Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ευρετηριασμένα μεζεδάκια

Posted by sarant στο 25 Ιουλίου, 2015


Ο τίτλος είναι παραπλανητικός, για διαφημιστικούς λόγους και επειδή δεν έβρισκα άλλον καλύτερον. Τι διαφημίζει; Μα, τον νέο, επικαιροποιημένο και απαστράπτοντα πίνακα περιεχομένων του ιστολογίου, που τον έφτιαξε την περασμένη Κυριακή ο φίλος μας ο Στάζιμπος, γκουρού υπηρεσίας για θέματα πληροφορικής. Όπως βλέπετε, έχει τα 2373 (ζωή νάχουνε) άρθρα του ιστολογίου ως τις 18 Ιουλίου, σε αλφαβητική σειρά, ενώ προτάσσει τις 45 σελίδες «εκτός άρθρων». Εμένα με βολεύει πολύ αυτό το ευρετήριο, όταν θέλω να δω αν έχω ξαναγράψει για κάποιο θέμα, ή όταν θυμάμαι ότι κάτι έχω γράψει και θέλω να βρω το παλιότερο άρθρο. Θυμίζω επίσης ότι μπορείτε να δείτε ένα τυχαίο άρθρο του ιστολογίου κλικάροντας εδώ.

* Ξεκινάμε με ένα ορντέβρ, μικρό αλλά δίκροκο. Σε μεταφρασμένο άρθρο του Πολ Μέισον στο tvxs, διαβάζω ότι βρισκόμαστε «εν μέσω ωχρούς ανάκαμψης». Αν δεν είναι λάθος πληκτρολόγησης, απορώ πώς το σκέφτηκε ο συντάκτης. Η ωχρώ της ωχρούς μήπως; Αλλά λέω πως το μεζεδάκι είναι δίκροκο επειδή ακόμα και με τον σωστό τύπο, «εν μέσω ωχράς ανάκαμψης» (αφού είναι λόγιο το επίθετο, την αντέχει την καθαρευουσιάνικη κλίση) και πάλι κάτι δεν πάει καλά. Και δεν πάει διότι το «ωχρά ανάκαμψη» δεν μου αρέσει για απόδοση του pale recovery, που, πάω στοίχημα, θα είχε το πρωτότυπο. Ασθενική, εύθραυστη, χλωμή αν θέλετε. Θα μου πείτε, το ίδιο δεν είναι ωχρός και χλωμός; Στην κυριολεξία τους περίπου -αλλά το ένα έχει μεταφορικές χρήσεις που δεν έχει το άλλο. Ούτε είναι ίδιες οι συνάψεις τους, δεν θα πούμε «χλωμή σπειροχαίτη».

* Πολύς θόρυβος έγινε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης την περασμένη εβδομάδα για μια συνέντευξη του Χρήστου Θηβαίου, στην οποία ο τραγουδιστής επιτέθηκε στη ραδιοφωνική παραγωγό που του έπαιρνε τη συνέντευξη. Αλλά δεν θα σταθώ στο περιεχόμενο των όσων είπε ο Θηβαίος, για τα οποία άλλωστε ζήτησε συγνώμη. Με ενδιαφέρει ο τίτλος του σχετικού άρθρου: Επίθεση-παραλήρημα σε γυναίκα δημοσιογράφο.

Δυο παρατηρήσεις έχω εδώ. Καταρχάς, όπως έχουμε ξαναγράψει, το «παραλήρημα» έχει γίνει κλισέ και χρησιμοποιείται αδιακρίτως -να δω τι θα γράψουν αν τύχει και κάποιος αρχίσει πράγματι να παραληρεί. Έπειτα, το «γυναίκα δημοσιογράφο» δείχνει το κουσούρι των επίκοινων τύπων (δηλαδή που έχουν ίδιο αρσενικό και θηλυκό). Αν δεν το προσδιόριζε και έλεγε «επίθεση σε δημοσιογράφο», όλοι θα σκέφτονταν άντρα δημοσιογράφο. Και βέβαια, ελάχιστοι θα έγραφαν «σε άντρα δημοσιογράφο». Οπότε, για να το τραβήξουμε λίγο, με τους επίκοινους τύπους διαιωνίζεται η ανδροκρατία.

inimage* Ένας πολύ διασκεδαστικός τίτλος εμφανίστηκε προς στιγμή στο in.gr, στο άρθρο για την τελετή παράδοσης-παραλαβής των υπουργείων. Αναλαμβάνοντας υπουργός Εργασίας, ο Γ. Κατρούγκαλος ανέφερε ότι «η συμφωνία δεν είναι Βάρκιζα», εννοώντας τη συμφωνία της Βάρκιζας που είχε υπογράψει το ΕΑΜ τον Φεβρουάριο του 1945 και που αργότερα θεωρήθηκε μεγάλο λάθος.

Στο τωρινό άρθρο ο τίτλος έχει διορθωθεί, αρχικά όμως ήταν όπως βλέπετε αριστερά, διότι πρόλαβα να πάρω την οθονιά -άλλωστε το αναπάραξαν και κάμποσοι ιστότοποι (παράδειγμα).

Απορία έχω όμως, τι σκεφτόταν ο συντάκτης όταν έβαζε στον τίτλο την Κέρκυρα αντί για τη Βάρκιζα. Μήπως ήθελε να φύγει για διακοπές;

* Όχι γενικομανία, αλλά ακυρολεξία. Στη συνέντευξη του Γ. Βαρουφάκη στο CNN διαβάζω ότι είπε: «Κάναμε λάθη, αυτό δεν χρήζει καμιάς αμφιβολίας». Και ενώ το χρήζω σωστά συντάσσεται με γενική, δεν στέκει καθόλου καλά στη συγκεκριμένη πρόταση. Αυτό δεν χωράει καμιά αμφιβολία, αυτό δεν επιδέχεται αμφισβήτηση, ή και χωρίς ρήμα: κάναμε λάθη, χωρίς καμιά αμφιβολία.

Ωστόσο, το μαργαριτάρι πρέπει θαρρώ να το χρεώσουμε στον δημοσιογράφο, διότι ο Βαρουφάκης, βέβαια, έδωσε τη συνέντευξή του στο CNN στα αγγλικά (την άκουσα κιόλας).

* Αντίθετα, την επόμενη ακυρολεξία θα την χρεώσω στον Γιάνη. Σε συνέντευξή του στο Press Project, δηλώνει ότι «από τότε γνώριζα ότι οι τροποποιήσεις στον ΚΠΔ έσφυζαν από κινδύνους». Όχι, ποτέ δεν χρησιμοποιούμε με αυτή τη σημασία το «σφύζω». Έβριθαν από κινδύνους ίσως ήθελε να πει ο τ. υπουργός.

* Ο ευάριθμος ξαναχτυπά (και ξαναχτυπά, και ξαναχτυπά….) Ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς δήλωσε στη Βουλή ότι «πάρα πολύ σημαντικές και ευάριθμες δυνάμεις στο ευρωκοινοβούλιο» αναγνώρισαν το δίκαιο των ελληνικών θέσεων.

Τι ήθελε να πει ο υπουργός; Με το λεξικό, ότι ολιγάριθμες δυνάμεις πήραν το μέρος της Ελλάδας. Αλλά ασφαλώς ο ίδιος εννοούσε «πολυάριθμες δυνάμεις». Άλλο ένα θύμα του ευάριθμου!

* Από την ίδια συζήτηση στη Βουλή, μια υπερκομματική γενικομανία. Πρώτα στη συζήτηση στις επιτροπές, η κ. Νίκη Κεραμέως είπε ότι το νομοσχέδιο «επιδέχεται σημαντικής βελτίωσης», ενώ αργότερα η ΠτΒ Ζωή Κωνσταντοπούλου ότι κάτι «δεν επιδέχεται οιασδήποτε περαιτέρω ερμηνείας».

Κι όμως, κυρίες μου, το ρήμα επιδέχομαι δεν επιδέχεται σύνταξη με γενική, κι αν δεν με πιστεύετε ανοίξτε οποιοδήποτε λεξικό.

* Από την αγωνία του να βρει πολλά ψεγάδια στον ιστότοπο της Ίσκρας ο Άρης Δημοκίδης διέπραξε ένα περίεργο και δυσκολοεξήγητο μηλάθος, αφού γράφει:Η Iskra (Σπίθα στα σλοβάκικα) ήταν πολιτική εφημερίδα των σοσιαλιστών Ρώσων εμιγκρέδων που τελικά έγινε το επίσημο όργανο του Ρωσικού Σοσιαλιστικού Δημοκρατικού Εργατικού Κόμματος.

Απορώ πώς του ήρθε να γράψει τα σλοβάκικα -που σωστό είναι βέβαια, διότι και στα σλοβάκικα έτσι νομίζω πως λέγεται η σπίθα, και γι’ αυτό το λέω μηλάθος, αλλά βέβαια ο Λένιν και οι άλλοι Ρώσοι σοσιαλιστές που διάλεξαν το όνομα στη (γραμμένη στα ρώσικα, με το κυριλλικό αλφάβητο) εφημερίδα τους διάλεξαν μια ρώσικη λέξη.

* Η σχιζολεξία της εβδομάδας: Μικρό-επεισόδια έξω από το Μαξίμου. Δεν φτάνει που βάζει την (άχρηστη) παύλα, αλλά επιπλέον τονίζει και το πρώτο συνθετικό, κόντρα σε κάθε λογική. Πίσσα και πούπουλα.

* Ακυρολεξίες συμβαίνουν και εις Παρισίους, ή έστω εις Λονδίνα, και μάλιστα δεν τις διορθώνουν κιόλας. Τίτλος στην Ιντιπέντεντ: Airlines flaunt rules: Overbooking flights ought to benefit passengers as well.

Όμως, αγαπητοί, το flaunt θα πει «επιδεικνύω, μοστράρω» και δεν ταιριάζει καθόλου στη φράση σας. Προφανώς θέλατε να γράψετε flout («αψηφώ, περιφρονώ»). Εμείς θα σας τα λέμε;

* Ένας αυστηρός φίλος μου με ρωτάει αν τα επιδόματα που έπαιρναν ως τώρα οι υπάλληλοι ενός οργανισμού ήταν υπαρκτά ή όχι, διότι διάβασε ότι: Οι εργαζόμενοι του Οργανισμού λάμβαναν μέχρι σήμερα 15 μισθούς και «ανύπαρκτα» επιδόματα.

Αν ήταν ανύπαρκτα, λέει ο αυστηρός φίλος μου, δεν θα χρειάζονταν τα εισαγωγικά. Οπότε με τα εισαγωγικά τι αλλάζει; Είναι και δεν είναι ανύπαρκτα;

* Και κλείνω με ένα θέμα «κατάλληλο από 13» που λέγαμε κάποτε. Στο Χάφιποστ δημοσιεύτηκε βαρυσήμαντη έρευνα γτπ, δηλαδή με θέμα «τι είναι αυτό που κάνει ελκυστικό ένα πέος».

Καταρχάς, ένα ορντέβρ. Ανάμεσα στα άλλα, διαβάζουμε ότι «Οι ερευνητές εκτιμούν επίσης ότι ορισμένοι άνδρες που υποβάλλονται σε διαδικασία…»

Αμ δεν υποβάλλονται σε διαδικασία, αλλά σε procedure, που στα ελληνικά είναι «επέμβαση» (και εγχείρηση μπορεί να αποδοθεί, αλλά εδώ αυτό ταιριάζει καλύτερα).

Και προχωράμε: «Η λιγότερο σημαντική πτυχή του φαλλού» λένε οι επιστήμονες «είναι η θέση και το σχήμα του ακουστικού πόρου, η κατακόρυφη σχισμή στο άνοιγμα της ουρήθρας», αναφέρεται επίσης στο δημοσίευμα.

Παρντόν; του ακουστικού πόρου; ώστε δεν έχουν μόνο οι τοίχοι αυτιά;

Το αγγλικό λέει: The least important facet of the phallus, say the scientists, is the “position and shape of meatus”, the vertical slit at the opening of the urethra.

Αυτό το μυστήριο meatus είναι λατινικό, και θα πει «στόμιο, πόρος». Άρα, η σωστή απόδοση είναι «η θέση και το σχήμα του στομίου, της κατακόρυφης σχισμής στο άνοιγμα της ουρήθρας». (Παρεμπιπτόντως, προσέξτε και την ακλισιά στο δημοσίευμα του Χάφιποστ, που έχει τη σχισμή σε ονομαστική).

Το meatus δεν χρησιμοποιείται ειδικά για το στόμιο της ουρήθρας όμως. Και η φριχτή μου υποψία είναι πως ο συντάκτης άνοιξε λεξικό -και καλά και άγια έκανε, καταρχήν- και πιθανώς να άνοιξε το ιατρικό λεξικό του Μιχαηλίδη (αυτό έχω εγώ), που στο λήμμα meatus έχει τη γενική εξήγηση «στόμιον, δίοδος, πόρος» και αμέσως μετά γράφει: «– acusticus : Ο έξω ακουστικός πόρος», και το μάτι του έπεσε εκεί, κι έβαλε τον ακουστικό πόρο!

Το αστείο είναι ότι κάποιος πιο τσαπατσούλης, αλλά με αίσθηση κινδύνου συντάκτης, που θα βαριόταν να ανοίξει λεξικό, θα έτρωγε απλώς το meatus και θα έγραφε «η θέση και το σχήμα της σχισμής στο άνοιγμα της ουρήθρας» και θα έβγαινε ασπροπρόσωπος.

* Εύχομαι καλό σαββατοκύριακο. Επειδή εκτός απροόπτου το σ/κ θα είμαι σε πόλη που έχει γειτονιά με το όνομα Μικρή Βενετία, θα είμαι κάπως φειδωλός στα σχόλια. Πάντως και αύριο θα ανέβει άρθρο, μάλλον και μεθαύριο.

 

 

Advertisements

151 Σχόλια to “Ευρετηριασμένα μεζεδάκια”

  1. Γς said

    Καλημέρα

    Μπράβο Στάζιμπε!

    Σε ευχαριστώ[ούμε] πολύ

  2. Γς said

    >τι σκεφτόταν ο συντάκτης όταν έβαζε στον τίτλο την Κέρκυρα

    Την «ελεύθερη Κέρκυρα». Ξέφραγο αμπέλι δλδ

  3. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρες !

    Στα, πολιτικής χροιάς, μεζεδάκια της ενδομάδας, αναφέρθηκε χτες από ιστοσελίδες και η γκάφα δημοσιογράφου (γυναίκας, ναι !) της ΕΡΤ να μιλήσει για «την κορυφή της ροτόντας του τραπεζιού όπου γευμάτισαν οι πολιτικοί αρχηγοί».

    Πράγματι, είναι αυτονόητο ότι ένα στρογγυλό ή οβάλ σχήμα, δεν έχει κορυφές. Αν σκεφτούμε λίγο καλύτερα, θα δούμε όμως ότι ο τρόπος που χρησιμοποιούμε την «κορυφή», στο ορθογώνιο τραπέζι, προφανώς και δεν υπονοεί κάποια γεωμετρική κορυφή του σχήματος αυτού. Τι θέλω να πώ; προφανώς, από τον τρόπο τοποθέτησης ενός οποιουδήποτε σχήματος τραπεζιού μέσα σ’ ένα δωμάτιο, αυτονόητα «οπτικά» δημιουργείται μια περισσότερο προβεβλημένη θέση. Είτε γιατί είναι μπροστά από ένα φόντο, είτε γιατί διατάσσεται παράλληλα με κάποια διάσταση του δωματίου, κλπ.

    Σίγουρα λοιπόν και στην προεδρική «ροτόντα», δεν είναι το ίδιο να καθίσει ο Πρόεδρος στις 39 ή στις 263 μοίρες, άρα για μένα κάποιου είδους «κορυφή» σίγουρα υπάρχει, κι ας μη δυιλίζουμε τον κόνωπα.

    Άλλωστε, και το τραπέζι του υπουργικού συμβουλίου δεν έχει «κορυφές» αλλά σίγουρα υπάρχει η κορυφή όπου κάθεται ο Πρωθυπουργός.

  4. ndmushroom said

    Φρέσκο:
    Η εκδήλωση διοργανώθηκε στο προαύλιο της Βουλής παρουσία εκπροσώπων των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, αγωνιστών της Δημοκρατίας, μελών της κυβέρνησης, βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ του ΚΚΕ και του ΚΙΔΗΣΟ του Γιώργου Παπανδρέου, πανεπιστημιακών, εκπροσώπων του δικαστικού σώματος, της Εκκλησίας της Ελλάδος. (http://news.in.gr/greece/article/?aid=1500014918)
    Το ΚΙΔΗΣΟ έχει εκλέξει βουλευτές;

  5. Γς said

    3:
    Φράση που έχει να κανει με την αναστάτωση και το χαβαλέ που έγινε όταν το 1923 η Φασιστική Ιταλία καταλαμβάνει [απελευθερώνει!] την Κέρκυρα
    Με αφορμή τις δολοφονίες από αγνώστους Ιταλών στρατιωτών στα ελληνοαλβανικά σύνορα.

  6. Γς said

    5->2

  7. Πεολόγησες μετ΄ ευτελείας …

  8. Πάνος με πεζά said

    Τώρα, όλα τα υπόλοιπα μεζεδάκια, ήταν πάλι δροσιστικά καλοκαιρινά.

    Πόλη με Μικρή Βενετία; Ααααχ, εγώ περιμένω κανα εικοσαήμερο να πάω σε Χώρα με Μικρή Βενετία…Να δούμε…

    (κι απόψε η εκπομπή για το Παλιό Φάληρο, μην ξεχνάμε)

  9. sarant said

    Kαλημέρα, λίγο πριν φύγω. Ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    4: Όχι βέβαια, μόνο τ. βουλευτές έχει.

    5: Το «ελευθέρα Κέρκυρα» είναι παλιό, ίσως αρχαίο.

  10. Γιάννης Ιατρού said

    @4: Δεν είναι ο ίδιος ο ΓΑΠ βουλευτής Αχαϊας;

  11. Ένας φίλος φιλόλογος μου έλεγε πως «βρε παιδί μου και αυτό το χαριτωμένο καθαρευουσιάνικο «συμβαίνουν και εις Παρισίους» λάθος λέγεται, αφού το σωστό θα ήταν «συμβαίνουν και εν Παρισίοις«, ώστε να φαίνεται «η εν τόπω στάσις» και οχι «εις τόπον κίνησις»». Σωστός;

  12. Γλωσσολάγνος said

    Αυτό με τα «μικρό-επεισόδια» θυμίζει αρκετά τη συνήθεια που έχουν κάποιοι να γράφουν το «ξανα-» ως ξεχωριστή, τονισμένη λέξη. Αντί, δηλαδή, να γράφουν «θα το ξανακάνω» γράφουν «θα το ξανά κάνω».

  13. Πάνος με πεζά said

    Άπαξ Βουλευτής, πάντα Βουλευτής…

  14. sarant said

    10 Δεν είναι βουλευτής ο ΓΑΠ και η Βουλή μας είναι φτωχότερη

    11 Εξαρτάται από το βάρος/βάθος της καθαρεύουσας -αν δέχεται δοτικές ή όχι

    12 Σωστά πολύ με ενοχλεί και αυτό.

  15. Γιάννης Ιατρού said

    @10: ΝΣ, το ρώτησα γιατί κι εγώ έτσι ήξερα, αλλά κοιτάζοντας εδώ είδα άλλα πράγματα!

  16. ακρ. said

    Μικρή Βενετία;
    Brugge??

  17. Γς said

    16:

  18. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    Ξεχώρισα από το snapshot του Γιάννη στο 15. τα εξής milestones στο CV του ΓΑΠ:
    1.Aναγόρευση σε Μέγα Σταυροφόρο του Τάγματος των Ορθόδοξων Σταυροφόρων του Παναγίου Τάφου και απονομή του Μεγαλόσταυρου …
    2. Σουηδία: Ο Μεγαλόσταυρος του Τάγματος του Πολικού Αστέρος (1999)
    3. Εσθονία: Ο Μεγαλόσταυρος του Τάγματος του Λευκού Αστέρος (1999)

    Πολικός Αστέρας ο ΓΑΠ . Αλλά αυτός ο Λευκός Αστέρας τι διάλο είναι; Μήπως είναι αυτό που λένε οι φυζικοί/κοσμολόγοι «Κόκκινοι γίγαντες- Άσπροι νάνοι» ; …
    Είναι κρίμα πάντως τέτοιοι αστέρες να μένουν άνεργοι…

  19. Γιάννης Ιατρού said

    @18: Honi soit qui mal y pense 🙂

  20. Γιάννης Ιατρού said

    @19 / 18 χαλ χουναα άϊ σαχς γιατακαλαμ αλ-λατινίγια ?

  21. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    20. Λα! Αλ Γκουγκλάρ Αλ Άκμπαρ… 😉

  22. Γιάννης Ιατρού said

    @21 ευτυχώς που έχουμε κι αυτό, Kid
    Αλλά έλα που δεν μας τα γράφει και με δικούς μας χαρακτήρες (latin τουλάχιστον) και άντε να τα βρείς ακουστικά :).

  23. Η Βρύγη (που για κάποιο λόγο κανείς δεν τη λέει εξελληνισμένα, ενώ όλοι λέμε Βρυξέλλες, Γάνδη, Λιέγη…) δεν ΕΧΕΙ μικρή Βενετία, ΑΠΟΚΑΛΕΙΤΑΙ ολόκληρη Βενετία του Βορρά. Απεναντίας (τώρα το ‘μαθα κι εγώ), η Βαμβέργη της Γερμανίας αέχει περιοχή γνωστή ως Klein Venedig.

  24. Γιάννης Ιατρού said

    @19 / @20 Αλλά δεν είναι λατινικά, παλιά γαλλικά είναι 🙂

  25. Γιάννης Ιατρού said

    @23 Κανονικά, (μικρή) Ρώμη θα ήταν καλύτερος χαρακτηρισμός, γιατί είναι χτισμένο γύρω από 7 λόφους

  26. Γιάννης Ιατρού said

    ΝικοΚύρη, για την πόλη που θα είσαι το Σ/Κ, λένε οι ντόπιοι, ότι την χαρακτηρίζουν τα τρία ποτάμια της. Από δεξιά κι αριστερά οι δύο διακλαδώσεις του Ρέγνιτς και από την τρίτη πλευρά ένα ποτάμι μπύρας. Και ως γνωστόν, ο ορεσίβειος και τραχύς λαός που κατοικοεδρεύει εκεί έχει ορίσει εκτός των τεσσάρων γνωστών στοιχείων της φύσης (γή, νερό, αέρα και φωτιά) σαν πέμπτο στοιχείο την μπύρα :).
    Σε ζηλεύω, κι έχουν σφίξει κι οι ζέστες εδώ!

  27. Παλαιών Πατρών Ιωάννης said

    > Airlines flaunt rules

    Συνηθισμένο λάθος, ιδιώς μετά τη δεκαετία του ’40, που έχει (σχεδόν) καταφέρει να μπει και στο Shorter Oxford:

    flaunt, verb.
    1. ……
    2. ……
    3. verb trans. Flout. (Often considered to be erroneous)
    Times: The Prime Minister..referred to ‘flaunting’ the regulations.

  28. leonicos said

    Θα μας πεθάνετε μ’αυτές τις διπλογρφές σας! χλομός, όχι χλωμός, διαφέρει από το βλωμός και το χλωρός, συνάπτεται με το φλομος.
    αφί, όχι αυτίν αβγό, όχι αυγό, κλοτσιά, όχι κλωτσιά, και κτήριο όχι κτίριο

    ΚΑΛΑ, ΜΟΥ ΕΧΕΙς ΑΠΑΝΤΗΣΕΙ. Αλλά για να θυμόμαστε, μπας και μας πει και καμιά γνώμη ο Βάταλος…

  29. leonicos said

    Παρντόν; του ακουστικού πόρου; ώστε δεν έχουν μόνο οι τοίχοι αυτιά;

    Καλά, τώρα το έμαθες; Εδώ το ήξερε ακόμα και ο Γς! άμα του πεις δείξεμου το αυτί σου, δεν το δείχνει, επειδή, και σωστά, πριμένει να του πεις ‘το αφτί σου’.

  30. leonicos said

    Μικρή Βενετία,

    Πάλι στο Λονδίνο θα πας;;

  31. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Ωχρά κηλίδα/χλωμή λερωματιά

    >>στο άνοιγμα της ουρήθρας» και θα έβγαινε ασπροπρόσωπος.
    θου κύριε

    >> βαρυσήμαντη έρευνα
    «για τον π » , η έρευνα

  32. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    Καμία διπλογραφή βεβαίως δεν υφίσταται για το κτίριο. Το «κτήριο» είναι απλά και ξεκάθαρα χτυπητή ανορθογραφία και δείχνει αγραμματοσύνη.

  33. antonislaw said

    Μικρή Βενετία ονομάζεται και η πολυφωτογραφημένη περιοχή της Ερμούπολης-Σύρου, αν εννοείτε αυτήν, πέραν από την πιο γνωστή αλλά όχι περισσότερο ενδιαφέρουσα της Μυκόνου.
    http://www.digital-camera.gr/index.php?option=photos&action=view&photo_id=4017

    Επίσης εσχάτως στην οδό Γεωργάκη Ολύμπιου στο Κουκάκι υπάρχει και εστιατόριο με το όνομα Μικρή Βενετία!
    Επί τη ευκαιρία επιτρέψτε μου να αναφέρω δύο θέματα:
    1. Το όνομα του οπλαρχηγού ήταν Γιωργάκης ή Γεωργάκης (πιο λόγιο) Ολύμπιος και όχι Γεώργιος, όπως αναφέρεται σε πολλούς ιστότοπους (πχ http://www.in2life.gr/delight/goingout/article/201792/koykaki-h-palia-athhna-zei.html). Στην Κρήτη, όπως γνωρίζω, το υποκοριστικό Γιωργάκης, Μιχαλάκης κλπ δινόταν μέχρι και τρεις γενιές πριν σε ανθρώπους ιδιαίτερου κύρους και ήταν τίτλος τιμής και όχι μειωτικός. Για τον Γιωργάκη Ολύμπιο, που ήταν Βλάχος, δεν ξέρω αν ίσχυε κάτι αντίστοιχο την εποχή εκείνη.
    2. Πιθανώς να έχετε αναφερθεί και στο παρελθόν, επιτρέψτε μου να επανέλθω: η γειτονιά λέγεται Κουκάκη και Κουκάκι τα τελευταία χρόνια. Αν πάρουμε την ονομασία Κουκάκη (από το όνομα νομίζω κάποιου κατασκευαστή σιδερένιων κρεβατιών που είχε την κατοικία του εκεί) στη γενική θα κάνει πάλι Κουκάκη, γειτονιά Κουκάκη. Αν πάρουμε το επικρατέστερο Κουκάκι, στη γενική θα πρέπει να κάνει: του Κουκακιού. Και όμως σχεδόν παντού απαντάται : του Κουκακίου, σαν να ονομάζεται η γειτονιά Κουκάκιον (λόγω έλξης ίσως από το αντίστοιχο Κολωνάκι, Κολωνακίου, αντί Κολωνακιού;)

  34. @24 Γιάννης Ιατρού «Αλλά δεν είναι λατινικά, π α λ ι ά γαλλικά είναι». Ωραίο. Αφού στα σύγχρονα το ορθογραφούν με διπλό -nn-.

  35. NM said

    Τριχες! Τι Βρυγες και Βαμβεργες και Αμστερνταμ;
    Του ξεφυγε του αθωου Νικοκυρη στο αρθρο και το ομολογησε.
    Και προσπαθησε κατοπιν εορτης, ο Γς στο #17 να τα μπαλωσει !
    Η αληθεια είναι ότι πανε και οι δυο τους στη Μυκονο (εχει κι εκει μικρη Βενετια!) αλλα μεταμφιεσμενοι.
    Ενας θεος ξερει το τι κατασταση εχει οργανωσει εκειπερα ο Γς και μας τον παρεσυρε

  36. Γιάννης Ιατρού said

    @30 Leo Δεν προσέχεις 🙂
    Γράφει ..σε πόλη που έχει γειτονιά με το όνομα Μικρή Βενετία…. Μάλλον πρόκειται για το Bamberg, μιά πολύ γραφική (και ιστορική) πόλη στη Βαυαρία (στην περιοχή της Άνω Φρανκονίας, που ονομάστηκε έτσι από το ανατολικό τµήµα του Φραγκικού βασιλείου του Καρλοµάγνου, το δυτικό τμήμα ήταν το σηµερινό Île-de-France στη Γαλλία).

    «Μικρή Βενετία» ονομάζεται μία από τις γραφικότερες συνοικίες της πόλης, χτισμένη πάνω στις όχθες του ποταμού Ρέγκνιτς. Έχει βέβαια κι άλλα προσόντα ….

  37. Γιάννης Ιατρού said

    @34: honni , participe passé του honnir (νεο-γαλλικά 🙂 )

  38. Gpoint said

    Μήπως θα εκδράμεις στο Ανσί, Νικοκύρη ;

  39. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    >>σφύζει
    όταν δούλευα φοιτήτρια σε δικ.γραφείο, είχαμε στον όροφο (μαζί με άλλους 7-8 δικηγόρους) κι έναν μεγαλούτσικον ήδη,με μια αφέλεια και προφορά παλιοκαιρίτη επαρχιώτη που το πείραζαν διαρκώς οι νεοσσοί της επιστήμης της Θέμιδος από γύρω.Προερχόταν από Πάντειο,μεταγράφτηκε και τέλειωσε όπως όπως και μ΄ ένα ψιλοβύσμα λέγανε.Συνέπεσε στις πτυχιακές μ΄ έναν από την ομήγυρη ο οποίος διέδωσε σ΄εμάς και διέσωσε το εις βάρος του ανέκδοτο: Στην Εγκληματολογία, τον ρωτά ο καθηγητής(έλεγε και το όνομα που δε θυμάμαι,κάπου αρχές της δικτατορίας-να είταν ακόμη ο Γαρδίκας;μπα), τί επίδραση έχει η λήψη οινοπνευματωδών στα γεννητικά όργανα. Από τους συνεξεταζόμενους,κάποιος ψιθύρισε, «σφύζουν».Παράκουσε και με την ταραχή προφανώς της εξέτασης είπε χαζοειδώς «σφυρίζουν»!. Έπεσε βέβαια το γέλιο αλλά ο εξεταστής ατάραχος του είπε,όχι παιδί μου.Αν σφύριζαν,κάθε βράδυ στο Λυκαβηττό θα είχαμε συναυλία.
    Έτσι ως σήμερα όταν συναντώ το σφύζει, θυμάμαι και το σφυρίζει μαζί 🙂

  40. Γιάννης Ιατρού said

    @39: Ο Δασκαλόπουλος ήταν (1970 περίπου, νομίζω)

  41. Γιάννης Ιατρού said

    @39: υπάρχει και το σχετικό ανέκδοτο (?) στην ιατρική…, με απάντηση: ..τότε όλα τα μπουρ@@@@ θά ΄ταν ωδεία 🙂 🙂

  42. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Σχ.39/ Πήρε τώρα τηλέφωνο η φίλη μου που δουλεύαμε τότε μαζί στους δικηγόρους και θυμήθηκε τον αγαθούλη που τον πείραζαν οι πάντες, όμως είπε άλλη εκδοχή (ο καιρός τα υποκειμενικοποιεί):
    Ότι ο εξεταστής ρώτησε πού επιδρά το οινόπνευμα στον οργανισμό κι αυτός απάντησε στα γεννητικά όργανα οπότε η ατάκα ήταν «για κρασοβάρελα τα πέρασες;»
    Κλονίστηκα μήπως μπέρδεψα το ανέκδοτο και το καταθέτω κι αυτό στις Σαββατιάτικες καλοκαιρινές ιστορίες.

  43. Christos said

    Σχετικά με το μηλάθος στη lifo: Αν στο Google Translate ψάξεις τη λέξη iskra με τον επιλογη «detect language», το πρωτο που βγαίνει δεν είναι τα ρώσικα (λόγω κυριλλικών), αλλά τα Σλοβένικα. ϊσως τα Σλοβάκικα να μην είναι πολύ μακριά…

  44. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    41. 🙂

    Mια άλλη Μικρή-Ωραία- Βενετία,είναι η Bella Venezia, έργο του Γιώργου Διαλεγμένου που σκηνοθέτησε στο Θέατρο της οδού Κυκλάδων ο μεγάλος ,ο αείμνηστος ,Λευτέρης Βογιατζής.
    Λίγα λόγια για την υπόθεση:
    H δεκαοκτάχρονη κόρη, το όνομα της οποίας είναι Βενετία, μοιράζεται μια απαγορευμένη σχέση με τον πατριό της. Αναφέρεται συχνά στην πόλη της οποίας το όνομα φέρει, κυρίως όμως γιατί ταυτίζεται με τα «βρωμόνερά της», όπως λέει. «Bella Venezia» την αποκαλεί μόνον ο πατριός της.

  45. Κι εγώ ήξερα την ιατρική εκδοχή (41) 🙂

  46. Παλιοσειρά said

    speaking of flaunting…

    https://www.google.gr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CCUQtwIwAWoVChMI_4qF0532xgIVB8kUCh157wii&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DyeBfVrJ2UiY&ei=InqzVf_xH4eSU_neo5AK&usg=AFQjCNFPlI14iV73Z2atnDuTqm_SQ-F6oA&sig2=PuiI_7cgA74vJ-gTeuYEXw&bvm=bv.98717601,d.d24

  47. Παλιοσειρά said

    … και για όσους ρωτούν τι σχέση είχε αυτό με αεροπορικές εταιρείες:

    https://www.bookbrowse.com/expressions/detail/index.cfm/expression_number/339/if-youve-got-it-flaunt-it?

  48. Παλιοσειρά said

    Έφη – Έφη, είναι βέβαιο ότι η ιστορία του σφυρίγματος δεν ανήκει στην κατηγορία ben trovato ;

    Την ιστορία την έχω ακούσει με φοιτήτρια της Ιατρικής.

  49. Γς said

    39:
    >Έτσι ως σήμερα όταν συναντώ το σφύζει, θυμάμαι και το σφυρίζει μαζί 🙂

    Ηταν κι ο Αντρέας η φτερού κάποτε:

    -Ρε σεις ένα μολύβι να γράψω κάτι.
    -Πάρε! Απαντάει ένας και του δείχνει τα τέτοια του.
    -Α να χαθείς! Μολύβι ζήτησα. Οχι σφυρίχτρα!

  50. Γς said

    49:

    Είναι κι εκείνο το δικό μου το

    Που σφυράτε εδώ πέρα;

  51. Στρατος Βασδεκης said

    Νομιζω, Νικο, πως ο Δημοκιδης γραφοντας «στα σλοβακικα» θα ειχε στο νου του προφανως τα Σλαβικα.

  52. 21-22: https://et.wikipedia.org/wiki/Valget%C3%A4he_teenetem%C3%A4rk

  53. Γς said

    50:

    Ηταν κι εκείνο το

    «Σαν σφυρίξω τρεις φορες»

    Weiße Rosen aus Athen

  54. Airlines flaunt rules…

    If you’ve got it, flaunt it, που έλεγε κι ο μακαρίτης ο πετρελαιάς καθηγητής μου.

  55. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

  56. LandS said

    Η εφημερίδα που είπε το decile «το 1% των…» ξαναχτυπά.

    Σε χαζό άρθρο http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26516&subid=2&pubid=113625228

    Λέει: Στην ερώτηση δε για την Αριστερή Πλατφόρμα υπάρχουν δυο… λαθάκια. Ο Παναγιώτης Λαφαζάνης αναφέρεται ως «υπουργός Περιβάλλοντος» και η Ζωή Κωνσταντοπούλου ως κοινοβουλευτική εκπρόσωπος (parliamentary speaker).

  57. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Ευρετηριασμένα μεζεδάκια
    ‘Αλλη ιδέα:
    ευρετηριάρικα μεζεδάκια

  58. Τώρα είδα το 47…

    Πάντως, αρκετοί από εσάς έχετε πρόσβαση στο πρωτότυπο άρθρο -ή μάλλον την προδημοσίευσή του, και τις επεξηγηματικές φωτογραφίες.

  59. Γς said

    55:

    1960,16 χρονών. Κι ανατριχιάζω

    J’ai pensé qu’il valait mieux
    Nous quitter sans un adieu.
    Je n’aurais pas eu le cœur de te revoir
    Mais j’entends siffler le train,
    Mais j’entends siffler le train,
    Que c’est triste un train qui siffle dans le soir

  60. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    Η πόλη όπου έχω πάει ανήκει στη Γαλλία.

    51 Φοβάμαι πως έχεις δίκιο

  61. ακρ. said

    OK, Colmar τότε.
    Πολύ δύσκολο χωρίς βοήθεια

  62. …Airlines flaunt rules: Overbooking flights ought to benefit passengers as well….Προφανώς θέλατε να γράψετε flout («αψηφώ, περιφρονώ»)…

    …το flaunt ίσως προέκυψε εκ παραδρομής και από συνδυασμό του flout με το taunt με την έννοια «add insult to injury» (οι εταιρείες κάνουν overbooking, και το διαλαλούν ότι είναι «για το καλό των επιβατών» (μείωση της τιμής των εισιτηρίων), βγαίνοντας κι από πάνω).

  63. physicist said

    Iskra είναι και το όνομα μιας εταιρείας ηλεκτρικής και ηλεκτρονικής τεχνολογίας από τη Σλοβενία, κι άμα είσαι αφηρημένος μπορεί να σου συμβεί να μπερδέψεις τις δύο γλώσσες. Δες, για παράδειγμα:

    Στα σλοβένικα, τα σλοβένικα λέγονται slovenščina και τα σλοβάκικα slovaščina.

    Στα σλοβάκικα, τα σλοβένικα λέγονται slovinčina και τα σλοβάκικα slovenčina.

    Πρέπει νάσαι μεγάλη ίσκρα στα γλωσσικά για να τα ξεχωρίσεις αυτά ανάμεσά τους.

  64. … κάποιος πιο τσαπατσούλης,…θα έτρωγε απλώς το meatus…

    Ο συγκεκριμένος θέτει υποψηφιότητα για Τσαπουτσούλιτζερ!

  65. Γς said

    61:

  66. 63, Μού θυμίζεις τώρα αμερικανίδα γνωστή μου που το souvlaki το έλεγε πάντα slovaki.

  67. physicist said

    #66. — Czech this place out, it has a great slovaki.

  68. 12, Αυτό ξαναπέστο! 🙂

  69. 67, 😀 😀

  70. Και η Μικρή Βενετία που έγινε ολόκληρη χώρα εις τας Αμέρικας.

  71. Αυτό με τον ακουστικό πόρο στο π΄λί πολύ με εντυπωσίασε!
    Λέτε, τελικά, να συνδέεται η κατά Καραγάτση χειροπρακτική αυτεπάρκεια με την κώφωση; 😕

  72. Γιάννης Ιατρού said

    @26,36 / 17: Πέσαμε έξω.. Γς . Ούτε Βορράς, ούτε Ανατολή, Νότος βγήκε (βλ. 60). Να μου πείς, εδώ κοτζάμ ΔΝΤ έπεσε έξω στις προβλέψεις του..
    Εφεξής ἀμάρτυρον οὐδὲν ἀείδω 🙂

  73. Γιάννης Ιατρού said

    @71 Μας κούφανες Σκύλε! Κοίτα συνειρμό! 🙂 🙂

  74. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    72.Κολμάρ, τρομάρ α μας!
    http://www.tripadvisor.com.gr/ShowUserReviews-g187073-r113606387-Colmar_Haut_Rhin_Alsace.html

  75. Γιάννης Ιατρού said

    @74: Όλη η Αλσατία είναι ωραία και ενδιαφέρουσα. Η (δυτική) πλευρά με τα Βόσγια όρη με είχε μαγέψει! Την θεωρώ πιό όμορφη από τον Μελ. Δρυμό, από την άλλη πλευρά. Πήγαινα συχνά εκεί για διακοπές (και καλό φαγητό και καλό λευκό, αλλά και λίγο ξηρρρρρό…, κρασί…).

  76. a said

    ένα καθημερινο ιστολογιο δεν μπορει να εχει μεγαλη διαρκεια και η ποιοτητα του βαθμιαια πεφτει

  77. Κατά διαβολική σύμπτωση, flouting the law.

  78. Gpoint said

    # 72

    Εγώ τον Νότο τον οσφράνθηκα (#38) την πόλη δεν πέτυχα, ίσως γιατί την λένε σκέτη βενετία κι όχι μικρή

  79. 63 Άντε να τις ξεχωρίζουν τώρα Εγγλέζοι και Σκωτσέζοι στα προκριματικά του μουντιάλ…

  80. Γιάννης Ιατρού said

    @78 Ναι κοντά έπεσες … εν συγκρίσει με κάτι άλλους εδώ…. Μήπως έχεις το χάρισμα; 🙂

  81. EOMEPOL said

    Μικρή Βενετία;
    Αν ήταν παλιότερα, θα έλεγα οτι πήγε στην Επανωμή.

  82. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Γεια σου χαρά σου Βενετιά

  83. Ιάκωβος said

    59, Γς
    Το τραγούδι δεν είναι το Five hundred miles Γαλλικά;

    Υπάρχει σε πολλές γλώσσες:

    Πάει, τη χάνουμε και την Ινδία.

    Θυμάμαι δεν υπήρχε πάρτι που να μην πιάσει κάποιος την κιθάρα και να μην παίξει το Five hundred miles. Ίσως επειδή είναι απλό και έχει και εύκολη δεύτερη φωνή. Εγώ που δε θυμάμαι στίχους, μου άρεσε να κάνω τη δεύτερη φωνή στο ρεφραίν, γιατί δε με μπέρδευαν τα πολλά λόγια.

  84. physicist said

    #79. — Και δεν βοηθάνε και οι παρόμοιες σημαίες. Βάλαν για να ξεχωρίζουν οι Σλοβένοι πάνω αριστερά το Τρίγκλαβο, βάλαν και οι Σλοβάκοι τον διπλό Σταυρό πάνω σε τρεις βουνοκορφές, Τάτρα-Φάτρα-Μάτρα. Έλεος, δηλαδή.

  85. τι να πούν και οι Αυστριακοί/Αυστραλοί;

    http://static.fjcdn.com/comments/This+austria+australia+confusion+just+won+t+die+_bf0e8a9b4a9122276de22f0a47cb76cc.

  86. physicist said

    #85. — Πράγματι.

  87. 87 😉

    διάβαζα που μετά τη βομβιστική επίθεση στο μαραθώνιο της Βοστώνης, η δόλια η Τσέχικη πρεζβεία στο Γουώσινγκτον Ντι.Σι. υποχρεώθηκε να βγάλει ανακοίνωση πως «Ώπα μάγκες, άλλο Τσεχία κι άλλο Τσετσενία!»
    Και πως οι κατατόπους Σλοβάκικες και Σλοβένικες πρεζβείες έχουν τακτικά ραντεβού ανταλλαγής κατά-λάθος αλληλογραφίας!

  88. Γιατί; σε διπλανά κτίρια είναι;

  89. Όι, οι ταχυδρόμοι τα πάνε στη διεύθυνση που τόχει γράψει ο επιστολογράφος.
    Αλλά εκείνος έχει βρει άραγε τη σωστή διεύθυνση στο ιντερνέτι ή την εμπέρδεψε; 😉

  90. physicist said

    #88. — Αυτό με τους Τσέχους τόχα διαβάσει κι εγώ και πιθανώς αληθεύει αλλά πώς, ρε παίδες; Czech το ένα, Chechen το άλλο, έχει μιαν άλφα διαφορά. Από την άλλη, θα μου πεις, πόσοι Ευρωπαίοι να υπάρχουν, άραγε, που να πιστεύουν ότι το Kansas είναι απλώς μια συντομευένη μορφή του Arkansas ή που δεν θα ήταν σίγουροι αν η Νεμπράσκα και η Νεβάδα είναι διαφορετικές Πολιτείες;

  91. Πάνος με πεζά said

    @ 33 : Πάντως, ποτέ δεν την άκουσα σαν «Μικρή Βενετία» αυτή την περιοχή, αλλά σαν «Βαπόρια». Επειδή από εκεί προσεγγίζει το πλοίο στην Ερμούπολη.

  92. They didn’t czech it out! 😎

  93. physicist said

    #93. — 😉

  94. Κολμάρ τελικά ή μήπως Στρασβούργο; Κάτι τέτοιο θυμάμαι.

  95. sarant said

    63 Αυτά τα δύο πολύ εύκολα μπερδεύονται!

    61-65-75 Το βρήκατε, Κολμάρ ή Περιστέρι, μια και είναι απο το columbarium.
    Kαι συνιστώ!

  96. Παναγιώτης Κ. said

    @63. Εργαλεία Black and Decker είναι πολύ γνωστά βεβαίως.Από τη δεκαετία του ΄70 υπήρχαν παράλληλα με αυτά και τα Iskra που ήταν πανομοιότυπα διότι, πολύ απλά, τα έβγαζε το ίδιο εργοστάσιο.

  97. Βάταλος said

    Αγαπητοί κύριοι, επιτρέψατε και εις τον γερο-Βάταλον να προβή εις μίαν συνταρακτικήν αποκάλυψιν που θα αφήση ενεόν και αυτόν τον Ιστορικόν του Μέλλοντος, όστις θα ασχοληθή με την προσφοράν του παρόντος Σαραντακείου Ιστολογίου εις το Ρωμέικον…

    Η αποκάλυψις (την οποίαν αφιερώνω εις την γραίαν Βατάλαινα, που εορτάζει σήμερον, διότι ξημερώνει η 26η Ιουλίου της Αγίας Παρασκευής και εις τον φανατικόν αναγνώστην μου, διακεκριμένον ιητρόν κ. Λεώνικον [σχόλιον 28]) έχει επιγραμματικώς ως εξής:

    Ο Μέγας Ηράκλειτος και οι σημερινοί Κύπριοι αποκαλούν τον φαλλόν με την ιδίαν λέξιν: «βίλλος»!.. ΙΔΟΥ αι αποδείξεις

    Το άνω ήμισυ της φωτοτυπίας είναι από το Λεξικόν του Ερρίκου Στεφάνου (σ.σ.: κατά πολύ ανώτερον του Liddell + Scott)

    https://books.google.gr/books?id=egviCuY92zwC&pg=RA2-PA115&dq=%CE%B2%CE%AF%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CF%82&hl=el&sa=X&ved=0CDUQ6AEwBGoVChMIvt20k6XvxgIVRlUUCh24aAEX#v=onepage&q=%CE%B2%CE%AF%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CF%82&f=false

    και το κάτω ήμισυ από το λήμμα «βίλλος» του μνημειώδους Κυπριακόύ Λεξικού του Αθανασίου Σακελλαρίου «Κυπριακά, τόμος 3ος Η εν Κύπρω Γλώσσα» (1η έκδοσις, Αθήνησι 1868)

    https://books.google.gr/books?id=kxQLAAAAQAAJ&pg=PA254&dq=%CE%B2%CE%AF%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CF%82,+ta+kypriaka&hl=el&sa=X&ved=0CCMQ6AEwAWoVChMIyPjp6533xgIVQu8UCh2PpQL_#v=onepage&q=%CE%B2%CE%AF%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CF%82%2C%20ta%20kypriaka&f=false

    ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ του γέροντος Βατάλου (και κάθε αναγνώστου που δεν έχει διακόψει τας σχέσεις του με την Αριστοτελικήν Λογικήν, διά να υιοθετήση τας χριστιανικάς παρλαπίπας) είναι: Διατί εις τα 6 έτη λειτουργίας του παρόντος Ιστολογίου ο ρέκτης κ. Σαραντάκος δεν έχει ποτέ ενημερώσει τους μακαρίως κοιμωμένους αναγνώστας του ότι οι σύγχρονοι Κύπριοι και οι Εφέσιοι της εποχής του Ηρακλείτου αποκαλούν την ψωλήν των με την ιδίαν λέξιν; Και διατί ο «Σάθας του 21ου Αιώνος» κ. Σμερδαλέος εν τω εξαισίω άρθρω του της 19ης Ιουνίου 2015 «Τα ελληνικά αρσενικά πρωτόκλιτα εις –ας» αποσιωπά ότι εις τα Κυπριακά και εις τα Αρχαία Εφεσιακά «βιλλάς» ήτο ο ψωλαράς;

    https://smerdaleos.wordpress.com/2015/06/19/%CF%84%CE%B1-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CE%B1%CF%81%CF%83%CE%B5%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CF%80%CF%81%CF%89%CF%84%CF%8C%CE%BA%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B1-%CF%83%CE%B5-%CE%B7%CF%82/

    Μετά πάσης τιμής
    Β.

    ΥΓ-1: ΙΔΟΥ και ολίγη ακόμη βιβλιογραφία διά να μη τολμήση κάποιος κακόπιστος Ρωμιός αναγνώστης να αμφισβητήση την αποψινήν αποκάλυψιν του γέροντος Βατάλου ότι οι σύγχρονοι Κύπριοι και οι αρχαίοι Εφέσιοι (του Ηρακλείτου συμπεριλαμβανομένου) απεκάλουν την ψωλήν των με την ιδίαν λέξιν: «βίλλος»

    https://books.google.gr/books?id=p85EAQAAIAAJ&pg=PA1045&dq=%CE%B2%CE%AF%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CF%82&hl=el&sa=X&ved=0CEwQ6AEwCGoVChMIvt20k6XvxgIVRlUUCh24aAEX#v=onepage&q=%CE%B2%CE%AF%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CF%82&f=false

    https://books.google.gr/books?id=Yc8UAAAAQAAJ&pg=PA33&dq=%CE%B2%CE%AF%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CF%82&hl=el&sa=X&ved=0CB8Q6AEwAGoVChMIvt20k6XvxgIVRlUUCh24aAEX#v=onepage&q=%CE%B2%CE%AF%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CF%82&f=false

    ΥΓ-2: Με την ευκαιρίαν, καταγράφω και 3 λησμονημένας Κυπριακάς παροιμίας διά τον βίλλον, που αποσπώ από το μνημειώδες σύγγραμμα του Γεωργίου Παγκάλου «Περί του γλωσσικού ιδιώματος της Κρήτης κλπ», έκδοσις 1955 της Ακαδημίας Αθηνών:

    1. «Γέρου βίλλος, πρίνου ρίζα»
    2. «Ας μπαίνη ο βίλλος και ας λέη ο φίλος»
    3. «Γέροντος πόστης, δρύϊνος πάτταλος»

    https://books.google.gr/books?id=A0o8AAAAIAAJ&q=%CE%B2%CE%AF%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CF%82&dq=%CE%B2%CE%AF%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CF%82&hl=el&sa=X&ved=0CD8Q6AEwBmoVChMIvt20k6XvxgIVRlUUCh24aAEX

    ΥΓ-3: Διατί, άραγε, ο ανθέλλην Κριαράς δεν καταγράφει εν τω Μεσαιωνικώ Λεξικώ του την αρχαιότητα της λέξεως «βίλλος» (την χρήσιν της από τους αρχαίους Εφεσίους και τους συγχρόνους Κυπρίους κλπ) και προσπαθεί να μας πείση ότι πρόκειται διά λέξιν του υστέρου Βυζαντίου;

    http://www.greek-language.gr/greekLang/medieval_greek/kriaras/search.html?lq=%CE%B2%CE%AF%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CF%82&dq=

  98. smerdaleos said

    @98, Βάταλο: ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ του γέροντος Βατάλου (και κάθε αναγνώστου που δεν έχει διακόψει τας σχέσεις του με την Αριστοτελικήν Λογικήν, διά να υιοθετήση τας χριστιανικάς παρλαπίπας) είναι: Διατί εις τα 6 έτη λειτουργίας του παρόντος Ιστολογίου ο ρέκτης κ. Σαραντάκος δεν έχει ποτέ ενημερώσει τους μακαρίως κοιμωμένους αναγνώστας του ότι οι σύγχρονοι Κύπριοι και οι Εφέσιοι της εποχής του Ηρακλείτου αποκαλούν την ψωλήν των με την ιδίαν λέξιν; Και διατί ο «Σάθας του 21ου Αιώνος» κ. Σμερδαλέος εν τω εξαισίω άρθρω του της 19ης Ιουνίου 2015 «Τα ελληνικά αρσενικά πρωτόκλιτα εις –ας» αποσιωπά ότι εις τα Κυπριακά και εις τα Αρχαία Εφεσιακά «βιλλάς» ήτο ο ψωλαράς;
    —-

    Εδώ άφησα απέξω πρωτόκλιτα και πρωτοκλίτα βρε Βάταλε.

    Τώρα το αστείο ξέρεις ποιο είναι; Oι παρλαπίπες του Αριστέλη οδήγησαν στις παρλαπίπες του Χριστιανισμού και του Ισλάμ. 🙂 🙂 🙂

    [37:05]

  99. Pedis said

    «Τα καυδιανά δίκρανα»
    http://left.gr/news/ta-kaydiana-dikrana

    Σαν πολύ μα..κία δεν πέφτει τελευταίως με τις ιστορικές αναλογίες;

    Να παραλληλίζεται η κυβέρνηση Τσίπρα με τους Ρωμαίους που έκαναν ένα σωρό από πολέμους ενάντια στους φτωχούς αλλά σκληροτράχηλους Σαννίτες για να τους πάρουν τη γη τους, χάσαν ή δεν κέρδισαν τις περισσότερες μάχες αλλά βγήκαν στο τέλος νικητές επειδή ήταν περισσότεροι, περισσότερο στρατόκαυλοι και μιμήθηκαν τους σαννίτες στο πολεμικό εξοπλισμό …;

    Μήπως η κυβέρνηση θα πρέπε να πάρει παράδειγμα από τους ηρωικούς σαννίτες που αντιστάθηκαν στους Ρωμαίους για πάνω από πενήντα χρόνια αντί οι διάφοροι περιεργοι να σπάζουν το κεφάλι τους να δικαιολογούν την προδιεγεγραμμένη ήττα στο Kαπορέττο;

    Παρεμένει ακόμη εύκαιρη για λιγότερο ευφάνταστους συγγραφείς η δυνατότητα παραλληλισμού με τον Άτταλο ΙΙΙ και το βασίλειο της Περγάμου …

  100. 98, Για την κυπριακή βίλλα (ουχί των οργίων) έχει συζητήσει ο Νικοκύρης στο παρελθόν:

    Φυσικά, η διασημότερη ψευδόφιλη λέξη από την Κύπρο, που δεν αναφέρθηκε στη διάλεξη που προανέφερα για λόγους ευπρέπειας, είναι η βίλλα και όλοι θα έχετε ακούσει το μπεντροβάτο ανέκδοτο της ελλαδίτισσας δασκάλας που, φρέσκια στην Κύπρο, πληροφόρησε τους ντόπιους συναδέλφους της ότι θαύμασε «τις μεγάλες και ωραίες βίλες σας», προκαλώντας όχι λίγην ιλαρότητα. «Επαύλεις τις λέμε εδώ», την πληροφόρησαν.

  101. Dim said

    101: Είχα διαβάσει κάποτε ότι η συγκεκριμένη ταινία προβλήθηκε στους κινηματογράφους της Κύπρου εκεί στα μέσα του ’60 ως «Η έπαυλις των οργίων», ακριβώς γι αυτόν τον λόγο. Άσε δηλαδή που αν παρέμενε ο πρωτότυπος τίτλος θα παρέπεμπε κατευθείαν σε τσόντα. Και τσόντα με Λάμπρο Κωνσταντάρα και Κάκια Αναλυτή θα ήταν τρε σουρεάλ.

  102. Gpoint said

    Σκέψου να είσαι φαν της αγγλικής Ασ’τον βίλλα…

  103. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    Μώ τον σσίιστον!

  104. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    http://www.kathimerini.gr/824733/opinion/epikairothta/politikh/h-asydosia-twn-h8opoiwn
    για τις μάχες του Δρούσου Γερμανικού με τον Αρμίνιο και τους Γερμανούς του,
    Στέκει αυτό;

  105. sarant said

    101-103: 🙂 Μιχάλη, καλά που το θυμήθηκες.

    105 O Γερμανικός έζησε από το -15 ως το +19, ο Αρμινιος από το -18 στο +21 άρα ήταν σύγχρονοι

  106. physicist said

    #106(β). — Θα μπορούσαν να είναι και βακτηρίδια, με τους αριθμούς να δίνουν το εύρος των θερμοκρασιών στις οποίες επέζησαν σε εργαστηριακά πειράματα.

  107. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    Tα βακτηρίδια δεν πεθαίνουν στους -15 ή στους -18. Μη λέμε ό,τι νά’ναι τώρα… 🙂

  108. physicist said

    #108. — Τα Γερμανικά βακτηρίδια των Άλπεων είναι ψυχρόφιλα.

  109. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    109. E αυτό λέω κι εγώ. Τι σημαίνει «ψυχρόφιλα» . Ότι τους αρέσει το κρύο, άρα δεν πεθαίνουν . Κι όχι στους μίνους τσβάντσιχ, αλλά ούτε στους μίνους χούντερττσβάντσιχ δεν καπούτ! Όπως η Αγγέλα και ο Βόλφυ… 🙂

  110. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    110. To πολύ πολύ να πέσουν σε «αδράνεια», αλλά όταν ζεσταθούν στο μεσογειακό νότο τσουμ μπάισπιλ, ξυπνάνε και κάνουν τη ζημιά… 😉

  111. physicist said

    #110. — Ε, όσο ψυχρόφιλα και νάναι, έτσι και παγώσει τελείως ο διαλύτης και δεν μπορούν να κολυμπήσουν, τι διάολο, θα ψοφήσουν, δεν θα ψοφήσουν; Με πάγο θα τρέφονται; 😉

  112. physicist said

    Άσχετο: έχω ήδη αρχίσει να παίρνω ανάποδες από το πλήθος των οΘντκ άρθρων σχετικά με την Τρόικα-Τέθριππο που προσωποποιούν όλη τη διαδικασία στο άτομο της κ. Βελκουλέσκου. Και να η σκληρή Ρουμάνα από δω, και να η άκαμπτη και αγέλαστη Δρακουλέσκου από κει, και τότε της πέταξε καρέκλα ο Αναστασιάδης και ύστερα παντόφλα ο Φούφουτος. Κι ακόμα δεν ήρθε, σκέψου δηλαδή τι θα γίνει μετά.

  113. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    113. Kαλά της τα χώνουν. Τσιράκια του Τσουσέσκου ήταν η οικογένειά της . Πίναν αίμα επί Σοσιαλισμού, σπούδασαν τα βλαστάρια τους στις Αμερικές…και τώρα αυτά γίνηκαν χειρότερα κουνούπια.

  114. physicist said

    Πίναν αίμα επί Σοσιαλισμού …

    Αυτή την έκφραση γιατί τη χρησιμοποιεί ο κόσμος μόνον για τους Ρουμάνους; Όχι το γνωστό «πίναν το αίμα του [λαού/κόσμου/εργάτη-αγρότη-φοιτητή και πρώτου του στρατιώτη]» αλλά «πίναν αίμα». Απορώ. 🙂

  115. Νέο Kid L'errance d'Arabie said

    115. Eγώ δεν τη χρησιμοποιώ μόνο για τους Ρουμάνους. Ούτε καν το συνδύασα στο μυαλό μου όταν το έγραφα, με δράκουλες κ.λ.π. Πάντως, είναι γνωστό ότι άδικα σκοτώνουμε τα κουνούπια! Άλλοι μας πίνουν το αίμα.

  116. physicist said

    #116. — ΟΚ, Κίντο, σύμφωνοι.

  117. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα (και σαμπαχ αλ-χαϊρ στην Τύλο 🙂 )
    Είναι ενδιαφέρον ότι το σχολιάζον κοινό αποφασίζει πότε λήγει ο σχολιασμός σε μιά ανάρτηση. Συνήθως (εδώ στου Ν.Σ.) την επομένη / μεθεπομένη της αναρτήσεως.
    Kid, συμφωνώ στο ότι η εν λόγω είναι μόνο ένα μέλος του σμήνους των κουνουπιών. Αλλά ως γνωστόν, τα θυλικά μόνο μας τσιμπάνε…. Έχουν βλέπεις να θρέψουν τα μικρά τους. Εδώ μία από τις έρευνές της … http://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2010/wp10177.pdf

  118. Pedis said

    # 105 – και τον διαβάζει στο πρωτότυπο τον Τάκιτο ο Τάκης ο αρλούμπας; Δεν μας το είπε. Το ότι δεν ξέρει τι να γράψει και αραδιάζει μαλακιούλες το καταλάβαμε, όμως.

  119. Γς said

    118 τέλος:

    😉

  120. Γς said

    107:

    Βακτηρίδια [σωστότερα βακτήρια]. Ορος που έδωσε για τα Bacteria ο μυτιληνιός καθ. της Ιατρικής Γεώργιος Καραμήτσας το 1879.

    Ολοι βέβαια ξέρουν ότι τα βακτήρια είναι από την ελληνική λέξη «βακτηρία».
    Πόσοι όμως ξέρουν ότι και τα «φροντήρια» είναι όρος έλληνα;

  121. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Αν υπάρχει κανένα μεζεδάκι,βρείτε το οι γερμανόφωνοι.
    Στο(φαρμακερό) ψητό είναι η ουσία:
    Milliarden-Deals mit Griechenland: Wer sind die Profiteure der Privatisierung?
    http://www1.wdr.de/daserste/monitor/sendungen/milliarden-deals-mit-griechenland-100.html

    Ποιος θα κερδίσει από τις ιδιωτικοποιήσεις των αεροδρομίων;
    Η Fraport AG είναι μια γερμανική κρατική επιχείρηση. Η πλειοψηφία των μετοχών της Fraport ανήκει στην πόλη της Φρανκφούρτης και το κρατίδιο της Έσσης. Τι είδους ιδιωτικοποίηση είναι αυτή……;

  122. Γιάννης Ιατρού said

    122: ΕΦΗ, και με την πατρίδα τους νομίζει κανείς ότι έκαναν κάτι διαφορετικό; Η Τρόϊχαντ_άνσταλτ τα ίδια έκανε στην πάλε Α. Γερμανία. Τα συμφέροντα αυτά δεν έχουν ούτε εθνικότητα, ούτε θεό. Αρπαχτηκά είναι. Αλλά τη γή (μας) δεν μπορούν να την σηκώσουν να την πάνε στη φωλιά τους….
    Τα 114+ σχόλια που έχει η γερμανική ανάρτηση είναι πολύ καυστικά. Αλλά δεν πιστεύω ότι αυτό είναι (ακόμα) η θέση του μέσου γερμανού.
    Κι αυτά είναι μόνο η αρχή.

  123. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    123.>>και με την πατρίδα τους νομίζει κανείς ότι έκαναν κάτι διαφορετικό;
    Μπα!
    http://www.nostimonimar.gr/%CF%84%CE%BF-%CE%B1%CE%B5%CF%81%CE%BF%CE%B4%CF%81%CF%8C%CE%BC%CE%B9%CE%BF-%CF%86%CE%AC%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%BC%CE%B1-%CE%BC%CE%B5-%CF%84%CE%BF-%CE%B5%CE%BE%CF%89%CF%86%CF%81%CE%B5%CE%BD%CE%B9/

  124. sarant said

    122 Eίναι εθνικοποίηση… αλλά από άλλο κράτος.

    118 Δεν υπάρχει ενιαία στάση, καμιά φορά η συζήτηση κρατάει περισσότερο -θα δεις άρθρα να έχουν πάνω από 500 σχόλια. Και αν δεν είχα ένα άρθρο κάθε μέρα, η συζήτηση υποθέτω ότι θα διαρκούσε περισσότερο.

  125. Πάνος με πεζά said

    Ο Βελουλέσκος πάντως, ο άντρας της, που της έχει κάνει και 3 παιδιά, θεωρείται από τους μεγαλύτερους ερευνητές της νόσου του καρκίνου… Πώς τα φέρνει η μοίρα, ασχολούνται και οι δύο με το προσδόκμο ζωής, με αντίθετο πρόσημο..

  126. Γιάννης Ιατρού said

    @124:
    1. …στην κατασκευή του συμμετέχουν κορυφαίες γερμανικές εταιρείες, όπως η Siemens και η Bosch.
    Εγνωσμένης αξίας και φήμης 😉
    ..καὶ οὐδείς πω καταγνοὺς ἑαυτοῦ μὴ περιέσεσθαι τῷ ἐπιβουλεύματι ἦλθεν ἐς τὸ δεινόν.
    2. …η Πυροσβεστική αρνήθηκε να δώσει άδεια λειτουργίας, όταν άκουσε για τους «ανθρώπινους ανιχνευτές καπνού».
    Εδώ βλέπει κανείς, πως πρέπει να σχεδιάζει κανείς για να μην υπάρχει ανεργία! Α, και εντατικοποίηση της «εξιδείκευσης».
    ….και την ειωθείαν αξίωσιν των ονομάτων ες τα έργα αντήλλαξαν τη δικαιώσι

    Συγκλουνίσκης τώρα; Α!

  127. Γιάννης Ιατρού said

    @126 Το είδα κι εγώ το όνομα και τον τομέα ερεύνης του προχθές που κάτι έψαχνα για την κυρία στο διαδίκτυο και μου ακινητοποίησε την περιέργεια, λόγω ονόματος… Αλλά δεν το έψαξα περισσότερο. Καλή η πληροφορία και ακόμα καλύτερο το σχόλιο, ΠμΠ.
    Πότε προλαβαίνουν να τα βλέπουν λίγο τα παιδία τους, αυτή όλο σε αποστολές είναι!!

  128. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    127. Χάσκου, η σκασμέν !

  129. Γιάννης Ιατρού said

    @127β καλά, τώρα που το ξαναδιαβάζω…. αυτό με την εξιδεικευση το σκότωσα!
    ο φταίχτης «εζημιούτο θανάτω»

  130. Γιάννης Ιατρού said

    Έπεσε πολύ ξύλο χθες στη Δρέσδη (για τους Σύρους μετανάστες που εγκαθιστούν εκεί..), έτσι μου λέει ο γιός μου που μένει εκεί.

  131. 104, Προσεκτικά με το Σσιούστον, Κιντ! 🙂

  132. Γς said

    [Ελάτε στη θέση – Μπήτε στα παπούτσια]

    Στον τηλεοπτικό ΣΚΑϊ τώρα:

    Νίκος Υποφάντης:
    -Μπήτε όμως για λίγο στα παπούτσια του Τσίπρα.
    Βασίλης Οικονόμου:
    -Οχι θέλω να είμαι στα δικά μου.

  133. sarant said

    131 Δεν τους θέλουν οι ντόπιοι;

  134. Γς said

    134:

    >Δεν τους θέλουν οι ντόπιοι;

    Δηλαδή εμείς;

  135. 134

    Οι ακροδεξιοί ντόπιοι δεν τους θέλουν. Κι έχει μπόλικους η Δρέσδη, παραπροϊόν των γνωστών βομβαρδισμών.

    Αυτός https://en.wikipedia.org/wiki/Victor_Velculescu ο γλυκύτατος τυπάκος είναι ο σύζυξ της κας Βελκουλέσκας; Τιλερεπαιδάκιμ! o_O

  136. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    134. Oi εκεί χαβγίτες δεν τους θένε.Η Δρέσδη έχει παρελθόν
    http://www.newsit.gr/default.php?pname=Article&art_id=355163&catid=7

    http://www.902.gr/eidisi/diethni/59133/dresdi-dolofonia-metanasti-apo-tin-erythraia

    http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26511&subid=2&pubid=113625070

  137. Γς said

    Κούτσουρο απελέκητο, τούβλο, κουμπούρας, τενεκές ξεγάνωτος!

    Εμείς οι δάσκαλοι τα ξέραμε. Αλλά και απλές παρατηρήσεις γενετικής.

    Δεν φταίει πάντα η [μπιπ] κοινωνία, οικονομία, κλπ κλπ.

  138. Γς said

    Ντέλια Βελκουλέσκου και καλά της είπε η Σωτηρούλα Χαραλάμπους στην Κυπρο ότι τέτοια μέτρα λιτότητος γέμισαν με Ρουμάνες τα μπαρ της Λευκωσίας

  139. Γιάννης Ιατρού said

    @131 Δεν τους θέλουν; Όπως τα λέει ο Σκύλος και η ΕΦΗ βασικά. Αλλά και στους απλούς πολίτες επικρατεί διχασμός και προβληματισμός. Περισσότερο αισθάνονται ότι τους ξεγέλασαν/πούλησαν στην κεντρική κυβέρνηση. Έρχονται και τα γνωστά στερεότυπα των Γερμανών (και μάλιστα των πρώην ανατολικο-Γερμανών, βασιλικότεροι του βασιλέως πολλοί) για τους ξένους. Και γίνονται ακόμα πιό έντονα λόγω θρησκείας, συνηθειών, θέση των γυναικών στην κοινωνία (τους) κλπ. Γίνεται και μεγάλη προβολή από πλευράς NPD κλπ. που βρίσκουν πρόσφορο έδαφος. Ήταν στραβό το κλίμα ….
    .
    Πάντως υπάρχει και σοβαρός αντίλογος, εκδηλώνεται μάλιστα πολλές φορές πολύ …δυναμικά. Γι αυτό και οι τραυματισμοί χθές, ακόμα και σε μέλη του ΕΣ, που έστηναν τις σκηνές (γερμανική οργάνωση πάντως).

  140. 140

    Πωπωωω… όντως γερμανική οργάνωση! Ζήλεψα, ρε συ!

    Και για τους φουκαράδες στο Πεδίο του Άρεως, γίνεται ρεφενές από αντίσκηνα και σπλήπινγκ-μπαγκ μεταξύ πολιτών. Ο Δήμος κάνει δηλώσεις και η Περιφέρεια Θαααα συνεδριάσει την Τετάρτη!

    https://twitter.com/hashtag/pedion_areos

  141. Γιάννης Ιατρού said

    @141: Και πού ΄σαι: Αυτό που βλέπεις στο 140 ήταν δασάκι την προηγουμένη. Αλλά πέσανε κάτι τεχνικά κλιμάκια κι έγινε οικόπεδο, σε 10 ώρες. Και πατημένο με αμμοχάλικο, όπως βλέπεις. Εδώ η φωτο από το προηγούμενο βράδυ (με τα δενδράκια να χάνονται …). Σκέτη ΜΟΜΑ σου λέω 🙂

  142. Γιάννης Ιατρού said

    @142: Το THW στον εξκαφέα που βλέπεις στην φωτό σημαίνει τέχνισες χιλφσβέρκ! ΜΟΜΑ που λέμε, αλλά της πολιτικής προστασίας. Και καθαρά, πλυμένα κλπ. Να τα βλέπει ο Κιντ και να γλύφεται 🙂

  143. 143

    Σα΄κάτ΄, στην Τύλο, το χαμσίνι τα περνάει κάθε μέρα αμμοβολή τα μηχανήματα!

  144. 143

    Ευτυχώς που τα παιδιά στο Στέκι Μεταναστών στα Εξάρχεια, που τρέχουν (μαζί με άλλους) για τους άστεγους μετανάστες στο Πεδίον του Άρεως, έχουν το Αλ Βανάκι ΙΙ, ένα VW Transporter του 1980κάτι, να μεταφέρουν τα νερά και τα στρωσίδια.
    Το καημένο το Αλ Βανάκι ΙΙ όλο παραδίδει το πνεύμα κι όλο ανασταίνεται. Το αρχικό Αλ Βανάκι μας το κλέψανε… 😦

  145. cronopiusa said

  146. Αγαπητέ κ. Σαραντάκο

    Στο παρόν άρθρο με παραξένεψαν (ακόμη και «ενόχλησαν», θα ‘λεγα) το ουσιαστικό «οθονιά» και το ρήμα «αναπάραξαν». Γνωρίζετε, φυσικά, ότι είναι ανύπαρκτες λέξεις, ή εν πάση περιπτώσει δεν περιέχονται στα γνωστά λεξικά, όπως π.χ. του Κέντρου Λεξικολογίας (Μπαμπινιώτη) και του Ιδρύματος Τριανταφυλλίδη.

    Η απορία μου, λοιπόν, είναι η εξής: Δικαιούται κάποιος – έστω κι αν είναι γλωσσολόγος – να δημιουργεί δικές του λέξεις ή να κλίνει υπαρκτά ρήματα (όπως το «αναπαράγω») κατά το δοκούν;

    Παρακάτω παραθέτω το σχετικό απόσπασμα του δικού σας κειμένου:

    «Στο τωρινό άρθρο ο τίτλος έχει διορθωθεί, αρχικά όμως ήταν όπως βλέπετε αριστερά, διότι πρόλαβα να πάρω την οθονιά -άλλωστε το αναπάραξαν και κάμποσοι ιστότοποι (παράδειγμα).»

  147. sarant said

    Καλημέρα

    Τα λεξικά δεν έχουν όλες τις λέξεις που χρειαζόμαστε: άλλες ανήκουν σε ειδική ορολογία, που ένα γενικό λεξικό δεν έχει, άλλες ανήκουν σε παλιότερες μορφές-φάσεις της γλώσσας ή σε διαλεκτικές μορφές, ή στην αργκό, άλλοτε ο συντάκτης καταφεύγει σε έναν ευκαιριακό σχηματισμό.

    Ο καθένας μπορεί να χρησιμοποιεί «ανύπαρκτες» λέξεις, και ο καθένας κρίνεται όταν το κάνει.

    Η οθονιά είναι όρος της αργκό των υπολογιστών και αποδίδει το αγγλ. screenshot. Η απόδοση αυτή έχει ήδη καταχωρηθεί σε διαδικτυακούς μεταφραστικούς ιστότοπους. Ο «επίσημος» όρος, *που επίσης δεν υπάρχει στα γενικά λεξικά*, είναι «στιγμιότυπο οθόνης», αλλά νομίζω πως η οθονιά ταίριαζε καλύτερα στο ύφος του κειμένου μου.

    Για το «αναπάραξαν» αντί «αναπαρήγαγαν»: έχουμε αναλογικό τύπο, που έχει χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν από πλειάδα δόκιμων συγγραφέων και χρησιμοποιείται ευρέως στην Κύπρο. Έχω γράψει επανειλημμένα για το θέμα αυτό, δείτε όμως την ανακοίνωση ενός γλωσσολόγου:
    http://glossologia.phil.uoa.gr/sites/default/files/2.%20Kalaboukas.pdf

  148. ndmushroom said

    Εσείς έχετε καβαλήσει ηλιοβασίλεμα; Ο Βαρουφάκης πάντως κόντεψε να το κάνει, αν πιστέψουμε την άθλια μετάφραση του «riding into the sunset» του πρωτοτύπου από το συνήθη ύποπτο in.gr.
    Και για όσους δεν έχουν σαφή εικόνα του τι σημαίνει η έκφραση, αυτό θα βοηθήσει
    ¨

  149. Παλαιών Πατρών Ιωάννης said

    There’s a killer on the road, his brain is squirmin’ like a toad…

  150. gbaloglou said

    149 Αναρωτιέμαι αν η χρήση αυτή αντιστοιχεί στο «βασιλεύω» = «δύω»!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: