Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Εορτολόγιο Ιουλίου και οι χαβιαροχανίτες

Posted by sarant στο 2 Ιουλίου, 2015


Το άρθρο αυτό κανονικά θα έμπαινε χτες, αφού την πρώτη του μηνός εδώ και λίγο καιρό βάζω διπλά άρθρα: το καθιερωμένο Μηνολόγιο και το Εορτολόγιο του Σουρή, ένα το πρωί κι ένα το απόγευμα. Έπεσε όμως πολλή δουλειά και δεν πρόλαβα -οπότε το βάζω σήμερα. Δεν θέλησα να το παραλείψω, αφενός επειδή ο κύκλος κοντεύει να κλείσει και αφετέρου διότι κατά σύμπτωση το σημερινό στιχούργημα του Σουρή περιέχει και μια λέξη που με έχει απασχολήσει -και την έβαλα και στον τίτλο.

Συναισθάνομαι βεβαίως ότι, αν τον καλό καιρό τα άρθρα αυτού του τύπου είναι μία φορά ανεπίκαιρα, ειδικά σήμερα είναι ανεπίκαιρα δέκα φορές. Από την άλλη, αυτό δεν είναι μονοσήμαντα κακό: θα έχουμε επιπρόσθετο περιθώριο να σκεφτούμε τα της επικαιρότητας -και βέβαια τα σχόλιά σας για την τρέχουσα επικαιρότητα μπορείτε να συνεχίσετε να τα καταθέτετε στο άρθρο της Δευτέρας για το δημοψήφισμα, το οποίο μετράει αισίως πάνω από 550 σχόλια.

rmartyr3Από τον Οκτώβριο άρχισα να παρουσιάζω κάθε αρχή του μηνός το Ημερολόγιο του Ρωμηού 1889. Τα ημερολόγια αυτά ήταν ένα πολύ συνηθισμένο είδος εντύπου από το 1880 ως το 1930 περίπου. Κυκλοφορούσαν τον Δεκέμβριο και είχαν το ημερολόγιο της επόμενης χρονιάς, συνήθως με μια σελίδα για κάθε μήνα, διανθισμένο με διάφορες χρήσιμες πληροφορίες και με κάποια στιχουργήματα ή ανέκδοτα. Σταδιακά, προστέθηκε και φιλολογική ύλη, κι έτσι στα επόμενα ημερολόγια το ημερολογιακό στοιχείο είχε περάσει στο περιθώριο ή και απουσίαζε εντελώς -όπως, ας πούμε, στο Ημερολόγιο του Μπουκέτου, που έβγαλε γύρω στα 8 ετήσια τεύχη από το 1925 έως το 1932 (το έχω παρουσιάσει εδώ).

Ημερολόγια τέτοια βγαίνουν ακόμα, πολυσέλιδα και φιλολογικά. Με ένα από αυτά, το Λεσβιακό ημερολόγιο, έχω συνεργαστεί κι εγώ ως εκ πατρός Λέσβιος.

Ο Σουρής, όσο έβγαζε τον Ρωμηό, την έμμετρη εβδομαδιαία εφημερίδα του, έβγαλε και μερικά “Ρωμηού ημερολόγια”, αν και όχι κάθε χρόνο (Στην Ανέμη υπάρχουν τρία ή τέσσερα). Το “Ρωμηού ημερολόγιον με το μαρτυρολόγιον” του 1889, που λογικά θα κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1888.

Γραμμένο ολόκληρο από τον Σουρή (“Εργασία του Σουρή τύποις αδελφών Περρή) είχε 36 σελίδες και απαρτιζόταν μόνο από το έμμετρο και σατιρικό “μαρτυρολόγιο” του κάθε μήνα (“Των μηνών η δωδεκάς / με προσθέσεις μερικάς”), με λίγα σκίτσα από τον σκιτσογράφο του Ρωμηού, χωρίς να έχει καν σελίδες με ημερολόγιο.

Όπως μπορείτε να δείτε, ήταν όλο έμμετρο, από τον τίτλο ίσαμε την αναφορά της τιμής στο οπισθόφυλλο: Εις μεν το εσωτερικόν λεπτά πενήντα η τιμή εις δε το εξωτερικόν εξήντα με προπληρωμή.

Για τον Ιούλιο, ο Σουρής έγραψε τα εξής:

Ιούλιος— Ο ήλιος στον Λέοντ’ ανεβαίνει
και το τζιτζίκι άλαλο από τη ζέστη μένει.

Οι Άγιοι Ανάργυροι, Κοσμάς και Δαμιανός,
που δωρεάν εγιάτρευαν τα πάθη καθενός,
προς δε και ο Ανάργυρος Σιμόπουλος ο πάνυ
οπού στα οικονομικά κανένας δεν τον φθάνει,
και λένε πως αργότερα και υπουργός θα γίνει
κι όσο τ’ ακούει λαχταρά και ξεροκαταπίνει,
ο άγιος Υάκινθος, πολλά παθών πολλάκις,
καθώς και ο Υάκινθος εκείνος Ρεβελάκης,
που ασχολείται προ καιρού στο σκάκι νύκτα μέρα
και κοπανά στου Χαραμή καβουρδιστόν αέρα,
Αθηνογένης έπειτα, λευκόθριξ ερημίτης,
κι Αθηνογένης έτερος ο Χαβιαροχανίτης,
και του Σκουλούδη ο γαμπρός, που εν νοημοσύνη
της Κωνσταντινουπόλεως την Πάγκα διευθύνει.

Κηρύκος, μάρτυς και αυτός εν τοις σημαντικοίς,
και ο Κηρύκος ο γνωστός της Χωροφυλακής,
που μόνο με τη μυρωδιά τούς κληρωτούς ξανοίγει
και δεν μπορεί επίστρατος κανένας να του φύγει,
άλλος προφήτης Ηλιού, που τράβηξε πολλά,
και τούτος σαν τον Ελισσαί ανέβαινε ψηλά,
διότι τότε κι άνθρωποι εζούσαν φτερωτοί
κι επήγαιναν στους ουρανούς ωσάν σταυραετοί,
Χριστίνα, μάρτυς ένδοξος, βιώσασα ως στείρα,
και μια Χριστίνα όμορφη και ζηλεμένη χήρα,
η ευσεβής Παρασκευή, αθώα περιστέρα,
που άφησε για το Χριστό και μάνα και πατέρα.

Ερμόλαος, Ευδόκιμος, Φωκάς ο κληρικός,
Παντελεήμων έπειτα ο ιαματικός,
που τρέχουν πια κουτσοί στραβοί μετά βοής μεγάλης,
προς τούτοις δε ο Παντελής ή και Παντιάς ο Ράλλης,
που έκαμε την Έκθεσιν και όλο καμαρώνει
κι εκεί που δεν τον σπέρνουνε τον βλέπεις να φυτρώνει,
συγχρόνως δε ο Παντελής, τουπίκλην Μαθαρίκος,
ενωμοτάρχης φοβερός καθώς και ο Κηρύκος,
κι ο Παντελής ο Μπούμπουλης, ο Πρίγκηψ δηλαδή,
λιμοκοντόρος, ξιφιστής, και ναυτικού παιδί.

Θα σχολιάσω λίγα πράγματα για τα πραγματολογικά του στιχουργήματος, και εσείς αν έχετε όρεξη συμπληρώνετε.

* Ο Υάκινθος Ρεβελάκης που αναφέρεται στο ποίημα ως σκακιστής εμφανίζεται κι άλλη φορά στον Ρωμηό, σύμφωνα με πληροφορία που μου έδωσε ο Παναγής Σκλαβούνος, δεινός ερευνητής της ιστορίας του ελληνικού σκακιού. Συγκεκριμένα, στους μποναμάδες για το έτος 1886 (τεύχος 30/12/1885 του «Ρωμηού») υπάρχει και ο εξής μποναμάς:   «…Ένα καθρέπτην μαγικόν στον νέο Ρεβελάκη, και οργασμόν πολεμικόν οπόταν παίζη σκάκι.» Πάντως, το ονοματεπώνυμο αυτό δεν γκουγκλίζεται.

* Ο Παντιάς Ράλλης ήταν στην εποχή του ο εγκέφαλος του μεγάλου εμπορικού οίκου Ralli Bros, που ιδρύθηκε από τη χιώτικη οικογένεια των Ράλληδων (δεν πρέπει να έχουν -τουλάχιστον κοντινή- συγγένεια με τον δοσίλογο πολιτικό και με τον γιο του, που διετέλεσε πρωθυπουργός το 1980). Ονοματολογικό ενδιαφέρον έχουν τα ονόματα των πέντε αδελφών που διεύθυναν τα υποκαταστήματα της εταιρείας σε όλο τον κόσμο: Παντιάς, Αυγουστής, Στρατής, Ζαννής, Τομαζής. Γαμπρός του Π. Ράλλη ήταν ο δημοτικιστής Αλέξανδρος Πάλλης, που ήταν διευθυντής των γραφείων της εταιρείας στη Βομβάη. Στον ίδιον εμπορικό οίκο εργάστηκε επίσης ο Εφταλιώτης και ο Πέτρος Βλαστός.

* Το ποίημα του Σουρή στάθηκε προφητικό, αφού ο Ανάργυρος Σιμόπουλος πράγματι έγινε υπουργός μερικά χρόνια αργότερα, και όχι μόνο μια φορά αλλά αρκετές -ανάμεσα στ’ άλλα έκανε υπουργός Οικονομικών από το 1899 ως το 1907.

* Αλλά κυρίως με ενδιαφέρει ο στίχος «Αθηνογένης έτερος ο Χαβιαροχανίτης». Ο Γεώργιος Αθηνογένης είχε παντρευτεί την αδελφή του βαθύπλουτου τραπεζίτη και πολιτικού Στέφ. Σκουλούδη, αλλά η λέξη «χαβιαροχανίτης» έχει ευρύτερο ενδιαφέρον. Χαβιαροχανίτες ονομάζονταν στα τέλη του 19ου αιώνα οι Ρωμιοί ομογενείς χρηματιστές και τραπεζίτες της Κωνσταντινούπολης, επειδή είχαν τα γραφεία τους στο Χαβιαρόχανο, ένα οικοδομικό τετράγωνο στον Γαλατά όπου υπήρχε ένα χάνι και μαγαζιά που πουλούσαν χαβιάρι, αλλά σταδιακά εγκαταστάθηκε το άτυπο χρηματιστήριο τη; Πόλης. Κατ’ επέκταση, Χαβιαροχανίτες ήταν οι Ρωμιοί χρηματιστές που κατέβαιναν στην Αθήνα για να κάνουν εμπόριο και δουλειές και για να κερδοσκοπήσουν.

Οι εφημερίδες της εποχής έχουν πολλά καυστικά άρθρα ενάντια στους Χαβιαροχανίτες, που τους παρουσιάζουν ως αδίστακτους κερδοσκόπους. Ο Ροΐδης τους αποκαλούσε «πρόστυχους κερδοσκόπους και ταπεινά εκβράσματα των τριόδων της Κωνσταντινουπόλεως». Ο Βώκος γράφει για τους αγωνιστές του 21 που ελευθέρωσαν την Ελλάδα «διά να τη νέμονται οι χαβιαροχανίτες, οι χρηματισταί, οι χθεσινοί σαράφηδες». Η λέξη επεκτάθηκε επίσης ώστε να σημαίνει όχι απλώς τους ομογενείς χρηματιστές, αλλά και αφενός τους χρηματιστές γενικώς και αφετέρου τους φιλοχρήματους.

Συναφής όρος της εποχής, οι Χρυσοκάνθαροι, ο οποίος έχει επιζήσει ως τα σήμερα. Η λέξη ‘χαβιαροχανίτης’ δεν ακούγεται σήμερα, αλλά υπάρχει στο λεξικό του Δημητράκου.

 

 

112 Σχόλια to “Εορτολόγιο Ιουλίου και οι χαβιαροχανίτες”

  1. spiral architect said

    Καλημέρα.
    Δηλαδή, χαβιαροχανίτης -κατά κάποια έννοια- ήταν και ο Ιωάννης Βαρβάκης;

  2. Andreas S said

    Καλημέρα σε όλους. Καταλαβαίνω ότι το κλίμα και η καρδιά όλων μας είναι βαριά αλλά πρέπει πάση θυσία να συνεχίσουμε την κανονικότητά μας για να αντιμετωπίσουμε αυτό που μας περιμένει από Δευτέρα, και ειδικά την επέλαση των χαβαριόχανων . Ας μην καταδεχτούμε φρούδες ελπίδες, και ας κρατήσουμε αυτή την απίστευτή εικόνα αλληλεγγύης και αξιοπρέπειας που είδα και σήμερα στην ουρά για τη δόση μου. Αξιώθηκα να δω Έλληνες να περιμένουν στην ουρά χωρίς να τσακώνονται.

  3. Γς said

    Καλημ… ‘αστο δεν βγαίνει.

    >ο άγιος Υάκινθος, πολλά παθών πολλάκις

    Πλοσταρα πριν λίγο σε άλλο νήμα για τον Υάκινθο:

    Του Αγίου Υακινθου αυριο. Του ορθόδοξου Άγιου των ερωτευμένων.

    Κι ο Υάκινθος του αρχαίου Μύθου.

    http://caktos.blogspot.gr/2013/05/blog-post_25.html

    Κι ο Απόλλων και Υάκινθοςτου Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, ουπς [φτου κακά!], του Βόλφγκανγκ Θεοφίλου Μότσαρτ

  4. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1: Νομίζω ναι.

    2: Καλημέρα, πολύ ενδιαφέρον.

    3: Το περίμενα πως θα το μεταφέρεις εδώ, καλά έκανες.

  5. 1 Κι εγώ αυτό σκέφτηκα και μάλιστα θα σου έπαιρνα και την πρωτιά 🙂

  6. Corto Maltese said

    Ονοματολογικό ενδιαφέρον εμφανίζεται στην Χίο ακόμα και σήμερα.
    Εκεί εμφανίζονται επίσης ορισμένα «περίεργα» επίθετα. Χαρακτηριστικότερο: Λως ή Λω.
    Θυμίζει τον εκπρόσωπο της παλαιάς Τρόϊκας, επί Τρικούπη, αλλά μάλλον δεν έχει σχέση.
    Πάντως η ιστορία είναι ολίγον επίκαιρη:

    http://mikros-romios.gr/%CF%8C%CF%84%CE%B1%CE%BD-%CE%BF-%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CE%B3%CE%BA%CF%84%CE%AE%CF%82-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CF%84%CF%81%CF%8C%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CF%82-%CE%B9%CF%81%CE%BB%CE%B1%CE%BD%CE%B4%CF%8C%CF%82-%CF%83/

  7. sarant said

    6: Μονοσύλλαβα επίθετα υπάρχουν και σε άλλα νησιά, κάποτε θα γράψουμε.

    Για τον Λω ή Λόου έχουμε γράψει
    https://sarantakos.wordpress.com/2012/01/29/edwardlaw/

  8. Πάνος με πεζά said

    Αμάν πια ρε παιδιά ! Γεμίσατε όλα τα άρθρα με γκρο-πλαν του τροχήλατου. Ειδοποία πρώτα, ρε !

    Χαβιαροχανίτες; Πρώτη φορά το ξανακούω ! 🙂
    Φραγκοφονιάδες δηλαδή; (αν και αυτός ο όρος έχει επικρατήσει να είναι ο τσιγκούνης, στη θέση δηλαδή του «σφιχτοχέρη»…)

  9. sarant said

    Κερδοσκόποι. Θα μπορούσε κι ο φραγκοφονιάς να πάρει αυτή τη σημασία, αλλά, όπως λες, είναι ο τσιγκούνης.

  10. Corto Maltese said

    6: Ξεσηκώνω από την ωραία ανάρτησή σας για τον Λώ:

    «Πληρώσετε, μωρέ παιδιά, και σεις με το καλό…
    σας ικετεύω ένδακρυς και σας παρακαλώ.
    Δεν σκέπτεσθε πως η Ελλάς κι εδώ κι εκεί οφείλει,
    πως η Αγγλία κατ’ αυτάς τον Λόου θα μας στείλει»……..

    …….»Περί του Λόου μυστικά εμένα να ρωτήσετε
    κι αμέσως αύξησιν τελών μόνοι σας θα ζητήσετε».

    Σουρής (Χιώτης ήταν κι αυτός!)

    Θυμόμαστε και τον Μπέζο (Κωστή):

    Τι παράξενη/ που’ ναι η Ελλάδα
    δάνεια κλείνει/ φράγκο δεν δίνει.
    Αγγλία, Γαλλία/ σαν πει να εισπράξει
    βγαίνει ένα τσέκι/ που γράφει «εντάξει».

  11. Corto Maltese said

    1 και 5:

    Ο Ιωάννης Βαρβάκης γιατί;
    Ο Ζαχάρωφ θα μπορούσε.

  12. Gpoint said

    Καλημέρα

    Ωραίο άρθρο, να ξεφύγουμε λιγουλάκι…

    Μονοσύλλαβο επίθετο είχε ο φιλόλογος μου στο σχολείο, ο Μπρης αλλά ήταν από την Ζαχάρω, θυμάμαι

  13. Μπρε ήξερα κι εγώ.

  14. 11 Ο Βαρβάκης έκανε εμπόριο χαβιαριού (εξ ού και η ταινία με το Θεό που αγαπάει το χαβιάρι)

    13 Υπάρχει και το επώνυμο Χρας, βλάχικο νομίζω…

  15. sarant said

    Ρες, Ψης, κι άλλα πολλά.

  16. Corto Maltese said

    14:
    α. Σωστά! Πολύ εύστοχο!
    β. Υπάρχει και το Γκρους.

  17. Γς said

    Μέσα στο αεροπλάνο από Ρόδο
    -Φε
    -Τι φε κορίτσι μου;
    -Το επίθετό μου δεν ρώτησες;.

    Οταν το καμάκι Γς ήταν περίεργο

  18. a said

    ο ζαχαρωφ ηταν προστατευομενος του στεφανου σκουλουδη
    Στην θεση της εξοχικης κατοικιας του σκουλουδη στην καστελα χτιστηκε το νοσοκομειο μεταξα

  19. Gpoint said

    Αχ τι καλά αισθάνομαι
    έμμετρα σαν διαβάζω
    και σαν μικρή Μαγδαληνή
    περί πολλών τυρβάζω

    την χάριν τούτη ο Σουρής
    την έχει σε αφθονία
    ρέει γοργά ο λόγος του
    με τέχνη και σοφία

  20. Gpoint said

    ιστορικό λάθος, διορθώνω τον 3ον στίχο

    και σαν την Μάρθα, την μικρή

    πάντα είχα πρόβλημα με τα γυναικεία ονόματα (Τζουτζούκα μου)

  21. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  22. Corto Maltese said

    17: Qu’est-ce que tu fais?

    18:
    Ο Σκουλούδης ήταν και συνεργάτης των Ράλληδων.
    Προκύπτει επομένως διασύνδεση Σκουλούδη, Ράλληδων, Ζαχάρωφ, Αθηνογένη (μπορούμε να επαυξήσουμε τον κατάλογο).

  23. 22

    Ο Ζαχάρωφ ήταν άλλη κατηγορία, από μόνος του. Μιλάμε έπαιζε Εθνική Αργεντινής, όταν οι Ράλληδες κλώτσαγαν το τόπι στην αλάνα…

    https://en.wikipedia.org/wiki/Basil_Zaharoff

  24. Avonidas said

    Το άρθρο της Δευτέρας, όμως, εχει βαρύνει πιο πολύ κι απο τ @@ του βαρουφ, και για μας που εχουμε εξυπνοφωνα απλά είναι απρόσιτο. Ισως θαταν προτιμοτερο να συνεχισουμε στο τρέχον άρθρο, αφου δεν υπάρχει πρόβλεψη για μόνιμο νήμα.

  25. Corto Maltese said

    23: Ξεχάσαμε τον Ανδρέα Συγγρό (Χιώτης κι αυτός).

  26. Ζαχάρωφ και… Παζάρωφ: http://tintin.wikia.com/wiki/Basil_Bazarov

  27. Ωχ! τόσο μεγάλο τέρας έριξα; Συγγνώμη από τους εξυπνοφωνίτες, δεν θα το ξανακάνω!

  28. Avonidas said

    Δύτη, δεν είσαι μόνο εσύ, γενικά οταν μεγαλώσει το νήμα τα μηχανάκια ζοριζονται. Ακόμα και στο λάπτοπ κάνει 10 ώρες να φορτώσει.

  29. Avonidas said

    Θα ηταν ωραία αν μπορούσε κανείς να επιλέξει να μη φορτωσει με τη μία όλα τα σχόλια, όπως και να υπάρχει τρόπος να δούμε την αρίθμηση σχολίων σε εξυπνοφωνο.

  30. sarant said

    24: Το μόνιμο νήμα θα βάραινε κι αυτό, όχι; Τέλος πάντων, αύριο θα έχουμε κάτι άλλο, οπότε θα αποσυμφορηθεί.

  31. sarant said

    26 Πώς και δεν έχουν γίνει μυθιστορήματα για τον σερ Μπαζίλ. απορώ.

  32. Avonidas said

    «Μονιμο νήμα» είναι μια πατέντα όπου ανανεώνεις το νήμα, με παραπλήσιο ή τον ίδιο τίτλο, όταν παραμεγαλωσει, και ουσιαστικά αρχειοθετεις το παλιο. Ουσιαστικά είναι ένα νήμα οφοα, για θέματα της επικαιρότητας.

  33. Cultural references[edit]
    In The Adventures of Tintin comic The Broken Ear, Zaharoff is parodied as weapons trader Basil Bazarov, who sells to both parties of a single conflict that he helps provoke.
    Zaharoff was the model for the title character in the 1938 novel No Innocent Abroad (published in USA as Forever Ulysses) by Constantine P Rodocanachi, translated from the Greek into English by Sir Patrick Leigh-Fermor
    Zaharoff was portrayed by Leo McKern (of Rumpole of the Bailey fame) in the 1983 ITV series Reilly, Ace of Spies.
    Zaharoff was depicted in the «Lanny Budd» series by reformer Upton Sinclair.
    Zaharoff’s adventures in the arms trade (particularly the machine gun sales) resemble those of the main character, Hector Sarek, in Gerald Kersh’s short story «Comrade Death». Sarek also sells arms to two (fictitious) South American countries while inciting their leaders against each other.[citation needed]
    Rayt Marius in Knight Templar and The Misfortunes of Mr. Teal, featuring Leslie Charteris’ the Saint, appears to be based on Zaharoff, with the last referring specifically to the theft of his explosive memoirs.[citation needed]
    Zaharoff’s Machiavellian ethic as an arms dealer was a cultural influence on Church of Satan founder Anton LaVey. LaVey included Zaharoff on the dedication page to The Satanic Bible.[11]
    In his novel A Coffin for Dimitrios, Eric Ambler is claimed to have patterned Dimitrios on Sir Basil Zaharoff,[12] although Ambler denied having first-hand knowledge of him.[13]
    Zaharoff appears in Thomas Pynchon novel Against the Day.
    In Ezra Pound’s «Canto XVIII» and «Canto XXXVIII,» Zaharoff makes numerous appearances under the name «Metevsky.»[14]
    Zaharoff was one of the inspirations for the unscrupulous arms manufacturer Andrew Undershaft in George Bernard Shaw’s play Major Barbara.
    Zaharoff is a character in the novel The King’s Commisar by Duncan Kyle.
    ‘Zaroff’ is an unscrupulous arms dealer in the Tom Mix serial The Miracle Rider (1935).
    Some aspects of Zaharoff’s life were used as the basis for elements of Citizen Kane.[15][16]
    In the manga Alpine Rose, the character Matilda Toulonchamp claims to be a descendant of Zaharoff. In-story, Mathilda’s father Michel Toulonchamp succeeded Zaharoff himself as the leader of his arms and financing empire.

    Όντως είναι λίγα. Ένα δηλαδή, κι αυτό γραμμένο από Έλληνα (Ροδοκανάκη). A Coffin for Dimitrios είναι η γνωστή μας Μάσκα του Δημητρίου, αν και δεν θα αναγνώριζα τον Ζαχάρωφ (εκτός, ίσως, από λίγο στο τελευταίο μέρος με την Ευρασιατική Τράπεζα). Από το βιβλίο του Πίντσον δεν τον θυμάμαι, αλλά έχει καμιά εκατοστή χαρακτήρες.

  34. sarant said

    Τελικά έχουν γίνει. Αλλά αυτό του Ροδοκανάκη δεν το ήξερα

  35. Άμα δεις πιο προσεκτικά όμως, το μόνο μυθιστόρημα με κεντρικό χαρακτήρα (κάποιον σαν) τον Ζαχάρωφ είναι του Ροδοκανάκη.

  36. sarant said

    Περιέργεια έχω να το βρω.

  37. Corto Maltese said

    27:
    Κόρτο και Ωνάσης:

  38. Avonidas said

    Μιας και περί Σουρή ο λόγος…

  39. Corto Maltese said

    Λέγεται ότι ο Ζαχάρωφ αποτελεί (εν μέρει) πρότυπο και για τον κύριο Αρκάντιν του Όρσον Γουέλς.
    Αναφέρεται χωρίς επιβεβαίωση ότι ο χαρακτήρας της ταινίας σχετίζεται και με τον Λιβανό.

    http://www.provoles.gr/movie's_04-05/050415.htm

  40. giorgos said

    Μέχρι καί «αυτοκράτορα» βγάλαμε …

    «Πρέπει νὰ προσθέσωμε ὅτι μικροὶ λαοὶ μὲ «Μεγάλες Ἰδέες» ἦσαν γενικώτερα χρήσιμοι γιὰ τὴν διευκόλυνση τῆς εὐρωπαϊκῆς πολιτικῆς. Ἕνας ἄλλος μὲ μεγάλη διασπορὰ ἦσαν οἱ Ἑβραῖοι, οἱ ὁποῖοι διέθεταν ἐπίσης μιὰ «Μεγάλη Ἰδέα», τὸν σιωνισμό. Αὐτοὶ λοιπὸν ἐτέθησαν κατ’ ἐξοχὴν ὑπὸ τὴν προστασία τῆς Ἀγγλίας, ἡ ὁποία ἔτσι διέθετε φορεῖς τῆς πολιτικῆς της σχεδὸν παντοῦ στὴν Εὐρώπη. Αὐτοῦ τοῦ εἴδους ἡ «προστασία» φυσικὸ ἦταν νὰ μὴν ἀποβῆ πρὸς ὄφελος τῶν Ἑβραίων… Ἀνάλογες χρήσεις εἶχε καὶ ὁ «ἑλληνισμὸς» ἤ ὁ «ἀρμενισμός». Ἡ προσφορὰ τῶν Ἀρμενίων γιὰ τὴν δημιουργία τῶν συγχρόνων μεγάλων ἑταιρειῶν πετρελαίου, ὅπως ἡ ΒΡ π.χ., εἶναι γνωστός, ὅπως ἐπίσης καὶ τὸ ἔργο τοῦ σὲρ Μπαζὶλ Ζαχάρωφ. Οἱ Ἕλληνες ὅμως, μὲ τὴν μεγάλη κατανομὴ τους ἀνὰ τὴν ἀνατολικὴ Μεσόγειο, ἐπροσφέροντο ἰδιαίτερα γιὰ τὴν χρησιμοποίηση τους εἰς βάρος τῶν νεοδημιουργουμένων κρατῶν. Χαρακτηριστικὴ εἶναι ἡ περίπτωση τῆς αἰγυπτιακῆς παροικίας τῶν Ἑλλήνων κατὰ τὸν περασμένο αἰώνα, πού μᾶς ἔδωσε καὶ τὸν Καβάφη. Ἡ παροικία ἐκεῖ εἶναι συναγωγὴ κεφαλαίου στὴν ὑπηρεσία τῶν ἀγγλικῶν τραπεζῶν – μιὰ κατάσταση πού διήρκεσε ὥσπου νὰ τοὺς ἐκδιώξει ὁ Νάσερ. Στὴν Περσία οἱ Ἕλληνες στὴν ὑπηρεσία τῶν ἀγγλικῶν τραπεζῶν δὲν περίμεναν νὰ τοὺς διώξουν: τὰ «μάζεψαν» λίγο πρὶν ἀποσυρθοῦν οἱ Ἄγγλοι ἀπὸ τὴν χώρα καὶ ἔφυγαν ὡς κανονικοὶ ἔποικοι… Στὴν Ἰνδία ἐπίσης ἡ ἀποικιοκρατία γιὰ τὶς ἀνάγκες της ἔφκιαξε «ἰνδοέλληνες», πέριξ τῶν ἐπιχειρήσεων Ράλλη πού ἐκμεταλλεύονταν τὶς φυτεῖες τσαγιοῦ (καὶ μέσω τῶν ὁποίων βέβαια ἡ Ἀγγλία ἐσυντηροῦσε μὲ ἐνέσεις τὴν Ἑλλάδα κατὰ τὸ νόημα τῶν «ἐθνικῶν εὐεργετῶν»…). Οἱ Ἕλληνες ἔβγαλαν μέχρι καὶ αὐτοκράτορες τοῦ Σιὰμ καὶ θεοὺς στὴν Ἰνδία, ὅπως π.χ. τὸν Γαλανό, ὁ ὁποῖος μετέφρασε καὶ τὶς Βέδδες γιὰ πρώτη φορὰ σὲ εὐρωπαϊκὴ γλώσσα. Ἡ χρήση τοῦ ἑλληνισμοῦ γιὰ τὶς ἀνάγκες τῆς ἀποικιοκρατίας καθόλου μικρῆς σημασίας δὲν ὑπῆρξε. Μὲ συνέχεια ἐνδοελλαδική…»

  41. leonicos said

    @40 Γιώργο, αυτό που έγραψες είναι πολύ ενδιαφέρον και θέλει μελέτη σε βάθος.

    Και δυστυχώς διαισθάνομαι πως έχεις δίκιο

  42. Corto Maltese said

    40:

    «Ἡ παροικία ἐκεῖ εἶναι συναγωγὴ κεφαλαίου στὴν ὑπηρεσία τῶν ἀγγλικῶν τραπεζῶν»

    Χωρίς καμία διάθεση αντιδικίας, ποιος τα γράφει αυτά ελαφρά τη καρδία;
    Οι Έλληνες συνήχθηκαν στην Αίγυπτο μαζικά με την επιστροφή του Ιμπραήμ στην Αίγυπτο, είτε ως αιχμάλωτοι και σκλάβοι, είτε εθελοντικώς για να προσφέρουν στρατιωτικές και άλλες υπηρεσίες στον Πασσά. Μάλιστα ο Ιμπραήμ είχε προσκαλέσει και τον Μακρυγιάννη, ο οποίος τον απέφυγε με διπλωματική ευελιξία.
    Ωστόσο ελληνισμός προϋπήρχε σταθερά στην Αλεξάνδρεια από την ελληνιστική εποχή, σε κάποιον περιορισμένο έστω βαθμό, όπως αποδεικνύεται από την σταθερή παρουσία του Πατριαρχείου.
    Αργότερα φτωχοί αιγαιοπελαγίτες, μικρασιάτες, κρητικοί, κύπριοι και λοιποί έλληνες επαύξησαν αυτήν την αρχική κοινότητα της Αιγύπτου.
    Ούτε πλούσιοι ήταν όλοι οι αιγυπτιώτες, μάλλον το αντίθετο, ούτε ο ελληνισμός περίμενε την αγγλική αποικιοκρατία για να γνωρίσει την γη του Νείλου.
    Ας μην μπερδεύουμε τις περιπτώσεις.

  43. leonicos said

    περί πολλών τυρβάζω

    τύρβαζε περί πολλΑ, τύρβαζε, τύρβαζε, τύρβαζε

  44. leonicos said

    @42 κόρτο Μαλτέζε

    Όπως έχω πει κι αλλού εδώ, η γιαγιά μου είχε ένα fleur d’ Egypte διότι είχε διατελέσει παρατρε΄χαμενη μια μεγαλοράφτρας της Αλεξάνρειας.

    Και όμως ήταν από αυτούς που δέρνανε τον αράπη για πλάκα και τους το ανταπέδιδε μ’ ελογίες κι ευχαριστίς διότι του δίνανε δυο ρουπίες.

    Τα γυρεύαν εκεί έξω από ευκαιρίες; Ο πλούτος είναι σχετικός. Μπορεί να μην ήταν όλοι Αβ’έρωφ αλλά όλοι ήταν καλοβαλμένοι

  45. 42 Μα υπάρχει κάτι/κάποιος για το οποίο να ΜΗΝ έχει γράψει κάτι ο Γεράσιμος Κακλαμάνης; Αυτή είναι η δική μου απορία.

  46. Παρντόν, στο 40 πήγαινε, όχι στο 42.

  47. Corto Maltese said

    44:
    Έστω, αλλά επιμένω ότι η έκφραση «η παροικία είναι συναγωγή κεφαλαίου» είναι ατυχής.
    Δεν «συνήχθησαν» ως κεφαλαιούχοι, όπως οι εφοπλιστές στο Σίτυ. Είχαν ιστορική πορεία αιώνων.

  48. sarant said

    45 Είναι όπως επί υπαρκτού σοσιαλισμού, που κάθε επιστημονικό βιβλίο (λέει ο μύθος) ακόμα και ορυκτολογίας, έπρεπε να έχει στην εισαγωγή ένα τσιτάτο των Μαρξ-Ενγκελς-Λένιν.

  49. Pedis said

    Πάρε και τη Ζέη μαζί με τον Ρουβά και τη Ντενίση υπέρ της τρόικα και των ληστάρχων του κεφαλαίου. Αμέ, αμέ …
    (Τόσες τιμές και βραβεία και σάλια, να πήγαιναν χαμένα; Πιάνουν τόπο. Το ίδιο έργο έχει παιχτεί πολλές φορές με τους «αριστερούς» -αμέ αμέ- διανοούμενους, τόσο που όταν βλέπω κάποιος «αριστερός» διανοούμενος να παραβραβεύεται στα γκαλά του αστικού μπουρδελου του «πολιτισμού» τον ξεγράφω πριν ξεγραφτεί μια και καλή από μόνος του. )

    «υπέρ του “Ναι στην Ελλάδα, Ναι στο ευρώ” »

    http://www.enikos.gr/society/327023,Diakhryxh-85-proswpikothtwn-yper-toy-Nai-sthn-Ellada-Nai-sto-eyrw.html

  50. ρουπίες στη Αλεξάνδρεια, Λεώνικε, δεν φαντάζομαι. πιάστρα ίσως.

  51. Avonidas said

    #49. «Γεωργουσόπουλος»; «Μπέζος»; «Μάρκαρης»; 😮

    Καλά, για τον Νίκο Δήμου δεν το συζητώ, αυτός και τ’ άντερά του ψηφίζουν αντίθετα σε όλες τις εκλογές.

  52. Pedis said

    # 51 – «Γεωργουσόπουλος»; «Μπέζος»; «Μάρκαρης»; κανείς από αυτους δεν το παίξε αριστερός (άσε τον Μπέζο που είναι ένας κολοκύθας παρά μισός). Αυλικοί με άποψη ήσαν. Η περίπτωση της Ζέη, όμως, διαφέρει. (Υπάρχει περιπτωση να της έχουν υποκλέψει την υπογραφή όπως ήδη συνέβη με μια άλλη περίπτωση; )
    Τέλος πάντων, όταν χάνεται ο μπούσουλας στον πανικό (τεχνητό ή μη) είναι που διαπιστώνεις ποιοι και πόσοι έχουν σταθερό προσανατολισμό και ιδεολογική και πολιτική βάση.

  53. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    49. Πίσω από τα πρόσωπα υπάρχουν και τα ατομικά σκοτάδια καθενός(και τα φράγκουλα βέβαια).Μα δεν είναι αυτοί το 27% των ανέργων.Βάλε τους φτωχοποιημένους κλπ.Κάντε μια και δυο και τρεις περατζάδες από ΑΤΜ και τις ουρές,πιάστε κουβέντα και το σφυγμό του κόσμου εκεί.Θα εκπλαγείτε. Παρά τη θηριώδη προπαγάνδα , ό,τι προέρχεται από σαμαροβενιζέλοπόταμα το σιχαίνεται. Αυτούς θεωρεί υπαίτιους τής επαιτείας τους στα ΑΤΜ και σε όλες τις ουρές καταφρόνιας που τους υποχρέωσαν πέντε χρόνια τώρα.

  54. Avonidas said

    #53. Μακάρι να ήταν έτσι. Θέλω πραγματικά να είμαι αισιόδοξος, αλλά η εμπειρία που έχω αυτού του λαού δεν μ’ αφήνει.

    Αν έπρεπε να μιλήσω ειλικρινά σ’ έναν συμπολίτη μου, τι θα του έλεγα; Ότι με το ΟΧΙ δεν κερδίζουμε τίποτα, αλλά με το ΝΑΙ χάνουμε ό,τι έμεινε από την αξιοπρέπειά μας; Έχουν βγει όλοι στις ρούγες και σκούζουν και ειρωνεύονται ότι η «αξιοπρέπεια» δεν αξίζει μία, κι ότι θέλουμε να ζήσουμε.

    Οπότε λέω αυτό μόνο:

    http://users.uoa.gr/~nektar/arts/poetry/andreas_kalbos_wdai.htm#lyrika06

    Τὸ χέρι ὁποὺ προσφέρετε
    ὡς προστασίας σημεῖον
    εἰς ξένον ἔθνος, ἔπνιξε
    καὶ πνίγει τοὺς λαούς σας,
    πάλαι, καὶ ἀκόμα.

  55. Ok, έληξε. Μίλησε η Ιστορία: https://pbs.twimg.com/media/CI6Z_GQWUAAtKof.jpg

  56. Avonidas said

    #52. Δεν είπα για αριστερούς, βρε Pedis, αλλά πονάει να βλέπεις ανθρώπους που τους είχες κάποτε, για οποιοδήποτε λόγο, σε εκτίμηση να ξεφτιλίζονται έτσι.

    Πριν από μερικά χρόνια, αν μου λεγες ότι θα πήγαιναν αυτοί σε συγκέντρωση που πρωτοστατεί ο ΑΔΩΝΙΣ, θα σου λεγε να μην κάθεσαι τόση ώρα στον ήλιο.

    Είναι το σοκ που έπαθα παλιότερα με τον Γραμματικάκη, που πήγε στο Ποτάμι. Αριστερός δεν υπήρξε ποτέ, αλλά είχε πει πολλά σωστά πράματα και πολλές οδυνηρές αλήθειες. Ε, αναρωτιέται κανείς λοιπόν, την έκανε τώρα γυριστή ή μας δούλευε από πάντα;

    Αυτά.

  57. Μαρία said

    34
    Γιατί αυτόν τον Ροδοκανάκη τον ήξερες;
    http://www.biblio.com/book/forever-ulysses-c-p-rodocanachi/d/509774394
    Authored by Constantine P. Rodocanachi, a Greek born in Egypt, served as volunteer in British section of the Foreign legion that fought ( and was wounded ) for Greece in the war with Turkey in 1897, later made and lost fortunes in business treating business as one of his hobbies, while playing polo and enjoying yachting, cavalryman in Greece at onset of WW I , military attache, diplomat, politician playwright, lecture, etc..

  58. Ροδοκανάκηδες

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A1%CE%BF%CE%B4%CE%BF%CE%BA%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CE%BA%CE%B7%CF%82

  59. Μαρία said

    56
    Απορώ που απορείς με το Μάρκαρη. Είναι σταθερή υπογραφή, όπως και άλλες βέβαια, απ’ το περίφημο «τολμήστε» μέχρι 58 και Ελιά.

  60. Pedis said

    # 56 – «Είναι το σοκ που έπαθα παλιότερα με τον Γραμματικάκη, »

    Διατί το σοκ; παρατρεχάμενος των πασόκων και σιμητάμπουρας όπως πολλοί «των γραμμάτων» ήταν … τότε που η δουλειά πλέρωνε καλά, μοιράζονταν θέσεις «ευθύνης» και συμβούλων και τάχαμου ειδικών εις τας Βρυξέλλας αλλα και εσωτερικού, τότε που «τρώγανε» στα μουλωχτά «αριστεροί», και «συνασπισμικοί» κατά μονάδες … μετά ήρθε η δημαρ …

  61. Pedis said

    # 59 – ναι, βέβαια, καλό κουμάσι κι αυτος ο μαπα-μαιντανός!

  62. Avonidas said

    #59. Δεν απορώ. Λυπάμαι.

  63. sarant said

    57 Δεν τον ήξερα, τελικά. Πρέπει να βρούμε το βιβλίο λοιπόν

    52 Όχι, δεν της έχουν υποκλέψει την υπογραφή. Είχα διαβάσει πριν από λίγο καιρό μια συνέντευξή της, ότι το Ποτάμι είναι καλό, ενώ ο Σύριζα διάλεξε τους ακροδεξιούς Ανέλ.

  64. Ηλεφούφουτος said

    59 E μα ναι!

    Όσο για την άλληνα, φαινότανε από καιρό πού πήγαινε το πράγμα, σε δηλώσεις της από δω κι από κει. Για να μην πω ότι ήδη απ όταν είχα διαβάσει την Αρραβωνιστικιά του Αχιλλεα, πολλά χρόνια πριν, είχα βρει πράγματα που με έκαναν από τότε να την τοποθετώ κάπου μεταξύ Δαμανάκαινας και Οριάνας Φαλάτσι.
    Καμία έκπληξη λοιπόν ούτε τα πρόσφατα σαλιαρίσματα με τον Ποτάμη ούτε τα σημερινά.

  65. Avonidas said

    #60. Όφου, θέλεις να μιλησουμε σοβαρά; Η μισή και πλέον χώρα κάποτε ήταν ΠΑΣΟΚ. Πόσοι εξακολουθούν να είναι;

  66. Pedis said

    # 65 – άλλο να είσαι ψηφοφόρος, γλειφτράκος, πονηρούλης, φτωχοδιάβολος, καλοπερασάκιας, εξωουρίτσας κι όλα αυτά για κάνα ξεροκόμματο κι άλλο να συνεισφέρεις να γίνεται η πλειοψηφία τέτοιοι. Έχει διαφορά! Πώς να το κάνουμε, τι στο διάολο «άνθρωπος των γραμμάτων» και των «ανώτερων ιδεων» είσαι όταν συνεργάζεσαι στον εξανδραποδισμό των πολλών; Ε λοιπόν, σε αυτήν την περιπτωση δεν πρόκειται παρά για έναν τιποτένιο αυλικό. Προς τι η έκπληξη, για να ‘χουμε καλό ρώτημα;

  67. cronopiusa said

    Πλωτίνος Ροδοκανάκης – Ένας Έλληνας Αναρχικός

    Η μεξικάνικη επανάσταση 1910-1920, Αδόλφο Τζίλι

  68. giorgos said

    #45# Ηταν διανοούμενος , είχε ξοδέψει μιά περιουσία γιά βιβλία , πάνω άπό 5000 βιβλία είχε στή βιβλιοθήκη του καί τά είχε διαβάσει όλα .

    Νά εδώ υπάρχει καί όλο τό κείμενο άπό τό όποίο πήρα τό άπόσπασμα .
    http://katotokerdos.blogspot.gr/2010/06/2.html

  69. Ούπς!

    Στις 8.00 μμ η τηλεόραση της Βουλής έχει «Το Μπλόκο» του Άδωνι Κύρου!
    Έλα, ρε Ζωάραααααααα….!

    Κάμερα στη Μαρία που θα βάλει το λινκ από το γιουτούμπι! 😎

  70. Avonidas said

    #66. Επειδή δεν πιστεύω ότι η κάθε λέξη που είχε πει ήταν ηθελημένο ψέμα ή συμφεροντολογικός υπολογισμός. Επειδή θεωρώ ότι πράγματι τον ενοχλούσαν, και προσπαθούσε να αλλάξει, τα θλιβερά χάλια του ελληνικού πανεπιστημίου, που τα υπερασπιζόμαστε μετά ζήλου εδώ και χρόνια γιατί είμαστε με το μέρος της πλέμπας (και καλά).

    Διότι πιο πολύ κι από το ψεύδος μ’ ενοχλεί να βάζουν την αλήθεια στην υπηρεσία του ψεύδους, αφού ένας Άδωνις δεν πείθει, αλλά κάποιος που έχει πει σωστά πράγματα κάποτε μπορεί να προπαγανδίσει πιο εύκολα.

    Πες με αφελή αν θέλεις.

  71. Ο παππούς μου συνήθιζε να καταγράφει στο ημερολόγιό του τα ονόματα των πλοίων με τα οποία ταξίδευε εκείνα τα χρόνια από την Πρέβεζα. Ένα πλοίο, το «Φωκίς», που ναυπηγήθηκε το 1886 στο Σαουθάμπτον και μετασκευάστηκε για να χρησιμοποιηθεί στην Ελλάδα, είχε πωληθεί στον Παντελή Ράλλη (Pandeli Ralli, 1845−1928) που, όπως διαβάζω, είχε χρηματίσει επί πολλά χρόνια βουλευτής της Μ. Βρετανίας.
    Το πλοίο, αρχικά, με το όνομα «Mera», υπήρξε μια από τις θαλαμηγούς του Άγγλου Alfred Shuttleworth και παρουσιάστηκε στις ελληνικές εφημερίδες ως «θαύμα ναυπηγικής τέχνης». Άρχισε ελληνικά δρομολόγια τον Ιούνιο του 1920 με προορισμούς Λουτράκι, Ιτέα, Γαλαξίδι, Βιτρινίτσα (Ευπάλιο), Πάτρα, Σάμη, Αγία Ευφημία, Φισκάρδο, Λευκάδα, Πρέβεζα, Κόπραινα (Άρτας) και Αμφιλοχία. Τον Αύγουστο 1925 (Σεπτ. 1925 με το νέο ημερολόγιο) συγκρούστηκε στην Πάτρα με το πιο μεγάλο πλοίο «Κέρκυρα» της εταιρείας Γιαννουλάτου που εμβόλισε το «Φωκίς» προκαλώντας μεγάλο ρήγμα, εξαιτίας του οποίου αυτό βυθίστηκε.
    Η εγγραφή στο ημερολόγιο είναι της 1ης Οκτ. 1923.

  72. Panteli Ralli https://en.wikipedia.org/wiki/Pandeli_Ralli

    Alfred Shuttleworth https://en.wikipedia.org/wiki/Clayton_%26_Shuttleworth

  73. Μαρία said

    69
    Έλα, ρε Σκύλε. Το χτεσινό το έβαλα για τα ξενητεμένα αδέρφια μας 🙂

    Μπορώ όμως να βάλω απόσπασμα απο συνέντευξη του Κύρου, που δεν θα βρεις αλλού.

    «Η ταινία είχε πολύ κακή υποδοχή στην Ελλάδα, γιατί για πρώτη φορά υπήρχε μια ταινία για την αντίσταση, για την κατοχή, χωρίς ηρωισμό, δηλαδή δεν υπήρχαν ήρωες, δεν υπάρχει πρόσωπο που να μη φοβάται. Δεν υπήρχαν εκείνα τα άυλα όντα που διανθίζουν όλο τον πολεμικό αμερικάνικο κινηματογράφο ή ακόμα ό,τι είχε γυριστεί για την Ελλάδα. Προσπάθησα απ’ τη μια να είμαι εντελώς πραγματικός, δηλαδή να γράψω τα πράγματα έτσι όπως τα είδα, δεν είδα το ίδιο το γεγονός, είδα παρόμοια γεγονότα. Να περιγράψω πώς συμπεριφέρονται οι άνθρωποι, να περιγράψω πώς πέφτουν, όταν σκοτώνονται, γιατί οι άνθρωποι στις αμερικάνικες ταινίες – εφόσον έχουμε πάντα ως σημείο αναφοράς τους Αμερικάνους- όταν δέχονται μια σφαίρα στο κεφάλι, δεν πέφτουν ποτέ όπως πραγματικά πέφτει κανείς, δεν πέφτουν ποτέ φυσιολογικά. Πέφτουν με τρόπο ηρωικό, καθαρό. Κάποιος όμως που σκοτώνεται πέφτει με τρόπο βρόμικο κι ο θάνατος είναι βρόμικο πράγμα. Δεν υπάρχει τίποτα το ωραίο στο θάνατο. Απ’ την άλλη προσπάθησα να μη ξεχάσω το παράλογο μέσα σ’ αυτή την πραγματικότητα, ενώ όλες οι ταινίες που είχαν γυριστεί ή σχεδόν όλες εξαλείφουν τον παραλογισμό της πραγματικότητας. Ο παραλογισμός είναι παντού, το απίστευτο είναι παντού. Συνάντησα ένα σωρό τρελούς κατά τη διάρκεια της αντίστασης, που έκαναν πράγματα τελείως απρόσμενα, τελείως ποιητικά.»

  74. Ριβαλντίνιο said

    » Συνάντησα ένα σωρό τρελούς κατά τη διάρκεια της αντίστασης, που έκαναν πράγματα τελείως απρόσμενα, τελείως ποιητικά.»

    Για τον Κίτσο Μαλτέζο λέει ? 🙂 🙂 🙂

    —————————————————————

    Το μπλόκο (1964)

    Το Μπλόκο της Κοκκινιάς (ΕΡΤ)

  75. Ριβαλντίνιο said

    Όποιος έχει όρεξη για διάβασμα ( 14 σελίδες ) και του αρέσει το κατοχικό ξυλίκι

    1o Σύνταγμα Ευζώνων Αθηνών-Ιάσoνας Χανδρινός

  76. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    55. ΣΚΥΨΕ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗ ΑΓΓΕΛΑ! 😆 😆 Γίγα Γκούσγκου!
    [α ρε Σκύλε, νάσαι καλά ρε παιδί! Μ’έκανες και γέλασα μέσα στη μαυρίλα. ]

  77. Υποχρέωσίς μας! http://www.reactiongifs.com/wp-content/uploads/2013/04/tip-hat.gif

    (εγώ πως νομίζεις ότι την βγάζω καθαρή, ΑΜΕΑ ο ίδιος, με δύο υπέργηρους γονείς; 😉 )

  78. sarant said

    67 Τον Πλωτίνο τον ξέρουμε, καθώς και τον Πλάτωνα.

    71-72 Α, ενδιαφέρον!

  79. Γς said

    Επειδή εδώ λεξικολογούμε [αλλά ενίοτε και πολιτικολογούμε] ας πούμε και δυο κουβέντες για μια αξιόποινο πράξη:

    Ευχαρίστησε σήμερα ο πρωθυπουργός τις Ενοπλες Δυνάμεις για την αυταπάρνηση με την οποία διαπράττουν το καθήκον τους, σε αυτή τη δύσκολη στιγμή για τη χώρα.

  80. Γς, έχουμε κι εμείς ίντερνετ και τηλεόραση, μην ανησυχείς.
    Υπάρχουν πολύ περισσότερες και βαρύτερες αξιόποινες πράξεις απ’ αυτή τη διατύπωση… http://www.reactiongifs.com/r/yok.gif

  81. Γς said

    Τι μου κάνεις;
    Τί μου κάνεις;
    Πες μου!

    -Ε, πες της ρε μλκ τι της κάνεις να κοιμηθούμε καμιά φορά!

  82. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    65 – «Όφου, θέλεις να μιλησουμε σοβαρά; Η μισή και πλέον χώρα κάποτε ήταν ΠΑΣΟΚ. Πόσοι εξακολουθούν να είναι;»
    ΄Ιδιο είναι το ποσοστό, το όνομα άλλαξαν μόνο.

  83. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    68 – Διανοούμενος είναι όποιος έχει διαβάσει πάρα πολλά βιβλία;

  84. giorgos said

    διανοούμενος είναι αυτός πού είναι ιστορικά χρήσιμος στή χώρα του , πού επεξεργάζεται προβλήματα καί δίνει λύσεις . Αυτός ειναι ό διανοούμενος καί όχι αυτός πού έχει σχέση μέ τά «γράμματα καί τίς τέχνες»

  85. smerdaleos said

    Νίκο έγκριση!

  86. gryphon said

    51-52

    Το μεγαλυτερο φαουλ του Μπεζου παντως δεν ειναι οι πολιτικες του αποψεις η το οτι υποστηριζει το ΝΑΙ.
    Ειναι το οτι τραγουδαει.
    Δεν ξερω ποιος του ειχε πει οτι εχει καλη φωνη (για ντελαλης ισως) η πως την ειχε δει αλλα για καποιο διαστημα τουλαχιστον πρεπει να του ειχε γινει μανια να αναγνωριστει σαν τραγουδιστης και με τα κονε που εχει ηταν παντου.
    Οποτε ανοιγα την τηλεοραση σε καποια μουσικη εκπομπη θα επεφτα πανω στον Μπεζο με αυτη την βροντερη αλλα παραξενη και αστεια φωνη παραφωνου βαρυτονου να προσπαθει να τραγουδησει απο ρεμπετικα μεχρι λαικα και Θεοδωρακη.Φρικη.
    Τωρα τελευται δεν τον πολυβλεπω να επιμενει.Μαλλον το καταλαβε οτι δεν τοχει.

  87. Λ said

    Για μόνοσύλλαβα επίθετα δεν ξέρω αλλά εδώ έχουμε το Μακλόκλας από το σκοτσέζικο McCloklan

  88. Γς said

    Μόνο ο Χριστός σώζει!

  89. Ριβαλντίνιο said

    @ 86 gryphon
    «Δεν ξερω ποιος του ειχε πει οτι εχει καλη φωνη»

    Δεν έχεις δίκιο.

  90. Λ said

    Τότε που κλείσανε οι δικές μας τράπεζες θυμάμαι οι φοιτητές μας στη Γερμανία είχαν πρόβλημα γιατί άρχισαν να τους διώχνουν οι νοικοκύριδες τους από τα δωμάτια αν και στη μέση της ακαδημαϊκής χρονιάς και παρόλο που ήταν συνεπείς με την καταβολή του ενοικίου.

  91. Avonidas said

    Μιας και λέμε για τους χαβιαροχανίτες, να μη ξεχνάμε και τους χαβιαροπέψιους του Σκαρίμπα.

    Όπως τούτος εδώ:

    …πλέον δεν μπορείς να ξεχωρίσεις την πραγματικότητα από την παρωδία 😦

  92. smerdaleos said

    @44: Όπως έχω πει κι αλλού εδώ, η γιαγιά μου είχε ένα fleur d’ Egypte διότι είχε διατελέσει παρατρε΄χαμενη μια μεγαλοράφτρας της Αλεξάνρειας.

    Και όμως ήταν από αυτούς που δέρνανε τον αράπη για πλάκα και τους το ανταπέδιδε μ’ ελογίες κι ευχαριστίς διότι του δίνανε δυο ρουπίες.
    ——-

    Στη σειρά Rome (S01E03) η ανιψιά του Ιούλιου Καίσαρα και μητέρα του μελλοντικού αυτοκράτορα Οκταβιανού … μαστιγώνει τον Έλληνα δούλο της Κάστορα, για να εκτονώσει την οργή που της προκάλεσε η Διάβαση του Ρουβικώνα του θείου της με το alea iacta est.

    Όταν τελειώνει, ο Κάστωρ της λέει υπομονετικά «Will that be all domina?» (τελειώσατε κυρία;)

    Δώστε λίγο ήχο.

  93. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα! Είχα βγει, να με συμπαθάτε!

    85 Να με συγχωρείς, είπα να βγω λίγο -τώρα απελευθερώθηκε.

    86 Ο Μπέζος κάνει μερικές εμφανίσεις σε κέντρα όπου τραγουδάει.

  94. Gpoint said

    # 71

    Τα έχεις ελαφρώς μπερδέψει, η Βιτρινίτσα δεν είναι το Ευπάλιον, αντιστοιχεί στην σημερινή Ερατεινή ή την προέκτασή της Τολοφώνα. Πριν από τις αρχές του 70 που άνοιξε ο δρόμος Ιτέας-Ναυπάκτου δεν υπήρχαν παράκτια χωριά από το Γαλαξίδι μέχρι την Ναύπακτο παρά κάτι ψαροκαλύβες. Το Γαλαξίδι και η Ναύπακτος είχαν τείχη για τον φόβο των πειρατών και πολλά σπίτια είχαν (και έχουν) πολεμίστρες- συνήθως ένα παραθυράκι στα σκαλιά που οδηγούσαν επάνω- και καταπακτές. Τα χωριά υπάρχουν ακόμα στις πλαγιές αλλά σχεδόν όλοι έχουν πια κατέβει στις παραλίες στα καινούργια χωριά με τα ελληνικά ονόματα. Ετσι σήμερα έχουμε Αγιους Πάντες (παραλία Βίδαβης), Πάνορμον (παραλία Κίσελης), Ερατεινή και Τολοφώνα (παραλία Βιτρινίτσας),μέχρι εκεί ξέρω.
    Στην κατοχή γινότουσαν μαρτυρικές πεζοπορίες από Γαλαξίδι στην Βιτρινίτσα όπου αντάλλασσαν τα είδη σπιτιού με τρόφιμα

  95. Gpoint said

    Και μια που λεξιλογούμε, ξέρει κανείς τι σημαίνει Βιτρινίτσα ; Δεν νομίζω, μικρή βιτρίνα, μάλλον σλάβικο πρέπει να είναι όπως και τα Βίδαβη, Κίσελη

  96. Λ said

    Καλημέρα. Η Βιτρινίτσα θα μπορούσε να έχει σχέση με το σλαυονικό ветер (άνεμος).

  97. Λ said

    Το -νιτσα εκεί παραπέμπει έτσι κι αλλιώς

  98. Gpoint said

    Πάντως φυσάει πολύ εκεί, όντως !

  99. Γς said

    Ο Φίκης έχασε την ψυχραιμία του.
    [Και αποκαλύπτεται]
    Κρίμα!

    Στο MEGA τώρα

  100. Γς said

    Ο ΦίΛης! Του Συριζα

  101. Γς said

    98:

    >Πάντως φυσάει πολύ εκεί, όντως !

    Κι από που να βγήκε η έκφραση¨
    «Φύσα ρε!»

    Με ταυτόχρονη μεταφορά της χειρός με κλειστά δάχτυλα στη μουσούδα του άλλου, εν είδη κλειστού τριανταφύλλου, που ανοίγει αμέσως ως μούτζα.

  102. Γς said

    Μτάξει

    εν είδει ριανταφύλλου

  103. Γς said

    Ναι και στο σεξ!

    Οχι λέμε στις κότες και τους ξενέρωτους

  104. sarant said

    94-95-96 To ανανεώνω να το δει και η Μαρία που έχει ένα σοφό κιτάπι, αλλά λογικό στέκει αυτό με τη σλάβικη καταγωγή.

  105. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    84 – Eυχαριστώ για την απάντηση, συμφωνούμε, ελπίζω να μη παρεξήγησες την ερώτηση, την έκανα λόγο των 5,000 βιβλίων.

  106. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    88 – Πλάκα κάνεις; αυτός δεν μπόρεσε να σώσει τον εαυτό του.

  107. giorgos said

    έτσι όπως τό έθεσα , ήταν δικαιολογημένη καί εύλογη ή ερώτησή σου . Καθόλου δέν παρεξηγήθηκα .

  108. Μαρία said

    96, 104
    Ναι. Τόπος, λέει, εκτεθειμένος στον άνεμο.

  109. sarant said

    108 Μπράβο Μαρία!

  110. smerdaleos said

    Σας το βρήκα σε αρσενικό στην Σλοβενία Vetrnik

    H IE ρίζα είναι *h2weh1- , η ίδια που κρύβεται πίσω από το ελληνικό ἄημι = φυσάω και το λατινικό ventus.

  111. Σχετικό με το σκάκι και την Ευρώπη, είναι το επίκαιρο σατυρικό κείμενο του «Ρωμηού» της 13ης Αυγούστου 1883 με τίτλο :

    «Δελτίον εξωτερικόν και καθαρώς πολιτικόν»

    Σουλάτσο πάλι κάνουνε της γης οι βασιλιάδες,
    ο ένας πήρε το βοριά κι ο άλλος τον σορόκο,
    άλλοι με σχέδια γυρνούν και κάποιες πονηράδες,
    κι άλλοι για να πληρώσουνε της βίζιταις με τόκο.
    …………………………………………………………………….
    Αλλά μου φαίνεται μ’ αυτή την τόση φασαρία
    Στο Σκάκι όπου παίζεται, χωρίς και να τελειώση,
    δεν σπρώχνει τα πιόνια του με τόση ευκολία
    ο Βίσμαρκ ο παμπόνηρος τους γείτονας να σώση.
    Και πάλι τούτη τη φορά, καθώς συχνά συμβαίνει,
    οι φουκαράδες κι’ οι μικροί θα βγούνε γελασμένοι.

    Σουρής

  112. sarant said

    Ευχαριστούμε πολύ!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: