Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Αυγούστου εορτολόγιο

Posted by sarant στο 2 Αύγουστος, 2015


rmartyr3Από τον Οκτώβριο πέρσι άρχισα να παρουσιάζω κάθε αρχή του μηνός το Ημερολόγιο του Ρωμηού 1889. Τα ημερολόγια αυτά ήταν ένα πολύ συνηθισμένο είδος εντύπου από το 1880 ως το 1930 περίπου. Κυκλοφορούσαν τον Δεκέμβριο και είχαν το ημερολόγιο της επόμενης χρονιάς, συνήθως με μια σελίδα για κάθε μήνα, διανθισμένο με διάφορες χρήσιμες πληροφορίες και με κάποια στιχουργήματα ή ανέκδοτα. Σταδιακά, προστέθηκε και φιλολογική ύλη, κι έτσι στα επόμενα ημερολόγια το ημερολογιακό στοιχείο είχε περάσει στο περιθώριο ή και απουσίαζε εντελώς -όπως, ας πούμε, στο Ημερολόγιο του Μπουκέτου, που έβγαλε γύρω στα 8 ετήσια τεύχη από το 1925 έως το 1932 (το έχω παρουσιάσει εδώ).

Ημερολόγια τέτοια βγαίνουν ακόμα, πολυσέλιδα και φιλολογικά. Με ένα από αυτά, το Λεσβιακό ημερολόγιο, έχω συνεργαστεί κι εγώ ως εκ πατρός Λέσβιος.

Ο Σουρής, όσο έβγαζε τον Ρωμηό, την έμμετρη εβδομαδιαία εφημερίδα του, έβγαλε και μερικά “Ρωμηού ημερολόγια”, αν και όχι κάθε χρόνο (Στην Ανέμη υπάρχουν τρία ή τέσσερα). Το “Ρωμηού ημερολόγιον με το μαρτυρολόγιον” του 1889, που λογικά θα κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1888.

Γραμμένο ολόκληρο από τον Σουρή (“Εργασία του Σουρή τύποις αδελφών Περρή) είχε 36 σελίδες και απαρτιζόταν μόνο από το έμμετρο και σατιρικό “μαρτυρολόγιο” του κάθε μήνα (“Των μηνών η δωδεκάς / με προσθέσεις μερικάς”), με λίγα σκίτσα από τον σκιτσογράφο του Ρωμηού, χωρίς να έχει καν σελίδες με ημερολόγιο.

Όπως μπορείτε να δείτε, ήταν όλο έμμετρο, από τον τίτλο ίσαμε την αναφορά της τιμής στο οπισθόφυλλο: Εις μεν το εσωτερικόν λεπτά πενήντα η τιμή εις δε το εξωτερικόν εξήντα με προπληρωμή.

Αυτά τα «εορτολογικά-μαρτυρολογικά» άρθρα τα βάζω άλλοτε μεν την πρώτη του μηνός, ίδια μέρα με το Μηνολόγιο, άλλοτε δε την επόμενη, όταν δεν προλαβαίνω να γράψω κάτι άλλο. Επειδή τούτο το σαββατοκύριακο λείπω σε ταξιδάκι, σήμερα αντί για φιλολογικό άρθρο θα βάλω το στιχούργημα του Σουρή, μαζί με κάποια σχόλια στο τέλος.

Αύγουστος. — Μπάτης δροσερός, μυρίζει κάθε βούτα,
σύκα, σταφύλια μπόλικα, πεπόνια κι άλλα φρούτα,
και ως εκ τούτου κίνησις πολλή του βασιλείου
και στην Παρθένον έρχεται ο δίσκος του ηλίου.

Των Μακκαβαίων των επτά κι επτά των εν Εφέσω,
που τα πολλά των βάσανα να πω δεν θα μπορέσω,
ο μέγας Ισαάκιος, Δαλμάτιος και Φαύστος,
που μόνον βρούβες έτρωγαν κι οι τρεις ακαταπαύστως,
η θεία Μεταμόρφωσις, μεγάλη λειτουργία,
και μπακαλιάρων και ψαριών κατάλυσις κι αργία,
Ματθίας ο Απόστολος, πολύν βιώσας χρόνον,
Λαυρέντιος, ο κάλλιστος των αρχιδιακόνων,
οπού συχνά εγίνετο απ’ το μεθύσι τάπα
και κάθε Ηγουμένισσα μανιωδώς ηγάπα.

Τής Θεοτόκου κοίμησις, πολύ μεγάλη σχόλη,
που εορτάζουν κατ’ αυτήν οι Παναγήδες όλοι,
ο Καραβίδας, κυνικός των νεοτέρων χρόνων,
κι ο Καββαδίας, ο φρουρός της δόξης των προγόνων,
ούπερ η μάθησις πολλή κι η γνώσις κι η παιδεία
και του Φυτάλη τ’ άγαλμα το πήρε για Φειδία,
Μιχαίος τε και Μάξιμος, ως είδος τι Θερσίτης,
προς τούτοις δε κι ο Μάξιμος, της Μπόρσας ο μεσίτης
ο Ανικήτας, ασκητής από το Αγιονόρος,
ο Φλώρος ο πανάγιος κι ο τμηματάρχης Φλώρος,
μα και ο Φλώρος το πουλί, που έχει τόσο νάζι,
και σαν τον βάλεις στο κλουβί αρχίζει να φωνάζει.

To Άγιον Μανδίλιον, πανήγυρις ποικίλη,
που εορτάζει το λινό του καθενός μαντίλι
και τα τραπεζομάντιλα κι οι Καλαμάτες όλες,
που οι βρακάδες τις φορούν στις πιο μεγάλες σχόλες,
η Ναταλία, πάναγνος κι αυτή διά της βίας,
κι η Ναταλία έπειτα, βασίλισσα Σερβίας,
που χώρισε τον άνδρα της, Μιλάνο τον γνωστό,
που τ’ άλλαξε ο Βάττεμβεργ μια μέρα το Χριστό.

Ο Άγιος Αδριανός με αρετή και νου,
που και την Πύλην έκαμε την του Αδριανού,
κι ο Μήτσας ο Αδριανός με τόση λεβεντιά,
που ένα πόντο δεν μπορεί να εύρει στα χαρτιά,
αποκοπή της κεφαλής τού Γιάννη τού πατρός,
συνεορτάζει κατ’ αυτήν κι ο Πύρλας ο γιατρός,
που τώρα καταγίνεται με όλα τα σωστά του
να εύρει το πηδάλιον το του αεροστάτου,
κατάθεσις επίσημος της Ζώνης της τιμίας,
που είναι καταφύγιον εις τας επιδημίας·
συνεορτάζει κατ’ αυτήν το κάθε τι κορδόνι,
κάθε ζωνάρι δηλαδή και κάθε βρακοζώνη.

* βούτα: μεγάλο βαρέλι που χρησιμοποιείται για, χμ, τουαλέτα. Τέτοια είχαν π.χ. σε κρατητήρια και φυλακές.

* τάπα απ’ το μεθύσι: οι γλωσσικοί ληξίαρχοι να επισημάνουν ότι η έκφραση ήταν γνωστή το 1888 (και φυσικά μπορεί να είναι πολύ παλαιότερη).

* Παναγής Καββαδίας: από τους πρωτοπόρους της ελληνικής αρχαιολογίας, καθηγητής Πανεπιστημίου. Έπαθε ένα κάζο, όταν πέρασε για έργο του Φειδία το άγαλμα του συγκαιρινού του γλύπτη Φυτάλη (δείτε εδώ ένα άρθρο του 1888 που τον ειρωνεύεται).

* Καλαμάτες: είδος μαντιλιού, αλλά δεν ξέρω ποιο μαντίλι λεγόταν έτσι -το μεταξωτό ίσως. Ο Σουρής έχει και άλλοτε γράψει για καλαμάτες και βρακάδες: γαρούφαλα βρακάδων και καλαμάτες τόσες (σε ένα πασχαλινό στιχούργημα).

* Ναταλία, Μιλάνος. Ο Μίλαν Ομπρένοβιτς, βασιλιάς της Σερβίας είχε μόλις χωρίσει με τη Ναταλία, τη βασίλισσα. Ο Βάτενβεργ που του άλλαξε το Χριστό είναι ο βασιλιάς Αλέξανδρος της Βουλγαρίας που τον είχε νικήσει στον σερβοβουλγαρικό πόλεμο του 1885.

* Άγιος Αδριανός. Μάλλον είναι καλαμπούρι αυτό που λέει για την πύλη του Αδριανού. Ο Αδριανός Μήτσας, που τον αναφέρει παρακάτω, πρέπει να έπαιζε χαρτιά στο τραπέζι του Σουρή και να έχανε, γιατί κι άλλη φορά τον έχει πειράξει σε στιχούργημα για τις χαρτοπαιχτικές του επιδόσεις.

 

Advertisements

67 Σχόλια to “Αυγούστου εορτολόγιο”

  1. cronopiusa said

    Καλή σας μέρα

  2. Gpoint said

    Καλημέρα

    Ο Σουρής της εποχής
    και των πάντων σχολιατής

  3. Γς said

    Καλημέρα

    Χλωμό το βλέπω να είναι η βούτα αυτό που λες
    [> μεγάλο βαρέλι που χρησιμοποιείται για, χμ, μπλιαχ!]

    Οταν λέει :

    >Αύγουστος. — Μπάτης δροσερός, μυρίζει κάθε βούτα,
    σύκα, σταφύλια μπόλικα, πεπόνια κι άλλα φρούτα,

    Κάτι άλλο θα εννοεί.

    Λ.χ. βούτα είναι και
    ξύλινο δοχείο που χωρούσε 50 οκάδες πουι έβαζαν μέσα το τυρί για να ψηθεί

  4. cronopiusa said

    Φυσάει ο μπάτης, φυσάει τ’ αγέρι …

    ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΑΤΗΣ

  5. atheofobos said

    Σχετικά με τον γιατρό Ιωάννη Πύρλα και το αερόστατο:
    http://mikros-romios.gr/to-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C-z%CE%AD%CF%80%CE%B5%CE%BB%CE%B9%CE%BD/

  6. cronopiusa said

    Άγρια πουλιά (wild birds) – Φλώρος (55.5.1) https://www.youtube.com/watch?v=J1Bg719lrl4

  7. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    >>κι ο Καββαδίας, ο φρουρός της δόξης των προγόνων,
    Πρόκειται για τον αρχαιολόγο,ανασκαφέα της Αρχαίας Επιδαύρου κλπ, Παναγή Καββαδία,1850-1928
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%B3%CE%AE%CF%82_%CE%9A%CE%B1%CE%B2%CE%B2%CE%B1%CE%B4%CE%AF%CE%B1%CF%82
    Έργο του Καββαδία είναι μεταξύ των άλλων οι μεγάλες ανασκαφές της Επιδαύρου και της Ακρόπολης. Οργάνωσε το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και την έκθεσή του. Οργάνωσε επίσης το Μουσείο της Ακροπόλεως. Διεξήγαγε πολλές ανασκαφές, ιδίως στην Επίδαυρο, Κεφαλλονιά και στην Ακρόπολη, πλουτίζοντας τις εκθέσεις των μουσείων.

    2.Σουρής, ο των πάντων…σουσουρής 🙂
    Καλημέρα

  8. cronopiusa said

    είναι σεφαρδίτικο της Θεσσαλονίκης, δεν βρίσκω στο διαδίκτυο ρεμπέτικα σεφαρδίτικα

    Τραγικότης – όχι, κι όλα στην απόχη.
    Σ αγαπά η Μαρία η τσογλαναρία.

    Τραγικότης – όχι, κι όλα στην απόχη
    Σ αγαπάν ρε Φώφη εικοστρείς ορόφοι.

  9. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    3: Γουσού, ξέροντας και τον Σουρή είμαι βέβαιος ότι εννοεί τις μυρωδιές των απόπατων, που είναι πιο έντονες το καλοκαίρι

    5: Αυτόν τον Πύρλα (ξέχασα να το γράψω) τον σατιρίζει σκληρά ο Ροϊδης στον Ασμοδαίο.

  10. Γς said

    Ναι, έτσι είναι.

    Μυρωμένοι στίχοι κλπ 😉

  11. gak said

    Καλημέρα, βούτα λέγεται σήμερα για τις καταξύψεις στα σούπερμάρκετ που ανοίγουν προς τα πάνω, σε αντίθεση με τις όρθιες

  12. cronopiusa said

    αποκοπή της κεφαλής τού ΓιάΝη τού πατρός…

    «ΚΑΡΦΙΑ» ΠΑΝΟΥΣΗ ΓΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΑΡΟΥΦΑΚΗ, ΛΑΦΑΖΑΝΗ

    Ομιλία της Νάντιας Βαλαβάνη στην ΚΕ ΣΥΡΙΖΑ, 30.7.2015

  13. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    >>Λαυρέντιος,
    Και οι δυο γνωστοί μας Λαυρέντηδες, ο Διανέλλος και ο Μαχαιρίτσας, είναι από το Πήλιο.Τυχαίο; Μπα!
    Άγιος Λαυρέντιος Πηλίου
    http://partetavouna.blogspot.gr/2011/01/blog-post_16.html

    7.σ.σ. Για τον Καββαδία,έγραψε ο Νικοκύρης στο νήμα(απροπό,δε μ΄ανοίγει ο λίκνος),Στέκομαι απολογούμενη η απρόσεκτη.

  14. sarant said

    13 Oύτε σε μένα ανοίγει, θα το κοιτάξω το βράδυ.

  15. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα σε όλους,
    λίγο δύσκολο να βρω σύνδεση στο διαδίκτυο από εδώ που είμαι (στο ερημητήριο), αλλά πάντα προσπαθόντας, κάτι βρίσκεται τελικά …. 🙂

    @10 Γς

    Το συγκεκριμένο ποίημα Μυρωμένοι στίχοι, λέγεται ότι είναι του Γεωργίου Χ. Σουρή (1853-1919), αλλά υπάρχει και αμφισβήτηση ως προς την πατρότητά του, βλ.https://sarantakos.wordpress.com/2012/01/05/oxisouris/
    ….

  16. cronopiusa said

    El accidente de un F-16 griego en Albacete causa 11 muertos y 13 heridos
    Un descuido causó la catástrofe aérea de la OTAN en Albacete

  17. Gpoint said

    Βαριά Ντυλανισμένος σας προσφέρω ένα από τα πιο άγνωστα τραγούδια του σε μια εκτέλεση από άλλους που έπιασε (σπάνιο πράγμα) το νόημα των στίχων του

  18. Gpoint said

    # 17

    οποιαδήποτε σχέση του βάις πρέζιτεντ στο τραγούδι με τον Λαφαζάνη να θεωρηθεί συμπτωματική

  19. Γιάννης Ιατρού said

    @14, 13β Μάλλον έχει πρόβλημα κάποιος ενδιάμεσος εξυπηρετητής του http://invenio.lib.auth.gr/ (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης – Ψηφιοθήκη). Δεν βγάζει και ping…. (155.207.73.14). Μάλλον πρόβλημα στην προώθηση DNS (Domain Name Server) στο sns0 και sns1 του grnet.gr, δηλαδή πρόβλημα στη forthnet (estia.ics.forth.gr)

    83.212.5.18 [sns0.grnet.gr.] Possible DNS forwarding issue.
    83.212.5.22 [sns1.grnet.gr.] Possible DNS forwarding issue.

    Μάλλον θα το διορθώσουν μέχρι αύριο ….

  20. Γιάννης Ιατρού said

    @19 Εδώ κάτι χάλασε πρός την συμπρωτεύουσα…. (μεταξύ κόμβων Στομίου και Αιγινίου)

  21. cronopiusa said

    η Ζωή, ο Γιάνης και ο Αλέξης

  22. Γιάννης Ιατρού said

    @13, @14 (19,20) Τοῖς ἐντευξομένοις συνδρομηταίς χαίρειν 🙂
    Το κείμενο, σπό το άρθρο του 1888 όπως μπόρεσα να το ανακτήσω (με επιφύλαξη)

    Καββαδίας ο… αρχαιολόγος (Kavvadias the…. archaeologist )

    Εις οιονδήποτε άλλο Κράτος του Κόσμου υπάλληλος αποδεικνύμενος ούτως αμαθής περί τον κλάδον, ον διευθύνει, ως απεδείχθη ο κ. Καββαδίας, θ’ απελύετο αυτοστιγμεί της υπηρεσίας. Αλλ’ εδώ άνθρωπος επαγγελλόμενος τον αρχαιολόγον, δημοσιεύσας ογκώδες σύρραμμα περί Καλλιτεχνίας, εκλαμβάνει ως έργον του Φειδίου το πρώτον τυχόν βαναυσούργημα του κ. Φυτάλη και όχι μόνον δεν παύεται, όχι μόνον δεν κρύπτεται εξ αισχίνης, αλλ’ έχει το θράσος να περιφέρηται εις τας οδούς και να δημοσιεύη εις το χθες εκδοθέν «αρχαιολογικόν δελτίον», ότι κατήγγειλε τον … Φυτάλην και ενεργούνται νυν ανακρίσεις, ίσως διά ν’ αποδειχθή πως εγέλασεν ούτος τον κ. Καββαδίαν και τον συγγραφέα αστει(υ)ολογημάτων «βοηθόν και συνεργάτην του» κ. Στάην, ή μάλλον πως τους… εγλωτοποίησε.

    Και όμως ο κ. Καββαδίας παραμένει γενικός έφορος άτρωτος ως εάν εφόρει… πάνθηρα (Panzer) αδιαπέραστον. Και τώρα ανεκάλυψε την νέαν ταύτην φάμπρικαν το δελτίον, όπερ εκτυπούμενον δημοσία δαπάνη διανέμεται δωρεάν υπ’ αυτού ως δώρον εις τους δημοσιογράφους, πολλούς ιδιώτας, και εις εκείνους μόνον των αρχαιολόγων, οίτινες προθυμώνται δημοσία να θυμιάσωσι την μεγαλοφυίαν του.

    Φαντασθήτε δε ότι ανεκαλύψαμεν εν τω χθεσινώ δελτίω του μηνός Ιουνίου προ τη άλλη αχρήστω ύλη τεθαμμένας επιγραφάς σπουδαιοτάτας υπό του κ. Λόλιγγ εκδιδομένας, αίτινες ήκιστα κατάλληλον τόπον πρώτης δημοσιεύσεως εύρον εν σελίσιν όλως οικογενειακού χαρακτήρος.

    Ο σκοπός όμως του κ. Καββαδία είνε μέγας. Δεν επιθυμεί βεβαίως να καταστήση την μελέτην σπουδαίων ευρημάτων προνόμιον των προσωπικών γνωρίμων και αρεστών αυτώ αρχαιολόγων, αλλά τείνει να καταστρέψη την «Αρχαιολογικήν Εφημερίδα», το μόνον εν Ελλάδι επιστημονικόν περιοδικόν, το διαδεδομένον εις άπαντα τον αρχαιολογικόν κόσμον στερών αυτήν πάσης ύλης σπουδαίας.

    Βλέπετε ότι ο αντιπαθητικώτατος των αρχαιολόγων έχει τας αντιπαθείας του επί βλάβη της επιστήμης και ασκεί ταύτας μετά πρωτοφανούς μοχθηρίας, διότι δεν τον παρεδέχθη η αρχαιολογική εταιρία Β. Επίτροπον.

    Καββαδίας, Π. 1849-1928 – Πρόσωπα Βιογραφία

    Εφημερίς [212] Είδηση 30/07/1888

    ArchEvents Archaeological events in Greek press (1832-1932)

  23. Corto Maltese said

    8 (Cronopiusa):

    «είναι σεφαρδίτικο της Θεσσαλονίκης»

    Επειδή με ενδιαφέρει πολύ το ζήτημα, τι γνωρίζετε για αυτό; Υπάρχει κάποια ηχογράφηση;

  24. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    23. Πέντε σεφαραδίτικα.(Πρέπει να υπάρχουν κι άλλες αναφορές εδώ.)
    https://sarantakos.wordpress.com/2011/05/07/mikismauthausen/
    Βλ.σχόλιο 196

    22. Η αρχή του…κακού 🙂
    «Ο καθηγητής Ευθύμιος Καστόρκης, πρόεδρος ων της Αρχαιολογικής Εταιρείας, εν έτει 1881 προέτεινεν εις το Συμβούλιον της Εταιρείας και τούτο απεδέξατο να σταλή ο έφορος Καββαδίας ίνα καθαρίση από τα δένδρα το θέατρον του εν Επιδαύρω Ιερού…»
    http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=367784
    «Το εφήμερο και το αιώνιο»

  25. Corto Maltese said

    8: Νομίζω (αλλά με πολλές επιφυλάξεις) ότι δεν είναι σεφαρδίτικης προέλευσης. Το αρχέτυπο το οποίο διασκέυασε ο Περιστέρης (και ο Μάτσας;) πρέπει να είναι ελαφρό τραγούδι ισπανικής προέλευσης με στίχους του Αντώνη Πλωμαρίτη ή ελληνικό ισπανικού ύφους με μουσική του Πωλ Μενεστρέλ (;).

  26. Corto Maltese said

    24 (α): Βρήκα το σχόλιο 196, μπήκα στο ιστολόγιο του σχολιαστή, βρήκα το άρθρο αλλά τα αρχεία των τραγουδιών δεν λειτουργούν…

  27. Γιάννης Ιατρού said

    @24 β ΕΦΗ Αν σε ενδιαφέρει το θέμα, ανέβασα εδώ: http://docdro.id/iAq6mGH μία πολύ καλή περιγραφή της όλης υπόθεσης δηλ. το σχετικό απόσπασμα από το βιβλίο της Άννας Μυκονιάτη, Πλαστές αρχαιότητες. Αναφέρει λεπτομερώς την όλη ιστορία και τις πηγές (π.χ.και την διδακτορική διατριβή του 2002 της Μ. Σωφρονίδου, που ανέφερε ο Νικοκύρης και που είναι στο ΑΠΘ ==> ο λίκνος που δεν ανοίγει..) 🙂

  28. Πέπε said

    @22:

    > > Αλλ’ εδώ άνθρωπος επαγγελλόμενος τον αρχαιολόγον, δημοσιεύσας ογκώδες σύρραμμα [!!! 🙂 ] περί Καλλιτεχνίας, εκλαμβάνει ως έργον του Φειδίου το πρώτον τυχόν βαναυσούργημα του κ. Φυτάλη και όχι μόνον δεν παύεται, όχι μόνον δεν κρύπτεται εξ αισχύνης, αλλ’ έχει το θράσος … κλπ.

  29. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    17: Ομολογώ πως δεν το ήξερα

    22: Μπράβο, έτσι είναι πιο εύκολο.

    25: Κι εγώ έτσι νομίζω.

  30. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    27.Ευχαριστώ!Πάθημα φοβερό όμως για τον πολύ Καββαδία.
    Έχω βρεθεί εκεί,στο θέατρο και γύρω, με παρέα αρχαιολόγων που κουβέντιαζαν τα σχετικά με το χώρο, το Ασκληπιείο κλπ και τα προ,τα κατά και τα κατόπιν της ανασκαφής του Κεφαλονίτη Καββαδία και λέγανε ότι καταγραφόταν γενικά υπερόπτης.

    Ο δροσερός Άγιος Φλώρος, χωριό έξω από την Καλαμάτα,έχει δίδυμο αδελφό λέει και συν-άγιο το Λαύρο που μοιράζονται το εκκλησάκι εκεί.Άλλο ο Λαυρέντιος κι άλλο ο Λαύρος δηλαδή 🙂 .Βάνω ένα λίκνο, καλοκαιρινής πνοής και διάθεσης.
    http://lyrasi.blogspot.gr/2013/07/2013.html

  31. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    27. Το Αστυ γράφει σατιρίζοντας την κατασκευή του πλαστού αγάλματος «Η ξυνωρίς δε Φραγκο-Παπά ανέλαβε χωρίς να αναβάλη την βάπτισιν..»
    Δεν ήξερα τί είναι η ξυνωρίς και είδα, ζεύγος αλόγων που είναι ζεμένα στο χωράφι.

  32. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    31. συμπλήρωση που ξέχασα>>ζεύγος αλόγων που είναι ζεμένα στο χωράφι.
    Συμπραγά σ΄εμάς δυο ζώα δεμένα στο ίδιο σκοινί ή στον ίδιο ζυγό.

  33. cronopiusa said

    25
    Corto Maltese
    Eίναι σεφαρδίτικο της διασποράς,
    θυμαμαι που έλεγε
    siete años pan y aceituna para ir a Palestina

    Γύρω στο 2000, προ Τζένοβας και προ Ολυμπιάδας, είχα δανειστεί το σιντί απ τη βιβλιοθήκη του ινστιτούτου Θερβάντες και δεν είχα την προνοητικότητα να κάνω ένα κλόπυράιτ

  34. Γιάννης Ιατρού said

    @28 ΠΕΠΕ
    Επειδή η Άννα Μυκονιάτη, στο βιβλίο της Πλαστές αρχαιότητες, αναφέρει σύγγραμμα (βλ. @27) και το κείμενο πού είχα ανακτήσει στο @22 ανέφερε σύρραμμα και επειδή παίζει πολύ και το OCR 🙂 έψαξα και βρήκα το αυθεντικό, το οποίο και παραθέτω. Όντως σύρραμμα! 🙂 🙂

  35. Γιάννης Ιατρού said

    @31 ΕΦΗ Ναι, ναι! Κι εγώ δεν τόξερα και το κοίταξα, μάλιστα σε δύο-τρείς αναφορές γιατί η πρώτη παρέπεμπε στο συνώνυμό του συνωρίς που κι αυτό δεν το ήξερα….

  36. Corto Maltese said

    33: Εάν το γνωρίζετε με βεβαιότητα, προφανώς το δέχομαι…

    Παραταύτα επειδή γνωρίζουμε σε βάθος τον τρόπο με τον οποίο έγραψαν μία σειρά από τραγούδια το καταπληκτικό δίδυμο Σπύρος Περιστέρης – Μίνως Μάτσας, μου προξενεί πολύ μεγάλη εντύπωση. Αν βρίσκαμε την ηχογράφηση του σεφαρδίτικου ή κάποια καταγραφή του, ίσως θα μπορούσαμε να διερευνήσουμε μήπως το σεφαρδίτικο προέρχεται από αυτό του Περιστέρη.
    Στις περισσότερες περιπτώσεις τα σεφαρδίτικα «αντιγράφουν» τα ρεμπέτικα και σπανιότερα συμβαίνει το αντίθετο.
    Όσον αφορά τον τρόπο που έγραψαν κάποια τραγούδια οι Περιστέρης και Μάτσας:
    Ο Περιστέρης έπαιρνε μία μουσική φράση ελαφρών ή παραδοσιακών τραγουδιών (ελληνικών ή ξένων) και την ανέπτυσσε σε ολόκληρο τραγούδι με διαφορετική μελωδία, πλέον ρεμπέτικου ύφους, αλλά τονίζοντας την «κλεμμένη» μουσική φράση για να εντυπωθεί η σχέση του με το πρωτότυπο.
    Στο παιχνίδι εισέρχετο και ο Μάτσας ο οποίος έπαιρνε μία λεκτική φράση από κάποιο στίχο του πρωτότυπου τραγουδιού και εν είδει λογοπαίγνιου έχτιζε ολόκληρο τραγούδι με εντελώς διαφορετικό περιεχόμενο και ενδεχομένως με ελαφρά σατιρική διάθεση προς το πρωτότυπο.
    Δεν απέκρυβαν δηλαδή αλλά προέβαλλαν την προέλευση της αρχικής έμπνευσης.

    Τέτοια τραγούδια προφανώς τα γνωρίζετε:
    Το μινόρε της αυγής (το μινόρε του τεκέ), τρεις καβαλλάρηδες (οι τρεις καμπαλέρος), ο Αντώνης ο βαρκάρης ο σερέτης (Αντώνιο βάρκα χερέδια) κλπ.
    Όπως παρατηρούμε ο τίτλος είναι συνήθως σχετικός με αυτόν του πρωτότυπου. Έτσι για το εν λόγω τραγούδι περιμένουμε να συμβαίνει κάτι ανάλογο: π.χ. η Μαρία Μανταλένα του Πλωμαρίτη να γίνει Μαριγούλα Μανταλένα κλπ.

    ΥΓ: Η εβραϊκή καταγωγή του Μάτσα δεν νομίζω ότι του έδινε κάποιο πλεονέκτημα σε σεφαρδίτικα ακούσματα σε σχέση με τους άλλους δημιουργούς του ρεμπέτικου, διότι είχε λάβει από μικρός δυτική μουσική παιδεία.

  37. Μία πολύ ωραία ιστορία, που ίσως να μην γνωρίζετε.

    Ανάφη, 1941

    http://www.lifo.gr/team/gnomes/52660

  38. sarant said

    32 Που όμως σημαίνει και δίδυμα, όχι; (αν και δεν το βρίσκω στον Πιτυκάκη -αλλά ο Ζυμβρακάκης από εκεί δεν ετυμολογείται; )

  39. sarant said

    27-34: Δηλαδή κάποιος διόρθωσε το σύρραμμα (καλόπιστα βέβαια….)! Μπράβο εύρημα!

  40. Γιάννης Ιατρού said

    @37 Σκύλε, πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία! Πολλά ευχαριστώ που μας έδωσες την παραπομπή.
    Βλέποντας τις φωτογραφίες και διαβάζοντας τις επεξηγήσεις, ο καθένας μπορεί να κάνει χίλιες σκέψεις κλπ.

  41. Γιάννης Ιατρού said

    @39 Έχει κι άλλο εύρημα στο βιβλίο της. Γράφει ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ της 30ης Ιουνίου, ενώ το σωστό είναι Ιουλίου.
    Την ειδοποίησα σχετικά … και για τα δύο.

  42. Γιάννη, υπάρχει και σε βιβλίο με πλήρη την ιστορία και αποκαταστημένες τις φωτογραφίες.
    Το άρθρο έχει μιαν ανακρίβεια: τα αρνητικά δεν βρέθηκαν σε ψεύτικο τοίχο αλλά σε μια κρυψώνα σε έπιπλο που είχαν φκιάξει οι εξόριστοι και βρισκόταν (το έπιπλο) ακόμα στο δωμάτιο που νοίκιαζε κάθε χρόνο η (αφροαμερικανίδα) κοινωνική επιστήμων, στην Ανάφη.

  43. Γιάννης Ιατρού said

    @42 Α, θα το αγοράσω. Νάσαι καλά που μου τό πες. Αλλά κοίτα πως μεταφέρονται οι πληροφορίες, από το ένα στο άλλο μέσο πληροφόρησης, είτε μπλόγκ, είτε εφημερίδες κλπ. Για τα (TV) κανάλια, δεν το συζητώ. Είπαμε πληροφόρησης ….

  44. 43

    Δεν φταίνε πάντα τα κακοπληρωμένα παιδιά που τα γράφουν… 😦

  45. cronopiusa said

    αγαπητέ Corto Maltese
    ευχαριστώ πολύ για τις πληροφορίες

    χωρίς να φτάνω στην ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή δεν είμαι βέβαιη για τίποτα, το άκουσα μου άρεσε κι αυτό είν’ όλο

    φίλος μου aficionado de flamenco λέει πως και το γιλεκάκι είναι σεφαραδίτικο https://www.youtube.com/watch?v=i34apiAq6J8

  46. Άλλη μια αφορμή να πέσομε απ τα σύννεφα. Η Δικαιοσύνη λειτουργεί μια χαρά (για την τύφλα της) αλλά η Υγεία ψιλορετάρει.

  47. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    38. Τα συμπραγά ήταν τα δεμένα μαζί ζώα,δέναμε τα σκοινιά τους μεταξύ τους,αλλά πιο κοντά, σε τρόπο να μην έχουν περιθώριο να την κοπανήσουν,να εμποδίζει το ένα τ άλλο ν΄αναπτύξουν ταχύτητα.Ήταν τρόπος ελέγχου των ζώων.Δεν ήταν καλή κατάσταση γι΄αυτά.Όπως τους κατάδικους ας πούμε, χέρι χέρι. Π.χ. γυρνώντας από το χωράφι,αν είχαμε και κάποια πράγματα να κουβαλήσουμε και να τραβάμε και τις κατσίκες, έλεγε η μάνα μου ,δέσε τις συμπραγά, να μη σε νταγοσύρνουνε! (σερνοβολούνε)
    Επίσης «ήζεψε συμπραγά το γάιδαρο και το βούι και έκαμε το χωράφι»(όργωσε)
    Μ΄έναν τρόπο και οι σύζυγοι είναι συμπραγά 🙂
    Δε νομίζω για δίδυμα.Στη μπάντα μας τουλάχιστον,δεν τ΄άκουσα για δίδυμα.
    Ένα ρήμα που μου φαίνεται κοντινό και που λέμε για όταν αποχτήσουμε τον έλεγχο της κατάστασης είναι το μπραγιάζω, κουμαντάρω, καθησυχάζω.Δεν τονε μπραγιάζεις,δεν τονε κάνεις καλά.
    Ζυμβρακάκης/Συμπραγάκης δηλαδή; Μπορεί.
    Ζεμπρώνω πάντως(αν πούμε για σχέση) είναι βάνω τη ζέμπρα(το οβάλ πέτσινο φουσκωτό περιλαίμιο) στο ζώο,κλείνω τη θηλειά στο κάτω μέρος και συνδέω τα λουριά(ζεύω)κλπ για το όργωμα. Μου βάλανε μια ζέμπρα,μου είπε ο πατέρας μου,όταν στραμπούληξε λίγο το σβέρκο και τον πήγαν στο νοσοκομείο.

  48. 47

    Σύζυγοι= συν+ζυγός, συμπραγά δηλαδή.

    Για ένα ζώο, το λέμε μπαστούρωμα. Δένουν τα δύο δεξιά πόδια με κοντό σκοινί για να μην μπορεί να περιπλανηθεί.

  49. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    48.>>μπαστούρωμα
    Μπρόδεμα και μπροδένω: Διαγώνια μπροστινό-πισινό πόδι
    Μονόπαντας το μπρος και το πίσω,τα καταφέρνανε και σφίγγανε οι δαιμόνοι!
    σφίγγω,τρέχω,γλακώ,τζιριτώ.

  50. sarant said

    47
    Μόνο εδώ το βρήκα, ότι ζυμπραγοί λέγονταν οι δίδυμοι, κι όμως κάπου το έχω διαβάσει, σε βιβλίο εννοώ.
    http://hatzikos.blogspot.com/2012/12/blog-post_7379.html

  51. Μαρία said

    47
    Η αρχαία συνωρίδα είναι ζευγάρι όμοιων πραγμάτων, ποτέ γάιδαρος με βούι 🙂

    49
    Διαγώνια και στη Μάνη το διπούτσωμα.

  52. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Όταν ήθελες να βοσκήσει κάτω από δέντρα αλλά να μη σηκώνει το κεφάλι να τρώει τα κλαδιά,μόνο χαμόχορτα,έδενες με κοντό σκοινί το λαιμό του ζώου με το πόδι. Μια διαβολεμένη σήκωνε μαζί και τα δυο μπροστινά κι έφτανε τις φούντες,οπότε κάναμε τρίο:δέναμε και το ένα πίσω πόδι με το μπροστινό και τον κρίκο απ΄ τη μουράλια της.Τί μου θύμισες! Βουκολικά κόλπα.

  53. Μαρία said

    50
    Και στο Συμεωνίδη.
    Ζυμπραγός, ο, Κισσάμου Χανίων. Καταχωρίστηκε ως Sibragu 1577, Συμπραγού 1881 (Σπανάκης). Εκφέρεται Ζυμπραγού, το < επών. Ζυμπραγός < διαλ. (Κρήτη) ζυμπραγός (< συμπραγής, ρ. συμπράττω) "δίδυμος" και ζυμπραγώνω "ζευγαρώνω, οχεύω, βατεύω". Πβ. και τοπων. Ζυμπραγού στην επαρχία Σελίνου.

  54. 52

    Βουκολικά, Pastoral δηλαδή, εξού και το μπαστούρωμα. 😉

  55. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    50.53
    Μεγάλος τόπος η Κρήτη κι από την μιαν άκρα ως την άλλη,χάνουνται τα μισά(και γεννιούνται άλλα μισά. 🙂
    Με την ροδακινιά-κιοφτελιά, από προχθές έχω ρωτήξει,με ενδιάμεσο τους δικούς μου τρεις-τέσσερις διαφορετικών χωριών και δεν το πέτυχα ακόμη.(Εννοείται ηλικιωμένους και μόνιμους κατοίκους).

  56. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    51.Από δω βρήκα πριν περί ξυνωρίς σε πρώτη αναζήτηση:
    http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=361424 🙂
    Έβαλα αξάργου (ξαργητού-επίτηδες) βούι και γάιδαρο,για τα κατ΄ εμάς συμπραγά.

  57. Βάταλος said

    Αγαπητοί κύριοι, επιτρέψατε και εις τον άρτι επιστρέψαντα εν τω κλεινώ άστει, γερο-Βάταλον, να εκφράση ωρισμένας απόψεις επί της παρούσης αναρτήσεως…

    1) Μοί προξενεί αλγεινήν εντύπωσιν ότι ουδείς αναγνώστης (πλήν μιας ανωδύνου υποσημειώσεως του κ. Σαραντάκου) κατήγγειλε τον βρωμερόν στιχοπλόκον Σουρήν, όστις ετόλμησε να συγκρίνη τον μαζοχιστήν Γαλιλαίον άγιον Αδριανόν, με τον μέχρι μυελού οστέων Ελληνολάτρην Ρωμαίον αυτοκράτορα Αδριανόν, γράφων το εξής εσκεμμένως ανιστόρητον δίστιχον:

    «Ο Άγιος Αδριανός με αρετή και νου,
    που και την Πύλην έκαμε την του Αδριανού…»

    Οποία ιεροσυλία!.. Όσοι έχομε μελετήσει τον βίον του απιθάνως μαζοχιστού αγίου Αδριανού και της σαδιστρίας συζύγου του Ναταλίας (αμφότεροι εορτάζωσι 26 Αυγούστου), έχομε την βεβαιότητα ότι θα τους εζήλευε και αυτός ο Ιδρυτής του Μαζοχισμού, Λεοπόλδος Φόν Μαζώχ… Ρίψατε μίαν ματιάν πώς εξιστορεί τον βίον αυτού του ζεύγους (που η ανθελληνική Ορθοδοξία προβάλλει ως πρότυπον συζύγων!..) ο εγκυρώτατος Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης εις τον Συναξαριστήν του

    http://www.snhell.gr/references/synaxaristis/search.asp?id=1360&search=3

    Επιτρέψατέ μοι να μεταφέρω έν μόνον μικρόν απόσπασμα διά τους τεμπελχανάδες Ρωμιούς αναγνώστας που δεν θα έμβωσι εις τον κόπον να το αναγνώσουν:

    «…Όταν δε ταύτα ο Mάρτυς έπασχεν, ήτον χρόνων εικοσιοκτώ. Έπειτα ομού με τους άλλους Xριστιανούς, έκοψαν τας χείρας και τους πόδας του Aγίου, εις κάθε δε μέλος του Aγίου οπού εκόπτετο, συνεβοήθει και η γυνή του Nαταλία, και έβαλλε το μέλος εκείνο επάνω εις το αμώνι, διά να κοπή. Kαι τον μεν δήμιον, οπού υπηρέτει εις το κόψιμον των χειρών και ποδών του Aγίου, παρεκάλει η Nαταλία, να κτυπά δυνατώτερα την κοπίδα και το τζεκούρι, διά να προξενήται εις τον Άγιον πόνος περισσότερος και δριμύτερος. Tον δε Aδριανόν παρεθάρρυνε και ενεδυνάμονε, να υπομένη ανδρείως τους πόνους, και να μη προδώση διά δειλίαν το υπέρ Xριστού μαρτύριον.»

    2) Το απόγευμα μοί τηλεφώνησεν η μικροτέρα εγγόνα μου (ετών 19) που παραθερίζει μετά του αρραβωνιαστικού της εν τη νήσω του Ιπποκράτους και με παρεκάλεσε να ενημερώσω το εκλεκτόν κοινόν του παρόντος Ιστολογίου διά το εξής γεγονός που δεν έχουσι πάρει ακόμη χαμπάρι οι δημοσιογράφοι του Ρωμέικου:

    Ξεύρετε, αγαπητοί κύριοι, ποίο τραγούδι κάμνει θραύσιν αυτό το θέρος εις τας Ελληνικάς Νήσους και εξελίσσεται ραγδαίως εις το μεγαλύτερον «σουξέ» της τελευταίας 20ετίας; Το «Απαγορευμένο» του Γιώργου Τσαλίκη κι αυτό επειδή υβρίζει τον Ελληνολάτρην Σόϊμπλε και την χριστιανοπούλαν Μέρκελ με αισχράς εκφράσεις!..

    ΙΔΟΥ οι στίχοι του εν λόγω άσματος που σαρώνει το εφετεινόν θέρος εις όλας τας νήσους και ακούεται συνεχώς, προκαλούν υστερίαν ενθουσιασμού εις τους Ρωμιούς νεολαίους…

    Αρκεί να σάς είπω ότι το άσμα αυτό εκυκλοφόρησεν εις τας 22 Ιουλίου και εντός 10ημέρου αγγίζει τα 280.000 κτυπήματα εις το YouTube. Τώρα δε που θα πληροφορηθώσι την ύπαρξίν και οι καλλιεργημένοι Ρωμιοί από το παρόν Ιστολόγιον, η θεαματικότης του θα εκτιναχθή εις τα ύψη. Ομολογουμένως το αξίζει, διότι είναι έξυπνα γραμμένο και πιάνει τον παλμόν της Ρωμέικης Νεολαίας, ασχέτως αν ο γέρων Βάταλος διαφωνεί καθέτως και οριζοντίως με τας ύβρεις εναντίον των Ελληνολατρών Γερμανών…

    Μετά πλείστης τιμής
    Β.

  58. Γς said

    47:

    Λαιμαριά αλόγου. Αντίστοιχη της ζέμπρας των ζώων του οργόματος.

    Ηταν το πρώτο εξάρτημα που έβαζε στο άλογό του ο πλανόδιος μανάβης ο κυρ-Λάμπρος στη γειτονιά μας για να το ετοιμάσει να κουβαλίσει τη σούστα με τα μαναβικά

    Σούστες στη Λαχαναγορά της Πειραιώς και Αιόλου

    Η γνωστή κι ως «Κορεάτικη». Σήμερα πάρκο απ΄ναντι από το Γκάζι και τον Κεραμεικό

  59. Μαρία said

    36
    Διάβασα με καθυστέρηση το σχόλιο.
    Γράφεις.
    ΥΓ: Η εβραϊκή καταγωγή του Μάτσα δεν νομίζω ότι του έδινε κάποιο πλεονέκτημα σε σεφαρδίτικα ακούσματα σε σχέση με τους άλλους δημιουργούς του ρεμπέτικου, διότι είχε λάβει από μικρός δυτική μουσική παιδεία.

    Ανεξάρτητα απ’ τη δυτική παιδεία υπάρχει σοβαρότερος λόγος, γιατί απλούστατα οι Πρεβεζάνοι και γενικότερα οι Ηπειρώτες Εβραίοι δεν είναι σεφαρδίτες αλλά ρωμανιώτες.

  60. Corto Maltese said

    45: Προς Θεού, δεν έγραψα το σχόλιο για να πάω κόντρα σε αυτό που λέτε, έστω και εάν ο ίδιος μπορεί να είμαι ολίγον ιδεοψυχαναγκαστικός!
    Μία προσέγγιση έκανα, επειδή θεωρώ ότι το ζήτημα της πατρότητας κάποιων ρεμπέτικων τραγουδιών είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον (κι όχι μόνο από μουσικής απόψεως) και επειδή εκτιμώ την προσφορά σας σε αυτό το ιστολόγιο.
    Εάν ενοχληθήκατε, ζητώ συγγνώμη. Θεώρησα ότι το θέμα έχει ευρύτερο ενδιαφέρον, αλλιώς δεν θα το σχολίαζα.

    Για το γιλεκάκι το γνωρίζω και μάλλον έτσι είναι. Όποτε θέλετε, μπορούμε να αναφερθούμε πιο εκτενώς.

  61. Corto Maltese said

    59: Ακριβώς. Η ρωμανιώτικη καταγωγή είναι ο κυριότερος λόγος. Δεν το έγραψα επίτηδες για διαφόρους λόγους, αλλά ναι, αυτό είναι το σημαντικότερο.

  62. Γς said

    Έναν Αύγουστο μόνο αναγνωρίζουμε, τον Οκταβιανό.

  63. atheofobos said

    Οι Νεοέλληνες λόγω του ότι είναι λάτρεις της ποιοτικής μουσικής το αρχικό άσμα του Τσαλίκη το έχουν τιμήσει με 10.209.244 !! ακροάσεις
    στο youtube, στην δεύτερη διασκευή του με 1.969.814 οπότε η σημερινή τρίτη διασκευή με Σόιμπλε και Μέρκελ με τις 280.000 ακροάσεις δεν αποτελεί και ρεκόρ.
    Οι δύο πρώτες εκτελέσεις για να μην βαραίνει το μπλογκ μπορεί να τις ακούσει κανείς αν αφαιρέσει το κενό μετά το https:
    https: //www.youtube.com/watch?v=jOhCJWJADFc
    https: //www.youtube.com/watch?v=k9YgZ5bhGJg

  64. sarant said

    63 Ωστε τα περί Μέρκελ/Σόιμπλε είναι ευκαιριοθηρική προσθήκη και δεν απηχούν κάποια εδραία τοποθέτηση του λαϊκού βάρδου…

    58 Είναι ακόμα εκεί η Κορεάτικη; Και η άλλη αγορά, που είναι στην Ιερά οδό, μετά τη Γεωπονική και απέναντι;

  65. cronopiusa said

    κι εγώ ονειρεύομαι με τα ταξίδια κάποιων ρεμπέτικων τραγουδιών χωρίς να σχίζω την θολή γραμμή των οριζόντων και δεν ντρέπομαι να ρωτάω όταν χάνω το μπούσουλα

    πράγμα που γίνεται αρκετά συχνά

    σας εκτιμώ και σας αγαπώ

    pace

  66. Corto Maltese said

    65: Αμοιβαίο! Ευχαριστώ πάρα πολύ!!!

  67. Γς said

    64 β:

    Ετσι λένε το πάρκο απέναντι από το Γκάζι. Εκεί που ήταν παλιά η «Κορεάτικη» Λαχαναγορά της Αθήνας. (Σχ. 58 )

    https://athens.indymedia.org/post/346277/

    Τώρα γιατί την λέγανε Κορεατικη;
    Κάτι μας λέει ο ΝΜ εδώ

    >Και η άλλη αγορά, που είναι στην Ιερά οδό, μετά τη Γεωπονική και απέναντι;

    Δεν υπάρχει άλλη αγορά
    «Μετά τη Γεωπονική». Προς την Ελευσινα ή προς την Αθήνα; 😉

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: