Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μαρτυρολόγιον Απριλίου -πριν από 126 χρόνια

Posted by sarant στο 1 Απριλίου, 2015


rmartyr3Από τον Οκτώβριο άρχισα να παρουσιάζω κάθε αρχή του μηνός το Ημερολόγιο του Ρωμηού 1889. Τα ημερολόγια αυτά ήταν ένα πολύ συνηθισμένο είδος εντύπου από το 1880 ως το 1930 περίπου. Κυκλοφορούσαν τον Δεκέμβριο και είχαν το ημερολόγιο της επόμενης χρονιάς, συνήθως με μια σελίδα για κάθε μήνα, διανθισμένο με διάφορες χρήσιμες πληροφορίες και με κάποια στιχουργήματα ή ανέκδοτα. Σταδιακά, προστέθηκε και φιλολογική ύλη, κι έτσι στα επόμενα ημερολόγια το ημερολογιακό στοιχείο είχε περάσει στο περιθώριο ή και απουσίαζε εντελώς -όπως, ας πούμε, στο Ημερολόγιο του Μπουκέτου, που έβγαλε γύρω στα 8 ετήσια τεύχη από το 1925 έως το 1932 (το έχω παρουσιάσει εδώ).

Ημερολόγια τέτοια βγαίνουν ακόμα, πολυσέλιδα και φιλολογικά. Με ένα από αυτά, το Λεσβιακό ημερολόγιο, έχω συνεργαστεί κι εγώ ως εκ πατρός Λέσβιος.

Ο Σουρής, όσο έβγαζε τον Ρωμηό, την έμμετρη εβδομαδιαία εφημερίδα του, έβγαλε και μερικά “Ρωμηού ημερολόγια”, αν και όχι κάθε χρόνο (Στην Ανέμη υπάρχουν τρία ή τέσσερα). Το “Ρωμηού ημερολόγιον με το μαρτυρολόγιον” του 1889, που λογικά θα κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1888.

Γραμμένο ολόκληρο από τον Σουρή (“Εργασία του Σουρή τύποις αδελφών Περρή) είχε 36 σελίδες και απαρτιζόταν μόνο από το έμμετρο και σατιρικό “μαρτυρολόγιο” του κάθε μήνα (“Των μηνών η δωδεκάς / με προσθέσεις μερικάς”), με λίγα σκίτσα από τον σκιτσογράφο του Ρωμηού, χωρίς να έχει καν σελίδες με ημερολόγιο.

Όπως μπορείτε να δείτε, ήταν όλο έμμετρο, από τον τίτλο ίσαμε την αναφορά της τιμής στο οπισθόφυλλο: Εις μεν το εσωτερικόν λεπτά πενήντα η τιμή εις δε το εξωτερικόν εξήντα με προπληρωμή.

Του Απριλίου το μαρτυρολόγιο είναι μεγαλούτσικο, αλλά το ανεβάζω σε εμβόλιμο άρθρο, απογευματινό.

Απρίλης. — Μην ανοίξεως, που βγαίνουν τα ζουμπούλια,
οι αγκινάρες, τα κουκιά, οι τσίροι, τα μαρούλια,
αλλά και μην ιστορικός και πλήρης μεγαλείου
διά την υπερένδοξον εβδόμην Απριλίου,                                 Εννοεί τις εκλογές της 7.4.1885, όπου ο Τρικούπης ηττήθηκε
που ο Τρικούπης ο κλεινός εχόρτασε το μαύρο,                     -αν και νίκησε στις επόμενες, το 1887.
κι ο ήλιος τώρα έρχεται απάνω εις τον Ταύρο.

 

Ο Λάζαρος, ο εκ νεκρών αναστηθείς εν τάχει,
που έρδε Λάζαρε περδέ του ψάλλουνε οι Βλάχοι,                      Εγώ για αρβανίτικο το ξέρω το έρδε, ας μας πουν οι επαΐοντες
τα νέα Βάγια των Βαγιών, μυρσίνες και κεριά,
στην Βηθανίαν ο Χριστός εμπήκε με πουλάρι,
και ο Ζακχαίος ο κοντός ανέβη στη μουριά
κι απ’ εκεί πάνω άρχισε καλά να τον κιαλάρει.
Η των παθών του Ιησού μεγάλη εβδομάς,
φασούλια, μύδια, χάβαρα, φακή και ταραμάς,
και ύμνοι κι Ευαγγέλια εις διαφόρους γλώσσας,
και κακοστομαχιάσματα με συνεπείας τόσας.
Ό Ιωσήφ, που τον καλούν της αρετής αστέρα,
και η κυρά τού Πετεφρή τού ρίχτηκε μια μέρα
και του ’σχισε τραβώντας του το μαύρο του σουρτούκο
κι ο πάγκαλος εστέκετο εμπρός της σαν τον κούκο.
Η ψάλτρια Κασσιανή, γυνή εκ των ασπίλων,
όπου του Αυτοκράτορος απέρριψε το μήλον,
διότι άλλον ήθελε, ως φαίνεται, να πάρει,
κι απελπισμένη έγραψεν εκείνο το τροπάρι.

 

Νικήτας ο πανάγιος και όσιος εν πρώτοις,
προς δε Νικήτας Πάσσαρης, της Ώρας ο εκδότης,
και ο Νικήτας, του κλεινού Τρικούπη νοικοκύρης,
Αντίπας ο επίσκοπος και μέγας εν μαρτύροις,
Ευψύχιος κι Ευτύχιος, μαθήσεως ποικίλης,
ο Γεώργης ο Μυτιληνιός, ο Παριανός Βασίλης,
Τερέντιος, Πομπήιος, και όλ’ η άλλη φάρα,
η του Χριστού Ανάστασις μ’ αυγά, μ’ αρνιά και σμπάρα
αρχίζουν τα φιλήματα, μα πέφτουν και γιακάδες,                                         γιακάδες: σφαλιάρες
και με γαρούφαλο στ’ αυτί γυρίζουν οι βρακάδες.

Η Ζωοδόχος η Πηγή, της παρθενίας ο κρίνος,
Μαρτίνος, Πάπας ξακουστός, και ο παπα Μαρτίνος,
Παφνούτιος, ομογενής καθώς και ο Σκουλούδης,
ο Τρόφιμος κι Άρίσταρχος και μετ’ αυτών ο Πούδης
από τους εβδομήκοντα πατέρας και οκτώ,
οπού κι αυτοί ετράβηξαν μαρτύριο φρικτό,
η του Θωμα Κυριακή, εκείνου του απίστου,
της Χιονίας έπειτα, της νύμφης του Υψίστου,
που κάθε τόσο έβγαζε στα πόδια της χιονίστρες
και ούτε λούσα έκανε ποτέ της και χωρίστρες.

 

Θεόδωρος ο Τραχανάς καθώς κι ο Συκεώτης,
προς δε Ιανουάριος, μάρτυς και μήνας πρώτης,
ο Μάρκος ο Απόστολος ο κι Ευαγγελιστής,
της Ελισάβετ εορτή, θαυματουργού γνωστής,
οι εν Κυζίκω μάρτυρες, τον αριθμόν εννιά,
που εις το πόδι σήκωναν την κάθε γειτονιά,
αι Μυροφόροι αι καλαί, οπού με τόσα μύρα
επήγανε κι εράντισαν του κόσμου τον Σωτήρα.

 

Γεώργιος ο νικητής, λεβέντης με καρδιά,
που κατά γης σ’ εξάπλωνε με μια τρικλοποδιά
κι ένα θεριό εσκότωσε εις τον καιρόν εκείνον,
προς δε και ο Γεώργιος, ο βασιλεύς Ελλήνων,
κι ο Πρίγκιψ ο Γεώργιος με δύναμιν μυώνων                                      Δευτερότοκος γιος του βασιλιά Γεωργίου Α’, γνωστός από τη θητεία του στην Κρήτη
και του Ρωμηού συνδρομητής δι’ έξι μήνας μόνον,
και ο Γεώργιος Σουρής, Κυθήριος και Χιώτης,
απορριφθείς φιλόλογος και του Σταυρού ιππότης,                               Ο Σουρής το 1883 έδωσε πτυχιακές στη Φιλοσοφική, αλλ’ απερρίφθη μετά
Επίσκοπος ο Βασιλεύς ο εκ της Αμασείας,                                            πολλών επαίνων!
Ιάσων και Σωσίπατρος κι Ειρήνης τής οσίας,
του Παραλύτου εορτή, εκείνου του σακάτη,
που σήκωσε μονάχος του στον ώμο το κρεβάτι.

 

67 Σχόλια to “Μαρτυρολόγιον Απριλίου -πριν από 126 χρόνια”

  1. Διπλή μερίδα την πρωτομηνιά!

  2. Γς said

    Ρωμηού ημερολόγια. Σουρής, Γεώργιος Α’, Τρικουπης, 1870, 1980.
    Εποχή κι εκείνη. Μακρινή.
    Μακρινή και στα παιδικάτα μου. Δεν άκουγα να μιλουν γι αυτήν.

    Μόλις είχε τελειώσει ο εμφύλιος, 5-6 χρόνια μετα από τον χειρότερο πόλεμο, Ναγκασακες, Χιροσίμες, που γινόταν του Μπιεν Ντιεν Φου και της Κορέας.
    Ακουγα τους μεγάλους να τσακώνονται πίνοντας το κρασάκι τους με το φτωχό μεζέ στου Λεγάκη το μπακάλικο.
    Βασιλικοί και Βενιζελικοί να λένε για τον Λευτεράκη τον Τσαλδάρη, τον Παναστασίου.
    Ατέλειωτες συζητήσεις και καυγάδες για το τόοοοοοτε!
    Παθιασμένοι με το παρελθόν τα κλέη του και τις συμφορές του.

    Κι όμως δεν ήταν τόσο μακρινό το 1933.
    Ηταν όσο σήμερα η κρίση στα Ιμια το 1996.
    Πάντως το 1950 δεν μάλωναν για την αρχή της δεδηλωμένης του Γεωργίου του Α του 1875 λ.χ.. Δεν πήγαιναν τόσο πίσω.

    Εμείς γιατί κολλάμε, στο 1940, 1941; Η ίδια διαφορά είναι: 75 χρόνια.

  3. Δεν έχει ενδιαφέρον το όνομα του Πετεφρή; Στα εβραϊκά (και στα αγγλικά) είναι Ποτιφάρ, το Πετεφρής πρέπει να είναι επινόηση των Εβδομήκοντα στα χνάρια του Ραμσή, που όμως δεν μοιάζει να έχει σχέση στην αιγυπτιακή μορφή του ονόματος (Κορνήλιε; Λεώνικε;)
    http://www.jewishencyclopedia.com/articles/12316-potiphar

  4. sarant said

    Καλημέρα (ακόμα ο ήλιος είναι ψηλά) ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1: Ναι, ως και τον Σεπτέμβριο 🙂

    3: Εξελληνισμός, αλλά με ποιο υπόδειγμα. Γιατί και ο Ξέρξης εντελώς αλλιώς ήταν στα πέρσικα.

  5. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    آل فوطيفارالله أكبر 3

  6. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    زركسيس الكبير4

  7. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    Saki e ba wafa manam
    Dam Hama dam Dyti Dyti
    Sufi e ba safa manam
    Dam Hama dam Dyti Dyti

  8. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    >>Έρδε
    «Έρδε πράπε, μάνα», έλεγαν και ξεκαρδίζονταν, όταν την έβλεπαν.
    Σωτήρης Δημητρίου Ντιάλιθ’ ιμ Χριστάκη

  9. Γς said

    Παρακαλείται ο Κιντ να μην κυκλοφορεί ασκεπής μετά την ανατολή και πριν τη δύση του ηλίου

  10. sarant said

    8: Ναι, κορόιδευαν την αρβανίτισσα μάνα. Έρδε θα πει ήρθε νομίζω.

  11. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    والقهوة في كوب من الصفيح لالجد

  12. Reblogged this on anastasiakalantzi50.

  13. 11 Κίντ, του την είπες άσχημα τώρα!

    12 Λέμε και καμιά καλημέρα, καλό μήνα…

  14. Πάνος με πεζά said

    Αλήθεια, πώς είναι στα αράβικα πληκτρολόγια; Ο κέρσορας πρώτη φορά αριστερά;

  15. Πάνος με πεζά said

    (εννοώ κινείται προς τ’ αριστερά;)

  16. Γς said

    15:
    ζωσμένος εκρηκτικά

  17. Πάνος με πεζά said

    Αυταπάντηση : Δηλαδή πώς αλλιώς να ήτουνε;

  18. Spiridione said

    Για το έρδε Λάζαρε περδέ
    http://cpapachrysanthou.blogspot.gr/1998_04_01_archive.html
    Και ο Καμπούρογλου για το «κακόηχον και αηδές αρβανίτικον ασμα του Λαζάρου»
    https://books.google.gr/books?id=uPzyBgAAQBAJ&pg=PA237&dq=%CE%AD%CF%81%CE%B4%CE%B5+%CE%9B%CE%AC%CE%B6%CE%B1%CF%81%CE%B5&hl=el&sa=X&ei=vAIcVemUGYXsaJ-3guAG&ved=0CB4Q6AEwAA#v=onepage&q=%CE%AD%CF%81%CE%B4%CE%B5%20%CE%9B%CE%AC%CE%B6%CE%B1%CF%81%CE%B5&f=false

  19. sarant said

    18: Ωραία, μάθαμε και κάτι, μπράβο Σπύρο.
    («κακόηχον και αηδές»!)

  20. Εδώ που τα λέμε, αυτό το «περδέ» κάπως ακούγεται. Όχι πως δεν υπάρχουν ράμματα για την καμπούρα του Καμπούρογλου…

  21. Πάντα ωραίος ο Σουρής
    και σεν διαφωνεί κανείς !

  22. sarant said

    20 Και τα κλάσματα κάπως ακούγονται αλλά δεν τα βγάλαμε από την αριθμητική 🙂

    Θα λείψω ως αύριο το πρωί, να είστε φρόνιμοι.

  23. Μαρία said

    22
    Ούτε το Γ(άμα).

  24. argyris446 said

    Reblogged this on worldtraveller70.

  25. 23

    σωστά
    γιατί αυτό και μόνο κάνει τη διαφορά ανάμεσα στο «βάλε» και το «βΓάλε». Τρεις προστακτικές μαζί.

  26. «Έρδε Μπούμπουλης», ρώταγε και ξαναρώταγε ο Υδραίος (= Αρβανίτης) παπάς. Αλλά η απάντηση ήταν αρνητική. Πόσο να περιμένει. Έπρεπε ν’ αναστήσει στις 12, είχε περάσει κάνα 10λεπτο, τέταρτο περιμένοντας τον προύχοντα Μπούμπουλη, οπότε, «Έρδε και δεν έρδε, Χριστός Ανέστη»

  27. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    >>Η ψάλτρια Κασσιανή
    άνετος ο Σουρής στο σχηματισμό του θυληκού ψάλτη αλλά εμείς ακόμη τη βουλεύτρια την αποφεύγουμε.
    >>προς δε Ιανουάριος μάρτυς και μήνας πρώτης
    μα αη Γενάρης και να γιορτάζει και Απρίλη,τώρα το έμαθα! Τον άγιο Φεβρουάριο του Μούτση ήξερα μόνο 🙂

  28. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    >>και ο Νικήτας, του κλεινού Τρικούπη νοικοκύρης,
    ποιος Νικήτας ήταν ετούτος;

  29. Πέπε said

    @22, 23:
    Χαχανίσαμε όμως μικροί.
    Για τον Χριστό τον κλάσαντα τον άρτο έχουν ειπωθεί/γραφεί καν και καν.
    Για το γάμμα, να θυμίσω ένα παιδικό παιχνίδι λεπτού χιούμορ:
    -Θα σου λέω τα γράμματα της αλφαβήτας και θα τα ξαναλές βάζοντας ένα «με». Άλφα.
    -Άλφα με.
    …κλπ.

  30. Πέπε said

    [συνεχίζω] Πόσο μάλλον που το κλάσμα και το γάμμα είναι και γνωστές, δικές μας, συνηθισμένες λέξεις, άρα όσο να ‘ναι λειασμένες από τη χρήση (έστω και χωρίς ετυμολογική διαφάνεια). Το αρβανίτικο περδέ είναι εντελώς ακατανόητο, μόνο ήχος. Τι να σου κάνει κι ο Καμπούρογλους;

    Πάντως, τώρα που το θυμήθηκα:

    «Περδές» ήταν κάποτε μια γραφή που συνηθιζόταν για τη λέξη «μπερντές». Μπερντές, εκτός από την κουρτίνα και την οθόνη του Καραγκιόζη, λέγεται επίσης το τάστο των εγχόρδων – το χώρισμα, πάνω στο μπράτσο, που μας βρίσκει το ακριβές σημείο όπου η χορδή δίνει την κάθε νότα. Σε πολύ παλιό εγχειρίδιο ανατολικής μουσικής θεωρίας, ίσως προεπαναστατικό, γραμμένο σε επισημοφανή απλή καθαρεύουσα της εποχής (=περίπου δημοτική με πολλά τελικά νι και με κάποιες λέξεις που δε συνηθίζουμε πια), έχω δει οδηγίες για το πώς βρίσκουμε τις διάφορες κλίμακες: εκκινούντες από του περδέ Τάδε αναβαίνομεν περδέ-περδέ μέχρι του Δείνα… Εκεί δεν τους κακοφάνηκε.

  31. Γς said

    30:

    >Μπερντές, εκτός από την κουρτίνα και την οθόνη του Καραγκιόζη, λέγεται επίσης το τάστο των εγχόρδων

    Δεν το ήξερα. Ηξερα μόνο την οθόνη του Καραγκιόζη [το πανί που μου χάρισε η Αννούλα, η εβραία, που ήταν σαν συγγενής μας].
    Εδώ.

    Εχει και για την Αγάπη [την δικιά μας, που δεν με ξαναβάζει στους φρέντς της στο ΦΒ για να διαβάζω που μας υπενθυμίζει κάθε μέρα επετείους, γεννήσεις, θανάτους και που μας ταξιδεύει και με άλλες ιστορίες]

    .

  32. Καλό μήνα κι από μένα σε καινούριους και παλιούς
    Απ’ απλούς τριτοδεσμίτες ως σπουδαίους φυσικούς
    Κι όπως θα καταλάβατε απ’ τ’ όνομα το νέο
    Έγινε κάτι πρόσφατα, κάτι πολύ σπουδαίο
    Έναν καινούριο κάτοικο απέκτησε η Ελλάς,
    Έγινα, μην πολυλογώ, ένας χαζομπαμπάς! 🙂

    Καλό μήνα σε όλους! 🙂

  33. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα σχόλια!

    Να χαιρετήσουμε όλοι τον Στέλιο που έγινε μπαμπάς!

  34. Γς said

    32:
    Ντάξει. Μην ανησυχείς!
    Περνάει

  35. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    32. Έλα ρε Στελάρα!! Welcome to the Club! 🙂 Να σού ζήσει να ευτυχήσει!
    (υποθέτω (εκ του «ένας καινούργιος κάτοικος» κι όχι «μία καινούργια…» ) πως είναι γιος.)

  36. @34: Χαχα προς το παρόν δεν βιάζομαι να περάσει, αντέχω ακόμα! 🙂
    @35: Σ’ευχαριστώ πολύ ξενιτεμένε! Ναι, ναι, γιόκας! 🙂

  37. Γς said

    35, 36:

    >υποθέτω […] πως είναι γιος
    >Ναι, ναι, γιόκας! 🙂

    ΓερόΣ να ‘ναι. κι ότι να’ ναι!

  38. sarant said

    Δεν βλέπεις που γελάνε και τ’ αυτιά του;

  39. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    Είστε μακριά νυχτωμένοι μπαρμπάδες! Η ευτυχία είναι στις κόρες! (να πας και για την κορού Στυλιανέ!)

  40. @38: Ισχύει!! 🙂
    @39: Μωρέ εγώ θα πάω, αλλά οι πιθανότητες πάλι 50-50 είναι 🙂

  41. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    40. Σωστά! 50-50. Αλλά με εμπνέεις για ένα προβληματάκι μελοντικών πιθανοτήτων.
    Εκφώνηση:(ως γνωστόν -ειδικά στις πιθανότητες-η εκφώνηση είναι ολόκληρη η αρχοντιά! 🙂 )

    «Έτος 2025. Ξέρετε ότι ο φίλος σας ο Στέλιος έχει 2 παιδιά, αλλά δεν ξέρετε το φύλο τους. Χτυπάτε το κουδούνι του δημαρχιακού μεγάρου του Στέλιογκραντ και σάς ανοίγει ένα αγόρι.
    Είσαι ο γιος του Στέλιου; ρωτάτε
    -Ναι κύριε, απαντά ο ευγενής μικρός
    Σκέφτεστε: ‘Πω, πω, τι γαιδούρι είμαι! Δεν πήρα ούτε μια σoκολάτα για τα παιδιά…» και βουράτε για το περίπτερο στην παρακείμενη Αλεξάντερ Πλάτς* . O περιπτεράς πουλάει αγορίστικες και κοριτσίστικες σοκολάτες (το έτος 2025, οι σοκολάτες δεν είναι unisex…)
    Eρώτηση: Προφανώς είστε τέρας αφηρημάδας και βιασύνης…αφού δεν ρωτήσατε το αγοράκι τι…μάρκα είναι το αδερφάκι του, αλλά ο χρόνος πιέζει (ο Στέλιος είναι μεν φιλαράκι, αλλά είναι και κοτζαμάν δήμαρχος σε κοτζαμάν Στέλιογκραντ και δεν έχει πολύ χρόνο διαθέσιμο) οπότε πρέπει να ρισκάρετε τη δεύτερη σοκολάτα. Τι αγοράζετε; Αγορίστικη ή κοριτσίστικη; Ή μήπως ρίχνεται κορώνα-γράμματα; 🙂

  42. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    41. Παρντόν. Λάθος σημαντικό στην εκφώνηση. Ορθή επανάληψη:
    «…Ξέρετε ότι ο φίλος σας ο Στέλιος έχει 2 παιδιά εκ των οποίων τουλάχιστον ένα είναι αγόρι (καθότι διαβάζατε και Σαραντάκο το 2015) » Τα υπόλοιπα της εκφώνησης ως έχουν στο 40.

  43. 30 – 31 «τα λεφτά, τα μπερντέ, τα μπικικίνια» (π.χ. στο 1:00, είναι ρεφρέν) δεν τα ξέρετε…

  44. Γς said

    40, 41, 42:
    Πρόβλημα:

    «Ενας έχει ήδη πέντε θυγατέρες. Ποία η πιθανότις και το επόμενο τέκνον να είναι θήλυ;»

    Εχω την απάντηση. Δηλαδή την έχει στο βιβλίο [που έχω] Μέγας καθηγητής Γενετικής.

    Εδώ είναι η λύση
    .
    Μην τη δείτε όμως. Σκεφτείτε λιγάκι πρώτα.

  45. Γς said

    44:

    Λάθος λίκνο!¨

    Εδώ

    http://caktos.blogspot.gr/2013/06/the-ditchdiggers-daughters.html

  46. NeoKid, η προσθήκη στην εκφώνηση είναι περιττή. Αφού άνοιξε την πόρτα αγοράκι και είπε πως είναι γιος του Στέλιου (και τον πιστεύουμε), τότε φυσικά το ένα τουλάχιστον από τα δύο παιδιά του Στέλιου θα είναι αγόρι!

  47. Προς Στέλιον

    ο αποκτών υιόν ουδέποτε αποθνήσκει, έλεγαν οι παλιοί

    να σου ζήσει

  48. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    46. Άγγελε όχι. Έχει διαφορά το «έχει 2 παιδιά και μού ανοίγει ένα αγόρι» από το «ξέρω ΕΚ ΤΩΝ ΠΡΟΤΕΡΩΝ πως έχει τουλάχιστον 1 αγόρι ,και μού ανοίγει 1 αγόρι». Think about it.

  49. # 41

    αφού δεν απάντησε » ένας από τους δύο’, «ο μεγαλύτερος» ή «ο μικρότερος» θα έπαιρνα κοριτσίστικη σοκολάτα

  50. sarant said

    48 Restricted choice, οπότε είναι πιθανότερο (δύο προς ένα; ) να εχει δυο αγόρια ο Στέλιος, Το έχουμε και στο μπριτζ αυτό.

  51. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    Βοήθεια του κοινού: To πρόβλημα των πιθανοτήτων του 2ου παιδιού, είναι ακριβώς το ίδιο με το εξής πρόβλημα:
    Περπατάω στην άκρη του Θοδωράκι (=βορβορώδες ,θολό ποταμάκι) . Έχω στην τσέπη 2 νομίσματα . Ξέρω πως το καθένα είναι είτε μονόευρο είτε δίευρο. Ξαφνικά μού πέφτουν από την τσέπη μέσα στο θολό νερό. Καθώς πέφτουν, προλαβαίνω να δω ότι το ένα ήταν μονόευρο. Βάζω το χέρι στο νερό ψαχουλεύοντας και τραβάω ένα μονόευρο.
    Ποια η πιθανότητα και το άλλο νόμισμα να είναι μονόευρο;

  52. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    50. Μπράβο Νικοκύρη! 🙂 Η πιθανότητα είναι Μπαγιεσιανή (Bayes), «υπό συνθήκη».
    Για να μην έχουμε διαμαρτυρίες περί εξηζήτησης, το εξηγούμε λαϊκά και καφενειακά:
    Ξέρω πως το 1 παιδί τουλάχιστον είναι αγόρι.
    Μου ανοίγει 1 αγόρι. Μπορεί να είναι το άλλο παιδί, άρα αυτό που δεν έχω δει ,είναι αγόρι
    Μπορεί να είναι το σίγουρο αγόρι και το άλλο είναι αγόρι
    Μπορεί να είναι το σίγουρο αγόρι και το άλλο να είναι κορίτσι
    Π(και το 2ο παιδί αγόρι)=2 στις 3 ή 2/3 —->αγοράζω αγορίστικη τσικολάτα.

  53. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    Φυσικά ,το υποθετικό αυτό πρόβλημα δεν καταργεί τη συνηθισμένη κατανομή (διωνυμική) των φύλων για τις οικογένειες με 2 παιδιά (με την παραδοχή πάντα πως μία γέννηση είναι ανεξάρτητο γεγονός με 0.5-0.5 πιθανότητες για αγόρι ή κορίτσι) οι αρχικές πιθανότητες των ενδεχομένων σύνθεσης των φύλων των δύο παιδιών είναι:
    Ρ(2κ)=1/4, Ρ(κα)=1/2, Ρ(2α)=1/4, με δεδομένο ότι στον πληθυσμό όσων έχουν δύο παιδιά, όσοι έχουν δύο κορίτσια είναι στατιστικά ισάριθμοι με όσους έχουν δύο αγόρια, ενώ όσοι έχουν κορίτσι-αγόρι είναι διπλάσιοι όσων έχουν παιδιά αποκλειστικά του ενός φύλου. (επειδή βεβαίως υπάρχουν 2 τρόποι να έχω τελικά αγορι/κορίτσι (πρώτα να γεννηθεί το α και μετά το κ ή πρώτα το κ και μετά το α).

  54. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    Kαι ένα ωραιότατο άρθρο της φίλης του Στάζυμπου, της Τάνιας. (για όσους έχουν γιο γεννημένο Τρίτη… 🙂 )

    http://blog.tanyakhovanova.com/2010/04/a-son-born-on-tuesday/

  55. Γς said

    Αν ήσουν φροντιστήριο Σαραντάκο θα σου είχαν πάρει την άδεια

  56. Γς said

    Μαθηματικών φροντιστήριο

  57. @54: Τρίτη γεννήθηκε εντωμεταξύ! Τρίτη 24/2! 🙂

  58. Στέλιο, τα συγχαρητήριά μου

    Απαιτώ να του τσιμπήσεις τα πατουσάκια!

  59. και …

  60. Να σου ζήσει, Στέλιο!

  61. sarant said

    52-55: Είναι κλασική αρχή στο μπριτζ, όταν έχεις 9 φύλλα και σου λείπει ντάμα-βαλές, και τραβάς τον Άσο και πέφτει Ντάμα ή Βαλές. Τότε, συμφέρει να κάνεις την εμπάσα αντί να τραβήξεις στο κεφάλι και το δεύτερο μεγάλο φύλλο.

  62. Λ said

    και ο Ζακχαίος ο κοντός ανέβη στη μουριά

    Θυμήθηκα ότι ο Ζακχαίος ανέβηκε σε συκομουριά και όχι σε οποιαδήποτε μουριά. Από τις σημειώσεις μου από τη διάλεξη για τη διατροφή των αρχαίων Κυπρίων βλέπω ότι έτρωγαν και συκόμουρα ή τουμπέζια οι αρχαίοι. Οπότε η συκομουριά υπήρχε από παλιά. Αλλού λένε ότι την έφεραν οι Σταυροφόροι και αλλού ότι την έφεραν στην περιοχή οι μοναχοί που έστειλε ο Ιουστινιανός για να κλέψουν τους μεταξοσκώληκες.

    http://analogion.com/forum/showthread.php?t=13612&page=4

    http://www.diakonima.gr/2010/11/02/%CE%B1%CE%B9%CF%89%CE%BD%CF%8C%CE%B2%CE%B9%CE%B1-%CE%B4%CE%AD%CE%BD%CF%84%CF%81%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%BA%CF%8D%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%85/

  63. sarant said

    Τα τουμπέζια τρώγονται έτσι ή πρέπει να τα χαράξεις;

  64. Λ said

    Ναι, πρέπει να τα χαράξεις ένα προς ένα για να ωριμάσουν. Δεν είναι παράξενο;

  65. sarant said

    Και τι γεύση έχουν;

  66. Λ said

    Δεν ξέρω, δεν δοκίμασα ποτέ αν και τα έχω δει πάνω στο δέντρο. Βάζω αυτό το λίκνο που έχει περισσότερες πληροφορίες

    http://news.maronitedaily.com/index.php/component/k2/item/3065-%CF%83%CF%85%CE%BA%CE%BF%CE%BC%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B9%CE%AC-%CF%83%CF%85%CE%BA%CE%BF%CE%BC%CF%89%CF%81%CE%AD%CE%B1%CF%82-%CE%AE-%CF%84%CE%BF%CF%85%CE%BC%CF%80%CE%B5%CE%B6%CE%B9%CE%AC-ficus-sycomorus/3065-%CF%83%CF%85%CE%BA%CE%BF%CE%BC%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B9%CE%AC-%CF%83%CF%85%CE%BA%CE%BF%CE%BC%CF%89%CF%81%CE%AD%CE%B1%CF%82-%CE%AE-%CF%84%CE%BF%CF%85%CE%BC%CF%80%CE%B5%CE%B6%CE%B9%CE%AC-ficus-sycomorus

    Θα βρω το κείμενο της διάλεξης αν και ρώτησα και δεν θα εκδοθεί. Ήταν πολλά τα φαγώσιμα που δεν τα ξέρουμε σήμερα πχ ο ικύπερος (cyperus esculentis) ή γλυκορύζιν . Επίσης, εχω εδώ γραμμένο uterus of a sow!!! Ακόμα και ποτά, όπως ο τροχίτης που ήταν κρασί από σύκα.

    Υ.Γ. Και φυσικά έχουμε κουμαριές αλλά τις λέμε αντρουκλιές.

  67. Λ said

    Ο Γς δεν πρόσεξε τη αρχαιοκυπριακή συνταγή με μήτρα λοττούς αλλιώς δε γινεται θα σχολίαζε.

Σχολιάστε