάλαβες.

    «Τη δημοκρατία την κάνουν δημοκράτες. Δείξ’ τους μου.» Σε προσκαλώ να έρθεις να γνωρίσεις την οικογένειά μου, θα χαρούμε πολύ, κατά τ΄άλλα, ψάχνω κι εγώ μεσημεριάτικα με το φανάρι να τους βρώ.

    «Και ασφαλώς δεν τα ξέρω όλα.» Εγώ ξέρω απείρως λιγότερα απο σένα!!!

    Καληνύχτα Λεώνικε με αυτό το μουσικό κομμάτι, ελπίζω να σου αρέσει, κι αν και έχουμε αρκετές και μεγάλες διαφορές στην θεώρηση των πραγμάτων, σε εκτιμώ όσο και τον αλάνη Γς.

    Υ.Γ – Εντάξει σχεδόν όσο τον Γς, ένας είναι ο Γς άλλωστε δεν συμφωνείς;

  72. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Οι δεσπότες (σεβάσμιοι δεσποτάδες τους λέει το άσμα),δίνανε παλιά «το θέλημα», την έγκριση για κάθε γάμο.Την άδεια γάμου μάλλον θα λέγανε έτσι:
    Πεισματικό σου,θα γενώ
    δεσπότης κακομοίρα
    να μη σου δώσω θέλημα
    μα μη γνωρίσεις μοίρα.

    η λέξη «δεσπότη» κάνει ρίμα με το φαγοπότι εξ ου και συχνά το μπουρλιάζουν σε αυτοσχέδιες μαντινάδες στο τσακίρ ζιαφέτι : το μαθα και δεν το ξεχνώ από παλιό δεσπότη\η μόνη αξία στη ζωή είναι το φαγοπότι

  73. Γς said

    η λέξη «δεσπότη» κάνει ρίμα με

    τον Παναγιώτη

  74. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    73.κάνει ρίμα με τον Παναγιώτη
    Εδώ.Εμείς εκεί κάτω δεν είχαμε Παναγιώτηδες 🙂
    και
    Η νύχτα βγάνει επίσκοπο κι η αυγή μητροπολίτη

  75. Γς said

    71:
    >Έχω πάει, στην μονή Καρακάλου το 1979, ψαχνόμουν τότε με διάφορες μουσικές διαδρομές

    Θρησκευτική και κοσμική μουσική

  76. Γς said

    71:
    >Τη δημοκρατία την κάνουν δημοκράτες.

    Κι άκουσα τον Αλέξη στη Βουλή:

    Η Δημοκρατία δεν εκβιάζεται. […] Όσο έχουμε το λαό στο πλευρό μας.

  77. Γς said

    Κι η ομιλία του Κώστα Ζουράρι στη Βουλή στα… αρχαία ελληνικά:

  78. Λ said

    Αδέσποτα ζώα,
    Δεσποτάτο
    Δεσποτικός = τυρρανικός, πχ ο Τσάρος Νικόλαος ο πρώτος η σημασία με την οποία έχουν δανειστεί τη λέξη στις άλλες γλώσσες
    και τέλος, το Δεσποινάκι που έχει και κτήμα πατρικό στη Λειβαδιά. Δεν ξέρω όμως πως να το αναρτήσω από το κινητό.

  79. Παναγιώτης Κ. said

    @13 (Αφορμή παίρνω Λεό.. δεν έχω διαφωνία). Ο βουλευτής Ζουράρις μας έμαθε το Θουκυδίδειο «συναμφότερον» , από τον έτερο βουλευτή τον καθηγητή Τσουκαλά έμαθα για την «ετερογονία των σκοπών » του Αριστοτέλη, ο μαρξισμός κάνει λόγο για αντιφάσεις και ο λαός έχει πει ότι «από το αγκάθι βγαίνει ρόδο». Αυτό λοιπόν είναι το καταρχήν και κατόπιν μπαίνουμε στο παιχνίδι για να προσδιορίσουμε τι είναι κυρίαρχο και τι δευτερεύον στα ζητήματα που εξετάζουμε.
    Και το Βατοπαίδι λοιπόν (36, Ιακωβος) έχει τις αντιφάσεις του.Το επισκέφτηκα και διαπίστωσα δύο πράγματα. Ένα κολοσσιαίο έργο που αφορά την αναστήλωσή του και την πνευματική κατάρτιση (ηθική φιλοσοφία) των μοναχών του σε σύγκριση πάντοτε με τα όσα κατάλαβα από τις επισκέψεις μου και σε άλλες μονές.Βεβαίως, δεν αγνοώ τα μέσα που χρησιμοποίησε η ηγεσία του για να πετύχει τους σκοπούς της μονής,μέσα για τα οποία ελέγχεται και, βεβαίως, δεν παίρνει άφεση αμαρτιών.
    Η υποκρισία (αυτό το χαρακτήρα έχει εδώ η αντίφαση) πάντως, είναι συνηθισμένο χαρακτηριστικό στους ανθρώπους. Οι δεξιοί συνηθίζουν να κατηγορούν τους αριστερούς ότι δεν είναι…επαρκώς αριστεροί ( δεν έχω παρατηρήσει… αριστερούς να κατηγορούν δεξιούς ότι δεν είναι επαρκώς…δεξιοί) και άθρησκους να κατηγορούν τους θρησκευόμενους για μειωμένη… θρησκευτικότητα.

  80. emma said

    καημένη κοπέλλα της νοηματικής…

  81. Γς said

    80-> 77 ;

  82. spiral architect said

    Μετά από πάνδημη λαϊκή απαίτηση ιδού η χθεσινή ομιλία Ζουράρι:

    (αρματώσατε τας ελεπόλεις!)

  83. Γς said

    82:

    Ρε, παλικάρι, εμείς τι δουλειά κάνουμε δω πέρα;

    Για να ξέρουμε δλδ

  84. sarant said

    74: Πράγματι δεν είχατε Παναγιώτηδες;

    83: Εντάξει, τα πρωτεία δικά σου. Η ομιλία του πάντως ήταν σύντομη, μόλις 4 λεπτά. Αυτό είναι το καλό όταν μιλάς σε ξένη γλώσσα 🙂

  85. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    75 – Δεν περίμενα τίποτα λιγότερο απο σένα, θεοσεβούμενο απολωλός μαύρο πρόβατο.

  86. Theo said

    Καλημέρα,

    @77, 83, 84:

    Σας πρόλαβε χθες ο Σκύλος: https://sarantakos.wordpress.com/2015/02/07/meze-153/#comment-271055

    Φυσικά στα αρχαία ελληνικά (που είναι μέρος της γλώσσας μας, όχι ξένη) ήταν ένα μικρό μόνο μέρος της ομιλία του Ζουράρη.

    Και Θουκυδίδης και Σεφέρης και Ελύτης και Ρίτσος σε τρία λεπτά!
    Κι όπως έγραψα και χθες, μακάρι να είχαμε άλλα 100 τέτοια «νούμερα», μακάρι ν’ ακούγαμε τέτοια υπέροχα ελληνικά κι από άλλους 100 στη Βουλή 🙂

  87. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    86 – H αλήθεια είναι οτι δεν «παρεκτράπηκε» μέχρι κι εγώ κατάλαβα τι είπε, ασχέτως αν δεν συμφωνώ, γιατί δεν υφάστανται αυτές οι εθνικές μεγαλοστομίες, όχι μόνο εδώ, αλλά πουθενά στον σύγχρονο κόσμο. Απο τον α΄π.π ακόμα, αλλά κυρίως απο τον β΄π.π και μετά, έχει αλλάξει το παγκόσμιο σύστημα διακυβέρνησης, και ειδικά μετά το 2,000 έχει ξεφύγει τελείως, δεν έχει (και μάλλον δεν θέλει να έχει) καμία επαφή με τους λαούς, τους βλέπει σαν αναλώσιμους, κι απ΄ό,τι φαίνεται είναι.

  88. Emphyrio said

    84β: Κακιες, κακιες, μεγιστες κακιες Νικοδεσποτα.

  89. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    84.>>Πράγματι δεν είχατε Παναγιώτηδες;
    Ως όνομα το ξέραμε,το ακούγαμε εννοείται, αλλά αυθεντικό,ντόπιο, στα κιτάπια μας,όχι. Ούτε Παναγιώτα.Αυτά ήλθαν,όσα ήλθαν,αργότερα από…επιμειξίες 🙂

  90. sarant said

    88: Είμαι κακός πότε-πότε 🙂

    89: Μερσί, πολύ ενδιαφέρον.

  91. Emphyrio said

    Οπως και στην Κεφαλονια υπαρχει το Παναγης (το ονομα του γιου μου), αν και φυσικα το Παναγιωτης ειναι κατανοητο. Λογικα, και βασει των τριων παιδιων του διαβολου, θα πρεπει και στην Μανη να υπαρχει παραλλαγη (εκτος αν αναφερθηκε καποτε και το ξεχασα).

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: