Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μονταζιέρα, μια λέξη

Posted by sarant στο 15 Μαΐου, 2015


Καταρχάς, να θυμίσω ότι απόψε στις 8 μμ, στο βιβλιοπωλείο Τραβέρσο, Ελευθερίου Βενιζέλου 152 στην Καλλιθέα, θα γίνει παρουσίαση των τεσσάρων γλωσσικών βιβλίων μου (Γλώσσα μετ’ εμποδίων, Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία, Λέξεις που χάνονται, Λόγια του αέρα) και βέβαια θα χαρώ πολύ να σας δω εκεί. Η Ελευθερίου Βενιζέλου είναι ο κεντρικός δρόμος της Καλλιθέας που όλοι τον λένε Θησέως, παρόλο που έχει αλλάξει ονομασία εδώ και πολλές δεκαετίες, ενώ το βιβλιοπωλείο είναι δίπλα στον κινηματογράφο Ετουάλ, πάνω στη στάση του λεωφορείου, δεξιά όπως κατεβαίνουμε προς θάλασσα, αφού περάσουμε τη διασταύρωση με τον άλλο κεντρικό δρόμο, τη Δαβάκη.

Στην αποψινή εκδήλωση θα συζητήσουμε για τα τέσσερα βιβλία μου, που έχουν ως άξονα τη γλώσσα και τις λέξεις, ενώ κάποια από αυτά παρουσιάζουν ιστορίες λέξεων. Αλλά στο σημερινό άρθρο θα μιλήσουμε για μια λέξη που δεν περιλαμβάνεται σε αυτά τα βιβλία, μια λέξη που ακούγεται αρκετά συχνά τα τελευταία χρόνια στον πολιτικό σχολιασμό με μεταφορική σημασία, ενώ με την κυριολεκτική της σημασία υπάρχει εδώ και αρκετό καιρό στην ειδική ορολογία του κινηματογράφου και της τυπογραφίας. Πρόκειται για τη λέξη «μονταζιέρα».

Η μονταζιέρα είναι, σύμφωνα με τα λεξικά, η επιτραπέζια συσκευή με την οποία γίνεται το μοντάζ εικόνας ή/και ήχου, ενώ στην τυπογραφία μονταζιέρα λέγεται ένα τραπέζι με γυάλινη γαλακτώδη φωτιζόμενη επιφάνεια πάνω στο οποίο γίνεται η επεξεργασία του υλικού που πρόκειται να τυπωθεί -αυτός είναι ο ορισμός από το λεξικό Μπαμπινιώτη, ενώ παρόμοιος υπάρχει και στο Χρηστικό λεξικό της Ακαδημίας. Το ΛΚΝ δεν λημματογραφεί τη λέξη, έχει μόνο το μοντάζ.

Ετυμολογικά, η μονταζιέρα είναι παράγωγο του μοντάζ. Το μοντάζ είναι βέβαια δάνειο από τα γαλλικά (montage), ρηματικό ουσιαστικό από το ρήμα monter που σημαίνει αφενός ανεβαίνω/ανεβάζω και αφετέρου εγκαθιστώ, στήνω και που ανάγεται στη λατινική λέξη mons (βουνό). Κάποιοι παρουσιαστές της τηλεόρασης μάλιστα θέλουν να δείξουν ότι ξέρουν και γαλλικά, κι έτσι όταν αναφέρονται στο μοντάζ (και σε μερικές ακόμα συναφείς λέξεις όπως το μακιγιάζ) προφέρουν παχύ το ζ, μοντάge θα το γράφαμε.

Το montage είναι λέξη γαλλική, αλλά η μονταζιέρα δεν έχει αντίστοιχο στα γαλλικά -στα γαλλικά λεξικά δεν υπάρχει λέξη montagère ή montagière (αν και κάποιες ελάχιστες γκουγκλιές βγάζουν). Η ελληνική λέξη έχει πλαστεί από το μοντάζ με το παραγωγικό επίθημα -ιέρα, όπως στη φρουτιέρα ή την αλατιέρα. Άλλες λέξεις με την κατάληξη -αζιέρα στα λεξικά μας βρίσκουμε την κρουαζιέρα, τη γκαζιέρα και τη μπαγκαζιέρα, που έχουν αντίστοιχες λέξεις στα γαλλικά. Μια άλλη λέξη με -αζιέρα, που δεν την έχει κανένα λεξικό μας (ούτε καν το Αντίστροφο) είναι η μασαζιέρα -μηχάνημα που κάνει μασάζ.

Τα λεξικά βέβαια καταγράφουν την κυριολεκτική σημασία της λέξης, όμως η δημοτικότητά της τα τελευταία χρόνια γίνεται με μια μεταφορική σημασία. Μονταζιέρα με τη μεταφορική σημασία είναι η προπαγανδιστική μηχανή ενός κόμματος που εκπέμπει διαστρεβλωμένες και χαλκευμένες ειδήσεις -και κατ’ επέκταση κάθε «κέντρο» εκπομπής παρόμοιας προπαγάνδας ή και η ίδια η προπαγάνδα. Εύλογα, η νέα αυτή σημασία έχει καταγραφεί μόνο στο slang.gr, ήδη από πέρυσι.

Ήδη το μοντάζ, που βέβαια είναι απολύτως απαραίτητη διαδικασία στα κινηματογραφικά και τηλεοπτικά έργα, εμπεριέχει έστω και σαν δυνατότητα την έννοια της παραποίησης, αφού μοντάροντας, κόβοντας και ράβοντας, τις σεκάνς των εικόνων ή τους ήχους μπορείς να παρουσιάσεις περίπου ό,τι θέλεις ή τουλάχιστον να διαστρεβλώσεις την πραγματικότητα -και έχουμε το φωτομοντάζ (στην εικόνα) και το φωνομοντάζ (στον ήχο). Πολλές φορές όσοι ακούγονται σε ενοχοποιητικές καταγραμμένες συνδιαλέξεις ισχυρίζονται ότι είναι θύματα φωνομοντάζ. Φωτομοντάζ έχουμε στις φωτογραφίες, αν και με την ψηφιακή φωτογραφία οι δυνατότητες δημιουργικής ή παραπειστικής επεξεργασίας είναι πια πολύ περισσότερες -υπάρχει και ο αργκοτικός όρος «φωτοσοπιά» από το πρόγραμμα Photoshop και τα παρεμφερή.

Η μονταζιέρα λοιπόν, με τη σημασία του προπαγανδιστικού μηχανισμού, είναι λέξη της νεότερης τεχνολογίας -σχεδόν συνώνυμη λέξη, αλλά σε πολύ παλιότερη τεχνολογία, είναι το «χαλκείο», από το ρήμα «χαλκεύω» (επεξεργάζομαι τον χαλκό) που πήρε μεταφορική σημασία ήδη από την αρχαιότητα.

Ο όρος μονταζιέρα με τη μεταφορική σημασία (πρέπει να) μπήκε στη γλώσσα μετά το 2012 και συνήθως χρησιμοποιήθηκε από την τότε αξιωματική αντιπολίτευση, τον ΣΥΡΙΖΑ, για την προπαγανδιστική μηχανή της ΝΔ, γι’ αυτό και οι εκφράσεις «γαλάζια μονταζιέρα» ή «μονταζιέρα της Συγγρού» είναι πολύ πιο διαδεδομένες από τις αντίστοιχες για «μονταζιέρα της Κουμουνδούρου». Προσωπικά, θυμάμαι ότι άκουσα πρώτη φορά τον όρο σε σχέση με ένα βίντεο που έδωσε στη δημοσιότητα η «Ομάδα αλήθειας» της Νέας Δημοκρατίας, το οποίο παρουσίαζε τον βουλευτή Καστοριάς του ΣΥΡΙΖΑ Βαγγέλη Διαμαντόπουλο να καλεί τον λαό «να πάρει τα όπλα», τον Γενάρη του 2013. Το συγκεκριμένο βίντεο ήταν πράγματι μονταρισμένο, διότι είχαν παρουσιαστεί δύο φράσεις σαν διαδοχικές ενώ δεν ήταν (εδώ αν θέλετε περισσότερα) κι έτσι, για το περιστατικό αυτό πρωτοείδα τη λέξη μονταζιέρα (ας πούμε εδώ) -αν και βέβαια δεν αποκλείω να είχε χρησιμοποιηθεί και νωρίτερα.

Στην περίπτωση Διαμαντόπουλου, η μονταζιέρα ήταν σχεδόν κυριολεκτική, αφού διαδόθηκε ένα κατάλληλα μονταρισμένο βίντεο, αλλά βέβαια στην πορεία η λέξη χρησιμοποιείται για κάθε είδος προπαγανδιστικής διαστρέβλωσης, ακόμα κι αν δεν περιλαμβάνει μοντάζ. Συνήθως όμως, η μονταζιέρα πρέπει να περιλαμβάνει διαστρέβλωση. Όταν κάποιος απλώς επαναλαμβάνει την προπαγάνδα ενός πολιτικού χώρου είναι φερέφωνο ή παπαγαλάκι, αλλά δεν είναι υποχρεωτικά μονταζιέρα.

Κατά σύμπτωση, καθώς γκούγκλιζα τη λέξη, για να δω κι άλλα παραδείγματα χρήσης της, διαπίστωσα ότι μόλις προχτές  δημοσιεύτηκε στον ιστότοπο popaganda άρθρο του Παναγιώτη Μένεγου με τίτλο «Μια μονταζιέρα σε κάθε ελληνικό σπίτι» -και εκεί βλέπουμε και άλλες πρόσφατες περιπτώσεις λειτουργίας της μονταζιέρας.

Αλλά την αφορμή για να πάρω αυτό το άρθρο δεν την πήρα από το άρθρο του Μένεγου, που μόλις τώρα το είδα. Την πήρα από την πρόσφατη ανοιχτή επιστολή της Έλλης Στάη προς τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, όπου η δημοσιογράφος αναφέρει ότι ο ιστότοπός της (thetoc.gr) είχε καταγγελθεί από τη Νέα Δημοκρατία ως μονταζιέρα του ΣΥΡΙΖΑ ενώ πρόσφατα χαρακτηρίστηκε «μονταζιέρα του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας». Μου κίνησε το ενδιαφέρον το γεγονός ότι αφενός έχουμε τη σχετικά σπανιότερη σύνδεση της μονταζιέρας με τον ΣΥΡΙΖΑ αλλά κυρίως ότι ο όρος χρησιμοποιείται εδώ περισσότερο με την έννοια του φερέφωνου (που αναπαράγει προπαγάνδα) παρά του χαλκείου (που διαστρεβλώνει).

Αυτό είναι, βλέπετε, το κακό όταν έχεις το κουσούρι με τις λέξεις -εστιάζεσαι σε τέτοιες ανθυπολεπτομέρειες σε ένα κείμενο που περιέχει εκπληκτικές χιουμοριστικές ατάκες όπως τη διαβεβαίωση της κυρίας Στάη ότι ανήκει στην κατηγορία «των ανεξάρτητων και ανυπότακτων προς κάθε εξουσία»!

 

Advertisements

124 Σχόλια to “Μονταζιέρα, μια λέξη”

  1. Γς said

    Καλημέρα

    Ο φίλος μου ο Κ.Μ.
    που μας έλεγε ότι χειριζόταν την μονταζιέρα στην ΥΕΝΕΔ της στα κτήριο της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού. Εκανε την στρατιωτική θητεία του εκεί, όταν τους έπιασε η δικτατορία.

    Τα υπόλοιπα στην ταινία του Νίκου Περάκη Λούφα και Παραλλαγή, που βασίζεται λέει σε αληθινή ιστορία.

    Βασίζεται;

  2. spiral architect said

    H ανάρτησή σας βρίσκεται ήδη στα χέρια των υπευθύνων της ΔΗΕ για τα περαιτέρω.
    Καλημέρα σας.

    Γιώργος Μουρούτης
    Υπεύθυνος Προπαγάνδας
    Λ. Συγγρού 340 17673 Αθήνα
    4ο υπόγειο

  3. voulagx said

    «..εστιάζεσαι σε τέτοιες ανθυπολεπτομέρειες σε ένα κείμενο που περιέχει εκπληκτικές χιουμοριστικές ατάκες όπως τη διαβεβαίωση της κυρίας Στάη ότι ανήκει στην κατηγορία «των ανεξάρτητων και ανυπότακτων προς κάθε εξουσία»!»
    Έσχον άφθονην διούρησιν εκ των γελώτων!

  4. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1: Νομίζω ναι, βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα.

    2: Πλάκα-πλάκα, με τον Αθυροστομίξ κάπως έτσι έγινε

    3: 🙂

  5. akindynos said

    Υπάρχει και η εταζέρα.

  6. Κύρος Μοναχός said

    Νὰ προσθέσω καὶ τὴ λέξη ποὺ πρωτάκουσα στὶς παραλίες τῆς Ρόδου: ντουζιέρα

  7. Πάνος με πεζά said

    Δει είμαι ειδικός, αλλά θυμάμαι -στον κινηματογράφο- μια παλιότερη λέξη «μουβιόλα». Μήπως απλώς την αντικαταστήσαμε βλακωδώς, ή δεν είναι το ίδιο πράγμα;

  8. Alexis said

    Και η φραπιέρα:
    frappé-φραπέ-φραπιέρα.

    Υπήρχε (δυστυχώς) και παλιότερα η απεχθής χρήση της «μονταζιέρας» στην πολιτική αντιπαράθεση.
    Θα θυμίσω δύο περιστατικά της πρόσφατης πολιτικής μας ιστορίας, ένα οπτικό και ένα ηχητικό (κατά σύμπτωση και τα δύο με θύμα τον …Μητσοτάκη):
    1. Η περίφημη φωτογραφία του Μητσ. με τους γερμανούς ναζί, εν έτει 1985, στην «Αυριανή», του γίγαντα της ελληνικής δημοσιογραφίας Γιώργου Κουρή.
    2. Στην προεκλογική καμπάνια του ΠΑΣΟΚ στις εκλογές του 1993, ακούγεται η φωνή του Μητσοτάκη να λέει: «οι αυξήσεις που θα λάβουν φέτος οι εργαζόμενοι θα είναι …μηδέν». Τέτοια φράση αυτούσια δεν ειπώθηκε ποτέ, πρόκειται για συρραφή φράσεων που απομονώθηκαν από ομιλία του, στην οποία εξηγούσε τη λογική του περίφημου «δόγματος» 0+0=14%.

  9. Alexis said

    #7: Η μουβιόλα ναι, συνειρμικά πάντα την συνέδεα στο μυαλό μου με το «movement» και φανταζόμουν ότι θα είναι κάποια κητή μηχανή λήψης ίσως.
    Όμως τώρα που το ‘πες το γκούγλισα και βρήκα ότι είναι ακριβώς αυτό για το οποίο συζητάμε, η μονταζιέρα.

  10. sarant said

    5: Ναι, αλλά -αζέρα, όχι -αζιέρα 🙂

    6: Ναι, αλλά όχι -α-ζιέρα

    7: Παρεμφερής είναι η χρήση νομίζω, ας μας πουν οι ειδικοί.

    8: Σωστά. Η λέξη βέβαια δεν είχε χρησιμοποιηθει.

  11. Alexis said

    Φτου, κινητή μηχανή, γμτ! 👿

  12. Πάνος με πεζά said

    H μουβιόλα, ακόμα και στη wikipedia, ορίζεται ως μηχάνημα για μοντάζ !
    Απλώς, λειτουργεί με κινηματογραφικό φιλμ, κι όχι με ταινία ήχου ή εικόνας. (Αν πούμε δηλαδή, ότι και το σημερινό μοντάζ γίνεται με ταινίες, κι όχι με υπολογιστές…)

  13. Πάνος με πεζά said

    Και στο συνεργείο, μόλις σου σηκώσουν το αυτοκίνητο στο γρύλλο, για αλλαγή λαδιών :
    «Παιδιά, φέρτε τη λαδιέρα»

  14. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    7-9. Μὲ προλάβατε. Ἐγὼ ὅμως τὴν ξέρω «μοβιόλα» ὄχι «μουβιόλα». Παρεμπιπτόντως νὰ ἀναφέρω ὅτι ἡ μοβιόλα ἦταν ἡ ἀγαπημένη θεματικὴ ἑνότητα τῶν Ἰταλῶν στὴν ἀθλητικὴ Κυριακὴ ὅπου προβάλλονταν οἱ ἀμφισβητούμενες φάσεις. Κι ὅταν ὑπήρχε ἀμφισβητούμενη φάση ἔλεγαν «θὰ τὸ δοῦμε τὸ βράδυ στὴ μοβιόλα». Τὴν ἀναφέρει καὶ ὁ Τότο Κοτούνιο στὸ τραγοὺδι «l’Italiano» «con la moviola la domenica in tivù»

  15. Γς said

    Καλά είναι φοβερό.
    Στον ΣΤΑΡ τώρα [Τσαπανίδου]

    Δείχνει μια φοβερή καθυστέρηση στηβν Παραλιακή, γιατί βρήκαν την ώρα να καθαρίσουν τα ξερά χόρτα απ τη νησίδα κλπ.

    Και βλέπω ένα ειδικό όχημα να κατεβάζει μια μεταλλική αρπάγη [ίσως να έχει και ηλεκτρομαγνήτες] για να μαζέψει τα σκουπίδια.

    Φυσικά είναι ότι το ακαταλληλότερο.

    Κι η πλάκα είναι ότι το χαζεύουν.

    Και γλιστράνε τα ξερά φύλλα απ τις δαγκάνες του.
    Οπως οι κούκλες και τα άλλα που προσπαθόύσαν να ψαρέψουν με την μινιατούρα αρπάγη κάποτε στο λούνα παρκ.

    Πως να μην μπλοκάρει η παραλιακή.

    Τα παιδία παίζει

  16. Alexis said

    #7: Και ο «μπούμαν» (ξέρεις, αυτός με το ματσούκι και το μικρόφωνο-μπατανόβουρτσα στην άκρη), άλλη λέξη-φετίχ στους τίτλους των παλιών ελληνικών σίριαλ. Τώρα λέγεται ελληνοπρεπώς «βοηθός ηχολήπτη».

    Αλλά ξεφύγαμε…
    Σόρρυ Νικοκύρη, η μονταζιέρα με παρέσυρε! 🙂

  17. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  18. Spiridione said

    Νικοκύρη, παράλειψη το μουντάρω και μοντάρω = ορμάω.
    http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/search.html?lq=%CE%BC%CE%BF%CF%85%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%81%CF%89&dq=

    Το σλανγκ λέει ότι αφορά κυρίως επιθέσεις από σκυλιά. Υπάρχει και το μουντάρισμα που πράγματι το βρίσκουμε σε πολλά κυνηγητικά σάιτ, σε κυνήγια λαγού κλπ.

    Και η μουνταρία που αναφέρει ο Μακριδάκης
    http://yiannismakridakis.gr/?p=2427

  19. Πάνος με πεζά said

    Μοντάρω, φυσικά, σημαίνει και συναρμολογώ.

  20. spiral architect said

    Φυσικέεεεε τρέχα! 👿

    (στον Αγιο Σάββα πριν λίγο)

    Isis. Μπόκο Χαράμ και στο καπάκι μετεωρίτης! 👿 👿

  21. sarant said

    18 Παράλειψη το μουντάρω, πράγματι.

    20 Αυτό με τις προσκυνηματικές σέλφι (ανέβασε και η Κρονοποιούσα μιαν ανάλογη φωτογραφία) είναι νέα μόδα. Φαίνεται πως αν δεν έχεις σέλφι στην ουρά δεν πιάνει το θάμα.

  22. physicist said

    #20. — Σπάιραλ, παραείναι εύκολο για να ρίξω κι εγώ τα μπινελίκια μου, οπότε άστο … άμα θέλει ο άλλος ας πάει κι ας φωτογραφηθεί, τι να κάνουμε τώρα. Είπαμε τουλάχιστον αυτή η κωμωδία να μην έχει Στρατό, ταρατατζούμ, και Υπουργούς, δεν στάθηκε δυνατό. Είπαμε να έχουμε π.χ. έναν Ιατρικό Σύλλογο ή μία Ένωση Φυσικών και παρεμβαίνουν και να διορθώνουν με τις τοποθετήσεις τους τις εξοργιστικές αρλούμπες, ούτε κι αυτό στάθηκε δυνατό. Δεν θα γίνουν αυτά στην Ελλάδα όσο ζω εγώ, καλώς, το πήρα απόφαση, δεν θ’ αρρωστήσω κιόλας. Να μη χειροτερέψει κι άλλο, τουλάχιστον, και μας κατσικωθούν στο μέλλον κι άλλοι θρησκόπληκτοι ή αρχίσουν να σκοτώνονται μεταξύ τους, όπως αλλού.

    Εκεί που λέει για τον Άγιο Στηβ τον Τζομπς, σκέφτηκα και τις άλλες ουρές, για την αγορά Άι-Φόουν ή για τις «ευκαιρίες» σε πολυκαταστήματα ηλεκτρονικών συσκευών, και δεν ξέρω τι από τα δύο με καταθλίβει περισσότερο.

  23. Ναι, η αγορά των Άη-Φόουν θυμίζει την αγορά της Αγιαβαρβάρας…

    Επί τη ευκαιρία της μονταζέρας, να θυμηθούμε το καλό βιβλίο «the commissar vanishes» για έναν πρωτεργάτη στο Post editing της εικόνας…

  24. Pedis said

    Να μοντάζ και κολλάζ.

    https://twitter.com/hashtag/SickMinds?src=hash
    How sexually sick are conservatives & Fox News? They blurred parts of the Picasso painting.

    Μόνο το πέος του θειου Σαμ δεν λένε να καλύψουν, αντίθετα μεταδίδουν σκληρό πορνό για να συνηθίζεις στο μουντάρισμα.

  25. Γκουγκλίστε για εικόνες με κριτήριο unneccessary censorship και θα γελάσετε. Ή θα κλάψετε.

  26. Μα σέλφι τραβάνε οι κυρίες, ή απλώς τη λιτανεία;

  27. Τα τραγιά κουλαντρίζουν το ποίμνιο, αποτελούμενο αποκλειστικά από γίδια… 😦

    http://www.lifo.gr/team/u51848/57611

  28. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    >>κόβοντας και ράβοντας,
    >>φωτομοντάζ (στην εικόνα) και το φωνομοντάζ (στον ήχο)
    κοπιπάστωμα στα κείμενα.
    Το αντιστροφο: Μέθοδος σαλαμάκι,το δόλιο τεμάχισμα.Ξεμοντάρισμα(;).
    Καλημέρα, (με το θεό των p.c να μ’ έχει μουτζώσει.Τα φτύσανε όλα)

  29. spiral architect said

    @25: Τη λιτανεία με το μηχάνημα του διαβόλου. 😛

  30. Στο σινεμά χρησιμοποιούσαν παντα τη λέξη μουβιόλα. Βγήκε από το όνομα της εταιρείας Moviola.
    Κάποτε ήταν όρθια, https://jasonrmsmith.files.wordpress.com/2013/01/img_3664.jpg
    μετά έγινε οριζόντια.

    Αγγλικά το μονταζ είναι editing. Όταν λένε montage εννοούν την μέθοδο του Αιζενστάιν, , που μόνταρε δύο φαινομενικά άσχετα πλάνα, για να δημιουργήσει μια τρίτη έννοια.Θέση, αντίθεση, σύνθεση.

    Δεν έπιασε βέβαια, τελικά στο σινεμά επικράτησε το στυλ του Γκρίφιθ. Μετά ήρθε ο ήχος.

  31. Pedis said

    @
    # 27 – Καλά, αλλά τα γίδια είναι πολύ περισσότερα από τις θειάδες. Μηπως είναι λιγότεροι

    – όσοι ψήφιζαν πασοκ-νδ επί σαράντα χρόνια με την ελπίδα να σωθούν (προσωπικά εννοώ όπως μέσω της θρησκείας)
    – όσοι πιστεύουν (ακόμη) ότι ο συριζα θα δείξει «αρχίδια» στους «δανειστές»

    – όσοι έχουν πειστεί για τη εύρυθμη λειτουργία της ελεύθερης αγοράς
    – όσοι πιστεύουν ότι οι ιδιωτικοποιήσεις είναι για το καλό του κοινωνικού συνόλου
    – όσοι είναι πεισμένοι ότι το αστικό καθεστώς εγγυάται ισονομία και ελευθερία
    – όσοι υποστηρίζουν τους ανθρωπιστικούς πολέμους
    – όσοι πιστεύουν ότι το ισραήλ βρίσκεται σε άμυνα απέναντι στις σφεντόνες
    και οι ΗΠΑ κινδυνεύουν από την ισλαμική τρομοκρατία

    – όσοι, βόδια, κάθονται και παρακολουθούν τους θεούς της μπάλας κάθε μέρα, κάθε εβδομάδα
    – και κοροιδεύουν τις κατσίκες που παρακολουθούν σίριαλ και μενεγάκες
    – όσοι πιστεύουν ότι Χόλλυγουντ=σινεμά, τιβι=ενημέρωση

    σιγά μην είναι πλέον η διάδοση της προληψης και της δεισιδαιμονίας προνόμιο του ιερατείου των τράγων!
    Άμα ήταν έτσι, οι χαζεμένες θειάδες θα ήταν ένα διασκεδαστικό πταίσμα.

  32. giorgos said

    http://www.iefimerida.gr/news Πού εισαι στρατηγέ Μακρυγιάννη νά δείς τά έργα σου Καί τά οράματά σου !

  33. Alexis said

    #20: Εγώ θα γκρινιάξω λεξιλογικά και μόνο για το θέμα, με αφορμή αυτό.
    Γιατί στο «Άγιος Σάββας» ορέ λεβέντες του in.gr και όχι στον Άγιο Σάββα;
    Τόσο πολύ έχετε επηρεαστεί από τη μόδα των αθλητικών σχολιαστών; (πάμε τώρα να συνδεθούμε με το «Γεώργιος Καραϊσκάκης»).

  34. Pedis, στο 31

    στα γίδια συμπεριλαμβάνονται και οι αίγες!

    Κατά τάλλα συμφωνώ 110%

  35. Alexis said

    #30: Ιάκωβε η Βίκι λέει ότι η «moviola» προήλθε από συνδυασμό της λέξης «movie» και του Victrola, εμπορικής ονομασίας φωνογράφου σε μορφή επίπλου.
    (δες και τα λινκ στα σχόλια 9 και 12).

  36. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Θυμάστε:Κι ο Καβάφης θύμα της μονταζιέρας
    http://www.periodista.gr/greece/item/6782.htm

  37. Η σκιτσογραφία της Καθημερινής έπιασε νέα κορυφή, προς τα κάτω…

  38. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    >>μοντάζ (και σε μερικές ακόμα συναφείς λέξεις όπως το μακιγιάζ)
    και: ρεπεράζ,ντεκουπάζ,εταλονάζ,μιξάζ

  39. Πάνος με πεζά said

    @ 30 : H μουβιόλα έχει, όπως βλέπετε, μια οθονίτσα στο βάθος, για να ελέγχεις το αποτέλεσμα. Σε άλλα μοντέλα είναι στο πλάι.
    @ 33 : Γιατί ο Άγιος Σάββας με την Αγία Βαρβάρα δε μιλιούνταν… 🙂

  40. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    37 >> έπιασε νέα κορυφή, προς τα κάτω…
    πάτο

  41. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    38. και σπικάζ

  42. Πέπε said

    Καλημέρα! (δύο και τέταρτο, ακόμα δεν έχουμε κάτσει να φάμε).

    Πρώτον:

    Το φωνομοντάζ δε νομίζω να το έχω ακούσει ποτέ. Θα το χρησιμοποιούν μόνο, ή σχεδόν μόνο, εντός του χώρου. Αντίθετα το φωτομοντάζ έχει διαδοθεί στος πλατιές λαϊκές μάζες.

    Δεύτερον:

    > > υπάρχει και ο αργκοτικός όρος «φωτοσοπιά»

    Αργκοτικός;
    Νομίζω ότι έχουμε ένα θέμα εδώ. Ποια είναι τα όρια της αργκό; Έχουμε λέξεις όπως η «φωτοσοπιά» -όχι μια και δυο λέξεις αλλά πολλές- που ναι μεν χρησιμοποιούνται στον άτυπο λόγο, ναι μεν σχηματίζονται και σημασιοδοτούνται κατά τρόπους που βρίσκονται στα όρια των κανόνων της «επίσημης» γλώσσας, αλλά η χρήση τους δεν περιορίζεται σε κλειστούς κύκλους όπως οι παράνομοι ή έστω τα επαγγελματικά σινάφια, αλλά λέγονται από πολύ μεγάλη μερίδα του γενικού πληθυσμού. Είναι σλανγκ/αργκό;

    Τον καιρό που συμμετείχα ενεργά στο Σλανγκ.γκρ αυτό το ερώτημα επανερχόταν τακτικά και είχε συζητηθεί πολύ (στερεότυπη είχε γίνει η έκφραση ceci n’ est pas slang), αλλά απάντηση δεν είχε δοθεί. Κυρίως γιατί δεν είχαμε κόσμο που να μπορεί να το συζητήσει επιστημονικά. Δεν ξέρω αν έκτοτε δόθηκε απάντηση (μπαινοβγαίνω που και που αλλά δεν το παρακολουθώ τακτικά), ούτε αν η απάντηση έχει ήδη δοθεί κάπου αλλού. Δεν ξέρω καν αν το φαινόμενο είναι καινοφανές ή παλιό ή και διαχρονικό.

    Τρίτον:
    @16 > > Και ο «μπούμαν» (ξέρεις, αυτός με το ματσούκι και το μικρόφωνο-μπατανόβουρτσα στην άκρη)

    Αυτός με το σκύλο στο κοντάρι

  43. Πέπε, 42γ

    Αυτός δεν είναι μπούμαν…

  44. Μαρία said

    35
    Η σωστή διατύπωση θα ήταν οτι εμπνεύστηκε την παραγωγική κατάληξη -όλα απ’ τη βικτρόλα. Η πιανόλα πρέπει να υπήρχε ήδη.

    42
    Απ’ τους εντός του χώρου 🙂 έχω ακούσει μόνο το μοντάζ ήχου, ποτέ φωνομοντάζ.

    41
    Αυτό το αγγλογαλλικό υβρίδιο είναι ελληνικό δημιούργημα, σαν λέξη εννοώ.

  45. Γς said

    Και το κατινάζ.

    Κουτσομπολιό για την ιδιωτική ζωή άλλων. Κοινωνικός σχολιασμός σε ευρύτερη έννοια. Εκδηλώνεται συνήθως σε παρέα δύο ή περισσοτέρων γυναικών.

    Είναι το εθνικό σπορ των τηλεοπτικών εκπομπών μεσημεριανής ζώνης.

  46. aerosol said

    Κάποτε μονταζιέρα ήταν μόνο η μουβιόλα (μόνο με «ου» την έχω ακούσει στα ελληνικά). Αλλά μονταζιέρα είναι κάθε συσκευή/μηχάνημα για μοντάζ οπότε ο όρος άρχισε να περιλαμβάνει και διάφορα άλλα συστήματα -ειδικά από την εξάπλωση της τηλεόρασης και μετά. Πλέον η μουβιόλα είναι είδος προς εξαφάνιση, όπως και το φιλμ, οι μονταζιέρες όμως ζουν και βασιλεύουν. Η λέξη υποχωρεί λίγο όσο επικρατούν ονόματα νεότερων συστημάτων («δώσε τα πλάνα στον Avid») αλλά κρατάει ακόμα σαν γενικότερος όρος («τώρα με το νέο σήριαλ πρέπει να βάλουμε καναδυό μονταζιέρες ακόμα»). Πάντως η μουβιόλα στις πιο εξελιγμένες της μορφές κράτησε πολύ. Ακόμα και το «Μόναχο» του 2005 ο Σπίλμπεργκ το δούλεψε σε μουβιόλα.
    Ομολογώ πως δεν έχω ακούσει ποτέ να χρησιμοποιείται η λέξη φωνομοντάζ.
    Είναι ενδιαφέρον πως οι παλαίμαχοι του κινηματογράφου και της της τηλεοπτικής εικόνας στην Ελλάδα είχαν λεξιλόγιο επηρεασμένο κυρίως από τα γαλλικά. Στα πιο πρόσφατα χρόνια μπήκαν έντονα και τα αγγλικά, πράγμα το οποίο οδήγησε σε μια ενδιαφέρουσα διγλωσσία τεχνικών όρων. Ο σκηνοθέτης (χώρος πιο έντονα «γαλλικός» ακόμα και σήμερα) μπορεί να μιλά για «καρέ» ενώ ο μοντέρ ή κάποιος CGI artist να του απαντά για το «frame».

    Στην τυπογραφία μονταζιέρα είναι το «τραπέζι με γυάλινη γαλακτώδη φωτιζόμενη επιφάνεια πάνω στο οποίο γίνεται η επεξεργασία του υλικού που πρόκειται να τυπωθεί». Παραδοσιακά το υλικό ήταν σε φιλμ/ζελατίνες και έπρεπε να δομηθεί έτσι ώστε να είναι σωστό για να αναπαραχθεί σε φωτοευαίσθητους τσίγκους με τους οποίους γινόταν η τελική εκτύπωση. Αλλά τέτοιο τραπέζι είχε και άλλες χρήσεις: να περιεργαστείς ένα αρνητικό, να ξεπατικώσεις σχέδια ή γράμματα κλπ. Το ίδιο το τραπέζι λέγεται φωτοτράπεζα, οπότε μπορούμε να πούμε πως μονταζιέρα είναι μια φωτοτράπεζα που χρησιμοποιείται για τυπογραφικό μοντάζ.

  47. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    Το «φωνομοντάζ» το έχω διαβάσει πάνω από μία φορά, σε διαμαρτυρία κάποιων που ενοχοποιούνταν από καταγραμμένες τηλεφωνικές συνδιαλέξεις τους -και φτιάχτηκε, υποθέτω, κατ’ αναλογία προς το φωτομοντάζ.

    Για τον αργκοτικό, Πέπε, νομίζω ότι αν θεωρήσουμε ότι πρόκειται για λέξη «των νέων» η ‘φωτοσοπιά’ είναι αργκοτικός όρος. Είναι πολύ στενό να περιορίζεις την αργκό στον υπόκοσμο κτλ.

  48. Νίκος Α. said

    Κλακάζ αθλητή σε αγώνα στίβου απο Διακογιάννη παλιά. Βλέπω οτι πλέον δεν χρησιμοποιείται με αυτή την έννοια (θλάση δηλαδή). Υπάρχει και το τιράζ.

  49. Μας πειράξαν οι σέλφις με το ΆηΠάντ και την ΑγιαΒαρβάρα.

    Στην Ιορδανία μαιευτήρας (οΑλλάχντκ) ξέχασε το κινητό του στην κοιλιά ασθενούς του μετά την καισαρική!

    http://news247.gr/eidiseis/paraksena/giatros-afhse-to-thlefwno-toy-sthn-koilia-asthenous-meta-thn-kaisarikh.3470071.html

  50. 35, Alexis
    Αυτά στην αρχή. Έτσι βγήκε το όνομα, μετά η ίδια η εταιρεία ονομάστηκε Moviola, έβγαζε τις μουβιόλες και υπάρχει ακόμα. Δες moviola. com.

  51. … με την κατάληξη -αζιέρα,,,βρίσκουμε την κρουαζιέρα,…

    Με τα πιτσιρίκια μου είχαμε φτιάξει παλιότερα την κουραζιέρα, για το εξουθενωτικά κουραστικό και μακρόσυρτο πλην απολαυστικό ταξίδι (συνήθως για Ελλάδα το καλοκαίρι).

  52. Αγάπη said

    Λογοκρισία είπατε;
    Πριν από κάποια χρόνια πρότεινα ένα αγγλόφωνο μπλογκ μου σε αμερικανικα σχολεια που ασχολήθηκαν με ελληνικά θέματα. Η πρόταση απορρίφθηκε επειδή η αρχική σελίδα είχε δύο ψηλές κυρίες και ένα γυμνό αγόρι.
    Τούς εξήγησα ότι επρόκειτο για το ανάγλυφο από την Ελευσίνα και ότι βρίσκεται σε κοινή θέα σε μεγάλο μουσείο
    αλλά δέν πείσθηκαν ότι δέν επρόκειτο για πορνοτέχνημα
    http://el.travelogues.gr/item.php?view=25 Αυτό ήταν το επίμαχο έργο

  53. Ορεσίβιος said

    Νικοκύρη καλή επιτυχία στην εκδήλωση.
    Το κινηματογραφικό μοντάζ (οι αμερικάνοι χρησιμοποιούν τον όρο film editing) είναι πραγματική επιστήμη. Ανάλογα με το περιεχόμενο της κάθε σκηνής του έργου, αντιμετωπίζεται από τους κινηματογαφιστές με διαφορετικό τρόπο. Έτσι έχουμε μοντάζ: διήγησης, αντίθεσης,αναλογίας, συμβολισμού, λάιτ μοτίφ, σύγχρονων και παράλληλων σκηνών… Όμως στη μονταζιέρα της Συγγρού χρησιμοποιούν προφανώς ερασιτέχνες. Γιατί όλες οι σκηνές τους είναι λάιτ μοτίφ.

  54. Πάνος με πεζά said

    @ 47 : Ακριβώς, φτιαχτή λέξη το φωνομοντάζ.
    @ 48 : Ο Διακογάννης όμως στις περιγραφές των δρόμων ταχύτητας «…και μπαίνει πρώτος στο virage (στροφή)»
    Φυσικά, την περασμένη δεκαετία έγινε μόδα και το καμποτάζ, με την (υποτιθέμενη) άρση του…

  55. 8, …Και η φραπιέρα:…

    Φραπεδιέρα, το έχω ακούσει, αλλά, όπως και να λέγεται, αρκεί να κάνει καλό φραπέ! 🙂

  56. Πάνος με πεζά said

    Και για το αμπραγιάζ, τα έχουμε πει…

  57. Πάνος με πεζά said

    Φραπεδιέρα, φυσικά ! Όχι όπως προχτές, που βαριόσασταν να γράψετε σύμφωνα, και μου είπατε (όχι εσείς !) ότι «σπονσάρω !». Κι έψαχνα δυο ώρες, γιατί εγώ ήξερα το «σπονσοράρω» !

  58. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Πάντως,αρκετά χρόνια που δούλευα κοντά σε σινεματζήδες, μόνο μουβιόλα λέγονταν.Ποτέ,πριν από τα τελευταία χρόνια, δεν την άκουσα μονταζιέρα που το θεώρησα ως φτιαχτή λέξη,αλληγορικής σημασίας, από το γνωστό μοντάζ (εικόνας και ήχου-δυο διαφορετικά στάδια επεξεργασίας της ταινίας).
    Η επεξεργασία του υλικού σε μουβιόλα (έχω ήχους κομμένου φιλμ στ΄ αυτιά μου από γειτονικό εργαστήριο) αφορά την προ έλευσης του τελεσινέ εποχή νομίζω. Στο μοντάζ ήχου ανήκει το ντουμπλάζ καθώς και το μπρουϊγιάζ (επιλογή, των ήχων).

  59. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Α, να ξέχασα να γράψω ότι ο Ορεσίβιος θα τα πει καλύτερα, και πού είναι; και ω του θαύματος μόλις στο σχ.53! Να με διορθώσει αν κάτι είπα λάθος στα τεχνικά.
    Ο πολυπόθητος ρυθμός δίνεται στην ταινία με το μοντάζ και είναι αυτό που μπορεί είτε να το απογειώσει είτε να το καταστρέψει.

  60. 44β, …μοντάζ ήχου, ποτέ φωνομοντάζ….

    Με το φονομοντάζ μού θυμίζεις παλιά ιστορία του πατέρα μου (ήταν αυτόπτης μάρτυr) όπου πελάτης σε κουρείο («Η Καλλονή»), ενώ περιμένει την σειρά του, πιάνει να διαβάσει στην τύχη μια από τις (προ πολλού σιτεμένες) εφημερίδες που είναι σκόρπιες για τους πελάτες, και αντικρύζοντας τον τίτλο Η ΦΩΝΗ ΤΟΥ ΑΙΓΙΟΥ αναφωνεί με αυταρέσκεια «Α, για να ιδούμε, λοιπόν, τι φόνοι γινήκανε στο Αίγιο!’

  61. physicist said

    Δηλαδή η μο(υ)βιόλα έχει τον ίδιο μηχανισμό ετυμολογίας όπως παλιά λέγανε «η μοτορόλα» για τα ασύρματα;

  62. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    59>>να το απογειώσει είτε να το καταστρέψει.
    το φιλμ είχα κατά νου αν κι έγραφα(διόρθωσα) ταινία 🙂

  63. Φυζικέ
    και η Μοτορόλα μάρκα είναι, οπότε ναι.
    Αλλά δεν έβγαζε όλες τις … μοτορόλες η Μοτορόλα!

  64. Πάνος με πεζά said

    Μια σπάνια λέξη των μηχανικών / ηλεκτροσογκολλητών, είναι η βιρόλα, ο δακτύλιος μιας κυλινδρικής δεξαμενής δηλαδή. Οι δεξαμενές κατασκευάζονται μορφώνοντας δακτυλίους από συγκολλούμενα φύλλα (ελάσματα), κι ανεβαίνοντας προς τα πάνω όταν συμπληρωθεί κάθε δακτύλιος. Λόγω της διαφοροποίησης της υδροστατικής πίεσης, κάθε βιρόλα (ύψους συνήθως 1 ή 1.5μ) έχει απομειωμένο πάχος όπως ανεβαίνουμε προς τα πάνω.

    Και μια που είπαμε τη βιρόλα, ας πούμε και τη βιρίνα : βιρίνα είναι η αθέλητη θηλειά που κάνει κάτι όπως το ξετυλίγουμε από κουλούρα, και μας δυσκολεύει στο άπλωμά του. Π.χ. το λάστιχο ποτίσματος ή ένα καλώδιο ρεύματος.

  65. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Φωνομοντάζ
    {..}Ωςεπιβαρυντικά στοιχεία αναφέρει μεταξύ άλλων καιτο ως άνω συμβόλαιο με
    το οποίο η σύζυγος του ενάγοντος αγόρασε ακίνητο από κοινού με τη
    σύζυγο του Γ. τις καταθέσεις του Εισαγγελέα Πρωτοδικών Σ. Μαντακιοζίδη
    και του Εφέτη Ι. Δαβίλλα, τις τηλεφωνικές συνομιλίες που φέρονται ότι
    έλαβαν χώρα μεταξύ του ενάγοντος και της συζύγου του Γ.Γ. και
    καταγράφησαν σε μαγνητοταινίες, οι οποίες κατά τους ισχυρισμούς του
    ενάγοντος είναι προιόν «φωνομοντάζ». {..}
    ΠΟΛ. ΠΡΩΤ. ΑΘΗΝΩΝ 4703/1998

  66. aerosol said

    Είναι πολλές οι λέξεις σε -αζ που χρησιμοποιούνται στην επαγγελματική αργκό της εικόνας/ήχου:
    Μιξάζ, ντουμπλάζ, σπικάζ, εταλονάζ, ντεκουπάζ, ρεπεράζ, μπρουϊτάζ.

    Κατά τ’ άλλα, όλοι ξέρουμε το μακιγιάζ, οι δρομείς ενίοτε κάνουν ντεμαράζ, τα αυτοκίνητα μπαίνουν στο γκαράζ, στα δύσκολα μπορεί να πάθουμε κλακάζ (κέλ ντομάζ!), αλλά όταν τζάσεις δεν παθαίνεις… τζαζ (διότι αυτό είναι από άλλο γλωσσικό ανέκδοτο!).

  67. Μαρία said

    58α
    Ακριβώς. Θα μπορούσε να ονομαστεί και μουρουτιέρα.

  68. Νίκος Α. said

    Μοντάζ μοντάρω. Άνοιξε το taxis. Έρχεται το φορομοντάζ.

  69. Με αφορμή το κείμενο της δημοσιογράφου που αναφέρεται στο κείμενο*, θα γκρινιάξω λίγο για ένα γενικό φαινόμενο που έχω παρατηρήσει σε κείμενα δημοσιογράφων και πολλών άλλων σχολιαστών του τύπου:

    Τα κείμενα δεν τηρούν μια βασική αρχή δόμησης κειμένου που στοχεύει να γίνει εύκολα αντιληπτό, η οποία είναι

    Tell ’em what you ‘re gonna tell ’em
    Tell ’em
    Tell ’em what you just told ’em
    **

    Χωρίς αυτήν, πρέπει να φτάσεις σχεδόν μέχρι το τέλος του κειμένου, για να καταλάβεις τι γίνεται, ίσως και να ξαναδιαβάσεις ένα κομμάτι του απ’ την αρχή, αν δεν το έχεις ήδη παρατήσει.
    Κείμενα με διηγηματική ροή, όπου βυθίζεσαι στην πλοκή της υπόθεσης και διαβάζεις με κομμένη την (βαθιάν) ανάσα μέχρι το τέλος (αν έχεις γερά πνεμόνια), έχουν διαφορετικό χαρακτήρα και στόχους.

    ——
    * Παρόλο που θα σκάσω αν δεν πω «…Στάει της Μιχαλούς» – μόνο για το λογοπαίγνιο, όχι γι’ άλλο λόγο – θα κρατηθώ. 🙂

    ** Εδώ λέει πως είναι απ’ τον Αριστοτέλη η συνταγή – δεν το ήξερα, την πρωτοάκουσα πριν πολλά χρόνια, από συνάδελφο, στα αγγλικά.

  70. physicist said

    Μιχάλη, υπάρχει, προφανώς, και μια τέταρτη αρχή: tell ’em it was Aristotle who told ’em.

  71. Μιχάλη, στο 69

    παρότι αυτές οι τρεις αρχές είναι σωστές, σημασία έχει και το περιεχόμενο. Δηλαδή, να έχεις κάτι να πεις. Ωστόσο, ο ρυθμός της αφήγησης είναι σημαντικός, π.χ.

    για την «δημοσιογράφο», ε, μιλάμε τόχει καβαλλήσει το καλάμι, ποιό καλάμι, το μπαμπού!
    Ποιό μπαμπού; Τον ευκάλυπτο.

  72. Διότι αν η ομιλία είναι κουραστική, ο ακροατής κινδυνεύει!

    Ψαρεμένο απ’ το τουήτα…

  73. 71,
    Αχ, με το εικονικό (πλασματικό, δηλαδή) επώνυμο του υπογράφοντα το κείμενο ξύνεις πληγές…

  74. 70, Σωστό κι αυτό!

  75. sarant said

    Ευχαριστω πολύ για τα νεότερα!

    65 Μπράβο που το βρηκες, ακριβώς τέτοιες χρήσεις είχα στο νου μου

    67 Αυτό το «μουρουτιέρα» τόχω πει κι εγώ

    72 Μόνο που κι αυτή η ιστορία ήταν μούφα

  76. 71

    δεν τόξερα! είχα διαβάσει το απόσπασμα και μ’ άρεσε.
    Δεν κάνω, λοιπόν, για δημοσιογράφος. Κρίμα…

    75 γ

    εξού και η καζούρα με τον εξοντωμένο Νικόλα Βούτση 😉

  77. Pedis said

    # 69 –

    – exordium (πρόλογος)

    – narratio (παρουσίαση των δεδομένων)

    – argumentatio (επιχειρήματα, αντεπιχειρήματα)

    – peroratio (επίλογος και κέρδισμα των εντυπώσεων)

    οι οδηγίες του Κικέρωνα (που είχε διαβάσει Αριστοτέλη)

    … και που γενικά δεν πολυτηρούσε στους λόγους του επειδή έδινε περισσότερο βάρος στο «κέρδισμα των εντυπώσεων». Μπορεί αν ήταν μία από τις καλύτερες μονταζιέρες της ρωμαικής δημοκρατιας (ρεπούμπλικα που δεν σημαίνει το ίδιο).

  78. 77,
    Ωραίο, δεν το ήξερα το συγκεκριμένο.

  79. 76α,
    Θα έλεγα ότι αυτόν τον λόγο τον έχω ακούσει σχεδόν αυτούσιο! 🙂

  80. Έκανες προσπάθεια να γίνεις και δημοσιογράφος;
    Και πώς ξέπεσες καθηγητής πανεπιστημίου, ρε αδερφέ;

  81. Spiridione said

    76. Κοίτα ταχύτητα η Βίκη, ούτε εφημερίδα.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hyon_Yong-chol

  82. Λ said

    Τη λέξη μουντάρω τη χρησιμοποιούμε κι εμείς πολύ. Λέγεται και για λεκτική επίθεση. εμούνταρε να με φάει = μου έκανε ελκτική επίθεση. Εμούνταρε με = μου έκανε σεξουαλική επίθεση.
    Σε -ιέρα έχουμε την γκάζια που εσείς νομίζω λέτε κουζίνα και οι εγκλέζοι hob.

  83. Λ said

    λεκτική επίθεση.

  84. Λ said

    γκαζιέρα παρακαλώ.

  85. Λ said

    Είναι και η φρουτιέρα.

    Αφού έχουμε γκαμιλιέρη το αντίστοιχο θηλικό είναι γκαμιλιέρα.

    Σιφονιέρα είναι το έπιπλο με τα πολλά συρτάρια.

  86. Γς said

    52:
    Το παιδί και το δελφίνι, ουπς, και το φασόλι

  87. Πάνος με πεζά said

    Στον Ηλία του 16ου : «…της κλέψαν τη σιφονιέρα της…τη φρουτιέρα της…τη μπαγιαντέρα της…»

  88. Pedis said

    # 72 – Πού ‘σαι σκύλε, επειδή ο Βούτσης είναι ευτραφής, ας πουν στον κακό κιτρινιάρη ότι συμφέρει περισσόετρο να αφήσουν τα σκυλιά ατάιγα ώστε να μην σπαταλιούνται βλήματα από μπαζούκας για μία εκτέλεση.

  89. 88

    φτουφτουφτου!
    Το Νικόλα, ρε;

    Άλλωστε, είναι αλήθεια!
    Απατεώνας Ασιάτης ηγέτης εκτέλεσε εν ψυχρώ τον Υπουργό Άμυνάς του

    http://luben.tv/politix/57024

  90. Παναγιώτης Κ. said

    Και το ντεκαπάζ για το οποίο μιλούν και κάνουν στο κομμωτήριο τι είναι;

  91. 90 Αποχρωματισμός.

  92. Pedis said

    # 91- δεν ξέρω για τις κωμμώτριες, αλλά ο Αντονιόνι εφάρμοζε το συνθετικό ντεκουπάζ

  93. Λ said

    hola κομπανιέρα

  94. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Νικοκύρη,καλή επιτυχία.
    Αγαπητή κομπανία, παίρνω τα μπαγκάζια μου, δηλ.ένα μίνι σακβουαγιάζ (για γουηκέντ),το βάζω στο πορτ μπαγκάζ και κατηφορίζω για Πειραιά.Αλερετούρ, στη μικρή πατρίδα. Ωρεβουάρ. Θα ποζάρω στην πρυμνη και θα ποστάρω τη φωτό (θα μοντάρω το τοπιο και θα φωτοσοπιάσω καμιά θεά, λέμε 🙂 )
    Λ/85 >>Φρουτιέρα-
    μπιζουτιέρα, ζαρντινιέρα, κλπ ( γκαζιέρα έχει στην κορφή 🙂 ) αλλά γυρεύομε σε -ζιέρα θαρρώ.
    Από αζ η αρχική.

  95. Παναγιώτης Κ. said

    Είναι εντελώς εξωφρενικά αυτά που διαβάζουμε για την Β. Κορέα! Δηλαδή τι είδους σύστημα εξουσίας υπάρχει σε αυτή τη χώρα που δικάζει (;) και καταδικάζει τον Υπουργό Άμυνας της χώρας γιατί, είπαν, τον πήρε ο ύπνος σε μια ομιλία του…μπούλη!

    Πάντως, έχω συναντήσει ανθρώπους από συγκεκριμένο πολιτικό χώρο, οι οποίοι δεν είναι επικριτικοί με τα όσα συμβαίνουν σε αυτή τη χώρα.Ο αντιιμπεριαλισμός είναι το πρωτεύον στοιχείο γιαυτούς.

  96. Λ said

    Και το κρατά μανιέρα 9

  97. Παναγιώτη Κ. και λοιποί

    Αν λάβουμε υπόψη μας πως ό,τι μαθαίνουμε για τη Βόρεια Κορέα προέρχεται από τη Νότια τοιαύτη, αντιλαμβάνεσαι πως κάθε νουνεχής οφείλει να κρατάει πολύ μικρό καλάθι.
    Επιπλέον, οι επικοινωνιακές δυνατότητες της Β.Κ. είναι για τα κλάματα.
    Το καθεστώς σίγουρα είναι ένας τοπικός τσαμπουκάς που ανταλλάζει πυρηνική αυτοσυγκράτηση με τρόφιμα και μετρητά αλλά ας μην ξεχνάμε πως δεν είναι ούτε ο μεγαλύτερος τραμπούκος ούτε ο μεγαλύτερος ψεύτης του πλανήτη.
    Αυτοί που πιστεύουν πως η Β.Κ. είναι αντιμπεριαλιστική, εντάξει το παρατραβάνε.
    Προς το φεουδαρχική θα έλεγα…
    Διαβάστε τα άρθρα της Φραγκίσκης Μεγαλούδη, την οποία δεν ξέρω προσωπικά αλλά τουλάχιστον πήγε κι έζησε εκεί και είδε με τα ματάκια της κι όχι από τα πριντάουτ των τέλεξ…

  98. 94,
    Έφη^2, μπον βουαγιάζ!

  99. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    >>ντεκαπάζ
    Α, ένδοξο! αυτό του Ξηρού (όχι το Σάββα,του άλλου) όταν τον έπιασαν στο Λαγονήσι.
    92. Α! Τότε,δες και για το μοντάζ του Γκοντάρ στον Τρελό Πιερό (άστε με να φύγω)

  100. Αυτή η γιάλινη κανάτα των χημικών θα μπορούσε εύκολα να αποκαλείται…Λαβουαζιέρα !!!

  101. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Αν και άσχετο με το θέμα, θέλω να καταγγείλω τον Ολυμπιακό του μπάσκετ, για διακωμώδηση του αθλήματος, και ΕΠΑΝΕΙΛΗΜΜΈΝΗ σεξουαλική ασέλγεια επι της ΤΣΣΚΑ, Ε ΑΙ ΣΙΧΤΗΡ ΠΙΑ, ΑΙΣΧΟΣ, ΚΆΠΟΙΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΣΥΛΛΛΑΒΕΙ. Ποιός δεν δάκρυσε όταν είδε τις ρωσιδούλες δακρυσμένες;

  102. spiral architect said

    @97:

    (τα ονόματα των ιδιοκτητών των ιστοτόπων που αναπαρήγαγαν αμάσητη την gtpk-οθντκ είδηση)

  103. 103 Τι; Δεν τους έφαγαν τα 120 σκυλιά της Δαλματίας;

  104. spiral architect said

    Kαι για να μην αφήσω παραπονεμένο τον Ιndependent:

  105. http://news.in.gr/world/article/?aid=1231285055

  106. Και για την εκτέλεση με αντιαεροπορικά: http://news.in.gr/world/article/?aid=1231407804
    Λίγη κοινή λογική, διάολε!

  107. ΚΑΒ said

    Αυτές οι κόκκινες γραμμές δεν εκπορθούνται.

  108. physicist said

    Τα πεινασμένα σκυλιά ήταν μούφα, ο θείος όμως εκτελέστηκε. Κατά τ’ άλλα, ελάχιστη σημασία έχει αν και πώς τον φάγανε τον Υπουργό Άμυνας όταν, όπως διαβάζω (Βίκη):

    Based on satellite images and defector testimonies, Amnesty International estimates that around 200,000 prisoners are held in six large political prison camps,[231][234] where they are forced to work in conditions approaching slavery.[235] Supporters of the government who deviate from the government line are subject to reeducation in sections of labor camps set aside for that purpose. Those who are deemed politically rehabilitated may reassume responsible government positions on their release.[236]

    North Korean defectors[237] have provided detailed testimonies on the existence of the total control zones where abuses such as torture, starvation, rape, murder, medical experimentation, forced labor, and forced abortions have been reported.[128] On the basis of these abuses, as well as persecution on political, religious, racial and gender grounds, forcible transfer of populations, enforced disappearance of persons and forced starvation, the United Nations Commission of Inquiry has accused North Korea of crimes against humanity.[238][239][240] The International Coalition to Stop Crimes Against Humanity in North Korea (ICNK) estimates that over 10,000 people die in North Korean prison camps every year.[241]

  109. sarant said

    Eυχαριστώ πολύ για τα νεότερα και να με συμπαθάτε που έλειπα -ήμουν βεβαιως στην εκδήλωση για την οποία θα βάλω άρθρο την άλλη βδομάδα.

  110. Μαρία said

    109
    Και η σχετική ορολογία http://www.hrnk.org/uploads/pdfs/HRNK_HiddenGulag2_Web_5-18.pdf

    97
    Ξεχνάς οτι συνόδευε το σύζυγο που εργάζεται στον ΟΗΕ, άρα «είδε».

    Το χειρότερο που είχα διαβάσει ήταν τα περιστατικά κανιβαλισμού την περίοδο του μεγάλου λιμού τη δεκαετία του ’90.
    Πρόσφατα το θέμα επανήλθε στον τύπο, όπου επικαλούνται μαρτυρίες προσφύγων και κάποιων οηέδων.

  111. Πάνος με πεζά said

    @ 101 : Μην το γελάς καθόλου, κάποτε το αερόστατο λεγόταμ Μογκολφιέρα.

  112. Πάνος με πεζά said

    Να και μια απόδειξη.

  113. cronopiusa said

    Have some respect — also for the Greeks, please!

  114. Pedis said

    Ενδέχεται να αστόχησε η αντιαεροπορική βολή. Για τα μπάζα.
    http://www.msn.com/en-us/news/world/south-korea-spy-agency-under-scrutiny-after-reporting-pyongyang-execution/ar-BBjOE3t

    Αν, τουλάχιστον, χρησιμοποιούσαν τους s300, τι διάολο, τρακόσιοι είναι, κάποιος θα έπιανε το στόχο.

  115. Βάταλος said

    Αγαπητοί κύριοι, επιτρέψατε και εις τον ξενύχτην γερο-Βάταλον να κάμη τέσσαρας παρατηρήσεις επί της παρούσης αναρτήσεως…

    1) Η πρώτη καταγραφή της λέξεως «μονταζιέρα» (με την έννοιαν της Προκρουστείου κλίνης) εις το Twitter συνέβη την 1ην Δεκέμβρη 2010 (το ελληνικόν Twitter λειτουργεί από τις 7 Ιουλίου 2009) από δύο συγχρόνως χρήστας. Προσέξατε, αγαπητέ κ. Σαραντάκο, ότι αι 4 πρώται καταγραφαί της λέξεως «μονταζιέρα» εις το Twitter είναι με την παλαιάν έννοιαν

    https://twitter.com/search?q=%22%CE%BC%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B1%CE%B6%CE%B9%CE%AD%CF%81%CE%B1%22%20since%3A2009-10-07%20until%3A2010-12-31&src=typd

    Τουτέστιν, δυνάμεθα να συμπεράνωμε με απόλυτον ασφάλειαν ότι η έννοια της μονταζιέρας με την σημασίαν της Προκρουστείου κλίνης εφηυρέθη από τους Ρωμιούς ολίγον πρίν από τον Δεκέμβριον του σωτηρίου έτους 2010.

    2) Αυτός που έκαμε διάσημον την λέξιν «μονταζιέρα» εις το χρεοκοπημένον Ρωμέικον είναι ο έγκριτος δημοσιογράφος Κώστας Βαξεβάνης, ελέω Μουρούτη ασφαλώς… Μάλιστα, εις το τεύχος 46 του «Hot Dog» (Φλεβάρης 2014) αφιέρωσε ολόκληρον 4σέλιδον άρθρον εις το θέμα με τίτλον «Οι μονταζιέρες της χειραγώγησης», ό θα εύρητε εις την σελίδα 30 του σχετικού τεύχους

    3) Η λέξις «μουρουτιέρα» πρωτοσυναντάται εις το Twitter στας 18 Σεπτέμβρη 2013

    https://twitter.com/search?q=%CE%BC%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%BF%CF%85%CF%84%CE%B9%CE%AD%CF%81%CE%B1&src=typd

    4) Περαίνων, εκφράζω την έκπληξίν μου διά το γεγονός (μόλις προ ολίγου το αντελήφθην) ότι ο κορυφαίος ιστολόγος του Ρωμέικου, κ. Νίκος Σαραντάκος έχει μόνον 1.041 ακολούθους εις το Twitter, καίτοι διαθέτει λογαριασμόν σχεδόν 4 έτη (από τον Σεπτέμβριον του 2011)!..

    https://twitter.com/nikosarantakos

    Τούτο, δύο τινά ημπορεί να σημαίνη: Α) Ή ότι η μεγάλη πλειοψηφία των χιλιάδων αναγνωστών του είναι γερόντια ως ο γερο-Βάταλος και δεν διαθέτουν Twitter διά να τον ακολουθήσουν, Β) Ή ότι ο ρέκτης κ. Σαραντάκος, εξαιτίας της γνωστής σεμνότητος ημών των Αριστερών ημέλησε να διαφημήση τον λογαριασμόν του εις το Twitter διά να τον ακολουθήσουν περισσότεροι από τους χιλιάδας αναγνώστας του, ώστε να 10πλασιαστεί (τουλάχιστον) το νύν ισχύον νούμερον της ντροπής 1.041…

    Μετά πλείστης τιμής
    Β.

    ΥΓ: Επειδή έζησα πολλά έτη εις τας ΗΠΑ, σάς ενημερώνω πως είναι εξόχως ενδεικτικόν διά την τεχνολογικήν καθυστέρησιν του Ρωμέικου ότι ο κορυφαίος του ιστολόγος έχει μόνον 1.041 ακολούθους εις το Twitter. Αν το πάρη χαμπάρι η «Bild», θα το κάμη πρωτοσέλιδον και θα γίνωμε βούκινον παγκοσμίως, διά το πόσον πίσω είμεθα εις την χρήσιν της Τεχνολογίας ημείς οι Ρωμιοί… Και δεν θα ημπορέση να εύρη η «Bild» μίαν λογικήν εξήγησιν δι’ αυτό, ενώ το πράγμα βοά από μόνον του: Μάς έχουν αποβλακώσει εντελώς οι παρλαπίπες του Ραββίνου Χριστού εις την Καινήν Διαθήκην, που διά κακήν μας τύχην εγράφη εις τα ελληνικά και θα την έχωμε ως βαρίδι εις τον σβέρκον μας ημείς οι Ρωμιοί, μέχρι να εξαφανισθώμεν εντελώς από τον πλανήτην Γή…

  116. spiral architect said

    @95: Πώς να μην είσαι αντιιμπεριαλιστής; Μόνο αυτά τα καραγκιοζιλίκια να δεις, γίνεσαι!

  117. sarant said

    116 Στο Τουίτερ δεν συμμετέχω παρά συμβολικά, αγαπητέ -απλώς αναμεταδίδονται αυτόματα τα λινκ προς τα άρθρα μου.

  118. Γς said

    Στο MEGA, ο Μπαλάφας τώρα:
    -Δεν θα επιτρέψουμε στούς […] και στους εγχώριους τους […] να βλάψουν το νεογέννητο.

    [Αγκού]

  119. Γς said

    117:

    Και για να στανιάρουμε απ την κιτσερία.

    [Τότε που κι ο Μάικλ Τζάκσον ήταν ακόμη μαύρος]

  120. skol said

    103: Άντε, και τον επόμενο Βορειοκορεάτη αξιωματούχο να τον εξοντώσουν με αεροψεκασμό για να πάρει και ο Καμμένος την εκδίκησή του!

  121. sarant said

    121: 🙂

  122. 118,
    Στο δίλημμα
    «Tweet or no tweet»
    υπερίσχυσε (και καλώς) το δεύτερο!

  123. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Ναι ή όχι ναι.
    Συμφωνία ή συμφονία;
    Μπρέξιτ & Γκρέξιτ ;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: